Rabu, 26 Oktober 2016

NAJIB BERMAHARAJALELA!! Jenayah 1MDB Tiada Siapa BERANI Ambil Tindakan

Perbahasan Bajet 2017 - MP AMANAH Parit Buntar

Perbahasan Bajet 2017 - MP DAP Raub

Perbahasan Bajet 2017 - MP PKR Lembah Pantai

Muhyiddin ucap tahniah Najib, bijak buat persepsi semua OK

Ucapan sulung Muhyiddin, "Kerana 1MDB saya dipecat, ini luar biasa'

'Konspirasi Muhyiddin untuk ambil alih jawatan PM', kata Annuar Musa

MALAYSIA BERNASIB BAIK DIPERINTAH OLEH YANG AMAT BERHORMAT PENCURI!


Untuk bahagian terakhir majlis Kepimpinan Bersatu di Jasin Melaka dua hari lepas, saya kongsikan sedutan video2 menarik ucapan Tun Mahathir:
Ahli Umno yang betul2 percaya kepada perjuangan Umno, mereka harus tinggalkan Umno. Serentak sekarang ini !
Tetapi tidak …. mungkin kerana dedak , kerana mungkin kononnya Najib tak bersalah … Macamana dia nak bersalah ( kalau ) dia tak dapat pergi ke mahkamah. AG kata dia tak salah. AG sudah jadi bukan saja pendakwaraya, dia sudah jadi hakim.

Negara DiPerintah Oleh Yang Amat Berhormat Pencuri !

Jika benar AG berpendapat tidak ada kesalahan kenapa tidak tunjukkan kepada rakyat bukti2 dari laporan yang ada. Tunjuklah pada orang, apa yang nak takut ?
Tapi inilah kerajaan yang kita punyai sekarang. Ganjil. Negara kita diperintah oleh seorang yang dituduh oleh seluruh dunia sebagai pencuri.
Kita panggil Yang Amat Berhormat Pencuri ! Ini bukan perdana menteri, dia curi duit. Bukan sikit duit, curi duit banyak …
Najib Tak Berani Nak Saman !
Wakil2 rakyat mesti akui bahawa pemimpin mereka sekarang ni ialah ( seorang ) Pencuri.
Biasanya kalau kita sebut macam ini, … dia boleh saman malu ! Bawa saya pi mahkamah. Saya kata terang2, kalau dia nak bawa pi mahkamah, OKlah. Barulah dapat saya dedahkan kesalahan dia.
Tapi dia tak berani nak saman malu WSJ pun… jauh sekali DOJ.
Senyaaaaap saja …. kononnya tak sebut nama dia. Cuma Malaysian Official No1. Tapi alhamdulillah, Rahman Dahlan kata, ” Siapa dia malaysian official no 1 ? Najiblah .” Ini pengakuan dia buat sendiri.
Dan Najib tahu memang pun dia yang dituduh dalam laporan 136 muka yang dibuat oleh DOJ Amerika. Nama MO1 ini disebut lebih daripada 30 kali. Duit itu melalui orang ini. Bermakna dia memang pun salah.
Tun Mahathir Sekolahkan Najib Cara Lebih Baik Dari BR1M
Ya, memang mereka yang betul2 miskin kita harus bantu dengan memberi wang yang mencukupi. Ada yang miskin tetapi tidak dapat kerja. Maka kerajaan perlu memberi latihan kepada yang miskin ini dan mewujudkan peluang2 pekerjaan supaya dia dapat pendapatan secara yang halal.
Sebab itu pepatah cina berkata, apabila datang seorang meminta sedekah jangan bagi makanan kepadanya. Sebaliknya bagi kail kepadanya supaya dia boleh membekalkan dirinya seumur hidupnya dengan ikan yang ditangkap dengan kail ini,
Inilah cara kita. Malaysia tidak akan jadi negara yang maju kalau kerajaan asyik bagi wang kepada rakyat. Supaya rakyat bergantung kepada kerajaan dan dengan itu, kalaupun kerajaan itu diketuai oleh penyangak matawang, tetapi kita nak bahagian kita.
Inilah cara merosakkan moral bangsa kita. Kita mesti menghadapi cabaran. Dan untuk menghadapi cabaran kita mesti ada kebolehan. Ada ilmu, ada kecekapan. Jika kita tidak ada ilmu dan kecekapan maka menjadi tanggungjawab kerajaan untuk memberi latihan kepada kita, memberi ilmu kepada kita supaya kita dapat berdiri atas kaki sendiri. Kerana kita dapat upah daripada kerja yang kita tunaikan.
Itulah cara untuk membangunkan sebuah negara supaya rakyatnya terdiri daripada orang yang kuat imannya, yang bermaruah, yang tidak hendak menjadi pengemis dan berharap mendapat wang percuma saja.
Belanjawan Tinggi Tapi Duit Takde … Tulis Atas Kertas Jer

Perbuatan simbah cat merah, bacol dan pondan, kata MP Kuantan

Tidak cukup dengan perbuatan menyimbah cat merah di kereta anak Pengerusi Bersih Maria Chin Abdullah, kini Pusat Khidmat Ahli Parlimen Kuantan pula turut disimbah cat merah oleh individu tidak bertanggungjawab.
Kejadian berlaku pada jam 11.36 malam itu dirakam kamera litar tertutup (CCTV) tidak jauh daripada lokasi kejadian malam tadi.
Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh berkata, kehadiran dua lelaki menaiki motorsikal telah menyimbah cat di pintu hadapan pejabat pusat khidmat yang terletak di NoA137 Jalan Beserah, Kuantan itu.
"Dua orang menggunaka topi keledar datang simbah cat...macam tindakan along caranya.
"Bagi saya ini perbuatan bacol dan pondan kerana menyimbah cat pada waktu malam ketika keadaan sunyi di pusat khidmat yang memberi khidmat kepada masyarakat setempat," ujarnya ketika kepada Malaysia Dateline.
Kejadian simbah cat di pejabat khidmat masyarakat Ahli Parlimen Kuantan disyaki dilakukan oleh pihak yang tidak berpuashati dengan Bersih.Kejadian simbah cat di pejabat khidmat masyarakat Ahli Parlimen Kuantan disyaki dilakukan oleh pihak yang tidak berpuashati dengan Bersih.Menurut Fuziah lagi, perbuatan dua suspek yang menyimbah cat merah seperti dirakam CCTV itu diibaratkan memberi  mesej 'ugutan' yang mana beliau mengesyaki tindakan tidak berpuashati yang dilakukan oleh kumpulan baju merah terhadap konvoi Bersih di Kuantan minggu lalu.
"Kita tidak pasti apa motif mereka nak simbah cat. Tetapi selalunya perbuatan ini dilihat sebagai satu ugutan.
"Apa yang kita suspek kita tak boleh nak pastikan mungkin ia ada kaitan dengan kejadian dua hari lalu (Isnin).
"Memang kita tidak mahu kaitkan tetapi khuatir ia ada kaitan dengan insiden baju merah lakukan provokasi terhadap baju kuning di Rompin..kita harap tidaklah begitu.
"Tetapi tindakan menyimbah cat itu satu perbuatan yang tidak bertamadun.

Orang Asli Canada saman Petronas

Saman itu akan difailkan di Mahkamah Persekutuan di Vancouver kerana projek LNG itu didakwa bakal menjadi satu daripada penyumbang terbesar terhadap pencemaran iklim di Canada, sekalipun ia memenuhi syarat ditetapkan kerajaan.
natural gas plant petronas
KUALA LUMPUR: Kumpulan pencinta alam sekitar dan Orang Asli akan memfailkan saman terhadap kerajaan Canada kerana meluluskan permit untuk projek kontroversi gas asli cecair (LNG) di British Columbia yang diketuai Petronas.
Wakil kumpulan Orang Asli dan pencinta alam sekitar memberitahu Reuters, saman itu akan menamakan syarikat minyak dan gas Malaysia, Petronas yang memiliki majoriti kepentingan dalam projek itu.
Bulan lalu, Canada meluluskan projek Pacific NorthWest LNG di utara British Columbia dengan 190 syarat, sekalipun ada pihak membantah projek bernilai AS$27 bilion itu akan memusnahkan habitat salmon yang kini kritikal dan menghasilkan gas rumah hijau.
Keputusan itu adalah ujian besar buat Parti Liberal di Canada bagi mengimbangi keperluan pekerja industri tenaga berdepan masalah kehilangan kerja dan kebimbangan pencinta alam yang mendapat tumpuan Perdana Menteri, Justin Trudeau menerusi kempen pilihan rayanya, tahun lalu.
Saman itu akan difailkan di Mahkamah Persekutuan di Vancouver dan projek itu akan berdepan risiko selepas melalui penangguhan selama 3 tahun untuk mendapatkan permit alam sekitar dan harga LNG Asia merosot kira-kira dua pertiga, sejak 2014.
Kerajaan Canada dan Petronas belum mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung saman itu.
“Kami percaya ada kelemahan serius dalam proses penilaian alam sekitar,” kata Greg Knox, Pengarah Eksekutif SkeenaWild, kumpulan alam sekitar yang memfailkan satu daripada saman itu.
Selain kelemahan dalam kajian alam sekitar, SkeenaWild turut mendakwa Canada gagal mengkaji kesan iklim projek itu.
Knox mendakwa projek itu bakal menjadi satu daripada penyumbang terbesar terhadap pencemaran iklim di Canada, sekalipun ia memenuhi syarat ditetapkan kerajaan.
Masyarakat Orang Asli Gitanyow dan Gitwilgoots yang mempunyai kebimbangan sama, akan menyaman Canada kerana gagal memaklumkan kumpulan itu sebelum meluluskan projek berkenaan.
“Mereka langsung tidak menghiraukan apa sahaja yang kita serahkan kepada mereka” berhubung kemusnahan salmon dan perubahan iklim, kata ketua Gitanyow, Glen Williams kepada Reuters.

'Bentang usul Sarawak di parlimen, bukan sekadar di DUN'

Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Adenan Satem perlu mengarahkan menteri persekutuan dari negeri itu untuk membentangkan usul di Parlimen berhubung tuntutan semula hak negeri itu dan bukannya sekadar bertindak di Dewan Undangan Negeri.
Ketua DAP Sarawak Chong Chien Jen berkata demikian sebagai mengulas cadangan Adenan untuk membawa usul yang mahu kedudukan Sarawak dikembali sebagai salah satu daripada tiga wilayah di Malaysia dan bukan salah satu daripada 13 negeri di DUN.
Sabah, Sarawak dan Semenanjung Malaysia dengan 11 negeri sebelum ini telah diiktiraf sebagai tiga kawasan dalam Persekutuan tetapi ini telah diubah menerusi pindaan perlembagaan pada tahun 1976.
Chong berkata, walaupun beliau menyokong usul di DUN itu tetapi ini hanya melakukan "separuh kerja".
"Lebih penting lagi, usul sepatutnya dibentangkan di Parlimen. Sarawak mempunyai enam menteri dalam kabinet persekutuan.
"Mana-mana mereka boleh kemukakan usul di Parlimen dan ini akan mengambil keutamaan berhubung mana-mana usul atau rang undang-undang ahli persendirian yang lain.
"Apa yang Adenan perlu lakukan adalah semata-mata mengarahkan seorang daripada enam menteri persekutuan membentangkan usul berkenaan di Parlimen dan saya boleh memberi jaminan bahawa semua 38 ahli parlimen DAP akan sokong usul untuk memulihkan kedudukan Sarawak itu,” katanya dalam satu kenyataan.
Menurut Chong, kerajaan negeri Sarawak sebelum ini juga pernah membentangkan usul di DUN Sarawak menuntut 20 peratus royalti minyak dan gas pada Mei 2014.

Apa faedah pembangkang usik Rosmah, Rizal bidas DAP

Pembangkang seharusnya mengambil serius pembentangan Bajet 2017 daripada mengusik isteri perdana menteri.
Datuk Rizal MansorPETALING JAYA: Datuk Rizal Mansor mempersoal tindakan wakil rakyat DAP yang mendakwa isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor mengakui dirinya isteri kepada Malaysian Official 1 (MO1).
Malaysian Official 1 disebut dalam tuntutan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat untuk menyita aset-aset yang dikaitkan dengan dakwaan penggelapan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
“Apa faedah yang boleh diperolehi oleh ahli parlimen pembangkang dengan mengusik Datin Seri Rosmah?” katanya kepada FMT.
Beliau menambah pembangkang sepatutnya mengambil serius pembentangan belanjawan negara daripada mengusik isteri perdana menteri.
“Bajet 2017 dibentang untuk melaksanakan tanggungjawab kerajaan bagi memenuhi keperluan rakyat dan negara, bukan untuk memenuhi kehendak pembangkang ataupun ruang untuk mereka membuat ‘political stunt’ dengan keluar dewan,” katanya.
Ng Wei Aik (DAP-Tanjong) dalam status Facebook Jumaat lalu mendakwa beliau bertanyakan “siapa isteri MO1” kepada Rosmah di Parlimen, yang hadir sebagai pemerhati untuk Bajet 2017.
Wei Aik mendakwa Rosmah menjawab: Ya, saya. Kamu ingat saya takut dengan kamu.”
Ketika pembentangan Bajet 2017 Jumaat lalu, ahli Parlimen Pakatan Harapan bersama Datuk Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) dan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tan Sri Muhyiddin Yassin (PPBM-Pagoh) meninggalkan Dewan Rakyat.
Mereka juga memegang poster “#Siapa MO1?” dan meninggalkan tempat duduk masing-masing.

RUU Akta 355: Terpulang speaker nak letak nombor 40, kata Hadi


Abdul Hadi AwangAbdul Hadi AwangGagal menjelaskan usul persendiriannya berkenaan pindaan Akta 355 ditolak daripada nombor empat jatuh ke nombor tujuh dalam aturan mesyuarat Parlimen, Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Pas-Marang) menganggap ia terpulang kepada pihak kerajaan untuk menentukan giliran untuk beliau membentangkan usul tersebut.
Menurut Presiden Pas itu, anjakan giliran untuk beliau membentangkan Rang Undang-undang (RUU) Persendirian itu juga tiada kena mengena dengan dirinya.
"Kenapa (usul persendirian) naik, turun, itu urusan speaker. Bukan urusan saya. Saya kemukakan usul, terpulang pada mereka nak letak nombor satu ke, tujuh, 40.
"Ada udang ke, ikan, buaya, saya tak tahu. Ini terpulang," ujarnya ketika membahaskan Bajet 2017 di Dewan Rakyat hari ini.
Reaksi beliau itu selepas menjawab pertanyaan Chong Chieng Jen (DAP-Bandar Kuching) tentang usul pindaan bagi memperkasakan hukuman jenayah di Mahkamah Syariah itu yang disifatkan sebagai 'naik dan turun' dalam kertas perintah.
Chong turut menyoal kemungkinan Abdul Hadi mempunyai 'udang di sebalik batu' bersama Datuk Seri Najib Razak (BN-Pekan) supaya usul itu dimasukkan dalam aturan mesyuarat.
"Boleh tahu apakah udang di sebalik batu atau persetujuan sulit antara Marang dan Pekan supaya usul dapat dinaikkan serta dapat memecahbelahkan pembangkang supaya Umno dapat tadbir negara?" soal Chong lagi.
Pada hari pertama persidangan iaitu 17 Oktober lalu, usul yang sepatutnya dibentangkan Abdul Hadi itu tidak sempat dibahaskan ekoran tersenarai di kedudukan keempat aturan mesyuarat dan keesokannya pula jatuh ke nombor tujuh.
Untuk rekod, pihak kerajaan mempunyai kuasa melalui eksekutif untuk menentukan tarikh sebenar bagi pembentangan usul RUU berkenaan berdasarkan Peraturan Mesyuarat 14 (2).

Muhyiddin tak ikhlas perjuang isu 1MDB, kata Annuar

Ketua Penerangan Umno itu berkata Muhyiddin hanya menggunakan situasi yang berlaku daripada 1MDB untuk melemahkan kedudukan Datuk Seri Najib Razak sebagai perdana menteri.
annuarKUALA LUMPUR: Tan Sri Annuar Musa mendakwa bekas timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak ikhlas dalam memperjuangkan isu 1Malaysian Development Berhad (1MDB).
Ketua Penerangan Umno itu berkata Muhyiddin hanya menggunakan situasi yang berlaku daripada 1MDB untuk melemahkan kedudukan Datuk Seri Najib Razak sebagai perdana menteri.
“Dia cuba ambil kesempatan, apabila perdana menteri menghadapi masalah dia (Muhyiddin) ingat dapat sokongan ahli Umno, tetapi sebenarnya tidak,” katanya pada sidang media di lobi Parlimen, hari ini.
Annuar berkata ketika Muhyiddin masih memegang jawatannya dalam Kabinet, tidak pernah sekalipun beliau membangkitkan isu 1MDB sebaliknya lebih gemar berdiam diri.
“Sepanjang pengetahuan saya sebagai ahli Majlis Tertinggi, Muhyiddin sewaktu menjawat jawatan itu dan timbalan perdana menteri, tidak pernah bersuara secara tegas.

Banyak kejutan dijangka dalam Belanjawan Selangor 2017

Kenyataan Dato’ Menteri Besar, Dato’ Seri Mohamed Azmin Ali bahawa Belanjawan Selangor 2017 yang akan dibentangkan Isnin nanti jauh lebih baik berbanding Kerajaan Persekutuan bukan retorik tetapi mempunyai asas kukuh.
Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Kehidupan Bandar, Dato’ Iskandar Abdul Samad berkata, hal itu ekoran Kerajaan Negeri sentiasa mengawal perbelanjaan mengurus pada kadar rendah dan munasabah.

Katanya, ia sekali gus memberi peluang meningkatkan peruntukan pembangunan program termasuk progam baru yang memberi manfaat kepada rakyat.
“Sejak beberapa tahun lalu, Kerajaan Negeri amat fokus kepada perumahan dengan hampir setiap tahun kita ada program baru selain menambah baik program sedia ada.
“Belanjawan kali ini ada kejutannya, saya rasa pembangunan untuk perumahan strata yang kemungkinan besar ada satu program khas atau tambah baik program sedia ada,” katanya kepada SelangorKini.
Beliau bagaimanapun menyarankan rakyat Selangor supaya menantikan pembentangan Belanjawan 2017 yang akan dibentangkan Mohamed Azmin, pada 31 Oktober ini.
Terdahulu, Belanjawan 2017 yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memperuntukkan perbelanjaan mengurus RM214.8 bilion berbanding peruntukan pembangunan RM46 bilion.
Sebaliknya, Kerajaan Negeri dalam belanjawan komited membendung setiap sen pembaziran dan ketirisan supaya dapat dimanfaatkan untuk rakyat.

1MDB dan Bajet 2017 saling berkait, kata Muhyiddin

Beliau mempersoalkan, kerajaan yang terpaksa membayar hutang besar 1MDB, adakah mampu memenuhi semua janji yang dibuat dalam Bajet 2017.
muhyiddin 1mdbKUALA LUMPUR: Bajet 2017 mungkin nampak menarik tetapi ia tidak menyelesaikan skandal kewangan 1MDB dan menyebabkan kemampuan kerajaan melaksanakan janjinya dipertikai, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Bekas timbalan perdana menteri itu (Parti Pribumi Bersatu Malaysia-Pagoh) menyentuh mengenai ketiadaan 1MDB dalam bajet yang dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib razak di Parlimen, Jumaat lalu.
“Jelas bajet tahun ini dibuat ketika perolehan kerajaan menurun hampir 10% dengan sebab terbesarnya ialah kejatuhan harga dunia,” katanya di Dewan Rakyat ketika membahaskan Bajet 17 hari ini.
“Kesan daripada penurunan perolehan kerajaan, defisit bajet negara naik hampir 4% pada Ogos 2016. Perkara sama berlaku terhadap hutang negara.
“Pada Jun 2016, dilaporkan hutang kerajaan berada pada RM655.7 bilion atau 53.2% daripada KDNK.
“Jika diambil kira hutang 1MDB yang kini lebih RM50 bilion yang sebahagian besarnya dijamin kerajaan, maka hutang kerajaan kepada KDNK kini melebihi had dibenarkan 55%,” katanya.
Muhyiddin yang disingkirkan daripada Kabinet kerana lantang bercakap mengenai isu 1MDB kemudian menekankan ada kaitan antara syarikat itu dengan bajet tahun depan dan ia tidak boleh dinafikan lagi kerana hutang RM53 bilion syarikat itu kini ditanggung kerajaan.
“Persoalannya ialah sama ada kerajaan ada sumber kewangan mencukupi untuk membayar hutang itu?
“Sudah tentu semua liabiliti ini dibayar menggunakan sumber kewangan kerajaan, dana sama yang diagihkan kepada kementerian dan agensi seperti dibentangkan dalam bajet,” katanya.
Beliau kemudian mengucapkan tahniah kepada Najib yang juga menteri kewangan kerana cukup “bijak” mencantikkan sesuatu yang sebenarnya buruk.
Bagaimanapun, Najib memberi amaran kepada Najib supaya tidak memandang rendah kebijaksanaan rakyat yang tidak terpedaya dengan “candu ekonomi” bertujuan mengaburkan mereka.
“Ia hanya tipu helah untuk menutup kelemahan dan kebocoran dalam pengurusan ekonomi negara.
“Rakyat tahu skandal 1MDB sangat menjejaskan kehidupan mereka. Mereka yang masih dalam keadaan penafian ialah menteri, pegawai JASA dan askar siber Umno yang dibayar untuk menyebar penipuan dan terus menipu,” katanya.

‘Usul 355 tidak ada kaitan dengan bukan Islam’ - Hadi

Abdul Hadi Awang KUALA LUMPUR – Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang kesal apabila Rang Undang-undang Persendirian Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 dihentam dan dikritik pelbagai pihak terutama bukan Islam.
Menurut Abdul Hadi ketika menyampaikan ucap bahas mengenai RUU tersebut di Dewan Rakyat, Parlimen, hari ini, semua pihak sepatutnya menerima perkara termaktub dalam Perlembagaan negara ini.
Difahamkan, perkara itu termasuk Jadual 9 yang berkait dengan urusan agama Islam di peringkat negeri adalah undang-undang membabitkan penganut agama Islam sahaja.
"Usul yang saya mahu bangkitkan adalah berkenaan bidang kuasa Mahkamah Syariah berkaitan penganut Islam, tiada kaitan dengan bukan Islam.
"Apabila saya bangkitkan usul ini, mengapa timbul salah faham antara satu sama lain. Kita mahu perkara berkaitan penganut Islam diberi kepada orang Islam, sama ada di peringkat kerajaan atau pembangkang.
"Tidak sepatutnya timbul isu yang boleh menyebabkan ketegangan, malah media juga boleh berperanan dengan baik dan sihat untuk melahirkan masyarakat majmuk yang bersatu padu," katanya ketika membahaskan RUU itu di sini, hari ini.

SANUSI JUNID SINDIR NAJIB: PENERIMA BR1M YANG BUTA MATAHARI UMPAMA LEMBU PAKAI SPEK MATA HIJAU


Kita yang dah biasa mendengar ucapan TS Sanusi pasti tahu yang beliau suka bercerita dan sering membuat kita ketawa dengan celotehnya. Namun disebalik gelak tawa itu, terselit sindiran tajam mahupun pengajaran buat yang mahu menggunakan akal.
Terbaru, Sanusi sekali lagi dengan bersahaja menyindir Najib yang baru2 ini semasa ucapan Belanjawannya antara lain bercerita kononnya ada seorang wanita bangsa India yang bersyukur sangat2 kerana mendapat BR1M sambil mengajuk –

Saya tarak kisah apa orang mahu cakap pasal kerajaan, yang penting Brim baaaaaaaanyak bantu saya dan keluarga 

Dan Sanusi menyamakan perempuan India itu sebagai lembu yang pakai spek warna hijau ( Brim ) !
Hahahahaha ….. nak tahu lebih lanjut, saksikan video yang saya rakam semalam ini –
Point utama Sanusi – Jangan jadi BUTA dek BR1M.

Perangi rasuah tiada disebut dalam Bajet 2017, kata Ketua Pembangkang


Wan Azizah Wan Ismail Wan Azizah Wan Ismail Bajet 2017 yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada 21 Oktober lalu didakwa tidak menyebut tentang usaha membasmi rasuah ketika negara masih berada di tangga 54 dalam Indeks Persepsi Rasuah.
Menurut Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, lebih mengejutkan Malaysia merupakan negara kedua selepas Brazil dalam senarai negara paling korup di dunia.
“Puas saya meneliti setiap helaian teks ucapan Yang Berhormat Menteri Kewangan, namun beliau tidak menyebut peri pentingnya memerangi gejala rasuah di kalangan penjawat awam, rasuah untuk mendapatkan kontrak, penyelewengan dana awam dan salah guna kuasa.
“Malangnya dalam usaha membanteras rasuah yang penuh sandiwara, ikan bilis ditangkap manakala ikan jerung terlepas,” ujar Ahli Parlimen Permatang Pauh itu ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2017 di Dewan Rakyat kelmarin.
Walau bagaimanapun, beliau berkata, rasuah dan salah guna kuasa di peringkat ‘ikan bilis’ seperti melibatkan pegawai kerajaan pada masa ini juga mencecah angka yang besar apatah lagi lagi korupsi dilakukan ‘ikan jerung’.
“Jumlah dedak rasuah ikan bilis yang berenang dalam kolam Jabatan Air Sabah sudah pun melebihi RM114 juta wang tunai tidak termasuk beberapa kereta mewah. Bukan satu sahaja beberapa kereta mewah, beberapa geran tanah, barang kemas, beg tangan mewah dan sebagainya.
“Bayangkanlah jumlah dedak rasuah ikan-ikan jerung berbanding ikan-ikan bilis yang sudah pasti mencecah berbilion-bilion ringgit,” tambahnya lagi.

PERBAHASAN BAJET 2017 OLEH AHLI PARLIMEN PAGOH

Tuan Yang di-Pertua,

1.Saya mengucapkan terima kasih di atas peluang yang diberikan kepada saya untuk mengambi bahagian dalam perbahasan Bajet 2017. Saya mengambil peluang ini untuk menyentuh beberapa perkara asas berkaitan dengan bajet dan pengurusan ekonomi negara.

2.Pertamanya ialah mengenai tadbirurus ekonomi (economic governance). Bercakap mengenai soal ini, saya tidak dapat lari daripada menyentuh satu isu yang amat menggelisahkan kita hari ini iaitu isu 1MDB.

3.Dahulu saya duduk di sebelah sana dan hari ini saya berdiri di sebelah sini pun kerana saya bercakap mengenai isu 1MDB. Saya meragui kewajaran Perdana Menteri menubuhkan 1MDB dan menjadi Pengerusi Lembaga Penasihatnya. Saya mempersoalkan mengapa 1MDB yang bermodal hanya RM1 juta tetapi menanggung liabiliti sehingga RM42 bilion disebabkan kerugian dan kehilangan wang yang tidak diketahui sebabnya. Akhirnya 1MDB menghadapi masalah kecairan wang tunai yang teruk sehingga tidak dapat membayar hutang piutangnya. Saya juga bertanya ke mana wang 1MDB lesap dan bagaimana sejumlah RM2.6 billion dijumpai dalam akaun peribadi Malaysian Official One?

4.Banyak perkara yang saya bangkitkan mengenai skandal 1MDB ketika saya masih di dalam kerajaan. Saya tidak bersetuju dengan Perdana Menteri hampir dalam semua perkara yang melibatkan 1MDB. Semasa di dalam kerajaan saya menolak pelan rasionalisasi 1MDB untuk menyelesaikan hutang-hutang yang bertimbun menerusi penjualan aset-asetnya yang diperolehi dengan harga yang murah daripada kerajaan kerana saya percaya ada elemen-elemen terselindung yang tidak dijelaskan dengan nyata. Pelan tersebut tidak dibuat oleh pihak pakar yang bebas, tetapi disediakan secara dalaman sahaja oleh Kementerian Kewangan. Seolahnya Malaysian Official One ingin menyembunyikan fakta-fakta penting mengenai penyelewengan 1MDB daripada diketahui oleh pihak lain.

5.Malah, selepas mesyuarat kabinet saya menghubungi mantan Peguam Negara dan bertanyakan beliau adakah wajar kabinet memutuskan pelan penstrukturan semula 1MDB. Bukankah itu tanggungjawab Lembaga Pengarah 1MDB? Peguam Negara bersetuju dengan pandangan saya dan kemudiannya keputusan kabinet ditukar daripada meluluskan pelan rasionalisasi 1MDB kepada mengambil maklum sahaja tentang cadangan tersebut. Jelas terbukti sekarang bahawa teguran saya terhadap pelan rasionalisasi 1MDB yang dibentangkan oleh Ahli Parlimen Tambun sebagai Menteri Kewangan II pada ketika itu adalah berasas bilaman apa yang diluluskan oleh Jemaah Menteri tidak dilaksanakan malahan apa yang berlaku hari ini berlainan sekali dari apa yang sepatutnya dilaksanakan.

6.Begitu juga apabila kabinet diminta meluluskan pembiayaan sebanyak RM3 bilion kepada 1MDB untuk membayar faedah pinjamannya. Saya berasa amat tidak selesa dengan keputusan itu. Bilamana syarikat 1MDB ditubuh, kabinet langsung tidak dirujuk. Kehilangan wang berbilion ringgit pun tidak tidak dilapor kepada kabinet. Tetapi apabila syarikat ini menghadapi masalah untuk membayar hutang, barulah Perdana Menteri merujuk kepada kabinet untuk meminta sejumlah wang yang besar daripada kerajaan. Ini suatu tindakan yang amat tidak bertanggungjawab dan bertentangan dengan prinsip tadbirurus ekonomi yang baik. Tiada ketelusan dan akuntabiliti. Saya amat tidak bersetuju dengan tindakan itu. Akhirnya, keputusan untuk meluluskan pembiayaan sebanyak RM3 bilion kepada 1MDB ditukar kepada kredit tersedia sebanyak RM950 juta.

7.Akhirnya, apabila masalah 1MDB menjadi semakin parah, kerajaan terpaksa menanggung semua hutang-piutang 1MDB yang asalnya berjumlah RM42 bilion dan sehingga tahun lalu meningkat kepada RM53 bilion. Jumlah ini akan meningkat dari masa ke semasa apabila ditambah faedah yang mesti dibayar. Ini adalah satu kerugian yang amat besar kepada rakyat kerana wang rakyat terpaksa digunakan untuk membayar hutang 1MDB. Adakah wajar rakyat menanggung beban hutang sedangkan wang 1MDB telah dicuri dan disalahgunakan sewenang-wenangnya oleh Malaysian Official One dan konco-konconya untuk berfoya-foya dan bermewah?

8.Saya berdoa semoga Malaysian Official One diberikan hidayah oleh Allah s.w.t. untuk mengakui kesilapannya, memohon maaf dan bertaubat nasuha di atas segala kemungkaran yang dilakukan. Rakyat yang bermaruah pastinya tidak akan bertolak ansur dengan kemungkaran. Malah adalah menjadi tanggungjawab kita semua untuk melawan dan mengubah kemungkaran. Sepertimana sabda Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadith sahih:
 
Yang bermaksud:

Barangsiapa yang melihat kemungkaran, maka ubahlah ia dengan tangannya (yakni kuasa), jika tidak mampu maka (ubahlah) dengan lisannya, jika tidak mampu maka (ubahlah) dengan hatinya, dan itu adalah selemah-lemah iman.

9.Keduanya ialah tentang institusi-institusi penting negara seperti Jabatan Peguam Negara, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Bank Negara Malaysia dan Polis DiRaja Malaysia yang gagal berfungsi atau menjadi, dengan izin, dysfunctional. Institusi-institusi ini telah disalahgunakan oleh Malaysian Official One untuk melindungi kesalahan jenayah besar yang telah dilakukannya. Peguam Negara dipecat, pegawai-pegawai SPRM ditukar dan dibersarakan, Gabenor Bank Negara diugut dan Ketua Polis Negara telah gagal melaksanakan amanah.

10.Integriti institusi-institusi ini semakin dipersoalkan. Ketika pihak berkuasa di luar negara mengambil tindakan undang-undang ke atas pihak-pihak yang terlibat dalam kegiatan pengubahan wang haram yang ada kaitan langsung dengan 1MDB, di Malaysia seolahnya tiada apa yang berlaku. Di Amerika Syarikat, Peguam Negara memfailkan saman ke atas individu-individu yang dikaitakan dengan 1MDB, termasuk anak tiri Najib Razak. Peguam Negara Amerika Syarikat menemui bukti-bukti kukuh mengenai perlakuan jenayah kleptokrasi yang terbesar dalam sejarah dunia yang melibatkan kehilangan wang berjumlah sekurang-kurangnya US$3.5 bilion atau RM28 bilion. Di Singapura, beberapa buah bank ditutup kerana terlibat dalam kegiatan pengubahan wang haram yang ada kaitan dengan 1MDB. Di Switzerland, pihak berkuasa kewangan negara itu mendapati beberapa buah bank melanggar undang-undang mengenai pengubahan wang haram yang dikaitkan dengan transaksi 1MDB. Semuanya bertumpu kepada skandal 1MDB yang mana Pengerusi Lembaga Penasihatnya adalah Perdana Menteri.

11.Tetapi di Malaysia tiada apa yang berlaku. Kenapa senyap sunyi? Seolah-olah siasatan terhadap salahlaku oleh mereka yang terlibat secara langsung dalam skandal 1MDB tidak dikuatkuasakan! Siasatan terhadap bekas CEO Shahrul Halmi tidak diambil. Pengerusi dan Ahli Lembaga Pengarah yang berhenti tidak disiasat dan dilepaskan begitu saja. Tiada seorang pun dipecat atau dihadapkan ke mahkamah atas salahlaku yang dibuat oleh mereka. Yang nyata seolah-olah segala yang berlaku ini disahkan oleh Perdana Menteri. Peguam Negara yang baharu pun tidak menemui sebarang bukti untuk mendakwa sesiapapun yang terlibat dalam skandal 1MDB. Walaupun ada bukti RM42 juta wang SRC International masuk ke dalam akaun Perdana Menteri, tetapi Peguam Negara mendapati Perdana Menteri tidak melakukan apa-apa perbuatan jenayah. Pelik dan ajaib! Kalau seringgit pun duit syarikat milik kerajaan masuk ke dalam akaun penjawat awam tanpa ada sebab munasabah merupakan satu perbuatan rasuah, inikan pula RM42 juta masuk ke dalam akaun Perdana Menteri. Bagaimana Peguam Negara boleh mengatakan ini bukan perbuatan rasuah? Betapa rosaknya institusi Peguam Negara di bawah telunjuk Malaysian Official One!

12.Seingat saya janji kerajaan bahawa isu dan masalah 1MDB ini akan diselesaikan pada tahun 2016 sebagaimana yang dibuat dalam cadangan rasionalisasi 1MDB hanya merupakan khayalan yang tidak mampu dilaksanakan dengan berlalunya tahun 2016 tidak lama lagi. Benarlah sebagaimana yang disebutkan oleh Ketua Audit Negara mengenai 1MDB bahawa tahap pematuhan (compliance) dengan tadbir urus korporatnya adalah di tahap paling lemah.

13.Isu ketiga yang saya ingin bangkitkan di Dewan yang mulia ini ialah tentang kedudukan kewangan kerajaan yang semakin meruncing dan ketahanan ekonomi negara yang kian lemah.

14.Jelas, bajet untuk tahun hadapan dibentangkan dalam keadaan hasil kerajaan merosot hampir 10 peratus yang sebahagian besarnya disebabkan oleh kejatuhan harga minyak dunia. Purata harga minyak dunia telah jatuh daripada US$100 setong pada tahun 2014 kepada kira-kira US$52 pada tahun 2015, dan kini dengan purata kira-kira US$42. Akibat kemerosotan hasil kerajaan, defisit bajet negara kita telah meningkat kepada hampir 4 peratus pada bulan Ogos 2016. Begitu juga dengan hutang kerajaan yang semakin membebankan. Pada bulan Jun 2016, hutang kerajaan dilaporkan berjumlah RM655.7 bilion atau 53.2 peratus kepada KDNK. Jika diambil kira hutang 1MDB yang kini berjumlah lebih RM50 bilion, yang sebahagian besarnya dijamin oleh kerajaan, hutang kerajaan kepada KDNK adalah melebihi had 55 peratus yang ditetapkan.

15.Ini menunjukkan bahawa kedudukan kewangan kerajaan amat meruncing. Dengan bayaran faedah bagi hutang kerajaan meningkat daripada RM20.3 bilion pada tahun 2013 kepada RM28.9 bilion pada tahun 2017, kutipan cukai GST sebanyak RM30 bilion nampaknya akan habis digunakan untuk menampung bayaran faedah sahaja.

16.Malah, jika dilihat akan unjuran pendapatan tahun hadapan sekitar RM220 bilion, kerajaan mencadang akan membelanjakan sebanyak 97% daripada pendapatan negara untuk perbelanjaan mengurus. Ini amat merisaukan. Hanya lebih kurang RM5 billion sahaja yang ada untuk perbelanjaan pembangunan, maka dengan itu kerajaan terpaksa berhutang lagi sebanyak RM40 bilion untuk perbelanjaan pembangunan pada tahun hadapan.

17.Lebih merisaukan kita ialah ketahanan ekonomi Malaysia yang semakin lemah. Hutang isirumah telah meningkat secara mendadak daripada RM90 bilion pada tahun 1997 kepada RM847 bilion pada tahun 2015, iaitu pertumbuhan hutang sebanyak 841 peratus. Hari ini, hutang isirumah Malaysia mencecah 89.9 peratus kepada KDNK, iaitu antara yang tertinggi di Asia.

'Gula-gula' Najib umpama candu ekonomi, kata Muhyiddin

Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini 'mengucapkan tahniah' kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk bijak menggunakan sumber-sumber untuk mewujudkan persepsi bahawa segala-galanya baik.
"​Saya ingin mengucapkan tahniah juga kepada Perdana Menteri.
"Beliau pandai menggunakan sumber yang ada untuk membina persepsi bahawa semuanya berada dalam keadaan yang baik," kata bekas timbalan perdana menteri itu kepada Dewan Rakyat.
Muhyiddin berkata, Najib telah menawarkan banyak 'gula-gula' kepada orang ramai dan menyamakan pemberian tersebut dengan dadah.
"Ia umpama candu ekonomi untuk membuatkan orang khayal sebentar dibuai mimpi yang indahindah. Sedangkan penyakit sebenar ekonomi negara kita tidak dirawat," kata beliau yang juga presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU).

Enam ahli PAC tak hadir, pengerusi kata tiada boikot

Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), Datuk Hasan Arifin menafikan bahawa beliau sedang berdepan dengan boikot oleh ahli jawatankuasa pembangkang dan BN.
"Tidak ada boikot," kata Hasan kepada pemberita ketika ditemui selepas mesyuarat PAC hari ini.
Mesyuarat hari ini tidak dihadiri oleh empat daripada lima ahli parlimen pembangkang, dan dua dari BN.
Ahli Parlimen pembangkang yang tidak hadir hari ini adalah Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua, Ahli Parlimen Teluk Kemang Datuk Kamarul Baharin Abbas, Ahli Parlimen Selayang William Leong dan Ahli Parlimen Kota Bharu Datuk Takiyuddin Hassan.
Takiyuddin tidak hadir kerana beliau berada di Dewan Rakyat bagi mengikuti perbahasan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S Subramaniam berhubung kebakaran tragis di Hospital Sultanah Aminah di Johor Bahru, semalam yang mengorbankan enam nyawa.
Sementara itu, Ahli Parlimen BN yang tidak hadir adalah Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru Datuk Seri Aziz Sheikh Fadzir dan Ahli Parlimen Tanjung Piai Datuk Wee Jeck Seng.
Sumber-sumber memberitahu Malaysiakini bahawa Aziz tidak menghadiri mesyuarat PAC sejak selepas laporan 1MDB dibentangkan April lalu.
Begitu juga, dengan Pua, Leong dan Kamarul yang menguzurkan diri sejak itu.
Menurut sumber, Aziz kurang senang dengan tindakan Hasan yang secara unilateral menyunting laporan 1MDB, selepas ia dipersetujui secara kolektif.
Ayat yang dipadamkan daripada laporan itu menyatakan bahawa Bank Negara telah memaklumkan kepada PAC yang Good Star Ltd dimiliki oleh individu yang tidak dikaitkan dengan kumpulan PetroSaudi.
Sejak itu, telah dipastikan bahawa Good Star dimiliki oleh hartawan kelahiran Pulau Pinang, Jho Low, yang menurut pihak berkuasa Amerika menyelewengkan dana 1MDB.
Syarikat itu menerima AS$1.03 bilion dana 1MDB yang sepatutnya bagi membiayai projek usaha sama dengan PetroSaudi International.
Malaysiakini telah menghubungi Aziz untukmengulas dakwaan ini.
Apabila ditanya mengenai ketidakhadiran Aziz, Hasan seolah-olah kekok untuk memberi jawapannya.
“Nanti kita tengok berapa kali dia tak datang,” katanya.

MO1: ROSMAH LEBIH JUJUR BERBANDING NAJIB

Sejak nama Malaysian Official 1 disebut dalam kertas pendakwaan Jabatan Kehakiman AS dan individu yang dikaitkan dengan gelaran itu juga tidak sukar untuk difahami identitinya, apa yang ditunggu-tunggu ialah pengakuan jujur dan ikhlas daripada orang yang dinamakan itu.

Meskipun Abdul Rahman Dahlan turut mengesahkan bahawa Malaysian Official 1 atau MO1 adalah Najib Razak, tetapi sehingga hari ini kita belum lagi mendengar beliau mengesah atau menafikannya.

Dalam berteriak sebagai Pahlawan Bugis dan pantang menyerah walau sehingga bumi berkeping dua serta sesekali mencabar orang lian di saja sini, mengapa Najib begitu takut mengaku dirinya sebagai MO1?
Sebaliknya, isteri beliau, Rosmah Mansor pula yang telihat ada keberaniannya.

Bukan saja berani mengakui dirinya dalam adalah isteri MO1, Rosmah juga sebagaimana yang disebut oleh Ahli Parlimen Tanjung, Ng Wei Aik, turut tidak gentar melontarkan cabaran, "Kamu ingat saya takut dengan kamu."

Woww...hebat betul "First Lady"  kita ini.

Sekurang-kurangnya dengan pengakuan tersebut, Rosmah bukan saja terlihat lebih berani berbanding Najib, malah tidak gentar untuk berlaku jujur dan berterus-terang.

Bila lagi Najib mahu jadi seberani Rosmah?

