Ahad, 13 Oktober 2013

Tok Imam Rempit - Ustaz Azhar Idrus

'RASUAH' DOKTOR TAKUT MATI -USTAZ AZHAR IDRUS.

JKKK ugut POK MAT "LAWAK" - USTAZ AZHAR IDRUS

Ustaz Azhar Idrus : Penyakit Umat Sekarang

Ustaz Azhar Idrus - Seksa Alam Barzakh

Ustaz Azhar Idrus - Dendam Iblis

Seri : Keputusan Naib Ketua Pemuda Umno diumum lepas Aidiladha - Undi Popular..??

KUALA LUMPUR - Keputusan jawatan Naib Ketua Pemuda Umno akan diketahui selepas Aidiladha berikutan dua calon mendapat keputusan seri.
Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Umno 2013, Tan Sri Tajol Rosli Ghazali berkata, susulan itu pihaknya akan membuat kiraan dengan menggunakan kaedah undi popular untuk tentukan kedudukan dua calon tersebut.
"Bagi jawatan Naib Ketua Pemuda, calonnya Jamawi Jaafar dan Khairul Azwan Harun masing-masing mendapat 73 undi.
"Jadi kaedah untuk tentukan kedudukan jawatan itu akan ditentukan dengan pengiraan semula jumlah undi berdasarlan undi popular yang diterima mereka," katanya ketika sidang media di bangunan Umno di sini, sebentar tadi.

Pemuda Pas: Nik Abduh sah berundur

Nik Abduh Nik Abdul Aziz 
SHAH ALAM – Timbalan Ketua Pemuda Pas Pusat, Nik Abduh Nik Abdul Aziz mengesahkan undur diri daripada Dewan Pemuda Pas dalam pemilihan barisan kepimpinan parti, bulan hadapan.

Pengunduran itu, katanya, bagi memberi ruang kepada pemimpin lebih muda, berkaliber dan berkelayakan mengisi kekosongan tempat ditinggalkan beliau kelak.

“Tahun ini, genap 10 tahun penglibatan saya dalam Dewan Pemuda Pas. Dengan umur saya jauh melewati rakan-rakan lain dalam sayap parti yang gagah, saya fikir sudah tiba masanya untuk berundur.

“Saya sudah maklumkan (pengunduran) ini menerusi Facebook saya dan dalam satu program Pemuda Pas di Johor baru-baru ini,” katanya ketika diminta mengulas sama ada beliau bakal mempertahan jawatan disandangnya kini.

Sebelum ini, beberapa blog hangat memperkatakan isu pengunduran Nik Abduh berdasarkan Facebook milik beliau.

Nik Abduh, yang juga Ahli Parlimen Pasir Mas berkata, beliau ‘meninggalkan’ Pemuda Pas dalam keadaan baik.

Perjalanan rohani Pak Samad Said ...

BELIAU  boleh dianggap Sasterawan Negara satu-satunya awal kurun ke-21 ini yang sanggup berdepan tembakan gas pemedih mata meny...ertai denyut nadi gerakan rakyat. Bermula demonstrasi membantah dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) pada tahun 2009, beliau tegar meraikan suara dan perjuangan rakyat.

 Ikuti Interbiu Eksklusif bersama Sasterawan Negara, DATO' A. SAMAD SAID, 81, tentang penglibatannya dalam kesusasteraan, aktivisme rakyat dan perjalanan kerohaniannya oleh wartawan Harakah, ARIF ATAN dan HAZAYANI ZAKARIA daripada Harakahdaily di Bangsar baru-baru ini.


HARAKAH: Penglibatan awal dalam bidang sastera?

DATO' A SAMAD SAID:
Mula-mula masa muda dulu puisi cinta. Paling kurang ada 20 puisi tema cinta. Semua puisi itu memang benar berlaku bukan khayalan. Kalau ada orang tanya bila saya mahu tulis autobiografi. Saya jawab, semua yang saya tulis itu adalah autobiografi, kisah hidup saya. Baca saja karya saya untuk tahu cerita saya.
Cerpen, novel, puisi saya dibangunkan daripada pengalaman dan kisah hidup saya. Cerpen saya yang paling awal, "Hari Ini Hari Gembira" contohnya. Itu kekasih saya yang kahwin, saya luka tapi judulnya sengaja dibuat gembira. Saya hadir perkahwinan bekas kekasih saya itu.


Puisi Pak Samad mutakhir ini, macam mana?
Sajak saya, "Senandung Rumah Pusaka" contohnya dalam buku, "Di Atas Padang Sejarah", halaman 53 itu tentang usaha menyelamatkan khazanah macam bangunan lama. Ramai kita tidak peduli. Kita robohkan saja. Kita mahukan pembangunan yang dianggap lebih moden.
Kita lupa bangunan lama itu sejarah tetapi kita buang sejarah itu. Kita lebih berfikir tentang kebahagian segelintir orang pada masa kini. Jadi, kita kena memeliharanya sebagai bahan sejarah. Kita harus bangga dengan warisan itu. Kalau kita tidak menjadi contoh, orang lain akan ikut suka seperti apa berlaku pada Stadium Merdeka.
Seolah-olah bangunan warisan itu bukan rakyat yang punya. Mahu bangunkan setinggi-tingginya dan hilangkan nilai sejarah yang ada. Kita tidak tolak pembangunan tetapi tempat yang ada nilai sejarah harus diperelok biar kekal. Kita mesti banggakan sejarah kerana sejarah itu sendiri sejauhmana kita telah berjaya berubah.


Peranan kuasawan (pemerintah) dahulu dan sekarang...
Ada dua jenis mereka ini. Kalau kuasawan campur niagawan, dia jadi ahli perniagaan. Kerjanya tukang sambut projek saja. Tapi kalau kuasawan yang mendampingi badan bukan kerajaan (NGO) perjuangkan lapangan hidup bagi kebahagiaan murbawan (rakyat biasa), mereka itu kuasawan yang berjuang.
Rashid Maidin, Abdullah CD, Ahmad Boestamam, Ishak Haji Muhammad, Chin Peng, Dr Burhanuddin al-Helmy pejuang kemerdekaan sebenar. Mereka semua ini berjuang untuk kemerdekaan sementara bangsawan penikmat kemerdekaan.
Orang yang duduk di pejabat saja itu carma (cari makan). Saya namakan orang yang tidak berjuang tetapi mendapat hasil daripada perjuangan orang lain itu sebagai penikmat kemerdekaan. Golongan bangsawan misalnya penikmat kemerdekaan. Mereka tidak berjuang. Mereka menikmati hasil perjuangan orang lain.
Penting sekali kuasawan mengutamakan nasib murbawan. Yang menyediakan kebahagiaan untuk murbawan tetapi jika kuasawan yang hanya untuk diri sendiri, bergabung dengan niagawan untuk menghitung keuntungan sendiri bukan untuk kebahagiaan untuk murbawan. Kadang-kadang dari niagawan masuk menjadi kuasawan juga ada asalnya kuasawan menjalar masuk menjadi niagawan.


Bendera Sang Saka yang dihebohkan pemerintah sehingga Pak Samad turut terheret?

Kehangatan pemilihan beralih kepada PAS


Selepas pemilihan sayap Umno selesai semalam, kehangatan kempen kini mula membara dalam PAS, saingan utamanya dalam merebut undi Melayu.

Di peringkat sayap Pemuda parti Islam itu, persaingan untuk jawatan nombor satu dewan itu semakin jelas apabila akar umbi mula melobi secara terbuka untuk calon pilihan masing-masing.


Perkembangan ini amat berbeza dengan tahun-tahun sebelumnya apabila hasrat mereka tidak dinyatakan dengan jelas, atas kepercayaan tradisi dalam PAS bahawa "calon berkempen akan kalah".

Jika tahun lepas Nasruddin Hassan menghadapi laluan mudah selepas 'mewarisi' kerusi itu daripada Salahuddin Ayub yang beralih ke peringkat naib presiden, kali ini kemungkinan besar permainannya tidak sama.

NONEPerkembangan terbaru menunjukkan sekurang-kurangnya bakal berlaku persaingan tiga penjuru antara tiga tokoh penting dalam dewan itu antara penyandang, Ketua Pemuda Johor Suhaizan Kaiat dan aktivis anti Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) Zulhazmi Shariff.

Batu Pahat buka panggung

Seperti mahu membuka panggung, PAS Batu Pahat tampil menjadi pihak pertama 'berkempen' untuk Suhaizan, pemimpin muda paling berpotensi mencabar kedudukan Nasrudin yang juga anggota Parlimen Temerloh.

"Kami berpandangan, Suhaizan memiliki kewibawaan serta kemampuan untuk membawa Pemuda PAS ke pentas nasional dalam memperjuangkan pelbagai isu yang timbul hari ini.

"Ini bukan cakap kosong...," katanya ketuanya Mohd Salleh Tamjis dalam kenyataan medianya yang memberikan pencalonan kawasannya kepada Suhaizan.

Kenapa Dato Husam tidak tegur kerajaan semasa menjadi Exco?

Forum Audit Negara 2012: Apa Hubungkait Ahli Politik Dan Pemodal?

Ustaz Azhar Idrus; Suami Makan, Isteri tengok Raja Lawak

JPJ Minta Lesen Masa Tengah Solat Sunat Atas Motor! - Ustaz Azhar Idrus

'Bodonyeee Natang Niii !!' - Ustaz Azhar Idrus

Kain Terlucut Nampak 'Angry Bird' Ketika Solat - Ustaz Azhar Idrus

Kentut Tahap Kronik..'Seminit 142 Kali!' - Ustaz Azhar Idrus

'Style' Rambut, Cukur Tepi Jambul Atas (QAZA') - Ustaz Azhar Idrus

Makmum: Subhanallah!!.. Tok Imam: Natang Mende aa?? - Ustaz Azhar Idrus

"JKK Wi RM500 Tok Gi Doh Sejik!" - Ustaz Azhar Idrus

UAI: 'Wheelchair' Kejar 'Trip'!

UAI: 'Tok Imam Akok Duk Mulut, Potong Mat Rempit!'

Produk Makanan Yang Menggunakan Bacaan Ayat Al-Quran - Ustaz Azhar Idrus

SYIAH DI MALAYSIA - Ustaz Azhar Idrus

Lihat Perempuan Niat Kerana Mengagumi Kejadian ALLAH - Ustaz Azhar Idrus

"Minyak Naik KETETAPAN ALLAH!" - Ustaz Azhar Idrus

ASB2 untuk siapa?


KETIKA Datuk Seri Najib Razak awal-awal menjadi Perdana Menteri, beliau menjanjikan perpaduan nasional melalui kempen 1Malaysia dan Model Ekonomi Baru (MEB). Dasar ekonomi yang diuar-uarkan ini dikatakan akan mengambil pendekatan tindakan afirmatif berasaskan keperluan, yakni kepada golongan berpendapatan 40 peratus terendah tanpa mengira kaum.

Usaha ini menandakan pemisahan daripada Dasar Ekonomi Baru (DEB) sebelum ini yang berasaskan kaum. Dengan anjakan paradigma ini, Najib mengisyaratkan bahawa pembangunan ekonomi negara pada masa depan akan bertunjangkan prinsip keterangkuman sosial, di mana setiap rakyat Malaysia akan dihitungkan, khususnya mereka yang paling memerlukan bantuan.

Malangnya, janji Najib semua sudah terbatal. Konsep 1Malaysia kini menjadi tidak lebih daripada jenama bagi kedai runcit subsidi, klinik bergerak, skim perumahan mampu milik, menu makanan bajet, serta peruncit tekstil dan lain-lain lagi.

Pada masa yang sama, MEB pula jelas dipinggirkan oleh NEB versi baru yang dinamakan agenda Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera (PEB).

7km bernilai RM200 juta: Tender fasa pertama Lebuhraya KB-K.Krai dikeluar

Mustapa Mohamed
KOTA BHARU - Kerajaan pusat telah mengeluarkan tender bagi fasa pertama pembinaan Lebuhraya Kota Baharu-Kuala Krai, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Mustapa, yang juga Pengerusi Majlis Tindakan Pembangunan Persekutuan Negeri Kelantan berharap pembinaan fasa pertama dari Pasir Hor ke Kadok di sini, sejauh 7 kilometer melibatkan kos kira-kira RM200 juta, dapat dimulakan tahun depan.

"Kita berharap tender berkenaan dapat diputuskan oleh Kementerian Kewangan pada Disember ini, dan pembinaan dapat bermula selepas itu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan pembukaan laluan Kota Baharu ke Pasir Pekan, Tumpat bagi Jambatan Kedua Sultan Yahya Petra di sini hari ini.

Wanita Umno tidak mampu berubah

KUALA LUMPUR: Keputusan yang berulang dalam pemilihan parti Umno di mana Shahrizat Abdul Jalil kekal menjadi Ketua Wanita Umno adalah bukti jelas bahawa Wanita Umno terus-menerus dalam state of denial – dalam keadaan menafikan apa yang dikehendaki oleh rakyat.

Timbalan Ketua Wanita PKR, Rodziah Ismail apa yang dikehendaki rakyat supaya parti yang memerintah Malaysia itu melakukan perubahan yang berani, menggantikan kepimpinan yang terpalit dengan korupsi dan nepotisme.

Katanya, Wanita Umno adalah parti yang berpegang pada pemikiran lama dan jumud yang hanya bernilai dalam agenda tanpa perubahan, dengan para pemimpin yang ingin kekal berkuasa dulu, kini dan selamanya untuk menentukan perolehan habuan seperti NFC dan Awan Megah.

Keputusan sayap Umno tak wakili suara akar umbi

Liew Chin Tong 
SHAH ALAM –  DAP mendakwa keputusan pemilihan Wanita, Pemuda dan Puteri Umno semalam tidak mencerminkan tranformasi sebenar dalam pucuk pimpinan sayap parti itu kerana ia tidak mewakili suara majoriti ahli di peringkat akar umbi.

Pengarah Pendidikan Politiknya, Liew Chin Tong mendakwa, hanya perwakilan yang dilantik dibenarkan mengundi bagi menentukan pemimpin di peringkat bahagian dan pusat sekali gus pelaksanaan sistem “Electoral College’ yang diuar-uarkan Umno tidak menepati kriterianya.

“Dalam pemilihan Umno, ia sebenarnya bukan pilihan raya atau pemilihan oleh semua ahli tetapi oleh sesiapa yang memenangi bahagaian sahaja.

“Cara itu memang memihak kepada penyandang jawatan dan inilah keputusannya di mana penyandang jawatan dapat meneruskan jawatan mereka,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online, hari ini.

Penyamun Bodoh: Samun Berparang Cyber cafe Danau Kota Setapak - Siar Hasil Samun Kat FB

Banjir kilat landa Balik Pulau

Unholy War: IDF ultra-Orthodox under friendly fire from Hasidic communities

Syria's minorities: Caught in the middle?

Rights group says Syria uses torture

Anwar Ibrahim: Work Hard! Bagi Setengah Jam Sehari, Sebarkan Sedaya Upaya Kita

Al Fatihah: Dr. Radin Umar dalam kenangan

Perutusan Aidiladha Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim

Susahnya Menangkap Pencuri Di Negeri Pencuri...!!!

Di sebuah kampung, seorang pemuda kelihatan dikejar puluhan orang yang ingin menangkapnya. “Pencuri! Dasar pencuri! Gantung,” teriak masyarakat desa ke arah si pemuda. Sepanjang jalan, celaan, hardikan, bahkan pukulan tertuju ke diri si pemuda yang dituduh mencuri. Si pemuda cuma diam pasrah.

Di sebuah balai pertemuan desa, si pemuda itu diadili. Seorang hakim bertanya,“Mana barang buktinya?” Seorang pegawai desa menunjukkan sebuah bungkusan.” Ini, Pak!” Tampak dari luar balai desa, beratus-ratus pengunjung terus saja berteriak, ”Gantung! Habiskan!"

Entah kenapa, suara teriakan-teriakan itu tiba-tiba diam ketika hakim membuka bungkusan.“Hmm, apa ini?” Tanya hakim ke si pemuda. Agak lambat, pemuda itu menjawab, ”Gelas emas, Pak!” Sebuah benda berwarna emas menyerupai gelas besar antik. Gelas emas itu jelas bukan barang sembarangan. Persis seperti barangan kerajaan ratusan tahun lalu. Nampaknya, pengunjung yang sebahagian besar petani miskin begitu takjub dengan barang bukti itu.

“Dari mana kamu dapatkan benda ini?” Tanya hakim kemudian. ”Rahsia!” Jawab si pemuda spontan.“Kenapa?” Tanya hakim lagi.” Kerana di sana masih banyak yang lebih bagus,” jawab si pemuda mantap.“Kalau begitu, kamu akan dihukum gantung!” Gertak si hakim mulai galak. ” Sila! ” Ucap si pemuda lagi – lagi tenang.

Ahli akademik: Kemenangan pemimpin terpalit skandal petanda Umno hidapi sindrom beku, jumud

Dr-Maszlee
SHAH ALAM, 13 OKT: Kemenangan pemimpin terpalit skandal dana awam dan politik wang dalam Pemilihan Umno 2013 menunjukkan ahli parti itu tidak menganggap perbuatan salahguna kuasa dan rasuah sebagai satu dosa, sebaliknya menganggapnya sebagai hak pemimpin mereka.
Menurut pengananalis politik, Dr Maszlee Malik, kemenangan pemimpin dari golongan itu sekaligus membuktikan Umno bukan sahaja masih takut hendak berubah, malah turut dilanda sindrom beku dan jumud.
“Masalahnya mereka tak anggap rasuah itu sebagai rasuah tetapi anggap sebagai hak pemimpin Umno dan mana-mana Menteri dan ini menyebabkan pemimpin terus bertindak sewenang-wenangnya.
“Mereka sudah selesa dalam keadaan ini, jadi mengapa mereka perlu berubah?” Soal pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) itu ketika dihubungi TV Selangor.
Dr Maszlee menambah, Umno turut berhadapan isu ketandusan pemimpin yang mampu menongkah arus yang mempunyai visi jelas dan berani bagi membawa Umno keluar dari acuan politik lapuk serta masalah rasuah.

Firma audit antarabangsa dedah rasuah negara makin buruk


KUALA LUMPUR: Tinjauan terkini Ernest & Young’s di kalangan eksekutif perniagaan di negara ini mendapati Malaysia dihinggapi wabak rasuah yang berleluasa dan semakin meningkat.

Malah tinjauan firma perunding antarabangsa ini disahkan oleh Laporan Ketua Audit Negara 2012 yang mendedahkan amalan boros dan penyelewengan membabitkan kos berbilion ringgit dalam agensi kerajaan, kata Setiausaha Agung DAP,  Lim Guan Eng.

Menurut Guan Eng, Ahli Parlimen Serdang,  Ong Kian Ming ketika mengkaji laporan Ketua Audit Negara 2012 menganggarkan RM 6.5 bilion wang negara terbabit dalam 64 kes urusan meragukan.

“Laporan Ketua Audit Negara 2012 telah menimbulkan masalah yang berulang saban tahun berhubung perbelanjaan yang berlebihan, kurang penggunaan, sub-standard atau pembayaran melebihi harga pasaran dalam perolehan tugas, barangan dan perkhidmatan (agensi kerajaan),” ujar Guan Eng.

Antaranya pembelian 20 jam dinding oleh Jabatan Penerangan berharga  RM3,810 setiap satu berbanding RN100 seunit harga pasaran dan pembelian tiga unit pengimbas bersaiz A4 dengan kos RM14,670 seunit berbanding RM200 harga pasaran.

Ke arah mana Felda nak dibawa?

FELDA telah ditubuhkan pada 1 Julai 1956, sebagai Badan Berkanun di bawah Fasal 3 Ordinan Pembangunan Tanah 1956.
Sehingga kini Felda telah berjaya membuka tanah seluas 905,448 hektar merangkumi 537,738 hektar milik 112,635 peneroka di 317 Tanah Rancangan Felda seluruh negara.
Manakala, 367,710 hektar ladang dikendalikan oleh Felda Plantation Sdn Bhd(FPSB).
Ketika mula2 masuk Felda, setiap peneroka menandatangani ‘ Surat Perjanjian Antara Peneroka dengan Felda ‘.
Ke arah mana Felda nak dibawa?Apabila selesai Bayaran Kembali atau mudah difahami hutang Pembangunan Ladang, kos kawasan Kampung, potongan/pinjaman persendirian dan faedah/interest 6.25% setahun; maka peneroka dipujuk dengan berbagai cara, tekanan dan ugutan agar menyerahkan urusan Tanam Semula kepada Felda.
Felda mengeluarkan berbagai jenis perjanjian baru untuk tujuan tersebut.
Antaranya:-
1. Perjanjian Antara Peneroka dan Felda Berkuatkuasa Selepas Hakmilik, yang dulunya dikenali Borang Kuning(sebab borangnya berwarna kuning),
2. Perjanjian kawasan Tanam Semula Tanah Sawit kepada Sawit/Tanah Getah kepada Getah,
3. Perjanjian Pindaan Rancangan Sawit/Getah Sistem Blok,
4. Perjanjian Pemulihan Kebun Peneroka,
5. Perjanjian Tanam Semula Untuk 36 bulan,
6. Perjanjian Pengurusan Tanam SemulaBagi warga Felda terutamanya yg bergelumang secara langsung dengan kehidupan di ladang masing2, tentu tidak lupa asakkan bertubi2 agar peneroka serahkan pengurusan kebun kpd Felda.
Alasannya, peneroka dah tua, tak upaya dll.
Jentera GPW(Gabungan Perkumpulan Wanita) paling aktif dipergunakan untuk meyakini apa jua kehendak Felda.
Mana2 peneroka atau anak peneroka yg mahu bebas dari belenggu hutang dan ingin menguruskan kebunnya secara persendirian ditohmah dan di nafikan hak mereka. ‘tak tau bersyukur, kacang lupakan kulit, pengkhianat, penghasut dll’.

Apa lagi Dr. Mahathir mahu?

Apa lagi Dr. Mahathir mahu?
MANTAN Perdana Menteri  ini telah pun bersara dengan penuh hormat.
Anak-anak beliau begitu 'menjadi'. Salah seorang daripadanya tersenarai dalam  40 jutawan dari Malaysia oleh majalah 'Forbes' dan 'Asian Week'. Begitu juga apabila seorang anaknya berjaya menjadi Menteri Besar. Ada antara anak-anaknya diberikan jawatan sebagai pengarah berberapa syarikat gergasi di negara ini.
Tun Dr. Mahathir sendiri menjawat Penasihat Petronas, Proton, Perbadanan Putrajaya dan berbagai lagi jawatan penting dalam agensi kerajaan dan swasta.
Beliau nampaknya begitu berjaya. Namun mengapa masih tidak berpuas hati dan mengkritik apa sahaja seolah-olah masih bertaring dan punyai kuasa. Sedangkan dirinya kini  seorang pesara biasa saperti juga pegawai atau menteri lain?
Contohilah mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang lebih banyak masa bersama keluarga tersayang tanpa masuk campur sangat dalam hal ehwal politik.
Tidakkah lebih baik apabila sudah bersara menumpukan masa untuk beribadah sebagai bekalan akhirat?  Buat apa peningkan kepala memikirkan hal-hal politik kerana apabila ada pengganti bermakna ada noktah di situ.
Diharap Tun Dr Mahathir fikirkanlah apa yang terbaik untuk diri sendiri sebelum terlambat.

Pemilihan lembu2 pun ada #Blackout jugak....wakakakaka..!!!


Pesanan KHAS kepada pengkritik FB dan ulamak - Dato Husam Musa

Kemenangan KJ dan Shahrizat bukan kerana “undi popular”, kata blogger Umno


Kemenangan yang diraih oleh Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan Khary Jamaluddin Abu Bakar bukanlah kemenangan mutlak kerana dalam sistem baru "electoral college" bagi pemilihan Umno, tidak kira berapa banyak undi dibuang, ia hanya dianggap sebagai satu undi bagi peringkat bahagian kata penulis blog pro Umno Syed Akhbar Ali (gambar).
Beliau yang menggendalikan blog "Outsyed The Box" menyifatkan kemenangan yang diperoleh kedua-dua penyandang Ketua Pemuda dan Ketua Wanita tersebut hanyalah "menang mudah".
"Tidak kiralah banyak mana undi yang diperoleh, setiap bahagian dikira sebagai satu undi.
"Terdapat 191 bahagian Umno. Jika calon menang 97 bahagian (lebih daripada setengah 191 bahagian), beliau diisytiharkan sebagai menang mudah," kata Syed Akbar, merujuk kepada kemenangan yang diraih oleh Khairy dan Shahrizat semalam.
Penulis blog yang pernah menggelar Datuk Seri Najib Razak sebagai "sewel" itu mahu pengiraan keputusan pemilihan sayap Umno kali ini dinilai menerusi "undi popular", namun malangnya ia tidak dilaksanakan.

MCA: Mukhriz guna isu perkauman untuk menang pemilihan Umno


MCA mengecam tindakan mementingkan diri oleh Datuk Mukhriz Mahathir (gambar) yang bermain isu perkauman kerana tidak menghormati masyarakat berbilang kaum di Malaysia dan hanya akan menyekat pembangunan negara.
Timbalan Ketua Publisiti MCA, Loh Seng Kok menggesa Menteri Besar Kedah itu mengambil pendekatan yang lebih matang dan tidak memperjudikan nasib kaum lain semata-mata mahu menang dalam naib presiden Umno.
"Jika mereka mahu memenangi sokongan ahli parti, mereka patut berkempen berdasarkan pencapaian dalam parti untuk membuktikan mereka adalah calon terbaik," katanya yang juga ahli jawatankuasa pusat MCA.

What about popular vote – did Khairy, Shahrizat win that? Umno blogger demands to know

A pro-Umno blogger has questioned the victories of Umno Youth chief Khairy Jamaluddin and his Wanita counterpart, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, pointing out that there is a need to know if they won the popular vote.

Syed Akhbar Ali of OutSyed The Box said their victories were not absolute because the party's new election system is based on the electoral college system where no matter how many, or how few, votes are cast, in the end each division counts as just one vote.

In explaining the voting system involving 191 Umno divisions, he said if a candidate wins 97 divisions or just more than half of 191 divisions, he or she is declared the simple winner.

"But what is the number of popular votes cast? This is what we want to know. Don't forget there are about 80,000 voters for the Youth chief post and another 80,000 voters for the Wanita chief post. Spread over 191 divisions, this averages out to about 400+ voters per division only.

"So where is the popular vote count? Or is Umno going to cover it up?" he questioned in his blog today.

“Did Khairy and Shahrizat win or lose the popular vote?" he asked, referring to the total number of votes cast for each position and what percentage of those did the two win.

5 months after GE13, BN back to its bad ways blinded by arrogance, cheered on by Umno Malays


GE13 is already five months behind us now, but over these past two weeks, the condition of mental regression among our politicians has actually gone from bad to worse, probably because the Umno party election is just around the corner.
If our leaders choose to regress to conservatism in order to please the voting delegates and if Umno fails to revert to the right track after this, there is then nothing much we can count on the transformation programme.
5 months after GE13, BN back to its bad ways blinded by arrogance, cheered on by Umno MalaysWe have heard a good deal of absurd remarks over the past two weeks, including shoot-first before arrest, threats to close down newspapers, only a handful of items have civil servants purchased at inflated prices, lost guns could have dropped into the sea, Chinese Malaysians specialise in illegal activities, and universities should progressively phase out English teaching.
Denial mode
Mental regression is a gravely serious phenomenon that is poised to bring on negative impact on a number of areas.
Firstly, the spirit of rule of law could be eroded, jeopardising PM Najib's legal reform initiatives. The 2013 Prevention of Crime Act (Amendment and Extension) has been hastily passed in the Parliament, dealing a major blow to the principles of law.
Although the minister has assured that the police would not abuse the power to detain a suspect before trial, given the level of professionalism and capability of our police personnel (to an extent that even guns and firearms can be lost), such assurance is simply unconvincing.
Some have justified the act citing the fact that detention without trial has been practised even in the United States, without realising that the US has used the anti-terrorism act to deal with mostly foreign terrorists, not criminal suspects.
The argument that the police should be allowed to shoot if they have evidence in hand is a mere contempt of he country's legal system. How can the police ever double up as judges? How can they be sure the evidence they have in hand is flawless?

Shahrizat, Khairy wins confirm Umno's talent scarcity & endorsement for corruption

Shahrizat, Khairy wins confirm Umno's talent scarcity & endorsement for corruptionKUALA LUMPUR - The victories of Shahrizat Jalil and Khairy Jamaluddin have been hailed as signs that Umno members wanted stability and a 'balanced' leadership over the right-wingers in the party led by former premier Mahathir Mohamad.
The BN media described the victories as a thumbs-up for Prime Minister Najib Razak's 'moderate' approach.
Yet it is hard to draw the line between the hawks and doves in Umno as the party's overriding policy across all factions is to secure and entrench Malay 'supremacy' over all the other races in the country.
It is telling that during Najib's stewardship of Umno and Malaysia, both have seen the worst episodes of racism and racial bullying, religious bigotry and religious bullying.
And just weeks ago, Najib reneged on his own reform program, introducing further affirmative action policies that granted special economic aid to the Malays at the expense of the minorities.
He was accused of taking the drastic step so as to gain the favor of the party's 'hardliners' and to ensure his lieutenants including Shahrizat and Khairy secured a safe passage.
Endorsement for corruption, talent vacuum
The political Opposition saw the return of Shahrizat and Khairy as an endorsement for the continuation of Umno's corrupt policies.
Shahrizat, re-elected as the Wanita or Women's chief, is known for her Cow-gate financial scandal while Khairy, re-elected as the Youth chief, has often been called the country's wealthiest unemployed 30-something in a reference to the days when he was left out of the Cabinet.
"Both were returned because there was no real competition. They were basically facing a batch of unknowns. Firstly, this underscores Umno's shocking lack of talent. It is the first danger sign for the party. Secondly, those who contested like Sanusi's son Akhramsyah, were hardly impressive. Even before they are in power, these young competitors were using race and religion to win. They also didn't have the national reach and monetary resources that Khairy and Shahrizat had," PKR vice president Tian Chua told Malaysia Chronicle.
"Khairy and Shahrizat will also use the race and religion card when it suits them - remember Khairy is the one who waved the keris with Hisham. They threatened the non-Malays. So what 'progressive' is Khairy talking about? As for corruption, this is Umno culture - whether the president is Mahathir, Badawi or Najib. Look at figures and you can see that the biggest corruption actually took place during Najib's past 5 years. Even Shahrizat dares to openly say, who in BN has no 'problems'? So this is the status quo in Umno. It is bad for Umno and a tragedy for Malaysia."

Cow-gate role model for women?

Shahrizat, a 'ROLE MODEL' only to corruption-filled Umno: For M'sia, it is a TRAGEDY


It was reported today that the former senator and Minister for Women’s Development Shahrizat Jaili retained her party post as Wanita Umno chief for a second term.
I think that it is rather unfortunate that the women of Umno still do not realize the implications of reinstating Sharizat as the Umno Wanita (women's wing) chief.
If this rot is allowed to continue, our country’s coffers will be plundered further without regards to our children’s future.
Shahrizat, a 'ROLE MODEL' only to corruption-filled Umno: For M'sia, it is a TRAGEDYWith the country’s current dilemma of diminishing economic strength even within the Southeast Asia region, we must seriously consider reversing the situation through serious reform and proper administration. That means electing clean and responsible leaders to lead the country.
Bizarre 'role model'
It is totally bizarre that she harbour hopes to inspire and be a ‘role model’ for women, citing her comeback as an example.
If Sharizat is convincingly uninvolved in the scandal, she would have sued her husband for tarnishing her name. She would also have apologized to the public for the family-related NFC scandal.
Sharizat said that she developed ‘inner-strength’ during the last two years due to the NFC tragedy. It is imperative that I question her if that ‘inner-strength’ means that we should be expecting more unaccounted and family-related fund mismanagement in the future?
What sort of messages is Umno sending to the rakyat – that it is alright for a person associated with scandals to be an office-bearer and to be a national leader?
Worse still, why is there no further action on her husband?

Umno, the M’sian crook

To Umno, the average Malaysian has no right to stand up for themselves and demand equality; nor do they have the right to question the government; of which Umno is the main stakeholder of any wrongdoings.

Vision 2020 – the nation’s ambitious ideal mooted 22 years ago by none other than its most ‘famous’ premier, Dr Mahathir Mohamad. Among others, the vision calls for economic prosperity, social well-being, educational world class, political stability and psychological balance.
Two decades after it was unveiled during the tabling of the Sixth Malaysia Plan, the vision which has seven years’ of grace period left, is anything but achievable.
Vision 2020 remains elusive. Still, Malaysia has created a record of sorts – it is number one in obesity, ranking top in Southeast Asia and sixth in the Asia Pacific region.
Malaysia has also made it to the list of the ‘most corrupted countries’ as revealed by the Ernst and Young report.
That is not all. Press freedom in Malaysia has dropped to a new low, ranking 145 out of the 179 countries in the World Press Freedom Index.Malaysia fell 23 spots to its lowest ever position from the previous ranking of 122 in 2011-2012.
Education- wise, Malaysian public universities continue to decline in the QS World University rankings with only Universiti Malaya (UM) still in the top 200 this year, while Singapore’s National University of Singapore (NUS) has moved up to 24 in the world.
It is not only the people’s standard of living that has taken a beating. Even animal welfare in Malaysia is deplorable, as lamented by the 124-year-old The Mayhew Animal Home and Humane Education Centre’s that says Malaysia lacks respect for its animals.
Suicide rates are on the rise in Malaysia. According to the National Suicide Registry, there was an average of two suicides a day in 2011.
But do such infamies worry the government of the day? Hardly, for the federal administration too has gone on to create history as far as wasting taxpayers money goes, as proven by the Auditor-General 2012 report.

6 corner fight for PAS vice presidency?

Speculations are rife that there may be 6 possible candidates vying for the vice presidency seats during party polls in November
PETALING JAYA: Three new personalities within PAS have been speculated to be making bids for the vice presidents’ posts. However the trio are not known to have made a pact to unseat the incumbents.
The current vice presidents are Salahuddin Ayub, Husam Musa and Mahfuz Omar. Of the three, Salahuddin lost both the Pulai parliamentary and Nusajaya state seats in Johor during the 13th general election.
In an interview with FMT Salahuddin said that he would only defend his post if he received 70% support from the delegates.
Husam lost his bid to wrestle Putrajaya but increased his majority in his state constituency, Salor in Kelantan. He however was dropped from the exco line-up.
Only Mahfuz has maintained his political career in the national level. He is Pokok Sena MP and also the Kedah PAS commissioner currently; following the death of former commissioner and ex – Menteri Besar, Azizan Abdul Razak.
Salahuddin, Mahfuz and Husam are all aligned to the non-ulama faction.

Khalid jawap Anwar, bukan senang kumpul lebihan dana kerajaan negeri

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (gambar) berkata pihaknya mempunyai alasan tersendiri dalam cara membelanjakan lebihan dana kerajaan negeri.
  
Beliau berkata ia perlu dilakukan dengan tertib agar rakyat tahu tujuan dana itu digunakan.
  
Proses mengumpulkan lebihan dana kerajaan negeri adalah sesuatu yang sukar dilakukan dan ia memerlukan strategi lebih teliti dalam membelanjakannya, katanya kepada pemberita selepas penyerahan lembu untuk korban sempena Aidiladha di Masjid Kampung Pendamar di sini hari ini.
  
Beliau berkata kritikan yang diterima daripada Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pada forum di Petaling Jaya malam tadi yang melabelnya sebagai gagal membelanjakan perolehan negeri dengan baik sebaliknya hanya berbangga dengan lebihan dana itu, dianggap kritikan biasa.
  
"Pada saya, ia (kritikan) hanya perkara biasa dan saya anggap Anwar ibarat memberi galakan untuk melakukan lebih banyak perbincangan sesama pemimpin agar dapat menjana strategi terbaik menguruskan dana kerajaan negeri," katanya. – Bernama

Kalau tidak ada perubahan, tunggu sahaja saat kematian umno....

Aspan Alias

Saya amat percaya, setelah selesai pemilihan diperingkat sayap UMNO semalam, UMNO jauh dari penyelesaian dari masalah. UMNO tetap sebuah parti yang memerlukan penyelenggaraan yang rapat kerana terlalu banyak perkara yang perlu di selesaikan. Masalah datang satu persatu dengan cepat sedangkan penyelesaiannya datang dengan begitu lambat dan perlahan.

Kemenangan Khairy Jamaludin merupakan satu perkara yang baik dan ini sahajalah satu kejadian yang sangat jarang dan payah terlihat di dalam UMNO itu. Kemenangan Khairy macam mana positif pun kepada UMNO ia tidak lah boleh menjamin transformasi itu akan berlaku.

Transformasi dalam kontek penyelesaian UMNO memerlukan pucuk pimpinan UMNO berkorban untuk memastikan transformasi itu boleh dilaksanakan, kerana penyebab yang mendesak dilakukan transformasi itu adalah hasil kesalahan mereka juga. Pelaku-pelaku kepada kesalahan terhadap negara itu tidak mungkin boleh melakukan transformasi itu.

Itu sebabnya dalam posting semalam saya menyatakan yang tugas dan tanggungjawab Khairy amat berat, malahan lebih berat dari tanggungjawab pemimpin yang lain dalam UMNO itu yang sudah pasti akan terus menghalang apa-apa kemajuan yang dilakukan oleh Pemuda UMNO itu. Malahan, Khairy terpaksa berhadapan dengan masalah barisan kepimpinan Pemuda (Exco) yang ada bersama beliau itu. Khairy akan menghadapi masalah memberikan kefahaman dan semangat untuk perubahan yang perlu dilakukan dan yang perlu di pelopuri oleh pemuda itu sendiri.

PKR gesa tubuh IPCMC bagi tangani isu ‘tembak dahulu’

nurul - tembak
SHAH ALAM 13 OKT : Ketua Polis Negara (KPN) perlu mewujudkan Suruhanjaya Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) bagi menyelesaikan isu ‘tembak dahulu’ dengan berkesan, tegas Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali.
Kata Azmin, beliau merujuk kepada cabaran KPN, Tan Sri Khalid Abu Bakar terhadap Ahli Parlimen Padang Serai, N Surendran untuk ‘menemani’ Polis dalam operasi memerangi jenayah.
“Daripada mengeluarkan cabaran itu, KPN perlu menangani masalah rakyat dengan (bertindak ke atas) kenyataan mengejutkan yang dibuat oleh Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi lebih seminggu lalu,” kata Azmin dalam kenyataan medianya.
Sebelum ini, Ahmad Zahid pada majlis taklimat keselamatan kepada pemimpin masyarakat di Ayer Keroh mencadangkan dasar “tembak dahulu” kepada polis dalam menangani ahli kongsi gelap yang disyaki.

Pekida sahkan tiada kaitan dengan Tiga Line dan Geng 30..!!!


Gambar dari leecopperten.blogspot.com.Gambar dari leecopperten.blogspot.com.Presiden Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah (Pekida) Malaysia, Jamaludin Yusof menegaskan dua kumpulan yang diharamkan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) baru-baru ini iaitu Tiga Line dan Geng 30 tidak mempunyai kaitan dengan mereka.
Jamaluddin berkata, Pekida merupakan sebuah pertubuhan yang sah didaftarkan dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS) sejak 1983.
"Mengatakan Tiga Line dan Geng 30 mempunyai kaitan dengan Pekida sama sekali tidak benar.
“Ahli Pekida berdaftar dan kami mempunyai perlembagaan yang mesti dipatuhi oleh setiap ahli. Setiap ahli kami mempunyai kad yang sah dan tidak terlibat dalam sebarang aktiviti menyalahi undang-undang," katanya yang memegang jawatan tersebut sejak 2008 kepada The Malaysian Insider awal minggu ini.
 Jamaludin, 60, berkata sepanjang bergiat aktif dalam Pekida selama 30 tahun, matlamat pertubuhan tersebut hanya  membela nasib kaum Melayu khususnya dalam ekonomi dan keselamatan.
"Pekida adalah pertubuhan yang berlandaskan moto 'amal makruf nahi mungkar', ini adalah matlamat awal sejak penubuhannya dan kami tidak pernah lari daripada landasan ini.
"Kami bukan pertubuhan gengster atau pun kongsi gelap, apa yang kami laksanakan adalah demi memartabatkan dan menjaga keselamatan kaum Melayu," katanya.
Beliau bagaimanapun tidak menolak terdapat segelintir bekas ahli Pekida yang menyertai Tiga Line dan Geng 30 sehingga menyebabkan terkena tempias hingga menimbulkan persepsi tidak baik.
"Memang ada bekas ahli Pekida yang menyertai kedua-dua kumpulan tersebut.
"Secara tidak langsung apabila berlaku perkara tidak baik, Pekida pun kena tempias juga walhal kami tidak buat semua itu," katanya.

'Terima kemenangan KJ, tapi awas dengan liberalisme dalam Pemuda Umno' - Syed Jamal

Pencabar Khairy Jamaluddin Abu Bakar, Syed Rosli Syed Harman Jamalullail menerima kejayaan Khairy mengekalkan jawatannya tetapi memberi amaran ia akan membuka ruang kepada "unsur liberalisme" untuk meresap masuk ke dalam sayap itu.

NONE"Kemenangan beliau sudah dapat dijangka. Saya sudah tentu akan beri sokongan kerana beliau sudah menang tapi saya harap beliau dapat beri fokus kepada golongan di bawah.

"Bagaimana pun, saya rasakan unsur-unsur liberalisme yang dibawakan YB KJ (Khairy) sedang meresap masuk ke dalam Pemuda," katanya ketika dihubungi Malaysiakini petang ini.

Menurutnya, jika ia tidak dikawal, Pemuda perlu bersedia berhadapan risiko hak-hak orang Melayu disamatarafkan dengan bangsa-bangsa lain kelak.

"Adakah orang Melayu sudah bersedia? Wajarkah kita mengalah apabila hak-hak kita diapungkan untuk sama rata dengan bangsa-bangsa lain?" katanya.

NONEBeliau berkata demikian sewaktu mengulas ucapan kemenangan Khairy yang kesal lawannya menggunakan kempen bersifat 'terkebelakang' dalam pemilihan untuk jawatan itu.

Syed Rosli semalam juga diberitakan tidak turun mengundi bagi pemilihan bahagian sendirinya iaitu bahagian Pandan.

Menjelaskan perkara itu, Syed Rosli berkata beliau sekarang diwadkan di sebuah hospital di Ampang akibat radang usus kerana kekurangan serat.

Pro-Umno “Outsyed The Box” marah Najib kerana salah urus tadbir negara


Kerajaan sekarang seperti tidak mempunyai hala tuju, kata Syed Akhbar Ali. Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 13 Oktober, 2013.Kerajaan sekarang seperti tidak mempunyai hala tuju, kata Syed Akhbar Ali. Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 13 Oktober, 2013.Penulis blog pro-Umno Syed Akhbar Ali yang mengendalikan blog “Outsyed The Box” lantang mengkritik pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kerana mendakwa berlaku salah urus dalam pentadbiran kerajaan.
Syed Akhbar baru-baru ini mengejutkan dunia penulisan blog dengan kritikan lantangnya terhadap kerajaan dan menjadi penulis blog Umno pertama yang menggelar Najib “sewel” secara terbuka melalui penulisannya.
“Saya hanya marah sebab berlaku salah urus dan kekeliruan kerajaan hari ini. Mereka tidak mempunyai hala tuju dan kita tidak dapat melihat pertumbuhan ekonomi sejak sekian lama,” kata penulis blog berusia 53 tahun itu dalam satu wawancara bersama The Malaysian Insider baru-baru ini.
Syed Akhbar dilantik oleh Najib untuk menganggotai Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah (PPPR) bagi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bersama 10 yang lain.
PPPR yang dipengerusikan oleh Datuk Johan Jaaffar bertujuan membantu SPRM dalam mencapai matlamat mewujudkan masyarakat benci rasuah di pelbagai sektor.

'Saya sayang negeri saya, tidak jadi wakil rakyat pun takpo' - Dato Husam Musa

Belakang tabir dari perbahasan dewan Dato' Husam Musa

Anwar Ibrahim: Yang Besar Sapu Submarine, Yang Tengah Sapu Lembu, Yang Bawah Sapu Jam

Santai Ahad: Gambar terbaik Pemilihan Umno

Terbaik Terbaik1
Insiden baling mikrofon Mesyuarat Perwakilan Wanita UMNO Bahagian Gua Musang di Bukit Chekati. Gara-gara pencalonan ditolak  empat perwakilan daripada Cawangan Sungai Paloh naik angin.
“Sokmo tiap-tiap tahun mesyuarat agung lagu ni!”, katanya sebelum mikrofon dibaling ke lantai. Sepatutnya dia baling ke arah sasaran!!