Selasa, 23 Februari 2016

Penerbangan DHAKA-KUL untuk hari ini, 23 Februari 2016..

Alhamdulilah kesemua penerbangan dari Dhaka selamat tiba KLIA... Pasti mereka dah kembali ke M'sia setelah pulang ke kampung kerana cuti raya Tahun baru Cina baru2 ni...
Mcm dekat der Bangladesh-Malaysia..

KENAPA Ular Lidah Bercabang ??

Dari tahun ke tahun dok berjanji & mungkir janji...

TAK RUGI Hassan Arifin ni diangkat Najib supaya jadi Pengerusi PAC.. Inilah hasilnya...

Memang berbaloi-baloi..

Berniaga roti sebabkan Tabung Haji rugi RM90 juta, untungkan Vincent Tan

Satu demi satu urusniaga Tabung Haji yang merugikan didedahkan Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli. Kali ini pelaburannya dalam Silverbird Group Berhad, syarikat pembuat roti High-5 yang mengakibatkan kerugian RM90 juta.
Menurut Rafizi, Tabung Haji mula melabur dalam syarikat tesebut pada 2007 pada harga yang cukup tinggi sehingga syarikat itu diisytiharkan tidak mampu menampung perbelanjaan perniagaan dalam tahun 2012.

Naib Presiden PKR itu berkata, Tabung Haji membeli saham-saham Silverbird secara agresif dalam masa sebulan di antara September hingga Oktober 2007 sehingga melonjakkan harga saham Silverbird dari 39 sen sesaham (awal September 2007) kepada RM1.08 sesaham pada 16 Oktober 2007.
"Kesemua saham-saham Silverbird dibeli oleh Tabung Haji dalam tempoh tidak sampai 1 bulan sehingga ia muncul sebagai pemegang saham terbesar Silverbird pada akhir tahun kewangan berakhir 31 Oktober 2007," jelas beliau.

Menurutnya, berdasarkan harga asal saham Silverbird pada 39 sen sesaham, anggaran pelaburan Tabung Haji di dalam Silverbird pada September 2007 mencecah RM98 juta dengan mengambil kira Tabung Haji membeli pada ketika harga telah naik mendadak.

"Seorang lagi pemegang saham terbesar pada ketika harga saham Silverbird mula naik mendadak (kerana pembelian agresif oleh Tabung Haji) adalah Tan Sri Vincent Tan.
"Pada akhir tahun kewangan berakhir 31 Oktober 2007, Tan Sri Vincent Tan juga muncul sebagai pemegang saham kedua terbesar Silverbird dengan pegangan (langsung dan tidak langsung) sebanyak 22.79%.
"Sudah tentu keghairahan Tabung Haji membeli saham Silverbird secara agresif turut sama menguntungkan Tan Sri Vincent Tan yang nilai sahamnya di dalam Silverbird turut naik," katanya.

Dana kempen PRU13 tidak guna derma RM 2.6 bilion?

PKR mendakwa dana yang digunakan BN dalam kempen PRU13 lalu bukan daripada derma kontroversi melibatkan dana RM2.6 bilion seperti yang didakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli mendakwa kempen itu menggunakan wang rakyat yang disalurkan terus oleh Kementerian Kewangan kepada salah satu badan bukan kerajaan (NGO) yang berkempen untuk meraih undi.
"Bukti bahawa NGO itu telah berkempen untuk BN mendapat liputan meluas dan turut dipaparkan dalam laman-laman web pemimpin BN.
"Saya lampirkan surat Kementerian Kewangan bertarikh 23 April 2013 kepada pemimpin utama NGO itu yang mengesahkan bahawa Perbendaharaan telah menyalurkan geran sebanyak RM2 juta.
"Malah pemimpin tersebut sendiri telah mengesahkan (melalui minit mesyuarat) menerima geran ini dari Kerajaan Persekutuan yang kemudiannya dibelanjakan bagi membiayai perbelanjaan kempen BN melalui satu program yang dikendalikan NGO terbabit," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat PKR, di sini, hari ini.
Sebelum ini, Najib dilaporkan berkata bahawa derma RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun peribadinya digunakan untuk kempen pilihan raya.
Sehubungan itu, Rafizi yang juga Ahli Parlimen Pandan menggesa Najib yang juga Pengerusi BN dan Presiden Umno memberi penjelasan berhubung perkara itu.
"Kenapa beliau tidak ambil RM2 juta dari derma RM2.6 bilion yang didakwa untuk membiayai kempen PRU BN hingga salurkan RM2 juta dana awam dengan cara ini yang semestinya telah melanggar undang-undang?
"Ini menimbulkan keraguan bahawa kempen BN dalam PRU13 benar-benar dibiayai oleh sumbangan RM2.6 bilion seperti didakwa Najib," katanya.

Profesor menganggur kerana pegecilan bajet


Kira-kira satu pertiga daripada 507 profesor berstatus kontrak di universiti awam tidak dilanjutkan perkhidmatan mereka kesan daripada pemotongan bajet.
Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Datuk Raduan Che Rose dipetik akhbar Kosmo sebagai berkata seramai 156 profesor berumur 61 hingga 70 bakal kehilangan kerja.
 Menurutnya, lebih separuh daripada profesor-profesor di negara ini kini berumur dalam lingkungan 55 tahun dan mereka hanya mempunyai lima tahun untuk menyumbang kepakaran sebelum menghadapi kemungkinan penamatan perkhidmatan.
Akhbar itu melaporkan negara mempunyai 2,254 profesor dengan 1,867 berkhidmat di 20 buah universiti awam manakala bakinya di universiti-universiti swasta.
Kementerian Pengajian Tinggi terjejas teruk dengan pengurangan RM2.4 bilion dalam Bajet 2016.
Mengikut bajet itu, kementerian berkenaan hanya akan menerima RM13.378 bilion (lima peratus daripada belanjawan negara) berbanding RM15.785 bilion (5.8 peratus) pada Bajet 2015.
Ini adalah pemotongan paling ketara untuk kementerian itu sejak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membentangkan bajet pertamanya pada tahun 2010.

Laksanakan segera 'kerajaan teknokrat' di Kelantan, gesa Mahfuz


Mahfuz Omar Mahfuz Omar Cadangan Timbalan Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man supaya 'kerajaan teknokrat' dilaksanakan di peringkat persekutuan disambut baik ahli parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar.
Beliau lantas menyarankan agar idea asal Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu dilaksanakan di Kelantan, negeri yang ditadbir Pas.
Dalam satu kenyataan media hari ini, Mahfuz berkata cadangan Abdul Hadi yang diangkat semula oleh Tuan Ibrahim adalah sangat praktikal dalam menangani kelemahan dan kegagalan pemain politik yang tidak mempunyai latar belakang berkemampuan menguruskan negara dan negeri.
"Idea ini menggambarkan kepimpinan kerajaan tidak boleh hanya bersandarkan kepada berlatarbelakangkan satu-satu disiplin ilmu semata-mata termasuk pengajian Islam.
"Idea ini mengambarkan kepercayaan dan penghormatan Pas kepada golongan teknokrat profesional. Mengurus kerajaan sesebuah negara dan negeri kini makin kompleks memerlukan keupayaan merencana pembangunan ekonomi yang makin mencabar," katanya.
Bagaimanapun Yang Dipertua Pas Pokok Sena itu yakin cadangan yang baik ini sukar diterima 'pemimpin politik bebal' seperti Najib dan Umno/BN.
Ini katanya disebabkan 'pemimpin politik bebal' melihat perlantikan dan memperolehi apa-apa jawatan dalam kerajaan seperti mendapat lombong emas.
"Ini yang sedang berlaku di dalam negara. Perebutan untuk menduduki apa-apa jawatan dalam kerajaan di kalangan pemimpin politik, sedangkan negara dan negeri terabai serta rakyat menanggung penderitaan yang sangat malang," kesal beliau.

Isi rumah termiskin M'sia paling terjejas akibat GST


Isi rumah berpendapatan rendah paling teruk terjejas akibat pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), kata sebuah kajian laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
Laporan itu dibuat oleh Matlamat Pembangunan Milenium Malaysia 2015 yang dikeluarkan bersama oleh Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri, di Putrajaya hari ini.
 Menurut laporan itu, isi rumah di bawah spektrum pendapatan bawah 40 peratus (B40) menikmati pendapatan RM2,537 purata pada tahun 2014 iaitu peningkatan sebanyak 12.8 peratus sejak tahun 2009.
Walau bagaimanapun, perbelanjaan juga meningkat dengan purata isi rumah B40 membelanjakan RM2,015 atau 79 peratus daripada pendapatan bulanan mereka.
Menurut laporan itu, GST diperkenalkan pada kadar enam peratus pada April tahun lalu mengikis sebahagian besar wang mereka.
"Dengan GST pada kadar 6 peratus pada awal tahun 2015, 40 peratus baki pendapatan isi rumah akan berkurangan kepada RM400 berbanding RM 522 sebelum ini.
"Oleh kerana GST memberi kesan kepada semua isi rumah, mereka yang berada di spektrum bawah B40 akan berasa kesan yang lebih daripada mereka yang bahagian atas spektrum," kata laporan itu.
Terdapat 2.7 juta isi rumah yang jatuh dalam kategori B40 ini.
Pengkritik GST sebelum ini berhujah bahawa cukai penggunaan itu adalah regresif, kerana ia lebih menghukum isi rumah berpendapatan rendah daripada mereka yang berpendapatan tinggi.
Ini adalah kerana isi rumah berpendapatan rendah menghabiskan lebih banyak pendapatan mereka.
Walau bagaimanapun, kerajaan berhujah bahawa bantuan kebajikan seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia meringankan sebarang kesan regresif atas isi rumah berpendapatan rendah.
Setakat 31 Disember 2015, Jabatan Kastam berjaya mengumpul RM30 bilion melalui cukai GST.

Mat Sabu: Malaysia Negara Bohong. Isu 1MDB

Melayu bising bila Mat Sabu bukak baju tapi tidak kisah dengan Rasuah

Kedutaan Perancis sedia bela Anwar secara tertutup

'Saya Beri Amaran Pada Muhyiddin' - Nazri

Muhyiddin, Tun M Geng Tak Boleh Ditegur - Nazri

Kempen BN PRU13 Guna Duit Rakyat?

TH Dituntut Jawab Rugi Beli Saham Silverbird

Ramai berbeza pendapat cadangan 'halalkan' lumba haram

Pakej umrah: Guna agama untuk tipu duit orang miskin

Zeti harap siasatan 1MDB selesai sebelum meninggalkan BNM

Saya serahkan BNM yang baik kepada pengganti, kata Zeti

Zeti wants a clean slate for next Governor on 1MDB

Zeti umum bakal jadi tenaga pengajar ASB

Rakyat Malaysia kekal yakin terhadap BNM - Zeti

Tabung Haji rugi RM100 juta labur dalam syarikat roti...

Pembelian aktif saham Silverbird Group Berhad oleh Tabung Haji secara meluas di antara September dan Oktober 2007, menyaksikan kenaikan saham syarikat membuat roti itu daripada 39 sen (awal September 2007) kepada RM1.08 pada 16 Oktober 2007, kata Setiausaha Agong PKR Rafizi Ramli. – Gambar fail The Malaysian Insider, 23 Februari, 2016. 
Pembelian aktif saham Silverbird Group Berhad oleh Tabung Haji secara meluas di antara September dan Oktober 2007, menyaksikan kenaikan saham syarikat membuat roti itu daripada 39 sen (awal September 2007) kepada RM1.08 pada 16 Oktober 2007, kata Setiausaha Agong PKR Rafizi Ramli. 

Setiausaha Agong PKR Rafizi Ramli hari ini mendakwa langkah agresif Lembaga Tabung Haji melabur dalam syarikat membuat roti pada 2007 menyebabkan kerugian hampir RM100 juta. Beliau berkata, pembelian aktif saham Silverbird Group Berhad (kini dikenali sebagai Hi-5 Conglomerate Berhad) Tabung Haji secara meluas di antara September dan Oktober 2007, yang menyaksikan kenaikan saham syarikat membuat roti itu daripada 39 sen (awal September 2007) kepada RM1.08 pada 16 Oktober 2007.
"Tabung Haji kemudian muncul sebagai pemegang saham terbesar pada akhir tahun kewangan berakhir 31 Oktober 2007," katanya sambil menambah dana jemaah haji itu melabur kira-kira RM98 juta bagi 90.483 juta saham, atau 28.81% dalam syarikat itu.

Rafizi mempersoalkan jika usaha itu wajar dilakukan kerana ketika Tabung Haji mengeluarkan pelaburan pada 2014, harga saham menurun kepada antara RM0.07 dan RM0.08 sesaham. Pada masa ini, beliau berkata saham Hi-5 Conglomerate Berhad berharga RM0.04 sesaham.
"Syarikat itu menghadapi masalah (selepas 2007) dan Tabung Haji hilang pelaburan, tetapi bertahan (pelaburan) sehingga pertengahan 2014 sebelum menjualnya."
"Ini memberikan anda idea jika Tabung Haji melakukan usaha yang wajar, ia akan menjadi lebih berhati-hati kerana tindakan wajar akan menekankan kemungkinan ini. Jelas sekali ia tidak dilakukan."
Beliau berkata Silverbird terkeluar daripada senarai Bursa Malaysia pada 2011 adalah disebabkan beberapa insiden termasuk pertuduhan Jenayah Pelanggaran Amanah terhadap pengurusan atasan.
"Pertama, 3 pengurusan kanan diseret ke mahkamah kerana didakwa menggelapkan RM167 juta wang syarikat."

Wahai Muhyiddin, teruskan berjuang demi rakyat!

Kritikan dan serangan oleh pimpinan UMNO kepada Muhyiddin semata-mata sebagai tekanan supaya beliau berhenti memperjuangkan isu rakyat.
khairuddin-muhyidin
PETALING JAYA: Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak seharusnya tunduk dengan tekanan daripada pemimpin parti itu supaya berhenti bersuara untuk mencari kebenaran.
Muhyiddin juga perlu terus membuat teguran serta kritikan terhadap kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak terutamanya melibatkan isu 1MBD serta derma RM2.6 bilion demi mencari kebenaran.
Naib Ketua Bahagian Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan berkata, saranan Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz supaya Muhyiddin dipecat sebagai Timbalan Presiden hanya bertujuan memberi tekanan kepada Ahli Parlimen Pagoh itu supaya berhenti bercakap isu rakyat.
“Pedulikan dan persetankan dengan semua kalangan kaki bodek minda lemah otak udang macam Nazri Aziz. Mereka ini adalah golongan parasit yang sedang merosakkan imej UMNO. Puak inilah yang hakikatnya membuatkan lebih ramai rakyat jelata bakal menjauhkan diri dari UMNO.
“Kita perlu cuci dan bersihkan imej UMNO dari dalam dan luaran seandainya mahu menjaminkan survivalnya parti keramat ini seakhir zaman. Puak-puak ini yang bersubahat dengan kemungkaran mesti disepak keluar dari parti UMNO.

Najib, Rosmah dipersenda lagi

Ia mengaitkan nama Najib dan Rosmah sebagai satu sebutan yang sangat sensitif untuk disebut pada masa ini
najib
PETALING JAYA: Datuk Seri Najib Tun Razak terus dijadikan bahan lawak jenaka di media sosial.
Menerusi video terbaru yang menjadi viral, dua lelaki yang berlakon seperti pasangan kekasih di dalam kereta menyebut nama Perdana Menteri dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor.
Berdasarkan perbualan, kedua-dua lelaki terbabit cuba mengaitkan nama Najib dan Rosmah sebagai satu perkara yang sangat sensitif untuk disebut pada masa ini.
Visual berkenaan telah dimuat naik oleh pengguna Facebook yang menggunakan nama Emee Zainal.
“Kalau I jadi pokok you jadi apa?
I jadi monyetlah, balas lelaki tersebut.
“Kalau I jadi t**i, you jadi apa. I jadi lalatlah…haha sweet lagi.
“Kalau I jadi Rosmah?
Balas lelaki itu; kau ingat aku nak jadi Najib.
Diakhir video tersebut ditulis, Emee mengalami kecederaan berat dan dikejarkan ke hospital.
“Berhati-hatilah bergurau kerana “Najib” adalah isu yang sangat sensitif..Takde siapa nak jadi seperti Najib,” menurut tulisan pada video berkenaan.
Sehingga berita ini ditulis, video tersebut telah ditonton lebih 622,000 kali dan mendapat lebih 10,843 perkongsian dengan 5,644 menyukainya.

Lebih 'derma' biayai kempen BN pada PRU13

Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli hari ini mendakwa BN mendapat manfaat daripada RM2 juta wang pembayar cukai untuk membiayai kempen pilihan raya umum ke-13.
Bercakap pada sidang media di ibu pejabat PKR, Rafizi mendakwa bahawa Kementerian Kewangan pada 2013 meluluskan jumlah itu sebagai "geran derma" kepada sebuah persatuan kaum India yang mesra-BN.
"Sekarang kita mempunyai bukti bahawa sebahagian daripada kempen BN dibiayai menggunakan wang pembayar cukai.
"Kesan (kes ini) lebih besar kerana ia membabitkan RM2 juta dana awam," dakwanya.
Dakwaan itu, katanya, adalah berdasarkan surat daripada Jabatan Perbendaharaan bertarikh 23 April, 2013, kepada presiden persatuan berkenaan.
Rafizi mendedahkan kandungan surat itu pada sidang akhbarnya bersama-sama dengan minit mesyuarat persatuan itu yang bertarikh 11 Mei 2013, di mana dicatatkan bahawa presiden didakwa mengakui menerima derma RM2.5 juta untuk tujuan pilihan raya.
Ditanya mengenai percanggahan RM500 juta itu, Rafizi berkata, beliau hanya boleh membuat kesimpulan bahawa terdapat sumber lain yang turut menyalurkan dana kepada persatuan itu.
Malaysiakini tidak menyiarkan nama persatuan berasaskan kaum India itu sehingga mendapatkan maklum balas mereka.

Edar buku 1MDB: UM jadi ‘bidak catur’ kerajaan

Tindakan itu menjejaskan reputasi UM, yang sepatutnya menjadi sebuah institusi bebas sebarang pengaruh luar.
um,1mdb
Petaling Jaya: Universiti Malaya Association Youth (UMANY) mengecam pentadbiran Universiti Malaya (UM) yang bertindak mengedarkan buku tentang 1MDB kepada mahasiswa, bagi membersihkan imej Datuk Seri Najib Razak daripada skandal itu.
UMANY mendedahkan, perkara itu bermula apabila mahasiswa dari Kolej 12 diminta kerani di bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) selepas mendaftar di kolej kediaman, beberapa hari sebelum semester bermula.
“Selepas itu, semua kolej kediaman mengedarkan buku itu secara percuma. Prakata buku itu sendiri menyatakan segala tuduhan terhadap 1MDB tidak benar. Ia jelas bertujuan menutup skandal itu dan memulihkan imej Perdana Menteri,” kata UMANY dalam satu kenyataan.
UMANY berkata, tindakan itu menunjukkan pihak universiti yang sepatutnya bebas daripada sebarang pengaruh luaran, telah menjadi “bidak catur kerajaan”.
“Malah, kos untuk menerbitkan buku itu menggunakan wang rakyat. UM bukan sahaja tidak menolak tindakan mengarut ini, malah menyokongnya.
“Wang itu pula lebih baik digunakan untuk membantu UM yang telah dipotong belanjawannya, untuk menambahbaik kemudahan di kampus seperti menambah buku di perpustakaan dan menambahkan kelajuan internet yang pasti memberikan lebih manfaat kepada mahasiswa,” kata UMANY lagi.

Kajiselidik memihak Mukhriz, Dr Haniff ditukar jawatan?


Dr Haniff Hassan ketika menghadiri majlis santapan diraja sempena Hari Keputeraan Sultan Kedah baru-baru ini.Dr Haniff Hassan ketika menghadiri majlis santapan diraja sempena Hari Keputeraan Sultan Kedah baru-baru ini.Bekas Pengarah Jabatan Penerangan Negeri Kedah Dr Haniff Hassan menafikan khabar angin beliau ditukarkan ke Putrajaya ekoran tersebarnya kajiselidik dilakukan Jabatan Penerangan Negeri Kedah di media sosial ketika berlaku krisis kepimpinan Menteri Besar Kedah pada Januari lalu.
Dr Haniff yang berkhidmat selama empat tahun di Jabatan Penerangan Negeri Kedah berkata, pertukarannya adalah prosedur biasa bagi seorang penjawat awam.
“ Saya sudah empat tahun di Kedah pertukaran dalam perkhidmatan awam adalah pertukaran biasa walaupun orang kata pertukaran itu bersebab.
“ Ini spekulasi orang, macam-macam mereka boleh nak kata,” ujarnya ketika dihubungi Malaysia Dateline hari ini.
Menurut Dr Haniff  lagi, prosedur biasa fungsi Jabatan Penerangan adalah untuk melakukan kajiselidik terhadap isu-isu semasa dan keselamatan.
“Setiap dua minggu ada saja kajian yang kita lakukan membabitkan pelagai isu semasa dan keselamatan untuk mencari penyelesaian bersama membabitkan kerajaan negeri termasuklah dalam krisis MB Kedah.
“Kadangkala arahan itu datang dari Putrajaya tetapi kajiselidik yang saya lakukan pada masa krisis MB yang lalu saya yang mengarahkan dan mengetuai kajiselidik itu untuk mendapatkan maklumat sebagaimana kajiselidik yang pernah dilakukan sebelum ini.
“Bila kita bentang pada kerajaan negeri, MB akan bentang kepada Pemangku Jemaah Sultan Kedah setidak-tidaknya dimaklumkan akan pandangan rakyat terhadap krisis kepimpinan di negeri itu,” ujarnya.
Dapatan kajiselidik dilakukan  pada 20-21 Januari itu menunjukkan sokongan dan simpati rakyat terhadap Mukhriz kerana responden berpendapat desakan pemimpin tertentu dalam Umno Kedah adalah tidak wajar.
Di mana kajian menunjukkan 97.2% TIDAK SETUJU dengan desakan tersebut.
Laporan kajian itu bertajuk : Respon Rakyat Negeri Kedah Mengenai Desakan supaya Perdana Menteri Melakukan Perubahan Kepimpinan Tertinggi Umno Kedah serta Menteri Besar Kedah.
Beliau juga tidak menafikan setiap kajiselidik dilakukan adalah kerahsiaan. Bagaimanapun dakwa beliau kajiselidik itu tersebar di media sosial berkemungkinan bermula di pejabat Menteri Besar ketika beliau menyerahkan dapatan kajiselidik itu sebagai rujukan bekas Menteri Besar Datuk Seri Mukhriz Mahathir.
Namun begitu beliau tidak mahu menyalahkan mana-mana pihak tersebarnya kajiselidik itu sehingga di viralkan.
Katanya lagi, sebagai penjawat awam beliau perlu bersedia untuk ditukarkan ke jawatan atau mana-mana lokasi pada bila-bila masa yang diarahkan oleh pihak kerajaan.
Beliau juga menafikan pernah menerima surat tunjuk sebab kerana tersebarnya dapatan kajiselidik itu.

Rugi beli saham Silverbird: PKR tuntut TH jawab

PETALING JAYA - PKR hari ini menuntut pengurusan Lembaga Tabung Haji (TH) menjelaskan kepada rakyat berhubung pembelian saham dalam syarikat pembuat roti, Silverbird Group Berhad pada tahun 2007 yang menyebabkan TH kerugian kira-kira RM 98 juta.
Naib Presidennya, Rafizi Ramli mendakwa TH membeli saham di syarikat pembuat roti High-5 itu pada harga yang cukup tinggi dalam tempoh kurang sebulan.
Rafizi Ramli "Kenapa TH membeli saham Silverbird secara mendadak hingga melonjakkan harga sahamnya dalam tempoh sebulan dari 39 sen sesaham (awal September 2007) kepada RM1.08 sesaham pada 16 Oktober dan menyebabkan TH membayar premium 177 peratus?
"TH mula membeli saham-saham Silverbird secara agresif dan tidak sampai sebulan TH muncul sebagai pemegang saham terbesar Silverbird pada akhir tahun kewangan berakhir 31 Oktober 2007," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat PKR, di sini, hari ini.
Beliau mendakwa, prestasi operasi kewangan Silverbird merudum selepas itu dan menjelang tahun kewangan berakhir 31 Oktober 2011, syarikat itu mencatat kerugian terkumpul sebanyak RM44 juta.
Mengambil kita harga asal saham Silverbird 39 sen seunit, Rafizi membuat anggaran pelaburan TH dalam Silverbird ketika itu mencecah RM 98 juta untuk kira-kira 90 peratus sahamnya.
"Bagaimana TH boleh buat kesilapan pelaburan sehingga rugi RM 98 juta pelaburan asal pada tahun 2007?
"Berapa jumlah sebenar pelaburan dan kerugian terkumpul TH dalam Silverbird setakat ini dan siapakah yang telah dihadapkan ke muka pengadilan akibat kesilapan ini?" soalnya lagi.
Menurutnya, angka RM 98 juta pada hari ini mungkin tidak banyak namun pada tahun 2007 angka itu sangat bernilai.
"Nilai saham kini adalah sekitar 4 sen seunit yang menyebabkan keseluruhan pelaburan TH hangus begitu sahaja," katanya.

