Khamis, 10 November 2011

Pergabungan MAS-AirAsia: SC semak semula data

Suruhanjaya Sekuriti (SC) menyemak semula semua data dagangan janji niaga pertukaran saham antara cabang pelaburan negara Khazanah Nasional Bhd dan Tune Air Sdn Bhd dalam Malaysian Airline System Bhd (MAS) dan AirAsia Bhd.

"Kami menyemak semula semua data dagangan dan kami akan membuat keputusan selepas semakan dan penentuan penemuan kami,” kata Pengerusinya, Tan Sri Zarinah Anwar kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama beliau di Forum Pasaran Modal Islam Antarabangsa kelima, di Kuala Lumpur, hari ini.

Umno Kota Raja Rampas Tanah Rakyat

Kelantan hantar amanat Tun Razak kepada PM

Kerajaan Kelantan hari ini menyerahkan sepucuk surat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, bagi membuktikan kepadanya bahawa dalam jawapan yang diberikan oleh bapanya, Tun Abdul Razak Hussein, di Dewan Rakyat beliau menyokong tuntutan royalti minyak Kelantan.

Idris Jala tukar pendirian, Malaysia tak akan bankrap

Ketua pegawai eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (Pemandu), Datuk Seri Idris Jala berkata Malaysia tidak akan terjerumus ke kancah kebankrapan, meskipun kenyataan itu bertentangan dengan amarannya tahun lalu.

K'jaan S'gor tak lantik ejen beli rumah kos rendah

house buyer, memorandum to mb selangor4Exco Perumahan Kerajaan Negeri Selangor, Iskandar Samad menegaskan bahawa kerajaan negeri tidak pernah melantik mana-mana agen untuk menguruskan pembelian rumah kos rendah di negeri itu.

Malah, setiap pembeli yang mahu mendapatkan rumah berkenaan perlu berurusan terus dengan Lembaga Perumahan Hartanah Selangor (LHPS).

"Pihak kerajaan negeri tidak pernah melantik agen untuk menguruskan pembelian rumah kos rendah. Ianya langsung dengan Lembaga Perumahan Hartanah Selangor.

Jakim: Tidak dapat haji mabrur jika amal rasuah

KUALA LUMPUR 10 Nov: Di antara sebab seseorang muslim yang menunaikan haji gagal mendapat haji Mabrur ialah kerana mengamalkan rasuah dan salah guna kuasa.
Itu antara isi kandungan khutbah yang dipapar dalam laman web Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bertajuk Haji Mabrur Tanda Pengabdian Suci bertarikh 14 Disember 2007 bersamaan 4 Zulhijjah 1428 Hijrah.
“Di antara punca utama mereka tidak mendapat haji mabrur ini ialah kerana masih melakukan maksiat, mengamalkan rasuah, salahguna kuasa, tidak amanah, tidak mempunyai integriti dan sebagainya,” isi khutbah itu dipetik.

Kekayaan Anugerah Allah

altKebahagiaan, kesihatan dan kesenangan merupakan sebahagian daripada kehidupan kita. Sebagai orang Islam, mensyukuri nikmat Allah merupakan salah satu sifat Mukmin yang dituntut. Hakikatnya, semua ini adalah anugerah daripada Allah kepada hambanya samada ia seorang yang beriman ataupun tidak.
Disebutkan dalam Al-Quran, Al-Baqarah:268 yang bermaksud "Allah menjanjikan keampunan dan kurniaNya kepadamu, dan Allah Maha Luas dan Maha Mengetahui".
Apakah konsep kekayaan (Wealth) dalam Islam?
Kekayaan adalah amanah daripada Allah yang mesti diuruskan dengan sebaik-baiknya. Konsep amanah ini menunjukkan bahawa segala kekayaan yang dianugerahkan oleh Allah adalah merupakan pinjaman semata di dunia ini. Walaubagaimanapun, yang Maha Pemurah dan Maha Luas sifatnya memberikan kebebasan kepada hambanya menggunakan nikmat ini untuk manfaat dunia dengan berpandukan Syariah.

Ku Li, dari team B ke plan B

Tengku Razaleigh Hamzah, Ahli Parlimen Umno mewakili Gua Musang di Kelantan memunculkan semula dirinya dalam politik negara, memperlihatkan ketahanan ahli politik veteran ini.

Beliau yang juga dikenali sebagai Ku Li ialah seorang daripada dua orang yang pernah mencabar presiden Umno, dan kini masih lagi bersama parti itu.

Dibandingkan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang rancangannya menjatuhkan Tun Dr Mahathir Mohamad pada 1998 tidak berjaya, Ku Li tidak berdepan akibat seperti yang dihadapi Anwar, dan masih dapat diterima dalam Umno.

Pada masa yang sama, Ku Li berjaya menunjukkan diri sebagai tokoh yang berpengaruh - walaupun semua tidak sependapat dalam hal ini - di kedua-dua belah garis politik membahagikan kumpulan terbesar, dan diambil kira dalam rancangan pembangkang mengambil alih pentadbiran negara sejak rancangan 16 September pada 2008.

Bangsat Sangatkah Bahasa Melayu Ini?

"

  
Wajib Bahasa Melayu -
Kerajaan keluar pekeliling urusan rasmi penjawat awam mesti guna bahasa kebangsaan.
 Berita Harian, 14 Oktober, 2011.

BOLEH PERCAYA KE ?

  Entahlah. Saya rasa sedikit skeptikal bahawa  arahan ini dapat dan mampu dilaksanakan. Dasar tentang Bahasa Melayu ini telah ada. Cuma pelaksanaannya sahaja yang 'flip-flop'. Bila dah dekat nak pilihanraya, ia timbul kembali dan kemudiannya bungkam. Apa yang nyata sekarang ini, makin ramai anak Melayu yang memasuki sekolah Cina di Malaysia ini.

AG must explain why indelible ink can't be used: Bersih 3.0 in the air

AG must explain why indelible ink can't be used: Bersih 3.0 in the airMalaysia's questionable Parliamentary Select Committee, set up to institute electoral reforms, has asked Attorney-General Gani Patail to explain why the government cannot use indelible ink in snap polls, widely expected to be held within the next 3 months.
Panel chief Maximus Ongkili told reporters on Thursday that “the Attorney-General will be called to advise on legal and constitutional aspects.”
Bersih 3.0 for sure
The use of indelible is one of the key reforms demanded by the Bersih coalition for free and fair elections. There are altogether 8 measur4es that Bersih was to be implemented, but it is obvious that it is facing an uphill road. No surprises that Bersih organisers including chairman Ambiga Sreenevasan was locked out of the Panel.

Zionis dan Amerika nak serang Iran?

Oleh Syed Imran

Sudah gah berita yang menyebut bahawa rejim Zionis Yahudi dan Amerika Syarikat sedang merancang untuk menyerang Iran dengan alasan untuk menghalang republik Islam itu daripada memiliki senjata nukliar.

Rejim Zionis secara terang-terangan memberi amaran bahawa ia akan melancar serangan unilateral ke atas kemudahan loji nukliar Iran sebelum negara Islam itu berjaya memuktamadkan penghasilan senjata  nukliar atau peledak atom.

Kita tahu bahawa Zionis Yahudi dan Amerika Syarikat serta pelesit mereka di Eropah bimbang sekirnya Iran berjaya menghasilkan senjata nukliar sedangkan negara sekutu mereka tidak dihalang atau dicegah daripada memiliki senjata pemusnah besar-besaran itu.

Gerakan may give Guan Eng an 'F' but the overkill makes it a laughing stock

Gerakan may give Guan Eng an 'F' but the overkill makes it a laughing stockPenang Gerakan has marked Cheif Minister Lim Guan Eng and the Pakatan Rakyat state government an "F" for overall performance in terms of competency, accountability and transparency.
However, the tide of public opinion is clearly against them and instead of hitting bull-eyes, their overkill has drawn sarcasm against the party, which Pengites had rejected en masse in the 2008 polls.
"If it is so bad as an F, which is a serious fail and not a D or a C, who would take these guys seriously? Gerakan only make laughing stocks of themselves," PKR vice president Chua Jui Meng told Malaysia Chronicle.
"It also shows that they don't follow or believe their own government's Auditor-General's Report which has rated Penang and Selangor as the best managed in the states in the country, way ahead of the BN. The overkill in their attack shows Gerakan's political immaturity."

Haji Sangkut

Oleh: irama

"Pondokan Haji Indonesia 10 Km Dari Masjidil Haram Ada haji mabrur, haji mardud.Siapa dapat haji mabrur, haji mardud, bukan kita untuk tentukan. Tapi agama dah bagi tahu ciri2 haji mabrur,haji mardud. Radio/tv pun dah cakap. Kalau baru balik dari haji tapi tak tutup aurat, anda nilai sendirilah berdasarkan ciri2 tersebut.

kalau yang buat tu orang kebanyakan, tak siapa kisah sangat. Tapi yang buat tu pemimpin negara, jadi tumpuanlah.Pemimpin jadi contoh pada orangramai.Tugas utama pemimpin ialah jaga agama.Maknanya patuh pada peraturan agama.Tak tutup aurat maknanya tak patuh pada agama.apalagi bila baru balik haji.

Kalau dengan Allah pun dah tak hormat, tak takut, apalagi dengan rakyat.Kalau nak tipu, nak rasuah,nak makan duit,nak khianat, ikut suka hatilah.Peduli apa.Akibatnya kacau bilaulah. Tak dapat berkat dari Allah.
Habis tu nak buat apa? Tak payahlah angkat orang macam ni jadi pemimpin. Kalau angkat dan sokong juga, sendiri cari susahlah,cari penyakitlah.Sendirilah yang zalimi diri sendiri.Kita pun sama2 tahu kaedah: Reda pada kufur,kufur - Reda pada maksiat, maksiat.Jadi kita kena lantik pemimpin yang tunduk patuh pada perintah Allah untuk selamat dunia akhirat.

Tunisia setuju pulangkan mantan PM Libya


mahmoudiTUNIS - Mahkamah di Tunisia bersetuju untuk memulangkan bekas Perdana Menteri (PM) Libya Al Baghdadi al Mahmoudi yang berada di Tunisia agar kembali ke tanah airnya.
Mahmoudi ditangkap oleh pegawai-pegawai keselamatan Tunisia pada 22 September lalu dan dipenjarakan kerana tidak mempunyai visa.
Beliau merupakan salah seorang pengikut Gaddafi yang melarikan diri dari Libya ketika pasukan Majlis Peralihan Nasional (NTC) masuk ke Tripoli.
Ekstradisi terhadap Mahmoudi merupakan desakan daripada para aktivis hak asasi manusia dan negara-negara lain.
Walaupun demikian, Amnesty International (AI) mengutus surat kepada kerajaan Tunisia agar tidak memulangkan Mahmoudi.

The return of ‘Whiskey’ Maniam

The return of ‘Whiskey’ ManiamIf politics breeds strange bedfellows, then Indian politics in Malaysia breeds them stranger still. S Subramaniam, who last stood for the MIC deputy presidency against S Palanivel, is now full of praises for Palanivel’s ‘leadership’.
In recent months, talk that former journalist Palanivel has fallen out with mentor S Samy Vellu has gathered strength. Samy, the long-entrenched MIC president, was finally forced out of the party by an Umno fearful of losing the Indian vote with him around.
That is how disliked Samy is. Even so, it was not easy to dislodge this man who has been cursed countless times by his own community for forsaking them and sapu-bersih (wipe clean) all the goodies meant for them.
Even so, as a sign of how complete Samy's grip on MIC was, Prime Minister Najib Razak had to dangle a Special Envoy post with full ministerial pay and perks before Samy finally agreed.

GMUKM Kecewa Aidiladha Mahasiswa ‘Diganggu’ Pemansuhan PTPTN


Kuala Lumpur, 10 Nov : Agak ironik di tengah-tengah keceriaan kita menyambut perayaan Aildiladha, Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), Datuk Ismail Mohamed Said mengumumkan cadangan untuk tidak memberi pinjaman perbelanjaan kepada pelajar institusi pengajian tinggi awam mulai 2013. (Berita Harian, 4 November 2011)
Menurut Datuk Ismail, mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah PTPTN pada 31 Oktober lalu membuat cadangan supaya pinjaman perbelanjaan dihentikan pada tahun 2013 untuk mengurangkan bebanan perbadanan itu yang kini semakin kekurangan dana menampung permohonan pelajar-pelajar baru.
Kenyataan Pengerusi tersebut tentunya menimbulkan kebimbangan pelajar dan ibu bapa, khususnya di kalangan keluarga berpendapatan rendah apabila saban tahun hampir ratusan ribu pelajar IPT memohon tabung pinjaman tersebut.

Mansuh AUKU, Are You Ready For it? – TPM


Kuala Lumpur, 10 Nov : Kerajaan bersedia memansuh atau meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti  (AUKU) sekiranya mahasiswa boleh memberi jaminan mereka sudah cukup matang membuat keputusan sendiri tanpa dipengaruhi pihak-pihak lain serta pembabitan dalam politik tidak akan menjejaskan pelajaran.
“Are you ready for it? Kalau saudara kata yes, mengapa tidak?
“Mungkin kerajaan akan kata, kalau begitu kita tak perlu akta lagi ataupun kita pinda akta itu untuk memberi ruang supaya pelajar boleh membuat keputusan tanpa digagahi oleh mana-mana satu kuasa perundangan,” kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

DAP galakkan kaum bukan Islam derma untuk surau, sekolah agama

PUCHONG, 10 NOV – Satu majlis makan malam anjuran DAP telah berjaya megumpul dana lebih RM20,000 hasil sumbangan rakyat Malaysia pelbagai kaum dan agama untuk didermakan kepada surau dan sekolah agama rakyat di Puchong, Selangor.
Kutipan derma melalui program anjuran DAP Puchong yang diadakan di Dewan Serbaguna MPSJ Puchong Indah malam tadi  akan diagihkan kepada Surau As-Siddiq, Surau Ar-Rahman, dan Sekolah Agama Rakyat Batu 13 Puchong untuk membaiki dan mengemaskini kemudahan asas seperti membaiki kerosakan bumbung dan sebagainya.

Kemana Arah Anak Muda?

hikmat tinju naga angkasa - SangHarimauKumbang-


Assalamualaikum...

Sebenarnya lama dah gua nak tanya..
Pendapat lu tentang isu yang satu ni.
Isunya ialah kebanjiran pendatang asing kat malaysia ni.

Sebelum aku melalut panjang aku nak kenalkanlah diri aku ni. Aku seorang warga negara malaysia berumur 40th.
Sekarang berkhidmat sebagai kakitangan kerajaan N9 kat daerah Pengerusi Felda.(nama x leh gtau...aku penyokong PR...heheheh)
Aku start keja gomen pada akhir tahun 2005 ..

Jeyakumar: Bantu penternak dan petani kecil...

Izinkan saya menfokus Butiran 010400 dan 020000 berkaitan Industri Padi.  Pada takat ini, kita hanya telah mencapai Tahap Sara Diri sebanyak 70% dalam keperluan beras untuk rakyat kita.  Dengan masalah pemanasan dunia dan ketidakstabilan iklim, adalah kemungkinan timbulnya kekurangan dalam bekalan beras dan pada masa itu, harga beras akan naik secara mendadak.  Oleh itu, adalah penting kerajaan kita melaksanakan pelan untuk meningkatkan pengeluaran beras ke Tahap Sara Diri 100%.  Jika perlu, lebih tanah pertanian harus dikhaskan untuk penanaman padi.

Apakah Islam sifatnya menghukum?

Hingar-bingar kedengaran laungan dari pelbagai pihak setelah diumumkan bahawa Seksualiti Merdeka akan dilangsungkan di Malaysia dengan tujuan untuk meningkatkan kesedaran masyarakat akan isu-isu yang dihadapi oleh masyarakat yang lesbian,gay, biseksual dan transgender (LGBT).  Ada yang bersifat menegur, walaupun kebanyakannya lebih kepada menghukum penganjur Seksualiti Merdeka dan pihak-pihak yang bersimpati dengan mereka.  Media massa pula terus-terang melabelkan Seksualiti Merdeka sebagai "pesta seks bebas".

Bicara Hudud (part 12)

Bicara Hudud (part 11)

Bicara Hudud (part 10)

Bicara Hudud (part 9)

Bicara Hudud (part 8)

Bicara Hudud (part 7)

Bicara Hudud (part 6)

Bicara Hudud (part 5)

Bicara Hudud (part 4)

Bicara Hudud (part 3

Bicara Hudud (part 2)

Bicara Hudud (part 1)

Kerajaan Selangor Sedia Selamatkan Projek Kerajaan Pusat

Daftar pemilih Lembah Pantai pincang

Keluarga Shahrizat beli kondo mewah RM9.8 juta?

Royalti: Harap PM terbuka hati lepas tunai haji

RM1.4b Bajet Luar Jangka hilang belum terjawab

Living under siege

1,400% hike in postal voters shocks Nurul Izzah

Trouble flares during student's London demo

Police, Demonstrators Clash in Calif.

Arrests at UC Berkeley 'Occupy' Camp

Confusion in Greece as party talks stall

Parlimen Tidak Akan Bubar Esok?

ESOK 11.11.2011 tarikh yang dikatakan diminati oleh Haji Mohd Najib. Kononya Najib akan menggunakan tarikh itu sebagai tarikh untuk membubarkan Parlimen. Kalau Parlimen dibubarkan esok, bererti dalam masa 60 hari pilihan raya umum ke 13 akan diadakan. Kesegeraan Haji Najib membubar parlimen bererti dia mahukan pilihan raya diadakan pada tahun ini juga.

Kemungkinan itu pada saya amat mustahil. Ertinya esok tidak ada pembubaran parlimen oleh Najib. Banyak sebab kenapa saya mengatakan demikian. Dalam tempoh sebulan ini rakyat negara ini sibuk menghadapi sisa-sisa usia tahun ini. Rakyat sibuk untuk menyediakan bajet masing-masing untuk digunakan tahun depan.

Bajet rakyat juga akan bergerak seiringan dengan bajet kerajaan. Kalau kerajaan mengunjurkan pertumbuhan ekonomi 5.6 peratus, rakyat akan menganjurkan angka lebih rendah dari itu. Rakyat tidak percaya kepada unjuran kerajaan.

SHAHRIZAT JALIL BARU SEDAR MARUAH KELUARGA ITU PENTING

RUPA-rupanya Shahrizat Jalil ada perasaan juga terhadap keluarganya sendiri. Di dalam isu projek Pusat Feedlot Kebangsaan (NFC), beliau menyuarakan kekesalannya bernada sedih apabila Pembangkang banyak memperkatakan tentang projek tersebut yang ada kaitan rapat dengan keluarganya.

Nada Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat itu menggamit simpati terutamanya kepada ahli-ahli Umno khususnya Wanita Umno yang beliau selaku Ketuanya. Beliau berkata,

Ambiga antara individu, pertubuhan temu PSC esok

KUALA LUMPUR, 10 Nov – Datuk Ambiga Sreenevasan merupakan antara mereka yang awal akan memberi pandangan kepada jawatankuasa pilihan khas Parlimen yang sedang mengkaji pembaharuan sistem pilihan raya apabila panel khas itu memulakan pendengaran awam esok.
Pengerusi jawatankuasa Datuk Seri Maximus Ongkili memberitahu pemberita bahawa ketua Bersih 2.0, MCA dan Transparency International (TI) akan memberi pandangan mereka kepada panel sembilan anggota itu esok.
“Seramai 11 individu dan organisasi dijadual hadir esok. Ini termasuklah Datuk Ambiga, MCA dan TI.
“Orang ramai atau badan-badan berdaftar juga boleh datang dengan memorandum dan kami mungkin akan memberi 10 atau 20 minit untuk merumuskan idea mereka,” katanya lagi.
Pendengaran awam akan berlangsung mulai pukul 9.30 pagi hingga 5.30 petang.
Ongkili berkata Ambiga tidak boleh bercakap atas kapasiti mewakili Bersih tetapi akan dibenar memberi pandangan sebagai orang perseorangan.
Ini kerana menurut beliau, Bersih 2.0 telah pun diharamkan awal Julai lalu.

DAP janji letak lebih ramai calon Melayu, India

DAP berjanji akan meletakkan lebih ramai calon-calon Melayu dan India pada pilihan raya umum akan datang sejajar dengan aspirasi untuk menjadi sebuah parti yang benar-benar berbilang kaum.

yayasan 1malaysia unity conference 101111Timbalan ketua penerangan DAP,  Teo Nie Ching (pertama dari kiri)  pada persidangan mengenai perpaduan nasional hari ini berkata, parti itu berhasrat untuk mempunyai keahlian yang mencerminkan etnik di negara ini dan akan mengambil langkah-langkah untuk mencapai matlamat itu.

"DAP telah cuba dengan bersungguh-sungguh untuk melibatkan masyarakat Melayu. Ini bukan kerja mudah, tetapi kita cuba untuk mendekati masyarakat Melayu dan menggesa mereka untuk menyertai kami.

Bajet segera naik taraf jalan utama Pasir Puteh

KUALA LUMPUR, 10 Nov: Kerajaan BN didesak supaya lebih bertanggungjawab dengan mengeluarkan bajet segera bagi menyelesaikan masalah jalan utama di Pasir Puteh antara sempadan Kelantan-Terengganu di Bukit Yong.

Desakan tersebut dibuat terutama bagi menaik taraf jalan utama jajahan Pasir Puteh antara sempadan Kelantan-Terengganu di Bukit Yong hingga sempadan Pasir Puteh-Bachok di Kampung Jerus.

Ahli Parlimen Pasir Puteh, Muhammad Husin berkata, keadaan jalan utama di Pasir Puteh kini agak menyedihkan dan amat perlu dinaik taraf dengan segera bagi kepentingan orang ramai.

Pimpinan PR Selangor Muafakat Selesai Isu Kontroversi Secara Berhemah


SHAH ALAM , 10 NOV: Pimpinan Pakatan Rakyat Selangor mengamalkan prinsip kesepakatan dan muafakat dalam menyelesaikan sesuatu isu kontroversi dan sensitif di negeri ini demi kesejateraan rakyat keseluruhan.Justeru, pimpinan Pakatan Rakyat yang ditemui TVSelangor semasa waktu rehat sidang DUN Selangor menolak dakwaan ketua pembangkang Datuk Satim Diman yang mendakwa tidak wujud persefahaman dalam polisi Pakatan Rakyat di negeri ini.
Sebelum ini, beberapa isu sensitif dan kontroversi seperti isu pengharaman penjualan arak secara terbuka dan pemeriksaan gereja DUMC dicanang oleh sesetengah pihak untuk kepentingan politik sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati dan rasa tidak senang.
ADUN Meru Dr Abdul Rani Osman berkata, perbezaan pandangan yang dilontarkan Pakatan merupakan suatu perkara biasa kerana akhirnya semua pimpinan mempunyai   cara dan penyelasaian yang tuntas terhadap isu tersebut.
"Bila bercakap berkenaan polisi, kita perlu kembali kepada keputusan Syura iaitu pandangan Pakatan secara keseluruhan," Dr Rani berkata ketika ditemui di luar Dewan Undangan Negeri.
"Dan tidak timbul soal perpecahan dalam pakatan rakyat. Memang wujud perbezaan pandangan tetapi apabila untuk mencapai satu keputusan ini yang akan dikeluarkan oleh Menteri Besar dan sebagainya, dan tidak ada masalah dan tidak wujud apa-apa perpecahan," katanya yang juga Pesuruhjaya PAS Selangor.

NGO lapor skandal NFC ke SPRM, gesa siasat 5 pemimpin Umno

SHAH ALAM 10 Nov: Sebuah NGO membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung penyelewengan dana RM250 juta oleh Syarikat National Feedlot Corporation (NFC) milik keluarga Datuk Seri Shahrizat Jalil.
Laporan itu dibuat oleh Pengerusi Jingga 13, Fariz Musa yang juga Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN di pejabat SPRM  Selangor.
Mereka mendesak SPRM menyiasat lima pemimpin tertinggi Umno termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kerana berbohong di dewan rakyat dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku bekas Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani yang meluluskan projek dan pinjaman RM250 juta itu.
Selain itu Jingga 13 mendesak SPRM menyiasat Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani sekarang, Datuk Seri Noh Omar dan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin kerana memutarbelit isu itu di parlimen serta Shahrizat sendiri yang mendapat keuntungan dari penglibatan keluarganya dalam skandal itu.
Bercakap kepada Keadilan Daily, Fariz berkata, SPRM juga perlu menyiasat segera dakwaan penyelewengan oleh NFC membeli kondominium mewah menggunakan wang rakyat berjumlah RM9.8 juta.
“Kondominium mewah itu dibeli keluarga Sharizat menggunakan wang dari dana yang diberi kerajaan kepada National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC),” kata nya kepada Keadilandaily.com hari ini.

Umno assembly in December on, GE-13 likely to be in January 2012

Umno assembly in December on, GE-13 likely to be in January 2012Despite speculation that Prime Minister Najib Razak is poised to dissolve Parliament on Friday and call for the country's 13th general election next month, the latest from the Umno grapevine is that he will wait until after the party's annual assembly due to be held in the first week of December.
"As Tengku Adnan pointed, Umno needs to gather the biggest crowd ever to its assembly to get all the members fired up before GE-13. The latest is that the assembly is on track. No cancellation as speculated. So by inference, this means there won't be dissolution of Parliament tomorrow. But we think he will dissolve Parliament on December 9," an Umno watcher told Malaysia Chronicle.

Dakwat kekal: Apa kata mantan Pengerusi SPR

SEKALIAN penyokong reformasi dan transformasi Suruhanjaya Pilihan Raya boleh terhibur atas kenyataan mantan Penegerusi SPR, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman tentang ketawanya dengan hasrat SPR bagi merojokkan penggunaan dakwat kekal kepada Majlis Fatwa.
Dia ketawa atas hasrat terbaru SPR itu mungkin justeru itu ia satu lawak jenaka yang menggelikan, tetapi ketawanya itu boleh  memberi menghiburkan sedikit hati pejuang reformasi  dan transformasi SPR seperti yang dituntut oleh Bersih 2.0 yang dipengerusikan oleh Dato Ambiga.
Salah satu dari tuntutan Bersih 2.0 ialah penggunaan  dakwat kekal di jari pengundi yang sudah mengambil kertas undi seperti yang digunakan oleh banyak negara did dunia. Yang terakhir di Tunisia.

Melayu jadi minoriti jika berpecah, kata Dr Mahathir.....Melayu UMNO la tok ki det...!!!

NONEOrang Melayu akan menjadi kumpulan minoriti yang tidak mampu memperjuangkan hak mereka jika mereka terus berpecah belah, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Sambil menyatakan orang Melayu kini berpecah kepada tiga kumpulan, bekas Perdana Menteri itu berkata hanya dengan bersatu, orang Melayu boleh menjadi kumpulan majoriti yang berkesan untuk bertindak memelihara kepentingan mereka.

"Dulunya orang Melayu bersatu dalam satu parti hingga berjaya menentang (rancangan penubuhan) Malayan Union," katanya semasa menjawab soalan peserta yang hadir pada syarahan perdana oleh beliau bertajuk Pembinaan Tamadun dan Budaya Masyarakat Malaysia Ke Arah Pembentukan Sebuah Negara Maju, di Kuala Lumpur hari ini.

Nazri: Tiada hubungan intim antara Saiful, DPP Farah Azlina

KUALA LUMPUR, 10 Nov – Tiada bukti yang menunjukkan ada hubungan intim antara Mohd Saiful Bukhari Azlan, yang mendakwa diliwat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan timbalan pendakwa raya Farah Azlina Latif, yang sebelum ini merupakan sebahagian daripada anggota pasukan pendakwa dalam kes itu.
Dalam jawapan bertulis, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz (gambar) memberitahu Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh bahawa Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail telah menyiasat dakwaan hubungan antara Saiful dan  Farah Azlina.
“Tetapi dakwaan itu tidak berasas, tiada sebarang bukti kukuh,” kata Nazri.

Buku bukti ada cubaan gulingkan Najib

Sebuah buku berjudul ‘Kesilapan-kesilapan Najib’ yang memaparkan apa yang didakwa sebagai kegagalan Datuk Seri Najib Razak selaku presiden Umno dan sebagai Perdana Menteri kini berada di pasaran.

Buku yang ditulis bekas pemimpin Umno, Wangsa Maju, Shahbudin Husin menuntut supaya Najib mengorbankan dirinya dan meletakkan jawatan sebelum pilihan raya umum ke-13 diadakan.

PRU13: Tiada Had Umur Asalkan Calon Boleh Menang - Najib


Barisan Nasional (BN) tidak meletakkan had umur dan juga tanpa mengira berapa kali menjadi wakil rakyat bagi calonnya pada pilihan raya umum ke-13 asalkan calon berkenaan boleh menang, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.
Sambil mengakui pilihan raya umum akan datang sebagai sengit, Perdana Menteri berkata apa yang penting ialah individu berkenaan adalah calon terbaik untuk Barisan Nasional (BN).
"Calon boleh menang ini boleh merangkumi semua, tidak kira muda atau tua, tidak ada had umur, tidak ada had berapa kali menjadi wakil rakyat. Kesimpulannya, calon boleh menang.

Belanjawan: Pemuda PAS cabar Satim berdebat

KUALA LUMPUR, 10 Nov: Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada kepimpinan Pakatan Rakyat Negeri Selangor yang telah membentangkan Belanjawan 2012 dengan tema ‘Selangorku: Hasil Negeri Untuk Rakyat’ yang cukup prihatin dan peka dengan keperluan semasa rakyat.
“Dengan Belanjawan sebanyak RM1.6 billion, Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor berazam meneruskan agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) selain merintis perlaksanaan gaji minimum RM1,500 kepada kakitangan syarikat milik Kerajaan negeri mulai tahun hadapan dan RM3 juta untuk program elaun ke nurseri,” kata ketuanya, Hasbullah Mohd Ridzwan.
Katanya,  Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor merasakan hasil kebijaksanaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor memerintah sejak 3 tahun lalu, rakyat telah melihat bagaimana hasil mahsul negeri telah dapat “diurus” dengan baik oleh pimpinan Pakatan Rakyat sehingga menyebabkan berlaku pertambahan kewangan negeri Selangor dan kini dipulangkan semula kepada rakyat Selangor melalui agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES).

Skandal NFC: KEADILAN ada bukti, boleh saman bila-bila masa– Rafizi

KUALA LUMPUR 10 Nov: KEADILAN mempunyai bukti kukuh berlaku penyelewengan dalam syarikat Feedlot Corporation Sdn Bhd (FNC) milik keluarga Datuk Seri Shahrizat Jalil yang sedang menjadi isu hangat dalam Negara.
“Kalau kita sudah sampai ke peringkat ketahui setiap sen ke mana pergi, maknanya kita ada maklumat penuh setiap satu sen yang dibelanjakan,”
“Kalau dia (Shahrizat) kata kita tipu, tunjukkan (penipuan) yang itu dulu, (tapi) kalau dia tak tunjuk pun, bolehlah saman bila-bila masa,” kata Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli dalam sidang media di parlimen hari ini.
Penyelewengan tersebut membabitkan peruntukan sebanyak RM250 juta oleh kerajaan apabila  projek fidlot kebangsaan  itu tidak mencapai sasaran sepatutnya.

AUKU boleh dipinda: Muhyiddin...kalau berani le...!!!!

Tan Sri Muhyiddin Yassin berpendapat Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) boleh dipinda atau dihapuskan sekiranya mahasiswa memberikan sepenuh perhatian terhadap pelajaran tanpa "digagahi" oleh pihak lain.

muhyiddin yasin muhyiddin yassinTimbalan Perdana Menteri berkata sebelum ini, kerajaan memperkenalkan AUKU pada 1971 disebabkan oleh beberapa insiden, dan pengenalan akta itu ialah supaya pelajar dapat menumpukan sepenuh masa dalam pelajaran di universiti serta kolej dan tidak “diganggu” dengan kegiatan luar.

“Saya nak soal balik? Adakah anda sudah bersedia atau tidak? (terlibat dalam politik dan pada masa sama tumpukan terhadap pelajaran). Kalau ya, kenapa tidak. Mungkin kerajaan tak perlu akta (AUKU) kot atau pun kita meminda akta itu untuk memberi ruang supaya pelajar boleh membuat keputusan tanpa digagahi oleh mana-mana suatu kuasa perundangan.

"Ini kerana saudara dan saudari sudah kata tahu apa yang patut dibuat dan kerajaan tidak perlu bimbang bahawa kami (mahasiswa) akan menumpukan sepenuh masa dalam pelajaran. Ini pandangan kasar saya," katanya apabila diminta memberi pandangan pada sesi soal jawab sempena Konvensyen Integriti Nasional di Putarajaya, hari ini.

Menteri: Maksud Twitter PM selesai wukuf, bukan haji...he.he..dah ade jawapan eh..!!!!

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom hari ini menjelaskan bahawa kenyataan daripada Twitter Datuk Seri Najib Razak pada Ahad lalu yang beliau selesai menunaikan ibadah haji sedangkan masih ada rukun haji yang belum dilaksanakan ketika itu, telah disalah tafsir.
  
NONEBeliau menolak sebarang andaian kononnya perdana menteri dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor serta beberapa kenamaan lain tidak selesai mengerjakan ibadah haji.

Sebaliknya, kata beliau, sebagai tetamu diraja kerajaan Arab Saudi, perdana menteri serta jemputan yang lain dapat menjalankan ibadah dengan baik.

Jamil memberitahu pemberita demikian sejurus tiba dari Tanah Suci di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) hari ini.

Menurutnya, perdana menteri dan rombongan telah mendapat kawalan yang baik dan teratur bagi menyempurnakan semua ibadah semasa mengerjakan haji.
  

Debat Belanjawan: Najib enggan kerana tak mampu jawab- Anwar

KUALA LUMPUR 10 Nov : Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan perdana menteri tidak mampu menjawab pelbagai isu ekonomi ekoran kengganannya menyahut cabaran debat beliau.
“Saya jangka Datuk Seri Najib Razak tidak mahu menerima tawaran berbincang secara terbuka, jika tidak dipanggil debat sekali pun kerana hal-hal ini (masalah ekonomi) tidak mampu dijawab,” Kata Anwar.
Menurut Ketua Umum KEADILAN itu, Najib yang dilanda pelbagai isu kontroversi tidak mampu memberikan penjelasan, justeru mengambil langkah mendiamkan diri.
“Sepertimana yang dibangkitkan sekarang ini isu dana pertanian (projek Fidlot) dan pengurusan JKR (projek Lebuhraya Jabor). Ini mereka tak mampu jawab dan sebab itu enggan berdebat,” kata Anwar.

Fidlot : 'Gemas Gold' semahal daging lembu Wagyu?

Ramai rakyat Malaysia gemar makan daging lembu. Walau bagaimanapun, bekalan yang tidak mencukupi dan harga daging lembu import yang tinggi menjadikan keluhan panjang rakyat negara ini.

pakatan rakyat convoy visit national feedlot corporation 031111 abbatoirJusteru, kata Sandra Rajoo dari badan pemikir bebas Pusat Penyelidikan Untuk Kemajuan Masyarakat (REFSA), ramai yang menarik nafas lega apabila kerajaan mengumumkan projek menternak lembu kelolaan Pusat Feedlot Kebangsaan (NFC) pada tahun 2008.

Namun, merujuk pendedahan yang dibuat dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010 dan beberapa laporan media, Sandra berkata projek usahasama antara kerajaan Negeri Sembilan dan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani untuk menghasilkan daging lembu tempatan dan mengurangkan import cukup mengecewakan.

Royalti: Harap PM terbuka hati lepas tunai haji

KUALA LUMPUR, 10 Nov: Kerajaan Negeri Kelantan hari ini menyerahkan 'Amanat Tun Abdul Razak' kepada Perdana Menteri berhubung hak negeri itu mendapat bayaran 5 peratus royalti petroleum.

Penyerahan itu dibuat Pengerusi Jawatankuasa Tuntutan Royalti Petroleum Kelantan, Datuk Husam Musa kepada wakil perdana menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz di parlimen hari ini.

Turut serta dalam rombongan menyerahkan amanat itu, lebih 30 orang terdiri daripada Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun), ahli-ahli parlimen Kelantan, serta wakil Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (GEGAR) dan Jawatankuasa Anak-anak Kelantan Perantauan Tuntut Royalti (ROYALTI).

Fidlot : Kerajaan Selangor Sedia Selamatkan Projek Kerajaan Pusat...Noh Omar ada berani batalkan projek Kak Ijat..!!!!


SHAH ALAM, 10 NOV : Kerajaan Negeri Selangor bersedia menyelamatkan Projek Fidlot Kebangsaan milik Kerajaan Persekutuan daripada ianya terus gagal diuruskan.
Exco Pemodenan Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Luar Bandar, Yaakob Sapari berkata sekurang-kurangnya 300 penternak diserata Selangor sudah bersedia menyertai projek ternakan lembu tersebut jika diberi laluan oleh Kementerian Pertanian.
"Saya juga akan bekerjasama dengan Persatuan Penternak Negeri Sembilan dan Melaka yang mempunyai kekangan tanah untuk penternakan dimana kita sama-sama akan mengendalikan ladang Fidlot.

AG mahu inkues kematian di perhimpunan BERSIH 9 Julai

Satu inkues akan dijalankan oleh seorang majistret di Kuala Lumpur untuk mengenal pasti punca kematian pemandu teksi berusia 59 tahun, Baharudin Ahmad semasa perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai.

NONEMalaysiakini difahamkan bahawa Pejabat Peguam Negara telah mengemukakan dokumen perlu untuk inkues itu dijalankan.

"Pihak polis telah mengemukakan dokumen dari pejabat itu untuk mengadakan inkues tersebut. Kami sedang menunggu koroner inkues itu diputuskan dan juga tarikhnya," kata satu sumber.

Difahamkan bahawa permohonan untuk mengadakan inkues tersebut telah difailkan mengikut Seksyen 399 (1), Kanun Prosedur Jenayah.

Ketika dihubungi, ketua bahagian jenayah Pejabat Peguam Negara, Tun Abdul Majid Tun Hamzah mengesahkan bahawa inkues itu akan diadakan.

Baharudin meninggal dunia yang diklasifikasikan oleh pihak polis sebagai akibat serangan jantung di Avenue K, berhampiran KLCC.

Allahyarham adalah antara ribuan yang mengambil menyertai perhimpunan BERSIH pada 9 Julai untuk menuntut pilihan raya yang bersih dan adil.

Rais: ‘Terima kasih kerana letak saya orang nombor dua penting’


Dr Mahathir Mohamad dan Rais Yatim menunjukkan buku terbaru berjudul Che Det di Seri Kembangan dekat Kuala Lumpur pagi tadi. – Foto oleh Jack Ooi
KUALA LUMPUR, 10 Nov – Datuk Seri Dr Rais Yatim menafikan kenyataan pegawai khas Tengku Razaleigh Hamzah bahawa Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan itu kelihatan sebagai “orang kedua terpenting” selepas perdana menteri dan isterinya mendapat liputan media arus perdana dikuasai Umno dan milik kerajaan. Kedudukan menteri itu dilaporkan mengatasi ruang liputan diberikan kepada Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Rais yang ditemui pada majlis Syarahan Perdana Budaya dan pelancaran buku Che Det di sini menyifatkan kenyataan tersebut sekadar “cakap-cakap orang” berkaitan peranan yang dimainkan beliau dalam parti.

RM1.4b Bajet Luar Jangka hilang belum terjawab

KUALA LUMPUR, 10 Nov: Kehilangan dana Bajet Wang Luar Jangka RM1.4 bilion daripada RM1.5 bilion yang diperuntukkan masih penuh dengan tanda tanya kerana belum terjawab oleh Kerajaan BN.

Sebaliknya Laporan Ketua Audit Negara berhubung perkara itu cuba disembunyikan oleh pihak Kerajaan BN sehingga dibangkitkan oleh pihak pembangkang pada persidangan Parlimen semalam.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, kehilangan wang tersebut berjaya dikesan apabila Laporan Audit Negara 2010 berbeza dengan belanjawan yang dibentangkan.