Isnin, 5 Disember 2011

Pakar memperkasakan rasuah


Rasuah...

WOW!!! Hasil transformasi, berkat 'usaha' Piem 1Malaysia yang selalu memuji diri kononnya hebat memerintah negeri. inilah hasilnya.... Malaysia negara
hebat dengan NAJIS RASUAH.
Setinggi-tinggi syabas kita ucapkan kepada dia kerana di bawah pemerintahanya ranking rasuah Malaysia semakin OMG!!

Orang Melayu Johor... Kecut Beb Dengan Cina Tua Nih...????

Gua tunggu Perkosa buat demo pasal cina bukit nih....
Gua tunggu umno berbunyi menegur cina celaka nih....
Gua menunggu ulamak2 umno mengeluarkan 'fatwa2' berkaitan hukum2 bagi seseorang yang menghina agama Allah nih....
Gua tunggu para mujahid2 umno bertempik, bersinsing lengan mempertahankan kesucian Islam dari cina gampang nih.... jika ada yang terkorban mati syahid... Alhamdulillahhhh....!!!!
Gua tungguuu.....kalau takda dari kalangan gerombolan bangkit mempertahankan penghinaan yang di buat oleh cina tua nih...!!!!

Sah Pondan....!!!! Puak2 umporno takda teloq....

Sah Hipokrit...!!!! Setiap lolongan dan salakan bagai anjing gila dalam PAU minggu lepas... PENIPUAN semata2.. hahahaha...

Sah Menjual Agama...!!!! Demi politik gila kuasa para pemimpinnya yang korup... sanggup bersumpah, berbaiah dan menjual nama Allah dan Rasul.... semuanya dah macam lembu munafik dalam dewan pwtc tuh... hahahaha....

Sah Jadi Lembu MCA...!!!! Takut dengan Cina MCA... sanggup menjadi Lembu Tunggangan MCA selama ini... muakakakakaaaa...

Akhirnya Bob Akui Tiada Satu Sen Pun Dalam Bank..??

Setiap hari saya masukkan duit kedalam bank,setelah hampir puluhan tahun lamanya saya menyimpan ke dalan Bank,tiba suatu hari,apabila saya mahu mengeluarkan wang saya,pegawai bank tersebut mengatakan bahawa tiada satu sen pun duit saya tersimpan dalam bank kerana saya tiada BUKU AKAUN yang menyatakan jumlah duit yang tersimpan.Maka "Melopong"dan menyesal tak sudah lah saya.

Inilah kisah sindiran yang disampaikan oleh Bob Lokman dalam majlis Tazkirahnya,Buku akaun tersebut ialah "Aqidah" walaupun setiap hari saya buka pintu bank dan masukkan duit tetapi tidak melalui pegawai bank dengan buku akaun,maka duit yang masukkan ke dalam bank tadi hilang begitu saja di sapu oleh orang lain.

1Lembu : Pengharaman UMNO pada tahun 1988, “Siapa bunuh UMNO & Kehakiman?”



Pada Jun 1987, satu guaman sivil telah difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur oleh 11 orang ahli UMNO (yang asalnya 12 orang tetapi seorang menarik diri, kumpulan ini kemudiannya dikenali sebagai UMNO 11) di mana mereka telah memohon suatu relif termasuk suatu pengisytiharan bahawa pemilihan calon yang menang semasa Perhimpunan Agung UMNO April 1987 sebagai bertentangan dengan perlembagaan parti, tidak sah dan dianggap terbatal, serta tidak mempunyai kesan.

VC UM : Jangan Bawa Fahaman Politik Ke Dalam Kampus

Petaling Jaya, 5 Dis : Naib Canselor Universiti Malaysia (UM), Tan Sri Dr Ghauth Jasmon berkata hari ini, Universiti Malaya sesekali tidak menghalang penglibatan pelajar dalam politik di luar kampus.
Namun, menurutnya, ia selagimana pelajar terbabit tidak membawa masuk fahaman politik itu ke dalam kampus.
Mengulas mengenai Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 yang akan dipinda, Ghauth berkata:
“Saya rasa pelajar-pelajar universiti mungkin mahukan kebebasan bersuara kerana itu UM tidak menghalang pelajarnya terlibat dengan politik.

Mahasiswa Desak KPT Pinda Akta IPTS 1996 dan Akta Syarikat 1965


Putrajaya, 5 Dis : “Meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti 1974 (AUKU) sahaja tidak mencukupi bagi menjamin autonomi institusi berkenaan.”, demikian penjelasan sekumpulan mahasiswa di Putrajaya hari ini.
Hari ini, wakil Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Kolej Universiti Insaniah (KUIN) Kedah mendesak supaya Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996 dan Akta Syarikat 1965 juga dipinda.
“Jika Seksyen 15 (AUKU) akan dimansuhkan atau digantikan, beberapa bahagian di bawah kedua-dua Akta berkenaan juga mesti dikaji semula,” kata pengerusi SMM, Ahmad Syukri Abd Razab.

Akujanji/Bai'ah: Akhirnya UMNO gelisah

Badan Perhubungan PAS Negeri Perak melihat UMNO kini mengakui agar parti tersebut perlu mengguna pakai satu ikatan "akujanji" bagi semua calon UMNO dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 nanti bertujuan untuk menghalang calon mereka dari mengkhianati parti sendiri.  Walaupun ianya nampak seolah sama dengan apa yang PAS telah lakukan bagi menunjukkan kesetiaan kepada parti agar tidak bertindak khianat setelah menang kelak.

