Jumaat, 26 Oktober 2012

HUMAN AES FUNNY!! SYSTEM AES YANG PALING KELAKAR

Malay behaviour: Survival replaces greed

Malays continue to blame others for their failures and will not work hard to earn self-respect and the respect of others in the community.

The unprecedented outburst by a member of the Malay business community this week did not come as a surprise; but is his expression of indignation enough?
Speaking at the Malay Economic Congress in Kuala Lumpur, the president of the Malay Chamber of Commerce Malaysia (MCCM), Syed Ali Alattas, denounced Malay leaders for their greed and corrupt practices and that their lack of a “clean heart”, contributed to the failure of the Malay business community.
Syed Ali did not reveal anything new; what he said has been known by most Malaysians, but ignored by Umno politicians, Umnoputras, Malays in denial and the non-Malay cronies of Umno.
So, why is Syed Ali criticising the Malay leaders now? What prompted him to condemn these leaders, whom he cultivated for years?
Syed Ali said that despite billions of ringgits being pumped into the Malay economy, the Malays have achieved little.
He said: “What’s gone wrong? That’s what is being asked……There is a lot of carelessness and not enough responsibility among leaders which caused Malays to fall behind”.
“Corruption and greed caused the Malay agenda to fail,” he added.
For decades, many Malaysians, both Malays and non-Malays, tried to highlight the abuse of the New Economic Policy (NEP), which has enabled Umnoputras to become millionaires overnight, whilst the majority of the rakyat suffered.
Many complained about the preferential educational opportunities, housing and job openings given to the Malays.

Between Mahathir's narratophilia and Najib's phallophilia

One likes to tell dirty stories and trash. The other likes gargantuan sizes of things. It’s Mahathir’s Narratophilia vs. Najib’s Phallophilia.
It’s none of our concern if DR Mahathir’s attacks on Najib are tactical or real. They are all masters and practitioners of subterfuge and deception. Those who oppose UMNO and BN have but one clarion call. Let’s bury UMNO and BN.
I suspect the UMNO camp is really worried about the attacks on their man that they have to do a spin on the whole works. That’s UMNOthink. When something is not working for them, they will manufacture a preferred storyline. Hence the story line they come out with is that the good Doctor is doing his usual reverse psychology.
They can whack each other to kingdom come. Every UMNO leader knows that Dr Mahathir blames Rosmah Mansor for the position UMNO finds itself today. Rosmah is the heel to Najib’s Achilles. Mahathir is the poison arrow.
Dr Mahathir never ceases to bully Malays into believing they are inadequate and therefore the solution is to entrust their future in the hands of good people like him. Social evils, intoned Mahathir, arise from the activities of evil people and if only known devils like him and the band of marauders and plunderers are in control,  Malaysia is safe.

Dakwaan Kenaikan Harga Rumah Di Penang Tidak Masuk Akal


SHAH ALAM, 26 OKT : Dakwaan akhbar The Star dan Presiden MCA, Dr Chua Soi Lek berhubung kenaikan harga rumah yang terlampau tinggi oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang sehingga membebankan rakyat disifatkan sebagai tidak tepat, tidak masuk akal malah berniat jahat.
Ketua Pegawai Eksekutif Institut Pulau Pinang, Zairil Khir Johari dalam satu kenyataan media menjelaskan, statistik yang digunakan akhbar itu hanya untuk daerah tertentu di Penang dan tidak mencerminkan seluruh negeri.
Beliau berkata, data yang digunakan untuk membuat perbandingan tersebut juga adalah perbandingan di antara Selatan-Barat dan Utara-Timur daerah Pulau Pinang.
“Saya ingin mengucapkan tahiah kepada Dr Chua Soi Lek dan The Star atas ‘kecemerlangan’ mereka dalam memanipulasi statistik. Apa yang mereka lakukan ialah mengambil harga purata tahun lepas dan kemudian membandingkannya dengan harga maksimum bagi setiap jenis harta tanah, seperti yang diterbitkan oleh Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH).

Pakatan desak Soi Lek minta maaf


SHAH ALAM, 26 OKT : Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek terus menerima tekanan agar membuat permohonan maaf berikutan kenyataannya yang menghina Islam sehingga menaikkan kemarahan umat Islam di negara ini.
Ahli Majlis Pimpinan Wanita PKR Pusat, Chua Yee Ling berkata, Pakatan Rakyat (PR) memandang serius isu tersebut dan berharap Soi Lek sedar akan keterlanjuran kata-katanya serta segera memohon maaf.
Menurutnya, PR amat tidak bersetuju dengan kenyataan pemimpin tertinggi MCA itu dan protes dilakukan di hadapan pejabat MCA Slim River, Perak semalam adalah tindakan susulan selepas protes sama dilakukan di Ibu Pejabat MCA Kuala Lumpur sebelum ini.
“Saya tidak faham dakwaan Soi Lek minggu lalu yang menyatakan 1.2 juta rakyat akan terjejas peluang pekerjaan sekiranya hudud dilaksanakan dan dakwaan itu dibuat kerana kononnya beliau menerima satu sistem pesanan ringkas (SMS) daripada seorang yang tidak dapat dikenali. Orang Cina atau bukan Islam lain tidak bersetuju dengan dakwaan tidak masuk akal itu.

No BN leaders listed in Tmn Manggis purchase

Jimmy Wong : Konvensyen Politik Baharu SABAH.

Ahmad Thamrin : Konvensyen Politik Baharu SABAH

Hamzah Abdullah - Konvensyen Politik Baharu SABAH.

Subhaanallah, Bukit Uhud terukir nama Nabi Muhammad

http://fashion.azyya.com/attachments/a/52364d1263810695t-a-1.jpg
http://fashion.azyya.com/attachments/a/52365d1263810707t-a-2.jpg
http://fashion.azyya.com/attachments/a/52368d1263810775t-a-4.jpg

12 Golongan yang sentiasa di doa oleh Para Malaikat

Allah Ta’ala berfirman, “Sebenarnya (malaikat – malaikat itu) adalah hamba – hamba yang dimuliakan, mereka tidak mendahului-Nya dengan perkataan dan mereka mengerjakan perintah – perintah-Nya. Allah mengetahui segala sesuatu yang dihadapan mereka dan yang dibelakang mereka, dan mereka tidak memberikan syafa’at melainkan kepada orang – orang yang diridhai Allah, dan mereka selalu berhati – hati karena takut kepada-Nya” (QS Al Anbiyaa’ 26-28)Inilah orang – orang yang didoakan oleh para malaikat :

1) Orang yang tidur dalam keadaan bersuci. Imam Ibnu Hibban meriwayatkan dari Abdullah bin Umar Radhiyallahu ‘anhu, bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassallam bersabda, “Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci, maka malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa ‘Ya Allah, ampunilah hambamu si fulan karena tidur dalam keadaan suci’” (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wat Tarhib I/37)

2) Orang yang duduk menunggu shalat. Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu, bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassallam bersabda, “Tidaklah salah seorang diantara kalian yang duduk menunggu shalat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali para malaikat akan mendoakannya ‘Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia’” (Shahih Muslim no. 469)

3) Orang – orang yang berada di shaf bagian depan di dalam shalat. Imam Abu Dawud (dan Ibnu Khuzaimah) dari Barra’ bin ‘Azib Radhiyallahu ‘anhu, bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassallam bersabda, “Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada (orang – orang) yang berada pada shaf – shaf terdepan” (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih Sunan Abi Dawud I/130)

Hakim ibn Hizam kanak-kanak yang dilahirkan di dalam Kaabah

Ayahnya bernama Hizam atau Hazm, adalah putera kepada Khuwaylid. Oleh kerananya, Hakim tidak lain merupakan anak saudara Khadijah, isteri Rasulullah, sebab Khadijah adalah puteri Khuwaylid. Kelahiran Hakim bermula ketika berlangsungnya perayaan di Makkah. Si ibu tua yang sedang sarat mengandung, bersama beberapa wanita, lantas masuk ke dalam Kaabah untuk berdoa. Akan tetapi, secara tiba-tiba, perut si ibu mendadak sakit dan merasa hendak melahirkan bayinya. Dia tidak kuat lagi untuk bergerak dan terpaksa dibaringkan di dalam Kaabah. Sesudah dipersiapkan persalinannya, tak lama kemudian seorang bayi telah lahir ke dunia kemudian diberi nama Hakim.

Kaya dari kecil
Hakim dibesarkan di keluarga berada. Beliau pun benar-benar menikmati statusnya sebagai anak dari keluarga disegani di Makkah. Meskipun demikian, orang tua Hakim tidak serta merta memanjakannya, bahkan dia diberi tanggungjawab untuk melaksanakan Rifadah, yakni membantu siapa saja yang memerlukankan pertolongan, terutama pada musim Haji. Hakim pun benar-benar melaksanakan amanah itu dengan penuh keikhlasan bahkan beliau selalu membantu para jamaah haji menggunakan wangnya sendiri.

Hakim pun bersahabat erat dengan Muhammad buat sekian lama sebelum Muhammad diangkat menjadi Rasul lagi. Kendati usianya lima tahun lebih tua dari Rasulullah, namun hal tersebut tidak menghalang hubungan diantara keduanya. Mereka kerap berbincang serta menikmati kebersamaan sebagai sahabat. Hubungan setia kawan bersama Rasulullah dan Hakim menjadi kian erat lebih-lebih lagi apabila baginda Rasul menikahi ibu saudaranya, Khadijah binti Khuwaylid.

Wacana: Ulama harus bebas, membebaskan diri


Wacana Sinar Harian Siri 15: Peranan Ulama Menasihati Pemimpin BERIKUT adalah transkrip penuh Wacana Sinar Harian Siri Ke-15 bertajuk Peranan Ulama Menasihati Pemimpin diadakan di Kompleks Media Karangkraf Selasa lalu. Wacana
ini membariskan Presiden Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (Wadah), Datuk Dr Siddiq Fadzil; bekas Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin dan Exco Pemuda Umno dan Pengerusi Biro IPT, Syahrin Md Jamaludin serta dikendalikan Pensyarah Kuliyyah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Dr Maszlee Malik sebagai moderator.

MODERATOR: Apa pandangan ahli panel mengenai tajuk wacana Sinar Harian Siri Ke -15: Peranan Ulama Menasihati Pemimpin?
DR SIDDIQ:
Tajuk ini menepati situasi keadaan sekarang. Ramai ulama lupa tugas sebagai penasihat dan pendidik. Ramai pemimpin lupa erti dan definisi kepimpinan. Kebanyakan pemimpin tidak merasa amanah berat kerana apa yang dirasakan adalah sedapnya menjadi orang besar. Mereka menyangka menjadi pemimpin mudah, mengarah, mengarah, kemudian marah marah. Pemimpin tugasnya berat dan masalahnya masyarakat salah faham kepimpinan kerana mereka tidak dapat membezakan di antara pemimpin dan orang besar.
Pemimpin itu taklif atau bertanggungjawab dan amanah. Ia berbeza dengan orang besar.
Orang besar yang diabadikan dalam puisi seorang guru agama, Mustofa Bisri iaitu Orang Kecil dan Orang Besar. “Orang besar bercakap seenaknya manakala orang kecil, paling-paling dibicarakan. Orang kecil salah, tidak salah, disalahkan manakala orang besar benar, tidak benar, dibenarkan.” Masalah kepimpinan memerlukan peranan ulama kerana ulama pewaris Nabi. Pada 1957, Hamka menulis buku Kenangan-Kenangan Kemerdekaan mengupas tajuk pewaris Nabi dan mengingatkan para ulama sebagai pewaris Nabi termasuklah Nabi Musa yang menasihati Firaun.  Pemerintah harus dinasihati apabila berada di puncak kuasa kerana di situlah ujiannya.

Asri keterlaluan samakan ulama Pas dengan Ayatollah


SHAH ALAM - Ketua Penerangan Ulama Pas, Nik Muhammad Zawawi Salleh menyifatkan bekas Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin "agak keterlaluan" dalam menyamakan ulama-ulama parti itu dengan kepimpinan Ayatullah Khomeini dari Iran, yang didakwa tidak boleh ditegur.
"Bekas mufti itu juga agak keterlaluan apabila menyamakan pimpinan ulama dalam Pas dengan Ayatullah Khomeini.
Dr Mohd Asri Zainul Abidin "Semua sedia maklum bahawa Pas berpegang kepada aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah dan Ayatullah Khomeini pula berpegang kepada aqidah Syiah.
"Dua akidah yang sangat berbeza antara satu sama lain," kata beliau dalam satu tulisan dibawa organ Pas, Harakahdaily.
Katanya, pengikut Syiah menganggap bahawa Ayatollah adalah lebih tinggi martabatnya daripada para Nabi.
"Jadi tidak peliklah Ayatollah tidak boleh ditegur dan disentuh," kata beliau yang juga Ketua Penerangan Pas Terengganu.
Ketika muncul pada program Wacana Sinar Harian ke-15 Selasa lalu, Asri berkata, Pas tidak seharusnya menjadi seperti pemerintahan Ayatollah di Iran sekiranya berjaya memerintah Putrajaya kelak.
Asri, bekas Mufti Perlis berkata, kalau ada yang bermentaliti bahawa orang agama yang berkuasa tidak boleh ditegur, negara akan menjadi lebih korup dari sekarang.

“Saya rasa ini satu masalah dalam Pas, masalah sekarang ini Pas belum menjadi pemerintah, tetapi kalau kita tidak bahas hari ini, kita akan jadi seperti Iran, yang mana pemimpinnya Ayatollah tidak boleh ditegur dan disentuh.

Shahrizat Mengulas pasal banner lembu..


Tak pasal2 dengan aku sekali kena. Cinabeng punya mangkok ayon. Shahrizat, aku takde kaitan dengan banner tersebut walaupun aku yang sebarkan oke. Klik sini. First, sebab member baik sebarkan so aku fikir ia original. So aku tumpang kutuk je la kan pasal memang kelakar siot. Aku tatau pula ia super impose dan penipuan. Ampun ek.


Kat bawah neh shahrizat perli2 dan sindir2 sebab sapa tah mengenakan dia.. actually dengan aku2 sekali terkena oke. Demm.. tatau plak super impose. Sapa la yang pedajalkan kita neh.. siot je wehhhh..




Memang aku siyes ingat banner tue original. Tue yang aku siyes pergi sebarkan. Sekali dem. Memalukan aku jek lahai. Ampun shahrizat ampun.. jangan marah oke. Kita sayang shahrizat taw.. dan2 jek..

kah kah kah

“Datuk Seri Shahrizat Lembu,” Sindir UMNo Kangar


Melihat kepada banner Shahrizat Jalil, Ketua Wanita UMNo disindir dan dikorbankan UMNo Kangar untuk rakyat Kangar sendiri. Bukan PR yang membuat banner tersebut tetapi UMNo Kangar sendiri.
Banner tersebut dah menjadi “Datuk Seri Shahrizat Lembu”. Mungkin sempena hari raya korban, Allah nak menunjukkan seseorang yang terpalit dengan penipuan projek lembu sebelum ini. Juga inilah akibatnya kerana ingin menunjuk-nunjuk terhadap amal korban yang dilakukan. Korban lembu kerana pilihanraya!!
Mungkin UMNo Kangar betul-betul nak Shahrizat menjadi lembu kerana terpalit dengan pelbagai isu.
Blogger UMNo juga meminta Ketua UMNo Kangar dipecat!!

Dosa umno Tertebus Dengan RM30


Tak gunalah kalau kerajaan umno porno yang bodoh itu bila jalan raya segenap ruang, sebab kelak rakyat akan dikenekan tol.

Tak guna juga canang kerajaan umum nak tingkatkan bekalan daging lembu untuk pasaran negara, kerana yang dapat projek tu "laki" si menteri,

Tak guna juga kerajaan umum konon dia lah yang majukan negara bina bangunan tinggi-tinggi, walhal yang kita tahu yang bina bangunan tinggi-tinggi itu pelabur.

Tak guna itu semua, sebab apa yang dibuat tak banyak mana manafaat pun pada rakyat, yang lebih dapat manafaat si kroni dan yang banyak duit, sebab itu dalam negara ni yang miskin tambah miskin, yang dah kaya jadi towkey gula.

Kalau umno dan bn tu dipilih lagi, selamanya rakyat miskin akan petik pucuk ubi buat lauk, untung sedikit makan daging yang entah gred berapa, dan malangnya mereka berpuas hati dengan apa yang ada.
Bukan kita tak mahu bersyukur, tapi bila ada peluang untuk ubah kehidupan kenapa tak mahu ubah.

Kenapa bilaPakatan mempunyai beberapa pendekatan untuk ubah hidup rakyat kita tolak? sombong betul kita nei , atau bodoh kerana selalu dimomokkan media?

Najib Altantuya Mahu Singkir Muhyiddin?


Cerita ini sebenarnya antara beberapa perkembangan terbaru yang akan didedahkan satu persatu.
Jadi biarlah saya anggapkan ia merupakan siri ketiga walaupun sebenarnya hal ini lebih menjurus kepada satu pendedahan mengejutkan yang saya terima menerusi sumber dalaman Umno sendiri.
Perdana menteri Najib Altantuya dipercayai sudah mengarahkan pakar-pakar strategisnya untuk menyingkirkan timbalannya sendiri, Muhyiddin Yassin dari jawatannya sekarang.
Alasannya?
Kerana puak yang setia dengan bekas menteri besar Johor itu sudah mengambil ketetapan bahawa pilihanraya umum mesti diadakan sebelum 30 November tahun ini.

Samy Vellu Kantoi!! Sebenarnya MIC Yang Luluskan Projek Kondo Batu Caves


Adehh, kalau banyak ni saja yang datang, mau bungkus lagi MIC.Demonstrasi yang dikepalai bekas Presiden parti itu, Samy Vellu yang kunun membantah cadangan projek pembinaan kondominium 29 tingkat di Batu Caves, Selangor cuma 300 saja yang turun!

Walaupun disebar melalui SMS dan laman sosial beberapa pemimpin parti itu, ia nyata gagal menarik perhatian masyarakat India terutamanya di sekitar kuil tersebut.Mengapa boleh jadi begitu?

Kaum India rata-rata sudah mengetahui projek berkenaan diluluskan Majlis Perbandaran Selayang (MPS) pada 2007 dan paling memedihkan, empat pemimpin Barisan Nasional (BN) negeri sudah mempersetujui pembinaan tersebut.Inilah yang menyebabkan demo MIC ditolak dan yang hadir kebanyakkannya penyokong parti itu yang datang dari Kuala Selangor dan Kapar yang tidak mengetahui kisah sebenarnya.

UMNO Punca Melayu Mengemis Di negeri Sendiri


Oleh: Tok Janggut

Dalam ucapan dalam majlis Ekonomi Melayu, mahathir mengakui orang Melayu kini umpama mengemis di negeri sendiri. Persolanya, adakah Melayu mengemis berpunca dari pakatan Rakyat? Siapakah yang meemrintah negara selama ini sehingga Melayu menjadi pengemis kini?

Memang benar katanya Melayu mengemis kerana dalam negara kita ini yang tidak mengemis, yang kaya raya, yang hidup mewah ialah Mahathir anak beranak, pemimpin UMNO Pusat dan Negeri anak beranak, keluarga mereka yang terdekat, kroni-kroni sahaja. Orang Melayu bawahan kebanyakanya hidup mengemis kerana harta mereka, harta negara, tanah mereka habis dirompak dan disamun oleh Mahathir dan pemimpin UMNO Pusat dan Negeri.

Jadi Mahathir telah merayu orang Melayu agar terus memberi sokongan kepada UMNO dalam PRU13 kelak supaya orang Melayu akan lebih ramai yang mengemis dan hidup melarat manakala Mahathir anak beranak dan pemimpin UMNO akan bertambah kaya kerana berjaya untuk terus menipu rakyat dan merompak harta negara. Bila semua harta negara dan harta rakyat disamun, mereka ini akan lari ke luar negara dan tinggalkan hutang dan orang Melayu umpama menumpang di negara sendiri. Inilah sebenarnya pembohongan dan tipu muslihat Mahathir dan pemimpin UMNO sejak dulu hingga sekarang. Oleh kerana Melayu dalam UMNO semuanya bangang, tolol dan bebal maka, semuanya terpedaya dan terpengaruh dengan hasutan pemimpin mereka.

Malaysia Kita : Diganggu kelibat 'pocong'


Diganggu kelibat 'pocong'
Laluan keluar masuk penduduk yang dikelilingi hutan bakau dan nipah.
 
KERIAN - Penduduk kampung tersusun Raja Bashah Kuala Kurau, di sini gempar dengan gangguan kelibat lembaga berkain putih atau dikenali sebagai hantu ‘pocong’ sehingga menyebabkan sebahagian besar mereka takut keluar rumah terutama waktu malam.
Seorang saksi kejadian, Mohd Desa Ahmad, 52, berkata, cerita kewujudan hantu itu mula tersebar di seluruh kampung sejak tiga bulan lalu apabila sebanyak tiga kes penemuan lembaga berkenaan dilaporkan sehingga kini.
Menurutnya, pengalaman terserempak dengan lembaga menyerupai hantu pocong benar-benar memberi igauan buruk setelah sebelum ini menganggap dakwaan beberapa penduduk sebagai tidak berasas.

“Kejadian itu berlaku semasa saya sedang mengambil angin di luar rumah baru-baru ini dan tercium bau aneh seakan-akan bau tanah kubur sewaktu sedang menghisap rokok.

“Pada masa sama, saya mendapati terdapat sebuah motosikal sedang melintasi hadapan rumah dan alangkah terkejutnya apabila terdapat satu objek berbungkus kain putih sedang ‘membonceng’ motosikal itu tanpa disedari penunggangnya,” katanya sewaktu ditemui Sinar Harian di rumahnya di sini semalam.

Nuklear: Pulau Pinang tidak izin demi kesihatan


KUALA LUMPUR: Demi kesihatan dan melindungi alam sekitar, Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang telah memutuskan untuk mengharamkan dan tidak membenarkan apa-apa pembinaan loji reaktor nuklear di Pulau Pinang.
Demikian ditegaskan Ketua Menteri, Lim Guan Eng dalam satu kenyataan hari ini.

Justeru katanya, adalah diharapkan kerajaan persekutuan BN boleh ketepikan kepentingan politik dan berdiri bersama rakyat Malaysia demi kurangkan risiko ancaman alam sekitar dengan menolak kilang nadir bumi Lynas di Kuantan dan cadangan membina 2 loji reaktor nuklear di Malaysia serta mengkaji semula lokasi RAPID di Pengerang, Johor.

Berikut kenyataan penuh beliau.

DAP ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua umah Islam dan mengirimkan harapan keamanan, kemakmuran, keadilan dan kebebasan dalam keadaan yang adil dan saksama.

OKU, usahawan perlu program menyeluruh

Oleh MOHAMMAD FAIZAL CHE YUSOF

SAYA adalah antara OKU yang sungguh berasa gembira dengan pengumuman yuran pendaftaran dan pembaharuan sijil perniagaan secara percuma untuk OKU bermula hari ini.

Sebagaimana dilaporkan, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kemudahan tersebut diberikan secara percuma bagi menggalakkan usahawan OKU mendaftarkan syarikat sendiri. Dalam satu kenyataan sebaik merasmikan Program Jalinan Kasih: Kesedaran Keusahawanan Bersama OKU anjuran SSM, beliau dilaporkan sebagaimana berikut:

"Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) telah membuat keputusan untuk membantu golongan OKU menjadi usahawan yang berjaya dalam dunia perniagaan setanding dengan masyarakat normal lain.

"Pendaftaran syarikat itu akan memudahkan golongan tersebut memulakan perniagaan atau memohon lesen daripada pihak berkuasa tempatan (PBT) selain membolehkan mereka memohon pinjaman dengan institusi kewangan,"

Perkasa : Bung Moktar diminta tidak jadi alat

Bung Moktar diminta tidak jadi alatKUALA LUMPUR - Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) meminta Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin agar tidak menjadi alat kepada orang lain untuk menyerang tokoh-tokoh seagama dan sebangsa yang telah mencapai kejayaan.
Ketua Penerangannya, Ruslan Kassim berkata, kenyataan Bung Moktar yang mendakwa tokoh korporat Melayu, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary memonopoli semua jenis perniagaan di negara ini menimbulkan rasa hairan dan pelik orang ramai.
"Semua projek yang diperoleh tokoh korporat Melayu itu adalah mengikut prosedur biasa dan telah pun disempurnakan dengan jayanya.
"Jelas sekali, perbuatan Bung Moktar ini samalah seperti cerita ketam dalam bakul yang akan menarik kawan mereka yang lain supaya semua tidak dapat keluar dari bakul," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
-utusan

Himpunan Rakyat 3 Nov 2012 SEREMBAN

BN mungkin umum awal nama calon PRU13


Datuk Seri Tengku Adnan Mansor
PUTRAJAYA - Barisan Nasional (BN) berkemungkinan menamakan calon Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lebih awal berbanding pilihan raya sebelum ini, kata Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.
Beliau berkata, perbezaan daripada amalan biasa ini tidak tertakluk kepada calon Umno sahaja malah semua parti komponen BN.
Tengku Adnan, yang juga Setiausaha Agung Umno berkata, ada lebih banyak kebaikan untuk menamakan calon lebih awal berbanding keburukannya dan menegaskan ada sedikit perbezaan pada pilihan raya umum akan datang.
Bagaimanapun, katanya, rancangan itu terserah kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang juga Pengerusi BN, untuk membuat keputusan.

Before meddling with subsidies, ask why we need subsidies

Subsidies may be required until we consciously create that better state of being in which subsidies become less pressing or necessary.

By Pak Sako

Two groups, CPI and Refsa-IDEAS, are debating government subsidies.  This debate is critical because politicians are taking their cues from it.
It is important that good judgement prevails. Much is at stake. But first, what is a subsidy? Why do we need it?
Some believe subsidies are government money spent on primary healthcare, infrastructure, culture or the environment.
But these are not subsidies. These are fundamental public provisions that a decent society would collectively provide for all its members in most ordinary circumstances.
A subsidy is different. It is a special kind of public expenditure.
A subsidy is designed to support a disadvantaged group that cannot secure the needs and necessities for survival because an underlying condition is persistently preventing their fulfillment.
When we get a burn, we run cold water over it and bandage. It is lousy policy to do away with running water and bandages without properly attending to the cause, which is contact with fire.
Similarly, subsidies may be essential to make life bearable for vulnerable groups and the needy as long as the root causes that provoke the subsidies are still there.
Don’t like subsidies? Address the underlying structural faults.
What necessitates subsidies?

Karpal: DAP terima polisi tanding satu kerusi

Karpal Singh GEORGETOWN - Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh menyeru wakil rakyat daripada parti itu yang menyandang dua kerusi supaya memilih hanya satu kerusi untuk mereka tandingi pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).
Beliau berkata dalam mesyuaratnya, jawatankausa kerja pusat (CEC) parti itu bersetuju bahawa hanya dalam kes "terkecuali", seseorang anggota parti itu dibenar menyandang kedua-dua kerusi Dewan Undangan Negeri dan Parlimen.
Karpal berkata, beliau berpendapat Ketua Menteri Pulau Pinang, yang juga setiausaha agung DAP, Lim Guan Eng boleh dianggap sebagai antara kes terkecuali itu.
"Keadaan terkecuali ini perlu diambil kira dalam erti kata sebenarnya. Oleh itu, adalah penting bagi mereka yang menyandang dua kerusi mengisytiharkan secara terbuka bahawa mereka akan memilih satu kerusi sahaja.

Dilulus Zaman BN : Pembinaan kondo ancam struktur Batu Caves, dakwa aktivis

Pemandangan sekitar lokasi rancangan membina kondominium 29 tingkat bersebelahan Batu Caves. — Gambar oleh Choo Choo May
KUALA LUMPUR, 26 Okt — Persatuan Pencinta Alam Malaysia (MNS) mendakwa rancangan pembinaan kondominium oleh pemaju Dolomite Properties Sdn Bhd di sebelah Batu Caves akan mengancam struktur bukit tersebut selain memberi kesan buruk kepada alam  semulajadi dikawasan tersebut. Wakil MNS, Lim Teck Wyn yang ditemui wartawan pagi ini di Batu Caves berkata tiga faktor utama perlu diambilkira jika  pembinaan tersebut diteruskan dan tidak dihalang.
“Pembinaan kondo ini merbahaya memandangkan ia terletak betul-betul disebelah puncak bukit, bayangkan jika tiba-tiba batu kapur ini runtuh menimpa kondo yang dibina? Insiden ini pernah berlaku pada 1973 di gunung Cheroh, Ipoh.
“Perkara kedua ialah habitat flora dan fauna di bukit ini akan terjejas memandangkan terdapat pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan  dan haiwan yang jarang ditemui di dunia terdapat disini. Ketiga, struktur Batu Caves yang cantik ini akan terganggu kerana kondo ini akan menghalang pemandangan bukit yang terletak betul-betul dihadapan jalan,” kata Lim.

Syllabus in Indonesia to cut 'non-essentials'

YS nafi "jual" tanah RM50 juta kepada Cina

Little India tiada keceriaan Deepavali

Dozens killed by suicide attack on Afghan mosque

Afghan official says Taliban 'resorting to' suicide attacks

Calm across Syria in early hours of ceasefire

Beri kuasa kepada SPR pantau media awam

Taman Manggis-" Joceline Terima Kata Dua Guan Eng "

Leave the landlady alone

Ustaz Roslan Mohamed | Penghayatan Hari Wukuf 25 Okt 2012

Today in History for October 26th

YANG HINA, MAKI HAMUN DAN CACI CERCA AGAMA ISLAM PARTI MCA, TAPI PERKASA BUAT DEMO BANTAH DAP!!!!!!




LAIN YANG MEMAKI HAMUN DAN MENGHINA ISLAM, LAIN YANG KENA SERANG...ITULAH PERANGAI PERKASA!!!!!

Yang hina ,maki hamun dan caci cerca Agama Islam dengan pelabagai kata-kata nista dan biadap melampau ialah dari parti MCA, parti paling akrab,intim dan rapat UMNO dalam Barisan Nasional sejak sebelum Merdeka...tapi NGO mesra ketat dan padu sejati abadi UMNO, PERKASA buat demo bantah dan beri amaran ialah kepada DAP.

Inilah apa yang berlaku sebentar tadi di Kulaijaya, Johor, apabila beberapa kerat ahli PERKASA membuat demo bantahan kepada DAP atas alasan DAP parti rasis, anti Melayu/Islam sebagai menyahut dan setuju amat akan kata-kata Najib Razak semasa merasmikan Perhimpunan Agung MCA yang ke 59, hari dan waktu yang sama Presiden MCA serta semua perwakilan termasuk sayap wanitanya serang dan hentam Islam secara keterlaluan.

Hasil hentaman dan serangan amat biadap itu lantas Presiden PERKASA, Ibrahim Ali menyeru semua ahli PERKASA memberikan sokongan padu dan undi mereka kepada MCA nanti.

Demo PERKASA Kulaijaya ini sebagai tidakan susulan apa yang diperkatakan oleh Ibrahim Ali.

INILAH DINAMAKAN TUNJUK BERANI TAK KENA TEMPAT.. TUNJUK GARANG SALAH SASARAN..AKHIRNYA DIJADIKAN BAHAN KETAWA TERBAHAK-BAHAK SAMPAI MUNTAH!!!!!

Bukti anak Jamaluddin Jarjis kuasai Malindo Airways terdedah!!


Dalam diam dan tanpa kita sedari, selain dari projek MRT yang dianugerahkan kepada kroninya oleh Najib, ada lagi projek yang dianugerahkannya kepada kroninya yang lain.

Ini pula berkenaan projek yang dianugerahkan kepada penasihat utamanya Jamaluddin Jarjis melalui anak-anaknya..

Ianya melibatkan penguasaan 3,000,000 Juta saham dalam DZJJ Sdn. Bhd. (Rantai Wawasan) yang turut bergabung bagi membentuk syarikat penerbangan tambang murah terbaru, Malindo Airways.

Pemegang saham majoriti, National Aerospace and Defence Industries Sdn Bhd (Nadi), terdiri daripada empat syarikat atau pihak.






Kementerian Kewangan menguasai 13,016,394 saham, PJB Industries 177,962,541 saham, PAB Nominee 12,034,831 saham dan DZJJ Sdn. Bhd. pula 23,885,190 saham.

DJZZ mempunyai kepentingan 10.5 peratus di Nadi, yang dikawal oleh ahli perniagaan Ahmad Johan, yang juga menguasai Airod Sdn Bhd, Syarikat baik pulih pesawat yang beroperasi di Lapangan Terbang Subang.



Perlu diketahui bahawa nama Syarikat DZJJ Sdn. Bhd. telah ditukarkan kepada Rantai Wawasan Sdn. Bhd. pada 19 April 2004.

Perutusan Aidiladha Presiden KEADILAN: ‘Memaknai Pengorbanan demi Keadilan’


“Memaknai Pengorbanan demi Keadilan”
Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar! Walillahilhamd. Selawat ke atas junjungan besar Muhammad S.A.W.
Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat Eidul Adha kepada seluruh warga Muslim di Malaysia. Marilah kita bersama-sama doakan kesejahteraan mereka yang sekarang ini sedang melakukan ibadah di Padang Arafah supaya memperoleh haji yang mabrur dan diberkati.
Semoga selamat dalam urusan harian di sana dan selamat kembali ke tanahair, Insya Allah.
Eiduladha juga sering disebut sebagai hari raya haji atau hari raya korban. Apakah yang boleh dimaksudkan dengan pengorbanan. Ianya adalah satu proses kesetiaan, ketaatan dan keikhlasan.
Lihatlah bagaimana ketaatan Nabi Ibrahim a.s yang redha menerima perintah Tuhan untuk mengorbankan putera baginda Ismail a.s. Namun, ketaatan yang wujud dalam diri Ibrahim a.s itu sangat mengujakan sehinggakan Ismail.a.s juga redha dengan ketentuan yang telah diperintahkan.
Begitulah, kisah ini terkait dalam kehidupan hari ini bahawa pengorbanan adalah ketaatan dan kesetiaan dalam perjuangan yang meletakkan Islam itu dikedudukan yang tinggi.
Islam juga menggalakkan umatnya yang berharta dan mampu untuk mengorbankan sedikit daripada haknya itu untuk membantu golongan yang kurang berkemampuan.
Janganlah kita lupa akan saudara kita yang menderita dengan tekanan hidup akibat krisis dan perbalahan seperti di Syria, Rohingya, Afghanistan dan serata dunia.
Kerana bukan korbannya tidak diterima tetapi keikhlasan itu adalah lebih utama seperti kisah Qabil dan Habil yang tercatat dalam Surah Al-Maidah ayat ke 27
“Berkata Habil: “Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari orang-orang yang bertakwa”
Juga di Malaysia yang terus terbeban dengan ekonomi dan kuasa membeli yang semakin rendah, anak muda yang terkesan dengan bebanan hutang belajar, graduan yang sukar mendapat kerja dan aktiviti jenayah dan moral yang semakin membimbangkan.

Dakwa PKNS Jual Aset, Noh ‘Naif’ Hal Urus Korporat



SHAH ALAM, 26 OKT : Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar digesa untuk memohon maaf kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dan rakyat Selangor kerana mendakwa PKNS mahu menjual lima asetnya pada harga RM321 juta.
Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Faekah Husin berkata, dakwaan Noh yang juga Ahli Parlimen Tanjong Karang itu jelas membuktikan bahawa beliau tidak mahir selok belok urus tadbir korporat.
Beliau berkata, tindakan Noh itu juga adalah sesuatu yang memalukan kepada Umno-BN kerana memliki menteri kabinet yang ‘naif’ tentang hal ehwal korporat.
“Bagaimanakah seorang menteri peringkat Persekutuan boleh menerima bulat-bulat maklumat yang diberikan tanpa membuat kajian? Jika inilah calon Menteri Besar yang dibanggakan Umno-BN, tidak mustahil Negeri Selangor akan jatuh bankrap kerana menteri besarnya berfikiran cetek dan dangkal.
“Noh patut merasa malu kerana tuduhan terhadap PKNS ternyata palsu. Saya percaya Mantan Menteri Besar, Dr Mohamad Khir Toyo dan koordinator BN Selangor, Datuk Seri Ir Mohd Zin Mohamed pasti senyum sinis dan bertepuk tangan melihat ‘kecerdikan’ Noh ini,” katanya dalam satu kenyataan media.

EVERY DOG HAS HIS DAY: No respite for Musa over million-dollar BRIBES disguised as DONATIONS


Where was Michael Chia on 14th August 2008 ?
UMNO have created so many contradictions with their various excuses that they must now produce some evidence.
The story started back on that date when it was reported that timber trader Michael Chia had been arrested with RM40million in his suitcase, on his way to Sabah from Hong Kong.
It created a news storm and a great number of denials. Chia denied he had been arrested or that the money was to do with him and Musa Aman denied he had anything to do with Michael Chia.
But now, suddenly, after four years of these denials, UMNO’s Mr Nazri has capitulated and admitted that after all the money was being sent by Chia to Musa. However not in a personal capacity but as a “perfectly proper” political ‘donation’.
Come on! Why didn’t Musa, Mr Nazri and BN/UMNO just say so in the first place?
Instead of playing President Clinton and saying as recently as April this year:
“I have had no business dealings whatsoever with an individual named Michael Chia”[Statement by Musa Aman 12/4/12]
Why didn’t Musa just say:
“Sure, I know Michael. He regularly gets timber licences from Yayasan Sabah, of which I am Chairman. Michael totally openly and appropriately wired RM40million over to my party, of which I am Chairman, back in 2008.  We really appreciated his above board donation. Feel free to look at our accounts?”[Musa Aman did NOT say this]
Changing stories
Consider all the missed opportunities Musa/UMNO have had to clarify the situation.  The arrest was first reported Way back in 2008. This was how the UMNO supporting Star Newspaper put it at the time:

Projek Zaman UMNO@BN : Himpunan ‘Selamatkan Batu Caves’ bantah pembinaan kondo dihadiri Samy Vellu


Sebahagian perhimpunan 'Selamatkan Batu Caves'.
KUALA LUMPUR, 26 Okt — Ratusan penganut agama Hindu dan aktivis badan bukan kerajaan (NGO) menyertai himpunan di perkarangan Batu Caves bagi menyatakan bantahan ke atas pembinaan kondominium yang terletak di sebelah kuil tersebut yang dikatakan akan memberi ancaman kepada alam semulajadi  bukit.
Bekas menteri kerja raya, Datuk Seri Samy Vellu yang hadir atas jemputan pihak jawatankuasa kuil turut sama menyertai himpunan tersebut dan memberikan ucapan dihadapan kira-kira 300 orang ramai yang hadir pada pagi ini.
Dalam ucapannya, Samy menjelaskan bahawa kerja-kerja pembinaan kondominium tersebut telah dilakukan tanpa kajian dan tidak merujuk kepada pihak yang bertanggungjawab sambil berkata tindakan undang-undang akan diambil ke atas Majlis Perbandaran Selayang (MPS).
“Pembinaan yang dilakukan ini adalah tidak teliti dan tanpa kajian yang menyeluruh dengan merujuk pihak-pihak yang sepatutnya,” kata Samy.
“Malahan MPS sendiri tidak pernah menemui jawatankuasa kuil untuk berbincang atau memaklumkan tentang projek tersebut.”
Presiden jawatankuasa kuil Mahamariamman Batu Caves, Datuk R. Nadarajah, yang mengetuai himpunan tersebut juga bertindak membidas dan menyelar kerajaan negeri Selangor yang lepas tangan dalam membiarkan kelulusan projek tersebut diberikan kepada pemaju menerusi majlis perbandaran yang terlibat dalam memberikan kelulusan merancang.

UMNO mouthpiece lashes out at taxi drivers for airing grouses


UMNO mouthpiece lashes out at taxi drivers for airing grousesUMNO-owned daily Utusan Malaysia has launched an attack on taxi drivers in the country following a set of demands made by a group who launched the Malaysian Taxi Drivers' Demand (TEKSI).
Instead of looking into the demands, the ruling party's mouthpiece published two articles attacking taxi drivers for their failure to deliver, saying many of them preferred to ferry foreigners and have attitude which tarnished the country's image.
TEKSI had made 15 demands to the government to improve their welfare.
Among them were are for the granting of individual permits to taxi drivers unconditionally, action against foreign nationals driving licensed taxis and rental-free days on Sundays and public holidays.
TEKSI president Mohd Ridzwan Mohd Daud also warned the government against ignoring their demands or risk a political backlash if some 50,000 taxi drivers turned into Pakatan Rakyat’s 'ambassadors'.
“Fifty thousand taxi drivers carrying 20 passengers a day can equal to one million (voters a day). Anything can happen in the two-week election campaigning period!" he was quoted by news portal Malaysiakini.
In June, prime minister Najib Razak that taxi licenses would be given directly to taxi drivers instead of private companies.

BN splitting Muslims down the political line: IMAGINE, there's Umno hudud vs PAS hudud!


Instead of calling for an Islamic syariah law (hudud) common to all Muslims UMNO is politicising the issue by concocting a strange brand of hudud – hudud ala PAS to mock PAS and Islam.  The rakyat are now eager to know whether there is hudud ala UMNO, when the Qur’an does not mention anything of this sort.
Hudud simply means “restrictions referring to the confines of tolerable behaviour and punishments in Islam”. As for Muslims they are mindful of the many scholastic views with regard to hudud and punishments that rely more on hadith than the Qur’an per se. PAS on its part is not oblivious to these facts.
BN splitting Muslims down the political line: IMAGINE, there's Umno hudud vs PAS hudud! Even among Muslims today – peeking at the various Islamic schools of thought – they have not reached a scholarly consensus on the issue of hudud. What more implementing the laws.
No reason to worry about hudud
The non-Muslims thus have no reason to worry about hudud that is being hyped and loamed by UMNO and MCA.
When PAS is gaining popularity and UMNO losing supporters, UMNO and its supporters are creating more blunders when it comes to Islam and politics. PAS believes in fulfilling the noble Islamic values in its approach to politics and has faith that if these deific values were adhered to the nation could be a better place for all to live in – Muslims and non-Muslims.
UMNO is obviously losing in this battle against PAS.
Branding hudud as hudud ala PAS is just a malicious excuse by UMNO to reject hudud.  Hudud, for that matter, is a political big stick used by UMNO to split apart Pakatan and scare the non-Muslims into not voting for an alternative government. This ruse, however, is failing UMNO more than PAS.
Hudud is not their priority
Every Muslim in PAS and UMNO believes that the syariah law is part and parcel of Islam. But PAS has reiterated that implementing the hudud is not their priority if Pakatan takes over Putrajaya in the next general election.

