Ahad, 9 Oktober 2011

Video-Gan Pei Nei: Adakah Kita Masih Mahu Percaya Dengan Barisan Nasional Lagi?

Video-Nurul Izzah: Kerajaan Barisan Nasional Keliru (HuLiHuTu), Kenapa?

Video-Nurul Izzah: Kita Perlu Kerja Keras, Kita Perlu Selamatkan Malaysia

V

Video : Palestinian officials tell Tony Blair to quit

Video : Yemen's Saleh 'to leave power within days'

10 PENIPUAN BESAR YAHUDI

Michel Collon, seorang wartawan dan pengarang berketurunan Belgium dalam bukunya "Israel, let's talk about it," telah menempelak media Eropah, yang sejak berdekad yang lalu telah menipu pandangan umum kerana menyokong Israel.

Collon dalam bukunya telah merumuskan "10 Penipuan Besar " yang tersebar dalam media Barat semata-mata untuk menjustifikasikan kewujudan dan tindakan Israel selama ini. 10 penipuan tersebut adalah;

1. Penipuan pertama, Israel bertapak ekoran dari reaksi pembunuhan beramai-ramai bangsa Yahudi semasa Peperangan Dunia Kedua. Hakikatnya, tanggapan ini adalah palsu. Israel sebenarnya adalah satu projek mendominasi dunia yang telah diluluskan dalam Kongres Zionis yang pertama di Basel, Switzerland pada tahun 1897. Dalam kongres tersebut, pejuang-pejuang kebangsaan Yahudi telah bertegas dan mengambil keputusan untuk menduduki tanah Palestin.


2. Justifikasi kedua untuk pendudukan dan pengesahan Israel adalah, bahawa bangsa Yahudi terpanggil untuk kembali ke tanah nenek moyang mereka di mana satu ketika dahulu mereka telah diusir pada tahun 70 M. Ini adalah cerita dongeng. Saya (Michel Collon) telah bersembang dengan seorang sejarawan Israel, Profesor Shlomo Sand dan beberapa sejarawan yang lain, Mereka semua percaya bahawa tidak pernah berlaku "penghijrahan keluar beramai-ramai" bangsa Yahudi. Jadi apa maknanya "kembali". Tiada makna. Manusia yang mendiami Palestin tidak pernah meninggalkan tanah purba itu. Keturunan Yahudi yang mendiami Palestin sebenarnya adalah mereka yang tinggal bersama penduduk asal di situ. Puak-puak yang menuntut, kononnya untuk kembali ke tanah leluhur mereka, sebenarnya berasal dari Barat, Eropah Timur serta Afrika Utara. Sand juga menyatakan bahawa bahgsa Yahudi sebenarnya tiada negara. Mereka juga tiada sejarah umum, bahasa dan kebudayaan. Satu-satunya benda umum yang mereka miliki adalah agama mereka dan agama tidak membentuk negara.
Profesor Shlomo Sand
Shlomo Sand

Bajet 2012: Ada Yang Tak Kena - beza peruntukan antara Langkawi dengan Kelantan..??

Dua tiga hari ni, pi mana pun orang sembang pasal budget.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/303273_295711093787740_100000465567744_1213453_334871383_n.jpg

Semalam kat khemah rumah kenuri doa selamat jiran nak pi mekah pun orang sembang pasal budget. Yg bestnya rata-rata kat meja makan tu adalah cikgu-cikgu belaka, dok ingatkan depa nak puji Najib, dok mengata lagi ada!

Adik saya hat kerja kilang - yg dia sendiri pun dok kalut budget gaji kilang dia yang tak seberapa itu pun - bila dia mai rumah malam tadi, dia pun kalut jugak nak sembang pasal budget 2012 ni.

Pemimpin Mana Punya Isteri Macam Ini...???

Inilah isteri Presiden PAS Datuk TG Abdul Hadi Awang
( Nombor 4 dari sebelah kanan) Dihadapan rumah
MEWAH beliau..

Bajet 2012 : Belanjawan jangka pendek

hadi awang and pasBelanjawan 2012 yang diumumkan kelmarin tidak mampu menyelesaikan masalah jangka panjang dalam menangani strategi pembangunan dan kos sara hidup rakyat, kata Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Sebagai contoh, katanya, harga minyak sebagai elemen kos paling sensitif dan paling memberi kesan kepada hampir semua struktur kos, masih kekal tinggi dan membebankan rakyat.

"Ini menyebabkan jurang kaya miskin semakin melebar. Ini tidak termasuk kos-kos lain seperti masalah tol dan sebagainya," kata Abdul Hadi (kanan).

Saifuddin: Baucer buku RM200 tak boleh ditukar dengan wang tunai

KUALA LUMPUR, 9 Okt — Baucer buku bernilai RM200 untuk penuntut institusi pengajian tinggi yang dimum dalam Bajet 2012 tidak boleh ditukar dengan wang tunai.
Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah (gambar) berkata penuntut mesti menggunakan sepenuhnya pemberian itu untuk pembelian buku dan bahan rujukan.
Beliau berkata langkah itu merupakan sikap prihatin Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kerana sesetengah buku agak mahal dan ia boleh membantu meringankan beban keluarga berpendapatan rendah.
“Ia juga untuk menggalakkan tabiat membaca di kalangan pelajar dan menggalakkan mereka membeli buku luar daripada sukatan pelajaran mereka,” katanya dipetik Bernama Online.
Najib ketika membentangkan Bajet 2012 mengumumkan pemberian baucer buku bernilai RM200 kepada semua penuntut warganegara Malaysia di institusi pengajian tinggi awam dan swasta, matrikulasi dan pelajar Tingkatan Enam.

Parti Gerakan dilihat terus bergoyah

Tiga hari selepas Pilihan Raya Umum pada 8 Mac 2008, pemangku presiden Gerakan ketika itu Tan Sri Dr Koh Tsu Koon mengemukakan surat peletakan jawatan kerana berasa bertanggungjawab bagi prestasi buruk parti itu pada pilihan raya berkenaan. Bagaimanapun, Jawatankuasa Pusat (CC) Gerakan sebulat suara menolak tawaran beliau untuk berundur diri pada mesyuaratnya di ibu pejabat parti itu di sini.
Malah, penasihat Gerakan ketika itu Tun Dr Lim Keng Yaik berkata mereka masih memerlukan Dr Koh untuk menerajui parti itu, lebih-lebih lagi berikutan kekalahan teruknya di Pulau Pinang.

Al Fatihah : Pengarah Pilihanraya PKR Kelantan Kembali Ke Rahmatullah

BARU sekejap tadi saya menerima pemakluman dukacita dari Ketua Cabang PKR PAsir Mas, Dr Wan Suhaimi Wan Daud yang memberi tahu Pengarah Pilihanraya PKR Kelantan Wan Ibrahim Wan Abdullah (foto) telah meninggal dunia akibat serangan jantung jam 5:00 petang tadi.

Wan Ibrahim baru dilantik sebagai Pengarah Pilihanraya PKR untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang. Allahyaraham juga diberi tanggungjawab menyusun strategi PKR untuk menghadapi pilihan raya.

Sebelum ini Wan Ibrahim merupakan seorang tokoh Pas di zaman Mohd Asri Muda yang merupakan seorang pejuang yang gigih dan setia kepada pemimpin.

Semasa berjuang dalam Pas Allahyarham beberapa kali telah dikenakan tindakan tukar ke luar Kelantan namun tindakan itu tidak pernah mengurangkan sokongannya kepada Pas.

Dalam pilihan raya umum tahun 1982 beliau diletakkan bertanding oleh Pas dikerusi Parlimen Pasir Mas dan menenangi kerusi tersebut mengalahkan Abdul Rahman Daud dari BN dengan majoriti 964. Allahyarham mendapat 14,574 manakala Abdul Rahman mendapat 13,610.

Zahid gesa pesara, bekas tentera jangan protes Rang Undang-Undang Veteran...sebab ia ada kepincangan..!!!

PUCHONG, 9 Okt — Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi hari ini mengingatkan semua pesara dan bekas tentera agar tidak menyanggah Fasal 17 dalam Rang Undang-undang Veteran 2011 yang telah diluluskan di Parlimen, semata-mata mahu menjaga kepentingan hak peribadi masing-masing.
Beliau berkata ada segelintir pesara dan bekas tentera yang menolak pelaksanaan rang undang-undang itu kerana khuatir kedudukan serta kebebebasan mereka untuk bersuara dan berpersatuan akan disekat.
“Saya tahu, ada satu dua pihak dan pemimpin (persatuan) yang rasa diri dan kedudukan mereka tergugat jika Fasal 17 ini dilaksanakan sebab takut hak mereka dihalang dan disekat,” katanya di sini hari ini.

PAS: Bajet 2012 ‘morfin’ kesan tsunami politik 2008

KUALA LUMPUR, 9 Okt — PAS pusat melabel Bajet 2012 yang diumumkan Jumaat lalu oleh Datuk Seri Najib Razak sebagai “belanjawan morfin” pilihan raya umum sambil mendakwa banyak “buah tangan one-off” yang diumumkan adalah hasil tekanan ekoran tsunami politik 2008.
Sehubungan itu parti komponen Pakatan Rakyat ini mahu rakyat terus mengenakan tekanan dalam pilihan raya umum ke-13, yang disebut-sebut akan diadakan dalam waktu terdekat, untuk menikmati perubahan lebih menyeluruh.
Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) berkata, seperti yang dijangka, BN telah membentangkan satu “bajet morfin” yang bersifat kesenangan sementara.

PM: `Pilihan raya dah dekat’

Datuk Seri Najib Tun Razak juga menegaskan BN bukan parti kelas rendah yang hanya disokong petani dan nelayan
KUALA LUMPUR: Perdana Menteri hari ini memberitahu ahli penyokong BN hari ini bahawa pilihan raya umum ke 13 sangat dekat.
Berucap di majlis penerangan perdana BN Wilayah Persekutuan di PWTC, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata “gendang pilihan raya sudah dipalu dan gemanya semakin dirasai”
“Anda sendiri boleh mendengarnya.”
Beliau yakin BN akan menang sekali lagi berdasarkan kelebihan dan kekuatan  yang ada.
Bagaimanapun, beliau mengingat komponen mengadakan persiapan di tahap terbaik kerana BN memasuki pilihan raya mahu menang dan bukan mahu kalah.

Pembunuhan Altantuya: Mana Laporan Penghakimannya 2 Tahun Berlalu?


Ketidak upayaan sistem kehakiman Malaysia untuk membawa kesudahan kepada kes pembunuhan Altantuya adalah sangat memalukan dan menunjukkan keburukan yang terdapat dalam sistem kehakiman.

Hakikat yang penghakiman untuk perbicaraan pembunuhan ini masih belum ditulis selepas 2 tahun pengumumannya dibuat adalah amat memalukan dan memberi tanggapan yang sangat buruk terhadap mahkamah undang-undang di Malaysia.

Warga Emas, Pekerja Swasta Rasa Nasib Tidak Dibela Dalam Belanjawan 2012


SHAH ALAM 9 OKT: Golongan warga emas dan dan kakitangan swasta, merupakan antara golongan terpenting di dalam masyarakat, menzahirkan rasa kecewa dengan belanjawan 2012 kerajaan persekutuan yang dilihat tidak holistik dan releven.

Tinjauan TVSelangor mendapati seorang pesara, yang hanya mahu dikenali sebagai Nagesvary berkata belanjawan kerajaan kali ini tidak menjamin kehidupan golongan pesara yang selama ini berkhidmat untuk negara.

Hukum suntik Vitamin C dan Botox

ASSALAMUALAIKUM USTAZ, Saya ada sedikit kemusykilan tentang hukum menyuntik vitamin C pada permukaan kulit wajah dengan tujuan menghilangkan parut muka. Adakah ianya sama dengan suntikan botox? Bagaimana pula dengan pekerja yang menyuntik vitamin tersebut? Harap ustaz dapat memberikan penjelasan, terima kasih.
Jawapan:
Membuat perubahan yang bersifat kekal pada badan (melalui suntikan, pembedahan atau sebagainya), jika tujuannya adalah untuk membaiki kecacatan pada badan (supaya ia kembali kepada keadaan normalnya atau kepada rupa biasanya), ia diharuskan dengan syarat bahan yang digunakan adalah halal/suci dan tidak menyebabkan mudarat yang lebih besar dari kecacatan yang sedia ada itu.

PMBK tuntut RM1.8 juta tanah diceroboh peneroka

KOTA BHARU, 9 Okt: Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) menuntut kehilangan hasil dan kerugian berjumlah RM1.8 juta terhadap peneroka yang menceroboh tanah miliknya di Air Piau 1 dan Air Piau 2, Tanah Merah.
Dalam afidavit pembelaan PMBK menyebut pencerobohan dan kacau ganggu dilakukan plaintif menyebabkan pihaknya mengalami kerugian akibat tidak dapat mengutip hasil.
Selain itu terpaksa menanggung beban kos gaji pekerja-pekerja ladang yang sudah diikat kontrak bekerja.

Felcra: Penduduk diarah masuk afidavit penyampaian

NONEMahkamah Tinggi di Kota Baharu menetapkan 23 Okt bagi 55 penduduk dari Kampung Air Piau 1 dan Air Piau 2, Tanah Merah, yang menyaman Felcra Berhad berhubung tanah yang telah diusahakan mereka, untuk memasukkan afidavit penyampaian termasuk urusan saman dalam kamar kepada Felcra Berhad.

Peguam yang mewakili penduduk berkenaan, Mohd Nasir Abdullah berkata perkara itu diputuskan oleh Hakim Azman Abdullah pada prosiding pengurusan kes saman itu yang berlangsung di dalam kamar hari ini.

Najib: BN jangan hanya jadi parti luar Bandar...sebabnya mudah nak tipu orang kampung..!!!


KUALA LUMPUR, 9 Okt ─ Dalam mesej mahu menawan semula kerusi-kerusi tewas di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Datuk Seri Najib Razak mahu Barisan Nasional (BN) menjadi parti diterima setiap lapisan masyarakat, bukan hanya disokong pengundi luar bandar.
“Kita masuk pilihan raya kita nak menang, apatah lagi di Wilayah Persekutuan... kita tak mahu BN jadi parti luar bandar, orang bandar tak sokong BN.
“Saya tidak mahu BN parti yang disokong petani, nelayan... kita nak BN disokong semua golongan termasuk di kota raya Kuala Lumpur,” kata Perdana Menteri (gambar) pada Majlis Penerangan Perdana Peringkat Wilayah Persekutuan di Pusat Dagangan Dunia Putra hari ini.

'3 asas negara berkebajikan gagal dilaksana BN'

NONEPresiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyifatkan Datuk Seri Najib Razak tidak faham konsep negara berkebajikan yang ingin dibawa PAS apabila mendakwa BN sudah lama melaksanakannya.

Sebaliknya, kata Abdul Hadi, tiga asas utama negara berkebajikan hampir tidak dilakukan BN selama lebih 54 tahun memerintah, termasuklah kewajipan ditadbir oleh pemerintah yang berintegriti atau beriman.

"Dengan membazirkan wang rakyat untuk membayar bil air dan elektrik rumah perdana menteri berjumlah jutaan ringgit tidaklah menggambarkan pemimpin yang berintegriti," katanya seperti dilaporkan Harakahdaily.

Selain itu, kata Abdul Hadi (kiri), negara berkebajikan mesti bercirikan kerajaan yang menolong rakyat memerlukan secara adil dan menekankan ciri kepimpinan yang beriman, berakhlak, menepati janji dan adil untuk semua.

Najib kelmarin membidas pihak tertentu yang menguar-uarkan konsep negara kebajikan supaya tidak berlagak seolah-olah orang pertama yang menemui formula itu kerana BN didakwa sudah lama mengamalkannya.

Bajet didakwa tak selesai pengangguran graduan

Pemuda PAS menyelar pembentangan belanjawan kali ini yang didakwa tidak menitikberatkan keperluan anak muda, antaranya bagi bersaing dalam pasaran kerja.

NONENaib Ketua dewan itu Dr Raja Ahmad Al-Hiss (kanan) berkata, selain tiada peruntukan khas pembangunan insan dan latihan, kerajaan juga dilihat tidak mampu menyediakan alternatif pekerjaan untuk menampung pengangguran graduan di yang semakin meningkat.

