Ahad, 16 Jun 2013

Penang freak storm: Dad wants to see missing son

Solve election cheating issues, then talk reconciliation, says Anwar

Putrajaya must solve the issue of electoral fraud in last month’s general election before there can be any talks with Pakatan Rakyat about national reconciliation, declared opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim today in Jakarta.

He said Prime Minister Datuk Seri Najib Razak's move to seek reconciliation is mere talk if nothing is done to solve fraud, irregularities and mismanagement by the Election Commission in the general election last month.

"Solve the problem of election fraud. Reconciliation must happen. But whatever happens, the issue of cheating must be handled seriously," Anwar told reporters this morning, according to a report in KeAdilan Daily.

The PKR de facto leader was in the Indonesian capital after a three-day visit to the neighbouring archipelago where he met President Susilo Bambang Yudhoyono.

There was speculation that he would also meet Najib, who is coincidentally in Jakarta.

Anwar denied that the meeting took place.

"There was no meeting. There was no plan for a meeting. It there was, it will be done transparently. The people must know, the party leadership must know," he told reporters at the Crown Plaza Hotel in Jakarta.

The Malaysian Insider understands that Najib was also scheduled to have a private meeting with Yudhoyono, who has expressed concern about Malaysia's general election results.

Najib's Barisan Nasional returned to Putrajaya by winning 133 federal seats to PR's 89 in the 222-seat Dewan Rakyat. Barisan’s majority was seven less than its victory under then prime minister Tun Abdullah Badawi in 2008.

Mukhriz hanya nampak untung dunia?

Oleh Zulkifli Yahaya
KERAJAAN Kedah akan mendapatkan bantuan kewangan daripada kerajaan Persekutuan bagi melaksanakan beberapa projek pembangunan untuk rakyat negeri ini, kata Menteri Besar, Dato’ Mukhriz Mahathir.
Katanya, kerajaan negeri tidak mempunyai sumber pendapatan yang banyak dan beliau menetapkan setiap wang yang dibelanjakan akan memberi pulangan ekonomi kepada negeri ini semula.

Sebulan menerajui kerajaan negeri baru beliau sedar sukarnya mentadbir dengan sumber kewangan yang terhad.
Ia tidak semudah mentadbir kerajaan Pusat yang cuma menadah kantung, mengutip duit cukai daripada rakyat melalui Lembaga Hasil Dalam Negeri. Itupun Mukhriz sangat beruntung kerana boleh mendapat bantuan daripada Pusat bila-bila masa. Jika Pusat keberatan, beliau boleh menggunakan Tun Mahathir untuk menekan Perdana Menteri.
Pakatan mentadbir dulu tanpa sesen pun bantuan Pusat, kecuali geran wajib per kepala yang mesti dilunaskan setiap tahun kepada negeri. Sudahlah Pakatan dibekalkan dengan hutang tinggalan BN dahulu sebanyak RM2.1 bilion. Berkat perbelanjaan berhemat, banyak perkara yang tidak mampu dilakukan oleh BN sebelum 2008 dapat dibuat oleh Pakatan, bahkan negeri tidak pernah berhutang daripada Pusat barang sesen pun untuk membayar gaji kakitangan.
Sekarang apabila Kedah kembali ke tangan BN maka skim Kafalah untuk kematian ahli keluarga, bantuan pelajar masuk IPTA, bantuan guru al- Quran sukarela, bidan kampung, bantuan sekolah agama rakyat yang dahulunya dibayar menggunakan peruntukan negeri, pastinya tiada lagi.
Cara berfikir Mukhriz dapat dijelaskan melalui kenyataannya, “Kesemua perbelanjaan, setiap ringgit yang dikeluarkan mesti jana hasil. Bukan seperti ‘curah air atas daun keladi’ sahaja. Ia akan mendatangkan hasil yang tinggi kepada rakyat sekali gus menyumbang ke arah penjanaan pendapatan negeri.”
Beliau turut memberi contoh pembinaan kampus induk Kolej Universiti Insaniah (KUIN) di Kuala Ketil bernilai RM330 juta yang langsung tidak menjana pendapatan kepada kerajaan negeri di mana mereka terpaksa membayar hutang sebanyak RM46 juta setahun.

Peranan Emosi Dalam Menyatu dan Memecah Ummah

"Emosi yg dimaksudkan adalah MARAH.

