Rabu, 17 Mei 2017

PH: 'SPR sepatutnya jadi pengadil yang adil'

'SPR sepatutnya jadi pengadil yang adil'
Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok mengharapkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dapat menjalankan tugas dengan adil tanpa berpihak dengan mana-mana pihak.
Menurutnya, ini adalah 'perlawanan' dalam bidang politik.
"SPR perlu jadi referee (pengadil) yang adil dengan tidak memihak terhadap mana-mana parti," katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat PKR, hari ini.
Dalam pada itu, beliau turut mendakwa ramai anak muda yang gagal mendaftar pengundi di pejabat pos kerana kehabisan borang.
Katanya, sejak tahun 2013 hingga kini, begitu susah kita hendak mendaftar pengundi baharu. Ramai orang muda yang sedar hendak daftar undi dan bila mereka datang ke pejabat pos dapati borang habis seterusnya tidak dapat mendaftar.
Selain itu tambahnya, malah Pakatan Harapan yang hendak bertemu dengan pimpinan SPR juga susah.
"Kenapa SPR 'bersih' untuk berjumpa. Bagaimana SPR jalankan tugas dengan adil?," katanya.
Sementara itu, Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad berkata, SPR perlu membantu permintaan parti-parti politik untuk membuat semakan daftar pemilih selain menentukan proses pilihan raya berjalan dengan baik.
"Mungkin sekarang falsafah dan berubah dan pilihan raya ini untuk menentukan BN menang. Ini agak terkilan sekiranya ia benar berlaku," katanya.

1 ulasan:

  1. Spr dari dulu lg adalah pengadil yg berat sebelah. Tanya kpd bekas pengarahnya yg skrg bersama Bersatu. Apa komen beliau?

    BalasPadam

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA