Rabu, 15 Ogos 2012

BN Cemas, 33 Dun Sabah Bakal Bertukar Tangan.

BN sedang menghadapi situasi cemas terhadap perubahan politik di Sabah terutama selepas kemasukan beberapa wakil rakyat daripada parti itu ke dalam Pakatan Rakyat (Pakatan).

Ahli Parlimen BN Beaufort, Datuk Seri Lajim Ukin berkata, rakyat sekarang semakin bijak untuk menilai sama ada manisfesto yang diutarakan Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah ‘gula-gula’ politik atau sebaliknya.

Rakyat sekarang bukan seperti zaman 60-an atau 80-an dulu, mereka sudah sedar dan bijak,

Anwar bukan pemimpin kampung yang hanya tahu menabur janji, beliau merupakan bekas Timbalan Perdana Menteri yang tahu bagaimana untuk memerintah sebuah negara, beliau tahu formula untuk merealisasikan manifesto Pakatan Rakyat,

Rakyat di Sabah sekarang sudah berkobar-kobar untuk menukar kerajaan, dan kami PPS akan terus menyumbang kepada kekuatan Pakatan yang sedia ada,” kata beliau.

Calon Perdana Menteri dari Pakatan Rakyat



‘Calon Perdana Menteri jika Pakatan Rakyat mengambil alih Putrajaya’ bukanlah sesuatu isu yang baru. Sejak Mac 2008 dah mula dah isu ini. Antara nama yang selalu dikaitkan dengan isu ini ialah Ketua Pembangkang Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Walau bagaimanapun, ada beberapa nama yang dimasukan bersma dalam ‘Senarai Calon Perdana Menteri’ seperti Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat dan Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang.
Ini merupakan ‘rahsia yang diketahui umum’ (Open Secret) bahawa nama Haji Hadi dinaikkan kumpulan yang majoritinya  ahli PAS. Ini adalah kerana mereka lebih yakin Kepimpinan Ulamak berbanding Anwar Ibrahim yang lebih kepada imej ‘liberal’ sekarang ini.
Dalam kenyataan Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang, menunjukkan beliau bukan mengejar jawatan Perdana Menteri Malaysia. Beliau lebih rela pemimpin PR yang lain untuk jadi Perdana Menteri. Tentang isu Perdana Menteri ini, kita juga mendapat pendangan yang lain.

Najib mintak tolong Mufti Mekah. Nasa jadi broker.

Oleh: MSK

Semalam, gambar ni banyak di kopipes kebeberapa blog dan FB. Ini bukan gambar dalam mesyuarat rasmi atau majlis-majlis kerajaan, tapi sembang santai. Yang buat gambar ni hot adalah kerana ada sorang mamat pakai kopiah transformer sebelah Najib tu.
Aku tak minat dengan Mamat kopiah transformer tu. Yang aku minat ialah apa yang dibincangkan. Apa yang aku nampak dalam gambar itu ialah satu konspirasi. He.he…ini bukan konspirasi Illuminati tapi ada la sikit-sikit macam konspirasi Yahudi.
Apa yang disembangkan oleh Najib dan dua orang lagi tu hanyalah sembang santai. Najib bagi tau, “Raya nanti hangpa mai la rumah aku!!” Tok Arab tu pun jawab, “Insyaallah..kami Raya dulu kat sini, lepaih tu kami pi sana la.”
Tup-tup..habih saja bersembang, Najib pun panggil wartawan dan buat sidang media.” Ulama tersohor Arab Saudi puji kerajaan Malaysia.” Fuiyo!!
Wei..kalau Tok Arab tu yang cakap dalam sidang media, kot-kot aku boleh percaya, tapi kalau Najib yang cakap bagi pihak Tok Arab tu, sikit pun aku tak percaya. Semuanya boleh di auta.
Mahathir dulupun sanggup bayar duit juta-juta nak jumpa Presiden Amerika. Entah apa yang depa sembang, kita pun tak tau. Tup-tup, lepas habih sembang, tangkap gambar sama-sama, Mahathir pun panggil wartawan.

Isu RAPID DI PENGERANG : Nikmat pembangunan atau malapetaka?


Oleh Mazlan Aliman

PENGERANG dikatakan akan muncul sebagai hab minyak dan gas utama di Asia Pasifik. Projek bernilai RM60 bilion dijangka siap pada tahun 2016.


Ia Meliputi kawasan seluas 22,500 ekar. Melibatkan 28,050 penduduk yg terdiri daripada peladang, nelayan, pengusaha aquakultur, pengusaha eko-pelancongan, pengusaha rumah tumpangan dan hotel.

Ia melibatkan pengambilan tanah di beberapa buah kampung seperti Kg Sg Kapal, Kg Telok Empang, Kg Jawa, Kg Sebong, Kg Sg Buntu, Kg Bkt Mas dll. Kemudahan awam seperti 6 buah masjid, 11 buah surau, 14 rumah ibadat bukan Islam, 4 buah sekolah Kebangsaan, 3 sekolah Jenis Kebangsaan antara yg terdpt dlm kawasan yg sedang dibangunkan.

Rumah Terbuka Kerajaan Selangor Pada Hari Raya Pertama


SHAH ALAM, 16 OGOS : Seluruh rakyat Malaysia khususnya rakyat Selangor dijemput hadir ke Rumah Terbuka Aidilfitri Menteri Besar dan Kerajaan Selangor yang akan diadakan pada hari raya pertama.
Rumah terbuka Aidilfitri ini akan diadakan di Dataran Dewan Negeri Selangor, Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah bermula 11 pagi sehingga 3 petang.
Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mewakili kerajaan Selangor dan barisan Exco Kerajaan Negeri mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri kepada seluruh umat islam di Selangor.
“Semoga Aidilfitri tahun ini disambut meriah, penuh kesederhanaan dan elakkan pembaziran seperti yang dituntut dalam Islam.

Pemimpin Pas Tidak Perlu Ulas Mengenai Nasharudin

Para pemimpin Pas telah memberi reaksi berbagai-bagai tanggapan terhadap bekas timbalan presidennya, Nasharudin Mat Isa yang kini miring kepada fahaman sekular, Umno.
 Pandangan-pandangan pemimpin itu bukan merupakan ketetapan parti tetapi lebih merupakan pandangan peribadi. Kesemua pandangan itu walaupun bergumpal dengan nada kekesalan, tetapi masih cuba memberi ruang dan peluang kepada timbalan presiden yang bersaiz 4' -11" itu.


Nasharudin Mat Isa
Yang pertama memberi reaksi ialah Dewan Pemuda Pas Kelantan yang agak keras memberi peringatan kepada Nasharudin kalau beliau sudah tidak betah dengan Pas sila keluar sahaja dari Pas. Lebih tegas lagi Pemuda Pas Kelantan menerusi setiausahanya Mohd Nuri Mat Yaacob menggesa Nasharudin supaya melepaskan kerusi Bachok dalam keadaan baik. Alasan Nuri tidak ada guna beliau kekal di situ kerana sudah tidak sebulu dengan Pas.

Manakala Setiausaha Agung Mustapa Ali pula lebih lunak dengan menyatakan Pas sedang memantau perkembangan seterusnya apa yang akan dilakukan Nasharuddin. Bagi Mustapa beliau nampak berhati-hati sebelum membuat komen langsung kepada Nasharudin. Beliau mungkin bimbang kalau tidak kena cara menyebabkan timbul salah anggap beliau ke atas komen itu kerana beliau sebelum ini dikatakan orang yang tidak disenangi Nasharudin.

Begitu juga dengan ketua Pemuda Pas, Nasudin Hassan dalam komennya lebih kepada menyeru Nasharudin supaya insaf dengan apa dilakukan kerana ia boleh merugikan parti dan menggembirakan musuh. Ternyata Nasharudin 'pemuda anak' ini tampak lebih matang dan berhemat berbanding dengan Nasharudin 'separuh ayah' itu.

Hudud pada malam lailatul qadr

Oleh nik mohamad abduh bin nik abdul aziz
Ada Hudud Di Malam Lailatul Qadr
1) Hukum jenayah Hudud dibezakan daripada hukum jenayah yang lain kerana sebutannya secara jelas di dalam al Quran. Ia tiada campur tangan akal manusia bagi menentukannya demi kemaslahatan dan kebaikan manusia. Ia hukuman langsung daripda Allah.


Oleh kerana agama itu adalah demi kemaslahatan manusia, maka sebutan hudud yang jelas di dalam al Quran memberi makna bahawa hukum hudud itu penuh dengan kebaikan dan kemaslahatan untuk manusia di dunia dan akhirat.
Ini adalah iman orang yang beriman kepada al Quran. Kejelasan kebaikan dan kemaslahatan hukum itu mungkin dilihat melalui penjelasan al Quran sendiri, ataupun dibiarkan saja manusia menerokainya degan akal mereka agar pengkajian dan pengamatan itu menjadi satu kecantikan dalaman dan ibadah berfikir yang menyeronokkan dan menenangkan iman.
Justeru penjelasan mengenai hukum hudud akan menghasilkan suatu yang pasti iaitu keindahan hukum jenayah Islam. Tiada sebarang pernyataan al Quran terhadap sesuatu kecuali telah ditemui ketepatan, kebenaran dan kebaikannya untuk kehidupan manusia.

Fitnah, rasis, cemarkan Ramadhan

Oleh Abd Shukur Harun
Hanya beberapa hari saja lagi Ramadhan Kareem tahun ini akan melabuhkan tirainya. Mereka yang penuh takwa, yang merasakan nikmat dan indahnya Ramadhan, kepergian bulan mulia ini diiringi dengan air mata – entah berjumpa lagi atau tidak tahun depan.


Sepanjang Ramadhan ini, majlis dan surau terutama di bandar, meriah dan makmur dengan kehadiran jamaah yang melimpah – lebih dari biasa – bersolat tarawikh, bertadarus, qiamul-lail dan segalanya. Lebih lagi dengan menunggu ketibaan malam Lailatul-Qadr.

Tragedi mercun/bungapi angkara siapa?

Oleh Roslan SMS
Di ambang 1 Syawal iaitu Hari Raya Eidul Fitri sudah semestinya umat Islam sibuk membuat persediaan menghadapi hari kemenangan itu. Selain mempertingkatkan ibadah kerana berada pada 10 malam terkahir iaitu tempoh pelepasan dari azab api neraka, persiapan baju Raya, kuih dan lain-lain juga sedang sibuk diatur.Cumanya setiap kali mahu Raya juga maka ketika itulah kita juga didedahkan dengan kemalangan-kemalangan berpunca dari permainan bungapi dan mercun.

Contohnya dalam NST hari ini:
KOTA BARU: A 22-year-old man may probably lose sight in the right eye while a 15-year-old female student suffered serious injuries to the thighs in two separate firecracker explosions today.

Mohd Azril Norahaidi, 22, from Kampung Gaung here seriously injured his right eye when 20 ball firecrackers, which were set to dry a zinc roof at his father's home in Kampung Paloh, Pasir Mas, exploded at about 11am.

Kita seolah tidak berdaya mengatasi masalah ini sedangkan yang anehnya Kerajaan Malayasia telah mengharamkan pengimportan bungapi dan mercun sejak tahun 90an lagi iaitu selepas tragedy letupan kilang bungapi Bright Sparklers di Sungai Buloh tahun 1991!!!

Siapa yang kafir harbi tu?

Oleh Aspan Alias
Setakat ini belum ada apa-apa tindakan pihak kerajaan terhadap pihak yang memfatwakan DAP sebagai parti untuk ‘kafir harbi’. Sikap kerajaan membiarkan perkara ini terus menerus disebut oleh pihak tertentu yang 'desperate' ini, membawa tanggapan yang pihak kerajaan BN hari ini tidak prihatin terhadap sensiviti rakyat berbilang kaum dan agama di dalam negara ini.


Tidak ada sesiapa berhak untuk melabelkan pihak yang menyokong dan bermuafakat dengan DAP demi kebaikan negara menggelarkan mereka sebagai kafir. DAP merupakan sebuah parti politik yang terdaftar secara halal dengan pendaftaran pertubuhan dan parti itu telah menjunjung segala peruntukan yang tertulis di dalam perlembagaan negara. Hanya pihak UMNO sahaja yang cuba menafikannya.

Bagaimana anda mengenali kafir harbi?

Oleh Ahmad Baei Jaafar
Pelik, sesudah sekian lama negara kita merdeka dan kehidupan rakyat negara ini semakin baik, tetapi secara tiba-tiba dikejutkan dengan isu kafir harbi.
Kenapa muncul istilah itu di negara ini sedangkan orang bukan Islam masih mahu bekerjasama dengan orang Islam? Adakah isu ini benar-benar difahami oleh umat Islam?
Sebenarnya kafir harbi sudah jarang ditimbulkan secara terbuka kecuali sekadar perbincangan ilmiah di sekolah dan universiti. Perkataan atau istilah kafir harbi tidak lagi dibincangkan secara umum kerana suasana di negara ini sudah tidak lagi diancam oleh penentang yang berstatus kafir harbi.
Jadi, dalam keadaan ini mengapa timbul isu kafir harbi? Adakah hal ini ada kaitan dengan perkembangan politik yang sengaja dibangkitkan pihak tertentu untuk menimbulkan permusuhan dalam kalangan rakyat Malaysia? Kalau berlaku permusuhan siapakah yang akan mendapat untung?

PRU13, Kerajaan Bn Sabah tumbang


Isu sekiranya PR menang PRU13 dan memerintah Malaysia, kuasa melayu akan terhakis telah dibawa oleh penceramah murahan BN dipentas ceramah dikampung-kampung terutamanya dikawasan mejoriti melayu. Hasutan yang sudah basi itu tidak menjejaskan sokongan rakyat kepada PR.


Sebelum puasa, rata-rata majlis ceramah anjuran PR mendapat sambutan yang luar biasa, isu-isu penyalahgunaan kuasa, rasuah, dan koborosan perbelanjaan pemimpin mendapat sambutan, isu komesin membeli kapal selam, pinjaman NFL (Lembu) penghapusan hutang kroni, Sekatan pemberian Royalti Minyak ke Kelantan dan banyak lagi menyakinkan rakyat bahawa BN tidak boleh diharap lagi untuk memerintah Malaysia.

Bila Pun Tarikh Pilihanraya, UMNO Tetap Ghruyup!

Oleh Shahbudin Husin
Najib kini dijangka melambatkan lagi tarikh pilihanraya umum. Sebelum ini ramai yang menjangka ia akan diadakan sebelum Oktober ini kerana selepas itu akan bermula musim haji, diikuti musim peperiksaan, cuti hujung tahun dan kemungkinan banjir di beberapa negeri yang tentunya menyulitkan untuk diadakan pilihanraya.


Tetapi sebelum Oktober pun jika Najib mahu memanggil pilihanraya ia tentunya selepas 28 September, tarikh pembentangan Belanjawan 2013 yang sudah ditetapkan. Melalui belanjawan ini, Najib dijangka mengumumkan beberapa gula-gula dan pemberian yang manis-manis untuk rakyat. Maka logiklah jika pilihanraya mahu diadakan selepas itu.

Iran to relocate thousands of earthquake victims

Al Jazeera speaks to FSA spokesperson Abu Noor

Damascus rocked by rebel bombing

The Rohingya: A humanitarian crisis

Perutusan Aidilfitri 1433 H | Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi

Perutusan Aidilfitri 1433 H | Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man

Khalid Samad: Isu Haram Sokong DAP?

Meja Bulat (Siri 5) : Media Baru Penentu PRU 13 Bahagian 2

Meja Bulat (Siri 5) : Media Baru Penentu PRU 13 Bahagian 1

Khalid Samad: Kalau UMNO Jatuh, Melayu Tak Boleh Hidup?

The Selangor water dialogue - Q&A

Najib should challenge Bala’s SD


The government should challenge the veracity of the statutory declaration (SD) by former private investigator P Balasubramaniam, which had implicated Prime Minister Najib Tun Razak in the murder of Altantuya Shaariibuu, said the former Kuala Lumpur CID chief Mat Zain Ibrahim.Mat Zain said that based on the first SD that Balasubramaniam made on July 3, 2008, it can be concluded that not only did Najib know and meet Altantuya, but also had an intimate relationship with the slain Mogolian national.
In an open letter sent to the Inspector-General of Police Ismail Omar, with a copy sent to Najib, Mat Zain stressed that this SD would affect the prime minister’s credibility, saying: “As long as the validity of Bala’s SD is not challenged in court, his statement can still be regarded as true.”
He noted that the Federal Court itself had decided in a case in 1996 that if assertions in an affidavit is not challenged, the assertion must be recognised as true.

Disney disaman tidak benar pakai tudung


Seorang bekas pekerja restoran Disneyland menyaman Walt Disney Co pada Isnin lalu atas alasan gangguan dan diskriminasi agama, mengatakan beliau dipecat hanya kerana mahu memakai tudung di tempat kerja.Imane Boudlal, seorang Muslim yang berusia 28 tahun, bekerja sebagai pelayan di Storytellers Cafe, sebuah restoran di dalam Disney’s Grand California Hotel & Spa di Disneyland di Anaheim, California, menurut aduan yang difailkan di mahkamah persekutuan.
Selepas dua tahun bekerja, Boudlal meminta kebenaran untuk memakai tudung ketika di tempat kerja.
Beliau menawarkan untuk memakai tudung yang sepadan dengan warna pakaian seragam beliau atau yang memaparkan logo Disney.
Menurut tuntutan mahkamah itu, pengurus Disney menafikan permintaan tersebut, dengan alasan ia akan melanggar dasar syarikat yang berkaitan ‘penampilan’ pekerja mereka semasa bertugas.
Disney juga melarang tatu yang jelas kelihatan dan kuku yang melebihi satu perempat inci, jelas tuntutan mahkamah itu lagi.
Boudlal telah diberikan pilihan untuk bekerja di bahagian belakang, jauh daripada pelanggan, atau memakai topi gaya fedora di atas tudungnya.

MCA Khianati Kami - Petanda Kejatuhan BN Di Johor



'MCA khianati tanah nenek moyang kami!' - laung penduduk kepada Pengerusi MCA Bahagian Pengerang, Tan Yong Seng

Malapetaka semakin menimpa-nimpa terhadap BN. Selepas pelbagai kemelut melanda di Sabah dan Sarawak sehingga berlaku penolakan kepada BN apabila ada pemimpin mereka yang berputus asa dengan perjuangan parti yang gagal membela rakyat. Kali ini situasi yang sama melanda pula di negeri yang sedia maklum menjadi kubu kuat BN selama ini - negeri Johor.

Ketidakpuashatian rakyat Pengerang, Johor akhirnya tidak dapat terbendung lagi dan meletus pada satu seminar yang diadakan oleh UPEN Johor di SJKC Yok Poon, Sg Rengit semalam 13 Ogos 2012 untuk perkembangan Projek RAPID.

Tuduh Anwar Ibrahim Freemason, Ibrahim Ali kantoi

"BAPA segala katak pisang, si Ibrahim Ali tampil dengan dokumen bukti kononnya Anwar Ibrahim terlibat dengan gerakan organisasi Yahudi dunia, Freemason.

Ibrahim Ali kononnya nak bawa isu paling menggemparkan beserta bukti kukuh kononnya Anwar Ibrahim terlibat dengan gerakan organisasi Yahudi Freemason.

 

Tapi nampaknya beliau tidak menyiasat maklumat yang diperolehinya. Isu ini adalah isu lapuk yang ditimbulkan oleh blogger Umno tahun 2008, dan telah memberikan malu besar kepada blogger tersebut.



Laman sesawang yang dirujuk oleh Ibrahim Ali itu sendiri sebenarnya telah mendedahkan bahawa Anwar Ibrahim yang dimaksudkan bukanlah Anwar Ibrahim, Ketua Pembangkang parlimen Malaysia.


Di bawah ini Anwar Ibrahim (lelaki paling kanan dalam gambar) yang dimaksudkan, seorang lelaki Arab berperut buncit gemuk pendek seperti Ibrahim Ali.


ReJaM© "Isu sampah yang dikitar semula... "

Polis jejaki lelaki bantu siasatan kes bakar gadis

KUALA LUMPUR - Polis memburu seorang lelaki bagi membantu siasatan kes gadis berusia 16 tahun disimbah petrol dan dibakar, dalam kejadian berhampiran Projek Perumahan Rakyat (PPR) Wangsa Sari, di sini kelmarin.
   
Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Mohmad Salleh meminta mereka yang mengenali atau mempunyai maklumat mengenai Mohd Amir Mohd Anuar, beralamat di No 16, Blok Q, Pangsapuri Taman Keramat agar menghubungi balai polis berdekatan.
  
Mengulas kejadian 3 pagi di kawasan semak berhampiran PPR itu kepada pemberita hari ini, Mohmad berkata gadis terbabit dipercayai dibakar oleh teman lelakinya yang berusia 18 tahun.

Pemuda Pas: 'Ustaz Nasha, jangan ikut cara Hasan Ali'



Nasrudin Hassan SHAH ALAM - Ketua Pemuda Pas Pusat, Nasrudin Hassan menggesa Ahli Parlimen Bachok, Nasharudin Mat Isa agar bertemu pimpinan parti jika ada perkara yang beliau tidak berpuas hati.

Menurutnya, tindakan mengeluarkan kenyataan mempertikai parti di media pihak lawan tidak menguntungkan parti malah hanya akan memberi peluang kepada musuh politik melemahkan Pas.

"Saya menggesa supaya Ustaz Nasharudin datang berbincang dengan pimpinan parti jika ada perkara yang beliau tidak puas hati.

Kerajaan Negeri Ikrar Pertahankan Kadar Air Rendah Buat Rakyat Selangor

SHAH ALAM, 15 OGOS: Penstrukturan semula industri air di Selangor akan memastikan bahawa rakyat akan mendapat harga air yang tidak mahal berbanding dengan situasi sekarang di mana ia diuruskan syarikat konsensi.
Sekiranya penstrukturan semula tidak dapat dijayakan oleh kerajaan negeri, pengguna Selangor akan berhadapan dengan kenaikan harga air lebih 12 peratus.
Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak menolak kemungkinan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) akan menaikan tarif air melebihi 12 peratus sekiranya Kerajaan Negeri gagal mengambilalih operasi syarikat itu.
Kerajaan Negeri sedang berusaha mengambil alih operasi Syabas, yang mengurus bekalan air terawat Selangor, yang merupakan sebahagian dari proses penstrukturan semula industri air.
Proses penstrukturan semula bertujuan memastikan bahawa air terawat dapat dibekalkan ke seluruh Selangor pada harga yang munasabah.

S'gor imposes gag order on Syabas

Penang : Kerajaan Negeri akan tanggung 10% syer penduduk Rumah Kos Rendah

Crisis in Rohingya: 'Where is our foreign minister?'

Projek IC: Saya tak terlibat, kata Anwar

Jangan lupuskan hutang RM250 juta NFC - PKR

Umno bloggers scapegoating MoF official

S'gor MB: Noh's call to quit shows his ignorance

Calling for NFC re-tender is in bad taste

KEADILAN jelajah seluruh negara sebar kempen ‘Turunkan Harga Kereta’

PETALING JAYA 15 Ogos: KEADILAN akan menjelajah ke seluruh negara bermula 24 Ogos ini bagi mengedar pelekat kenderaan kepada pengguna jalan raya sempena kempen ‘Turunkan Harga Kereta’ dalam usaha menerangkan kepada rakyat berhubung mekanisme menurunkan harga kereta.
Pengarah Komunikasi KEADILAN, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, penjelajahan itu akan dimulakan dengan edaran pelekat kereta dengan slogan ‘Turunkan Harga Kereta’ pada Jumaat ini di Plaza Tol Jalan Duta dan Karak, manakala Sabtu di Plaza Tol Sungai Besi.
Menurut beliau, bermula 2 September, forum ‘Turunkan Harga Kereta’ di sekitar Lembah Klang termasuk Pulau Pinang, Ipoh, Johor Bahru, Alor Setar, Kuching dan Kota Kinabalu melibatkan pimpinan Pakatan Rakyat turut diadakan.
“KEADILAN yakin desakan menurunkan harga kereta adalah tuntutan yang disokong sebahagian besar rakyat Malaysia,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN, di sini hari ini.
Justeru, beliau mengajak rakyat Malaysia membantu mempromosi kempen dengan mengguna logo Turunkan Harga Kereta’ di facebook dan twitter.

114A: Respons PM di twitter langkah kecil


KUALA LUMPUR: Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ) menyifatkan tindakan Perdana Menteri memberi respons di twitter berhubung kempen membantah Seksyen 114A Akta Keterangan 1950 sebagai 'langkah kecil'.

Pengarah Eksekutif CIJ Masjaliza Hamzah berkata, tulisan di twitter Datuk Seri Najib itu tidak padan dengan tuntutan jutaan rakyat yang mahukan seksyen tersebut dibatalkan.

"Tindakan Perdana Menteri menulis di twitternya itu hanya satu langkah kecil beliau bagi menjawab tuntutan rakyat," kata beliau kepada Harakahdaily hari ini.

R desak JPM keluar laporan kewangan wang ehsan

KOTA BHARU: Jabatan Perdana Menteri (JPM) hari ini mengeluarkan iklan khas bagi menjelaskan ke mana wang ehsan dibelanjakan yang berjumlah RM61.8 juta sehingga 31 Julai 2012.

Berdasar kepada iklan yang disiarkan dua akhbar harian daripada jumlah tersebut agihan yang dibuat sebanyak RM41.4 juta. Ini bermakna sebanyak RM20.4 juta belum lagi diagih.

Iklan khas tersebut dikeluarkan kemugkinan menjawab surat dan memorandum dihantar anak-anak muda yang bernaung di bawah Gabungan Profesional Tuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas Ke Kelantan (Royalti – R) baru-baru ini.

Presiden R, Nazri Deraman (gambar atas) berkata, sepatutnya pihak terbabit menjawab secara rasmi surat dihantar R mengenai laporan kewangan yang diaudit pada 2010, 2011 dan sehingga 31 Julai 2012.

Pakatan sambut Hari Malaysia di Kota Kinabalu dan Kuching

PETALING JAYA 15 Ogos: Majlis Setiausaha Pakatan Rakyat memaklumkan, sambutan Hari Malaysia pada tahun ini akan diadakan di dua lokasi berasingan iaitu di Kota Kinabalu untuk Sabah manakala Kuching untuk sambutan di Sarawak.
“Dua acara berasingan akan diadakan. Yang pertama pada 15 September, iaitu sambutan pada malam Hari Malaysia dibuat di Kota Kinabalu. Yang kedua pula pada 16 September di Kuching, Sarawak,” kata wakilnya yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Hatta Ramli.
Beliau berkata demikian pada sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN, hari ini.
“Semua pimpinan Pakatan Rakyat akan bergerak ke sana. Acara khusus akan dimaklumkan kemudian,” jelas Dr Hatta lagi.

Noh Perlu Struktur Semula RM250 Juta NFC Baru Bicara Soal Air, kata Menteri Besar

SHAH ALAM 15 OGOS : Datuk Seri Noh Omar perlu menyelesaikan terlebih dahulu kemelut Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) yang bernilai RM250 juta sebelum bercakap mengenai tempoh akhir penyelesaian penstrukturan semula air Selangor.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim selepas sidang media Mesyuarat Exco Selangor berkata, cabaran yang dilontarkan oleh Timbalan Ketua Perhubungan Umno Selangor itu bukan sesuatu yang perlu dipandang serius kerana Umno-BN sebelum ini gagal melakukan banyak perkara ketika mentadbir Selangor.
Noh yang juga Menteri Pertanian Dan Industri Asas Tani sebelum ini memberi masa sehingga September kepada Abdul Khalid untuk menyelesaikan masalah air di Selangor atau meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar.

114A: Lagi bukti Najib "PM terburu-buru"


KUALA LUMPUR: Hasrat kerajaan untuk mengkaji semula Akta Keterangan 1950 (Seksyen 114A) merupakan satu kejayaan kepada kempen yang dijalankan Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ), semalam.

Hasrat yang disuarakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu bagi membuktikan kononnya beliau mendahulukan rakyat, sepertimana yang sering diucapkan.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub, berkata kempen yang disertai berpuluh-puluh laman web itu menunjukkan kerajaan sering meminda akta secara terburu-buru tanpa meneliti secara keseluruhan.

MB mahu Rozali letak jawatan dari Syabas

SHAH ALAM, 15 Ogos ― Menteri besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim mahu ketua pegawai eksekutif Syabas, Tan Sri Rozali Ismail, meletak jawatan kerana tidak bertanggungjawab dalam tugasannya untuk menerangkan operasi harian Syabas kepada kerajaan negeri.
“Dalam mesyuarat antara Syabas dan kerajaan negeri, beliau tidak hadir.
“Beliau perlu berhenti sebab tak terlibat dan tak pernah hadir dalam mesyuarat operasi Syabas. Ini menunjukkan Syabas tidak bertanggungjawab.
“Kita tidak mahu lagi Rozali kerana sumbangannya tidak menguntungkan rakyat Selangor,” katanya dalam sidang media di pejabat Menteri Besar hari ini.
Pada 9 Ogos yang lalu, Rozali mengatakan bahawa beliau tidak mempunyai gaji sebanyak RM5.1 juta setahun.
Namun menurut kenyataan dari majalah  Malaysian Business mengatakan Rozali menerima gaji tahunan sebanyak RM17.6 juta dan berada di tangga ke-16 pengarah yang tertinggi bayaran gaji di Malaysia.
Beliau hari ini menerima memorandum dari Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dan Gabungan Menentang Penswastaan Air (CAWP) yang meminta tujuh jenis maklumat tentang masalah air.
Dua kumpulan itu menuntut agar syarikat pembekal air seperti Syabas, Splash, Abbas, dan Puncak Niaga untuk lebih telus dengan rakyat dalam pembekalan air di negeri ini.

Nik Aziz: Lebih baik Nasha keluar PAS

Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak hairan jika Nasharudin Mat Isa keluar daripada parti itu setelah bekas Timbalan Presiden PAS tersebut dilihat bersama Datuk Seri Najib Tun Razak di Mekah semalam.

"Pelik apa, kalau (Datuk Mohd) Asri (Muda) yang berpuluh tahun menjadi presiden PAS boleh masuk Umno, jadi Nasharudin juga akan turut berbuat demikian," katanya kepada Bernam
a di Kota Bharu hari ini.

Akhbar hari ini memaparkan gambar Nasharuddin menyertai perdana menteri dalam pertemuan dengan tokoh-tokoh ulama sempena Persidangan Luar Biasa Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) yang berlangsung di Arab Saudi.

‘Several Sabah leaders to join PAS’

PAS and Beaufort MP Lajim Ukin are expected to announce the defection of more Sabah leaders after Hari Raya.
KOTA KINABALU: PAS is preparing itself to receive several Sabah leaders into its fold after the Hari Raya celebrations.
Announcing the party’s preparation for a 5,000-strong gathering here on Sept 1, Sabah PAS Youth chief Lahirul Latigu said spiritual adviser and Kelantan Menteri Besar Nik Abdul Aziz Nik Mat will be receiving these leaders during the event.
“Tok Guru (Nik Aziz) will be announcing the names of several Sabah leaders who will be joining PAS. He will announce the names at a special gathering on Sept 1.
“The special gathering is called Himpunan Hijau ke Putrajaya and will be attended by national PAS leaders, including president Abdul Hadi Awang, deputy president Mohamad Sabu, vice-presidents and committee members, ” said Lahirul.

DON'T NEGLECT the rights of the migrants - LFL tells Sabah RCI

DON'T NEGLECT the rights of the migrants - LFL tells Sabah RCIWhile Lawyers for Liberty in principle supports the setting up of the Royal Commission of Inquiry (RCI) on immigration problems in Sabah, it views with concern the escalating rhetoric and demands surrounding the RCI that may have serious repercussion on the lives and human rights of some of the most vulnerable people in Sabah including undocumented women and street children of refugee/ migrant descent. Many live in poverty and a life of exploitation, unable to access basic social services but are also unfairly blamed and easily targeted by politicians for social ills in the state.
It goes without saying that all citizenship matters including grant of citizenship, identity documents and registration in the electoral roll must be conducted properly and in accordance with established laws, regulations and practises and not through corrupt practises, fraud or for improper political gains.
Frontier territory

2 pemain Perancis didakwa langgan pelacur bawah umur..kat Malaysia Rogol Bawah Umur Denda jerk...!!!


Sentuhan penyudah berbisa BenzemaPARIS - Dua pemain bola sepak Perancis, Franck Ribery dan Karim Benzema berhadapan dengan pertuduhan melanggan pelacur-pelacur bawah umur.
Memetik majistret siasatan Andre Dando, CNN melaporkan bahawa "beberapa defenden akan didakwa kerana bertindak sebagai alku walaupun saya tidak boleh mendedahkan siapa mereka buat masa sekarang."
Mereka sebahagian daripada lapan pemain bola sepak disiasat oleh pihak berkuasa Perancis.
Dando berkata, perbicaraan akan dikendalikan dalam beberapa bulan lagi dan kemungkinan akan berlarutan sehingga tahun depan.
Tahun lalu, pihak pendakwa raya telah meminta agar kes ke atas mereka digugurkan sebab kedua-dua pemain berkenaan tidak tahu bahawa salah seorang wanita yang ditahan berusia bawah 18 tahun.

’99.7% of projects benefit Taib’s family’

Sarawak DAP is demanding to know SUPP's stand on the monopoly of construction projects by the Taib Mahmud family.

KUCHING: Some 99.7% of the bridges built in Sarawak were undertaken by Titanium Project Management Sdn Bhd, a company owned by Sarawak Chief Minister Taib Mahmud’s son Mahmud Abu Bekir.
The bridges which were designed and built by Titanium were collectively worth RM1.395 billion and funded by the state government, according to Sarawak DAP.
Titanium is owned by Abu Bekir who holds 51% of the shares. The other shareholders are Chung Soon Nam (41%) and Michael Ting Kuok Ngie (8%).
Pointing this out, Sarawak DAP secretary Chong Chieng Jen said that for the past five years from 2007 to 2011, the state government had only awarded three contracts for bridges.

‘Tak hairan jika Nasha keluar PAS’

Pelik apa, kalau (Datuk Mohd) Asri (Muda) yang berpuluh tahun menjadi Presiden PAS boleh masuk Umno, kata Nik Aziz.
KOTA BAHARU: Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak hairan jika Nasharudin Mat Isa keluar daripada parti itu setelah bekas Timbalan Presiden PAS tersebut dilihat bersama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Mekah semalam.
“Pelik apa, kalau (Datuk Mohd) Asri (Muda) yang berpuluh tahun menjadi Presiden PAS boleh masuk Umno, jadi Nasharudin juga akan turut berbuat demikian,” katanya kepada Bernama di sini, hari ini.
Akhbar hari ini memaparkan gambar Nasharuddin menyertai Perdana Menteri dalam pertemuan dengan tokoh-tokoh ulama sempena Persidangan Luar Biasa Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) yang berlangsung di Arab Saudi.
Nasharuddin sebelum ini pernah mencetuskan kontroversi dalam PAS ekoran menyokong cadangan pembentukan kerajaan perpaduan Umno-PAS sehingga menimbulkan rasa kurang senang kepada Nik Aziz.
Pada Muktamar Agung PAS tahun lepas, Nasharuddin gagal mempertahankan jawatan timbalan presiden kepada Mohamad Sabu.
Nik Aziz juga berkata adalah lebih baik bagi Nasharudin meninggalkan PAS daripada menimbulkan masalah kepada parti.
- Bernama

Lesson for Najib the Naked Emperor: COWBOYS NOT IN SABAH BUT IN UMNO!

Lesson for Najib the Naked Emperor: COWBOYS NOT IN SABAH BUT IN UMNO!When Prime Minister Najib Razak spoke in Kimanis during his recent one-day trip to Sabah to stem a slew of defections to the Opposition, he urged UMNO and BN members to be loyal to their parties and refrain from fighting for positions for the sake of the country's development. He also cited the Prophet Muhammad, whom he said had wisely set guidelines on how to choose a leader.
Now this is sound advice indeed. Pity though it came from the 'wrong' person. The sniggers that went down the line at Najib telling the rank and file to behave themselves while they consider him to be the worst hypocrite after Mahathir Mohamad are telling indeed. But caught up in a whirl of public relations and imagery, as long as the audience dutifully clapped, Najib found it easy to believe in his own propaganda.
If he and BN were making strides, why is there a queue waiting to exit the moment the 13th general election date is announced? Why does he need to call on UMNO-BN members to be loyal?
Should he not ask of himself and BN, have they been loyal to the people? Did he not just stabbed the Sabahans in the back by unveiling a watered-down Royal Commission of Inquiry into their pet peeve - the illegal immigrants who are threatening to usurp the rights and place of the locals thanks to the treasonous and diabolical citizenship-for-votes scam put in place by former premier Mahathir Mohamad!

Kemelut Unisel-JNSB: Satu permainan politik

Isu ini lebih kepada permainan politik pihak tertentu untuk mencari modal politik menjelang Pilihan Raya Umum ke-13.
PETALING JAYA: Sebuah badan bukan kerajaan (NGO) menyifatkan kemelut di antara Universiti Selangor (Unisel) dan syarikat Jana Niaga Sdn Bhd (JNSB) merupakan satu permainan politik untuk menyerang kerajaan Pakatan Rakyat negeri Selangor.
“Kemelut yang dihadapi Unisel dan JNSB sekarang lebih kepada permainan politik pihak tertentu untuk mencari modal politik menjelang Pilihan Raya Umum ke-13.
“Mengambil kesempatan daripada kemelut yang berlaku tanpa usaha penyelesaian membuktikan mereka terdesak mencari isu di Selangor,” jelas Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Segmentasi Mahasiswa Wan Farel.

Exposed: Another dirty trick aimed at Anwar

Exposed: Another dirty trick aimed at AnwarSeveral blogs have exposed UMNO cybertroopers' latest campaign to vilify opposition leader Anwar Ibrahim.
In a posting, a blog shows an image taken from a pro-UMNO site, which has published a wedding invitation card (pic) from homosexual pastor Ngeo Boon Lin who recently 'married' American Phineas Newborn III.
The image shows an invitation to their same-sex wedding ceremony on August 6 going out to Anwar, whose name is handwritten on the card.
"But logically speaking, if indeed the card is for Anwar, why is it with them?" asks the blog.
Ngeo and his 'husband' Phineas recently held a 'wedding' reception at a local Chinese restaurant attended by some 200, mostly homosexual, friends. The guests were presented with heart-shaped chocolates with the words "God loves gays" in Chinese. Following the event, Ngeo, who has angered his Christian counterparts, said he was thankful for being able "to make Malaysian history here".
Accusations of homosexuality against Anwar, first orchestrated by former prime minister Dr Mahathir Mohamad in 1998, has been a favourite allegation by UMNO leaders, and several websites have been set up specifically to portray the PKR de-facto leader as 'gay-friendly'.
Anwar however irked a number of homosexuals in the country when he recently spoke out against such a lifestyle and argued for curbs on the menace to protect the institution of marriage. He was testifying in court during his defamation suit against UMNO mouthpiece Utusan Malaysia, who accused him of calling for homosexuality to be legalised.

Bekas PM Syria: Rejim Bashar di ambang jatuh


Riad Hijab AMMAN - Bekas Perdana Menteri Syria, Riad Hijab, yang berpaling tadah dengan 'melarikan diri' ke Jordan minggu lalu, mendakwa bahawa kerajaan negara itu di bawah pimpinan Presiden Bashar al-Assad kini berada di ambang kejatuhan.
Beliau berkata, kepimpinan Bashar kini semakin lemah dari segi "moral, kewangan dan ketenteraan."
Bercakap di ibu negara Jordan di sini semalam, Riad berkata, Bashar hanya menguasai 30 peratus wilayah Syria buat masa sekarang.
Syria berhadapan dengan krisis sejak Mac 2011 dan pergolakan dalaman semakin meningkat dan semakin buruk di sebalik tekanan masyarakat antarabangsa.
Wakil Khas Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dan Liga Arab, Kofi Annan awal bulan lalu menggambarkan Syria  berhadapan dengan risiko perang saudara.

Isu Rohingya: Menteri Luar lembab, PR gesa Anifah Aman ditukar

PETALING JAYA 15 Ogos: Perdana Menteri didesak menilai semula prestasi Menteri Luar dan menukar jawatan disandang oleh Ahli Parlimen Kimanis, Datuk Seri Anifah Aman itu kepada lain-lain pimpinan yang lebih layak dan bertanggungjawab dalam menjalankan tugas.
Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua berkata, tindakan itu perlu disegera kerana negara ini tidak lagi menjadi suara proaktif membela minoriti dan kaum tertindas seperti kes pembantaian etnik Rohingya di Myanmar.
Katanya, perkara ini disebabkan Menteri Luar Malaysia ketinggalan isu, lambat bertindak dan paling lesu dalam sejarah.
“Anifah Aman lebih kerap berada di Kota Kinabalu, Sabah berbanding Kuala Lumpur. Kita terima banyak aduan tehadap Kementerian Luar yang gagal berfungsi dengan baik.

BN: ABBAS diarah kurangkan bekalan air terawat

BN Selangor mendakwa masalah bekalan air terawat melanda Kajang dan Balakong apabila Konsortium ABBAS Sdn Bhd (ABBAS) diarahkan mengurangkan pengeluaran air terawat kepada Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS).

Koordinator BN Selangor Datuk Seri Ir Mohd Zin Mohamed mendakwa, arahan tersebut dikeluarkan oleh Kumpulan Perangsang Selangor Berhad (KPS) agar ABBAS menurunkan pengeluaran air terawat kepada 120 juta gelen sehari.

NONEMenurut Mohd Zin, arahan tersebut dikeluarkan melalui memo oleh KPS yang dihantar kepada ABBAS, Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) dan SYABAS bertarikh 29 Disember 2011.

Sehubungan itu, Mohd Zin berkata, tindakan tersebut menunjukkan pihak kerajaan negeri melalui KPS membelakangi kepentingan rakyat.

"Apa yang mendukacitakan kami ialah pihak kerajaan negeri melalui KPS sanggup mengeluarkan arahan ini.

S'gor akan maklum status bekalan air setiap hari


SHAH ALAM: Jawatankuasa Pemantauan Syabas yang ditubuhkan Kerajaan Selangor akan mengeluarkan kenyataan akhbar setiap hari selepas selesai mengadakan mesyuarat harian dengan pengurusan syarikat air itu.

Menurut Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim, langkah ini bertujuan memaklumkan perkembangan terkini tentang status pembekalan dan perkhidmatan air kepada seluruh rakyat Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

"Cara ini juga membuktikan Kerajaan Selangor sangat telus dalam menangani isu pembekalan air demi memastikan rakyat mendapat perkhidmatan yang terbaik dan memuaskan setimpal dengan kadar tarif air yang dibayar.

EPF withdrawal at 60 optional from next year

EPF withdrawal at 60 optional from next yearPUTRAJAYA- Private sector employees will have the option of withdrawing their savings from the Employees Provident Fund at the age of 60 starting next year, Human Resources Minister Datuk Seri Dr S. Subramaniam said yesterday.
An amendment will be made to the Employees Provident Fund (EPF) Act 1991 to include the new regulation.
"The amendment will allow those who work until age 60 to continue contributing to EPF."
Dr Subramaniam added that the amendment was in line with the Minimum Retirement Age Bill 2012, passed by Parliament in June, whereby the retirement age for private sector workers was extended to 60 years from 55.

Isu Taman Manggis: Dokumen BN tak sah, kata Guan Eng


Lim Guan Eng GEORGETOWN - Ketua Menteri, Lim Guan Eng mendakwa semua dokumen yang dimiliki Barisan Nasional (BN) berkaitan tanah di Taman Manggis, Jalan Zainal Abidin di sini adalah tidak sah.

Menurutnya, semua dokumen yang ditunjukkan wakil BN sebelum ini tidak sah kerana tidak mempunyai pengesahan daripada mana-mana pihak berbanding yang dimiliki Kerajaan Negeri.
“Semua dokumen yang mereka tunjukkan itu tidak betul. Dokumen itu tiada pengesahan. Apa yang mereka katakan itu tidak benar.

“Tanah itu tidak ada sebarang peruntukan untuk perumahan mampu milik. Sebab itu kita tukarkan kepada projek hospital.

Anwar Puas Hati Prestasi Abdul Khalid Sebagai MB Selangor

SHAH ALAM 15 OGOS : Penasihat Ekonomi Negeri Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim yakin dengan kemampuan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim  selaku Menteri Besar Selangor.
Keyakinan ini disuarakan beliau disebalik serangan bertali arus Umno-BN dalam usaha mencalar kewibawaan Kerajaan Negeri di mata rakyat.
“Setakat ini, kita masih mampu menangani pelbagai isu yang dibangkitkan dengan baik.
“Saya juga ada terima laporan, berbincang dan berikan pandangan saya dan saya anggap tiada apa-apa yang serius yang boleh mencabar keutuhan Kerajaan Negeri,” ujarnya.
Sebelum ini, Kerajaan Negeri diasak dengan pelbagai isu terutamanya mengenai projek Langat 2 dan pengambilalihan hutang Talam Corporation.

Pemuda : 'Hanya musuh gembira dengan kenyataan Nasha'

Pemuda PAS hari ini menggesa bekas presidennya Nasharudin Mat Isa "insaf" daripada mengeluarkan kenyataan yang hanya menguntungkan musuh politik parti Islam itu.

Ketuanya Nasrudin Hassan berkata, jika tidak berpuas hati, Nasharudin harus tampil berbincang dan bukan menurut jejak langkah bekas exco Selangor Datuk Dr Hasan Ali yang dipecat daripada PAS sebelum ini.

NONE"Tiada siapa yang gembira dengan perkembangan ini kecuali musuh politik yang mahu melihat pergolakan berlaku dalam parti.

"Pastinya kesempatan ini akan diambil sepenuhnya oleh musuh politik untuk melemahkan PAS," kata Nasrudin (atas, berkaca maca) mengulas kenyataan Nasharudin yang mencadangkan PAS keluar daripada Pakatan jika DAP menentang hudud.

Tindakan anggota parlimen Bachok yang disiarkan oleh TV3 dan Utusan Malaysia itu secara terbuka menolak keputusan parti yang merestui kerjasama politik PKR-DAP-PAS itu, lapor Harakahdaily.