Selasa, 13 Jun 2017

Yang bantah Bazar Ramadan Kluang sebenarnya MCA, bukan DAP

Dah kalau namanya UMNO, mestilah bengap. Kalau tak bengap, maka bukanlah UMNO namanya. Entah la apa yang dia makan, atau mungkin ada sumber air yang dicemari virus bengap. Kalau UMNO sahaja, mesti ada yang tak kena dengan otaknya.
Dalam kes ini, otak yang terkesan dengan virus bengap itu adalah tidak lain adalah dua wakil rakyat UMNO Johor. Seorang berjawatan Exco merangkap Adun Mahkota, manakala seorang lagi, atas sedikit pangkatnya; Ahli Parlimen Muar.
Jais Sardy dan Razali Ibrahim kedua-duanya menjadi contoh betapa UMNO ini hidup kerana dibajai benci dan sikap perkauman yang ditanam dalam kalangan ahli dan penyokongnya. Sehinggakan habis semua Cina dipukul rata, dan digelar DAP belaka.
Ceritanya begini.
Beberapa hari lalu, segerombolan penyokong UMNO bertindak mengherdik, menghalau malah mengasari kumpulan yang dipimpin Ahli Parlimen Kluang, Liew Chin Tong; ketika mereka sedang mengedarkan kurma di Bazar Ramadan Kluang.
Jais dan Razali kedua-duanya menghalalkan kekasaran itu. Padan muka Chin Tong kata mereka, memang patutlah dia ditempeleng. Ini kerana kata mereka, pada tahun 2007 DAP lah dalang di sebalik usaha untuk menutup bazar tersebut.
Rakaman serangan tersebut dikongsi secara menular di laman-laman sosial. Masyarakat rata-rata mencemuh ‘Imam Bazar Ramadan’ yang tiga tahun lalu langsung tak ada rupa imam, ketika menghalang Chin Tong dan meminta surat kebenaran untuk masuk ke bazar terbabit.
Dan tindakan itu, kelakarnya; adalah berdasarkan fitnah dan pembohongan yang nyata.
Liew Chin Tong berpindah ke Kluang dan bertanding di sana pada tahun 2013. Malah, pada tahun 2007, DAP langsung tidak ada wakil rakyat di Johor. Eh takkan lah tanpa jawatan dan pengaruh pun DAP boleh mendesak tutup bazar Ramadan? Itu kan namanya bodoh mencari nahas. Kita nak menang pilihanraya, bukan buat pengundi marah dan kemudian kalah pilihanraya.
Maka setelah digali, rupa-rupanya yang mengetuai protes terhadap bazar tersebut ialah tidak lain Adun Mengkibol MCA waktu itu, Gan Peng Sieu.
Dah kenapa DAP yang kena maki? Pergilah maki MCA.

1 ulasan:

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA