Selasa, 6 Disember 2011

Hujahan kes fitnah liwat II ditangguh ke 12, 13 Dis

Penggulungan hujah kes perbicaraan liwat II yang membabitkan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dijadualkan Khamis dan Jumaat ini telah ditangguhkan ke 12 dan 13 Disember.

Perkara itu diumumkan oleh peguambela Karpal Singh dan Sankara Nair selepas bertemu dengan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah bersama Timbalan Pendakwa Raya Wong Chiang Kiat di kamar hakim pada jam 3 petang tadi.

Projek tebatan tetangguh punca banjir di Kajang

flood in kajangPenangguhan kerja-kerja projek fasa pertama tebatan banjir di Sungai Jelok, Kajang didapati antara punca berlakunya banjir kilat di bandar itu Jumaat lalu.

Pengarah Sumber Air dan Hidrologi Malaysia Hanapi Mohamad Noor berkata projek tebatan banjir itu tertangguh ekoran kegagalan Majlis Perbandaran Kajang (MPK) memindahkan 21 premis kedai yang beroperasi di tebing sungai itu.

"Setahun yang lepas kita memulakan kerja-kerja membina tebatan banjir di Sungai Jelok, Kajang namun projek itu terpaksa dihentikan separuh jalan kerana terdapat 21 kedai sementara beroperasi di kawasan kira-kira 200 meter dari tapak projek di tebing sungai itu.

Felda, AGM Umno dan selak kain Shahrizat


Oleh Ahmad Lutfi Othman
Sidang akhbar mengenai Pengerusi Felda, Isa Samad, di Hotel Flamingo, Ampang, 28 Nov lalu dijadualkan jam 9.30 pagi. Kebetulan rumah saya hanya sekitar 4km sahaja dari situ. Anak lelaki saya pula bercuti, jadi tiada alasan untuknya menolak bila diajak menemani, apatah lagi jiran sebelah rumah -- seorang pesara TUDM, Katolik -- yang mutakhir ini cukup ghairah berbicara soal politik, turut mahu bersama.


"PAS mesti memimpin Pakatan Rakyat," kata jiran saya itu, Mejar Bersara Wiliam, "jangan hampakan rakyat yang impikan perubahan, dan oleh itu mesti ke depan menjuarai isu-isu masyarakat pelbagai kaum dan tidak hanya tertumpu masalah orang Islam sahaja."  Beliau yang disahkan menghidap kanser hidup tahap keempat sentiasa positif tentang keupayaan  pembangkang dalam PRU13 nanti.

PRU 13 : Pendirian Betul Oleh Tok Guru Nik Aziz

PERNYATAAN Mursyidul Am Pas Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk terus mempertahankan kerusi Chempaka yang disandangkan kini dalam pilihan raya ke-13 nanti satu keputusan tepat dan betul.

Walaupun saya secara peribadi merasakan sudah sampai Nik Aziz cuci tangan dengan tidak bertanding, tetapi perkembangan kini 'meminta' beliau menangguhkan untuk berundur. Ada sesuatu yang belum selesai dan harus diberesi oleh MB Kelantan itu sebelum beliau meletakkan tongkat jihad dari mikrab siasah.

Memang sudah ada hasrat dinyatakan oleh Nik Aziz sendiri yang beliau sudah letih dan mahu melepaskan tanggungjawab memimpin Pas kepada pemimpin lain. Beberapa pemimpin Pas Kelantan dikira sudah bersedia untuk menghadapi kemungkinan menerajui Pas selepas Nik Aziz melepaskan tanggungjawab itu.

Pas tidak 'kasik' dengan barisan pemimpin dan tokoh untuk mengambil alih menjadi kapten bahtera Pas. Nama-nama seperti Ahmad Yaacob yang kini TMB Kelantan, Mohd Amar Abdullah adalah dua nama yang dipanggang atas dapur politik untuk jadi pengganti Tok Guru.

Bukti UMNO khianati rakyat Terengganu?


Balai Raya Mengabang Telipot Batu Rakit(DUN TEPUH)


UMNO ANIAYAI AHLINYA

Lihatlah UMNO terus beranggapan harta rakyat milik mereka.Balai raya milik kerajaan negeri.Ia harta dan digunakan untuk rakyat bukan untuk parti. 
 
Salah tu. Ini memang kerja jahat dan degil serta angkuh. Rakyat terus dijadikan lembu dan bangsat oleh orang UMNO. UMNO Dun Tepoh Ramli Nuh jadi kepala. Ramli Nuh ini rumahnya diberitakan besar yang amat
 
Tak heran kalau penyokong UMNO diperbodohkan oleh pimpinan mereka. Seru sekelian alam sedarlah wahai penyokong UMNO, anda semua umpama ayam-ayam yang diberikan padi hanya untuk dipelahap sahaja
 
Pimpinan UMNO jadikan ahli mereka sebagai haiwan peliiharaan semata-mata. Tiada nilai. Bangkit ahli UMNO lakukan perubahan. 
 
Ajar pimpinan kamu yang kaya raya. jatuhkan mereka PRU 13 nanti. Biar mereka sedar rakyat itu berkuasa menjatuhkan pimpinan yang zalim dan jahat serta angkuh. 
 
Jatuh UMNOOOOOOOOOOOOOOOO!

Pemimpin UMNO Akui Fuziah Akan Menang Besar Di Parlimen Kuantan Gara-Gara Isu Projek Lynas!

KUANTAN, 6 Dis - Seorang pemimpin UMNO Pahang, hari ini menegaskan dengan penuh yakin bahawa Naib Presiden PKR, Fuziah Salleh (foto) bakal menang dengan undi majoriti yang lebih besar gara-gara kepercayaan rakyat terhadap beliau dalam isu Lynas.

Ini berikutan laporan risikan dalaman parti itu ternyata memperlihatkan rakyat lebih yakin dengan pendedahan dan penjelasan yang diberikan oleh pemimpin PKR itu daripada jawapan yang diberikan oleh Menteri Besar Pahang sendiri, Dato' Sri Adnan Yaakob.

"Saya yakin, sokongan terhadap Fuziah akan bertambah pada PRU-13 ini. Beliau akan mendapat majoriti undi pengundi muda dan juga kaum Cina yang kebanyakkannya sudah tidak percaya lagi dengan jawapan-jawapan yang diberikan oleh kerajaan UMNO BN dalam mempertahankan kontroversi projek tersebut. Malah, di parlimen Kuantan sendiri kemungkinan besar semua kerusi Dewan Undangan Negeri (Teruntum, Tg.Lumpur & Inderapura) bakal dirampas oleh pembangkang pada kali ini", tambah pemimpin terbabit.

'Lapangan Terbang Haram' diberi notis oleh Mahkamah

SHAH ALAM, 6 DIS : Yayasan Selangor telah memperoleh perintah mahkamah sejak awal November lalu bagi menghentikan sebarang operasi landasan kapal terbang haram, Bernam River Airfield yang dibina di atas tanah rezab pertanian milik agensi itu.
Pengurus Besarnya, Ilham Marzuki berkata perintah mahkamah yang akan berakhir awal Januari tahun hadapan itu berjaya diperoleh kerana pihak Bernam River Airfield telah melanggar syarat penggunaan tanah.
"Tanah tersebut adalah berstatus tanah pertanian tetapi digunakan untuk aktiviti ekstrem, malangnya ia tidak ditukar syarat, sememangnya kita harapkan perintah sedemikian kerana kita minta untuk mereka keluar secara baik tetapi mereka tidak mahu keluar,"jelas Ihlam ketika dihubungi TVSelangor.

Persoalan jutaan ringgit KJ tidak dihiraukankan: Umno terlepas peluang terakhir

Persoalan jutaan ringgit KJ tidak dihiraukankan: Umno terlepas peluang terakhir Sedang saya melepak di Pusat Dagangan Dunia Putra beberapa hari yang lalu, saya memerhatikan beberapa pemimpin Melayu yang datang dari serata pelusuk negara. Walaubagaimanapun, tiada perbezaan antara seorang ahli UMNO di KL dengan yang berasal dari Terengganu . Dari segi percakapan mungkin ada bezanya, tapi segi perangai, keangkuhan dan pemakaian sama sahaja. Seorang ahli UMNO boleh dikenali dari jarak jauh lagi.
Ramai yang boleh dilihat berkeliaran disekitar Starbucks, McDonalds, lobi hotel Pan Pacific, Sunway dan Hotel Putra dengan memakai baju sutera, membawa telefon pintar dan ipad. Kerana perasaan ingin tahu, saya duduk hampir kepada Starbucks untuk mendengar perbualan mereka. Tiada yang istimewa, cuma cakap-cakap biasa seperti di kedai kopi.

Jangan pura pura tidur: SJKT Menglembu memerlukan bangunan baru dgn segera

Jangan pura pura tidur: SJKT Menglembu memerlukan bangunan baru dgn segeraAdakah benar kerajaan sudah menyediakan peruntukan untuk membina bangunan baru untuk SJKT Menglembu. Jika benar, berapakah wang peruntukan yang telah diluluskan ? Bilakah kerajaan akan mula kerja-kerja membina bangunan baru untuk sekolah ini? SJKT Menglembu merupakan satu lagi sekolah Tamil yang memerlukan perhatian kerajaan dengan segera. Sekolah ini mempunyai lebih kurang 304 orang murid pada tahun 2011. Tambahan pula ia merupakan satu satunya sekolah Tamil di DUN Menglembu. Oleh itu, ibubapa di kawasan ini tidak ada peluang lain kecuali menghantar anak-anak mereka ke sekolah ini. Saya telah membangkitkan isu sekolah ini dalam persidangan Dewan Negeri Perak pada 24/11/2011.
Sekolah ini menghadapi pelbagai masalah yang perlu diselesaikan dengan segera. Masalah-masalah sekolah ini telah dibawa kepada perhatian pihak-pihak yang bertanggungjawab tetapi tidak ada sebarang tindakan yang sewajarnya telah diambil setakat ini. Setiap pemimpin yang melawat sekolah ini hanya member i janji janji kosong untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh sekolah ini.

Kenyataan Ketua Menteri RCI sebagai gimik potitik tidak bertanggungjawab

Kenyataan Ketua Menteri RCI sebagai gimik potitik tidak bertanggungjawabMerujuk kepada kenyataan akhbar Ketua Menteri 6.12.2011 yang menyatakan bahawa pembangkang menggunakan RCl sebagai mencari "political mileage" adalah tidak munasabah dan tidak bertanggungjawab.
Isu masalah pendatang tanpa izin dan isu projek lC adalah satu isu yang dekat dihati rakyat Sabah. Rakyat Sabah telah menunggu berpuluh tahun untuk mengatasi masalah ini. Terbukti bahawa keadaan ini bertambah parah setelah banci penduduk dijalankan pada tahun 2010. Penduduk Sabah bertambah secara mendadak kepada 3.2 juta orang berbanding dengan jiran negeri Sarawak hanya 2.4 juta.
Hampir kesemua parti-parti politik di Sabah termasuk beberapa parti komponan BN telah menyatakan sokongan untuk meminta kerajaan Persekutuan mewujudkan RCl. Pemuda SAPP telah menjalankan pungutan suara melalui kempen 100 ribu tanda tangan dan Memo tersebut telah diserahkan kepada Perdana Menteri di Parlimen dan juga kepada Ketua Menteri di Dewan Undangan Negeri.

More US criticism of Russian election

Pilgrims among scores dead Afghanistan blasts

Deadly Attacks on Shiites in Iraq, Afghanistan

46 Buah SRJK C Dapat Peruntukan RM1 56 juta

Khalid Ibrahim: Kita Lebih Baik, Lebih Pandai, Lebih Cekap Dari UMNO

Khalid Ibrahim: Kalau Rakyat Tak Suka Pada Pengurus, Boleh Buang Penguru...

Ucapan Dr Yusuf al-Qardawi atas kemenangan parti Islam di Maghribi


al-qardawiKetua Ikatan Ulama Islam Antarabangsa, Syeikh al-Allamah Dr Yusuf al-Qardawi, menyampaikan ucapan selamat atas kemenangan Parti Keadilan dan Pembangunan (PKP) Maghribi yang telah memenangi pilihan raya perundangan dengan suara majoriti.

“Kemenangan PKP merupakan kepercayaan masyarakat kepada parti dan tokoh-tokoh yang menjunjung Islam yang tidak henti-henti bekerja untuk tanah airnya tanpa dana kerajaan.
Ini surat yang ditulis al-Qardawi kepada PKK Maghribi:
Yang berbahagia al-Akh al-Ustadz Abdul Ilah ben Kiran Hafizhohullah Ketua Parti Keadilan dan Pembangunan Maghribi.
Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatuh.
Atas nama peribadi dan atas nama Ikatan Ulama Islam Antarabangsa, saya mengucapkan tahniah kepada Kerajaan Maghribi, rakyat, dan pemimpinnya yang penuh bijaksana atas kejayaan pelaksanaan pilihan raya yang bebas, jujur, adil dan bersih.

RASUAH DI TEMPAT 60 DUNIA - GENERASI BARU MALAYSIA SUKA RASUAH

Adalah amat mengerjutkan, kajian yang dilakukan oleh Transparensi Antarabangsa-Malaysia menunjukkan generasi baru di Malaysia suka pada rasuah.
Timbalan Presidennya, Professor Datuk Mohamad Ali Hasan berkata,kajian ke atas 100 rakyat Malaysia berusia 16 tahun ke atas menunjukkan hampir 70% pelajar dan penuntut universiti sedia menerima rasuah.
"Saya bimbang dengan situasi ini. Mereka mengetahui ia adalah jenayah. Malah, masyarakat pun sedar mengenainya, namun yang menjadi persoalan, kecenderungan menerima rasuah tidak menjadi kesalahan."
"Bagi mereka, rasuah adalah amalan biasa dan diperlukan dengan alasan. Ia adalah pelincir untuk memudahkan urusan seharian," katanya di Forum Laporan Indeks Persepsi Rasuah (CPI) dan Barometer Rasuah (CB) di Subang, semalam. Kalau tidak melakukan sesuatu, kepercayaan kepada agensi kerajaan seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhakis.
49% masalah ini berpunca daripada kelemahan kerajaan, agensi penguatkuasa dan politik wang.
Malah katanya, 'IBU RASUAH' dilakukan ahli politik dan satu daripada sembilan menunjukkan mereka telah menerima rasuah terdiri daripada Ahli Parlimen serta Ahli Dewan Undangan Negeri.
Untuk memastikan keberkesanan pencegahan, katanya, SPRM perlu BEBAS daripada pengaruh POLITIK dan diletakkan dibawah PARLIMEN.
Indek rasuah negara menjadi negara terjatuh dari kedudukan 56 ke tangga 60... Memalukan..... he he he he

Syariat dan sumpah,... Umno redah!!, kini Bai’ah ?

 

PAS sudahpun mengamalkan Bai’ah (akujanji) bagi mengelakkan ahlinya  melompat parti sejak dulu lagi. Kini Umno ingin mencubanya? Nampak benar Umno kian terdesak ! Barangkali kalau ada seorang bomoh menawarkan khidmat dengan meniupkan asap kemenyan saja seluruh orang Melayu akan mengundi Umno,  maka sudah pasti mereka akan lakukannya !

Zaman ni, Syaitan banyak releks, krn kerja dia manusia buat..

Oleh: mazwandi

"Pernah dengar cerita berkenaan dengan syaitan menyesatkan manusia? Mesti selalu bukan? Pernah tidak ada mendengar satu cerita bagaimana syaitan spin cerita untuk menyesatkan manusia? Mesti sudah, bukan? Tetapi kadangkala kita terlupa akan kisah-kisah itu.

Ada satu kisah yang baru diemail oleh rakan sekerja yang hamba tidak kenal pun, tentang satu cerita bagaimana syaitan menyesatkan manusia. Rasanya, ramai sudah mendengar dan membaca cerita ini, tetapi hamba hendak para gejuis semua fikir kembali jalan cerita ini.

Kisahnya;

Ada seorang yang beriman duduk disatu kampung. Apabila beliau mendengar ada sekumpulan orang menyempah sebuah pokok yang dikatakan selalu bawa tuah, maka orang yang beriman itu terus mengambil kapak untuk menumbangkan pokok itu kerana bencikan perbuatan syirik kepada Allah SWT.

Benarkah Najib Merancang Utk PRU13?

Oleh: MERONG


3 approaches yg dilakukan oleh najib yg perlu diberikan perhatian menjelang PRU13.

1.    Memaki secara terbuka kpd DAP. Kesannya :
      1.1   Kaum cina terasa
      1.2   Kaum cina yg takutkan pergaduhan akan memihak kpd BN
              atau tidak keluar mengundi.
       1.3   Kaum cina tersimpan perasaan pemarah
              kpd Melayu@Melayu UMNO.



2.       Winnable candidate. Kesannya :
2.1   UMNO peringkat bahagian terpecah-pecah
2.2   Mereka yg tersingkir menjadi golongan pemarah kpd Najib krn idea beliau dan pemarah kepada PR kerana kekuatan mereka.
3.   Najib approaches PEKIDA selepas perhimpunan UMNO.

Kesannya :
3.1   Membina kekuatan pertahanan akar umbi UMNO.
3.2   Membina “fear impression” utk kaum cina seprtimana dilakukan Mahathir di pru10.
Najib mencipta lawan di dua pihak yg berbeza dan diwaktu yg sama mecipta kononnya sang penyelamat Sepertinya Najib menjadi mirror imej kpd bapanya, Tun Razak. Bayangkan jika PR memenangi PUTRAJAYA. Follow step 3/2/1.
  
“He is planning for SOMETHING and not for PRU13”  ---DEEP THINKING...wallahualam

Shahrizat Jalil. Nak Selak kain nampak Apa?.

Oleh: mohdnoorawang

"Sidang UMNO 2011 TAMAT. Namum apa yang dibincang dan apa yang dihentam tinggal sejarah yang hilang arah tuju dan tindakkan. Yang cukup terkesan ialah Ketua wanita UMNO  Saharizat Jalil  'NAK SELAK KAIN " Kita nak tanya kepada wanita UMNO jika Shahrizat nak selak kain apa yang wanita UMNO nampak? Jawapan ada pada wanita umno dan anda.

Shahrizat Jalil mengamuk dalam isu LEMBU yang naik kereta mercedes berharga RM400,ribu. LEMBU tidur dalam kondomium RM13 juta. LEMBU pergi melencongratusan ribu ringgit. Untuk rekod projek lembu feedlot RM250 juta telah diberi kepada suami dan anak anak keluarga Sharizat Jalil oleh kerajaan BN/UMNO.

UMNO : The Real Penyangak of All Time

Oleh: umnopenyangak

"Assalamualaikum,,. Sejak selama setengah abad UMNO muncul di persada politik negara dengan retorik pembela bangsa, agama dan negara, sejak itu jugalah kemegahan bangsa dan negara hancur satu persatu.Kini,bangsa sudah hilang identiti, negara bukan tempat yang selamat dan selesa lagi untuk didiami.

Sebut saja satu perkara yang ada dalam negara hari ini pasti akan dikesan kejatuhan dalam kualitinya sepanjang 50 tahun ini.

Pesta Perhimpunan Agung?

Oleh Ismail Hashim Yahaya
Tidak keterlaluan jika dikatakan pada setiap perhimpunan agung parti-parti politik, ia bagaihttp://umno-online.com/wp-content/uploads/2011/11/hidup-umno_amanat_presiden-300x199.jpgkan sebuah pesta politik. Dalam pesta itu, ahli-ahli parti politik akan menzahirkan segala kebebasan, keinginan dan aspirasi politiknya.

Namun pesta perhimpunan agung ini dapat berubah menjadi pesta hiper-perhimpunan, saat praktik perhimpunan itu “melampaui” batas alaminya: apabila terlalu banyak caci dan makian, kata mengata, kutuk-kutuk kepada parti lawan, terlalu banyak simbol politik, terlalu sendat slogan politik dan terlalu heboh dan bising yang berkumandang.

Jangan sekadar perolok pilihan raya olok-olok BN

Oleh: Mat Zain Mat Isa
Ada beberapa kesan ke atas pelbagai pihak yang dapat diperhatikan ekoran berlangsungnya simulasi pilihan raya oleh Barisan Nasional (BN) Terengganu minggu lalu. http://1.bp.blogspot.com/-GsswQ80wsnk/TZNu1dstMnI/AAAAAAAAC6Q/hcIDdsnFvOo/s640/teori-domino-pru-13-BN-tumbang.jpgWalau pun secara lahiriahnya ia bukan suatu program yang menghasilkan kegemparan dan bual-bicara hangat dalam masyarakat, program pengundian olok-olok itu sebenarnya telah berjaya meninggalkan kesan psikologi dan emosi, khususnya kepada golongan sasar, pada tahap tertentu.


Biar pun khalayak umum, terutama para pendukung Pakatan Rakyat dan mereka yang memihak pembangkang menganggap program anjuran BN negeri itu sebagai membazir dan sia-sia, bahkan ada yang menyebutnya sebagai ‘kerja orang gila’, ia sebenarnya memberikan kesan positif teurtama dalam konteks memperkasa kekuatan jentera pilihan raya BN negeri itu. Ia suatu amali sangat bermakna membiasakan bukan sahaja tenaga petugas malah sebilangan pengundi sasaran untuk membiasakan diri dengan BN.

Siapa Berani Umum Nama Calon Lebih Awal?


Oleh ROZAID A. RAHMAN
PADA Perhimpunan Agung Umno yang baru sahaja selesai Sabtu lalu, ramai yang bertanya atau memperkatakan tentang persoalan apakah wajar calon-calon pilihan raya umum dikenalpasti dan diumumkan lebih awal daripada biasa.


Misalnya, seorang pensyarah Sains Politik Universiti Sains Malaysia, Dr Sivamurugan Pandian berkata, langkah itu jika diterima pakai akan membolehkan rakyat mengenali lebih awal dan menilai calon yang dipertaruhkan oleh parti-parti politik bagi mewakili kawasan mereka.