Adun PKR dakwa didatangi pelacur di Kota Bharu

Mohd Roslan Puteh mendakwa aktiviti pelacuran masih berlaku di Jalan Hamzah selepas beliau ditawarkan khidmat seks apabila kenderaan yang dinaikinya didekati sekumpulan wanita.
roslan-puteeh
KOTA BHARU: Persidangan Dewan Undangan Negeri Kelantan hari ini “panas” apabila seorang ahlinya mendakwa aktiviti pelacuran masih berlaku di bandar ini walaupun setelah lebih 20 tahun PAS memerintah Kelantan dengan dasar “Membangun Bersama Islam”.
Mohd Roslan Puteh (PKR-Guchil) mendakwa aktiviti itu masih berlaku di Jalan Hamzah di sini selepas beliau ditawarkan khidmat seks apabila kenderaan yang dinaikinya didekati sekumpulan wanita.
Beliau berkata wanita berkenaan, yang menaiki sebuah kereta berbuat demikian sejurus beliau membayar bil telefon bimbitnya menggunakan mesin layan diri pada 12.45 tengah malam tadi.
“Masih ada wanita tawar perkhidmatan tak sepatutnya walaupun dah lebih 20 tahun (PAS memerintah Kelantan). Ada 4 wanita (yang tawar khidmat seks).
“Saya terserempak (dengan mereka) selepas bayar bil telefon,” katanya ketika sesi perbahasan Bajet 2017 Kelantan pada persidangan dewan itu di Kompleks Kota Darul Naim di sini, hari ini.
Bagaimanapun, Hassan Mohamood (PAS-Tawang) bangun mencelah perbahasan itu dengan mengatakan dakwaan Roslan tidak mempunyai bukti kukuh dan mencurigakan.
Beliau berkata sudah tidak ada lagi sarang pelacuran di negeri ini selepas ia dibanteras agensi berkaitan.

Kes Azmin cabar keputusan 1MDB jadi rahsia rasmi 18 November

Dalam permohonannya, Azmin menuntut deklarasi tindakan perdana menteri mengklasifikasikan laporan 1MDB sebagai rahsia rasmi adalah suatu tindakan dalam konflik kepentingan.
azmin-1mdb
KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi hari ini menangguhkan pendengaran permohonan kebenaran semakan kehakiman yang difailkan Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mengenai 1MDB, kepada 18 November.
Azmin mencabar keputusan ketua audit negara yang mengklasifikasikan Laporan Ketua Audit Negara terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sebagai rahsia rasmi.
Hakim Datuk Hanipah Farikullah menetapkan tarikh itu di dalam kamarnya berikutan pihak responden baru menerima dokumen berkaitan permohonan itu Isnin lepas.
Peguam Kanan Persekutuan Shamsul Bolhassan yang ditemui pemberita berkata mahkamah juga menetapkan 3 November untuk pengurusan kes. Mahkamah dijadualkan mendengar permohonan menteri besar Selangor itu hari ini.
Azmin yang juga ahli Parlimen Gombak dan Timbalan Presiden PKR, memfailkan permohonan berkenaan pada 15 Ogos lepas dan menamakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Ketua Audit Negara Tan Sri Amrin Buang serta kerajaan Malaysia sebagai responden pertama hingga ketiga.

Zaid: Najib tidak layak bercakap mengenai kebenaran

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak adalah orang terakhir yang seharusnya bercakap mengenai kebenaran, kata bekas Menteri di jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim dalam satu catatan di blog beliau.
"Beliau gesa umat Islam untuk mempunyai kemahiran dan mampu menentukan kebenaran, tetapi bagaimana umat Islam mahu mengetahui apa yang benar apabila beliau menggunakan Akta Rahsia Rasmi, polis, peguam negara, agensi penyiasat, parlimen dan apa sahaja yang ada untuk menutup kebenaran?" kata Zaid.
Zaid berkata demikian merujuk kepada ucapan Najib di Seminar Wasatiyyah Antarabangsa 2016, yang bertemakan "Fiqh Tabayyun: Menghadapi Cabaran dan Fitnah Media Sosial", Isnin lalu.
Najib dilaporkan berkata menyemak asas kebenaran atau prinsip 'fiqh tabayyun' harus diperdanakan dan menjadi bidang ilmu yang perlu dikuasai umat Islam di negara ini.
Perdana Menteri juga melahirkan kebimbangannya bahawa jika umat Islam sendiri sudah tidak 'ber-tabayyun' dengan berita, malah menjunjung fitnah sebagai sesuatu yang benar serta wajar dipercayai.
"Bagaimanapun, Perdana Menteri kita, tidak mahu fakta diketahui. Beliau bercerita mengenai fitnah namun dirinya dan rakan-rakannya dalam PAS tidak akan mendakwa Sarawak Report.
"Beliau memutuskan untuk menggunakan wang pembayar cukai membiayai persidangan ini kerana mahu memberi gambaran bahawa beliau berminat dalam kebenaran, tetapi hakikatnya bahawa Najib takutdengan kebenaran," tulis Zaid.

Melayu mesti berani bebas dari genggaman Umno, kata Khalid Samad


Khalid Abdul Samad Khalid Abdul Samad Penubuhan Parti Amanah Negara (Amanah) dan terbaharu Parti Pribumi Bersatu Malaysia yang diterajui Tan Sri Muhyiddin Yassin mampu mempertahankan kepentingan dan hak Melayu dalam gabungan pembangkang, kata  Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Samad.
Beliau berkata, masyarakat Melayu perlu berani berubah membebaskan diri daripada genggaman Umno kerana pembangkang pada masa ini telah mempunyai barisan kepimpinan Melayu yang berkaliber.
“Orang seperti Mohamad Sabu (Presiden Amanah), seorang yang terbukti istiqamahnya memperjuangan kepentingan rakyat. Turut juga bersama ialah dua bekas Presiden Persatuan Ulama Malaysia iaitu Ustaz Ahmad Awang dan Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin.
“Begitu juga cendekiawan dan ilmuan Islam seperti Dr Siddiq Fadhil dan Dr Mohd Nur Manuti dan ramai lagi,” ujarnya dipetik dari artikel beliau, ‘Apa lagi Melayu mahu?’ dalam akhbar Amanah Bil 22, 23 – 29 Oktober 2016.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Shah Alam turut menyenaraikan pemimpin lain iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim, Tun Mahathir, Dr Wan Azizah Wan Ismail, Salahuddin Ayub, Azmin Ali, Dr Siti Mariah, Nurul Izzah Anwar, Dr Dzulkefly Ahmad, Dr Mujahid Yusof Rawa dan Dr Hatta Ramli.
Menurut Khalid, senarai pemimpin berkenaan yang disifatkan tidak kurang hebatnya berbanding pimpinan Umno wajar memberanikan Melayu untuk berubah tambahan dengan situasi kebobrokan mutakhir ini.
“Kerajaan tidak akan berjaya ditukarkan tanpa berlakunya anjakan sokongan Melayu dari Umno kepada pihak yang lain sedangkan Melayu tetap bersama Umno-BN.
“Apa lagi Melayu mahu sebelum berani berubah? Apa alasan yang munasabah untuk Melayu terus ketakutan sedangkan keperluan untuk perubahan telah Allah sediakan,” ujarnya.
Mengulas lanjut, Khalid berkata, perubahan tidak akan berlaku selagi sokongan Melayu terhadap Umno tidak berubah sebaliknya Umno-BN akan terus memerintah dan terus merompak harta rakyat.
“Keadaan akan menjadi semakin sukar dan negara akan hanya bertambah dalam hutangnya. Pendapatan akan semakin mengecil dan akhirnya rakyat akan semakin terbeban.

PAS setuju RUU syariah perkara ijtihad, kata Wan Ji

Ia dicapai dalam mesyuarat membabitkan ahli PKR itu, Adun BN Dr Juanda Jaya, cendekiawan Rozaimi Ramle dan tiga wakil PAS termasuk Setiausaha Agung Datuk Takiyuddin Hassan dan Ketua Penerangan Dewan Ulama.
Wan-Ji-Wan-Hussin_muslim_600
PETALING JAYA: PAS digesa mengeluarkan kenyataan yang menjelaskan orang Islam yang tidak bersetuju dengan rang undang-undang (RUU) pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) bukan kafir mahupun rosak akidah.
Pendakwah Wan Ji Wan Hussin berkata gesaan itu dibuat dalam satu mesyuarat pelbagai pihak membincangkan isu RUU 355 di Hotel Seri Pacific Kuala Lumpur semalam.
Wan Ji, yang merupakan ahli PKR, disertai bekas mufti Perlis Datuk Dr Juanda Jaya, yang juga Adun Jemoreng (BN) dan pensyarah Jabatan Pengajian Islam Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan di Universiti Pendidikan Sultan Idris (Upsi) Dr Muhamad Rozaimi Ramle.
Manakala PAS diwakili Setiausaha Agung Datuk Takiyuddin Hassan, yang juga Ahli Parlimen Kota Bharu, Ketua Penerangan PAS Nasruddin Hassan, Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali dan Pengarah Jabatan Undang-Undang & Hak Asasi Manusia Pemuda PAS Wan Rohimi Bin Wan Daud.
Menurut Wan Ji, PAS dalam pertemuan itu bersetuju RUU Akta 355 perkara ijtihad (kajian dan tafsiran mengikut akal fikiran), bukannya syariah.
“Kami jelaskan RUU ini telah mencetuskan gejala takfiri (saling mengkafirkan) dan mereka (PAS) jelaskan berulangkali sesiapa yang menolak RUU tidak rosak akidah.
“Malah Takiyuddin dan Nasrudin konsisten berkata mereka sendiri akan memberikan teguran kepada ahli PAS yang berbuat demikian,” kata Ketua Biro Agama Pemuda PKR ketika dihubungi.
Takiyuddin hari ini berkata partinya tidak pernah mengkafirkan sesiapa yang menolak usul Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
Katanya mana-mana ahlinya yang berbuat demikian tidak mewakili parti, dan PAS tidak bersetuju dengan tindakan itu.
Yang Dipertua PAS Padang Serai Shaharuddin Ibrahim sebelum ini berkata Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail “jatuh iman” dan boleh dikuburkan di perkuburan Cina jika menolak RUU itu.
RUU itu dikritik, antaranya oleh Rozaimi sendiri, yang berpendapat usul Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu tidak adil kerana mewujudkan hukuman berbeza antara orang Islam dan orang bukan Islam bagi kesalahan yang sama, serta had hukuman yang terlalu kabur.

Balak Kelantan: Jangan label orang asli bukan-bukan


Husam MusaHusam MusaAhli Dewan Undangan Negeri (Adun) Salor dari Amanah, Datuk Husam Musa meminta semua pihak agar tidak melabel orang asli dengan gelaran yang tidak sepatutnya ketika mereka bangkit menghalang aktiviti pembalakan di Gua Musang.
Beliau berkata, orang asli seharusnya mendapat layanan yang sama rata seperti kaum lain kerana Islam mengajar umatnya menghormati dan tidak menyakiti kaum lain termasuk golongan kafir zimmi.
"Mereka telah kehilangan mata pencarian dan kerosakkan persekitaran, jadi jangan label mereka bukan-bukan bila mereka bangkit memprotes," kata beliau ketika berucap membahaskan bajet 2017 di persidangan Dun Kelantan hari ini.
Menurutnya, semua pihak sepatutnya memberikan perhatian dan menyelidik perkara sebenar apabila orang asli mengadakan sekatan atau "blockade" dengan melarang jentera membalak masuk ke kawasan mereka.
"Malang sekali pelbagai tuduhan seperti dihasut dan terpengaruh agenda kristianisasi pula dipalitkan kepada mereka.
"Inikah sikap yang patut diambil kalau kita anggap mereka adalah saudara kita sama anak cucu Adam apa lagi sebahagian besar mereka telah beragama Islam," katanya.

PAS tak pernah kafirkan siapa tak sokong RUU Hadi kata Takiyuddin

Setiausaha agung PAS berkata RUU itu hanyalah sekadar usul dan ahli Parlimen berhak menyokong atau membantahnya.
takiyuddin-pas-hudud
KUALA LUMPUR: PAS hari ini berkata parti itu tidak pernah mengkafirkan sesiapa yang membantah rang undang-undang (RUU) 355 Akta Mahkamah Syariah yang dibentangkan presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang ke Dewan Rakyat, Mei lalu.
Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan berkata RUU itu hanya sekadar usul dan ahli Parlimen berhak menyokong atau membantahnya.
“PAS tidak terlibat dalam label melabel. Kalau orang PAS yang melabel, itu kenyataan peribadi dan tidak mewakili PAS.
“PAS memang tidak pernah bersetuju dan tidak akan bersekongkol dengan pihak yang suka melabelkan macam-macam,” katanya sewaktu ditemui pemberita di Dewan Rakyat.
Takiyuddin berkata demikian sebagai mengulas mengenai pertemuan pimpinan parti itu bersama Pensyarah Jabatan Pengajian Islam Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Dr Muhamad Rozaimi Ramle.
Pertemuan itu turut dihadiri peguam yang juga ahli DAP Pahang Zulhazmi Shariff, bekas mufti Perlis Datuk Dr Juanda Jaya dan penceramah PKR Wan Ji Wan Hussein.
Takiyuddin bagaimanapun enggan mendedahkan bila pertemuan itu berlangsung, sebaliknya hanya berkata ia diadakan di ibu kota.
Ahli Parlimen Kota Bharu itu berkata pertemuan itu dilakukan bagi mendapatkan penjelasan mengenai tuduhan terhadap PAS yang dilakukan netizen di laman sosial.

Kewangan punca kerajaan cadang henti F1, kata Khoo Kay Kim

Beliau menyarankan kerajaan supaya menumpukan acara yang berjaya seperti Sukan Paralimpik
Tan-Sri-Prof-Khoo-Kay-Kim
PETALING JAYA: Masalah kewangan punca kerajaan bercadang untuk menghentikan penganjuran perlumbaan Grand Prix Formula 1 (F1) selepas kontrak penganjuran tamat pada 2018.
Pengkritik sukan Tan Sri Prof Khoo Kay Kim percaya pelumbaan itu mengalami masalah tajaan syarikat swasta yang berkurangan dan penjualan tiket yang merosot.
“Saya rasa tidak dapat dielakkan kalau ada masalah kewangan. Bergantung kepada pihak pemerintah sama ada kita mampu anjur F1 atau tidak,” katanya ketika dihubungi FMT.
Kerajaan dilaporkan sedang menimbangkan untuk menghentikan penganjuran F1 antara lain kerana kemerosotan jualan tiket dan tontotan televisyen.
Ketua Eksekutif SIC, Datuk Razlan Razali berkata, jualan tiket F1 merosot sejak 2014 dan laporan awal menunjukkan kadar tontonan televisyen di Malaysia tahun ini terendah dalam sejarah.
“Tiket ini memang banyak masalah sejak kita jadi tuan rumah pada tahun 1999. Disebabkan tidak memperoleh laporan jelas jadi banyak tuduhan, lebih lagi sukan yang begitu besar” kata Kay Kim.
Malaysia mula menganjurkan F1 di Sepang pada 1999 dan kali terakhir perlumbaan itu diadakan di negara ini ialah 2 Oktober lalu yang dijuarai pemandu Red Bull Racing, Daniel Ricciardo dari Australia.

Wakil DAP dakwa Rosmah mengaku isteri M01

Wakil rakyat Tanjong Ng Wei Aik mendakwa isteri perdana menteri Rosmah Mansor mengaku sebagai isteri Malaysian Official 1 (MO1).

Menulis di Facebook Jumaat lalu, anggota parlimen DAP itu mendakwa beliau bertanya “siapa isteri M01” ketika melalui Rosmah.
Beliau kemudian mendakwa Rosmah menjawab: “Ya, saya. Kamu ingat saya takut dengan kamu.”

Ketika dihubungi, Ng mendakwa perbualan itu berlaku di Dewan Rakyat, ketika pembangkang keluar dewan Jumaat lalu.

Rosmah duduk di kerusi pemerhati di belakang anggota parlimen pembangkang di parlimen ketika suaminya, yang juga menteri kewangan dan perdana menteri, membentangkan belanjawan.
Malaysiakini sudah menghubungi pembantu Rosmah bagi mendapatkan reaksinya berkaitan dakwaan itu.

Pembangkang keluar dewan selepas mengangkat plakad “Siapa M01”.

Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat (AS), M01 menerima AS$731 wang yang didakwa dicuri daripada syarikat pelaburan negara 1MDB.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan sebelum ini berkata M01 merujuk kepada perdana menteri tetapi menegaskan beliau bukan sebahagian daripada siasatan DOJ.
Sementara itu, seorang lagi anggota parlimen DAP Kasthuri Patto juga mendakwa beliau juga ada bercakap dengan Rosmah.
Anggota parlimen Batu Kawan itu berkata ketika wakil rakyat keluar dewan, isteri perdana menteri itu secara “menyindir” berkata: “Terima kasih kerana hadir.”
Kasthuri kemudian berkata beliau memberitahu Rosmah, pemerhati tidak dibenarkan bercakap kecuali dibenarkan oleh speaker.

“Jadi saya bersemuka dengan dia dan berita dia dalam Dewan, dia patut belajar peraturan (dewan), dan dia terkejut,” katanya kepada Malaysiakini.

Tak Boleh halang Bukan Islam Tolak RUU 355

Balai polis tiada printer, rakyat diminta bawa printer sendiri - MP Lanang

Perbahasan Bajet 2017 - MP AMANAH Kuala Krai

Perbahasan Bajet 2017 - MP BERSATU Pagoh

Kumpulan baju hitam anti-Lim Guan Eng berhimpun di Komtar

'Kalau tak suka dengar, diam boleh minum teh keluar' - tegur timbalan speaker

Tunku Idris jawab komen bandingkan dana hospital dan dana padang JDT

RUU355: Naik turun, urusan speaker, 'ada udang, ikan, buaya saya tak tahu' - Hadi

'Shafie Apdal patut tengok lokasi pangkalan tentera 1MDB'

Rahman Dahlan kepada Husni, 'Jangan tembak kaki anda sendiri'

"Tony Pua sengaja gemburkan isu 'bom jangka'," kata Rahman Dahlan.

Usul Speaker dirujuk ke jawatankuasa , MP Segambut digantung dua hari

Pandikar: 'saya bukan datang dari kampung dan lantik diri sendiri'

‘Waktu menegur tamat, kini waktu keluar Umno’

Bekas ketua cawangan Umno berkata parti Melayu itu tidak boleh diselamatkan lagi seperti yang diharapkan Tengku Razaleigh.
PETALING JAYA: Sudah terlewat untuk ahli Umno mendisiplinkan pemimpin parti yang dilihat menyimpang daripada perjuangan parti itu, kata seorang bekas ketua cawangan Umno.
Naib Presiden Gerakan Ketua Cawangan Umno Malaysia (GKCM), Rushdan Mohamed mengulas kenyataan Tengku Razaleigh Hamzah semalam yang menggesa ahli Umno bertegas mengingatkan pemimpin parti kembali menggerakkan negara mengikut visi pengasas negara.
“Masa menegur sudah berlalu, sudah terlambat. Sekarang waktu untuk ahli meninggalkan Umno,” katanya ketika dihubungi FMT.
Beliau berkata kritikan yang disuarakan sejumlah pemimpin akar umbi kepada pimpinan tertinggi, terutama Presiden Datuk Seri Najib Razak, sebelum ini dibalas dengan tindakan disiplin.
“Jelas Umno sudah tidak dapat diselamatkan, sebarang teguran sudah tidak berguna. GKCM menggesa ahli menyertai mereka yang sudah meninggalkan Umno untuk menyertai Parti Peribumi Bersatu Malaysia (PPBM),” katanya ketika dihubungi FMT.
Memetik pepatah “busuk ikan bermula dari kepala”, Ku Li yang juga ahli Parlimen Gua Musang berkata hanya ahli Umno yang dapat menjamin masa depan parti itu yang kini dilihat menjaga kepentingan pemimpinnya.

Ulama perlu suarakan beza wahyu dan tafsiran manusia, kata aktivis Islam

Pengarah IRF berkata terdapat perbezaan antara apa yang boleh dianggap daripada Tuhan dan tafsiran manusia.
farouk-musa-irfPETALING JAYA: Para sarjana Islam perlu bersuara mengenai undang-undang syariah yang berdasarkan tafsiran manusia, kata Pengarah Islamic Renaissance Front (IRF) Dr Ahmad Farouk Musa.
Ini kerana terdapat perbezaan antara syariah yang diwahyukan dan undang-undang Islam yang berdasarkan pemahaman dan tafsiran manusia.
Menggunakan rang undang-undang (RUU) syariah Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai contoh, Farouk berkata, ia harus dibuka untuk perbahasan kerana ia adalah “secara asasnya adalah tafsiran manusia”.
“Ia pada asasnya adalah tafsiran manusia, jadi mereka bukan tuhan dan mereka bukan suci. Kita perlu mampu memahami perbezaan 2 aspek ini – sama ada daripada Tuhan atau apa yang ditafsirkan berdasarkan pemahaman sendiri,” kata Dr Farouk kepada FMT.
Memetik Ibn Qayyim, ulama besar abad ke-14, Dr Farouk berkata matlamat utama syariah adalah untuk memastikan keadilan dilaksanakan.
“Jika tidak ada keadilan, mana-mana undang-undang yang diluluskan tanpa keadilan atau undang-undang tidak adil, bukan syariah.”

Mengapa k’jaan Umno@Bn rahsiakan pengurus dana Brazen Sky?

Oleh TONY PUA
Apa sebabnya menteri kewangan merahsiakan pengurus dana dan bank kustodian bagi pelaburan “unit” yang dikatakan bernilai AS$940 juta? Laporan Ketua Audit Negara dan Laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara yang dibentangkan di Dewan Rakyat pada bulan April yang lalu telah menyatakan bahawa nilai dan aset sejumlah AS$7 bilion (RM28 bilion) tidak dapat dikesan atau disahkan.


Antaranya ialah pelaburan “unit” bernilai AS$940 juta yang pada masa itu disimpan dalam bank kustodian, BSI Bank di Singapura. Ketua Audit Negara tidak dapat mengesahkan kewujudan dan nilai semasa pelaburan tersebut sebab 1MDB telah gagal menyerahkan sebarang dokumen daripada BSI Bank kepadanya walaupun dokumen telah diminta selama setahun.
Aset “unit” yang dikatakan bernilai AS$940 juta ini merupakan baki aset yang ditebus daripada pengurus dana di Cayman Islands pada bulan Januari 2015.
Sehingga hari ini, “unit” yang disimpan di BSI Bank ini merupakan misteri sebab kalau 1MDB begitu terdesak kekurangan aliran tunai, sehingga terpaksa menjual aset-aset penting negara seperti penjanakuasa bebas dan hartanah emas seperti Bandar Malaysia kepada pelabur asing, kenapa pelaburan “unit” ini tidak dijualkan dahulu untuk membiayai hutang gergasi 1MDB?
Keengganan 1MDB untuk menyampaikan sebarang matlumat dan dokumen kepada Ketua Audit Negara, dan keputusan Deloitte Malaysia untuk menarik balik pengakuan kepada audit 1MDB bagi tahun 2013 dan 2014 mengemukakan keraguan besar terhadap kewujudan “unit” yang dipegang dalam BSI Bank tersebut.
Kini, lesen perbankan BSI Bank telah dibatalkan oleh kerajaan Singapura kerana didapati bersalah dari segi pengubahan wang haram yang berkaitan dengan skandal 1MDB.
Saya telah bertanya kepada Menteri Kewangan, apa telah terjadi kepada “unit” tersebut.
Inilah jawapan yang saya telah terima daripada YB Menteri Kewangan pada Hari Khamis yang lalu.
Beliau menyebut bahawa “Ahli Lembaga Pengarah Brazen Sky Limited mengesahkan bahawa sebuah bank berlesen antarabangsa telah diberi mandate sebagai custodian bank untuk mengambilalih peranan BSI Bank, Singapura.
Ahli Lembaga Pengarah Brazen Sky Limited juga telah melaporkan bahawa tiada perubahan status di dalam nilai pelaburan tersebut.”

Anak muda dan politik

anak muda politik“Beri aku 1,000 orang tua, niscaya akan kucabut semerus dari akarnya. Beri aku 10 pemuda, niscaya akan kuguncangkan dunia.” (Sukarno)
Apabila membicarakan soal penglibatan anak muda dalam kancah politik, umum mengandaikan bahawa anak muda itu sama ada terlalu kritikal atau melecehkan parti politik sama sekali dan sebaliknya lebih cenderung kepada aktiviti bersifat kebudayaan, kesukanan dan kesukarelawanan. Maka tidak hairanlah apabila pendekatan kerajaan dan parti politik dalam mendampingi anak muda akan mengambil bentuk program-program seperti konsert, pertandingan bola sepak dan santai bersama “tweet famous”.
Pandangan sebegini tidak semestinya benar dan merupakan generalisasi sedangkan ketidakcenderungan anak muda dalam organisasi politik bukan sesuatu yang hakiki. Malah, sejak awal lagi penglibatan anak muda dalam gerakan politik tidak dapat disangsikan.
Sejarah penglibatan anak muda dalam politik
Ketika gerakan nasionalisme di Asia Tenggara sedang memuncak pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20, anak muda giat memainkan peranan langsung. Contohnya di Filipina, Andres Bonifacio dan Emilio Jacinto hanya berusia 20-an ketika mengasas gerakan nasionalis Katipunan yang melawan penjajah Sepanyol. Rakan seperjuangan mereka dan seorang wanita, Gregoria de Jesus, hanya berusia 21 tahun ketika menyertai gerakan tersebut pada 1896. Manakala Emilio Aguinaldo pula berusia 29 tahun apabila bendera Republik Filipina dikibarkan buat julung kali pada tahun 1898 dan beliau diangkat menjadi presiden pertama negara tersebut. Tokoh nasionalis terkemuka Filipina, José Rizal, pula mengarang bukunya yang sangat berpengaruh, Noli Me Tangere (1887) ketika beliau berusia 25 tahun.
Di Burma, gerakan nasionalismenya juga diterajui pada awalnya oleh organisasi anak muda seperti Young Men’s Buddhist Association (YMBA) yang menganjurkan bantahan terhadap Akta Universiti Rangoon 1920 yang digubal penjajah British untuk mengekang kebebasan pelajar. Ekoran daripada itu, ahli-ahli YMBA menubuhkan parti-parti politik atas dasar nasionalisme untuk menuntut kemerdekaan. Antara individu penting ketika itu adalah Aung San, tokoh nasionalis Burma. Pada tahun 1938, beliau meninggalkan kampus dan menyertai politik ketika berusia 23 tahun dan menjadi presiden parti Anti-Fascist People’s Freedom League pada tahun 1946. Beliau kemudian mengetuai rundingan dengan pihak British dan berjaya menandatangani perjanjian yang menjaminkan kemerdekaan Burma. Malangnya, sebelum sempat melihat hasil usahanya, beliau dibunuh pada tahun 1947 ketika berusia 32 tahun.
Begitu juga halnya di Indonesia, di mana gerakan nasionalisme tidak dapat dipisahkan daripada Kongres Pemuda-pemuda Indonesia pada tahun 1928. Selain berkumandangnya lagu kebangsaan Indonesia Raya buat kali pertama, kongres tersebut juga terpahat dalam sejarah kerana ikrar “Sumpah Pemuda” yang dilafazkan bagi menzahirkan citra Indonesia yang kekal sehingga ke hari ini, iaitu penyatuan bahasa, bangsa dan tanahair. Sesungguhnya, penglibatan kaum muda dalam pergerakan kemerdekaan begitu ketara sehingga Benedict Anderson menggelarkannya sebagai “Revolusi Pemuda”.
Di Malaysia, anak muda tidak kurang jasa baktinya. Sebagai contoh, Saberkas yang merupakan antara gerakan nasionalis pertama di tanahair kita telah ditubuhkan di Kedah semasa zaman Perang Dunia Kedua. Ia merupakan gerakan bawah tanah yang mengambil bentuk koperasi, iaitu Syarikat Bekerjasama Am Saiburi, namun singkatan tersiratnya adalah “sayang akan bangsa, ertinya redha korban apa segala”. Pengasas gerakan ini merupakan anak muda termasuk Khir Johari, Senu Abdul Rahman, Abdul Aziz Zain dan ramai lagi di bawah naungan seorang putera raja Kedah, Tunku Abdul Rahman Putra.

K'jaan BN akan tetap bina hospital Tanjong Karang sembang Noh Omar

Kerajaan Barisan Nasional (BN) akan tetap menunaikan janji untuk membina Hospital Tanjong Karang bagi memudahkan penduduk di situ dan kawasan sekitar mendapat rawatan terbaik.

Pengerusi BN Selangor, Tan Sri Noh Omar berkata pada masa ini kelewatan pembinaan hospital berharga RM269 juta itu disebabkan masalah teknikal antara pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) dan kontraktor.

"Pembinaan Hospital Tanjong Karang tetap akan dilaksanakan seperti dijanjikan dan dimaklumkan surat tawaran pun telah diberikan oleh JKR kepada kontraktor," katanya dalam sidang media selepas menyampaikan sumbangan Deepavali kepada penduduk berketurunan India dalam kawasan Parlimen Tanjong Karang semalam.

Noh yang juga Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan berkata demikian ketika mengulas dakwaan pembangkang kononnya kerajaan BN tidak menunaikan janji untuk membina hospital itu sebaliknya bakal membangunkan sebuah klinik pergigian di tapak hospital itu di Sungai Terap.

Katanya klinik itu pada awalnya dicadang dibangunkan di tapak asal iaitu bersebelahan perhentian bas di pekan Tanjong Karang, namun terpaksa dipindahkan ke tapak hospital itu demi keselesaan penduduk kawasan sekitar.

SOMBONGNYA "BAKAL PM" NI!!

Agaknya pemimpin-pemimpin UMNO sekarang tidak boleh ditegur sama-sekali, baik oleh orang luar mahupun pemimpin dalam parti itu sendiri.

Kalau teguran pemimpin veteran seperti Tengku Razaleigh yang banyak berjasa dan pengalaman pun, ada pemimpin UMNO yang kononnya merupakan "calon bakal Perdana Menteri di masa depan" mengatakan, "jangan dilayan teguran itu", siapa lagi yang boleh memberi pandangan?

Ketika melancarkan sebuah buku Isnin lalu, Tengku Razaleigh antara lain berkata, UMNO perlu melakukan perubahan dalam strategi politiknya kerana ramai yang berpendapat parti itu ketika ini banyak menghampakan rakyat serta tidak lagi bertindak untuk kepentingan negara.

Beliau kemudian menggariskan 10 perkara yang perlu dilakukan oleh UMNO jika ingin terus relevan dan kekal berkuasa.
Apa yang salahnya dengan teguran Ku Li itu? 

Apakah sebagai pemimpin lama, beliau tidak boleh memberi teguran sama sekali?

Dah UMNO tengah nazak dan ditolak di sana sini pun,  masih nak sombong lagi?

Hudud: Kelantan peruntuk RM1j bangun prasarana material

Ahmad Yakob
KOTA BHARU - Ketika mana bacaan kedua pindaan Akta 355 di Parlimen menarik perhatian masyarakat, Kerajaan Kelantan membuat langkah susulan bagi merealisasikan Kanun Jenayah Syariah II dapat dilaksanakan di negeri ini.
Dalam pembentangan Bajet 2017 yang bertemakan 'Kelantan Sejahtera untuk Islam', kerajaan negeri memperuntukkan RM1 juta bagi membangunkan prasana material perlaksanan kanun itu.
Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob berkata, sebanyak RM1.3 juta pula diperuntukkan kepada Jabatan Pendakwaan Syariah Negeri Kelantan iaitu sebuah jabatan baru yang dipecahkan daipada Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (Jaheik).
“Ini usaha pertama pertama yang dilaksanakan seumpama ini di Malaysia dan insya-ALLAH selepas ini bakal menyaksikan pengasingan bahagian penguatkuasaan Udang-Undang Syariah daripada Jaheik untuk dijadikan jabatan baru,” katanya.
Menurutnya, tindakan itu membuktikan bahawa usaha Kerajaan Kelantan dalam memartabatkan perundangan syariah di negeri ini bukanlah satu retorik atau momokan kosong.
Terdahulu, Ahmad mengumumkan bajet defisit berjumlah RM42 juta, dengan hasil hutan terus kekal penyumbang terbesar hasil kerajaan.
Katanya,  anggaran hasil negeri pada 2017 dijangka meningkat 43.18 juta kepada RM636.98, berbanding anggaran perbelanjaan mengurus RM679.63.
Beliau berkata, hasil hutan kekal menjadi penyumbang terbesar dengan RM177.20 atau 27.81 peratus daripada keseluruhan hasil.
“Ia menunjukkan peningkatan sebanyak RM4.25 juta ataupun 1.73 peratus dibandingkan dengan anggaran pada 2016 sebanyak RM172 juta,” katanya.

Siapa Sebenarnya Kaldai & Anjing Gila Itu?

Jangan berlagak keldai dan anjing gila, kata Hadi

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang meminta semua ahlinya khususnya Ahli Parlimen dan Adun supaya beristiqamah dengan cara Islam yang berpijak di atas landasannya dan jangan berlagak seperti keldai yang bertempik atau anjing gila yang menyalak dan menerkam mangsanya.

"Kepada semua ahli PAS termasuk para pemimpin khususnya yang menjadi Ahli Parlimen dan Adun supaya beristiqamah dengan cara Islam yang berpijak di atas landasannya dan jangan berlagak seperti keldai yang bertempik atau anjing gila yang menyalak dan menerkam mangsanya," kata Abdul Hadi dalam tulisannya di Harakahdaily, lidah rasmi Pas.


Abdul Hadi dipercayai merujuk kenyataannya kepada tindakan sebahagian besar pembangkang yang bergaduh dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Dewan Rakyat ketika beliau membentangkan Bajet 2017 Jumaat lalu.

Dalam peristiwa itu, hampir kesemua pembangkang keluar dari dewan selepas itu namun ahli parlimen Pas kekal.

"Kewajipan kami ialah mengajak seluruh manusia dalam masyarakat majmuk supaya melakukan perubahan kepada Islam yang menjadi rahmat kepada seluruh alam dan adil terhadap semua," katanya.

Kini, katanya, PAS masih menjadi pembangkang dan tidak berhasrat menyertai BN kerana perbezaan dasar dan pendekatan serta masih banyak perkara yang tidak memuaskan.

"PAS menjadi pembangkang yang istiqamah dengan dasar Islam, konsep dan pendekatannya," kata ahli parlimen Marang itu. 

Biasalah Haji Hadi dengan bahasanya begitu. Nak buat macamanalagi. Naib Ketua Ulama Sedunia katakan. Ada lesen besar untuk berkata sesuka hati agaknya.

Beliau meminta semua ahli PAS khususnya Ahli Parlimen dan Adun supaya beristiqamah dengan cara Islam yang berpijak di atas landasannya dan jangan berlagak seperti keldai yang bertempik atau anjing gila yang menyalak dan menerkam mangsanya.

Tapi beliau sendiri tidak hadir di parlimen. Akhlak Islamkah yang mengajar seseorang itu untuk ponteng parlimen walaupun ambil gaji dan elaun?




Bukankah menunaikan amanah sebagai ahli parlimen itu WAJIB hukumnya? Jika tak mampu untuk hadir, lebih baik letak jawatan sebelum hukum kebenaran dan keadilan berjalan dimana Presiden PAS akan dipaksa untuk meletakkan jawatan. Siapa memaksa? Ya hukum kebenaran dan keadilan yang menyatakan: yang tak menjalankan amanah akan tetap menerima hukum yang setimpal dariNya. HukumanNya boleh datang dalam pelbagai bentuk, direntap segala macam kurniaan nikmat seperti nikmat kesihatan dan paling akhir ialah "mati dengan tiba-tiba" tanpa sempat untuk bertaubat. Kita sekadar mengingatkan.

Pembangkang lepas lagi peluang 'duga' Najib semalam

Datuk Seri Najib Razak hadir di Dewan Rakyat - untuk kali ketiga pada sesi ini - semalam ketika sesi Soal Jawab Menteri untuk menjawab satu soalan mengenai hutang negara yang dibangkitkan wakil BN.
Wakil pembangkang mempunyai peluang untuk bertanya soalan ringkas kepada perdana menteri.
Mereka, sebagai contoh, boleh bertanya mengenai kebimbangan bekas menteri kewangan kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah ketika membahaskan belanjawan kelmarin.
Pembangkang juga boleh bertanya mengenai keadaan sebenar ekonomi negara sehingga mendorong kerajaan memotong peruntukan untuk universiti awam.
Sebaliknya Tan Seng Giaw (DAP-Kepong) bangkit bertanya mengenai bentuk pinjaman luar pesisir kerajaan bernilai RM2.7 bilion.
Menjawabnya Najib berkata kebanyakan pinjaman itu dalam bentuk sukuk.
Najib kemudian beredar meninggalkan Dewan Rakyat.
Ia satu lagi peluang yang tidak dimanfaatkan pembangkang untuk menyoal perdana menteri selepas ruang sama tidak digunakan dengan baik pada Isnin lalu apabila Tan menyoal secara umum keadaan ekonomi negara.
Soalan susulan Tan biasa-biasa saja tetapi membuka ruang kepada pembangkang menyoal Najib secara berdepan mengenai siasatan Jabatan Kehakiman (DOJ) AS ke atas 1MDB, serta Malaysian Official 1 (MO1), serta bagaimana ia memberi kesan kepada ekonomi.
Suasana itu berlangsung sebelum Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia membuat ketetapan menolak sebarang soalan lisan berkaitan saman sivil DOJ sebagi subjudis.
Bagaimanapun Liew Chin Tong (DAP-Kluang) membangkitkan soalan sama ada kerajaan akan mengurangkan kadar cukai barangan dan perkhidmatan (GST) kepada tiga peratus. Ia sepatutnya boleh dibangkitkan ketika perbahasan belanjawan.
Ditemui di lobi parlimen, Anggota Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua berkata pembangkang sepatutnya bertanyakan soalan lebih mencabar kepada Najib.

SEBENARNYA ‘LOLIPOP’ ALI RUSTAM DI TIPU UMNO MO1


Oleh Ahli UMNO Melaka:
Bekas Ketua Menteri Melaka Dato Seri Ali Rustam (yang sudah expiry date) mahu memberi gula lolipop pula kepada Ahli Parlimen Pembangkang yang telah bangun keluar Dewan kerana membantah pembentangan Belanjawan 2017 oleh MO1 yang sebenarnya tidak serius dan lebih menghampiri lawak jenaka.
Ali Rustam mungkin terlupa dia berada dalam Dewan Parlimen dan bukan di perasmian persidangan UMNO atau MIC. Ali sepatutnya memberi gula lolipop kepada MO1 sebab pembentangan Bajet 2017 oleh  MO1 adalah seperti kelakuan budak-budak.
Dulu Ali Rustam memang popular di kalangan ahli UMNO sehingga Ali cukup yakin menjadi calon merebut jawatan naib presiden dalam pilihan parti UMNO. Tetapi malangnya bagi Ali dia tidak sedar bukan sikit pemimpin UMNO yang tidak suka kepada kejayaannya.
Ali tidak sedar bahawa MO1 sendiri telah berkomplot untuk menghalangnya dari mara ke depan dalam pilihan parti sebab sebarang kemenangan Ali akan memadamkan peluang bagi saudara MOI sendiri  menduduki tampuk pimpinan parti dan pemerintahan negara.
Jadi terpaksalah Ali Rustam kena sabotaj.  Dengan sepantas  kilat lembaga disiplin UMNO mendapati Ali Rustam terlibat kesalahan politik wang. Secepat kilat Ali dilarang bertanding jawatan parti.
Sebagai seorang pejuang Ali tidak putus asa. Pada PRU13 Ali Rustam telah melepaskan kerusi DUN dan bertanding kerusi Parlimen Bukit Katil pula.  Ali Rustam merasa penuh konfiden akan menangi Parlimen Bukit Katil  sebab beliau adalah seorang Ketua Menteri Melaka yang sangat popular.  Malangnya Ali telah kalah dalam pilihanraya untuk merebut kerusi Parlimen di Melaka.
Ali mendapati sangat sukar untuk menerima keputusan pilihanraya itu. Beliau langsung tidak sangka boleh kalah Bukit Katil dan Ali telah menyalahkan kaum bukan Melayu kerana tidak mengundinya.
Malangnya bagi Ali dia tidak sedar bahawa sebenarnya UMNO yang telah sabotaj peluangnya untuk menang. Jika Ali Rustam menang  Parlimen Bukit Katil  maka sudah tentu beliau akan dilantik menjadi Menteri. Ramai pemimpin UMNO dan pemimpin pelapis membimbangi populariti Ali Rustam.
Sudah begitu lama dan dengan begitu tekun Ali telah melabur masa, tenaga dan duit untuk mendekati ahli peringkat bawah. Ahli parti suka kepada Ali Rustam yang sopan dan prihatin. Beliau tidak menunjuk sombong dan selalu menghadiri majlis dan khenduri di seluruh negara. Beliau menjadi ‘mentor’ kepada ramai Ketua Bahagian dan juga memberi mereka lolipop. Ali sering memberi anugerah Datuk kepada ramai orang dari seluruh negara yang menjadikannya lagi popular.   Beliau juga cerdik dalam mentadbir negeri Melaka. Jentera kerajaan negeri berjalan dengan pantas dan efisien yang telah membawa kemajuan ekonomi kepada penduduk Melaka dan hasil yang lumayan kepada kerajaan negeri.Kejayaan pentadbiran Ali Rustam telah menarik perhatian Tun Daim Zainuddin yang menjadi Menteri Kewangan pada waktu itu.  Daim mahu Melaka menjadi negeri contoh yang boleh diikuti oleh negeri lain dari segi pembangunan ekonomi. Dan Tun Daim mendapati bahawa Ali Rustam memenuhi kriteria sebagai seorang pemimpin yang sangat rajin dan efisien dalam menjalankan tugas serta mampu menyiapkan projek-projek pembangunan dalam masa yang singkat.
Nasib Ali Rustam bertukar menjadi bertambah baik. Dia menjadi ‘blue eyed boy’ Daim Zainuddin. Ali kerap berjumpa dengan Daim di Kementerian Kewangan untuk mendapat kelulusan bagi projek pembangunan di Melaka. Daim kerap meluluskan permintaan Ali Rustam dengan cepat juga, memandangkan bahawa projek itu membawa faedah dan pembangunan kepada rakyat dan negeri Melaka.
Di bawah pimpinan Ali Rustam sebagai Ketua Menteri dan dengan bantuan Daim Zainuddin sebagai Menteri Kewangan Pusat, Melaka telah berkembang dan maju dengan begitu cepat.  Daim juga telah memberi peruntukan untuk projek membersihkan Sungai Melaka yang kemudiannya  menjadi penarikan pelancongan taraf antarabangsa.
Malangnya tanpa pengetahuan Daim Zainuddin, Ali Rustam juga sibuk mengutip lolipop dari peniaga dan towkay yang perlu untuk dihadiahkan kepada ramai Ketua Bahagian yang disebut tadi. Ali mengumpul banyak lolipop yang digunakan untuk meng-gula dan me-madukan penyokong dan ahli akar umbi. MO1 mungkin telah belajar dari Ali Rustam cara-cara untuk memberi lolipop kepada penyokong.
Jadi sebab semua inilah Ali pun merasa begitu konfiden dia boleh menangi Parlimen Bukit Katil  dan menjadi ahli Dewan Rakyat. Tetapi apa yang berlaku sebenarnya ialah pimpinan parti runsing dan tidak senangi popularitinya. Mereka mula bergerak untuk sabotaj peluang Ali Rustam.