Sabtu, 4 Oktober 2014

Rival protesters face off in Hong Kong

School teacher speaks out on HK protests

Hong Kong gives protesters a deadline

Hong Kong violence video: Pro-, anti-Occupy Central protesters clash

No one came for petrol price hike protest


20 sen: Semua barang naik harga..!!

RAKYAT DIPAKSA TELAN TANPA PILIHAN – SAIFUL NANG


Jika saya tinggal di London, New York atau paling terukpun di Guangzhao, Melbourne jika minyak naik saya tak terasa pun. Alternatif disediakan untuk saya sampai dari sejauh zon 6 Kota London ke tengah bandar ataupun ke zon 6 arah berlainan dalam masa kurang 1 jam sekalipun semasa penyuraian waktu puncak. Apa nak risau jika Tuan Mayor Kota London juga naik train ke tempat kerja, untuk mesyuarat dengan pelanggan di mana-mana sahaja juga boleh naik train. Belanja pun tak banyak, guna sahaja kad bulanan mereka itu boleh sahaja melacak ke seluruh London. Untuk ke Manchester, Nottingham (seperti kita nak ke Kota Bharu dan Kuala Terengganu) boleh guna train juga dengan kekerapan tinggi dan HARGA YANG MURAH (jika nak banding dengan pendapatan mereka, harga itu memang murah). Ya betul, mereka bayar cukai lebih tinggi tetapi mereka beri semula kepada rakyat.
Hari ini kita dipaksa untuk telan kenaikan harga tanpa kerajaan tuntaskan keperluan pengangkutan awam yang sangat parah. Naik bas pun tidak pasti boleh sampai ke pejabat tepat atau awal dari masa walaupun ada lorong khusus untuk bas. Saya minat melihat lorong bas di Istanbul seperti track keretapi yang tidak boleh dilalui kereta. Tak perlu buat landasan dan tak perlu beli keretapi mahal-mahal. Guna bas sedia ada juga sudah lebih baik dari membuat projek pelebaran lebuhraya. Sampai kita ada 50 lorong pun masih tetap tak cukup. Ini akan berbalik kepada soal mana dahulu. Pemimpin kata rakyat kena dicukai dan dimansuh subsidi supaya kerajaan mampu bina prasarana pengangkutan awam. Orang awam pula nampak kerajaan bina dahulu dengan modal sedia ada barulah boleh dinaikkan sumbangan rakyat kepada kerajaan. Namun, sejauh mana rela rakyat jika pembaziran berlaku di hadapan mata.
Tindakan pentingkan diri juga boleh disabitkan. Jika hebat pengangkutan awam nanti Proton punya jualan merosot pula. Dr. M tak akan berdiam diri dalam menjaga kepentingan Proton.
Malaysia sudah diwarisi kepada Datuk Seri Najib Razak dalam keadaan yang sudah parah. Dapat pula ke tangan anak yang lahir atas dulang emas yang tidak pernah merasai kesusahan rakyat secara realistik dan peribadi. Saya tersinggung semasa pertemuan bersama beliau dalam satu perbincangan “tehtarik” di Jibby & Co Subang awal tahun ini, beliau berseloroh tentang isu air dan saya lihat ia tidak kelakar langsung. Pada keadaan gawat air dengan penggunaannya bercatu dengan asbab beberapa dari kami bercatu air di rumah sehingga mandipun nak bercatu, beliau boleh berseloroh “Saya boleh mandi…rumah saya ada air” (lalu ketawa).
Saya tahu ini pedas untuk Datuk Seri dan saya juga harap tak perlu nak katakan ini secara umum. Email cadangan berkajang-kajangpun, yang membacanya bukan dia tetapi ditapis oleh lapisan yang mungkin lihat ini remeh. Tapi kita lupa, jika suara rakyat ini seperti air. Jika disekat dia akan melimpah juga sehingga satu ketika limpahan itu akan meruntuhkan empangan yang dibina selama 57 tahun.
Petronas diajar untuk mengatakan rezab minyak kita tinggal sedikit, tetapi kerajaan lupa jurutera-jurutera carigali Petronas ada mulut dan ada Facebook. Mereka boleh bercakap dan mereka selalu bercakap rezab minyak kita sangat banyak lagi. Sekecil Brunei itu sendiri rezab minyaknya masih lagi tidak habis-habis dan tidak akan habis sehingga 2030, mengapa kita boleh fikir rezab kita akan habis pada 2030-an?
Masalah bila orang senang mentadbir, semuanya mahu dibeli dengan wang. Berikan rakyat BR1M sebagai gula-gula yang tidak mengenyangkan dan tidak juga berkhasiat. Wang tunai ditabur-tabur seperti Ali Baba Bujang Lapok memberi sedekah di pasar-pasar.
Turunlah Datuk Seri, Turunlah….
Bukan turun meletak jawatan, tetapi sebelum itu turunlah melihat SENDIRI kepayahan rakyat. Mungkin susah untuk Datuk Seri tahu sehingga Datuk Seri menerima gaji RM1500 sebulan dan perlu berulang alik dengan kereta sendiri yang berhutang dengan bank dengan kadar faedah bank konvensional dan “Islamik” tapi menjerut leher. Isi minyak sendiri dan bayar tol sendiri juga bayaran parking. Makan dengan bekal nasi yang dimasak oleh Datin Seri Rosmah sendiri. Mungkin baru boleh memahami dengan sebenar-benarnya.
Secara praktikal, itu mungkin sukar tetapi kami yakin Datuk Seri boleh turun dan lihat sendiri dan dengar sendiri kata-kata rakyat tanpa perlu protokol Perdana Menteri yang kadangkala mengarut dan menjarakkan informasi rakyat kepada Datuk Seri. Jika rakyat tak mampu sampaikan terus, rakyat akan sampaikan dalam media sosial.
Untuk pengetahuan Datuk Seri, jika Datuk Seri buat lawatan ke sesuatu tempat, orang-orang Datuk Seri akan jadikan tempat sampah nampak macam Hyde Park. Setinggan nampak macam hotel 5 bintang tetapi setelah Datuk Seri pulang, semuanya dicabut semula dan tinggallah semuanya dalam keadaan sediakala sementara Datuk Seri dengan bangga membuat kenyataan “SYUKURKAH, MALAYSIA SUDAH MAJU”.
Apabila minyak naik harga, kesannya tetap kesan domino. Janganlah Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (Menteri Ayam) membuat kenyataakn memujuk yang harga barang tidak akan naik. Saban kali berlaku begitu, harga naik tetap naik. Penguatkuasaan kementeriaan hanya sekadar seperti seorang bapa menegur anak nakalnya yang panjat-panjat rumah tetamu dan memecahkan pinggan dengan teguran “Haiiippppp….babab kangg” dan kemudian sambung bersembang semula.

Pengkalan Kubor: Kemelut PR punca kekalahan Pas - Dr Kamarul Zaman Yusoff.

WALAUPUN bahang PRK Pengkalan Kubor kini mula reda, pelbagai provokasi kekalahan Pas masih lagi tidak berkurangan malah turut melibatkan parti komponennya, DAP dan PKR. Bagi mengulas isu tersebut lebih mendalam, ikuti temu bual wartawan Sinar Harian, Siti Fatihah Awang bersama penganalisis politik, Dr Kamarul Zaman Yusoff.

Apakah faktor menyebabkan kekalahan Pas di PRK Pengkalan Kubor baru-baru ini?

Pada pandangan saya, di dalam mana-mana PRK pun, BN punya kelebihan dari segi jentera, dana dan media tetapi pada PRK Pengkalan Kubor yang menyaksikan kekalahan teruk calon Pas ini, banyak faktor besar lain turut berperanan, antaranya calon Pas terlalu biasa, tiada kewibawaan dan keistimewaan boleh ditonjolkan.

Calon Pas ini mungkin tidak akan memberikan terlalu banyak masalah jika ini adalah PRU tetapi ini adalah PRK. Mana-mana kekurangan calon akan kelihatan jelas kepada masyarakat disebabkan tumpuan media.

Paling memberikan masalah besar kepada Pas ialah dakwaan calon Pas terlibat mensabotaj calon PKR pada PRU13 dan agak kurang mesra PR menyebabkan penyokong yang mesra PR tidak mengundi beliau kali ini.

Selain itu, Pas memandang mudah kepentingan PRK ini. Pucuk pimpinan Pas dalam era terdahulu akan menunda Muktamar Tahunan bagi memberikan ruang kepada pemimpin dan ahlinya menumpukan perhatian mereka kepada PRK yang disertai oleh Pas tetapi dalam era sekarang, Pas dilihat menganggap penundaan ini tidak perlu, menyebabkan moral petugas tempatan merudum bila kempen mereka tidak disertai pemimpin besar.

Lebih memburukkan keadaan, Muktamar Tahunan Pas Kali Ke-60 pada 18, 19 dan 20 September memarakkan lagi pertikaian dalaman antara golongan yang mesra dan kurang mesra PR, ini menyebabkan jentera Pas tidak mendapat dorongan padu seluruh pemimpin utama mahupun daripada PKR dan DAP, sekali gus menyebabkan BN mendapat senjata baharu menyerang Pas (contohnya penggunaan pemidang memuatkan ucapan Presiden Pas yang menyebut istilah barua dan broker).


Adakah pengundi atas pagar turut menyumbang kepada kekalahan Pas kali ini?

Pengundi muda dan pengundi atas pagar khususnya, jelas bosan dengan pertikaian dalaman yang tidak berkesudahan di dalam Pas Kelantan, Pusat serta hubungan antara parti komponen.

Sebelum ini mereka melihat PR menjanjikan harapan baharu ke arah mewujudkan satu Malaysia yang lebih baik tetapi dengan segala kemelut, pertikaian dan permasalahan berlaku di dalam PR sejak kebelakangan ini menyebabkan mereka kecewa dengan PR yang dilihat tidak seindah rupa, sekali gus mendorong mereka beralih kepada BN yang dilihat lebih stabil dan lebih berwibawa.

I joined DAP to champion the people's cause - veil-wearing Melati tells of threats to BEAT & RAPE her

DAP’s niqab-wearing activist Jamila Rahim, better known as Melati, believes there is no conflict between her faith and the party she has joined, despite its socialist and secularist ideology.
I joined DAP to champion the people's cause - veil-wearing Melati tells of threats to BEAT & RAPE her“I was attracted to DAP because it rejects racist politics and focuses on justice and welfare.
“The main thrust of Islam revolves around welfare and being humane,” she said.
The 22-year-old activist braved a storm of criticism over the week after it was discovered she had joined DAP, with one Malay blogger even saying she was better off as a prostitute.
To her detractors, Melati has this answer: “Allah has never given anyone the right to insult others.”
The activist and novelist told The Malaysian Insider she did not expect such backlash after joining DAP.
“Just because I wear the niqab (veil), people assume I should limit my actions. But I have the right to do whatever I want, and I don’t think joining DAP is wrong,” she said.
“I joined a party. I didn’t sell out my religion. I didn’t convert. I’m still a Muslim.”
A blogger calling himself “KuntaKinte Malaysia” said Melati’s decision to join DAP was akin to selling herself and her religion for the riches offered.
“A prostitute who sells herself would not decay the position of Islam in the country, but those who join the DAP are helping them destroy Islam in Malaysia.
"The reality is, it is more noble to be a prostitute who sells herself for a mouthful of rice, than being those in tudung and purdah who 'sell themselves' to DAP for the riches of the world until it weakens Islam,” he said in www.mykmu.net.

The irony of the blogger’s insults was not lost on Melati.
“They’re questioning my faith in Islam, but they themselves aren’t doing the right thing by insulting me. Islam never taught us to insult others like that,” she said.
She described the criticism as a baptism of fire but said it has not made her regret joining DAP or donning the niqab.
“In Islam, wearing the niqab is not compulsory – it is sunnah (commendable). And I made the decision to wear it because I believe it is my right to do so.”
Melati sees religion as a personal matter and, unlike PAS, which seeks to turn Malaysia into an Islamic state and implement hudud, she takes a more pragmatic stance over such issues.
“Religion is an individual’s personal right. We can’t force other people to become like us, and we can’t force people to do what we want.
“If we look at Tunku Abdul Rahman’s statement, he said that Malaysia is a secular country, but Islam is its official religion.
“I am a Muslim, and hudud is mentioned in the Quran. I do not reject it. But to implement it in a multiracial, multi-religious country…
“It’s like what (former Perlis mufti) Dr Mohd Asri Zainul Abidin said, we have to champion other issues first, such as stamping out corruption.”
Born to a family with seven children, Melati graduated from Universiti Selangor with a diploma in Teaching English as a Second Language in 2011.

Melati Move – Langkah ‘ninja’


1610802_10152645974466670_6593898426931090581_nLangkah novelis Pelacur Kelas Pertama Melati Rahim menyertai DAP secara senyap-senyap hampir sahaja mengabsahkan perawakan separa ninja yang dibawanya. Ya, Melati gadis berpurdah. Tutup semua, sehingga yang kelihatan hanyalah dua biji matanya.
Langkah ninja Melati disusun melalui cerpennya di Roketkini, yang menyelitkan di hujung tulisan bahawa Melati ini ahli DAP. Dengan harapan, ada mana-mana media yang mengutip maklumat tersebut. Ternyata ada, boleh baca di sini.
Gadis Melayu berpurdah masuk DAP bukan perkara biasa. Malah ada yang di dalam DAP sendiri masih terkejut dengan “Melati Move” ini. Sebenarnya, Roketkini sudah dudukkan Melati dan bertanyakan tujuan menyertai DAP secara bertentang mata.
Adakah sebab banyak orang menghalang-halang Melayu dari mendekat dengan DAP maka kau pun macam ‘ahhh.. aku nak masuk DAP lah’
Tak tak tak.. Aku masuk DAP bukan sebab tu. Aku tengok Perlembagaan DAP dan aku perhatikan sikap beberapa orang wakil rakyat DAP. Aku pergi rumah mereka ni… rumah mereka sangat biasa. Membuatkan aku rasa ‘alahai normal betul’.
Ada yang cakap pada aku ‘Kalau nak masuk parti, jangan fikir nak jadi YB. Kita kena fikirkan perjuangan dan perjuangan kita adalah untuk rakyat’. Benda ini aku tak nampak pada parti lain.
10491094_10152573152226670_4940395592181349998_nSepanjang empat tahun aku beraktivisme, aku perasan bahawa apa sahaja suara dan aktiviti yang aku buat, orang tak peduli pun, keselamatan aku tak terjamin dan aku tak ada sokongan. Jadi aku masuk parti sebagai wakil aktivis yang tidak masuk parti, aku mahu jadi wakil suara aktivis.
Jadi sebelum ni kau seorang yang ‘apolitikal’ dan memilih untuk meninggalkan ‘prinsip’ tu kerana?
Aku rasa suara aktivis ni suara yang agak minoriti. Tak semua mahu dengar suara aktivis. Kalau tak orang parti bersama mereka, siapa lagi yang nak bersama mereka? Jadi sekurang-kurangnya ada dari kalangan aktivis yang menyertai parti politik yang boleh sampaikan suara mereka.
‘Suara’ ni suara apa sebenarnya? Apa yang ‘suara’ ni mahukan?
Banyak isu yang aktivis suarakan. Isu Ali Abd Jalil contohnya (yang ditahan 20 hari untuk siasatan di bawah Akta Hasutan), dan isu-isu wanita, anak-anak kurang upaya. Aku sekarang kerja di sebuah rumah amal yang tempoh hari dapat jemputan sambutan hari raya, tetapi terang-terang ditulis di situ jemputan untuk anak-anak normal. Apa anak-anak kurang upaya ni tak berhak sambut hari raya? Sedangkan mereka pun berpuasa.
Dan sebagai aktivis yang buat kerja-kerja amal, ada masanya kami perlukan bantuan dan mobilisasi tenaga kerja. Parti politik ada sumber-sumber ini, untuk membantu para aktivis.
Rumah amal? Cuba cerita sikit.

Guru wanita rugi RM10,760 tertipu skim cabutan bertuah

Guru wanita rugi RM10,760 tertipu skim cabutan bertuah
IPOH: Seorang guru wanita disyaki mengalami kerugian RM10,760 selepas tertipu kononnya dia memenangi hadiah bagi cabutan bertuah permata Cartier.

Ketua Polis Daerah Batu Gajah, ACP Shahron Anuar Abdul Latif berkata mangsa yang berusia 35 tahun itu membayar wang tersebut sebagai wang jaminan dan bayaran keahlian syarikat berkenaan.

Beliau berkata mangsa diminta mendeposit RM5,760 ke dalam satu akaun dan RM5,000 lagi dalam satu lagi akaun bulan lalu.

"Namun mangsa tidak pernah menyertai peraduan dengan syarikat Miilai Hong Kong berkenaan atau membeli apa-apa produk daripada mereka.

"Semakan juga mendapati laman web www.millai.com adalah sama dengan laman web www.meimeimall.com yang turut menawarkan hadiah cabutan bertuah," katanya.

Shahron Anuar meminta orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kes tersebut agar menghubungi Bilik Gerakan Ibu Pejabat Polis Daerah Batu Gajah di talian 05-3664322 atau Insp Mohd Suhadi di talian 05-3629222 sambungan 9083 atau talian 012-5217752.

Aidiladha: Berlaku adil sesama manusia

KUALA LUMPUR: Berkorban memerlukan takwa dan takwa agak sukar diperolehi tanpa sifat tadhiah (pengorbanan) khususnya dalam menegakkan suruhan Allah.

Menteri Besar Kelantan, Ustaz Datuk Ahmad Yakob berkata, seseorang muslim yang sebenar hendaklah sentiasa bertakwa kepada Allah SWT dan mematuhi prinsip-prinsip keadilan sesama manusia.

Bahkan kata beliau, wajib berlaku adil sesama manusia walaupun dari golongan yang tidak sehaluan dan ini merupakan syarat-syarat ketakwaan yang sempurna.

"Kehidupan hari ini kita menyaksikan bagaimana wujudnya pihak yang sewenang-wenangnya bertindak melanggar perjanjian dan tidak berlaku adil semata-mata kerana tidak mahu memberikan hak kepada pihak yang tidak disenangi dan dianggap musuh politik mereka.

"Hasil mahsul bumi diangkut sewenang-wenangnya tanpa sebarang faedah kepada penduduk setempat sekalipun sudah wujud perjanjian yang jelas," katanya dalam prutusan khas Aidiladha hari ini.

Perutusan Aidil Adha Anwar Ibrahim

"Dan bagi tiap-tiap umat, Kami syariatkan ibadat menyembelih korban (atau lain-lainnya) supaya mereka menyebut nama Allah sebagai bersyukur akan pengurniaanNya kepada mereka; binatang-binatang ternak yang disembelih itu. Kerana Tuhan kamu semua ialah Tuhan Yang Maha Esa, maka hendaklah kamu tunduk taat kepadaNya; dan sampaikanlah berita gembira (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang tunduk taat" - Surah Al-Hajj, Ayat 34
Perutusan Aidil Adha Anwar IbrahimAlhamdulillah, setinggi kesyukuran dirafak ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah inayahNya maka diizinkan olehNya jua untuk kita kembali meraikan hari besar dalam Islam yakni sambutan Eiduladha bagi tahun 1435 Hijrah.
Pastinya sambutan Eiduladha saban tahun kita lalui dengan penuh rasa keinsafan: dengan sirah Ibrahim dan Ismail A.S yang memperihal kesiapsiagaan seorang bapa dan anak yang dengan penuh tawadhuk dan ikhlas melaksanakan perintah Allah SWT, meski nyawa dan darah galang gantinya.
Inilah falsafah ulung di sebalik ibadah korban: keikhlasan dan kesyukuran ke atas nikmat Ilahi yang kemudiannya dikembalikan dengan rasa tawadhuk demi mencapai redhaNya. Ini selaras dengan sabda Rasulullah SAW yang antara lain mafhumnya:
"Wahai manusia, sembelihlah korban dengan mengharapkan pahala daripada Allah dengan darahnya, bahawa sesungguhnya darah korban itu jika ia tumpah ke bumi maka ia akan mengambil tempat yang mulia di sisi Allah Azza Wajalla."
Falsafah yang sama juga tersirat di sebalik ibadah haji, yang menjadi pelengkap kepada Rukun Islam sebagai agama yang suci. Penyucian diri melalui proses dan fasa-fasa ibadah haji nyata sekali merupakan satu bentuk pemurnian akal dan jiwa melalui pemupukan elemen kebersamaan dan persaudaraan sesama Muslim. Realitinya, semua insan adalah sama di sisi Tuhan, tinggal lagi baik buruk akhlaknya dan juga tinggi rendah imannya yang menjadi sandaran.
Sambutan Eiduladha ini pastinya mendorong kita memaknai prinsip agung yang digagas oleh Islam: keadilan insani. Prinsip keadilan ini diulang sebanyak 56 kali di dalam Al-Quran, justeru kewajaran kita untuk menjamin keadilan, merai kepelbagaian dan menghormati perbezaan adalah sesuatu yang tidak boleh dikesampingkan. Ini telah Allah SWT tegaskan lewat Surah Al-Maidah Ayat 8:

Orang ramai harap Azmin terus terjah masalah rakyat, bukan gimik

1604460_10204764065812711_2006421474052461441_n (1) (1)SHAH ALAM, 4 OKT: Langkah pertama Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali menerjah kawasan pembuangan sampah dan penempatan haram semalam dihamburi pujian masyarakat.
Tinjauan di laman rasmi Facebook Azmin, rata-rata rakyat meninggalkan komen mengucap tahniah dan berharap agar Ahli Parlimen Gombak itu meneruskan komitmen berkenaan.
Shahbudin Ismail menyifatkan tindakan Azmin sebagai di luar amalan pemimpin di peringkat persekutuan.
“Menteri UMNO tak buat macam ini. Kalau ada pun mesti ada karpet merah.
“Terjah YAB, kami sokong 100 peratus,” ucapnya.
Sementara itu, ada juga suara yang mengucapkan tahniah atas pembentukan pasukan pentadbiran negeri ‘muda’ yang diketuai Azmin.
“Kita memang perlukan pemimpin-pemimpin muda.
“Dalam kabinet melambak pemimpin yang dah senja dan berkarat. Ubah,” tegas Bravia Braga.
MBterjah2
Rosnba Jamil pula menekankan agar orang ramai turut memberikan kerjasama kepada Kerajaan Negeri agar permasalahan sama tidak berulang.
“Rakyat pun kenalah jadi mata, telinga, tangan dan kaki yang menyokong penuh padu dan jujur. Bekerja bersama-sama pasti lebih mantap,” katanya.

MB Selangor: Jadikan pengalaman Malcolm X iktibar kekal keharmonian & kemakmuran

masjid7SHAH ALAM 4 OKT: Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali menyeru Umat Islam menjadikan pengalaman pejuang berbangsa Afro-Amerika, Malcolm X sebagai iktibar untuk mengekalkan keharmonian dan kemakmuran.
Mohamed Azmin dalam perutusan sempena Hari Raya Eidul Adha berkata, demokrasi menyeluruh, kemerdekaan dan kebebasan hak asasi manusia serta toleransi dalam masyarakat majmuk tidak mungkin diperolehi tanpa pengorbanan.
“Justeru ibadah korban juga menuntut kita untuk memahami makna lebih meluas tentang pengorbanan termasuk pengorbanan masa dan tenaga akliah untuk merangka dan melaksanakan dasar Kerajaan Negeri secara efektif dan efisien,” kata Mohamed Azmin.
Kata beliau 60 tahun yang lalu seorang pejuang berbangsa Afro-Amerika yang baru memeluk agama Islam menunaikan fardhu haji dan menulis surat ke Amerika menyatakan pengalaman menunaikan ibadah haji.
Malcolm X menulis terdapat puluhan ribu manusia menunaikan haji yang datang dari seluruh pelusuk dunia dengan kulit mereka dari semua warna, dari yang bermata biru dan berambut perang kepada orang Afrika yang berkulit hitam.
Tetapi mereka semuanya melakukan ibadat yang sama, menzahirkan semangat perpaduan dan persaudaraan di mana pengalaman saya di Amerika menyebabkan saya berpendirian tidak boleh berlaku antara manusia kulit putih dan bukan kulit putih.

Apabila minyak naik, cerita subsidi pun berbangkit

Harga minyak naik lagi. Oh, seluruh rakyat gagak gempita menyerbu stesen minyak pada malam 1 Oktober untuk mengisi minyak RON95 dengan harga RM2.10 buat kali terakhir, sebelum ia naik 20 sen keesokan harinya. Macamlah isi malam ini dapat bertahan selama berpuluh tahun. Kadang-kadang saya fikir ia semacam satu konspirasi - mengumumkan harga minyak naik keesokan harinya - untuk mencipta panik. Ya, manusia masih mempunyai "herd mentality", menyebabkan semua kereta berpusu-pusu mengisi minyak macam esok tiada lagi minyak.

Sebagai seorang manusia yang lahir pada zaman kapitalis, dan petroleum sebagai bahan bakarnya, tidak dapat tidak, saya tidak dapat lari dari hakikat bahawa harga minyak akan sentiasa naik. Tetapi, sikap menteri kita ini semacam "rilek je" bila harga minyak naik. Mungkin mereka betul-betul ingat yang kerajaan Malaysia benar-benar menanggung 3 bulan perbelanjaan setiap rakyat Malaysia dan mereka benar-benar ingat yang setiap rakyat Malaysia secara puratanya berpendapatan RM5,900 seperti laporan berita katakan. Apabila harga minyak naik, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan boleh "selamba derk" berkata begini dalam laman sosial, Twitter: "RON95 sebenar pasaran rm2.58 seliter.

Harga di Msia rm2.30. Subsidi Kjaan 28 sen seliter. Diesel sebenar 2.52. Msia 2.20. Subsidi 32 sen. Tq." Tak ada perasaan langsung. Seolah-olah rakyat kini sedang bermewah-mewahan dan sedang membakar duit untuk mengisi masa lapang. Dan apabila kerajaan suka mengingatkan kepada rakyat tentang subsidi, saya membaca itu dengan ayat yang lebih mudah untuk saya fahami: "Hey, kerajaan dah bagi 28 sen seliter subsidi untuk petrol, 32 sen untuk diesel, kamu hamba rakyat jangan nak bising." Seolah-olah 28 sen seliter untuk seluruh rakyat menggunakan petrol itu datang dari kocek dia. Kadang-kadang, saya cuba nak tanya menteri-menteri ini, mereka tahu tak duit dari kerajaan ini datang dari rakyat? Dan mereka tahu tak dalam keadaan ekonomi sekarang, rakyat sekarang tertekan dengan peningkatan harga barang dan perlu membayar pinjaman bank, kepada mereka yang teringat dengan hutang.


NGO nekad lahirkan aktivis walau berdepan Akta Hasutan

Tindakan tegas Putrajaya mendakwa sebilangan aktivis mengikut Akta Hasutan 1948 tidak mematahkan semangat sebuah badan bukan kerajaan (NGO) untuk terus melahirkan aktivis baru yang bakal merintis perubahan. Sekolah Aktivisme yang digerakkan Undi Malaysia sedang mencari peserta baru untuk diberikan pendedahan ke arah melahirkan seorang aktivis yang celik Perlembagaan dan menghayati nilai-nilai kemanusiaan. "Kami tidak bermotifkan politik. Mungkin ada sebilangan kami dari parti politik tetapi kebanyakan kami tidak berpihak.

"Apa yang kebanyakan rakyat Malaysia rasa sekarang politik tidak berguna. Ia menghampakan. "Kita tidak meletakkan masa depan kita kepada ahli politik. Ia melibatkan rakyat itu sendiri," kata pelatihnya Animah Kosai kepada The Malaysian Insider di Bangsar hari ini. Semalam, pengasas Hindraf P. Uthayakumar dibebaskan dari Penjara Kajang atas kesalahan menghasut kerana mengirim sepucuk surat kepada bekas perdana menteri Britain Gordon Brown. Uthayakumar merupakan sebilangan mereka yang didakwa di bawah Akta Hasutan termasuk dua pensyarah universiti baru-baru ini yang dituduh mengikut akta sama kerana menghasut. Sekolah Aktivisme musim kedua akan memulakan kelasnya dari 18 Oktober hingga 6 Disember dan mereka yang berusia di antara 18 hingga 35 tahun digalakkan memohon.

Naik Minyak: Polis berkawal, peserta demo tak muncul

Desas-desus berhubung satu perhimpunan bagi membantah kenaikan harga minyak di Dataran Merdeka hari ini tinggal menjadi khabar angin, tanpa kehadiran mana-mana peserta.

Namun, seramai kira-kira 50 orang petugas media tetap hadir untuk membuat liputan, dan akhirnya terpaksa berteduh di Bangunan Sultan Abdul Samad ketika hujan lebat melanda Kuala Lumpur petang ini.

Seramai 50 orang petugas Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan anggota polis juga setia berkawal di kawasan yang digembar-gembur sebagai lokasi perhimpunan tersebut petang ini.

Terdahulu, puluhan pelancong juga dilihat meluangkan masa melawat kawasan tumpuan tersebut dengan dikawal pihak berkuasa.

Khabar angin mengenai perhimpunan yang dikatakan akan berlangsung jam 4 petang itu tersebar di media sosial, sehari selepas pengumuman kenaikan harga minyak oleh kerajaan pada 1 Oktober.

Setakat ini belum ada pihak yang mengaku bertanggungjawab menganjurkan perhimpunan berkenaan namun polis semalam berkata perkara itu akan disiasat.

Kerajaan mengumum kenaikan 20 sen untuk setiap liter petrol RON95 dan diesel, yang menjadikan harga semasa masing-masing RM2.30 dan RM2.20 seliter.

Naik Minyak: Najib juga boleh 'dinyah' seperti Pak Lah

Parti Rakyat Malaysia mengingatkan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak bahawa perdana menteri sebelumnya, Tun Abdullah Ahmad Badawi terpaksa berundur kerana gagal menunaikan janji.

Oleh itu, BN perlu memenuhi janji pilihan raya untuk tidak menaikkan harga bahan api sekiranya perdana menteri itu tidak mahu mengalami nasib yang sama, katanya.

“PRM hendak mengingatkan bahawa bekas perdana menteri,  Abdullah Badawi, diberikan kepercayaan kuat oleh rakyat kerana beliau berjanji melaksanakan perubahan yang diidam-idamkan rakyat.

"Oleh itu (Abdullah) mendapat peratusan kerusi parlimen yang paling tinggi dalam sejarah Malaysia.

“Tetapi selepas pilihan raya, beliau tidak membawa  perubahan yang dijanji, tidak menghiraukan kesusahan kehidupan rakyat, sebaliknya melaksanakan dasar ekonomi neo-liberalisme, mengurangkan subsidi, menaikkan harga minyak dengan mendadak.

Arrests made as Hong Kong protesters complain of gang provocation

#OccupyCentral: Tempers still flaring in Mongkok

Belasungkawa Tun Suhailah Tan Sri Mohd Noah - Al Fatihah

JP Morgan: 80 million accounts hacked

Boros & Bermewah: Asyik-Asyik Rakyat Yang Diminta Berkorban...

Untuk kesekian kalinya, apabila saja kerajaan memutuskan mahu memotong subsidi, hujah yang selalu digunakan ialah ianya untuk kebaikan negara bagi jangka panjang. Oleh yang demikian, kata para pemimpin, rakyat haruslah berkorban demi masa depan negara.

Kononnya, tak apalah susah sedikit sekarang, asalkan senang untuk jangka panjang. Lagi pula, kata pemimpin yang berada di singgahsana, subsidi ini tidak baik, tidak menjadikan rakyat berdaya saing dan tidak selamanya rakyat harus bergantung dengannya.

Ketika empat kali subsidi gula dikurangkan sejak 2009 lalu, itulah alasan yang dihujahkan. Ketika banyak kali harga minyak dinaikkan melalui pengurangan subsidinya, itulah juga alasan yang digunakan.

Dua hari lalu, subsidi petrol dan diesel dikurangkan lagi untuk menjadikan harganya naik 20 sen seliter. Dengan kenaikan ini, harga barang keperluan, minuman dan makanan di kedai dan restoran sudah pasti akan meningkat. Menjelang sambutan Hari Raya Korban tahun ini, rakyat benar-benar terasa menjadi korban.

Seperti biasa juga, apabila berlaku situasi ini, Perdana Menteri, Najib Razak sekali lagi meminta rakyat berkorban untuk menerima dengan baik kenaikan ini. Dengan alasan kenaikan ini untuk kebaikan jangka panjang ekonomi negara, tambah beliau, hanya dengan adanya pengorbanan ikhlas rakyat, maka hasilnya dapat sama-sama dikecapi nanti.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Hasan Malek yang telah melekat di kepala rakyat dengan label "menteri cap ayam" lebih dahsyat seruannya. Beliau bahkan meminta rakyat bersyukur dengan kenaikan harga minyak ini dan bukannya dengan mengadakan bantahan di jalanan.

Biasanya orang bersyukur sebab naik gaji, dibelanja makan percuma, dapat beli barang dengan harga murah atau seumpamanya. Tapi Hasan Malek minta kita bersyukur sebab harga petrol sekarang RM2.30 seliter berbanding RM2.10 sebelumnya. Dahsyat daya fikir menteri ni!!

Pendakwaan terhadap Anwar lebih banyak dari tumbukan Muhammad Ali

Datuk Seri Anwar Ibrahim berkemungkinan dipenjarakan ekoran pertuduhan liwat terhadapnya dan seorang senator dari Australia menggesa Australia bersuara tentang pendakwaan atas Anwar. – Gambar fail The Malaysian Insider, 4 Oktober, 2014. 
Datuk Seri Anwar Ibrahim berkemungkinan dipenjarakan ekoran pertuduhan liwat terhadapnya dan seorang senator dari Australia menggesa Australia bersuara tentang pendakwaan atas Anwar. – Gambar fail The Malaysian Insider, 4 Oktober, 2014.

Senator Bebas dari Australia, Nick Xenophon menggesa Australia bersuara bagi pihak Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang berkemungkinan dipenjarakan ekoran pertuduhan liwat terhadapnya.
"Malaysia adalah sekutu kritikal (kepada Australia) di rantau ini dan berdiam diri ketika pemimpinnya berhadapan pendakwaan adalah tragedi," katanya, seperti dilaporkan akhbar United Kingdom (UK) The Guardian hari ini.
"Anwar mempunyai lebih banyak pendakwaan berbanding tumbukan Muhammad Ali."

Anwar kini berhadapan pendakwaan liwat yang penuh kontroversi dan salah satu peguamnya, N. Surendran juga didakwa atas kesalahan hasutan kerana mengatakan pendakwaan itu bermotifkan politik.  Rayuan ini dijadualkan pada 20 Oktober depan.
Selain kes liwat, Anwar juga disiasat mengikut Akta Hasutan 1948 kerana dituduh mengeluarkan kenyataan berunsur hasutan dalam ceramah politik tiga tahun lalu.
Laporan ABC News melaporkan Anwar bertemu Xenophon di Jakarta, Indonesia, pada Jumaat kerana Australia menghantar tenteranya ke Timur Tengah akan tetapi mengabaikan kebebasan bersuara di Asia.

Banteras rasuah untuk kurangkan defisit, bukan naikkan harga minyak

GEORGE TOWN, 4 OKT: Kerajaan sepatutnya menggandakan usaha melawan rasuah jika benar-benar ingin mengurangkan defisit negara, bukannya menaikkan harga minyak, kata Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.
“Jika kerajaan ingin mengurangkan defisit dan hutang, kurangkan dahulu rasuah sebelum bercakap tentang subsidi. Mengapa tidak berbuat demikian?
“Datuk Paul Low, Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang dilantik untuk membanteras rasuah ternyata telah gagal,” katanya dalam satu kenyataan.
Kerajaan melalui Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan pada 2 Oktober lalu mengumumkan kenaikan harga petrol RON95 daripada RM2.10 kepada RM2.30, manakala diesel daripada RM2 kepada RM2.20.
Ketua Menteri Pulau Pinang turut mempersoalkan kenaikan itu, di saat ada negara lain yang menurunkannya ekoran kejatuhan harga minyak dunia.
Akhbar The Wall Street Journal (WSJ) pada 15 September lalu melaporkan, pasaran niaga hadapan minyak Amerika Syarikat mendekati harga terendah buat kali kedua dalam tempoh 16 bulan.
Menurut laporan itu lagi, harga per-tong bagi Oktober 2014 adalah USD 92,92 (RM302.42), turun 13 peratus berbanding paras tertinggi tahun ini pada Jun 2014.
“Mengapa ketika harga minyak dunia jatuh, di Malaysia pula sebaliknya?” katanya, sambil memetik India dan United Kingdom yang masing-masing menurunkan harga minyak sebanyak 65 paise (4 sen) dan 5 pence (27 sen).
Mengecam tindakan kerajaan itu, beliau turut menyatakan rasa bimbang terhadap kenaikan harga barangan berikutan kenaikan harga minyak.

Putrajaya picking on hapless rakyat

The story behind the story on fuel hikes, subsidies, reductions and rationalisation.
KUALA LUMPUR: Raub MP, Ariff Sabri, in his latest blog posting, Government Incompetence, People Suffer, has described the ruling Barisan Nasional (BN) as burdened with the mentality of a rent-seeker and therefore having no idea how to be a productive economic agent.
fuel hike300“The rise in the prices of the two fuel products, RON95 and diesel, shows that it has emptied the treasury and bankrupted the government,” said Ariff. “The government can no longer sustain the spending, it cannot save, and it has no money, and has no idea how to raise revenue.”
The grim reality: the national debt burden is at an all-time high and the government has reached if not exceeded its self-imposed borrowing limit of 55 per cent of the GDP and probably reached 70 per cent. That’s without factoring in the household debt which stands at 85 per cent of the GDP.
The next best thing, the BN felt, was to pick on the hapless; those who would not be able to understand the arguments and could not speak with one voice: the ordinary rakyat . . . the path of least resistance.
The Raub MP was explaining why the BN government chose to raise, yet again, the prices of two fuel products under the guise of subsidy reduction and/or rationalisation.

‘People First’ an insult in light of fuel price hike

Najib 1 Malaysia The people feel burdened by the hike and worry that things will get worse after April 1.

For a long time now, we’ve been hearing from government officials, including PM Najib himself, that the Goods and Services Tax (GST) won’t burden the people. Obviously, they don’t know what the word “burden” means, if the recent decision to increase the petrol price is anything to go by.
Or maybe they don’t know what the word “people” means. So FMT decided to carry out a quick survey of the people’s feelings about the Oct 2 increase in the pump price of RON95 petrol. Nearly 50 were picked at random and were asked whether they felt burdened by the rise in the price of RON95 petrol.
All of the respondents said the slogan “People First” was pure bunkum – unless, some said, it was supposed to mean that the people are the first to suffer when there is economic hardship.
All of them said they felt burdened by the 20 sen increase in the fuel price, with several noting that the hike came on the same day that the world price of crude oil went down.
All said that they were worried that things would get worse after April 1 next year with the implementation of GST.

Minyak naik, FB PM Umno@BN jadi sasaran tak puas hati

FacebookSHAH ALAM, 4 OKT: Akaun Facebook Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi sasaran rakyat sejak beberapa hari selepas pengumuman subsidi penarikan subsidi bahan api sebanyak RM0.20.
Rata-rata rakyat meluahkan rasa tidak senang dengan perkara terbabit yang mengakitbatkan kenaikan harga petrol dan diesel.
Sejak hari pertama penarikan subsidi itu diumumkan pada lewat petang Rabu lalu, ruang komen di kebanyakan status Najib terutama yang dimuat naik selepas pengumuman itu, dihujani dengan luahan hati rakyat, walaupun status beliau bukan mengenai isu penarikan subsidi.
Malah lebih menimbulkan kemarahan apabila Najib bertindak berkongsi laman Facebook KPDNKK berhubung penjelasan isu rasionalisasi subsidi.
Status ‘share’ terbabit mendapat hampir 2,000 komen daripada rakyat.
Antaranya, mereka mahu gaji dan elaun Menteri dan Ahli Parlimen dikurangkan kerana mereka mendakwa pihak itu mempunyai kekayaan sendiri.
“Ramai menteri-menteri yang dilantik JPM dianggap rakyat sebagai pekerja buruh. Mereka lakukan tindakan membebankan rakyat, ” tulis Safuddin Yunus.
Ada juga yang mahu Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) dihentikan kerana ia tidak dapat menyelesaikan masalah kos sara hidup yang semakin membebankan rakyat.

Jadi Datuk Bandar MBPJ atau birokrat- Tony Pua

SHAH ALAM, 4 OKT: Tindakan Datuk Bandar Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), Datin Paduka Alinah Ahmad yang didakwa berterusan bertindak solo dalam keputusannya menimbulkan banyak tanda tanya.
Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua berkata Alinah perlu memilih sama ada mahu menjadi Datuk Bandar kepada rakyat di bandar raya itu atau birokrat yang buta terhadap kepentingan rakyat.
Katanya, walaupun menerima bantahan ahli-ahli majlis berhubung Rancangan Tempatan Petaling Jaya (RTPJ) 1 dan 2, Alinah didakwa masih keras hati menolak suara majoriti.
“Pihak majlis ialah dan sepatutnya menjadi badan sah bagi memberikan cadangan terhadap RTPJ untuk kelulusan Kerajaan Negeri.
“Jika ahli-ahli majlis ini tidak adak kuasa meminda draf mereka selain daripada Kerajaan Negeri itu sendiri, jadi, siapa lagi,” kata Pua dalam kenyataan medianya hari ini.
Semalam, Alinah berkata akan menghantar dokumen berkaitan kepada Datuk Menteri Besar Mohamed Azmin Ali untuk tindakan lanjut.
Katanya, tindakan itu berdasarkan kepada Seksyen 10(7), yang mana jika semua orang bersetuju tetapi beliau tidak bersetuju, maka perkara itu perlu dibawa kepada Menteri Besar untuk membolehkan keputusan dibuat.

Whose country was this? Whose is it now?

Dr Wong Chin Huat
The advocates of a multicultural Malaysia should therefore be comfortable in believing both that “Malaysia belongs to all Malaysians today” and “Malaysia was the lands of Malays and the indigenous tribes”. 

 Dr Wong Chin Huat
We cannot move forward as a country until we sort out who we were and who we are. These questions lead to an unsettled debate on the impartiality of state: should this country treat everyone the same?
Let’s first accept a fact: there is not a single version of history. Never, not in any country.
Granted, official history – that appears in official documents and is taught in primary and secondary school classrooms – cannot afford to have many versions. The single version therefore should be as far as possible inclusive to do justice to all parties.
Why Malaysia is not Malacca’s successor
In the state’s official narratives, Malaysia is simply a successor state of the Malaccan sultanate.
I consider that a distortion because the Malaccan sultanate never extended its power across the South China Sea, even at its height.
The north coast of Borneo Island – namely, what we today call Sarawak, Brunei and Sabah – was nominally the territories of the Brunei sultanate, with the Sulu sultanate later making some claims on east coast of Sabah.
To me, the official history is a distortion because it hides the fact that today’s West Malaysia and East Malaysia were never ruled by the same power before the British.
Malaysia is largely and was intended to be the successor state of British Southeast Asia – officially known as British Malaya (including Singapore) and British Borneo.
Our modern boundaries are largely the result of the British, the Dutch and the Siamese self-dividing their imperial realms.
I can understand why and how my more inclusive narrative of Malaysian history is inconvenient and troublesome for many parties with vested interests because it leads to at least two implications.
First, in designing and debating the nation’s future, we cannot just look at certain periods of ancient history and overlook the more immediate periods that shaped us into what we are today, especially for Sarawak and Sabah. They became a political entity only during and because of the rule of the Brooke dynasty and the British North Borneo Company.
Second, our anti-colonial discourse was not as straightforward as per the official narrative. Our founding fathers were both collaborators and opponents to the British. They were not anti-colonial throughout.
Who owns the state?

Anwar Ibrahim faces 'TRAVESTY OF JUSTICE' in Malaysia

Anwar Ibrahim faces 'TRAVESTY OF JUSTICE' in MalaysiaAustralia is being challenged to speak up on behalf of Malaysia’s opposition leader as he faces “a travesty of justice” and the prospect of prison this month.
Anwar Ibrahim is appealing against a highly controversial sodomy conviction, and one of his lawyers has been charged with sedition for saying the scandal is politically motivated.
Anwar, too, is under further investigation, accused of making seditious comments in a political speech.
His 28 October appeal against the sodomy conviction may spark political tensions in Malaysia.
On Friday he met the independent senator Nick Xenophon in Jakarta. Xenophon was detained and deported when he tried to visit Anwar in Kuala Lumpur last year.
Xenophon said if Australia was any kind of friend to Malaysia, it would speak up.
“This is a travesty of justice,” he told reporters in Jakarta.
“It feels like Anwar has more charges against him than Muhammad Ali has had punches. It is a very serious issue.”
Anwar agreed Malaysian authorities, “on direction from the government”, were determined to put him behind bars.”

In his 2011 speech, he says, he said the words “fight the evil government”. That was now being considered sedition.
“I convey my appreciation to senator Nick Xenophon and my friends here who conveyed their concern for me,” he said.
Xenophon said he also remained concerned about the voter irregularities he had wanted to examine last year when he was detained.
“I think unofficially it’s expected that the real vote was much greater for the Malaysian opposition,” he said.
“So, this is the man who should be the prime minister of Malaysia today.” -http://www.theguardian.com

Malaysia’s toxic political climate rife with sexism

Sexual jibes from close-minded individuals will not stop women from being heard in politics.

By Syerleena Abdul Rashid
Interestingly, the media tends to work up a frenzy every time a Malay woman joins DAP. Most recently, Melati Rahim – a niqab donning activist, announced her membership and less than 24 hours later, the vicious attacks ensued with hell bent fervour.
rara300Already she has been accused as being an apostate, a traitor and worse yet, a suggestion by an irresponsible blogger, that any woman joining DAP, for that matter, would be better off vacationing as prostitutes.
What warrants such extreme contempt and disapproval? Aren’t the scandal-tainted politicians who waste billions of public funds and attempt to destroy any notion of racial harmony in our country worse than all of us who join the opposition?
Being women, a minority in a male dominated setting, makes us easier targets for sexist remarks and revolting suggestions. We are often singled out and ridiculed for our political choices; as if we have committed terrible crimes against humanity.
Some men in our society continuously berate us, as if in an attempt to ‘put us in our places’; it is as if our opinions on issues lack merit and we’d be better off playing into whatever gender stereotype these bigoted men have laid out in our society.
Well, society is changing and that is a fact that they have to fathom sooner or later and such bigoted attitudes must stop.
Taking verbal jabs and branding us as traitors is unjustified and cowardly. The hardships Malaysians experience are too real for us to back down and meekly accept.
DAP presents a positive platform for women in politics. For those already in politics, their voices can be heard across the Federation and the impact of their contributions in our socio-political landscape can be felt.
Judging from the accomplishments so far, these women are not simply playing second fiddle to a relatively male dominated landscape. They have demonstrated fortitude, perseverance, and prudence in their decision over tackling important matters (i.e. the inequalities and imbalances certain policies have created over the past decades) and they do all of these with such profound articulation, intelligence and finesse – virtues we seek in those elected to govern. Such traits are extremely inspiring for women and definitely something sexist bloggers or pseudo-intellectuals can learn a thing or two from.
Of course, we understand how politics works. After all, politics is often recognised as being a breeding ground for misogyny and this is evident from the crude remarks made towards women leaders and aspiring politicians.

PAS akui sukar penuhi hasrat PKR dan DAP - Dewan Ulama


Post Pic

SABAK BERNAM: Selepas krisis jawatan Menteri Besar Selangor mulai reda dengan pelantikan Mohamed Azmin Ali, PAS kini menuntut agar PKR dan DAP tidak melampaui perjuangan bersama di dalam Pakatan Rakyat.
 
Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS, Datuk Dr Mohd Khairudin Aman Razali berkata, konsep tahaluf siyasi yang dimeterai sejak 2008 lalu tidak harus dicemari dengan unsur khianat di antara satu sama lain.
 
"Tahaluf siyasi kita ini bersyarat. Jangan khianat rakan-rakan kita sendiri. Jangan berkata yang bukan-bukan. Jika berpakat buatlah cara berpakat. Kita baru bertunang, belum kahwin lagi.
 
"Bila memaksa kita (ikut kemahuan PKR dan DAP), kita merasa payah sangat. Rasa macam tak usahlah bernikah. Kalau mahukan kita, tolong jangan buat perangai negitu lagi. Tolong, raikan pandangan kita walaupun berbeza," katanya pada satu forum PAS di Tebuk Pulai, Sabak Bernam.
 
Khairuddin turut merujuk kepada tuduhan 'pengkhianat' yang dilemparkan DAP kepada empat bekas exco PAS yang bersama Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim di dalam tempoh peralihan kuasa sebulan yang lalu.
 

Mengapa PAS keberatan untuk menyatakan yang benar?


Post Pic

 Oleh Abdul Rahman Malik
Apabila Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memecat lima ahli mesyuarat kerajaan negeri (Exco) dan kemudian menerima pula peletakan jawatan seorang ahli Exco lain dari PKR dan DAP, empat Exco daripada PAS terus berkhidmat dengannnya. 
 
Iskandar Abdul Samad, Dr Halimah Ali, Sallehan Mukhyi dan Dr Yunus Khairi menerima isyarat daripada parti mereka supaya tidak turut meletak jawatan. Tindakan ini kemudian dianggap oleh DAP sebagai satu pengkhianatan. 
 
PAS menggunakan alasan bahawa penyertaan terus wakil-wakilnya dalam Exco ialah bagi memastikan jentera pembuat dasar dan pembangunan kerajaan Selangor berjalan terus walaupun dinakhodai seorang menteri yang tidak berparti.
 
Kedudukan yang agak ganjil ini berlaku apabila PKR memutuskan untuk memecat Khalid sebagai ahli parti itu. Lantas Sultan Selangor menitahkan Khalid terus mentadbir Selangor sehingga seorang Menteri Besar baharu dilantik. 
 
Yang menariknya ialah, sebaik sahaja selesai upacara pelantikan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali sebagai Menteri Besar, DAP segera melepaskan apa yang terbuku di dada dan menyelar ke empat-empat exco PAS itu pengkhianat. 
 
Rasional DAP ialah bagaimana Khalid sebagai seorang yang terang-terangan memecat dan kemudian menerima peletakan jawatan exco dari PKR dan DAP boleh disokong oleh wakil PAS yang juga kerabat Pakatan Rakyat dalam Exco?
 
PAS kemudian berhujah bahawa pertimbangan untuk terus duduk dalam Exco Selangor yang diterajui oleh Menteri Besar yang bukan kerabat Pakatan Rakyat kerana bimbang Khalid akan melantik pula Exco dari kalangan 12 Adun Umno.
 
Alasan ini dangkal dan menjengkelkan PKR dan DAP. Jika Khalid berbuat demikian akan terbuktilah siapa beliau sebenarnya dan di segi moralnya memang Khalid boleh dianggap seorang ahli politik yang mengkhianati Pakatan Rakyat. 
 
Namun isu yang lebih besar ialah soal ketelusan, kejujuran dan integriti sekurang-kurangnya dua exco PAS berkenaan khasnya dan maruah PAS secara keseluruhannnya. 
 
Status Anwar masih kabur
 
Ini berkaitan isu penamatan khidmat Ketua Umum PKR merangkap Ketua Pembangkang di parlimen, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Penasihat Ekonomi Selangor oleh Mesyuarat Exco terakhir dipengerusikan Khalid.
 
Keputusan exco untuk memecat Anwar ini diumumkan oleh Ketua Eksekutif Pemerbadanan Menteri Besar (MBI), Faekah Husin, yang menegaskan serentak itu pejabat Penasihat Ekonomi berkenaan juga ditutup. 
 
 Ini meletakkan Menteri Besar baru, Azmin Ali dalam keadaan serba salah. Apakah beliau mahu menyetujui keputusan yang dibuat oleh exco sebelum pelantikannya itu atau menukarnya?
 
Jika beliau tidak mengubah keputusan itu bererti beliau kurang menghormati dan tidak mahu mempertahankan maruah Anwar. Ini boleh dijaja oleh beberapa pihak bahawa Azmin mahu melempiaskan rasa tersinggungnya terhadap Anwar yang langsung tidak mahu mempertimbangkan beliau sebagai calon Menteri Besar selain isterinya, Wan Azizah Wan Ismail. 
 
Jika beliau meminda dan melantik Anwar semula, tindakan itu akan menjadi dalil pula kepada beberapa pihak bahawa beliau masih “takut, akur dan segan” dengan Anwar lantas menjadikan beliau seorang Menteri Besar kawalan jauh. 
 
Namun Azmin bertindak berani. Beliau segera “membetulkan” kenyataan Faekah dengan berkata, setelah meneliti minit mesyuarat exco terakhir itu beliau mendapati keputusan yang dibuat hanya untuk menutup pejabat penasihat ekonomi. Itu sahaja. 

Kenaikan harga minyak bukti dana negara kritikal

Berkuatkuasa 2 Oktober 2014, rakyat digemparkan dengan kenaikan petrol RON95 dan diesel sebanyak 20 sen oleh Kerajaan Umno-Barisan Nasional.
Penyelarasan harga menyebabkan RON95 dijual pada harga RM2.30 seliter dan diesel pula RM2.20 dengan alasan pengurangan subsidi sebanyak 20 sen, sepertimana  diumumkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).

Jingga 13 Malaysia menganggap kerajaan sudah semakin "sasau dan tidak siuman" apabila bertindak menaikkan harga petrol RON95 dan diesel sedangkan ketika ini harga petrol dunia telah turun sebanyak lebih 25% sejak Mac 2014.
Malah beberapa negara termasuk India dan United Kingdom telah mengambil langkah menurunkan harga petrol. Langkah kerajaan menaikkan petrol dan diesel adalah satu tindakan tidak masuk akal dengan alasan dangkal.
Gula-gula dengan janji menaikkan BR1M dalam Bajet 2015 tidak akan mampu menyelesaikan masalah jangka panjang rakyat yang sudah pasti mendapat kesan yang tidak akan mampu dikawal daripada kenaikan kos sara hidup, khususnya golongan berpendapatan rendah, sederhana dan fakir miskin.

Alasan sebenar di sebalik kenaikan harga bahan api

Oleh Ng Kee Seng
Kenaikan harga petrol RON95 serta minyak disel sebanyak 20 sen mengejutkan rakyat Malaysia kerana harga minyak di peringkat antarabangsa kini berada di paras terendah.
Apa alasan sebenar kerajaan pusat Barisan Nasional (BN) melakukan langkah tidak popular ini, yang bakal membebankan lagi sosio-ekonomi rakyat Malaysia?
Daripada pandangan ekonomi makro, BN dilihat terdesak mengekalkan pentadbirannya kerana ia sedang memerintah dengan kantung yang hampir kekeringan. Hutang persekutuan kini mencecah RM800 bilion.
Dengan beban hutang yang sebegitu besar, kerajaan pusat bukan hanya perlu berhutang malah mendapati keadaan semakin sukar baginya mendapatkan pinjaman.
Pentadbiran yang dibebani hutang ini tidak mampu meyakinkan pembiaya, lantas terpaksa memotong subsidi terutamanya bagi harga bahan api.
Satu lagi kenaikan dijangka pada penghujung tahun ini, diikuti perlaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) bermula April tahun depan.
Kenaikan 20 sen ini sudah tentu menyebabkan kesan domino, dengan peningkatan harga barangan dan kos pengangkutan dijangka menyusul.
Tidak mengejutkan sekiranya kedai kopi menaikkan harga secangkir kopi sebanyak 20 sen. Pengendali kawasan parkir juga telah mengumumkan kenaikan bagi kadar meletak kenderaan. 
Reuters melaporkan di Tokyo hari ini, kesan daripada kenaikan cukai pada April 2014 yang dilaksanakan Perdana Menteri Shinzo Abe lebih buruk daripada jangkaan. Ia lebih memberi kesan berbanding pada tahun 1997 di mana perdana menteri ketika itu terpaksa meletak jawatan.
Sejarah menunjukkan, laporan ekonomi yang teruk di Jepun telah menyebabkan kenaikan cukai mendapat tentangan. Tetapi “Abenomics” yang dilaksanakan Abe sebenarnya memang telah terjejas teruk.
Langkah pemulihan ekonomi Jepun dilihat berdepan halangan walaupun Abe menggalakkan perbelanjaan dalam tempoh 21 bulan kebelakangan ini. Jepun semakin merudum dan beliau perlu memutuskan samada hendak meningkatkan cukai sekali lagi.
Pada masa yang sama, penangguhan langkah itu juga membawa kesan buruk. Pakar ekonomi, pelabur dan ahli perniagaan berpendapat pasaran kewangannya akan semakin gusar kerana hutang yang ditanggung kerajaan Jepun.

Pengurangan subsidi petrol, diesel dan jawapan standard menteri Umno@BN

Setiap kali harga subsidi petrol minyak dan diesel dikurangkan, jawapan standard yang dikeluarkan menteri adalah, “kita minta peniaga jangan naikkan harga barang”, “tindakan tegas akan diambil kepada peniaga yang menaikkan harga barang” dan “kerajaan akan pantau harga ikan dan ayam agar tidak dinaikkan”. Terbaru selepas harga petrol RON 95 meningkat kepada RM2.30 seliter daripada RM2.10 dan diesel meningkat kepada RM2.20 daripada RM2, jawapan yang sama kita dengari daripada mulut menteri berkaitan. Semalam Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani akan bekerjasama dengan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) melalui jawatankuasa kos sara hidup bagi memantau kenaikan harga barang.

 Menteri pertanian dan industri asas tani itu berkata, ia bagi memastikan kepentingan golongan petani dan juga pengguna tidak terjejas susulan kenaikan harga minyak. “Kalau letak harga barang terlampau rendah, petani akan terjejas. Namun, kalau dinaikkan harga kesannya akan dirasai pengguna pula. “Oleh itu, kita sentiasa berbincang dengan KPDNKK untuk seimbangkan kepentingan kedua-duanya. Kita mahu kedua-duanya dapat keuntungan,” katanya kepada pemberita di Kuala Lumpur. Ismail berkata, kementeriannya akan memantau harga ikan di seluruh negara berikutan kenaikan harga petrol dan diesel yang berlaku akibat pengurangan subsidi bahan bakar berkenaan.

"Pemantauan di Pasar Tani Khas Hari Raya Aidiladha di sini (Putrajaya) juga mendapati pengurangan subsidi diesel belum memberi kesan kepada harga ikan. "Namun berdasarkan pengalaman sebelum ini, berlaku kenaikan harga ikan antara 8 hingga 13%," katanya. Sementara itu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Hasan Malek berkata, walaupun kerajaan mengurangkan subsidi petrol dan diesel, rakyat masih menikmati subsidi tepung, gas memasak, minyak masak, kesihatan, perubatan, pendidikan, bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Kedai Rakyat 1Malaysia dan lain-lain.

Ahli DAP berpurdah selar pengkritik, agama ‘urusan peribadi’

Saya menyertai DAP kerana itu hak saya dan saya masih Islam, kata aktivis Jamila Rahim. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Raiezal, 4 Oktober, 2014.Saya menyertai DAP kerana itu hak saya dan saya masih Islam, kata aktivis Jamila Rahim. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Raiezal, 4 Oktober, 2014.Aktivis dan ahli DAP, Jamila Rahim, seorang wanita Islam berpurdah, lebih dikenali sebagai Melati, percaya tidak wujud konflik antara keimanannya dengan parti yang disertai, walaupun ia membawa ideologi sosialis dan sekularis.
“Saya tertarik kepada DAP kerana ia menolak politik perkauman dan fokus kepada keadilan dan kebajikan.
“Islam menganjurkan kebajikan dan kemanusiaan,” katanya.

Aktivis berusia 22 tahun itu menerima kritikan hebat minggu ini selepas ramai mengetahui beliau menyertai DAP, dengan seorang penulis blog Melayu hingga berkata lebih baik Melati jadi pelacur. Kepada mereka yang membencinya, Melati ada jawapan ini:”Allah tidak pernah beri sesiapa hak untuk menghina orang lain.”
Beliau yang juga seorang penulis novel berkata kepada The Malaysian Insider tidak pernah menjangka hentaman sedemikian terhadapnya hanya kerana menyertai DAP.
“Hanya kerana saya berpurdah, orang anggap saya patut hadkan tindakan. Tetapi saya ada hak untuk buat apa yang saya mahu dan saya tidak firkin menyertai DAP itu salah.
“Saya menyertai sebuah parti; Saya tidak jual agama. Saya tidak tukar agama. Saya masih Islam,” katanya.
Seorang penulis blog dengan nama “KuntaKinte Malaysia” menulis keputusan Melati untuk menyertai DAP adalah sama seperti menjual diri dan agamanya untuk kekayaan yang ditawarkan.
"Pelacur yang menjual diri tidak akan menghakis kedudukan kebesaran Islam di negara ini, tapi mereka yang menyertai DAP sedang membantu menghancurkan kedudukan Islam di Malaysia.

"Hakikatnya, lebih mulia jadi pelacur yang menjual diri untuk sesuap nasi, dari mereka yang bertudung dan berpurdah 'menjual diri' kepada DAP untuk kesenangan dunia sehingga melemahkan Islam," katanya di laman sosial www.mykmu.net.
Penghinaan penulis blog itu tidak meruntuhkan Melati.
“Mereka mempersoalkan keimanan saya dalam Islam, tetapi mereka sendiri tidak melakukan perkara yang betul dengan menghina saya. Islam tidak pernah mengajar kita untuk hina orang seperti itu,” katanya.

Boros & Bermewah: Alasan Golongan Munafik..!!





Kesan kenaikan harga minyak di Sabah serius

Kenaikan sebanyak 10 peratus akan memberikan kesan yang mendalam terhadap harga barangan dan perkhidmatan lain.

petrol minyakKOTA KINABALU: Pengerusi Democratic Action Party Sabah (DAP) Jimmy Wong berkata kenaikan harga bahan api sebanyak 20 sen seliter adalah satu beban kepada majoriti rakyat, terutamanya rakyat Sabah.
“Kesan ini adalah serius. Kenaikan sebanyak 10 peratus akan memberikan kesan yang mendalam terhadap harga barangan dan perkhidmatan lain,” katanya. “Pengangkutan dari sini ke Matunggong, pada hari Sabtu, akan meningkat sebanyak RM10, daripada RM30 kepada RM40. Ini adalah peningkatan sebanyak 33.3 peratus.”
“Harga makanan akan meningkat dan saya diberitahu sementara RON95 akan dikecualikan daripada GST pada tahun depan, namun tidak ada keputusan daripada kerajaan sama ada diesel akan dikecualikan juga.”
Beliau mengulas kesan kenaikan harga minyak kelmarin.
Di Sabah, kereta yang menggunakan diesel adalah satu keperluan kerana keadaan jalan raya yang amat teruk, katanya. “Orang-orang di semenanjung mampu untuk membeli kereta petrol kerana keadaan jalan raya mereka bagus.”

Boros & Mewah: Kerajaan Umno@BN tiada pilihan kata Najib

PEKAN – Kerajaan terpaksa mengurangkan subsidi minyak petrol dan diesel untuk kebaikan rakyat dan negara dalam jangka masa panjang meskipun menyedari langkah itu bukan tindakan popular.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, jika ada pilihan, pihaknya tidak akan berbuat demikian.

"Kita bukan sengaja hendak mengurangkan subsidi minyak petrol dan diesel tetapi kita terpaksa melakukannya untuk menampung perbelanjaan negara yang semakin kekurangan hasil," katanya.

Menurutnya, meskipun menyedari tindakan itu akan menyebabkan kerajaan tidak popular, ia perlu dilakukan untuk kepentingan rakyat dan negara dalam jangka panjang.

"Kalau kita tak potong subsidi ini, kita terpaksa berbelanja tinggi bagi tampung harga minyak di pasaran. Tahun lepas saja, kita belanja RM24 bilion untuk petrol, LPG dan diesel. Ini bukan jumlah yang kecil.

"Kalau tak dikurangkan boleh menyebabkan kita tak cukup hasil untuk menampung perbelanjaan kerajaan," katanya ketika berucap di majlis penyampaian 505 lembu korban kepada 10 bahagian Umno Pahang serta masjid dan surau dalam kawasan Parlimen Pekan di sini, semalam.

Lebih malang, katanya, subsidi diberikan itu bukan sahaja dinikmati rakyat negara ini yang kurang mampu, malahan juga golongan kaya, pekerja asing, pelancong bahkan pendatang asing tanpa izin.

“Itu belum lagi dikira pihak tidak bertanggungjawab yang menyeludup keluar bahan api dari negara kita untuk dijual ke negara sempadan seperti Thailand. Ketika Pilihan Raya Kecil Pengkalan Kubor, baru-baru ini, saya dapati minyak diesel kita banyak diseludup keluar dari Rantau Panjang untuk dijual di seberang sana (Thailand)," katanya.

'Salam 20 sen' untuk NGO pengkritik Hadi

Saya sempat membaca dan meneliti surat yang dihantar oleh Lensa Anak Muda Malaysia (LENSA) bertarikh 30 September kepada Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang tersebar di media massa.

LENSA menyatakan bahawa surat tersebut adalah sebagai teguran kepada PAS yang dianggap sebagai punca tercetusnya ketegangan dalam Pakatan Rakyat.

Tidak dapat dinafikan bahawa dalam amalan demokrasi, semak dan imbang sangat penting dalam memastikan sesebuah parti mampu melaksanakan dengan sebaiknya hak dan mandat yang telah diamanahkan oleh rakyat.

Namun begitu, saya tidak pasti sama ada LENSA telah meneliti secara adil segala hujahan yang mereka halakan secara mutlak kepada PAS atau tidak.

Sewajarnya LENSA perlu lebih adil dalam memberi teguran bukan hanya kepada PAS, akan tetapi secara bersama kepada PKR dan juga DAP yang juga turut berada dalam Pakatan.

Bukankah tujuan surat tersebut adalah untuk memastikan sistem politik dwiparti (Pakatan) di negara kita dikukuhkan bagi mewujudkan pentadbiran negara yang seimbang?

Namun sebaliknya, tindakan tersebut dilihat seperti 'kuman di seberang lautan tampak, gajah di pelupuk mata tiada tampak'.

Mengapa pula wujud double standard dalam isu ini yang seolah-olah PKR dan DAP langsung tidak terlibat dalam pergeseran yang sengaja diwujudkan ini?

Sepatutnya LENSA menegur pencetus utama (the cause of the problem) kepada kemelut yang berlaku sehingga menyebabkan Umno mampu untuk goyang kaki melihat wayang ini.

Titah sultan Selangor menegur tindakan PKR melalui 'Langkah Kajang' yang dilihat sebagai punca kepada krisis di Selangor wajar dijadikan muhasabah oleh PKR.

Tindakan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Rafizi Ramli yang menggerakkan projek 'Langkah Kajang' tanpa berbincang terlebih dahulu dengan rakan Pakatan dilihat punca utama kepada kemelut ini.

Tanpa ada sebarang sebab yang munasabah, pada 27 Januari lalu, ADUN Kajang telah meletakkan jawatan sebagai ADUN sehingga memaksa rakyat terheret sama dalam pilihan raya kecil yang terpaksa diadakan.