Siapa Pemilik Jet Yang Dinaiki Zahid Belum Dijelas


Oleh Mohd Sayuti Omar
KALAU tidak salah ingatan saya Ahmad Zahid Hamidi pernah berjanji untuk memberi penjelasan berhubung persoalan yang ditimbulkan mengenai pemergiannya ke Makkah yang menaiki jet peribadi. Kata Zahid yang ketika itu berada di Russia beliau akan menjelaskan perkara itu sebaik pulang ke tanah air.


Saya tidak tahu apakah Zahid telah menjelaskan atau tidak jet siapa yang beliau naiki itu. Katanya jet itu adalah jet kawannya dan bukan jet miliknya sendiri.

PRU13 :Pak Lah pertahankan Kepala Batas?

Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi berkata, beliau akan tetap turun berkempen di kawasan parlimennya Kepala Batas pada pilihan raya umum akan datang.Bagaimanapun, Abdullah tidak menyatakan dengan jelas apakah beliau akan terus bertanding mempertahankan kerusi parlimen Kepala Batas yang disandangnya sekarang.Katanya, bukan semua yang turun berkempen bermakna dia akan bertanding dalam pilihan raya.
“Tak usah cakaplah, macam saya ni orang tak mau dengar dah…,” katanya dalam nada santai pada sidang akhbar selepas merasmikan seminar kebangsaan “Kesan Sistem Kewangan Islam di Malaysia Terhadap Kekuatan Ekonomi Ummah – Satu Penilaian” di Dewan Besar, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) di sini, Selasa.
“Memadai untuk saya katakan sebagai anggota parti, saya akan berkempen untuk BN,” katanya lagi.

Kisah Nasi Kandar 2 Kepak Ayam dan Susu Racun 1Malaysia

Dalam jangkamasa pendek Perdana Menteri Najib Razak berkuasa, sudah pelbagai taktik dan strategi diusahakan demi menyolek imej beliau sebagai seorang pemimpin yang mesra rakyat, sempoi, dan berkeyakinan diri tinggi apabila menghadapi cabaran.  Sering kali juga Najib disifatkan sebagai mempunyai keperibadian yang menawan di samping penampilannya yang segak lagi tampan.

Kata puji-pujian yang digunakan untuk membina jenama Najib dalam surat khabar serta saluran tv dan radio milik UMNO-Barisan Nasional tiada habis-habisnya.  Tidak dinafikan, strategi penjenamaan Najib memang nampak berhasil.  Dalam sekelip mata, seluruh Malaysia seolah-olah gilakan jenama 1Malaysia.  Dari artis popular hingga ke syarikat korporat malah kanak-kanak sekolah semuanya sudah mengambil bahagian dalam macam-macam program 1Malaysia.

Lembu, Korupsi dan…

Presiden Amerika Syarikat ke-34, Dwight David Eisenhower (1890-1969) pernah menerima "hadiah" berupa seekor lembu berharga US$1000.  Pada ketika inilah, moral pimpinan dapat diukur - sama ada rakyat akan mendengar silat lidah untuk mengabsahkan pengambilan lembu itu, atau tegas menolaknya dengan kekuatan moral.

Mungkin seperti apa yang pernah dilakukan oleh Ali ibn Abu Thalib yang di satu ketika dikatakan cuba disogok dengan pemberian kuda-kuda terbaik Persia untuk dijadikan kuda-kuda perang.  Sogokan itu cuba dilakukan oleh orang-orang kaya di Ambar.

Ali tidak menerimanya, menolaknya kerana diketahui orang-orang kaya itu telah membayar cukai.  Lalu kata Ali: Kamu telah membayar zakat kamu, sehingga menerima sesuatu daripada kamu - walaupun kamu menawarkannya secara sukarela dan tulus hati - adalah kejahatan kepada negara.

Umno vultures, including Raja Nong Chik, start to circle over Shahrizat

Umno vultures, including Raja Nong Chik, start to circle over ShahrizatSlowly but surely, Umno vultures have begun circling over Women's chief Shahrizat Jalil and the chances are high she will be 'persuaded' to resign soon after failing to quell the fire of the RM250 million NFC financial debacle.
In the beginning, Umno leaders led by Youth chief Khairy Jamaluddin had launched a spirited although rather foolish bid to defend her from corruption allegations after rival party PKR revealed that her family - which had been awarded the project - had spent millions of public money to buy 2 super-plush condos in Bangsar, a high-end Mercedes CLS350 CGI, residential land worth more than RM 3million in Putrajaya, gave million ringgit discounts to family-controlled firms and so on.
Now quietly, a queue has formed with some anonymously calling for her to resign from her party and government posts so as not to plunge Umno into further disrepute. There are also lawmakers who have openly called for her to quit, and one of these is Kinabatangan MP Bung Mokhtar Radin, while FT Minister Raja Nong Chik is the latest to call on the party leadership to decide Shahrizat's fate, rather than to allow her to cling on.

Ustaz Ulamak MUDA Sanggah Dr. Yusuf Qardawi - Ustaz Azhar Idrus

Gunting Rambut Kedai Bukan Islam - Ustaz Azhar Idrus

Tali Pusat Bayi Buat Ubat - Ustaz Azhar Idrus

Tegur Ibu Ustazah Tak Pakai Tudung - Ustaz Azhar Idrus

Anger over arrest of Russian blogger

Libya arrests Europe-bound migrants

Hezbollah chief in rare public address

Nurul : 'Balai Polis Kerinchi ' Layak Mengundi

Police report against Papagomo on 'sodomy' claim

Kolumnis Mahu Papagomo Minta Maaf

Lembu Umno : Balai bin Polis Kerinchi atau Balai Polis bin Kerinchi Adalah Lawak Terkini Dari SPR

Lebih 90 nama bermasalah dikesan daripada 2,180 nama dalam senarai pengundi pos yang terkandung dalam daftar induk pemilih bagi kawasan parlimen Lembah Pantai, kata ahli parlimennya, Nurul Izzah Anwar.

"Kami ada 97 pengundi yang nama mereka tidak dijumpai di laman web Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR); nampaknya mereka boleh mengundi di dua tempat. Rekod-rekod lain yang mencurigakan juga dijumpai pada daftar pemilih yang dikemaskini sehingga Jun 2011," katanya.

Pada sidang akhbar di pusat khidmat PKR di Lembah Pantai hari ini, Nurul Izzah berkata, antara penemuan yang dianggap pelik ialah nama seorang pengundi yang didaftarkan sebagai "Balai Polis Kerinchi" dalam daftar pemilih induk.

Otak Lembu : Papagomo Fitnah Husam Musa Dengan Perempuan Cina Pulak..

Gambar Ekslusif Bakal MB Kelantan Pimpin Tangan China Doll


Teknik photoshop yang tak menjadi.. Lihat jarak antara YB Husam dengan perempuan cina yang agak jauh.. Panjang sangat ker tangan pompuan cina tu sampai dapat dipegang oleh Husam? Apa pulak fungsi diletakkan sapu tangan di tangan Husam tu?? Hahaha..

Fitnahnya di sini

Jawatankuasa akan ditubuh bagi pinda AUKU

NONESebuah jawatankuasa akan ditubuh bagi meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 bagi membolehkan pelajar berumur 21 tahun ke atas menyertai parti politik, seperti yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata terma rujukan pindaan itu juga akan diwujudkan dan kedua-dua perkara tersebut akan dibawa ke Kabinet dalam masa terdekat.

Jawatankuasa tersebut akan memulakan draf pindaan itu sebaik mendapat kebenaran Kabinet, dan pindaan tersebut diharap dapat dibentangkan di Parlimen pada sesi Mac akan datang, katanya kepada pemberita selepas melancarkan Program Latihan Graduan Industri Tinggi (HEIGIP) di Putrajaya hari ini.

Pemuda Pas pastikan sejarah 2004 tidak berulang

KOTA BHARU, 6 Dis: Pemuda PAS Kelantan bersiap sedia menggempur kubu Umno bagi memastikan sejarah pilihan raya umum 2004 tidak berulang semula.
Ketuanya Abdul Latiff Abdul Rahman berkata, sehingga kini sudah ada beberapa Pemuda kawasan membuka bilik gerakan sebagai persiapan awal menghadapi pilihan raya umum ke-13.
Katanya, ia menggambarkan kesungguhan pemuda PAS mempertahankan Kelantan bagi mengelakkan peristiwa 2004 berulang kembali apabila Umno/BN mendapat lonjatan besar.
Ketika itu BN mendapat 21 kerusi Dun berbanding 24 PAS. Bagaimanapun pada pilihan raya kecil Pengkalan Pasir BN mendapat tambahan satu lagi kerusi.
Abdul Latiff berkata, pelbagai program dijalankan Pemuda PAS negeri dengan dibantu pemuda kawasan mendapat sambutan begitu menggalakkan.
”Misalnya programk pemuda masuk kampung di Dun Bukit Bunga mendapat sambutan luar jangka apabila ramai anak muda datang mengebarkan bendera Bulan Purnama,” katanya pada sidang akhbar program “Maghri Pakat Ggateh D’Kuala Krai di sini kelmarin.

1Lembu : Kami mangsa sebenar, dakwa AirAsia...rakyat dimangsakan AIrAsia tak pe..!!!!

AirAsia hari ini mendakwa syarikat penerbangan tambang rendah itu adalah ‘mangsa’ dalam pertelingkahan dengan Malaysian Airports Holdings Bhd (MAHB) berhubung pembinaan terminal kos rendah yang baharu (KLIA2).

“Kami adalah mangsa sebenar... kami di bawah ehsan MAHB, pihak yang membina lapangan terbang itu,” kata pengarah komersialnya Jasmine Lee.

Bila pula Terengganu mahu laksana hudud, soal Hadi

KUALA TERENGGANU, 6 Dis ― Sidang Dewan Undangan Negeri Terengganu yang masuk hari kedua hari ini agak tegang semasa wakil kerajaan Khazan Che Mat (BN-Batu Rakit) menjawab soalan lisan yang dikemukakan oleh Datuk Seri Abdul Hadi Awang (PAS-Ru Rendang).
Hadi (gambar) ingin tahu bila kerajaan Terengganu bercadang untuk menguatkuasa dan melaksanakan enakmen kesalahan jenayah syariah, hudud kisas yang diwartakan pada 2002, oleh kerajaan Terengganu.
Khazan berkata sehingga ini kerajaan tidak mampu untuk menjanjikan bila tarikh tepat enakmen itu dapat dilaksanakan.

UMNO Tertekan : KITA ubah pendirian, tak tanding PRU-13

KUALA LUMPUR, 6 Dis ― Parti KITA, pimpinan Datuk Zaid Ibrahim yang ditubuhkan setahun lalu, tidak akan meletakkan sebarang calon dalam pilihan raya umum ke-13.
Berbanding kenyataan-kenyataan sebelum ini, kepimpinan parti itu berkata pihaknya akan menyokong pembangkang.
“Dalam usaha mengekalkan solidariti dalam pembangkang, KITA tidak akan meletakkan calon,” kata satu kenyataan dikeluarkan petang ini.
Dengan menjanjikan sokongan tanpa syarat kepada pembangkang, KITA berkata, kini adalah masa bagi negara membuat pengorbanan.
Pertengahan bulan lalu, Zaid (gambar) berkata KITA mahu bertanding merebut kerusi Parlimen di Selangor pada pilihan raya umum ke-13.

Why deals like the Scorpenes-Altantuya don't help Malaysia, only Najib

Why deals like the Scorpenes-Altantuya don't help Malaysia, only Najib Across the nation, Malaysians are shaking their heads over news that the country under Prime Minister Najib Razak has sunk to a new low on the internationally-followed Corruption Perception Index. Even a parliamentary Special Committee on Corruption had recommended that the Malaysian Anti-Corruption Commission be made answerable only to Parliament.
But trust Umno vice president and Defense minister Zahid Hamidi to refuse to provide details and clarification to the Pakatan Rakyat, which has raised countless queries in Parliament over 'suspiciously' high-cost procurements.
"The Defence Minister, Datuk Seri Zahid Hamidi yesterday dismissed the need for a bi-partisan parliamentary oversight committee over defence expenditure, claiming that he “is confident in the ability and transparency of the evaluation committee of the three branches of the Malaysian Armed Forces (ATM)”," DAP MP for PJ Utara Tony Pua said in a statement on Tuesday.

Gerakan Selamatkan Felda di Jengka, Khamis ini

KUALA LUMPUR, 6 Dis: Orang ramai khususnya warga Felda sekali lagi diajak ke program pelancaran ‘Gerakan Selamatkan Felda’ peringkat kebangsaan pada 8 Disember ini, di perkarangan Masjid Lama Bandar Jengka, Pahang.

Menurut Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman, program itu bertujuan memberi penerangan kepada warga Felda mengenai penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) ke dalam Bursa Saham Malaysia (BSKL).

Penyenaraian itu akan menyebabkan 360,000 hektar tanah dicagar kepada FGVH bermula Januari tahun hadapan.

PRU 13 : SPR jamin daftar pemilih paling bersih...maknanya paling jijik le..!!!!

KUALA TERENGGANU, 6 Dis ― Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memberi jaminan daftar pemilih yang akan digunakan oleh suruhanjaya itu dalam Pilihan Raya Umum ke-13 akan datang adalah daftar pilihan raya sebersih-bersihnya.
Timbalan Pengerusinya Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar berkata, sekarang ini SPR bekerjasama dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk membersihkan nama mereka yang sudah meninggal dunia.
“SPR sejak dulu lagi memberi perhatian yang serius membersihkan daftar pemilih ini,” katanya kepada pemberita selepas program Taklimat Pengurusan Pilihan Raya kepada pegawai pengurus, penolong pegawai pengurus dan pembantu pilihan raya negeri Terengganu di sini hari ini.
Menurut Wan Ahmad (gambar) tiap-tiap tahun SPR membersihkan lebih kurang 50,000 nama mereka yang sudah meninggal dunia daripada daftar pemilih di seluruh negara.

Debat NFC antara Rafizi-Khairy tetap jadi

KUALA LUMPUR 6 Dis : Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli akan bertemu dengan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin bagi membincangkan tarikh yang sesuai untuk meneruskan acara debat Skandal National Feedlot Corporation (NFC).
Rafizi ketika waktu dihubungi berkata beliau telah menerima surat melalui email daripada wakil Khairy yang bersetuju untuk berdebat dan ingin bertemu bagi menetapkan tarikh dan masa yang dipersetujui bersama.
“Khairy mengatakan tarikh tersebut (12 Disember) tidak sesuai kerana dia dah ada program lain dan saya akan bincang di peringkat KEADILAN serta berikan maklumbalas rasmi esok.”
“Dia dah bagi respon secara rasmi, dan walau apapun kita akan pastikan debat ini akan jadi,” katanya pada KeadilanDaily.

1Lembu : Biar pucuk pimpinan tunjuk Shahrizat ‘jalan’, kata Raja Nong Chik

PUTRAJAYA, 6 Dis ― Timbalan Pengerusi Umno Wilayah Persekutuan Datuk Raja Nong Chik Zainal Abidin menyerahkan kepada pucuk pimpinan parti untuk menentukan sama ada Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil wajar terus memegang jawatan politik atau memintanya berundur ekoran skandal Pusat Fidlot Nasional (NFC) kendalian anak-anak dan suaminya.
Ketika ditemui selepas Majlis Pelancaran Greater Kuala Lumpur/Klang Valley Tender Alert System (G-TAS) di sini, Ketua Umno Lembah Pantai ini berkata, walaupun banyak isu dibangkitkan pembangkang termasuk NFC, keputusan sama ada Shahrizat akan kekal sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan juga Ketua Wanita Umno seharusnya diputuskan di peringkat pusat.

Hudud: Serangan Keterlaluan Terhadap Soi Lek Akan Menakutkan Orang Bukan Islam

ISU hudud sehingga kini masih lagi menjadi perdebatan sama ada di antara parti kerajaan dan pembangkang mahupun sesama komponen dan pakatan masing-masing.
Walaupun pahit, mahu tidak mahu PAS harus menerima hakikat bahawa rakan sepakat PAS sendiri iaitu DAP adalah penentang tegar undang-undang hudud dilaksanakan di Malaysia.   Namun, umum sedia maklum bahawa PAS sanggup memaafkan DAP atas alasan mereka tidak memahami Islam.
Oleh itu, apakah kewajarannya PAS menempelak Datuk Chua Soi Lek, Presiden MCA yang mengkritik hudud?   Bukankah ini hanya menunjukkan yang tuduhan UMNO bahawa PAS mengamalkan dwistandard dalam menangani isu-isu berkenaan Islam adalah benar belaka?

Game changer?: Selebriti dan parti politik (Bahagian 1/3)




Bila dah jadi pembangkang, pertahankanlah...

Najib yang sudah terbayang akan kehilangan kuasa, meneruskan kempen menakut-nakutkan 'bangsa Melayu' dengan pelbagai andaian. Najib menyatakan seolah-olah hanya umno/BN satu-satunya parti di dunia ini yang mampu mempastikan 'Melayu', 'Islam' dan negara ini ditadbir dengan baik.
Pentadbiran umno/BN selama lebih 54 tahun, membuktikan umno/BN telah menjahanamkan segala-galanya. Menurut Najib, hanya umno yang mampu menjaga kepenting orang Melayu dan Islam.
“Mereka (Pakatan) menawarkan janji alternatif yang menarik, sedangkan mereka sendiri belum tahu sama ada dapat menunaikannya atau tidak,” kata Najib.

Violence as Putin party suffers poll setback

Jusa dan Turus: BN diminta hormati pegawai kerajaan

PAS: Batalkan 'penswastaan pentadbiran awam'

Umno akui ada masalah dengan orang Melayu

Discrepancies abound in Lembah Pantai postal votes

Sikap angkuh kerajaan BN semakin terserlah

KUALA LUMPUR, 6 DIS – Sikap amat angkuh Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang menolak pandangan rakyat, termasuk cadangan dan kritikan Pakatan Rakyat, berhubung perbelanjaan pertahanan negara membuktikan betapa tidak adanya ketelusan dan kebertanggungjawaban kerajaan Barisan Nasional.
Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua berkata, sikap Zahid membuktikan bahawa laporan Transparency International (TI) terhadap indeks persespi rasuah dan keterbukaan kerajaan adalah benar apabila ia meletakkan markah Malaysia hanya pada 4.5 mata daripada 12 mata, atau hanya 37.5 peratus jauh di bawah paras gagal,” katanya.
Markah tersebut dikeluarkan dalam “Laporan Ketelusan Belanjawan Pertahanan” yang dilancarkan pada 19 November 2011 lalu.

Isu Penempatan Guru : Perjuangan Mahasiswa Mula Tuai Hasil

Batu Pahat, 6 Dis : Perjuangan kumpulan mahasiswa yang terdiri daripada Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dalam isu penempatan guru hampir sebulan lalu kini mula mendapat respon positif daripada pihak kementerian.

Mahasiswa Berpiket Esok Bantah Rang Undang-Undang Kerajaan

Kuala Lumpur, 6 Dis : Mahasiswa bakal berpencak di Putrajaya esok!
Demikian amaran dan amarah aktivis-aktivis mahasiswa yang diberitakan bakal mengadakan piket (himpunan aman) di perkarangan Hadapan Jabatan Perdana Menteri di Putrajaya esok (Rabu).
Piket aman yang dijangka bermula tengahari pada jam 1 petang itu mensasarkan kehadiran seramai mungkin gelombang mahasiswa seluruh negara.

Shahrizat rebah, siapa Ketua Wanita baru?


Oleh RUHI HAYATI THANI
SEMEMANGNYA kuasa itu akan korup apabila seseorang memegangnya buat temhttp://4.bp.blogspot.com/-rRSe2VTdmyk/TtYDXwYoTyI/AAAAAAAAJLQ/ozsHh9Oiwjs/s400/725.jpgpoh lama. Itulah yang berlaku terhadap sesiapa pun termasuk golongan wanita.
Memanglah wajar Ketua Wanita Umno, Shahrizat Abdul Jalil marahkan Ketua Wanita KeADILan, Zuraida Kamarudin dan Rafizi Ramli; anak muda yang mendedahkan skandal lembu Feedlot. Lewat ucapannya, Shahrizat menyelar Zuraida sebagai biadap sebab menyuruhnya meletak jawatannya sebagai Ketua Wanita Umno.

Tazkirah : Bob Lokman akan dibicara 14 Februari depan

KUALA LUMPUR, 6 Dis: Pengacara, pelakon, pelawak dan penulis lirik lagu terkenal, Bob Lokman akan dibicarakan di Mahkamah Syariah Kajang pada 14 Februari 2012 depan kerana didakwa menyampaikan ceramah tanpa tauliah.

Perbicaraan kes beliau akan berlangsung pada waktu pagi, tetapi masih belum ditentukan waktunya, hasil rundingan pihak Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dengannya.

Menurut Bob, rundingan tersebut telah diadakan beberapa kali di beberapa tempat termasuk di Pejabat Jais di Shah Alam, selain di beberapa tempat lain setelah pihak Jais sendiri yang datang menemuinya.

Katanya, hasil rundingan-rundingan itu, akhirnya beliau bersetuju untuk dibicarakan dan berjanji akan hadir ke Mahkamah Syariah Kajang pada 14 Februari nanti.

1Lembu : Shahrizat kini beban buat Umno

KUALA LUMPUR 6 Disember: Pimpinan-pimpinan Umno semakin hari semakin merasakan beban kes National Feedlot Corporation (NFC) yang membabitkan keluarga Datuk Seri Shahrizat Jalil sebagai beban kepada parti itu.
Setiausaha Agung KEADILAN, Saifuddin Nasution berkata ini kerana skandal projek lembu yang mendapat dana RM250 juta ini tidak dapat disembunyikan lagi ekoran pendedahan KEADILAN yang terus menerus.
“Gesaan untuk Shahrizat letak jawatan semakin kuat kerana isu ini tidak boleh diselamatkan lagi. Oleh itu Shahrizat perlu letak jawatan kerana tidak syak lagi shahrizat kini adalah beban Umno.”
“Integriti Shahrizat sebagai menteri juga turut terpalit dan beliau perlu segera meletakkan jawatan”
Hari ini Akhbar Berita Harian melaporkan Mantan Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad membuat kenyataan bahawa pemimpin parti terutamanya Umno perlu melepaskan jawatan jika tindakan itu mendatangkan faedah kepada parti.