Sabtu, 5 Mei 2012

Gaji minimum : Majikan minta kerajaan pantau harga barang

Anwar Ibrahim at Sri Aman, Sarawak

Kita Tuntutan Janji PM : Stadium Temerloh Untuk Pak Samad

Bapa Revolusiner minda negara, Pak Samad akan bersantai ke Temerloh pada 13hb Mei 2012 ini. Beliau akan menyantuni masyarakat yang cintaikan keadilan, kesaksamaan dan kedamaian demi menyasarkan masa depan anak cucu kita dijamin kesinambungan hidup dan kehidupan mereka.

Justeru itu, semua masyarakat yang perihatin dan cakna supaya dapat turun beramai-ramai dengan bersantai dengan Pak Samad.
Program Pak Samad turun ke Temerloh adalah kesinambungan BERSIH 3.0 yang digeruni oleh regim Najib.

Pihak berkuasa dan pihak berkuasa tempatan dengan ini dapat membenarkan Sasterawan Negara ini menggunkan premis kerajaan yang ada.

Polis jangan lembukan rakyat

Bukan takat Umno dah jadi gila selepas demo Bersih 3.0 tapi pihak polis pulak mahu lembukan rakyat dengan siarkan foto dan gambar yang kononnya penyokong Bersih 3.0 yang bersalah.Bagaimana dengan pihak polis yang pukul,sepak,terajang rakyat yang sertai demo Bersih 3.0?Siapa yang mahu bertanggungjawab?

Kes sikap ganas pihak polis sendiri dalam demo Bersih 2.0 telah diakui pihak suhakam yang kata 'Tembak Gas di KL Sentral Tak Sesuai (Harakahdaily) dan kes kepala lutut Timbalan Presiden Pas Haji Muhammad Sabu yang turut disahkan Suhakam bahawa kecederaan disebabkan pelanggaran dengan kereta polis.Ini menunjukkan bahawa pihak polis yang bersalah bukan para penyokong Bersih.

Muktamar PAS Kawasan Jasin Lulus Usul BERSIH 4.0 Diadakan Sebelum PRU13


Muktamar PAS Kawasan Jasin hari ini meluluskan usul agar BERSIH 4.0 diadakan sebelum pilihanraya umum ke 13 dipanggil.

Usul tersebut telah dibentangkan oleh Dewan Pemuda PAS Kawasan Jasin oleh ketuanya, Sdra Aminuddin Abd. Jalil di Muktamar PAS Kawasan Jasin kali ke 45 di Kompleks PAS Jasin (KOMPAJ) hari ini.

Menurut Sdra Aminuddin, kenyataan SPR yang enggan membuang lebih 40,000 nama meragukan dalam daftar pemilihnya atas alasan tidak dapat mengenalpasti status mereka, merupakan satu strategi jahat UMNO BN memaipulasi SPR untuk kemenangan mereka di dalam PRU yang akan datang ini.

Skandal Scorpene: Apa Pula Kaitan Terasasi Dengan Najib Altantuya??

Apa yang tidak diketahui oleh rakyat Malaysia bahawa satu lagi syarikat Perancis telah dinamakan di samping Perimekar kini terkenal dalam perjanjian Scorpene.

Oleh Dr Kua Kia Soong

Mendapatkan satu keistimewaan untuk melihat beberapa yang kertas pendakwaan di Paris atas skandal Scorpene baru-baru ini, ia harus mengingatkan saya untuk memberi bimbang tanah-lubbers "panduan hitchhiker," 1 jaringan ini berbelit pembayaran yang telah pergi pada tahap ini yang paling mahal (lebih daripada RM7 bilion) pembelian senjata dalam sejarah Malaysia.

Sejak Suaram membuat aduan dengan mahkamah Perancis untuk semakan kehakiman kontrak Scorpene pada bulan November 2009, pendakwa Perancis telah pasti sibuk dengan siasatan mereka.

Mereka telah ditemuramah pegawai-pegawai dalam syarikat negeri Perancis, DCN, dan syarikat-syarikat berkaitan seperti Thales serta pegawai di kementerian pertahanan Perancis.

Kisah Sb Menyamar Sebagai Ahli Pas Ampang

WasiatPejuang

Sebentar tadi aku berada di Balai Polis Cheras bersama Khalid Ismath yang pada mulanya di minta hadir untuk memberi keterangan di IPKL naum dia telah di tahan dan di bawa ke balai polis Cheras.

Aku bersama team keselamatan khas Pas Pandan ...telah menanti Khalid di tepi bilik siasatan. Untuk pengetahuan semua team Keselamatan Khas Pas Pandan ni muka dan gaya sebijik macam polis, siap dengan walkie talkie.

Tiba2 datang seorang pakcik bertanyakan kami "Pak Ya ada mana?" Kami pun hairanlah Pak Ya mana. Dalam kami semua tu ada seorang pemuda Pas Ampang, bila si pakcik ni ternampak muka pemuda Pas ampang dia jadi terkejut.

Sebenarnya pakcik ni ingat kami semua ni SB pada mulanya tapi bila dia bersalam saja dengan pemuda Pas Ampang ni muka dia sudah jadi lain. Mulalah dia tergagap dan terus masuk ke bilik siasatan CID tempat Khalid di soal siasat.

Dr Juanda: Melayu pecah kerana 'gila kuasa'


Dr Juanda Jaya KOTA BHARU - Masyarakat Melayu perlu bersatu dalam apa jua keadaan yang mencabar, sebagaimana disaksikan sekarang tetapi sama sekali tidak boleh terpengaruh dengan mana-mana pihak yang menjadikannya sebagai agenda politik.

Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya berkata, bersatu mesti diusahakan tetapi bebas daripada pengaruh politik kerana parti-parti politik mungkin menggunakan usaha itu untuk kepentingan masing-masing.

Katanya, perpecahan berlaku di mana-mana sahaja kerana ada kezaliman dari satu pihak yang mempunyai kuasa.

KANTOI! Perimekar Syarikat Agensi Pelancongan Boleh Beli Kapal Selam?

Kertas pendakwaan sangat sulit yang kini berada di tangan pendakwaraya awam Perancis berhubung skandal rasuah pembelian kapal selam Scorpene ketika Menteri Pertahanan waktu itu yang kini Perdana Menteri, Najib Altantuya, menunjukkan bahawa syarikat Malaysia yang memperoleh kontrak, Perimekar Sdn Bhd rupanya hanyalah sebuah syarikat agensi pelancongan!

Pendedahan mengejutkan itu dinyatakan Pengerusi Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) Dr Kua Kia Soong sebentar tadi dalan satu sidang media ringkas di Kuala Lumpur.

Dr Kua yang berjaya memperoleh akses kertas pendakwaan secara eksklusif semasa berada di Paris, Perancis, dua minggu lalu menyatakan bahawa pendakwaraya Perancis sangat sibuk menyiasat skandal berkenaan sejak ia mula terbongkar pada 2009 sehingga ke hari ini.

PRU13: Jangan ikut Pusat, Pas Kuala Kedah gesa Pakatan


 Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi
Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi
ALOR SETAR - Pas kawasan Kuala Kedah mendesak Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Kedah supaya tidak membubarkan Dewan Undangan Negeri (Dun) Kedah serentakjika Parlimen dibubarkan, selagi kerajaan tidak menunaikan tuntutan Bersih 3.0 terutama membabitkan daftar pemilih.

Yang Dipertuanya, Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi berkata, Pas kawasan Kuala Kedah menyatakan pendirian itu setelah mendapat undian majoriti yang bersetuju dengan usul itu kerana berlaku pertambahan yang mendadak dalam senarai daftar pemilih tambahan suku tahun pertama 2012yang dibentangkan  Rabu lalu.

Awat tak keluarkan gambar muka polis wanted satu persatu..

Kalau sebelum ni polis Kuala Lumpur dah edarkan 49 muka-muka wanted semalam depa keluarkan 49 lagi gambar saspek peserta himpunan. Kali ni sekali dengan gambar saspek dari kalangan polis yang melakukan keganasan.

Macam sebelum ni, gambar-gambar tu polis siarkan melalui facebook dan macam jugak sebelum ni polis minta mereka-mereka yang gambar depa keluar supaya serah diri di balai polis berhampiran dan sapa-sapa yang ada maklumat berkenaan muka-muka wanted tu juga diminta serahkan ke balai berhampiran.

Tan Sri Kadir Hi-Tea Chukai Kemaman

In the National Interest


 The ball is now on Bersih's steering committee's court on what to do next. This is uncharted territory in Malaysia's political history. It is not that important to rate Bersih a success or a failure. Who did what, where and when? We all know what the police and the government inquiries will end up. There is no independent arbitrator on this matter either. Suhakam will come out with their own findings, everyone will conclude that there will be no action taken against the police; action will be taken against the demonstrators. We have been on that road before. We might as well move on.  
 

Body of evidence gives Malaysia's PM the jitters


 
ROWAN CALLICK, ASIA-PACIFIC EDITOR From: The Australian   
THE murder of a glamorous Mongolian woman and the blowing up of her body, the controversial purchase of two French-Spanish-built submarines for $850 million each, the decision of French courts to hear evidence about the alleged bribery of top Malaysians - and the growing links between the three - spell big headaches for Malaysia's government, and especially for Prime Minister Najib Razak.
Although suppressed within Malaysia's government-controlled mainstream media, the internet is running riot with the story. It is adding to the challenges piling up for Najib that threaten to lose the UMNO-led coalition power for the first time in 55 years of nationhood.
A week ago about 50,000 people demonstrated for electoral reforms in Kuala Lumpur, with police arresting 450.
Two-thirds of MPs are elected in rural areas rather than cities. But the prospect of a middle-class revolt is sufficiently unsettling, in a Malaysia that is itself steadily becoming more middle class, to cause Najib to postpone any plans for an early poll.

Najib's Malaysia still stuck in the murk


 Senator Nick Xenophon, who went up last month to join an international team looking at Malaysia's electoral system, has just had a personal lesson in just how slanted and hostile its media can be. After the team published a highly critical report, the New Straits Times newspaper, owned ultimately by the ruling United Malays National Organisation or UMNO, went to work on him. 
Hamish McDonald, The Sydney Morning Herald 
It's an encounter that has gone into the folklore of our diplomatic service.
An Australian envoy meeting a senior Malaysian official heard a familiar complaint about critical coverage of his country's politics in the Australian media.
He snapped back: ''The media in Australia are not owned or controlled by the government,'' the envoy said. ''Here they all are, and throughout my time here, I've never seen a favourable report about Australia.''

Kartunis angkat Pak Samad sebagai ‘Sasterawan Rakyat’

KUALA LUMPUR 5 Mei: Sekumpulan kartunis dikenali sebagai Kumpulan Kartunis Indipenden (KKI), menghargai jasa dan sumbangan Datuk A Samad Said dengan mengiktiraf beliau sebagai Sasterawan Rakyat.
Kartunis Zunar berkata, pengiktirafan itu dibuat kerana karya yang dihasilkan Sasterawan Negara itu bukan untuk kepentingan sendiri semata-mata, sebaliknya diabadikan demi membela rakyat terbanyak.
“Hari ini, KKI mengiktiraf seorang seniman dan budayawan yang mengabdi karya-karyanya demi membela rakyat, membuka mata rakyat dan konsisten berjuang digaris depan membimbing rakyat.
“Datuk A. Samad Said tidak mengharap darjat dan kebesaran, malah sanggup menempuh rintangan, biar berdepan dengan kekuasaan dan hujung senapang demi sebuah prinsip dan kehormatan manusia,” kata Zunar atau nama sebenarnya, Zulkiflee Anwar Haq.

Umno Pasir Mas sahkan ada ahlinya bernama Wan Ahmad Wan Omar

Bagaimanapun, Naib Ketua Che Johan Che Pa tidak dapat mengesahkan individu itu timbalan pengerusi SPR.
PETALING JAYA: Umno Pasir Mas mengesahkan ada ahlinya yang bernama Wan Ahmad Wan Omar, tetapi tidak dapat mengesahkan ia timbalan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).
Bagaimanapun, Naib Ketua Umno bahagian, Che Johan Che Pa berkata, Wan Ahmad menjadi ahli Umno dalam sebuah cawangan dalam DUN Chetok.
“Saya telah membuat semakan dan mendapati ada individu yang bernama Wan Ahmad yang menjadi ahli di sebuah cawangan dalam DUN berkenaan.
“Tetapi (saya) tidak tahu individu itu adalah timbalan pengerusi SPR. Kalau hendak mengesahkan Wan Ahmad itu timbalan pengerusi SPR, kena beri nombor kad pengenalannya,” katanya ketika dihubungi.
Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail mendakwa timbalan pengerusi SPR itu merupakan ahli Umno di Pasir Mas.

UMNO guna fitnah kerana takut

Adun Titi Serong berkata Umno-BN takut berdepan PRU13 dan ini jelas terpampang di dada akhbar. 

PETALING JAYA: Umno-Barisan Nasional (BN) semakin takut berdepan tarikh Pilihan Raya Umum ke 13 (PRU13) yang kian hampir dan ketakutan mereka jelas terpampang di dada akhbar, kata Adun Titi Serong, Drs Khalil Idham Lim. “Terakhir kita saksikan di akhbar Utusan Malaysia isu fitnah, mengada-adakan babak yang karut, fitnah seks, semua ini boleh dinilai dengan mata kasar bahawa kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak sudah hilang pertimbangan,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.
Beliau menyoal, “kenapakah Najib perlu takut sedangkan mereka mendakwa sokongan rakyat kepada Umno-BN semakin utuh sebagaimana yang dilaporkan pada setiap segmen televisyen dan dada-dada akhbar milik kerajaan.
“Pakatan Rakyat hanya ada akhbar lidah rasmi parti, liputan tidak meluas edarannya dan bergantung kepada media baru yang didakwa BN sebagai palsu, itu pun rakyat masih lagi mampu menolak BN di beberapa negeri pada Mac 2008.

Himpunan Tanah Rakyat Hantar Mesej Jelas Kepada Ghani Othman


JOHOR BAHRU - Himpunan Tanah Rakyat (TANAH) berjaya dianjurkan dengan lancar tnpa sebarnag provokasi dari pihak-pihak tertentu. Himpunan yang dihadir oleh ribuan rakyat Johor ini diadakan di Plaza Angsana Johor Bahru bermula jam 2 petang hari ini.

Menurut Setiausaha Gabungan Tanah Rakyat, himpunan hari ini diadakan sebagai menyatakan solidariti dari penduduk negeri Johor yang banyak menghadapi masalah tanah yang gagal diselesaikan oleh kerajaan negeri Johor dibawah pimpinan YAB Dato' Abdul Ghani Othman selaku Menteri Besar Johor.

"Kita menganjurkan himpunan hari ini untuk membantu rakyat negeri Johor terutamanya yang banyak dizalimi atas isu tanah. Mesej yang ingin disampaikan jelas bahawa kerajaan negeri Johor harus segera menyelesaikan tuntutan yang diminta oleh TANAH untuk dilaksanakan"

Himpunan Tanah Rakyat di Plaza Angsana, Johor Bahru

Himpunan Tanah Rakyat di Plaza Angsana, Johor Bahru

Himpunan Tanah Rakyat di Plaza Angsana, Johor Bahru

Nasihat Sheikh Yusuf Qardawi pada umat Islam Malaysia

  • Delegasi daripada Majlis Fatwa Negeri Perlis yang menziarahi ulama tersohor dunia Islam sekarang ini, Prof Dr Sheikh Yusuf Abdullah Al-Qaradawi, 86 tahun mendapat beberapa nasihat penting untuk disampaikan kepada umat Islam khasnya rakyat muslim Malaysia. Berikut nasihatnya:
    • Keseluruhan ulama serta cendikiawan Islam seluruh dunia perlu bekerjasama demi membina semula ketamadunan Islam.
    • Perselisihan pendapat menjadi punca utama perpecahan umat Islam di seluruh dunia dan selagi usaha menyatukan mereka tidak dijalankan amat sukar untuk usaha tersebut dijalankan.

BERSIH 3.0. dari catatan SEORANG UNIT AMAL KEDAH.

DENGAN NAMA ALLLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI
   
Pada mulanya.saya tidak bercadang untuk hadir pada perhimpunan bersih di KL.Bagi saya sebagai rakyat Malaysia kebebasan bersuara telah lama hilang dari kehidupan rakyat Malaysia ini.Negara kita hanyalah sebuah Negara yang kuno di zaman ledakan teknologi komunikasi sedang berkembang dengan pesatnya di alam  ini.Apalah yang perlu saya perjuangkan kerana saya masih bujang dan tidak perlu memikirkan masa depan generasi mendatang  selain ibu saya yang masih hidup.Pengalaman dari BERSIH 2.0 telah mengajar saya bahawa suara rakyat seperti kami hanyalah gas pemedih mata,pukulan belantan dan sepak terajang dari robot2 syaitan yang bergerak dengan  berTUHANkan pangkat dan harta duniawi semata2.

Ustaz Azhar Idrus - Soal Jawab Ceramah Perdana Bunut Payong Kota Bharu

Guna GEL Ubat Kuat SEKS Kerana Cepat TEWAS - Ustaz Azhar Idrus

CIUM Batu NISAN - Ustaz Azhar Idrus

Niat Sebelum TAKBIR - Ustaz Azhar Idrus

Aurat KAKAK Ipar - Ustaz Azhar Idrus

MUSLIMAT Potong RAMBUT Kedai Bukan ISLAM - Ustaz Azhar Idrus

Kurds divided by Syrian uprising

Anwar Ibrahim Press Conference at Kuching Airport

Undergrad arrested for Facebook posting on cops

Datuk Wan Ahmad, macam semacam saja

"Apabila kita sebut nama Datuk Wira Hj. Wan Ahmad
bin Wan Omar teringat saya dengan cerita dan disebut sebut bakal menteri besar baru Terengganu mengganti Datuk Seri Ahmad said.

Oleh itu, adalah lebih baik kita tengok latarbalakangnya terlebih dahulu. Beliau berasal dari Kampung Kubang Buyong, Kuala Terengganu.

PENGALAMAN DALAM PERKHIDMATAN


S'gor tawar geran negeri siasat isu Scorpene

Ekoran penemuan terbaru pendakwa awam Perancis, kerajaan Selangor menyeru Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat urus niaga kapal selam Scorpene bernilai berbilion ringgit.

Malah, Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, jika perlu, dana antirasuah dari "Geran Selangorku" juga boleh dibelanjakan memandangkan tuduhan itu serius dan melibatkan perdana menteri sendiri.

Saf gesa boikot media guna politik lucah


Saf Anti Fitnah (Saf) mengutuk sekeras-kerasnya pengulangan strategi politik lucah yang dipapar dalam media perdana khususnya Utusan Malaysia dan media yang sealiran dengannya dan pelbagai media siber yang didalangi oleh parti pemerintah.

Saf terkejut dengan reaksi pelbagai pihak NGO dan pakar undang-undang yang dengan mudah mengenepikan  prinsip bahawa beban bukti bukan di atas yang tertuduh tetapi adalah dipihak yang menuduh.

Apakah dengan hanya memaparkan sebuah video atau gambar maka seseorang itu sudah didapati bersalah dan dipaksa untuk membuktikan bahawa dia tidak bersalah? Adakah sistem keadilan dan hukuman di negara ini sudah menjadi sedemikian murah dan buruk?

Occupy activists to ‘reclaim’ Dataran

Undaunted by last Saturday's Bersih 3.0 fracas and the events leading up to the rally, Occupy Dataran activists are planning a comeback.
KUALA LUMPUR: Occupy Dataran activists are planning to re-group under the flag pole at Dataran Merdeka tonight and ‘watch’ a midnight movie scheduled for screening here.
The activists were forced out of Jalan Raja on Friday last week by police and Kuala Lumpur City Hall (DBKL) in a bid to keep the historic site off limits to Bersih 3.0 rally protesters.
The rally took place on Saturday with more than 100,000 people calling for the clean-up of the electoral roll.
Occupy Dataran activists were then forced to move to the vicinity near Bar Council.

Anak jantan gibe: Care to debate Najib?

DAP's response to Prime Minister Najib Tun Razak's 'anak jantan' dig is to invite the premier to debate with Opposition Leader Anwar Ibrahim
GEORGE TOWN:  If Prime Minister Najib Tun Razak is a ‘real man’ than he should have no qualms about engaging in a debate with Pakatan Rakyat defacto leader Anwar Ibrahim.
Issuing this challenge, Penang DAP secretary general Lim Guan Eng said a Anwar versus Najib debate would show to Malaysians who is the real ‘anak jantan’ and who can be a better Prime Minister for the country.
“If Najib (is) really anak jantan, he should debate with Anwar. That would prove who is more qualified to be the Prime Minister,” said the Penang Chief Minister during the launch of Penang DAP’s new headquarters here today.

IKRAM : Utusan dan Kosmo sekeras kerasnya penyiaran gambar berunsur lucah


"Pertubuhan IKRAM Malaysia (Ikram)
4 Mei 2012
Bantahan Terhadap Paparan Gambar Berunsur Lucah Di Muka Hadapan Akhbar Tempatan
Ikram membantah keras tindakan beberapa akhbar harian tempatan yang memaparkan gambar-gambar berunsur lucah di muka surat hadapan akhbar-akhbar berkenaan.


Gambar yang dikatakan diambil dari laman-laman blog yang boleh dipersoalkan kesahihannya dan dikaitkan dengan individu tertentu, menjadi  tatapan semua golongan masyarakat  – termasuk kanak-kanak  dan remaja sekolah, seolah-olah memberi gambaran ianya satu berita utama dan amat penting untuk diketahui oleh semua rakyat Malaysia.

Bersih 3.0: 3 individu ditangkap


Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh
Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh
KUALA LUMPUR -  Polis menahan tiga individu bagi membantu siasatan berhubung insiden merusuh yang berlaku semasa perhimpunan yang bertukar ganas di ibu negara Sabtu lepas.

Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Mohmad Salleh berkata mereka dikesan dan ditahan polis semalam hasil penyiaran gambar 49 individu termasuk seorang wanita yang terlibat dalam insiden buruk pada perhimpunan itu.

Politik lucah jadi budaya Umno jatuhkan musuh politik

KUALA LUMPUR 5 Mei: Datuk Seri Anwar Ibrahim  menyelar tindakan terdesak Umno-Barisan Nasional menjadikan politik lucah untuk menjatuhkan  musuh politik mereka, merujuk kepada fitnah yang dilemparkan terhadap Timbalan Presiden KEADILAN, Azmin Ali.
Menurut Anwar, politik lucah dan fitnah yang dilakukan Umno-BN bukan perkara baru, sebaliknya sudah menjadi budaya parti itu.
“Sekarang, Timbalan Presiden, Azmin Ali pula menjadi mangsa baru fitnah jahat mereka.
“Saya tidak nampak cara lain untuk menghentikan budaya ini, melainkan membuang Umno-BN dan juak-juak mereka dalam pilihan raya umum akan datang,” katanya, dalam ucapan di Malam Gala KEADILAN, bertempat di One World Hotel, Petaling Jaya semalam.
Azmin pada 4 Mei lalu menyaman Utusan Malaysia kerana menyiarkan berita dan gambar memaparkan adegan seks seorang lelaki dan wanita yang dikaitkan dengan beliau.
Tindakan media kawalan Umno itu turut mendapat kecaman pelbagai pihak, yang dianggap mengulang semula taktik jijik yang pernah dilakukan terhadap Anwar Ibrahim.

Scorpene scandal: Who’s Terasasi?

What is not known to Malaysians is that another French company was named alongside the now infamous Perimeker in the scorpene deal.
By Dr Kua Kia Soong

Having had the privilege of looking at some of the Paris Papers on the Scorpene scandal recently, it behooves me to give anxious land-lubbers a “hitchhiker’s guide” to this convoluted mesh of payments that have gone on to grease this most expensive (more than RM7 billion) arms purchase in Malaysia’s history.
Since SUARAM lodged its complaint with the French courts for a judicial review of the Scorpene contract in November 2009, the French prosecutors have certainly been busy with their investigations.
They have interviewed officials in the French state company, DCN and related companies such as Thales as well as officials in the French ministry of defence.

Media Malaysia Tidak Bebas, Monggolia, Papua New Guinea dan Bangladesh Lebih Baik


Rangking Kebebesan Media 2012 oleh FREEDOM HOUSE yang baru dikeluarkan  menunjukkan Malaysia terperosok jauh di belakang berbanding Monggolia (80), Papua New Guinea (54) dan Bangladesh (111). Malaysia berada di tempat 144 dari 197 negara.
Apa alasan Kerajaan umno BN untuk menafikan perkara ini? Adakah umno mengiktiraf  rangking kebebasan Media 2012 ini?  Kalau tidak,  mengapa? atau Kerajaan umno BN yang hendak

Kerajaan Pusat Tidak Ada Dana, Kerajaan Selangor Yang Akhirnya Tolong

SUBANG JAYA,5 MEI : Kerajaan Selangor memperuntukkan lebih RM1.3 juta untuk membina jejantas jalan kaki di Pesiaran Kewajipan SS14 di sini setelah kerajaan pusat gagal melaksanakan projek tersebut dengan alasan “ketiadaan dana”.
ADUN Subang Jaya, Hannah Yeoh berkata walaupun Kerajaan Selangor mempunyai kekangan kewangan, namun ia dapat mencari dana bagi melaksanakan projek itu demi kesalamatan penduduk untuk melintas kawasan yang trafik tinggi.

Tuntutan Bersih tak dijawab, rakyat dilayan seperti penjenayah

KUALA LUMPUR 5 Mei: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kerajaan tidak menjawab tuntutan rakyat berhubung pilihan raya bersih dan adil, sebaliknya memperlakukan demonstran pada 28 April lalu seperti penjenayah.
Beliau berkata demikian dalam ucapan di Malam Gala KEADILAN, bertempat di One World Hotel, Petaling Jaya semalam.
Mengulas keganasan polis terhadap peserta himpunan Bersih 3.0, Anwar menyifatkan ia tradisi kerajaan zalim berdepan  penentangan rakyat.
“Pendirian saya, ia adalah contoh klasik sebuah regim kuku besi, yang menindas dan menekan rakyat yang tidak bersalah, hanya kerana bangkit melawan.

PDRM dan Media UMNO-BN Berat Sebelah Berkaitan Peserta BERSIH 3.0

SHAH ALAM, 5 MEI : Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan media pro Umno-BN menunjukkan sikap berat sebelah dengan hanya menyiarkan gambar-gambar peserta BERSIH 3.0 yang disyaki menimbulkan kekacauan pada himpunan itu.
Menurut Ahli Jawatankuasa Pemandu BERSIH, Maria Chin Abdullah, pihak polis cuba menyembunyikan kekerasan yang dilakukan mereka terhadap orang awam serta petugas media pada himpunan itu.
“Jika PDRM adil, kenapa mereka tidak siarkan gambar-gambar anggota polis yang terbukti menggunakan kekerasan pada himpunan BERSIH 3.0 Sabtu lalu?,” katanya ketika dihubungi TVSelangor hari ini.

Bersih: PR dakwa Najib buat kenyataan lucu


Perhimpunan Bersih 3.0 yang dijamin akan diadakan dengan aman berakhir dengan ganas.SHAH ALAM –  Dua lagi komponen Pakatan Rakyat (PR) menyifatkan kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam, kononnya perhimpunan Bersih 3.0 Sabtu lalu satu usaha mahu menggulingkan kerajaan, sebagai pandangan melucukan.
Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar menyifatkan kenyataan Najib itu amat lucu kerana mustahil untuk menggulingkan sebuah kerajaan hanya dengan membawa botol-botol air mineral.
“Kalaulah benar tujuan perhimpunan Bersih 3.0 diadakan untuk menggulingkan kerajaan, sudah pasti mereka akan membawa senjata dan destinasinya, bukan ke Dataran Merdeka, sebaliknya ke Putrajaya.

Surat terbuka kepada Utusan daripada bekas wartawan Utusan

Saya telah dipecat dari Utusan Melayu (M) Berhad ketika bertugas di akhbar Utusan Malaysia pada 21 April dan ketika menerima berita pemecatan itu saya melakukan solat sunat memohon kepada hadrat Allah SWT memberi hidayah kepada rakan-rakan saya di Utusan Malaysia agar menjadi seorang mukmin dan muslimin yang mematuhi perintah Allah SWT supaya mereka akan dapat menikmati kelazatan hidup sebagai seorang Islam yang patuh kepada perintah Allah SWT dan suruhan Rasululullah.

Guling kerajaan: Najib lupa rampasan kuasa di Perak

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak diingatkan tidak perlu menipu rakyat dengan mendakwa perhimpunan Bersih 3.0 lalu merupakan cubaan menggulingkan kerajaan yang dipilih melalui sistem pilihan raya.

Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan Kamaruzaman Mohamad berkata, rakyat masih tidak boleh melupakan bagaimana kerajaan Umno BN memperlakukan kerajaan Pakatan Rakyat negeri Perak yang juga dipilih secara sah melalui pilihan raya.

"Peristiwa rampasan kerajaan Perak pada tahun 2009 yang lalu masih segar dalam ingatan semua rakyat Malaysia.

Ke arah BERSIH tanpa Ambiga

Tarikh 28 April 2012 menjadi sejarah baru kepada Malaysia. Cabaran agar rakyat turun ke Kuala Lumpur bagi menyertai demonstrasi "duduk bantah" anjuran BERSIH disambut.
BBC melaporkan perhimpunan tersebut adalah yang terbesar dianjurkan untuk menuntut pilihan raya bebas dan adil. Sebenarnya, 28 April lebih dari itu.
Dalam sejarah Malaysia, inilah perhimpunan terbesar dihadiri oleh masyarakat berbilang kaum bagi membuat tuntutan politik.
bersih 3 rally 050512 cmh 01Suka atau tidak, kerajaan Malaysia harus mendengar suara rakyat. Tarikh 28 April memberikan isyarat bahawa rakyat semakin berani untuk pertahankan hak demokratik mereka sebagai warga Malaysia.
Jika pilihan raya terus diadakan tanpa menghiraukan tuntutan BERSIH, selepas ini tidak mustahil jutaan rakyat akan membanjiri Kuala Lumpur.

Akan tetapi, ketika rakyat berani untuk mempertahankan hak mereka, pimpinan BERSIH dilihat lemah. Datuk S Ambiga terperangkap dengan percaturan jahat pemerintah.

Kumpulan mahasiswa pertahan tindakan Khalid


KUALA LUMPUR: Kumpulan Aktivis Mahasiswa Indipenden (Kami) mempertahan tindakan seorang rakan mereka Khalid Ismath yang didakwa membuat kecaman kepada anggota polis melalui laman Facebook.

Bagi setiausahanya Khairul Naim Rafidi, tindakan Khalid tidak lebih dari hanya satu bentuk ekspresi selepas layanan keras polis sewaktu himpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu terhadap ibunya.

"Ibunya terpaksa bermalam lima hari di hospital kerana cedera parah. Sudah tentu sebagai manusia Khalid juga punyai rasa amarah apabila berdepan dengan perkara seperti ini.

"Status yang dianggap mengecam polis itu kami kira sebagai satu bentuk ekspresi yang dilakukan bila mana dirinya berada dalam keadaan tertekan dan hiba melihat ibu kesayangan Faridah Abdul yang dizalimi ketika himpunan Bersih 3.0," katanya dalam satu kenyataan.

Lebih-lebih lagi menurut Khairul Naim ibu khalid merupakan warga emas yang hadir ke perhimpunan tersebut hanya untuk melihat kebangkitan anak muda.

Kecam polis: Khalid Ismath tertekan kerana ibu dizalimi, KAMI

Rentetan daripada tindakan Khalid Ismath yang menulis status di laman sosial facebook beberapa hari yang lepas, empat orang anggota Polis dari Unit Cawangan Khas IPK Klang telah hadir ke rumah Khalid pagi tadi.  Status yang dianggap mengecam Polis itu kami kira sebagai satu bentuk ekspresi yang dilakukan bila mana dirinya berada dalam keadaan tertekan dan hiba melihat ibu kesayangan Faridah Abdul yang dizalimi ketika Himpunan BERSIH 3.0.

Ibunya (gambar kiri) terpaksa bermalam lima hari di hospital kerana cedera parah.  Sudah tentu sebagai manusia Khalid juga punyai rasa amarah apabila berdepan dengan perkara seperti ini.  Lebih-lebih lagi ibunya merupakan warga emas yang hadir ke perhimpunan tersebut hanya untuk melihat kebangkitan anak muda.  Malangnya, ia berakhir dengan satu tragedi malang apabila pihak polis mula membuat tembakan gas pemedih mata dan meriam air.

8 soalan untuk siasatan keganasan BERSIH

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sedang mengetuai kempen propaganda BN untuk kawalan kerosakan atau damage control - untuk mengurangkan ketidaksehaluan dalam penyahkendalian perhimpunan "duduk-bantah" Bersih 3.0 di Dataran Merdeka yang menuntut pilihan raya yang bebas dan adil - dengan tohmahan melulu bahawa perhimpunan BERSIH 3.0 merupakan percubaan untuk menggulingkan kerajaan BN.

Hakikatnya, perhimpunan BERSIH 3.0 adalah kesedaran dan kebangkitan, keberdayaan dan kesepakatan antara rakyat Malaysia yang menjangkau kaum, agama, kelas, kawasan, jantina atau pun umur untuk menunjukkan cinta kepada negara yang menitikberat keperluan pilihanraya yang bersih, untuk Malaysia yang bersih.

Bersih nafi rancangan jatuhkan kerajaan BN

KUALA LUMPUR, 5 Mei – Bersih hari ini menafikan dakwaan perhimpunan jalanan mereka Sabtu lalu untuk menjatuhkan kerajaan, sebaliknya hanya menuntut pembaharuan terhadap sistem pilihan raya di negara ini.
Pemerhati pilihan raya itu yang sebelum ini sering menafikan menyokong pembangkang, menegaskan objektif Bersih 3.0 hanya menuntut proses pilihan raya yang adil dan bersih.
“Bersih mahu pilihan raya yang bersih dan adil.
“Harapan kami adalah untuk melihat pembaharuan dalam kerajaan yang mentadbir melalui peti undi yang adil dan bersih,” kata badan NGO gabungan daripada 84 ahli hari ini.
Menurut laporan The Star Online semalam, Najib mendakwa perhimpunan Bersih 3.0 hujung minggu lalu berniat untuk menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional (BN).

EGM Majlis Peguam bahas 12 resolusi BERSIH

Mesyuarat agung luar biasa (EGM) Majlis Peguam pada 11 Mei ini akan membincangkan 12 usulberkaitan kawalan polis dalam perhimpunan BERSIH 3.0 Sabtu lalu.

bersih 3 rally 040512 zw07Menurut pekeliling yang disiarkan malam tadi, ia antaranya bertujuan mengutuk kekerasan berlebihan anggota polis ketika menyuraikan peserta, tangkapan tidak wajar dan rampasan peralatan rakaman yang menyalahi undang-undang.

Resolusi lain berhubung perhimpunan 28 April itu juga:


  • Menyeru polis mengenal pasti kakitangan yang ingkar dan mendakwa mereka.
  • Mengulangi gesaan untuk mewujudkan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC).
  • Menggesa menteri dalam negeri dan ketua polis negara memohon maaf secara terbuka berhubung cara anggota polis menyuraikan peserta.
  • Menggesa menteri dalam negeri dan ketua polis negara memohon maaf secara terbuka bagi kes serangan menggunakan kekerasan.

Selangor mahu SPRM siasat rasuah Scorpene RM3 bilion

SHAH ALAM 5 Mei: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), memulakan siasatan terhadap dakwaan bahawa perdana menteri meminta RM3 bilion, untuk Perimekar daripada anak syarikat pembuat kapal Perancis, DCN.
“Perkara ini tidak boleh diambil ringan oleh pihak berkuasa Malaysia terutama SPRM memandangkan orang yang tertuduh sekarang memegang jawatan tertinggi dalam Kerajaan Malaysia serta Pengerusi Barisan Nasional Selangor.
“Saya mewakili rakyat Selangor, menyeru kepada SPRM untuk memulakan penyiasatan dalam isu ini kerana ianya melibatkan rasuah berbillion ringgit dan salah guna kuasa untuk pembelian dua kapal selam Scorpene.

Artis, survival, parti dan politikus

Oleh : Mazir Ibrahim
Akhir-akhir ini kedengaran semakin nyata suara kegelisahan seniman atau artis tempatan, popular atau tidak, dalam menempuh badai gelora kerjaya dalam industri seni kita.
Namun, kegelisahan ini rata-ratanya bersifat sementara. Apabila rungutannya itu kelak didengar atau disambut oleh daulah (kerajaan menerusi pelbagai agensi seperti Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan), maka senyaplah segala rungutan-rungutan ini.
Jika esok lusa berlaku lagi, maka merungutlah lagi. Begitulah roda mereka berpusing atas keinginannya.
Isu yang sering menjadi agenda perbincangan berkisar tentang survival artis dalam industri mereka sendiri. Hakikatnya, industri seni kita, baik filem, muzik, penerbitan drama, penerbitan karya sastera dan sebagainya memang tidak dapat tidak, banyak bergantung kepada dasar kerajaan menerusi kementerian-kementerian yang berkaitan.

SAJAK BERSIH 3.0

Tika rakyat dibungkam arah

semburan tajam air beracun

mengentalkan daya juang

menghambat kegerunan

di dada menguasa.



Soldadu juang rebah berdarah

kekejaman menguningkan jiwanya

para menggenggam api bersih

akan meredah jalanan

lebih gagah dan berwaspada.



Penguasa kekal bangga

dengan belantan syaitannya.



Apilah membakar

segala ruang rasa

baranya tak pernah padam.



Nukilan: Suhaimi Taib
Kuala Terengganu
3 Mei 2012.

Cukuplah 54 tahun menunggang kuasa

Oleh SAFAR JUMAAT
AMBIL contoh seorang Menteri di Malaysia, cakapnya berdolakdalik. Dulu, kata Himpunan Bersih 2.0 haram, kini kata Himpunan Bersih 3.0 tidak mengganggu ketenteraman.
Sehingga Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa- Kuasa Khas) meminta afidavit lanjutan berhubung kenyataan menteri berkenaan.

Ini satu contoh dari ratusan contoh lagi, bahawa rakyat perlu secara total menolak BN dalam PRU13 – bukan sahaja kerana tawaran yang mahu diberikan Pakatan Rakyat, tetapi memperbaiki kerosakan yang sudah terlalu teruk dalam sistem pemerintahan negara ini.

Bersih perlukan tindakan susulan di seluruh negara

Oleh ZULKIFLI YAHAYA
BN terus menerus buat pekak badak terhadap lapan tuntutan Bersih 3.0 sekalipun ratusan ribu rakyat Malaysia bangkit menyatakan bantahan terhadap ketidakadilan pilihan raya di Malaysia.
Seperti biasa, isu yang difokuskan oleh jentera propaganda kerajaan BN bukan kepada lapan tuntutan yang dibuat sebaliknya kepada persoalan remeh di sebalik tercetusnya demonstrasi.

Bersih 3.0 dan BN yang diterajui Gerakan

Menjelang perhimpunan duduk bantah Bersih 3.0 28 April lalu, pelbagai usaha dilakukan pihak-pihak tertentu khususnya BN untuk menggagalkan program rakyat itu.
Antara yang paling menonjol adalah percubaan memainkan sentimen kaum dan agama serta mengaitkan pengerusi Bersih 3.0 dengan LGBT bertujuan mengalihkan fokus dan tumpuan umum terhadap keperluan program duduk bantah itu diadakan.

BN bimbang jika lapan tuntutan Bersih ditunai

KEGAGALAN kerajaan Umno- BN menunaikan lapan tuntutan Bersih pasti akan membawa padah kepada parti itu sendiri, sehingga menyebabkan rakyat negara ini semakin sedar dengan pelbagai penipuan yang dilakukannya selama ini.



Pihak BN sendiri sedar perkara itu, dengan didasarkan kepada sokongan rakyat yang semakin merosot terhadapnya yang akan menyebabkan Umno- BN akan mengalami kekalahan teruk pada PRU13 akan datang.

Najib’s Malaysia held back by dirty politics, poor reforms, says Aussie paper

The Sydney Morning Herald makes a scathing attack on the Najib administration in today's edition. file pic
KUALA LUMPUR, May 5 — Dirty politics, an unfair electoral process and poor reforms attempts are capping Malaysia’s ability to reach its full potential, the Sydney Morning Herald has said.
The influential Australian paper said that although Malaysia possessed great wealth and had experienced decades of high growth, it still was unable to rid itself of a “poisonous” political climate which includes “massive fraud, waste and economic distortion.”
“Australians often trip too naively into Malaysia’s murky political world. Succumbing to the happy multicultural story of ‘Malaysia-truly Asia’ a lot of us don’t see the deep racial fears and antipathies swirling in the country’s history and heating its political even today,” SMH Asia-Pacific editor Hamish McDonald said in a scathing opinion piece.

BN perlu buat persiapan awal untuk kalah PRU13

IPOH: Adun Titi Serong, Drs Khalil Idham Lim berkata, rakyat khususnya golongan belia tidak lagi boleh semudahnya diperalatkan oleh Umno BN.

Katanya, PRU13 adalah peluang terbaik rakyat untuk menumbangkan BN sekaligus memberi peluang kepada Pakatan Rakyat menerajui pentadbiran negara.

Menurutnya, terdapat 222 kerusi parlimen yang bakal dipertandingkan menjelang pilihanraya tidak lama lagi, berdasarkan rekod sejak tahun 1999, 2004 dan yang terakhir tahun 2008, jumlah pengundi untuk BN telah merosot dimana kira-kira 49 peratus undi.