Selasa, 31 Julai 2012

Selesai Shahrizat, Nong Chik beralih untuk 'menamatkan' Nurul: DENGAN APA JUA CARA!

 Selesai Shahrizat, Nong Chik beralih untuk 'menamatkan' Nurul: DENGAN APA JUA CARA!Sejak dakwaan mengejutkan bekas Pegawai Pilihanraya yang bertindak berat sebelah, ahli parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah telah menghantar aduan bertulis kepada Pengarah Pilihan Raya Wilayah Persekutuan atas kebimbangan ini mungkin mengancam peluangnya pada pilihan raya umum akan datang. Tetapi sehingga kini beliau belum lagi menerima sebarang maklum balas.
Ini telah mengalihkan perhatian kepada Raja Nong Chik, Menteri Wilayah Persekutuan yang tidak popular tetapi bercita-cita tinggi untuk mencabar Nurul untuk kerusi Parlimen Lembah Pantai yang popular itu.
Dahagakan kuasa selepas menjadi menteri
Malah, spekulasi bertiup kencang bahawa Nong Chik telah menyalahgunakan kuasa menteri dan bermain kotor untuk memastikan Nurul kalah dalam pilihan raya umum ke-13. Dia dituduh memberi arahan kepada seorang pegawai SPR penyangak - untuk menyokong cita-cita politiknya, akan dilantik untuk mengetuai proses pilihan raya di Lembah Pantai pada pilihanraya yang akan datang, yang dijangka akan diadakan tidak lama lagi.

Journalist from Japan inside Syria converts to Islam after witnessing high morals of Mujahideen

Hatta Ramli: Sabah Akan Ditadbir Oleh Orang-Orang Sabah Yang Adil

Anwar Ibrahim: Kamu Boleh Pilih Pemimpin Yang Menjaga & Fikir Masalah Rakyat

Slogan, lagu dan logo Medeka: Siapa sabotaj Najib?

Oleh Izmil Amri
Bagaikan trisula menikam sanubari rakyat Malaysia, trio logo dan lagu Hari Merdeka serta kostum yang diperagakan kontinjen Malaysia di Sukan Olimpik pastinya akan mengekalkan parut untuk sekurang-kurang dua tiga tahun lagi. Barangkali sehingga rakyat puas mencemuh. Dan itu tidak boleh ditentukan bila penghujungnya.

Kostum dengan motif harimau yang diperagakan atlit negara di majlis pembukaan Sukan Olimpik telah dinobatkan sebagai antara kostum paling buruk dalam laporan berita Yahoo!

Perkembangan terkini saham Felda FGVH?

Aku bukan orang ekonomi, dan jugak bukan kaki saham. Jadinya memang tak layak nak ulas pasai saham termasuk saham FGVH yang kontoversi tu.

Masa mula-mula nak senaraikan saham tu di Bursa Malaysia memang nampak betapa gahnya Najib cakap besar pasai keuntungan yang bakal peneroka Felda terima hasil penyenaraian saham FGVH tu.

Dakwaan Rafizi Tentang projek LRT Ternyata Benar

Syarikat Prasarana Negara Bhd hari ini secara rasmi mengumumkan bahawa kontrak untuk projek sambungan LRT Ampang dianugerahkan kepada syarikat kerjasama George Kent-Lion Pasific Venture (JV).

Menurutnya, JV adalah 100 peratus syarikat milik tempatan dan disokong oleh rakan kongsi yang berwibawa pelbagai disiplin teknikal tempatan dan antarabangsa, semua mempunyai rekod pencapaian yang terbukti dalam bidang kepakaran masing-masing.

Ternyata dakwaan Rafizi adalah benar.klik sini untuk tonton video berkenaan projek ini

Isu Bumburing: ‘Ini negara bebas’, jawab Presiden Upko


Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) Tan Sri Bernard Dompok
Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) Tan Sri Bernard Dompok
 
SERIAN - Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) Tan Sri Bernard Dompok berkata cara terbaik untuk menyelesaikan isu besar politik berkaitan Barisan Nasional (BN) ialah melalui parti gabungan itu sendiri.
Mengulas perletakan jawatan timbalan presiden Upko dan Ahli Parlimen Tuaran Datuk Wilfred Bumburing serta beberapa anggota parti gabungan BN itu baru-baru ini, beliau berkata antara sungutan utama yang menjadi punca mereka berundur ialah masalah imigran di Sabah.

Peniaga jadi buta kena gas pemedih FRU dapat RM150,000

KOTA BHARU - Seorang peniaga yang mata kanannya buta akibat terkena kelongsong gas pemedih mata semasa rusuhan perlawanan bola sepak di luar Stadium Sultan Muhammad IV di sini pada 2009, hari ini mendapat ganti rugi RM150,000.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Ahmad Zaidi Ibrahim memutuskan jumlah ganti rugi itu selepas mendapati plaintif, Muhammad Huzaifah Muhd Noor, 22, berjaya membuktikan kecederaan parah di mata kanan yang dialaminya adalah akibat terkena tembakan peluru gas pemedih mata yang dilepaskan pihak defendan atau ejen-ejennya.

Lajim: ‘Saya tidak mahu komen apa-apa’

Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Lajim Ukin KOTA KINABALU - Bekas anggota Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Lajim Ukin enggan mengulas buat masa ini isu berkaitan pembatalan pelantikannya sebagai Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan yang berkuatkuasa serta-merta.

"Saya belum komen apa-apa dahulu... nanti pada masa yang sesuai saya akan buat kenyataan," katanya dalam kenyataan ringkas di sini hari ini.

Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan hari ini memaklumkan bahawa Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah telah memberi perkenan terhadap pembatalan pelantikan itu.

Ini mengikut peruntukan Fasal (3) Perkara 43A yang dibacakan bersama Fasal(5) Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan.

Undurlah secara baik, Musa nasihat Lajim..!!


Lajim nafi keluar Umno, sertai pembangkang TAWAU - Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah, Datuk Seri Musa Aman berkata mana-mana pemimpin dengan apa-apa jawatan sekalipun, harus berundur secara baik jika sudah tidak yakin dengan parti dan kerajaan yang mereka wakili.
Beliau berkata, pemimpin itu perlu berundur secara sukarela dan terhormat tanpa perlu diberhentikan daripada jawatan yang disandang.
"Di dalam parti dan kerajaan, kita ada peraturan dan etika. Kalau seseorang pemimpin itu, atau menteri itu, atau timbalan menteri itu, tidak mempunyai keyakinan terhadap kepimpinan parti, atau terhadap kerajaan yang mereka wakili, maka mereka harus berundur secara baik.

Sabah resignations just a 'storm in a teacup': Then why is Najib deferring Sept polls?

The latest resignations by two Sabah BN political leaders have prompted another round of speculation on the dates for the next general election.
Sabah resignations just a 'storm in a teacup': Then why is Najib deferring Sept polls?The resignation of Beaufort MP Datuk Seri Lajim Ukin on Saturday, and the exit of United Pasokmomogun Kadazandusun Murut Organisation (Upko) deputy president and Tuaran MP Datuk Seri Wilfred Bumburing from the party, is likely to force the BN's top leadership to delay the polls to the end of the year, from September as widely speculated earlier, Nanyang Siang Pau reported.
Lajim quit all Umno and Barisan Nasional (BN) posts, but said his position as deputy minister was at the prime minister's pleasure.
On Monday, he was given a show cause letter by the Umno Supreme Council on why he should not be sacked from the party.

Tazkirah Ramadhan 1433 H | Siri 5 | Ustaz Mokhtar Senik

Anwar Ibrahim: Ada Kejuan Di Sabah, Kejutan Rakyat Yang Bangkit

Today in History for July 31st

Rumah Murah Untuk Fakir Rekaan WorldHaus

Katakan tidak kepada kemiskinan
WorldHaus ialah sebuah badan NGO yang cuba membanteras masalah penduduk yang tidak mempunyai rumah yang serius di India. Kebanyakkan mereka yang super fakir ini mempunyai "rumah" yang dibuat dari serpihan kayu dan karung beras yang diguna semula. WorldHaus berjaya membina sebuah rumah kos serendah USD 1500 (RM 4800) sebuah dan mampu dibina dalam masa hanya 10 hari. Rumah ini diharap dapat meningkatkan taraf hidup insan fakir di India. Kesian melihat rumah meraka ini. Kecil sahaja. Tetapi bagi goloangan fakir rumah batu kecil ini pastinya terasa bagai istana kota. Oleh itu marilah kita bersyukur dengan apa yang kita ada. In fact kami yakin bilik tidur merangkap ofis Blogserius ini jauh lebih besar dari rumah binaan WorldHaus. Syukurlah dengan nikmat yang diberikan tuhan.

Jangan lupa bayar zakat fitrah supaya di Malaysia golongan fakir tidak terabai.



Pemerintah lakukan 3 benda bangang untuk kemerdekaa tahun ini..!!

TENGKORAK CHEE HANG
Untuk sambutan Hari Kebangsaan pada tahun ini. Buat julung-julung kalinya, parti pemerintah telah membuat kesilapan hatrick (setakat inilah) dalam menangani isu sambutan Hari Kebangsaan yang ke-55...

Ni dia rupa sebenar Umno totok ..!!!

Ish.. ish...
Ni la kot yang Mat Sabu selalu kata...
Bangsa Umno kini hanya didokong oleh manusia dari jenih gigit mee pun tak putuih...
Sanggup gadaikan maruah dengan hanya RM50.00...
Boleh di jual beli dengan hanya kain pelikat RM30.00...
Ini lah rupanya bangsa Umno totok...
Tanpa Umno mereka-mereka nie akan mati kebulor...
Umno adalah segala-galanya bagi mereka...
Tuhan pun dah terlupa nak letak tang mana...
Ayoh...
JOM katakan TIDAK pada Umno yang hanya pandai menipu Melayu demi kuasa...
Pi mampos dengan Umno...
UNDILAH PAKATAN RAKYAT PRU13 NANTI

Apa Seni Islamik ini?

Agama adalakalanya bagai sebuah produk jualan yang dijaja oleh ramai penjaja di sebuah pasar.  Masing-masing mendakwa produk merekalah terbaik, selamat dan dirahmati.  Sebagai orang Islam yang bergiat di dalam kerja seni, saya selalu menghadapi masalah tentang definisi "Seni Islamik".  Saya sering tertanya-tanya apakah bendanya Seni Islamik?  Apa takrifan dan cakupannya dan bagaimanakah bentuknya?  Pelakon Abby Abadi yang baharu menyertai PAS di dalam komentarnya di sebuah laman portal berita online mengeluarkan kenyataan bahawa seni Islamik hanya akan wujud selepas PAS mengambil tampuk pemerintahan dari kerajaan Barisan Nasional.
Saya terpanggil untuk membuka lebih panjang persoalan menarik ini.  Saya tidak mempedulikan kenyataan beliau yang mengatakan akan mula berkarya selepas Barisan Nasional tumbang kerana itu adalah hak peribadinya sedangkan ramai rakan seniman saya terus konsisten berkarya di dalam apa jua keadaan pun tidak kira zaman gelap, dan susah atau zaman terang dan senang.  Saya inginkan agar sebuah konklusi dicari dalam mendefinisikan Seni Islamik ini.  Perkara paling asas yang perlu difahami pada awalnya ialah apa sebenarnya seni dan apakah dia Islam.  Itu kuncinya.  Islam adalah cara hidup (ad-din) yang mana di dalam kehidupan mestilah ada pengisiannya.  Islam menyarankan agar berbuat kebaikan dan menjauhi kejahatan (amar makruf nahi munkar).  Itu asas perjuangan seorang muslim sementara ia masih hidup dan muslim itu percaya akan ada pembalasan di hari kemudian atas apa yang mereka kerjakan selama mereka hidup.

‘Kit Siang main force behind May 13′

An article in the Perkasa website accuses the DAP veteran of being the main force behind the riots which, according to the writer, claimed 2,000 lives.

PETALING JAYA: Ruling politicians have never failed to remind Malaysians of the sectarian violence which rocked the nation more than four decades ago.
The spectre was often summoned to stoke fear in the hearts of the electorate and served as a convenient tool to create suspicion and animosity between the races.
And while the soon-to-be repealed Sedition Act was used against those who uttered statements of comparatively lesser evil, those who peddled the May 13 bogey were however left untouched.
With the 13th general election looming and being touted as the nation’s most pivotal political bout, the bloodletting of 1969 had cropped up with increasing frequency, especially with the Chinese having turned their backs on the Umno-led Barisan Nasional coalition as evident in their voting trend.
And in the forefront of this bandwagon was Perkasa, the self-appointed vanguard of the Malay race in Malaysia.

Operasi ponteng, 12 pelajar ditahan

31 Julai 2012
Operasi ponteng, 12 pelajar ditahan
Antara pelajar yang ditahan kakitangan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kota Bharu dalam Operasi Ponteng yang dijalankan PPD. - Foto Bernama
 
KOTA BHARU - Masalah tiada anggota keluarga mahu menghantar ke sekolah antara alasan yang diberikan oleh seramai 12 pelajar sekolah menengah di bandar ini yang ditahan kerana ponteng dalam operasi yang dijalankan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kota Bharu hari ini.

Mereka ditahan di beberapa lokasi di sekitar bandar ini termasuk di Raja Sakti, Telipot, Pintu Geng dan Tanjung Chat serta sedang bermain snuker di sebuah pusat beli-belah.

DJ Jamal: It's purely business

PR tubuh jawatankuasa Tema Hari Kebangsaan

LAGU JANJI DITEPATI KE LIANG LAHAD (NEW VERSION)

Wanita Malaysia Menentang Jenayah- Kak Wan

Partial victory for cartoonist Zunar

Kajian isu jenayah dalam bajet Pakatan 2012

TERUS TERANG : Unisel Miliki Lebih 50 Kepakaran PHD - PROF DR ANUAR AHMAD

Cek RM80,000: Seminggu untuk Awang Adek jelaskan

Bekas ketua CID kaji isu jenayah untuk bajet Pakatan

NONEBekas Ketua Bahagian Siasatan Jenayah (CID) Bukit Aman Datuk Fauzi Shaari yang menyertai PAS pada Mei lalu merupakan antara tokoh yang terlibat dalam kajian penambahbaikan pasukan polis, khususnya dalam membanteras jenayah.

Fauzi berkata, kajian yang akan dimasukkan ke dalam bajet Pakatan Rakyat itu antara lainnya bertujuan untuk memperbaiki persepsi masyakat ke atas pasukan Polis Diraja Malaysia.
Beliau bercakap kepada pemberita selepas mesyuarat Majlis Setiausaha Pakatan Rakyat di ibu pejabat PAS hari ini.
Sementara itu, setiausaha agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata pelantikan Fauzi yang berpengalaman sebagai pegawai tertinggi PDRM akan dapat membantu memberi input kepada kajian yang dilakukan itu.

Anggota keselamatan perlu bangkit tentang penindasan

PETALING JAYA 31 Julai: Seluruh anggota keselamatan negara diseru bangkit menentang penindasan sosial, ekonomi dan politik.
Pengerusi Majlis Rundingan Keselamatan KEADILAN, Briged Jeneral (B), Abdul Hadi Abdul Khatab berkata, mereka perlu bersama-sama dalam gelombang kebangkitan rakyat supaya tidak lagi ditindas.
“Pahlawan berperanan memacu kecemerlangan negara dengan melakukan perubahan bersama rakyat untuk berdepan penindasan sosial, kebejatan jenayah dan kesongsangan ekonomi yang menyebabkan rakyat terus terhimpit,” katanya.

Zunar Pelik Dengan Keputusan Mahkamah Penangkapnya...!!!


SHAH ALAM, 31 JULAI : Kartunis politik, Zulkiflee SM Anwar Ulhaque atau lebih dikenali sebagai “Zunar” tidak puas hati dengan keputusan mahkamah yang mengisyitharkan tangkapannya oleh polis dua tahun lalu dibuat mengikut undang-undang.
Zukiflee menyifatkan keputusan itu “sebagai pelik” memandangkan mahkamah memutuskan rampasan buku karya seni beliau tidak sepatutnya dibuat.
“Saya kecewa dengan keputusan ini kerana matlamat utama saya mengemukakan saman ini adalah untuk meminta kepada mahkamah supaya mengisytiharkan penahanan saya ini tidak sah.
“Penghakiman begini sangat pelik kerana dua subjek ini berkait. Saya sebagai pelukis dan saya menghasilkan buku saya sendiri.

Seminggu untuk Awang Adek jelas isu cek

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) hari ini memberi tempoh seminggu kepada Timbalan Menteri Kewangan, Senator Datuk Dr Awang Adek Hussin untuk membuat penjelasan mengenai sebuah syarikat yang memasukkan cek bernilai RM80,000 ke akaun beliau.

Cek tersebut didakwa sebagai rasuah bagi melanjutkan kontrak sebuah Syarikat Bumiputera dalam Skim Jejak Jaya Bumiputera (SJJB).

Setiausaha Dewan Pemuda PAS, Khairul Faizi Ahmad Kamil berkata, sekiranya Awang Adek  tidak memberikan sebarang respon berhubung tuduhan tersebut, pihaknya akan membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk melakukan siasatan.

"Kita beri Dr Awang Adek seminggu untuk menafikan dokumen yang kita perolehi ini sebagai palsu atau tidak benar.

George Kent-Lion Pacific menang tender LRT Ampang..!!

Syarikat Prasarana Negara Bhd hari ini secara rasmi mengumumkan bahawa kontrak untuk projek sambungan LRT Ampang dianugerahkan kepada syarikat kerjasama George Kent-Lion Pasific Venture (JV).

Menurutnya, JV adalah 100 peratus syarikat milik tempatan dan disokong oleh rakan kongsi yang berwibawa pelbagai disiplin teknikal tempatan dan antarabangsa, semua mempunyai rekod pencapaian yang terbukti dalam bidang kepakaran masing-masing.
Syarikat Prasarana Negara Bhd hari ini secara rasmi mengumumkan bahawa kontrak untuk projek sambungan LRT Ampang dianugerahkan kepada syarikat kerjasama George Kent-Lion Pasific Venture (JV).

Menurutnya, JV adalah 100 peratus syarikat milik tempatan dan disokong oleh rakan kongsi yang berwibawa pelbagai disiplin teknikal tempatan dan antarabangsa, semua mempunyai rekod pencapaian yang terbukti dalam bidang kepakaran masing-masing.

Perayaan 31 Ogos ini hanya untuk UMNO sahaja, bukan untuk kita


31 Ogos ini buat pertama kalinya kita akan menyaksikan kemeriahan perayaan ulang tahun kemerdekaan negara ditukar menjadi perayaan ulang tahun Barisan Nasional. Tidak tahu pula saya perayaan yang ke berapa. Nampaknya perayaan yang akan menelan belanja puluhan itu dipengerusikan oleh seorang Menteri BN dan jika Menteri ini menjadi pengerusinya tentulah belanjanya akan berlipat kali ganda mahalnya jika dibandingkan dengan belanja yang sepatutnya.
Maklum sahaja lah Menteri-Menteri sekarang selain dari menganggotai kabinet kebanyakkan dari mereka adalah juga kontraktor-kontraktor dan pembekal-pembekal yang berniaga dengan setiap perayaan besar-besar yang di kendalikan oleh kementerian-kementerian masing-masing.
Buat pertama kalinya tidak semua rakyat yang akan merayakan perayaan ini, seperti tahun-tahun yang lepas kerana kali ini perayaan hanyalah untuk pemimpin-pemimpin BN dan penyokong serta bagi saki-saki baki penyokong mereka sahaja.

PRU dah dekat !.. insaflah wahai rakyat Malaysia !!

Jangan percaya “Janji ditepati” !!!   kenangilah rakyat yang diganasi !!
 
Beginilah sombong, rakus dan ghairahnya PDRM belaan Najib apabila berhadapan dengan rakyat yang menunjuk perasaan dengan tangan kosong!  (Untuk pengetahuan polis,. Tangan kosong bermaksud tidak memiliki apa-apa senjata)  Janganlah menjadi polis yang tidak berakal atau bodoh sombong!!  Nak tunjuk semangat keperwiraan pun biarlah bertempat !   Malulah! Kalau polis Malaysia di cop sebagai polis pondan !!  Lihatlah gambar diatas!,. lahapnya mereka mengheret, menyepak dan memukul mangsa  sedangkan  mangsa  tidak bersenjata,..jauh sekali untuk melawan ! 

Kantoi : Rais minta pandangan lagu tema Merdeka..20 ribu tak suka... 297 suka ...!!!


 
Selepas kontroversi logo sambutan Hari Kebangsaan, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim kini meminta pandangan umum mengenai lagu tema sambutan tersebut.

NONE"Apa pandangan saudara tentang lagu Janji Ditepati? Di Youtube dah cecah 140k lebih. Tapi yg 'ibu jari ke bawah' ada juga," tulisnya dalam Twitter lewat malam tadi.

Rais bagaimanapun mengakui bahawa lagu ini turut menerima

"beberapa ibu jari ke bawah" - ikon yang menunjukkan penonton YouTube tidak suka lagu tersebut.

Lagu tersebut, yang liriknya ditulis oleh Rais sendiri, telah dikritik oleh penulis lirik dan warga internet kerana tidak dapat membezakan antara konsep kenegaraan dan dasar kerajaan.

Paling ramai mensasarkan lirik "Janji telah ditepati, kini masa balas budi" yang dilihat sebagai kempen politik.

"Hudud" Alamat Kubra PRU 13


1. Apabila gendang hudud dipalu sekuatnya, maka ia antara tanda - tanda pilihanraya umum semakin hampir. UMNO terpaksa sekali lagi menggunakan peluru karatnya iaitu hudud untuk memecah belahkan Pakatan Rakyat. Saya akui hudud bukan agenda Pakatan Rakyat tetapi hudud adalah sebahagian daripada Islam yang tetap diperjuangkan oleh PAS di sepanjang zaman insyaallah.

2. Pakatan Rakyat telah beberapa kali bincang perkara ini dan simpul ringkasnya ialah kami "setuju untuk tidak bersetuju" atau dalam dalam bahasa lebih mudah ialah : DAP tidak menerima hudud dan PAS tidak boleh paksa mereka untuk menerimanya sebagaimana mereka tidak boleh menghalang hasrat PAS mahu mendaulatkan syariat Islam itu.

Pakatan umum tema alternatif hari merdeka esok

Pakatan Rakyat akan mengumumkan tema alternatif bagi sambutan hari kemerdekaan ke-55 esok untuk menggantikan tema "55 tahun Janji Ditepati" oleh kerajaan persekutuan.
Setiausaha agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata, Pakatan menubuhkan jawatankuasa khas untuk memilih 250 cadangan tema alternatif yang diterima.
Sasterawan Negara Datuk A Samad Said dilantik untuk mengetuai jawatankuasa berkenaan, katanya lagi.
Selain A Samad, jawatankuasa itu juga akan dianggotai bekas menteri penerangan dan menteri pelancongan Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir, katanya.
Pakatan Rakyat sebelum ini memberi tempoh seminggu kepada kerajaan untuk menarik balik tema kontroversi tersebut.

Parlimen Pekan: 'Ceroboh' lubuk BN


Fokus Parlimen Pekan: 'Ceroboh' lubuk BN
Pas tidak meletakkan tembok pemisah dalam usaha menyuburkan rasa muhibah di kalangan masyarakat yang berbilang bangsa.
 
PEKAN - BERDASARKAN prestasi pembangkang dalam keputusan Parlimen Pekan dalam PRU lalu, meletakkan calon dari PAS merupakan keputusan terbaik berbanding mempertaruhkan calon dari PKR. Malahan dalam PRU ke 10 pada tahun 1999, PAS ketika itu hampir sahaja menamatkan riwayat politik Datuk Seri Najib apabila calon mereka Ramli Mohamed hanya tewas dengan majoriti 241 undi sahaja.

Yang Dipertua Pas kawasan Pekan, Abu Kassim Manaf berkata, Pas telah selesai menyenaraikan kedua-dua calon iaitu yang berusia dan muda bagi menghadapi saingan pada PRU nanti.

Menurutnya, analisa semasa dan keputusan pilihan raya lalu, pilihan raya akan datang boleh dianggap sebagai peluang terbaik pembangkang bukan sahaja untuk menerajui kerajaan malah juga peluang untuk menumbangkan PM di laman sendiri.

“Pencapaian Pas yang pernah menjadi pilihan majoriti rakyat di Parlimen Pekan tidak mustahil akan berulang kembali malah ia memberi pengalaman baru kepada rakyat yang dahagakan perubahan.

Merdeka theme song has over 20,500 dislikes

A check on YouTube found that only 289 “liked” the song Janji Ditepati out of 171,257 viewers.
PETALING JAYA: YouTube users poured scorn on this year’s Merdeka theme song, drawing 20,502 “dislikes” compared to 297 “likes” from its 171,257 viewers as at 3pm today.
The video which was posted on July 27 and runs for 3:36 minutes is titled “Janji Ditepati” and the lyrics was penned by Information, Communication and Culture minister Rais Yatim.
The video shows various pictures of programmes under the 1Malaysia campaign, including Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), Baucar Buku 1Malaysia and the Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M).
One viewer, who called himself MrPemudapas said,” haha…nak muntah aku tgok video ni…kesian2 aku sorng guru..tme ksih kjaan bg bonus…insyaallah aku akan tetap undi pakatan…hahaha…”
( I feel like vomitting after wathcing the video…thanks for the bonus…God willing I will vote for Pakatan).

Pejabat PM : Lajim digugur Timbalan Menteri


Lajim nafi keluar Umno, sertai pembangkang Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah telah memberi perkenan membatalkan pelantikan Datuk Seri Panglima Lajim Ukim sebagai Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan berkuatkuasa serta-merta, demikian menurut kenyataan Pejabat Perdana Menteri hari ini.

Lajim pada Sabtu lepas mengumumkan peletakan jawatan sebagai anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno, Ketua Umno Bahagian Beaufort dan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Beaufort berkuatkuasa serta-merta.

Apa kemungkinan kesan tokoh Umno BN berhijrah


KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Datuik Mahfuz Omar meminta rakyat bersedia menghadapi pelbagai kemungkinan tindak balas Umno dan Barisan Nasional (BN) berikutan perubahan yang berlaku kini.

"Maklumat-maklumat menyatakan lebih ramai lagi yang akan meninggalkan Umno dan BN. Apa sahaja boleh terjadi termasuklah runtuhnya pemerintahan 55 tahun parti yang dipanggil parti perasuah yang busuk hingga ke usus oleh (Tun) Dr Mahathir (Mohamad) itu.

"Walaupun satu dua tokoh Umno peringkat bawahan pernah membuat kenyataan bahawa parti itu akan menerima perubahan tanpa bertindak ganas, tetapi rakyat perlulah bersedia menghadapi dengan matang apa jua kemungkinan tindak balas parti yang hanya hidup dengan mengapi-apikan isu perkauman itu," kata beliau.

Penjenamaan KLIFD, satu lagi projek mega BN, wang rakyat terus jadi mangsa.....


KUALA LUMPUR, 31 JULAI: Di kala keadaan ekonomi negara yang tidak menentu, Datuk Seri Najib Razak telah melancarkan penjenamaan semula projek kawasan kewangan antarabangsa Kuala Lumpur (KLIFD) sebagai “Tun Razak Exchange” (TRX) yang akan memakan belanja wang rakyat RM26 billion.
Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan Tony Pua berkata, projek Perdana Menteri itu yang mengambil sempena nama bapanya adalah satu lagi projek hartanah kerajaan Barisan Nasional yang dikhuatiri akan mengalami nasib yang serupa seperti projek mega yang lain sebelum ini.
Menurutnya, kenyataan Najib yang dipetik  sebagai berkata projek itu sebagai “satu permulaan bagi KLIFD berkembang lebih besar dan inklusif” tidak menunjukkan bagaimana ia akan menjadi lebih menyeluruh.

Kadar jenayah tetap meningkat, Wan Azizah lancar kempen FB

PETALING JAYA, 31 Julai — Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail hari ini kekal dan tidak berganjak dengan pendiriannya bahawa kadar jenayah di negara ini sememangnya semakin meningkat.
Jelas Wan Azizah, tindakan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussein dan Ketua Pegawai Eksekutif Pemandu, Datuk Seri Idris Jala menghabiskan masa sepanjang Julai ini hanya sekadar  mempertikaikan kenyataan PKR bahawa kadar jenayah meningkat menunjukkan jenayah meningkat.
“Mereka sebaliknya yakin, jenayah adalah di bawah kawalan dan menurun kerana mereka masih menunjukkan statistik jenayah yang disediakan oleh Pemandu,” katanya.

Slogan, lagu dan logo Medeka: Siapa sabotaj Najib?

Oleh Izmil Amri

Bagaikan trisula menikam sanubari rakyat Malaysia, trio logo dan lagu Hari Merdeka serta kostum yang diperagakan kontinjen Malaysia di Sukan Olimpik pastinya akan mengekalkan parut untuk sekurang-kurang dua tiga tahun lagi. Barangkali sehingga rakyat puas mencemuh. Dan itu tidak boleh ditentukan bila penghujungnya.
Kostum dengan motif harimau yang diperagakan atlit negara di majlis pembukaan Sukan Olimpik telah dinobatkan sebagai antara kostum paling buruk dalam laporan berita Yahoo!
Seolah-olah sudah tidak ada motif lain bercirikan Malaysia yang boleh digunakan supaya kontinjen negara segak bergaya di pentas antarabangsa. Seolah-olahnya rakyat Malaysia ini tidak punya nilai dan selera budaya yang internasional. Macam kita ini semua suka yang buruk belaka.
Sama kesnya dengan hal logo Hari Merdeka. Isu logo hari Merdeka – meski sudah ditarik balik rekaannya itu secara kelam kabut oleh pihak pemerintah, adalah penghinaan maha besar kepada selera dan intelek rakyat jelata. Ini jelas kelihatan di kalangan komuniti media sosial yang kebanyakannya terdedah kepada aplikasi rekaan grafik digital.

SSM : Suaram tidak ditubuh mengikut akta perniagaan atau akta syarikat

KUALA LUMPUR, 31 Julai -- Suara Rakyat Malaysia (Suaram), yang dikaitkan dengan Suara Inisiatif Sdn Bhd, tidak ditubuhkan sama ada di bawah Akta Perniagaan 1956 atau Akta Syarikat 1965, demikian menurut Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) hari ini.
Ketua Pegawai Eksekutif SSM Mohd Naim Daruwish berkata berdasarkan rekod suruhanjaya itu, Suara Inisiatif ditubuhkan sebagai syarikat perbadanan pada 24 Okt 2001 dan dianggotai dua pengarah berdaftar iaitu Kua Kia Soong dan Yeoh Seng Gua.
“Deskripsi perniagaan yang direkodkan adalah penganjuran kempen untuk hak asasi manusia dan lain-lain aktiviti berkaitan, manakala pemegang saham syarikat ini adalah dua individu tersebut dengan modal syer berbayar berjumlah RM2,” katanya dalam kenyataan di sini.
Beliau berkata SSM telah menyerahkan notis bertarikh 5 Julai 2012 di bawah Akta Syarikat 1965 kepada pihak syarikat dan menghendaki mereka mengemukakan penyata akaun dan dokumen-dokumen sokongan bagi tempoh empat tahun lepas untuk pemeriksaan rutin.
“Pemeriksaan akaun ini juga adalah untuk memastikan pihak syarikat mematuhi piawaian standard perakaunan yang diterima pakai bagi kategori syarikat tersebut,” katanya.
Mohd Naim berkata pihaknya sedang meneliti semua dokumen yang telah dikemukakan oleh syarikat berkenaan kira-kira seminggu lepas sebelum sebarang rumusan dan penemuan pemeriksaan dapat dibuat.
Beliau menjelaskan bahawa sebagai badan kawal selia korporat, pemeriksaan sebegitu dijalankan secara rutin apabila aduan diterima atau berbangkitnya isu-isu.

Wan Azizah invites mothers to join her anti-crime campaign

PETALING JAYA, July 31 — PKR president Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail today issued an appeal to all mothers nationwide to join the party in its latest campaign to prevent crime, tapping into a national issue that has turned emotional for many Malaysians.
When launching the “Malaysian Mothers Against Crime” Facebook page here, she pointed out that despite the public furore over the apparent rise in crime cases, the authorities have insisted on standing by statistics that show the rate has dropped.
Dr Wan Azizah (picture) noted, however, that despite its apparent denial, the government has also embarked on new security measures such as “MyDistress”, Semakan Jenayah Online, increasing Rakan Cop’s recruitment and funding as well as setting up a special committee on crime victims.

PKR bakal kalah di 12 kerusi???

Sumber-sumber dalaman mengesahkan bahawa PKR berada dalam keadaan yang agak ‘kecut’ untuk menghadapi Pilihanraya ke-13 kali ini.PKR pada ketika ini mempunyai 31 kerusi dan mensasarkan tambahan 9 kerusi melalui PRU ini, menjadikan semuanya 40 kerusi.  Walaubagaimanapun, analisis yang dibentangkan dalam Temurapat Pilihanraya parti tersebut memaksa PKR menerima realiti keadaan semasa yang menunjukkan jangkaan kehilangan 16 dari 31 kerusi sedia ada, dan hanya memenangi dua kerusi baru menjadikan jumlah kemenangan hanya 17 kerusi sahaja.
Kerusi-kerusi sedia ada yang dijangka jatuh ke tangan BN ialah Gombak, Indera Mahkota, Ketereh, PJS, Bagan Serai, Wangsa Maju, Ampang, Nibong Tebal, Selayang, Kelana Jaya, Merbok, Lembah Pantai, Telok Kemang, Kuala Langat, Sg. Siput dan Hulu Selangor.
Kerusi baru yang dijangka dapat ditawan ialah Bukit Katil dan Pandan.

PAS sentiasa ‘bersetuju untuk tidak bersetuju’ dengan DAP isu hudud, kata Mustafa


Mustafa Ali: “Apa yang penting adalah memahami dengan proses demokrasi.” — Foto fail
KUALA LUMPUR, 31 Julai — Naib Presiden PAS, Datuk Mustafa Ali, berkata bahawa PAS sentiasa “bersetuju untuk tidak bersetuju: dengan DAP berkenaan isu hudud. Katanya, memang jelas terdapat perbezaan antara PAS dan DAP, namun segala perbezaan itu tidak boleh dilihat semata-mata tetapi persamaan seperti mahu membanteras rasuah, menuntut keadilan dan hak asasi manusia harus juga untuk dilihat.
“Apa yang penting bagi PAS dan DAP adalah kedua-duanya saling memahami dengan proses demokrasi,” kata Mustafa.
Katanya, UMNO sebenarnya yang tidak ikhlas dalam isu hudud dan hanya mahu menjadikan ia satu mainan politik.
“Contohnya dalam Terengganu ada enakmen hudud, tetapi kini Terengganu diperintah Barisan Nasional (BN), kenapa mereka tak laksanakan,” kata Mustafa lagi.

Peminat Abby lancar kempen boikot syarikat tudung



Sekumpulan peminat pelakon Abby Abadi melancarkan kempen memboikot satu syarikat jualan tudung yang didakwa telah menamatkan kontrak seniman tersebut sebagai duta produk mereka.

Kempen "Kami Boikot Syarikat Al-Humaira Contemporary" itu pada hari ini dikesan menerima sokongan lebih 5,000 pengguna sejak dilancarkan semalam.

"Kita minta Abby Abadi buka syarikat tudung sendiri jenama 'Tudung Abby Abadi'. Setuju?," tulis pengendali laman tersebut.
Selang beberapa jam selepas kempen itu dikesan, syarikat mengeluarkan satu kenyataan yang antara lainnya mengancam untuk membawa isu tersebut ke mahkamah.
Syarikat itu mengancam berbuat demikian sekiranya isu penamatan kontrak itu gagal diselesaikan dengan baik sehingga menjejaskan reputasinya.

Abby terima kontrak Duta Tudung ditamat


Abby Abadi SHAH ALAM - Pelakon Abby Abadi yang menyertai Pas sebagai ahli seumur hidup baru-baru ini berkata, dia menerima penamatan kontraknya sebagai Duta Tudung dengan terbuka.

"Tentang kontrak Duta tudung tu, takpe sahabat-sahabat ku, rezeki di mana-mana. Saya terima itu memang bukan rezeki saya. Insya-ALLAH, ada je rezeki lain nanti," kata beliau.

Malaysia in the year 2020: Satire or Reality?

Malaysia in the year 2020: Satire or Reality?REPRINT Aminah wiped the sweat from her brow as she crossed the busy road to the rundown bus station in the hot afternoon sun. She had just bought a few packets of nasi lemak for herself and her children for lunch; the cheapest type of empty rice with a pinch of sambal. No chicken, no cuttlefish, not even a piece of cucumber. It was all they could afford these days. “If I as a graduate teacher finds the cost of living so tough, what about the less educated ones?” she thought grimly. She remembered the days when teachers could drive their own cars as she clambered onboard the rickety bus spewing foul black smoke. It seemed like a distant dream in a faraway time but yet in reality not so long ago, she thought.
In a noisy coffee shop near his office Chin finished his plate of chicken rice washed down with plain water he brought from home. Actually it should be called “cucumber rice,” he thought as he ate it with chilly and cucumber but omitted ordering any chicken to save money. He had just started working as a graduate engineer with a salary of RM2000 a month and a bond of 2 years. His father had looked resigned when he told him the news. He had merely remarked that 30 years ago he had started working as a fresh graduate with exactly the same salary and even then it was already hard going.

Agah : Isu Lajim kecil saja buat Umno

Tindakan Datuk Seri Lajim Ukin mengumumkan perletakkan jawatan beliau dalam UMNO hanya satu masalah terpencil bagi parti itu.Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan berkata, tindakan keluar parti Timbalan Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) Datuk Seri Wilfred Bumburing pula lebih kepada masalah peribadi.“Oleh itu UMNO melihat perkara ini hanya masalah terpencil kerana jika mereka tidak ada maka ramai lagi yang boleh menggantikan mereka malah sokongan rakyat kepada Barisan Nasional (BN) semakin bertambah,” katanya di sini hari ini.
Mengulas lanjut, Ahmad berkata, semua pihak dalam UMNO atau UPKO sepatutnya menjadikan kepentingan dan perjuangan parti sebagai keutamaan yang melebihi kepentingan peribadi dan parti tidak memerlukan mereka yang tidak setia kerana golongan seperti itu ‘umpama gunting dalam lipatan’ yang akan menyusahkan parti.

Tens of Thousands Flee Syria's Largest City

PKR mahu sistem bidaan ganti pemberian AP

Marhaba Ramadhan - Amalan Sebelum Berpuasa

Pakatan tubuh JK pilih tema Hari Kemerdekaan

Rebel forces hold onto towns outside Aleppo city

Perilous in Perak

Perak has 24 parliamentary seats. In 2008, BN won 13 of those seats. Most of them were won on the slimmest of margins. So the argument goes, the opposition also won on slim margins. The counter argument is, the victory by the opposition was won on the courage of convictions while the victory of BN was won as a result of the erosion of confidence. These are 2 different things. One won as a result of convictions is hard to slip back while the one won as a result of erosion of convictions is extremely difficult to sustain.
PARLIAMENTARY SEAT
2008 SUPPORT
FOR PAKATAN
(%)
GE13 PROJECTED SUPPORT FOR PAKATAN (%)
EXPECTED WINNER
1
GERIK
34
41
BN
2
LENGGONG
35
42
BN
3
LARUT
46
53
PR
4
PARIT BUNTAR
60
67
PR
5
BAGAN SERAI
53
60
PR
6
BUKIT GANTANG
50
56
PR
7
TAIPING
60
65
PR
8
PADANG RENGAS
44
52
PR
9
SUNGAI SIPUT
50
55
PR
10
TAMBUN
44
52
PR
11
IPOH TIMUR
69
75
PR
12
IPOH BARAT
65
72
PR
13
BATU GAJAH
71
75
PR
14
KUALA KANGSAR
45
51
PR
15
BERUAS
52
59
PR
16
PARIT
42
49
PR
17
KAMPAR
45
52
PR
18
GOPENG
56
62
PR
19
TAPAH
42
49
PR
20
PASIR SALAK
44
51
PR
21
LUMUT
45
53
PR
22
BAGAN DATOK
43
51
PR
23
TELOK INTAN
50
55
PR
24
TANJUNG MALIM
41
48
PR