Isnin, 10 Julai 2017

Jokowi guna wang sendiri ke luar negara...

Keseluruhan perbelanjaan Presiden Joko Widodo atau Jokowi ke Turki dan Jerman minggu lalu menggunakan wang sendiri dan bukan peruntukan negara.
Pegawai medianya Bey Machmudin berkata arahan itu telah dikeluarkan pada Isnin minggu lepas.
"Dalam arahan tersebut, presiden menegaskan bahwa seluruh biaya perjalanan dan akomodasi anggota keluarga presiden yang turut serta dalam perjalanan ke Turki dan Jerman sejak 5 sampai 9 Juli 2017 menjadi tanggungan peribadi presiden," katanya.
Dalam lawatan itu, Jokowi membawa anggota keluarga besarnya, termasuk Wanita Pertama Iriana dan tiga anak-anaknya, iaitu Gibran Rakabuming, Kahiyang Ayu, dan Kaesang Pangarep, lapor Kompas.
Isteri Gibran, Selvi Ananda, juga turut sama dalam lawatan itu bersama anak mereka Jan Ethesyang baru berusia satu tahun empat bulan.
Dalam kenyataannya, Bey menjelaskan kehadiran anggota keluarga Jokowi itu tidak menjejaskan jumlah penumpang rasmi lain.
Sebelum ini, Forum Indonesia Untuk Transparansi Anggaran (FITRA) mengkritik langkah anggota keluargha turut serta dalam lawatan ke luar negara.
Kumpulan antirasuah Indonesia itu berkata Jokowi tidak memberikan contoh teladan hidup sederhana dengan lawatan itu.
Jokowi dan rombongannya berangkat ke Turki dengan pesawat rasmi pada 5 Julai lalu untuk membalas kunjungan Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan yang berkunjung ke Indonesia pada 2015 lalu.

Jokowi juga bertemu dengan peniaga dan warganegara Indonesia di sana.
Dari Turki, Jokowi dan rombongan terbang ke Jerman untuk mengikuti pertemuan negara-negara G-20.

1 ulasan:

  1. Apa boleh buat. Tak tau malu punya keluarga jahanam. Kulit tebal kulit badak. Duit yg byk dah dikumpul nak bawa masuk kubur kot

    BalasPadam

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA