Ahad, 9 Julai 2017

TAK TERASA APA2KAH PEMIMPIN UMNO DENGAN NUKILAN TMJ KALI INI?

SAYA AKAN SENTIASA BERDOA UNTUK KESTABILAN ANDA, MALAYSIA

Apa yang telah berlaku kepada negara yang saya hormati? 

Sebuah negara yang dahulunya saya bangga untuk memanggilnya sebagai rumah saya. Sebuah negara yang saya berdoa untuk kestabilan. 

Apa yang telah berlaku kepada sahabat kesayangan ku, Malaysia? Saya berharap suatu hari nanti, anda akan kembali pulih semula. 

Pada hari ini saya berada di sebuah negara di mana Rasuah telah menjadi sebuah budaya. 

Sebuah negara di mana media melindungi rasuah dan menjadikan orang-orang yang tidak bersalah sebagai mangsa untuk menjual cerita. 

Orang yang kurang berpendidikan sentiasa ditipu, dimanipulasi oleh sistem dan diperas. Ia telah menjadi tempat di mana orang kaya semakin kaya manakala orang miskin semakin miskin. 

Sebuah tempat di mana rakyat tidak lagi menilai dengan fakta, tetapi menghakimi berdasarkan persepsi tentang apa seseorang memakai atau katakan. 

Di mana yang berlakun dan individu yang hipokrit dipuji sebagai hero manakala yang pemberi sumbangan dan mereka yang berdedikasi kepada yang baik diabaikan dan dianggap sebagai penjahat. Dimanipulasi oleh gambar-gambar yang mereka lihat. 

Ia telah menjadi tempat di mana ahli-ahli politik mahu menjadi selebriti dan ahli sukan. Di mana seseorang yang tidak boleh menunggang kuda atau bermain polo boleh dipilih untuk mewakili negara. 

Di mana individu yang tidak menjalani latihan ketenteraan yang sebenar boleh menjadi seorang Jeneral. Sebuah negara di mana institusi perlahan-lahan kehilangan identitinya.

Pemimpin yang berpura pura dengan apa yang mereka pakai, tetapi di sebaliknya, memaksa kerajaan untuk menggunakan wang rakyat untuk membayar jet peribadi mereka. 

Sebuah negara di mana bangsa saya sendiri telah melupakan sejarah, warisan dan budaya kita. 

Sebuah negara yang meninggalkan budaya tradisi tempatan kita seperti  pakaian tradisional kita dan sebaliknya memilih memakai pakaian campuran budaya asing, kononnya ingin menjadi seperti orang Arab. 

Tempat yang dicemari oleh sifat cemburu dan iri hati. Tempat di mana anda boleh membeli pangkat dan kini pangkat-pangkat tersebut telah kehilangan nilainya. 

Ada yang memilih untuk berdiam kerana mereka sendiri mempunyai agenda mereka yang tersembunyi. Sementara masih ada yang seperti saya yang memilih untuk bersuara kerana bimbang tentang apa yang akan berlaku kepada anak cucu-cicit kita dan generasi masa akan datang. 

Sebuah negara di mana ramai individu ingin menjadi ahli politik untuk kepentingan peribadi mereka dan tidak lagi percaya kepada tugas untuk berkhidmat kepada rakyat dan institusi kita. 


Di mana Penafian dan kejahilan telah menjadi panduan hidup. Di mana penipu memperoleh lebih banyak kuasa. 

Di mana Kebenaran sering diabaikan dan pembohongan diiktiraf sebagai pengakuan. 

Kehormatan, kesetiaan dan kesungguhan tidak lagi wujud. Apa yang telah berlaku kepada kamu sahabatku? 

Walaubagaimanapun, janganlah kau risau, kerana masih ada beberapa yang masih belum kehilangan harapan. 

Masih terdapat beberapa yang sanggup berkorban demi generasi masa akan datang. Beberapa yang akan mengubah sesuatu dari dalam. 

Visinya kini jelas. Sekarang adalah masa untuk melaksanakannya. Visi tanpa pelaksanaan, adalah halusinasi. Kekal bertabah sahabatku. 

Anda bernasib baik memiliki rakan seperti Sabah, Sarawak dan juga beberapa tempat di Malaysia. 

Buat baiklah kepada mereka. Hormati mereka. Perpaduan adalah kunci kepada Kejayaan. Saya akan sentiasa berdoa yang terbaik untuk anda dan saya akan sentiasa berdoa untuk kestabilan Malaysia. 

Dari rakan anda dan rakan kongsi yang baik, Johor. Daripada Hamba yang berkhidmat kepada Sultan Johor dan negeri Johor, Ismail.

DYAM Mejar Jeneral Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Tunku Mahkota Johor.

Apa agaknya reaksi pemimpin-pemimpin UMNO atau mereka yang terasa pedasnya terhadap luahan TMJ ini? Kenapa mereka hanya berdiam diri saja?

Sedih? Malu? Hantuk kepala ke dinding? Atau apa?

Mengapa sehingga ini tidak ada seorang pun pemimpin UMNO yang tampil seperti Syed Saddiq sekurang-kurangnya, yang turut tampil menjunjung kasih dan mengucapkan terima kasih atas keprihatinan Baginda tentang nasib dan masa depan negara?

Harus kita ingat TMJ ialah bakal Sultan Johor dan akan berpeluang menjadi Yang Dipertuan Agong suatu hari nanti. 

Jika hari ini Baginda meluahkan rasa sedih dan mengeluh tentang keadaan dan nasib negara yang banyak masalah, bermakna ia hanya boleh dipulihkan jika generasi hari ini berani dan tidak takut membuat perubahan.

Perubahan yang berani dilakukan pada hari ini saja yang akan memastikan negara di masa depan menjadi lebih baik. Tanpa perubahan hari ini, negara ini akan tetap sama keadaannya di masa depan nanti.

Ayuhlah rakyat Malaysia, fahami yang tersurat serta selami apa yang tersurat di sebalik nukilan ikhlas, jujur dan berani TMJ itu. 

Apa yang diluahkan Baginda dalam nukilannya bukan saja merupakan lambang keberanian dan keprihatinan seorang bakal Sultan atau Raja  yang merupakan tempat rakyat seluruhnya bernaung, malah ia juga adalah hadiah berharga buat kita semua untuk melakukan sesuatu yang betul dalam menyayangi negara ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA