Isnin, 14 Januari 2013

Video : 2+2 = 5!....Congak Tranformasi

We Change Government by Democratic Means.

Dr Mahathir says the HKR112 was designed to topple the elected government. Of course it was but not in the manner that Dr Mahathir meant. The one he is thinking of must be formed from the inextinguishable animosity he has with Anwar. Can anyone even begin to appreciate the loathing Mahathir has for Anwar? The hate must be eating into his 86 year-old physique.
This HKR112 is not about Anwar- we are sorry to disappoint Mahathir. We will not play his game. We will have to just ignore attempts to link this HKR112 with Anwar. Maybe Mahathir is envious because Anwar got to say Merdeka 7 times?
This gathering at stadium Negara isn’t about positioning Anwar as PM but unifying all the forces having the singular aim of replacing BN government. The most important point for all UMNO supporters to take note, whoever becomes the next PM is a Malay. Does UMNO have any objections to a Malay becoming PM?

We’ll assist police in probe, says PAS

Party pledges full cooperation in police investigations into 'violation' of rally rules during Himpunan Kebangkitan Rakyat.
PETALING JAYA: PAS said today it will give its full cooperation to the police in the latter’s probe into three alleged violations of rally rules under the Peaceful Assembly Act 2012.
PAS’ deputy president Mohamad Sabu said this in response to Dang Wangi OCPD Asst Comm Zainuddin Ahmad’s statement yesterday that police will investigate three breaches of the Act.
The three are bringing along children below the age of 15, placards and banners with seditious words and for failing to ensure that no more than 30,000 people attended the rally.
The three were among 27 conditions laid out to the organisers of Himpunan Kebangkitan Rakyat last Saturday.
“We can discuss and we will give full cooperation to the police,” said Mohamad Sabu, better known as Mat Sabu, today. “We will assist them with their investigation as best as we can.”

Pasca #KL112: Raba punggung, blogger Umno kantoi


KUALA LUMPUR: Kita sedia maklum isu lucah memang menjadi senjata Umno untuk meraih sokongan rakyat, maka ada sahaja isu lucah dimainkan namun seperti biasa mereka kantoi.

Gambar tersebut sebenarnya langsung tiada kena mengena dengan Himpunan Kebangkitan Rakyat #KL112 yang berlangsung di Stadium Merdeka, Sabtu lalu sebaliknya dicedok dari sebuah website luar negara iaitu dari laman Zainhd.com iaitu dari Mesir.

Demikian ulasan blogger Milosuam.

Laporan penuh di bawah.

Baca http://milosuam.blogspot.com/2013/01/blogger-umno-dedah-punggung-muslimah.html#ixzz2Hx0Qqboo

Sengal : Huru-hara Bersih kerana tolak tawaran stadium, kata Hishamuddin

KUALA LUMPUR, 14 Jan -- Menteri Dalam Negeri hari ini menyalahkan huru-hara yang berlaku ketika perhimpunan Bersih tahun lalu kerana pihak penganjur enggan menerima tawaran kerajaan untuk melangsungkan program di stadium.
Datuk Seri Hishamuddin Hussein (gambar) hari ini ditanya tentang perhimpunan Sabtu lalu yang dianjurkan oleh Pakatan Rakyat (PR).
Beliau berkata pihak berkuasa tidak menghalang perhimpunan, tetapi seharusnya “berhubung” sebelum melangsungkannya.
“Bila stadium ditawar dan stadium ditolak dan memang ada niat mengempurkan dalam insiden tertentu, itu jadi pengajaran kepada kita yang tidak boleh diulangi,” Hishammuddin berkata dalam satu sidang media.
“The last one Bersih, for example, they refused the stadium...at the end of the day, lihatlah apa yang berlaku. Ini satu pengajaran kepada semua pihak...” beliau kemudian mengulangi, dan kali ini membuat rujukan yang terang kepada perhimpunan Bersih untuk reformasi pilihan raya pada tahun lalu.

Najib patut debat, tak berani bawa Dr M sekali


KUALA LUMPUR: Bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim (gambar) mencadangkan agar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak melawan pembangkang dengan cara yang lebih terdidik dan demokratik.

Bagi beliau, dengan pilihan raya yang sudah sangat dekat, Najib patut melawan pembangkang dengan berdepan dengan mereka dalam isu-isu yang dibangkitkan.

Bagi beliau, BN mempunyai pakar-pakar ekonomi, agama dan penerangan yang hebat untuk berlawan dengan Pakatan Rakyat.

"Bila Datuk Seri Anwar sedang memperhalusi semula erti Merdeka di depan 100,000 peserta dalam Himpunan Kebangkitan Rakyat, PM sibuk dengan memberi pelbagai habuan, kali ini di Semenyih," tulis Zaid dalam blognya.

Pasca #KL112 : Jangan pandang serong suara ratusan ribu rakyat


IPOH: PAS Perak mengucapkan tahniah kepada pihak penganjur Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) atas kejayaan kelangsungan program tersebut.

Pesuruhjayanya, Ustaz Abu Bakar Hussien berkata, ianya bukan sahaja berjaya dari segi kehadiran ratusan ribu peserta malah merupakan perhimpunan yang murni daripada rakyat tanpa sebarang kekecohan.

Katanya, perhimpunan yang berjalan dengan tertib dan sifar dari kejadian yang tidak diingini itu adalah sangat terpuji kerana inilah realiti yang sebenar apabila rakyat diberi ruang untuk berhimpun dengan aman tanpa sebarang provokasi.

“Ini jelas segala tohmahan dan fitnah terhadap HKR oleh pihak yang menganggap ianya akan menjejaskan keamanan dapat dinafikan.

"Himpunan ini juga telah melakarkan sejarah yang sangat penting untuk negara ini,” katanya.

Abu Bakar (gambar) menjelaskan, kerajaan jangan memandang serong suara ratusan ribu rakyat ini dan perlu menghormati serta melaksanakan tuntutan yang dibuat .

“Kami mengharapkan perubahan murni di atas kejayaan rakyat dalam HKR ini adalah titik bermula perubahan yang bakal dilakukan oleh rakyat pada PRU13,” tegasnya.

PANAS : FORUM SUARA MAHASISWA

KUALA LUMPUR: Kisah seorang pelajar yang dimalukan dalam satu forum Mahasiswa di Universiti Utara Malaysia (UUM) apabila beliau membela Datuk Ambiga Srevanasan dan Datuk A Samad Said kini menjadi video popular khasnya di kalangan pelajar.

Ia menjadi popular kerana sikap moderator yang memalukan pelajar berkenaan hanya menyuarakan pandangan bahawa Bersih adalah himpunan yang legal.

Pelajar berkenaan juga menuntut pendidikan percuma untuk pelajar dengan membandingkan dengan beberapa negara jiran khasnya Filipina.

Pasca #KL112: Ke arah landskap baru, kata KDN


KUALA LUMPUR - Polis Diraja Malaysia (PDRM) sedang  menyiasat tindakan segelintir peserta Himpunan Kebangkitan Rakyat yang membawa kanak-kanak menyertai perhimpunan di Stadium Merdeka, Sabtu lepas.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussien berkata, tindakan akan diambil berhubung perkara yang melanggar undang-undang di bawah Akta Perhimpunan Aman 2012 selepas kertas siasatan dikemuka kepada peguam negara.
"Saya nak ingatkan walaupun ada pindaan-pindaan, itu bermakna pelaksanaan undang-undang negara mesti dipatuhi," katanya kepada pemberita selepas Majlis Perasmian Persidangan Transformasi Perundangan berhubung keselamatan dan hak asasi hari ini.
Dalam pada itu, Hishamuddin melahirkan penghargaan kepada PDRM kerana berjaya mengawal perhimpunan pada Sabtu lepas sehingga berjalan lancar tanpa sebarang insiden tidak diingini.

Pasca #KL112 : Warna Warni HKR - Part 4





Pasca #KL112 : Warna Warni HKR - Part 3










Pasca #KL112 : Warna Warni HKR - Part 2






Pasca #KL112 : Warna Warni HKR - Part 1

 




#KL112 : Reaksi rakyat dan NGO

Mahathir kata 2011 peluang BN menang pru-13 tipis, 2012 peluang BN semakin menipis, 2013 peluang BN sudah habis!

pilihan raya umum ke-13
Pada 11 Oktober 2011 Tun Mahathir kata kalau buat pilihan raya umum ke-13 pada tahun berkenaan, peluang BN untuk menang tipis. Lantaran tunduk kepada pandangan Mahathir, maka Najib Razak pun tidaklah bubarkan parlimen pada tahun 2011. Najib tangguh dan rancang untuk adakan pilihan raya umum ke-13 dalam tahun 2012.

Tahun 2012, Najib dan partinya Umno BN ditimba bala lagi. Kes Altantuya riuh semula. Bersih 3.0 berjaya dan rakyat terus bangkit menentang penipuan Umno Cawangan Suruhanjaya Pilihan Raya. Kemudian, timbul pula isu menteri Umno, Shahrizat Jalil didakwa mencuri wang NFC. Di mahkamah, semasa kes penyelewengannya dibicarakan, video Shahrizat menyelak kainnya sehingga nampak 'dot dot dot'nya telah ditayangkan. Maka tahun 2012 peluang BN untuk menang pilihan raya umum ke-13, bertambah tipis dan semakin menipis.

Tahun 2013, Najib tiada pilihan lagi, masa semakin suntuk. Walaupun Semah bininya Najib buat kelaku seperti ini, pilihan raya umum ke-13 mesti diadakan sebelum 26hb Mac 2013.


Kalau tahun 2011, Mahathir kata peluang BN tipis dan tahun 2012 peluang BN semakin menipis, dengan kejayaan Perhimpunan Kebangkitan Rakyat pada 12. 1. 2012 di Stadium Merdeka, maka tahun 2013, peluang BN sudah habis... !!!

RCI: 73,000 warga Filipina dibenar jadi penduduk Sabah

Suruhanjaya Diraja (RCI) berhubung imigran Sabah diberitahu hari ini bahawa seramai 73,000 pelarian daripada Filipina dibenarkan menjadi penduduk tetap di negeri itu oleh kerajaan negeri di antara 1970 hingga 1984.
Ketua unit penempatan di Jabatan Ketua Menteri Sabah, Abdul Jaafar Alip memberitahu RCI bahawa salah satu daripada syarat untuk melayakkan individu terbabit adalah pelarian itu haruslah seorang Islam.

Syarat lain yang ditetapkan adalah pelarian itu mesti daripada kawasan Region Nine Filipina, yang juga dikenali sebagai Mindanao Barat atau Semenanjung Zamboanga, dan terjejas secara langsung daripada konflik berterusan wilayah itu dan berniat untuk tinggal di Sabah secara tetap.

Memang Gila : Ramal BN kalah, Ketua Ekonomi Bank Islam digantung


KUALA LUMPUR: Kerana meramalkan Barisan Nasional (BN) akan kalah dalam pilihan raya umum nanti, Ketua Ekonomi Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB), Azrul Azwar Ahmad Tajuddin, digantung kerja.

Ekoran itu, pelbagai pihak menyifatkan tindakan itu sebagai zalim, "kerana betindak ke atas mereka yang berkata benar."

Namun begitu, banyak pihak yakin, jiwa anak muda tidak goyah dengannya.

"Pasti ada ganjaran untuk si pemberani dan bercakap benar," komen Setiausaha Agung PKR, Saifudin Nasution Ismail.

Minggu lalu, Azrul Azwar ketika bercakap dalam satu seminar di Singapura, meramalkan BN akan kalah dalam PRU 13 nanti.

Beliau berkata, BN akan kalah tipis dalam pilihan raya yang dijangka sengit itu.

Azrul berkata, hasil kajian maklumat menggunakan data analisisnya mendapati BN hanya mampu memperolehi antara 97 ke 107 kerusi sahaja dalam pilihanraya umum akan datang, jauh jika dibandingkan dengan prestasi 140 kerusi yang dimenangi pada pilihanraya umum lalu.

Bagaimanapun, dengan keputusan hasil maklumat ini, Pakatan Rakyat juga hanya menang antara 115 ke 125 kerusi sahaja dan ia sesuatu yang tidak stabil dari segi ekonomi sesebuah negara.

Bank Islam Malaysia dalam kenyataannya 11 Januari lepas, menjarakkan diri dari ramalan ketua penganalisis ekonominya  itu, dengan mengatakan  “kami tidak terlibat dengan forum tersebut”.

MB : Najib Cuba Bela Kroni Dalam Masalah Air Selangor

11_Mb Ceramah Di Pekan Saratok
BATANG LUPAR, 14 JAN : Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak didakwa cuba melindungi kroninya dengan terus menyalahkan Kerajaan Negeri Selangor berhubung gangguan bekalan air di Ampang, Cheras dan Gombak sejak dua minggu lalu.
Mengulas perkara itu, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, Kerajaan Negeri sentiasa komited untuk membantu membekalkan air terawat kepada rakyat di Selangor.
Menurutnya, Kerajaan Negeri juga tidak pernah melengahkan permohonan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) membina rumah pam baru bagi menyalurkan air kepada penduduk di ketiga-tiga kawasan tersebut.
“Apa yang dikatakan Najib itu tiada kena mengena dengan gangguan bekalan air yang berlaku sekarang. Najib boleh jadi kurang faham tentang keadaan ini kerana Najib ingin membantu kroninya.
“Tan Sri Rozali Ismail ialah kroni Najib. Jadi bermakna, kalau kroninya buat salah, Najib tidak akan kata dia salah.
“Najib sanggup menyalahkan rakyat dan Kerajaan Negeri Selangor demi mempertahankan kroni,” katanya semasa mengadakan lawatan kerja di Sarawak petang tadi.
Gangguan bekalan air itu melibatkan 500,000 penduduk di tiga kawasan itu yang terpaksa mendapatkan air untuk tugas harian daripada lori air Syabas.
Syabas berkata masalah gangguan itu mungkin akan berlarutan sehingga tahun baru Cina.
Dalam pada itu, Abdul Khalid turut mencabar Najib untuk melihat sendiri bekalan air di Selangor dengan memanggil Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) yang bertanggungjawab mengelola perkhidmatan air.

Macan orang tak tahu kelaku BN - Penaik 60sen lepas tu Umum turun 40sen..

* Baca sampai habis...



Tol l'raya Kesas turun antara 10 sen dan 40 sen


Kadar tol di Lebuhraya Shah Alam (Kesas) diturunkan antara 10 sen dan 40 sen berkuatkuasa selepas tengah malam ini, kata Menteri Kerja Raya Datuk Seri Shaziman Abu Mansor hari ini.

Kadar tol untuk Kelas 1 iaitu bagi kereta biasa diturunkan sebanyak 20 sen iaitu dari RM2.20 kepada RM2.

Bagi kenderaan Kelas 2 iaitu dua gandar atau enam tayar (kecuali bas) akan menikmati pengurangan tol sebanyak 30 sen (dari RM3.30 kepada RM3), Kelas 3 iaitu kenderaan 3 gandar atau lebih sebanyak 40 sen (dari RM4.40 kepada RM4), Kelas 4 iaitu teksi sebanyak 10 sen (dari RM1.10 kepada RM1) manakala Kelas 5 iaitu bas akan menikmati pengurangan 20 sen (dari RM1.70 kepada RM1.50).


"Sebanyak 298,000 pengguna lebuh raya (kadar sehari) ini akan menikmati kadar penurunan itu dan ia tidak akan naik sehingga tahun 2016," katanya kepada pemberita selepas melawat tapak pembinaan pusingan U bertingkat di KM 37.5 Lebuhraya Kesas di Petaling Jaya hari ini.

Pasca #KL112 : Himpunan Kebangkitan Rakyat lwn Himpunan Merebut Beras

500 atau 700 ribu orang yang hadhir di KL112, bukan lagi isiu besar. Yang penting ialah rakyat pelbagai bangsa disatukan oleh azam menumbangkan UMNO/BN yang korap dan menzalimi rakyat. UMNO dan Najib tidak ada jawapan kepada kebangkitan rakyat. Yang boleh mereka lakukan ialah bermain2 dengan angka jumlah himpunan. 

Ratusan Ribu berhimpun di Stadium Merdeka untuk membaskan diri dari kerajaan yang korap, dan rasuah. Pada masa yang sama, Najib menghimpunkan kaum India di Semenyih merasuah mereka dengan sekampit beras dan ole2. Najib pun bangga melihat kekuatan mereka yang menghulurkan tangan dan berebut rebutan.
Himpunan Kebangkitan Rakyat! Hanya 20 ribu orang sahaja!

Orang Cina bergaul dengan orang Melayu dan mendapati orang Melayu juga manusia seperti mereka- ada perasaan takut dan ada harapan menggunung inginkan kerajaan yang baik. Orang Melayu bergaul dengan Cina dan India dan dapati mereka juga manusia biasa. Ada rasa takut dan ada harapan. Mereka saling faham memahami. Setiap yang hadir memberi kekuatan kepada satu sama lain. Kekuatan inilah yang akan menumbangkan kerajaan yang angkuh. 
Tidak ada masaalah seperti yang selama ini digambarkan oleh UMNO. Kenapa pemimpin UMNO berniaga dengan orang Cina tapi orang Melayu kebanyakan diajar untuk benci dan kelahi dengan orang Cina?Tiu Nia Seng!
20 ribu orang berarak ke stadium Merdeka!
Ratusan Ribu manusia menghulur tangan mahukan beras!


No Bus No Come

Ending the Tyrany of UMNO Rule

I have to repeat this statement again. Some of my liberal minded and failrly educated friends are against UMNO, in theory. They participate enthusiastically in talking about the wrongdoings and incompetence of UMNO. All in theory. When they realized that UMNO can actually lose, they get cold feet.
Thus we still find analyses after analyses offering various scenarios as to how UMNO can be saved. It only requires the removal of Najib and UMNO will be placed on the right track once again. Whereas the singular objective of the opposition parties, the various himpunan rakyat seeks the removal of UMNO from the seat of power. Hence the internal developments of UMNO, whether Najib survives or Muhyidin rises, are of no concern to us. Let them eat cake for once!
So we ask. How is it possible for such people to hold contradicting views? On one side they talk against UMNO. On the other side, they seem to oppose the actual ejection of UMNO?

Ratusan ribu menyatukan perjuangan di Stadium Merdeka, ribuan berebut beras di Rincing

Semasa Himpunan Kebangkitan Rakyat sedang berlangsung di Stadium Merdeka Sabtu lepas Najib juga mengadakan himpunan di Rinching dengan kaum India dan masyarakat lain dengan membekalkan beras lima kg seorang. Dua perhimpunan ini menampakkan perbezaan dan perbezaan itu menampakkan jauhnya perselisihan ‘mentaliti’ dua puak yang berjuang dalam politik.
Di Stadium Merdeka, ratusan ribu rakyat berhimpun dengan bersama-sama berbelanja untuk membayar bil perhimpunan itu termasuk pembayaran sewaan Stadium Merdeka yang berjumlah RM100 ribu kepada syarikat pengendali stadium bersejarah itu. Sokongan ramai dengan bersama-sama menanggung kos perhimpunan itu oleh peserta perhimpunan itu mengingatkan kita kepada keadaan semasa rakyat bersama-sama menderma untuk perbelanjaan rombongan pimpinan kita ke London untuk menyempurnakan tuntutan itu. Rakyat yang serius mahukan perubahan telah memberikan sumbangan wang ringgit dan barang kemas untuk mengumpulkan perbelanjaan untuk mendapatkan kerajaan sendiri dan terhindar dari tekanan dan cengkaman penjajah.
Rakyat khabarnya memberikan derma mengikut kemampuan masing-masing. Kalau tidak banyak mereka akan menderma sedikit. Kata perpatah, ‘kalau banyak tanda berada, jika sedikit tanda bersama’. Yang penting semua yang berkemampuan memberikan sumbangan untuk mencapai matlamat perjuangan sesebuah pertubuhan siasah untuk memerdekakan rakyat dan negara dari cengkaman pemerintah yang selalu mengelirukan pemikiran rakyat. Rakyat sedar nilai-nilai buruk dalam ‘mentaliti’ rakyat keseluruhan mesti di perbaiki.

Pasca #KL112 : Komen pembaca Sinar Harian


Logo Himpunan Kebangkitan RakyatSEBAHAGIAN daripada komen dan reaksi pembaca Sinar Harian dan Sinar Harian Online semalam berhubung liputan Himpunan Kebangkitan Rakyat di ibu negara kelmarin.

Mohamad Hafizudin: "Tahniah kepada Sinar Harian kerana membuat liputan yang telus & adil"

Amin Yasimin: "Sebenarnya tahniah kepada Sinar Harian"

Zahriezan Jamaludin: "Tahniah Sinar Harian... kali ini laporan dah betul"

Tg Azura Tg Ahmad: "Sinar... teruskan beri keadilan kepada rakyat... perhimpunan yang aman... tabik pada polis sebab tak buat hal... kan elok macam tu... hikhik... rakyat mahukan sesuatu yang baru... terimalah hakikat pada yang tak boleh terima lagi tu"

Khairul Anuar: "Tahniah Sinar Harian tak menjadi media menjilat... tahniah juga PDRM tak ikut guna water canon... aman... takziah buat Umno BN yang akan rebah secara aman dalam PRU13"

Muhammad Izzuddin Mohd Tahir: "Alhamdulillah, ada juga nampak SINARnya"

Ruslina Nawi: "Sinar, you are the best, report benda yang betul"

Syed Zachry Al Jeffri: "Sinar boleh sold out hari ni.. tahniah pada sinar"

Mohammad Azlan Raiman: "Alhamdulillah, masih ada surat khabar yang melaporkan kebenaran dengan tepat. Bukan hanya disogok pemerintah. Dan kejayaan HKR adalah bukti bahawa Bersih yang dianjurkan dulu menjadi huru-hara kerana provokasi dan perhimpunan seperti ini sememangnya akan damai tanpa provokasi"

Musa Hassan: #KL112 lancar kesan Akta Perhimpunan Aman


 #KL112: Tahniah semua! SHAH ALAM - Himpunan Kebangkitan Rakyat (#KL112) yang berlangsung di Stadium Merdeka kelmarin memberi gambaran keberkesanan undang-undang baru yang digubal dan dikuatkuasakan tahun lalu.

Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menyifatkan Akta Perhimpunan Aman 2012 adalah salah satu faktor #KL112 berjalan lancar.

Beliau berkata, undang-undang baru memberi syarat-syarat tertentu untuk dipatuhi dan pihak polis hanya menjalankan tugas mereka sebagai pemantau keselamatan dan lalu lintas.

"Jika sebelum ini sebarang perhimpunan yang ingin diadakan perlu mendapatkan permit polis. Kini, dalam Akta Perhimpunan Awam 2012, permit polis tidak diperlukan lagi.

"Walaupun begitu, syarat-syarat lain yang ditetapkan mesti dipatuhi tidak kira oleh pihak penganjur mahupun peserta," kata beliau kepada Sinar Harian.

Pasca #KL112 : Tiga NGO Pro-UMNO lapor polis dakwa perhimpunan langgar APA

KUALA LUMPUR - Tiga badan bukan kerajaan (NGO) hari ini membuat laporan polis terhadap penganjur perhimpunan pembangkang di Stadium Merdeka, Sabtu lepas yang didakwa melanggar Akta Perhimpunan Aman (APA) 2012.
  
NGO itu ialah Persatuan Veteran Tentera Melayu (PVTM), Pertubuhan Semarak Insan Malaysia (Semarak) dan Pertubuhan Martabat Jalinan Muhibbah Malaysia (MJMM).
  
Mereka diwakili Presiden PVTM Datuk Mohd Ali Baharom yang membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi, di sini dengan diiringi empat rakannya.
  
Bercakap kepada pemberita selepas membuat laporan itu, Mohd Ali meluahkan kekesalan pihak NGO berkenaan kerana peserta perhimpunan membawa kanak-kanak.
  
Polis kini menjalankan siasatan terhadap perhimpunan itu kerana didakwa melanggar tiga peraturan dalam APA iaitu larangan membawa kanak-kanak berusia bawah 15 tahun; membawa plakad, sepanduk dan kain rentang berunsur hasutan serta peserta perhimpunan yang melebihi 30,000 orang. Syarat terbabit adalah antara 27 yang dipersetujui penganjur perhimpunan dan polis, mengikut Seksyen 15 (1) Akta Perhimpunan Aman 2012.
  

“Saya tidak akan patah semangat” - Zairil Khir Johari



KUALA LUMPUR, 14 JAN: Serangan Tunku Aziz Ibrahim terhadap keturunan Zairil Khir Johari, yang menganggap anak bekas menteri itu sebagai usaha menghancurkan semangat beliau yang tidak akan berjaya.
Zairil yang juga Penolong Setiausaha Publisiti DAP dalam kenyataannya hari ini kesal terhadap pendekatan politik yang dibawa bekas ahli DAP itu yang baginya sudah tidak mempunyai tempat dalam masyarakat.
“Saya amat dukacita dan kecewa membaca serangan Tunku Aziz ke atas keturunan dan nama baik keluarga saya. Saya percaya politik sebegini tidak mempunyai tempat dalam masyarakat kita, dan saya kesal kerana kenyataan itu datangnya daripada seorang yang berkedudukan seperti beliau,” katanya.
Tunku Aziz dalam laporan akhbar The New Straits Time hari ini mendakwa kononnya Zairil bukanlah seorang Melayu kerana ibu bapa biologinya berketurunan Cina. Tunku Aziz turut mendakwa kononnya beliau mengenali arwah Tan Sri Mohd Khir Johari yang mengambil Zairil sebagai anak angkat.
“Saya tahu siapa ayahanda saya, dan bagi saya itu sudah mencukupi,” jelas Zairil sambil menyatakan beliau berbangga kerana bukan saja mewarisi darahnya, malah berharap untuk mewarisi integriti, ketabahan dan prinsip Allahyarham Khir Johari.

Pasca #KL112 : Mampukah Najib bertahan sebagai Perdana Menteri?

Oleh Liew Chin Tong

Di kala negara menantikan saat Parlimen dibubarkan, timbul satu persoalan baru – mampukah Dato’ Seri Najib Razak bertahan sebagai Perdana Menteri?
Sekiranya Barisan Nasional kehilangan kuasa, Najib pastilah tidak akan kekal sebagai Perdana Menteri. Tetapi seandainya BN menang pilihanraya, meski dengan majoriti yang lebih kecil, adakah para pemimpin UMNO dan ahlinya akan merelakan Najib terus memimpin parti itu?
Saya berkesempatan untuk berbual seketika dengan Najib Razak sewaktu dialog Shangri-La pada 1 Jun 2008 di Singapura sebelum beliau naik ke pentas pada persidangan pertahanan tahunan itu. Pada waktu itu beliau masih Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pertahanan.
Waktu itu baru sahaja lebih kurang tiga bulan selepas tarikh bersejarah pilihanraya umum 8 Mac yang menyaksikan pihak oposisi memenangi kuasa di lima kerajaan negeri dan memecahkan kuasa majoriti dua-pertiga BN di Parlimen.
Najib tidak kenal saya. Jadi saya perkenalkan diri sebagai “Bukit Bendera” dan beliau lantas sedar saya adalah seorang Ahli Parlimen DAP.
Apa Najib beritahu saya

Pasca #KL112 : UMNO melopong lihat Stadium Merdeka penuh

“MELOPONG, lidah kelu tak mampu berkata”. Mungkin itu reaksi awal pimpinan UMNO-BN apabil melihat ratusan ribu rakyat pelbagai bangsa memenuhi Stadium Merdeka pada Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) #KL112 Sabtu lalu. Apa lagi selepas ini?
Polis cuma tersenyum membalas lambaian dan tanda bagus peserta HKR KL112 yang berjalan berarak menuju ke Stadium Merdeka. Tiada gas pemedih mata, tiada air asid, tiada FRU. Ini satu petanda baik.
Berbeza dengan sebelum ini. Sorak-sorai demonstran menuntut keadilan, ketelusan dan membela hak mereka yang dizalimi sering dijawab dengan cota dan but FRU tanpa banyak soal. Wajah mereka tidak bengis penuh benci seperti sebelumnya. Salut untuk Polis.
2013 memberi makna yang sangat besar kepada budaya demonstrasi, perarakan dan perhimpunan rakyat. Lagipun inilah tradisi turun temurun sejak bendera Union Jack berkibar di Tanah Melayu lagi.
Sejarah manis perjalanan perjuangan rakyat meredah onak duri demokrasi ala UMNO-BN yang tak pernah diimpikan sebelum ini sudah terlakar.
Pasti, ia akan memberi impak dan reaksi positif di kalangan rakyat negara ini seluruhnya. “Polis tak kacau, trafik dijaga, peserta disiplin, gerai dan restoran makanan penuh, jadi apa ada hal? Semuanya okay…”
Ini bermakna, pemikiran bantut dan tuduhan tak senonoh yang mendakwa demonstrasi, perarakan dan perhimpunan rakyat akan menimbulkan huru hara, vandalisme dan seumpanya boleh terus dibuang ke dalam bakul sampah.

Bersih chaos due to rejection of stadium offer, Hisham says

Police fire tear gas at demonstrators during last year’s Bersih rally. — file pic
KUALA LUMPUR, Jan 14 — The home minister today appeared to blame the chaos during last year’s Bersih rally on the organisers’ refusal to accept the government’s offer to hold it in a stadium instead.
Datuk Seri Hishammuddin Hussein today was asked to comment on last Saturday’s mega-rally that was organised by the federal opposition Pakatan Rakyat (PR).
He pointed out that the authorities did not stop rallies in other states that culminated in the mass rally in Kuala Lumpur, saying that there should be “engagement” before such events.
“When a stadium is offered and a stadium is rejected and there is intention to mengempurkan (riot) in certain incidents, that becomes a lesson to us that cannot be repeated,” Hishammuddin said at a press conference here.
“The last one Bersih, for example, they refused the stadium...at the end of the day, see what happened. That is a lesson to all...” he later repeated, this time making a clear reference to the Bersih rally for electoral reform last year.
On April 28 last year, Bersih 2.0 had said that it wanted to organise its third rally at Dataran Merdeka, but the police obtained a court order barring the public from entering the historic square.