Perkara menarik yang ingin kami rungkaikan di sini ialah pandangan dan keinsafan UMNO bahawa pengkhianatan bagi semua ahli dan calon mereka adalah satu kesalahan besar dan tidak boleh dimaafkan sama sekali.  Mereka menganggap kesalahan tidak bermoral tersebut adalah satu petanda buruk bagi UMNO jika ianya akan berlaku kelak.  Sedar atau tidak, UMNO pernah ada seorang yang pernah keluar parti iaitu Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kawasan Bota, Perak, Nasarudin Hashim pada tahun 2009 dahulu.

Memorandum Dong Jiao Zong kepada PM (Bhg 2)

6. Penggunaan Bahasa Ibunda Sebagai Bahasa Pengantar Dan Bahasa Peperiksaan Di Semua Aliran Sekolah Rendah

Kecemerlangan penggunaan bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar telah mendapat pengiktirafan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, dan merupakan kelaziman yang diamalkan oleh dunia sejagat.  Maka, mata-mata pelajaran ilmu, termasuk Sains dan Matematik hanya akan disampaikan secara berkesan melalui bahasa ibunda.  Laporan pakar-pakar pendidikan luar negara dan UNESCO menunjukkan bahawa perubahan bahasa pengantar dalam keadaan kanak-kanak masih belum menguasai bahasa ibunda akan memburukkan prestasi pembelajaran mereka.  Ini kerana kanak-kanak seharusnya menggunakan bahasa yang mereka paling fahami untuk tujuan belajar supaya mencapai keberkesanan pembelajaran yang optimum, terutamanya dalam mata pelajaran Sains dan Matematik, sekalipun menggunakan bahasa ibunda, kedua-dua mata pelajaran ini masih menjadi satu masalah untuk dikuasai sepenuhnya, maka sekiranya bahasa asing yang mereka kurang biasa dijadikan bahasa pengantar bagi mata pelajaran Sains dan Matematik, sudah pasti menjejaskan keberkesanan pembelajaran dengan teruk sekali.

Kajian luar negara membuktikan bahawa penggunaan bahasa kedua atau bahasa selain daripada bahasa ibunda dalam peringkat awal persekolahan akan membawa kesan negatif terhadap perkembangan daya pemikiran kanak-kanak dan menyebabkan kemerosotan prestasi akademik dalam mata pelajaran Sains, Matematik dan bahasa. Maka, kepentingan pendidikan bahasa ibunda amat ditegaskan oleh pakar-pakar pendidikan luar negara dan UNESCO.

Memorandum Dong Jiao Zong kepada PM (Bhg 1)

(1) PENDAHULUAN

Negara kita merupakan sebuah negara yang berbilang bangsa, bahasa, budaya dan agama.  Perlembagaan negara menghormati pengekalan dan pembangunan bahasa, budaya dan agama yang berbagai-bagai.

Rukun Negara memperakukan hakikat ini dan menjamin satu cara yang liberal terhadap tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai-bagai corak.  Jelas sekali, dalam konteks Rukun Negara, masyarakat berbilang bangsa bukan faktor yang menghalang kemajuan negara, sebaliknya kepelbagaian budaya dan bahasa masyarakat berbilang bangsa merupakan aset dan kelebihan negara kita.

Selain itu, penerimaan dan pembangunan pendidikan bahasa ibunda sesuatu bangsa dan pemilihan jenis pendidikan oleh ibu bapa untuk anak-anak mereka merupakan hak asasi manusia yang diperakukan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Integriti: Barat dan puak kiri lebih ke depan berbanding dunia Islam sekarang, Mat Sabu

Mengambil contoh bagaimana negara Barat seperti Sweden mencatat indeks rasuah terendah di dunia, dan bagaimana pimpinan golongan kiri menampilkan cara hidup yang sederhana, Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu meluahkan kebimbangannya terhadap pemerintahan dunia Islam mutakhir ini, yang dilihat ketinggalan dalam penekanan kepada soal integriti.

Lebih dikenali dengan Mat Sabu (gambar kiri), beliau berkongsi pengamatannya bahawa pemerintahan Nabi Muhammad SAW tidak dijelmakan dalam dunia Islam pada hari ini.  "Kita lihat negara-negara orang Islam secara umum, tidak dapat dijadikan modal sandaran dalam bentuk hak asasi, keadilan sosial, yang dijelmakan sebelum ini," katanya.

Hudud: Terangkan secara jelas agar hukum Islam tidak dihina

Ikatan Lepasan Mahasiswa Mesir (ILMAM), Malaysia, menasihatkan Penasihat Agama Menteri Besar Terengganu, Mohd Kamal Sadin, supaya kembali menuntut ilmu Allah yang sangat luas sebelum memberi nasihat yang menyesatkan akibat nafsu serakah politik.

Kenyataan Mohd Kamal Sadin, seperti mana dilaporkan di dalam media, di dalam forum di ibu pejabat MCA yang mengkritik Enakmen Hudud Kelantan 1993 adalah kenyataan tidak bertanggungjawab dan mengelirukan.

Sebagai contoh, takrifan mukallaf sebagai seorang yang berusia lebih 18 tahun, kononnya adalah undang-undang British dan Eropah, menonjolkan kejahilannya di dalam perselisihan pandangan para ulamak mazhab.  Mazhab Hanafi, sebagai contoh, meletakkan umur 18 tahun sebagai umur baligh, manakala Mazhab Maliki meletakkan umur 18 tahun sebagai umur baligh selepas dilihat sifat-sifat yang lain.  Oleh kerana itulah ulamak memutuskan, sesiapa yang tidak mengetahui kepelbagaian pandangan, bukanlah seorang yang alim, apatah lagi menjadi penasihat agama seorang menteri besar.

Negara Zina : Puak-puak Negro ni makin MELAMPAU !

" Belasah SEREMBAN – Seorang pelajar wanita yang sedang leka bermesra dengan kekasihnya warga Nigeria dicekup di sebuah rumah berhampiran kolej swasta di Mantin dekat sini, semalam.
Lebih memalukan, wanita berusia 20-an itu berada dalam keadaan separuh bogel dalam bilik di tingkat lima rumah berkenaan bersama kekasihnya itu kira-kira jam 4 pagi.

Seramai sembilan warga Nigeria turut berada di rumah berkenaan dalam keadaan mabuk di ruang tamu rumah dipercayai sedang berpesta menyambut hari lahir seorang rakan mereka.

Jawapan Kenyataan berkenaan Tuduhan Isu Hudud Pas Bertentangan Dengan Hukum Allah

Oleh ILMAN

Ikatan Lepasan Mahasiswa Mesir (ILMAM), Malaysia, menasihatkan Penasihat Agama Menteri Besar Terengganu, Mohd Kamal Sadin, supaya kembali menuntut ilmu Allah yang sangat luas sebelum memberi nasihat yang menyesatkan akibat nafsu serakah politik.


Kenyataan Mohd Kamal Sadin, seperti mana dilaporkan di dalam media, di dalam forum di ibu pejabat MCA yang mengkritik Enakmen Hudud Kelantan 1993 adalah kenyataan tidak bertanggungjawab dan mengelirukan.

Now everyone can talk to Tony, but does Tony want to talk to everyone?

Now everyone can talk to Tony, but does Tony want to talk to everyone?In the latest salvo in a long-running battle against this great expense known as "airport tax", AirAsia CEO Tony Fernandes (and for the record, he also sits on the board of MAS by virtue of the latest share-swap between the two companies) has taken up use of the Twitter-cannon.
This was after Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) announced an increase in the airport tax by 28 percent, prompting AirAsia to go on a major guerrilla public relations campaign, which included having AirAsia staff wear anti-airport tax stickers, and which culminated in a Peugeot car reputedly belonging to the CEO decked out in anti-airport tax motifs being parked in the tarmac of the Low Cost Carrier Terminal (LCCT).

Kebal + Bebal

Oleh: ocean

"Isu yg terkena atah batang hidung sahrizat skrg ni tk ubah2 mcm yg dh di alami oleh Tok pidah dulu, tok pidah heboh SUATU masa dulu dng kes AP. nah skrg ape daH jd dng dia ? kebal s'pnjg hayat... tk ade sape2 pun nk soalselidik hal2 rasuah & ape jua k'slhan beliau suatu ketika dulu... kebal dan bebal... dn skrg anak buah dia yg ikut jejak langkah tok pidaj ...hebat...hebat betol p'mimpin pilihan rakayat ni b'khidmat utk rakyat - depa kaya raya tp rakyat di biarkan m'rempat. time nk ngundi br depa ni dtg cr rakyat... jika rakyat mita tlg hatta lap kaki p'gundi pun , akan dilakukan oleh depa ni.... tk caya,,pru ke 13 ni, nanti kite tengok....

Anwar : Sikap UMNO tidak bertanggungjawab

1Lembu : Melayu angkuh dan sombong

Oleh: bumiperak




Politik Ugutan dan Khurafat oleh Najib Razak pada ucapan penggulungan di Persidangan Agong Tahunan 2011 kepada rakyat kursusnya melayu akan binasa jika berlaku peralihan kuasa dan hanya UMNO yang mampu memerintah telah disiarkan secara langsung serentak di 5 saluran TV Malaysia.

Masa depan Melayu "gerhana" bawah PR kata Najib, "cerah"kah Melayu bawah BN?

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mendakwa masa depan orang-orang Melayu akan "gerhana" jikalau seteru politiknya, Pakatan Rakyat (PR) menang PRU 13 akan datang. Klik disini.


Persoalannya sekarang, dibawah pemerintah Umno-Barisan Nasional (BN) semenjak Malaysia mula merdeka - apakah benar-benar "menyinari" kehidupan orang-orang Melayu? Ini harus ditanya.

  • Siapakah di belakang Akta Pembangunan Kampung Baru yang akan menyaksikan Kampung Melayu terakhir di Kuala Lumpur pupus buat selama-lamanya?

  • Siapakah yang bertangunggjawab menyebabkan majoriti orang-orang Melayu berpendapatan dibawah RM 1,500 yang dikategorikan sebagai miskin?

Siapa sebenarnya pengkhianat?


Oleh LIM HONG SIANG
KEBANGKITAN rakyat yang bertindak membanjiri jalan raya di Kuala Lumpur pada 20 Septehttp://3.bp.blogspot.com/-e5EqIDC8jZU/TdyTT-5awkI/AAAAAAAAAJA/k-FgYL8Z4Ks/s400/GAMIT+-+Anwar+Reformasi+azizah.jpgmber 1998 melaungkan “Reformasi” terpahat sebagai nostalgia untuk ramai aktivis sosial.
Keghairahan ini mengombak semula ketika perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai 2011, menyaksikan keterlibatan masyarakat majmuk yang melangkaui batas kaum, agama dan budaya.


Namun, untuk satu jangka yang amat panjang selepas zaman Reformasi, khususnya ketika era pemerintahan Abdullah Ahmad Badawi, perhimpunan ataupun demonstrasi jalanan diadakan secara kecil-kecilan - dalam lingkung 3,000 orang. Pada waktu itu perhimpunan dianjurkan oleh Protes - satu gabungan untuk membantah kenaikan harga minyak, tol dan sebagainya - biasanya diadakan di KLCC, ataupun di tepi jalan raya.

Masa depan Melayu 'gerhana' jika Putrajaya ditawan......UMNO@BN yang gerhana..!!!

Orang Melayu dan umat Islam tidak mempunyai pilihan tetapi mempertahankan kerajaan BN kerana ia jalan tunggal menjamin depan bangsa Melayu dan melindungi maruah agama Islam itu, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Piala Monsun dan kemiskinan


Oleh SYED AZMAN SYED AHMAD
SETIAP bulan November apabila masuk musim tengkujuh, rakyat Terengganu sentiashttp://www.thebrandlaureate.com/tbl/images/stories/citiationimg/Monsoon%20Cup.jpga berhadapan dengan bahaya ribut dan hujan lebat yang boleh mengakibatkan banjir. Golongan nelayan terutamanya tidak dapat turun ke laut bagi menampung rezeki kehidupan keluarga mereka akibat angin kencang dan ombak tinggi.

Uniknya sejak 2005 negeri ‘penyu bertelur’ ini juga menjadi penganjur terbesar pertandingan kapal layar antarabangsa ‘Monsoon Cup’ (Piala Monsun) yang menjadi cetusan idea daripada Perdana Menteri ketika itu, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi dan ahli perniagaan korporat Dato’ Patrick Lim yang dikatakan untuk meningkatkan aktiviti pelancongan di negeri Terengganu ketika musim tengkujuh.

Faktor peralihan PM tidak menyebelahi Najib


Oleh WAN NORDIN WAN YAACOB
Peralihan jawatan Perdana Menteri antara Tun Abdullah Ahmad Badawi kepada Dato’http://4.bp.blogspot.com/_7G-G3jtZgfU/S6q9rDkDkqI/AAAAAAAAAHs/EgF-SjLTgBs/s400/najib_tun_razak.jpg Seri Najib Tun Razak pada tahun 2009 bukanlah suatu lonjakan baharu yang boleh menyebelahi Najib dalam menghadapi pilihan raya umum ke-13 (PRU13).
Demikian kata penganalisis politik, Dr Abu Hassan Hasbullah  baru-baru ini ketika diminta mengulas peluang Najib menjadi faktor besar bagi mempertahankan negeri kelahirannya Pahang dalam PRU13 nanti.

Analyst on Thailand's monarch.

Inside Story - Wind of change in Russia?

Egyptians vote in run-off poll

MP PAS Kota Raja Bahas Peruntukan 2012 Kem Perumahan & Kerajaan Tempatan...

'Revenue increased significantly since Pakatan took over the state'

Lagi hebat dicabar, lagi kuat semangat rakyat

Bring it on, Pakatan tells Umno

ANWAR Melayu Mana Yang UMNO Nak Selamatkan

Anwar Ibrahim: A man...A Saviour

Lakonan “polis baik, polis jahat” UMNO-BN

Oleh Muhammad Zir

5 DISEMBER – Jika kita perhatikan betul-betul ucapan dasar Presiden UMNO Najib Razak berbanding timbalannya Muhyiddin Yassin sewaktu perhimpunan agung UMNO baru-baru ini,  kita akan dapat melihat corak serangan yang bakal digunakan dalam kempen pilihan raya umum yang akan datang.
Dua susuk ini akan memainkan peranan yang amat penting dalam taktik dan strategi kempen serangan besar-besaran mereka ke atas Pakatan Rakyat.
Lakonan ekstrem
Berdasarkan ucapan Muhyiddin, jelas sekali beliau begitu fokus kepada agenda Melayu. Kata-kata atau fitnah beliau untuk membakar emosi Melayu cukup hebat. Manipulasi beliau tentang DAP untuk membangkitkan kebencian melulu kepada apa sahaja yang ‘Cina’ sungguh menakutkan.

P. Pinang Unggul Dalam Segala Cabaran


PULAU PINANG 5 DIS: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menyifatkan cabaran kaum wanita dalam arus politik negara yang semakin komplek telah memberi sumbangan yang besar ke arah menjadikan institusi wanita semakin matang dalam menangani isu-isu semasa.Beliau yang juga Setiausaha Agung DAP berkata demikian dalam Majlis Kongres DAP Wanita Pulau Pinang Pertama Di Pulau Pinang semalam.

Umno, semuanya OK

DEC 5 — How do you know that Umno is a political party bereft of principles and the ability to tell right from wrong?
When a legislator from Sabah, best known for being a loose cannon in Parliament and for taking a second wife under the cover of secrecy, sounds like the sanest person in the party.
The party that gave us Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak, Tengku Razaleigh Hamzah and which boasts more than three million members is dependent on Bung Mokhtar Radin to be the only sane voice on the National Feedlot Corporation.
His critics argue that the MP for Kinabatangan is exacting revenge on Shahrizat Jalil for criticising him when he took a second wife without informing his first.
If we go along with this argument, it is even more damning evidence against the moral decay of Umno, because it shows that even the one voice of reason and sanity against the insanity of the NFC is calling for Shahrizat’s head not because of any principles but for personal reasons.
In the wake of the alleged abuse of government funds in the NFC scandal comes news that the former Perlis mentri besar Hamid Pawanteh and friends received some seven million Swiss Francs from Alstom. It does feel that everywhere you turn and look, there is an Umno politician involved in something unsavoury.

The million-ringgit KJ poser that no one cares about: Umno has wasted its last chance

The million-ringgit KJ poser that no one cares about: Umno has wasted its last chanceI was hanging around Putra World Center the last few days just to get a glimpse of our Umno ultra Malays who came from all parts of the country, although an Umno man in KL is just like an Umno man from Terengganu. Only difference might be, they speak a bit differently but the mannerism, arrogance, and dressing is almost the same. You can spot an Umno man from a distance.
Many of them could be seen hanging around Starbucks, McDonalds, Pan Pacific's, and Sunway Putra Hotel Lounge with their silk shirts, smart phones and ipads. Out of curiosity I sat a bit close to a group at Starbucks, and heard them talking. Nothing to shout about it was just the ususal coffee-corner talk.
The 'one-million' dollar question

The Umno AGM 2011

Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz
People called me and asked when will I come up with part two of the article where I wrote about Anwar jumping up and down at the palace gates. Where he does a Sivaji the Boss routine and maybe sings a few Hindi songs. I ended that article by suggesting it’s Tengku Razaleigh who will become the pacesetter and the playmaker. That will have to wait a little while more as I analyse a few things more. At the moment I am more interested to write about the recently concluded Umno general assembly (GA) 2011. Some people thought I treated the GA as a non-event. Of course it wasn’t. It wasn’t a congregation of minds, meeting to discuss how the real Malay agenda of uplifting them, their economics and their future. It wasn’t that event.

May 13 caused by scheming Umno politicians, not street protesters, PKR slams Nazri

May 13 caused by scheming Umno politicians, not street protesters, PKR slams NazriPKR leaders flayed Minister in the Prime Minister's Department Nazri Aziz for using the May 13 racial riots as a reason to justify the tabling of the BN's oppressive Peaceful Assembly Bill, saying those "dark days" were caused by scheming Umno politicians and not by street protesters wishing to air a grouse.
"May 13 has nothing to to with street protests. It was caused by sheer manipulation and a power struggle in Umno. Certain Umno Youth members stirred up racial sentiments amongst the Malays and they went on rampage in Kuala Lumpur. How is that a street protest? Also, what are we paying the police and armed forces for if not to manage public order?" PKR vice president Tian Chua told Malaysia Chronicle.
Drowning Umno clutching at straws

Pemuda PAS cabar Kamal debat isu hudud

KUALA TERENGGANU, 5 Dis: Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu (DPPNT) kesal dengan dakwaan Mohd Kamal Sadin, Penasihat Agama Menteri Besar Terengganu yang telah memperlekehkan hukum hudud yang digubal Kerajaan Kelantan dengan mengatakan ianya bercanggah dengan hukum Allah.
Setiausahanya, Muhammad Zaidan Abdullah mengulas kenyataan Mohd Kamal Sadin pada forum berjudul ‘Hudud dan implikasinya terhadap bukan Islam di Malaysia’ di ibu pejabat MCA di Kuala Lumpur, semalam yang berkata beberapa peruntukan dan Enakmen Hudud Kelantan 1993 adalah tidak mengikut al-Quran dan Hadis.
Dalam program tersebut, Mohd Kamal Sadin juga mengatakan Undang-Undang Hudud PAS membenarkan liwat ke atas isteri.

MahaLembu : Dr Mahathir saran Umno letak ramai calon pelapis

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Umno perlu mencalonkan pelapis muda dalam pilihan raya umum akan datang bagi memberi peluang kepada mereka memegang jawatan dalam parti.

NONEBeliau berkata wakil rakyat yang sudah berumur perlu berundur secara sukarela bagi memberi ruang kepada golongan muda yang berkebolehan dan berbakat untuk menyandang jawatan dalam Umno.

"Kita masuk Umno bukan kita nak dapat jawatan, kita masuk Umno adalah kerana bangsa, agama dan negara. Yang penting perjuangan perlu diteruskan dan parti menang," katanya kepada pemberita pada "Wacana Transformasi PBT Melangkah ke Hadapan: Apa kata Tun M" di Dewan Bandaran Ipoh hari ini. 

Turut hadir isteri beliau Tun Dr Siti Hasmah serta Menteri Besar Datuk Seri Zambry Abdul Kadir dan isteri Datin Seri Saripah Zulkifli.

Ketika diminta mengulas kenyataan Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming, yang menghina Zambry pada satu ceramah baru-baru ini, Dr Mahathir berkata parti itu tidak mempunyai idea selain mengeluarkan kata-kata yang tidak sepatutnya.

1Lembu : Mampukah Najib tukar persepsi negatif Umno?

Umno mempunyai cukup produk untuk memenangi pilihan raya – pemansuhan undang-undang, yang dianggap zalim seperti Seksyen 15 Akta Universiti dan Kolej Universiti, Ordinan Darurat, Akta Keselamatan Dalam Negeri serta penambahbaikan sistem pilihanraya termasuk penggunaan dakwat kekal.

azlanBegitu juga dengan pengenalan pelbagai program untuk rakyat miskin seperti Kedai Rakyat 1Malaysia, Klinik 1Malaysia, dan sebagainya berserta dengan pelan-pelan transformasi ekonomi yang menjanjikan lonjakkan negara menjadi sebuah komuniti berpendapatan tinggi.

Namun, Umno juga mempunyai “bagasi” yang boleh membawa kepada kekalahan atau seperti kata Perdana Menteri, menempa tragedi pada pilihan raya.

Imej Umno sebagai parti yang dibelit rasuah, penyelewengan kuasa dan kronisme kerana keterlanjuran lalu yang sarat hanya perlu “dikipas sikit” dengan isu-isu seperti Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC) untuk membakar sentimen rakyat mengundi pembangkang.

Umno, MCA bersekongkol hina hukum Islam

KUALA LUMPUR, 5 Dis: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPP Malaysia) merasa kecewa kerana Umno sanggup menjadikan pentas forum untuk bersekongkol dengan MCA bagi memburukkan Islam dan PAS.
Bahkan dalam forum tersebut yang dianjurkan oleh Institut Analisis Strategik dan Penyeldidikan Dasar (INSAP) semalam, wakil Umno turut ‘tumpang sekaki’ membelasah hukum Islam itu.
“DPP Malaysia khuatir, aqidah beliau dan Umno akan rosak kerana membiarkan agama Islam diperlekeh oleh mereka yang memusuhi Islam,” kata naib ketuanya, Dr Raja Ahmad al-Hiss kepada Harakahdaily.

Mahasiswa: Tak mencukupi sekadar pinda AUKU

Meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti 1974 (AUKU) sahaja tidak mencukupi bagi menjamin autonomi institusi berkenaan, kata sekumpulan mahasiswa.

Sama-sama Lembu : AirAsia nafi dakwaan minta MAHB bina KLIA2 lebih besar

KUALA LUMPUR, 5 Dis – Syarikat penerbangan tambang murah hari ini menafikan pihaknya meminta Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) menyediakan terminal KLIA2 lebih besar, yang kini kosnya dilaporkan mencecah RM3.6 hingga RM3.9 bilion – meningkat sekali ganda  berbanding anggaran asal.
Dalam respons menjawab kenyataan MAHB dikeluarkan minggu lalu, AirAsia menegaskan, pihaknya telah lama memberi amaran kepada MAHB bahawa kos pembinaan terminal KLIA2 boleh meningkat kepada RM3.6 bilion hingga RM3.9 bilion satu hari nanti.

1Lembu : Selepas Wan Azizah Siapa Pula Mangsa Shahrizat?


Setelah diserang dengan pelbagai pendedah dan pembongkaran skandal Projek Fitlot Kebangsaan (NFC) serta dihimpit dengan tekanan Perhimpunan Agung Umno yang baru lengsai akhirnya Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil 'melatah sumbang' menyerang Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Ismail.
Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat itu bagaikan tidak lagi mempunyai jalan keluar selain menebar 'peluru penabur' kepada sesiapa sahaja asalkan mengena.

1Lembu : Skandal NFC menyumbang kepada kemerosotan indeks rasuah Malaysia

KUALA LUMPUR: Skandal projek lembu NFC menyumbang kepada kemerosotan Indeks Persepsi Rasuah (CPI) di Malaysia, kata Pengerusi Jingga 13, Faris Musa.
Menurutnya, tindakan Perdana Menteri Najib Razak yang masih berdiam diri berkenaan isu itu memberikan persepsi masalah rasuah di negara ini sebenarnya tidak diberikan perhatian serius oleh beliau.
Ia bertentangan sama sekali dengan agenda trasnformasi kerajaan yang selama ini sibuk dijaja pentadbiran Najib sebagai sebahagian daripada usaha gubahan imejnya.
“Salah guna dan seleweng wang rakyat ini jelas bersifat rasuah, namun malangnya dipertahan pula oleh Datuk Seri Najib Razak dan menteri kabinetnya,” katanya dihubungi Keadilandaily.com.
Beliau mengulas hasil kaji selidik Transparency International Malaysia (TI-M) seperti diumum Timbalan Presidennya, Mohamad Ali Hasan pada 1 Disember lalu.

1Lembu : Pemimpin Umno mahu Shahrizat berundur

Seorang lagi pemimpin Umno mendesak supaya Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat melepaskan jawatannya berhubung isu kontroversi projek ternakan lembu Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC) yang dikaitkan dengan keluarganya.

1Lembu : Najib dakwa masa depan Melayu ‘gerhana’ jika Pakatan menang PRU

SHAH ALAM, 5 Dis – Datuk Seri Najib Razak memberi amaran masa depan orang Melayu akan “gerhana” jika Barisan Nasional (BN) pimpinannya tidak lagi kekal berkuasa dalam pilihan raya umum ke-13.
Susulan ketegasan pada Perhimpunan Agung Tahunan Umno hujung minggu lalu, perdana menteri memberitahu sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang mendakwa mempunyai keahlian lebih dua juta orang bahawa menjadi tanggungjawab mereka untuk mempertahankan kerajaan semasa.
“Pilihan alternatif, adakah mereka lebih baik daripada apa yang ada sekarang? Adakah mereka boleh menjamin kuasa kita tidak dibuang atau kedudukan kita tidak terhakis? Bagaimana dengan maruah Islam dan orang Melayu?” kata beliau (gambar) pada pertemuan anjuran Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia’s (Pekida) di sini hari ini.

Peneroka Umno gugusan Chini 3 saman Felda

KUALA LUMPUR, 5 Dis: Selepas berhadapan kontroversi Pengerusi Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) menghambur kata-kata kesat kepada peneroka, kini giliran agensi kerajaan itu pula menerima surat saman daripada peneroka.
Menurut Pengerusi Biro Felda dan Orang Asal PKR, Suhaimi Said, tindakan menyaman Felda itu ekoran peneroka-peneroka dari Gugusan Keratong dan Gugusan Chini 3 tidak berpuas hati kerana mendakwa agensi itu memanipulasikan Kadar Perahan Gred (KPG), lapor KeadilanDaily.
“Seramai 380 peneroka dari gugusan Felda Keratong dan 690 peneroka daripada gugusan Felda Chini 3 menyerahkan borang Warrant To Act melantik peguam-peguam dari Tetuan Daim & Gamany, Kuala Lumpur untuk menyaman Felda kerana manipulasi KPG.

Tekad Tawan Putrajaya - Anwar Selar UMNO Seksa Umat Melayu.

    alt
    SHAH ALAM 5 Dis. - Pakatan berikrar akan berperang habis-habisan dalam memastikan Kerajaan Barisan Nasional pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak akan tumbang. Demikian antara yang dipetik melalui ucapan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam menghadapi persediaan menjelang PRU13.

    KWSP tidak patut perjudikan wang rakyat

    Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang baru-baru ini telah mengumumkan bersama dengan United Engineering Malaysia (UEM) Berhad bahawa kedua-duanya telah bersetuju untuk memansuhkan hutang kerajaan persekutuan yang berjumlah lebih daripada RM2.9 billion melalui suatu perjanjian perlaksanaan baru yang masih belum didedahkan sehingga kini.
    Kenyataan dan tindakan pengurusan KWSP yang telah bersetuju untuk memansuhkan sejumlah besar hutang kerajaan tersebut amat merisaukan dan membimbangi kebanyakan pihak khususnya para pekerja-pekerja dan kesatuan-kesatuan sekerja.
    Kami kurang memahami kenapa pula kerajaan persekutuan pada hari ini masih tidak mampu membayar balik pinjaman berbilion-bilion Ringgit itu sehinggalah terpaksa meminta jasa baik KWSP untuk memansuhkan bebanan hutangnya. Ke mana perginya dana kerajaan yang begitu banyak? Kenapa pula dana penyimpan para pekerja harus diperjudikan oleh pihak pengurusan KWSP dengan sewenang-wenangnya?

    Penghujung Mimpi: Politik wang, politik kotor dan Dr M

    Penghujung Mimpi: Politik wang, politik kotor dan Dr MCETAKAN SEMULA Selain nama Mahathir ataupun Badawi, memoir menteri jarang dinantikan dengan penuh debaran.
    Namun, buku hasil nukilan Tan Sri Mohamed Rahmat, dikeluarkan pada 12 Oktober yang lalu, telah menyebabkan sedikit gelodak.
    Dialah orang yang bertanggungjawab mengawal apa yang boleh ditonton dan didengari oleh orang awam di radio dan television kerajaan sebagai menteri penerangan pada tahun 1987 hingga 1999.
    Setelah menjangkau usia 71 tahun dan menghidap kencing manis serta kanser, lelaki yang lebih dikenali dengan nama Tok Mat ini mengakui bahawa kerjanya sebenarnya adalah sebagai menteri propaganda.
    Dalam memoir politiknya, Umno: Akhir Sebuah Impian, dia menjelaskan bagaimana kementeriannya menjayakan kempen seperti Setia yang sebenarnya mentargetkan kepada perpecahan dalam Umno itu sendiri apabila terbahagi kepada kumpulan A dan B.

    Bung Mokhtar sticks to stand that Shahrizat must quit over NFC

    KUALA LUMPUR, Dec 5 — Datuk Bung Mokhtar Radin today stood his ground and repeated his stand that Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil resign over the cattle scandal, despite growing criticisms from within Umno over his position.
    The Kinabatangan MP’s action has earned him the ire and scorn of Umno supporters, with pro-Umno bloggers criticising him and going out of their way to defend the embattled Shahrizat.
    In response, the outspoken Umno supreme council member said he was “well aware” that his remarks have made him unpopular among members within his own party, but stressed that the reason he did so was out of concern for the future of the Malay party.
    “If there are even little cracks within Umno, it can cripple and destabilise the party in the elections. Whether or not this move of mine is seen as part of a vested interest, it is up to people to judge,” Bung Mokhtar (picture) told The Malaysian Insider.

    Analyst on Syrian sanctions against Turkey

    Che'gu Bard: Transformasi Najib adalah petukaran kosmetik sahaja!

    MP DAP Ipoh Timur Bahas Usul Batal Ordinan Darurat

    Ketua Pembangkang Bahas usul Batal Proklamasi Darurat

    Today in History for December 5th

    Religious NGO urge to implement PSC proposals before GE

    Umno akan hilang kuasa, bukan orang Melayu

    Nik Aziz : 'Siapa kuasai pusat ada duitlah...'

    Hudud: Abim juga mahu Soi Lek minta maaf, diberi amaran keras

    KUALA LUMPUR, 5 Dis — Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) menggesa Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek membuat permohonan maaf secara terbuka berhubung kenyataan beliau berkenaan dengan hukum hudud semalam.
    Setiausah Agung ABIM Mohamad Raimi Ab Rahim berkata, oleh kerana ia bukan kali pertama beliau mengeluarkan kenyataan yang berbaur menghina hukum Islam, pihaknya mahu permohonan maaf secara terbuka dibuat kepada seluruh umat Islam di negara ini.
    Semalam, Dr Chua dipetik berkata pelabur-pelabur akan meninggalkan Malaysia manakala negara akan berhadapan dengan ‘binasa diri’ jika hukum hudud dilaksanakan di Malaysia.
    Beliau melahirkan pandangan terbaru ini ketika polemik mengenai sistem perundangan Islam itu masih berterusan. Dua bulan lalu ketika kepimpinan PAS merayu kepada umum agar diberi peluang untuk melaksanakan hudud di Kelantan sebagai percubaan, Umno pula berkata kini bukan masa yang sesuai untuk berbuat demikian.

    Jaga tepi kain, bukan suruh selak kain

    PENANTI, 5 Dis: Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya menegaskan, Islam melarang sama sekali umatnya menyelak kain saudaranya sendiri sehingga boleh menjatuhkan maruah dan meruntuhkan tali persaudaraan.
    Sebaliknya, kata beliau Islam hanya mengajar umatnya menjaga ‘tepi kain’ saudaranya sendiri sebagai teguran sekiranya ada saudaranya yang terbabas terutama membabitkan akidah.
    Katanya, kelakuan menyelak kain atau menabur fitnah yang berterusan kepada saudaranya bukan kerja Islam sebaliknya kerja syaitan yang inginkan perhubungan antara umat Islam lebur sekaligus memutuskan pertalian.

    Soi Lek biadab, tiada hak pertikai hudud

    KUALA LUMPUR, 5 Dis — Pemuda PAS pusat meminta Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, yang menyentuh soal hukum hudud semalam, menutup mulut dan jangan bercakap mengenai perundangan Islam itu jika tidak mengetahui secara betul dan tepat.
    Ketua Penerangannya Riduan Mohd Nor berkata, pihaknya melihat pemimpin itu amat biadap kerana mempertikai agama Islam yang merupakan agama rasmi di negara ini dengan mempersoalkan hukum hudud.
    Riduan menambah, pihaknya sanggup bersemuka dengan Dr Chua (gambar) bagi memberi penjelasan menyeluruh jika beliau mahu mendalami pengetahuan mengenai Islam.

    Umno makin gelisah, sanggup guna akuijanji bai’ah

    KUALA LUMPUR, 5 Dis - PAS negeri Perak mendakwa Umno kini mengakui parti tersebut perlu mengguna pakai satu ikatan ‘akujanji’ bagi semua calon Umno dalam pilihan raya umum ke-13 bagi menghalang kemungkinan perbuatan mengkhianati parti sendiri.
    Sehari selepas perwakilan mencadangkan agar diamalkan sumpah bai’ah, Datuk Mukhriz Mahathir semalam mencadangkan semua wakil rakyat Umno dan pemimpin parti itu menandatangani surat ikrar bagi menyatakan sokongan dan kesetiaan untuk terus bersama parti dalam sebarang keadaan.
    Mukhriz, Timbalan Pengerusi Umno Kedah berkata, cadangan itu susulan ikrar taat setia yang dilafazkan mereka pada Perhimpunan Agung Umno 2011 yang berakhir kelmarin.
    Sehubungan itu Ketua Penerangan PAS Perak Ahmad Nuri Al-Amin berkata, walaupun ia nampak seolah-olah sama dengan apa yang PAS telah lakukan bagi menunjukkan kesetiaan kepada parti agar tidak bertindak khianat setelah menang kelak.

    Umno dicucuk hidung, perlekeh hudud di pentas MCA

    KUALA LUMPUR, 5 Dis: Umno dilihat berada dalam keadaan terdesak serta bertekad memperjudikan agama Islam apabila sanggup menghina hukum hudud di pentas kendalian MCA.
    Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Dzulkely Ahmad yang dihubungi Harakahdaliy memberitahu kenyataan yang dikeluarkan oleh Penasihat Agama Menteri Besar Terengganu, Mohd Kamal Sadin amat mengejutkan dan mengecewakan.
    Mohd Kamal Sadin semalam dilaporkan mendakwa hukum hudud yang digubal oleh kerajaan negeri Kelantan adalah bertentangan dengan hukum Allah.
    Beliau yang bercakap pada forum berjudul ‘Hudud dan implikasinya terhadap bukan Islam di Malaysia’ di ibu pejabat MCA di Kuala Lumpur, semalam berkata beberapa peruntukan dan Enakmen Hudud Kelantan 1993 adalah tidak mengikut al-Quran dan Hadis.

    Najib penyebab indeks rasuah Malaysia merudum

    Merudumnya Indeks Persepsi Rasuah (CPI) di Malaysia kerana Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membenarkan rasuah terus berleluasa, kata Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua.
    Ini kerana katanya, Najib turut terpalit dengan skandal rasuah selain mempertahan menteri kabinetnya yang terlibat dalam rasuah.
    “Buktinya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hingga kini kekal jadi alat Umno untuk mempertahan rasuah pemimpinnya.
    “Lihat sahaja dalam skandal projek lembu NFC, SPRM enggan menyiasatnya walaupun jelas projek itu menyeleweng ratusan juta wang rakyat,” katanya ketika dihubungi Keadilandaily.com.

    Soi Lek dituntut meminta maaf

    KUALA LUMPUR, 5 Dis: PAS dan Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) mengecam kenyataan yang dibuat oleh Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek (gambar), yang memperlekehkan hukum Hudud dan menuntut beliau meminta maaf dari seluruh umat Islam.

    Setiausaha Agung Abim, Mohamad Raimi Ab Rahim juga melahirkan rasa "kecewa di atas kegagalan pihak-pihak yang berkenaan untuk memberikan kefahaman yang sepatutnya kepada beliau."

    Ini bukanlah kali pertama presiden MCA yang pernah tertangkap dalam video seksnya itu menghina Islam bahkan telah beberapa kali.

    Kali ini  di dalam sebuah forum "Hudud and its Implications on non-Muslims" yang dianjurkan semalam.

    1Lembu : Tiada satu pun sekolah Cina dijanjikan PRU-12 siap dibina

    azlanTidak ada sebuah pun daripada enam Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) yang dijanjikan oleh kerajaan BN pada pilihan raya umum 2008 yang telah siap dibina, manakala hanya satu yang sedang dalam pembinaan selepas lebih tiga tahun berlalu.

    Rasa tidak puas hati itu antara 15 isu yang meliputi 43 kehendak yang disuarakan menerusi satu memorandum daripada Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) dan Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia (Jiao Zong), iaitu Dong Jiao Zong (DJZ) kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

    Dalam memorandum itu, DJZ juga meluahkan rasa tidak puas hati sekolah-sekolah aliran bahasa Cina dan bahasa Tamil yang mendakwa menghadapi layanan yang tidak adil selama ini, terutamanya berhubung masalah perguruan, peruntukan wang dan pembinaan sekolah.

    Di mana UMNO bertanding, di situ kita kencing


    Yang nak rebah pasti gelabah
    Yang nak lemas pasti cemas
    Yang nak terkubor pasti mengelupor

    Yang nak jatuh akan menuduh
    Yang nak mati akan menuding jari
    Yang nak pengsan akan mencari alasan

    Itulah dia 'Jembalang Melayu'

    Mampooss UMNO!!! Mamposs 'Jembalang Melayu'!!