Khamis, 11 Jun 2015

Asal aja keluar dari mulut2 menteri BN mesti mau perbodohkan rakyat..


'R' U ready untuk kenaikan harga gula ???.. Adakah ini petunjuk harga gula nak naik ???

Lps tu peniaga2 pakat sorok gula..
Lps tu KERAjaan salahkan peniaga...

Itulah permainan jijik KERAjaan UMNooooooo

Pemimpin PAS yang tewas tidak berhasrat menyertai PasMa

Post Pic
SHAH ALAM: Ketika ramai yang membuat telahan bahawa pemimpin PAS yang tewas dalam pemilihan parti minggu lalu berkemungkinan akan menyertai NGO Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa), namun ia dinafikan oleh golongan berkenaan.
 
Bekas Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Khalid Samad berkata, beliau sehingga kini tidak terfikir untuk menyertai NGO mesra Pakatan berkenaan. 
 
"Setakat ini tak ada sebab untuk saya fikir masuk ke parti lain, lagipun Pasma itu NGO, kita adalah parti politik.
 
"Saya nak lihat dulu apa yang pimpinan baru ni nak buat, tentang saya masuk ke parti lain, kita tunggu dan lihat," ujar Ahli Parlimen Shah Alam itu yang dipetik Sinar Harian. 
 
Pandangan yang sama dilontarkan oleh Ahli Parlimen Sepang, Hanipa Maidin yang turut tersungkur pada pemilihan yang lalu. 
 
Ujar Hanipa, walaupun ramai yang melihat beliau tidak selari dengan pemikiran Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, namun ia bukan menjadi alasan untuknya meninggalkan PAS dan menyertai PasMa.  
 
"Saya bukan apa, saya masih ragu-ragu dengan kredibiliti PasMa untuk menjadi sebuah parti politik, sebab itu saya tidak akan menyertai NGO itu sekiranya mereka bertindak untuk menjadi parti politik,” kata Hanipa.
 
Selain Khalid dan Hanipa, antara pemimpin PAS yang tewas adalah bekas Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad; Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Hatta Ramli; Ahli Parlimen Parit Buntar, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa dan Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin, yang mana kesemua mereka dilabel golongan profesional.  

Bubar Pakatan, PKR tak mampu selamatkan DAP-PAS


Post Pic

SHAH ALAM: Sudah sampai masanya untuk Pakatan Rakyat (PR) dibubarkan selepas PAS membawa usul memutuskan hubungan dengan DAP pada Muktamar Tahunan PAS Pusat ke-61 baru-baru ini.
Penganalisis politik, Prof Madya Datuk Dr Shamsul Adabi Mamat berkata, kemelut berterusan yang melanda gabungan pakatan itu tidak lagi membolehkan mereka mentadbir negeri yang dikuasainya itu dengan baik.
Malah, Dr Shamsul berkata kenyataan demi kenyatakan yang dikeluarkan DAP kini jelas memperlihatkan satu bayangan bahawa pakatan itu sedang mengalami bahaya yang besar.
"PR itu sendiri sepatutnya sudah boleh dibubarkan kerana hubungan seperti ini tidak memungkinkan mereka boleh mentadbir sesebuah negeri itu dengan baik kerana mereka tidak punyai kesepaduan.
"Contohnya di negeri Selangor, PAS ada 15 kerusi, DAP 15 kerusi, PKR 14 kerusi. Jadi, kalau mereka dah putuskan hubungan dengan DAP bagaimana mereka mahu mentadbir Selangor terutamanya dalam keputusan yang terpaksa dibuat kalau ia adalah pandangan dari DAP bagaimana dengan PAS? PAS tak beri sokongan.
"Ini yang merumitkan keadaan. Jadi, saya melihat kenyataan ADUN DAP Selangor sebagai satu bayangan kepada Pakatan itu sediri sebenarnya sudah mempunyai bahaya yang besar dan subjek kepada keretakan," katanya.
Bercakap kepada Antarapos, Shamsul menjelaskan bahawa keretakan dalam PR, terutamanya antara PAS dan DAP begitu sukar untuk PKR pulihkan.
Katanya, ini berikutan hubungan kedua-dua parti itu telah lama dingin sejak PAS diketepikan ketika krisis Menteri Besar Selangor sebelum ini sekali gus menambah kerumitan kepada PKR yang bercita-cita menjadi orang tengah dalam menyelesaikan kemelut dalam Pakatan.
"Amat sukar untuk PKR memulihkan hubungan ini kerana hubungan DAP dengan PAS sudah lama dingin.
"Dan menjadi semakin panas selepas krisis MB Selangor serta apabila PAS membentangkan rang undang-undang hudud di Kelantan dimana DAP telah menyifatkan PAS sebagai hipokrasi sekali gus menyebabkan hubungan ini amat sukar untuk dipulihkan.

Hadi mesti bersikap tegas untuk memperkukuhkan PAS

oleh Alyaa Alhadjri
Apa-apa perubahan kepimpinan dalam sesebuah organisasi akan sering menyebabkan kesan ke atas individu-individu berpangkat rendah dalam operasinya.
Oleh itu, mana-mana dasar dan keputusan perlu dibuat sama ada dengan perbincangan yang wajar dengan pihak-pihak berkepentingan, atau dengan perancangan terperinci yang wajar yang perlu dilaksanakan sehingga ke penghujungnya.
Apa-apa langkah separuh masak adalah berbahaya.
Kesan langsung daripada keputusan yang tidak wajar, dalam kebanyakan kes, adalah ketiadaan hala tuju dalam sebarang proses membuat keputusan organisasi itu.
Walaupun presiden PAS, Abdul Hadi Awang telah berjaya mempertahankan jawatannya bagi penggal yang ketujuh, sebahagian daripada ahli akar umbi terkejut dengan cara perwakilan-perwakilan telah 'diarahkan' untuk mengundi bagi barisan kepemimpinan beliau yang didominasi golongan ulama. 
Di sebalik sikap angkuh pemimpin-pemimpin mereka, telah didedahkan pada hari mengundi bahawa puak konservatif telah menyediakan 'cai' (menu undian) untuk mengenal pasti calon-calon dari dua kem pesaing – golongan konservatif yang disokong Hadi dan kem progresif yang menyokong lawannya, Ahmad Awang.
Dan sebelum mengambil alih kepimpinan parti, perwakilan-perwakilan sayap PAS Dewan Ulama juga sebulat suara meluluskan usul tergempar supaya parti itu memutuskan hubungannya dengan DAP.
Para pemerhati berkata yang taktik ini boleh menjadi tanda terdesak oleh kem Hadi untuk mengambil alih kawalan ke atas parti Islam dan membendung pengaruh saingan mereka yang semakin meningkat, atas nama "mengembalikan PAS ke perjuangan teras Islamnya.”
Usul Dewan Ulama itu kemudiannya diluluskan tanpa perbahasan oleh perwakilan pusat PAS, dan pada 11 Jun akhbar berbahasa Melayu Sinar Harian melaporkan bahawa ia telah dilakukan di bawah arahan Hadi sendiri.
Sinar Harian memetik Ahli Parlimen Pokok Sena,

PAS harus tinggalkan arena politik, bukannya tinggalkan DAP

oleh Alyaa Alhadjri
Bagi menggalakkan pembangunan Islam yang sebenar, kepimpinan semasa PAS mungkin perlu menjauhkan diri daripada politik sama sekali, dan bukannya dari DAP atau Pakatan.
Walaupun harapan bagi perubahan di Malaysia masih berada di tangan ahli-ahli politik sebagai pembuat dasar, mungkin ada jawapan lain, walaupun ia mungkin akan memerlukan satu "penggabungan" kumpulan-kumpulan Islam sedia ada, yang berkongsi cita-cita yang sama.
Ini adalah seperti yang disahkan menerusi seruan-seruan pemimpin progresif dalam PAS, untuk membentuk parti politik mereka sendiri selepas tumbang dari tampuk kepimpinan semasa.
Seruan terbaru telah dibuat oleh bekas menteri undang-undang, Zaid Ibrahim yang menulis dalam blognya pada 10 Jun: "Sudah tiba masanya bagi pemimpin (profesional) ini (dalam PAS) untuk menentukan hala tuju baru negara ini. Gabungan yang kuat ini akan memberikan peluang kepada Malaysia untuk bergerak ke hadapan sekali lagi."
Zaid telah mencadangkan supaya bekas pemimpin-pemimpin ini membentuk sebuah parti baru untuk terus bekerjasama dengan PKR dan DAP, serta mana-mana pengkritik Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, dalam pentadbiran BN sendiri. 
Dalam tulisan blog beliau, Zaid berpendapat bahawa "penyusunan semula radikal" kuasa politik diperlukan untuk mengubah negara ini yang sedang terperangkap dalam politik hegemoni.
"Mereka hanya mahu berkongsi kuasa dengan Umno, dan mereka gembira jika kerajaan Islam yang diterajui Umno menghukum kecurian, rompakan lebuhraya dan zina seperti yang dilakukan kaum Badwi pada abad ke-7," dakwa beliau, merujuk kepada kepimpinan dikuasai ulama baru di bawah presiden PAS, Abdul Hadi Awang yang berjaya mempertahankan jawatannya bagi penggal ketujuh.

Seruan Zaid telah dibuat walaupun PAS yang didominasi kepimpinan ulama ini telah memperlahankan rancangan mereka sendiri untuk mengkaji semula kerjasama politik parti itu dengan Pakatan, khususnya DAP, seperti yang dipersetujui oleh perwakilannya selepas tamat muktamar tahunannya yang ke-61 baru-baru ini.

Saham Jatuh Teruk: FGV mohon dagangan digantung

Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) memohon dagangan sahamnya di Pasaran Utama Bursa Malaysia digantung mulai 9 pagi esok, sehingga satu pengumuman penting dibuat. Bursa Malaysia dalam pengumumannya hari ini berkata, sehubungan itu dagangan dalam waran berstruktur berkaitan FGV juga akan digantung pada masa sama. Saham FGV ditutup pada RM1.86, turun 6 sen dengan 3.37 juta saham bertukar tangan hari ini.

Krisis DAP-Pas tidak jejaskan Impian Kelantan

Gabungan Impian Kelantan untuk membantu mangsa banjir di negeri itu mendapat bantuan kewangan daripada DAP.
hatta,pas dap
PETALING JAYA: Krisis antara Pas dan DAP tidak menjejaskan program Impian Kelantan yang bertujuan membantu mangsa banjir di negeri itu memiliki rumah baharu.
Bekas Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli berkata, DAP akan terus menyumbang wang untuk membantu kerajaan negeri termasuk bantuan lain.
“DAP telah membantu menyumbang wang tunai kepada kerajaan negeri dan banyak sumbangan-sumbangan yang lain
“Walaupun program ini menggunakan nama Gabungan Impian Kelantan tetapi sumber kewangan untuk program ini datangnya daripada DAP. Jadi saya rasa tidak ada masalah malah Kerajaan Kelantan mengharapkan lebih banyak lagi daripada DAP,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat DAP pada Khamis.
Dalam perkembangan lain, Hatta mendesak kepemimpinan Pas yang baharu menyatakan tindakan mereka selepas meluluskan usul putus hubungan dengan DAP pada muktamar baru-baru ini.

PAS masih belum sedar diri

Abdul Hadi Awang kekal sebagai presiden bersama timbalannya yang baru, Tuan Ibrahim Tuan Man. Keputusan ini tidak mengejutkan dan tidak pula menunjukkan perubahan mendalam PAS.

Perubahan besar ini tidak akan difahami jika kita hanya meneliti sikap PAS setakat krisis Selangor tahun lalu atau pergeseran apa yang dinamakan kumpulan "profesional" berdepan geng "ulama".

Krisis yang pada asalnya kabur ini bermula daripada beberapa persoalan: (a) wajarkah PAS bekerjasama dengan parti lain, (b) jika bekerjasama, wajarkah PAS meleburkan idealismenya dan menjadi rakan kongsi yang sama rata atau dominan, dan (c) kerjasama yang bagaimana dapat meningkatkan idealisme Islam ala PAS.

Untuk menyimpulkan PAS menolak kerjasama, saya kira hujah ini dangkal. Di sepanjang sejarahnya, PAS atau aliran-aliran utama dalam parti itu (termasuk semangat Hizbul Muslimin di Semanggol, Perak) selalu percaya pada kerjasama.

Tetapi ada satu masalah pokok dalam rumusan kerjasama PAS. Iaa yakin hanya parti itu layak mengetuai atau mendominasi kerjasama atas keyakinan mereka bahawa idealisme Islam itu menuntut kerjasama seumpama itu.

Yakni, Islam mesti memimpin atau menguasai, maka parti Islam yang "sebenar-benarnya" mestilah dalam posisi menguasai rakan-rakan kongsinya.

Beginilah cara berfikir golongan ulama dalam PAS dan mereka yang bersetuju dengan aliran ini. Lihat cara Dewan Ulama merumuskan usul memutuskan kerjasama dengan DAP tetapi mahu kekal dalam Pakatan Rakyat (yakni dengan PKR sahaja).

Dan, mereka yang percaya pada aliran inilah yang menguasai barisan kepemimpinan baru PAS dalam pemilihan parti minggu lalu.

Terpaksa menurut kata

Tetapi realpolitik pula tidak meletakkan PAS dalam kedudukan itu, yakni posisi seperti Umno menguasai, dan sekali gus "independen", dalam kerjasama itu.

PAS tidak berada dalam posisi dominan dan mendominasi yang membolehkannya berbuat sesuka hati, malah selalu harus menurut kata rakan-rakannya seperti BN, Parti Melayu Semangat 46, DAP atau PKR.

Lihat tokoh nasional yang memimpin gabungan itu. Dulu Abdul Razak Hussein, kemudian Tengku Razaleigh Hamzah dan kini Anwar Ibrahim; bukannya presiden-presiden PAS.

APA DAH JADI dgn kerajan tunggang-langgang 69-BN..


Menteri pelancongan SUKA HATI..
Gang satu lagi pula SUSAH HATI..
Macam mana tu..

Alang2 biar melingkup sekali.. Penyangak2 negara SENANG HATI.

1MDB -- They are at it again!

PAC- 1MDB TIDAK BUAT AUDIT BAGI TEMPOH 15 BULAN

'Buat Saya Perasan' - Dr Hatta

Siasat Dalang Kehancuran MAS - Pakatan

Prosedur tak benarkan siaran TV siasat 1MDB

ZAM: Perpaduan rakyat perlukan kerajaan perpaduan PAS-Umno

'RM jatuh, pendapat Mahathir diperlukan, tapi mustahil' - ZAM

PECAH REKOD LAGI !!!..


Bersyukurlah. Jgn marah silap2 tanah peneroka MELAYU Felda BAKAL TERGADAI.. Kalau tergadai sekalipun xper coz UMNO KAN PEMBELA & PEJUANG MELAYU..

HAKIKATNYA... Ada keluar kat tv & berita2 di M'sia ke tak berita saham FGV semakin MENJUNAM JATUH KE PARAS PALING TERUK DALAM SEJARAH !!! Asal beli RM5.39, dah tinggal RM1.86..

TAK MUSTAHIL.. FGV kan menerima nasib yg sama spt SAHAM MAS di mana MAS telah dinyahsenaraikan dari Bursa Saham baru2 ini kerana harga saham terakhir telah jatuh lebih separuh drpd harga asal saham mula2 diniagakan...

SIAPA yang jahanamkan duit rakyat RM12 BILION ?

SUNTIK PUNYA SUNTIK, last2 RM12 BILION WANG RAKYAT dah dijahanamkan SESUKA HATI... Janji BN Menang Kroni Kenyang, Kroni Selamat & 6,000 staff MAS dipecat !!!

MOF perlu segera lantik firma audit akaun 1MDB - PAC

KUALA LUMPUR: PAC tidak pernah umumkan ia 'berpuas hati' dengan penjelasan Deloitte berhubung laporan audit ke atas 1Malaysia Development Berhad (1MDB) setakat 31 Mac 2014.

Pengerusinya Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata pihaknya mempunyai pendapat yang berbeza namun hanya boleh mengumumkannya selepas siasatan ke atas 1MDB selesai.

"Kami faham situasi Deloitte di mana ia masih belum diarahkan untuk mengaudit 1MDB sehingga tahun kewangan berakhir 31 Mac 2015.

"Oleh itu, saya berharap Kementerian Kewangan dapat mengarahkan secepat mungkin supaya akaun-akaun 1MDB diaudit bagi tujuan siasatan," kata Nur Jazlan dalam satu sidang media di pekarangan Dewan Rakyat petang tadi.

Tambah beliau, kelewatan laporan audit terkini akaun syarikat tersebut akan sedikit sebanyak mempengaruhi prosiding siasatan yang dijalankan PAC.

Namun, tegas Nur Jazlan, PAC akan meneruskan siasatan dengan memanggil sesiapa yang berkaitan atau bertanggungjawab atas keadaan kewangan 1MDB.

Jawatan Arul yang ‘profesional’ dalam 1MBD tak boleh dipertahankan lagi

oleh Ng Kee Seng

Jadi, presiden dan pengarah eksekutif kumpulan 1MDB, Arul Kanda Kandasamy telah bertanggungjawab sepenuhnya ke atas "salah faham", yang menyebabkan Kementerian Kewangan perlu meminda jawapan parlimen mengenai urusan firma itu baru-baru ini.

Jika apa yang The Malaysian Insider laporkan pada 10 Jun adalah tepat, maka kedudukan Arul tidak lagi dapat dipertahankan. Apabila seorang pekerja membuat kesilapan, dia sama ada perlu diambil tindakan atau dipecat.

Arul adalah seorang pentadbir yang dibayar gaji yang sangat tinggi disebabkan pengalaman meluas beliaudalam hal-hal kewangan dan perbankan. Bolehkah rakyat Malaysia percaya bahawa ia hanyalah satu kesilapan?

Jika ya, adakah beliau sedang mengakui bahawa dia juga tidak cekap dan tidak patut terus mentadbir dana negara itu?

 Disebabkan beliau, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah dipersalahkan kerana "berbohong" di Parlimen mengenai dana 1MDB dalam BSI Bank di Singapura, yang dibawa dari Kepulauan Cayman, tetapi dalam satu kenyataan bertarikh 10 Jun, Arul Kanda berkata yang tanggungjawab itu terletak di bahunya.

"Sebagai presiden syarikat ini, saya mengambil tanggungjawab sepenuhnya terhadap salah faham ini, dan akan memastikan komunikasi yang lebih baik dengan semua pihak yang berkepentingan," jelas beliau. Itu sama sekali tidak mencukupi.

Arul telah bertanggungjawab seperti yang dia sepatutnya lakukan. Oleh kerana dia telah menyatakan bahawa "tanggungjawab itu adalah miliknya", Arul perlu mengambil tindakan yang sewajarnya.

Dan dia seharusnya mengetahuinya. Arul juga dipetik sebagai berkata: "…seperti yang dijelaskan oleh Kementerian Kewangan, langkah-langkah yang bersesuaian telah dilaksanakan untuk mengelakkan perkara ini berlaku sekali lagi pada masa akan datang."

Sekali lagi, kenyataan sedemikian sudah tentu tidak boleh diterima dan tidak memuaskan – kerana "salah faham" itu adalah punca Perdana Menteri dan Malaysia sedang dimalukan di peringkat antarabangsa.

Ejen pelancongan 'menangis' kerana kejatuhan ringgit - Presiden MATTA

Menteri Umno kata bagus dan baik lagi gembira...!!!
KUALA LUMPUR: Kejatuhan nilai ringgit menjadikan sumber pendapatan ejen pelancongan di negara ini terjejas terutamanya akibat kemerosotan permintaan rakyat negara ini untuk pakej melancong di luar negara.

Presiden Persatuan Ejen-ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) Hamzah Rahmat berkata, rata-rata masyarakat yang mahu melancong ke luar negara juga akan berfikir banyak kali sebelum akhirnya memutuskan mengambil pakej percutian hanya di dalam negara.

"Kejatuhan ringgit menjadikan ramai ejen pelancongan mengalami masalah. Permintaan untuk pakej melancong ke luar negara turun.

"Ia memberi kesan terutama pakej ke negara yang mempunyai nilai matawang lebih tinggi daripada ringgit. Situasi ini berbeza semasa ringgit dilihat kukuh sebelum ini," katanya semasa dihubungi di sini hari ini.

Hamzah mengulas kenyataan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz yang menyifatkannya merupakan antara individu yang paling gembira apabila nilai ringgit mengalami kejatuhan.

Menurut Nazri, pelancong dari negara yang nilai wangnya lebih besar seperti United Kingdom and Eropah akan membelanjakan wang mereka di Malaysia dengan lebih kerana nilai pertukaran yang tinggi.

 Ringgit baru-baru ini menyaksikan lagi kejatuhan apabila ia ditutup pada paras paling rendah dalam tempoh sembilan tahun berbanding dolar Amerika pada Isnin lalu.

Ringgit berada pada 3.7660/7690 berbanding 3.7170/7200 ketika ditutup pada Jumaat lepas.

Soi Lek: Jalan terbaik, Pas keluar dari PR

Chua Soi Lek 
BUTTERWORTH - Pas perlu keluar dari PR setelah mengambil keputusan memutuskan hubungan dengan DAP seperti yang dipersetujui dalam muktamar tahunannya baru-baru ini.

Serentak dengan itu, pimpinan Pas perlu mengarahkan semua pemimpin dan ahlinya meletak jawatan dalam pentadbiran kerajaan Pulau Pinang dan Selangor dengan segera untuk mengelak tohmahan dan provokasi berterusan dari DAP.

Bekas Presiden MCA, Tan Sri Dr Chua Soi Lek berkata, langkah itu perlu sebagai menyokong usul yang dipersetujui tanpa bahas dalam muktamar minggu lalu.  

Beliau berkata, usul yang dipersetujui dalam muktamar atau mesyuarat agung tahunan adalah keputusan yang perlu dipatuhi kerana ia adalah badan tertinggi sesebuah parti politik.

"Semua pemimpin dan ahli kena akur dengan keputusan atau usul yang diluluskan dalam muktamar.

"Kalau tidak mahu ikut, mana lagi badan yang lebih tinggi untuk membuat keputusan sebagai rujukan kepada Pas," katanya kepada media selepas melancarkan kapal mengangkut kontena MTT Pulau Pinang di Terminal Kontena Butterworth Utara (NBCT) di sini, hari ini.

Menurutnya, Pas perlu lebih tegas dan tidak berlengah lagi untuk membuat keputusan kerana ia sedang diperhatikan oleh semua pihak di seluruh negara.

Tidak mustahil wujud parti Islam baharu

Che Ibrahim Mohamed
KOTA BHARU – Tidak mustahil wujud pihak-pihak tertentu berusaha untuk menubuhkan parti Islam baharu bagi menggantikan Pas dan seterusnya menjalinkan hubungan dengan rakan komponen PR.
 
Naib Presiden Pasma Kelantan, Che Ibrahim Mohamed berkata, langkah tersebut dijangka berlaku jika Majlis Syura Ulama mengambil keputusan memutuskan hubungan dengan DAP.
 
“Bila putus hubungan, secara automatik Pakatan Rakyat (PR) dianggap terbubar kerana PR dibentuk atas gabungan tiga parti.
 
“Saya yakin jika ini berlaku, sebahagian besar penyokong Pas tidak dapat menerima dan mereka sudah tentu akan berbuat sesuatu seperti keluar Pas atau sekurang-kurangnya menghentikan semua penglibatan dan hubungan mereka dengan Pas,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, hari ini. 
 
Beliau diminta mengulas kenyataan Naib Presiden Pas, Datuk Mohd Amar Abdullah yang didakwa menyifatkan ahli Pas akan akur jika ditakdirkan Majlis Syura Ulama memutuskan untuk tidak mahu bersama dengan DAP lagi.
 
Menurutnya, melalui kajian awal yang dijalankan, lebih 60 peratus penyokong PR masih mengharap perikatan itu terus kekal sebagai satu persefahaman politik yang terbaik untuk mencabar Barisan Nasional pada pilihan raya akan datang.
 
Beliau berkata, jika benar ada pihak yang akan keluar Pas dan menubuhkan parti lain, maka ketika itu Pas akan menjadi satu parti yang akan bergerak secara bersendirian, kecuali Pas memilih hala tuju baru dalam politik dan bergabung dengan Umno dalam BN.

Usul putus hubungan dengan DAP mengelirukan

MUKTAMAR_DEWAN_ULAMAK_PASKUALA LUMPUR, 11 JUN: Bekas Bendahari PAS Dr Mohd Hatta Ramli berkata, usul muktamar parti itu untuk memutuskan hubungan dengan DAP mengelirukan.
“Keputusan untuk kekal dalam Pakatan Rakyat (PR) dan berpisah dengan DAP amat mengelirukan,” kata Dr Hatta.
Kata Dr Hatta tidak mempunyai sebarang masalah untuk terus menjalinkan kerjasama dengan DAP.
Katanya, usaha memperkukuhkan PR seharusnya diambil berikutan kepercayaan besar diberikan rakyat.
Malah, kebanyakan ahli PAS sendiri tidak senang dengan keadaan caca marba parti itu.
“Kepimpinan baru perlu memberi jawapan tepat tentang perkara yang mereka lakukan dengan parti dan Pakatan Rakyat (PR),” ujarnya.
impian-kelantanBeliau berkata demikian pada sidang media majlis makan makan amal kutipan dana projek Impian Kelantan bersama Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang, Naib Pengerusi DAP Teresa Kok Suh Sim an Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah.
“Saya berterima kasih dengan pertolongan diberikan DAP dan tidak ada masalah untuk teruskan kerjasama walaupun kami tidak mempunyai hubungan darah, dan sesetengah dari kami (PAS) tidak ada hubungan politik,” kata Hatta.
Beliau turut mengucapkan jutaan terima kasih kepada DAP yang paling banyak memberi bantuan terhadap mangsa banjir di Kelantan khususnya di Kuala Krai.

Apa lagi PAS mahu?

oleh Al-Abror Mohd Yusuf
nasruddin_hassan_MUKTAMAR_PAS_61ST_040615_TMINAZIRSUFARI_21
Boleh dikatakan semuanya berjalan seperti yang diingini – atau sekurang-kurangnya kelihatan seperti yang diingini.
Mereka mahu ‘parasit’ disingkirkan; Anwarinas disembelih dan dicampak ke tepi; sesiapa yang membantah atau mempersoal, dijentik.
Kemuncaknya ialah membatalkan kerjasama dengan DAP.
Ia memang sudah tercapai, bukan? Usul dirangka, dibincang dan dibawa ke muktamar. Sesuatu usul apabila dibawa ke sidang tentulah pihak yang mencadang, mahu ia diterima sebagai matlamat akhir.
Gila apa mahu usul dibawa tetapi tidak diterima?
Nah, ia juga sudah tercapai. Pedulilah sama ada ia dibahas atau tidak. Lebih baik diterima tanpa dibahas daripada dibahas tetapi tidak diterima.
Sidang_Media_Pas_PusatDewan Ulama PAS tentu tidak stabil berfikir jika usul berkenaan dicadangkan dan mahu ia ditolak. Pedulikanlah jika ia tidak dibahaskan kerana mana tahu tiba-tiba ia diketawakan.
Bukankah PAS sebuah parti yang kuat?
Bertanding semua kerusi
Sekarang kumpulan ulama sudah menguasai seluruh badan PAS. Di sayap pemuda, yang menjadi ketua bukan saja ulama, malah anak para ulama.
Dewan Muslimat juga diisi dengan tokoh-tokoh yang hebat. Perlu apa lagi si Aishah yang pernah menjadi penyanyi popular itu. Sama seperti tidak perlunya seorang doktor toksikologi serta peguam dalam jawatankuasa pusat PAS.

Orang percaya walau Tun M tidak cakap benar.....

SHAH ALAM – Kisah ‘perang’ antara bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak masih berterusan apabila masing-masing berbalas kenyataan melalui blog masing-masing.

Terbaharu, Najib melalui ruangan soalan lazim di dalam blog, najibrazak.com menyifatkan apa sahaja yang disebut Dr Mahathir cenderung untuk dipercayai rakyat meskipun tidak semuanya tepat.

"Walaupun saya turun (letak jawatan), Tun akan terus campur tangan dalam pentadbiran negara. Beliau boleh kata beliau mengamalkan hak demokrasi sebagai rakyat, tapi ini Tun Mahathir.

"Rakyat cenderung percaya dengan apa sahaja yang beliau kata, walaupun tidak semuanya tepat. Beliau meninggalkan kesan kepada persepsi umum kerana beliau bukan sembarangan rakyat.

"Ada alasan kenapa kebanyakan bekas pemimpin seluruh dunia tidak lagi campur tangan dengan kerja pentadbiran sebab apa sahaja yang mereka sebut akan mudah memberi kesan kepada sistem. Tun telah melakukan banyak perkara mulia dan hebat sebagai perdana menteri tapi beliau tidak lagi mentadbir negara," katanya.

Malah, Najib menyifatkan Dr Mahathir terus menyerang pentadbirannya kerana bekas perdana menteri itu telah menguasai persepsi umum.

"Tun adalah ahli politik veteran dan menguasai persepsi umum. Beliau faham bahawa kenyataan politik tidak semuanya tentang kebenaran tapi tentang apa yang rakyat akan percaya dalam mahkamah pandangan rakyat.

"Inilah sebab beliau terus menyindir, bercakap kenyataan yang separuh benar, membuat lawak yang mengelirukan, dan memutarbelitkan kenyataan untuk ia kelihatan menarik," katanya.

Masalah 1MDB selesai jika Najib letak jawatan, kata Dr M

Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi menggesa Datuk Seri Najib Razak meletakkan jawatan apabila mengatakan masalah 1Malaysia Development Berhad (1MDB) boleh diselesaikan jika perdana menteri itu berbuat demikian dan siasatan penuh dapat dilakukan.

Bekas perdana menteri itu berkata, siasatan tidak dapat dijalankan selagi Najib yang juga pengerusi lembaga penasihat 1MDB masih kekal berkuasa.

"Krisis ini boleh ditamatkan serta-merta jika perdana menteri meletakkan jawatan dan siasatan penuh boleh dibuat terhadap RM42 bilion yang dipinjam 1MDB.

 "Selagi beliau masih kekal, tiada siasatan telus boleh dibuat," katanya dalam tulisan terbaru di blognya chedet.cc.

Katanya, laporan polis sebelum ini terhadap 1MDB dan ahli perniagaan yang dikaitkan dengan kontroversi itu, Low Taek Jho atau dikenali Jho Low jelas tidak membawa sebarang hasil.

"Individu yang membuat laporan pula diisytiharkan bankrap, rumahnya disita dan dijual, malah disiasat kerana pengubahan wang haram membiayai pengganas," kata Dr M merujuk kepada ahli Umno yang dipecat, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan.

Dr Mahathir berkata, Najib perlu berundur dan jika siasatan 1MDB mendapatinya bebas daripada sebarang salah laku, beliau boleh kembali semula sebagai perdana menteri.

PAC tak puas hati penjelasan Deloitte tentang 1MDB

Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) hari ini melahirkan rasa tidak puas hatinya berhubung penjelasan diberi firma audit antarabangsa Deloitte mengenai status kewangan syarikat bermasalah 1Malaysia Development Bhd (1MDB) pada tahun 2014.
Ia juga mengakui, kelewatan Putrajaya melantik semula Deloitte mengaudit akaun terkini dana pelaburan strategik negara itu akan menjadi "halangan" kepada siasatan yang sedang dijalankan ke atas syarikat sarat hutang itu.
Pengerusi PAC Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, jawatankuasa itu tidak berpuas hati dengan penjelasan Deloitte berhubung aset 1MDB untuk dijual, di mana juruaudit itu melaporkan syarikat itu satu "going concern" (usaha berterusan) pada kali terakhir ia mengaudit akaunnya bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2014.

Dalam istilah kewangan, "going concern" bermakna fungsi perniagaan yang mantap tanpa sebarang ancaman pembubaran dalam masa terdekat.

Pakatan gesa PAC siasat salah urus tadbir MAS

Pakatan Rakyat (PR) hari ini mendesak Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) menyiasat syarikat penerbangan negara Malaysia Airlines (MAS) yang menanggung hutang berbilion ringgit sejak beberapa tahun kebelakangan ini, sebelum meneruskan dengan rancangan penstrukturannya.

Sekurang-kurangnya 6,000 kakitangan MAS kehilangan kerja selepas MAS memulakan penstrukturan tersebut, ia termasuk pembentukan syarikat baru untuk menggantikan MAS pada September ini.

Ahli Parlimen PAS Sepang Mohamed Hanipa Maidin berkata, alasan diberikan MAS dalam memberhentikan pekerjanya tidak masuk akal.

"Kita semua tahu MAS berada dalam situasi ini kerana salah pengurusan, bukan kerana sebab lain. "Mereka perlu hentikan semua proses sehingga PAC memutuskan siapa yang wajar dipersalahkan terhadap kerugian dialami MAS," kata Hanipa pada satu sidang media di lobi Parlimen hari ini.

MAS dilaporkan rugi kira-kira RM20 bilion daripada wang pembayar cukai sejak 2 dekad lalu.

Turut sama dalam sidang media tersebut ialah Ahli Parlimen PKR Kuala Langat Abdullah Sani Abdul Rahman dan Ahli Parlimen DAP Batu Gajah V Sivakumar. Abdullah Sani menyokong gesaan Kesatuan Kebangsaan Anak-anak Kapal Kabin Malaysia (Nufam) yang mahu PAC campur tangan dalam isu pemberhentian kakitangan syarikat penerbangan tersebut.

1MDB: 'Arul Kanda atau Tun M yang menipu?'- Khairuddin

KUALA LUMPUR: Presiden dan juga Pengarah Eksekutif Kumpulan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) Arul Kanda Kandasamy diharap dapat meluangkan masa untuk berbahas secara terbuka mengenai isu-isu semasa syarikat pelaburan strategik negara itu.

Bekas‎ Naib Pemuda UMNO Bahagian Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan berkata, bahas itu akan dihadiri dirinya sendiri serta beberapa tokoh pemimpin termasuk daripada pihak pembangkang.

"Jemput bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua, Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli dan bekas Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said sekali di dalam bahas itu.

"Apakah Arul Kanda akan bersetuju? Kita biar rakyat untuk saksikan debat ini secara terbuka dan buat penilaian siapa yang menipu pada hakikatnya," katanya kepada Astro AWANI di sini hari ini.
Apakah Arul Kanda akan bersetuju? Kita biar rakyat untuk saksikan debat ini secara terbuka dan buat penilaian siapa yang menipu pada hakikatnya

Arul Kanda pada Rabu dilaporkan menjawab tuduhan yang dilemparkan Dr Mahathir yang mendakwanya berbohong berhubung wang RM42 bilion yang telah dibelanjakan.

Kata Arul Kanda, hanya pihak berkuasa iaitu Ketua Audit Negara, Bank Negara Malaysia (BNM) dan Jawatankuasa Wang Kira-kira (PAC) boleh menentukan sama ada dia berbohong atau sebaliknya.

Tegas Khairuddin, apakah selama ini Arul Kanda mahu menafikan dia tidak pernah berbohong terhadap pelbagai isu berkenaan 1MDB yang sudah terang diketahui rakyat.

Pasca Muktamar: Mazlan umum pendirian 15 Jun


KUALA LUMPUR: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mazlan Aliman akan mengumumkan pendiriannya sama ada akan kekal sebagai AJK atau tidak, pada 15 Jun ini.
Ini katanya bagi memberi tumpuan kepada NGO yang dipimpinnya iaitu Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) yang diluluskan pendaftarannya oleh ROS baru-baru ini.
"Muktamar PAS telah selesai. Kepimpinan baru telah dipilih. Masa untuk melaksanakan amanah. Bagi yang tidak terpilih, medan siasah dan dakwah masih terbentang luas.
"Saya sendiri akan umumkan pendirian 15 Jun ini. Kita mesti memandang ke hadapan dengan agenda besar, untuk seluruh rakyat Malaysia.
"Bertindak matang dan bijak menangani masyarakat majmuk.Moga usaha kita diberkati Allah," tulis beliau di laman facebooknya hari ini.
Sehari selepas keputusan pemilihan PAS bagi sesi 2015-2017 diumumkan, Mazlan mengeluarkan kenyataan di facebooknya mengenai kekecewaannya terhadap PAS hari ini.
Menurutnya, buat tempoh tertentu, beliau mahu menumpukan perhatian terhadap NGO Anak yang mempunyai pejabat baru di Ukay Perdana.
"Memperkasa organisasi dan menangani isu FGV serta kebajikan warga Felda adalah fokus utama. Ia disentuh dalam Ucapan Dasar Presiden PAS , Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang," katanya.
Tambah Mazlan, sungguh pun komitmen terhadap NGO Anak akan diteruskan, kemelut dalaman parti telah memberi kesan yang mendalam terhadap dirinya.

MSU dan JK Pusat perlu jelaskan isu putus hubungan dengan DAP

Mohd Fitri Bin Asmuni


"MAKA Muktamar Dewan Ulamak PAS kali ke-54 mencadangkan kepada Majlis Syura Ulamak dan Jawatankuasa PAS Pusat supaya hubungan kerjasama politik dengan DAP dibatalkan dan PAS terus kekal dalam Pakatan Rakyat" - Matan asal Usul Tergempar Muktamar Dewan Ulamak PAS Pusat kali ke-54.
Fakta:
1. Usul Tergempar Muktamar Dewan Ulamak PAS Pusat ini adalah usul yang datang daripada Jawatankuasa Dewan Ulamak PAS Pusat (JK DUPP) sendiri yang dibentangkan Ustaz Mokhtar Senik, bukannya daripada perwakilan ulamak kawasan;

2. Matan asal usul tergempar tersebut bukanlah meminta agar MSU dan JKPP membincangkan hubungan kerjasama politik PAS dgn DAP sebaliknya mencadangkan (baca mengusulkan) agar MSU dan JKPP membatalkan kerjasama politik dengan DAP; 3. 8 daripada kesemua JK DUPP itu merupakan Ahli Majlis Syura Ulamak (MSU) yang mana Mursyidul Am adalah salah seorang daripadanya;
4. Ketika usul tersebut datang daripada JK DUPP sendiri, sudah tentu ia mendapat persetujuan daripada seluruh JK DUPP termasuk Mursyidul Am sendiri;
5. Usul tergempar tersebut diterima tanpa bahas;
6. Usul tersebut setelah dibawa ke Jawatankuasa Usul dan atas arahan Presiden PAS, usul tersebut (dengan pindaan) diputuskan untuk diterima tanpa bahas di dalam Muktamar PAS Pusat walaupun dibantah perwakilan daripada Rembau dan Kota Raja.
7. Akhirnya ia menjadi Usul yang diterima tanpa bahas di dalam Muktamar PAS Pusat kali ke-61;
Sebagaimana yang dilaporkan akhbar Sinar Harian bertarikh 9 Jun 2015, Asmuni Awi yang merupakan bekas Bendahari PAS Pusat menegaskan usul tersebut tidak boleh ditarik balik pada bila-bila masa dan perlu dilaksanakan serta-merta. Beliau bagaimanapun menjelaskan PAS perlu mengadakan Muktamar semula jika mahu menolak usul tersebut.
Walaubagaimanapun semalam, Wan Rohimi Wan Daud sementara menyatakan PAS adalah sebuah parti yang unik, turut menegaskan persoalan hubungan Tahaluf Siyasi PAS dengan DAP adalah melibatkan soal hukum. Justeru katanya persoalan tersebut hendaklah diputuskan MSU selaku pakar yang faqeh dalam soal-soal hukum yang berkaitan.

Pakatan Rakyat pecah : Siapa Untung Siapa Rugi?


Oleh Suhaizan Kayat
Keputusan Pilihanraya DUN Kota Damansara dalam pilihanraya umum ke 13 yang lepas wajar dijadikan panduan :
BN - 16,387
PAS - 7,312
PKR - 14,860
Bebas 1 - 116
Bebas 2 - 57
Bebas 3 - 39

Terbukti BN tidak kuat, tetapi menang kerana PR pecah.
Apa jadi jika semua tempat mengalami trend pengundian yang sama?
Siapa untung siapa rugi?
BN tak perlu kuat untuk menang tetapi perpecahan PR mampu mengekalkan kemenangan mereka.
Jika perpecahan PR menjadi realiti, hasrat BN mencapai majoriti 2/3 di parlimen mungkin tercapai dalam PRU akan datang.
Selamat berfikir dengan akal dan bukan emosi....

Kumpulan profesional dalam PAS yang tersingkir tolak pelantikan, tumpu pada akar umbi

Kumpulan profesional dalam PAS yang kalah pada pemilihan parti itu minggu lepas memutuskan tidak akan menerima sebarang pelantikan jawatan jika ditawarkan kepada mereka oleh pimpinan baru yang kini didominasi golongan ulama.

Walaupun desakan demi desakan dibuat agar mereka bertindak, termasuk dengan menubuhkan parti baharu dan bersama Pakatan Rakyat (PR), mereka mengambil sikap tunggu dan lihat. "Buat masa ini saya memilih untuk menjadi ahli biasa saja.

"Biarlah kesempatan ini saya dedikasikan kepada ahli peringkat akar umbi yang mahukan saya lebih kerap dan rapat bersama mereka," kata bekas naib presiden PAS Salahuddin Ayub yang ditewaskan buat pertama kali kepada The Malaysian Insider, baru-baru ini.

Beliau merupakan naib presiden paling kanan sebelum ditewaskan secara 'block', bersama rakan yang lain, oleh kumpulan pro ulama dalam Muktamar Tahunan PAS ke-61 di Kuala Selangor Jumaat lepas.

Menurut sumber, sikap Salahuddin menolak sebarang jawatan ini dikongsi semua pemimpin kumpulan profesional yang ditewaskan baru-baru ini. Ia disuarakan secara bertulis oleh bekas ahli jawatankuasa (AJK) PAS Pusat Khalid Samad dan Abang Ahmad Kerde Abang Masagus selain bekas AJK Muslimat Wan Aishah Wan Arifin.

Sikap ini diambil berdasarkan pendirian kumpulan ulama PAS, sebagaimana yang disuarakan ketuanya yang baharu Datuk Dr Mahfodz Mohamed, melalui wawancara dengan Mingguan Malaysia Ahad lepas.

"Sekarang ni, saya terus terang, golongan profesional dominan, dia kuat dan boleh beri fakta menyebabkan keputusan tidak boleh dibuat.

KERAjaan BAGI BR1M, RAKYAT BAYAR GST

Terima kasih rakyat M'sia bersedekah LEBIH RM6,000,000,000 BILION (RM6 BILION) bayar cukai GST kpd KERAjaan UMNO/BN.. SENANG JADI KERAJAAN CARI DUIT !!!

Jangan pulak buat bayar hutang hasil pembaziran Najib dan BN ya!! Itu masalah kamu.. Jangan nak pindah masalah TAK RETI MENGURUS tu pada rakyat !!!

CAKAP TAK SERUPA BIKIN...


Adakah Najib Razak masih ingat apa yg dia kata ini !!!

Dah terpalit dgn beberapa skandal hari ini masih nak jadi PM ka...

Standard menteri cap ayam bila nak 'backup' kegagalan PM Najib tadbir urus negara..


PAS leaders shun central committee positions

MP told government to reconsider stand on marital rape

Nurul: Sabah patut diisytihar sebagai kawasan gempa bumi

'Menteri khianat, MAS pecat pekerja dengan cara biadab'

PAS members hanging on to S'gor gov't posts

Gabungan Impian Kelantan lancar makan malam amal untuk mangsa banjir

Kerajaan bersenang-lenang, rakyat Kelantan masih dalam khemah

kelate2
Ramadhan semakin hampir, tapi masih ramai yang terpaksa tinggal dalam khemah.
KUALA LUMPUR, 11 JUN: Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang menggesa kerajaan persekutuan yang kononnya mengamalkan dasar mendahulukan rakyat, segera mengadakan mesyuarat tergempar berkenaan isu perumahan mangsa banjir di kelantan.
“Saya mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan kabinet mengadakan mesyuarat serta-merta bagi membincangkan permasalahan ini, terutamanya kegagalan kerajaan membina rumah kepada mangsa-mangsa banjir,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat DAP hari ini.
Menurut Kit Siang, berdasarkan jawapan dari Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim baru-baru ini, hanya 33 unit rumah yang siap dibina setakat ini.
Shahidan mendakwa jumlah keseluruhan rumah iaitu 1,412 unit lagi akan disiapkan dengan kadar segera.
Mengulas lanjut, Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah menegaskan, beliau tidak yakin kerajaan mampu memenuhi janji tersebut.
“Kerajaan mengatakan rumah akan disiapkan sebelum raya, tapi saya langsung tidak nampak sebarang tindakan dibuat.
“Mana ada? Inilah dia contoh bagaimana janji tidak ditunaikan,” tegas beliau.
Katanya lagi, kegagalan ini turut membuktikan betapa mustahilnya untuk Malaysia mencapai status negara maju seperti yang disasarkan kerajaan pada 2020.
“Lima tahun lagi kita (Malaysia) akan capai status negara maju. Tapi dengan keadaan sekarang ini, mustahil ia akan berlaku. Mana ada negara membangun,” katanya.

DAP teruskan Impian Kelantan walaupun PAS putuskan hubungan

DAP berikrar akan meneruskan projek membina rumah mangsa banjir di negeri Kelantan yang ditadbir PAS walaupun parti Islam itu memutuskan hubungan dengan mereka.

Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok berkata, projek Impian Kelantan itu projek kemanusiaan yang diusahakannya bersama badan bukan kerajaan (NGO) untuk penduduk Kelantan. "Kita kena lihat perkara ini daripada dua sudut berbeza. Kami membantu mangsa banjir dan ia berdasarkan rasa kemanusiaan.

 "Jadi, kita tak boleh kata keengganan PAS bersama kita dalam Pakatan Rakyat (PR) sebagai punca memutuskan hubungan dengan mangsa banjir," katanya selepas sidang media projek itu di ibu pejabat DAP pagi ini.

Pasca Muktamar: Bergantung pada kepimpinan baru buat 'U-turn' atau tidak kata Hatta

Pasca Muktamar: 6 yang kalah dilantik ke dalam CC, tapi adakah mereka akan terima?

Awie: Parti politik bertambah, Melayu makin berpecah

Wahai Isa Samad, FELDA PINJAM RM6 BILION dari KWSP banyak mana KAMU DAH BAYAR BALIK !!!


1MDB HUTANG RM42 BILION.. KWSP 'lebur' a.k.a labur ala UMNO sbyk RM60,000,000,000 (RM60 bilion) dlm syarikat GLC ???

Senang2 jer KERAjaan PAHLAWAN belasah dana rakyat, tapi klu rakyat nak kluarkan duit sendiri dr KWSP punyalah liat & penuh birokrasi..

KDN: Polis selesai siasat 1MDB

Kementerian Dalam Negeri menyatakan, polis sudahpun menyiapkan kertas siasatan ke atas 1Malaysia Development Bhd berhubung dakwaan pecah amanah.

Kertas siasatan itu dikemukakan kepada Pejabat Peguam Negara pada 9 Mac untuk tindakan lanjut, kata kementerian dalam satu jawapan di Parlimen.

Siasatan itu dibuat susulan aduan pada Disember lalu oleh timbalan ketua bahagian Umno Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan.

"Kes itu disiasat mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan (jenayah pecah amanah),” kata kementerian dalam jawapannya kepada Tony Pua (DAP-Petaling Jaya Utara).

Pua meminta kementerian itu mendedahkan status siasatan polis ke atas 1MDB berhubung transaksi berjumlah berbilion ringgit.

Beliau juga mahu penjelaskan jika polis sudah mengambil keterangan Jho Low memandangkan terdapat dokumen yang menunjukkan wang disalurkan ke dalam akaun bank tersebut.

KKM Dapat RM23 bilion tapi katil belum cukup


v sivakumar1


KUALA LUMPUR, 11 JUN: Meskipun Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) diberi peruntukan RM23 bilion berbanding RM22 bilion pada 2014, masalah kekurangan katil di hospital masih berlaku, kata Ahli Parlimen Batu Gajah V Sivakumar.
Ujarnya, peningkatan peruntukan sebanyak RM1.15 bilion itu terbukti belum dapat mengatasi kelemahan pengurusan hospital
Dalam keadaan begitu pun, kata Sivakumar, KKM masih sering berbangga dengan tahap perkhidmatan kesihatan yang mereka berikan kepada rakyat Malaysia.
“KKM tidak patut menafikan kelemahan ini dan perlu memperbaiki mutu perkhidmatan demi kepentingan rakyat.,” kata Sivakumar dalam kenyatannya hari ini.
Beliau turut menyenaraikan beberapa masalah berulang yang tetap gagal ditangani.
Antaranya, kata Sivakumar, masa menunggu terlalu lama untuk berjumpa doktor di klinik pesakit luar, kesukaran membuat janji temu doktor pakar dan kesesakan di unit kecemasan sepanjang hari.
“Ini disebabkan terlalu ramai pesakit, tetapi bilangan doktor yang kurang,” ujarnya.
Kata Sivakumar, tidak patut dilupakan ialah kekurangan ambulans di hospital tertentu serta kekurangan katil menyebabkan kelewatan mendaftar untuk masuk ke wad.

'Mujurlah masih ada pemimpin PAS yang mulia'

Kerajaan Pulau Pinang memuji tindakan anggota PAS, termasuk bekas timbalan presiden Mohamad Sabu, meletakkan jawatan daripada kerajaan negeri itu susulan keputusan muktamarnya memutuskan hubungan dengan DAP.

“Ini adalah pemimpin PAS yang berprinsip, yang menyokong kerajaan negeri Pulau Pinang bukan kerana jawatan tetapi kerana iltizam mereka untuk berkhidmat kepada rakyat,” kata ketua menterinya Lim Guan Eng.

Lim, yang juga setiausaha agung DAP, berkata telah menerima surat peletakan Mohamad sebagai pengarah PBA Holdings pada 8 Jun.

Beliau juga telah menerima peletakan jawatan daripada ketua Penerangan PAS Pulau Pinang Rosidi Hussain daripada kedudukannya sebagai pengarah Perbadanan Pembangunan Belia Pulau Pinang.

Angota Jawatankuasa Pusat Mujahid Yusof Rawa juga mengambil tindakan sama sebelum ini, menyebabkan kelihatan timbul keadaan panik di kalangan pemimpin kanan sedia ada PAS, yang dikuasai golongan ulama.

Kira-kira 1,000 anggota PAS dikatakan memegang jawatan dalam kerajaan Pulau Pinang.

Dalam kenyataannya hari ini, Lim juga meluahkan rasa kecewanya terhadap keengganan empat ahli majlis PAS Majlis Bandaraya Pulau Pinang dan Majlis Perbandaran Seberang Perai daripada PAS berundur daripada jawatan itu.

Nasib PAS dalam Pakatan bergantung pada mesyuarat 'entah bila'

Kemelut dalaman Pakatan Rakyat dijangka terus berpanjangan memandangkan mesyuarat Majlis Syura PAS, yang ditunggu-tunggu, masih tidak dapat bersidang.

Ini kerana sesi baru majlis itu baru sempurna dibentuk malam tadi.

Malah mursyidul amnya Datuk Haron Din sendiri berkata beliau secara teknikalnya bukan pemegang rasmi jawatan sekarang ini.

“Sekarang saya bukan lagi mursyidul am PAS. (Majlis) Syura telah habis tempohnya. Sehingga dibentuk semula oleh PAS pusat, mursyidul am akan dipilih semula, mungkin bukan saya,” katanya.

Haron juga berkata beliau juga setakat ini tidak dapat memastikan bila mesyuarat itu akan diadakan.
Dalam masa yang sama, Haron dijadual mengerjakan umrah selama dua minggu bermula Isnin (15 Jun) depan.

"Segala-galanya akan ditentukan dalam mesyuarat yang entah bila. Justeru saya akan pergi umrah pada 15 Jun selama dua minggu," katanya kepada Malaysiakini.

Kemelut antara PAS dan DAP dilihat bertambah buruk apabila muktamar PAS di Kuala Selangor minggu lalu meluluskan usul Dewan Ulama untuk memutuskan hubungan dengan DAP.

KWSP labur RM80b dalam GLC

Kementerian Kewangan menyatakan, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menyalurkan sebanyak RM80 bilion kepada syarikat berkaitan kerajaan sehingga Mac 2015.

Sebahagiannya, sebanyak RM25.29 bilion dilaburkan dalam syarikat kontroversi Pembinaan PFI Sdn Bhd.

“Jumlah pendedahan pembiayaan KWSP kepada syarikat GLC adalah dalam bentuk pinjaman berkadar tetap dan langganan bon atau sukuk di mana sebahagiannya bersandarkan kepada jaminan kerajaan, cagaran aset dan jaminan bank,” jawapan itu dipetik.

MP PAS itu meminta kerajaan menyenaraikan jumlah pelaburan KWSP dalam GLC berkenaan, terutama dalam Pembinaan PFI, 1MDB dan Felda Global Ventures Bhd (FGV).

Kementerian itu juga mengakui bahawa pelaburan KWSP dalam 1MDB dihadkan kepada RM200 juta, yang dijamin oleh kerajaan.

Adakah pemimpin Pakatan yang tidak bertanggungjawab menghancurkan masa depan M’sia?

oleh Ian McIntyre
Sebenarnya sangat menakjubkan membaca tentang kemungkinan PAS dan DAP berpecah dan meninggalkan gabungan pembangkang Pakatan Rakyat.
Dan ketika dua pihak ini bertikam lidah, PKR dikatakan cuba sedaya upaya untuk mencegah perpecahan ini.
PAS dan DAP seperti ibubapa- siapa emak dan siapa ayah kita kena tentukan kemudian- dalam sebuah perkahwinan yang tidak bahagia.

Dan pertelingkahan yang selalu dikatakan orang ini perlahan-lahan pastinya menyakinkan gabungan BN yang Pakatan tiada apa-apa selain daripada perkahwinan yang dipaksa.
PKR memainkan peranan sebagai anak, yang benci melihat ibubapanya berpisah, terutama sekali selepas ramai saudara mara (rakyat) nampaknya mahu melihat pasangan ini terus bersatu.
Kemarahan dan pergaduhan secara terbuka, sehingga menyebabkan PAS meluluskan resolusi rasmi untuk memutuskan ikatan dengan DAP, hanya menunjukkan satu perkara.
Politikus-politikus ini tidak menghormati pengundi mereka.
Mereka mengandaikan yang tindakan mereka mewakili rakyat, tetapi cara mereka bertindak ialah kelakuan orang yang mementingkan diri, dan mereka tidak pernah terfikir yang tindakan ini sebenarnya merosakkan negara dan bukannya memimpin negara ke arah lebih baik.
Pertama sekali, pemimpin kita secara idealnya perlu matang dengan kefahaman mendalam yang kita tinggal dalam masyarakat pelbagai etnik dengan kepelbagaian agama dan latarbelakang budaya.
Kita hidup dalam dunia moden, bukannya zaman batu!
Dan pemimpin kita mewakili Malaysia, bukannya “PAS-asia” atau “DAP-asia”.

KWSP pinjamkan RM25 bilion kepada Pembinaan PFI yang sarat hutang

Dana pencen terbesar Malaysia merupakan pemiutang utama syarikat milik kerajaan Pembinaan PFI Sdn Bhd, yang meminjamkan RM25 bilion kepada syarikat pembinaan itu, tetapi Kementerian Kewangan berkata, ia dijamin oleh hasil daripada pajakan balik.

Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Razak berkata pendedahan pembiayaan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) ialah dalam bentuk pinjaman kadar tetap, dan bon atau langganan sukuk ialah sebahagian daripadanya, berdasarkan jaminan kerajaan, gadai janji aset dan jaminan bank.

Dalam jawapan bertulis di Parlimen, beliau berkata KWSP hanya mempunyai pelaburan sebanyak RM200 juta dalam 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang sarat dibebani hutang.

 "Pelaburan KWSP dalam 1MDB hanya terhad kepada RM200 juta di mana ia dijamin kerajaan Malaysia.

"Manakala, pendedahan KWSP kepada Pembinaan PFI Sdn Bhd berjumlah RM25.29 bilion, yang dijamin pajakan balik daripada kerajaan Malaysia," katanya menjawab soalan Khalid Samad (PAS-Shah Alam).

Kedua-dua itu antara pendedahan portfolio KWSP dalam GLC berjumlah RM79.99 bilion pada 31 Mac tahun ini.

Sombong & Ego: Putus hubungan dengan DAP, PAS tidak takut hilang jawatan, kata Mohd Amar

KOTA BHARU 1o Jun - Pemimpin dan ahli Pas tidak takut kehilangan jawatan da­lam kerajaan pakatan pembangkang di Selangor dan Pulau Pinang sekiranya Majlis Syura Ulama membuat keputusan untuk memutuskan hubungan dengan DAP.

MOHD. AMAR
Naib Presiden Pas, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah berkata, setiap keputusan yang dibuat oleh parti perlu dipatuhi oleh setiap anggotanya biarpun akan kehilangan jawatan di kedua-dua negeri itu.
Beliau bagaimanapun berkata, sehingga kini, kepemimpinan tertinggi parti itu belum membuat sebarang keputusan berhubung usul Dewan Ulama Pas yang mendesak supaya kerjasama dengan DAP diputuskan dan perkara itu diluluskan tanpa perbahasan dalam muktamar tahunan baru-baru ini.
“Majlis Syura Ulama belum buat membuat keputusan lagi. Sebarang tindakan perlu mendapat arahan parti dan sehingga kini tiada arahan untuk melepaskan jawatan (dalam Kerajaan PKR Se­la­ngor dan Kerajaan DAP Pulau Pinang).
“Jika parti sudah membuat keputusan, ahli Pas akan patuh. (Kita) tidak takut hilang jawatan,” katanya melalui mesej aplikasi WhatsApp di sini hari ini.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai keputusan DAP yang meminta ahli Pas supaya meletakan jawatan yang dipegang dalam kedua-dua kerajaan negeri itu.
Sementara itu, dalam satu majlis di sini malam tadi, Mohd. Amar yang juga Timbalan Menteri Besar berkata, sepatutnya DAP tidak membuat sebarang komen memandangkan keputusan muktamad berhubung usul memutuskan kerjasama dengan parti itu masih belum diputuskan Majlis Syura Ulama.
“Itu masalah dia (DAP ambil serius usul putus hubungan), bukan masalah kita. Dia sepatutnya kena faham dulu kerana keputusan itu (putus hubungan) belum muktamad dan hanya cadangan. Malah, Majlis Syura Ulama belum bermesyuarat lagi.
“Yang menjadi masalah sekarang ini, Lim Guan Eng (Setiausaha Agung DAP yang belum disahkan) sudah mendahului seperti pepatah Inggeris, jump the gun tanpa mendapatkan penjelasan daripada kita.
“DAP sepatutnya kena tanya dulu apa sebenarnya yang berlaku dan dapatkan penjelasan daripada kita,” katanya.
Ketika ditanya sama ada pergolakan yang berlaku antara Pas dan DAP akan menyukarkan lagi pakatan pembangkang untuk merampas Putrajaya, beliau memberitahu perkara itu tidak boleh diramalkan pada masa sekarang.
“Kita lihatlah apa yang berlaku,” tambahnya.
Sementara itu, ketika diminta mengulas mengenai kemenangannya sebagai Naib Presiden, beliau berkata, kedudukan tersebut diharap dapat membantu Pas untuk melebarkan pengaruh parti itu di seluruh negara selain berharap usaha melaksanakan hudud akan menjadi lebih kukuh pada masa akan datang.
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/pas-tidak-takut-hilang-jawatan-1.101510#sthash.jF5zW8Ta.dpuf
KOTA BHARU 1o Jun - Pemimpin dan ahli Pas tidak takut kehilangan jawatan da­lam kerajaan pakatan pembangkang di Selangor dan Pulau Pinang sekiranya Majlis Syura Ulama membuat keputusan untuk memutuskan hubungan dengan DAP.

MOHD. AMAR
Naib Presiden Pas, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah berkata, setiap keputusan yang dibuat oleh parti perlu dipatuhi oleh setiap anggotanya biarpun akan kehilangan jawatan di kedua-dua negeri itu.
Beliau bagaimanapun berkata, sehingga kini, kepemimpinan tertinggi parti itu belum membuat sebarang keputusan berhubung usul Dewan Ulama Pas yang mendesak supaya kerjasama dengan DAP diputuskan dan perkara itu diluluskan tanpa perbahasan dalam muktamar tahunan baru-baru ini.
“Majlis Syura Ulama belum buat membuat keputusan lagi. Sebarang tindakan perlu mendapat arahan parti dan sehingga kini tiada arahan untuk melepaskan jawatan (dalam Kerajaan PKR Se­la­ngor dan Kerajaan DAP Pulau Pinang).
“Jika parti sudah membuat keputusan, ahli Pas akan patuh. (Kita) tidak takut hilang jawatan,” katanya melalui mesej aplikasi WhatsApp di sini hari ini.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai keputusan DAP yang meminta ahli Pas supaya meletakan jawatan yang dipegang dalam kedua-dua kerajaan negeri itu.
Sementara itu, dalam satu majlis di sini malam tadi, Mohd. Amar yang juga Timbalan Menteri Besar berkata, sepatutnya DAP tidak membuat sebarang komen memandangkan keputusan muktamad berhubung usul memutuskan kerjasama dengan parti itu masih belum diputuskan Majlis Syura Ulama.
“Itu masalah dia (DAP ambil serius usul putus hubungan), bukan masalah kita. Dia sepatutnya kena faham dulu kerana keputusan itu (putus hubungan) belum muktamad dan hanya cadangan. Malah, Majlis Syura Ulama belum bermesyuarat lagi.
“Yang menjadi masalah sekarang ini, Lim Guan Eng (Setiausaha Agung DAP yang belum disahkan) sudah mendahului seperti pepatah Inggeris, jump the gun tanpa mendapatkan penjelasan daripada kita.
“DAP sepatutnya kena tanya dulu apa sebenarnya yang berlaku dan dapatkan penjelasan daripada kita,” katanya.
Ketika ditanya sama ada pergolakan yang berlaku antara Pas dan DAP akan menyukarkan lagi pakatan pembangkang untuk merampas Putrajaya, beliau memberitahu perkara itu tidak boleh diramalkan pada masa sekarang.
“Kita lihatlah apa yang berlaku,” tambahnya.
Sementara itu, ketika diminta mengulas mengenai kemenangannya sebagai Naib Presiden, beliau berkata, kedudukan tersebut diharap dapat membantu Pas untuk melebarkan pengaruh parti itu di seluruh negara selain berharap usaha melaksanakan hudud akan menjadi lebih kukuh pada masa akan datang.
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/pas-tidak-takut-hilang-jawatan-1.101510#sthash.jF5zW8Ta.dpuf
KOTA BHARU 1o Jun - Pemimpin dan ahli Pas tidak takut kehilangan jawatan da­lam kerajaan pakatan pembangkang di Selangor dan Pulau Pinang sekiranya Majlis Syura Ulama membuat keputusan untuk memutuskan hubungan dengan DAP.

MOHD. AMAR
Naib Presiden Pas, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah berkata, setiap keputusan yang dibuat oleh parti perlu dipatuhi oleh setiap anggotanya biarpun akan kehilangan jawatan di kedua-dua negeri itu.
Beliau bagaimanapun berkata, sehingga kini, kepemimpinan tertinggi parti itu belum membuat sebarang keputusan berhubung usul Dewan Ulama Pas yang mendesak supaya kerjasama dengan DAP diputuskan dan perkara itu diluluskan tanpa perbahasan dalam muktamar tahunan baru-baru ini.
“Majlis Syura Ulama belum buat membuat keputusan lagi. Sebarang tindakan perlu mendapat arahan parti dan sehingga kini tiada arahan untuk melepaskan jawatan (dalam Kerajaan PKR Se­la­ngor dan Kerajaan DAP Pulau Pinang).
“Jika parti sudah membuat keputusan, ahli Pas akan patuh. (Kita) tidak takut hilang jawatan,” katanya melalui mesej aplikasi WhatsApp di sini hari ini.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai keputusan DAP yang meminta ahli Pas supaya meletakan jawatan yang dipegang dalam kedua-dua kerajaan negeri itu.
Sementara itu, dalam satu majlis di sini malam tadi, Mohd. Amar yang juga Timbalan Menteri Besar berkata, sepatutnya DAP tidak membuat sebarang komen memandangkan keputusan muktamad berhubung usul memutuskan kerjasama dengan parti itu masih belum diputuskan Majlis Syura Ulama.
“Itu masalah dia (DAP ambil serius usul putus hubungan), bukan masalah kita. Dia sepatutnya kena faham dulu kerana keputusan itu (putus hubungan) belum muktamad dan hanya cadangan. Malah, Majlis Syura Ulama belum bermesyuarat lagi.
“Yang menjadi masalah sekarang ini, Lim Guan Eng (Setiausaha Agung DAP yang belum disahkan) sudah mendahului seperti pepatah Inggeris, jump the gun tanpa mendapatkan penjelasan daripada kita.
“DAP sepatutnya kena tanya dulu apa sebenarnya yang berlaku dan dapatkan penjelasan daripada kita,” katanya.
Ketika ditanya sama ada pergolakan yang berlaku antara Pas dan DAP akan menyukarkan lagi pakatan pembangkang untuk merampas Putrajaya, beliau memberitahu perkara itu tidak boleh diramalkan pada masa sekarang.
“Kita lihatlah apa yang berlaku,” tambahnya.
Sementara itu, ketika diminta mengulas mengenai kemenangannya sebagai Naib Presiden, beliau berkata, kedudukan tersebut diharap dapat membantu Pas untuk melebarkan pengaruh parti itu di seluruh negara selain berharap usaha melaksanakan hudud akan menjadi lebih kukuh pada masa akan datang.
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/pas-tidak-takut-hilang-jawatan-1.101510#sthash.jF5zW8Ta.dpuf
KOTA BHARU 1o Jun - Pemimpin dan ahli Pas tidak takut kehilangan jawatan da­lam kerajaan pakatan pembangkang di Selangor dan Pulau Pinang sekiranya Majlis Syura Ulama membuat keputusan untuk memutuskan hubungan dengan DAP.

MOHD. AMAR
Naib Presiden Pas, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah berkata, setiap keputusan yang dibuat oleh parti perlu dipatuhi oleh setiap anggotanya biarpun akan kehilangan jawatan di kedua-dua negeri itu.
Beliau bagaimanapun berkata, sehingga kini, kepemimpinan tertinggi parti itu belum membuat sebarang keputusan berhubung usul Dewan Ulama Pas yang mendesak supaya kerjasama dengan DAP diputuskan dan perkara itu diluluskan tanpa perbahasan dalam muktamar tahunan baru-baru ini.
“Majlis Syura Ulama belum buat membuat keputusan lagi. Sebarang tindakan perlu mendapat arahan parti dan sehingga kini tiada arahan untuk melepaskan jawatan (dalam Kerajaan PKR Se­la­ngor dan Kerajaan DAP Pulau Pinang).
“Jika parti sudah membuat keputusan, ahli Pas akan patuh. (Kita) tidak takut hilang jawatan,” katanya melalui mesej aplikasi WhatsApp di sini hari ini.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai keputusan DAP yang meminta ahli Pas supaya meletakan jawatan yang dipegang dalam kedua-dua kerajaan negeri itu.
Sementara itu, dalam satu majlis di sini malam tadi, Mohd. Amar yang juga Timbalan Menteri Besar berkata, sepatutnya DAP tidak membuat sebarang komen memandangkan keputusan muktamad berhubung usul memutuskan kerjasama dengan parti itu masih belum diputuskan Majlis Syura Ulama.
“Itu masalah dia (DAP ambil serius usul putus hubungan), bukan masalah kita. Dia sepatutnya kena faham dulu kerana keputusan itu (putus hubungan) belum muktamad dan hanya cadangan. Malah, Majlis Syura Ulama belum bermesyuarat lagi.
“Yang menjadi masalah sekarang ini, Lim Guan Eng (Setiausaha Agung DAP yang belum disahkan) sudah mendahului seperti pepatah Inggeris, jump the gun tanpa mendapatkan penjelasan daripada kita.
“DAP sepatutnya kena tanya dulu apa sebenarnya yang berlaku dan dapatkan penjelasan daripada kita,” katanya.
Ketika ditanya sama ada pergolakan yang berlaku antara Pas dan DAP akan menyukarkan lagi pakatan pembangkang untuk merampas Putrajaya, beliau memberitahu perkara itu tidak boleh diramalkan pada masa sekarang.
“Kita lihatlah apa yang berlaku,” tambahnya.
Sementara itu, ketika diminta mengulas mengenai kemenangannya sebagai Naib Presiden, beliau berkata, kedudukan tersebut diharap dapat membantu Pas untuk melebarkan pengaruh parti itu di seluruh negara selain berharap usaha melaksanakan hudud akan menjadi lebih kukuh pada masa akan datang.
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/pas-tidak-takut-hilang-jawatan-1.101510#sthash.jF5zW8Ta.dpuf

Naib Presiden PAS Datuk Mohd Amar Nik Abdullah yakin pemimpin dan ahli PAS tidak takut kehilangan jawatan dalam kerajaan negeri Selangor dan Pulau Pinang jika Majlis Syura Ulama membuat keputusan muktamad memutuskan hubungan dengan DAP, lapor Utusan Malaysia hari ini.
Amar berkata, setiap ahli parti perlu mematuhi sebarang keputusan parti walaupun kepimpinan tertinggi masih belum memuktamadkan pendirian rasmi mereka.
"Majlis Syura Ulama belum buat keputusan lagi. Sebarang tindakan perlu mendapat arahan parti dan sehingga kini tiada arahan untuk melepaskan jawatan (dalam kerajaan PKR Selangor dan DAP di Pulau Pinang.

"Jika parti sudah membuat keputusan, ahli PAS akan patuh. (Kita) tidak takut hilang jawatan," katanya dipetik sebagai berkata di akhbar milik Umno itu. Sementara itu, dalam satu majlis di Kota Baru semalam, Amar dilaporkan mengkritik DAP kerana merasakan ia tidak sewajarnya membuat sebarang komen mengenai usul tersebut sebelum PAS membuat keputusan muktamad.
Akhbar itu melaporkan, beliau turut menyifatkan kenyataan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berhubung isu tersebut sebagai tindakan melulu tanpa mendapatkan penjelasan daripada parti Islam itu.
"Itu masalah dia (DAP ambil serius usul putus hubungan), bukan masalah kita. Dia sepatutnya kena faham dulu, kerana keputusan itu (putus hubungan) belum muktamad dan hanya cadangan.
"Yang menjadi masalah sekarang ini, Lim sudah mendahului, seperti pepatah Inggeris, 'jump the gun', tanpa mendapatkan penjelasan daripada kita.
"DAP sepatutnya tanya dulu apa sebenarnya yang berlaku dan dapatkan penjelasan daripada kita," katanya.
Sementara itu, beliau juga tidak yakin sama ada pakatan pembangkang dapat menawan Putrajaya pada masa akan datang atau tidak disebabkan kemelut yang melanda antara PAS dan DAP itu.
"Kita lihatlah apa yang berlaku," katanya.


Menantu Hadi @ Din Ayam dakwa golongan ‘bawah tanah’ PAS mahu bentuk parti baharu

Ahli Majlis Syura Ulama PAS Zaharudin Mohamad mendakwa wujud golongan "bawah tanah" dalam parti itu sekarang yang cuba mencetuskan kekalutan dan menarik ahli keluar parti.

Zaharudin yang baru menang dalam pemilihan sebagai ahli jawatankuasa PAS Pusat itu memberi amaran keras kumpulan tersebut boleh dikenakan tindakan disiplin sekiranya meneruskan cubaan itu.

Beliau mendakwa, golongan ini sedang cuba mewujudkan pertembungan antara wakil rakyat PAS yang sehaluan dengan mereka dan kepimpinan PAS Pusat yang baru dipilih.

 "Mungkin tindakan awal ini bagi persediaan mewujudkan parti baru?" tulis menantu presiden PAS itu dalam laman Facebook miliknya.

Beliau yang yakin dengan kebenaran maklumat itu memberi amaran tindakan disiplin boleh dikenakan terhadap pemimpin kumpulan itu. "Jadi saya beri amaran awal, anda semua perlu awas, bukan semua dalam 'group' anda itu orang yang 'extreme' seperti anda.

"Dan awas! Bila cukup bukti, semua pimpinan anda boleh diambil tindakan disiplin parti," tulis Zaharudin yang berkerja sebagai ketua Jabatan Hal Ehwal Agama Kumpulan Perangsang Selangor itu.