Ahad, 10 Mac 2013

Najib jadi PM tanpa mandat

Ketua ahli parlimen DAP Lim Kit Siang menganggap Datuk Seri Najib Razak tidak lagi sah menjadi perdana menteri bermula 9 Mac semalam dan mendesak Najib segera mengadakan pilihan raya dengan segera.

Katanya, tempoh pentadbiran kerajaan sedia ada genap lima tahun pada 8 Mac lalu.

"9 Mac adalah tarikh yang mustahak kerana bermula hari ini kita ada perdana menteri yang tidak sah di Malaysia," kata Lim sewaktu berucap pada majlis sambutan 5 tahun pentadbiran kerajaan negeri Selangor di Shah Alam semalam.

Beliau mendakwa, Najib kini menjadi perdana menteri tanpa mandat daripada rakyat memandangkan beliau tidak mengadakan pilihan raya umum untuk mendapat mandat baru selepas mengambil alih jawatan daripada Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Tambah Lim, semua perdana menteri sebelum Najib mengadakan pilihan raya umum dalam masa enam bulan ke setahun selepas mengambil alih kuasa daripada perdana menteri sebelumnya.

"Beliau sudah menjadi perdana menteri yang tidak dipilih, yang paling lama di Malaysia.

"(Beliau) tiada mandat daripada rakyat, takut mengadakan pilihan raya, (dan) takut bubar parlimen," katanya.

Golongan muda penentu PRU-13 - Pak Lah

KEPALA BATAS, 10 Mac — Bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi menyifatkan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) sebagai 'pilihan raya orang muda' dan golongan itu bakal menjadi penentu kemenangan Barisan Nasional (BN).

Abdullah berkata beliau percaya senario itu secara tidak langsung akan membantu BN untuk menang kerana kecenderungan pengundi muda ketika ini dilihat sudah kembali menyokong parti tersebut.

"Jumlah pengundi muda yang semakin meningkat sekarang ini akan menjadikan suara kumpulan itu sebagai penentu kemenangan BN pada PRU-13 nanti. Jadi, kita memerlukan sokongan mereka untuk memastikan kemenangan BN untuk terus mentadbir negara," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Himpunan Anak Muda Sokong BN Parlimen Kepala Batas hari ini, yang dihadiri kira-kira 3,000 orang.

Pada majlis itu, beliau mewakili Umno bahagian Kepala Batas menyampaikan sumbangan RM6,500 kepada Tabung Wira Lahad Datu Kumpulan Media Prima Berhad. Sementara itu, Abdullah yang juga Anggota Parlimen Kepala Batas berkata beliau yakin pengundi muda di kawasan itu akan memihak kepada BN pada PRU-13.

PM dan kerajaan EXPIRED dalam bahaya

Kah kah kah...
Najib and kerajaan UMNO/BN dalam bahaya... PRU13 datang mereka tumbang.

Najib Razak pula semakin terdesak. Orang dah tak suka. Populariti pulak bukan semakin mencanak tetapi semakin nazak. Isu pulak berlambak-lambak. Senak yang dah dok ada tak hilang lagi... sengal pulak datang. Apakah Najib kini sedang dimakan sumpah??

Gua bukan UMNO so gua tak tipu. Yang suka nipu ialah UMNO. Hahahaha... Nak tau sapa cakap.. baca berita kat bawah ni..

Konflik Sabah rumitkan keadaan untuk Najib, lapor BofAML

Bukan aku ynag cakap tapi Bank of America Merrill Lynch (BofAML) yang cakap maca. Aku tumpang sekaki menyokong apa yang pihak tu cakap.
Konflik di Sabah antara pengikut Kesultanan Sulu dan pasukan keselamatan Malaysia boleh menjejaskan populariti Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan pilihan raya umum Malaysia, kata Bank of America Merrill Lynch (BofAML).

Rambut 'Korea' Selak Rambut Setiap Kali Sujud - Ustaz Azhar Idrus

Che'gu Bard : Secara Terangan Umno Menipu Senarai Pemilih Pengundi

FVR urges heart-to-heart talk between PNoy, Kiram

MANILA - Former President Fidel V. Ramos advised President Benigno Aquino III to soften his stance and hear out the grievances of Sulu Sultan Jamalul Kiram III in connection with the claim over Sabah.
Aquino’s move to reach out to Kiram will put an end to the bloody clashes between the latter’s followers and Malaysian troops, Ramos told reporters upon arriving at the Ninoy Aquino International Airport Terminal 1 on Sunday afternoon.
He said he will formally write a letter to Aquino, highlighting the need for a one-on-one talk with Kiram and his followers.
Ramos said he is giving this advice as a senior statesman and a former president of the country who has gone through disputes in the past. As president between 1992 and 1998, Ramos pushed for a financial settlement between the Sulu sultanate and Malaysia.

12 reasons why Philippines can't claim Sabah

12 reasons why Philippines can't claim SabahThe Malaysian Bar is extremely concerned by reports of the armed intrusion by foreign elements and ongoing conflict in the areas of Lahad Datu and Semporna, in Sabah.

We are deeply saddened by the deaths of eight Malaysian police personnel, and extend our deepest condolences and heartfelt sympathies to their families and loved ones.
We salute our fallen heroes who have paid the highest price in defence of our nation and territory. Our thoughts and prayers also go to members of our security forces who are now in the frontline of this conflict.
The Malaysian Bar expresses its support for the Malaysian authorities in its continuing efforts to restore law and order in the affected areas.

As an independent nation, Malaysia has a sovereign right to ensure recognition and respect for the territorial integrity of its international borders.

As the conflict continues, we call on all parties to take all necessary action to minimise any further injury and loss of life.

The International Court of Justice, in the course of adjudicating a territorial dispute between the Governments of Malaysia and Indonesia over the islands of Ligitan and Sipadan off the coast of Sabah, and in delivering its decision on 17 December 2002, had set out the antecedents and history pertaining to the territory, and which effectively recognised the rights and sovereignty of Malaysia over the state of Sabah and its surrounding islands.
Sultanate had relinquished its rights
In essence, these antecedents show that the Sultanate of Sulu had, by its several actions and by various separate instruments between 19 April 1851 and 26 June 1946, relinquished and ceded all of its rights, interests and dominion over what was previously referred to as North Borneo (now known as the state of Sabah, Malaysia).  These various instruments are:

Tak yakin prestasi diri punca Najib lengah PRU13

KUALA LUMPUR: Tidak yakin dengan segala transformasi yang dilakukan menyebabkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berlengah-lengah memanggil pilihan raya umum.

Jika dilihat pada hujah yang diberikan beliau sebelum ini, iaitu untuk menyelesaikan Bajet 2013, jelas kelihatan beliau tidak yakin rakyat menyokong Barisan Nasional (BN) biarpun segala bantuan dilimpahkan selama ini.

Namun, menurut Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Dr. Hatta Mohd Ramli, pilihan raya ini tidak diukur dengan bajet, sebaliknya prestasi beliau selama ini sebagai perdana menteri.

"Kalau hendak tunggu bajet 2013 selesai, memang lebih panjanglah (tunggu pilihan raya). Sebab lepas dari itu ada pula bajet 2014.  Siapa perintah nanti, masih boleh teruskan bajet 2013 yang sudah diluluskan itu," tegas beliau kepada Harakahdaily, hari ini.

Tambah Dr. Hatta, Najib sepatutnya boleh membubarkan parlimen lebih awal lagi sekiranya beliau yakin apa yang dilakukan selama ini benar-benar dapat menarik perhatian rakyat.

Lahad Datu: BN bungled big-time, but oblivious Najib plays HERO for GE13

Lahad Datu is a backwater town in a remote part of Sabah, Malaysia. Most Malaysians can hardly recall its existence, but today this town is in the international spotlight after a group of some 200 armed militants invaded the area and held the country to ransom.
Most Malaysians have shrugged off the of the invasion without lifting an eyebrow. At the back of their minds, they’d have expected the Military to go in and storm the area and kicked the intruders and their asses back to oblivion. It should have been yesterday’s news many yesterdays ago.
Lahad Datu: BN bungled big-time, but oblivious Najib plays HERO for GE13But the word around town is Prime Minister Najib Razak still thinks he can capitalize on the incident to elevate himself to 'Hero' status and save the Umno-BN coalition from the jaws of defeat in the coming 13th general election.
Public Outrage
Anyway, after days of silence, Malaysians started to sit up wondering what was taking the Malaysian government so long to settle the matter. Those days have now stretched into weeks and Malaysians have been rushed through a whole gamut of emotions by the authorities’ pussy-footing on the crisis.
From the initial doubt and sarcasm of the government's ability to handle the crisis, to fear and panic when the first shots were fired and the death toll climbed and now back to square - doubt and disdain over the motives of the government - i.e. Naib and Umno.
Conspiracies theories are after all the hallmark of Umno and former premier Mahathir Mohamad. From the May 13, 1969 racial riots to stripping the Sultans' of their power, to sacking and jailing Anwar in 1998 right up to Sodomy II, Datuk T sex scandal and the outrageous Christian state accusations against Lim Guan Eng and the DAP - what would Umno not dare to do to cling to power! This question perhaps sums up the feelings of most Malaysians now.
Back in Sabah, the rebel group of invaders are still purportedly trapped in Kampong Tanduo and surrounded from all sides, with no escape routes it seems. But yet, there is still a total news blackout on what is really happening there. All we have is official information that has been filtered and released to the controlled-media, where it goes through another round of screening by overzealous editors eager to show their 'loyalty' to the BN and catch the attention of top decision-makers. As for the foreign press, even Al Jazeera journalists were ejected and barred from the area.
Today, it is hard for Malaysians not to speculate of a ‘sandiwara’ (playacting) by the BN Government in light of the current situation which has been aggravated to a full-scale crisis. The truth is never easy to confront but the inaction of the authorities to swiftly end the standoff has caused the deaths of 8 Malaysian police servicemen and more than 50 rebels.
All these deaths could have been avoided if the authorities had acted swiftly to contain the situation instead of rushing to play the 'sandiwara' card and attract even more suspicion against themselves. Certainly, they win the 'thick-skin' champions award  by trying to portray themselves as patriots and heroes when they should be grilled and punished for not doing their jobs better. Instead of calling for demos against PKR MP for Batu Tian Chua, they should be demanding that Najib, Home Minister Hishammuddin Hussein as well as Defense Minister Zahid Hamidi be sacked on the spot!
Puzzled by the govt’s actions: Is Najib hiding something?

Sabah


The head of the Sultanate of Sulu, HM Jamalul Kiram III, sent an armed group to Sabah to reclaim its supposed ancestral rights to the territory. The land had allegedly been granted to his family over two centuries ago as compensation for a job done. The Sultanate leased the area to two European adventurers who in turn assigned it to a private enterprise, the British North Borneo Company. As proof, the Sultan reportedly receives a modest annual rent from Malaysia. The latter believes Sabah was “ceded” to it which was bolstered when in 1963 its residents voted to join the Malaysian Federation.
That year the Sulu Sultanate conveyed its alleged sovereignty over Sabah to the Philippine Government under Pres. Diosdado Macapagal. The Philippines has filed claim on the area with the International Court of Justice albeit with lessening degrees of enthusiasm.
The confrontation between the Sultan and Malaysian forces has resulted in multiple deaths. President Aquino had called for the withdrawal of the former with offers to repatriate them.

Lahad Datu: Pengganas Terus Digempur, Tiada Tanda Letak Senjata

KUALA LUMPUR: Op Daulat yang memasuki hari keenam pada Ahad menyaksikan kumpulan pengganas dari selatan Filipina terus digempur kerana tiada tanda mereka mahu menyerah diri sejak menceroboh Sabah 26 hari lepas.
Kumpulan penceroboh sebaliknya bertindak agresif sehingga menyebabkan dua anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) cedera dalam insiden berbalas tembakan yang berlarutan selama lapan jam di Kampung Tanjung Batu, Lahad Datu malam Sabtu.
Tindakan itu mendapat reaksi segera Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib yang menyifatkan kumpulan pengganas itu tidak berhasrat menyerah diri atau melakukan gencatan senjata seperti yang dilaporkan media Filipina.
Susulan itu, pasukan keselamatan membabitkan polis dan angkatan tentera yang membentuk Op Daulat meneruskan operasi menjejak pengganas, dengan orang ramai sekali lagi diingatkan supaya tidak menghampiri kawasan Zon Merah yang ditetapkan sejak gerakan ofensif dimulakan Selasa lepas.
Ketika pasukan keselamatan agresif menjejaki musuh, seorang remaja lelaki berusia antara 12 dan 15 tahun maut terkena tembakan pasukan keselamatan pagi ini.

Lahad Datu: Sembilan Rumah Sarang Pengganas Mungkin Diroboh

Ketua Kampung Simunul,Ramli Saraman, 56, menunjukkan salah satu lokasi kejadian di mana enam anggota polis terbunuh akibat ditembak pengganas Sulu pada kejadian 2 Mac lalu. -fotoBERNAMA
SEMPORNA: Sembilan rumah yang disyaki menjadi sarang kumpulan pengganas dalam insiden serangan hendap di Kampung Simunul pada 2 Mac lepas, mungkin diroboh, kata Ketua Kampung Ramlee Saraman.
Ramlee berkata beliau difahamkan ada pemilik rumah yang mungkin terperdaya dengan kumpulan itu sehingga 'menjualkannya' tanpa menyedari ia mungkin dijadikan sarang operasi pengganas.
Beliau berkata tindakan meroboh premis itu akan dilaksana pihak berkuasa seperti majlis daerah selepas pihak keselamatan mengesahkan ia dijadikan sarang pengganas.
"Kalau benar, rumah-rumah ini akan dirobohkan. Bagi saya, ia dapat mengembalikan kepercayaan penduduk di sini bahawa perkampungan mereka selamat," katanya ketika meninjau kampung itu bersama wartawan Bernama Ahad.

Rakyat Kelantan mendoakan keamanan dan kesejahteraan penduduk Sabah

Royalti berkempen bersama Merah Merah

Lahad Datu : Pengakuan Zahid Hamidi mayat polis kena potong ... minggu lepas kata khabar angin...lepas tu ada pulak...!!!!

Mula-mula aku duk ingat cerita yang duk heboh sebagai tokok tambah penyebab cerita... 

Tetapi nampaknya dah ada pengakuan menteri pulak ?..




Apakah ini sebagai satu strategi umno menagih simpati daripada rakyat..., apa yang aku duk terfikir,, mereka-mereka yang kita panggil penceroboh Sulu tu pun orang juga, saudara serumpun kita juga,, apakah mereka tergamak melakukan sedemikian terhadap sesama islam berbanding dengan kejahatan umno?...

Nak tonton Ziela Pelakon atau Ziela Maskot?

Apa jua yang tidak asli akan cepat lusuh dan rosak. Barangan tiruan selalunya murah tetapi tidak boleh berfungsi untuk jangka masa yang lama. Dia akan rosak dan akan di buang di tepian longkang dan jalanraya atau dalam tong sampah. UMNO pun begitu. Ianya adalah parti tiruan yang menggunakan jenama UMNO sedangkan UMNO itu sudah mati. Barangkali itulah sebabnya UMNO sekarang tidak mampu berfungsi dengan baik kerana ia bukan UMNO yang asli.
Orang yang senama itu ramai. Dalam negara ini berpuluh ribu orang bernama Aziz misalnya. Begitu juga orang bernama Najib atau pun Rahim dan Salleh. UMNO juga di lekatkan kepada parti yang telah menyudahkan proses pencapaian kemerdekaan dan parti yang bernama UMNO itu telah terkubur di atas kehendak Dr Mahathir. Pembunuhan UMNO itu dilakukan oleh ‘bouncer politik’ Dr Mahathir yang semasa itu menjadi Setiausaha Agong UMNO.

Anwar: Pakatan tidak menentang kekayaan orang Melayu, tapi kronisme

KOMTAR 10 Mac: Pakatan tidak menentang penguasaan kekayaan oleh orang Melayu kerana yang ditentang adalah pembolotan kekayaan dan kronisme, kata Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrhaim.
SONY DSC“Kita tidak menentang kekayaan dimiliki  orang Melayu mahupun golongan lain di negara ini. Apa yang kita tentang ialah pemboloton kekayaan negara secara menindas, melampau dan kronisme yang menjadi amalan pimpinan Umno dan Barisan Nasional.
“PR tetap mempertahankan keadilan bagi semua rakyat negara ini. Kita tidak mahu kroni Umno, MCA, Gerakan dan MIC yang membolot kekayaan negara dengan melampau dan menidakkan hak orang lain,” katanya.
Demikian dijelaskan oleh Anwar ketika berucap pada Konvensyen Pakatan Rakyat Negeri Pulau Pinang, yang diadakan di Komtar, Georgetown semalam.
Beliau berkata, parti dalam Pakatan Rakyat tidak dapat berkuasa sendirian dan memerlukan sokongan antara satu sama lain bagi mencapai kemenangan.
“Jangan ada ketaksuban, kepartian yang melampau, sombong dengan kekuatan parti serta tidak mempercayai antara satu sama lain.
“Samada di peringkat Parlimen maupun Negeri, kekuatan ini perlu terjalin bagi merealisasikan aspirasi untuk mencapai kemenangan ke Putrajaya.
“Tidak ada jalan mudah, mencapai kemenangan oleh mana-mana parti untuk mengalahkan Umno-BN dalam pilihan raya umum yang akan datang,” tegasnya serius.

PI Bala alami masalah jantung, kini dirawat di SJMC

pi-balaKUALA LUMPUR 10 Mac: Penyiasat Persendirian, P Balasubramaniam yang sebelum ini mengaitkan Datuk Seri Najib Razak dengan pembunuhan Altantuya Shaariibu, dimasukkan ke hospital kerana masalah jantung.
Perkara itu dinyatakan Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin kepada Keadilan Daily.
Menurut Badrul, Bala dimasukkan ke Pusat Perubatan Subang Jaya (SJMC) pada 5 Mac lalu, sehari sebelum dijadual berucap di ceramah ‘Siapa Arah Bunuh Altantuya’ di Parit Sulong, Johor.
Katanya, ketika program di Bachok Kelantan, Bala mengadu sakit dada dan disangka mengalami masalah gastrik serta hanya diberi ubat tahan sakit.
“Sehari sebelum ke Johor, doktor sahkan ada serangan jantung kecil. Bala dimasukkan ke CCU (Conorary Care Unit) selama empat hari dan dirujuk ke Institut Jantung Negara (IJN),” katanya menambah Bala akan menjalani pembedahan dalam masa terdekat dan kini ditempatkan di wad biasa SJMC.

Pandangan terhadap keterlibatan Umi Hafilda

Abdul Hadi Jusoh

Saya hairan apa lagi yang mahu diharapkan daripada orang seperti Umi Hafilda ini, sehingga masih diberikan ruang oleh TV3 untuk mengeluarkan kenyataan-kenyataan kitar semulanya, yang sudah boleh dianggap lapuk ditelan dek kewarasan dan kebijaksanaan rakyat. Pada saya, semakin ditonjolkan insan yang bernama Umi Hafilda ini, maka akan semakin depreciate nilai dan kredibiliti kerajaan, seolah-olah spt menerima “offsetting effect back to premium”, setelah ratusan juta “tax payer money” ditaburkan kepada rakyat atas nama membela nasib dan kebajikan rakyat.
Sayang sungguh, pencatur-pencatur Umno & BN ini tidak berfikir panjang dan masih begitu rendah hikmahnya, pada saat-saat nyawa sudah berada di halkum, tatkala mahu berdepan dengan PRU 13 kubra, yang barangkali inilah kali ke penyudahan di sepanjang legacy Umno bertakhta sejak tahun 1957 di tanahair yang tercinta ini.
Sayang seribu kali sayang, pencatur-pencatur Umno yang diharapkan untuk memikul amanah keupayaan bangsa, umat dan agama ini, tidak pernah mengenal erti serik dan sesal, walaupun sudah banyak kali diuji. Namun, masih lagi mahu mengikat diri mereka dengan segala kefasidan serta kefasikan diri, demi mempertahankan kerakusan dan kezaliman mereka ketika berada di kemuncak kuasa.

Teenage John Doe shot dead in red zone

OP DAULAT: SIDANG MEDIA KETUA POLIS NEGARA - 10 MAC 2013 JAM 5.30PM

Melayu - Bumiputra Papa Kedana....Merempat...!!! : Selamatkan Selangor demi Melayu-Bumiputera - Tok Ki Det

( Tok Ki... Kat Selangor Tuuu...apa nama....!!! UMNO@BN Pembangkang laa......!!!)

SHAH ALAM - Selangor perlu diselamatkan daripada pembangkang bagi memastikan hak dan kedudukan orang Melayu serta Bumiputera terus kekal di negeri itu, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau berkata, Pakatan Rakyat yang telah pun menguasai ekonomi di Selangor kini mempunyai keinginan yang tinggi untuk menguasai politik di negeri itu.

"Sebelum ini ketika Selangor di bawah Barisan Nasional (BN) kita dapat lihat pertumbuhan ekonomi begitu pesat dan orang Melayu serta Bumiputera turut diberi tempat, sebab itu kita hidup lebih bahagia daripada dahulu.

"Sekiranya pembangkang menang dan tadbir Selangor percayalah kedudukan orang Melayu dan Bumiputera akan diketepikan. Sebab itu kita harus bertindak segera untuk yakinkan rakyat di Selangor supaya jatuhkan kerajaan pembangkang dan gantikannya dengan kerajaan BN yang dipimpin oleh Umno.

"Akan sia-sialah pengorbanan kita kalau Selangor tidak diselamatkan," katanya ketika penutup konvoi 'Selamatkan Selangor' anjuran Perkasa Selangor di sini hari ini.

Dolak-Dalik Isu Air : Selangor Sedia Dedah Surat Peter Chin

air-syabas_MB1
BESTARI JAYA 10 MAC : Kerajaan Negeri bersedia mendedahkan surat menyurat antara Kerajaan Negeri dengan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Peter Chin Fah Kui sebagai tatapan kepada semua rakyat di Selangor.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata beliau akan melakukan perkara terbabit dengan tertib dan bertanggungjawab melalui iklan di surat khabar.
Katanya, perkara itu akan dilakukan tidak lama lagi selepas Peter dikatakan berdolak dalik dalam isu penstrukturan semula industri air di negeri itu.
Peter sebelum ini mendakwa Kerajaan Negeri melalui Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) sepatutnya mendapatkan persetujuan daripada Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) terlebih dahulu dalam membuat tawaran mengambil alih empat syarikat konsesi.
Peter berkata tindakan KDEB yang tidak berbincang terlebih dahulu dengan PAAB sebelum mengaitkan PAAB dalam tawaran itu adalah tidak munasabah.
Mengulas lanjut, Abdul Khalid berkata dalam surat maklum balas yang dihantar oleh Menteri (Peter) itu memaklumkan bahawa kerajaan Persekutuan mengalu-alukan usaha KDEB untuk membuat tawaran pengambilalihan itu.

35 ahli PAS Jabi sertai Umno hanya 'Umno masuk Umno'


KUALA LUMPUR: PAS Kawasan Setiu menganggap laporan kemasukan ahli PAS ke dalam Umno adalah drama sinetron biasa disiarkan setiap kali menjelang pilihan raya umum (PRU).

Demikian ditegaskan Naib Yang Dipertuanya, Dr Azman Ibrahim (gambar) yang merujuk laporan akhbar hari ini kononnya 35 ahli PAS dari Cawangan Tok Dor dalam Dun Jabi diketuai seorang bernama Ali Bakar menyertai Umno.

“Plot ceritanya sudah basi, dan skripnya sudah hilang daya tarikan. Kesian kepada yang ditipu dan tertipu,” ujarnya yang juga Pengarah MTD Jabli kepada Harakahdaily.

Justeru, beliau hanya memohon mereka mengemukakan dua perkara mudah sahaja sebelum mengulas lebih lanjut.

Yang pertama, katanya mereka perlu menyatakan nombor keahlian PAS, parti sesat yang didakwa oleh Ali Bakar yang telah disertainya selama 20 tahun.

IGP: Teen killed in Ops Daulat, death toll now 62


KUALA LUMPUR, March 10 – An unidentified teenage boy was shot dead by Malaysian security forces this morning, raising the Sulu siege death toll to 62, Inspector-General of Police (IGP) Tan Sri Ismail Omar confirmed today.
The boy, believed to be aged between 12 and 15, was killed when security personnel stopped to question five individuals – three men and two women – at Kampung Sungai Bilis during their Ops Daulat sweep at about 9.45am this morning.
According to The Star Online, the security team saw movements in some nearby bushes and opened fire, reacting to the possibility of coming under attack from the Sulu invaders.
Upon checking later, the team found they had killed the youth and injured a man in his 30s in the leg.
In Malaysiakini’s report on the incident, Ismail (picture) said the police were still trying to determine the identities of the duo, including the five individuals who were being questioned earlier.
“They did not have any documents so we are investigating where were they from and what they were doing there,” he was quoted as saying in the news portal.
“After we were informed of this incident, our tactical command centre immediately deployed a military medical team in an armoured vehicle to the location and the seven detained including injured and dead were successfully extracted,” he added.

Remaja ditembak mati dalam operasi dekat Tg Batu

 
Ketua polis negara Tan Sri Ismail Omar berkata seorang remaja ditembak mati ketika pasukan keselamatan sedang mengesan penceroboh berhampiran zon merah.
Katanya, kejadian itu berlaku ketika pasukan keselamatan sedang mengesan kumpulan pengganas pada kira-kira jam 9.45 pagi ini di Kampung Sungai Bilis.

Tiga lelaki dewasa dan dua wanita dewasa secara tiba-tiba muncul dari kawasan semak dan pasukan keselamatan dengan serta menahan dan memeriksa kumpulan tersebut.

Ketika pemeriksaan dibuat, pasukan keselamatan mendengar bunyi dari kawasan semak dan secara spontan melepaskan tembakan ke arah berkenaan, katanya dalam sidang media di Felda Sahabat Residence, Lahad Datu petang ini.

Pemeriksaan selepas itu mendapati, tembakan itu mengenai dua individu.

Seorang remaja dianggarkan berusia antara 12 hingga 15 tahun ditembak mati manakan seorang lelaki dipercayai berusia dalam 30-an cedera di kaki.

Kejayaan Selangor bukti Pakatan sedia tadbir Malaysia

.SHAH ALAM 10 Mac: Kecekapan pengurusan ekonomi dan pembangunan di Selangor membuktikan Pakatan Rakyat bersedia menerajui Putrajaya, kata Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
Katanya, sepanjang lima tahun pentadbiran, angka pembangunan dan hasil negeri jauh lebih baik berbanding tempoh 2004 ke 2007 yang ditadbir Umno-BN.
“Kita bukan saja memberikan kebajikan kepada rakyat, tetapi membangunkan negeri, mengumpulkan dana supaya dapat digunakan (kembali) untuk rakyat.
“Kejayaan ini menunjukkan kita benar-benar bersedia mentadbir Putrajaya,” kata Khalid ketika menyampaikan ucapan pada Sambutan 5 Tahun Pentadbiran Pakatan Rakyat Selangor di Dataran Kemerdekaan Shah Alam, malam tadi.
Dalam pada itu, Khalid berbesar hati dan berterima kasih kepada penasihat ekonomi Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang banyak memberi teguran dan nasihat.
“Beliau mengingatkan kita agar simpanan Selangor dipertingkatkan. Hasilnya kita berjaya pertingkat simpanan dari RM400 juta pada tahun 2007 kepada RM2.6 bilion,” katanya.

PRU13 : Penduduk Parlimen Pandan Mahukan Calon BN Baru

Group wants Tee Keat to retire

UN Peacekeepers Released by Syrian Rebels

Another asteroid shoots by close to Earth

Sulu tiada hak ke atas Sabah berdasarkan keputusan tuntutan di ICJ, kata Majlis Peguam

KUALA LUMPUR, 10 Mac — Kesultanan Sulu tidak mempunyai hak untuk menuntut Sabah kerana keputusan dari Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) di The Hague, Belanda memihak kepada Putrajaya apabila berlaku pertindihan tuntutan Pulau Sipadan dan Ligitan dengan Jakarta yang diputuskan pada tahun 2002.
Menurut naib presiden Majlis Peguam Christopher Leong, keputusan itu sekaligus mengiktiraf Sabah dan pulau-pulau disekitarnya sebagai sebahagian dari Malaysia.
"Jika kita merujuk perkara sebelum ini, Kesultanan Sulu, dalam tindakannya dari 19 April 1851 hingga 26 Jun 1946 telah melepaskan hak, kepentingan dan penguasaannya terhadap Borneo Utara, atau kini dikenali sebagai Sabah," kata Leong dalam sidang media yang ditulis di laman web Majlis Peguam hari ini.
Menurut Leong, terdapat banyak perjanjian, di antaranya perjanjian antara Kesultanan Sulu dan Sepanyol pada 19 April 1851, dan disahkan oleh Protokol pada 22 Julai 1878 sebagai menjadi sebahagian dari jajahan Sepanyol.

Lahad Datu: Editor, wartawan Suara Keadilan dipanggil polis

KUALA LUMPUR: Editor akhbar Suara Keadilan, Fazallah Pit dan wartawan Aisha Geoffrey dipanggil memberi keterangan di Ibu Pejabat Daerah Polis Petaling Jaya hari ini.

Menurut portal KeadilanDaily, siasatan itu berikutan laporan Polis terhadap Naib Presiden PKR, Tian Chua berhubung insiden pencerobohan di Lahad Datu Sabah.

"Aisha terlebih dahulu dipanggil memberi keterangan kira-kira jam 2.50 petang ini.

"Kedua-dua mereka diiringi peguam Lawyers For Liberty (LFL), Eric Paulsen," laporan di portal itu dipetik.

Dalam artikel 1 Mac lalu, KeadilanDaily - akhbar versi online PKR- menyiarkan satu laporan bertajuk “Insiden tembakan di Lahad Datu konspirasi terancang Umno-Tian’.

Sulu Sultanate has no legitimate claim over Sabah, says Bar Council

KUALA LUMPUR, March 10 – The Sulu Sultanate no longer has any legal claim over Sabah since the International Court of Justice (ICJ) recognised Malaysia’s rights and sovereignty over the east Malaysian state and its surrounding islands during a territorial dispute in 2002, the Bar Council said today.
The ICJ recognised Malaysia’s claim in its decision on the dispute between Malaysia and Indonesia over the islands of Ligitan and Sipadan off the coast of Sabah in December 2002. The Philippines had at the time applied to intervene in the case, but its application was rejected.
“The Sultanate of Sulu had, by its several actions and by various separate instruments between 19 April 1851 and 26 June 1946, relinquished and ceded all of its rights, interests and dominion over what was previously referred to as North Borneo,” council vice-president Christopher Leong said here in a statement.
“The Sultanate of Sulu, even if such an entity were to legally exist today, has no subsisting legitimate claim to Sabah.”
Last week, Justice Secretary Leila de Lima from the Philippines’ Department of Justice reportedly said the government had not ruled out taking the Sulu group’s claim on Sabah to the ICJ, but was carefully studying the case as it did not want to strain its friendship with Malaysia.
The Sulu Sultanate has laid claim to Sabah, saying it had merely leased North Borneo in 1878 to the British North Borneo Company for an annual payment of 5,000 Malayan dollars then, which was increased to 5,300 Malayan dollars in 1903.

OP DAULAT: SIDANG MEDIA 10 MAC 2013 (10.30AM)

Inhumane treatment of Filipinos in Sabah unacceptable - Palace

MANILA -- Malacanang on Sunday condemned the alleged harassment of Filipinos in Sabah who are not even connected to the standoff between the royal army of Sulu Sultan Jamalul Kiram III against Malaysian troops.
Deputy presidential spokesperson Abigail Valte said Malacanang has received reports of the "inhumane treatment" of Filipinos amid the ongoing battle between the two forces claiming jurisdiction over parts of Sabah.
“These reports are unacceptable, which is why the [Department of Foreign Affairs] will be contacting their Malaysian counterparts to [discuss the matter],” she said.
The alleged extrajudicial killings there will also have to be validated.
Reports from different news agencies said Filipinos there are being treated “like animals” when Malaysian forces launched a crackdown on the supporters of Kiram.

Jacel Kiram mendakwa "konspirasi sebenar" adalah di antara Najib dan Aquino

Pemimpin Filipina berkata satu siasatan akan dijalankan ke atas konspirasi di sebalik pencerobohan kumpulan bersenjata Sulu ke Sabah untuk mengenalpasti punca keganasan yang berlaku.
Jurucakap timbalan presiden negara itu, Abigail Valte memberitahu stesen radio dzRB bahawa presiden Benigno Aquino III berhasrat untuk menjalankan siasatan itu selari dengan usaha untuk menyelesaikan krisis berkenaan secara aman.
Portal berita PhilStar juga memetik kenyataan Valte bahawa usaha berkenaan selari dengan tuntutan setiausaha agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu Ban Ki Moon agar untuk menghentikan
pertentangan dengan segera.
Laporan hari ini juga menyebut, pegawai istana presiden sebelum ini mempersoalkan keupayaan 'Kesultanan Sulu' untuk membiaya pencerobohan Sabah dan percaya pengikut berkenaan didorong dengan janji untuk mendapatkan habuan sebanyak $600 setiap seorang.

Ia menyebut, pihak berkuasa Filipina juga menyiasat kemungkinan bahawa ekspedisi bersenjata itu cuba memalukan kerajaan Malaysia dan Filipina dan menggunakannya dalam tuntutan kesultanan itu di Sabah.
Biro siasatan kebangsaan negara itu dilaporkan melancarakan siasatannya dua hari lalu dengan memanggil penasihat kesultanan itu Pastor ‘Boy' Saycon untuk siasatan, sementara Aquino dijangka akan memaklumkan kepada Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak berhubung pemimpin konspirasi berkenaan, seperti yang didakwa.
Bagaimanapun, jurucakap 'Sultan Sulu' Jamalul Kiram, Jacel Kiram menafikannya dan mendakwa "konspirasi sebenar" adalah di antara Najib dan Aquino.

Pengganas Sulu harus dibicara ikut undang-undang Malaysia

Ahmad Zahid tidak menolak kemungkinan bahawa pengganas dipengaruhi dadah atau menggunakan ilmu hitam sehingga bertindak kejam terhadap anggota pasukan keselamatan yang terkorban. – Gambar failIPOH, 10 Mac — Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata pengganas Sulu harus dibicarakan mengikut undang-undang Malaysia kerana telah bertindak kejam dan tidak berperikemanusiaan.
Beliau berkata kerajaan Malaysia tidak akan berkompromi selain menahan kumpulan penceroboh dari selatan Filipina itu kerana mereka telah bertindak kejam membunuh lapan anggota polis dalam insiden pencerobohan di Lahad Datu, Sabah.
“Jangan ada seorang pun penceroboh terlepas...kita mahu penceroboh militan ini sama ada ditembak mati atau ditangkap hidup-hidup,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Barisan Nasional dan Badan Bukan Kerajaan kawasan Gopeng di sini hari ini.
Ahmad Zahid tidak menolak kemungkinan bahawa pengganas dipengaruhi dadah atau menggunakan ilmu hitam sehingga bertindak kejam terhadap anggota pasukan keselamatan yang terkorban.
“Dalam undang-undang peperangan sekalipun tidak ada yang membenarkan mana-mana penceroboh atau anggota yang terlibat dalam peperangan boleh mencungkil mata, boleh penggal kepala atau memotong anggota tubuh badan.

Wartawan tersua lelaki bersenjata di 'zon merah'


 
Petugas media terserempak dengan satu individu bersenjata ketika memasuki "zon merah" dalam kawasan Kampung Tanjung Labian yang menjadi kawasan operasi pasukan keselamatan ke atas kumpulan penceroboh bersenjata.

Kumpulan petugas media berkenaan mengunjungi kawasan tersebut yang disangka selamat memandangkan satu sekatan polis yang terletak kira-kira 5 kilometer dari kampung tersebut tidak dikawal.

Jurugambar The Star Normiemie Duin berkata mereka menyangka demikian apabila melihat penduduk bermotosikal keluar dari kampung berkenaan dan sekatan itu juga tidak dikawal.

Dua kenderaan membawa jurukamera tersebut terpisah sebaik memasuki kampung berkenaan.

Normiemie berkata, beliau secara tiba-tiba terlihat satu individu berpakaian gelap dan bersenjata raifal sedang bersembunyi di sebalik pohon kelapa sawit.

Manila wants Putrajaya to explain alleged abuse of Filipinos

President Benigno Aquino speaks during a news conference on the Sabah invasion, at the Malacanang presidential palace in Manila February 26, 2013. — Reuters picKUALA LUMPUR, March 10 ― The Philippine government said today it will query Malaysia over reports that Filipinos in Sabah were being abused and shot at arbitrarily by local authorities in search of Sulu invaders.
Deputy presidential spokesman Abigail Valte said in a report on ABN-CBS News this afternoon that Malacanang Palace has received numerous claims of the “inhumane treatment” of Filipinos, many of whom had no connection to the incursion by the self-proclaimed royal army of the Sulu Sultanate.
“These reports are unacceptable, which is why the [Department of Foreign Affairs] will be contacting their Malaysian counterparts to [discuss the matter],” she was quoted saying in an online report.
Valte was responding to reports from Filipino refugees that the Malaysian police used unnecessary force on Filipinos in Sabah while combing through the state in search of those with links to the Sultanate.
Refugees interviewed by The Philippine Daily Inquirer yesterday claimed they fled their homes in east Malaysia after witnessing aggressive acts used by authorities here during widespread operations to flush out the Sulu invaders earlier this week.
One refugee said Filipino men were dragged from their homes, beaten, and subsequently forced to run while the police shot arbitrarily at them, even after they produced immigration documents to prove their stay in Malaysia was valid.

Sidang Media Op Daulat (Ahad, 10 Mac 2013, 10.30am)

Two cops wounded in overnight gun battle

Pakatan Rakyat Di Landasan Tepat Mentadbir Putrajaya


SHAH ALAM, 10 MAC: Kecemerlangan Pakatan Rakyat (PR) mentadbir Selangor selepas ‘Tsunami Politik’ tahun 2008 jelas membuktikan gabungan ini berada di landasan tepat dalam membawa anjakan perubahan baru di Putrajaya.
Keadaan ini disokong dengan pencapaian konsisten kedudukan ekonomi terutama di Selangor sehingga mampu meningkatkan simpanan tunai sehingga RM2.6 bilion.
Forum 5 tahun pakatan Dataran Shah Alam 03Dengan nada gembira, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengumumkan perkara berkenaan di hadapan hampir 5,000 rakyat Selangor termasuk Penasihat Ekonomi Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
“Saya ingin menyatakan, pentadbiran dalam lima tahun mengalami perubahan. Kita bukan sahaja memberikan kebajikan, tetapi membangun dengan pengumpulan dana.
“Rizab Selangor dalam keadaan baik dari RM400 juta pada tahun 2007, menjadi RM2.6 bilion sekarang.
“PR sudah bersedia ke Putrajaya. Kita telah buktikan kita punyai pengalaman.
“Rakyat tidak rugi memilih PR,” katanya sambil disambut dengan tepukan gemuruh rakyat sempena malam kemuncak Sambutan Ulang Tahun Ke-5 Kerajaan Selangor.
Menurut Abdul Khalid, meskipun Kerajaan Selangor membelanjakan lebih RM821 juta utuk program kebajikan rakyat, ketelusan yang diamalkan dalam pentadbiran menjadi kunci kejayaan meningkatkan hasil simpanan negeri untuk kesejahteraan seluruh warga Selangor.

Anwar: Sedia Hadapi Fitnah, Berundur Tidak Sekali


SHAH ALAM, 10 MAC: Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan kesediaan untuk berhadapan dengan sebarang putar belit kenyataan yang bakal dimainkan media Pro-Umno-BN termasuk mengaitkannya berhubung konflik di Lahad Datu, Sabah.
“Saya akan hadapi, namun berundur tidak sekali. Kita doa Allah akan bagi kekuatan.
Forum 5 tahun pakatan Dataran Shah Alam 02“Siapa mahu diaibkan hampir 15 tahun? Setiap malam mereka (media Pro-Umno/BN) maki saya. Saya fikir mengenai (Datuk Seri) Azizah, anak-anak, kawan-kawan yang setia.
“Tetapi bagi saya ada pengajarannya, ada hikmahnya,” katanya.
Awal minggu ini menyaksikan pihak media memanipulasikan lagu ‘Sabah Nak Hilang’ dendangan Anwar yang sering dinyanyikan dalam siri ceramah umum sejak enam bulan lalu selain ‘menyembunyikan’ bait lirik ‘Umno Melayang, Najib Jadi Ketua Pembangkang’.
Selain itu, Anwar turut mengemukakan saman fitnah terhadap akhbar Utusan Malaysia dan Stesen Televisyen TV3 bernilai RM100 juta setiap agensi.
Anwar yang juga Penasihat Ekonomi Negeri Selangor turut memuji integriti kekuatan yang diamalkan pentadbiran Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan tidak mampu dicabar Umno-BN.

CSL : Pilihan raya dijangka enam minggu lagi

KUALA LUMPUR, 10 Mac — Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek menjangkakan pilihan raya umum ke-13 akan berlangsung enam minggu dari sekarang, dan menggesa ahli MCA untuk melipatgandakan usaha.
Menurut satu kenyataan media yang dihantar dari Biro Publisiti MCA, Dr Chua Soi Lek, yang juga Pengerusi MCA Johor berkata trak kempen pilihan raya hampir setiap hari bergerak ke seluruh Johor.
“Oleh kerana trak kempen DAP bergerak hampir setiap hari di Johor, pengerusi parti mengingatkan MCA Johor untuk lebih bersedia.
“Beliau juga mengatakan pilihan raya ke-13 akan berlangsung dalam enam minggu, dan ahli MCA mesti melipatgandakan usaha,” menurut kenyataan media tersebut.
Dr Chua berkata sedemikian selepas melancarkan trak kempen pilihan raya kedua parti tersebut bertemakan “Kestabilan Mengatasi Huru-Hara”, di Wisma MCA semalam.
Dr Chua berkata, MCA akan memiliki enam buah trak publisiti untuk pilihan raya nanti, selepas yang pertama dilancarkan oleh Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Razak pada majlis sambutan Tahun Baru Cina MCA.

Deepak bertindak terhadap perdana menteri

Justeru Perdana Menteri Najib dan isteri tidak bertindak terhadap Deepak Jaikishan atas buku The Black Rose yang mendedahkan penglibatan pasangan itu dalam skendal peletupan mayat wanita Mongolia, Altantuya, maka Deepak pula sebaliknya bertindak menyaman Perdana  Menteri Najib.

Kata pepatah Melayu, kalau gunung tidak datang kepada Muhammad, maka Muhammad datang kepada gunung.

Buku The Black Rose atau Mawar Hitam mendakwa pasangan ketua kerajaan itu ada peranan dalam skandal pembunuhan wanita itu dan meletup hancurkan mayatnya, dan keduanya juga ada peranan atas pemalsuan akaun bersumpah kedua Balasubramaniam bagi membatalkan akaun sumpah pertamanya.

Kedua-dua dakwaan itu adalah membabitkan jenayah besar yang jika  disabitkan oleh mahkamah akan ada hukum tertentu ke atas mereka dan sekali   gus tidak melayaknya Perdana Menteri menjadi calon dan meneruskan jawatan Perdana  Menteri.

SPRM sekarang ada unit menapis kelayan bakal calon pilihan raya. Nama bakal calon akan ditentukan layak atau tidak menjadi calon. Justeru Perdana Menteri tidak membersihkan namanya daripada dakwaan Deepak, sekalipun dia belum disabitkan oleh mahkamah, tetapi dia adalah seorang yang diragui.

Family puzzled over arrest of SB officer

The worried family of Corporal Hassan Ali Basari, detained for being an alleged informant, want the police to either release him or charge him immediately.

KOTA KINABALU: The family of one of the security personnel accused of aiding the armed group of Filipinos and detained, Corporal Hassan Ali Basari claims he is being severely abused during interrogation and should be released.
They are concerned about his health and fear he is being denied medical attention.
The family also claimed that Hassan was forced to admit that he had conspired with the armed terrorists, and was being blamed for the deaths of the eight policemen, web news portal The Borneo Insider reported.
Hassan, a member of the Special Branch, was first detained on Monday and then again on Friday on suspicions of corruption.
Detained along with Hassan was one Maritime Enforcement Agency personnel and two Navy personnel stationed in Semporna.
The Borneo Insider quoted his nephew Salleh Berindi Othman as saying that the family became concerned after not hearing from him and rumours circulated that he was somehow involved with the Filipino group who had taken over Kg Tanduo in Lahad Datu and attacked and killed six policemen in Semporna.
Salleh lodged the police report at the Tanjung Aru police station here on Friday because he believed that his uncle has been wrongly detained and that he had been abused while in detention.
He said after being given the run-around for several days, he was finally allowed to meet his uncle at the Kepayan police headquarters.

Mahathir vs Anwar: A case of Caveman vs Renaissance man?

Look at the throngs of multitudes that brave rain and jams to come and lend support to DSAI (Datuk Seri Anwar Ibrahim).
Look at the multitudes assemble on their own steam and accord – no chartered buses; no free dinners or tah-pow meals; no disbursements of sorts – they all come in droves on their own free will and time.
Mahathir vs Anwar: A case of Caveman vs Renaissance man?They come in thousands if not tens of thousands, knowing too well too that they risk attacks by gangsters who align themselves to BN. They come without minding the fact that there are no covered chairs but the bare turf to squat on for hours with the open sky for a canopy.
Sharp contrast with BN
On that same token take a look at the assemblies of civil servants and BN supporters appearing on ‘company time’ or paid-for time, donned with the huge paraphernalia of paid-for t-shirts, caps and memorabilia of the BN party symbols.
Hear the screams of sirens and see the barrage of outriders accompanying the VVIPs to the designated and rented premises where backdrops and stage preparations are picture perfect.
That is not all.
At the DSAI events you only get a make-shift plywood stage that creeks surrounded with low-end microphones. But what the audience get is to hear every statement coated in humility.
The promise and assurances, the battle cry itself is about giving back to the people what rightly belongs to all citizens. It is about reinstating justice and a corruption eradication mission.
But at the BN stages you get clarion cries of race-based ranting; religious divisiveness; drumming fears of losing out one race to another; and alarming outcries of bankrupting the country.
It is all about demonizing the opposition quarter and annihilating DSAI who is also being made to seem larger than life by the very personalities who scream not to trust DSAI.
And on the sidelines you get politically aligned media moguls spinning even more race-based and religious-divisiveness splashed on their front-pages and screaming from their prime time news.
Shift in political awareness

PRU13: Luar biasa bila lepasi tempoh 5 tahun

KUALA LUMPUR: Tempoh lima tahun selepas Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12) pada 8 Mac 2008 lalu, kini sudah genap malah sudah lebih dua hari jika dikira sehingga tarikh hari ini 10 Mac 2013.

Rata-rata rakyat mula bercakap tentangnya yang selama ini tidak sabar menantikan bilakah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan mengumumkan tarikh pembubaran Parlimen untuk diadakan PRU13.

Bairpun perkiraan mudah itu tidak termaktub dalam perlembagaan, namun bagi mereka, kerajaan BN bermula tarikh 9 Mac 2013 iaitu semalam, sudah dianggap kerajaan sementara (caretaker) kerana pentadbirannya sudah melebihi mandat lima tahun yang diberikan oleh rakyat pada PRU12 lalu.

Penantian rakyat untuk PRU13 sejak lebih tiga tahun lalu ini terus membawa kepada satu persoalan baru, iaitu mampukah kerajaan yang BN yang dipimpin Najib pada hari ini mematuhi prinsip-prinsip­ umum kerajaan caretaker.

Antara perinsip umum tersebut termasuklah memisahkan Umno BN dari kerajaan, tidak boleh meluluskan projek mega dan tidak boleh membentuk dasar-dasar baru yang mengikat kerajaan yang dibentuk selepas PRU13.

LahadDatu : Bangla Kapet pun ada IC inikan pula puak-puak SULU

MyKAD hanyalah sekeping kad plastik

oleh Monier Mat Din

Dua tiga hari ini bila baca berita pasal Lahad Datu, dia mai rasa marah dan panas hati mendidih semacam. Bila tengok gambar yang kawan-kawan duk post dalam FB di bawah ini pula, rasa tension itu makin bertambah-tambah, GERAM tak tau nak lepas kat mana.

Ini tumpang ada Blog/FB ini, duk harap boleh lah release tension itu kat sini sikit.

Bukannya apa, cuba hangpa tengok gambar dan keratan berita di bawah ini, awat la kejam, tak berhati perut dan tak ada peri-kemanusiaan langsung puak-puak SULU ini pi buat macam itu sekali kat pasukan keselamatan kita:

Antara 'kelemahan' Pak Lah dan 'keberanian' Najib

Ketika artikel ini ditulis, baru sahaja seminit melepasi 8 Mac 2013. Rakyat Malaysia meraikan 5 tahun ulang tahun tsunami politik melanda Malaysia.

Parlimen pun masih belum dibubarkan. Rakyat Malaysia semakin resah, malah pemimpin-pemimpin politik baik di pihak kerajaan atau pun pembangkang lebih resah menanti tarikh pembubaran parlimen.

Mengimbau 5 tahun lalu ketika tsunami politik 2008 melanda, Malaysia berPerdana Menterikan Abdullah Ahmad Badawi yang juga dikenali sebagai Pak Lah.

Beliau pengganti Mahathir Mohammad yang memegang jawatan PM paling lama dalam sejarah Malaysia iaitu selama hampir 30 tahun.

Pak Lah, ketika lantikannya dikenali juga sebagai Mr Clean lantaran perwatakannya yang lemah lembut dan dilihat bersih dari sebarang masalah politik dan salah guna kuasa. Beliau dipilih oleh Mahathir untuk meraih kembali sokongan rakyat lantaran imej 'diktator' yang lekat pada Mahathir semenjak zaman reformasi 1999 dan ternyata strategi ini membuahkan hasil.

Selain itu, beliau juga sebagai seorang tokoh berlatarbelakangkan agama yang amat sukar sekali dicari dalam Umno, malah waris kepada tokoh ulama di Pulau Pinang. Ciri-ciri inilah yang menjadikan rakyat Malaysia terutama orang Melayu, terpesona dengan perwatakan dan latar belakangnya dan melupakan kejahatan dan kezaliman Mahathir sebelum itu.

Sebaik sahaja mengambil alih jawatan PM pada 31 Oktober 2003, Pak Lah tidak perlu mengambil masa lama untuk membubarkan parlimen bagi mendapat mandat baru dari rakyat.

Beliau hanya mengambil masa 5 bulan selepas dilantik sebagai Perdana Menteri untuk membubarkan parlimen pada 4 Mac 2004 dan seterusnya mandat baru diperoleh pada 21 Mac 2004.

Yong: Najib, Musa must explain polls delay

The current violence at Lahad Datu is no excuse to delay the general election because the Malaysian armed forces and police are already on top of the security situation.

KOTA KINABALU: The Sabah Progressive Party (SAPP) has urged both the state and federal governments to announce a date that they will dissolve the legislative assemblies and parliament.
The local opposition party noted that the five-year mandate given to the current governments have expired on Friday (March 8) and that this is the first time in the history of Malaysia the complete term of the government had been exhausted without an elections date being set.
“Although the constitution gives the government five years from the date of the first sitting of the respective legislature, by convention, the political mandate is for five years only”, SAPP chief
Yong Teck Lee said in a statement issued here.

Polis nafi tembak pendatang Filipina di Sandakan

Ketua polis Sabah Datuk Hamza Taib menafikan laporan media Filipina bahawa pasukan keselamatan menganiaya dan membunuh pendatang Filipina di Sandakan.

Media Filipina boleh sebut apa saja, namun fokus operasi ini hanya di dua kawasan – Kampung Tanduo dan Tanjung Batu di Lahad Datu, katanya dalam satu sidang media di Felda Sahabat Residence pagi ini.

Polis hanya menjalankan siasatan biasa berhubung pencerobohan tersebut di kawasan lain, selain dua kawasan tersebut.

Beliau juga menafikan dakwaan bahawa warga Filipina dibunuh di Sandakan, selain dari kumpulan yang terbunuh dalam pertempuran dengan pasukan keselamatan Malaysia di Lahad Datu dan Semporna.

"Tiada apa yang berlaku di Sandakan, jadi apa yang saya perlu perjelaskan," soalnya.

The Philippine Inquirer semalam melaporkan pasukan keselamatan Malaysia mengheret lelaki Filipina keluar dari rumah mereka di Sandakan dan menyuruh individu berkenaan melarikan sebelum melepaskan tembakan ke atas lelaki berkenaan.

Polis didakwa bertindak ganas dalam memburu penceroboh

Laporan juga mengatakan warga Malaysia berketurunan Tausug juga dibelasah di tangan polis, termasuk mereka yang memegang MyKad. – Gambar fail
KUALA LUMPUR, 10 Mac — Ribuan warga Filipina dilaporkan melarikan diri dari Sabah dan pulang ke negara mereka bimbang tentang penderaan dan keganasan yang didakwa akan digunakan oleh polis Malaysia ke atas orang Suluk dan mereka disyaki penyokong keluarga Kiram, menurut laporan media Filipina.
Golongan pelarian itu diwawancara oleh The Philippine Daily Inquirer semalam, mendakwa mereka melarikan diri dari Malaysia timur selepas menyaksikan keganasan yang dilakukan pihak berkuasa dalam usaha menghalau penceroboh awal minggu ini.
Seorang pelarian berkata, lelaki Filipina ada yang diheret dari rumah mereka dan dipukul,  dan memaksa mereka berlari sebelum polis menembak ke arah mereka, walaupun mereka menunjukkan dokumen imigresen mereka yang sah untuk tinggal di Malaysia.
Laporan juga dikatakan sampai ke Sultan Jamalul Kiram III, yang mendakwa dirinya sebagai Sultan Sulu, dimana adiknya Agbimuddin Kiram mengetuai pencerobohan di Sabah, mengatakan warga Malaysia berketurunan Tausug juga dibelasah di tangan polis, termasuk mereka yang memegang MyKad.
Orang Tausug juga dikenali sebagai orang Suluk yang datang dari kepulauan Sulu di Filipina.

Op Daulat: 44 lagi ditahan di Semporna

SEMPORNA - Op Daulat pasukan keselamatan yang masuk minggu kedua menahan 44 orang lagi dipercayai ada kaitan dengan insiden pencerobohan kumpulan bersenjata di Lahad Datu.

Kesemua mereka berusia 18 tahun ke atas dan empat daripadanya adalah wanita.

Bagaimanapun, polis telah membebaskan 11 daripada mereka dalam operasi yang dibuat di Kampung Pinggir Bakau di sini, kira-kira dua kilometer dari Kampung Simunul, lokasi mengorbankan enam anggota polis Sabtu lalu.
Ketua Polis Daerah Semporna, Deputi Superintendan Mohd Firdaus Francis Abdullah berkata, operasi berkenaan dilakukan antara jam 6.30 pagi hingga 9 pagi tadi.
"Kesemua mereka yang ditahan dipercayai melindungi penjenayah Sulu. Mereka dibawa ke Ibu Pejabat Polis Lahad Datu untuk membantu siasatan.

TGHA - Perjuangan Pemikiran Ialah Perjuangan Politik Menegakkan Islam

Prices soar as Sabah seals borders

The ongoing security sweep in Tawau, Lahad Datu and Sandakan has dampened 'informal trade ties' between east coast Sabah and southern Philippines. 

TAWAU: The sealing off of the maritime border between Sabah, the Southern Philippines and Indonesia – something that Malaysian authorities had in the past said was extremely difficult due to the proximity of both – is having an unexpected effect.
The prices of contraband cigarette have risen in the east coast over the last couple of days suggesting that the naval blockade has cut off the traditional illegal sea routes into Sabah which had enabled the multi-million ringgit trade in smuggled goods to flourish.
A small boat rigged with a powerful outboard motor could easily make it out of Sabah’s waters in less than 30 minutes and was one way to smuggle in contraband. But that’s become more difficult now.
It is well known that for decades subsidised goods have been smuggled out of Malaysia to be traded in the Southern Philippines and Indonesia with periodic seizures of tonnes of such goods from boats and arrests of their crew.
Over the last week or so the exports and imports have tapered off from a steady flow to a trickle forcing prices of most of the products exported, including food, fuel and clothing to spike across the border.
The main items flowing out of Sabah are sugar, cooking oil, cooking gas and fuel, all of which heavily subsidised for home consumption.
Flowing back into Sabah in exchange are cigarettes and even narcotics.
The increased security has resulted in cheap contraband cigarettes, readily available at street corners from illegal vendors, becoming dearer.
The contraband cigarette brands from Philippines include Champion, Hope, Astro while those from Indonesia are Kretek, Gudang Garam and Premium

Sabah conflict spillover possible, not probable - Biazon

He said Philippine Navy ships have been deployed to Sulu to prevent such occurrence.
“It is possible, but not probable sapagkat palagay ko maghihigpit ang ating patrolya ng Philippine Navy to close the border. Isama mo pa diyan ang Malaysian intent to disarm the group,” he told dzMM on Saturday.
Biazon said in his talks with Muslim leaders in Muntinlupa, he gathered different views on how to end the conflict, which according to Malaysia police has led to more than 60 casualties.
He said some even suggested that the Philippine government should send troops to Sabah to help the cause of the royal army of self-proclaimed Sulu Sultan Jamalul Kiram III.
Biazon said another possible solution is to send a small group composed of political, religious and traditional leaders of the Autonomous Region in Muslim Mindanao (ARMM).
“Kung makakabuo tayo ng isang grupo na ganyan at papayagan ng Malaysia na pumunta doon with only one objective, and the objective is to convince the royal army to come back to the Philippines,” he said.

Probe Umno leaders, not Tian Chua

Instead of attacking Tian Chua for his remarks about the Sulu invasion, Umno should look into its Lahad Datu branch which has been totally compromised.

INANAM: The State Reform Party (STAR) has lashed out at Sabah Umno for attempting to divert attention away from the self-inflicted security problem that has occurred in the state during its watch.
STAR Sabah deputy chairman Daniel John Jambun said the attempt by Sabah Umno leaders to focus on opposition leader Tian Chua of PKR and his comments about the on-going security crisis in the state was absurd and an attempt to defect criticism.
He said that the call to ban Tian Chua from ever entering Sabah rather than imposing one on Umno leaders particularly former premier Dr Mahathir Mohamad, on whom the blame for the crisis can be placed, was the hight of hypocrisy.
“Mahathir and Umno leaders were in cahoots on “Projek IC” … to give out Malaysian documents to illegal immigrants in Sabah. They are the ones who should be barred,” Jambun said.
A series of police reports have made against Tian Chua for his earlier statement that the Lahad Datu incident was all of Umno’s doing.

Filipino refugees claim of police brutality in Sulu roundup

Police search two men detained at Tanjung Labian, in Lahad Datu, March 6, 2013. — Reuters picKUALA LUMPUR, March 10 ― Thousands of Filipinos are reportedly fleeing Sabah for the Philippines, gripped with fear over horror tales of torture and violence allegedly used by the Malaysian police on Suluks and suspected followers of the Kiram clan.
Refugees interviewed by The Philippine Daily Inquirer yesterday claimed they fled their homes in east Malaysia after witnessing aggressive acts used by authorities here during widespread operations to flush out the Sulu invaders earlier this week.
One refugee said Filipino men were dragged from their homes and beaten, then forced to run while the police shot arbitrarily at them, even after they produced immigration documents to prove their stay in Malaysia was valid.
Reports have also reached the self-proclaimed Sulu “Sultan” Jamalul Kiram III, whose brother Agbimuddin Kiram is leading the armed incursion in Sabah, that Malaysians of Tausug descent were being singled out in the operations and brutalised at the hands of the police, including those who held MyKads.
The Tausug are also known as the Suluk people, who come from Sulu in the Philippines.
“[The Malaysians] claim they are enforcing maximum tolerance, but there’s no truth to that. Instead, maximum violence is what’s happening. Even women, pregnant women, and children are being fired upon by Malaysian forces,” Jamalul’s daughter, “princess” Jacel Kiram, was quoted as saying in a report on Manila Standard Today.