Isnin, 11 Jun 2012

Guan Eng tidak berminat jadi Perdana Menteri

Fishing Village turned into Holiday Resort

Palestinian prisoner remains on hunger strike

Kes Isu Scorpene Ditolak Oleh Tan Sri Speaker - Nurul Izzah

Anwar Ibrahim: Najib, Weakest Prime Minister We Have Ever Had

Reasonable Malay and the Reasonable Malaysians. Free ourselves from UMNO Bondage!

The reasonable Malay.
If we were to go into legal history, there were so many sources being attributed as the origins of the phrase the man on the Clapham Omnibus. Omnibus is an archaic term which simply means public transportation. That was why I mentioned Bas Srijaya, LRT etc. when I was a student, the bus company operating from Pudu and Jalan Silang near Bangunan Cahaya Suria was the Toon Foong Omnibus( not sure about the spelling).
It’s a legal fiction or a hypothetical person selected to represent the standard by which a man would act or behave. The legal fiction was used by the courts in English law where it is necessary to decide whether a party has acted in the way that a reasonable person should. Should a reasonable man condone the corruption perpetrated and patronized by UMNO? Only an imbecile would. The man on the Clapham omnibus is a reasonably educated and intelligent but non-specialist person, against whom the conduct of the defendant can be measured. If one departs from this standard, then he is not reasonable.

Peluang saksama ancam siapa?

Oleh Mazir Ibrahim

Sewaktu di bangku sekolah hingga ke peringkat menengah, saya memang aktif bersukan. Semua jenis sukan pernah saya wakili, baik di peringkat rumah sukan, sekolah hinggalah ke daerah – Bolasepak, sepaktakraw, bola baling dan hoki.
Namun ada beberapa jenis sukan yang saya minati tetapi terhalang untuk menyertainya kerana masalah yang tidak dapat difahami oleh seorang pelajar sekolah. Antaranya bola keranjang dan tenis meja atau ping pong.
Sukan ini biasanya disertai murid dari kalangan kaum Cina manakala murid Melayu yang melihat ramai Cina menyertainya, tidak terasa ghairah untuk sama-sama menyertai sukan-sukan tersebut. Secara tidak langsung, ‘galakan’ ini menjadi budaya bila mana “lu Cina pergi main bola keranjang, gua Melayu main sepaktakraw”. Inilah antara beberapa ungkapan murid-murid yang masih diingati.
Dalam babak-babak hidup yang lain, saya pernah menolong bonda berniaga seketika di bulan Ramadhan di mana ibu pernah mengajak jiran kami dari kaum Cina untuk turut sama berniaga. Perniagaan kami ini hanya kecil-kecilan, ia lebih kepada budaya, minat dan keseronokan untuk memeriahkan lagi suasana Ramadhan.

Umno's great blunder: The PTPTN fiasco

Umno's great blunder: The PTPTN fiascoI have been following the news about the PTPTN, and had previously written about it as well.
The latest development by the minister of higher education, Khaled Nordin, is one of the worst of Umno’s political games.
From the shared script with Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin, the victims were apparently the students and their parents.
This ploy did not take into consideration the younger generation of Malaysians who cannot afford the higher education under the present Barisan Nasional regime.
To play on their sentiments is something that most Malaysians will not forgive.
Playing politics with education

NRD denies role in Sabah MyKad scam

The department says it has no agents at large to help in MyKad applications.
PETALING JAYA: The National Registration Department (NRD) today sought to distance itself from a scandal involving the sale of fake MyKads uncovered by Sabah police over the weekend.
NRD Director-General Jariah Mohd Said said the department did not have third-party agents to represent it and was therefore not responsible for MyKad applications made outside of its offices.
Responding to reports that a NRD officer was among several people arrested on suspicion of selling fake MyKads to illegal immigrants in Tawau, she said: “The NRD is not responsible for any application transactions for identification cards made by certain individuals outside of NRD offices. Therefore, if any individual offers such services, we seek the public’s cooperation to report it to the authorities.”

Not enough reforms to improve BN’s image, says Time magazine

KUALA LUMPUR, June 11 — The Barisan Nasional (BN) government is damaging its own reform agenda by taking Bersih leaders to court instead of enacting real electoral reforms that could instead boost its performance in the next general elections, Time magazine has said.
The influential international current affairs magazine said that Prime Minister Datuk Seri Najib Razak (picture), who is styling himself a reformer, still has a long way to go to convince better-educated voters with more sophisticated demands and expectations to give him a stronger mandate in the 13th general election that must be called by next year.

Ratusan ‘Jihadis’ Internasional Masuk ke Syria


Syria (salam-online): Ratusan  “jihadis” Kuwait melintasi perbatasan Turki, dan memasuki wilayah Suriah  mendukung Pejuang Pembebasan Suriah (FSA),  melawan tentara Suriah. Para pejuang Suriah (FSA) terus bertempur melawan pasukan rezim Presiden Suriah Bashar  al-Assad, ungkap sumber berita di Kuwait, Minggu.
FSA, kekuatan perlawanan bersenjata utama di Suriah, dilaporkan menyambut para pejuang Kuwait, dan bersama-sama melakukan “operasi jihad”, demikian kerabat  para pejuang Kuwait mengungkap kepada koran Teluk, al-Qabas.......

Chow- Teng Must Be Answers

Interview with Abdul Aziz al Khalifa

PRU13: Ong Tee Keat bersedia untuk dicalonkan

Anwar Ibrahim: Issue Of Stolen Funds

Anwar Ibrahim: Quality Education (Mutu Pendidikan)

MB: Jika Gagal Dapat Lesen, Jangan Beri Rasuah

SHAH ALAM, 12 JUN : Jika gagal mendapatkan lesen, permit atau kelulusan daripada Kerajaan Tempatan, jangan beri rasuah.
Berikut adalah pesanan Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang mahu mereka yang gagal dalam urusan berikut untuk mengajukan masalah kepada Kerajaan Selangor.
“Kita mempunyai rekod, dan jika mereka tidak layak untuk memiliki lesen, maka kita akan sedaya upaya membantu mereka,” katanya di sidang media di Persidangan Pembangunan Integriti Di Sektor Awam dan Swasta di sini hari ini.

Jika Tiada Bukti, MCA Patut Hentikan Buat Dakwaan Kosong

SHAH ALAM 11 JUN: Pemimpin MCA Selangor dicabar membuat laporan kepada Jawatankuas Khas Keupayaan, Kebertanggungjawaban Dan Ketelusan (SELCAT) bagi buktikan terdapat salah laku dalam pembelian 50 lori pemampat sampah (kompaktor).
Jika mereka tidak berbuat demikian kata Exco Kanan Selangor Teresa Kok Suh Sim pemimpin MCA harus berhenti membuat dakwaan terhadap Kerajaan Selangor.
“Ketua Biro Aduan MCA Datuk Theng Book pernah membuat berbagai dakwaan tetapi beliau tidak memberi bukti. Malah beliau tidak melaporkan dakwaannya kepada agensi atau pihak berkuasa.

Menteri KDN Patut Tanggung Kerugian Akibat Bersih

Kerugian RM1.8 Juta Bersih

Kalau Menteri Dalam Negeri,  Hishmuddin Hussein bersama polis bijak membaca keadaan dan pandai menguruskan keselamatan awam negara tidak mengalami kerugian sebanyak RM1.8 juga dalam tempoh hanya beberapa jam saja. Tetapi kerana Hishmuddin dan pasukan polis tidak bijak menyebabkan wang sepatutnya boleh digunakan untuk membeli uniform baru polis hangus begitu sahaja.

Kerugian wang negara sebanyak RM1.8 juga itu kerana digunakan untuk mengawal himpunan Bersih 3.0 baru-baru ini. Jumlah itu tentulah untuk membayar gas pemedih mata yang digunakan untuk menyuraikan himpunan dan juga tanggungan-tanggungan lain termasuk membayar rawatan anggota polis cedera dalam himpunan berkenaan.

Angka itu dikeluarkan hari ini oleh kementerian dalam negeri di parlimen bagi menjelaskan pertanyaan wakil rakyat DAP Batu Gajah (Fong Po Kuan).

Jangan ambil hati jika Umno meracau

Oleh ZULKIFLI YAHAYA

Umno meraban lagi. Kali ini membawa peralatan pembinaan tahun 70an seperti kereta sorong dan penyodok pasir untuk disumbangkan kepada kerajaan negeri Kelantan bagi membina lebuhraya yang diumumkan oleh Menteri Besar baru-baru ini. Nawaitu mereka hanya satu, menyindir dan menghina pihak lawan walaupun perbuatan yang dipamerkan hanya menonjolkan kebodohan diri sendiri.

Ia adalah lanjutan dari tindakan terencat akal yang dilakukan oleh rakan-rakan seperjuangan mereka antaranya; menghantar kepala lembu dan mangkok jamban ke Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, menghantar 'najis manusia', kek hitam dan bunga hitam ke pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang, berniaga burger dan senaman tonggeng punggung di hadapan rumah Datuk S. Ambiga.

Lajim nafi keluar Umno, sertai pembangkang..!!


Lajim nafi keluar Umno, sertai pembangkang
Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Lajim Ukin melambai tangan
sebelum beredar dari bangunan Parlimen di sini, hari ini. -Foto Bernama
KUALA LUMPUR - Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Lajim Ukin hari ini menafikan laporan sebuah portal berita kononnya beliau akan meninggalkan Umno dan menyertai barisan pembangkang di Sabah.
  
Anggota Parlimen Beaufort itu berkata khabar angin tersebut tersebar kerana beliau pernah mengadakan pertemuan dengan beberapa rakan pemimpin dari parti lain di Sabah bagi membincangkan dan menyelesaikan masalah rakyat.
  
"Saya bercakap begitu (berjumpa dengan pemimpin lain di Sabah) supaya ada penambahbaikan, ada jaminan dan ada perubahan dari segi kepimpinan di peringkat negeri, dari segi approach dan harapan rakyat sebelum pilihan raya umum ke-13," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini.
  

Sabotaj dalaman terus hantui Umno

"Cah keting" menjadi istilah popular dalam kalangan Umno pada masa ini, ketika Pilihan Raya Umum ke-13 sedang dinanti-nanti.

Isu cah keting atau sabotaj menjadi salah satu isu utama yang disuarakan pemimpin-pemimpin parti, yang semakin kerap memberi amaran kepada ahli supaya tidak melakukan sabotaj sejak kebelakangan ini.

Terbaharu, dalam Mingguan Malaysia semalam, pengerusi lembaga disiplin Umno Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail menggesa supaya amalan cah keting dihentikan dalam usaha menawan kembali negeri Kelantan dari PAS.

Hukum WANITA Terlanjur BERNIKAH - Ustaz Azhar Idrus

E-MAIL Bencana 15 Ramadan - Ustaz Azhar Idrus

PETUA Lembutkan HATI Anak - Ustaz Azhar Idrus

Cara ISTERI Tegur SUAMI Liat Baca AL-QURAN - Ustaz Azhar Idrus

Hukum Bawa AL-QURAN Dalam TANDAS - Ustaz Azhar Idrus

Mangsa gas pemedih mata polis sewaktu BERSIH 3.0 dapat bantuan Pakatan Rakyat


GEORGE TOWN, 11 JUN: Mangsa gas pemedih mata polis yang dilepaskan sewaktu perhimpunan BERSIH 3.0, Asrul Wadi Ahmad, kini terpaksa menanggung derita cacat penglihatan sebelah mata.
Jurutera mekanikal berusia 26 tahun itu rosak penglihatan 80 peratus di mata kanannya akibat ditembak dengan kanister gas pemedih mata semasa penghimpunan di Kuala Lumpur pada 28 April lalu, juga telah hilang pekerjaan akibat kecederaannya.
Dalam lawatan ke Kampung Sungai Korok, Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng telah bertemu dengan Asrul serta keluarganya untuk menghulurkan derma RM5,000 bagi meringankan beban tanggungan hidup.

Kerajaan BN wajib ditukar !!!

Mengikut lojik akal, mana ada kereta tua macam ni boleh berjalan lancar dan sempurna !  samalah macam UMNOBN !  sebuah parti yang dulunya dianggap keramat tapi kini dah kerepot !!

Kereta buruk ini kalau diperbaiki pun ia tak akan pulih sepenuhnya, pemandu dan penumpangnya akan menanggung risiko. Pengguna-pengguna jalan yang lain pun akan terjejas keselamatan mereka.

Sebagai perbandingan samalah seperti seorang tua. Kalau dah tua gayut,  bongkok tiga, merepek dan nyanyuk,  janganlah berangan nak jadi muda semula !! Ini adalah hakikat ! 

Maka wajarlah rakyat menukar BARISAN NASIONAL kepada PAKATAN RAKYAT (BN kepada PR). Marilah kita naik bas baru untuk menuju ke distinasi dengan selamat

Oleh : rahimothman

Rais buat tuduhan bodoh !!!

Mungkin ada 20% lagi Melayu yang belum cerdik termasuk Rais Yatim. Maka berkatalah beliau,…Masyarakat Melayu harus bersatu demi kemenangan Barisan Nasional dalam pilihan raya umum akan datang bagi memastikan hak mereka tidak diketepikan pembangkang,
Dah terbukti di empat negeri, PR membantu orang Melayu, manakala kaum lain juga tidak diketepikan. Apa lagi yang Rais mahu? Oleh kerana dia ni tak berapa cerdik,  sampai bila pun dia tak akan faham

Katanya lagi,…. Datuk Seri Anwar Ibrahim “tidak sayangkan Melayu, sistem beraja atau budaya Melayu. Pakatan Rakyat (PR) mengabaikan  tanggung jawab terhadap bangsa Melayu.

WWW1 Sultan Johor, WWW15 Liow Tiong Lai.. PKR1 siapa pula nak cuba?

Kebelakangan ini kita telah melihat nombor pendaftaran kenderaan telah menjadi isu.. bermula dengan WWW 1 dan kemudiannya WWW 15 ..

No. pendaftaran WWW 1 telah mencetuskan kontroversi dengan harganya yang mencatat sejarah iaitu RM520,000 selain itu ianya juga telah menyaksikan Bekas MB Perak, DS Nizar turut disiasat oleh pihak Polis berikutan kenyataan dilaman twitter beliau.

Bagaimanapun sehingga kini tiada tindakan yang diambil oleh pihak Polis terhadap Akhbar Kosmo yang mempersendakan isu ini dengan menterjemahkannya sebagai karikatur dalam akhbar mereka. sila lihat di ( SINI )

Mungkin juga pihak Polis hanya memantau atau membaca twitter tidak surat khabar, oleh itu mereka tidak sedar akan keujudan karikatur yang mempersendakan isu ini..

BN tak perlu pun slot khas kempen manifesto di TV, 'kan?

Oleh AHMAD LUTFI OTHMAN
Banyak pihak mengalu-alukan pengumuman Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Dr Rais Yatim, pada 6 Jun lalu, bahawa kabinet meluluskan cadangan Kementerian Penerangan mengenai akses media semasa kempen Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

Berita Harian dalam laporan muka depan melaporkan, semua parti politik yang bertanding pada PRU13 akan diberi peluang sama rata menjelaskan manifesto masing-masing menerusi semua badan penyiaran tempatan, khususnya stesen televisyen.

Dr Rais berkata,  perkara itu diputuskan setelah kertas kabinet berhubung permintaan mendapatkan "akses sama rata" diluluskan jemaah menteri.

"Oleh kerana hujah kita adalah berasas kepada Perkara 10 Perlembagaan berhubung hak dan kebebasan bersuara, maka kertas kabinet yang dibentangkan itu telah diterima," tambahnya.

BERSIH 3.0 : Pemedih mata 3 kali lebih banyak dari BERSIH 2.0.....awal lagi telah berniat jahat..!!!



 
Jumlah gas pemedih mata yang digunakan dalam perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April lebih tiga kali ganda daripada yang digunakan dalam perhimpunan sama tahun lalu.

Menjawab soalan Fong Po Kuan (DAP-Batu Gajah), Kementerian Dalam Negeri berkata, sebanyak 909 kelongsong gas dilancarkan dan 58 lagi jenis balinggan tangan digunakan terhadap peserta perhimpunan.

Kerajaan mengalami kerugian sebanyak RM1.8 jtua daripada "perhimpunan haram", kata menterinya Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Semasa perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai tahun lalu, hanya 262 kanister gas digunakan terhadap lebih 10,000 peserta.

Hutang Malaysia 2012 Mencecah RM470.76 Bilion : Meningkat RM14 Bilion (54.8/55%)!!

Hutang Malaysia 55 Hutang Malaysia 2012 (Terkini) Mencecah RM470.76 Bilion : Meningkat RM14 Bilion (54.8/55%)!!
Jikalau diikutkan sekarang sumber utama pendapatan negara Malaysia datangnya daripada pelbagai cukai dan tarif bersama-sama hasil yang diperolehi daripada pengeluaran lesen perniagaan, lesen arak, lesen premis dan lain-lain lagi. Cukai-cukai yang datang ini datang dalam pelbagai bentuk samada  :
  1. Cukai Jualan Langsung
  2. Cukai Pendapatan Peribadi (Jika pendapatan anda melebihi paras dan syarat yang ditetapkan oleh LHDN)
  3. Cukai Pendapatan Korporat (setiap syarikat/perbadanan membayar kepada kerajaan sebelum mereka membayar dividen kepada kalangan pemegang saham mereka)
BEBERAPA industri lain yang dikawal selia seperti industri rokok & alkohol boleh dikenakan cukai berbeza pada kadar yang berbeza :

Tolak usul Scorpene: KEADILAN serah memorandum, kertas putih kepada PM

KUALA LUMPUR 11 Jun: KEADILAN akan meneruskan desakan supaya kerajaan menyiasat pendedahan rahsia sulit ketenteraan Malaysia dijual kepada pihak luar.
Naib Presidennya, Nurul Izzah Anwar berkata, desakan itu akan disusuli laporan polis oleh Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dan Angkatan Muda KEADILAN (AMK) di seluruh negara dalam masa terdekat.
“Selain itu, Kelab Kebajikan Veteran dan Pesara Tentera (Kerabat) dan Majlis Rundingan Keselamatan KEADILAN akan menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri bagi mendesak siasatan dilakukan segera termasuk mengeluarkan kertas putih kepada beliau.
“Ini kerana jawapan Menteri Pertahanan tempoh hari bahawa siasatan akan hanya dibuat jika terbukti aktiviti menjual rahsia itu berlaku dan dalam nada yang sama pula mengatakan bahawa sudah pun dikesan maklumat itu telah dikeluarkan dan sedang dipantau; amat mengelirukan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

3 tahun skandal runtuhnya Stadium Sultan Mizan


Hujung minggu lepas menyaksikan ribuan rakyat Terengganu yang kebanyakannya terdiri dari kalangan anak-anak muda telah berhimpun di perkarangan Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, Kuala Terengganu bagi memperingati peristiwa '3 tahun runtuhnya Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin' yang berlaku pada 2 Jun 2009.

Peristiwa malang yang kini menjadi mercu tanda bagi keangkuhan dan kebebalan kepimpinan UMNO Terengganu ini telah mengakibatkan rakyat Terengganu terpaksa menanggung kerugian ratusan juta ringgit.

Untuk ingatan kita, stadium ini telah siap dibina pada tahun 2008 menjelang berlangsungnya sukan SUKMA yang diadakan di negeri Terengganu. Projek mega  ’kebangaan’ kerajaan kepimpinan Umno/BN ini pada mulanya di jangka siap pada tahun 2007 dengan kos asal projek berjumlah RM191 juta. Namun akibat daripada berlakunya kelewatan siapnya projek ini lebih dari setahun, kosnya telah melambung naik kepada  lebih RM 292 juta.

Myanmar declares state of emergency in west

Hanya Anwar calon Perdana Menteri untuk Pakatan Rakyat

Liow finally gives up WWW15 number plate..ha..ha..ha...!!!!

Violence erupts in Myanmar

DISKUSI ISU-ISU TERKINI - Dato Tamrin

Umno's WWW1 show: Johor Sultan moved to tears

Umno's WWW1 show: Johor Sultan moved to tears JOHOR BARU- "I will never forget this very historic day," declared the Sultan of Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar, as he shed tears before an estimated 30,000 people of all races and religions who had gathered peacefully at Istana Pasir Pelangi here to pledge their support and loyalty to the monarch.
The ruler was overcome with emotion while delivering a brief speech to the people who had gathered at the official residence of the sultan at 2 pm after marching about a kilometre from Sangkar Kristal, Taman Pelangi, where they had started gathering at 10 am.
Upon seeing the sultan wiping away his tears, the crowd responded with shouts of "Daulat Tuanku" (Long Live the Sultan).
The gathering was organised by the Coordinating Council of the Johor Malay NGOs Alliance in response to a Twitter message by Perak PAS deputy commissioner and former Perak menteri besar Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin in relation to the sultan's bid for the vehicle registration number WWW 1.

Siapa Pengganti Pak Lah Di Kepala Batas?


Nampaknya bekas perdana menteri Abdullah Badawi dapat menghidu tindakan penggantinya Najib Altantuya yang cuba mengeluarkannya dari kerusi Kepala Batas untuk membolehkan orangnya sendiri dan dia telah bertindak terlebih dahulu dengan memberi amaran kepada parti Umno.

“Najib Altantuya dan Mahathir sedang cuba bertindak sekarang. Jelaslah bahawa mereka akan mengadakan pemilihan dalam parti sebelum PRU ke 13. Mereka mempunyai alasan yang cukup untuk diberi kepada Majlis Tertinggi parti bahawa jika PRU ke 13 diadakan dengan tergesa-gesa, mereka akan berkemungkinan besar kehilangan kerajaan persekutuan.” Ahli parlimen Batu dari PKR, Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

Inilah padahnya bila percaya cerita Utusan..last siapa yg susah.. bukan UMNO mau tolong pun..!!!

Pengadu mohon maaf, minta Mat Sabu dibebas

Saksi pertama kes perbicaraan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu (Mat Sabu) mengenai isu komunis Bukit Kepong, hari ini mengaku di Mahkamah Sesyen di Butterworth bahawa beliau membuat dakwaan terhadap Mohamad hanya bersandarkan laporan akhbar bahasa Melayu.

Pesara polis Visva Nathan, 75 dari Raub, mengaku beliau telah menfitnah Mat Sabu dan meminta maaf kerana membuat aduan polis terhadapnya dengan hanya merujuk kepada laporan akhbar tersebut, lapor Bernama.

Nathan juga mengaku telah membuat laporan polis pada 27 Ogos selepas membaca laporan akhbar tersebut di mana dakwaan itu hanya berdasarkan pada sangkaan dan andaian.

