Isnin, 13 Ogos 2012

Batalkan undang-undang haram jadah ini...!

DAP, Bar Council to go dark on Internet Blackout Day - August 14

DAP will suspend all its online activities tomorrow in solidarity with the Internet Blackout Day in protest against the recent amendment to the Evidence Act that critics say will curb Internet freedom.

“The DAP national headquarters will suspend all of its online activities for 24 hours after midnight on Aug 14 in support of the Centre for Independent Journalism’s (CIJ) ‘Internet Blackout Day’ campaign.

“For 24 hours, from midnight of Aug 14 to Aug 15, the official websites, Twitter accounts and Facebook accounts of DAP Malaysia will not be posting any updates, news or activities,” it said in a statement today.

NONEAlso to go dark is the website of the party organ’s Roketkini.
When contacted, CIJ executive officer Masjaliza Hamzah (right) said the Bar Council too has pledged to take down its website tomorrow.

Meanwhile other sites such as popular forums cari.com and jbtalks.com, news portals Malaysiakini and Free Malaysia Today, civil society websites Women’s Aid Organisation and Aliran, top blogs and even famous commercial sites will be uploading a pop-up on their sites in support of the campaign.
“We are suggesting that they upload the pop-up at midnight on Aug 14 but some have already uploaded it,” Masjaliza said.

A check with the Bar Council website showed that it has already uploaded the pop-up, prior to going on its complete shutdown tomorrow.

Internet Blackout Day on 14 August gaining momentum

CIJ Release
13 August 2012

Kuala Lumpur — Malaysian civil society’s latest effort in campaigning against the newly introduced Section 114A to the Evidence Act 1950 — Internet Blackout Day – is gaining momentum and has received more endorsements from prominent websites, Netizens and politicians.
Bar Council has confirmed taking down their website (http://www.malaysianbar.org.my/) to support this while the Democratic Action Party (DAP) is shutting down all websites administered by them and will not be updating their Facebook and Twitter accounts all day on 14th August, 2012. Tech-savvy DAP politician Lim Kit Siang and lawyer/avid Twitter user Edmund Bon have both vowed to go offline for 24hours.
Bloggers who have pledged to support a pop-up to promote the Stop 114A campaign include Marina Mahathir, Hishamuddin Rais (Tukar Tiub), Uppercaise, Nat Tan, Niki Cheong, Anil Netto, Juana Jaafar, Sarawak Bloggers, Fahmi Fadzil, myasylum etc.
Internet Blackout Day pop-up is also being supported by news sites Free Malaysia Today, Malaysiakini, Digital News Asia, The Nut Graph, bfm, Merdeka Review, and party organ news sites Harakah Daily and Keadilan Daily. Supporters from commercial/entrepreneurial sector include lelong.com.my, entrepreneurs.my, nexusmediaworks and MOL. From the online resources & community sector, cari.com.my, anixekai.com, LoyarBurok, mobile88, jbtalks and edu.joshuatly.com
The pop-up will also appear on these civil society organisation websites: SUARAM, Women’s Aid Organisation, ALIRAN, Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU), Research for Social Advancement, Relevant Facts, Sparkling Analysis (REFSA), Sinar Project, SEACeM, Tindak Malaysia, Islamic Renaissance Front (IRF), Lawyers for Liberty, Perak Women for Women, Empower, Women’s Centre For Change, All Women’s Action Society (AWAM), Sisters in Islam (SIS) and more.
On Twitterverse, the campaign is also supported by @sultanmuzaffar – who has 248,119 followers and @klubkiddkl with 223,105 followers.

UMNO gila isim?

Gila Isim
Keterangan Gila Isim (dari SINI):  “Napo Zikir tu jadi Panas ? Mano tak panas, Hentam zikir sampai bepuluh ribu, Jin dalam badan tak buang, tak panas ke badan kita jadinya, yang jin ni pun selagi mana mampu dia bertahan,dia akan bertahan, dah tak tahan dia cabut la, tapi kita pulak yang tak tahan dulu, terasa panas je ,terus malas amal zikir..so panas la jadinya…sebenarnya bukanla kalimat zikir tu yang panas…Jin dalam badan tu yang panas…otomatik kita pun jadi panas…yang amik ijazah dari aku takdo pun kata panas..rilex dan bertambah cool adalah..ya la, masa aku ijazatkan tu, aku dah tarik or campak keluar jin-jin yang menempel tu, so takdo la isu panas lagi!”
Zikir UMNO:  KUASA KUASA KUASA KUASA KUASA KUASA KUASA KUASA KUASA KUASA KUASA KUASA KUASA KUASA KUASA……………………………………………………………………………………………   siang malam pagi petang hatta dalam mimpi!
dalam masa yang sama sifat tamak haloba, rasuah, perangai busuk hati tidak dibuang dari diri!
Dengar pendapat seorang kafir Mua’hid tentang UMNO (rujuk SINI untuk pencerahan mengenai jenis2 kafir).

Hari Ini Dalam Sejarah akta 114A dikuatkuasa

Akta ini merupakan sejarah, ianya adalah sejarah paling hebat dalam tamadun manusia, dimana pendapat tidak lagi boleh menyatakan pandangan sudah tidak lagi boleh berkongsi pendapat  kita disuruh diam.



Pernahkah anda dengar mengenai Seksyen 114a yang merupakan pindaan terbaru terhadap Akta Keterangan 1950?

Pindaan terbaru ini meletakkan beban membuktikan kesalahan pada pihak yang dituduh dan bukannya pihak yang menuduh.

Sebagai contoh, jika seseorang menyamar sebagai anda dan melakukan kesalahan di internet, andalah yang bertanggungjawab untuk membuktikan bahawa anda tidak bersalah.

Undang-undang yang baru ini jelas bercanggah dengan prinsip asas keadilan yang menyatakan bahawa seseorang itu tidak bersalah selagi tidak dibuktikan kesalahannya.

Pindaan yang baru ini boleh mendatangkan kesan-kesan yang negatif kepada seluruh pengguna internet dan pihak yang terlibat dalam industri tersebut.

Jika anda memiliki akaun Facebook, Twitter, blog atau forum, anda akan dipertanggungjawabkan atas setiap isi kandungan yang terdapat di laman-laman tersebut termasuk komen dan artikel yang ditulis oleh pihak lain.

Selain itu, pembekal perkhidmatan wifi juga akan dikenakan tindakan jika ada pihak yang menyalahgunakan perkhidmatan tersebut.

 Lebih malang lagi, jika rangkaian wifi rumah anda dicuri atau dihack, anda juga bertanggungjawab atas segala yang dilakukan oleh pencuri terbabit.

Jika ada pihak yang mencipta akaun Facebook, Twitter atau emel menggunakan nama anda, Seksyen 114a yang baru ini menganggap bahawa andalah pemilik sebenar akaun terbabit.

Akta yang baru dipinda ini sebenarnya bertujuan untuk menakut-nakutkan rakyat daripada mengemukakan pendapat mereka di internet. Hal ini juga mengancam kebebasan berinternet di negara kita.

Kebebasan bersuara serta kebolehan menyatakan pendapat merupakan tunjang sebuah demokrasi yang berfungsi dan berinovasi.

Seksyen 114a Akta Keterangan ini jelas bercanggah dengan konsep hak asasi manusia dan aspirasi ekonomi negara berasaskan ilmu.

Jika anda fikir pindaan terbaru terhadap akta ini perlu dihapuskan, marilah bersama kita mendesak Kerajaan supaya menarik semula pindaan tersebut. Sertai Hari Internet Blackout 14 Ogos 2012!

AWAS#
Sebarang komen yang anda tulis dibawah memungkinkan penulis blog ini dipenjara kerana tidak menasihati anda supaya jangan mengeluarkan sebarang komen, walau bagaimana pun, mengikut konsep hak asasi manusia yang diguna pakai, manusia itu mempunyai hak dan kebebasan untuk bersuara dan menyatakan pendapat, sebarang komen dari anda dialu-alukan oleh penulis blog.
 

Umno Sudah Tak ketahuan Hala

Hari itu riuh rendah Utusan kata haram sokong DAP. La ni Dr. M kata penyataan tersebut pendapat guru pondok tu saja. Mengapa tak ketahuan hala sangat? 

UMNO Baru ni sebenarnya dah lemas. Dalam keadaan mamai Dr. M kata dia isytihar Malaysia negara Islam, Karpal tak setuju dengan negara Islam dan hudud, hudud satu interpretasi PAS. Masih juga nak sisihkan undang-undang Allah. Ikan, kalau kepala dia busuk sampai ke ekorlah busuk!!!

Yang dia sembunyikan ialah pernyataan Karpal tu bersifat peribadi, bukan dasar DAP. 
DAP akui Islam agama rasmi Malaysia. DAP tak terima negara Islam dan hudud tetapi menghormati pegangan PAS. 

UMNO ada Khalid alWalid ke?

Setahu saya tak ada. Yang UMNO ada ialah Khaled Nordin. Dia nak kawal Saifudin Abdullah pun tak terdaya. Kemudian dahulu ada Khalid pipit uban Yunus. Khalid Yunus tentulah bukan role model untuk UMNO. Orang nak panjat gunung, dia pun nak panjat. Sampai kaki gunung tercungap cungap. Bab mencontohi tercungap cungap , yang ini ada kat UMNO. Parti ini sedang tercungap cungap. 

Saya sudah buat ulasan politik dan prospek pilihanraya untuk kebanyakan negeri2 di Malaysia. Lepas ini kita akan pergi ke Malaysia Timur. Last sekali saya akan buat analisa untuk negeri kelahiran saya- Pahang. I am saving the best for last. 
Tapi sebagai mukaddimah, saya hendak bercerita sedikit mengenai pengajaran bila PM Najib melawat Raub baru2 ini. habis semua orang dari seluruh negeri Pahang datang. Yelah- Khalifah datang. Tentu disambut meriah.
Saya hendak komen mengenai cerita Najib mengenai Khalid alWalid. Contoh yang baik, tapi sama ada puak UMNO yang keras kepala boleh hayati nya, merupakan hal yang lain.

Villagers suffer effects of Iran earthquakes

Pakistan-India Independence

Rebels aim to control key Aleppo supply route

Politik Haram Jadah : RM10 Juta Untuk Belot?

Phobia akan berlaku pembelian calon atau wakil rakyat di Sabah kini sudah mula dirasakan. Ini berikutan sudah ada perundingan-perudingan kecil menerusi 'calo-calo' politik dengan orang tertentu.

Sudah ada tawaran dengan nilai berbagai-bagai dibuat ke atas mereka yang berpotensi menang di dalam pilihan raya akan datang.

Karim Ghani (kiri) bersama Wilfred Bamburing.
Politik beli calon dan beli wakil rakyat semacam sudah menjadi budaya di Sabah. Perilaku ini adalah sejarah yang diketahui umum. Semacam tidak sah kalau aktiviti pembelian ini tidak berlaku. Di Sabah pembelian bukan setelah seseorang menang, tetapi sebelum menang lagi ia sudah berlaku. 

Mereka yang berjaya mendaftarkan diri sebagai calon sudah ada nilai harga tersendiri mengikut kelas dan standardnya. Diibaratkan ketika masih dalam telor lagi sudah ada harga.

Tektik menajakan calon bebas atau menawarkan imbuhan kepada calon belot sudah menjadi permainan biasa yang tidak menghairankan. Kalau urusan ini tidak berlaku seakan pilihan raya Sabah tidak sah. Cakap-cakap ataupun tawar menawar bukan lagi di dalam gelap tetapi secara terus terang dilakukan oleh calon atau wakil masing-masing.

Jawatankuasa khas royalti taktik lapuk Umno untuk PRU13

Oleh Greencresent
Jawatankuasa khas mengkaji bayaran tunai hasil petroleum dilihat sebagai taktik untuk membaiki imej Umno yang tercalar di mata rakyat Kelantan. Pengumuman yang dibuat menjelang Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib hadir untuk iftar dan solat terawih di Kelantan semakin mengesahkan taktik itu.


 Agak terserlah tatkala Mohd Najib berucap di Kelantan pada 5 Ogos lalu telah ‘merayu dan merintih’ kononnya pihak Umno dan Kerajaan BN sentiasa mengamalkan prinsip adil dan telus terhadap rakyat Kelantan. Atas prinsip ini telah dilaksanakan jawatankuasa khas tersebut.

Kemudiannya, pengerusi perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed telah mengaku, kononnya rancangan penubuhan jawtankuadsa khas ini merupakan inisiatifnya sekian lama bagi membolehkan rakyat Kelantan dibayar wang tunai (cash payment) daripada hasil petroleum. Lagak Mustapa telah disambut dengan lakonan anugerah wira para penyokongnya.

RCI Sabah: Lagi wayang piliharaya BN

KUALA LUMPUR, 13 OGOS: Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) tidak akan mampu untuk mengatasi masalah pendatang tanpa izin (PATI) di Sabah jika ia tidak dibenarkan mengenal pasti siapa yang terlibat dan mengapa mereka memberi kerakyatan Malaysia kepada orang asing secara haram, dan ia tiada kuasa untuk mencadangkan hukuman kepada pesalah-pesalah.
Menurut Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, ia merupakan wayang pilihan raya umum untuk mengalih perhatian daripada keyakinan yang kian merosot terhadap Barisan Nasional Sabah, ekoran rasa puas hati rakyat serta pemimpin Sabah yang ditipu oleh BN selama 25 tahun.
Katanya, adalah jelas bahawa pengumuman RCI itu adalah tindak balas kepada tindakan beberapa pemimpin BN di Sabah untuk meninggalkan parti.
Beberapa minggu yang lepas, pemimpin-pemimpin kanan Barisan Nasional Sabah yang kehilangan keyakinan atas kegagalan BN untuk menyelesaikan masalah pendatang asing negeri itu meninggalkan BN dan mengisytiharkan sokongan kepada Pakatan Rakyat.

Towkey 'Sekinchan Ikan Bakar' Ancam Buat Kacau Keatas "JANJI BERSIH"

Jawatankuasa Bersih akan membincangkan ugutan Kumpulan anti-BERSIH, Majlis Tindakan Peniaga-peniaga Kecil Kuala Lumpur (MTPKL) yang mengancam untuk bertindak agresif ke atas Himpunan Janji BERSIH.

Pengerusi Bersama BERSIH 3.0, Datuk A Samad Said ketika dihubungi TVSelangor memberitahu satu mesyuarat akan diadakan malam ini.

“Asalnya kita hanya menganjurkan majlis berbuka puasa namun apabila perkara ini dibesar-besarkan maka kita akan berbincang lanjut mengenainya.

MISTERI - 1000 Tanda Nama Polis Disorok Bunian Masa BERSIH 3.0

Seorang pegawai polis yang bertanggungjawab ke atas operasi pasukan itu di Dataran Merdeka semasa perhimpunan BERSIH 3.0 berkata beliau tidak mengetahui bagaimana tanda nama anggotanya tertanggal ketika perhimpunan tersebut memuncak.

ASP Ahmad Jais Usang, yang mengetuai operasi di zon Dataran Merdeka semasa perhimpunan tersebut berkata, semua 1,000 pegawai itu memakai tanda nama ketika beliau memberi taklimat pada pagi 28 April.

Abby Abadi: Banyak publisiti, fitnah selepas hijrah


Abby Abadi BATU CAVES - Terlalu banyak publisiti dan fitnah yang dilemparkan kepada pelakon popular Gerak Khas, Abby Abadi selepas menyertai Pas berbanding semasa bergiat aktif dalam industri hiburan.

Hal itu diakui sendiri oleh bekas ahli kumpulan Elite itu ketika menjadi ahli panel dalam program Forum Perdana di Kompleks Muhibbah, Taman Boltan di sini, malam semalam.

Katanya, ramai pihak mempertikaikan penghijrahan yang dibuat kepada imej bertudung disebabkan oleh Pas dan bukan kerana ALLAH.

“Hidayah yang diturunkan ke atas saya bukan hidayah sesat dan setuju menyertai Pas kerana ingin sama-sama membantu menyebar dakwah.

Seksyen 114A - Awas Blogger, Facebooker Dan Twitterer





Kalau kita ini tuan kedai, dan kita tangkap seorang anak muda mencuri coklat, kemudian mahu didakwa anak muda itu di mahkamah; adalah menjadi tanggungjawab tuan kedai untuk membuktikan bahawa coklat yang yang dicuri itu miliknya, dan hak milik itu dirampas tanpa izinnya. Mudah begitu.

Kalau kita ini tuan kedai, dan ada anak muda lalu di depan kedai kita dengan memegang sekeping coklat yang kebetulan dijual di kedai kita, adalah tidak masuk akal untuk kita mengheretnya ke mahkamah dan menyuruh si anak muda itu untuk membuktikan bahawa coklat yang dipegangnya itu tidak dicuri dari kedai kita.

Ini undang-undang mudah. Arwah Tan Sri Harun Hashim, apabila disoal tentang apa itu undang-undang dalam fahamnya, beliau menjawab bahawa undang-undang itu ‘common sense‘. Bukan setakat ‘common sense‘ dalam erti kata sesuatu yang ‘masuk akal’, bahkan mencakupi apa yang dipanggil ‘kesepakatan umum’.

‘Utusan board of directors work as Umno’s reps’

Utusan editor-in-chief in Anwar's defamation suit named two Utusan board members as Umno representatives.
KUALA LUMPUR: Utusan editor-in-chief Abdul Aziz Ishak admitted to the court today that several members of the broadsheet’s board of directors were working in the capacity of Umno representatives.
Earlier today, PKR de facto leader Anwar Ibrahim had claimed that Utusan board member Tengku Sariffuddin Tengku Ahmad was Prime Minister Najib Tun Razak’s representative.
“Generally I agree [that a member of the board of directors is a representative of the Umno president], but I don’t see him as the prime minister’s representative,” Abdul Aziz told the court today when questioned by Anwar’s lawyer N Surendran.
“I know about him, but he is not working in the capacity of the prime minister’s [representative]. He is working in the capacity of Umno [representative].”
When asked who exactly Abdul Aziz was referring to, he replied he wasn’t sure as there were “several names”.
“Tan Sri Haji Hussein Ahmad. I view him as one of Umno’s representatives,” he said when shown a list of the Utusan’s board of directors.
He also agreed that he “viewed” Sarrifuddin as an Umno representative as well.

R.A.H.M.A.N prophecy close to fulfillment: Lack of good leaders the BN's DEATHBLOW

R.A.H.M.A.N prophecy close to fulfillment: Lack of good leaders the BN's DEATHBLOWMalaysians often like to toy with the idea of the R-A-H-M-A-N formula, which is the surname taken from Tunku Abdul Rahman, whereby all the country’s leaders’ names are derived from the letters beginning with ‘R’ for (Tunku Abdul) Rahman, ‘A’ for Abdul Razak, ‘H’ for Hussein Onn, ‘M’ for Mahathir, ‘A’ for Abdullah Ahmad Badawi and the end with ‘N’ for Najib. fulfillment
Is it really the end for BN with Najib as depicted by the “Rahman formula?” While certain soothsayers are of the opinion that its doomsday for BN after Najib, what is taking place in the Malaysian political landscape are better indicators that it’s the end game for BN.
Perhaps the best bet to hedge that it’s the end of Barisan Nasional is based on the glaring and evident fact that the coalition that obtained Independence from the British with Tunku Abdul Rahman at the helm is nowhere near what it used to be.
Since Independence, the subsequent leaders that Malaysia have witnessed in power as prime ministers have begun to diminish in value and the current leadership under Najib Tun Razak is probably a BN that is at its lowest and weakest ebb.
Worries over the ability of BN leaders

Jangan caci hudud, kata Nik Aziz


Nik Aziz kecam Harussani KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meminta mana-mana pemimpin DAP yang tidak bersetuju dengan pelaksanaan negara Islam termasuk hukum hudud supaya tidak mengeluarkan perkataan ‘cacian’.

Nik Aziz bagaimanapun  berkata, beliau boleh menerima tindakan Pengerusi DAP Karpal Singh yang menentang pelaksanaan hudud kerana ia secara tidak langsung  memberi kefahaman kepada orang ramai khususnya masyarakat bukan Islam.

“Saya setuju, biar (Karpal) bising, dari bising itulah orang akan faham, tetapi jangan sampai  mencaci,” katanya ketika ditemui di pejabatnya hari ini.

Laman ternama sokong protes pindaan Akta Keterangan



 
Beberapa pengendali laman web terkemuka menyatakan sokongan mereka ke atas kempen "Stop 114A" dalam usaha untuk membatalkan pindaan ke atas Akta Keterangan.

Salah satu diantaranya ialah portal perkhidmatan bayaran dalam talian MOL yang digunakan di lebih 80 negara di seluruh dunia.

Pengunjung ke laman berkenaan akan menemui imej berwarna hitam dengan maklumat kempen oleh Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ) mengenai seksyen 114A Akta Keterangan.

Tiada polis cedera ketika perhimpunan Bersih, inkuiri Suhakam diberitahu

KUALA LUMPUR, 13 Ogos — Tiada polis cedera dalam perhimpunan Gabungan Pilihan Raya Adil dan Bersih (Bersih) pada 28 April di tengah ibu kota, berbeza dengan laporan kecederaan teruk pegawai polis yang didakwa menjadi punca polis menyerang balas, inkuiri Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) diberitahu.
Inspektor Norazmee Mohamed dari balai polis Dang Wangi berkata, dia tidak menyedari mana-mana anggota polis yang tercedera dalam perkelahian menuju ke Dataran Merdeka dalam perhimpunan yang dianjurkan oleh Bersih.
“Saya tidak diberitahu tentang kecederaan yang dialami oleh pegawai saya,” katanya di hadapan tiga orang panel Suhakam, diketuai oleh naib pengerusinya Datuk Dr Khaw Lake Tee (gambar).
“Jika ada yang tercedera, adalah menjadi prosedur operasi standard (SOP) untuk para pegawai memberitahu saya, tetapi saya tidak mendapat sebarang maklumat,” katanya lagi.
Norazmee adalah orang kedua yang dipanggil hari ini, selepas seorang pegawai polis, ASP Ahamad Jais Ujang.

Noh patut desak Muhyidin letak jawatan


SHAH ALAM: Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar  sepatutnya mendesak Tan Sri Muhyiddin Yassin meletak jawatan sekiranya rundingan penstrukturan air  di Negeri Selangor gagal diselesaikan selewat-lewatnya September ini.

Ini kerana, Timbalan Perdana Menteri adalah Pengerusi Jawatankuasa Kabinet Mengenai Isu-isu Air di Selangor dan jawatankuasa tersebut  baru-baru ini membenarkan penstrukturan air diteruskan oleh Kerajaan Selangor dengan syarat perlu mematuhi peraturan yang ditetapkan dalam Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (WSIA).

Sehubungan itu, Kerajaan Selangor telah menubuhkan Jawatankuasa Khas yang diketuai Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohamad Khusrin Munawi untuk menyelesaikan pengambilalihan ini selewat-lewatnya September ini.

Demikian kata Setiausaha Politik MB Selangor, Faekah Husein dalam kenyataan medianya hari ini.

PLUS umum jadual perjalanan Aidilfitri

Xpresi Professional Muda : Ustaz Dr Khairuddin At-Takiri

LGE : BN gagal dalam ilmu hisab asas

Kurds push for future in post-Assad era

Soraya Lennie reports from quake zone in northwest Iran

Syrian Refugees Cross the Border Into Turkey

Iran quake toll rises above 300

More Than 300 Dead in Iran Quake

Diari Ramadhan 1433H - Minggu Ketiga

Tazkirah Qaryah 23 Ramadhan 1433H

Tazkirah Qaryah 21 Ramadhan 1433H

Tazkirah Qaryah 14 Ramadhan 1433H

DBKL dituntut jelaskan bil air luar biasa

Xpresi Professional Muda : Ust Nasruddin Hassan Tantawi

Al Jazeera's Rawya Rageh reports from Cairo

Egypt's Morsi asserts authority over army

Malaysia’s Internet Blackout Day tomorrow gets wider support

Several local websites will go black to protest the amendment to the Evidence Act.
KUALA LUMPUR, Aug 13 ― The campaign against a law threatening to curtail freedom of expression on the Internet here has widened, with more organisations promising to take down their websites on the Internet Blackout Day tomorrow. The Centre for Independent Journalism Malaysia (CIJ) said the Bar Council has confirmed taking down their website to support this while the DAP is also shutting down all its websites on August 14.
Tech-savvy DAP leader Lim Kit Siang and human rights lawyer Edmund Bon have pledged to go offline for 24 hours while others will support a pop-up to promote the “Stop 114A” campaign. They include Datin Paduka Marina Mahathir, Hishamuddin Rais (Tukar Tiub), Uppercaise, Nat Tan, Niki Cheong, Anil Netto, Juana Jaafar, Sarawak Bloggers, Fahmi Fadzil and myasylum.

KEADILAN sokong kempen protes undang-undang internet – Seksyen 114A

Seperti yang semua sedia maklum, pindaan kepada sekysen 114A Akta Keterangan 1950 telah menerima banyak tentangan dari pelbagai sudut masyarakat, termasuk dari Ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional sendiri.
Pindaan ini akan meletakkan beban membuktikan kesalahan pada pihak yang dituduh dan bukannya kepada pihak yang menuduh, yang jelas bercanggah dengan dasar dan prinsip keadilan.
Secara khusus, pengguna laman sosial seperti Facebook, Twitter, blog dan lain-lain akan dipertanggungjawabkan dengan setiap isi kandungan dalam laman-laman mereka, walaupun komen dan artikel itu ditulis oleh pihak lain.

Protes Akta Keterangan: Laman DAP bergelap



 
DAP hari ini mengumumkan parti itu akan menggantung kegiatan dalam taliannya untuk menyokong Hari Tegah Siar Internet bagi membantah pindaan terbaru ke atas Akta Keterangan yang didakwa mengekang kebebasan di Internet.

"Ibu pejabat nasional DAP akan menggantung semua kegiatan dalam talian selama 24 jam selepas tengah malam 14 Ogos bagi menyokong kempen oleh Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ).

“Untuk tempoh 24 jam, dari tengah malam 14 Ogos hingga 15 Ogos, akaun Twitter dan Facebook DAP Malaysia tidak akan menyiarkan apa-apa kemaskini, berita atau aktiviti," kata parti itu dalam satu kenyataan hari ini.

Laman lidah parti itu, Roketkini, juga akan digelapkan selaras dengan kempen tersebut.

Repeal ‘guilty until proven innocent’ law, Bar Council tells government

The amendment shifts the burden of proof onto the accused, and goes against the rules of natural justice. — Reuters pic
KUALA LUMPUR, Aug 13 ― The Bar Council wants the government to repeal a law that makes even coffee shops offering free Wi-Fi services liable for any defamatory or criminal acts of customers using computers at their premises. It said that while it recognised that people could exploit a false persona to incite racial hatred, organise violent hate crimes and commit fraud, the recently introduced Section 114A of the Evidence Act of 1950, which came into force on July 31, was not the answer to these problems.
The new law creates a presumption that any registered user of network services is presumed to be the publisher of a publication sent from a computer linked to that network service, unless the contrary is proved.

Bos Utusan akui laporan 'memihak aspirasi parti'

Ketua pengarang Kumpulan Utusan Datuk Abdul Aziz Ishak mengakui bahawa akhbar milik Umno itu tidak menyiarkan laporan seimbang tetapi memihak kepada aspirasi parti pemerintah.
Abdul Aziz, 48 berkata sebagai akhbar nasional, Utusan akan melaporkan mengenai isu nasional.

Bagaimanapun, dalam melaporkan mengenai pembangkang, beliau tidak menyifatkannya sebagai laporan seimbang, tetapi memihak kepada aspirasi parti.

Abdul Aziz berkata demikian ketika ditanya peguam, N Surendran dalam perbicaraan kes saman ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

TRX: Satu lagi projek Najib-BN yang bakal gagal?


1.     Sejak pengumuman tentang Tun Razak Exchange (TRX) dikitar
semula pelancaran akhir bulan Julai lalu (yang dulu disebut sebagai
KLFID (Kuala Lumpur Interantional Financial Centre), tidak habis-habis
projek mega-mewah ini dipertikaikanoleh pelbagai pihak. Lebih malang
ialah nama al-Marhum Tun Razak bapanya cuba dijual Najib untuk
menyuntik ‘aura’ dalam projek yang telah mula menunjukkan pelbagai
kelemahan. Asalnya diwawarkan sebagai projek swasta, sama semacam MRT
juga tetapi sekarang jelasnya adalah ditaggung seluruhnya oleh
kerajaaan (1-MDB) dan hilang sebutan rakan swasta atau ‘partners’nya.

Melayu terima DAP menakutkan Umno....!!! Mazhab UMNO memustahilkanya...???

Shahbudin Husin
Tindakan UMNO melalui media rasminya Utusan Malaysia, memainkan isu mengundi DAP sebagai haram sebenarnya tidak lebih menggambarkan ketakutan parti itu terhadap kerjasama antara Pas, DAP dan Pkr yang dilihat semakin baik dan mantap menjelang pilihanraya akan datang ini. Bagi UMNO yang sejak dulu membina kuasa bersama MCA dan MIC, ketakutan mereka ialah jika PAS juga boleh membina persahabatan politik yang erat dengan kaum Cina dan India.
Sebab itu dengan termetrainya ikatan antara Pas,DAP dan Pkr melalui Pakatan Rakyat ini, ia adalah sesuatu yang membimbangkan UMNO. UMNO memikirkan hubungan dengan kaum-kaum lain di negara ini adalah hak ekslusif mereka saja sementara jika pihak lain berbuat demikian ia akan dikritik dan dilabelkan sebagai haram.
Dalam piliharanraya umum sebelum ini, antara sebab kemenangan UMNO dan BN adalah kerana kejayaan mereka meretakkan hubungan tersebut. Kepada kaum Cina, Pas digambarkan sebagai pelampau Islam dan menolak hubungan dengan bukan Islam. Kepada pengundi Melayu pula, DAP digambarkan sebagai chauvinis Cina, anti Islam, anti Raja dan malah didakwa ingin menukar agama rasmi daripada Islam kepada Kristian.

Khairy, keringkan hingus dahulu sebelum bercakap besar

Khairy Jamaludin memberikan reaksi kepada penghijrahan Ahli-Ahli Parlimen BN ke Pakatan Rakyat seperti orang yang sedang merasakan perasaan ‘jilted’ dan bercakap benar-benar seperti ‘attribute’ yang ada pada UMNO. Khairy bercakap besar dengan mengatakan penghijrahan orang-orang UMNO dan pemimpin BN itu tidak menjejaskan BN kerana mereka semua adalah orang tidak laku dalam BN khususnya UMNO.
Kalau mereka semua tidak laku kenapa Khairy bercakap seperti seorang yang kena ‘jilted’? Bunyi kenyataan yang tersiar di dalam akhbar-akhbar perdana hari ini memaparkan sikap sebenar pemimpin UMNO apabila mereka di tinggalkan dan memberikan reaksi seperti seorang yang ‘sour grape’.
Khairy sendiri bukannya laku sangat dalam UMNO kalau hendak dikaji secara terperinci dan sekarang beliau sedang menjadi seorang kembiri politik yang tersohor, mengambil kesempatan penghijrahan pemimpin-pemimpin BN di Sabah dan tindakan Tamrin Tun Ghaffar keluar dari UMNO.

Lajim, Bumburing hanya memulakan langkah awal ...

Oleh Ahmad Lutfi Othman
Ribut politik Sabah yang menyaksikan BN secara tiba-tiba kehilangan dua ahli Parlimennya telah menyuntik keyakinan bahawa impian dan tekad majoriti rakyat untuk melihat kerajaan persekutuan bertukar tangan semakin menghampiri kenyataan, insya-Allah.


Tsunami politik yang melanda Semenanjung dan tertampan di Negeri Sembilan empat tahun lalu dilihat bakal menyeberangi Laut China Selatan. Pakatan Rakyat yang memerlukan tambahan lebih kurang 30 kerusi Parlimen dalam Pilihan Raya Umum Ke-13, untuk memudahkan laluan ke Putrajaya, dijangka dapat meruntuhkan tembok psikologi "simpanan tetap" BN di Sabah dan Sarawak.
Dalam PRU12, BN menang 24 daripada 25 kerusi Parlimen di Sabah dan 30 daripada  31 di Sarawak (tidak termasuk satu lagi di Sibu melalui pilihan raya kecil).

Bekas Imam Masjid Al Aqsa dihalang ceramah di Sabah?


SYAIKH MAHMUD SIYAM (MANTAN IMAM MASJID AL AQSA)  DATANG KE SABAH HANYALAH KERANA MENGUCAPKAN TERIMA KASIH SAMBIL MENERANGKAN PENDERITAAN RAKYAT PLASTINE.  NAMUN ENTAH MACAM MANA PERKARA INI DISALAH ERTIKAN. DATUK MUSA MEMBERIKAN ARAHAN SUPAYA SYAIKH INI DIHALANG DARIPADA MEMBUAT UCAPAN TERIMAKASIH SAMBIL MEMBUAT TAKZIRAH AGAMA.

SEPATUTNYA KITA BERASA SIMPATI DAN KASIHAN SEBAGAIMANA YANG DIWAR-WARKAN DALAM MEDIA BAHAWA RAKYAT MALAYSIA ADALAH RAKYAT YANG TERBAIK DI DUNIA. KETUA MENTERI DATUK MUSA SEPATUTNYA TIDAK BERTINDAK DILUAR AKAL, SYAIKH INI BUKANNYA PENGGANAS.

PISS OFF, Tanda Putera filmmakers!

It is a wonder how the makers of the film “Tanda Putera” raked up an incident in our history that had never been documented or talked about. In fact, such an incident never even took place!
PISS OFF, Tanda Putera filmmakers! Yet, the producer-director, Shuhaimi Baba, claims that the events depicted in the movie are based on established truth. “My team and I did a lot of research, such as studying documented materials and photographs, to make sure the scenes were backed by historical facts,” she asserted on August 4.
But where was it documented and by whom that Lim Kit Siang had urinated on the flagpole (in the compound of) the Selangor mentri besar’s residence while at the same time shouting a racial slur? Which photographer captured this alleged despicable act being committed?
Questions for Suhaimi - why didn't she ask these?
We need to ask some simple questions:
> Can anyone just wander into the mentri besar’s residence, pee on the flagpole and quietly walk away?

Sabah civil service: ‘Chief secretary is lying’

More than 85% of federal departments in Sabah is headed by West Malaysian, so why is chief secretary Ali Hamsa claiming otherwise?
KOTA KINABALU: Chief secretary to the government Dr Ali Hamsa’s credibility has come under question following his latest statement that “almost” all federal departments and agencies in Sabah are headed by Sabahans.
Sabah STAR chairman Jeffrey Kitingan said in statement here that the announcement sounded very much like another unsubstantiated pre-election lie.
“It sounds like a lie, part of the [Barisan Nasional] strategy to placate Sabah voters.
“Just recently a survey of 50 federal departments in Sabah showed that more than 85% of departments were headed by Peninsular Malaysians.
“In fact, many posts, even in the lower ranks such as systems analysts, clerks and even office boys, were from the Peninsula,” he said.

Noh Omar: MB Selangor perlu letak jawatan jika gagal ambil alih Syabas.....Noh kena letak jawatan NFC kantoi dah...!!!


PUTRAJAYA - Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dicabar meletak jawatan sekiranya tidak berjaya mengambilalih Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) menjelang September nanti, sepertimana yang beliau janjikan.
Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar berkata sebagai seorang tokoh korporat, Abdul Khalid seharusnya lebih tahu tentang proses pengambilalihan syarikat.
Noh Omar "Kita tunggu dan kita takkan kacau, kita biar dia uruskan. Tapi kalau tak boleh ambil alih juga beliau harus letak jawatan," katanya kepada pemberita selepas melancarkan papan seranta awam atas talian kedua Draf Rang Undang-Undang Kebajikan Haiwan, di pejabatnya di sini, hari ini.

Noh yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor berkata pada masa yang sama Abdul Khalid juga tidak boleh menghalang projek Loji Rawatan Air Langat 2 daripada diteruskan, kerana sama ada pengambilalihan itu berjaya atau tidak, rakyat Selangor tetap memerlukan bekalan air bersih.

Tg Adnan: PRU 13 bukan Oktober...tapi September...!!!


Tg Adnan: PRU 13 bukan Oktober
Tengku Adnan dan isterinya Datin Seri Anggraini Sentiyaki melayan warga Putrajaya di Program Berbuka Puasa Maidatul Al-Rahman di Medan Selera Presint 8, semalam.
 
PUTRAJAYA - Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) tidak mungkin akan diadakan Oktober ini memandangkan umat Islam bakal menunaikan haji, kata Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Tarikh PRU13 terus dijadikan spekulasi oleh pelbagai pihak termasuk mengandaikan ia bakal diadakan pada bulan Oktober ini malah ada khabar angin mengatakan bahawa Perdana Menteri akan memanggil pilihan raya mengejut September ini iaitu selepas seminggu umat Islam menyambut Aidilfitri.

SMALL GUY, BIG DREAMS: Nong Chik - Chief Executive of M'sia's Federal Territories?

SMALL GUY, BIG DREAMS: Nong Chik - Chief Executive of M'sia's Federal Territories?Every state in Malaysia has its head of state either in the form of a Sultan or governor, except for the Federal Territories (FT) of KuaLa Lumpur, Labuan and Putrajaya.
Since ambitious FT Minister Raja Nong Chik already has “Raja” in his name, one wonders if he could be desirous of becoming the first-ever head of state for the Federal Territories, given his recent all-out take-no-prisoners conduct in trying to pry the Lembah Pantai seat to contest from Prime Minister Najib Razak.
And knowing RNC, as Nong Chik likes to be called, it will not be a mere ceremonial role he is going after but with the executive powers much like the Chief Executive of Hong Kong, SARS.
Unfair accusation? Then, lets ook at what RNC has been up to since becoming the FT minister.
Making sure the Mayor doesn't upstage him

Noh Omar Perlu Perjelas Memiliki Tanah Seluas 30 Ekar

SHAH ALAM, 3 OGOS – Angkatan Muda Keadilan Selangor (AMK) mendesak Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar mengemukakan penjelasan kepada rakyat bagaimana beliau boleh memiliki tanah seluas 30 ekar di Tanjong Karang.
Ketua AMK Selangor, Azmizam Zaman Huri mempersoalkan apakah keistimewaan beliau sebagai Menteri Pertanian dan Asas Tani sehingga melayakkan beliau untuk memiliki tanah berkenaan dengan jumlah bayaran premium sebanyak RM 9,760 pada tahun 1995.
“Apa yang kita ingin pertikaikan, bagaimana nama beliau boleh mendapat tanah tersebut dan atas dasar apa yang melayakkan beliau. Yang ini beliau kena jelaskan. Sehingga hari ini beliau tidak menjawab pendedahan yang dibuat oleh YB Ng Suee Lim dalam sidang Dun Selangor baru-baru ini,” katanya ketika dihubungi TV Selangor.
Pada Sidang Dewan Negeri Selangor pada Julai 12, Suee Lim mendedahkan yang Noh membeli tanah itu pada 13 Jun 1995.

Hudud: DAP Menentang, Umno Menolaknya

Pendahuluan: Sumber memahami ajaran Islam

Sesiapa sahaja yang ingin mengetahui Islam secara ikhlas, maka wajiblah mereka membaca dan mengkaji daripada sumber asasi Islam iaitu kitab suci Al Quran dan cara pelaksanaanya melalui hadith-hadith yang soheh. Begitu juga penjelasan daripada para ulama muktabar, sama ada menerusi kitab-kitab tafsir, hadith dan ilmu feqah serta sejarah pelaksanaan oleh kerajaan-kerajaan Islam yang adil, bukannya kerajaan Islam yang zalim.
Tentulah akan berlaku kesilapan dan boleh menyesatkan jika sekadar membaca dari sumber yang tidak benar dan mengelirukan seperti penulisan para orientalis yang tidak beriman atau media yang tidak juga beriman dan budiman. Apatah lagi cuba mendalami Islam menerusi media yang mencampur adukkan hak dan batil, mencampur adukkan terjemahan Al Quran, tulisan-tulisan serta gambar lucah dan keputusan judi nombor ekor untuk mendapat keuntungan wang tanpa mengira halal dan haram.  Begitu juga dari kalangan para ulama contoh daripada ahli kitab yang disumpah menjadi kera, binatang yang bergayut di pokok yang banyak buah yang boleh dimakan.Kalau diberi bunga yang cantik dan harum nescaya diciumnya.Kemudian dikoyak rabak merosakkannya.Begitulah ajaran Islam yang murni juga dikoyak rabaknya, kerana kedudukan dan periuk nasi kononnya.

Kit Siang bidas sikap dolak dalih Umno dalam isu agama

KUALA LUMPUR, 13 Ogos — Lim Kit Siang hari ini membidas sikap dolak dalih Umno dengan kenyataan dari naib presiden parti itu, Datuk Seri Shafie Apdal yang berkata Umno tidak mempergunakan dan memanipulasi agama dalam politik di Kota Belud, semalam.Menurut ahli parlimen Ipoh Timur itu, sikap hipokrit itu terserlah dengan kenyataan tidak rasional dan tidak bertanggungjawab dengan membiarkan kempen dan fatwa “Haram Mengundi DAP” selama enam hari ini.
“Semakin hampir pilihanraya, semakin menyerlah karenah terdesak pemimpin Umno/BN berhubung dengan prospek mereka dalam pilihanraya umum yang akan datang.
“Apa yang boleh dilihat adalah sejauh mana pemimpin Umno/BN akan pergi untuk memastikan mereka kekal berkuasa – walaupun dengan menggunakan taktik kotor yang tidak berprinsip dan tidak beretika.

No cop hurt during Bersih rally, Suhakam inquiry told

KUALA LUMPUR, Aug 13 — No policeman was injured in the chaotic April 28 rally for free elections here, contrary to reports that officers were wounded by demonstrators and which were allegedly used to encourage reprisals by the force, the Human Rights Commission (Suhakam) inquiry heard today.
Insp Norazmee Mohamed, from the Dang Wangi police station here, said he was not aware of any police officer being injured in clashes that had sprouted in several spots leading to Dataran Merdeka and the venue of the rally organised by electoral reform group Bersih.
“I was not informed of any injuries sustained by my officers,” he told a three-man panel led by Suhakam vice-chairman Datuk Dr Khaw Lake Tee (picture).
“If indeed an officer was injured, it is the standard operating procedure (SOP) to inform me but I did not receive any information,” he said.
Norazmee was the second person called to testify today, after another police officer, ASP Ahamad Jais Ujang.

Rakyat Dimangsakan : Projek CAR Undang Kanser, Leukimia, Bahayakan Kandungan


SHAH ALAM, 13 OGOS: Projek Pengukuhan Sistem Kawasan Tengah (CAR), yang dirancang pembinaannya melalui beberapa perkampungan di Rawang mampu menyebabkan penyakit kanser, leukimia dan membahayakan kandungan.
Demikian menurut Ahli Parlimen Selayang, William Leong Jee Keen, kepada dihubungi TVS hari ini.
Menurut beliau, walaupun terdapat sesetengah pihak yang mendakwa radiasai atau pendedahan Electro Magnetic Field (EMF) yang dihasilkan pencawang itu nanti berada di tahap rendah.
“Seperti isu rokok, masa mula-mula dahulu, walaupun tahu rokok membahayakan kesihatan, tetapi sesetengah menganggapnya cuma kesan kecil kerana keuntungan, tak mengapa.
“Ia ada dua kajian, serupa juga isu Lynas, satu kata ok satu kata membahayakan penduduk.
“Bagi saya, lebih baik kita tidak mengambil risiko sekarang kerana pihak yang menanggung deritanya nanti adalah masyarakat kampung terlibat,” katanya.
William turut mengulangi pendirian sama sebelum ini agar Tenaga Nasional Bhd (TNB) mempertimbangkan tiga laluan alternatif yang  dicadangkan oleh Konsultan yang dibentuk Kerajaan Negeri.

Kes Anwar saman Utusan: Hasan Ali gelabah diasak peguam

KUALA LUMPUR 13 Ogos: Bekas Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Hasan Ali tidak keruan selepas diasak peguam N Surendran berhubung tuduhan beliau kononnya Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menghalalkan homoseksual.
Dalam keadaan tertekan, Hasan tetap mempertahankan kenyataannya mendakwa Anwar menyokong homoseksual seperti yang disiarkan pada muka depan Utusan Malaysia pada 17 Januari lalu bertajuk “Tolak Anwar – Hasan”.
Berikut adalah soalan yang diasak Surendran kepada Hasan:
Surendran: Anwar telah mengatakan “We Muslims and non-Muslims in Malaysia generally believe and committed to support the sanctity of marriage between men and women”. Berdasarkan pendapat anda, adakah ayat ini menunjukkan Anwar tidak menyokong homoseksual?
Hasan: Yang Arif saya membaca keseluruhan ayat. Ayat pertama dan ayat kedua (but we should not be seen to be punitive and consider the archaic law as relevant) tidak dapat berdiri dengan sendirinya dan ia tidak memberi maksud homoseksual tidak diterima.
Surendran: Kalau kita lihat ayat kedua, adakah anda setuju ‘archaic law’ adalah undang-undang lapuk?

Parlimen bubar jika PAS, DAP berpecah ..!!!

KUALA LUMPUR: “Parlimen dibubar jika PAS, DAP berpecah, inilah yang ditunggu. Nampaknya skrip yang dimainkan oleh media Umno terutama Utusan dan RTM tidak  menjadi,” kata AJK PAS Pusat, Idris Ahmad.


Sepatutnya, kata beliau Pilihan raya Umum ke-13 sudah berlangsung tahun 2011 tetapi suasana tidak mengizinkan kerana tidak menyebelahi pihak BN.

Beliau menegaskan, hubungan PAS dan DAP semakin kukuh walaupun diasak, kerana kebijaksanaan pimpinan Pakatan Rakyat yang bijak menyelesaikan di meja perundingan.

Justeru, ujarnya BN sedar jika gagal memecahkan perpaduan kedua parti itu, maka mimpi buruk akan menjadi kenyataan yang mana kerajaan Pusat akan tumbang pada PRU13.

Isu Kafir Harbi:UMNO Mulakan Kempen Pelampau Agama


SHAH ALAM, 13 OGOS:Kerajaan Umno-BN kini kian terdesak untuk mengekalkan kedudukan mereka dan memulakan kempen pelampau agama dengan mengatakan bahawa umat Islam di negara ini tidak boleh menyokong PAS dan PKR kerana bersekongkol dengan DAP.
Lebih mengaibkan, setelah diamanahkan mentadbir selama 54 tahun, Umno terpaksa menggunakan menggunakan isu kafir harbi (boleh diperangi dan dibunuh) sebagai alat propaganda politik murahan.
Ketua Penerangan PKR, Dr Muhammad Nur Manuty berkata, Umno tidak layak lagi diamanahkan mengurus negara ini selepas pilihanraya umum-13 kelak kerana secara jelas telah kehilangan arah dan ketandusan formula mengemudi rakyat kearah masa hadapan yang cerah.

Sidang khas OIC diharap dapat atasi isu umat Islam


KUALA LUMPUR: PAS mengharapkan Sidang Kemuncak Luar Biasa ke-4 Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) akan dapat memainkan peranan yang lebih berkesan dalam menangani isu-isu dan tuntutan umat Islam di dunia.


Persidangan kemuncak luar biasa itu akan diadakan pada 14 dan 15 Ogos ini di Kota suci Mekah dan kali terakhir berlangsung adalah pada tahun 2005.


Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali yang ditemui di mahkamah pagi tadi berkata sudah sampai masanya pemimpin di dalam OIC mengambil satu langkah yang betul-betul tegas dalam menangani isu kaum Rohingya agar kekejaman tidak terus berlaku.

Selangor Guna Kaedah Psikologi Kurangkan Kadar Kemalangan

I LIKE RAMADHAN | KPI Ramadhan (Amin Idris)

Umno kuat, tapi tarikh luput dah sampai - Mat Sabu [bhg2]

Dr. Asri: Bukan semua orang boleh jadi ulamak

Bukan sahaja arif dan berpengetahuan tinggi dalam agama Islam, malah yang arif dalam bidang-bidang lain juga turut digelar ulamak.

PETALING JAYA:   Bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin menegaskan bahawa, tidak semua orang yang mempunyai pengetahuan mengenai agama Islam ataupun bergelar ustaz, boleh diberikan gelaran ulamak.
“Ulamak adalah orang yang berpengetahuan dan ilmuan Islam. Terdapat banyak kategori ulamak di dalam Islam. Bukan sahaja arif dan berpengetahuan tinggi dalam agama Islam, malah yang arif dalam bidang-bidang lain juga turut digelar ulamak.
“Seseorang itu tidak mungkin menguasai kesemua ilmu, jika ada, ianya merupakan satu keajaiban. Kita perlu menilai seseorang itu bukan pada pangkat dan darjatnya, tetapi konteks dan kandungan ucapannya apabila berkata-kata.

BERSIH 3.0: Pegawai polis disoal isu tanda nama

Seorang pegawai polis yang bertanggungjawab ke atas operasi pasukan itu di Dataran Merdeka semasa perhimpunan BERSIH 3.0 berkata beliau tidak mengetahui bagaimana tanda nama anggotanya tertanggal ketika perhimpunan tersebut memuncak.

ASP Ahmad Jais Usang, yang mengetuai operasi di zon Dataran Merdeka semasa perhimpunan tersebut berkata, semua 1,000 pegawai itu memakai tanda nama ketika beliau memberi taklimat pada pagi 28 April.

"Pada waktu pagi semasa taklimat semua mereka memakai tanda nama," katanya kepada panel Suruhanjaya Hak Asasi Manusia dalam inkuiri yang dijalankan pagi ini.

Bagaimanapun, pakaian seragam itu hanya menunjukkan nama anggota dan tidak menunjukkan nombor anggota terbabit.

Ahmad Jais menjelaskan bahawa sesetengah tanda nama itu dijahit di pakaian seragam tertentu manakala yang lain menggunakan kancing velcro yang boleh dipasang dan ditanggalkan pada bila-bila masa.

Inkuiri yang masuk hari ke-13 hari ini bertujuan untuk menyiasat dakwaan pelanggaran hak asasi manusia semasa dan selepas perhimpunan BERSIH 3.0.

'Hudud terus, tapi Negara Berkebajikan dulu'

NONEHudud masih menjadi sebahagian daripada perjuangan PAS tetapi konsep 'Negara Berkebajikan' akan menjadi fokus dalam pilihan raya umum akan datang, kata presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Hadi berkata, hudud sentiasa menjadi sebahagian daripada ideologi PAS, lapor Oriental Daily News hari ini.

Menyentuh rintangan kuat terhadap hukum itu, pertikaian itu akan disentuh melalui dialog dan beliau berharap parti sekular yang didominasi masyarakat Cina akan menerimanya.

"PAS dan DAP masih mempunyai perbezaan pandangan yang besar berhubung isu hudud, tetapi kedua-dua pihak akan sering terlibat dalam dialog.

"Perbezaan ini tidak akan menjejaskan hubungan kami," katanya sambil menjelaskan kedua-dua pihak salin menghormati antara satu sama lain.

Bawah semangat perlembagaan, kata anggota parlimen Marang itu, PAS bercita-cita melaksanakan hudud di Kelantan dan Terengganu (semasa pemerintahannya) memandangkan hukum itu tertakluk bawah bidang kuasa kerajaan negeri.

Usaha itu bagaimanapun dihalang oleh kerajaan persekutuan pimpinan BN.

SNAP to walk alone

SNAP is ready to contest in four seats in the 13th general election.

KUCHING: Sarawak National Party (SNAP) has re-affirmed its position as an opposition party and likely to walk alone in the 13th general election.
The party’s central executive committee (CEC), which met yesterday, said SNAP would “go on its own” in the parliamentary polls.
Said party secretary-general Frankie Jurem Nyumboi: “SNAP takes this stand as it is the only Sarawak’s political party that truly understands and is able to articulate how Sarawakians have been short-changed by the federal government in according Sarawakians their autonomy and rights under the 18-point agreement, which is the essential foundation for the formation of Malaysia.
“We are approaching the 50th year of the birth of our nation Malaysia and the slogan ‘Janji Ditepati’ will ring very hallow to the Sarawakians so long as the letter and the spirit of the 18-point agreement remain unhonoured and unfulfilled.”
SNAP, which was formed on April 10, 1961 was a party to the formation of Malaysia.
Its leader Stephen Kalong Ningkan did not agree to the idea of forming the federation unless there were some safeguards.