Selasa, 25 Oktober 2011

LAPORAN AUDIT 2010 : MALAYSIA KORUP DAN BAKAL HANCUR DI TANGAN BN


BACA, FAHAM DAN SEBARKAN. TERIMA KASIH

Sengal tulang dan bengkak urat serta otot akibat terjun tiruk bersama KIA Sedona masih belum hilang. Tapi, badan menjadi gagah tiba-tiba setelah mendapat sepucuk SMS dari seorang teman di Malaysia. Laporan Ketua Audit Negara dah keluar. Itu isi mesejnya.
Saya bangkit dari pembaringan, menekan suis laptop dan melayari internet. Web Jabatan Audit diakses dan terus memuat turun fail. Berbekalkan segelas susu dan beberapa keping biskut Ulker, saya meneliti audit tersebut. Beberapa bahagian penting dicetak keluar untuk simpanan anak cucu.
Ringkasan audit 2010 :

KEMENTERIAN PELAJARAN
RM160.7 JUTA telah diluluskan oleh Kementerian Pelajaran untuk membina 300 makmal komputer yang. Namun, sehingga kini, hanya 2 buah makmal yang siap. Peralatan ICT yang dibekalkan sejak 3 tahun lepas masih belum dapat digunakan dan masih tersimpan akibat makmal yang tidak sempurna.

What AG's report says on Penang



(Harakah Daily) - The Penang state government continues to be in the good books of the Auditor General, who commended its improved financial position in 2010 compared to 2009.
According to the latest AG report, Penang's consolidated revenue grew by 2.7 percent, from RM1,101.89 million for 2009 to RM1,131.17 million in 2010. The consolidated cash reserve rose by 6.2 percent to RM572.49 million, up from RM538.95 million in 2009.

“The state’s revenue for 2010 has increased by RM34.19 million or 9.1 percent compared to 2009 from RM376.51 million to RM410.70 million,” observes the report.

The AG advises the state government to make better investment analysis as a way to increase dividends.

“Besides that, the state government is also urged to continue its effort to collect arrears in revenue amounting to RM78.78 million at the end of 2010 from land tax, loan repayment to students, rental of houses, shop lots and so on,” the report adds.

On development under the Ninth Malaysia Plan, the AG rates the state’s performance as satisfactory with a total of RM787.17 or 77.8 percent being spent from the allocated RM1.01 billion.

In terms of implementation of projects, the report hails the state's performance as 'very good' with 99 percent of the 9,003 projects successfully carried out.

The report concludes that the financial management of state agencies remained good for 2010.

“In 2010, 3 agencies are in ‘very good’ category like 2009. 10 agencies are considered ‘good’ and one at satisfactory level,” it says.

For three successive years, 13 state agencies audited at least twice between 2007 to 2010 have showed ‘very good’ financial management by the state treasury and development body.

What AG's report says on Selangor



(Harakah Daily) - Overall, the Selangor state government received a ‘satisfactory’ rating from the Auditor General for its financial position ending 2010.
The state’s consolidated revenue increased by RM266.91 million or 20.2 percent, from RM1,319.97 million in 2009 to RM1,586.88 million in 2010. This is despite it registering a 10.9 percent or RM192.36 million drop to RM1,571.50 million in state’s revenue last year (RM1,763.86 million in 2009).

“The operating expenditure has also decreased by RM382.56 million or (20.9 percent) to RM1,447.26 million in 2010 compared to RM1,829.82 million in 2009,” reads the AG’s report.

The state government received praised for reduction in revenue arrears by RM99.87 million or 16.6 percent, from RM601.92 million in 2009 to RM502.05 million in 2010.

What AG's report says on Kelantan

(Harakah Daily) - The Auditor General has rated the Kelantan state government’s financial position in 2010 as satisfactory.
The state saw a revenue increase of RM51.07 million or 52.5 percent, from RM97.23 million in 2009 to RM148.30 million in 2010.

"Analysis of 5 years into the consolidated revenue from 2006 to 2010 shows a dip in 2007 and 2008 and then increase in 2009 and 2010. Cash reserves and investment rose in 2010, with the balance of RM97.23 million in 2009 increasing to RM148.30 million in 2010,” reads the AG’s report released yesterday.

The AG has advised Kelantan to spend prudently without affecting quality of service and development, citing an increase in state debt by RM118.25 million, from RM993.75 million in 2009 to RM1,112 million in 2010.

“The state government must also ensure arrears in revenue are collected and loans repaid according to schedule, and arrears repayment must be collected in full. The debt to Federal government must also be paid according to schedule including delayed repayment," the report adds.

On the state’s development, the AG notes that the state government underspent for a period of five years utilising only RM715.23 million or 42.1 percent of the total allocation.

As such, the report concludes that the spending and implementation have been "unsatisfactory".

It however praises financial management of all government agencies in Kelantan, with four state agencies being rated as ‘very good’ and the other 15 as ‘good’.

“This shows an improvement in financial management of the state compared to 2009 where only two agencies were rated as ‘very good’ and 12 as ‘good’,” it added, saying state performance could be improved through financial and management training for state officers.

What AG's report says on Kedah

(Harakah Daily) - The Kedah state government achieved a 135.8 percent increase in state revenue with a  record surplus budget for 2010 at RM22.50 million, compared to deficit of RM62.89 million in 2009, says the latest Auditor General's report on the state.
“State expenditure meanwhile only rose by RM2.55 million or 0.6 percent. This led to a surplus for the state government in 2010,” it said.

Last year, the AG rated Kedah’s financial position as satisfactory with a consolidated revenue increase of 23.9, from  RM265.52 million to RM328.28 million in 2009.

The increase, says the latest report, reduced the balance of the Consolidated Revenue Account deficit in 2010 by a total of RM22.50 million or 7 percent, from RM320.73 million down to RM298.23 in 2009.  

The report however cautions the state over the increase in loans from the Federal government by RM249.81 million in 2010, bringing the total amount to RM2.61 billion from RM2.38 billion in 2009.

It urges the state to take more effective measures to recover arrears of revenue as 2010 had registered only RM172.67 million, a fall of 13.5 percent or RM27.16 million, compared to RM199.83 million in 2009.

On projects under the Nineth Malaysia Plan, the report rates the state’s project implementation as of 31 December 2010 as satisfactory with RM2.51 billion or 73.3 percent from the RM3.42 billion allocated being spent.

It also commends the state government for improving the financial management of its agencies compared to 2009, with four agencies getting the ‘very good’ rate, 12 ‘good’ and one as 'satisfactory'.

“Overall, the financial management of the state’s agencies has improved compared to 2009,” it notes.

Laporan Ketua Audit Negara : Bukti Umno/BN korup, boros dan keras kepala

Saban tahun Laporan Ketua Audit Negara (KAN)  dikeluarkan dan diumumkan kepada rakyat. Ternyata ianya penuh dengan penyelewengan, rasuah dan data yang meragukan.

Maknanya duit rakyat hangus begitu sahaja. Selain itu terbuktilah juga bahawa kerajaan yang ada pada hari ini korup, boros dan keras kepala.

Rakyat pula hanya sekadar membaca dan tidak mengambil apa-apa tindakan bagi menghentikan kedurjanaan ini. 

Mengikut laporan terbaru, antara teguran yang dibuat KAN, ia kelakuan agensi kerajaan yang sangat jelas melanggari undang-undang. Sebagai contoh, bangunan tambahan Perpustakaan Negara yang diduduki tanpa sijil CF tidak sepatutnya berlaku kerana sebagai sebuah agensi kerajaan, mereka mesti tahu peraturan dan risiko menduduki sesebuah bangunan tanpa Sijil Boleh Menduduki (CF).

Duit rakyat hancus SEWENANG-WENANGNYA

Bandingkan harga kontrak dengan harga pasaran. Berapa banyak bezanya.?
Berapa banyak duit rakyat melayang?
Berapa banyak pembaziran?


Berapa ramai yang menjadi kaya sekelip mata?
Berapa ramai orang yang sepatutnya mendapat manfaat dari duit itu dinafikan hak?

HANYA PETI UNDI DAPAT MENGATASI KEDURJANAAN SEPERTI INI.

Isu murtad, ke mana arah sasarannya?

Oleh ABDUL HADI AWANG

Satu himpunan besar dikerah bagi menangani gejala murtad yang berlaku dalam masyarakat Islam di Malaysia.

Kepada siapa ditujukan sekiranya ia adalah bantahan? Apakah pendekatan dan uslub yang akan diambil?

Dua perkara ini perlu dilihat dan difahami sedalam-dalamnya, supaya kerja yang berjenama Islam mengikut landasannya yang sebenar dan menepati kebijaksanaan yang ditunjuk oleh al-Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W.

Kecintaan kepada Islam adalah wajib, sebagaimana mempertahankannya juga adalah wajib. Perlu difahami bahawa setiap langkah hendaklah berlandaskan mesej yang istiqamah. Bukan sahaja berjaya mempertahankan Islam dan memelihara iman yang ada dalam diri dan penganutnya, dalam masa yang sama berjaya menyampaikan dakwah kepada bukan Islam yang menjadi sasaran dakwah Islamiah.

Dunia Gaddafi telah tamat

Oleh Subky Latif
NASIB Muammar Ghadafi telah diketahui semua. Sebagai pemimpin dunia Arab dan Afrika yang terkemuka, dia mengakhiri pimpinan dan kuasa dengan cara yang tragis.Dia dibunuh oleh rakyatnya yang memberontak. Azamnya untuk mati melawan http://3.bp.blogspot.com/-2XnY3o46q_g/TYe5c-CekHI/AAAAAAAAfvE/2-K_0L7HNz4/s1600/muammar-gaddafi.jpghingga titis darah terakhir berlaku. Dia berlawan hingga akhir dalam negaranya sendiri.
Tetapi dia di saat dia berlawan. Dia sudah ditangkap hidup. Sebagai tawanan itulah dia dihukum.

Tamat dunianya. Tinggal dia dengan Tuhannya saja.
Tiada nampak sejarah akan mengingatinya sebagai seorang yang disukai termasuk oleh bangsanya. Tentangan tegasnya terhadap penindasan kolonialis barat dan  zionis tidak cukup baginya untuk menjadi seorang yang dikenang.

Malapetaka bagi negara Ini

Oleh Dr Mujahid Yusof Rawa

Semasa berita penggantungan Prof Aziz Bari tersebar, wartawan menghubungi saya dan meminta kohttp://media1.malaysiakini.com/399/96dde1330a085f0b68b54e7875b767e1.jpgmen. Saya mengatakan dalam bahasa yang mudah "ia adalah malapetaka bagi negara ini" dalam sesebuah negara perkembangan intelektual menjadi antara tunggak utama dalam membentuk negara yang bermaruah dan bertamadun
 
. Apabila golongan intelektual dinafikan hak mereka untuk memberi pandangan dalam bidang kepakaran mereka, kepada siapakah lagi yang kita harapkan untuk dirujuk?

Pepatah Arab ada mengatakan: "Orang yang tiada tak akan dapat memberikan apa-apa" Walaupun bukanlah Prof Azizi Barri satu-satunya pakar di negara ini tetapi dengan mengenakan tindakan penggantungan, pihak Universiti tidak mengirimkan isyarat yang betul kepada perkembangan intelektual di negara kita.

BN parti 'rojak' dan 'sayur'

Oleh MOHD RASHIDI HASSAN
SIDANG Parlimen yang bermula awal Oktober lepas, bermula dengan hambar dan kelam kelibut. Kerajaan Umno-Barisan Nasional menunjukkan dengan jelas bahawa mereka tidakhttp://nonya-cooking.webs-sg.com/images/rojak_mixed_vegetable_salad.jpg mampu menyusun pembentangan Rang Undang-Undang (RUU), Usul mahupun Belanjawan dengan cermat.

Umno-BN seolah-olah diburu bayangan hantu apabila, selepas sehari menarik balik RUU Kg Baru 2010, dikemukakan satu RUU baru dan diluluskan dengan amat tergesa-gesa sehingga Ahli-Ahli Parlimen (MP) Pakatan Rakyat tidak sempat menelitinya terlebih dahulu.

Apabila telaga minyak kering

Oleh NURUL IZZAH
“Salam sejahtera. Saya seorang rakyat Malaysia. Saya cintakan negara kita. Malaysihttp://3.bp.blogspot.com/_dbdAH1baw1U/TIaU0vhENuI/AAAAAAAACQ4/tn_nuKPEks4/s400/nurul+izah.jpga cukup indah, tapi ada macam-macam masalah. Tak perlulah saya sebutkan, kita tahu apa masalah ini. Masa depan negara kita terletak di tangan kita sendiri. Ingatlah, apa pun terjadi Malaysia ini negara kita. Ia memang banyak masalah. Malaysia perlukan kita semua. Ingatlah walau apa pun terjadi, negara ini adalah negara anda. Ia negara kita. Malaysia perlukan kita semua.” 

Keluarga Shahrizat Gagal Urus Projek Daging Lembu Yang Menelan RM275 Juta Wang Rakyat


PETALING JAYA 25 OKT : Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Jalil perlu menjawab kegagalan syarikat keluarganya mencapai kuota pembekalan daging lembu ke pasaran tempatan mekipun setelah menelan lebih RM275 juta wang rakyat.

Syarikat National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC) itu diberi geran RM25 juta dan suntikan dana RM250 juta lagi bagi memenuhi 40% dari permintaan domestik, bersamaan 97,414 tan setahun, kata Ketua PKR Zuraida Kamaruddin.

Namun selepas lima tahun berlalu, syarikat yang dimiliki oleh suami dan anak-anak ketua Wanita Umno itu hanya membekalkan 161 tan sahaja setahun.

Polis diarah bekerja untuk Umno-BN

Dah semakin caca marba negara ini apabila pegawai keselamatan yang sepatutnya menjaga keamanan dan keselamatan negara dan rakyat tiba-tiba ‘bekerja’ untuk sebuah parti pemerintah pula.

Dah terdesak sangat Umno-BN mahu mempertahankan kuasa mereka menjelang pilihanraya umum (PRU) ke-13 yang semakin dekat.

Dipetik dari Tranungkite.net, seorang pembaca Sabahkini.net (SK), Mardiany Digong telah mengadu beliau telah didatangi dua pegawai polis dari cawangan khas meminta beliau mengisi borang berkaitan undi pilihanraya.

“Saya amat terkejut dengan tindakan dua pegawai polis ‘Cawangan Khas’ (SB) yang mengunjungi rumah saya 16 oktober 2011, meminta saya mengisi borang mengenai undi pilihanraya,” cerita Mardiany kepada SK.

Khir Toyo dakwa pentadbiran UIA celaru

Dr. Mohd Khir Toyo
Sama ada suka atau tidak, Profesor Aziz Bari dianggap tokoh akademik dalam bidang perundangan yang mempunyai kekuatan dan aura intelektual tersendiri.Kita boleh bersetuju dan juga boleh tidak bersetuju dengan pandangannya. Bidang undang-undang hampir merupakan sesuatu yang begitu subjektif. Jarang sekali kita mempunyai peguam dan intelektual undang-undang yang sependapat dalam sesuatu hal undang-undang, mahu pun tafsiran perlembagaan.
Dalam bidang undang-undang para peguam sentiasa sahaja mempunyai hujah yang logik berlandaskan fakta perundangan dan hujahan terdahulu walau di pihak mana mereka berada. Dalam konteks ini juga, Prof Aziz Bari telah pun memilih pihak yang beliau mahu sokong. Jadi apa sahaja pandangan, kenyataan dan hujahan perundangan beliau merupakan hujahan seorang ahli akademik undang-undang yang telah membuat keputusan untuk berpihak kepada kumpulan tertentu.

Akal, fakta & emosi


Anwar Ridwan
Sungguhpun emosi tidak dapat dipisahkan daripada fitrah kehidupan manusia, tetapi dalam pembentukan masyarakat bertamadun, akal dan fakta harus diletakkan lebih tinggi daripada emosi.
Dalam sesebuah masyarakat yang sedang membentuk serta memperkukuhkan tamadunnya, seperti Malaysia, sesuatu isu turut ditanggapi oleh sesetengah pihak dengan akal dan fakta yang berasas kerangka perlembagaan atau akta berkaitan, kerana inilah kaedah yang lama kelamaan akan memperkasa tamadun.
Akan tetapi sesetengah pihak akan menanggapi isu yang sama berasaskan emosi semata-mata, kerana emosi boleh menjadi ‘bahan bakar' bagi sesuatu tujuan tertentu, umpamanya untuk mengampu, untuk mendapat perhatian, atau untuk mendapat publisiti segera, bukan tujuan memperkasa tamadun.

Bukan tengok batang getah tapi perempuan bergetah

TEMERLOH, 25 Okt: Pelakon dan penulis lirik terkenal Mohd Hakim Lokman mahu masyarakat sedar bahawa murtad bukan saja beratur di mahkamah untuk tukar agama tetapi juga melibatkan persoalan tauhid dalam diri seseorang sebagai tunjang.
Selebriti yang lebih dikenali sebagai Bob Lokman itu, berkata malangnya ramai yang terpengaruh dengan istilah ‘Melayu itu Islam’ sehinggakan tidak pernah untuk menilai semula tauhid atau pun menuntut ilmu.
“Saya baru 9 bulan berada di atas jalan pulang yang benar...tau kenapa setelah umur 47 baru sedar? Sebab kesilapan paling besar saya lambat ialah kerana selama ini saya terpengaruh dengan istilah Melayu itu Islam.

Laporan Audit: Lebih belanja tak langgar peraturan, kata SPRM..ha.ha..lebih belanja dianggap bonus..undang2 baru..!!!

KUALA LUMPUR, 25 Okt – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkata lebih perbelanjaan di pihak badan antirasuah itu, yang ditegur Laporan Ketua Audit Negara 2010,  sama sekali tidak melanggar mana-mana arahan perbendaharaan ataupun prosedur pengurusan kewangan.
Sebaliknya SPRM menjelaskan lebihan perbelanjaan itu merupakan bayaran bonus yang diluluskan oleh kerajaan dan memerlukan peruntukan untuk tujuan pembayaran.
“SPRM ingin menjelaskan bahawa lebihan perbelanjaan menurut Laporan Ketua Audit Negara berkenaan sebanyak  0.73 peratus adalah disebabkan untuk menampung bayaran bonus tahunan kepada pegawai Gred 54 ke bawah mengikut arahan kerajaan melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 10 Tahun 2010 dan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2010,” kata suruhanjaya dalam satu kenyataan hari ini.
Laporan Ketua Audit Negara 2010, yang dikeluarkan semalam menyenaraikan SPRM sebagai salah satu daripada sembilan jabatan yang berbelanja melebihi peruntukan keseluruhan.

Menteri: Selain bumbung, JKR juga diminta kaji struktur Stadium Nasional

PUTRAJAYA, 25 Okt – Kementerian Belia dan Sukan juga telah meminta Jabatan Kerja Raya (JKR) agar mengkaji semula struktur binaan Stadium Nasional Bukit Jalil di sini, yang dilaporkan telah melebihi tempoh jaminan, sama ada masih selamat digunakan selain isu bumbung.
Laporan Ketua Audit Negara 2010 mahu bumbung stadium itu yang siap dibina pada 1998 diselenggara dengan segera demi keselesaan dan keselamatan pengguna.
“Kementerian Belia dan Sukan akan meminta JKR melakukan kajian semula bagi mengetahui tahap keselamatan stadium terbabit sebelum berlaku sebarang perkara yang tidak diingini,” kata Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek di sini hari ini.
Beliau mengulas mengenai Laporan Ketua Audit Negara 2010 yang menyebut bahawa bumbung Stadium Nasional Bukit Jalil (gambar) daripada jenis membrane dari Jerman itu mempunyai tempoh jaminan selama 10 tahun, namun semakan audit mendapati ia masih diguna sehingga kini dengan sebahagian besar bumbung telah terkoyak dan skru kabelnya longgar serta berkarat.

Hudud: Kelantan temui PM selepas segalanya selesai

SHAH ALAM, 25 Okt: Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah Negeri Kelantan, Datuk Mohd Amar Abdullah berkata, Kerajaan Kelantan akan bertemu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bagi membincangkan tentang perlaksanaan hukum hudud setelah segalanya selesai.

"Kita sebenarnya sudah mengutuskan surat kepada Perdana Menteri bagi menyatakan hasrat kerajaan negeri untuk bertemu beliau membincangkan tentang perlaksanaan hukum hudud di Kelantan.
"Tetapi sebelum kita bertemu dengan beliau, kita perlu dapatkan keputusan dari Jawatankuasa Teknikal Enakmen Jenayah Syariah 2 barulah perkara tersebut kita dapat bentangkan dengan lebih baik," jelasnya pada sidang media selepas program wacana di Kompleks Karangkraf di sini, petang ini.

Video : Kelantan Mohon Jadi Makmal Hudud

Video : Ridhuan Tee Bangsa Cina Cenderung Pilih Pemimpin Korup

Video : Konsep' membawa pejabat ke rumah'pertingkat sistem penyampaian berkesan

Video : Wacana Sinar-Hudud: Dilema dan Pelaksanaannya [bhg1]

Video : Persoal Siasatan Suruhajaya Diraja .. tiada tangkapan, kenapa?

Video : Isu Krisis Identiti Pelajar - Gejala Sosial

Video : Indonesians live off volcano's remnants

Video : Two-day-old baby rescued in Turkey

Video: Baby Girl Rescued After Turkey Quake

Video : A tale of malice or negligence?

Video : Takrif semula persoalan Terrorisme ekoran ISA dimansuhkan

Video : Perlanjutan Umur Pencen ... sebulan dua ni nak pencen, bagaimana?

SAH! MALAYSIA KILANG FITNAH

Di Malaysia, lelaki difitnah meraba buah dada akan dijadikan isu besar ! Perempuan memperlakukan sesuatu keatas lelaki tak apa pulak,.. beruntungnya Shah Rukh Khan dan Dato’ LCW !

Di Malaysia cerita fitnah dan palsu, kalau bukan melibatkan Umno mesti  dihebuhkan. Cerita buruk orang Umno, walau pun benar mesti ditutup rapat-rapat !
Di kalangan pemimpin dan penyokong UmnoBn,  budaya memfitnah adalah wajar, malah menjadi wajib kepada pemimpin-pemimpin tertentu apabila mereka mahu memperolehi faedah  atau keuntungan  politik ! 

Terbaru,.. anak Lim Guan Eng 16,  yang masih mentah dan tak tahu apa-apa telah difitnah kononnya beliau telah meraba buah dada rakan sekolahnya. Untuk menyedapkan lagi cerita, anak LGE ini dikatakan telah menggunakan nama bapanya selaku ketua Menteri Pulau Pinang untuk mengelak dari sebarang tindakan !  

Begitulah hebat dan kreatifnya blogger-blogger pro Umno ini mengarang cerita kartun mereka. Setelah disiasat pelajar perempuan berkenaan tak wujudpun di bumi Malaysia. Pelajar perempuan yang cuba dikaitkan itu ialah warga Hong Kong, pernah menjuarai Catur Remaja Dunia, kini sedang menuntut di US.

Najib hanya bersandiwara tarik balik kes Aziz Bari

KUALA LUMPUR, 25 Okt: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dilihat hanya bersandiwara baik dengan mengarahkan Rektor Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Prof Datuk Seri Dr Zaleha Kamaruddin menarik balik penggantungan Prof Dr Abdul Aziz Bari, semalam.
Walaupun penggantungannya telah ditarik balik, Dr Aziz masih terus menghadapi pelbagai tekanan termasuk terus disiasat oleh pihak polis dan Suruhanjaya Multimedia yang menemuinya di rumah dan dipelbagai tempat.
Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad berkata, selain itu, Dr Aziz turut mengalami kepayahan kerana terpaksa mengajar tanpa peralatan penting, khususnya laptopnya akibat diambil oleh pihak berkuasa untuk tujuan penyiasatan.

Konsep 'Membawa Pejabat Ke Rumah' Pertingkat Sistem Penyampaian Berkesan

Subang Jaya, 25 OKT : Kerajaan Selangor memperkenalkan konsep 'membawa pejabat ke rumah' dalam usaha memperbaiki sistem penyampaian dan perkhidmatan kepada rakyat menggunakan teknologi ICT selaras usaha meningkatkan kualiti pentadbiran dan pengurusan kerajaan.Justeru bagi merealisasikan hasrat ini, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mahu perkara ini dilaksanakan di Selangor dengan langkah awal dengan pengenalan sistem digital tanah di Selangor menggantikan sistem lama yang menggunakan fail yang sudah tidak efisien.

Pulau Pinang langsai RM600.5 juta hutang dalam tiga setengah tahun

Pulau Pinang langsai RM600.5 juta hutang dalam tiga setengah tahunBajet 2012 mencatat defisit RM213.71 juta walaupun kerajaan negeri Pulau Pinang mempunyai Simpanan Terkumpul Negeri sebanyak RM572.49 juta, sehingga Disember 2010.

Ketika membentangkan Bajet 2012, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata belanjawan defisit tahun ini dijangka tidak akan melibatkan kepada pengurangan yang drastik kepada jumlah Simpanan Terkumpul Negeri.

"Sungguhpun defisit sebanyak RM107.78 juta telah dijangka dalam bajet tahun semasa 2011, namun dijangka kerajaan negeri masih berupaya mencatatkan lebihan iaitu untuk empat tahun berturut-turut," ujarnya di Dewan Undangan Negeri (Dun) Pulau Pinang, Georgetown.

P.Pinang sasar RM6.1 bilion FDI 2011

P.Pinang sasar RM6.1 bilion FDI 2011
Pulau Pinang mensasarkan RM6.1 bilion pelaburan asing langsung (FDI) bagi 2011 walaupun negeri berkenaan pada tahun lepas mencatatkan RM12.2 bilion FDI, iaitu tertinggi dalam negara.

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng ketika membentangkan Bajet Negeri Pulau Pinang Tahun 2012 semalam berkata, sasaran yang lebih rendah itu demi membolehkan infrastuktur dan sumber terutamanya modal insan dapat memenuhi permintaan pelaburan yang mendadak pada tahun lepas.

"Pulau Pinang telah mensasarkan RM6.1 bilion pelaburan untuk tahun 2011 melalui sektor-sektor penting yang bernilai tinggi dan industri berasaskan pengetahuan yang dapat menghasilkan pendapatan yang tinggi," ujarnya di Dewan Undangan Negeri (Dun) Pulau Pinang, Georgetown.

Anwar : Perutusan Sambutan Deepavali


Hari Deepavali disambut sebagai pesta cahaya, zahir  kemenangan kebaikan ke atas kejahatan.  Kemenangan kebaikan, tidak dapat tidak berteraskan amalan berbuat baik dan meninggalkan kemungkaran. Bait dari Thirukural ada menyebut;  
“Sesungguhnya dengan amalan kebaikan maka hadirlah kemuliaan, sesungguhnya kejahatan itu menjelma apabila kita melupakan amalan kebaikan.”
Hikmah dari bait itu mengungkap fitrah pertembungan cahaya dan kegelapan. Oleh kerana itu, setiap kali kita mendekati kezaliman dan melakukan perbuatan jahat maka semakin malaplah kemuliaan, keadilan serta karamah insaniah.  

Aziz Bari expects criminal charges soon, says lawyer

KUALA LUMPUR, Oct 25 — Prof Dr Abdul Aziz Bari is anticipating that he will face criminal charges “very soon” for allegedly criticising the Selangor Sultan as the police have completed investigations, his lawyer said today.
The law professor (picture), whose suspension by the International Islamic University of Malaysia (UIA) was lifted yesterday after a protest by hundreds of students at its Gombak campus, called the entire process “shameful and a waste of public funds.”
His remarks were contained in a statement released through his lawyer Dr Zulqarnain Lukman.
It was pointed out in the statement that the charges were minor in nature.
The alleged offence under Section 4 of the Sedition Act carries a maximum fine of RM5,000 and three-year jail term and would only fall under the jurisdiction of the Magistrates Court.
“He does not understand why the police came to his house to take pictures both outside and inside as it has nothing to do with the offence.

Apabila Beruk menyusukan Harimau

Oleh Ust Saiful Bahri

Lebih 1j Jawatan Kosong untuk Pati

Kera dihutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan. Itulah yang paling sesuai melihat situasi terkini apabila kebanyakan 2.3juta pendatang tanpa izin yang datang ke Malaysia sebenarnya sibuk bekerja dipelbagai sektor. Itu belum diambil kira dengan pendatang yang mendapat keizinan yang berjuta pula bilangannya.

PPSMI - Tolak Kerajaan Yg Amalkan Sifat Munafik

Oleh: mahmod

"Hormati ketetapan, hentikan polemik PPSMI -Oleh DR. SHAMSUL BAHAR ABDUL KADIR

PENULIS ialah Presiden Persatuan Alumni Pendidikan Tinggi Indonesia (PAPTI)ISU Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sewajarnya tidak perlu dijadikan polemik oleh semua pihak kerana kami percaya keputusan menghentikan pelaksanaan PPSMI dibuat berlandaskan kajian yang mendalam oleh pihak kerajaan.

Komentar Dari Persidangan ICT Dan Media Baharu 2011

persidangan ICT PAS 2011Oleh: ustaznik 
Saya diamanahkan mewakili Dewan Ulama PAS Terengganu yang berkait dengan ICT (di samping sahabat saya ustaz Hamzah Ngah, Ketua Penerangan DUPNT) menghadiri Persidangan ICT dan media baharu 2011 di KUIZM, Taman Melewar, Gombak pada hari Sabtu 22 Oktober 2011. Saya ingin memberikan beberapa komentar ringkas dan memfokuskan kepada beberapa aspek sahaja:

-keseluruhan kertas kerja secara umumnya sangat baik dan sesuai untuk dipanjangkan ke peringkat negeri dan ke bawah.

PRU 13 : Beberapa Wakil Rakyat PKR Selangor Bakal Digugurkan ?

PETALING JAYA: Beberapa wakil rakyat PKR Selangor dijangka digugurkan dalam pilihan raya umum ke 13 akan datang, kata sumber.
Mereka akan digantikan dengan orang baru yang muda dan lebih berwibawa, tambah sumber itu lagi.
PKR Selangor memenangi lapan kerusi Parlimen dan 14 kerusi DUN dalam pilihan raya umum 2008.
Adun PKR Ijok, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dilantik sebagai menteri besar Selangor dalam kerajaan campuran membabitkan PAS dan DAP.
Bagaimanapun, Setiausaha PKR Selangor, Amiruddin Shaari ketika dihubungi berkata, PKR mahu meletakkan ramai calon baru dalam pilihan raya ke 13 nanti.

GERAKAN: Mungkin bukan kerana lemah

Pada mulanya, Ketua Wanita Gerakan Tan Lian Hoe menyelar Presidennya, Koh Tsu Koon kerana terlalu "lemah", sehingga partinya dimalukan.  Beberapa jam kemudiannya, Kak Hoe "menjelaskan" bahawa beliau tidak berniat untuk "mendesak agar Presiden digulingkan", cuma berharap agar Koh Tsu Koon tidak bertanding dalam Pilihan Raya Umum akan datang.  Pada keesokannya, drama ini terus menjunam.  Kak Hoe berkata, segala-galanya keputusan dibuat berdasarkan Presiden parti, malah disajikan adegan berjabat tangan dengan Koh Tsu Koon - sebagai tanda berbaik semula.

Happy Deepavali 2011

खुश दीपावली

Najib umum bubar Parlimen 11.11.11?

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dijangka bubar parlimen pada 11 November depan bagi membuka jalan kepada Pilihan Raya Umum ke 13 (PRU13) sekembalinya dari Mekah sekitar 6 November, seterusnya 1 Disember akan diumumkan sebagai hari penamaan calon dan 10 Disember (Sabtu) sebagai hari mengundi.Demikian menurut Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali sebagai CheguBard.Mengikut maklumat sumber dalaman yang beliau terima, tahun ini Najib dan isteri beliau Datin Seri Rosmah Mansor akan menunaikan ibadah Haji dan akan pergi ke Mekah dengan penerbangan terakhir.

Cuepacs gesa kakitangan kerajaan protes kenaikan harga barang

KUCHING, 25 Okt – Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menyarankan 1.3 juta penjawat awam di negara ini melakukan protes secara senyap terhadap kenaikan harga barang terutama ayam mulai bulan depan.
Staf sektor awam akan menikmati bonus Disember ini dan kenaikan gaji awal tahun depan.
Presidennya Datuk Omar Osman berkata protes boleh dilakukan dengan mengurangkan kekerapan ke pasar selain mencari alternatif yang lebih murah bagi membantah tindakan peniaga menaikkan harga barangan tanpa sebab munasabah.
“Penjawat awam belum mendapat manfaat gaji naik dan bonus, peniaga dah mula ambik kesempatan,” katanya kepada Bernama selepas taklimat isu semasa Cuepacs dengan ketua jabatan dan penjawat awam di sini hari ini.

Third class mentality at work

Jeswan Kaur

The action taken against law scholar Abdul Aziz Bari proves that Malaysia is still home to a third-class mentality.Merely for disagreeing with the Sultan of Selangor on a subject in which he is an expert, the professor riled up politicians from Umno, became a subject of severe attacks by that party’s mouthpiece and was eventually suspended and barred from the International Islamic University (UIA), which, in the first place, should have been proud to have such an erudite scholar in its midst.
(The suspension has since been lifted.)
As if that is not shocking enough, even the police and Malaysian Communication and Multimedia Commission (MCMC) have been roped in to harass Abdul Aziz, as if to prove to the nation that he has indeed committed a most unforgiveable sin in advising the Selangor ruler to adhere more closely to Islamic teachings when issuing decrees. After all, the Sultan is the state’s ultimate authority in matters Islamic.

Enggan debat, Najib PM paling lemah

KUALA LUMPUR 25 Okt: Kengganan Datuk Seri Najib Razak menyahut pelawan debat  Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, membuktikan beliau Perdana Menteri paling lemah dalam sejarah negara.
Ketua Angkatan Muda KEADILAN, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, Najib sepatutnya mengambil peluang itu  untuk mempertahankan Belanjawan yang dibentangkannya di parlimen 7 Oktober lalu.
“Perdebatan mengenai belanjawan ini bukan soal peribadi, jauh sekali persoalan siapa menang siapa kalah.
“Persoalan utama yang wajar dilihat Najib ialah isu rakyat, kerana segala wang dalam belanjawan itu adalah milik rakyat,” katanya kepada Keadilandaily.com.

Kerajaan Selangor Komited Bela Kaum India


SHAH ALAM, 25 OKTOBER : Setiap tahun, sekitar RM5 juta diperuntukkan untuk pendidikan kaum India di samping kelulusan tanah dan pembinaan kuil berdasarkan keperluan mengikut saringan Majlis Bukan Islam yang ditubuhkan,kata Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sempena perutusan Sambutan Deepavali.Menurut Abdul Khalid, Kerajaan Selangor sentiasa komited untuk membantu pelbagai isu berkaitan keperluan kaum India dan penganut agama Hindu, lazimnya dalam hal bantuan pendidikan dan juga kuil.
"Negara kita mempunyai sejarah yang unik dalam hal kepelbagaian agama serta kepercayaan. Sebab itu Perlembagaan Persekutuan memberi jaminan kepada semua penganut agama.
Agama Hindu merupakan satu daripada agama yang utama diamalkan di negara kita. Di Selangor, daripada sekitar 5.3 juta penduduk, 16 peratus berketurunan India dan majoritinya beragama Hindu," katanya.
Abdul Khalid juga menyeru agar semua dapat bersama saling mengenali, menghormati, memahami serta menerima persamaan dan perbezaan yang ada yang penting dalam usaha memelihara kerukunan hidup bermasyarakat.
"Saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Menyambut Hari Perayaan Deepavali kepada seluruh penganut agama Hindu, khususnya di negeri Selangor Darul Ehsan.
Semoga Deepavali kali ini menguatkan iltizam para penganut agama Hindu untuk memastikan kebaikan dan keadilan sentiasa dapat mengatasi kejahatan dan kezaliman," katanya.

Sempena Deepavali , Abdul Khalid akan melawat Little India pada 24 Oktober 2011 dan menghadiri Program Karnival Deepavali peringkat negeri Selangor di Pekan Rawang pada 7 November 2011.

'Tak perlu menang parlimen untuk laksana hudud'

Exco hal ehwal agama Islam Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, PAS tidak perlu menang di peringkat parlimen untuk membolehkan parti itu melaksanakan hudud.

Sebaliknya, Umno hanya perlu memberi laluan untuk membolehkan undang-undang itu dilaksanakan, katanya dalam satu sidang media di Shah Alam hari ini.

"Sekarang ini kita tidak perlu menang di peringkat parlimen. Kalau Umno bagi laluan sekarang pun kita boleh pinda (akta yang menyekat pelaksanaan hudud). Tak ada masalah," katanya.

Pindaan berkenaan adalah ke atas Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah), 1998 yang sekadar memperuntukkan kuasa kepada mahkamah berkenaan untuk menjatuhkan hukuman penjara tiga tahun, denda RM5,000 dan enam sebatan.

Peguam: Polis ambil gambar rumah, maklum selesai siasat Aziz Bari

KUALA LUMPUR, 25 Okt – Polis telah melengkapkan siasatan ke atas pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Prof Dr Abdul Aziz Bari dengan mengambil gambar rumah beliau di Bandar Baru Selayang dekat sini petang ini.
Peguamnya Dr Zulqarnain Lukman berkata pegawai penyiasat memaklumkan bahawa pihaknya telah melengkapkan siasatan, yang dijalankan di bawah Akta Hasutan sejak awal minggu lalu.
“Polis memberitahu kami bahawa mereka telah melengkapkan siasatan. Mereka meninggalkan rumah (Aziz) sekitar pukul 3 petang,” kata beliau hari ini.

NGO: Politik lucah bukan falsafah budaya Melayu

Sebuah NGO yang berpangkalan di Pulau Pinang kecewa dengan tindakan ahli-ahli politik Melayu yang tergamak melemparkan dakwaan keji serta menjijikan berbentuk seksual bagi menamatkan kerjaya politik lawan masing-masing.

Presiden Kongres Melayu Pulau Pinang, Rahmad Isahak berkata permainan politik ini “desperado” itu tidak akan memberi manfaat kepada masyarakat.

UIAM : Najib Hantar Hishamuddin, Mahasiswa Tetap Akan Turun

Gombak, 25 Okt : “Perdana Menteri tidak jadi datang UIA.”, demikian respon seorang pemimpin tertinggi negara ketika dihubungi wakil Gazebo Daily semalam untuk mendapatkan pengesahan berhubung usaha pihak mahasiswa menyerahkan memorandum kepada Datuk Seri Najib hari ini.
Menurut kenyataan itu lagi, tempat Perdana Menteri akan digantikan dengan Menteri Pertahanan Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein bagi merasmikan penutupan Debat Piala Perdana Menteridi UIAM Gombak malam ini.

SRC Gelabah, Tidak Mahu ‘Gelombang Besar’ Serah Memo


Gombak, 25 Okt : Majlis Perwakilan Pelajar UIAM atau Student’s Representative Council IIUM diberitakan mula gelabah dan tidak tentu arah dalam penyediaan menyambuat ketibaan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammudin Tun Hussein malam ini.
Ini berikutan amaran dan aksi daripada Solidariti Mahasiswa Mahasiswa yang mahu mewujudkan satu gelombang besar pada malam ini di kampus tersebut.

Gelombang Lebih Besar Mahasiswa : FRU, Polis Dijangka ‘Muncul’


Gombak, 25 Okt : Mahasiswa bakal mewujudkan gelombang besar pada malam ini bermula 7 petang di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
Menurut Pengerusi SMM, Ahmad Syukri Ab. Razab, pihaknya meramalkan hampir 2,000 mahasiswa sekitar Lembah Klang bakal turun pada malam ini berikutan campur tangan polis dalam isu pergantungan Prof. Dr. Aziz Bari.
“Polis campur tangan dalam siasatan… Jadi malam ini kita hantar memorandum kepada ‘ketua polis’ (Datuk Seri Hishammudin Hussein).”
“Kita akan pastikan dia terima dan serah kepada bos dia (Perdana Menteri).”
“Kita berjuang untuk kebebasan akademik, bukan (Prof Dr) Aziz Bari sahaja.”, ujarnya dalam satu kenyataan.

Video : Kenaikan umur Persaraan membantut Kenaikan Pangkat ..

Video : Peruntukan Ahli Parlimen PR tidak mencapai sasaran kepada Rakyat

Video : Hayati Sumpah Pemuda Untuk Pacu Perubahan

Video : Little India Dapat Wajah Baru

Video : Penyata Kewangan Kerajaan Selangor Meningkat 20,2 %

Video : Tolak Islam, ambil Nasionalis punca murtad

Video : Libyan Official Says Gadhafi Buried at Dawn

Anwar vs Najib: From debt management to the Auditor's report

Anwar vs Najib: From debt management to the Auditor's reportPersistent fiscal deficits! That’s the best description of the Federal Government’s fiscal position which had been governed by Barisan Nasional (BN) over past few decades except a brief period of federal budget surplus from 1993 to 1997 when Anwar Ibrahim was the Finance Minister. This year’s much-delayed Auditor-General’s Report again revealed wasteful spending by government departments as well as weaknesses of governance which have contributed to the Federal Government’s embedded deficit and debt problems. The report’s specific remark on rising trend of public debt which is approaching alarming level is a serious issue. Due attention shall be given to the questionable debt management capability by the BN Government.
Fiscal deficit is not always bad. However, persistent fiscal deficits even when economy is growing – meaning there’s a serious lack of fiscal discipline – would weaken a government’s position to meet its debt obligation later on, especially in time of recession. And when this happens, that means the future generation will be burdened with ballooning public debt.

Audit: Air berkuman dibekalkan ke 10 sekolah

Laporan Ketua Audit Negara 2101 mendapati bahawa bekalan air terawat ke kantin sepuluh sekolah rendah mengandungi tahap bakteria dan logam yang tidak selamat untuk diminum.

NONEPenemuan ini berdasarkan ujian air tawar, yang dijalankan pasukan audit ke atas air yang telah dirawat dan air paip ke kantin di 13 buah sekolah.

Air yang digunakan di kantin SK Kg Kudong, Segamat; SK Sejagong, Batu Pahat didapati mengandungi kehadiran bakteria seperti Total Coliform dan E Coli yang tinggi.

“Pihak KKM memanadang berat pelanggaran paarmeter bakteria dalam air terawat yang dikesan dalam kajian ini kerana kehadiran bakteria seperti Total Coliform dan E Coli dalam air minum boleh menyebabkan wabak penyakit bawaan air seperti kolera, tifoid dan hepatitis A sekiranya air yang tercemar diminum secara terus dan berterusan,” petik laporan itu.

Pusat penternakan gagal: Suami Shahrizat, anak ada kepentingan

PETALING JAYA: KEADILAN menyambut baik keputusan Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) memulakan siasatan ke atas National Feedlot Corporation Sdn Bhd yang dimiliki suami dan anak kepada Datuk Seri Shahrizat Jalil, menteri kanan dan Ketua Wanita Umno.
Perkara itu dinyatakan dalam kenyataan media bersama yang dikeluarkan  Ketua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamaruddin, Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli, dan Adun Sikamat, Aminuddin Harun.
Di bawah Rancangan Malaysia ke 9, Pusat Feedlot Kebangsaan yang dimiliki dan dikendalikan syarikat itu diberi status projek berimpak tinggi dengan sasaran memenuhi 40 peratus permintaan dan pengeluaran daging lembu untuk pasaran tempatan.

No point to audit report if offenders not punished, says Tony

No point to audit report if offenders not punished, says TonyEvery year Malaysians are treated to a series of "tall tales" in the Auditor-General Report, which are unfortunately true stories. This year, despite an "upgrade" in ratings for the overall financial management by Government departments and agencies, the tales of financial abuse and degrees of incompetence is no less fantastic than previous years.
In previous years, we had screw drivers worth RM32 was purchased at RM224 or a car jack worth RM50 purchased at RM5,700 making a complete mockery of the Government’s procurement process. Last year, Kolej Kemahiran Tinggi Mara in Balik Pulau purchased a whole list of products for its computer laboratory at prices well above that of the market, including 2 Acer computer laptops at RM84,640 when it is worth only be a tenth of the price paid.

Audit : Kem tentera RM214 juta tak lengkap tapi mulai rosak

Projek pembinaan Kem Muara Tuang, Sarawak yang eslesai pada Februari tahun lalu, masih belum lengkap dan beberapa kecacatan serta kepincangan mula terserlah, kata Laporan Ketua Audit Negara 2010.

NONEMenurut laporan itu, hanya 95.7 peratus berjaya disiapkan meskipun kerajaan telah membenarkan tiga kali lanjutan tarikh akhir untuk projek bernilai RM214.43 juta.

Pasukan audit juga mendapati kerja-kerja dijalankan tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan.

Antaranya, kayu yang tidak berkualti digunakan, kecaccatan kerja-kerja konkrit, kerja lepaan simen yang nipis dan bahan-bahan kalis air mula tertanggal.