Sabotaj bukan 'budaya eksklusif' Umno semata-mata


 Ramai telah mengulas sejak keputusan Majlis Tertinggi Umno mahu menubuhkan panel khas menangani masalah sabotaj baru-baru ini diumumkan. Parti teras Barisan Nasional (BN) itu mahu mengambil tindakan segera ke atas ahli parti itu yang didapati melakukan perbuatan khianat dan sabotaj ke atas parti dan ia dilihat satu amaran keras menjelangnya Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).
Menjelang PRU 13 Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan menegaskan, ini bukan lagi masanya untuk main-main atau merajuk apabila tidak dipilih sebagai calon dan melakukan onar dalam parti kerana pilihan raya kali ini adalah pilihan raya yang paling kritikal.
“Kita kena melihat kepada pengalaman-pengalaman yang lepas. Ini peringatan kepada pemimpin atau pihak-pihak tertentu bahawa dalam Umno ini, kita tidak boleh ambil risiko, kita tidak boleh main-main.
“Kadang-kadang orang berfikir mahu jadi wakil rakyat dan bukan sekadar ahli hanya untuk berkhidmat kepada rakyat tapi hakikatnya banyak cara untuk kita berkhidmat,” kata Setiausaha BN Sabah ini kepada  Sinar Harian Online.
Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Presidennya mengumumkan bahawa jawatankuasa khas itu akan dipengerusikan oleh Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail yang juga Pengerusi Lembaga Disiplin Umno.

Dulu Umno dibunuh oleh pucuk pimpinannya, kali ini MCA akan membunuhnya

Dalam keadaan terdesak pemimpin-pemimpin BN mengeluarkan kata-kata yang memilukan kita semua dan tidak pula mereka menyedari yang dari kata-kata itu ia menampakan keterdesakan mereka. Akhirnya mereka sendiri membuatkan rakyat merasa bosan terhadap mereka. Belum pun hilang dengungan kata-kata Chua Soi Lek yang menghina hudud dan bercakap di dalam perhimpunan agong parti itu, tiba-tiba Mahathir pula berkata orang Melayu sedang merempat dalam negerinya sendiri.

Dr Mahathir telah melawak bodoh dengan mengajak rakyat menyokong UMNO yang bertanggungjawab menjadikan orang Melayu merempat. Dr M seolah-olah menuduh yang Pakatan Rakyat yang menyebabkan Melayu merempat sedangkan PR belum lagi memerintah kerajaan negara ini. PR akan hanya memerintah buat pertama kalinya selepas pilihanraya yang akan datang ini, jika mendapat keizinan Tuhan.

Mahathir seolah-olah sudah lupa yang Melayu kini merempat kerana kerajaan BN selama ini tidak berkemampuan untuk membangunkan orang Melayu yang kini merempat dari sudut pandangan Dr M.  BN lah yang bertanggungjawab menjadikan Melayu merempat di negara mereka sendiri. Seruan Dr Mahathir supaya rakyat menyokong UMNO untuk tidak merempat ini merupakan lawak jenaka terbaik bagi abad ke 21 ini. Bagi Mahathir penyelesaian dalam isu Melayu merempat ini ialah dengan menyokong UMNO yang bertanggungjawab merempatkan orang Melayu selama ini.

Serangan secara rasmi Chua Soi Lek terhadap Islam dalam perhimpunan yang juga di datangi oleh Presiden UMNO, Najib Tun Razak, menunjukkan kebaculannya dan melambangkan beliau seorang yang tidak mempunyai ‘dignity’ sebagai pemimpin negara ini. Beliau mengiakan kata-kata dan serangan Soi Lek itu dengan berdiam diri mendengar kata-kata pemimpin Cina yang chauvinistic ini. najib tidak memberikan reaksi untuk mempertahankan agamanya dan ini tentulah oleh kerana hendak menjaga politik kepartian dan kepentingan dirinya sendiri.

Harga saham Astro jatuh pada kos, kaedah dan persaingan masa depan, kata laporan

KUALA LUMPUR, 26 Okt — Harga saham Astro Malaysia Holdings Bhd (AMH) telah jatuh disebabkan pelbagai faktor termasuk kenaikan kos, mengetatkan peraturan dan persaingan masa depan selain daripada hanya RM1.4 bilion daripada RM4.6 bilion usaha penjanaan modal akan masuk ke operasi pengendali TV berbayar dominan Malaysia, menurut laporan oleh perkhidmatan berita Investor Central.
Perkhidmatan berpengkalan di Hong Kong itu berkata lembaran imbangan prospectus juga menunjukkan nilai aset bersih syarikat itu sebelum penyenaraian awam permulaan (IPO) adalah negatif RM1.13 bilion, yang sebahagian besar disebabkan pinjaman sebanyak RM3.66 bilion. Akan tetapi 19 penyenaraian pada Oktober dengan RM3.00 setiap saham saham menyebabkan ianya kembali positif dengan RM1.4 bilion sebagai modal baru. Ianya ditutup pada RM2.86 setiap saham semalam.
“Jadi, dalam terma yang jelas, pemilik sedia ada menjual kepentingan besar dalam syarikat yang bernilai (RM1.13 bilion) [baca negatif RM1.13 bilion] dan poket RM3.2 bilion dalam bentuk wang tunai, “ kata Investor Central dalam satu laporan diperolehi oleh The Malaysian Insider. Pemegang saham utama AMH termasuk syarikat-syarikat dikaitkan dengan taikun T Ananda Krishnan (foto fail) dan syarikat kerajaan Malaysia, Khazanah Nasional Bhd.
IPO AMH adalah salah satu yang terbesar di Malaysia, selain syarikat minyak sawit gergasi Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH) dan operator perkhidmatan perubatan IHH Holdings Bhd (IHH), mengalihkan perhatian kepada Pasaran modal negara Asia Tenggara. Akan tetapi IPO AMH semakin lemah walaupun ia mendapat 22 pelabur asas, termasuk dana lindung nilai AS Och-Ziff Capital Management.
Akan tetapi perubahan dalam peraturan juga membenarkan pelabur asas untuk keluar dari pengendali TV berbayar terbesar di Malaysia tanpa tempoh yang ditetapkan.
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) juga tidak melabur dalam syarikat tersebut, yang mempunyai 156 saluran, termasuk 68 saluran tempatan.Walaupun masa depan cerah, Investor Central menegaskan bahawa set kotak atas AMH B.yond (STBs) menyebabkan aliran wang keluar dan tertakluk kepada tuntutan mahkamah bernilai ratusan juta ringgit selain daripada menghadapi persaingan semakin meningkat dari IPTV (TV Protokol Internet) dan Televisyen Terestrial Digital dijadual akan bermula di Malaysia menjelang 2015. Satu lagi pengendali TV berbayar, ABN, akan memulakan perkhidmatan tahun ini dalam permulaan modal sebanyak RM2 bilion.

5 pengajaran hidup tunai haji

BERJUTA-JUTA umat Islam dari seluruh dunia kini berada di Tanah Suci untuk menunaikan ibadat haji, yang merupakan salah satu perhimpunan tahunan terbesar umat manusia di planet ini.
Haji adalah salah satu daripada lima rukun Islam. Setiap umat Islam dalam perjalanan hidup mereka untuk menunaikan ibadat itu sekali seumur hidupnya jika berkemampuan dari segi fizikal dan kewangan.
Pasukan iReport dari CNN telah mengemukakan pertanyaan kepada jemaah haji bagaimana pengalaman menunaikan ibadat ini telah mengubah kehidupan mereka dan nasihat kepada bakal jemaah haji yang buat kali pertama menunaikan ibadat suci ini.
Keputusannya - gabungan pengajaran kehidupan rohani dan spiritual yang menjangkaui Islam itu sendiri.


1. Ia mengajar saya erti kesabaran
iReporter Amir Abdul Latip dari Brunei berkata, haji telah mengajarnya erti kesabaran dan ia diserap dalam kehidupannya selepas menunaikan haji di Tanah Suci.
"Saya masih tidak sempurna, tetapi haji telah mengubah perspektif saya mengenai kehidupan sifat keduniaan, alam semesta, dan segala-galanya," kata beliau.
"Hanya bersabar dan sentiasa cuba untuk membantu orang lain," kata Amir, sambil menambah bahawa haji membantu "meluaskan pandangan saya untuk melihat gambaran yang lebih besar mengenai kewujudan kita."
Sabar adalah suatu perintah semasa tawaf, upacara Haji di mana jemaah Haji akan mengelilingi Kaabah sebanyak tujuh kali.
"Beberapa kali berlaku perkara yang di luar kawalan penganjur - mereka sudah mencuba yang terbaik untuk jemaah tetapi mereka tidak boleh melakukan semua disebabkan oleh beberapa keadaan yang tidak diduga," kata iReporter Muhammad Zafar dari Simi Valley, California, yang mengerjakan ibadat Haji pada tahun 2011 dengan keluarganya.

Pengorbanan cipta kemenangan tanpa terburu-buru


Assalamualaikum wbt..

Saudara-saudari muslimin muslimat yang dihormati sekalian..

Sempena dengan hari raya korban @ Aidil Adha ini, saya ingin mengingatkan kepada diri saya dan kepada saudara-saudari sekalian, bagaimana contoh perjuangan untuk menegakkan hukum Allah, dari kalangan mereka yang terdahulu daripada kita terutamanya para nabi dan para rasul a.s.

Dalam peristiwa Aidiladha ini, ada 3 watak yang selalu disebut-sebut, yang telah menunjukkan betapa komitmennya mereka terhadap perintah Allah SWT, iaitu Nabi Allah Ibrahim a.s, anaknya Ismail dan isterinya Siti Hajar.

Allah SWT telah memerintahkan Nabi Ibrahim a.s supaya meninggalkan anak dan isterinya yang tercinta berduaan di Mekah, tempat yang kering kontang dan panas terik.

Nabi Ibrahim lantas meninggalkan isteri dan anaknya tanpa mengendahkan panggilan isterinya. Sehinggalah isterinya bertanyakan kepadanya: "Adakah ini adalah perintah dari Allah?". Lantas Nabi Ibrahim berpaling dan menjawab: "Ya". Siti Hajar menjawab dengan tenang: "Pergilah dengan urusan Tuhanmu itu".

Pengorbanan menuju keredaan Allah SWT

Sementara pada Hari Raya Haji ini pula, kita diminta untuk melakukan korban. 

Perutusan Aidil Adha 1433H
Oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat
Dalam agama kita sendiri, diminta orang Islam meraikan hari raya dua kali setahun, sebutan raya ini menimbulkan rasa gembira, suka dan meriah di kalangan anak-anak dan orang-orang tua sekali pun.  Hatta bila kita raya, kita tidak dibenarkan puasa, kalau kita puasa ertinya kita tidak sudi menerima ‘rukhsah’ dari Allah. Apabila tidak boleh puasa kita dikehendaki makan dan minum.
Di samping itu juga kita diminta untuk memberi makan kepada fakir miskin. Ketika menyambut Raya Puasa, sebelumnya kita ada zakat fitrah untuk diberi kepada orang yang layak menerimanya. Sementara pada Hari Raya Haji ini pula, kita diminta untuk melakukan korban. Firman Allah SWT bermaksud:
”Dan Kami jadikan unta (yang dihadiahkan kepada fakir miskin Makkah itu) sebahagian dari syiar agama Allah untuk kamu; pada menyembelih unta yang tersebut ada kebaikan bagi kamu; oleh itu sebutlah nama Allah (semasa menyembelihnya) ketika ia berdiri di atas tiga kakinya maka apabila ia tumbang (serta putus nyawanya), makanlah sebahagian daripadanya, dan berilah (bahagian yang lain) kepada orang-orang yang tidak meminta dan yang meminta. Demikianlah Kami mudahkan dia untuk kamu (menguasainya dan menyembelihnya) supaya kamu bersyukur.” (Surah Al-Hajj ayat 36).
Bermakna kita boleh makan, tetapi kita diminta untuk bagi-bagikan daging tersebut kepada fakir miskin. Tradisi kita di Kelantan, kita buat gulai atau bagi mentah-mentah sahaja akan daging korban itu.
Apa pun, ada kelebihan bila kita bagi-bagikan daging mentah kerana orang yang menerima itu akan makan seisi keluarga atau semua anak beranak boleh merasai. Walaupun daging yang kita bagi itu boleh jadi sekeping dua sahaja, tetapi sebuah rumah (seisi keluarga) boleh menikmati dengan pelbagai masakan yang digemari.
Mimpi Nabi Ibrahim

Bukit Kayu Hitam : Stor pemerdagangan orang

Al Habib Ali Zaenal Abidin: Saksi saksi di Mahsyar

Al Habib Ali Zaenal Abidin: Adab dlm Solat

Al Habib Ali Zaenal Abidin: Kalimah لا اله الا الله

Al Habib Ali Zaenal Abidin: 1 kebaikan ganjarannya 10 kali ganda

Al Habib Ali Zaenal Abidin: Riba & Hutang

Al Habib Ali Zaenal Abidin: Riba, Harta & Cinta Dunia

Al Habib Ali Zaenal Abidin:Ganjaran amal soleh

Al Habib Ali Zaenal Abidin: Iman & Amal Soleh

Wacana Peranan Ulama Menasihati Pemimpin - Puisi Orang Besar, Orang Kecil

Dr Asri - Teguran Secara Sembunyi Atau Secara Terbuka Kepada Pemerintah

Dr Asri - Sejauh Manakah Peranan Mufti Agama Dlm Menasihati Pemimpin Umno

Security stepped up in Saudi ahead of the Hajj

Alasan ustaz kasanova kahwin 11 kali

Muslim faithful gather at Arafat for Haj

Syria says it agrees to Eid ceasefire