Kepercayaan Rakyat Malaysia Menjunam

Kepercayaan rakyat terhadap media meningkat, kerajaan pula jatuh

Pelukis karikatur Najib badut akan disiasat polis

Nazri: Muhyiddin bersikap seperti 'anjing' suka mengigit kaki

'Rafidah ni 'nobody'... lantaklah apa dia nak kata' - Nazri Aziz

Rafizi: Tabung Haji beli saham syarikat roti, rugi RM98 juta

Dana Rakyat Digunakan Untuk Membiayai Kempen Plihanraya Umum 13 (PRU13) Barisan Nasional

Satu Lagi Bentuk “Derma” Menggunakan Dana Rakyat

Najib-Derma-01
Pada kala rakyat masih mempersoalkan skandal RM2.6 bilion di dalam akaun peribadi Dato’ Seri Najib Tun Razak untuk membiayai perbelanjaan Barisan Nasional di dalam Pilihanraya Umum 13 (PRU13) yang lalu, saya boleh mengesahkan bahawa ada perbelanjaan kempen Barisan Nasional yang tidak dibiayai oleh derma RM2.6 bilion itu (seperti yang didakwa Dato’ Seri Najib Tun Razak) sebaliknya menggunakan dana rakyat.
Dalam kempen PRU13 yang lalu, Barisan Nasional banyak menggunakan pihak ketiga termasuk badan-badan bukan kerajaan dan yayasan untuk berkempen mendapatkan undi dari kumpulan tertentu. Salah satu dari kempen seperti itu adalah melalui Sahabat BN yang digerakkan oleh Dewan Perniagaan dan Perindustrian India Malaysia (MAICCI) yang mana presidennya Datuk K.K. Eswaran adalah seorang yang dilaporkan rapat dengan Dato’ Seri Najib Tun Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor.
Bukti bahawa Sahabat BN MAICCI telah berkempen untuk Barisan Nasional telah mendapat liputan meluas dan turut dipaparkan di laman-laman pimpinan Barisan Nasional seperti berikut:
GE13: Najib has done a lot for the Indians, says Eswaran” – laman BN http://barisannasional.org.my/node/2183
MAICCI pelawa Anwar lawat pusat penerangannya” – Astro Awani http://www.astroawani.com/berita-pilihanraya/maicci-pelawa-anwar-lawat-pusat-penerangannya-11967
Majlis Jamuan Makan Malam Dengan MAICCI-Sahabat BN-Jentera PRU13” – laman FB Teng Chang Yeow dan BN Pulau Pinang https://www.facebook.com/BNpulaupinang/posts/434419126640245
Laman FB Pusat Informasi Sahabat BN MAICCIhttps://www.facebook.com/pages/Pusat-Informasi-Maicci-Sahabat-Barisan-Nasional/589184087758505
Sokongan kaum India kepada Barisan Nasional kian memuncak” – Utusan Malaysia http://ww1.utusan.com.my/utusan/Pilihan_Raya/20130408/px_34/Sokongan-kaum-India-kepada-Barisan-Nasional-kian-memuncak
PRU-13: Masyarakat India di Melaka tolak pembangkang” – Utusan Malaysia http://ww1.utusan.com.my/utusan/Pilihan_Raya/20130409/px_46/PRU-13-Masyarakat-India-di-Melaka-tolak-pembangkang
Saya boleh mengesahkan di dalam mesyuarat Majlis Pengurusan MAICCI bertarikh 11 Mei 2013 (iaitu sejurus selepas PRU13), Datuk K.K.Eswaran telah mengumumkan bahawa beliau sendiri telah berjaya mendapatkan “derma” sebanyak RM2.5 juta bagi membiayai kempen Sahabat BN MAICCI sehingga peruntukan RM300,000 yang diluluskan oleh MAICCI bagi tujuan itu tidak diperlukan. Saya sertakan minit mesyuarat Majlis Pengurusan MAICCI bertarikh 11 Mei 2013 yang secara jelas menyebut perkataan “donation” (derma) bagi tujuan membiayai perbelanjaan PRU13.

Hi Adik Manis... baiya tetap mari juga..


Pak Samad bimbang negara huru-hara, darurat


Pak Samad bimbang negara huru-hara, darurat

Sasterawan Negara Datuk A Samad Said hari ini berkata, tindakan keras Putrajaya terhadap mereka yang berbeza pendapat dan keadaannya yang seperti terlalu bergantung kepada sokongan orang Melayu boleh membawa Malaysia ke arah keadaan yang huru-hara.
Anggota DAP itu berkata, beliau membayangkan kerajaan seperti sedang cuba menanam benih darurat sebelum pilihan raya umum (PRU) akan datang.
“Saya meramalkan mungkin akan ada keadaan darurat sebelum PRU akan datang. Jika tidak, jika kerajaan masih lemah selepas PRU akan datang, maka ia mungkin berlaku selepas pilihan raya,” kata Samad.
Beliau yang mesra dikenali sebagai Pak Samad berkata demikian selepas melancarkan sebuah buku berjudul “Young and Malay” di Rumah Gerakbudaya hari ini.
Beliau berkata, amalan sebegitu tidak sihat dan juga berpendapat, Umno dan Barisan Nasional akan gagal mendapat sebarang sokongan bukan Melayu selepas apa yang berlaku baru-baru ini.
“Mereka mempertahankan kepentingan orang Melayu. Ia bukanlah sesuatu yang tidak baik, tetapi ia seolah-olah mereka lupa yang Malaysia bukan negara untuk orang Melayu sahaja,” katanya.

Datuk Seri Azeez Abdul Rahim Perlu Letak Jawatan Dari Tabung Haji

Letak Jawatan-01Saya berterima kasih kepada Datuk Seri Azeez Abdul Rahim yang memberi maklumbalas yang pertama semalam (seperti dilaporkan BERNAMA) sejak isu kedudukan kewangan Tabung Haji mula timbul. Beliau dilaporkan meminta supaya pihak-pihak tertentu tidak mempolitikkan Tabung Haji dan mengugut untuk mengambil tindakan undang-undang kepada pihak yang menyebarkan fitnah terhadap Tabung Haji.

Sebagai Ahli Parlimen yang selalu memberi perhatian kepada kedudukan kewangan institusi milik kerajaan, adalah menjadi tanggungjawab saya untuk terus menyemak kedudukan kewangan dan pelaburan besar Tabung Haji. Apatah lagi rekod Datuk Seri Azeez Abdul Rahim sebagai Pengerusi Tabung Haji dalam menerangkan keputusan-keputusan pelaburan Tabung Haji yang mengundang kontroversi bukanlah baik.
Saya rujuk kepada penyata Dewan Rakyat bertarikh 16 Mac 2015 iaitu kali pertama saya menimbulkan risiko yang dihadapi oleh Tabung Haji jika terbabit dengan 1MDB. Penyata Dewan Rakyat mukasurat 79 adalah seperti berikut:

PRN Sarawak: Kalau Pas pun sukar, Amanah lagi gelap - Dr Jeniri Amir

Jeniri Amir
Penganalisis politik melihat Parti Amanah Negara (Amanah) 'tiada harapan' di Sarawak melainkan parti serpihan Pas itu mempunyai sokongan akar umbi serta sokongan kewangan yang benar-benar kukuh.
Pensyarah Fakulti Sains Sosial Universiti Malaysia Sarawak (Unimas),Prof Madya Dr Jeniri Amir berkata, ia sukar kerana Amanah merupakan parti yang baharu.
“Kedudukan Amanah lebih sukar daripada Pas. Kalau Pas sudah sukar, tiada harapan, Amanah lagilah gelap masa depannya di Sarawak.
“Mudah sahaja alasannya. Sebab ini sebuah parti baharu dan seperti biasa parti baharu amat sukar untuk bertapak lebih-lebih lagi seperti Amanah tidak mempunyai jentera akar umbi yang kuat dan saya percaya mereka berdepan masalah kewangan,” katanya kepada Sinar Online.
Sebelum ini, Amanah telah mengumumkan untuk meletakkan calon pelbagai etnik bersesuaian dengan demografi pengundi di negeri itu.
Dalam pada itu, Dr Jeniri berkata, beliau turut percaya Amanah akan bertanding di kerusi yang bakal ditandingi parti tulang belakang BN, PBB yang tidak memungkinkan Amanah menang.
“PBB mempunyai pengaruh amat kukuh di Sarawak...yang mendapat sokongan kuat pengundi Melayu Melanau. Apa implikasinya?
“Kemudian, Amanah ini parti serpihan Pas, jadi, imej Pas itu masih melekat pada tubuh Amanah. Maka pengundi di sini akan mengaitkannya dengan Pas,” katanya.
Beliau turut tidak menolak Amanah menyedari hakikat perjuangan mereka di Sarawak itu begitu mencabar dan penuh dengan kekangan.

SYARAT UTAMA jadi menteri BN..Ampu & Bodoh..!!

Pasti pengundi2 Kota Belud berasa bangga kerana angkut punggah spesis camni sumbat masuk dlm kabinet Najib..

Himpunan 27 Mac adalah acara tertutup, kata Zaid


Perhimpunan yang dijadualkan pada 27 Mac ini bagi mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak melepaskan jawatannya yang dianjurkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim bukan bantahan awam.
Sebaliknya, Zaid berkata acara 27 Mac itu adalah hanya perjumpaan tertutup.
"Saya lihat ramai pembaca masih bercakap mengenai perhimpunan pada 27 Mac Ia satu perjumpaan pemimpin dalam suasana tertutup.
"Saya tidak pernah kata ia akan menjadi protes jalanan atau perhimpunan awam.
"Saya bukannya seperti BERSIH," tulis Zaid dalam tweet hari ini.

Rakyat terpelajar lebih percaya sektor niaga, media berbanding kerajaan Umno@Bn.


Lebih ramai rakyat bermaklumat di negara ini mempercayai media dan tidak mempercayai kerajaan, berbanding orang awam, menurut Laporan Edelman Trust Barometer Malaysia 2016.
Orang ramai juga menilai rakan mereka lebih dipercayai daripada ketua pegawai eksekutif (CEO) syarikat, wakil organisasi bukan kerajaan (NGO) dan wakil rakyat.
Kajian itu menunjukkan individu paling berpengaruh dalam masyarakat juga merupakan yang paling kurang dipercayai antara semua individu memegang kuasa.

Kepercayaan kepada kerajaan secara keseluruhannya adalah kurang daripada 40%, dan bergantung kepada bagaimana bermaklumat dan berpendidikan responden tersebut. Berbanding majoriti penduduk negara ini, mereka yang mempunyai pendidikan universiti dan mengikuti secara serius perkembangan berita kurang mempercayai kerajaan.
Kaji selidik itu mendapati hanya 34% daripada apa yang disebut Edelman sebagai "orang awam yang bermaklumat" mempercayai kerajaan, berbanding 39% dalam kategori "penduduk umum".
Bagi institusi lain, 67% orang awam yang berpengetahuan mempercayai sektor niaga, 71% mempercayai NGO dan 59% mempercayai media.
Di kalangan penduduk umum, 58% mempercayai sektor niaga, 61% mempercayai NGO dan 45% mempercayai media.
Kaji selidik terkini mengenai kepercayaan masyarakat dijalankan Edelman itu, yang ke-5 untuk Malaysia, dikeluarkan hari ini bersama satu forum membincangkan kesan daripada dapatannya, bertujuan membimbing media, kerajaan, sektor niaga dan NGO dari segi perubahan dalam masyarakat.
Antara ahli panel forum itu ialah penganalisis politik Dr Oh Ei Sun.
Edelman, yang menjalankan kaji selidik itu dari 13 Oktober hingga 16 November tahun lepas, mentakrifkan "masyarakat bermaklumat" sebagai graduan universiti antara 25 hingga 64 tahun, dan di kalangan yang menyumbang kepada 25% daripada pendapatan isi rumah bagi kumpulan umur mereka.
Mereka membaca berita daripada pelbagai sumber media termasuk berita perniagaan, dan dianggap membentuk 15% daripada penduduk.
Kepercayaan terhadap kerajaan
Penurunan kepercayaan terhadap kerajaan di kalangan kategori rakyat bermaklumat adalah sebanyak 11% daripada kajian tahun sebelumnya iaitu 45%.
Bagaimanapun, dalam kategori penduduk umum, penurunannya tidak sebegitu drastik, pada 7%.
Secara global, penduduk umum Malaysia merekodkan 39% kepercayaan terhadap kerajaan, paling rendah berbanding negara lain yang dikaji di rantau ini.
Indonesia sebagai contoh, mencatatkan 58% kepercayaan terhadap kerajaan dan Singapura sebanyak 74%.
Populasi umum di Malaysia juga lebih yakin tentang masa depan, pada 57%, mempercayai yang "mereka dan keluarga akan menjadi lebih baik dalam tempoh 5 tahun akan datang", manakala hanya 51% daripada masyarakat bermaklumat merasakan perkara sama.
Media dan suara yang dipercayai
Kebanyakan mereka di kalangan masyarakat bermaklumat iaitu pada 59%, berkata mereka mempercayai media, meningkat daripada 46% sebelum ini, berbanding dengan kumpulan populasi umum di mana hanya 45% mempercayai media.
Kajian Edelman juga mendapati media sosial, penggunaan enjin carian dan televisyen merupakan 3 sumber utama yang selalu digunakan untuk mendapatkan berita, dengan 81% daripada kumpulan penduduk umum di Malaysia bergantung kepada media sosial beberapa kali dalam seminggu atau lebih.
Bagi media tradisional, 56% dalam kategori penduduk umum berkata mereka bergantung pada akhbar dan 41% terhadap majalah. Blog digemari 41% sebagai sumber berita.
Tahap kepercayaan terhadap suara-suara dalam media juga menunjukkan penurunan bagi mereka yang memegang kuasa, dengan hanya 35% daripada penduduk umum beranggapan pegawai kerajaan boleh dipercayai.

Bank Switzerland dikaitkan skandal 1MDB dijual AS$1.3 bilion

 EFG International bersetuju membeli syarikat kewangan Brazil, Group BTG Pactual, BSI dengan harga AS$1.34 bilion dalam bentuk tunai dan saham. – Gambar fail Reuters, 23 Februari, 2016. 
EFG International bersetuju membeli syarikat kewangan Brazil, Group BTG Pactual, BSI dengan harga AS$1.34 bilion dalam bentuk tunai dan saham.

Bank swasta Switzerland terlibat dalam skandal pengubahan wang haram yang berkaitan dengan 1Malaysia Development Berhad dijual pada harga AS$1.34 bilion (RM5.6 bilion), lapor Reuters.
Agensi berita itu melaporkan semalam yang bank berpangkalan di Zurich, EFG International bersetuju membeli syarikat kewangan Brazil, Group BTG Pactual, BSI dengan harga CHF1.33 bilion (AS$1.34 bilion) dalam bentuk wang tunai dan saham.
EFG merupakan pemain ke-12 terbesar dalam pasaran di mana ramai penganalisis menjangka untuk melihat penggabungan bank-bank lebih kecil yang bergelut di bawah peningkatan peraturan dan hakisan undang-undang kerahsiaan bank Switzerland.

Salah satu faktor utama dalam rundingan itu ialah bagaimana untuk mengendalikan kemungkinan penalti daripada isu-isu undang-undang yang sedang dihadapi BSI, termasuk skandal pengubahan wang haram berkaitan 1MDB. Urus niaga itu, yang dilaporkan Reuters minggu lepas, termasuk penubuhan akaun escrow "penting" di mana EFG percaya akan melindunginya daripada sebarang penalti, katanya, tanpa memberi maklumat tertentu.
Pihak berkuasa Singapura sedang menjalankan siasatan pengubahan wang haram ke dalam akaun bank yang dikaitkan dengan 1MDB, yang aktivitinya mencetuskan tindakan undang-undang di 3 benua.

BAEEKKK PUNYA LAMBUNG!!

Ketua Penerangan UMNO, Annuar Musa menyifatkan Perdana Menteri, Najib Razak seorang pemimpin yang memiliki ramuan lengkap yang diperlukan untuk terus mentadbir parti dan negara serta sama sekali bukan seorang "penyamun" seperti yang digambarkan oleh musuh-musuh politiknya.

Malahan, tegas  Ahli Parlimen Ketereh dan bekas menteri itu, keyakinan terhadap Perdana Menteri masih kukuh untuk terus menguruskan negara, ekonomi dan parti keramat UMNO.

"Najib memiliki segala "ingredients"  untuk melakukannya.

"Saya tidak fikir Najib seorang watak "penyamun"  seperti yang cuba digambarkan atau beliau seorang yang mencari jalan nak menghancurkan UMNO bila naik jadi presiden....tidak," katanya lagi.

Ulasan Annuar mengenai watak "penyamun"  yang sering dikaitkan dengan Najib tidak lain tentunya berkaitan dengan wang RM2,600 juta dan dana RM42 juta daripada SRC International yang mengalir masuk ke akaun peribadinya, tetapi telah dibersihkan oleh Peguam Negara sebagai tidak melakukan apa-apa kesalahan.

Selain derma berbilion ringgit yang dikatakan daripada keluarga Diraja Arab Saudi itu itu masih menimbulkan banyak misteri, yang lebih menjadi "lawak antarabangsa"  ialah bila Najib dikatakan tidak mengetahui dana RM42 juta yang diterimanya itu datang daripada SRC, sebuah anak syarikat milik Kementerian Kewangan.

Orang kata, inilah kelebihan pemimpin veteran bila berkata-kata. Hujah dan cara mereka berbicara serta melontarkan idea untuk menggembirakan "boss yang berkuasa" memang tak terlawan dek pemimpin-pemimpin muda.

Nazri Aziz pengampu, berlagak seperti penyangak – GKCM

Nazri mungkin tidak mahu ketinggalan dalam perlumbaan di garisan terakhir untuk mengampu Presiden yang menanti masa untuk rebah.
nazri-gkcm
PETALING JAYA: Gabungan Ketua Cawangan UMNO Malaysia (GKCM) menuduh Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Nazri Aziz sebagai pengampu kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.
Menerusi kenyataan hari ini, GKCM membidas Nazri susulan tindakannya yang mencadangkan kepada Majlis Tertinggi UMNO supaya menyingkirkan Tan Sri Muhyiddin Yassin jika enggan melepaskan jawatan Timbalan Presiden parti secara sukarela susulan kritikannya terhadap Perdana Menteri secara berterusan.
“Selepas Tengku Adnan, Ahmad Maslan dan dua budak Sabah, kini muncul pula Nazri Aziz yang tampil dengan kenyataan bacul mengampu Presiden UMNO.
“Nazri mungkin tidak mahu ketinggalan dalam perlumbaan di garisan terakhir untuk mengampu Presiden yang menanti masa untuk rebah. Tuduhan Nazri terhadap Tan Sri Muhyiddin Yassin sudah melampau,” kata kenyataan itu.
Gerakan anti Perdana Menteri turut menyifatkan Nazri sebagai perosak dalam UMNO kerana perjuangannya adalah untuk mendapat ganjaran berbanding mahu membangunkan parti.
“Nazri adalah antara karektor perosak dalam sejarah UMNO. Jika kita kaji sejarah keruntuhaan empayar Rom, kita akan dapati bahawa sebab utamanya ialah rasuah yang diamalkan oleh pembesar istana.Tindakan Nazri ini sama dengan pembesar Rom yang mengampu untuk mendapatkan sesuatu,” dakwanya.

Nazri Aziz ‘kucing kurap’, tak layak kritik Muhyiddin

Sebagai Timbalan Presiden yang dipilih secara sah, Tan Sri Muhyiddin Yassin mempunyai hak untuk bercakap mengenai apa saja isu rakyat dan negara.
nazri-khairuddin-muhyidin
PETALING JAYA: Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz tidak layak membuat kritikan kepada Tan Sri Muhyiddin kerana beliau hanya dilantik menjadi Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, bukannya menang pemilihan.
Bekas Naib Ketua Bahagian Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan berkata, Nazri tidak ubah seperti ‘kucing kurap’ kerana lantang mendesak Muhyiddin meletak jawatan sebagai Timbalan Presiden UMNO.
“Sedarlah diri tu sikit. Inilah budaya kurang ajar yang sedang menyusup serta merosakkan parti UMNO. Pemimpin haprak macam Nazri Aziz inilah yang membuatkan UMNO semakin dibenci dan ditolak oleh rakyat jelata.
“Sebagai Timbalan Presiden yang dipilih secara sah Tan Sri Muhyiddin Yassin mempunyai hak untuk bercakap mengenai apa saja isu-isu yang sedang membelenggu pemikiran rakyat di negara kita.
“Rakyat mahukan kebenaran. Rakyat nak tahu secara sahih, terang, jelas serta mendalam khususnya kes skandal yang berkaitan dengan skandal 1MDB,” katanya menerusi posting terbaharu Facebooknya.

Pakatan Harapan akan senasib Pakatan Rakyat kata Menteri Umno....

KUALA LUMPUR - Pakatan Harapan tidak ubah seperti Pakatan‎ Rakyat dan tiada jaminan ia tidak akan menerima nasib seperti bekas pakatan pembangkang sebelum ini.
Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata, walaupun parti dalam gabungan Pakatan Harapan - Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Parti Amanah Negara (Amanah), cuba menunjukkan ia adalah berlainan dan lebih baik daripada Pakatan Rakyat, apa yang berlaku adalah sebaliknya.
Salleh Said Keruak "Jadi, tiada jaminan Pakatan Harapan tidak akan menerima nasib sama seperti Pakatan Rakyat," kata beliau dalam catatan terbarunya dalam blog beliau, sskeruak.blogspot.my‎.‎
Beliau berkata, perdebatan terbuka antara DAP dan PKR mengenai penyingkiran dua wakil PKR daripada syarikat milik kerajaan Pulau Pinang membuktikan parti itu (DAP) memutuskan apa yang berlaku.
"Tapi itu bukan bahagian yang paling menarik. Ia menjadi semakin menarik apabila Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkata DAP memutuskan apa yang berlaku di negeri itu dan anggota Pakatan Harapan harus akur.
"Tidak lama dulu, Rafizi Ramli (PKR) mengumumkan Pakatan Harapan tidak lagi bergerak dengan asas setuju untuk tidak bersetuju. Ini kerana Pakatan Rakyat yang beroperasi atas asas itu, mendapati sukar setuju untuk tidak bersetuju dalam banyak perkara dan ia mengakibatkan perpecahan," katanya.
Salleh berkata, sebelum ini Rafizi menyatakan untuk mengelak Pakatan Harapan menerima nasib seperti Pakatan Rakyat, kewujudan Pakatan Harapan akan berlandaskan atas asas persetujuan bersama.
Bagaimanapun, kata Salleh, apabila menyentuh mengenai Pulau Pinang, DAP tidak beroperasi atas persetujuan bersama, sebaliknya atas apa yang DAP mahu.
"Pada dasarnya, Lim Guan Eng kini berkata DAP memutuskan apa yang berlaku di Pulau Pinang dan PKR perlu mematuhi keputusan DAP. Lim Guan Eng mengingatkan Menteri Besar Selangor (Datuk Seri) Azmin Ali, ia sama seperti keputusan PKR menyingkirkan (Tan Sri) Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar.
"Lim Guan Eng secara tidak langsung mengesahkan keputusan menyingkirkan Khalid sebagai Menteri Besar adalah keputusan PKR, bukannya Pakatan Rakyat.
Jadi, ia bukan berlandaskan persetujuan bersama tetapi setuju untuk tidak bersetuju.

Ujian Mukhriz tak sehebat Anwar

Oleh Subky Latif
TENTUNYA apa yang dialami Datuk Seri Mukhriz adalah satu ujian yang terkesan pada hati dan politiknya, malah ia juga menyentuh jiwa dan perasaan kedua ibu bapanya, Tun Dr. Mahathir dan Tun Dr. Siti Hasmah.Apa jua, besar kecilnya ujian itu tentulah dihadapi dengan tabah dan tenang bagi setiap yang berjiwa besar. Ketiga anak-beranak itu tentu tahan menghadapi asam garam politik dunia itu.

Saya tidak mahu kata, kejadian terhadap Mukhriz itu adalah balasan Allah atas tindakan politik Dr. Mahathir terhadap DS Anwar Ibrahim hujung tahun 1990-an dulu. Tetapi ia adalah giliran keluarga itu untuk merasai sedikit pengalaman yang dihadapi oleh Anwar, ayahnya dan bondanya.
   
Memang yang terjadi pada Mukhriz itu meributkan politik Kedah dan mengganggu sedikit sebanyak pentadbiran kerajaan dan kehidupan rakyat. Tetapi ia adalah seperti setitik air jatuh ke secawan kopi dibanding dengan badai dan ribut yang keluarga Anwar, rumah tangga Umno dan politik negara alami.
    
Tidak dapat hendak diagak berapa lama apa yang Mukhriz itu akan mengganggu dunia politik kita, tetapi semua tahu ujian dan cabaran yang Anwar hadapi adalah yang tebesar dan terperit yang politik dan pentadbiran negara pernah alami. Sudah hampir 20 tahun politik Anwar terus bergolak dan ia mengganggu perjalanan hidup keluarganya dan penyokongnya.
   
Tuduhan yang dikenakan kepada Anwar adalah sebesar-besar tuduhan yang pernah dialami oleh manusia. Nabi Musa a.s. telah menghadapi fitnah konspirasi Qarun. Ada perempuan mendakwa dimaksiat Nabi Musa. Apabila perempuan itu berdepan dengan kenabian Nabi itu, dia mengaku telah diupah Qarun. Atas daulat Nabi Musa dengan izin Allah, Qarun dan kekayaannya telah ditelan bumi.
   
Anwar bukan Nabi dan tohmah yang dihadapinya terpaksa melalui keadilan mahkamah dunia hingga hari ini. Dia tidak sekadar dipenjara dua kali, bondanya mati semasa dalam penjara dan bapanya mati semasa dalam duka nestapa tohmah terhadap Anwar belum berakhir.
   
Anwar terpaksa berpisah dengan isteri, anak-anak dan ibu bapa bertahun-tahun. Mukhriz hanya dibuang daripada Menteri Besar dan ketua Umno Kedah, tapi dapat terus bersama isteri, anak-anak dan bertemu ibu bapa dari semasa ke semasa.
   
Dr. Mahathir dengan fitnah yang dihadapi Mukhriz tidak merasa apa yang ayah Anwar rasa atas ujian terhadap anaknya, dan Dr. Hasmah belum mengalami apa yang dialami oleh bonda Anwar.
   

Mat Sabu tidak keseorangan

Mohamad Sabu atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu sekali lagi menjadi perhatian umum terutama media apabila muncul isu beliau perlu membayar ganti rugi berjumlah RM200,000 kepada bekas timbalan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Wan Ahmad Omar.
Tokoh politik veteran itu akan diisytiharkan muflis jika tidak membayar jumlah tersebut kepada Wan Ahmad.
Isu ini dengan segera menarik perhatian umum di mana serentak itu para simpatisan, generasi tua dan muda, khususnya daripada “rakan Mat Sabu” – seluruh negara – dengan segera melancarkan tabung derma untuk membantu presiden Parti Amanah Negara (Amanah) ini melunaskan bayaran tersebut.

Untuk menyelaraskan urusan pungutan derma ini, Amanah di mana beliau menjadi presidennya, meminta pihak melancarkan “Tabung Solidariti Mat Sabu” berurusan dengan Wisma Amanah Negara, Kuala Lumpur bagi mengelakkan sebarang pertikaian. Kini hampir semua program Amanah di seluruh negara melancarkan pungutan derma tersebut dan sambutan sangat menggalakkan, menggambarkan tokoh politik yang satu ini menjadi kesayangan rakyat.
Mat Sabu sangat istiqamah dengan perjuangan, membela rakyat, demokrasi, keadilan dan kebebasan. Inilah tag-linenya selama ini.
Kehidupannya sangat luar biasa, menjelajah ke seluruh negara untuk menemui rakyat siang dan malam di mana saja, tanpa penat. Beliau biasa naik mahkamah turun mahkamah, dibuang daerah 2 tahun di Kuala Pilah juga ditahan di bawah ISA.
Tenaga dan namanya digerakkan untuk mengumpul pelbagai dana parti lamanya. Undang saja Mat Sabu berceramah maka orang akan ramai datang dan menderma.
Arahkan sajalah beliau ke mana saja dan tugas apapun diberi akan dilakukannya dengan sungguh-sungguh siang dan malam, walau di tengah hujan dan guruh petir. Demikianlah perjuangan tokoh yang satu ini.
Keringat dan penat lelahnya benar-benar untuk rakyat.
Ketika beliau dikalahkan sebagai timbalan presiden PAS dalam muktamar parti itu di Kuala Selangor tahun lalu bersama rakan progresifnya, beliau masih tetap tenang dan senyum lebar, melambai tangan kepada perwakilan, yang menyokong dan menolaknya.
Beliau tetap berdiri di pentas itu. Wajahnya tetap meriah dan matanya tetap bersinar, senyumnya lebar. Ia kemudian duduk sementara dengan rakan-rakannya, mendengar dengan tenang keputusan pemilihan selanjutnya. Hinggalah selesai baru beliau beredar bersama rakannya.
Wajah itu, wajah orang yang tidak merasa kehilangan apa-apa. Namun tentu terlalu sulit untuk menduga apa yang ada di lubuk hatinya.
Namun sikap ceria timbalan presiden yang dikalahkan itu – di antara kerusi di pentas muktamar itu – menjadi citra baru mengenai politik Malaysia, khususnya gerakan Islam di negara ini.
Kalah menang akhirnya tidak selamanya ditentukan siapa yang kehilangan.
Di sinilah Mat Sabu, justeru dalam kekalahannya meneguhkan lagi perjuangannya untuk membela rakyat dan kebebasan serta keadilan bersama rakannya yang lain.
Beliau memang tidak terkalahkan. Beliau bukan harimau sarkas yang sentiasa dalam kurungan dan hanya keluar sangkarnya apabila diarahkan oleh tuannya untuk menjadi bahan tontonan. Beliau adalah jeneral perang yang sentiasa di front line perjuangan. Ini status yang dimilikinya selama ini.
Dalam beberapa bulan ini beberapa kali saya bertemu dengannya dan isteri, Normah Alwi di beberapa program Amanah dan majlis lain. Dia tetap senyum dan ceria, wajah yang sentiasa optimis akan kemenangan perjuangan rakyat.

DAP-PKR, jangan sampai rakyat meluat!

Wan Ji Wan Hussin


Dalam laporan berita, 2 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PKR ditamatkan perkhidmatan mereka dalam GLC kerajaan Pulau Pinang.
Dilaporkan juga, penamatan itu punyai kaitan sikap berkecuali mereka daripada mengundi menentang usul Umno untuk menghentikan semua projek penambakan di Pulau Pinang sewaktu sidang Dewan Undang Negeri (DUN) pada November lalu.
Kesan daripada berita ini, berlaku serangan balas daripada pihak PKR yang dikepalai timbalan presiden, dan disambut sebilangan pimpinan tertinggi dalam AMK.

Dari sudut pandangan penyokong Pakatan Harapan, kejadian sebegini bukan perkara yang selesa. Terutama, melihat perpecahan Pakatan Rakyat (PR) sebelum ini berpunca daripada peperangan media antara parti-parti dalam PR tanpa berjaya diselesaikan dalam mesyuarat ekoran keegoan setiap wakil parti untuk atasi perbezaan secara matang. Kerosakan yang berlaku tidak wajar berulang kembali. Justeru, perbezaan yang melahirkan pertembungan perlu diatasi dalam mesyuarat Pakatan Harapan, bukan melalui serangan media.
Pihak setiap parti perlu menampilkan sifat yang matang dan sikap berjiwa besar dan berhujah berdasarkan kebijaksanaan sehingga melahirkan keputusan yang matang dan ternyata memberi kebaikan kepada rakyat.
Jika pihak parti-parti dalam Pakatan Harapan tidak bertindak sebegini, walaupun kegagalan seperti PR dahulu mungkin tidak berulang kembali, kebimbangannya rakyat yang  melihat akan melahirkan perasaan meluat kepada gabungan ini. Sudah pasti, ia tidak menguntungkan kepada Pakatan Harapan juga.
Setiap pimpinan parti perlu ingat, cukup-cukuplah angkuh dan ego dalam permainan politik. Yang paling penting, usahalah agar tindakan memberi kebaikan kepada rakyat, bukan sebaliknya.

Beri belia peluang insentif, galak isi kekosongan 3D

Golongan belia perlu diberi peluang dan insentif lebih menarik bagi mendepani persaingan dengan tenaga kerja dari luar untuk mendapatkan pekerjaan.
Presiden Angkatan Belia Islam (ABIM), Mohamad Raimi Abdul Rahim, berkata inisiatif yang memberi manfaat kepada golongan itu diperlukan bagi menarik minat mereka mengisi sebarang pekerjaan meskipun berbeza latar pendidikan.
ABIM RAIMI“Kalau ada kaedah insentif terhadap peluang pekerjaan tersebut, saya percaya golongan belia bersedia mengisi kekosongan itu.
“Isunya kini, ramai tidak terlibat dalam kerjaya berlainan daripada pendidikan mereka disebabkan faktor kebajikan, latihan dan peluang kerjaya.
“Jadi keutamaannya, sistem dan aliran itu perlu ditambah baik,” katanya ketika dihubungi SelangorKini.
Beliau berkata, dakwaan sesetengah pihak yang mendakwa kononnya golongan belia terlalu memilih pekerjaan sekaligus membuka ruang kepada warga asing bekerja di negara ini adalah tidak relevan.
Bukan menggambarkan realiti sebenar, katanya masih ramai rakyat negara ini yang memilih untuk bekerja di negara luar kerana imbuhan lebih besar walaupun bekerja dalam sektor kemahiran 3D (kotor, sukar dan merbahaya).
“Dakwaan itu perlu dipastikan kerana dalam konteks untuk tangani kemelut ekonomi yang membebankan kini, masih ada golongan belia yang bekerja di luar bidang kepakaran mereka.
“Sebab itulah, pemerkasaan dan tumpuan untuk bantu golongan ini perlu dilaksanakan dan bukan sekadar menambah masuk tenaga kerja luar,” katanya lagi.
Pada masa sama beliau berkata golongan belia pula disarankan untuk lebih berdaya saing dengan menyertai pelbagai program keusahawanan dan kerjaya dan tidak bergantung kepada kerajaan semata-mata.

Program penempatan semula Pati kurang dapat sokongan majikan, kata MTUC


Gopal Krishnam berkata majikan mengadu Pati mula minta gaji tinggiGopal Krishnam berkata majikan mengadu Pati mula minta gaji tinggiProgram Penggajian dan Penempatan Semula Pendatang Asing Tanpa Izin (Pati) susulan penangguhan pengambilan pekerja asing dari negara sumber kurang mendapat sambutan majikan, menurut Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC),
Setiausaha Agungnya  N. Gopal Krishnam berkata pihaknya menyokong inisiatif kerajaan memberi peluang kepada Pati di negara ini diberikan permit kerja yang sah bagi memenuhi keperluan di sektor pekerjaan yang dibenarkan.
Namun, menurutnya majikan dilihat kurang berminat menyertai program itu yang telah dilaksanakan secara dalam talian mulai 15 Februari lalu.
"Saya difahamkan terdapat majikan kurang berminat menyertai program ... ini kerana mereka (majikan) berpendapat Pati yang tinggal lama dan faham dengan persekitaran ekonomi dan sosial negara ini mula 'demand' tentang gaji," katanya kepada Bernama.
Beliau berkata majikan yang memerlukan tenaga kerja asing perlu mempertimbangkan untuk berdaftar dalam program itu untuk memberi peluang kepada Pati mengisi kekosongan dalam sektor pekerjaan yang tidak diminati rakyat tempatan.
Dalam pada itu, Gopal berkata tindakan Jabatan Imigresen melaksanakan penguatkuasaan menerusi Op Hari Hari Operasi dilihat sebagai kurang tepat dan tidak adil kepada majikan dan Pati yang dalam tempoh mendaftar bagi program penggajian dan penempatan semula itu.
"Kerajaan melaksanakan program rehiring Pati tetapi pada masa sama mereka (Jabatan Imigresen) hari-hari menjalankan operasi menangkap Pati. Tindakan ini dilihat seperti tidak seiring dengan pelaksanaan program rehiring ini," katanya

RM4.3 bilion hilang setahun jika 1.5 juta Bangladesh dibawa masuk

Jumlah pengaliran keluar wang ke luar negara dijangka meningkat kepada RM4.38 bilion apabila langkah menambah 1.5 juta lagi pekerja asing daripada Bangladesh dilaksanakan.
Mantan Pengarah Bank Negara Malaysia (BNM), Dr Rosli Yaakob, berkata langkah ini mampu memburukkan lagi keadaan ekonomi negara ekoran pertambahan itu menyebabkan imbangan pembayaran negara menjadi difisit.
“Secara purata jika 5.8 juta pendatang asing yang ada menghantar pulang wang kepada keluarga di negara asal masing-masing dianggarkan RM3.48 bilion setahun, bermakna pertambahan 1.5 juta pekerja Bangladesh menyebabkan pertambahan RM900 juta lagi dibawa keluar.
“Keadaan ini sudah tentunya memberi kesan buruk kepada ekonomi negara terutamanya di saat kita sedang berhadapan dengan keadaan ekonomi yang tidak menentu.
“Keadaan ini dapat diatasi dengan langkah kerajaan memanfaatkan sepenuhnya tenaga kerja tempatan bagi mengelakkan pengaliran keluar wang secara besar-besaran apabila pekerja tempatan membelanjakan upah diterima di dalam negara sahaja,” kata Dr Rosli ketika dihubungi SelangorKini hari ini.

Pembentangan laporan akhir 1MDB ketua audit negara PAC ditangguh lagi..!!

Walaupun Pengerusi PAC Datuk Hasan Arifin berkata ia memberi keutamaan pembentangan Laporan Akhir Ketua Audit Negara berhubung 1MDB, ia tetap tidak berjaya dibentangkan pada tarikh sepatutnya. – Gambar fail The Malaysian Insider, 23 Februari, 2016. 
Walaupun Pengerusi PAC Datuk Hasan Arifin berkata ia memberi keutamaan pembentangan Laporan Akhir Ketua Audit Negara berhubung 1MDB, ia tetap tidak berjaya dibentangkan pada tarikh sepatutnya.

Menggunakan alasan komitmen ahli, Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) menangguhkan pembentangan Laporan Akhir Ketua Audit Negara berhubung syarikat sarat hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) ke satu tarikh yang akan ditetapkan.
Ketua audit negara seharusnya membentangkan laporan audit Jabatan Audit Negara berhubung syarikat pelaburan strategik negara itu esok dan Khamis pada mesyuarat PAC akan tetapi ahli diberitahu sebaliknya dalam satu mesej lewat malam tadi.
“Salam hormat Dato'/Datuk/YB, adalah dimaklumkan memandangkan ramai ahli PAC berada di luar negara, ada yang menunaikan umrah dan mempunyai komitmen penting, pembentangan Laporan Akhir Ketua Audit Negara berhubung 1MDB yang dijadualkan 24 dan 25 Februari ini, ditangguhkan ke suatu tarikh yang akan dimaklumkan kemudian, terima kasih – Johan Afandi, KS PAC,” kata mesej diterima ahli PAC lewat malam tadi.

Tidak dapat dipastikan siapa di kalangan ahli PAC yang berada di luar negara atau mengerjakan ibadah umrah memandangkan Parlimen hanya akan bersidang pada 7 Mac. PAC mempunyai 14 ahli ketuai pengerusinya, Datuk Hasan Arifin, ahli Parlimen Rompin daripada Barisan Nasional (BN) yang menggantikan Ahli Parlimen Pulai Datuk Nur Jazlan Mohamed kerana dilantik menjadi timbalan menteri dalam negeri Julai lalu.
Empat ahli Parlimen BN menggantikan Nur Jazlan dan 3 lagi yang menyertai pentadbiran Datuk Seri Najib Razak selepas rombakan Kabinet mengejut menyaksikan Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Shafie Apdal disingkirkan.
Ahli Parlimen PAS juga menggantikan seorang lagi yang meletakkan jawatan kerana menyertai PKR.
Pada 11 Februari, pengerusi PAC berkata, keutamaan pada ketika ini ialah pembentangan Laporan Akhir Ketua Audit Negara berhubung 1MDB kepada jawatankuasa bi partisan itu pada 24 dan 25 Februari.
"Selepas daripada pembentangan laporan akhir ketua audit negara ini, jika sangat perlu dan ada kewajaran dalam membantu PAC bagi mendapatkan maklumat membuat laporan berhubung pengurusan kawalan urus tadbir 1MDB ke Parlimen, barulah jawatankuasa ini akan menimbang memanggil saksi,” katanya.

Nazri minta Muhyiddin letak jawatan Timbalan Presiden Umno


Datuk Seri Mohamed Nazri AzizDatuk Seri Mohamed Nazri AzizAnggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz hari ini meminta Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya meletakkan jawatannya sebagai Timbalan Presiden Umno jika beliau tidak lagi dapat menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan kepadanya dengan sempurna.
Semasa membuat gesaan itu, beliau berkata Perlembagaan Umno menyatakan dengan jelas bahawa tugas Timbalan Presiden parti itu adalah untuk membantu Presiden.
"Adalah menjadi satu kesalahan, jika Timbalan Presiden melakukan sebarang tindakan yang bertentangan dengan tugasnya itu," kata Mohamed Nazri, yang juga Menteri Pelancongan dan Kebudayaan.
Menurutnya Muhyiddin juga silap bila beliau menyatakan bahawa Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor tidak mengambil tindakan terhadap beliau kerana tiada bukti tentang kesalahannya itu.
"Sebelum Perhimpunan Agung Umno yang lepas, beliau (Muhyiddin) bersama bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menganjurkan perjumpaan terbuka yang digunakan untuk menghentam Presiden Umno Datuk Seri Mohd Najib Razak.

Sultan Johor: Negara tidak maju jika rakyat berpecah belah


Sultan Johor, Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar mengingatkan bahawa tiada negara mampu mencapai kemajuan sekiranya rakyat berpecah-belah dan tidak membentuk perpaduan.
Justeru itu, baginda meminta rakyat negeri itu terus mengukuhkan perpaduan demi menjadikan Johor sebagai sebuah negeri yang maju dan aman damai.
 "Apabila kita melihat orang sekeliling sebagai sebuah keluarga, perasaan iri hari dan hasad dengki itu dapat dijauhkan dan disemai pula dengan perasaan sayang dan saling hormat menghormati.
"Oleh demikian, beta menyeru kepada semua rakyat, walaupun berbeza agama dan kepercayaan, mereka harus hidup bersatu dan bekerjasama demi memastikan kemakmuran negeri ini terjamin," titah baginda.
Sultan Johor bertitah demikian dalam majlis makan malam sambutan perayaan Chap Goh Meh 2016 di Stadium Mini Pontian malam tadi.
Sambutan yang disertai kira-kira 3,000 jemputan itu, turut dihadiri oleh Menteri Besar Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Perdagangan dan Kepenggunaan negeri Datuk Tee Siew Kiong dan Setiausaha Kerajaan negeri Datuk Ismail Karim.
Majlis itu turut dimeriahkan dengan persembahan tarian tradisional masyarakat Cina dan nyanyian oleh artis tempatan Pei Bei.

~ DAULAT TUANKU ~

"Saya tidak mencuri daripada rakyat saya dan saya sentiasa bercakap benar.
Saya berani untuk bersuara apa yang orang lain tidak berani lakukan kerana masing-masing mempunyai kepentingan peribadi mereka sendiri." - DYAM Brigadier Jeneral Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim adalah Tunku Mahkota Johor.

Bagaimana AMANAH berinteraksi dengan Bukan Islam di Malaysia

Presiden Amanah tidak menerima duit sumbangan di Akaun Peribadi

Bekas Naib dan Ketua Muslimat PAS, Ustazah Jamilah Ibrahim jelaskan kenapa sertai Amanah

Hj Mat Sabu jelaskan sikap tidak ambil peduli kaum Melayu terhadap rasuah

Muhyiddin dan GKCM - Kebebasan Bersuara Semakin DiSekat Hanya Kerana Najib !

Muhyiddin - Usai Hutang 1MDB, Apakah Selesai Masalah ?

Muhyiddin Tazkirah - Mencegah Kemungkaran