Khamis, 24 November 2016

SALLEH SAID KERUAK, PENGAMPU TERBAIK & TERHEBAT DUNIA!!

Di Malaysia ketika ini, tidak ada yang lebih hebat pengampuannya terhadap Najib Razak, melainkan hanya seorang iaitu Salleh Said Keruak.

Semua pemimpin lain yang pernah turut menjadi pengampu dan pembodek Najib, kini sudah jauh ditinggalkan oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia itu.

Sejak sebelum dilantik menteri, kemudian dijadikan menteri, seterusnya diberi pula jawatan Bendahari Agung UMNO, siri pengampuannya tidak pernah berhenti, malah terus cemerlang, gemilang dan terbilang serta makin menjadi-jadi.

Terbaru, ketika tersebar video ucapan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama  di Sidang APEC di Peru baru-baru ini yang antara lain menyebut tentang penyaluran dana pembangunan ke dalam akaun bank Swiss dan Tun Mahathir Mohamad kemudian menulis di blognya mengatakan ia merupakan sindiran kepada Najib, Salleh sebaliknya dengan pantas menidakkan dakwaan itu.
Malah Salleh menegaskan pula, ucapan Obama itu mungkin ditujukan kepada Tun Mahathir sendiri.

Kahkahkah....

Tanpa mengira logik atau tidak, betul atau salah, masuk akal atau di luar akal hujah-hujahnya, yang mustahak ialah Salleh mesti menunjukkan beliau mengeluarkan suaranya.

Dan itulah hebatnya Salleh. Ketika pengampu dan pembodek lain memilih untuk berdiam jika sesuatu dakwaan terhadap Najib itu kelihatan benar, Salleh sebaliknya tetap menunjukkan skil mengampunya yang tersendiri.

Dalam kes ucapan Obama, tentu tidak logik jika ucapan Obama mahu disasarkan kepada Tun Mahathir kerana bekas Perdana Menteri itu tidak pernah terkait apa-apa dengan bank di Swiss sebelum ini.

Tetapi, Najib dan 1MDB bukan saja diperkatakan di seluruh dunia mengenai penyaluran wang menggunakan bank Swiss, malah dua cawangan bank Swiss di Singapura juga diarahkan tutup angkara syarikat pelaburan itu.

Selain itu, tidak ada mana-mana pemimpin dunia lain yang boleh dikaitkan dengan pelencongan dana syarikat milik negara sebagaimana nama Najib diperkatakan, malah disebut sebagai Malaysian Official 1 dalam kertas mahkamah saman sivil Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat.

Lagi pun, tentulah "amat amat amat" tidak masuk akal bagi Obama mahu menuju atau menyasarkan nama Tun Mahathir dalam ucapannya kerana beliau sudah pun bersara sebagai Perdana Menteri sejak 2003 lagi. Berucap di Sidang APEC, sudah tentu sasaran Obama ialah pemimpin semasa yang sedang berkuasa.

Untuk itu , sesiapa pun akan mentafsirkan ucapan Obama itu dituju dan disindirkan kepada Najib. Seluruh dunia juga pasti tidak sukar memahaminya.

Namun sebagaimana disebut tadi, itulah hebatnya Salleh Said Keruak. Tanpa rasa malu, jauh sekali rasa bersalah, Najib bukan saja tetap dipertahan dan dibelanya, walaupun dalam keadaan disindir secara terang dan nyata oleh Obama, malah dengan selambanya mengatakan ia mungkin ditujukan kepada Tun Mahathir.

Dengan kehebatan Salleh Said Keruak yang dianggap luar biasa itu, logik atau tidak hujah-hujahnya semua belakang kira, barangkali sudah sampai masanya semua kata-kata mengampunya selama ini dikumpul dan dibukukan oleh para pengkaji sejarah untuk tatapan generasi akan datang supaya sesiapa yang ingin menjadi pengampu atau mempelajari teknik-tekniknya, dapat belajar daripada khazanah yang ditinggalkannya itu.

Jika tidak, Malaysia mungkin kepupusan pengampu di masa-masa akan datang nanti.

1 ulasan:

  1. Kerauk ni memang otak biul. Tanpa AG najib dah dalam penjara, itu jika dinegara lain. Apa yang diperkatkan serta segala tuduhaan terhadap najib adalah benar belaka jika tidak dah lama dia saman WSJ dan SR. Kalau tidak kerana KPN dan PN engan bertindak terhadap najib, tak dapatlah pendakwaan dijalankan. Sedarlah rakyat malaysia terutama melayu dari penyokong umno, kamu akan terhirit sama dengan skandal yang dilakukan najib, berdosa. Keneraka lah jawapnya tempat kamu semua, ulama2 lantikan umno dah tak boleh dipercayi lagi. Mereka bersuhabat sama, dosa tolak tepi asal dapat dedak kerana itu tidak bersuara.

    BalasPadam

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA