Khamis, 3 November 2016

Antara Belanjawan Selangor dan Putrajaya

Ketika perbentangan bajet persekutuan kekal menarik minat pihak rakyat saban tahun, beberapa tahun kebelakangan ini sudah jadi kebiasaan untuk rakyat membanding pula antara bajet yang dibentang oleh Perdana Menteri, Najib Razak dengan belanjawan Selangor. Hanya berselang sepuluh hari selepas perbentangan Bajet 2017 di Parlimen, Menteri Besar Selangor, Azmin Ali pula membentangkan belanjawan di Dewan Negeri Selangor, Isnin lalu.
Minat dan perbandingan yang dibuat oleh rakyat timbul selepas Pakatan Rakyat mentadbir Selangor pada 2008. Sebelum itu, boleh dikatakan kita tidak memperdulikan pun belanjawan negeri-negeri. Keadaan ini juga bukti bahawa masyarakat kita mahu melihat prestasi dan kemampuan antara dua blok parti yang membentuk kerajaan di peringkat persekutuan dan negeri.
Tentulah jumlah peruntukan Putrajaya lebih besar dari Selangor, namun di dalam sesuatu belanjawan bukan hanya soal jumlah peruntukan yang menarik perhatian, tetapi turut dipertimbang adalah soal kemampuan mengurus wang pembayar cukai.
Selain itu, turut diperbandingkan ialah soal tatakelola, insentif, perancangan dan gagasan besar yang akan menentukan pertumbuhan ekonomi untuk tempoh sekurang-kurangnya setahun kehadapan. Belanjawan juga boleh mencerminkan sesebuah kerajaan itu jauh dari realiti atau terus dapat merasai denyut nadi rakyat.
Dalam waktu yang sama, kita agak hairan mengapa rakyat tidak pula mahu membanding belanjawan Selangor dengan negeri-negeri lain? Sepatutnya negeri diukur dengan negeri, di mana beberapa negeri yang setara dengan kemajuan Selangor pada dekad 1980-an dan 90-an seperti Perak dan Johor juga seakan tidak mendapat perhatian lagi. Mungkin kerana rakyat sudah dapat menduga bahawa belanjawan negeri lain jauh terkebelakang berbanding Selangor.
Sebagai contoh, bagi tahun 2016, belanjawan Perak hanya berjumlah sekitar RM1 bilion dengan peratusan peruntukan pembangunan tidak lebih daripada 40 peratus. Johor pula sekitar RM1.9 bilion di mana peruntukan untuk pembangunan hanya sekitar RM541 juta sahaja.
'Penyumbang terbesar KDNK'
Hari ini, Selangor terus kekal sebagai penyumbang terbesar kepada KDNK Putrajaya iaitu pada kadar 22.6 peratus. Maknanya, setiap satu ringgit di Putrajaya, 22.6 sen datangnya dari Selangor. Kuala Lumpur yang menjadi ibu negara juga tidak mampu menyumbang peratusan sebegitu besar.
Bagi tahun yang sama, Selangor sudah melonjakkan jumlah peruntukan keseluruhan sebanyak RM2.8 bilion dengan peruntukan untuk pembangunan adalah 50 peratus. Bagi tahun 2015 pula, keseluruhan belanjawan Selangor sudah pun mencecah RM2.4 bilion di mana 46 peratus diperuntukkan untuk pembangunan.
Selangor bukan sahaja berjaya meningkatkan rezab negeri tahun demi tahun, tetapi sejak tiga tahun ini peningkatan rezab itu dapat dilakukan seiring dengan jumlah peruntukan pembangunan yang besar terus dapat disalurkan.
Di saat Selangor terus mampu untuk menyimpan, Selangor juga mampu untuk meneruskan projek pembangunan kepada rakyat. Kekuatan ini bukan hanya hampir tidak dimiliki oleh negeri-negeri lain, tetapi jauh sekali untuk mampu dilakukan oleh kerajaan persekutuan di bawah PM Najib.
Bagi tahun hadapan, peratusan peruntukan pembangunan Putrajaya hanya sekitar 18 peratus berbanding Selangor yang mencecah 52.2 peratus. Jumlah besar untuk pembangunan juga terus meningkat saban tahun iaitu dari 46 peratus tahun 2015 menjadi 50 peratus tahun lalu, dan meningkat lagi tahun hadapan iaitu kepada jumlah 52 peratus seperti yang dicatat di atas.
Selain itu, Selangor juga terus berjaya meningkatkan jumlah keseluruhan belanjawannya daripada RM2.4 bilion tahun 2015, kepada RM2.8 bilion tahun ini, dan RM3.4 bilion tahun hadapan. Dalam masa sama, mungkin ramai tidak sedar bahawa dalam tempoh tiga tahun itu juga, jumlah peruntukan Putrajaya sebenarnya semakin merosot!
'Pengubahsuaian bajet'
Jumlah RM260 bilion yang diumumkan PM Najib tempoh hari yang dikatakan telah meningkat 3.4 peratus adalah dengan perbandingan angka yang telah diubahsuai. Bajet tahun ini dibentangkan Oktober tahun lalu, dan jangan kita lupa tiga bulan kemudian iaitu pada Januari 2016, PM Najib telah pula mengumumkan apa yang disebut sebagai “pengubahsuaian bajet”. Apa yang berlaku daripada “pengubahsuaian bajet” adalah pemotongan besar terhadap peruntukan awal yang berjumlah RM267 bilion.
Jumlah RM260 bilion bagi tahun depan adalah jauh lebih rendah daripada bajet 2015 yang berjumlah RM271.

Perbandingan antara 2015 dan 2017 ini juga jelas menunjukkan bahawa prestasi kewangan Putrajaya semakin menurun. Keadaan ini bertambah parah apabila beberapa perkara buruk berlaku seperti skandal 1MDB, nilai ringgit dan harga minyak mentah yang juga jatuh merudum.
Kita tidak faham bagaimana PM Najib sempat memetik sepotong ayat al-Quran dengan kisah Nabi Yusuf AS yang
memperingatkan tentang “untuk tujuh tahun subur dan tujuh tahun gersang”. Sejak Najib menjadi PM pada 2009, ternyata ekonomi Malaysia sekalipun tidak pernah pun berada di dalam keadaan subur.
Pertumbuhan KDNK Malaysia tidak pernah mencecah lebih dari 5.5 peratus setahun, berbanding penghujung 1980-an sehingga 1998 di mana pertumbuhan mencecah lebih 7-8 peratus. Bahkan, Malaysia juga terus tercicir jauh di belakang negara yang dahulunya setanding seperti Korea Selatan, Taiwan, India dan China.
Tentulah Selangor boleh menarik nafas lega apabila negeri itu tidak bergantung hasilnya kepada minyak - kalamana kita tahu, rupa-rupanya Malaysia yang sebelum ini mendakwa sebagai negara perindustrian rupa-rupanya kekal bergantung besar kepada hasil minyak. Keadaan ini juga menunjukkan betapa kegagalan Putrajaya untuk menjadikan Malaysia negara yang berasaskan teknologi tinggi dan inovasi sebagai teras pertumbuhan dan ekonomi.
Kemerosotan hasil minyak
Di ketika yang sama, jangan pula kita lupa bahawa kemerosotan hasil minyak bukan sahaja mengempiskan kantong Putrajaya, tetapi turut akan memberi kesan buruk kepada beberapa negeri yang turut bergantung hasil daripada royalti minyak seperti Terangganu, Sabah dan Sarawak.
Sebagai contoh yang mudah, kita boleh menduga bahawa belanjawan Terengganu yang bersaiz RM2.1 bilion tahun ini dijangka terjejas teruk tahun depan. Pendapatan baru Putrajaya melalui GST juga tidak akan menyelesaikan tekanan kewangan, sekurang-kurangnya kepada rakyat di negeri yang kehilangan royalti minyak itu tadi.
Daripada “pengubahsuai bajet” yang dilakukan PM Najib awal tahun ini, hari ini kita pun dihadapkan fakta banyak
kementerian telah mengalami pemotongan peruntukan. Apa yang membimbangkan ialah, pemotongan itu dilakukan kepada sektor penting dan strategik seperti pendidikan dan kesihatan. Kita mulai dapat mendengar keresahan rakyat apabila ramai yang terpaksa pulang atau berhenti daripada pengajian luar negara apabila pemotongan terhadap sektor pendidikan tinggi turut dilakukan oleh pentadbiran Najib.
Perkara ini turut didedahkan oleh MB Selangor tempoh hari apabila dinyatakan fakta bahawa universiti-universiti diSelangor mengalami potongan peruntukan di antara 17 sehingga hampir 30 peratus. Apa yang boleh dilakukan oleh kerajaan negeri adalah dengan memperkenalkan tabung pendidikan bagi membantu mahasiswa di universiti-universiti di Selangor. Tabung itu diperuntukkan RM10 juta sebagai dana awal.
Paling mustahak di saat ekonomi negara terus malap, kesihatan rakyat adalah aspek penting yang tidak boleh diabaikan. Kesihatan yang terabai akan memberi kesan buruk kepada produktiviti, dan perkara terpenting sebelum pelbagai penyakit kronik hinggap seseorang itu adalah rawatan kesihatan asas.
Di sinilah sekali lagi Selangor muncul sebagai juru selamat apabila MB Azmin memperkenalkan program dan kad kesihatan yang dikenali sebagai kad Peduli Sihat. Shah Alam akan memperuntukan RM125 juta sebagai dana permulaan khusus untuk membantu golongan B40 iaitu dengan sasaran 250 ribu keluarga dan memberi manfaat kepada sejuta warga Selangor.
Kad Peduli Rakyat
Program dan kad Peduli Sihat dilihat akan lebih berkesan daripada klinik 1Malaysia, terutama apabila waktu operasi Klinik 1Malaysia yang tidak beropeasi 24 jam. Penyakit tidak memilih waktu. Seseorang yang ditimpa sakit juga tidak boleh memilih waktu untuk sakit.
Kerajaan Selangor juga mensasarkan seribu klinik di seluruh negeri akan bersama di dalam program Peduli Sihat itu. Skim dengan jumlah peruntukan besar berkenaan sudah tentu tidak mampu dilakukan oleh semua negeri lain selain Selangor.
Ramai juga orang di luar Selangor bertanya, mengapa kerajaan negeri mereka tidak mampu melakukan pelbagai program seperti pinjaman mikro kredit, bas percuma, pembela ibu tunggal dan kaum minoriti sehinggalah kepada perancangan ekonomi masa panjang yang prorakyat seperti Selangor?
Jawapan seperti itu tidak ada di Selangor. Jawapan seperti itu hanya boleh dijawab oleh rakyat di negeri masing-masing. Sudah tentu jawapannya akan muncul apabila tiba setiap kali kita melihat keputusan pilihan raya umum. Mahu kekal di bawah 'kegelapan' Putrajaya, atau di negeri-negeri pula mahu segera bangkit menandingi Selangor sebagai negeri termaju.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA