Khamis, 5 Julai 2012

BERSIH 3.0 : Saksi lihat muka cedera, telinga berdarah


KUALA LUMPUR, 5 Julai: Seorang pegawai Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM) Khairul Anuar Pawanchik memberitahu tidak sempat memberi rawatan kepada seorang peguam yang mengalami kecederaan di muka sewaktu perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

Sebaliknya beliau hanya sempat memberikan dua helai sapu tangan untuk menutup luka di pipi peguam yang pada mulanya tidak diketahui namanya.

Beliau hanya mengecam wajah peguam itu selepas membaca akhbar Suara Keadilan beberapa hari selepas itu.

"Saya dengar seorang lelaki kata, 'saya peguam pemerhati'. Saya lihat mukanya berdarah tapi saya tak sempat beri apa-apa rawatan, cuma saya berikan dua helai sapu tangan untuk tutup mukanya.

Tony Pua: Penswastaan Di Malaysia Telah Disalahgunakan Oleh Barisan Nasional

Bukti segala janji BN ditepati......!!!!

  

Malaysia ialah sebuah negara islam. Buktinya kita ada menteri agama, boleh melaungkan azan dan memiliki banyak masjid dan surau yang kosong.
Jamil khir.


Ustazah Mashitah.
Kita diperintah oleh BN. Umno adalah sebahagian dari parti yang mengangotai BN = BARISAN NASIONAL. UMNO = wakil rakyat yang paling banyak mendapat kerusi adun dan parlimen = parti yang dianggotai oleh majoriti islam dan melayu khususnya.


Orang umno seringkali bagitau kita bahawa bn telah menepati janji mereka selama memerintah malaysia dan perjuangan umno adalah untuk ;


1. Melayu = bangsa


2. Islam = agama


3. Malaysia = tanahair


Oke. Kita dah faham. Dan kita nak ucapkan terima kasih sebab memperjuangkan seme perkara tersebut.

Umno dan hiburan.

Pengakuan berita tv3 isu rosmah mansur sebagai PM.....!!


Tiada apa lagi yang boleh dikatakan. Sejak semalam pelbagai tv telah tampil membuat pengakuan. Akhirnya.. kini giliran berita pula mengambil alih peranan mereka. Dan seperti sangkaan kita selama neh.. akhirnya seme telah terbukti sudah. Siapakah sebenarnya PM kita.

kah kah kah

Mampuihhhhhh 

Errrr tolong mengadu domba kat bloggers umno oke. Aku tunggu bloggers umno buat posting penafian.

kah kah kah

kah kah kah kah

kah kah kah kah kah

Lawak gila babii

Abby pertahan Pa s


Abby Abadi Cerita pelakon Abby Abadi menyertai parti Pas sudah lama heboh sejak keputusannya berhijrah. Tambahan pula, dia sering dilihat berada di kebanyakan ceramah anjuran Pas.

Bagaimanapun, Abby sebelum ini pernah menafi kan hal itu dan mengakui tidak berminat untuk melibatkan diri dengan mana-mana parti politik.
Namun sejak kebelakangan ini, Abby dilihat banyak mengeluarkan status yang menjurus kepada keagamaan. Tidak terkecuali mengenai perihal Pas.
Paling ketara, semalam, status terbaru di laman sosial, Facebook miliknya, terang-terangan menyokong dan mempertahankan parti Pas.

SEMAKIN LAMA NAJIB TANGGUH!!! Semakin kuat gelombang rakyat mahukan pilihanraya

http://greencastle.files.wordpress.com/2012/06/hijau1jun.jpgBahang pilihanraya makin panas malah makin lama Najib menangguhkan pembubaran parlimen, semangat rakyat semakin membuak-buak marahkan Umno/Bn. 

Sahabat jamaah dari kawasan bagi tahu penulis, setiap aktiviti yang jamaah kawasan anjur mendapat sambutan luar biasa. Jika dulu ceramah yang menarik kehadiran ramai hanya jika penceramah popular PR yang datang ceramah.

Namun sekarang, letaklah siapa pun penceramahnya. Rakyat akan keluar untuk memenuhi kawasan ceramah. Bukan hanya ceramah perdana, ceramah kelompok pun boleh capai kehadiran lebih 500 orang. 

Talam’s debt recovery exercise revisited

Oleh Dr Dzulkefly Ahmad

[The following was first published in April 2010, and is being republished here in the wake of the recent accusations against the Selangor state government. -Ed.] Lest you’ve missed this ‘essay’ especially for YB Labis and his Umno’s counterparts, avail yourself the opportunity to be ‘enlightened’ by my little effort back in April 2010. – MP for Kuala Selangor.

Dialog dengan Jin Zouzoula tentang Iblis, Dajjal, Illumaniti, Pemimpin Arab, Malbars

Hishammuddin nafi kadar jenayah meningkat...ha..ha..dia ni nak jual sape erk..!!!!

Datuk Seri Hishammuddin KUALA LUMPUR - Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein hari ini menafikan dakwaan awam bahawa wujud peningkatan kadar jenayah di negara ini.
  
Beliau berkata rekod polis tidak menunjukkan sebarang peningkatan kadar jenayah seperti didakwa oleh pihak-pihak tertentu.
  
Kepentingan awam semasa dalam isu jenayah telah membentuk satu persepsi bahawa kadar jenayah semakin meningkat khusus menerusi media sosial, katanya ketika mengulas komen beberapa pihak tertentu bahawa indeks jenayah rendah yang dilaporkan oleh kementerian tidak menggambarkan keadaan kadar jenayah sebenar.

Kalau ini pun mata anda tertipu


SELCAT tolak pembangunan di padang PKNS

A place of dignity

APA HUKUM BAWA LARI MINYAK MILIK KLATE - UST AZHAR IDRUS

SUHAKAM mula siasat perhimpunan BERSIH 3.0

Asian Women Leadership UniversityAWLU Chose Penang

Cops probe Teoh Beng Hock play

TAHUKAH ANDA : Skim Mikrokredit Wanita Ladang (WALA)

BN Pengecut Amal Politik Bunuh Karektor

SHAH ALAM 5 JULAI : Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail meluahkan rasa kesal atas tindakan politik tidak bermaruah secara berterusan yang diamalkan oleh BN.
Tegas Dr Wan Azizah, episod terbaru serangan politik ke atas Adun Kota Laksamana, Melaka, Betty Chew Gek Cheng menunjukkan corak jelas pembunuhan watak yang berterusan terhadap musuh-musuh politik BN.
Ia menunjukkan bahawa pemimpin BN sepenuhnya bankrap idea dan tidak berupaya untuk menawarkan agenda dasar yang baik kepada rakyat Malaysia.
“Serangan terhadap Betty Chew adalah perbuatan pengecut yang bertujuan untuk mengaibkan seorang wanita dan keluarganya.

Teater Beng Hock: Mengapa polis ganggu penerbitnya?


KUALA LUMPUR, 5 JULAI: Tindakan polis memanggil penerbit teater “Beng Hock”,  Faisal Mustafa, ke Balai Polis Jinjang pada 3 Julai lalu menimbulkan tanda tanya ramai pihak. Ini kerana pementasan tersebut tidak memerlukan permit polis kerana ia dipentaskan secara percuma di tempat persendirian.
Menurut Penolong Setiausaha Publisiti DAP, Teo Nie Ching, kepada pemberita dalam sidang medianya, pihak polis tidak mempunyai apa-apa alasan untuk menghalang teater ini dipersembahkan kepada umum selagi ia tidak menyalahi undang-undang.
Beliau difahamkan bahawa Faisal telah menerima panggilan dari Balai Polis Jinjang untuk ke sana jam 2.30 petang 3 Julai lepas manakala seorang pegawai yang bekerja di tempat teater itu bakal dipentaskan KLPAC juga menerima panggilan sama tetapi tidak dipanggil ke balai.

Najib tangguh PRU kerana Scorpene – Akhbar Kanada

Satu rencana akhbar The Vancouver Sun pada 3 Julai lalu menyatakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menangguhkan rancangan mengadakan pilihan raya umum  kes rasuah Scorpene.
Rencana ditulis Jonathan Manthorpe itu melaporkan Setiausaha Parlimen Najib memaklumkan pilihan raya hanya akan diadakan selepas tamat mandat lima tahun pada Mac 2013, walaupun sebelum ini sumber dalam Umno mengatakan ia akan diadakan Julai.
Lebih teruk bagi Najib, tulis Jonathan, dokumen siasatan polis Perancis menunjukkan firma pertahanan Perancis, DCNS membayar USD$45 juta untuk mendapatkan dokumen sulit Tentera Laut Malaysia.
“Pembangkang Malaysia berkata jika dakwaaan itu benar, penjualan dokumen sulit yang memberi kelebihan kepada DCNS dalam tender kapal selam itu adalah satu pengkhianatan.
“Masalah Najib yang bertimpa-timpa diberatkan lagi apabila 133 fail hasil serbuan Unit Anti-Jenayah Terancang Polis Kehakiman Perancis ke pejabat DCNS di Paris dibocorkan kepada laman Asia Sentinel.

"Mereka paling mencegah kezaliman raja"

Dr Mohd Asri Zainul Abidin

DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN ‘Mereka paling mencegah kezaliman raja-raja’ adalah perkataan sahabah Nabi s.a.w ‘Amr bin al-‘As ketika mengulas tentang kelebihan bangsa Rome ataupun bangsa Eropah ini. Saya teringatkan perkataannya apabila tiga hari lepas (Selasa 3 Julai) saya terbaca dalam Akhbar Daily Mirror kritikan dan pendedahan mengenai belanja perjalanan keluarga DiRaja Britain. Dengan tajuk ‘Royal Family’s travel bill set rise higher’. Setiap anggota keluarga yang berbelanja dengan wang Negara didedahkan. Perjalanan mereka dan berapa wang negara yang telah digunakan seorang demi seorang. Antaranya Daily Mirror laporkan: “July 2011 Prince William and Kate spent £54,410 returning from LA with their staff of seven after touring Canada and California. A source said they paid business class fares for first class flights”.
Banyak lagi pendedahan yang dibuat sebagai bantahan ke atas keluarga Diraja itu menggunakan wang awam. Walaupun kadangkala yang digunakan itu kelihatan tidaklah begitu besar. Peningkatan belanja Queen Elizabeth juga dipertikaikan. Padahal jika kita teliti Queen British itu membayar cukai harta seperti rakyat yang lain. Namun, sikap adil dan demokratik membolehkan rakyat mengetahui dan menyemak sesiapa sahaja yang terbabit dalam salahguna wang awam. Laporan itu menyimpulkan “The figures mean she (The Queen) costs the British population 52p per head, excluding the cost of her security and police protection”.

Where is Women's minister Najib Razak, why isn't he speaking up for Betty Chew

Azizah: Where is Women's minister Najib Razak, why isn't he speaking up for Betty Chew Parti Keadilan Rakyat president  Dr Wan Azizah Wan Ismail slammed Prime Minister Najib Razak's government for its "continuous gutter politics", calling on DAP's Betty Chew to be brave in her dark hour against the torrent of vicious slanders from the BN leaders.
"The attack on Betty Chew is a cowardly act aiming to humiliate a woman and her family. I pray for her to remain strong and continue to stand firm in the midst of these unethical and irresponsible attacks,” Wan Azizah said in a statement.
Expressing her outrage and regret, Azizah denounced Najib, who is also the Women's minister, for failing to speak up against the sexist and intimidating nature of the BN tactics deployed to discredit Penang Chief Minister Lim Guan Eng through his wife.
The PKR president called on all politicians to uphold and respect the dignity of women. She also appealed to women leaders from the BN to speak out in solidarity for a "clean and healthy political space for women".
Churlish and cowardly conduct

Witness: I saw policeman holding up a gun in Bersih 3.0

The traffic policeman was allegedly controlling the bike with one hand.

KUALA LUMPUR: The role of the traffic police in controlling the crowd during the Bersih 3.0 rally has come under scrutiny again.
This time, it was the role of one officer who was allegedly holding up a gun while approaching protesters along Jalan Raja Laut.
Veteran army officer, Khairul Anuar Pawanchik, 60, said that he witnessed this when he was on duty during the rally on April 28.
“Around 3pm to 4pm at Jalan Raja Laut, I saw about 15 to 20 traffic policemen who came riding on their bikes. The leader of the pack was holding up his gun to the sky while standing on his bike. He was controlling the bike with one hand.

AES: Niaga kesalahan rakyat untuk kayakan kroni?


KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menyifatkan tindakan kerajaan melantik syarikat berkaitan MCA untuk kontrak projek saman pengangkutan Sistem Penguatkuasaan Automatik (Automated Enforcement System – AES) adalah sebagai memperdagangkan kesalahan rakyat untuk kekayaan kroni.

Beliau merujuk kepada tiga peringkat sasaran keuntungan yang telah dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak iaitu pihak kerajaan dengan syarikat Ates Sdn Bhd dan Beta Tegap Sdn Bhd.

"Terdapat tiga peringkat yang dipersetujui iaitu jika saman dikeluarkan sebanyak 6 juta maka syarikat tersebut mendapat 18 peratus, jika 10 juta saman dikeluarkan syarikat mendapat 19 peratus.

"Manakala jika 16 juta saman dikeluarkan, sebanyak 21 peratus diperolehi oleh syarikat tersebut dari RM300 yang dibayar oleh setiap pesalah trafik," jelasnya ketika dihubungi Harakahdaily.

‘Asalkan Bukan Najib’ – Interpretasi kekecewaan terhadap pentadbiran perdana menteri

Karya terawal Shahbudin, Najib Perdana Menteri Terakhir. – Foto oleh Choo Choy May
KUALA LUMPUR, 5 Jul — Selepas menerbitkan dua buah buku kontroversi melibatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang bertajuk, “Najib PM terakhir” dan “Kesalahan-kesalahan Najib”, penulisnya, Shahbudin Husin kini menerbitkan buku terakhir beliau sebagai ahli Umno bertajuk “Asalkan Bukan Najib.” Shahbudin yang berusia awal 40-an itu menjelaskan buku terbarunya itu merupakan kesinambungan daripada dua bukunya sebelum ini yang telah pun mendapat tempat di hati masyarakat, terutamanya generasi muda yang gemar melihat perkembangan politik di negara ini.
Karya terbaru dengan 300 muka surat ini dikeluarkan demi mengajak pembaca dan rakyat Malaysia untuk menilai semula rasionalnya Najib sebagai perdana menteri malaysia dengan begitu banyak isu yang dilihatnya tidak diselesaikan, sebaliknya Najib lebih gemar menggunakan pendekatan “tunggu dan lihat”.

Penyertaan pelbagai pihak bukti PAS untuk semua


KOTA BHARU: Perjuangan PAS bukan sahaja menjadi ikutan masyarakat pelbagai kaum dan rakyat  peringkat usia, sebaliknya golongan selebriti dan artis juga turut berminat menyertai parti itu kerana wadah perjuangannya berteraskan Islam.

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa (gambar), berkata perkembangan itu dapat dilihat bukan hanya PAS memperjuangkan Islam, sebaliknya parti itu turut mengamalkan dasar terbuka untuk semua termasuk menerima golongan itu untuk bersama.

Beliau yang juga anggota exco kerajaan negeri, seterusnya berkata penyertaan golongan itu lebih meyakinkan lagi perjuangan PAS yang berlandaskan Islam tidak akan menghalang karektor mereka sama ada sebagai penyanyi atau seumpamanya.

Untung ‘Atas Angin’ RM508 Juta Bina Asrama, Mana Penjelasan Umno

SHAH ALAM 5 JULAI : PKR Selangor hari ini mencabar Datuk Seri Noh Omar memberikan penjelasan berhubung dakwaan ada pemimpin Umno Selangor yang diberikan kontrak pembinaan asrama pusat pengajian tinggi dan mendapat keuntungan ‘atas angin’.
Ketua Penerangan PKR Selangor, Shuhaimi Shafiei pemimpin itu didakwa mengaut keuntungan sebanyak 524 peratus atau RM508 juta dibandingkan dengan kosnya hanya RM94 juta.
“Ia dilakukan di atas tumpahan air mata siswa dan siswi anak negeri Selangor dan seluruh negara.
“Sila jawap persoalan ini, pemimpin Umno dari Permatang usahlah mendabik dada kononnya ‘menjaga’ Unisel. Tunggu sahaja sidang dewan akan datang,” tegas Shuhaimi dalam kenyataan medianya.
Ujar Shuhaimi, pemimpin Umno diseru untuk tidak berlagak cuba menjadi jaguh dalam isu Unisel, Kuis atau mana-mana institusi pengajian tinggi di Selangor.

'PM bimbang skandal LRT gugat kedudukan'

'
 
Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli melihat siasatan terhadapnya - kerana mendedahkan dokumen projek sambungan LRT didakwa bernilai RM1 bilion - disebabkan kebimbangan perdana menteri terhadap kemungkinan dakwaan itu menggugat kedudukannya.

NONEKatanya, tindakan menubuhkan pasukan khas polis untuk menyiasat kebocoran maklumat itu, seperti dumumkan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Datuk Seri Bakri Zinin mengesahkan dokumen berkaitan asli.

"Kenyataan Bakri semalam mengesahkan dua perkara: Bahawa dokumen-dokumen Kementerian Kewangan termasuk minit yang ditandatangani oleh Najib dan dokumen lain berkaitan tender tersebut adalah benar dan asli.

"(Ia juga mengesahkan) bahawa Najib bimbang skandal ini bakal menggugat kedudukan beliau apabila maklumat mengenainya tersebar luas," katanya.

BERSIH 3.0: Saksi lihat peguam, peserta cedera

Seorang pegawai Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM) Khairul Anuar Pawanchik berkata beliau tidak melihat kejadian yang menyebabkan seorang peserta perhimpunan mengalami kecederaan semasa BERSIH 3.0 pada 28 April lalu.

Pegawai komunikasi dan simpanan PBSM itu berkata beliau melihat individu berkenaan telahpun dalam keadaan berdarah di satu lokasi di Jalan Tun Perak, ketika beliau selesai bertugas pada kira-kira jam 6.30 petang.

Khairul Anuar berkata, peserta perhimpunan berketurunan Cina itu mengalami kecederaan di bahagian telinga yang "nampak seolah-olah macam terhiris".

"(Saya nampak) kecederaan yang dihadapi tetapi tidak nampak (bagaimana) kejadian itu (berlaku)," katanya dalam sidang pendengaran awam berhubung perhimpunan BERSIH 3.0 Duduk Bantah di ibu pejabat Suhakam petang ini.
'Kawat duri untuk perang'

LRT: Utamakan keselamatan rakyat, Rafizi gesa polis


rafizi ramli SHAH ALAM - Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata, tindakan polis yang kelihatan lebih mementingkan kerajaan Barisan Nasional (BN)-Umno berbanding keselamatan rakyat bakal mengundang bahaya kepada jutaan pengguna ekoran keengganan penguatkuasa itu menyiasat Perdana Menteri.

Menurut beliau, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Zinin menolak mentah-mentah dari menyiasat campurtangan Perdana Menteri dalam anugerah kontrak kerja-kerja pembinaan tambahan LRT laluan Ampang, sebaliknya segera menubuhkan pasukan khas mahu menyiasat kebocoran maklumat sulit negara apabila dokumen tender diketahui umum.

“Saya kesal dengan kenyataan Mohd Bakri kononnya kebocoran maklumat sebegini menjejaskan keselamatan dan kepentingan negara.

Terdesak : Blog Rafizi Ramli digodam

KUALA LUMPUR, 5 Julai – Blog pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli yang beralamat www.rafiziramli.com disedari digodam oleh pemiliknya bermula pukul 11 pagi tadi.
Rafizi meningkat naik dalam PKR dan Pakatan Rakyat (PR) berikutan dengan pendedahan skandal NFC sehingga menyebabkan, menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Jalil terpaksa meletak jawatan.
Pengarah strategi PKR itu percaya, blognya digodam akibat daripada dokumen-dokumen sulit - dimuat naik ke blognya termasuk membabitkan minit mesyuarat yang ditandatangani oleh perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak dan dokumen-dokumen kementerian kewangan.
“Saya percaya serangan terhadap blog saya akibat daripada dokumen-dokumen yang dimuat naik berkaitan dengan kerja-kerja pembinaan tambahan LRT laluan Ampang.

Pemuda DAP: MCA Melaka ‘ahli politik kelas bawahan’

KUALA LUMPUR, 5 Jul – Pemuda Sosialis DAP hari ini menyelar Ketua MCA Melaka kerana menggunakan Dewan Undangan negeri untuk menuduh Lim Guan Eng sebagai penipu besar, dan menggelarkannya sebagai “tindakan politik terdesak” dan penyalah gunaan imuniti perundangan.
Isnin lalu, MCA Melaka dan Adun Duyong, Datuk Gan Tian Loo diberikan kebenaran oleh Speaker Datuk Othman Muhamad untuk mencabar wakil Betty Chew bagi menjawab pertuduhan bahawa suaminya, Lim mempunyai hubungan dan beliau telah menyerang bekas pembantunya berhubung perkara itu.
“Kami cabar beliau (Gan) jika ada bukti, untuk mengulangi tuduhan itu di luar Dewan. Jadi Lim Guan Eng dan Betty boleh mengambil tindakan perundangan dan perkara ini diselesaikan di mahkamah,” kata Anthony Loke (gambar), ketua gerakan tersebut.

Kelab Seks : Kelab Taat Suami terbit panduan seks baru



 
Selepas menggemparkan negara dengan buku Seks Suci Islam, Kelab Taat Suami (KTS) kali ini tampil dengan satu lagi penerbitan berhubung seks yang dinamakan Risalah Roh Suci dan Seks Suci Islam.

Wakil penasihat KTS Fauziah Ariffin dalam satu sidang media hari ini berkata, penerbitan baru setebal 24 halaman itu khusus untuk bacaan orang ramai dan tidak terhad kepada ahlinya.
NONEMenurut Fauziah, risalah itu menekankan tentang pentingnya seorang isteri untuk taat kepada suami kerana ia merupakan tuntutan agama yang diwajibkan Tuhan.

"Kita secara terus terang cerita bahawa seorang wanita sangat diminta Tuhan jadi isteri baik. Itu tuntutan Allah bukan suami yang tuntut pun.

"Itu yang menjadikan suami berpuas hati dan dapat halang suami daripada melakukan maksiat," kata Fauziah.

Menurutnya lagi, manfaat daripada panduan ringkas dengan harga RM15 itu akan hanya dapat diperolehi jika pembaca menekuninya dengan fikiran yang terbuka.

"Kalau kita baca dengan fikiran terbuka tnpa prejudis, kita akan dapati ia sangat berguna untuk orang yg sudah berumahtangga," kata Fauziah.

DON'T COMPARE yourself to Guan Eng: "LOW-CLASS" Soi Lek told not to be proud of his sex CD

DON'T COMPARE yourself to Guan Eng: "LOW-CLASS" Soi Lek told not to be proud of his sex CDDAP's youth wing lambasted MCA leaders including Chua Soi Lek for their recent 'dirty trick' in making use of the legal immunity afforded by a state assembly sitting to smear Penang Chief Minister Lim Guan Eng and his wife Betty Chew.
“There’s no video about Lim Guan Eng. So don’t compare Lim Guan Eng to yourself,” DAPSY chief and Rasah MP Anthony Loke told a press conference on Thursday.
He was referring to Soi Lek, the MCA president, who had rubbed the public the wrong way with a smug repartee that he was better compared to Guan Eng as he had the "courage" to admit his adultery.
The boorish remark created a public howl, with pundits saying it showed he had not repented despite being caught red-handed for cheating on his wife - denting the MCA's and Malaysia's image - but he was even proud enough to boast about it.
Praising himself for his adultery confession

Nik Aziz bantah hasrat Anwar bersara

SHAH ALAM – Hasrat Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mahu bersara dari dunia politik sekiranya Pakatan Rakyat (PR) gagal menawan Putrajaya pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) dibantah oleh pemimpin tertinggi Pas.

Mursyidul Amnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, beliau kurang bersetuju dengan hasrat Anwar tersebut yang mahu kembali menjadi pendidik kerana katanya perjuangan di medan politik itu juga adalah mengajar.

“Bezanya medan politik mengajar rakyat, medan akademik mengajar mahasiswa.

“Justeru, saya kurang bersetuju jika dengan hasrat beliau untuk bersara dan kembali mengajar. Berjuanglah di medan politik dan teruskan perjuangan mengajar rakyat!” katanya dipetik dari laman Facebooknya semalam.

Umno: 'Hak Anwar Ibrahim jika mahu bersara'


Ahmad Maslan SHAH ALAM - Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan berkata, hasrat Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menimbangkan untuk bersara jika gagal menawan Putrajaya adalah hakKetua Pembangkang itu untuk melakukan apa yang difikirkan terbaik untuk dirinya.

Menurut Ahmad, kenyataan Anwar tersebut, yang dibawa oleh Financial Times, mungkin juga bertujuan untuk memberitahu penyokongnya bahawa PRU13 adalah yang terakhir baginya setelah beliau menyebarkan pelbagai manifesto dan perlu bekerja bersungguh-sungguh.

1MALAYA : The Store buat promosi Carsberg sempena Ramadhan


PETALING JAYA: Langkah sebuah pasaraya di Sri Petaling membuat promosi arak Carlsberg dengan meletakkannya 'Ramadhan Sale' menyemarakkan darah umat Islam menjelang Ramadhan ini.

Iklan itu yang kemudiannya dimasukkan dalam facebook sekejap sahaja sudah menerima puluhan komen dari pengguna laman sosial itu.

Posting gambar iklan ini dibuat melalui facebok milik Lajnah Penerangan Dppsa (Dewan Pemuda PAS Shah Alam) dan beberapa pemilik lagi  telah mendapat pelbagai reaksi dari orang ramai.

Ramai yang marah-marah namun ada juga yang agak rasional dengan berkata, mungkin ianya dibuat oleh orang Bukan Islam yang tidak faham.

Oleh itu, mereka yang terjumpa iklan sebegini sepatutnya terus membuat bantahan kepada pihak pengurusan pasaraya ini.

Iklan ini seumpama promosi daging babi panggang yang dibuat oleh akhbar MCA, The Star dalam bulan Ramadhan yang lalu.

BERSIh 3.0 : Saksi trauma, rasa terhina dikasari polis

KUALA LUMPUR: Seorang bekas pekerja swasta, Baharudin Hashim berkata, beliau mengalami trauma selepas ditangkap, dipukul dan diseret beberapa meter oleh polis sewaktu perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

Baharudin, 52 berkata, beliau berasa malu, bodoh, dan terhina diperlakukan sedemikian menyebabkan beliau lewat membuat laporan polis berhubung insiden kekasaran itu.

Hampir seminggu selepas kejadian itu, barulah beliau berani membuat laporan polis selepas disarankan Lawyers For Liberty (LFL).

BERSIH 3.0 : Polis rampas kamera wartawan, dakwa saksi

NONESeorang pesara Baharudin Hashim mendakwa beliau melihat anggota polis merampas kamera wartawan dan memberi amaran kepada petugas media yang cuba merakam gambar ketika pasukan itu menyuraikan perhimpunan BERSIH 3.0, 28 April lalu.

Baharudin memberitahu pendengaran awam oleh Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) hari ini bahawa beliau melihat perkara itu ketika berada di Wisma Kraftangan, berdekatan Masjid Jamek di Jalan Tun Perak.

"Ada yang kena rampas (kamera), diambil, diberi amaran. 'Kalau ambil juga kena rampas'," katanya dalam sesi berkenaan.

Cops caused violence at Bersih rally, Suhakam inquiry told

KUALA LUMPUR, July 5 — Riot police fired tear gas and water cannons during the April 28 Bersih rally, leading to violent clashes with protesters, and the situation was made worse by the use of barbed wire around Dataran Merdeka as it led to injuries to scores of demonstrators, a Human Rights Commission (Suhakam) inquiry was told today.
One witness told the inquiry that the barbed wire used by the authorities at Dataran Merdeka was usually used in war zones.
"According to my experience, it is the most dangerous barbed wire," retired soldier Khairul Anuar Pawanchik told the inquiry.
He also told the Suhakam panel that he saw a man with his ear dangling from his head, and that he was sure it had been caused by the barbed wire used to sela off Dataran Merdeka.

BERSIH 3.0 : Saksi dakwa dipukul, ditendang anggota polis

NONESeorang pesara Baharudin Hashim mendakwa beliau ditendang dan dipukul oleh anggota polis yang menangkapnya sewaktu pasukan keselamatan itu menyuraikan peserta perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April lalu.

Saksi yang memberi keterangan di pendengaran awam Suruhanjaya Hak Asasi Manusia itu berkata, beliau pada waktu itu berada di Wisma Kraftangan, berdekatan Masjid Jamek di Jalan Tun Perak.

Katanya, beliau melihat bahawa anggota polis yang menahannya itu memakai tanda nama tetapi tidak sempat membaca pengenalan diri tersebut.

"Mereka orang muda. Saya ada nampak tanda nama, tapi tak sempat nak baca... Mereka tangkap dengan mencekak kepala (saya).

Talam : DAP mahu londeh dakwaan MCA esok

NONEDAP hari ini turut serta dalam pertelingkahan berhubung dakwaan penyelamatan Talam Corp Bhd berjumlah RM1 bilion antara MCA dan kerajaan Selangor melalui perakaunan rumit.

Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua berkata, beliau akan menunjukkan kesilapan fakta terhadap dakwaan MCA esok, sekali gus "melondehkan" Ketua Biro Profesional Muda MCA Chua Tee Yong yang membuat kenyataan itu.

Bagaimanapun, sebagai permulaan, Pua menjelaskan, musuh politiknya itu telah membuat dua kesalahan dalam sidang media Selasa lalu.

Sambil menolak dakwaan Chua bahawa penstrukturan semula hutang Talam oleh kerajaan seclangor merupakan bailout (langkah menyelamatkan), Pua berkata syarikat itu sebenarnya menyelesaikan penstrukturan kewangan yang diminta Bursa Malaysia pada Julai 2009.

"Ia berbulan-bulan sebelum kerajaan negeri terlibat sama, iaitu pada penghujung tahun itu," tambahnya.

Beliau juga berkata Talam tidak pernah dikelaskan sebagai "syarikat PN17" dan tidak pernah digantung daripada bursa seperti didakwa Chua.

Skandal LRT Ampang: Siasat Najib bukan Rafizi


KUALA LUMPUR: Presiden PKR Datuk Sri Dr Wan Azizah Wan Ismail (gambar) menyelar tindakan pihak polis melakukan siasatan terhadap Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Menurutnya, tindakan terbaru terhadap Rafizi yang sebelum ini mendedahkan butir-butir kontrak LRT Ampang itu lebih kepada melindungi mereka yang berkuasa.

"Ini jelas menunjukkan bahawa siasatan peringkat tinggi pihak polis terhadap Rafizi adalah bertujuan untuk melindungi PM dan untuk menakut-nakutkan serta mengganggu Rafizi.

"Rafizi telah mendedahkan penyelewengan dana. Beliau sepatutnya dipuji dan bukannya ditindas," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Didakwa fitnah Sultan Johor, Uncle Seekers direman 4 hari


Uncle Seekers JOHOR BAHARU - Polis hari ini mendapat perintah tahanan reman empat hari ke atas pengkaji aktiviti paranormal, Syed Abdullah Syed Hussein Al-Attas atau lebih dikenali sebagai Uncle Seekers bagi membantu siasatan berhubung penyiaran artikel dalam blognya yang didakwa memfitnah Sultan Johor Sultan Ibrahim.
  
Perintah tahanan reman mengikut Seksyen 117 Kanun Acara Jenayah terhadap pengendali blog www.uncleseekers.blogspot.com dan dan juga teman wanitanya itu dibacakan Majistret Md Isa Mohamed di Mahkamah Majistret, di sini, petang tadi.
  
Kedua-dua mereka ditahan polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah Nusajaya pada kira-kira pukul 9.45 malam tadi di Tol Senawang, Negeri Sembilan untuk siasatan mengikut Seksyen 8(1)(d) Akta Rahsia rasmi 1972.
  
Ahad lepas, 30 individu membuat laporan polis terhadap Syed Abdullah berhubung penulisan di dalam blognya yang dikatakan berunsur provokasi, hasutan dan mengaibkan Sultan Johor. - Bernama

Will a live telecast push Najib-Anwar debate?

Arafat's Widow Wants Body Exhumed

PKR nafi keluar surat tunjuk sebab kepada MB

Bersih 3.0 inquiry panel visits Dataran Merdeka

Siti Aishah: Najib dan Zahid akan disapina beri keterangan di mahkamah Perancis.

Sidang Media Yb Dato' Hj Husam Musa

Bumi firm blames Bank Negara for arbitration delay

DAP to 'strip MCA's RM1bil claims naked' tomorrow

TUNKU HARMY - UMNO-lah Pemusnah Institusi Raja-Raja

Skandal projek LRT: Usaha Najib takutkan saya sia2 – Rafizi

KUALA LUMPUR 5 Julai: Ketangkasan polis menubuhkan pasukan khas kononnya bagi menyiasat dokumen skandal projek Transit Aliran Ringan (LRT) Ampang mengesahkan persepsi rakyat bahawa pasukan itu mengutamakan Umno berbanding keselamatan rakyat, kata Rafizi Ramli.
Pengarah Strategi KEADILAN itu berkata, sehingga kini polis enggan menyiasat dokumen sulit mengenai strategi dan kekuatan pertahanan negara yang dijual kepada syarikat asing seperti didedah di Mahkamah Perancis baru-baru ini.

‘Barbed wire used meant for war zones’

The barbed wire used at the Bersih 3 rally is not suitable to be used against the public, an army veteran told Suhakam today.

KUALA LUMPUR: Some of the barbed wire used to cordon off Dataran Merdeka during the Bersih 3.0 rally on April 28 is normally only used in instances of high conflict and not to cordon off the public.
Former army man Khairul Anuar Pawanchik said that the barbed wire – known as razor blade barbed concertina wire – should not have been used in the first place.
He told this to the Suhakam public inquiry panel investigating human rights abuse during the rally.
“The army usually uses them for defence against the enemy. It is used to delay or slow down the enemy. It is not supposed to be used against the public or on the road.

PKR nafi beri surat pada MB S’gor

Tidak benar laporan tersebut. Malah parti tidak mengeluarkan sebarang surat tunjuk sebab kepada MB Selangor, kata Saifuddin Nasution melalui SMS kepada FMT.
PETALING JAYA: Parti Keadilan Rakyat (PKR) menafikan laporan bahawa parti itu mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berhubung isu Setiausaha Politiknya, Faekah Husin.
Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail menyangkal laporan seperti yang dikeluarkan sebuah akhbar berbahasa Cina hari ini.
“Tidak benar laporan tersebut. Malah parti tidak mengeluarkan sebarang surat tunjuk sebab kepada Menteri Besar Selangor,” katanya melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada FMT.
Akhbar itu memetik sumber berkata, mesyuarat biro politik PKR pada Ahad lalu mencapai keputusan untuk mengeluarkan surat kepada Abdul Khalid.

PKR Kesal Polis Enggan Siasat Skandal LRT Ampang

SHAH ALAM 5 JULAI : PKR hari ini mendakwa Polis Diraja Malaysia (PDRM) lebih mementingkan kekuasaan Umno-BN berbanding keselamatan rakyat.
Rafizi Ramli berkata, tindakan polis yang menolak mentah-mentah dari menyiasat campur tangan Datuk Seri Najib Razak dalam anugerah kontrak kerja-kerja pembinaan tambahan LRT laluan Ampang adalah dikesali.
Tetapi dalam masa sama menubuhkan pasukan khas menyiasat kebocoran maklumat sulit negara apabila dokumen tender mula diketahui umum hanya mengesahkan persepsi rakyat bahawa polis meletakkan kepentingan Umno-BN mengatasi segala-galanya.

Pesanan Anwar minta jentera parti gandakan usaha – Izzah

PETALING JAYA 5 Julai: Naib Presiden KEADILAN, Nurul Izzah Anwar berkata, pertimbangan Datuk Seri Anwar Ibrahim ‘bersara’ jika Pakatan Rakyat (Pakatan) gagal menawan Putrajaya merupakan pesanan beliau supaya seluruh jentera parti bekerja keras untuk memenangi Pilihan Raya Umum Ke 13 (PRU13).
Ahli Parlimen Lembah Pantai itu berkata, pimpinan tertinggi parti telah berusaha sedaya upaya melalui pelbagai program dan kempen dengan harapan Pakatan berjaya mengambil alih pentadbiran negara.
“Justeru, kita mahu mereka yang berada di akar umbi bersama-sama menggandakan usaha supaya impian ini tercapai,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN di sini, hari ini.
Kelmarin, ketika diwawancara Financial Times, Ketua Pembangkang membayangkan, beliau akan ‘bersara’ daripada politik jika Pakatan tidak berjaya menawan Putrajaya pada pilihan raya akan datang.

Fitnah MCA di Selangor dan Pulau Pinang, apa yang BN cuba alih pandangan?


KUALA LUMPUR, 5 JUN: Rentetan dari dua tuduhan palsu serentak oleh MCA terhadap kerajaan Selangor dan Pulau Pinang, kedua-duanya pimpinan Pakatan Rakyat, Pemuda DAP hari ini mengutuk tindakan kotor tersebut dengan menyifatkannya sebagai satu konspirasi politik.
Merujuk kepada fitnah yang dilemparkan, Ketua Pemuda DAP Kebangsaan Anthony Loke berkata, Pengerusi MCA Melaka Gan Tian Loo telah menyalah guna imuniti yang ada di Dewan Undangan Negeri Melaka dengan mengeluarkan pertuduhan terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan isterinya Betty Chew.
“Lim Guan Eng telah mencabar beliau untuk mengulangi pertuduhannya di luar Dewan Undangan Negeri tetapi sehinnga sekarang beliau dan MCA gagal untuk melakukannya.
“Ini menunjukkan beliau tidak berani untuk mengulangi pertuduhannya kerana tidak mempunyai sebarang pukti terhadap tuduhannya. Sekali lagi kami mencabar beliau sekiranya beliau serius terhadap pertuduhannya, sila ulangi pertuduhan tersebut di luar supaya Lim Guan Eng dan Betty Chew boleh mengambil tindakan undang-undang terhadapnya,” katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.
Menurutnya, sekiranya gagal mengulangi pertuduhan tersebut, Gan Tain Loo akan dilihat oleh semua pihak sebagai seorang ahli politik yang bacul dan pembohong.

Today in History for July 5th

Umno Perak gadai tanah Orang Melayu

Chua Soi Lek Should Prove His Courage

PKR desak Kementerian Pengangkutan perjelas mengapa kecacatan MIP-2 masih belum dibaiki


PETALING JAYA, 5 Julai — Naib presiden PKR, YB Nurul Izzah Anwar (gambar) hari ini menuntut agar Kementerian Pengangkutan menjelaskan mengapa kecacatan sistem Malaysian Air Traffic Services Modernization Programme (MATSMP) Improvement Phase 2 (MIP-2) yang dinaiktaraf syarikat Selex Sistemi Integriti (SELEX) dan Advanced Air Traffic Systems (M) Sdn Bhd (AAT) masih belum diperbaiki.
Dalam sidang akhbar di ibu pejabat PKR, ahli parlimen Lembah Pantai itu mempersoalkan mengapa Menteri tidak menjawab soalan parlimennya pada 12 Jun lalu tentang kos keseluruhan naik taraf sistem yang berjumlah RM 128.4 juta ini dan keberkesanannya.

Marina Bay Pulau Pinang akan ditutup?

Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang mendesak kerajaan menjelaskan status Marina Bay, Pengkalan Weld Pulau Pinang yang dikhabarkan akan ditutup.

Timbalan Pengerusi Lajnah Pengguna dan Alam Sekitar dewan itu, Dzulfahmi Bakar berkata pihaknya mendapat maklumat bahawa pihak pengurusan Marina Bay tidak mampu untuk menanggung kos penyelenggaraan yang tinggi.

Perkara itu juga katanya sedang heboh diperkatakan dan menjadi kebimbangan di kalangan pekerja di situ.

"Desas-desus ini sangat membimbangkan oleh kalangan pekerja Marina Bay khususnya pekerja secara kontrak, yang risau akan hilang hasil pendapatan untuk menyara keluarga mereka," katanya.

Selain pihak kerajaan, pihaknya juga turut menuntut Pengerusi Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang Datuk Seri Chua Soi Lek membuat penjelasan secepat mungkin.

Emel 1Malaysia: Mengapa beri kepada Tricubes?


KUALA LUMPUR: Tricubes Bhd yang mendapat projek emel 1Malaysia daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada April 2011 ternyata bersandarkan kepada kronisme sebagaimana didakwa sebelum ini.

Malah di awal pemberian projek yang bernilai RM 50 juta kepada syarikat terbabit sudah mendapat kritikan hebat kerana dikatakan mempunyai masalah kewangan.

Mengulas perkara itu, Ahli Parlimen Tumpat Datuk Kamarudin Jaffar (gambar) meminta kerajaan memandang berat akan reaksi yang jelas diberikan sebelum ini.

"Mengapa perlu memberi projek kepada syarikat yang terang-terangan bermasalah, malah di awal lagi perkara ini sudah dikritik akan ketidakupayaan syarikat berkenaan," katanya kepada Harakahdaily ketika dihubungi.

Kroni lagi, apa jaminan kepada penumpang LRT?


Mengikut perancangan, kerajaan Malaysia di bawah pimpinan YAB Datuk Sri Mohd Najib Razak mahu menambah perkhidmatan LRT Ampang yang sedia ada sekarang ini dengan nilai RM1.012 bilion pada kadar tambahan sebanyak 17 kilometer.

Dewan Pemuda PAS Malaysia merasakan jumlah yang diperuntukkan ini sangat besar dan projek ini seharusnya dinilai, ditapis dan diteliti sedalam mungkin kerana ianya melibatkan jumlah yang besar daripada perbendaharaan negara.

Menurut sumber yang dikeluarkan oleh beritasemasa.com terdapat 8 syarikat terkemuka daripada seluruh dunia termasuklah dari Perancis, Britain dan Korea Selatan yang masuk di dalam senarai tender dan berusaha untuk membuktikan kemampuan dan kekuatan masing-masing.