Sabtu, 17 Mac 2012

Politik Malaysia: Persoalan perkauman dan ideologi (Bhg 3/3)

Oleh WAN ABDUL RAHMAN WAN AB LATIF

Pendekatan kelas amat dipengaruhi oleh pemikiran Marx yang melihat masyarakat (termasuk masyarakat Malaysia) secara asasnya terbahagi kepada dua kelompok iaitu golongan pemodal (kapitalis-borjuis) dan pekerja (proletar).

Hubungan antara dua golongan ini dicirikan oleh eksploitasi dan permusuhan. Golongan pemodal yang kaya dan berkuasa mengeksploitasi buruh golongan pekerja (proletar).

Atas hakikat ini maka lahirlah permusuhan antara dua kelas ini (class antagonism). Bagi mereka yang menganut fahaman Marxis, fenomena eksploitasi dan permusuhan ini berlaku dalam sejarah kehidupan manusia sejak dulu hinggalah sekarang.

Semasa zaman feudal, kajian yang dibuat oleh Gullick (1958) memperlihatkan kepada kita betapa berkuasanya raja/sultan yang memerintah (the ruler) ke atas rakyat yang diperintah (the ruled).

Politik Malaysia: Persoalan perkauman dan ideologi (Bhg 2/3)

Oleh WAN ABDUL RAHMAN WAN AB LATIF

Tahap pembangunan politik dan ekonomi sesebuah negara, terutamnya dalam konteks negara membangun seperti Malaysia, adalah faktor lebih penting mempengaruhi sikap sesaorang termasuk pegawai tadbir awam, berbanding latar belakang etnik pegawai berkenaan.

Kajian oleh Scott (1968) telah membenarkan hakikat ini. Secara asasnya Scott lebih berminat untuk mengkaji apa yang beliau gelar sebagai "ideologi politik" Malaysia.

Politik Malaysia: Persoalan perkauman dan ideologi (Bhg 1/3)

Oleh WAN ABDUL RAHMAN WAN AB LATIF

Makalah ini merupakan satu pendedahan awal mengenai ciri-ciri dan persoalan asas politik Malaysia.

Tidak dapat dinafikan bahawa politik Malaysia adalah politik perkauman par excellence seperti yang dibuktikan oleh sebahagian besar pengkaji-pengkaji politik Malaysia arus perdana seperti Ratnam, Milne dan Mauzy.

Ini bermakna faktor ras atau etnisiti memainkan peranan yang penting mencorak rupa bentuk politik Malaysia. Terdapat juga penulis yang mewakili pandangan minoriti seperti P Ramasamy dan Syed Husin Ali yang mentafsir politik Malaysia bukan dari sudut ras atau etnik tetapi dari sudut yang luas iaitu dari sudut kelas.

Siapa sebenarnya Bashar Al-Assad yang membunuh Muslim Syria!

Pelbagai spekulasi yang timbul berhubung isu yang berlaku di Syria. Tidak seperti kebangkitan rakyat yang berlaku di Tunisia, Mesir dan Libya yang menumbangkan Rejim Pemerintah di negara mereka, ternyata Rejim Assad lebih "LIAT". Seolah-olah beliau dan kepimpinannya dilindungi oleh 'Kuasa Besar'.

Apa yang aku ingin coretkan dalam artikel ini bukanlah mahu meributkan lagi spekulasi, cuma aku mahu berkongsi kepada kalian semua perilaku Si Rejim Assad yang namanya layak bersama Firaun, Namrud dan Qarun.

Kau lihat ini temanku :
??????? Penyokong rejim sujud kepadanya????

Cerita Islamnya Loo Jo Yee binti Abdullah

Beliau tiada nama Islam kerana sekarang seseorang muallaf sudah tak perlukan tukar nama dengan nama Islam, dan hanya perlu ber ‘binti’ kan kepada Abdullah serta tak perlu tukar bangsa, maka namanya kekal Loo Jo Yee binti Abdullah.

Beliau telah masuk Islam ketika masih berusia 17 tahun, disebabkan di Malaysia mempunyai undang-undang untuk memeluk agama Islam bermula 18 tahun sahaja. Jadi, beliau terpaksa menangguhkan dulu permohonan.

Keluarga Jo Yee merupakan pengikut agama kristian yang kuat. Dan beliau bakal menjadi seorang paderi di sebuah gereja. Disebabkan itu, keluarga beliau sangat bantah hingga menganggap masuk Islam adalah sangat menghinakan bagi keluarganya.

Nube Menteri Sumber Manusia harus disingkirkan

Wanita di Penjara Bashar Al-assad telah diperkosa Semua

Oleh: HALIMISLAM

"Aktivis Syria, Hadeel Bashaar Kuki yang keluar dari penjara baru-baru ini menyatakan, para tahanan di penjara-penjara Assad mengalami tindakan penyiksaan dan perkosaan.
Kuki sendiri telah memberikan kesaksiannya di hadapan Majlis Hak Asasi Manusia di Geneva untuk tempoh penahanannya di penjara Aleppo, dan membantah tuntutan regim Syria bahawa pertengkaran di Syria melibatkan Al-Qaeda. Ia menekankan bahawa semua warga Syria - termasuk Kristian dan Alawi - mengalami amalan penyiksaan yang mengerikan yang dilakukan oleh pasukan

Dia menekankan bahawa semua wanita yang ditangkap oleh pasukan Assad mengalami tindakan penyiksaan dan perkosaan, namun banyak dari mereka yang tidak berani mengumumkan secara terbuka apa yang telah mereka alami selama di tahanan.
Dia mencatat bahawa teknik penyiksaan terhadap para tahanan berbeza. Ada yang diseksa dengan elektrik, atau apa yang dikenali sebagai "Carpet of the Wind", dan teknik penyiksanaan dengan cara memukul kaki para tahanan sampai cedera parah dan kemudiannya melemparkan mereka ke dalam bekas yang diisi dengan air dan garam.

Kita membela Islam atau meruntuhkan Islam?


"Jumlah penduduk dunia yang diisytiharkan beragama Islam kini telah mencecah 1.5 bilion orang, iaitu 22 peratus daripada jumlah keseluruhan manusia ketika ini. Dalam konteks Malaysia, jumlah penduduk beragama Islam pula dianggarkan seramai 17 juta orang, iaitu 61.4 peratus daripada jumlah keseluruhan rakyat Malaysia. Bilangan yang ramai ini bagaimanapun tidak sedikit pun mampu membantu menyelamatkan walau seorang pun penduduk Islam daripada dizalimi di Palestin, Syria, Chechnya, Kashmir dan dimana-mana saja penjuru bumi yang lain. Benarlah firman Allah dalam surah At-Taubah ayat 25 dan 26, dan benarlah juga hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Tsauban ra daripada Abu Daud.

Semangat ‘padi-pondok-PAS’ masih relevan di Terengganu

Oleh: Mat Zain Mat Isa


Selain faktor ketidakadilan politik dan ekonomi oleh kerajaan Barisan Nasional (BN), di antara faktor lain yahttp://www.nst.com.my/polopoly_fs/1.13845.1322758021!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_490/image.jpgng turut mendorong perubahan sikap rakyat Terengganu kini ialah kesedaran hidup beragama yang semakin meningkat di dalam masyarakat. Betapa dasar dan perjalanan pemerintahan diterajui Umno gagal memenuhi kedahagaan rakyat terhadap tuntutan perubahan ini menyebabkan rakyat semakin “jinak” kepada PAS.

Najib Perlu Curigai Daim, Mahathir...

Oleh Mohd Sayuti Omar
Akhir-akhir ini bekas menteri kewangan dan bendahari Umno, Daim Zainuddin 'lacak berkecek' dan banyak berterori mengenai masa depan UBN dan juga peluang parti itu dalam pilihan raya umum akan datang. Satu masa beliau menyatakan keyakinan UBN akan mampu menguasai Malaysia dengan pencapaian sama tahun 2008. Teori atau pandangan itu seperti memberi kelegaan tektikal kepada Najib Razak dan untuk membolehkan Najib memejamkan mata tidur seketika.


Terbaru beliau menyebut pula isu projek lembu gemuk (NFC) akan menentukan jatuh bangun UBN. Serentak itu beliau memberi teori Najib perlu berundur sekiranya tidak mampu mencapai kerusi banyak dalam pilihan raya ke-13. Katanya kalau pun tidak berundur Najib pasti akan dicabar dalam pemilihan Umno. Cabar mencabar itu adalah lumrah politik, katanya berhelah tanpa mempertahankan Najib. Kenapa? Kalau ada yang mencabar siapa?

Eloklah Najib Berundur Jika Tak Mahu Diundurkan...

Oleh Shahbudin Husin
Komen terbaru Tun Daim Zainuddin mengenai masa depan politik Najib yang akan diundurkan sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri andainya BN gagal mencapai majoriti dua pertiga dalam pilihanraya umum akan datang, kini bagai mengesahkan cakap-cakap mengenai perkara itu yang sudah pun kedengaran sejak sekian lama di ruang atmosfera politik negara.


Dalam wawancara dengan sebuah akhbar Cina, Daim berkata, mendapatkan semula majoriti dua pertiga adalah wawasan yang baik tetapi Najib perlu lebih praktikal, jika kehilangan banyak kerusi, UMNO sendiri akan menggulingkannya.

Bagaimana menjadi Seorang Muslimah Berfikrah Islamiyah ?

Islam merupakan ajaran Allah yang lengkap, sempurna, syumul dan merangkumi seluruh aspehttp://ntvirus.files.wordpress.com/2008/10/060924_muslim.jpgk kehidupan mukmin. Inilah Addeen yang diturunkan oleh Allah dan dibawa oleh Rasulullah S.A.W dan telah dilaksanakan sejak zaman awal diutuskan Rasulullah S.A.W ke bumi ini.


Allah S.W.T telah menjelaskan dan menegaskan tentang kesempurnaan Islam dalam firmanNya:

اليوم أكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الإسلام دينا
Yang bermaksud, “ Pada hari ini telahku sempurnakan untuk kamu agamamu dan telah aku cukupkan padamu nikmatku dan telah kuredhai Islam itu jadi agama bagimu” (Al-Maidah:3)

Pasai apa SPR selalu nak sorok dari pembangkang?


Macam yang dijangka SPR hari ni terus mempertahankan pindahkan nama pengundi atas alasan pembetulan sempadan pilihanraya.
SPR mempertahankan "Alasan pembetulan sempadan pilihanraya kepala hotak depa" tu atas alasan aksi tu sah di bawah undang-undang pilihanraya.


Bab undang-undang pilihanraya aku tak mau komen pasai aku takdak latarbelakang undang-undang, tak pernah belajar undang-undang. Baca ayat undang-undang pun pening.

Pinda Perlembagaan elak OKU didiskriminasi

KUALA LUMPUR, 17 Mac: Kerajaan dituntut untuk membuat pindaan Perlembagaan Malaysia bagi memastikan golongan kurang upaya (OKU) tidak berdepan dengan masalah diskriminasi.

Pindaan Perkara 6 membabitkan kesamarataan dan Perkara 12 membabitkan pendidikan, perlu memasukkan perkataan golongan OKU bagi memastikan mereka mendapat hak sebagai seorang warganegara Malaysia yang lain.

Tuntutan itu disuarakan kumpulan tersebut ketika majlis penyerahan memorandum kepada Suhakam, di Auditorium Raja Aziz Addruse, Majlis Peguam, petang tadi.

BN mesti dipecat!

Oleh SELENA TAY
ANGGOTA Parlimen Kuala Selangor dan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad berkahttp://1.bp.blogspot.com/_xhZalFf7ZzE/TR-0X31YeNI/AAAAAAAACtY/jjLKPZo2Hnc/s320/tolak-bn.jpgta dalam ceramahnya bahawa rakyat Malaysia adalah majikan manakala kerajaan adalah pekerja. Justeru, Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) ialah masa untuk kita membuat keputusan sama ada hendak melanjutkan perkhidmatan kerajaan yang ada sekarang ataupun menggantinya dengan yang baru.


Tetapi sebelum tiba masa untuk membuat keputusan tersebut, kita telah digula-gulakan dengan wang RM500. Dr Dzulkefly berkata ini bermakna kita selaku majikan telah disogok oleh pekerja iaitu Kerajaan BN. Wow! Berani sekali ya, pekerja ini. Tetapi kita jangan bodoh pula. Jangan gadaikan maruah dan martabat kita. Hanya disebabkan oleh RM500 ini, kita pun melanjutkan perkhidmatan Kerajaan BN ini.

Wajibkan label ‘makanan tidak halal’ lebih perlu


KUALA LUMPUR, 17 Mac: Rakyat Malaysia beragama Islam memerlukan penyelesaian yang lebih komprehensif melibatkan isu makanan halal.
“Untuk itu, undang-undang perlu digubal bagi mewajibkan pengusaha bukan Islam meletakkan label ‘makanan tidak halal’ bagi mana-mana makanan yang dijual di pasaran terbuka,” kata Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri.

Menurutnya, undang-undang itu membolehkan tindakan undang-undang diambil kepada pengusaha sekiranya terbukti memasukkan bahan-bahan tidak halal tanpa dibuat sebarang perisytiharan.

“Undang-undang ini lebih sesuai dengan realiti Malaysia yang majoriti rakyatnya adalah muslim, bukan sebaliknya iaitu rakyat muslim adalah minoriti,” ujarnya.

UMNO Kemaruk kuasa


Sungguh pun Parlimen belum dibubarkan, UMNO yang dikepalai oleh Najib Razak semakin ligat berkempen di seluruh pelusuk tanah air. Nampaknya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hanya melihat saja, mungkin kerana mereka tidak mampu membezakan setiap lawatan Perdana Menteri ini atas kapasiti ketua kerajaan atau kepala parti.
Inilah amalan yang menimbulkan masalah apabila urusan negara itu telah disalah guna untuk urusan parti. Bak kata pepatah, sambil menyelam, minum air.
Dalam konteks pepatah ini, biasanya kita memahaminya sebagai mengambil kesempatan atas sesuatu peluang. Ia adalah dalam maksud yang baik contohnya, seseorang wartawan akan mengambil kesempatan atas kebolehannya menulis berita dengan menulis novel cereka.
Tetapi di sini, konotasi ‘sambil menyelam minum air’ itu diterjemahkan oleh amalan politik UMNO secara negatif bila mana perbelanjaan untuk urusan parti itu diambil dari kantung negara iaitu wang cukai rakyat dan hasil sumber negara. Ia bukan duit parti yang disalahgunakan untuk kepentingan parti.

Mahfuz: Umno-BN Sudah Lama Guna Khidmat Yahudi

SHAH ALAM,17 MAC : Tindakan pimpinan Umno-BN  menaburkan propaganda bahawa wujudnya ancaman asing dalam bentuk pemberian bantuan dana kepada Pakatan Rakyat menggambarkan pimpinan kian Umno-BN ketandusan idea dan semakin terdesak untuk meraih sokongan rakyat.
Naib Presiden PAS,Mahfuz Omar berkata tindakan pimpinan Umno-BN itu sebenarnya adalah untuk menutup segala kepincangan dan salah laku parti itu berhadapan serangan bertali arus Pakatan Rakyat yang mempersoalkan urus tadbir negara dan salah laku pimpinan Umno-BN yang menggunakan wang rakyat untuk kepentingan mereka sendiri.
“Pimpinan Umno-BN sudah tiada daya upaya untuk menyakinkan rakyat dengan dasar-dasar dan polisi yang dilaksanakan selama ini kerana rakyat telah hilang kepercayaan kepada mereka dan melihat kegagalan yang teramat sangat dalam urus tadbir negara,” tegas Mahfuz yang dihubungi TVSelangor.

‘Too late’ for Lynas panel, activists say

Opponents of the Lynas refinery are focussing solely on stopping the facility from operating. — File pic
KUALA LUMPUR, March 17 — The new parliamentary select committee on the Lynas issue is “too little, too late”, said activists who have already mounted legal action against the Australian miner’s rare earth plant. Stop Lynas Coalition chairman Andansura Rabu said this was because the refinery in Gebeng, Kuantan was already close to completion and had secured an approval for a temporary operating licence (TOL) from the authorities.

Cukai Perkhidmatan Prabayar 6% Bermula 1 Julai 2012?

Cukai Perkhidmatan Cukai Perkhidmatan Prabayar 6% Bermula 1 Julai 2012?
Sebelum ini Cukai Perkhidmatan Prabayar 6% pernah cuba dikenakan kepada para penggunanya. Tetapi tidak semudah yang disangka apabila tindakan tersebut menerima bantahan yang cukup hebat daripada kalangan pengguna prabayar. Akhirnya……
Akhirnya tindakan mengenakan cukai perkhidmatan 6% terpaksa ditangguhkan buat sementara waktu, bagi meredakan keadaan pada masa itu. Tetapi sekarang semboyan mengenakan semula cukai perkhidmatan prabayar sebanyak 6% dimainkan semula dan dijangka akan dilaksanakan sekitar 1 Julai 2012.

Kewajipan bagi semua untuk menentang Iran dan Hizbu Lata (Hizbullah) – Al-Qardhawi

"Kewajipan bagi semua untuk menentang Iran dan Hizbu Lata (Hizbullah), seluruh negara Arab perlu bersatu menentang kedua-duanya." - Prof. Dr.Yusuf Al-Qardhawi   

Qardhawi Seru Umat Islam dan Arab Menentang Iran dan Hizbullah

Presiden Kesatuan Ulama’ Islam SeDunia, Prof. Dr.Yusuf Al-Qardhawi membidas dua pihak yang bersekongkol dengan rejim Syria iaitu Iran dan Hizbullah. Lebih mengejutkan, beliau sendiri tidak lagi memanggil Hizbullah tetapi “Hizbul Lata” sambil meminta seluruh umat Islam berkumpul dalam ‘parit yang satu’ bagi menentang dua sekutu Syria ini. Seruan beliau ini dinyatakan dalam ucapan menyokong Revolusi Syria yang diadakan di Kesatuan Wartawan Mesir. Jelas beliau, “Kewajipan bagi semua untuk menentang Iran dan Hizbu Lata (Hizbullah), seluruh negara Arab perlu bersatu menentang kedua-duanya.”
Kepada rakyat Syria, ini ucapan beliau: 
“Kalian bukan keseorangan tetapi Mesir bersama Syria, Libya bersama Syria, Tunisia bersama Syria, Morocco dan Jordan serta seluruh orang yang mulia dan merdeka di dunia ini bersama Syria. Wahai rakyat Syria, berjalanlah kalian di jalan kamu, berpeganglah dengan kebenaran kamu. Saya berpesan kepada kalian agar jangan sesekali berpecah-belah, jadilah tangan yang satu.” Source 1 2

Inilah Rupa Pembunuh 16 Orang Awam Afghnistan tempohari

Staff Sgt Robert Bales.

Inilah rupa tentera Amerika yang membunuh 16 orang awam dimana 9 daripadanya anak-anmak kecil. Tak cukup dengan itu Staff Sgt Robert Bales (38) kemudian membakar jasad mereka dengan memcurahkan petrol. Robert Bales, seorang vateran tentera selama 11 tahun kini sudah dihantar pulang ke Amerika dan merengkok didalam penjara tentera Fort Leavenworth, Kansas. Pada hari kejadian Robert mengaku dirinya mabuk selepas emo melihat rakan kehilangan sebelah kaki akibat letupan bom .Selain daripad itu beliau juga dikatakan mengalami masalah gangguan otak kerana pernah tercedera ketika bertugas di Iraq.

Bapa beranak dua yang berasal dar Ohio ini kini menanti untuk dibicarakan di Amerika atas kesalahan beliau. Yep beliau akan dibicarakan di Amerika bukan di Afghanistan. Jika sabit kesalahan beliau akan menerima hukuman mati mandatori. Chances are akan plead insanity dan tidak akan dihukum.Let's watch and see yes?


Former Gaddafi intelligence chief 'held'

Presidential election in East Timor

15 March 2012 - Perbahasan Ucapan Titah DiRaja - PKR Lembah Pantai

15 March 2012 - Penghinaan Ahli Parlimen BN Kepada Orang Kelantan

15 March 2012 - Perbahasan Ucapan Titah DiRaja - PAS Pendang

15 March 2012 - Perbahasan Ucapan Titah DiRaja - DAP Seputeh

15 March 2012 - Usul 18(1) Lebuh Raya EDL - DAP Bakri

15 March 2012 - Sesi Soalan - Internet di Sarawak - DAP Sibu

15 March 2012 - Soalan Tambahan - Pengerusi SEDAR & Kuota Tenaga Solar - DAP Seputeh

15 March 2012 - Soalan Tambahan - Buku Konsep 1 CARE For 1 Malaysia - PK.R Gopeng

15 March 2012 - Sesi Soalan - 1 CARE For 1 Malaysia - DAP Kota Melaka

15 March 2012 - Soalan Tambahan - Laporan Penilaian & Bajet - DAP Kepong

15 March 2012 - Soalan Tambahan - Projek Peta Minda - PKR Machang

'Wanita Suara Perubahan' menuntut kerajaan yang bersih! (Tamil)

Today in History March 17th.

Siapa Musuh Orang Melayu

Govt’s ‘failure to launch’ projects

Does anyone think that the government with so much mismanagement and malpractice can lead the nation to successfully meet the challenges of 2020?

There are several projects by the government which can already be labelled as “Failure To Launch” under the “Status” column and a few more may be on the way.
Let us take a look at a few of their over-ambitious projects:
1. Civil Service New Remuneration Scheme
2. 68,000 jobs
3. 1Care Health Scheme
4. My 1st Home Loan Scheme
5. Minimum Wage of RM800/RM900
6. Equal Opportunities Commission
7. Vision 2020
The Civil Service New Remuneration Scheme was announced by Prime Minister Najib Tun Razak in the Budget presentation on Oct 7, 2011 and launched in the beginning of January this year.

Tee Keat clarifies: I said I'll contest Pandan, but I didn't say if it would be under BN

Tee Keat clarifies: I said I'll contest Pandan, but I didn't say if it would be under BN While thanking Malay Mail for giving me the news coverage in its March 16, 2012, issue (pg 2), I still need to put my short remarks made on the sidelines of a constituency function on March 15, 2012, in the right perspective.
When I was asked if I would contest again in Pandan in the next general election, my reply remained YES as I had repeatedly said before. But I made no mention of my candidature on a Barisan Nasional (BN) ticket as this is the prerogative of the BN Chairman.
What I remarked was I would continue to serve my constituents till the end of my tenure (referring to the present term as an MP) on BN platform.
I uphold the principle that since I was elected on a BN ticket in 2008, it would be grossly irresponsible for me not to serve my entire tenure on the same platform (or to “jump ship” - to put it plainly), despite the ordeal I had experienced in my political career.

Kuasa beli rakyat Kelantan antara tertinggi di Asia


KOTA BHARU, 17 Mac: Pengerusi Richhworks Group of Companies Dr Azizan Osman (gambar) berkata kuasa beli rakyat Kelantan  adalah antara yang tertinggi di Asia.

Ini berdasarkan kepada rekod dan ‘top sale’ pada supermarket yang ada di negeri ini. Justeru beliau mengagumi kuasa beli rakyat negeri ini.

“Setahu saya, kuasa beli di sini sangat hebat. Dan Kelantan adalah antara yang tertinggi di Asia, berdasarkan rekod dan ‘top sale’.

Lawak Sabtu :"Umno-BN tak pernah, tak perlu beli undi'..kah.kah..kah...


Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor
SHAH ALAM - Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor menegaskan, partinya dan juga Barisan Nasional (BN) tidak pernah dan tidak ada keperluan untuk membeli undi pada pilihan raya umum.
Menafikan dakwaan Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir, Tengku Adnan berkata, bekas anggota Kabinet itu seharusnya mengadakan perbincangan dengan parti jika ada sesuatu yang tidak kena.
Sehubungan itu, Tengku Adnan yang juga Setiausaha Agung BN berkata, Lembaga Disiplin Umno sedang mengumpul maklumat dan bukti berhubung isu Abdul Kadir yang dilapor mendakwa BN membayar pengundi kawasan Parlimen Kulim-Bandar Baharu pada Pilihan Raya Umum (PRU) 2008.
Menurut Tengku Adnan, siasatan dibuat bagi memastikan sama ada benar atau tidak veteran Umno itu mengeluarkan kenyataan tersebut.

Umno siasat dakwaan Kadir BN beli undi..ha.ha.penyamun siasat pencuri...!!!

Setiausaha Agung parti Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata siasatan dibuat bagi memastikan sama ada benar atau tidak veteran Umno itu mengeluarkan kenyataan tersebut.
PUTRAJAYA:  Lembaga Disiplin Umno sedang mengumpul maklumat dan bukti berhubung isu Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir yang dilapor mendakwa BN membayar pengundi kawasan Parlimen Kulim-Bandar Baharu pada pilihan raya umum lepas.
Setiausaha Agung parti Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata siasatan dibuat bagi memastikan sama ada benar atau tidak veteran Umno itu mengeluarkan kenyataan tersebut.
“…kalau betul kita (lembaga disiplin) akan ambil tindakan,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Hari Keluarga Parlimen Putrajaya, di sini hari ini.
Tengku Adnan diminta mengulas mengenai laporan media kelmarin yang antara lain menyebut bekas Menteri Penerangan itu menafikan beliau mengeluarkan dakwaan tersebut.

Caj Amah tidak berkadaran pendapatan isi rumah

KUALA LUMPUR 17 Mac: Angkatan Muda KEADILAN (AMK) berpendapat peraturan terbaru berhubung gaji minima pembantu rumah Indonesia, tidak berkadaran dengan pendapatan isi rumah di Malaysia.
Peraturan itu antara lain menetapkan seorang pembantu rumah Indonesia yang dilatih khusus perlu dibayar dengan kadar gaji minima sebanyak RM700 sebulan untuk satu tugas khusus seperti memasak, mengasuh bayi, menjaga orang tua atau mengemas rumah.
“AMK berpandangan, dasar ini mempunyai ruang yang besar untuk dipertikaikan.
“Ini kerana kadar tersebut, iaitu RM700 untuk satu tugasan spesifik, adalah jelas tidak berkadaran dengan pendapatan isi rumah khususnya golongan muda yang berpendapatan sederhana,” tegas Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mohd Akin.

Skandal Scorpene: Mahkamah Perancis mulakan inkuiri terbuka

KUALA LUMPUR 17 Mac: Pengarah NGO Hak Asasi Manusia,  Suaram, Cynthia Gabriel berkata, Mahkamah Perancis akan memulakan inkuiri terbuka berhubung kes rasuah pembelian kapal selam Scorpene.
Beliau mendedahkan perkara itu dalam laman twitternya tengahari tadi.
Difahamkan, ‘hakim arahan’ bagi kes itu telah dilantik dan mahkamah akan bermula pada 1 April.
Di bawah undang-undang Perancis, ‘hakim arahan’ adalah majistret yang bertanggungjawab mengendalikan siasatan untuk menentukan sama ada sesuatu kes itu diteruskan menjalani perbicaraan jenayah.
Ketika dihubungi, Cynthia berkata, maklumat lanjut mengenai perkara itu akan didedahkan dalam sidang media yang akan diadakan di Dewan Himpunan Cina Selangor Kuala Lumpur, pada jam 11 pagi esok.
“Kita akan dedahkan maklumat lanjut mengenainya kepada media dalam sidang media esok,” kata Cynthia.
Pada 2009, peguam Joseph Breham, yang dilantik mewakili Suaram telah memfailkan kes terhadap firma pembuat kapal selam Perancis, DCN, melibatkan pembelian dua buah kapal selam bernilai RM7.3 bilion.
Kontroversi pembelian kapal selam itu melibatkan jutaan ringgit dalam bentuk komisyen kepada pemimpin negara dan pegawai tertinggi tentera.

Tarik Diri Forum: Langkah Anwar Ibrahim Tepat!


Belum pun reda dengan keputusan ahli parlimen Permatang Pauh, Anwar Ibrahim meminta supaya penulis upahan Umno-APCO, Raja Petra Kamaruddin dikeluarkan dari satu forum di London dengan pengasas WikiLeaks, Julian Assange, kini satu lagi cubaan penchachai Umno-APCO untuk memerangkapnya, gagal.

Tindakan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim yang tidak menghadiri forum India Today Conclave di New Delhi, India semalam disifatkan sebagai langkah tepat.

Kehadiran penulis kontroversi yang menghina Rasulullah SAW, Salman Rushdie dalam forum tersebut adalah punca sebenar Anwar dan Presiden PKR, Dr Wan Azizah Wan Ismail menarik diri pada saat akhir.

Anti-Lynas fracas: AG must act quickly

The AG's chambers must 'update' the public on police recommendation that three persons be charged for disrupting the Himpunan Hijau gathering in Penang last month.
GEORGE TOWN: Suara Rakyat Malaysia (Suaram) has urged the Attorney-General to take swift action against violent provocateurs who marred the anti-Lynas green gathering here on Feb 26.
Responding to media reports, its Penang branch coordinator Lee Hui Fei said that after investigations the police have now recommended that three persons to be charged with violent conduct during the Himpunan Hijau gathering here last month.
“Suaram calls on the AG Chambers to swiftly bring those responsible for disrupting the peaceful gathering to court.
“The AG chambers to expedite action or at least provide the public with an update on the case,” she insisted.
She said that the authorities needed to send a strong message against the rising violent mob culture.
“The mob culture is threatening and provoking peaceful citizens practicing their constitutional right to free speech and assembly,” Lee said in a statement here today.

SPR-BN Guna Taktik kotor

SHAH ALAM 17 MAC : Kontroversi penukaran kawasan mengundi Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang ditukar tanpa pengetahuannya memberikan gambaran Pilihanraya Umum yang bakal hadir tidak lama lagi sebagai pilihanraya yang kotor dan tidak adil, ulas Setiausaha Publisiti DAP Janice Lee.
“Seorang Menteri Besar pun sewenang-wenangnya diperlakukan begini dengan alamat yang tidak pernah wujud dalam hidupnya.
“Jadi tidak mustahil perkara yang sama juga berlaku terhadap rakyat kebanyakan,” ujar Janice yang dihubungi melalui panggilan telefon pagi tadi.
Janice turut menggesa supaya isu seumpama ini diselesaikan sebelum Perdana Menteri membubarkan parlimen bagi menjamin perjalanan pilihanraya yang adil mengikut acuan sebenar domokrasi.

PSC isu Lynas satu gimik - Himpunan Hijau 3.0 pada 14 April.

Penubuhan jawatankuasa pilihan parlimen (PSC) untuk mengkaji isu Lynas adalah "tidak perlu" dan satu "gimik" untuk melambatkan usaha menangani isu tersebut sehingga selepas pilihan raya umum, kata gabungan alam sekitar, Himpunan Hijau hari ini.

"Pengumuman Datuk Seri Dr Chua Soi Lek mengenai penubuhan PSC untuk mengkaji isu loji pemprosesan nadir bumi Lynas adalah tidak perlu, dan kami mengesyaki ia satu lagi gimik untuk mengheret isu ini sehingga selepas pilihanraya.

PAS tak pernah bunuh orang Cina, tiada siapa yang kata, tak macam Umno!

PAS tak pernah bunuh orang Cina, tiada siapa yang kata, tak macam Umno!Amat sedih jika difikirkan kebanyakkan ahli yang tinggal didalam MCA berlagak seperti badut. Allan Liew adalah yang terbaru mengikut jejak langkah ahli yang lain dalam usaha menjatuhkan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dengan membuat laporan polis terhadapnya.
Sejak Pakatan Rakyat mengambil alih Selangor dan Pulau Pinang, semua orang telah cuba untuk menjatuhkan Guan Eng, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan MB Selangor Khalid Ibrahim. Pemimpin BN kelihatan begitu paranoid terhadap pembangkang dan tidak yakin pada diri mereka, begitu juga semua menteri-menteri, ahli politik hinggalah kepada orang biasa.

Death penalty for corruption?

Death penalty for corruption?If corruption of over 500,000 (S$99,426) yuan is punishable by death, no official will dare to do that anymore, said Zhao Runtian, a deputy to the National People's Congress, on Monday. His speech draws heated comments online.
The light punishment against corruption may be encouraging graft, added Zhao, who is also secretary of the Heze Municipal Committee of the CPC in Shandong province.
Zhou Yuhua, another deputy to the NPC and chief justice of Shandong Higher People's Court, said corrupt officials don't consider how many years of jail time they will get, because they believe that they won't get caught.

10 kesilapan Mahathir Mohamad

10 kesilapan Mahathir MohamadBekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad telah mengkritik kesemua perdana menteri Malaysia dari Allahyarham Tunku Abdul Rahman sehinggalah Najib Razak, kecuali dirinya sendiri.Mahathir juga telah mengkritik pemimpin dunia yang lain termasuk PM Britain, Tony Blair dan sudah tentu George W Bush, presiden Amerika Syarikat yang ke-43
Setakat ini tiada yang berani bersuara terhadapnya.Ini tidaklah menghairankan memandangkan hanya seorang dua daripada PM- PM ini masih hidup termasuk Najib sendiri. Bagi pemimpin antarabangsa, sebahagian besar daripada mereka tidak mahu mempedulikan Mahathir, dan ini hanya menambah kemarahannya, tetapi tiadaapa yang boleh dia lakukan terhadap mereka. Walau bagaimanapun, dia boleh menjadikan hidup penggantinya sukardan dia telah berjaya melakukan ini.
Setelah Mahathir bersara pada tahun 2003, selepas 22 tahun menjadi PM, ada yang mula bercakap tentang legasinya yang 'hebat' dan dia dikenali pula sebagai Bapa Pemodenan Malaysia. Kira-kira 9 tahun selepas dia bersara, kepincangandalam perancangan dan dasar ekonomi, sosial dan politik mula mendatangkan malapetaka besar pada negara lebih teruk daripada tsunami 2006 yang melanda sebahagian besar Asia Selatan.

'Pilihan Raya Semakin Dekat' Hangatkan Spekulasi

Ingatan 'Pilihan Raya Semakin Dekat' Hangatkan SpekulasiKUALA LUMPUR -- Bila tarikh Parlimen akan dibubarkan bagi memberi laluan kepada pilihan raya umum ke-13 diadakan terus menjadi topik perbincangan dan bahan spekulasi menarik banyak pihak.
Baru-baru ini apabila Datuk Seri Najib Tun Razak membuat lawatan rasmi ke Sabah, beliau mengadakan satu perjumpaan tertutup dengan pemimpin Barisan Nasional Sabah.
Seorang pemimpin yang ditemui pemberita berkata Perdana Menteri mengingatkan bahawa pilihan raya semakin dekat.
Bagi anggota parti sama ada Umno atau parti komponen Barisan Nasional (BN), kata-kata Najib yang juga Pengerusi BN sebenarnya lebih berupa peringatan kepada jentera parti BN di Sabah dan juga negeri-negeri lain supaya bersedia untuk menghadapi pilihan raya pada bila-bila masa pun.

Mengapa NFC beli kondo mewah di Kazakh: Hadiah perkahwinan utk anak PM?

Mengapa NFC beli kondo mewah di Kazakh: Hadiah perkahwinan utk anak PM?Wang dan masa ialah dua perkara penting kepada PM Najib Razak jika beliau ingin kekalkan kedudukan nya sekarang, tetapi sumber kedua-duanya agak terhad. Pergerakan seharian nya telah di rangka untuk 12 bulan akan datang, yang kebanyakan nya telah direncanakan secara terperinci dan terancang. Tidak banyak ruang untuk perubahan kecuali keadaan bebetul memerlukan, kata kakitangan nya.
Seterusnya persoalan wang.Dengan hanya RM23,000 sebulan pendapatan sebagai Perdana Menteri, tidak masuk akal bagaimana Najib dan isterinya Rosmah boleh menjalani gaya hidup mewah dan glamor yang di idamkan. Seluruh negara mengetahui kedua mereka mewah,dengan kritik menyebut kareer lampau Najib yang mewah di Kementerian Pertahanan sebagai sumber kemewahan mereka. Sehingga hari ini,Najib dibelenggu dakwaan beliau mengambil imbukan RM570 juta dari pembuat senjata Perancis, DCN kerana bersetuju membeli 2 buah kapalselam Scorpene bagi pihak kerajaan Malaysia.

Mafia Kerajaan : Anggota polis tawar beri keterangan pada tribunal

Beberapa anggota polis yang masih berkhidmat, telah memaklumkan kepada Malaysiakini mengenai kesediaan mereka tampil secara sukarela memberi keterangan kepada tribunal berhubung dakwaan salahlaku terhadap Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dan bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.
Keterangan tersebut, tegas mereka, akan melampaui dakwaan wujudnya pakatan sulit antara kedua-duanya dengan penjenayah.

Malaysiakini telah menyiarkan satu siri laporan sejak seminggu lalu mengenai dakwaan bahawa pasukan polis bersekongkol dengan penjenayah.

Najib, kaki perempuan yang membawa Malaysia ke arah kehancuran

Najib, kaki perempuan yang membawa Malaysia ke arah kehancuran Bagaimana seorang individu yang tidak dapat memahami konsep yang ringkas dan terang boleh berada di kedudukan mengurus dan memimpin negara? Lihatlah kegagagalan skim MyFirst Home dan keputusan terbaru memansuhkan skim saraan kakitangan kerajaan,selain dari kegagalan yanglain-lain.
Dilancarkan setahun yang lepas, skim pemilikan rumah untuk golongan berpendapatan rendah gagal kerana pihak bank enggan memberi pinjaman 100% kepada pemohon yang berpendapatan kurang dari RM3000 sebulan.Bagaimana Najib boleh tidak dapat memahami fakta bahawa dengan pendapatan demikian, seseorang mungkin tidak ada wang tambahan untuk membayar ansuran rumah?Seharusnya Najib ketahui yang seorang individu perlu membayar berbagai-bagai keperluan seperti makanan,pengangkutan dan perbelanjaan lain. Selepas potongan EPF dan Socso, tiada lagi wang yang tinggal.

Santa Claus : Najib pledges RM36m in Perak vote offensive

Najib (centre) has taken personal charge of BN’s efforts to win back voters in Perak and Selangor. — File pic
KUALA LUMPUR, March 17 — Prime Minister Datuk Seri Najib Razak pulled out all the stops on his one-day tour of Perak today, doling out funds and trumpeting Barisan Nasional’s (BN) past successes in a bid to sway voters in the key northern state. He reminded the people that the ruling coalition, under pressure to secure its customary two-thirds parliamentary seat majority, had always been able to ensure the nation’s prosperity.
This was proven, he said, by Putrajaya’s ability to pay for assistance programmes as a result of BN’s efficient and effective administration.

Hiding out in London, yet RPK not shy to call Anwar a coward: The hypocrisy is so Umno!

Hiding out in London, yet RPK not shy to call Anwar a coward: The hypocrisy is so Umno!  RPK calls PM-in-waiting "chicken", but I have called the fugitive blogger a "liar and coward"  and he didn't deem it fit to rebut my grounds building my case against him.
I had had two face-offs with Raja Petra Kamaruddin, and they were not pleasant at all. In fact, I had restrained myself from engaging the royal blogger hiding out in London for the past few years as I felt he wasn't a fighter brave enough to come back to the homeland that is Malaysia to "fight for a better Malaysia".
Three pieces of silver
But RPK enjoys the high life in England because he could enjoy "the best of both worlds", and he especially using his webblog and aallied newsportal named freemalaysiatoday.com to continue regular slandererous and abusive writings against his enemies with half-truths and fictional allegations. His "enemies" have changed with time, and I believe this half-Malaysian and half-Brit has become a mercenary writer and his primary allegiance is to the proverbial "three pieces of silver" of his current paymaster. Many suits await him in Malaysia filed by subjects of his slander, hence his continued "cowardly" absence from Malaysia. What galls many Malaysians is his 180-degree turn from supporting the Reformasi movement for change in government, and concurrently, a principal target of RPK's venom and slander in the past two years has been a potential Prime Minister and current Opposition Leader Anwar Ibrahim.

SPR: Pembetulan sempadan sah bawah undang-undang ...!!!

NONEMenukar kawasan mengundi seseorang pemilih ekoran pembetulan sempadan, adalah diperuntukkan di bawah undang-undang pilihan raya, kata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Menurut lamanwebnya, "membetulkan sempadan pilihan raya tanpa mengalih lokasi sebenar pengundi" adalah antara jenis-jenis perubahan yang diperuntukkan di bawah seksyen 7 Akta Pilihan Raya 1958.

Seksyen 7 adalah berkaitan dengan pembahagian kawasan pilihan raya.

Inilah yang menyebabkan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid
Ibrahim, yang sebelum ini pengundi di Petaling Jaya Selatan dan kini perlu mengundi di Lembah Pantai ekoran pembetulan sempadan pilihan raya tersebut.

SPR kotor dan jijik

SHAH ALAM 17 MAC : Tindakan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) menukar kawasan mengundi tanpa pengetahuan pengundi berkenaan merupakan satu tindakan yang jijik dan kotor yang bertentangan dengan nilai, etika dan prinsip demokrasi.
Demikian ujar Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr. Abdul Rani Osman ketika dihubungi untuk mengulas isu terkini tindakan SPR menukar alamat kawasan mengundi Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ke Lembah Pantai di bawah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
“Inilah salah satu yang kita perjuangkan dalam Kempen Bersih. Seharusnya juga SPR ini berada di bawah Parlimen supaya kita boleh pantau apa saja tindakannya.

Pengerusi, Timbalan SPR Disaran Letak Jawatan

SHAH ALAM, 17 MAC: Pengerusi dan pemimpin tertinggi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) disaran meletakkan jawatan sekiranya masih gagal menjelaskan beberapa persoalan berkaitan tindakan badan suruhanjaya itu yang didapati melanggar undang-undang pilihan raya negara ini.
Saranan tersebut dibuat oleh Pengarah Pilihan Raya Parti Keadilan Rakyat (PKR), YB Fuziah Salleh hari ini dalam satu sidang media di ibu pejabat parti itu di Damansara.
“Dah tiga hari kita dedahkan, kalau dalam masa seminggu kalau SPR tak dapat berikan jawapan eloklah pemimpin tertinggi SPR seperti Pengerusi dan Timbalannya Tan Sri Abdul Aziz dengan Wan Ahmad Wan Omar letak jawatan,” ujar Fuziah.
Fuziah turut menyenaraikan beberapa sebab pemimpin tinggi SPR itu meletakan jawatan.

Fleeing Syrians fear attacks by pro-Assad groups

Batu Kawan affordable homes a hit at PIP 2012

Forum Bicara Cinta Anak Muda Part 3

Forum Bicara Cinta Anak Muda Part 2

Forum Bicara Cinta Anak Muda Part 1

'Wanita Suara Perubahan' menuntut kerajaan yang bersih!

Syria: deadly bombings reported in Damascus

Bantuan guaman & peranan k'jaan

bar council logo“Beri Bantuan Guaman dan Dapat Bayaran”. Pertama kali saya membaca poster itu, perasaan saya bercampur baur.

Pusat Bantuan Guaman (PBG) kelolaan Majlis Peguam dikhususkan untuk orang ramai yang tidak mampu melantik peguam terutamanya untuk yang berpendapatan bersih kurang RM600 sebulan.
Selama ini, para peguam sukarela PBG membantu tanpa memikirkan apa-apa balasan. Kos guaman, pengangkutan, makan minum ditanggung sendiri. Bagi yang mengambil fail dan membawa kes sehingga ke tahap pendengaran di Mahkamah, fi untuk khidmat guaman diberi secara percuma dan hanya kos perbelanjaan yang perlu dibayar oleh anak guam.  Semuanya demi hak asasi manusia.

Himpunan Hijau kedua 14 April


KUALA LUMPUR, 17 Mac: Solidariti Semalaysia Himpunan Hijau merancang satu himpunan besar-besaran di seluruh negara, termasuk Sabah dan Sarawak bagi membantah projek memproses nadir bumi Lynas di Kuantan, Pahang, 14 April ini.

Himpunan yang diadakan secara serentak itu akan bermula selepas solat Jumaat, mengikut lokasi-lokasi yang akan ditetapkan kelak.

Namun, himpunan utamanya akan diadakan di Dataran Kemerdekaan, Shah Alam, di mana sebelum itu para peserta akan berarak dari Masjid Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.

PRU 13!!! Bloomberg ramal parlimen bubar akhir Mei, pilihanraya 3 Jun 2012

http://www.doc.ic.ac.uk/cpp/logos/bloomberg-large.jpgAgensi berita perniagaan dalam talian, Bloomberg mendapat maklumat terbaru sumber yang rapat dengan Putrajaya bahawa Najib akan menghadap Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah pada akhir Mei sebelum pilihanraya umum bakal diadakan pada 3 Jun 2012.

Tarikh tersebut cuma sehari selepas Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong yang berlangsung setiap Sabtu minggu pertama dalam bulan Jun setiap tahun.

Presiden Iran disoal secara langsung di parlimen


TEHRAN, 17 Mac: Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad semalam mempertahankan rekod pentadbirannya secara langsung di parlimen apabila ahli-ahli parlimen yang menuduhnya melakukan penyelewengan ekonomi dan ingkar pada Ketua Tertinggi Ayatollah Ali Khamenei.

Parlimen Iran yang menyoal Ahmadinejad Rabu lalu ialah kali pertama berlaku apabila parlimen telah memanggil presiden mereka untuk menjawab mengenai polisi yang ditentukan beliau.

Radio Iran telah membuat liputan secara langsung sidang tersebut.

Fuziah Abdul Khalid Tak Hilang Kelayakkan Tanding DUN Selangor

Annan urges UN unity on Syria

Hukum Pergi Ke PANGGUNG WAYANG - Ustaz Azhar Idrus

Adakah Orang KAFIR Yang Tak Tahu ISLAM Akan Masuk NERAKA - Ustaz Azhar Idrus

Penuntut UNIVERSITI Mahu KAHWIN - Ustaz Azhar Idrus

Larangan Ketika BERTUNANG - Ustaz Azhar Idrus

Tahan MENGUAP Dalam SOLAT - Ustaz Azhar Idrus

Ibadah Kerana PAHALA - Ustaz Azhar Idrus

ZIKIR Ketika Jimak ISTERI - Ustaz Azhar Idrus

Penjelasan Mungkir JANJI - Ustaz Azhar Idrus

Tak Tahu TAKBIR RAYA - Ustaz Azhar Idrus

Sebab USTAZ Guna BAHASA KASAR - Ustaz Azhar Idrus

UAI- LelAki Nak DakWah SeoRang PeremPuan BaGaimaNa caRanYa

Military Names Afghan Shooting Suspect

Penang emphasizes on affordable homes

'Wanita Suara Perubahan' menuntut kerajaan yang bersih!

Syrian forces continue Idlib offensive

女性改革之声"超女白手套"之行

'Super' women white glove rally on Sunday

Air Selangor : SPAN Harus Jadi Orang Tengah

Bombs force exodus from Syrian tourist town

'Krj Persekutuan' pinggir kami 'Krj Negeri' hulur bantuan

Nurul Izzah: I will go to FELDA again..

Giant Pyramid scheme in Zambry's Perak: RM411mil and 6,700 people

Giant Pyramid scheme in Zambry's Perak: RM411mil and 6,700 people The on-going media reports about the illegal deposit-taking activities of a company in Perak slated to be the country’s largest gold invest scheme raises serious issues affecting the security of the rakyat’s hard earned money.
In the Bestino case, some over 6,700 citizens are demanding their monies totalling RM411 million to be refunded. Now, that is an awesome sum that has now been classified as “illegal” following four directors of the company being charged last year for illegal deposit taking activities.
On the same token, what is government doing about the notorious pyramid scam operators in the country?
Do something about pyramid-scheme operators

'Negara berkebajikan banyak bantu Kelantan'


nik aziz 16mac
SHAH ALAM - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata pendekatan beliau memperjuangkan dasar 'negara berkebajikan' sepanjang dua dekad  lalu telah membawa impak besar dalam membantu rakyat Kelantan walaupun ia nampak kecil.
Beliau yang menyandang jawatan Menteri Besar bermula 1990 berkata, sejak mengetuai Kerajaan Kelantan beliau tidak pernah mengambil pemberian elaun-elaun kerajaan, sebaliknya sanggup hidup bersederhana bersama rakyat.
"Saya tidak pernah menggunakan wang kerajaan. Saya tak tinggal di rumah yang disediakan oleh kerajaan.
"Selama ini juga saya tidak ambil elaun yang diberikan oleh kerajaan. Sebagai contoh sebulan dapat RM5,000. Cuba bayangkan kalau setahun," katanya dalam ucapan pada Majlis Makan Malam Bersama Pemimpin Pas di sini, malam tadi.