Isnin, 31 Julai 2017

Akta Hasutan tidak sah kerana bukan akta parlimen kata peguam

Walaupun diguna-pakai secara meluas di Malaysia, Akta Hasutan 1948 adalah "tidak sah" kerana ia bukan akta parlimen, kata peguam Simon Murali pada sebuah forum di Pulau Pinang malam semalam.
Menurut beliau, memandangkan undang-undang itu tidak yang diluluskan oleh Parlimen, maka akta hasutan itu sepatutnya tidak seharusnya menyekat untuk kebebasan bersuara yang menjadi hak rakyat.
"Hakikat sebenar, Akta Hasutan tidak lebih daripada hasil kreativiti Inggeris.
"Ia adalah akta peninggalan zaman penjajah. Ia digunakan semasa zaman huru-hara, era kolonial, selepas Perang Dunia II," katanya dalam satu forum bertajuk 'Membela Kebebasan Bersuara' yang dianjurkan oleh Aliran.
"Ketika itu, suara-suara menuntut kemerdekaan semakin lantang dan sesuatu perlu dilakukan untuk mengekangnya. Jadi, Akta Hasutan dikuatkuasakan."
Walau bagaimanapun, parlimen negara ini hanya ditubuhkan pada tahun 1957, selepas kemerdekaan negara, kata Simon.
Justeru, katanya Akta Hasutan bukan digubal melalui kuasa Parlimen, dan kerana itu ia tidak diluluskan oleh Parlimen, dan bukan di bawah Perkara 10 (2) Perlembagaan Persekutuan.
Di bawah perkara ini, Perlembagaan Persekutuan menyebut bahawa untuk mana-mana undang-undang yang menyekat kebebasan rakyat, mesti digubal oleh Parlimen Malaysia.
Selain daripada Simon, tetamu lain pada forum itu, termasuk Ketua Pengarang Kumpulan Malaysiakini Steven Gan, pelukis kartun politik Zunar (Zulkiflee Anwar Ulhaque) dan Setiausaha Aliran Mustafa K Anuar.

1 ulasan:

  1. KABAR BAIK! KABAR BAIK!

    Untuk mengenalkan diri dengan benar,
    Ibuku SUSAN dari [SUSAN BOWMAN LOAN COMPANY]

    Saya adalah pemberi pinjaman pribadi, perusahaan saya memberikan pinjaman segala jenis dengan suku bunga 2% saja. Ini adalah kesempatan finansial di depan pintu Anda, terapkan hari ini dan dapatkan pinjaman cepat Anda.

    Ada banyak di luar sana yang mencari peluang atau bantuan keuangan di seluruh tempat dan tetap saja, tapi mereka tidak dapat mendapatkannya. Tapi ini adalah kesempatan finansial di depan pintu Anda dan dengan demikian Anda tidak bisa melewatkan kesempatan ini.
    Layanan ini membuat individu, perusahaan, pelaku bisnis dan wanita.
    Jumlah pinjaman yang tersedia berkisar dari jumlah pilihan Anda untuk informasi lebih lanjut hubungi kami melalui email:

    Susanbowmanloancompany@gmail.com

    BalasPadam

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA