Sabtu, 19 Januari 2013

FELDA MACAM HAK KELUARGA 3 ABDUL (1)

Faizol Ahmad, pengarah besar sangkut masih tak faham dan masih bodoh ape tugas Felda yang sebenarnya. Hari ini satu lagi seminar besar diadakan selepas seminar pegawai selang beberape hari lalu. Seminar diadakan diPWTC yang dinamakan seminar Nusantara. Seminar ini sepatutnya JAKIM menjadi tuan rumah atau menteri Rais Yatim yang jadi penganjur. Tetapi Faizol merelakan tengkuknya dipulas, lalu sanggup menanggung biawak hidup felda jadi penaja.
Bukan sedikit belanja, kosnya lebih rm3 juta. Bajet sudah tentu dari akaun peneroka! Bukan sikit tu Faizol, nak guna duit Felda, tak sayang duit ke???
Peliknya:-
• kenape Persatuan Generasi Bestari yang anjurkan?
• mengape persatuan ini jadi anker dan taukehnya pulak memberi ucapan dalam perasmian pagi ini?
• bukan kah persatuan ini hanya bermatlamat mencari nama dengan menggunakan dana Felda?
• mengapa dibiarkan persatuan ini mendapatkan dana Felda?
• siapa kah Yusof Din?
• apa kaitan dengan Isa Samad, Faizol dan seorang pengarah Felda?
Mengapa orang yang sama mendapat tajaan Felda dalam:-
• program imam ke singapura rm1 juta lebih,
• program perhimpunan belia diUITM rm6 juta?
• mengapa Yusof Din menyertai rombongan Isa Samad dan Faizol diLondon tahun lalu?
• siape yang mengenali Yusof Din? Apa kaitan Yusop Din dengan Inmind Holding?
Kalau nak taja padan2 lah. Jimat2 lah. Itu bajet peneroka. Jangan joli sakan panggil PM resmi, Asyik2 guna nama PM,

PAS sedia dialog isu ‘Allah’ dengan mana-mana tokoh Kristian

PETALING JAYA, 19 Jan — PAS hari ini menyatakan kesediaan untuk berdialog dengan mana-mana tokoh agama Kristian berhubung pertikaian berkenaan penggunaan kalimah Allah untuk golongan bukan Islam di negara ini. Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berkata, ia bagi mengelakkan terusnya berlaku pertikaian berhubung perkara itu dan menjurus kepada "perangkap politik" yang dimainkan Umno dan Barisan Nasional (BN).
"PAS bersedia mengadakan dialog dengan tokoh Kristian mengenai kalimah Allah ... bukan kita menghentam satu sama lain di dada akhbar," katanya di hadapan lebih 3,000 pengundi Cina di sini ketika majlis kutipan dana anjuran DAP.
Tegasnya yang lebih dikenali dengan panggilan Mat Sabu (gambar), dua sentimen utama yang menjadi mainan Umno dan BN adalah agama dan perkauman.
"Perkara akhir yang tinggal adalah perkauman dan agama, inilah yang kita bimbang kerana hal agama perkauman bukan dimain disudut statistik, tapi emosional.
"Kalau rakyat terperangkap dalam propaganda Umno, BN ini, mereka akan bernafas semula," katanya merujuk kepada situasi Umno yang dakwanya semakin tenat.
"Inilah peringatan saya kepada kita semua," tegas Mat Sabu.

Graft rotting country’s political system, disintegrating values, says Ambiga


PETALING JAYA, Jan 19 – Malaysia’s political system is “rotten” and in need of change due to corruption which has led to power abuse, Bersih co-chairman Datuk Ambiga Sreenevasan told a forum today.
The senior lawyer said graft has led to the disintegrating values that now dictate the country’s political order – a “rotten” system she claimed gave rise to the various woes afflicting the country including breeding a society which rationalises power abuse and corruption.
“The core (of the system) is rotten because of corruption. If the leaders don’t see anything wrong with this then how are we to fight it,” Ambiga told a forum entitled “The State of the Nation” jointly hosted by think-tanks ICCM, IDEAS and English paper The Malay Mail.
Today’s talk was part of a series of dialogues held to discuss the present challenges facing Malaysia.
In her speech, the former Bar Council president said corruption played a crucial role in the country’s racial strife while graft helped design a system that restricts civil liberties aimed at preserving the status quo and protect the interests of those in power.
The Bersih leader cited as examples the alleged attempt at “brainwashing” students under the purportedly racist Biro Tata Negara programme and the recent fiasco involving a seemingly pro-establishment speaker berating a student for supporting the poll reform movement at a forum organised by a public university.
Students who formerly went for the BTN courses had revealed that the programmes carried strong racial and anti-opposition messages which portrayed them as anti-Malays or anti-Muslims. Some claimed that anti-Chinese sentiment had also been included in its syllabus.

Peaceful protest over ‘Listen, listen, listen’

Some 100 people gathered at Brickfields to demand that Sharifah Zohra Jabeen apologise to KS Bawani.

KUALA LUMPUR: Some 100 people gathered peacefully around the fountain in Little India, Brickfields this morning to protest against Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin, the little-known SW1M president turned Internet sensation after a video of her humiliating a student went viral this week.
By 11.30am, some of the predominantly Indian crowd were seen holding placards with cartoonish drawings of a shark wearing headphones along with the words ‘respect freedom of speech’. Others brandished colourful t-shirts bearing the now-infamous mantra ‘listen, listen, listen’.
In the centre of the rally, leaders of various non-governmental organisations (NGO) such as the Malaysian Indians Progressive Association (MIPAS), Tamil Action Force and Pertubuhan Kebajikan Dan Amal India Baru Malaysia (Perinnbam) took turns to publically demand Sharifah apologise to Universiti Utara Malaysia (UUM) student and PSM activist KS Bawani.
“This is not a racial or political issue. If this happened to a Malay or a Chinese student, we would still be gathering here today, demanding that Sharifah issue a public apology,” MIPAS secretary-general S Barathidasan told the cheering crowd.
This was all in reference to Sharifah’s tirade against Bawani during a forum last month – an incident that was recorded and uploaded onto video sharing website YouTube last week and has since been viewed over 723,490 at the time of writing.
In the video, Sharifah had snatched the microphone from Bawani while the latter was asking a question and interrupted her by deliberately and slowly repeating the word ‘listen’ 11 times and ‘let me speak’ seven times.
And instead of answering Bawani’s question on free education, Sharifah had lectured her on respecting elders, on the problems faced by animals such cats, dogs and sharks, and at one point even told her to leave the university and country.

'Listen' episode is just the tip of the BTN-legacy iceberg

The current YouTube-driven storm surrounding an UMNO propagandist's attempt at silencing a student from speaking out against government policies during a forum for university students in Kedah last month continues to generate reactions.
'Listen' episode is just the tip of the BTN-legacy icebergFor PAS's Research Centre head Dr Dzulkefly Ahmad, the incident, in which the president of a pro-Barisan Nasional outfit called 'Suara Wanita 1Malaysia', Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin humiliated K.S. Bawani in front of an audience of some 2000 other students, could only be the tip of the iceberg.
"One shudders at the thought that the episode is only the tip of the iceberg of decades-long indoctrination or downright bullying that personifies the BTN 's 'capacity building' programmes," he said in comments to Harakahdaily, referring to Biro Tata Negara, the government's controversial political arm which holds compulsory indoctrination sessions for students and civil servants.
"Most appalling is the bull-dozing type of approach in instilling conformity and compliance, in what is our ivory tower supposedly responsible to nurture enterprising graduates who are intellectually superior and morally vibrant," added Dzulkefly, who is also Kuala Selangor member of parliament.
'Little napoleons'
Agreeing with overwhelming majority of netizens who have condemned Sharifah Zohra over her tirade, Dzulkefly described the incident as "unmistakenly pathetic and extremely deplorable".
He said it should serve as warning to the Higher Education ministry to take steps in empowering human potential and capital "before they are irreparably damage beyond redemption by little napoleans".
"No amount of effort at 'turning around' our ailing education sysyem would be of any significant use, if we are to be continuously subverted by little napoleans who are allegedly working in concert with those in the corridors of power," he said, while pledging "little tolerance to such BTN-type of pseudo-intellectual nonsense" if Pakatan Rakyat comes to power after the general election.
The 'listen' episode has been so named after the now-famous rant by Sharifah Zohra, repeating the word "listen" eleven times in a bid to stop Bawani, a second year law student of Universiti Utara Malaysia. Speaking from the floor at the forum held at the UUM campus, Bawani defended leaders of electoral reforms coalition Bersih from accusation of 'anarchism' and cited data and figures to urge the government to provide free education.
The YouTube video of the incident has so far fetched more than half a million viewers, less than a week after being uploaded, making it probably Malaysia's most sensational clip on the video-sharing site.
Lim recalls incident

PAS ready to meet Christian clergy on ‘Allah’ row

PETALING JAYA, Jan 19 – PAS is ready to engage Christian leaders in an “intellectual discourse” to resolve the impasse on the “Allah” row, party deputy president Mohamad Sabu said tonight.
He said a dialogue would help the Muslim and Christian community to avoid falling into a “political trap” set by Umno, the ruling Malay party that he said was hell-bent on maintaining power through racial politicking.
“They are desperate,” the PAS leader (picture) popularly known as Mat Sabu told a predominantly Chinese crowd at a DAP fundraising event held here.
“On issues like the judiciary, corruption, education and so on. They no longer have the moral authority. So what is left are religion and race,” added Mohamad, a known favourite among Chinese opposition supporters.
“We are ready to meet with Christian leaders anytime, to engage them in an intellectual discourse. Slamming each other in the media is not the way to do it. If we do that, we would fall into Umno’s trap and give them a breath of hope (to remain in power),” the PAS leader continued.
The debate over non-Muslim use of the word “Allah” was again sparked last month when PAS information chief Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man publicly remarked that the use of the word “Allah” in the Alkitab, the Malay-language translation of the Bible, would not reflect the original text’s meaning.

Rosmah ajar cara nak buat pahala ...

Mak Hajjah Rosmah bagi tips cara-cara mudah bagaimana nak buat pahala dan mengelak dari buat dosa.Korang kena dengar elok-elok nasihat ikhlas dari Mak Hajjah Rosmah nih!
"Ya lah, maklumlah, sy pun jd isteri tu sy tengok macam-macamlah juga kita kata, macam-macamlah juga kena fitnah , tapi tuan-tuan dan puan-puan sekalian, saya hanyalah manusia biasa. Saya tahan sahajalah, demi untuk kemenangan Barisan Nasional dan demi untuk kemenangan Yang Amat Berhormat Perdana Menteri kita sebagai Presiden Barisan Nasional. 
Sbb sy mmg tahu dia punya program no. satu , nak hentam Rosmah dulu! Aah..sbb dia kata , Rosmah ini pandai sangat nak bercakap! Tak kisahlah, apa yg dia nak cakap biarlah.

Pemberian IC Palsu - Mahathir Mula Berdolak Dalik

Dr M syor s'jaya siasat pemberian kerakyataan sebelum merdeka

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mencadangkan agar ditubuhkan sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat isu pemberian taraf kerakyatan kepada sejuta pendatang asing di Persekutuan Tanah Melayu sebelum Malaysia mencapai kemerdekaan.

"Saya hanya mencadangkan sahaja, dan tidak serius tentang itu
(melaksanakannya)...tetapi jika mahu menjalankan siasatan mestilah secara menyeluruh, ia tidak adil sekiranya hanya fokus kepada satu perkara sahaja dan tidak perkara lain.

ISU PROJEK IC... MADEY DAH MULA BOLEH PAKAI PAMPERS TAMBAHAN !

Siapa TAK KENAL dengan TUN MADEY yang mempunyai KREKTOR BERBELIT macam ULAR beb... selepas mengakui memberi STATUS KEWARGANEGARAAN kepada lebih 200 ribu kepada PENDATANG ASING di NEGERI SABAH selepas NEGARA MERDEKA yang DIPERSOALKAN KESAHIHIAN PEMBERIAN tersebut... hari ini beliau MENCADANGKAN pula agar ditubuhkan sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat isu pemberian TARAF KERAKYATAN kepada sejuta PENDATANG ASING di Persekutuan Tanah Melayu sebelum Malaysia mencapai KEMERDEKAAN... ini lah CAKAP orang yang dah TERSEPIT akibat DOSA LAMPAU yang beliau lakukan... gua rasa kalau lah diadakan RCI tersebut jawapanya KEPUTUSAN yang PASTI beliau pun belum tentu KERAKYATAN nya pun SAH beb... lu orang sendiri tahu SIAPA beliau dan KETURUNAN beliau... kah kah kah !.
Ini semua tidak lain hanyalah MENGGAMBARKAN KREKTOR ULAR yang ada pada beliau beb... mungkin atas FAKTOR USIA yang mungkin dah NYANYUK atau pun PERANGAI yang menjadi HAK CIPTA ISI PERUT UMNO ni dari DULU KINI dan mungkin SELAMANYA... seperti juga lah apabila dikatakan KERUGIAN yang berjumlah hampir 100 billion yang berlaku semasa beliau menjadi PERDANA MENTERI... maka beliau juga berkata agar RCI juga dijalan terhadap KERUGIAN yang berlaku terhadap PERDANA MENTERI lain selepas beliau... kah kah  kah... yang PELIK dan AJAIB masih ada lagi MANUSIA yang kebanyakan nya ISI PERUT UMNO boleh PERCAYA dan MENERIMA PANDANGAN beliau yang entah berapa HELAI dalam satu hari PAMPERS beliau gunakan... sebab itu kalau dah UMNO maka jawapnya BEBAL TAK BERKESUDAHAN lah beb... kah kah kah !. mk

Akan adakah PRU13?


 Oleh: senik

"Assalamualaikum,, ..

Waktu tamat tempoh penggal pemerintahan semakin hampir. PRU 13 masih belum ditentukan, sementara Suruhanjaya siasatan diraja (RCI) berhubung dakwaan pemberian kewarganegaraan untuk jadi pengundi di Sabah sedang berjalan. Antara yang terdedah sehingga kini ialah wujudnya peranan besar Mahathir, Aziz Samsuddin dan Arwah Megar Junid dalam menambah jumlah pengundi di negeri Sabah yang terdiri dari warga asing.

