Ahad, 15 Februari 2015

Rafizi: 'Umno jangan seronok sangat'

Rafizi Ramli 
SHAH ALAM- Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli berkata tiada elemen mengejut menjadi punca sokongan terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hambar.
 
Rafizi berkata, berbeza dengan tahun 1998, ketika itu rakyat terkejut dengan keputusan terhadap Anwar, sekali gus menyebabkan ribuan turun ke jalanan memberi sokongan bekas Menteri Kewangan itu. 
 
"Rakyat sudah tahu, tambahan pula zaman kini maklumat dihujung jari.
 
"Perkembangan Anwar sudah diikuti, jadi rakyat tidaklah terkejut sangat," katanya ketika dihubungi Sinar Online.
 
Mengulas lanjut, Ahli Parlimen Pandan itu berkata, namun ia bukan bermakna sokongan terhadap Anwar berkurangan sebaliknya rakyat akan menggunakan pentas undi untuk meluahkan sokongan mereka.
 
"Umno jangan seronok sangat, tengoklah PRU tahun 2008, dalam senyap-senyap rakyat menghukum BN.
 
"Zaman kini mungkin rakyat tidak guna pentas jalanan sebaliknya guna pentas undi," katanya.

KITA LAWAN: Nik Nazmi cabar Shafee ambil tindakan

Nik Nazmi Nik Ahmad ketika berucap pada perjumpaan Anak Muda Malaysia di Bangunan Persatuan Hokkein Selangor dan Kuala Lumpur di Kuala Lumpur, hari ini. - Foto Sinar Online oleh NIZAM ZAIN 
 Nik Nazmi Nik Ahmad ketika berucap pada perjumpaan Anak Muda Malaysia di Bangunan Persatuan Hokkein Selangor dan Kuala Lumpur di Kuala Lumpur, hari ini.
 
KUALA LUMPUR - Peguam pendakwa raya kes Liwat II, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah dicabar mengambil tindakan undang-undang terhadap semua anak muda yang mempertahankan Datuk Seri Anwar Ibrahim.
 
Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Nik Nazmi Nik Ahmad menegaskan pihak berkuasa juga harus melakukan tindakan sama dan bukan sekadar memberi amaran.
 
"Hari ini Shafee mula mengeluarkan kenyataan keputusan bila dia mengatakan Datuk S.Ambiga patut diambil tindakan kerana mengatakan Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah mangsa Umno-BN.
 
"Mesej kita mudah, selagi mana mesej ini diulangi oleh rakyat Malaysia, kita hendak tengok sama ada Ketua Polis Negara, Peguam Negara atau Shafee sendiri akan ambil tindakan atau tidak.
 
"Kalau dia hendak sumbat kita dalam penjara, saya boleh jamin mereka tidak boleh sumbat semua anak muda dalam penjara," katanya ketika berucap pada perjumpaan Anak Muda Malaysia di Bangunan Persatuan Hokkien Selangor, di sini, hari ini.
 

KITA LAWAN: Demo besar pro-Anwar bulan depan

Beberapa kumpulan anak muda hari ini mengumumkan pembentukan gabungan longgar dinamakan “KITA LAWAN” dan menyatakan hasrat mereka mengadakan perhimpunan di ibu negara minggu depan.

Gabungan parti-parti politik dan NGO itu merancang aktiviti itu sebagai reaksi terhadap pemenjaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim minggu lepas.

“Hasil perbincangan bersama, kami telah merangka rancangan tindakan dan akan mengadakan perhimpunan pada 7 dan 8 Mac,” kata pengarah strategi Pemuda PKR (AMK) dalam sidang media di Kuala Lumpur.

Ketuanya Nik Nazmi Nik Ahmad menggesa orang ramai hadir dalam perhimpunan yang pada jam 4 petang di pusat membeli belah Sogo itu.

Katanya, KITA LAWAN juga menggesa kesemua pemimpin Pakatan Rakyat menyertai perhimpunan itu.

Mereka juga mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meletakkan jawatan atas dakwaan terlibat dalam konspirasi politik, seperti didakwa Anwar, dan menuntut pembaharuan sistem kehakiman negara.

'Nanti abang tak dok, sapo nak jago Yah'

'Nanti abang tak dok, sapo nak jago Yah'
KUALA LUMPUR: “Nanti abang tak dok (meninggal dunia) lepas ni, sapo nak jago Yah."

Sayu hatinya bila mengingati ungkapan itu seakan terpatri bahawa orang yang disayanginya itu akan pergi menemui Ilahi tidak lama lagi.

Bagi Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak, isteri mantan menteri besar Kelantan dan Mursyidul Am Pas Allahyarham Datuk Nik Aziz Nik Mat, ungkapan yang dibuat tiga hari sebelum beliau meninggal dunia cukup menyentuh hatinya.

“Itulah kata-kata yang membuatkan hati saya sedih dan sayu apabila mengenangkan suami yang meninggalkan saya buat selama-lamanya,” kata Tuan Sabariah.

Tuan Sabariah berkata demikian dalam satu temu bual bersama akhbar Sinar Harian sehari selepas ikon negeri Kelantan itu meninggal dunia.

Sesungguhnya pemergian suami yang telah berkongsi hidup dengannya selama 53 tahun itu pasti memberikan kesan mendalam buat Tuan Sabariah.

Menurut Tuan Sabariah, kata-kata itu diluahkan arwah ketika masih dirawat di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM).

Walaupun saya non-muslim, tetapi saya memang respect kepada TGNA.

Oleh Rajinder Singh
Malam ini (13hb Februari)  , lain sungguh rasa nya bila mendapat berita mengenai kematian Tok Guru Nik Aziz, TGNA.Saya, secara peribadi, memang kagum dan menghormati beliau.
Dan saya ingin kongsikan pengalaman ketika bertemu dengan beliau di salah sebuah restauran makan di Kelantan beberapa tahun dahulu.

Memandangkan saya dan rakan rakan saya, semua nya berbangsa Punjabi (kami semuanya 5orang sahabat, cuma saya sahaja yang tidak memiliki sarban), maka nak dijadikan cerita, masa itu, rakan rakan saya sentiasa dipandang oleh penduduk Kelantan. Rasa macam artis pulak, semua nak berkenalan....hmmm
Di restoran itu kami berkumpul untuk mkn . Sambil jamu selera, rakan saya memberitahu, bahawa orang yang duduk di hujung meja itu adalah TGNA.
Saya tak percaya, takkan la TGNA sebagai Menteri Besar nak makan kat kedai ini (tak ingat pulak nama kedai tu), dah tu pulak takde bodyguard, mustahil, mana mungkin seorang yang diberikan mandat menguruskan negeri jalan senang lenggang macam tu je tanpa bodyguard.
Kawan saya pula confident sungguh beliau adalah TGNA. Saya pun bangun pergi, nak tanya sendiri, betul ke?
Bila saya beri ucapkan Selamat Pagi kat beliau, dan saya tanya betul ke Encik ni TGNA. Dia menjawab yer...Opocot!!! betul laa...aduhai, terkezut siot. Saya pun senyum dan toleh kat kawan saya, saya angguk kepala memberikan isyarat yang mereka itu betul.
TGNA pun bertanya, siapa nama, dari mana, nak kemana...saya pun bagi tau yang kami daripada Ipoh Perak, datang melawat Kelantan selepas balik dari pulau perhentian. Dan TGNA pun cerita tempat yang menarik saya dan kawan kawan saya boleh lawati....sempoi je bercerita dan bersembang dgn TGNA ini.
Lepas tu saya pun join member saya, makan....

Bekas timbalan presiden Pas beri bukti tentang projek UG

MSO

Malam tadi saya dikirimkan rakaman interview sebuah setesen televisyen berbayar dengan bekas Timbalan Presiden Pas, yang antara lain menyentuh mengenai masa depan Pas selepas ketiadaan Musryidul Am Nik Abdul Aziz Nik Mat yang kembali ke Rahmatullah kelmarin. Lagi al Fatihah.

Tv itu mahu tahu dari bekas timbalan berkenaan apakah Pas akan menyemak balik cadangan kerjasama dengan Umno yang diusahakan sebelum ini yang sempat menimbulkan kontroversi dalam Pas dan terheret sampai kini.

Kita faham kenapa pertanyaan itu ditimbulkan dan ianya diajukan kepada bekas timbalan itu. Ini kerana bekas timbalan itu adalah salah seorang pemain utama (konsultan) untuk mewujudkan kerjasama Pas dengan Umno menerusi apa disebut UG - Unity Government. Beliau pernah mengakui sebagai orang diamanah untuk melaksanakan projek berkenaan.


Jadi apabila Tokguru Nik Aziz sudah tiada menimbulkan persoalan apakah ia mungkin usaha yang terbantut itu disambung kembali.

Allahyarham Tokguru adalah antara pemimpin tertinggi Pas yang tidak setuju projek berkenaan dan marah dengan usaha itu. Setengah qaul mengatakan kemarahan Tokguru itu disebabkan beliau tidak diberi tahu akan rundingan mengenai projek berkenaan. Manakala setengah qaul lain menuduh Tokguru tidak diberikan gambaran sebenar dalam erti kata lain memberi pemahaman yang terpesong mengenai kerjasama dengan Umno itu.

Kemaharan Allahyraham atas usaha ini sehinggakan Allahyarham meminta bekas timbalan itu keluar meninggalkan Pas. "Kalau nak bawa Pas masuk Umno, elok orang itu keluar tinggalkan Pas," demikian kira-kira begitulah ucapan Allahyarham.

Menarik dan bagus juga apa yang disoalkan oleh tv berkenaan dan jawaban diberikan oleh bekas timbalan itu. Menurutnya dia tidak dapat menjangka apakah cadangan itu akan disemak semula selepas ketiadaan Nik Aziz dan juga dengan terpenjaranya Anwar Ibrahim. Menurutnya ia bergantung kepada akar umbi dalam Pas dengan memberi semangat semoga muktamar Pas menjelang tiba akan membuat penentuan.

Cara dan nada percakapan bekas timbalan itu semacam menyeru ahli Pas membuat semakan dan meneruskan projek berkenaan. Boleh jadi tanpa ada apa-apa tindakan displin yang diambil ke atasnya oleh Pas beliau masih lagi valid sebagai konsultan prohek UG itu.

Sebenarnya saya tidak berminat untuk menghuraikan perkara yang sudah jelas bagi saya ini. Tetapi mungkin ada sesetengah ahli Pas atau orang ramai kabur mengenai projek UG ini. Bagi saya Pas bergabung atau tidak dengan Umno tidak ada masalah. Atas maslahat agama, ummah dan watan, no problem. Semua orang inginkan kebaikan dan kesejahtraan.

Seperti mana dijelas dan diakui sendiri oleh bekas timbalan itu, kerjasama Pas dengan Umno (UG) itu digerak sendiri oleh Majlis Syura Ulamak (MSU). Beliau yang bertindak sebagai mediator mengadakan pertemuan dan rundingan atas arahan MSU. Jadi orang bertanggungjawab memikul dosa usaha itu (kalau ia satu dosa besar) ialah anggota MSU.

UMNO Jangan Cepat Mimpi Kerjasama, Pas Tak Mungkin Khianati Nik Aziz

UMNO nampaknya terdesak benar mahu berbaik dan bekerjasama dengan Pas. Perginya Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim menghuni penjara untuk tempoh lima tahun dan meninggal dunianya Mursyidul Am Pas, Nik Aziz Nik Mat cuba dijadikan batu loncatan ke arah mencapai tujuan itu.

UMNO ketika ini sedar kedudukannya sedang merudum. Pemenjaraan Anwar menjadikan semakin meluas golongan yang menyimpan simpati dalam diam.

Oleh itu, UMNO merasakan hanya menjalinkan kerjasama dengan Pas saja dapat memberi harapan kepada masa depannya, sekaligus juga menjadikan PR terus tempang.

Bermula dengan pujian dan sanjungan sebahagian besar pemimpin UMNO sebaik tersebarnya berita kematian Nik Aziz sehinggalah pengkebumiannya sedangkan Tok Guru inilah yang dikata dan dicerca macam-macam semasa hidupnya, UMNO meneruskan lagi pengiktirafannya dengan kemungkinan tidak meletakkan calon dalam pilihanraya kecil DUN Cempaka pula.

DUN Cempaka sejak sekian lama diwakili oleh Nik Aziz dan berikutan kematiannya, pilihanraya kecil mesti diadakan dalam tempih 60 hari.

Selepas Pengerusi UMNO Kelantan, Mustapha Mohamad menyuarakan kemungkinan itu, beberapa pemimpin UMNO termasuk KJ, Shahrizat dan lain-lain turut berpandangan sama.

Selain banjir yang baru melanda Kelantan dijadikan alasan dan kini dikatakan tempoh untuk bekerja membantu mangsa-mangsa banjir, alasan lain ialah kononnya sebagai penghormatan kepada Nik Aziz yang baru meninggal dunia.

Hahaha...sejak bila UMNO berperangai sedemikian kepada pemimpin parti lain? Ikhlas dan dari hati yang jujur lagi suci kerana Allahkah semua perbuatan itu?

UMNO tidak perlu pura-pura bahawa mereka sebenarnya sangat terdesak ingin berpeluk cium dan "ya hanana" dengan Pas. Semua tindakan yang dilakukan oleh pemimpin UMNO ketika ini tidak lain ialah untuk menunjuk baik kepada Pas supaya lebih terbuka di ruang hati para pemimpinnya untuk menyambut kerjasama itu.

Sebelum ini, bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa    ada menyatakan kematian Nik Aziz mungkin membuka ruang semula kepada kerjasama itu yang tertangguh sejak 2008 lagi. Tetapi belum ada pemimpin Pas yang bercakap secara terus-terang mengenainya, cuma kerenggangan hubungan Pas dalam PR dan dengan DAP dilihat memungkinkan ke arah kerjasama dengan UMNO itu.

Saya bukan datang minta simpati - Wan Azizah

PERMATANG PAUH: "Saya bukan datang minta simpati tetapi datang mengajak rakyat menghukum kezaliman yang dilakukan terhadap suami saya Datuk Seri Anwar Ibrahim," kata Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.
Beliau turut menyampaikan salam Anwar kepada rakyat di Pulau Pinang.
"Beliau nampak sayu walaupun cuba ceriakan keadaan mengatakan dirinya dah 'slim' walaupun baru masuk penjara lima hari. Harapannya masih tinggi supaya rakyat menghukum kerajaan sedia ada," tegasnya dalam ceramah anjuran PKR negeri di tapak parkir Ekspo Seberang Jaya malam tadi.
Di dalam penjara, katanya, Anwar tidur beralaskan tilam satu inci tanpa meja dan kerusi.
Sebelum ini, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menegaskan, Anwar tiada keistimewaan berhadapan dengan hukuman di penjara.
"Patutnya berilah sedikit layanan bukan membiarkan Anwar begitu rupa. Apa pun Anwar tetap tabah menghadapinya semata-mata kerana mahu memastikan rakyat tidak lagi terbelenggu dengan kezaliman dan penyelewengan," jelas Wan Azizah yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kajang, Selangor.
Beiau turut melancarkan simbolik poskad bertulis 'kami tidak akan menyerah kalah'.
Poskad tersebut boleh didapati di setiap ceramah PKR dan Pakatan Rakyat. Orang ramai yang memiliki poskad boleh menghantar terus ke Penjara Sungai Buluh di alamat KM 20, Sungai Buluh, 47000 Selangor atas nama Anwar.

“Berarak Demi Kebebasan”: Anak ke-4 Anwar pula tampil demi papa


Anggota keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim terus tampil seorang demi seorang bagi mendesak pembebasan ketua umum PKR itu.

Selepas Nurul Nuha, anak keempat Anwar, Nurul Ilham, hari ini tampil memberikan ucapan ringkas dalam sebuah majlis pelancaran buku anjuran DAP.

Ilham pada mulanya diperkenal oleh pemimpin popular DAP Lim Kit Siang sebagai Nurul Nuha, kakaknya, yang terlibat dalam kempen “Berarak Demi Kebebasan”.

“Sebenarnya nama saya Nurul Ilham.

“Saya anak keempat daripada enam adik beradik,” katanya di hari keenam Anwar merengkok di penjara Sungai Buloh selepas disabitkan bersalah meliwat Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Ilham mengambil kesempatan mempromosikan poskad acara itu kepada peserta yang hadir.

Dalam acara itu, orang ramai turut digalakkan menandatangani poskad untuk dihantar kepada Anwar sebagai tanda sokongan.

Ilham hadir dalam pelancaran buku berjudul Tragic Orphans (atas) tulisan bekas diplomat Australia di Malaysia Carl Vadivella Belle yang mengisahkan berhubung perit jerih kehidupan masyarakat India negara ini.

“Bila ayah saya dimasukkan ke penjara, cucunya berumur hampir sama dengan kami (anak-anaknya) ketika dia (Anwar) pertama kali dipenjara pada 1999,” kata Ilham.

Surat Kepada SPR Kekosongan Kerusi DUN Chempaka N.06- YB Ustaz Abdullah

Nik Aziz, Anwar letak asas perjuangan untuk generasi muda - Azmin

Malaysia digesa pertimbang semula kes Anwar - Abdullah Gul

Kenyataan yang dimuat naik dalam laman web Abdullah Gul. 
 Kenyataan yang dimuat naik dalam laman web Abdullah Gul.

SHAH ALAM - Kerajaan Malaysia digesa mempertimbangkan semula keputusan kes Liwat II, Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana ia memberi kesan kepada masyarakat antarabangsa dan hak asasi manusia.

Demikian kata bekas Presiden Turki ke-11, Abdullah Gul sambil menyifatkan tuduhan yang dikenakan terhadap ketua pembangkang itu sebagai sukar dipercayai.

"Inilah sebabnya (komitmen dan pendirian) mengapa Anwar telah disokong oleh beberapa kumpulan hak asasi manusia dan juga kerajaan asing di kedua-dua negara di Timur dan Barat.

"Anwar juga adalah seorang tokoh politik terkemuka berorientasikan intelek dalam dunia Islam yang menjadi penyokong kuat terhadap kesesuaian nilai-nilai Islam dengan demokrasi, kedaulatan undang-undang dan hak asasi manusia," katanya dalam satu kenyataan yang dimuat naik dalam laman webnya, Jumaat lalu.

Beliau juga meluahkan kekesalan dan perasaan sedihnya apabila mendapat tahu rakan politiknya, Anwar disabit dan dihukum penjara selama lima tahun.

"Hukuman dan sabitan terhadap Anwar sangat menyedihkan dan amat membimbangkan.
"Sebagai rakan lama dengan Anwar, saya dapati pertuduhan ke atas beliau amat sukar dipercayai," katanya lagi.

Adakah Peguam Negara setuju Shafee serang Anwar, soal DAP


DAP mahu Tan Sri Abdul Gani Patail menyatakan sama ada Jabatan Peguam Negara membenarkan tindakan menyerang dan mengkritik seorang yang sudah disabitkan bersalah, susulan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah yang terus menyelar Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas Mahkamah Persekutuan menjatuhkan hukuman ke atasnya Selasa lepas.

Pengerusi biro undang-undang DAP Gobind Singh Deo berkata, Gani sepatutnya menasihatkan Shafee, yang mengetuai pendakwaan dalam kes Liwat II ketua pembangkang itu, supaya berhenti mengeluarkan kenyataan yang mengecam Anwar dan mengulas mengenai kes itu lagi. Katanya, kenyataan yang dibuat Timbalan Pendakwa Raya itu selepas pensabitan Anwar memalukan dan menghina pejabat Peguam Negara.

"Adakah Gani memberi kebenaran kepada kenyataan yang dikeluarkan yang menyerang dan menghina Anwar selepas Mahkamah Persekutuan mengesahkan sabitannya? "Adakah fiat diberikan Peguam Negara kepada individu persendirian dalam perkara jenayah selepas urusan yang ditugaskan kepadanya itu dibereskan di mahkamah?

"Tidakkah ia satu salahguna kuasa Peguam Negara, sama ada secara peribadi atau melalui timbalannya atau orang yang diberi kuasa olehnya, untuk meneruskan serangan terbuka terhadap seseorang yang disabitkan bagi pihaknya selepas pendakwaan berakhir?" soalnya dalam satu kenyataan hari ini.

Gobind berkata ini satu perkara serius kerana Peguam Negara itu dianggap melampaui apa yang dikehendaki daripadanya dari kedua-dua segi, baik undang-undang mahu pun etika, sebagai Pendakwa Raya. "Perlembagaan Persekutuan memberi kuasa kepada Peguam Negara untuk mendakwa. Ia berhenti di situ.

"Saya sebagai ahli Parlimen mesti mengutuk sebarang tingkahlaku di pihak Peguam Negara yang menindas dan dianggap satu penyalahgunaan proses dan kuasa. “Tiada seorang pun harus berbangga apabila menyerang orang lain yang tidak boleh mempertahankan dirinya," kata ahli Parlimen Puchong itu.

Shafee kini mahu Ambiga didakwa hina mahkamah

Bekas presiden Majlis Peguam Datuk Ambiga Sreenevasan didakwa menghina mahkamah apabila mengatakan Mahkamah Persekutuan salah langkah dalam memenjarakan Datuk Seri Anwar Ibrahim. – Gambar fail The Malaysian Insider, 15 Februari, 2015. 
Bekas presiden Majlis Peguam Datuk Ambiga Sreenevasan didakwa menghina mahkamah apabila mengatakan Mahkamah Persekutuan salah langkah dalam memenjarakan Datuk Seri Anwar Ibrahim. – Gambar fail The Malaysian Insider, 15 Februari, 2015.

Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah yang mewakili kerajaan dalam pendakwaan rayuan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim kini mahu bekas presiden Majlis Peguam Datuk Ambiga Sreenevasan didakwa menghina mahkamah kerana mengkritik badan kehakiman.
Bercakap kepada akhbar Mingguan Malaysia, peguam Umno itu berkata, Ambiga  salah apabila mengatakan Barisan Nasional (BN) salah langkah dalam memenjarakan Anwar.
Kenyataan itu menghina mahkamah kerana ia seolah-olah menyatakan kehakiman dan mahkamah sebahagian daripada BN, yang merupakan gabungan parti pemerintah kerajaan persekutuan, katanya.

"Sepatutnya Ambiga didakwa menghina mahkamah kerana dia menyabitkan mahkamah seolah-olah sebahagian BN. Saya cadangkan Peguam Negara ambil tindakan. "Kalau perkara-perkara begini dikeluarkan, takkan kita tidak boleh jawab? Kalau kita tidak jawab, rakyat masih percaya," beliau dipetik berkata oleh akhbar milik Umno itu. 

Abu Jahal Moden: Shafee percaya Anwar bersalah, berani sumpah di Mekah

Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah berani melafazkan sumpah di masjid atau di tanah suci Mekah berhubung kes Liwat II Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana beliau percaya ketua pembangkang itu sememangnya bersalah.
Bercakap dalam satu temubual eksklusif dengan Mingguan Malaysia, beliau yang mengetuai pendakwaan kes tersebut menafikan menganiayai Anwar semasa mengemukakan petisyen rayuan supaya Ketua Umum PKR itu disabitkan hukuman mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan 3 tahun lalu.
"Kalaulah saya aniaya Anwar, tidak payah tunggu saya mati masuk neraka. Di sini, di dunia saya sudah masuk neraka. Kalau tidak jadi kepada saya, mungkin jadi kepada anak atau keluarga saya.

"Saya berani bersumpah di masjid atau di Mekah apabila saya buat rayuan kes ini, saya dengan jujur percaya Anwar salah," katanya dipetik akhbar milik Umno itu hari ini. Shafee berkata demikian menjawab pelbagai teori konspirasi dan tuduhan yang mengatakan Anwar tidak bersalah, sebaliknya dianiaya “orang jahat” seperti yang didakwa beliau sendiri semasa di dalam mahkamah.
Kes Liwat II melibatkan Anwar yang bermula sejak 2008 menemui noktahnya pada 10 Februari lalu apabila Mahkamah Persekutuan memutuskan beliau bersalah meliwat bekas pembantu peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlan dan mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan sebelum ini yang menjatuhkan hukuman 5 tahun penjara.
Shafee berkata, beliau langsung tidak ada isu peribadi dengan Anwar dan hanya melaksanakan tugas yang diberikan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail.

Minggu nestapa buat rakyat Malaysia

Anwar Ibrahim dipenjara. Nik Abdul Aziz Nik Mat meninggal dunia. Ini adalah minggu nestapa, bukan sahaja buat pembangkang, tapi juga buat rakyat Malaysia.

Memang, ini adalah minggu kenestapaan. Kita tidak lagi dapat mendengar alunan retorika ketua umum PKR, setidaknya buat sementara ini. Kita juga tidak lagi dapat memandang wajah jernih Tok Guru, buat selama-lamanya.

Semua ini telah lenyap, dengan pemenjaraan dan pemergian mereka. Jasad mereka tidak lagi bersama kita. Tubuh mereka tidak lagi hadir untuk berkomunikasi langsung dengan kita.

Namun, nanti dulu. Sapu dahulu air mata kita.

Di sebalik air mata ini, terdapat sebuah berita gembira: Anwar dan Nik Abdul Aziz masih lagi bebas dan masih lagi hidup. Tatap sajalah media massa: sampai saat ini, nama dan tindakan mereka terus hidup. Mereka, dalam bahasa komunikasi, rupa-rupanya tidak pernah dipenjara dan tidak pernah meninggal dunia.

Sebab, komunikasi– tentang mereka–boleh saja terus berkesinambungan meski tanpa memerlukan kehadiran sosok tubuh. Pemenjaraan Anwar, rupa-rupanya, hanyalah melanjutkan lagi sebuah komunikasi politik yang berantaian.

Bagi saya, disumbatnya Anwar ke penjara Sungai Buloh hanyalah merancakkan lagi komunikasi politik di Malaysia. Rancak kerana politik kini telah ditambah dengan perisa babak-babak dramatik. Dan, di sinilah politik terus berkomunikasi dengan rancaknya.

Hemat saya, untuk membunuh politik Anwar, itu bukanlah dengan memenjarakannya. Malah, bukan juga dengan membebaskannya. Kini, yang menjadi tanda-tanya musuhnya: bagaimanakah caranya untuk membunuh karier politiknya? Malangnya, memang tidak ada cara.

Paradoks komunikasi

Tidak ada cara, kecuali: dengan menjadikan Anwar tidak lagi dikomunikasikan. Dan, ini sama sekali tidak mungkin. Jadi, di sinilah paradoks komunikasi.

'Terus teranglah Umno Kelantan takut' kata Ibrahim Ali


Jika Umno masih lagi sebuah parti politik, maka Umno mesti bertanding di pilihan raya kecil (PRK) DUN Cempaka, kecualilah Umno Kelantan sudah jadi NGO.

Sebagai parti politik, berilah seribu alasan sekali pun,prinsipnya mesti bertanding.

Alasan memberi tumpuan kepada banjir adalah kelakar sebab kerana banjir besar baru-baru inilah lagi kuat alasan Umno kena bertanding.

Kena pada masanya untuk menyedarkan pengundi, bila datang banjir besar atau mushibah, siapa dan parti mana yang mampu membela dan berkhidmat pada rakyat.

Bukankah berkhidmat itu perkara utama dalam perjuangan politik. Maka PRK di DUN Cempaka, Umno boleh bukti siapa mampu berkhidmat pada rakyat.

Jangan bersifat hipokrit. Baik cakap terus terang, Umno Kelantan tidak bertanding kerana takut kalah.

Budak pun boleh faham. Program bantuan banjir boleh diteruskan di tempat banjir terlibat dan PRK terus bertanding, baru dikata parti Umno hebat sepanjang zaman.

Swiss Leaks: Akaun 21 individu dari Malaysia dengan jumlah RM242 Juta simpanan terdedah!

Pendedahan atau terdedahnya senarai nama penyimpan-penyimpan dalam akaun 'HSBC Swiss private banking' dari 203 negara melibatkan 106,000 penyimpan berjumlah lebih dari USD100 Billion dari seluruh dunia ini pasti memanaskan punggung mereka yang menyembunyikan kekayaan mereka dalam akaun bank tersebut.

Dokumen-dokumen yang diperoleh oleh Konsortium Antarabangsa bagi wartawan Penyiasat melalui akhbar Perancis Le Monde, menunjukkan urusan bank dengan pelanggan yang terlibat dalam spektrum tingkah laku menyalahi undang-undang, terutama dalam bersembunyi beratus-ratus juta dolar daripada pihak berkuasa cukai.

Mereka juga menunjukkan rekod persendirian bola sepak terkenal dan pemain tenis, penunggang basikal, bintang rock, pelakon Hollywood, royalti, dan ahli-ahli politik...

Sebahagian laporan..

Team of journalists from 45 countries unearths secret bank accounts maintained for criminals, traffickers, tax dodgers, politicians and celebrities

Secret documents reveal that global banking giant HSBC profited from doing business with arms dealers who channeled mortar bombs to child soldiers in Africa, bag men for Third World dictators, traffickers in blood diamonds and other international outlaws.

The leaked files, based on the inner workings of HSBC’s Swiss private banking arm, relate to accounts holding more than $100 billion. They provide a rare glimpse inside the super-secret Swiss banking system — one the public has never seen before.

The documents, obtained by the International Consortium of Investigative Journalists via the French newspaper Le Monde, show the bank’s dealings with clients engaged in a spectrum of illegal behavior, especially in hiding hundreds of millions of dollars from tax authorities. They also show private records of famed soccer and tennis players, cyclists, rock stars, Hollywood actors, royalty, politicians, corporate executives and old-wealth families.

These disclosures shine a light on the intersection of international crime and legitimate business, and they dramatically expand what’s known about potentially illegal or unethical behavior in recent years at HSBC, one of the world’s largest banks.

The leaked account records show some clients making trips to Geneva to withdraw large wads of cash, sometimes in used notes. The files also document huge sums of money controlled by dealers in diamonds who are known to have operated in war zones and sold gemstones to finance insurgencies that caused untold deaths.

HSBC, which is headquartered in London and has offices in 74 nations and territories on six continents, at first insisted that ICIJ destroy the data.

Late last month, after being informed of the full extent of the reporting team’s findings, HSBC gave a final response that was more conciliatory, telling ICIJ: “We acknowledge that the compliance culture and standards of due diligence in HSBC’s Swiss private bank, as well as the industry in general, were significantly lower than they are today.”

Dari pembaca bibir hingga mata-mata gelap


Ketika Mahkamah Persekutuan menyampaikan keputusan dalam kes Liwat II melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrhaim Selasa lepas, terdapat beberapa perkara tidak dilaporkan media.

Sebagai contoh, ramai pihak sedar bahawa ramai pemerhati antarabangsa hadir sepanjang kes itu, daripada prosiding di peringkat mahkamah lebih rendah lagi.

Bagaimanapun, berhubung jumlah anggota polis Cawangan Khas, ramai yang tidak sedar berhubung perkara itu.

Bukan itu sahaja, pegawai daripada Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA), Kementertian Komunikasi dan Multimedia juga turut hadir.

Malah pegawai risikan tentera juga dipercayai memantau kes itu, walaupun mereka lebih sukar dicam.

Mereka ini antara pihak yang mengambil tempat di bahagian kerusi awam di mahkamah Kuala Lumpur dan Putrajaya dan bergaul selamba dengan pemberita, penyokong parti, anggota keluarga dan pemerhati.

Sepanjang tugasan panjang saya membuat liputan kes itu, saya masih ingat bagaimana terdapat seorang anggota polis wanita selalu hadir perbicaraan.

Kepakarannya – daripada apa yang saya difahamkan – membaca bibir.

Beliau tidak berada di situ untuk mengikuti perbicaraan kes liwat tetapi membaca bibir Anwar, terutamanya berhubung apa yang diperkatakannya dengan peguam.

Ketiadaan Anwar, Nik Aziz semarakkan semangat PR – Penganalisis

Ada bahayanya untuk Nuha sebagai pengganti Anwar di Permatang Pauh.

Nik Aziz Nik Mat, Anwar IbrahimPETALING JAYA: Pemergian Mursyidul Am PAS, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan peristiwa Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dipenjarakan akibat kesalahan meliwat bekas pembantunya tidak akan melemahkan Pakatan Rakyat (PR).
Penganalisis Politik, Profesor Datuk Dr Abdul Rahman Abdul Aziz, menyifatkan peristiwa itu sama seperti yang pernah berlaku pada tahun 1998 apabila Anwar dimasukkan ke dalam penjara.
“Selepas Anwar dimasukkan ke dalam penjara, barulah Pakatan Rakyat akan semakin kuat,” ujarnya.
“Saya positif, dalam erti kata Pakatan Rakyat akan makin kuat, kerana generasi baru ini akan duduk dalam Majlis Ulama PAS dan juga akan duduk sekali dalam Majlis Presiden Pakatan Rakyat,” katanya sewaktu dihubungi Free Malaysia Today (FMT).
Jelasnya lagi, walaupun terdapat beberapa gangguan, namun Abdul Rahman percaya ia akan membuatkan Pakatan Rakyat lebih matang dan fokus.
“Gangguan yang saya maksudkan itu adalah mereka diugut dengan pelbagai jenis undang-undang, dan solidariti Pakatan Rakyat juga tergugat dengan set undang-undang negeri,” ujarnya.
Bukan itu sahaja, Abdul Rahman turut memberikan pandangannya mengenai masa depan Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali.
“Azmin berpeluang untuk menjadi pemimpin yang hebat kerana Azmin boleh memimpin dan untuk Azmin menjadi seperti Anwar dan Nik Aziz memang tidak boleh.Tetapi ‘in the making’ Azmin boleh,” katanya.
Selain itu, beliau turut melihat Nurul Izzah Anwar dan Khairy Jamaluddin sebagai prospek pemimpin masa depan.

SEIZE THE 'ANWAR MOMENT': With or without Pas, PR must affirm its stand for a SECULAR, MULTIRACIAL M'sia

SEIZE THE 'ANWAR MOMENT': With or without Pas, PR must affirm its stand for a SECULAR, MULTIRACIAL M'sia
We all know the evidence against Opposition leader Anwar Ibrahim was not overwhelming. And neither was it conclusive. In fact, as I had said before, the evidence adduced to seek Anwar’s conviction was weak.
But he is now serving a five-year jail sentence and may secure himself an early release in 40 months.
I was at the Federal Court for the ruling. It was a sham of a trial and a dark day for the country’s judiciary.
We all know the burden of proof was shifted onto Anwar as opposed to giving him the benefit of doubt. The fact that the DNA evidence was tainted, having been left in a humid environment for hours on end, is sufficient to raise doubts about the prosecution’s case.
And the sentencing was harsh given the fact that there was no violence or force used.
I could go on and on pointing out discrepancies in the trial but Anwar’s case is a done deal.
He would be close to 71 years old if released before the five-year jail term is up.
Emotions still high

Emotions are still running high. My heart goes out to his wife and family who have endured humiliation and ridicule over more than a decade.
But Pakatan Rakyat needs to go beyond Anwar. The call for reforms and change cannot be focused around one man, although he has been the glue that kept the pact together.
We have not just lost one leader. We have also lost the revered Tok Guru Nik Aziz Nik Mat to cancer.
He was equally instrumental in keeping conservative elements within his party, PAS, at bay. I would like to take this opportunity to offer my heartfelt condolences to his family.
But now, we really need to sit up and look at our own deep flaws. The Opposition bloc cannot afford to gloss over sticking points, which are threatening to drive a deeper wedge amongst the coalition partners.
Pakatan Rakyat partners are facing personal and ideological differences, largely centering around the issues of Hudud law and local council elections.
Despite repeated meetings, political high drama and flirting with the possible break-up of the opposition bloc, we have not managed to iron out these thorny issues.
Question mark over Pas' loyalty

THE NEW BLACK EYE? Is Shafee the new 'Rahim Noor' tasked to attack Anwar in prison

THE NEW BLACK EYE? Is Shafee the new 'Rahim Noor' tasked to attack Anwar in prisonI call upon Attorney-General Tan Sri Gani Patail to state if it is the new practice of his chambers to attack and criticize accused persons particularly after they have been convicted and are in prison serving sentence.
Does he prosecute, get them convicted, put handcuffs on them, send them to prison and then go on a public rampage against them without giving them any opportunity to defend themselves?
This is a very serious matter as the Attorney-General would to my mind, in those circumstances, be going way beyond what is required of him both in law and ethically as public prosecutor.
The Federal Constitution gives the Attorney-General powers to prosecute. It stops there.
I must as Member of Parliament condemn any conduct on part of the Attorney-General which is oppressive and amounts to an abuse of process and power. No one should ever take any pride in attacking another who cannot defend himself.
Attack an action beyond shame, Gani must take responsibility
Former IGP Rahim Noor who infamously beat up Anwar while he was under police remand during the Sodomy I case in 1998
So I now demand that Gani state:
1. Did he authorize the publication of statements attacking and ridiculing Anwar Ibrahim after the Federal Court affirmed his conviction?
2. Does a fiat given by the Attorney-General to a private person in a criminal matter extend beyond and after the matter he is assigned to is finally disposed off in court?
3. Is it not an abuse of power for the Attorney-General, be it personally or through his deputies or authorized persons, to carry through with open attacks against a convicted person on his behalf after his prosecution has come to an end?
Bar Council must reprimand Shafee & AG

Shafee who has launched a high-profile attack against Anwar Ibrahim after the conviction
Gani must now decide if he wishes to take matters to an entirely different level in criminal law.
I also call upon the Bar Council to state its position on the matter.

Pengaruh golongan ulama PAS lemah tanpa Nik Aziz?

people
Orang ramai yang mengambil bahagian dalam solat jenazah untuk Allahyarham Nik Aziz sebelum jenazah dibawa ke tanah perkuburan.

KUALA LUMPUR, 15 Februari:

Pemergian mantan menteri besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dianggap sebagai tokoh berpengaruh yang telah mewarnai politik tanah air, lebih-lebih lagi dalam PAS.
Awang Selamat dalam kolumnya di Mingguan Malaysia berkata kesederhanaan Nik Aziz adalah kekuatannya yang sukar untuk dibandingkan dengan tokoh politik lain.
“Al-fatihah. Belum terlewat untuk Awang menerusi ruangan ini merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Allahyarham yang meninggal dunia, Khamis lalu.
“Namun Allahyarham sebagai pemimpin ketika hayatnya tidak terlepas daripada kontroversi dan kritikan,” kata Awang Selamat.
Katanya, beberapa persoalan timbul mengenai hala tuju parti itu dari segi pengaruh golongan ulama selepas ketiadaan Nik Aziz.
“Yang tentunya menjadi persoalan selepas ini bagaimana PAS pasca Nik Aziz, makin lemahkah pengaruh golongan ulama?

'Walau baru sehari, saya amat rindukan dia...' - Tuan Sabariah

Baju kesukaan Tok Guru yang dipakai Tuan Sabariah semalam akan menjadi kenangan untuk selama-lamanya.  
Baju kesukaan Tok Guru yang dipakai Tuan Sabariah semalam akan menjadi kenangan untuk selama-lamanya.
PERMERGIAN insan tersayang yang berkongsi hidup selama 53 tahun sudah pasti memberi kesan hebat kepada diri seseorang, apatah lagi insan itu seorang suami penyayang yang lebih dikenali sebagai Tok Guru, juga menjadi pemimpin disayangi ramai, di dalam dan luar negara.

Ikuti luahan hati DATIN TUAN SABARIAH TUAN ISHAK, isteri bekas Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam wawancara eksklusif bersama wartawan Sinar Harian, ROSMIZA KASIM dan SITI FATIHAH AWANG di kediaman beliau sehari selepas pemergian suami yang dicintai itu.

“Nanti abang tak dok (meninggal dunia) lepas ni, sapo nak jago Yah,” itulah kata-kata yang membuatkan hati saya sedih dan sayu apabila mengenangkan suami yang baru sehari meninggalkan saya buat selama-lamanya.

Kata-kata abang itu yang diluahkan tiga hari sebelum meninggal dunia, ketika dirawat di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) itu saya sambut dengan senyuman, sambil memegang tangan insan yang selama ini berkongsi hidup suka dan duka dengan saya.

Sambil menggenggam tangan abang, saya kata “anak-anak kita kan ada, mereka boleh jaga saya sampai bila-bila. Abang janganlah risau,” walaupun dalam hati saya ketika itu sebak tidak terkata.

(Perasaan yang ditanggung itu diluahkan Tuan Sabariah sambil menyapu air mata dengan tisu yang dihulurkan saudara-mara yang datang menziarahi keluarganya di kediamannya).

Kini, anak-anaklah yang akan menjadi peneman saya, menghilangkan kesunyian hidup saya. Walaupun baru sehari, saya mengakui saya sangat merindui beliau.

Tiada istilah mahukan ‘privacy’ dalam kamus hidupnya. Walaupun wartawan sentiasa menerjahnya tidak kira di mana, termasuk di kediamannya di Pulau Melaka. beliau akan melayan mereka.

Beliau juga tidak pernah amalkan ungkapan 'off the record' (tidak boleh siar) walaupun perkara yang dijawabnya agak kontroversi.

Apa yang diucapkan nampak datangnya dari hati, tanpa nampak sebarang percubaan untuk menyembunyikan sesuatu. Kadang-kadang kenyataan beliau menjadi bahan untuk dikritik,  namun  beliau tidak pernah memulaukan wartawan atau media terbabit, tetapi hanya membiarkan ia berlalu.

Umum mengetahui beliau seorang pemimpin sederhana.
Pada suatu hari semasa  masih menjadi menteri besar, wartawan menunggu di depan rumahnya di Pulau Melaka, beliau  tiba dengan membawa dua bungkus nasi.

“Minta maaf la, ambo (saya) rasa nak makan nasi bungkus, tadi ke pasar di Bachok. Cukuplah untuk dua orang (bersama isteri), ” katanya sambil menguntumkan senyum kepada wartawan.

Di Negara Kartunia


 Di negara Kartunia 
polis bekerja atas talian mengawal 
mengikut prioriti berdasarkan arahan 
politikus bangsatwan yang ditanggung rakyat 
manakala ketuanya asyik berkicauan 
semua urusan melalui Twitter 
ketelusan bertaraf antarabangsa 
sebagai SOP dan KPI transformasi negara maju abad ke 21! 
Semuanya aman di Kartunia 
sifar jenayah dan sifar rasuah 
tiada yang mati dalam lokap 
tiada yang ditembak tanpa sebab 
tiada mafia bermaharajalela 
kerana ada pelbagai superhero
superman, batman, spiderman, cicakman, 
kangkungman, biawakman, baruaman katakman, 
raja bomoh, maharaja lawak 
memberi perlindungan dan bantuan demi keselamatan negara.
 atas nama akta bukan hasutan. 
Kalau pergi ke Kartunia 
tidak perlu paspot atau visa 
hanya wajib menukar minda 
sebagai karektor kartun tanpa otak sama-sama 
menjadi warganegara yang tiada humor 
dan tiada satira hanya robot-robot yang 
diprogram mengikut imaginasi kepimpinan 
di bawah demokrasi bawah tempurung 
dan terima sahaja arahan memanda ketua Twitter kartunia! 

 Oleh: Fudzail

Pengundi Kuala Krai tetap bersama Dr Hatta

Abdul Latiff Abdul Rahman


Awalnya saya kurang berminat untuk terlibat dalam isu yang melibatkan Dr Hatta Ramli. Bagi saya, ia adalah lebih kepada salah faham.
Tetapi di saat kita masih bersedih dengan kehilangan Tok Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat kesayangan kita, kita dikejutkan dengan insiden pembakaran kereta Hatta yang berlaku sehari selepas pemergian Tok Guru. Saya berasakan perlu mencatatkan sesuatu.
Hatta adalah seorang pejuang yang tahan uji yang berkorban untuk parti sehingga akhirnya beliau dianugerahkan kepada kami di Kuala Krai sebagai Ahli Parlimen selama dua penggal berturut-turut 2008 & 2013.

Pengundi Kuala Krai memberi undi kepada beliau kerana beliau mewakili PAS walaupun warga Kuala Krai tidak mengenali beliau. Semenjak beliau di Kuala Krai, tidak pernah pun beliau menyatakan dalam majlis terbuka atau majlis tertutup untuk berkempen supaya PAS Kuala Krai dapat mendokong perjuangan beliau untuk menjatuhkan Tuan Guru Presiden.
Jika dikira perwakilan, Kuala Krai antara yang paling ramai berbanding kawasan-kawasan lain dari Kelantan, sepatutnya Kuala Krai dulu beliau pengaruhi.
Saya juga tidak tahu apa cerita sebenar berkaitan "group Whatsapp Hawaii Five O" yang disebut-sebut sehingga berlaku tindakan yang kurang enak di Pejabat Agung PAS minggu lepas dari sebahagian anggota jemaah Islam terbesar di Malaysia ini.
Saya tidak menganggap diri saya sebagai ulama tetapi yang pasti saya adalah pencinta ulama yang juga berlatarbelakangkan agama sejak dari kecil. Terasa cukup malu dengan insiden tersebut yang dipimpin golongan yang mungkin sama latarbelakang mereka dengan saya.
Acap kali sewaktu berucap khususnya dalam program tarbiah saya menekankan, tarbiah bukan hanya menghabiskan teks usrah, tamrin, mukhayyam dan lain-lain lagi, tetapi yang lebih penting pelaksanaan kepada manhaj tarbawi tersebut dalam diri kita sebagai abna'ul harakah khususnya yang melibatkan akhlak apatah lagi sesama kita.
Janganlah kita menjadi pemusnah kepada parti kita dengan sebab akhlak yang kita tunjukkan.
Memetik pujangga Arab yang bermaksud:
"Sesuatu ummah itu akan kekal selama mereka berakhlak, apabila tiada lagi akhlak di saat itu mereka akan hancur".
Parti kita ada Jawatankuasa Disiplin yang boleh diajukan sebarang aduan salah laku ahli termasuk juga pimpinan untuk disiasat dan diambil tindakan apabila terbukti bersalah. Adakah ada mana-mana ahli atau PAS Kawasan yang mengemukan aduan mereka kepada Jawatankuasa Disiplin Parti? Gunalah saluran sedia ada dengan bukti-bukti yang cukup untuk sama-sama kita bersihkan jemaah kita daripada unsur yang boleh merosakkan.
Di saat kami di Kuala Krai berkalut memulihkan keadaan mangsa yang terlibat banjir supaya dapat dipulihkan sesegera mungkin.
Alangkah manisnya jika sahabat semua turut serta bertungkus lumus membantu mengurangkan bebanan yang kami terima ini.

'Najib tawar Anwar jadi TPM lepas PRU13'

Datuk Seri Anwar Ibrahim pernah ditawarkan kerusi timbalan perdana menteri dalam kerajaan BN selepas pembangkang meraih sokongan 52 peratus undi popular dalam pilihan raya umum 2013, dakwa anaknya

Nurul Izzah mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menawarkan kedudukan itu dengan syarat ketua umum PKR itu tidak mempedulikan parti lain dalam Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun, kata Izzah, Anwar menolak tawaran itu bulat-bulat kerana Pakatan dibentuk atas dasar prinsip dan “tidak boleh dibeli atau dijual”.

Anwar pernah menjadi TPM semasa berada dalam BN, sebelum dipecat daripada jawatan itu oleh Tun Mahathir Mohamad, sebelum menghadapi pertuduhan rasuah dan liwat buat kali pertama.

Nurul Izzah, yang juga naib presiden PKR dan anggota parlimen Lembah Pantai membuat dakwaan itu dalam ceramah di Seberang Jaya, Pulau Pinang malam tadi.

Kira-kira 1,000 orang hadir dalam ceramah itu.

Tiada harapan lagi untuk keadilan, kata Wan Azizah

Suasana jadi sepi dan muram ketika Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail berkata beliau tidak menyangka akan sekali lagi melalui pengalaman pahit suaminya dipenjarakan.

Mata presiden PKR itu bergenang air mata ketika berucap di hadapan 1,000 penyokong Pakatan Rakyat di Seberang Jaya, Pulau Pinang malam tadi.

Azizah juga berkata berat badannya merosot selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim dipenjarakan lima tahun atas kesalahan meliwat pada Selasa lepas.

“Tetapi saya di sini, diuji lagi. Tidak mengapa saya akan hadapi, walaupun tidak bermakna saya boleh menerimanya,” kata Azizah dalam ceramah.

Kerajaan Pulau Pinang menganjurkan ceramah itu bagi menghormati Anwar sebagai anggota parlimen Permatang Pauh.

Azizah juga berkata, beliau bertambah sedih apabila terdapat pihak yang tidak sedar bahawa Anwar bukan seorang penjenayah, tetapi banduan politik yang dipenjarakan ekoran perjuangan beliau.

Katanya, hakim Mahkamah Persekutuan sepatutnya amat dihormati, tetapi dengan kes Anwar itu kelihatan kini tiada harapan untuk mendapatkan keadilan daripada pihak kehakiman.

Poster Kalam-Kalam Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat