Sabtu, 21 Julai 2012

SHOCKING & THIS IS WHY CRIME IS UP: Only 14% of police in crime-related depts

SHOCKING & THIS IS WHY CRIME IS UP: Only 14% of police in crime-related deptsRecently national debate about whether the recent spike in crimes was mere ‘perception’ has captured headlines and fueled a blame game. However, police distribution is an important factor that has escaped public notice. Statistics will show a clearer picture of what is hindering the men in blue from making us feel safe.
As of January 2011, for every uniformed police handling crime, there are six in non-crime sectors. This means six times as many policemen are tasked with non-crime related jobs, than those who are fighting crime. It is a sobering fact that the criminal investigation department makes up only 8% or 9,346 of the total 105,929 uniformed police force. No wonder we feel unsafe!
Overall, barely 14% of the uniformed police force is in crime-related departments (criminal investigation department, narcotics and commercial crime investigation).
Meanwhile, a whopping 86% of police personnel belong to the non-crime related sectors (management, internal security and public order, logistics, special branch, and special task force). Could this be due to the BN government’s obsession with regime security by surveillance of political foes and “chasing shadows” such as the ‘cock and bull story’ of Jemaah Islamiah (JI) terrorists and former communists who have supposedly infiltrated Pakatan Rakyat as alleged by the Special Branch yesterday.
Refused to reply

Najib & Hisham, Umno's LAUREL & HARDY, on the chopping board with latest JI drama

Has UMNO come to the end of its tether that it has to use the JI (Jemaah Islamiah) terrorists and the communists to alarm voters? It was reported that “Police Special Branch investigations have concluded that JI terrorists and former communists are infiltrating opposition parties and trying to be fielded as candidates in the coming general election”.
Najib & Hisham, Umno's LAUREL & HARDY, on the chopping board with latest JI dramaIf there is any substance to this allegation why involve only the Opposition and not UMNO or BN (Barisan Nasional)? Opportunists or extremists in a society will not “choose feathers” when it comes to politics.
Insults their intelligence
Why not the police take in for questioning the so-called “suspects” involved in infiltrating the Opposition if there is any truth in those allegations? Does the Special Branch really know who “modern communists” are?  Or are they still bogged down with the image of the defunct CPM (Communist Party of Malaya) and the notion of alias Chin Peng and his crew of yesteryear?
Isn’t it the duty of the police to take pre-emptive measures to rope the suspects in if the allegations were true? In the first place, why wait and allow these “make-believe” individuals penetrate the Opposition or for that matter UMNO and BN?

AH JIB GOR Terus Kecundang

Dalam bulan Jun lalu , satu entry bertajuk Najib Razak Tersungkoq Masuk Keleboq- Sadis Bro!!! telah mendapat pageview yang agak tinggi. Entry yang menunjukkan populariti Ah Jib Gor (Najib Razak) berbanding An wah Gor (Anwar Ibrahim) di kalangan masyarakat cina di Malaysia.

Hari ini wa tergerak hati hendak melihat perkebangan Ah Jib Gor dan An Wah Gor. Apabila wa masuk ke link Ah Jib Gor , wa dapati jumlah like bagi page Ah Jib Gor telah di 'hide'. Maka tidak dapat lagi untuk menilai sejauh mana Ah Jib Gor popular di kalangan masyarakat cina.

Bijak Sungguh Yahudi Memperdayakan Umat Islam…

1. Bijak sungguh Yahudi memperdayakan kita umat Islam, mereka suruh kita minum susu lembu buatan mereka, tapi mereka minum susu kambing, mereka minum apa yang diminum oleh Nabi kita Muhammad SAW. Mengapa kita tidak ikut nabi kita, kita ikut orang zionis tapi ternyata mereka mengikut apa yg nabi kita makan dan minum.
2. Teruskan membongkar kebijaksanaan Zionis menipu umat Islam. Kata-katanya ini adalah bertepatan dengan hadis Rasulullah: “Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil”.

Peranan Doa dalam Kehidupan Pejuang Kebenaran

MUQADDIMAH Berdoa iaitu memohon sesuatu daripada Allah SWT adalah merupakan sebahagian daripada ibadat yang disyariatkan Islam dan tuntutannya.

Allah sangat suka hambaNya berdoa memohon dan mengharap sentiasa kepadaNya. Orang yang banyak atau sentiasa berdoa kepada Allah adalah juga tanda orang itu menyedari kelemahan yang terdapat dalam dirinya sebagai insan terhadap Penciptanya.

Manakala orang yang tidak mahu berdoa , adalah merupakan manusia yang sombong , seolah-olah dirinya cukup sempurna dan melupai kekuasaan Penciptanya.  Oleh itu sebagai pejuang-pejuang Al-Hak atau kebenaran Islam mereka hendaklah sentiasa melazimi ibadah berdoa dalam aktiviti sehariannya agar harapan dan cita-cita menjadi kenyataan.

DEFINISI

Umno Selangor & Syabas jangan tipu rakyat

Umno Selangor dengan SYABAS (Syarikat Bekalan Air Selangor) macam bapak dengan anak atau macam isi dengan kuku. Kedua-duanya saling memerlukan, dan saling membantu. Kenapa?  Sebab SYABAS dilahirkan  atas kekuasaan Umno yang memegang tampok kerajaan Selangor satu ketika dulu.Dengan lain perkataan SYABAS adalah milik kroni Umno.  

Maka sekarang ini mereka sedang berusaha keras memainkan isu air,.. kononnya air di Selangor dan Wilayah tidak  cukup!  Catuan air terpaksa dilakukan!!  Begitulah kata pembohong besar dari Selangot ini !  Tak dapat tanduk telinga dipulas,..Dah berbagai usaha mereka buat untuk melemah dan merampas kembali kerajaan Selangor.  SYABAS hilang rasa malu apabila diperguna oleh Umno dengan mengambil langkah-langkah yang tidak kena dan tidak wajar !  
 

Impian Ramadhan

Sesungguhnya waktu itu telah semakin hampir.

Abu Hurairah radhiallaahuanhu meriwayatkan, Rasulullah sallallaahu’alaihiwassalam bersabda, “Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadhan, bulan yang penuh dengan keberkatan. Allah telah fardhukan ke atas kamu berpuasa padanya. Sepanjang Ramadhan itu, dibuka semua pintu syurga dan ditutup semua pintu neraka, dan syaitan dibelenggu. (Hadith Riwayat Ahmad, An-Nasai’ dan Baihaqi)

Sungguh, inilah bulan yang ditunggu-tunggu oleh semua orang yang rindu akan pertemuan dengan Rabbnya. Bulan Ramadhan. Madrasah tarbiyyah Ramadhan.
Allah telah menjanjikan kebaikan yang terlalu banyak dalam bulan ini. Allah menganugerahkan ibadah puasa, solat tarawikh, sahur, rahmat dan keampunan yang tidak terhingga banyaknya.
Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa. (Al-Baqarah, ayat 183)
Barangsiapa berpuasa Ramadhan dengan keimanan dan mengharap keredhaan Allah, maka diampuni dosa-dosanya yang terdahulu. (Hadith Riwayat Bukhari)
Allah mewajibkan puasa Ramadhan dan aku mensunnahkan solat pada malam harinya. Barangsiapa berpuasa dan solat malam dengan mengharap keredhaan Allah, maka dia keluar dari dosanya seperti bayi yang baru dilahirkan oleh ibunya. (Hadith Riwayat Ahmad)

Diktaktor bernama MAHATHIR

"Adalah menjadi kebiasaan mana-mana ahli politik di dunia untuk mempertahankan diri di saat-saat akhir umur dan selepas berakhirnya karier politik mereka. Amalan ini diteruskan oleh bekas perdana menteri singapura, bekas presiden u.s dan pemimpin dunia lain. Selalunya mereka lebih gemar menterjemahkan hujah mereka melalui wartawan dan juga buku yg mungkin ditulis sendiri.

Namun zaman berubah, dengan adanya internet,mereka mampu melakukan hujah dengan lebih cepat malah respon juga diterima lebih pantas. Inilah yg dilakukan Tun Mahathir melalui blognya. Beliau amat geram apabila dunia mengklasifikasikan beliau sebagai diktaktor.Buktinya dapat dilihat jelas di wikipedia. Mengapa beliau digelar sedemikian rupa? Jawapannya adalah kerna semua ciri-ciri diktaktor ada pada diri beliau,ia tidak ada pada Tunku Abd Rahman atau Pak Lah.

Ustaz Persepsi vs Ustaz Perubahan

qarnain writes "Syabas diucapkan kepada ketua pemuda pas Ustaz Nasaruddin kerna beliau berjaya menyampaikan debat dengan benar-benar segar, bersifat baru dan mewakili suara anak muda. Begitu banyak fakta yg diberikan malah menjawab soalan pihak lawan dengan begitu baik sekali. Beliau berjaya mencerminkan diri beliau sebagai pemimpin pemuda yg disegani dan harus diikuti. Pasti ramai anak muda yg teruja dengan kata-kata nya,anak muda inginkan perubahan.

Ustaz Fathul Bari dilihat terperangkap dengan persepsi negatif yg mungkin beliau kutip dari akhbar utusan atau tv3. Beliau setuju dengan dasar pas Islam, Al Quran dan Hadis. Buktinya beliau sendiri menggunakan elemen tersebut. Beliau menekankan soal nasihat. Beliau juga mengkritik anak muda dengan mengatakan mereka golongan yg mudah bertindak melampaui batas.

Ujian Ramadan

Oleh MOHD. SHAH CHE AHMAD
PEJAM celik, bagaikan baru semalam rasanya meninggalkan Ramadan tahun lalu. Terasa pantas masa berlalu dan insya-Allah, esok tibalah masa yang dinanti-nanti oleh seluruh umat Islam di negara ini menunaikan ibadat puasa Ramadan.


Bagi mereka yang pernah melakukan ibadah pada bulan yang penuh keberkatan itu, pastinya teruja dan bernekad mempelbagaikan amalan untuk menjadikan Ramadan kali ini yang terbaik berbanding sebelumnya.
Ramadan yang merupakan bulan diwajibkan berpuasa kepada seluruh umat Islam penuh dengan barakah serta dijanjikan ganjaran berlipat kali ganda oleh Allah SWT untuk setiap amalan
yang dilakukan.

Apabila pegawai Bukit Aman bercakap macam puak UMNO


"Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata beliau "tidak pasti" tentang dakwaan bahawa pengganas dan komunis cuba meresapi Pakatan Rakyat.

Sin Chew Daily memetik Hishammuddin sebagai berkata, pada masa ini, beliau tidak mempunyai maklumat berkaitan dengan perkara tersebut.

Oleh itu, katanya, beliau tidak boleh kata sama ada ia benar atau tidak.

Razak Baginda yang saya kenali dan hantu Altantuya yang wajib Najib kebumi

Abdul Razak Baginda, mempunyai penglibatan yang kontroversi dalam kematian penterjemah Mongolia Altantuya Shaaribu. Dia merupakan pengerusi Kelab Kendo di St John Institution pada tahun 1978, manakala Naib Pengerusinya adalah diri saya sendiri.
Razak Baginda yang saya kenali dan hantu Altantuya yang wajib Najib kebumiBaginda adalah seorang yang mesra dan peramah di zaman persekolahan dahulu. Dia adalah seorang yang menyenangkan dengan begitu tinggi budi bahasa dan disenangai ramai. Dia mempunyai ramai kawan kerana agak senang untuk didampingi. Di sekolah boleh dikatakan dia hampir tiada musuh.
Apabila meninggalkan St John, kami berpisah dan tidak pernah terlintas di fikiran saya,akan berjumpa dengannya lagi sehingga suatu pertemuan di MPH Bangsar di Jalan Telawi. Pada masa itu, dia sudah menjadi personaliti yang dikenali rakyat Malaysia sebagai hos rancangan bual bicara.
Dalam pertemuan yang ringkas itu, dia menjemput saya untuk menjadi editor penyumbang dalam penerbitannya yang baru sahaja bermula. Nama penerbitan ini adalah Editor Asia. Pada masa itu, kita sedang berada dalam pertengahan tahun 1997 dan Baginda mempunyai pejabat perniagaan di Wisma Gas Asli di Jalan Ampang, Kuala Lumpur yang sering saya kunjungi dalam proses menulis artikel untuk mereka.

Gabungan BN yang terdesak - Umno, MCA dan MIC

Juga turut gelabah, gabungan BN yang terdesak - Umno, MCA dan MICDua parti komponen terbesar Barisan Nasional (BN) - Umno dan MCA - menunjukkan tanda-tanda yang jelas bahawa mereka berada dalam keadaan terdesak kerana takut kehilangan mandat untuk memerintah.
MIC juga mula menunjukkan tanda-tanda masih bernyawa tetapi menganjurkan pergaduhan jalanan dan mencadangkan ujian pengesan bohong tidak akan menimbulkan perasaan cinta kepada BN bagi pengundi.
Selepas lebih 50 tahun mentadbir urus, ketiga-tiga mereka jelas sedang kalut - menggunakan pelbagai helah yang kotor, melakukan pembohongan, cakap tak serupa bikin, mengancam, melakukan keganasan serta mengamalkan politik yang tidak rasional seperti mempengaruhi pihak polis untuk mengugat keselamatan wakil-wakil yang telah dipilih dari parti Pembangkang oleh rakyat.
Belajar dari orang yang salah- Umno & Perkasa!

Walaupun UMNO menggunakan taktik perkauman melampau yang dijalankan oleh Perkasa, kegiatan menghasut yang dibiarkan
oleh kerajaan yang dikuasai BN-Umno, MCA kini cuba untuk belajar dari ‘abangnya’ itu.
Dan menimba ilmu taktik kotor, MCA cepat menangkap, mengambil iktibar daripada Umno dan adik angkat organisasi itu, Perkasa.

Umno terbukti diresapi komunis - Mahfuz


KUALA LUMPUR: Umnolah yang terbukti diresapi komunis malah pernah menjadi pemimpin parti itu, kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar.

"Malah yang meyakinkan rakyat bahawa Umno diresapi komunis ialah Umno sendiri dan sebab itulah saya percaya masih ada saki baki komunis di dalam Umno hasil perkaderan pemimpin-pemimpin Umno berkenaan," kata beliau ketika menolak tuduhan dalam laporan Bernama kononnya pengganas Jemaah Islamiah (JI) dan komunis cuba meresapi Pakatan Rakyat.

Agensi berita tersebut melaporkan kononnya risikan Cawangan Khas, Polis Diraja Malaysia (PDRM) mendedahkan bahawa terdapat pengganas JI dan individu yang pernah dikaitkan dengan gerakan komunis berusaha meresapi parti politik pembangkang selain cuba menjadi calon dalam pilihan raya umum akan datang.

Pakatan akan bantu BN cegah 13 Mei daripada berulang

KUALA LUMPUR, 21 Julai — Pakatan Rakyat (PR) akan bekerjasama dengan musuh politik mereka Barisan Nasional (BN) untuk mencegah daripada berlakunya tragedi berdarah 13 Mei 1969 daripada berulang janji Lim Kit Siang.
Akan tetapi, ahli politik veteran yang dituduh memulakan tragedy 13 Mei oleh musuh politinya itu juga meminta kerjasama daripada parti pemerintah itu.
Kit Siang melahirkan kebimbangan dengan situasi sejak akhir-akhir ini tragedi 13 Mei disebut kembali oleh pemimpin BN dilihat sebagai satu ancaman kepada pengundi jika Umno kalah, tragedi berdarah 13 Mei akan berulang.
Yang terbaru mengeluarkan kenyataan tentang 13 Mei adalah timbalan presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin, semalam dan Lim juga bertanya kepada Muhyiddin apakah beliau akan memberikan jaminan yang sama seperti yang beliau berikan bahawa tragedi berdarah tidak akan berulang.

Propaganda PRU 13 : Tuduhan komunis kaedah Perang Dingin yang gagal

Ramai tidak akan mengambil peduli kenyataan sebegini., kata PSM.
PETALING JAYA: Parti Sosialis Malaysia (PSM) menyifatkan kenyataan Ketua Penolong Pengarah E2 (M) Bahagian Ancaman Ekstremis Sosial Bukit Aman Datuk Mohd Sofian Md Makinuddin sebagai usaha Umno dan BN dengan menggunakan kaedah zaman Perang Dingin.
“Mereka menggunakan kaedah Perang Dingin untuk menyemai rasa takut tapi kaedah ini tidak berkesan kerana ia telah pun digunakan dulu,” kata Setiausaha Agung PSM S Arutchelvan.
Bagaimanapun beliau yakin kenyataan sebegini tidak akan memberi kesan.
“Ia langsung tidak masuk akal. Ramai tidak akan mengambil peduli kenyataan sebegini.
Beliau mengulas kenyataan Sofian yang mendedahkan bahawa risikan Cawangan Khas polis mendedahkan, terdapat pengganas Jemaah Islamiah (JI) dan individu yang pernah dikaitkan dengan gerakan komunis berusaha meresapi parti pembangkang selain cuba menjadi calon dalam pilihan raya umum akan datang.

Gaji Orang Atas Diberhenti Apabila Kerajaan Selangor Ambilalih Syabas


PETALING JAYA, 21 JULAI : Antara gaji bulanan yang akan diberhentikan kata Menteri Besar, adalah Pengerusi Eksekutif Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) kerana tidak menjalankan tugas sepertimana dipertanggungjawabkan.
Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata walaupun pengerusi eksekutif itu dibayar gaji bulanan sebanyak RM 400,000 sebulan, beliau masih tidah dapat memastikan semua rakyat Selangor mendapat bekalan air terawat yang konsisten dari Syabas.
“Sebab apa saya tak nak bayar? Gaji itu dia tak buat kerja, dia dapat mana boleh. Saya tak boleh bagi gaji buta.

JI-komunis: Dakwaan tak berasas, Pas cabar PDRM



Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man SHAH ALAM – Sambil menyifatkan sebagai kenyataan tidak berprofesional, Pashari ini mengulangi cabaran agar pegawai kanan Polis Diraja Malaysia (PDRM), Datuk Mohd Sofian Md Makinuddin mendedahkan siapa yang beliau maksudkan sebagai anggota Jemaah Islamiah (JI) dan anggota komunis yang telah meresapi Pakatan Rakyat (PR)dan mahu menjadi calon Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).
Ketua Penerangannya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, dakwaan tersebut amat berat kerana ia telah menjadi tanda tanya kepada orang awam selain dakwaan yang tidak berasas, berat sebelah dan tidak profesional.

Pelajar Malaysia di Syria dibawa pulang

PUTRAJAYA - Kerajaan Malaysia telah mengambil keputusan untuk memulakan proses pemindahan pelajar Malaysia dari Syria pulang ke tanah air dengan segera memandangkan pergolakan yang semakin meruncing di negara itu.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman berkata, pemindahan itu sebagai langkah berjaga-jaga demi keselamatan pelajar dan bagi mengelakkan
berlakunya sebarang insiden tidak diingini.

Pemindahan ini diselaraskan oleh Kementerian Luar Malaysia dan Majlis Keselamatan Negara bersama Kedutaan Besar Malaysia di Damsyik.

Pengampunan : Tangisan gembira di pagi Ramadan

PRU13 BN Atau PR ? - Prof Madya Dr Samsul Adabi Mamat (Pensyarah UKM)-a.

PRU13 BN Atau PR ? - YB Dato Saifuddin Abdullah (Ahli MT UMNO)a

PRU13 BN Atau PR ? - YB Saifuddin Nasution Ismail (Setiausaha PKR)

PRU13 BN Atau PR ? - Prof Madya Mohammad Agus Yussoff (Moderator)a

PRU13 BN Atau PR ? - YB Dato Saifuddin Abdullah (Ahli MT UMNO)

PRU13 BN Atau PR ? - Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah (Pensyarah UM)

PRU13 BN Atau PR ? - Prof Madya Dr Samsul Adabi Mamat (Pensyarah UKM)

PRU13 BN Atau PR ? - YB Saifuddin Nasution Ismail (Setiausaha PKR)

PRU13 BN Atau PR ? - Prof Madya Mohammad Agus Yussoff (Moderator)

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan

Assad's military forces strike back

Iraq seals border crossings with Syria

Hisham: Komunis, JI resapi Pakatan tak membimbangkan..????

PRU 13 - PKR yakin mampu dapat 12 kerusi DUN Perak

Marhaba Ramadhan - Erti Ramadhan

Om nom nom nom

Growing concerns over Syria's 'chemical weapons'

Iraq worried Syria's war will spill over the border

How to Protect Yourself (Breakaway) 3/3

PRU13: Orang muda pilih siapa? - Bahagian II

Debat Sinar IIIDalam usaha meremajakan Umno dan menggilap kegemilangannya, Umno memberi tumpuan kepada ketuanan Melayu, perjuangan Melayu Islam malah berkongsi 1Malaysia. Tetapi generasi hari ini juga terpukau oleh globalisasi, hak asasi manusia dan hak keadilan sejagat. Sejauh manakah pasukan ulama muda Umno sedang menangani isu ini?

FATHUL BARI: Perubahan dalam Umno, Alhamdulillah kita lakukan secara mampu dan cuba sampaikan nasihat dan teguran melalui cara yang bersifat syarie iaitu teguran yang diajar dalam Islam. Kaedah menegur adalah kaedah membetulkan bukan dengan emosi atau hawa nafsu.

Tapi kalau berbicara tentang demokrasi saya kira Pas sangat konsisten untuk katakan Perlembagaan dalam negara ini bukan Perlembagaan Islam sedangkan Pas juga suatu ketika sangat konsisten menyatakan Perlembagaan negara ini merupakan Perlembagaan kufur. Namun pada hari ini, Pas menerima demokrasi dalam Pakatan Rakyat, Keadilan dan DAP.

Pemberian imbuhan Aidilfitri untuk penjawat awam ikut kemampuan kerajaan..???

PEKAN, 21 Julai — Pemberian imbuhan sempena Aidilfitri kepada penjawat awam adalah bergantung kepada kemampuan kerajaan, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
Dengan wajah yang ceria, Najib berkata beliau akan melihat “buku kira-kira” kerajaan terlebih dahulu berhubung perkara itu.
“Nantilah kita semak-semak dahulu, belek-belek dahulu, kena tengok-tengok buku kira-kira dahulu... kalau apa-apa pun kita semak dahulu, apa-apa keputusan mesti berdasarkan kepada kemampuan kerajaan,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini.
Beliau (gambar fail) berkata demikian ketika diminta mengulas tuntutan Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mengenai pemberian imbuhan itu baru-baru ini.
Pada 16 Julai, Presiden Cuepacs, Datuk Omar Osman berkata pihaknya sedang mencari pendekatan terbaik bagi memastikan 1.4 juta penjawat awam mendapat imbuhan itu dan tidak menyebabkan pihak tertentu mengambil kesempatan seperti menaikkan harga barangan.

Pakatan: We don’t harbour terrorists, communists

KUALA LUMPUR, July 21 — Pakatan Rakyat (PR) has issued a strong denial against claims from the police Special Branch unit that terrorists and former communists have infiltrated their parties, saying instead that the allegation was aimed at boosting Barisan Nasional's (BN) chances in the coming polls.
Expressing shock at the startling allegation, PR lawmakers griped that the intelligence unit, tasked with collating information to protect Malaysia from perceived threats of subversion, "works for Umno".
They pointed out that this likely meant that the accusation was made with the hope of instilling fear among pro-opposition Malaysians ahead of a general election that must be held soon.
"The SB's (Special Branch) duties are merely to create fear among Malaysians so that Umno-BN can win the election," PAS deputy president Mohamad Sabu (picture) told The Malaysian Insider via SMS last night.

Syariat itu mercu hakikat. Selamat Berpuasa dibulan al-mubarak ini

Pada hakikatnya yang menyebabkan kita melakukan kerja baik atau buruk itu digerakkan oleh diri kita yang sebenar-benarnya, iaitu oleh elemen dalaman kita itu. Jika dalaman kita menggerakkan kita untuk melakukan sesuatu itu maka kita akan lakukannya. Hanya perbezaannya ialah samada arahan dari dalaman itu untuk melakukan kerja baik atau mungkar.
Sesungguhnya yang boleh melakukan niat baik itu ialah samada kita berkemampuan untuk memujuk dalaman kita sendiri untuk mengelak dari melakukan kemungkaran dan memilih untuk melakukan kebaikan seperti tuntutan agama dan Tuhan kita seperti yang di makallahkan oleh Nabi Besar kita.
Itulah sebabnya kita diminta untuk bertawajjuh terhadap Rasul dan bertawassul terhadap Allah SWT kerana untuk membina dalaman yang bersih itu mesti kita lalui dengan amal yang ‘intensive’ dan istiqomah (consistency). Hanya apabila dalaman (bathin) kita yang sudah dibersihkan barulah seseorang insan itu boleh melakukan kerja-kerja yang baik: ‘amal makruf nahi mungkar’.

Benarkah Wang Kertas Baru Ciplak Duit Iringi Orang Cina Mati?


Menurut rakan fb yang bernama Ima Nas, duit baru kita sama dengan duit yang dibakar mngiringi orang2 Cina yang meninggal. Apa komen anda?


Duit baru kita about the same..mcm duit neraka, yg dibakar for the dead to use in the "other world" (chinese culture), also known as HELL BANK NOTES.

KEPADA YG TAK PAHAM BAHASA!!!

INI bukan menghina, ini pon gambar frm kawan i, CHINESE yg ambil. TEPULANG KEPADA PERSEPSI. ISU DI SINI KENAPA PERLU HAMPIR SAMA DESIGNNYER?? najib menteri kewangan buat ape? photo credit to my friend "L.Y.L"

TUDUHAN SB BUKTI MEREKA ALAT KEPADA BN@UMNO

PAS memandang berat kenyataan bersifat politik yang dikeluarkan oleh Ketua Penolong Pengarah E2 (M) Bahagian Ancaman Ekstremis Sosial Bukit Aman, Datuk Mohd Sofian Md Makinuddin yang bertentangan dengan etika kepolisian dan perkhidmatan awam.
Pendedahan awam yang dibuat jelas bersifat tidak berasas, berat sebelah dan tidak profesional.
Sebagai Pegawai Risikan Cawangan Khas, tindakan beliau kini mengesahkan bahawa Cawangan Khas kini menjadi alat kepada BN untuk menjamin kesinambungan kuasa BN.
Pendedahan beliau dilihat untuk menakutkan rakyat yang kini mulai muak dengan gaya hidup melampau, pembaziran, rasuah, serta salahguna kuasa kerajaan BN.

Daim Zainuddin - How he became so RICH!

Books have been written about Tun Daim Zainuddin, but not many people know who the real Daim is. He is famous for being taciturn. Everyone knows that Daim is the silent type; so silent, in fact, that the victims of his scheming and conniving have fallen like ten pins without ever knowing what hit them.
Daim Zainuddin - How he became so RICH!He has, on the quiet, made a career of shooting poison darts, laying booby traps. and knifing friend or foe in the back. His hand is never seen, but his mark is everywhere. Truth to tell, he has been at the root of many national crises, but his name has never been smudged, thanks to the wealth he wields and his bond of friendship with Dr. Mahathir.
Silent cancer
Most members of Umno's new generation are aware that Daim is an acquisitive millionaire and a macho man with a taste of young women, but they concede him these weaknesses bec au se they see in him a clean and competent Economic Adviser to the Government. But the generation of Harun Idris, Musa Hitam and Manan Othman to name just a few of the old hands - they are the ones to ask in order to discover who the real Daim is.
It was Datuk Harun who plucked Daim up from the depths of failure in the salt business. Daim's wife, Mahani and Harun's wife, Salmah were good friends and an influential pair in the early 1970s. It was wife power that moved Harun to give Daim 160 acres of prime Kampung Pandan land. And thus Syarikat Maluri was born.

Bob Lokman: Artis sudah celik politik



bob lokman ROMPIN – Pelawak dan penulis lirik, Bob Lokman atau Mohd. Hakim Lokman mengajak rakan artis lain supaya menyertai Pas atas alasan hanya parti itu yang mampu mentadbir negara ini dengan cekap berlandaskan syariah Islam.

Bob Lokman berkata, trend artis yang kini berdiri di pentas politik bersama Pas membuktikan bahawa golongan artis di negara ini sudah celik dan berpandangan jauh selain yakin mereka mampu melontarkan idea bernas untuk kebaikan parti.

Menurutnya, jika dahulu ramai artis hanya memikirkan kepada sumber pendapatan sebagai penghibur semata-mata, namun pada hari ini, golongan itu sudah berubah dan semakin berani tampil di khalayak dengan gagasan perjuangan parti politik masing-masing.

Kit Siang: Pakatan will help BN prevent May 13 repeat

KUALA LUMPUR, July 21 — Pakatan Rakyat (PR) will work with its political foes in Barisan Nasional (BN) and do all it can to prevent a repeat of the bloody racial clashes of May 1969, Lim Kit Siang has pledged.
But the political veteran, whose enemies have blamed him for instigating the 1969 riots, also demanded the same cooperation from the ruling pact.
He expressed fear that the repeated mentions of the May 13 incident by BN leaders may contain a subtle threat to voters that the tragedy would reoccur should Umno lose power.
Lim (picture) pointed to the latest May 13 reference made by Tan Sri Muhyiddin Yassin yesterday and asked the Umno deputy president if he had meant to assure Malaysians that a similar clash would not repeat or warn them otherwise.

Masjid: Bukan fitnah tetapi sebar kebenaran



(Orang bukan Islam turut sumbang untuk Ihya' Ramadhan di Kelantan)

KOTA BHARU: PAS setuju bersetuju supaya tidak ada pihak menggunakan masjid untuk menabur fitnah, mengadu-domba, bahkan bercakap dusta dalam masjid tetapi kebenaran Al-Quran dan As-Sunnah mestilah disebarkan di masjid.

“Ini kerana masjid juga tempat untuk memberi kefahaman tentang ilmu kepada masyarakat terutama pada bulan Ramadhan ramai orang (ahli jemaah) berhimpun.

“Maka sesuailah kita mengambil peluang untuk menyebarkan kebenaran Islam kepada masyarakat," kata Exco kerajaan negeri Kelantan, Datuk Nik Mohamad Amar Abdullah.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan itu berkata, dalam Islam masjid bukan tempat sembahyang saja, tetapi adalah juga pusat ilmu.

Palanivel: MIC masih kuat, mampu beri saingan...!!


Palanivel: MIC masih kuat, mampu beri saingan JOHOR BAHRU - Presiden MIC, Datuk Seri G. Palanivel menafikan parti itu lemah dan menyifatkan laporan blog yang meramalkan parti itu akan memperoleh bilangan kerusi yang kurang  pada Pilihan Raya Umum ke13 (PRU13) sebagai tidak berasas.

Sehubungan itu tegas beliau, MIC masih kuat meskipun mengalami kekalahan teruk pada PRU12 empat tahun lalu.

Jelasnya, pada pilihan raya umum lalu, semua parti komponen Barisan Nasional (BN) mengalami kekalahan, tetapi ia tidak bermaksud parti itu lemah.

'PR silap jika dakwa tsunami landa Johor'.....Johor tetap kubu kuat..!!!!


Ahmad Maslan
Ahmad Maslan berkata BN masih dalam gear lima dan pusingan akhir menghadapi PRU13. 
 
SHAH ALAM - Kepimpinan Umno dan Barisan Nasional menolak andaian sesetengah pihak khususnya pembangkang bahawa tsunami politik Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) akan bergerak dari selatan Semenanjung dengan bakal mengubah Kerajaan Negeri Johor.
Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan berkata, mengambil kira perkembangan ketika pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Tenang awal tahun lalu, andaian pihak pembangakng adalah “satu kesilapan.”
"Itu lagi satu kesilapan pandangan mereka... (lihat) pilihan raya kecil Tenang, satu bukti yang jelas kita (BN) tambah majoriti, bukan kurang majoriti pilihan raya kecil Tenang daripada 2,000 lebih kepada 3,707 (undi).
"(Jadi) bagaimana pula berlaku tsunaminya, di mana silap Kerajaan Negeri Johor, Kerajaan Negeri Johor tak ada buat silap apa-apa, rakyat Johor berpuas hati terhadap semua perkara, lainlah kalau ada skandal besar kerajaan negeri, bolehlah, nak kata ada tsunami" kata beliau kepada Sinar Harian Online dalam satu pertemuan baru-baru ini.

Upside down ‘dacing’, subtle message to BN

PBS deputy president Maximus Ongkili has told party members that this will be his last term if nominated to defend his Kota Marudu parliamentary seat.
KOTA KINABALU: Parti Bersatu Sabah (PBS) deputy president Maximus Ongkili is of the opinion that the Kota Marudu parliamentary seat as well as the Tandek and Matunggong state seats will remain the ruling coalition’s strongholds after the 13th general election.
But people in these constituencies appear to be showing signs to the contrary.
According to a PKR leader in Kota Marudu, villagers in this northern region of Sabah are protesting silently against Barisan Nasional (BN).
They are not engaged in any street protests and they are not demonstration or voicing openly their displeasure to the state and federal government.
“(But) they fly the BN flag upside down,” said Anthony Mandiau.

Bukit Aman like Hanif Omar BRAINWASHED by Umno? Extremists & Communists, my foot!

Bukit Aman like Hanif Omar BRAINWASHED by Umno? Extremists & Communists, my foot!Bukit Aman Social Extremist Division chief assistant director E2 (M) Datuk Mohd Sofian Md Makinuddin has brought disgrace to the force that he is supposed to represent.
As a Special Branch senior officer, it is not his job to talk to the press what he thinks he knows, especially when he should be apolitical.
He has definitely raised the public's ire by saying that there are Jemaah Islamiah (JI) terrorists and individuals linked to the communist movement who try to penetrate the opposition parties and become candidates for the coming general election.
He reminds me of Tun Hanif Omar, a former IGP, who said that Bersih 3.0 rally which was held on July 28 was a coup d’etat. When I told this to my friends from overseas, they were laughing and the first thing they asked, “Is he senile? What kind of person do you have as an IGP? How did he, a Muslim senior police officer, become the chairman of a business that is not known to be halal?”
Why is Abu Kassim still around

The Search for Colo. Theater Shooting Victims

Police: Colo. Suspect Bought Guns in Last 2 Mos.

12 Killed, 59 Hurt in Colo. Theater Shooting

Sights and Sounds: Colorado Theatre Shooting

Outsourcing addiction

Tidak guna artis sertai Pakatan Rakyat jika hanya mahu berceramah, kata Zunar

KUALA LUMPUR, 21 Julai — Kartunis terkenal Zulkiflee Anwar Haque (Zunar) membidas golongan artis arus perdana yang menyertai Pakatan Rakyat (PR) tetapi hanya berceramah dan tidak terus berkarya sebagai seniman dan budayawan.
Menurut Zunar lagi, yang menjadikan keadaan lebih parah adalah apabila golongan artis yang menyertai PR ini mula berceramah agama dan menyesali kehidupan lama mereka sebagai seorang seniman.
“Apa yang saya dapati sekarang ini, mereka (artis) hanya berceramah,” kata Zunar dalam temubual bersama The Malaysian Insider baru-baru ini.
“Fenomena ini (kemasukkan artis beramai-ramai menyertai PR) sudah berlaku beberapa bulan, apabila berada dipentas PR, mereka berceramah, kadangkala berceramah Ugama lagi
Kartunis aktif dengan parti pembangkang semenjak tahun 1998 itu merasakan tidak wajar fenomena artis berceramah ini diteruskan kerana menurutnya artis perlu terus berkarya dan hasilkan karya-karya yang kritikal kepada Barisan Nasional (BN) kerana ini lebih membantu PR daripada selama-lamanya berceramah.

MUFSIDUN.....KENA SEBIJIK...!!!

Nie pun termasuk dalam kategori MUFSIDUN jugak neh...
 
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang melabel peserta Bersih sebagai ‘mufsidun’ yang bermaksud golongan membuat kerosakan perpaduan antara kaum dan sesama umat Islam dan imej negara.

Najib berkata demikian sewaktu menyampaikan ucapan dalam Majlis Perhimpunan Perdana warga imam dan ahli jawatankuasa masjid seluruh negara di Serdang pagi semalam.

“Istilah yang digunakan Najib itu tidak tepat sama sekali, peserta yang mengambil bahagian dalam Bersih termasuklah sasterawan negara, A. Samad Said, ilmuan agama, peguam dan ahli profesional, adakah mereka semua ‘mufsidun’?” soal Mohd Nor.

Menurut Muhamad Nur, istilah ‘mufsidun’ sepatutnya digunakan dalam konteks yang ‘syumul’ iaitu secara menyeluruh, bukan hanya kerana rakyat berhimpun menuntut keadilan terus dilabel sedemikian rupa.

“Mereka yang hadir pada himpunan 28 April lalu lebih sesuai digelar ‘al-muslihun’ kerana mereka berjuang memperbaiki sistem pemerintahan negara yang semakin korup dan zalim,” katanya.
“Bukan hanya tok imam yang perlu jadi ‘muslihun’, tapi setiap orang, tak kira pengamal undang-undang, pegawai kerajaan malah pemimpin sendiri, bukannya ambil duit rakyat kemudian mengagihkan sesama keluarga mereka,” sindirnya.
 

Debat Rasuah: Mahathir vs Najib

Demi Kemuliaan Ramadhan - Hapuskan Segala Kezaliman

As-Sunnah mendidik kita agar mempersiapkan diri menghadapi ramadhan iaitu sekurang-kurangnya dua bulan sebelum Ramadhan. Ini dapat dihayati melalui doa yang sering dibaca oleh nabi SA
“Ya Allah, berkatilah kami pada bulan Rejab dan Sya’ban dan sampaikanlah kami pada bulan Ramadhan”
Islam bukan agama untuk urusan rasmi seperti yang digambarkan oleh Hujjatul Islam Imam al-Ghazali terhadap golongan al-Mutarasimun: iaitu golongan yang mengamalkan agama yang bersifat rasmi sahaja tanpa penghayatan mendalam.
Menghayati Islam sepenuh jiwa kita mampu menterjemahkan maksud Ramadhan iaitu kepanasan. Atau secara lebih mendalam ialah orang yang berpuasa akan diampunkan dosa dan disucikannya.

Hapuskan Segala Kezaliman

Pemimpin bermewah : Rakyat masih menanti bantuan JKM


Masih menanti bantuan JKM KUANTAN – Kegagalan untuk mendapatkan bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menjadikan Saadiah Abdul Rahim, 58, semakin buntu untuk menguruskan keperluan keluarganya.

Lebih membingungkan, dengan hanya bergantung pada duit pencen sebanyak RM700 dan pendapatan suaminya, Omar Mat Diah, 61 yang bekerja sebagai tukang kebun di sekolah, Saadiah juga terpaksa menanggung ibunya, Yang Peah Awang, 100, yang sudah uzur.

“Suami saya seorang orang kurang upaya (OKU) sejak mengalami kemalangan jalan raya 16 tahun lalu. Manakala ibu saya pula sudah uzur serta tidak mampu menguruskan dirinya lagi.

“Sebelum ini, pendapatan kami sekeluarga bergantung pada suami yang bekerja dengan Majlis Perbandaran Kuantan (MPK).

Duit Haram Jadah : Cybertrooper Umno dapat peruntukan RM300,000 sebulan

DALAM sebuah artikel di blog Papa Gomo, blogger kaki lucah Barisan Nasional itu mendedahkan bahawa cybertroopers upahan di bawah Unit Media Baru, UMB mendapat peruntukan sebanyak RM300,000 sebulan.

Difahamkan, dalam artikel itu Papa Gomo menggesa agar peruntukan RM300,000 dikeluarkan kerajaan kepada Unit Media Baru Umno dinaikkan lagi bagi meningkatkan keberkesanan propaganda mereka di alam maya [Papa Gomo].



Sebulan RM300,000 kali 12 bulan setahun, maka RM3.6 juta diperuntukan oleh Umno setahun untuk mengupah cybertrooper mereka menyerang di internet.

Tidak hairanlah blog-blog pro Umno bercambah bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan.

Apa yang menariknya, ada sebuah blog Umno melakukan fitnah kononnya Jingga 13 kelolaan Cikgu Fariz Musa membayar upah kepada cybertrooper Pakatan Rakyat.

Banner fitnah dibawah ini dicipta sebagai taktik "black operation".


Oleh kerana mereka dapat bayaran dan peruntukan, maka mereka sangka orang lain pun terima bayaran seperti mereka. Ternyata mereka silap.

Banner fitnah ini terkantoi apabila perkataan "Cybertroopers" digunakan. Buat pengetahuan anda Jingga 13 tidak menggelarkan ahli mereka sebagai "Cybertroopers" kerana tidak mahu menyerupai Umno.

Pra PRU : Sokongan bukan Melayu meningkat kepada PR, bukan BN


Sokongan bukan Melayu meningkat kepada PR, bukan BN KUALA TERENGGANU – Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional Pas Terengganu, Hanafiah Mat menganggap kenyataan pimpinan Umno dan Barisan Nasional (BN) bahawa sokongan masyarakat bukan Melayu meningkat adalah helah untuk menyedapkan hati rakyat.

Beliau menjelaskan, tidak berlaku perkara seumpamanya ketika ini, sebaliknya sokongan masyarakat tersebut semakin bertambah kepada pembangkang sebaik sahaja tsunami politik pada pilihan raya umum lepas.

Hanafiah berkata, sokongan itu tidak pernah menurun kerana adanya kebangkitan untuk mengubah kerajaan sedia ada.

PM PENAKUT, MENTERI DALAM NEGERI PULA LEMBAB

Oleh:  WFAUZDIN NS
SEMAKIN hampir Pilihanraya Umum, semakin gila kerja puak-puak ini.  Tidak puas dengan berita fitnah terhadap pimpinan PR, puak-puak sekutu APCO ini berterusan mencari jalan untuk memper'lembu'kan rakyat agar terus menyokong parti yang sedang nazak itu sekarang.
Memeranjatkan juga, sampai ke tahap mempergunakan pihak keselamatan untuk cuba memperbodohkan rakyat.  Kisah bagaimana seorang Pegawai dari Bukit Aman, Datuk Mohd  Sofian dengan selambanya melaporkan "Terdapat pengganas Jemaah Islamiah (JI) dan individu yang pernah dikaitkan dengan gerakan Komunis berusaha meresapi parti politik pembangkang selain cuba menjadi calon dalam PRU akan datang.  Katanya, Cawangan Khas itu mengesan beberapa elemen JI cuba meresapi PAS selain elemen gerakan Komunis cuba meresapi DAP.  Beberapa pemimpin Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan PKR juga sering berulang-alik ke Bangkok dan selatan Thailand yang dipercayai untuk mengadakan pertemuan sulit dengan beberapa bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM) di sana." (Bernama).

Ramadhan : Makanan bersih, pengguna selamat....Boikot peniaga tamak dan kotor...!!



SEJAK awal Ramadan, Nurdini Mohamad Ali, 11, teringin benar menjamah otak-otak dan air batu campur. Hasrat pelajar perempuan dari Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Binjai, Klang, Selangor itu akhirnya terlaksana selepas bapanya, Muhammad Ali Khir, 38, membeli kedua-dua juadah tersebut di sebuah bazar Ramadan selepas beberapa hari menjalani ibadah puasa.
Namun, tidak lama selepas menikmati hidangan itu, kanak-kanak tersebut mengalami muntah dan cirit-birit.
Selain Nurdini, hampir seluruh keluarga yang terdiri daripada ibu, bapa dan empat orang abangnya mengalami gejala yang sama. Keadaan Nurdini bagaimanapun jauh lebih kritikal berbanding ahli keluarganya yang lain.
Melihat keadaan Nurdini itu, Muhammad Ali segera membawa anaknya ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), di Klang, Selangor. Namun sebaik tiba di hospital, keluarganya akur dengan takdir yang ditentukan Allah apabila doktor mengesahkan Nurdini meninggal dunia. Nurdini meninggal dunia akibat komplikasi makanan tercemar.
Biarpun peristiwa itu berlalu setahun yang lalu, namun pemergian Nurdini cukup terkesan kepada ahli keluarganya. Bapa mangsa, Muhammad Ali Khir, 38, reda dengan apa yang telah menjadi ketentuan tanpa menyalahkan sesiapa.
Jauh di sudut hati Muhammad Ali, beliau berharap insiden yang serupa tidak berulang kepada orang lain. Kehilangan anaknya itu harus dijadikan iktibar oleh para peniaga yang menjalankan perniagaan makanan pada bulan Ramadan.

PARA peniaga meraih pendapatan luar biasa terutama pada bulan Ramadan. - Gambar hiasan


Jaga kebersihan

Waspada hadiah Ramadhan, SPRM beri amaran...!!


sprm JOHOR BAHRU - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengingatkan kakitangan awam agar berhati-hati menerima pemberian bersempena sambutan Ramadan sekiranya mempunyai urusan rasmi dengan mana-mana pihak.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan), Datuk Sutinah Sutan berkata, sekiranya kakitangan berkenaan terpaksa menerima pemberian berbentuk hamper dan sebagainya di majlis tertentu, mereka dinasihatkan menyerahkan hadiah itu kepada ketua jabatan masing-masing.

Dosa ‘Tanggang’ dibalas tunai....

Dosa ‘Tanggang’ dibalas tunai
INSAF...Abdul Rahman kini tinggal di Rumah Sejahtera, Batu Bertangkup.
INSAF...Abdul Rahman kini tinggal di Rumah Sejahtera, Batu Bertangkup. 
 
PADANG BESAR: “Sekarang baru saya sedar dosa saya terhadap ibu dibalas tunai, tidak perlu tunggu di akhirat,” kata Abdul Rahman Talib, 60, yang kini tinggal di Rumah Sejahtera, Batu Bertangkup, di sini, selepas diabaikan isteri dan anaknya.
Kira-kira 10 tahun lalu, ibunya, Allahyarham Lijah Kasa menghuni rumah kebajikan sama selepas Abdul Rahman terlalu mengikut kehendak isteri dan membiarkan isterinya menghalau ibunya keluar dari rumah.

JI-KOMUNIS : Kalau Menteri KDN Sendiri Tak Tahu, Tangkap Segera SB Itu!


Kit Siang bidas Najib dan Hishammuddin, persoal mengapa SB dibenar sebar berita karut

KUALA LUMPUR, 20 Julai — Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein mesti memberi penjelasan mengapa polis Cawangan Khas (Special Branch) diberi imuniti dan kebenaran untuk menyebarkan berita ‘karut’ bahawa pengganas Jemaah Islamiyah (JI) dan bekas anggota komunis telah meresap masuk ke dalam parti Pakatan Rakyat (PR) dan akan menjadi calon dalam pilihanraya yang akan datang, kata ahli parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang.

Semalam laporan Bernama melaporkan Ketua Penolong Pengarah E2 (M), Bahagian Ancaman Ekstremis Sosial Bukit Aman, Datuk Mohd Sofian Md Makinuddin dalam Konvensyen Pemimpin Muda Negara di Parlimen, telah mendakwa elemen JI sedang meresap kedalam PAS sementara elemen komunis sedang cuba untuk meresap kedalam DAP.

86pc of cops busy with paperwork, spying activities, says DAP MP

Only slightly more than one of every 10 police officers were directly involved in handling crime, said the lawmaker. — File pic
KUALA LUMPUR, July 20 ― Eighty-six per cent of the country’s crime busters are not fighting criminals but handling paperwork, “spying” activities and logistics, a DAP MP alleged today, citing figures from the Home Ministry in 2011. Bukit Bendera MP Liew Chin Tong revealed in a statement here that as of January last year, there were six uniformed police officers in non-crime sectors to every one officer tasked to tackle crime.
“Barely 14 per cent of the uniformed police force is in crime-related departments,” he said, referring to the criminal investigation, narcotics and commercial crime investigation departments in the Royal Malaysian Police (RMP).