Begitu juga pendedahan yang sudah terlondeh bagaimana jabatan pendaftaran negara dilacurkan serta SPR menjadi kaldai tungganggan UMNO dalam kes ini. Mahathir tidak dapat lari dan mengaku terlibat memberi kerakyatan kepada warga asing sambil cuba mengkambing hitamkan Tungku Abdul Rahman serta mendakwa segala urusan memberi kerakyatan ini mengikut undang undang. Undang undang yang membolehkan Mahathir terus berkuasa!

Kesan segera kepada RCI ialah kepada PRU 13. Ini kerana RCI masih berjalan sedangkan masa untuk PRU 13 sudah terlalu hampir. Dapatkah RCI diselesaikan sebelum PRU 13. SPR pula baru sahaja mengeluarkan kenyataan bahawa PRU 13 akan menjadi PRU yang paling bersih dan telus dan adil. PRU 13 menurut SPR akan berjalan lancar di sebalik semua kemelut yang berkalu antara parti kerajaan dan pembangkang.

Apa makna kenyataan ini? Apakah ini bermakna, semua pengundi hantu yang masih ada dalam senarai pengundi berdaftar akan dihapuskan? Apakah ini bermakna UMNO tidak lagi akan diberi laluan mudah oleh SPR untuk membawa hantu hantu ini mengundi?

Pengundi citarasa penentu kalah/menang BN dan PR

Oleh: anaabdullah

"Penulis sungguh tertarik dengan ramalan beberapa orang penganalisa politik tanah Air yang mengatakan umno/BN menang tipis PRU 13 nanti.

Sesetengah mengatakan parti Pakatan rakyat yang akan memerintah Malaysia selepas PRU 13 yang dikatakan akan diadakan pada 23 mac 2013.

Barisan Nasional (BN) yakin dan percaya partinya boleh menang mudah berdasarkan pengundi citarasa masih memihak pada kerajaan yang memerintah lebih 50 tahun ini.

Pucuk kepimpinan BN yakin dan percaya atas sebab penungi citarasa disamping pengundi rasional yang yang walaupun sudah berbelah bahagi sokongannya, tetapi masih ada harapan untuk menang dan memerintah.

BN yakin dan percaya bantuan RM500 kepada isu rumah, RM 250 kepada orang bujang dan RM 100 kepada semua pelajar seluruh Negara yang sudah pun dibayar mula sekarang dapat meraih undi untuk menang.

Sesetengah mengatakan DAPlah yang mendapat untung dalam PRU 13 nanti.Penulis boleh setuju, kerana orang china walaupun mereka ada dalam MCA dan parti GERAKAN, tetapi mereka PRU 13 nanti solid untuk DAP disamping undi Melayu di parlimen parlimen yang ia bertanding.

Mahathir Mahu Menumbangkan Najib ?

Oleh Shahbudin Husin
Apabila Mahathir menyifatkan kerajaan yang dipimpin Najib sekarang berada dalam keadaan lemah sehingga takut menggunakan kuasa, ia membawa tafsiran dengan maksud yang pelbagai. Lebih-lebih ia dikeluarkan di saat-saat Najib sedang bertarung antara "hidup dan mati" dalam PRU 13 yang mesti diadakan sebelum 28 April ini.

Dengan mengambil contoh Akta Keselamatan Dalam Negeri atau ISA yang dihapuskan oleh kepimpinan Najib kerana tekanan kuat daripada pelbagai pihak, Mahathir memberikan logik yang mudah iaitu " Apa yang dimalukan sangat dengan ISA?".

Bagi Mahathir, tindakan Najib menghapuskan ISA dan menggantikan dengan undang-undang lain adalah suatu kesilapan kerana kuasa besar seperti Amerika sendiri akhirnya menggubal undang-undang yang lebih keras dan zalim daripada ISA untuk menangani pengganas serta mewujudkan Kem Tahanan Guantanamo.

Tidak syak lagi bagi Mahathir, beberapa tindakan Najib yang antaranya menghapuskan ISA adalah bukti kepimpinannya yang lemah dan takut dengan kuasa.

Sebagai seorang yang masih berpengaruh, baik dalam UMNO mahupun di kalangan rakyat biasa, secara umumnya kenyataan Mahathir itu langsung tidak membantu UMNO dan BN. Ia seperti memperlekeh dan mengajak rakyat menolak kepimpinan Najib.

NAMAKU UMNO BIN TINGGAL...SPR BOLEH JAWAP NIE..!!!



Namaku Umno Bin Tinggal, aku pengundi Dun Bukit Kota Parlimen Limbang, Sarawak. Tak percaya cuba check namaku dalam Daftar Pemilih SPR di laman web SPR.

Economist stands by poll analysis, will sue those who slander him

KUALA LUMPUR, Jan 19 – Economist Azrul Azwar Ahmad Tajudin stands by his analysis that predicts Pakatan Rakyat (PR) can win Election 2013, saying today he will sue anyone, be it bloggers or politicians, who tarnish his professional reputation.
The Bank Islam chief economist (picture) also said there was no cause for the government-linked bank to take disciplinary action by suspending him after his presentation at the Singapore Regional Outlook Forum was reported by the Singapore Straits Times last week.
“I stand by my analysis and the presentation I made at the forum,” he said in a statement sent to The Malaysian Insider today.
“I maintain that I have given an honest and professional opinion at the Forum. I believe that there is no proper cause to take disciplinary action against me,” he added in the seven paragraph statement.
In a report by The Straits Times, Azrul Azwar’s calculations found that one of the most likely scenarios was that the ruling Barisan Nasional (BN) coalition would likely win only between 97 and 107 of the 222 parliamentary seats, which are insufficient to form the next administration.
But the result would also mean that PR will only gain a shaky hold over Parliament, far from the supermajority once enjoyed by its rival.
The two other likely scenarios reportedly presented by Azrul Azwar at the January 10 forum was that there would be a narrow win for BN and a bigger win for PR. Azrul Azwar had taken into account factors such as race and demographics.

Ketua Ekonomi Bank Islam pertahan analisis memihak Pakatan

SHAH ALAM - Ketua Ekonomi Bank Islam Malaysia Berhad, Azrul Azwar Ahmad Tajudin hari ini menegaskan, beliau berpegang kepada analisis yang mencetuskan kontroversi bahawa Pakatan Rakyat (PR) ada kemungkinan boleh menang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), sekali gus membentuk kerajaan pusat.
Dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini, Azrul Azwar berkata, beliau mengetengahkan pandangannya pada Singapore Regional Outlook Forum tempoh hari secara profesional, jujur dan tanpa memihak mana-mana pihak.
"Saya berpegang kepada analisis saya dan pembentangan saya pada forum (dimaksudkan)," katanya.
Kata Azrul Azwar lagi, beliau menyediakan analisis berdasarkan tiga senario iaitu kemenangan tipis Barisan Nasional (BN), kemenangan tipis PR dan kemenangan besar bagi PR.
PRU13 dijangka akan diadakan Mac ini. Mandat kerajaan pusat berakhir penghujung April.
Sambil menafikan dakwaan sesetengah pihak bahawa beliau ahli PKR, Azrul Azwar berkata, tidak ada alasan munasabah untuk mengambil tindakan disiplin ke atas dirinya.

Najib Sakit Kepala Dengan Gelagat Egois Mahathir

Semasa berucap dalam majlis dinamakan Bicara Mahathir di bawah tajuk Masa depan Melayu dan Islam selepas PRU-13, anjuran Karangkraf, Mahathir Mohamad terus mempamirkan keegoaan dan sifat 'maksumnya' tidak mahu mengakui kesalahaan dan dosa-dosa politiknya masa silam kandati ia telah nyata bagaikan baris.

Dia jauh sekali bukan seperti Lecen Amrstrong yang mengakui mengambil dadah untuk berjaya dalam perlumbaan kayuh basikal. Dari sudut ini atlik itu ternyata lebih berintergriti berbanding dengan bekas seorang perdana menteri yang setengah orang mengkultuskan PM terhebat di Asia Tenggara.

Di majlis itu dia tetap memperagakan dia adalah maha hebat, maha bijak dan maha pandai serta maha Melayu. Manakala orang lain adalah maha bodoh, maka dangkal dan maha haprak. Dari masalah yang timbul kini dan menyebabkan sesetengah orang Melayu menggigil untuk melihat masa depannya, beliau tidak sedikit pun mahu ralat apa lagi membuat apologi. Beliau tetap menyalahkan orang lain. Memanglah seroang yang sombong dan bongkok tidak akan mengaku yang tahinya busuk.


Kalimah Allah: Apa pula pendirian Umno BN

KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar mempersoalkan mengapa kerajaan Barisan Nasional sendiri tidak menyatakan pendirian berhubung isu kalimah Allah.

"Amat pelik apabila kerajaan, BN dan parti-parti komponennya terutama Umno hanya pandai mendesak pihak lain sahaja menyatakan sebarang pendirian rasmi berhubung isu kalimah Allah.

"Sekarang, rakyat hendak tahu apa pendirian kerajaan, BN dan setiap satu komponennya mengenai isu itu," kata beliau.

Mahfuz berkata, sudah sampai masanya kerajaan, BN dan setiap satu komponennya menyatakan pendirian berhubung isu kalimah Allah.

"Rakyat ternanti-nanti apakah pendirian kerajaan, BN, Umno, MCA, MIC, Gerakan, PBS dan setiap satu parti komponen BN berhubung isu itu.

"Jangan hanya pandai desak orang lain sahaja menyatakan pendirian," katanya.

Menteri: Isu Bawani-Sharifah tiada kaitan KPT, k'jaan..ha..ha..lontar batu sorok tangan..!!!

Insiden pertikaman lidah antara Pengerusi Suara Wanita 1Malaysia(SW1M), Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin dengan pelajar undang-undang Universiti Utara Malaysia (UUM), KS Bawani yang menjadi isu hangat dalam blog dan laman sosial sama sekali tidak mempunyai kaitan dengan Kementerian Pengajian Tinggi mahupun kerajaan.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, program tersebut diadakan di atas anjuran pelajar di universiti itu sendiri dan Sharifah Zohra dijemput atas kapasitinya sendiri untuk menjadi moderator.
  
"Di universiti bukan semua program yang diadakan anjuran kerajaan, kerana ada juga program yang dianjurkan oleh golongan mahasiswa sendiri.
  
"Tetapi apa yang terjadi dalam isu ini seolah-olah kita pula yang atur program itu dan meminta Sharifah bercakap seperti itu atas alasan berkehendakkan minda pelajar disekat dan ditutup.
  
"Sharifah bukan tenaga akademik dan bukan kakitangan kementerian atau UUM, dia dijemput oleh pelajar untuk menjadi moderator, dari mana dia datang saya tidak tahu," katanya.

Anwar seru mahasiswa pantau pilihan raya

Mahasiswa dan anak muda yang masih belajar di universiti tetapi tidak dapat mengundi dalam pilihan raya umum akan datang tetap berperanan besar untuk memantau sebarang cubaan penipuan dalam pilihan raya itu, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.

anwar meet the students session"Nanti kita pun memerlukan ribuan mahasiswa untuk turun, bukan untuk membuat kacau tetapi untuk pastikan dan kurangkan penipuan," kata ketua pembangkang itu.

Beliau berkata demikian sewaktu menjawab soalan pada majlis Dialog Anak Muda Bersama Datuk Seri Anwar Ibrahim di sebuah hotel di Kajang, petang tadi yang dihadiri kira-kira 500 orang.
Kehadiran peserta dialog melebihi jangkaan awal penganjur, AnwarIbrahim Club, kerana mereka yang sampai awal ke dewan hotel tempat majlis itu berlangsung, terpaksa duduk berhimpit-himpit untuk memberi ruang kepada mereka yang sampai lambat tetapi masih mahu menghadiri sesi itu.
Sebahagian besar peserta yang kelihatan seperti pelajar kolej turut diyakinkan olleh Anwar akan komitmen Pakatan Rakyat untuk melaksanakan polisi pendidikan percuma jika mereka berjaya mentadbir Putrajaya.

"Kenapa ia dilihat populis? Daripada saya universiti, pendidikan itu perkara utama. Selalunya masalah kemiskinan desa dapat diatasi dengan pendidikan," kata Anwar.

Deepak tekan Najib, Najib tekan Dr M?


KUALA LUMPUR: Pelbagai andaian mula bergerak di alam maya sekarang ekoran tekanan yang diberikan terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad melalui suruhanjaya penyiasatan diraja (RCI) pemberian kad pengenalan di Sabah.

Ada yang berpendapat, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sengaja memberikan tekanan ini kepada Tun Dr Mahathir selepas beliau ditekan melalui Deepak Jaikishan.

"Mahathir guna Deepak lemahkan Najib, Najib balas dengan kaitkan Mahathir isu pendatang asing Sabah," kata satu dalam laman sosial Facebook.

Namun begitu, Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali dalam satu kenyataannya berkata, ada perancangan untuk mengenakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim melalui RCI ini.

Rosmah patut jawab isu cincin RM24 juta bukan main sumpah

KAJANG 19 Januari: Datin Seri Rosman Mansor perlu memberi penjelasan berkaitan bukti pendedahan mengenai pembelian cincin berlian RM24 juta bukan mempermainkan sumpah, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.
“Yang dilakukan Deepak(Jaikishan) itu bukan ringan, bawa dokumen, bawa resit bayaran tentang  berlian permata. Jadi dia (Rosmah) kena jawab, tak boleh cakap tidak peduli. Deepak… Saya (Rosmah) tak mahu layan.
“Tapi ada orang sebut – ini dokumen dia, ini dia resit dan bayaran kepada adik kamu nama sekian-sekian. Ini bayaran kepada nama isteri kamu nama sekian-sekian, perlu jawab,” katanya.
Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli sebelum ini mendedahkan pelbagai bukti berdokumen mengenai pembelian cincin yang dibuat Rosmah Mansor dan dibayar Deepak.
Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan pada program “Meet Anwar” – Dialog Anak Muda Bersama Anwar Ibrahim di hotel Oriental Crystal di sini petang ini.
Bercakap di depan 300 anak muda, Ketua Umum KEADILAN itu memetik kisah sahabat Rasulullah, Saidina Umar Al-Khattab dalam soal perbelanjaan.
“Saidina Umar Al Khattab pakai baju baru pun kena tanya rakyat, dari mana wang kamu boleh beli baju baru?

Azrul pertahankan analisisnya


KUALA LUMPUR: Ketua Ekonomis Bank Islam Malaysia, Azrul Azwar Ahmad Tajuddin mempertahankan analisisnya yang dibentangkan dalam satu seminar di Singapura sebelum ini.

"Saya telah membuat tiga andaian, BN menang tipis, Pakatan menang tipis dan Pakatan menang besar.

"Saya membuat analisis ini secara profesional, jujur dan tidak memihak berdasarkan amalan terbaik dalam industri selepas mengambil kira semua faktor yang perlu.

"Saya mempertahankan analisis dan persembahan yang saya buat dalam forum itu," kata Arzul dalam satu kenyataan medianya hari ini.

Beliau mengulas tekanan pelbagai pihak ke atas beliau ekoran analisis itu.

Ia berlaku selepas media Singapura melaporkan beliau meramalkan Pakatan akan menang tipis dalam pilihan raya umum akan datang.

Ekoran itu, pelbagai pihak menekan beliau khasnya blogger pro BN yang menuduh beliau sebagai ahli PKR.

"Saya mempertahankan saya memberikan pandangan yang profesional dan jujur dalam forum itu.

PRU13: Mahathir, Najib Dan Rosmah Mula Mengelabah.

Hanya tinggal tidak sampai 3 bulan sahaja lagi parlimen akan terbubar dengan sendirinya walau pun Najib cuba mengelakkannya. Inilah pertama dalam sejarah negara penggal parlimen hampir cukup 5 tahun kerana sebelum ini parlimen dibubarkan paling lama pun 4 tahun selepas BN memerintah. Kenapa Najib terlalu takut untuk mengadakan pilihan raya umum sehinggakan ia menyusahkan parti-parti yang bersama dengan Umno dalam BN.
Adakah kerana Najib/Rosmah belum selesai memindahkan aset-aset mereka keluar dari negara atau beliau cuba untuk mengadakan darurat agar beliau mempunyai masa untuk mempersiapkan dirinya. Antara orang yang paling takut pada PRU13 ini ialah Tun Mahathir, mantan PM ke 4 kerana ia melibatkan kepentingan anak-anaknya yang pasti akan tersepit sekiranya BN kalah pada Pakatan Rakyat. 
Jika mengikut kepada ilmu gerak badan, Mahathir benar-benar rasa tertekan dengan sisa-sisa kuasa yang dimiliki oleh Umno. Beliau yang terkenal dengan sikap suka memuji diri sendiri dan apa yang beliau lakukan adalah betul dan tidak kepada pengganti-pengganti beliau. 

RCI truths: PBS should quit Sabah BN


The revelations of RCI witnesses shows that the PBS government, from 1985-1994, was ousted with the help of ‘illegally’ legalised immigrants

KOTA KINABALU: Parti Bersatu Sabah (PBS), the victim of alleged election frauds by their comrades in arms, Umno, has been urged to leave the Barisan Nasional government now that it has been revealed that they were robbed of a resounding victory in the 1994 elections.
“They should leave the BN with dignity and without further delay,” DAP Sabah chairman Jimmy Wong said yesterday.
He said this when commenting on the startling revelations by witnesses at the ongoing Royal Commission of Inquiry (RCI) on illegal immigrants in Sabah that pointed to election fraud.
Over the past week, witnesses have been giving testimony to the commission about how they were recruited by top government officers and registered as voters after being given Identity Cards or receipts for the same.
Some were immigrants from the neighbouring Philippines and Indonesia as well as from India and Pakistan. The only stipulation to gaining citizenship was that they be Muslims.
Former Sabah National Registration Department (NRD) officers backed up their claims when they testified earlier that they were following the orders of their superiors in the department as well as by a top Election Commission official.
‘Illegal government’

Sungguh benar kata Najib, Rakyat Selangor jangan kena Tipu!

Beberapa hari yang lalu, Najib menyampaikan pesanan kepada pendengar radio Selangor FM ke apa? Ini steysen radio propaganda UMNO untuk melengkapkan lagi jentera dan agenda menabur fitnah, pembohongan dan penipuan UMNO, khusus untuk rakyat Selangor. Kerana sudah hilang negeri yang terkaya dalam Malaysia , Najib sekarang amat terdesak untuk merampas kembali Selangor.
Rakyat Selangor tahu siapa yang menipu. Saya berceramah banyak kali di Kuala Selangor, Tanjung Karang, Sabak Bernam, Sungai Besar dan Sekinchan, rakyat Selangor disana tahu siapa penipu dan pendusta sebenar nya. Tidak lain dan tidak bukan- UMNO. Khir Toyo tipu mereka. Ahli  parlimen UMNO tipu mereka. Noh Omar tipu mereka. Zain Badak tipu mereka.
it does not matter. Najib ni cakap dalam dunia khayalan atau apa? Dia baru telan pil kuda ke apa? PM Malaysia cakap macam seorang pengerusi JKKK yang dapat elaun RM400-800 sebulan tapi yang baru pekena daun ketom.
Banding dengan Pakatan, kita BN tak tipu punya, teriak Najib. Saya tak suka ditipu. Tuan2 tak suka ditipu. Sambung Najib.

“Daulat Tuanku,” sembah Rais kepada Mahathir..jenis pengampu melantun-lantun...!!!

RaisYatim 
Penyakit sesetengah pengampu UMno. Hebat Mahathir di mata Rais Yatim sehingga terpaksa mengangkat daulat sembah. Daulat sembah untuk Tuanku Mahathir. Peliknya hanya Rais yang kelaku begitu, orang lain santai bersahaja.
Atau ada raja bersama Mahathir di dalam kereta. Rasanya tak begitu. Orang-orang hebat ni, tak akan naik kereta bersama.
Eloklah!! Rais Yatim nak apa lagi dari Mahathir ni?

IC Sabah : Pemimpin Umno Pengkhianat

Pendedahan bekas pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Sabah, Ramli Kamarudin serta beberapa individu yang pernah berkhidmat di JPN bahawa bekas pemimpin negara terlibat secara langsung dalam mengeluarkan kad pengenalan sementara (resit sementara) bagi membolehkan pendatang asing mengundi dalam pilihanraya merupakan sesuatu yang amat mengejutkan. Mereka mendedahkan demikian di hadapan Suruhanjaya Di Raja (RCI) yang menyiasat mengenai pendatang haram yang diberikan kad pengenalan.

Antara pendedahan yang menggemparkan adalah bagaimana arahan langsung bekas Timbalan Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Megat Junid Megat Ayub serta Tan Sri Abdul Aziz Shamsuddin, bekas Setiausaha Politik Tun Dr Mahathir kepada pegawai JPN supaya mengeluarkan resit membenarkan pendatang haram di Sabah mengundi dalam pilihan raya negeri pada tahun 1994.

Didedahkan juga adalah bagaimana pengarah SPR Sabah ketika itu (1994), Wan Ahmad Wan Yusof telah memberi arahan kepada JPN Sabah untuk memberi kad pengenalan kepada pendatang asing untuk membolehkan golongan itu mengundi. Seramai 16,000 nama untuk diklasifikasikan sebagai pengundi bumiputera Islam dalam suatu operasi yang digelar sebagai ‘Ops Durian Buruk'.

Jenis manusia apakah ini?

"Apabila pembunuhan di Memali, Mahathir cakap ini kerja Musa Hitam.

Apabila mata Anwar lebam di lokap, Mahathir cakap Anwar cederakan diri sendiri.

Apabila pelabur kurang, Mahathir cakap ini kelemahan Pak Lah semasa jadi PM.

Apabila disoal tentang projek anaknya di Petronas, Mahathir kata mengapa tidak tanya anak Pak Lah juga dapat projek.

Dan apabila RCI terbongkar, Mahathir kata Tunku Abd Rahman lebih teruk daripadanya dan dia buat RCI "ikut undang-undang".

Pada diri Mahathir, seolah-olah dia "maksum" dari dosa, kelemahan dan kesalahan.

Jika benar-benar dia bersalah, dia akan mengaitkan dengan nama orang lain. Dia adalah "bersih".

Padanya, dialah PM terbaik. Padanya, selama 22 tahun Malaysia aman,makmur dan bagus semasa pemerintahannya.

Dikala, Marcos dan Suharto sudah "hidup" dibawah tanah, Mahathir masih dengan lagak sombong dan angkuh.

Dikala, Hosni Mubarak dalam nyawa-nyawa ikan, Mahathir masih dengan "lagak Firaun"nya.

Jenis apakah manusia ini ?

Apakah dengan gabungan "nyanyuk,ego,sombong,angkuh,firaun" dinamakan MAHATHIRISME?

UUM: Universiti Umno Malaysia?

Naib Canselor UUM Prof Datuk Mohamed Mustafa Ishak bolehlah menafikan bahawa Universiti Utara Malaysia (UUM) tidak ada kaitan dengan Umno tetapi anak-anak buahnya bercakap berlainan nada dengan Prof Mustafa Ishak.
UUM yang memang sejak penubuhannya terkenal sebagai Universiti Untuk Mahathir (UUM) tidak dapat mengelak persepsi umum bahawa ianya juga adalah Universiti Umno Malaysia.
Jika tidak kerana tercetusnya fenomena 'Listen.. listen.. listen...' sudah pastinya rakyat tidak menyedari kewujudan 'kilang mencuci minda utama' yang beroperasi memperbodohkan minda anak-anak muda khususnya bangsa Melayu yang menjadi majoriti pelajar di situ sejak sekian lama.
Baca apa kata salah-seorang pensyarah kangkung, Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani (gambar) yang mempertahankan hubungan UUM dengan kekuasaan Umno pada program Bicara Minda Tun Dr Mahathir Mohamad bertajuk “Masa Depan Melayu & Islam Selepas PRU13,

PETALING JAYA: Walaupun wujud persaingan sengit dari PAS-PKR untuk menarik sokongan pengundi Melayu di luar bandar dan bandar, namun hakikatnya undi orang Melayu masih kuat kepada Umno-Barisan Nasional (BN).

Bawani : Pelajar UUM diwajib hadir forum SW1M

Mahasiswa jurusan undang-undang Universiti Utara Malaysia (UUM), Bawani KS menegaskan bahawa pihak kampus itu harus bertanggungjawab terhadap penganjuran forum mahasiswa dan politik yang didakwanya sebagai satu 'brainwash'.

NONEBercakap dalam temubual dengan Malaysiakini petang semalam, Bawani (kanan) turut mempersoalkan mengapa kehadiran mahasiswa diwajibkan khususnya penghuni Dewan Penginapan Pelajar Proton, sekiranya universiti menyatakan mereka tidak mempunyai kaitan dengan forum itu.

"Kalau tak ada kaitan, ramai pelajar diminta hadir dalam program itu. Kalau tidak hadir, akan dibuang kolej dan sebagainya... Ramai pelajar Proton menyatakan kekecewaan, kerana terpaksa hadir.

"Kalau bukan program universiti, kenapa perlu diwajibkan," kata Bawani sambil menambah ada mendengar bahawa pelajar kolej lain turut diwajibkan hadir tetapi tidak pasti kolej kediaman tersebut.

Bawani mengulas kenyataan Naib Canselor UUM Prof Datuk Mohamed Mustafa Ishak yang dilapor berkata pihaknya hanya menyediakan dewan untuk forum itu melibatkan teguran pengerusi NGO Suara Wanita 1Malaysia (SW1M) Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin kepada Bawani.

Dalam kenyataan kepada beberapa akhbar berbahasa Cina berkata, Mohamed Mustafa berkata universiti itu tiada kena mengena dengan forum berkenaan selain menyediakan tempat.

Manakala laporan Oriental Daily News pula menyebut, Mustafa kecewa apabila ramai yang menuding jari kepada UUM selepas menonton konfrontasi di antara Bawani dan Sharifah.

PR Akan Membawa Pulang Pakar Malaysia Dari Luar Negara

anwar speech lights 01
KAJANG, 19 JAN: Pakatan Rakyat (PR) akan lebih berjaya dalam membawa pulang pakar Malaysia yang kini bertugas di luar negara untuk berbakti di Malaysia berbanding Umno-BN.
Menurut Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, PR akan lebih berjaya berbanding dengan usaha Umno-BN yang kurang mendapat sambutan, kerana ia memberikan peluang kepada orang yang berkelayakkan.
Pendekatan ini berbeza dengan Umno-BN kata Anwar, yang mengamalkan sikap mengutamakan kroni dalam pemberian kontrak atau kerja dengan Kerajaan.
Anwar menjelaskan di dalam program ‘Dialog Bersama Anwar Ibrahim’ di sini, bahawa anak Malaysia perlu diberikan peluang dengan tawaran yang setimpal bagi membuktikan kebolehan mereka memacu perkembangan negara agar lebih kompetitif.
Tindakan ini juga sekaligus dapat meningkatkan pelbagai sektor teknologi tinggi yang kini berdepan persaingan hebat untuk mendapat tempat dalam pasaran.
“Kita dahulunya (zaman Mahathir) terlalu taksub dengan pembangunan (fizikal) bukan dengan pembangunan perisian (software).
“Kita sepatutnya memberikan latihan daripada pakar-pakar seperti di India.
“Dengan keupayaan yang ada kita akan jemput balik rakyat yang berkhidmat di luar negara misalnya dua tiga individu (rakyat Malaysia) yang kita kenal dan berkhidmat di Carlifornia serta masih berhubung untuk latih rakyat Malaysia.

Isu IC: Siasat kes sebelum merdeka, kata Dr M...Tok Ki Det kena siasat asal usul eh..!!!!

PERMATANG PAUH - Jika pemberian kerakyatan Malaysia kepada pendatang asing di Sabah menjadi isu sehingga ditubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menanganinya, adalah wajar langkah sama diambil untuk menyiasat pemberian satu juta kerakyatan kepada orang asing pada peringkat awal kemerdekaan negara.
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ketika membuat saranan itu berkata, jika pemberian kerakyatan kepada kira-kira 200,000 pendatang asing di Sabah dianggap besar, perkara sama perlu dilihat semula kerana pemberian satu juta kerakyatan juga adalah "isu besar."

Beliau berharap perkara itu boleh dipertimbangkan kerajaan kerana sesetengah daripadanya mungkin tidak layak mendapat taraf berkenaan.

“Sebenarnya pendatang di Sabah sudah tinggal lama di negeri itu, ada yang melebihi puluhan tahun. Mereka bercakap dalam Bahasa Melayu dan mengamalkan budaya orang Melayu.

“Jadi mereka memang layak diberi kerakyatan atau warga Malaysia kerana memenuhi syarat yang ditetapkan,” katanya kepada media selepas menyampaikan ucaptama program Transformasi Ekonomi dan Pelajaran Malayu Pulau Pinang di Universiti Teknologi Mara (UiTM) di sini, hari ini.

Sepanduk Paling Power Semasa Perhimpunan #KL112 Sabtu Lalu

Lampu Isyarat Paling Bangang Di Kuala Lumpur


Ini ialah gambar sebuah lampu isyarat di Jalan Ampang. Memang terbaik!

Saat nyawa ditarik keluar

Setiap yang hidup pasti akan mati. Cuma bila dan di mana malaikat Izrail akan mengambil nyawa kita masih menjadi rahsia yang tidak sesiapa pun ketahui kecuali ALLAH SWT. Namun, kita sering mendengar tentang sakaratulmaut dan husnul khatimah apabila kematian dibahaskan.

Apa yang dimaksudkan dengan kalimah tersebut?

Jawapan: Sebelum berangkat ke alam barzakh untuk menuju akhirat yang kekal abadi, kita akan mengalami situasi yang disebut sakaratulmaut. Secara harfiah, kalimah ini bermaksud ‘mabuk menghadapi maut’ yang sangat dahsyat. Saat kematian ini berkait rapat dengan proses perpisahan roh dari jasad kita yang membawa kepada kematian. Syeikh Abdul Latif Musytahary (1996), menjelaskan bahawa kematian adalah bercerainya roh dari tubuh seseorang insan.

ALLAH SWT menerangkan lagi betapa ngerinya sakaratulmaut bagi mereka yang bergelumang dengan maksiat dan kezaliman dalam firman-NYA: “...alangkah dahsyatnya jika engkau melihat waktu orang zalim berada dalam tekanan sakaratulmaut, sedang malaikat-malaikat pula menghulurkan tangan (memukul dan menyeksa orang itu) sambil berkata (dengan menengking dan mengejek): “Keluarkanlah nyawa kamu (dari tubuh kamu sendiri), pada hari ini kamu dibalas dengan azab seksa yang menghina (kamu) sehina-hinanya, disebabkan apa yang telah kamu katakan terhadap ALLAH dengan tidak benar dan kamu pula (menolak dengan) sombong takbur akan ayat-ayat keterangan-NYA.”  (Surah al-An’am : 93)

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya nyawa orang mukmin itu keluar sebagai keringat manakala nyawa orang kafir pula dicabut seperti nyawa keldai. Orang mukmin yang melakukan dosa, lalu dibalas dengan dahsyat sewaktu kematiannya untuk menghapuskan dosa daripadanya. Orang kafir yang melakukan kebaikan akan dimudahkan baginya pada saat menghadapi maut untuk membalasnya.” (Riwayat Abu Na’im)

Imuniti : Deepak sambut baik tawaran Mahfuz

Deepak Jaikishan (gambar) menyambut baik pelawaan Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar yang menawarkan diri menjadi perantara bagi usahawan karpet itu dan kepimpinan Pakatan Rakyat (PR) untuk mendapatkan imuniti.
“Saya menyambut baik jemputan oleh Datuk Mahfuz untuk bertemunya berkaitan dengan permohonan imuniti kepada Pakatan dan berharap dapat bertemu beliau di Pejabat Agung PAS,” kata Deepak memetik laporan portal Harakahdaily.
Mahfuz sebelum itu berkata, beliau sedia bertemu dengan Deepak bagi mendengar permohonannya untuk mendapatkan imuniti daripada PR
Ahli Parlimen Pokok Sena itu juga menyatakan kesediaan meluangkan masa untuk Deepak bagi mendengar permohonan itu. Kenyataan ini dibuat oleh beliau ekoran kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Deepak tidak ada kredibiliti.
“Jika sesuai saya akan membawa perkara ini ke majlis pimpinan Pakatan untuk dipertimbangkan,” kata Mahfuz kepada Harakahdaily.
Menurut Mahfuz memang ada peruntukan dalam undang-undang tentang perlindungan sebagai saksi ini dalam akta petlindungan saksi
Perdana menteri memecah sikap membisunya apabila ditanya mengenai dakwaan usahawan tersebut berkenaan kaitannya dengan pembunuhan model Mongolia, Altantuya Shaariibuu.
Najib dalam respon balas kepada soalan pemberita malam selepas Majlis Mesyuarat Tertinggi Barisan Nasional (BN) malam Khamis lalu ketika diminta mengulas dakwaan Deepak hanya berkata, “Tidak benar. (Deepak) bukanlah seorang yang berkredibiliti.”

Kuasa Melayu tetap kekal tanpa UMNO


JOHOR BAHRU, 19 JAN: Dengan majoriti orang Melayu di negara ini melebihi 60 peratus, walaupun tanpa UMNO, orang Melayu tidak mungkin akan kehilangan kuasa kerana ada parti politik lain yang boleh mengambil alih pemerintahan negara.
Ia diperkukuhkan dengan struktur demografi dan politik Malaysia yang berpaksikan demokrasi berparlimen dan berpegang pada konsep rakyat adalah tuan manakala wakil rakyat dipilih oleh rakyat.
Demikian antara kesimpulan yang dirumus dalam Wacana Roketkini.com berjudul “Benarkah Melayu akan hilang kuasa tanpa UMNO?” yang diadakan di Hotel Good Hope, Skudai, Johor yang membariskan ahli panel terdiri daripada Naib Pengerusi DAP Kebangsaan, Dr Ariffin Omar; Ahli Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP, Zairil Khir Johari dan Pensyarah Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof Dr Tajuddin Rasdi dan Dr Maszlee Malik bertindak sebagai moderator.
Dr Ariffin berkata, dakwaan orang Melayu akan hilang kuasa hanya ditakutkan dengan fantasi yang dicipta untuk kepentingan UMNO-Barisan Nasional (BN) kerana jika DAP menjadi parti yang mendominasi sekalipun, ia ‘tidak akan berani’ mengabaikan orang Melayu.
“Hakikatnya DAP juga terpaksa bergantung kepada orang Melayu bagi membolehkan ia menang dalam pilihan raya.

Projek IC, Projek M: Bimbang Mahathir ‘hilang daya ingatan lagi’

KUALA LUMPUR, 19 JAN: Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang berkata, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad adalah saksi penting Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) Sabah kerana bertanggungjawab terhadap Projek IC atau Projek M kepada pendatang tanpa izin di Sabah.
Bagaimanapun, katanya, bolehkah Mahathir memberi jaminan yang beliau tidak akan diserang penyakit hilang daya ingatan ketika memberi keterangan di hadapan RCI di Sabah nanti, supaya tidak berlaku seperti ketika dia memberi keterangan di hadapan RCI terhadap siasatan video Linggam pada Januari 2008.
Katanya, beliau bimbang Mahathir akan berkata “saya tidak ingat” ketika memberi keterangan kepada RCI Sabah sebagaimana perkara sama diucapkan ketika muncul memberi keterangan kepada RCI yang menyiasat kes video Linggam, dalam testimoni 90 minit pada Januari 2008.
“Adakah Mahathir akan diserang sekali lagi penyakit hilang daya ingatan malahan memecah rekod hilang daya ingatannya ketika dia muncul di hadapan RCI di Sabah nanti
“Setakat ini Mahathir beliau belum lagi disepina untuk memberi keterangan di RCI, tetapi adakah dia bersedia melakukannya jika dipanggil,” katanya..
Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur berkata, Mahathir sudah menjawab pendedahan di RCI mengenai Projek IC atau Projek M pendatang tanpa izin dan penipuan “resit KP-untuk-undi” serta “kewarganegaraan-untuk-undi” di Sabah pada 1990an, tetapi tindakan Mahahtir itu melampau kerana pertama kalinya dalam tempoh 14 tahun mengakui kewujudan Projek IC atau Projek M yang jahat dan khianat bukan sahaja untuk menumbangkan proses pengundian tetapi juga kedaulatan Sabah dan Malaysia.
“Mahathir baru semalam mengaku kewujudan Projek IC atau Projek M itu mengikut undang-undang apabila mengatakan “Ya, ia mengikut undang-undang” sejak dakwaan berkenaan mula muncul di dalam petisyen pilihan raya Likas pada 1999.

Politik Diam Mahasiswa Malaysia

Pandangan Mahasiswa UUM saksi kejadian Forum "Seiringkah Mahasiswa Berpolitik?"

Oleh : Mahasiswa UUM


Saya akan cuba jelaskan apa yang berlaku kerana saya adalah salah seorang yang berada di dalam dewan terbabit dan mengikuti perkembangan forum ini seawal seminggu sebelum forum ini berlangsung, kerana minat sebagai seorang mahasiswa terhadap tajuk forum berkenaan pada awalnya.

Saya akan cuba jelaskan dalam bentuk kronologi;

[SEBELUM PROGRAM]

Seminggu sebelum forum ini berlangsung, saya sudah mendaftarkan diri sebagai peserta sewaktu borang pendaftaran diagihkan di dalam kelas. Kenapa saya begitu cepat untuk mendaftarkan diri? Adakah saya ini peminat Puan Sharifah? Harus untuk kamu semua tahu, bahawasanya sewaktu publisiti program itu digembar-gemburkan beberapa perkara menarik minat diri ini untuk turut serta;

[1] TAJUK

Tajuk forum pada hari kejadian yang digembar-gemburkan ialah "Seiringkah Mahasiswa Berpolitik?" cukup jelas dan umum. Ini perkara pertama yang membuatkan saya mendaftar sebagai peserta tanpa berfikir panjang.

[2] MODERATOR




Moderator pada hari kejadian dikatakan saudara yang saya hormati YDP MPPUUM (gambar) sendiri iaitu Saudara Ku Amirul, dia adalah pimpinan tertinggi di dalam kampus ini, wajar bagi saya menaruh harapan besar untuk mendengar penjelasan beliau tentang "SEIRINGKAH MAHASISWA BERPOLITIK?".

[3] MISTERI PANELIS

Pas: PM tetap Melayu, DAP pun faham..UMNO yang tak pernah faham...!!


Pas: PM tetap Melayu, DAP pun faham
Mohd Amar ketika pelepasan Konvoi R peringkat daerah Kota Bharu bermula dari Dataran Ilmu dan berakhir di Medan Ikan Bakar, Kedai Buloh.
KOTA BHARU- Sama ada Pakatan Rakyat (PR) memerintah negara nanti, mahupun kepimpinan sedia masih kekal, Pas Kelantan membayangkan dalam jangka 10 tahun ini perdana menteri masih kekal dalam kalangan orang Melayu.

Bagi Timbalan Pesuruhjaya Pas Kelantan, Datuk Mohd Amar Abdullah, dalam tempoh sekurang-kurangnya 10 tahun tersebut orang Melayu tidak akan menerima orang bukan Melayu untuk memegang jawatan utama  itu.

Mohd Amar berkata, hal ini kerana sensitiviti orang Melayu yang sekian lama dibina dengan semangat agama dan semangat bangsa sejak azalinya lagi.

“Sebab itu tidak akan diterima, sebab itu juga DAP tidak mahu menjadi perdana menteri. Ini kerana mereka memahami psikologi politik orang Melayu,” katanya kepada media semalam selepas menyampaikan kuliah mingguan di Dataran Ilmu di sini.

Ibarat sebuah bom jangka : BN=Bankrapkan Negara

Tunku brought independence, Dr M brought illegals



 
YOURSAY 'The two are as different as day and night. Mahathir, please don't insult the public's intelligence by trying to make a comparison.'

Tunku gave out ICs in broad daylight, Kit Siang tells Dr M

Unspin: The one million non-Malays (and their descendants) who were given citizenship by first PM Tunku Abdul Rahman - to comply with one of the conditions of independence from the British - have contributed immensely to make Malaysia one of the richest countries in the world.

The same cannot be said about the hundreds of thousands of citizenships given out unilaterally by fourth PM Dr Mahathir Mohamad because Sabah remains one of the poorest states in Malaysia.

Kgen: Tunku gave citizenship to qualified non-Malay residents in Malaya as part of the agreement with the British for independence.

What has that got to do with Mahathir's evil Project IC which was meant to subvert the democratic process in Sabah by using foreigners to vote for BN?

Listen, listen, listen - enough of bullshit

As you know, the rallying cry of the French Revolution was ‘Liberty, Equality, Fraternity'. This is totally consonant with the values of humanity. For which of us, as human beings, would not want to be free, equal and fraternal with our fellow citizens?

But are we Malaysians free, equal and fraternal with our fellow citizens?

NONELet's look at equality. The other day, I followed a friend to view a new housing development because he was looking for a house to buy. One of the designs was going for RM3.3 million per unit - and at 7 percent discount for bumiputeras. I was flabbergasted. If someone can afford a RM3.3 million house, why should he get a 7 percent discount all on account of his race? Seven percent of RM3.3 million is RM231,000; many people don't even have RM231,000 to buy a modest house.

I am in total support of helping poor people, be they bumiputeras or otherwise, but I am certainly not in support of helping the rich. Why should the rich bumiputeras deserve affirmative action? Where is the social justice in that? It has been 42 years since the inception of the New Economic Policy; why is this still happening today? In any case, where is the law that decrees that there should be such a discount?

If you think something is wrong and that we should not tolerate it any more, then the first barricade we need to storm is the barricade of prejudice.

In fact, it's a double barricade - because, as you know, the issue of race is closely tied to the issue of religion. And that issue has also been highly politicised. Politicising religion alone can take care of both issues at once. It's like "buy one, get one free".

Talk about religion being politicised lately and what comes to mind are images of a cow's head being stomped upon in public, of fire-bombs going off in churches, of carcasses of pigs thrown into mosque compounds. But more deeply affecting are the government practices that subvert what is guaranteed by the federal constitution - the freedom of worship.

Even though Article 3 of the federal constitution states that "other religions ... may be practised in peace and harmony in any part of the federation", how easy is it these days to get approval to build a church or a temple? How often have Indian temples been demolished without regard for sensitivities?

Of late, Christians in particular have been under attack. You know about the government's objection to the Christians' use of the word ‘Allah'. You also know the Christians have been accused of plotting to take over the government, instal a Christian prime minister and Christianise the country.
I do not subscribe to any organised religion, but I believe our political leaders should honour what is guaranteed by the federal constitution. If they practise respect for all religions and show fairness to them, through leadership by example, don't you think Malaysians of all persuasions could become more fraternal with one another? And we would all enjoy more peace and harmony?

Let us go back to the question I posed at the beginning and examine the aspect of freedom. Have we ever been free? Or have we been living under a tyranny without our being keenly aware of it?

Lost freedoms