"Saya minta maaf dan tidak mahu pihak polis mengambil tindakan," beliau dipetik sebagai berkata di hadapan Hakim Ikmal Hisham Ahmad Tajuddin di Mahkamah Sesyen di Butterworth hari ini.

Second BR1M? DANGEROUS to use economic means to solve political woes

Second BR1M? DANGEROUS to use economic means to solve political woesIn recent years, we have greeted hello and goodbye to various governmental plans named with letters. To be honest, those who were confused will remain confused and for those who were not confused, will still have no way to know about the results of the plans.
There is one exception, however. Namely the 1Malaysia People's Aid (BR1M).
If you have not heard about the BR1M aid, at least you know about the RM500 aid, right?

Istilah 'haram jadah’, 5 peneroka Felda buat laporan polis terhadap PM


Istilah 'haram jadah’, 5 peneroka Felda buat laporan polisTEMERLOH - Lima peneroka sekitar Jengka membuat laporan polis terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak; Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Rancangan Jengka 15, Adnan Darus dan dua akhbar harian, semalam berhubung pengginaan istilah "haram jadah" bulan lalu.

Salah seorang peneroka terbabit, Abdul Rahim Abdul Rahman berkata, laporan dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah itu terpaksa diambil berikutan peneroka berasa maruah mereka diaibkan secara terbuka seolah-olah mereka

Menurutnya, Najib mengeluarkan perkataan ‘haram jadah’ ketika mengisytiharkan durian runtuh di Felda Jengka 8, 8 Mei lalu, ditujukan kepada lapan peneroka memfailkan saman injunksi untuk menghalang pelupusan ekuiti saham Koperasi Permodalan Felda (KPF).

KEADILAN persoal mengapa kes video VK Lingam tidak disiasat

KUALA LUMPUR 11 Jun: Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah menempelak Umno BN kerana tidak mengambil tindakan terhadap kes video klip VK Lingam walaupun siasatan Suruhanjaya Diraja membuktikan adanya unsur rasuah dalam pelantikan hakim negara.
Ahli Biro Politik KEADILAN itu berkata, isu tersebut tidak boleh ditutup begitu sahaja kerana ia melibatkan kredibiliti dalam pelantikan hakim negara.
“Laporan Suruhanjaya amat jelas pihak yang dinamakan terlibat dalam amalan rasuah dan mempengaruhi pelantikan hakim. Syor yang jelas juga telah dibuat oleh anggota suruhanjaya itu.
“Beberapa tahun sudah berlalu, kenapa keputusan atau syor daripada suruhanjaya itu tidak dipedulikan?” soalnya pada sesi perbahasan di Dewan Rakyat hari ini.

PKR pinta Najib segera umum tarikh PRU-13

50 days later: Why 'Occupy Dataran' still on

Shahrizat & NFC ke layar perak pula

Skandal Scorpene: Kita tak berhenti di sini

DISKUSI ISU-ISU TERKINI - Nurul Izzah

DISKUSI ISU-ISU TERKINI - Dr Dzulkefly Ahmad

Selangor sedia bantu Khalid Ismath


Selangor sedia bantu Khalid Ismath SHAH ALAM – Kerajaan Negeri sedia mempertimbangkan sekiranya penuntut Universiti Teknologi Mara (UiTM), Khalid Mohd Ismath, membuat permohonan untuk mendapatkan bantuan berhubung penggantungan pengajiannya selama tiga semester.

Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Dr Xavier Jayakumar berkata, bantuan tersebut meliputi pelbagai aspek seperti kewangan dan khidmat guaman.

“Sekiranya ada permohonan daripada Khalid, saya sedia berbincang dengan Exco Kerajaan Negeri yang lain untuk pertimbangkan apa jua bantuan yang diperlukan Khalid Ismath termasuk kewangan,” katanya pada sidang media di pejabatnya, di sini, sebentar tadi.

Xavier turut meminta Khalid, 22, supaya membuat rayuan supaya hukuman itu ditarik balik.

Bapa kafir: Rahim Noor, NST disaman RM10 juta


KOTA BHARU: Gara-gara mengeluarkan kenyataan menuduh Menteri Besar Kelantan sebagai bapa kafir, kini bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Rahim Noor berdepan dengan tuntutan saman sebanyak RM10 juta.

Saman tersebut difailkan melalui Tetuan Hisham Fauzi & Associates pada 31 Mei lalu di Mahkamah Tinggi Kota Bharu.  Dan sebutannya akan diadakan di hadapan Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Kota Bharu 15 Julai depan.

Rahim dalam kenyataannya melalui akhbar New Straits Times pada 8 Mei lalu menyebut “Nik Aziz is father of kafir”.

Mengapa UiTM sukar terima Bumiputera Sarawak?


Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan sebuah universiti kerjasama pendidikan awam dengan kampus utama yang terletak di Shah Alam, Selangor, Malaysia.

Ia adalah institusi utama Sistem Universiti Teknologi MARA, universiti terbesar di Malaysia dari segi saiz dan enrolmen pelajar  dan satu-satunya universiti awam yang menjalankan pengambilan dua kali setahun.

Kemasukan universiti adalah terbuka kepada Bumiputera dan pelajar antarabangsa sahaja, kecuali bagi program-program persediaan yang dijalankan di Pusat Pendidikan Antarabangsa (INTEC), Malaysia di mana bukan Bumiputera diterima. Dasar ini dilindungi menurut kuasa Perkara 153 Perlembagaan Malaysia.

Fitnah Bukit Kepong : Pengadu mohon maaf, minta Mat Sabu dibebas

mat indera generic 060911Saksi pertama kes perbicaraan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu (Mat Sabu) mengenai isu komunis Bukit Kepong, hari ini mengaku di Mahkamah Sesyen di Butterworth bahawa beliau membuat dakwaan terhadap Mohamad hanya bersandarkan laporan akhbar bahasa Melayu.

Pesara polis Visva Nathan, 75 dari Raub, hari ini bersetuju dia telah memfitnah Mat Sabu serta meminta maaf kerana membuat laporan polis terhadapnya dengan hanya merujuk kepada laporan akhbar tersebut.

Beliau menjawab "ya, setuju" apabila ditanya sama ada dia bersetuju apa yang ditulisnya dalam laporan polis bahawa Mat Sabu menfitnah polis dan menyokong komunis adalah tidak betul.

Nathan mengaku telah membuat laporan polis pada 27 Ogos selepas membaca laporan akhbar tersebut di mana dakwaan itu hanya berdasarkan pada sangkaan dan andaian, lapor Bernama.

KEJUTAN AKAN BERLAKU: Pak Lah orang lama yang pertama disingkir Najib?

KEJUTAN AKAN BERLAKU: Pak Lah orang lama yang pertama disingkir Najib?Nampaknya bekas perdana menteri Abdullah Badawi dapat menghidu tindakan penggantinya Najib Razak yang cuba mengeluarkannya dari kerusi Kepala Batas ntuk membolehkan orangnya sendiri dan dia telah bertindak terlebih dahulu dengan memberi amaran kepada parti Umno.
“Najib dan Mahathir sedang cuba bertindak sekarang. Jelaslah bahawa mereka akan mengadakan pemilihan dalam parti sebelum PRU ke 13. Mereka mempunyai alasan yang cukup untuk diberi kepada Majlis Tertinggi parti bahawa jika PRU ke 13 diadakan dengan tergesa-gesa, mereka akan berkemungkinan besar kehilangan kerajaan persekutuan.” Ahli parlimen Batu dari PKR, Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

RM1.8m to quell Bersih 3.0 rally

The Home Ministry also said that the police fired 967 tear gas canisters at the protesters on April 28.
KUALA LUMPUR: The government spent RM1.8 million to counter the Bersih 3.0 rally in April, which saw tens of thousands of Malaysians assemble in the nation’s capital for free and fair elections.
The Home Ministry revealed the amount of expenses it incurred in a written reply to a question posed by Batu Gajah MP Fong Po Kuan in parliament today.
However, the ministry failed to provide a detailed breakdown on how the funds were spent.
On April 28, some 80,000 people reportedly marched towards Dataran Merdeka, calling for free and fair election and demanded the resignation of the Election Commission’s board.
However, the peaceful rally turned violent when participants and journalists were assaulted by the police after some protesters breached a police barricade near Dataran Merdeka.

Anifah: Perbicaraan Scorpene bukan serius



 
Perbicaraan dakwaan rasuah dalam pembelian kapal selam Scorpene yang sedang berlangsung di Perancis bukan satu perkara yang diberikan perhatian oleh Malaysia buat masa ini, kata Menteri Luar Negeri, Datuk Seri Anifah Aman.

"Ini bukan perkara serius yang kita perlu ikuti dan ia hanya diuar-uarkan pihak tertentu," katanya ketika ditanya persediaan Malaysia menghadapi perbicaraan itu.

Namun, Malaysia akan melakukan persediaan yang sewajarnya untuk menghadapi perbicaraan itu apabila keadaan memerlukan, katanya lagi.

"Setakat ini dari kedutaan (Perancis) pun kita belum terima apa-apa maklumat.

Tamrin tak heran kena pecat dari UMNO

DISKUSI ISU-ISU TERKINI - Rafizi Ramli

DISKUSI ISU-ISU TERKINI - Saifuddin Nasution

CERAMAH PERDANA : Merdeka Rakyat Kajang - Chegu Bard

Kes Kugan: Konstabel dipenjara 3 tahun...apa punca kematian..!!!


Konstabel V Navindran SHAH ALAM - Konstabel V Navindran dijatuhi hukuman penjara tiga tahun oleh Mahkamah Sesyen di sini, selepas didapati bersalah mencederakan suspek curi kereta, A Kugan, yang mati dalam tahanan polis pada 2009.

Hakim Aslam Zainuddin menjatuhkan hukuman itu selepas berpuas hati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan yang munasabah terhadap kes pendakwaan.

Navindran, 32, didakwa mencederakan Kugan, 23, suspek kes curi kereta mewah,yang meninggal dunia ketika berada dalam tahanan polis.

Anggota polis itu didakwa melakukan perbuatan itu di bilik soal siasat D9,Balai Polis Taipan USJ, Subang Jaya dekat sini pada pukul 7 pagi dan 4 petang,16 Jan 2009.

Navindran didakwa mengikut Seksyen 330 Kanun Keseksaan yang memperuntuk hukuman penjara tujuh tahun dan boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

'Panicking' Liow gives up WWW15, but NOT GOOD ENOUGH


Under heavy public attack, Health Minister Liow Tiong Lai announced he would surrender his coveted WWW 15 car plate registration number that he was accused of paying RM24,200 for.
But no, throwing the baby out with the bath water will not help Liow, say opposition critics from the Pakatan Rakyat.
"I think he and MCA are panicking. It is not right to run away like this, it will only crystallize an image of him being a weak and irresponsible leader - someone who doesn't practice what he preaches or say what he means," PKR vice president Chua Jui Meng told Malaysia Chronicle.
Murkier still - did Kong 'pasang kaki' someone else's bid for Liow?
Indeed, the manner in which Liow had handled the entire matter compounds the already-strong public perception of endemic corruption amongst the ranks of BN leaders. News he had won the number had sparked protests as to how he could lavish so much money on a number plate based on his salary.
Trying to damage-control, Liow had initially denied tendering for the number plate. Then when the Road Transport Department confirmed that he did indeed submit a bid, he denied paying for it although the winning price was clearly stated as being RM24,200.

Tak Boleh Tutup Dah : Liow akhirnya lepaskan WWW15


 
Setelah dikritik hebat, Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai akhirnya membuat keputusan melepaskan nombor pendaftaran 'cantik' WWW15 yang hampir menjadi miliknya.

Liow juga menegaskan tidak pernah membida mendapatkannya tetapi hanya memohon nombor [pendaftaran untuk kenderaan rasmi kementerian daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

"Pejabat saya telah menerima surat rasmi daripada Jabatan Pengangkutan Jalan pada 6 Jun 2012, mengesahkan kelayakan pemberian nombor pendaftaran percuma tersebut.

"Setelah mendapat makluman bahawa nombor pendaftaran tersebut telah dibuka untuk bidaan, saya wajar melakukan yang terbaik dengan tidak menggunakan kelayakan saya.

"Sewajarnya nombor tersebut diberikan kepada pembida tertinggi," katanya dalam kenyataan satu perenggan hari ini.

BN ghairah statistik, jenayah gagal ditangani


KUALA LUMPUR: Alasan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein bahawa kejadian serangan ganas terhadap aktivis sosial dan guru tiada kaitan dengan keselamatan awam, menimbulkan persoalan sama ada kerajaan Barisan Nasional mampu menangani masalah jenayah di negara ini. Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng (gambar) berkata, alasan Hishammuddin tidak berasas berikutan  kes aktivis Bersih Dr Wong Chin Huat yang cedera diserang sekumpulan perompak ketika berjogging di sekitar rumahnya Sabtu lalu serta seorang guru yang teruk dipukul dalam satu cubaan menculik minggu lalu.
“Saya kesal dengan tindakan Menteri tersebut yang tidak sensitif dengan kejadian jenayah terutamanya yang berlaku di sekitar Lembah Klang,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini hari ini.
Beliau menyifatkan kejadian jenayah yang berlaku itu sebenarnya tidak langsung mencerminkan keselamatan yang bertambah baik.

Tamrin: Dr M Sengaja Dorong Anwar Lawan Bapa Saya

KUALA LUMPUR, 11 JUN: Keputusan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim enggan menentang Allahyarham Tun Ghafar Baba dalam perebutan jawatan Timbalan Presiden Umno pada tahun 1993 bertukar sebaliknya apabila Anwar didorong oleh Presiden Umno, Datuk Seri (kini Tun) Dr Mahathir Mohamad sendiri.
Demikian menurut bekas Ahli Parlimen Batu Berendam, Datuk Mohd Tamrin Abd Ghafar ketika menyampaikan ucapan beliau dalam program Diskusi Isu Terkini di Lembah Pantai malam tadi.
“Saudara Anwar ni saya dah kenal lama dari saya Pemuda (Umno) lagi dan saya percaya dia.
“Masa tu dia memang tak nak lawan Pak Ghafar, dia beritahu saya, beritahu Pak Ghafar dia tak nak lawan, tetapi tiba-tiba sahaja berubah.

Pengkhianatan BN memang realiti, bukan persepsi


KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin cuba menutup kelemahan BN yang semakin terhakis sokongan dengan menyalahkan media baru yang menyebarkan fitnah kepada BN sehingga orang mula membenci dan membentuk persepsi buruk terhadap Umno BN.

"Selama ini yang membuat fitnah ialah cyber trooper pro Umno cuba menggunakan media baru untuk memfitnah pemimpin Pakatan Rakyat namun tetap tidak berjaya," kata AJK PAS Pusat, Idris Ahmad.

Terbaru, katanya terdapat gambar Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat bersalam dengan Ambiga, pada hal gambar asal Ambiga bersalam dengan Hillary Clinton.

Muhy mengaku BN menghadapi persepsi buruk rakyat, tetapi....

TS Muhy mengakui yang BN sedang menghadapi masalah persepsi atau tanggapan buruk dari rakyat. Inilah masalah yang paling rumit untuk diselesaikan oleh BN khususnya UMNO Baru sekarang ini. Pengakuan Muhy ini membuktikan bahawa BN telah mengaku secara ‘indirect’ yang BN telah tewas dalam peperangan mental politik negara.

Peperangan politik bukannya seperti peperangan bersenjata secara terbuka. Ia adalah peperangan mental dan persepsi. Ia adalah peperangan psikologi dan sesiapa yang memenangi peperangan ini akan mendapat sokongan majoriti dari rakyat yang mengundi. Di sinilah masalah besar yang dihadapi oleh UMNO Baru dan BN.

Dewan Rakyat tolak usul bincang isu Scorpene


KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat hari ini menolak usul yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar berhubung skandal pembelian kapal selam Scorpene.

Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Panglima Pandikar Amin Mulia menolak usul tersebut dalam kamar kerana tidak mematuhi Peraturan Mesyuarat 23(1)h.

Sebelum itu, Nurul Izzah mengemukakan usul menangguhkan mesyuarat di bawah Peraturan Mesyuarat 18 (1) dan (2) bagi mencadangkan supaya Majlis Mesyuarat ditangguhkan dengan tujuan merundingkan perkara tertentu berkenaan kepentingan orang ramai.

BERSIH 3.0: TERAS Gesa KDN Dan PDRM Bertanggungjawab

SHAH ALAM, 11 MEI : Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) digesa segera bertanggungjawab terhadap keganasan pihak polis mengawal Himpunan BERSIH 3.0 Sabtu lalu yang dihadiri lebih 300,000 rakyat pelbagai kaum.
Pengerusi Teras Keupayaan Melayu (TERAS), Azmi Hamid berkata, tindakan pihak polis menggunakan kekerasan melampau kepada peserta himpunan Bersih 3.0 adalah sebagai suatu tindakan tidak bermoral dan di luar tamadun kemanusiaan.
“Saya minta KDN dan PDRM bertanggungjawab sepenuhnya terhadap keganasan dilakukan oleh polis sewaktu himpunan Bersih lalu,” katanya ketika dihubungi TVSelangor hari ini.

Kes Bukit Kepong: Pengadu minta Mat Sabu dibebaskan


PULAU PINANG: Perbicaraan kes Haji Mohamad Sabu yang didakwa kerana dikatakan memfitnah polis Bukit Kepong di bawah seksyen 500 Kanun Keseksaaan menyaksikan kegemparan apabila pengadu kes tersebut beberapa kali meminta maaf kepada beliau dan meminta Mahkamah membebaskannya dari pertuduhan.

Saksi pendakwa tersebut Visvanathan a/l Muthu iaitu seorang pesara polis yang memberi keterangan beliau hari ini berulang-ulang kali meminta maaf kepada Mat Sabu sambil mengangkat tangannya kepada Mat Sabu dan meminta mahkamah membebaskan beliau.

Beliau berkata demikian apabila di soal balas secara panjang lebar oleh peguambela Mat Sabu, Mohamed Hanipa Maidin di Mahkamah Sesyen hari ini.

Ganas: Konstabel didakwa, pegawai atasan terlepas


KUALA LUMPUR: Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa kerajaan mengkaji semula Suruhanjaya Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) ekoran tindakan keras anggota itu terhadap peserta Himpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

Tegasnya, panel penyiasatan yang dibentuk dilihat tidak ada keupayaan menjalankan siasatan yang bebas.

Dalam soalan tambahannya, beliau berkata dalam himpunan tempoh hari jumlah mereka yang cedera parah terlalu besar berbeza dalam himpunan sebelum ini.

DISKUSI ISU-ISU TERKINI - Tunku Harmy Tunku Hanan

Menteri Umno Ugut Raja Melayu Diseret Di Jalan Raya, Campak Ke Kawah


[VIDEO] KUALA LUMPUR, 11 JUN: Seorang Kerabat Diraja Negeri Sembilan, mendedahkan Almarhum Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Ja’afar Tuanku Abdul Rahman pernah menerima panggilan ugutan dari seorang menteri kanan Umno pada tahun 1993.
Tunku Harny Tunku Hanan, anak saudara kepada Almarhum Tuanku Ja’afar, berkata panggilan tersebut dibuat ketika isu pemindaan Perlembagaan terhadap kuasa Raja-raja Melayu pada tahun itu.
Tunku Harmy Tunku Hanan berkata beliau mengetahuinya setelah diberitahu oleh Almarhum Tuanku Ja’afar sendiri melalui satu panggilan telefon.

KDN : 967 gas pemedih mata dilepaskan pada Bersih 3.0


KUALA LUMPUR: Sebanyak 967 butir gas pemedih mata telah dilepaskan dalam perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

Jumlah itu lebih tiga kali ganda berbanding dalam perhimpunan Bersih 2.0, iaitu sebanyak 262 butir.

Tembakan yang dilepaskan dalam Bersih 3.0 itu termasuk 909 butir 'shell tear smoke' dan 58 butir 'grenade tear smoke'.

Perkara itu dimaklumkan oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussin dalam jawapan bertulis kepada soalan Ahli Parlimen Batu Gajah Fong Po Kuan.

Under fire, Liow surrenders ‘WWW 15’

Liow said he is yielding “WWW 15” as he “now knows there was bidding for this number”. — File pic
KUALA LUMPUR, June 11 — Health Minister Datuk Seri Liow Tiong Lai today said he is giving up the coveted WWW 15 registration number he had won in a bid last month, whose RM24,200 price triggered public outrage that intensified after it was waived by authorities. “Let me reassert that I did not bid or tender for WWW 15. Following the proper procedures, my office had requested for the registration number to use for the minister’s official car,” Liow said in a statement today.
“My office received an official letter dated June 6 from the Road Transport Department (RTD) confirming the free registration number.

Ingat! Penipuan SPR di Permatang Pauh 2004 bakal berulang pada PRU13

WANGSA MAJU 11 Jun: Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengingatkan setiap jentera pilihan raya Pakatan Rakyat sentiasa berhati-hati dengan penipuan undi menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.
Ini kerana katanya, Datuk Seri Najib Razak akan berbuat apa sahaja termasuklah meneruskan amalan memperalat media dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk mengelakkan kekalahan dalam pilihan raya.
“Pada PRU 2004 di Parlimen Permatang Pauh misalnya, walaupun kiraan undi menunjukkan KEADILAN sudah menang, namun SPR enggan umum manakala media kerajaan keluarkan keputusan konon parti tumbang di kubu kuat sendiri.
“Saya akhirnya diumum menang pada kiraan undi semula sebanyak 590 undi selepas berlakunya penipuan di mana seorang pegawai SPR ‘mencuri undi’ KEADILAN dan dicampur kepada undi Umno,” katanya pada program Demi Rakyat anjuran KEADILAN Wangsa Maju semalam.

Maklumat pertahanan: SAMM gesa siasat Najib

Ini berikutan dakwaan sebuah syarikat, Terasasi Limited telah menjual rahsia pertahanan negara kepada syarikat DCNS dari Perancis.
PETALING JAYA: Sebuah badan bukan kebangsaan (NGO) menggesa polis di antara lain, turut menyoal siasat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung dakwaan penjualan maklumat pertahanan negara.
Ini berikutan dakwaan sebuah syarikat yang berpangkalan di Hong Kong, Terasasi Limited yang dikaitkan dengan Najib telah menjual rahsia pertahanan negara kepada syarikat DCNS dari Perancis.
Pengarah Sekretariat Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Kebangsaan Zulkifli Haji Ibrahim memberitahu perkara ini dalam satu kenyataan media hari ini.