Marah kerana dipermainkan dan dianiaya, kerana ditipu dan dirompak, kerana difitnah dan disusahkan, kerana diabaikan dan tak dipedulikan, kerana  dimaki dan dihina, kerana disakitkan hati dan ditakut-takutkan..dan lagi dan lagi...

    Kalau ini semua kita lakukan pada orang lain tentu mereka akan marah.Begitu juga kalau orang lain melakukannya pada kita, kita tentu akan marah.
Apabila sudah marah dgn orang lain mahukah kita bermesra dan bersatu dgn mereka?
Apabila orang lain marah dgn kita mahukah mereka bermesra dan bersatu dgn kita?
Apabila sudah marah mahukah kita bersama dgn mereka lagi? Begitu juga orang lain marah dgn kita mahukah mereka bersama kita lagi?
  Satu contoh. Bangun pagi baca akhbar Umno mengata Pas. Tak marahkah orang Pas?
Dalam akhbar yg sama diberitakan Pas mengata Umno. Tak marahkah orang Umno?
Kalau sudah marah , sampai tahap marah melampau bolehkah ada kesatuan dan perpaduan?
  Orang Sunni kata orang Syiah begini, orang Syiah kata orang Sunni begitu .
Sama-sama marah. Kalau setakat marah saja tak apa juga. Malangnya marah sampai mengalirkan darah merah.

Pelbagai bala di Malaysia ketika ini, puncanya zina berleluasa


"Semalam jiran saya memberitahu anak sulungnya dimasukkan ke Hospital Selayang akibat jangkitan kencing tikus. Dia kata dipercayai mendapat jangkitan tersebut apabila mandi di kawasan air terjun di FRIM, Kepong. Beberapa rakan anaknya juga dijangkiti kencing tikus. Semalam juga diberitakan petugas UMT maut akibat kencing tikus. Bulan lepas pelajar UiTM juga maut akibat kencing tikus.

Apakah kencing tikus, runtuh sana sini, malaria, TB, asrama tahfiz terbakar dan banyak lagi penyakit lain serta kemalangan jalanraya yang banyak ketika ini akibat dari zina yang begitu berleluasa di Malaysia?

Daripada Ummul Mukminah, beliau berkata: “Saya mendengar Rasulullah s.a.w. Bersabda: “Sentiasalah umatku dalam kebaikan selama belum meluas dalam kalangan mereka anak zina. Kalau sudah ramai dalam kalangan mereka anak-anak zina, maka segeralah mendapat azab dan malapetaka yang bermacam-macam.” - Hadits Riwayat Ahmad dan Tabrani

Kematian kakitangan UMT akibat virus kencing tikus
14 Jun 2013

Kematian seorang kakitangan Universiti Malaysia Terengganu (UMT) 8 Jun lepas setelah menyertai aktiviti di Pulau Bidong di sini, disahkan akibat jangkitan virus kencing tikus (Leptospirosis). Perkara itu disahkan Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu hari ini setelah hasil ujian lanjut yang dijalankan di Institut Penyelidikan Perubatan Malaysia mendapati keputusan darah Ahmadi Abdul Ghawi, 47, positif virus itu.

Negara Orang: Musharraf dituduh membunuh

Musharraf dituduh membunuh
ISLAMABAD - Bekas Presiden Pakistan, Pervez Musharraf secara rasminya ditahan selepas  membunuh walaupun memperoleh ikat jamin dalam dua kes semasa pemerintahannya pada 1999-2008, kata peguamnya, semalam.

Ahmed Raza Kasuri berkata, Musharraf dituduh pembunuh ahli politik Parti Baluch, Akbar Bugti di wilayah barat daya Baluchistan dalam operasi tentera pada Ogos 2006.

“Beliau secara rasmi ditahan dalam kes pembunuhan Bugti. Sebuah mahkamah anti-keganasan memerintahkan beliau di reman selama 14 hari,” katanya pada Reuters.

Menurutnya, Musharraf ditahan sekumpulan pegawai polis dari Quetta, selepas mahkamah selesai membuka kertas pertuduhan terhadapnya.

“Musharraf sepatutnya hadir ke mahkamah di Quetta tetapi atas sebab keselamatan pasukan polis dari Quetta datang ke Islamabad untuk menahan beliau,” katanya.

Tahanan Polis Mati Kerana Membunuh Diri?

Putrajaya: Kematian tahanan ketika berada dalam lokap polis bukan semata-mata disebabkan kesilapan atau kecuaian anggota polis, namun ada kemungkinan tahanan terbabit berniat membunuh diri, termasuk menghantukkan kepala ke dinding akibat tekanan emosi.

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Bakri Zinin berkata, ketika di dalam lokap, tahanan menghadapi tekanan dari dalam dan luar sehingga boleh menjejaskan emosi dan mendorong mereka melakukan tindakan sedemikian.

“Kita tidak boleh melihat keadaan itu (membunuh diri) tidak boleh berlaku kerana mereka yang ditahan mempunyai emosi, kita tahan dan letak di dalam lokap untuk memastikan dia tak melakukan sesuatu perbuatan membatasi undang-undang.

“Jadi kematian itu kadangkala bukan daripada kesilapan atau kecuaian anggota polis, ada penyebab sesuatu kematian dalam lokap.

“(Justeru) kita merangka strategi berdasarkan peraturan sedia ada dan memperbaiki kelemahan daripada Prosedur Operasi Standard (SOP) yang berkenaan untuk memastikan perkara itu (kematian dalam tahanan) dapat dikurangkan.

“Kita tak boleh menyalahkan (polis), kalau orang berkenaan (tahanan) ingin membunuh diri dalam lokap seperti menghantuk kepala ke dinding, kita tak boleh menahannya (tetapi) kita cuba sedaya upaya kalau boleh dapat mengurangkan perbuatan sedemikian untuk memastikan lokap selamat digunakan,” katanya.

Tambang bas ekspes: Pelajar, golongan muda bantah kenaikan

SHAH ALAM - Cadangan kenaikan 30 peratus tambang bas sebelum musim perayaan ternyata tidak dipersetujui pelajar dan golongan muda.

Tinjauan Sinar Harian mendapati, mereka menolak cadangan dikemukakan itu kerana dianggap tidak berpatutan.

Juruukur bahan, Muhd Faris Aziz Mohd Nor, 24, berkata, sekiranya cadangan kenaikan sebanyak 30 peratus itu dilaksanakan, ia bakal membebankan pengguna.

Muhd Faris berkata, kebanyakan pihak menggunakan bas untuk pulang beraya terdiri daripada pelajar dan tidak mempunyai kenderaan.

Menurutnya, dia merasakan caj tambahan itu hampir menyamai 50 peratus yang disifatkan sangat tinggi.

“Saya biasanya pulang ke kampung di Kelantan untuk beraya dan jika tambang naik memang rasa sangat bebannya.

“Saya fikir cadangan kenaikan itu juga agak melampau. Harap cadangan ini tidak dilaksana,” katanya ketika ditemui di Seksyen 2, semalam.

Politik dunia ketiga

 
Biar saya mulakan dengan tiga tuntutan rakyat yang kini telah menjadi asas Tuntutan Gerakan Anti Tipu 505.

Pertama: Tidak akan menerima keputusan PRU13.

Kedua: Menuntut ditubuh SPR baru.

Ketiga: Mengadakan pemilihan semula dikawasan berlaku penipuan.

Tiga tuntutan ini adalah tuntutan minima dari rakyat yang semakin marah kerana undi mereka telah ditipu. Kemarahan para pengundi ini sedang diterjemahkan dengan gerakan anak muda yang mahu turun ke jalan raya. Turun ke jalan raya ini adalah manifestasi bahawa para pengundi tidak mahu ditipu. Paling menjolok mata ialah kehadiran ratusan ribu anak anak muda di jalan raya - walau pun mereka mungkin belum mengundi - tetapi mereka tidak mahu menerima penipuan.

Ramainya orang turun ke jalan raya itu adalah bukti sahih bahawa penipuan telah berlaku. Jika penipuan tidak berlaku mustahil ratus ribu orang ramai akan turun ke jalan raya. Mereka yang turun ke jalan raya ini bukan diupah. Mereka bukan dibawa dengan bas. Mereka bukan pegawai kerajaan yang dipaksa datang. Mereka bukan murid sekolah yang dibawa oleh guru. Mereka bukan anak muda dari sekolah asrama penuh. Mereka tidak dibekalkan dengan nasi bungkus.

Mereka ke jalan raya dengan kesedaran. Beratus ribu turun ke jalan raya kerana mereka sedar bahawa SPR telah menipu. Mereka sedar bahawa kemenangan United Malays National Organisation adalah kemenangan melalui jalan tipu. Mereka sedar bahawa SPR telah menjadi alat untuk memastikan Parti Ketuanan Melayu akan terus berkuasa.

Bermula dengan Himpunan #Tipu505 di Kelana Jaya kini telah merebak ke seluruh negara. Turun ke jalan raya ini kini telah menjadi ampuh dan sedang mendobrak lembaga-lembaga yang bersekongkol dalam merancang penipuan PRU13. Tidak dapat tidak rakyat Satu Malaysia akan menunggu ‘grande finale' gerakan jalan raya ini.

Jelas terbukti bahawa kesedaran wujudnya PENIPUAN dalam PRU13 adalah pemangkin orang ramai dan anak anak muda untuk turun ke jalan raya. Menolak penipuan dalam PRU13 menjadi motivasi utama. Penipuan PRU13 adalah penyebab rakyat turun ke jalan raya. Turun berdemo ke jalan raya bertujuan untuk mengembalikan yang hak.

Mustafa Sedia Jadi Orang Tengah Untuk Bentuk UG Di Kelantan?

Maaf la.


Aku nampak macam tue je tujuan nya. Kalau aku salah faham betulkan le. Tapi cuba korang baca dulu ayat kat bawah neh dan nilaikan sendiri. Kalau pendapat korang berbeza, share2 la kat sini. Dengan serangan maut oleh Nik Amar baru2 neh aku rasa tak sedap ahti pula.

Aduhh

Harap2 tak betul dan kekal tak betul persepsi aku neh.

Hehe..

Terai baca sat ;

Masa Untuk Pas, Umno Bela Rakyat ....

Jaminan dan kesanggupan Pegerusi Umno Kelantan, Mustapa Mohamed untuk menjadi orang tengah bagi menjalinkan hubungan kerjasama di antara kerajaan Persekutuan dengan kerajaan Negeri Kelantan sesuatu yang dialu-alukan oleh rakyat Kelantan. Bagi rakyat yang dahagakan pembangunan fizikal sudah tentu menyambut baik jaminan Mustapa itu. Jaminan itu merupakan satu sinar baru untuk rakyat Kelantan dan diharap akan menjadi kenyataan.

Jaminan atau pun tutur demikian juga pernah kedengaran sebelum ini di kalangan pemimpin Umno terdahulu terutamanya semasa berada di dalam Dewan Undangan Negeri (Dun) Kelantan, tetapi malangnya ia tidak pernah menjadi kenyataan. Kenyataan lunak dan jaminan sedemikian seakan sengaja ditaburkan untuk mengambil hati pihak tertentu saja. Ia tidak lebih daripada retorik politik untuk menunjukkan kononnya masing-masing komited untuk rakyat Kelantan.

Tetapi kali ini kita berharap apa yang dilafazkan oleh Mustapa itu akan menjadi kenyataan. Walaupun Mustapa juga pemimpin Umno biarlah Mustapa pemimpin Umno yang tidak bermulut busuk. Perkembangan politik hari ini khasnya yang melanda orang Melayu di seluruh negara perlu dijadikan iktibar.


Mustapa juga tidak perlu mengambil sikap berdendam atau sengaja mahu menganaktirikan rakyat Kelantan seperti mana diamalkan oleh selama ini. Beliau harus sedar perubahan minda politik dikalangan pengundi. Kemunculan generasi baru yang mahu tengok politik yang realistik perlu difikirkan.

Apa lagi hasrat agar wujud kerjasama kedua pihak, kerajaan Persekutuan dengan kerajaan Negeri Kelantan itu lahir dari hasrat dan harapan Tuanku Sultan Mohamad Ke IV sendiri. Ertinya Sultan Kelantan sendiri yang menganjurkannya. Dua perkara yang ditekankan oleh Sultan semasa bertitah merasmi persidangan Dun Kelantan untuk penggal ke pertama Dun ke 13 kali ini.

Dalam titahnya baginda berharap sangat agar lebuh raya (central spine road) di antara Kota Bharu ke- Kuala Krai dibina dan kerajaan persekutuan akan membantu Kelantan dalam masalah utilitis terutamanya air. Sewajarnya kalau kedua-dua pihak kerajaan Persekutuan dan kerajaan Negeri mengutamakan kedua projek ini.

Kadar 30% hanya perangkap untuk naikkan tambang

KUALA KUMPUR: Lujnah Pengguna PAS Pusat menyifatkan kenaikan tambang bas ekspress sebanyak 30 peratus adalah strategi untuk memerangkap pengguna.

Pengerusinya Datuk Mahfuz Omar berkata, kerajaan tidak sepatutnya menaikkan tambang bas ekspress walaupun kenaikan satu, 10 atau 15 peratus sekalipun.

"Isu sebenarnya bukan 30 peratus, isunya adalah kenaikan harga tambang. Kalau bawah 30 peratus iaitu 15 peratus bermakna pengguna akan beli. Ini adalah perangkap kepada pengguna supaya bincang kenaikan harga tambang. Hakikatnya harga tambang pasti akan naik," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau yang juga Naib Presiden PAS berkata, tidak wajar kenaikan harga tambang bas berlaku dalam keadaan harga minyak dan tol tidak diturunkan.

Malah katanya, banyak cara lain yang boleh mengelakkan kenaikan harga tambang sama ada tambahkan subsidi ataupun kurangkan kos sama cukai tayar dan alat ganti kepada pengusaha bas.

"Yang paling penting turunkan harga minyak, tol dan tambahkan subsidi kepada pengusaha bas, ini akan membawa kepada tidak perlu kenaikan harga tambang," katanya.

MB S'gor kata keluarga Dharmendran perlu bantuan

Keluarga mangsa yang mati dalam tahanan, N Dhamendran memerlukan bantuan bagi membolehkan mereka meneruskan kehidupan selepas kematian pencari nafkah tunggal keluarga tersebut, kata Menteri  Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim hari ini.

dhamendran khalid ibrahim 160613Khalid, yang juga ahli Parlimen Bandar Tun Razak, melawat keluarga Dhamendran di flat mereka di Bandar Tun Razak hari ini, tetapi tidak menyatakan secara khusus bentuk bantuan yang beliau atau partinya akan sumbangkan kepada keluarga terbabit.

Katanya, beliau tidak mahu bercakap tentang bantuan tertentu, tetapi menjelaskan bahawa pendidikan kanak-kanak terbabit mesti diberi perhatian.

Di samping itu, katanya, keluarga tersebut juga hanya menyewa di situ,  dan oleh itu mereka memerlukan pendapatan untuk meneruskan kehidupan.

dhamendran khalid ibrahim 160613Khalid berkata, beliau mengunjungi keluarga keluarga
Dhamendran kerana mereka tinggal di kawasan pilihan rayanya, dan juga untuk mengetahui perkembangan terkini kes itu.

Isteri Dhamendran - M Mary (kanan) berkata beliau mungkin perlu bekerja untuk menampung keluarganya, tetapi berkata anaknya yang berusia dua tahun tidak akan tinggal dengan mana-mana saudara-maranya.

"Kami perlukan pendapatan. Saya tidak pernah bekerja sebelum ini. Suami saya menjaga segala-galanya, termasuk sewa flat," katanya.

TG Nik Aziz ucap terima kasih kepada sultan


KOTA BHARU: Bekas Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, melahirkan rasa terharu atas penghargaan yang diberikan Sultan Kelantan Sultan Muhammad Ke-V kepadanya.
Beliau mengakui hatinya begitu tersentuh dan tidak tahu apa yang ingin diperkatakan apabila tuanku menyatakan penghargaan dan berterima kasih kerana telah mengetuai kerajaan dalam tempoh 23 tahun.

Tuan Guru berkata demikian kepada Harakahdaily ketika diminta mengulas berhubung penghargaan yang diberikan oleh Sultan Kelantan terhadapnya ketika bertitah merasmikan Istiadat Pembukaan Penggal Pertama Dun Kelantan ke-13.

Bagaimanapun Tuan Guru menyatakan tanggungjawab yang diberikan kerana memikul amanat yang diberikan oleh rakyat padanya sebagai hamba Allah dan bukan hamba hawa nafsu.

“Jika ingin mendapat rahmat dan balasan baik dari Allah, ikutlah perintahNya jika ikut demokrasi ciptaan barat bukan cara Islam, sebaliknya hawa nafsu.

“Oleh hal yang demikian dalam tempoh 23 tahun menjadi ketua kerajaan, saya mentadbir pemikiran rakyat,”ujarnya.

Hal ini kerana, tegasnya daripada pemikiran rakyat yang menjadi baik, ekonomi juga akan berkembang.