Isnin, 31 Oktober 2011

Bolehland’s Bunch of No-Nos

Najib has no balls
Muhyiddin has no brains
Hishammuddin has no integrity.

Rais Yatim has no sense
Zahid has no defence
Nazri has no consistency.

Palanivel has no merit
Yen Yen has no explanation
Peter Chin has no energy.

Shafie Apdal has no clout
Noh Omar has no answers
Mohamed Yakcop has no transparency.

Forum Tarbawi : Dato' Ustaz Abu Bakar Chik (Pt 2)

Forum Tarbawi : Dato' Ustaz Abu Bakar Chik (Pt 1)

Ijtima' Tarbawi 2011 : Syeikh Ahmad Najjar [HAMAS Palestine] Part 3

Ijtima' Tarbawi 2011 : Syeikh Ahmad Najjar [HAMAS Palestine] Part 2

Ijtima' Tarbawi 2011 : Dr Syeikh Ahmad Najjar [HAMAS Palestine] Part 1

Ijtimak Tarbawi 2011 : Kuliah Subuh Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man (Siri 3)

Ijtimak Tarbawi 2011 : Kuliah Subuh Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man (Siri 2)

Ijtimak Tarbawi 2011 : Kuliah Subuh Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man (Siri 1)

MP PAS Pendang: IPTS ke IPTA menjadi masalah kewangan kpd Pelajar

Menghargailah dari Dihargai


Semasa zaman kanak-kanak,
altMenghargai ibu dan ayah yang telah melahirkan, membesarkan, mendidik, memberikan pakaian, makan-minum, tempat tinggal, sekolah, duit belanja, permainan, dan banyak lagi.
Menghargai adik-beradik yang sama-sama di ajak bermain, along, angah, uda, alang, ateh, tam, acik, anjang, busu, yang teman menonton tv, yang teman keluar berjalan.
Menghargai saudara-mara yang ibarat mengganti keluarga di mana-mana sahaja kita berada.
Menghargai cikgu-cikgu yang telah mengajar, yang marah didalam kelas, yang senyum selalu ketika mengajar, yang memberi hadiah bila berjaya, yang menanda buku sekolah, dan macam-macam lagi yang cikgu buat.

Bukan Saya Tetapi Allah

altDari jauh, komuter biru kuning yang tertera destinasi 'Batu Caves' bergerak perlahan melewati stesen Shah Alam. Siren berbunyi, pintu pink dibuka, dan saya melangkah masuk. Mata melilau mencari kerusi kosong.
Alhamdulillah. Kelihatan di hujung masih berbaki satu yang kosong. Berdekatan seorang kakak Indonesia dan anak kecilnya. Keadaan tenang, namun ada satu suara yang mampu mengganggu ketenteraman telinga.
uwaaaaaaaaa.... uwaaaaaaaaa.. uwaaaaaaaaaaaa.
Anak kecil berdekatan saya itu menangis, minta dilepaskan, ingin dilepas bebas.
Sangkaan saya, 'budak baru dapat kaki, biasalah.'

Kemungkinan banjir besar, kerajaan sedia hadapi

SEPANG, 31 Okt – Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata kerajaan lebih bersedia bagi menghadapi gelombang banjir yang dijangka lebih besar berikutan peralihan musim Monsun Timur Laut bulan depan.
Sehubungan itu, Timbalan Perdana Menteri (gambar) berkata beliau akan mendapatkan maklumat daripada pelbagai agensi kerajaan bagi merangka persiapan untuk menghadapi bencana itu.
“Kita sentiasa bersedia, cuma kita tidak boleh jangka keadaan macam mana, jadi kita kena bersedia lebih daripada biasa,” katanya dipetik Bernama Online.
Laporan sebuah akhbar hari ini menyebut penduduk Kelantan, Terengganu, Perlis, Kedah, timur Sarawak dan Sabah dinasihat supaya bersiap sedia untuk menghadapi gelombang banjir yang dijangka lebih besar berikutan peralihan musim Monsun Timur Laut.

Benar-Benar Berubah Ke Arah Yang Benar

altBerubah? Ke arah mana? Tentulah kepada yang lebih baik (good), benar (true) dan betul (right). Mana kayu ukur yang menentukan suatu itu benar, baik dan betul? Tentulah Al Quran dan Sunah. Yang Haq itu datangnya daripada Allah. Di atas kebenaranlah bertapaknya segala yang baik dan betul. Tanpa kebenaran, yang baik dan betul (pada pandangan manusia) tetap dikira buruk dan salah pada pandangan Allah. Apa yang datang daripada Allah – semuanya untuk kemakmuran, keharmonian dan kebahagiaan.
Tidak ada retorik yang paling hangat diperkatakan dewasa ini melainkan perubahan. Pemimpin mahu mencetuskan perubahan. Rakyat inginkan perubahan. Ya, sama ada perubahan itu kerana "terpaksa" (berubah atau rebah) atau kerana "rela" (berubah kerana Allah), terpulanglah. Pokoknya semua ingin berubah. Jadi mengapa kita tidak belajar dari Rasulullah s.a.w untuk melakukan perubahan? Bukankah baginda kita akui sebagai role model dalam kehidupan?

Kuasa Perkataan

altKuasa perkataan. Sememangnya tanpa kita sedar, perkataan mempunyai kuasa. Ia mampu membentuk diri individu. Perkataan yang dilemparkan mampu memberi respon positif ataupun negatif daripada diri. Ianya berbalik kepada perkataan itu. Oleh itu, jika kita ingin menjadi seorang yang bermotivasi, pemilihan perkataan adalah amat penting.
Dua perkataan yang dapat dikaitkan dengan persoalan yang sering dilemparkan kepada diri adalah Dua petarung yang akan bertarung untuk merebut 'kejuaraan diri'. Para petarung adalah 'Mengapa' dan 'Bagaimana'. Rasanya-rasanya, yang manakah adalah pemenang?
Bagaimana?
Bagaimana adalah perkataan berbentuk positif. Ia mengarah kita kepada sesuatu yang lebih baik. Contohnya apabila kita melihat sesuatu atau sedang menghadapi masalah, kita bertanya kepada diri ataupun sekeliling, bagaimana dia melakukannya? Apabila perkataan yang tepat dilontarkan, jawapan yang tepat juga dikeluarkan. Kita akan mula memikir dan mencari bagaimana perkara itu dapat dibuat atau diselesaikan. 'Bagaimana' membawa kepada penyelesaian masalah.

Mengapa Kita Tak Kaya - Kaya?


altArtikel kali ini mungkin kata-kata yang biasa kita dengar dalam kehidupan seharian kita. Namun suka untuk saya kongsikan juga sebagai peringatan. Manusia itu kan mudah lupa, jadi harus diingatkan selalu. Mungkin sesetengah orang akan bertanya pada Allah "kenapa aku masih hidup miskin sedangkan aku bekerja kuat dan tak putus-putus berdoa".
Kenapa agaknya?
Kalau soalan "kenapa" tentu hanya Allah yang boleh menjawabnya. Tapi soalan saya "kenapa agaknya".
Dari segi logik akal kenapa Allah tidak memakbulkan doa kita untuk menjadi kaya?

Mereka terus mewah ketika rakyat bergelut dengan kesusahan.

Oleh cheguBard
Rakyat makin terhimpit dengan kos kehidupan yang makin menggila. Regim penguasa semakin gagal mengawal kenaikan harga barang dan perkhidmatan malah dalam phttp://3.bp.blogspot.com/-06XirzvGE2A/Th5Nqzl0fHI/AAAAAAAAAko/hLsrVGLvqU8/s1600/ROSMAHCINCIN.gifada masa yang sama perbagai cukai diperkenalkan terus menjerut rakyat. rasuah dan pemborosan semakin menggila.
Dalam pada masa yang sama ketika rakyat terus dibayah payah meneruskan kehidupan seharian keluarga pemimpin negara terus bermewah.

UNESCO beri Palestin status anggota penuh

PARIS, 31 Okt ― UNESCO memutuskan untuk memberi keanggotaan penuh kepada Palestin hari ini ― perkembangan yang dilihat akan membantunya mendapatkan status yang sama di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
UNESCO merupakan agensi pertama PBB yang Palestin menuntut keanggotaan penuh selepas Presidennya Mahmoud Abbas membuat permohonan rasmi di badan dunia itu 23 September lalu.
Amerika Syarikat, Kanda dan Jerman mengundi menentang keanggotaan Palestin.
Brazil, Rusia, China, India, Afrika Selatan dan Perancis menyokong usaha itu manakala Britain pula berkecuali. ― Reuters

Rageh Omaar's journey - Slavery

Ijtimak Tarbawi 2011 : Tahalluf Siyasi (Kerjasama Politik) Siri 5

Jingga 13 lodge police report against MCA Chief's hudud remarks

Khalid Ibrahim Menang '' Pilihanraya''

Ijtimak Tarbawi 2011 : Tahalluf Siyasi (Kerjasama Politik) Siri 4

Ijtimak Tarbawi 2011 : Tahalluf Siyasi (Kerjasama Politik) Siri 3

MP DAP Bukit Gelugor: Isu Kg Buah Pala - Kg Buah Dada jadi panas

MUSIM KAK ROS CUCI DOSA .....


Kah kah kah....

Kah kah kah...

Musim ini cuci dosa kah kah kah...

Musim ini cuci noda kah kah kah...

Lupakan Altantuya yang kena C4 kah kah kah...

PENDAPATAN Selangor Bertambah Sebab Tiada 'PENYAMUN' Di tengah Jalan

PONTIAN - Ir. Khalid Samad, Ahli Parlimen Shah Alam menyifatkan pihak yang telah mengambil kesempatan semasa diberi peluang mengurus tadbir negeri Selangor sebelum ini sebagai 'penyamun'.

Beliau menegaskan perkara ini bila memperlihatkan diawal pemerintahan Pakatan Rakyat di negeri jolokan'lubuk emas' itu, dianggarkan pendapatannya tidak sampai satu billion namun setelah tiga tahun berlalu, ia terus meningkat lebih dari angka yang diperolehi sebelumnya.

''Pendapatan Selangor bertambah. Mula tadbir, pendapatan tak sampai 1 billion. Lepas tiga tahun meningkat hingga 1600 juta.

Komited selesai RM437.2 bilion hutang negara jika PR ganti BN

Komited selesai RM437.2 bilion hutang negara jika PR ganti BN Pakatan Rakyat komited menyelesaikan hutang terkumpul negara yang berjumlah RM437.2 bilion sekarang sekiranya diberi peluang menggantikan Barisan Nasional memerintah kerajaan persekutuan di pilihan raya umum ke-13 kelak.

Demikian iltizam ekonomi Ketua Menteri Pulau Pinang, Y.A.B Lim Guan Eng di Majlis Penerangan Bajet Pakatan Rakyat Pulau Pinang 3M dan sumbangan RM100 Pelajar Emas yang dianjurkan oleh Jabatan Penerangan Negeri.

YTL dapat 1BestariNet dengan cara yang bersih?

Malam tadi kebetulan bersama-sama Haji Mahfuz Omar di sebuah kedai makan. Bagai biasa, bersembang. Sembang punya sembang, Mahfuz kata lebih kurang, "hang boleh tolong Google pasai 1Bestarinet? Apa hang dapat, tolong email kat aku".

Saya pun mengGoogle la. Apa Mahfuz nak buat dengan isu tu, saya tak tanya. Tapi untuk makluman yang belum tau, ni antara yang saya dapat:

1. YTL Comms is the frontrunner for the RM1.5bil 1Bestarinet to wire up schools (The Star 28/10/11)
Quote: Some have expressed surprise that YTL was the frontrunner.

Said an industry player: “If indeed they are the winner, it is shocking as they are an unproven service provider. They also do not have fibre so how are they going to offer the services?”

First lady malaysia beli mutiara $150,000 ????

ISTERI Perdana Menteri, Rosmah Mansor yang diketahui umum sebagai seorang yang boros dan gemar bermewah-mewahan dengan pelbagai barangan mahal, kali ini kantoi lagi.

Sewaktu mengikuti suaminya Najib Razak ke persidangan negara-negara komenwel, CHOGM di Perth Australia, menurut Akhbar The West Australia, Rosmah Mansor dilaporkan telah membeli sejumlah mutiara bernilai $150,000 (RM387,888).

Malah anak perempuannya juga turut berbelanja sakan di David Jones  sehingga $60,000 (RM193,944).



Paper from australia

Lidah Rasmi Umno terkencing, salahkan Audit

 

Jika kita meneliti Laporan Ketua Audit Negara 2010, kita akan melihat terlalu banyak ketirisan yang berlaku dalam Jabatan-Jabatan Kerajaan yang ditadbir oleh Kerajaan UMNO/BN.


Malah beberapa peralatan yang dibeli oleh Jabatan Kerajaan itu layak untuk disenaraikan dalam Guiness Book of Record kerana terlalu mahal dan paling mahal di dunia.

Nak diletakkan 100% kesalahan itu ke bahu kakitangan bawahan bukanlah satu tindakan yang wajar.

Merdekakan Kami Dari UMNO.

.
 
Kempen PRU13 dah bermula secara besar2an...
Malam tadi aku tgk berita tv, semua channel...

Semuanya cerita kempen politik bagi pihak...
United Malays National Organisation...

Takde MCA takde MIC..
Takde jugak highlight parti komponen BN yg lain...
Cerita Pakatan Rakyat semuanya buruk belaka...

Hina hudud: Laporan polis terhadap Soi Lek

Kenyataan Presiden MCA itu juga mampu menghasut masyarakat bukan Islam lainnya untuk membenci hudud.
KUALA LUMPUR: Badan Bukan Kerajaan (NGO) Jingga 13 hari ini mengemukakan laporan polis berhubung kenyataan Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek yang dikatakan menghina hukum hudud.
Chua dalam kenyataan dipetik akhbar The Star 29 Oktober lalu berkata hukum hudud akan menjadikan negara ini mundur dan menakutkan pelabur asing.
Menyifatkannya sebagai biadap, Koordinator Jingga 13 Fariz Musa berkata kenyataan itu mengguris perasaan apabila seorang rakyat bukan Islam dengan mudahnya mempersoalkan pelaksanaan hukum hudud di sebuah negara yang majoritinya Islam dan mengaku menjadi model negara Islam.

Muhyiddin cuba tutup kelemahan

Timbalan Perdana Menteri berkata rakyat tidak mempunyai pilihan kerajaan yang lebih baik selain Barisan Nasional.
Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia membidas kenyataan Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang menyebut bahawa rakyat tidak mempunyai pilihan kerajaan yang lebih baik selain Barisan Nasional (BN) sempena perasmian Majlis Penerangan Perdana Peringkat Negeri di Sabah baru-baru ini.
Pengarahnya Mohd Sany Hamzan berkata pihaknya merasakan BN sekarang sudah semakin terdesak untuk meraih simpati rakyat kerana telah ‘dimalukan’ oleh Laporan Ketua Audit Negara 2010.
“Laporan itu telah ‘melondehkan’ segala kelemahan pentadbiran kerajaan mengurus tadbir kewangan negara sehingga menyebabkan berlaku ketirisan dan kebocoran yang cukup serius.

Mak Dan Anak Kaki Joli..!!!

Rosmah Mansor memang betina sundal... 
kalau tak ... tak kan kelaku dia macam ni:

Kalau dah maknya sundal, 
patutpun anaknya gampang!

KUALA LUMPUR 31 Okt: Akhbar Australia melaporkan  anak perempuan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membelanjakan kira-kira RM180,000 atau AU$60000 untuk barangan jenama di David Jones- sebuah gedung terkemuka di negara itu.

Sandiwara Mak Datin bijak ‘bermain wayang’

KUALA LUMPUR: Dia memperkenalkan diri sebagai penerbit drama berstatus Datin dan pada hakikatnya, wanita itu bijak ‘bermain wayang’ apabila memperdaya banyak pihak termasuk suaminya.
GAMBAR HIASAN
Itu kelicikan wanita berusia 34 tahun yang setakat ini memperdayakan sekurang-kurangnya lima mangsa membabitkan kerugian mencecah RM250,000.

Pendekatan Dakwah: Kami sedia dialog

1. Dakwah adalah sebahagian dari jalur perjuangan PAS selain siasah [politik] dan tarbiah [pengkaderan] untuk meninggikan Islam mengatasi kebathilan. Ia juga sebahagian daripada makenisme perjuangan Islam bagi memastikan risalahnya dapat disampaikan kepada seluruh ummat manusia.

2. Asas dakwah ialah hikmah [kebijaksanaan], nasihat yang baik dan dialog untuk mencari kebaikan. Berpaksi kepada kebenaran yang diperjuangkan, gerakkerja dakwah tidak terhenti di atas satu kaedah pendekatan atau satu cara penampilan. Malah kebijaksanaan dalam gerekkerja dakwah juga tidak statik.

3. Dewan Pemuda PAS Malaysia telah melangkah ke pelbagai sudut ruang dakwah sepanjang tempoh perjuangannya dan senantiasa sedia untuk menerokai pelbagai pendekatan baru pula jika ia memberi kebaikan dan memulangkan keberkesanan dalam gerakkerja dakwah Islam. Justeru itu, kita positif menerima pandangan dan cadangan ke arah penambahbaikan kualiti dakwah pemuda PAS ke arah membawa masyarakat khasnya anak - anak muda agar memahami Islam dan memilih Islam sebagai cara hidup mereka.

Hudud: PAS dakwa presiden MCA ceroboh dasar Islam

PAS mengecam tindakan Presiden MCA Datuk Seri Chua Soi Lek yang didakwa menceroboh dasar Islam dan melampaui batas susila bermasyarakat yang menghormati antara agama, melalui komennya tentang hukum hudud.

pas muktamar 130610 tuan ibrahim tuan man"Sikap hormat terhadap agama lain untuk mempraktik ajaran masing-masing tidak pernah dibantah oleh umat Islam dan inilah intipati kepada teras perpaduan negara.

"Namun PAS kesal sikap campur tangan melampau beliau (Chua) akan mencetuskan polemik dan sikap benci-membenci dan mencurigai antara agama," kata Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (atas).

Chua pada 29 Oktober lalu dilaporkan berkata, hasrat PAS melaksanakan hudud akan memberi kesan besar terhadap pelaburan langsung asing dan kedatangan pelancong.

Katanya, kecuali negara yang kaya dengan sumber asli, pelaksanaan hudud menyebabkan mereka terbelakang, lapor The Star.

Kantoi : Projek feedlot RM73j diakui untuk keluarga Shahrizat..SPRM buat apa yerk..!!!

NONEMenteri pertanian dan industri asas tani, Datuk Seri Noh Omar mengakui bahawa projek Pusat Feedlot Kebangsaan bernilai RM73.64 juta yang digambarkan dalam keadaan "kacau-bilau" oleh Laporan Ketua Audit Negara 2010 telah diberikan kepada anggota keluarga seorang menteri kabinet.

Ketika ditanya, Noh mengakui bahawa projek berkenaan telah diberikan kepada anggota keluarga menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Namun, Noh (kanan) menjelaskan bahawa penganugerahan projek berkenaan dibuat tanpa melanggar apa-apa peraturan.

"Ya, apa salahnya kalau dia meniaga dan dia bukan kerja direct nego (rundingan terus)?" soal Noh kembali ketika ditanya mengenai projek yang menurutnya telah dianugerahkan melalui "tender terbuka" itu.

Akujanji Pupuk Budaya Integriti Kontraktor

'Kg Buah Dada': Gobala told to leave Dewan Rakyat

Lima pekerja binaan cedera rumah diubahsuai runtuh

Today in History for October 31st

Anwar Ibrahim: Kita lawan dan berjuang untuk hak untuk semua rakyat!

MP PAS Kota Raja: Akta 663 .. denda kepada Pemaju Paling Minima?

MP PAS Kubang Kerian: Dasar Tenaga Kerja Pakar perlu digubal?

MP PKR Indera Mahkota: Apakah motif pengstrukturan semula Pengangkutan d...

MP PKR Kuantan: Perkara 20 .. Keutamaan orang tempatan isi jawatan?

MP PAS Pokok Sena: Perjanjian Persefahaman Umno - Parti Komunis China

Section 15 of UUCA unconstitutional, rules court

MP PAS Kuala Selangor: Sokong Transformasi GLCs .. bayar Dividen mengece...

Hina hudud: Laporan polis terhadap Soi Lek

PAS veep: Audit report a 'red' report card for BN

Umno has no ties with 'communist' China

Police probe bullet threat against Aziz Bari

Ust Azhar Idrus : Rambut batang nyapu, Muka gelebeknyeng

Ijtimak Tarbawi 2011 : Tahalluf Siyasi (Kerjasama Politik) Siri 2

Ijtimak Tarbawi 2011 : Tahalluf Siyasi (Kerjasama Politik) Siri 1

Ijtima' Tarbawi 2011 : PAS dan Pendekatan Semasa (Siri 5)

Ijtima' Tarbawi 2011 : PAS dan Pendekatan Semasa (Siri 4)

Ijtima' Tarbawi 2011 : PAS dan Pendekatan Semasa (Siri 3)

Ijtima' Tarbawi 2011 : PAS dan Pendekatan Semasa (Siri 2)

Ijtima' Tarbawi 2011 : PAS dan Pendekatan Semasa (Siri 1)

Perasmian Ijtimak Tarbawi 2011 : Ust Nik Abduh Nik Abdul Aziz

Kuliah Tarbawi 2011 : Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat (Pt 4)

Kuliah Tarbawi 2011 : Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat (Pt 3)

Kuliah Tarbawi 2011 : Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat (Pt 2)

Kuliah Tarbawi 2011 : Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat (Pt 1)

Perasmian Ijtimak Tarbawi 2011 : Ust Nasrudin Hassan Tantawi (Pt 2)

Perasmian Ijtimak Tarbawi 2011 : Ust Nasrudin Hassan Tantawi (Pt 1)

Ijtima' Tarbawi 2011 Berjaya Capai Sasaran - KP

'Gua Ikut Enta' The Movie Extra

Keistimewaan Hari Arafah


"Hari Arafah hari istimewa.
Dari Aisyah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda; "Tidak ada satu hari dimana Allah Taala paling ramai membebaskan hambaNya dari Neraka selain dari hari Arafah." (Sahih Muslim)

- Pujian Allah bagi orang yang wukuf di Arafah.
Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya Allah SWT. memuji mereka yang sedang wukuf di Arafah kepada penduduk langit dan berkata kepada mereka : “ Lihatlah kepada hamba-hambaKu yang datang kepadaKu.“.(HR Ahmad)

- Digalakan berpuasa kepada yang tidak menunaikan haji.
Rasulullah saw. ditanya mengenai puasa pada hari Arafah. Rasulullah saw.mengatakan, Dikaffarah (diampun dosa) setahun lalu dan setahun akan datang. (HR Muslim)


Hari Arafah adalah pada 9 Zulhijjah.

Allahu Akbar.

Menggarap iktibar positif dari Himpun

Oleh: Mat Zain Mat Isa
Ada beberapa pemerhatian yang dapat disimpulkan ekoran berlangsungnya Himpunan Shttp://1.bp.blogspot.com/-wCByNjyWydE/TqNYkdnQiII/AAAAAAAAEBc/mjGLTL0vsyw/s400/himpun2.jpgejuta Umat Islam: Selamatkan Akidah Umat (Himpun) di Stadium Shah Alam, Sabtu lalu. Sama ada ia dianggap berjaya mencapai hasrat penganjurannya atau tidak, biar lah masing-masing pihak menilainya.

Namun mengambilkira agenda sebegitu penting diketengahkannya, ditambah publisiti meluas diraihnya, perhimpunan itu sepatutnya meninggalkan kesan dan pengiktibaran kepada khalayak umum, khususnya umat Islam negara ini.

Kelantan bakal maju jika Malaysia di bawah Pakatan Rakyat

Oleh DATO’ HUSAM MUSA
Naib Presiden PAS
SUSUNAN atur hasil Petroleum yang lebih terdekat, jika kita melihat model Indonesia di mana setiap wilayah diberi 70 peratus hahttp://2.bp.blogspot.com/__J2G4HF-iDQ/Swa_QE1hg3I/AAAAAAAACA8/s5qQeFd_lYM/s320/husam.jpgsil buminya. Dan terkini Bengkalis dalam tiga tahun kebelakangan ini dapat bahagian petroleum sebanyak 70 peratus dan Bengkalis berjaya merealisasikan impian rakyat tempatan yang terpendam selama ini.

Bukan sahaja kemudahan infrastruktur dipenuhi, tetapi juga meningkatkan sosio ekonomi bagi rakyat yang miskin dan marhaen, dengan kemudahan lot perniagaan seperti baazar dan memulihkan semula perniagaan berasaskan hasil bumi tempatan seperti ikan terubuk dapat dijana semula dan dapat beri kemudahan yang sebaiknya kepada rakyat di Indonesia.

Audit: Akauntabiliti Kerajaan Kelantan cemerlang

Oleh WAN NIK WAN YUSSOF
Setiausaha Politik Menteri Besar Kelantan

FALSAFAH pengurusan dan pentadbiran Negeri Kelantan sejak 1990 sehingga kini ialah berpaksikan ubuiyah, masuliyah dan itqan. Menghayati falsafah ini, maka dalam aspek penguhttp://terompahbesi.files.wordpress.com/2011/08/pas-tipu.jpg?w=240&h=160rusan kewangan telah berlaku amalan berhemat, berjimat, telus dan cekap.
Suatu amalan yang memenuhi nilainilai akauntabiliti yang pastinya menyempurnakan Indeks Akaun tabiliti (IA). Hal ini terbukti dan terserlah menerusi Laporan Ketua Audit Negara 2010.

Syabas Bob Lokman!

Oleh Mohamed Hanipa Maidin
SECARA jujur saya amat cemburu dengan ketegasan Bok Lokman yang enggan tunduk dengan an caman Jabatan Agama Islam Selangor (Jais). Ketegasan beliau untuhttp://media1-cdn.malaysiakini.com/403/84a2f133168c3d8c280ec9d8bd2dc08d.gifk enggan menghadirkan diri bagi disoal siasat oleh Jais mengingatkan saya kepada Mahatma Gandhi yang terkenal dengan prinsip 'satyagraha' ( tidak tunduk kepada undang-undang zalim ).

Memang sukar untuk memahami individu Muslim seperti Bok Lokman boleh ditangkap oleh Jais kerana menyampaikan kalam Allah kepada hamba-hamba Allah di Rumah Allah. Kita amat khuatir jika ada pihak yang sanggup bertindak seperti musuh Allah menghalang agama Allah tersebar di muka bumi Allah.

Dosa media atas hudud

Oleh Subky Latif
Perkara yang melibatkan hukum dan perintah Allah seperti hudud, tiada semua ohttp://cangkulhijau.files.wordpress.com/2011/05/utusan-nst-gabung-gelap.jpg?w=300&h=220rang beriman boleh memberi pandangan mengenainya.
TERNYATA hudud yang jadi salah satu syariat yang diperjuangkan PAS mendapat publisiti meluas daripada media termasuk mempersendanya.Mempersendanya adalah dosa berat tetapi publisiti buruk atas hudud itu tetap satu publisiti.


Adalah diakui bahawa hudud adalah salah satu daripada beriburibu ajaran dan hukum dalam al- Quran yang cuba ditegakkan oleh PAS sejak ia ditubuhkan 60 tahun lalu.

Lapan ketetapan martabatkan bahasa Melayu

KUALA LUMPUR– Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu Kelapan yang berakhir hari ini mahu bahasa Melayu dimartabatkan dan digunakan sepenuhnya termasuk dalam bidang ekonomi, kewangan serta perundangan.

Sesi kongres tersebut telah mengumumkan penubuhan Majlis Pemantauan dan Tindakan Bahasa Kebangsaan yang berperanan sebagai badan pemantau usaha-usaha memartabatkan dan memperkasakan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
Sehubungan itu, kerajaan didesak menggunakan istilah bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan seperti diperuntukkan dalam Perlembagaan dan bukannya bahasa Malaysia.
“Kongres menggesa semua kementerian, agensi kerajaan dan pihak swasta segera menubuhkan jawatankuasa pemantau bagi mendaulatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan di negara ini,” kata Pengerusi Jawatankuasa Resolusi Kongres, Prof Datuk Dr Zainal Kling ketika membentangkan resolusi tersebut.
Sebanyak lapan ketetapan diputuskan iaitu:

Menyingkap hikmah manasik haji

Haji merupakan syiar Allah yang disuruh supaya kita membesarkannya. Membesarkan syiar Allah adalah manifestasi takwa yang bertapak di dalam hati kita.
ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ
“Demikianlah (ajaran Allah); dan sesiapa yang menghormati syiar-syiar agama Allah maka (dialah orang yang bertakwa) kerana sesungguhnya perbuatan itu satu kesan daripada sifat-sifat takwa hati orang mukmin.”
(Al-Hajj: 32)
Syiar haji sangat berbeza dan paling istimewa berbanding dengan yang lain. Ia menjadi mercu tanda paling agung yang membezakan umat Islam dengan umat-umat lain di dunia, dahulu dan sekarang.
وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكًا لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الأَنْعَامِ فَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَبَشِّرْ الْمُخْبِتِينَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَى مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِ الصَّلاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ
“Dan bagi tiap-tiap umat, Kami syariatkan ibadat menyembelih korban (atau lain-lainnya) supaya mereka menyebut nama Allah sebagai bersyukur akan pengurniaan-Nya kepada mereka; binatang-binatang ternak yang disembelih itu. Kerana Tuhan kamu semua ialah Tuhan Yang Maha Esa, maka hendaklah kamu tunduk taat kepada-Nya; dan sampaikanlah berita gembira (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang tunduk taat; iaitu orang-orang yang apabila disebut nama Allah, gerun gementarlah hati mereka, dan orang-orang yang sabar (cekal hati) terhadap kesusahan yang menimpa mereka, dan orang-orang yang mendirikan sembahyang, serta orang-orang yang mendermakan sebahagian daripada rezeki yang Kami berikan kepadanya.”
(Al-Hajj: 34-35)

Monorel Arafah-Mina siap sepenuhnya


makkah metroMAKKAH – Sistem monorel Al Mashaaer Al Mugaddassah Metro Southern Line (Makkah Metro) kini dilaporkan siap sepenuhnya dan bersedia untuk digunakan bagi membawa jemaah haji antara Arafah dan Mina.

“Pada musim haji tahun lepas, perkhidmatan itu beroperasi hanya 35 peratus,” kata Penolong Pengurus Stesen Arafah I, Yuszaini Mohd Yusop.
Wukuf iaitu satu daripada rukun haji yang mesti dipenuhi oleh setiap anggota jemaah, pada tahun ini akan berlangsung pada 5 November bersamaan 9 Zulhijjah.
“Perkhidmatan tren ini adalah bagi mengatasi kesesakan jalan raya yang sering berlaku pada setiap musim haji terutama ketika jemaah bergerak menuju ke Padang Arafah untuk melakukan wukuf.”

Anggota KEADILAN digalak sertai piket MTUC 3 Nov

KUALA LUMPUR: KEADILAN menggalakkan anggotanya  menyertai piket anjuran Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) pada 3 November ini bagi membantah pindaan Akta Kerja 1955.
Perkara itu disahkan Ketua Biro Pekerja KEADILAN, Abdullah Sani Abdul Hamid yang membawa usul itu ke mesyuarat ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP), semalam.
“Parti (KEADILAN) turut bersetuju agar Rang Undang-undang Kerja (Pindaan) 2011 yang sudah dilulus akan dibubarkan jika Pakatan Rakyat diberi mandat sebagai kerajaan persekutuan selepas Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang,” katanya dihubungi keadilandaily.com hari ini.

Keputusan mahkamah terus disambut baik, Pakatan janji mansuh AUKU

KUALA LUMPUR, 31 Okt – Pelbagai pihak termasuk pertubuhan pelajar menyambut baik keputusan bersejarah Mahkamah Rayuan hari ini manakala Pakatan Rakyat berkata pihaknya akan memansuhkan Akta Universiti dan Kolej Universiti jika berjaya menguasai Putrajaya.
“Pemuda DAP mengalu-alukan keputusan Mahkamah Rayuan hari ini yang memutuskan bahawa Seksyen 15(5) Akta Universiti dan Kolej Universiti yang membenarkan universiti mengambil tindakan disiplin terhadap pelajarnya adalah tidak sah dan mencabul kebebasan bersuara,”  kata Ketuanya Loke Siew Fook dalam satu kenyataan hari ini.

Penjajahan Umno di Sabah (2)

Oleh: MSK
Politik ini cukup ironis. Orang Melayu Semenanjung dan Bumiputra Sabah adalah diantara kaum yang paling miskin di Malaysia, tapi mereka jugalah yang paling kuat menyokong Umno dan BN! Pasai apa?
Pasai proses pembonsaian pemikiran yang dilakukan oleh Umno dan BN melalui instistusi yang dipanggil sekolah. Sekolah digunakan untuk membonsaikan pemikiran bangsa Melayu dan Bumiputra Sabah dan Sarawak melalui dasar-dasar pendidikan yang haprak. tapi jangan salahkan orang Melayu semenanjung dan Bumiputra sabah dan Sarawak.
Orang bodoh tak tau dia bodoh. Orang miskin tak tau dia miskin kecuali dia mempunyai peluang untuk membuat perbandingan.

Federal rejected Lynas application?

The government said today Australian miner Lynas Corp’s submissions on safety requirements for its controversial RM1.5 billion rare earth refinery in Gebeng was rejected last month.The Ministry of Science, Technology and Innovation (MOSTI) told Parliament today that it had received the submissions on July 18, two weeks after Putrajaya adopted the 11 recommendations set out by an International Atomic Energy Agency-led (IAEA) review of the refinery.
“On September 19, we returned all documents for corrections and additional information,” deputy minister Datuk Fadillah Yusof said of submissions by Lynas, whose factory has raised fears of radiation pollution in Kuantan.

Kini mahasiswa berhak turun kempen politik

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong mengalu-alukan keputusan Mahkamah Rayuan yang memihak empat bekas mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang berkempen pada pilihan raya kecil Hulu Selangor, April lalu.Menurut Wee, mahkamah tersebut menolak kes berkenaan memandangkan di bawah Seksyen 15 (5) (a) Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU) yang melarang penuntut universiti menyertai politik bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan serta menyekat kebebasan bersuara pelajar.
“Keputusan itu menunjukkan sistem kehakiman negara adalah bebas dan tidak terikat dengan kerajaan.
“Hakikatnya, mahasiswa berusia 19 hingga 20 tahun akan berdaftar sebagai pengundi tidak lama lagi. Mereka ada hak untuk mengundi,” katanya ketika ditemui di lobi Parlimen pada Isnin.

Najib diprotes di Perth,anak belanja RM180k

Akhbar Australia melaporkan  anak perempuan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membelanjakan kira-kira RM180,000 atau AU$60000 untuk barangan jenama di David Jones- sebuah gedung terkemuka di negara itu.Najib dan isterinya minggu lalu berlepas ke Perth mengetuai delegasi Malaysia ke Mesyuarat Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM).Rombongan berkenaan turut disertai Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Senator Datuk Maglin Dennis D’Cruz, Timbalan Menteri di  Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mashitah Ibrahim dan Presiden Parti Progresif Penduduk (PPP) Datuk Seri M.Kayveas.
Menurut laporan akhbar West Australian, kesempatan menghadiri persidangan Komanwel itu memberi peluang kepada rombongan berkenaan berbelanja.

Najib lesu punca PPSMI timbul semula?

Tiada jawapan rasmi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak antara punca mengapa isu Pengajaran dan Pembelajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) tidak selesai sehingga kini.Pengerusi Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP), Profesor Dr Shaharir Mohamad Zain berkata, usaha pertubuhan itu untuk menemui Najib bagi membincangkan isu itu juga buntu kerana beliau sentiasa ‘sibuk’.
Shaharir berkata demikian mengulas kenyataan Persatuan Ibu Bapa Untuk Pendidikan Malaysia (Page) semalam yang mahu supaya pilihan terhadap dasar tersebut diberikan kepada ibu bapa.
“Kita mahu jawapan segera dari Datuk Najib mengenai isu ini kerana Page sebelum ini mendakwa Perdana Menteri ada mengeluarkan kenyataan kerajaan sedang menimbang untuk melaksanakan dwi-bahasa di sekolah bagi menyelesaikan isu PPSMI.

Kenapa sejuta rakyat Malaysia bekerja di luar negara ...???

 Sejuta rakyat Malaysia bekerja di luar negara KUALA LUMPUR - Dianggarkan sejuta rakyat Malaysia bekerja di luar negara sehingga April tahun ini, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk SK Devamany, berkata angka itu dikeluarkan Bank Dunia berikutan kajian bersama dengan Unit Perancang Ekonomi JPM.
Beliau berkata, penubuhan Talent Corporation Malaysia Berhad (TalentCorp) adalah langkah tepat dalam usaha menarik mereka untuk kembali berkhidmat di tanah air.
"Antara usaha TalentCorp untuk menjangkau golongan ekspatriat Malaysia yang masih bekerja di luar negara termasuk pelaksanaan program Returning Expert Programme (REP)," katanya ketika menjawab soalan Salahuddin Ayub (PAS-Kubang Kerian) mengenai warga Malaysia berkenaan.

Apakah Mahathir hilang kewarasan? Perihal tentang kebenaran…

Apakah Mahathir hilang kewarasan? Perihal tentang kebenaran…Ia Euripides di dalam hikayat Medea yang mengatakan “Kepada sesiapa yang dilaknati Tuhan, akan hilang kewarasan”. Pastilah kalimah ini bersesuaian dengan manusia bernama Muammar Gaddafi yang disaat-saat akhir hidupnya dimunculkan di kaca TV iaitu Al-Jazeera dan CNN. Tidak ada kalimah yang sesuai selain yang diungkapkan tapi untuk manusia bernama Mahathir Mohamad – yang telah hilang kewarasan sudah agak lama juga.
Kita tidak perlulah membicarakan bagaimana Mahathir hilang kewarasannya, bukan kerana faktor genetic, atau kesakitan mahupun pengambilan ubat yang berlebihan. Mahathir hilang warasnya kerana Kuasa. Mungkin boleh diiktiraf gila kerana rakus dengan kuasa mutlak.

Non-Malay PM: Is devious Najib trying to score off Muhyiddin's racist image?

Non-Malay PM: Is devious Najib trying to score off Muhyiddin's racist image?Senior Umno leader Nazri Aziz - who said the Prime Minister of Malaysia need not be a Malay - deserves praise for daring to think out of the 'racial box'. But Pakatan Rakyat leaders doubted his sincerity and believe there could be more than meets the eye in his remarks.
"It is with great delight that we hear this from Nazri, a senior Cabinet minister whom many people regard as being Najib's spokesman. But I believe this is only Nazri's personal opinion aimed at misleading the public as Umno has never walked the talk. Just look at its past records," Taiping MP Nga Kor Ming told Malaysia Chronicle.
"In fact, I would dare Nazri to say this at the coming Umno general assembly. Nazri may be a maverick, it is better to ask Muhyiddin what is his view."

Valuer: Incomplete build reason for RM3.5m Khir mansion price

A general view of the entrance to Dr Khir’s mansion in Shah Alam. — File pic
SHAH ALAM, Oct 31 — Unfinished building construction was the reason why Dr Mohamad Khir Toyo’s mansion and land was valued at RM3.5 million, the former Selangor mentri besar’s corruption trial was told today. Choy Yue Kwong, a valuer from Rahim & Co that had been appointed by HSBC to value the price of Dr Mohamad Khir’s palatial home, testified that even RM 5.5 million was too high a value to put on the mansion.
He said that there was no reason why anyone should “overpay [for] property,” especially a house that was not yet fully constructed.

AMK : AUKU tak relevan sepenuhnya


pkr congress 281110 shamsul iskandarKeputusan Mahkamah Rayuan bahawa Seksyen 15(5) Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) sebagai tidak sah membuka ruang ke arah membuktikan akta itu tidak relevan seluruhnya, kata Pemuda PKR (AMK).

Ketuanya Shamsul Iskandar Mohd Akin (kanan) berkata, sekysen itu merupakan perangkap yang sengaja dipasang oleh pemerintah untuk mengekang suara mahasiswa.

"AMK melihat keputusan ini harus memberikan titik noktah kepada hayat AUKU agar ia dimansuhkan sepenuhnya, sebagaimana yang diperjuangkan secara istikamah oleh gerakan mahasiswa zaman berzaman," katanya.

Sambil menyifatkan bahawa "bisa" AUKU terletak pada seksyen itu, Shamsul berkata, AMK menggesa kerajaan mempertimbangkan secara serius untuk memansuhkan AUKU selaras dengan "lantunan retorika" agenda transformasi politik perdana menteri.

AUKU: DAPSY alu-alukan keputusan Mahkamah Rayuan, tempelak hipokrasi Pemuda MCA

DAPSY mengalu-alukan keputusan Mahkamah Rayuan hari ini yang memutuskan bahawa Seksyen 15(5) Akta Universiti dan Kolej Universiti yang membenarkan universiti mengambil tindakan disiplin terhadap pelajarnya adalah tidak sah dan mencabul kebebasan bersuara.  Keputusan ini adalah satu kemenangan moral kepada kebangkitan gerakan mahasiswa di Malaysia yang telah lama memperjuangkan pemansuhan AUKU.  Empat pelajar UKM yang membawa kes mereka ke mahkamah sehingga terhasilnya keputusan ini perlu dipuji di atas keberanian dan semangat perjuangan mereka yang cukup tinggi.

JKKKP naik turun rumah penduduk agih beras

KOTA BHARU, 31 Okt: Anehnya tiba-tiba pemimpin Umno di sini seminggu dua ini menjadi baik sangat, kelam kabut turun naik rumah penduduk membawa beras, gula dan biskut.
Pasukan yang naik turun rumah penduduk terdiri daripada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) dan wanita Umno cawangan.
Kelibat mereka mudah dicam, wanitanya mengenakan tudung atau seledang kepala berwarna merah.
Namun bekalan makanan yang dibawa hanya akan diberi sekiranya borang yang dibawa diisi tuan rumah. Borang itu juga terdapat ruangan nombor kad pengenalan.

Aziz Bari: Saya hanya kata apa yang benar


KUALA LUMPUR 31 Okt: Pensyarah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa (UIAM), Profesor Dr Abdul Aziz Bari berkata, beliau tidak bersikap biadap terhadap Sultan tetapi hanya memberi pandangan akademik.
Pada 29 Oktober lalu, Aziz menerima sebutir peluru hidup yang diposkan ke rumahnya di Gombak, dipercayai ekoran reaksinya terhadap titah Sultan Selangor berhubung isu pemeriksaan terhadap Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) sebelum ini.
Turut disertakan bersama peluru itu ialah sekeping nota ugutan berbunyi: ‘Jangan kurang ajar dengan Sultan maut nanti’.

Isu Kg 'Buah Dada': Gobala diarah keluar Dewan Rakyat

Bekas ahli parlimen PKR, N Gobalakrishnan (Bebas - Padang Serai) dihalau keluar Dewan Rakyat oleh timbalan speaker Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar selepas menimbulkan kekecohan pagi ini.
NONEIa berikutan perbalahan di antara ahli parlimen itu yang tercetus setelah Gobalakrishnan mencelah ucapan oleh ahli parlimen Gelugor, Karpal Singh yang menuntut satu perjelasan daripada speaker berhubung satu usulnya yang ditolak.
Usul berkenaan yang ditolak mengikut Peraturan Mesyuarat 18(2) adalah berhubung permohonannya kepada Dewan supaya mengambil tindakan ke atas ahli parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin berhubung satu tulisan di laman Twitter.

Tak Percaya : Wakil BN persoal 'kejayaan' P Pinang kurangkan hutang

NONEPenduduk Pulau Pinang perlu diberitahu bahawa “kejayaan” kerajaan negeri mengurangkan hutangnya daripada RM630 juta kepada hampir RM30 juta adalah kerana pemindahan milik secara pajakan aset air kepada Pengurusan Aset Air Bhd (PAAB) dan bukannya secara tunai, persidangan Dewan Undangan Negeri diberitahu hari ini.

"Saya tertanya-tanya kalau dalam tempoh tiga setengah tahun boleh bayar hutang RM600 juta, banyak mana (wang) yang telah dikumpulkan oleh kerajaan negeri?” kata Datuk Azhar Ibrahim (BN-Penaga) ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan dan Usul Anggaran Pembangunan 2012 bagi negeri itu.

Isnin lalu, ketika membentangkan rang undang-undang berkenaan, Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata, kerajaan negeri berhutang sebanyak RM630.13 juta pada Mac 2008 tetapi sehingga September tahun ini, jumlah hutang telah berkurangan kepada RM29.66 juta disebabkan antara lain penghijrahan aset air kepada PAAB melalui perjanjian yang ditandatangani pada 2 Jun lepas.