"Di saat ekonomi negara yang kurang bermaya, kerajaan hanya menumpukan pengekalan nilai sedia ada di universiti tempatan tanpa cuba mewujudkan kreativiti sosial dan ekonomi," kata Dr Raja Ahmad.

Dalam kenyataannya hari ini Dr Raja Ahmad juga berkata, dalam sektor perkilangan sekali pun, kebergantungan masih diberikan kepada pihak luar dan bukannya anak tempatan, terutama graduan berkemahiran.

Akta Kerja: MTUC timbang piket seluruh negara, keputusan esok


KUALA LUMPUR, 9 Okt — Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dijangka meluluskan syor agar diadakan piket di seluruh negara ekoran tindakan kerajaan meneruskan bacaan kali kedua Rang Undang-Undang Kerja (Pindaan) 2011 Khamis lalu.
The Malaysian Insider difahamkan jawatankuasa kerja MTUC telah memutuskan untuk membawa syor itu bagi pertimbangan majlis am MTUC yang akan diadakan petang esok.
“Keputusan jawatankuasa kerja (yang bermesyuarat petang Jumaat lalu) ialah mengesyorkan kepada majlis am (MTUC) membuat pertimbangan agar diadakan satu piket di seluruh negara.

PAS cadang lantik Harussani 'pemerhati' hudud

PAS Perak mencadangkan mufti negeri itu Tan Sri Harussani Zakaria sebagai "pemerhati" bagi pelaksanaan hukum hudud di Kelantan.

NONETimbalan Ketua Pemudanya Dr Raja Ahmad Al-Hiss (kanan) berkata, cadangan itu dibuat kerana mereka amat bersetuju dengan nasihat Harussani kepada perdana menteri supaya membenarkan undang-undang itu dilaksanakan.

"Kami juga mencadangkan agar kerajaan negeri Kelantan melantik Tan Sri Harussani sebagai pemerhati bagi pelaksanaan hukum hudud tersebut.

"Malah kami yakin pandangan Tan Sri Harussani terhadap hukum hudud di Kelantan sudah tentunya ia sepertimana yang dijelaskan dalam Al-Quran itu sendiri," kata Dr Raja Ahmad yang juga naib ketua Pemuda PAS di peringkat pusat.

Harussani (bawah) pada 6 Oktober lalu dilapor menasihatkan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak membenarkan hudud dilaksanakan di Kelantan sebagai “percubaan” dan memberi peluang pada undang-undang yang digubal pada tahun 1993 itu.

Bajet tarik undi, kata Kit Siang

NONELimpahan 'gula-gula' bagi memancing undi - begitulah ketua parlimen DAP Lim Kit Siang menilai belanjawan yang dibentangkan menteri kewangan merangkap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kelmarin.

Lim yang juga anggota parlimen Ipoh Timur berkata, ia semata-mata disasarkan menarik sokongan pengundi dengan tidak menyentuh sama sekali tentang sistem yang korup dan tidak adil.

Dalam kenyataannya hari ini, Lim berkata, belanjawan itu direka untuk Najib memenangi pilihan raya dan bukan pembaharuan atau perubahan kepada sistem dan institusi dalam negara.

Bersih: Koperal jadi ‘kambing hitam’ polis selesai isu Tung Shin

Pegawai polis dilihat di luar perkarangan Hospital Tung Shin pada 9 Julai 2011. — Foto fail
KUALA LUMPUR, 9 Okt — Bersih 2.0 mendakwa pihak berkuasa telah menjadikan seorang anggota polis sebagai “kambing hitam” memikul tangungjawab penuh dalam kes kontroversi melepaskan gas pemedih mata ketika meleraikan penunjuk perasaan di kawasan Hospital Tung Shin di sini 9 Julai lalu. “Ini sesuatu yang mengarut. Setiap orang ada melihat... keseluruhan dunia telah menonton video. Seorang anggota dijadikan kambing hitam.

Video : Mat Sabu Berhujah Dengan Wakil Perkasa Di Rembau

Cara SPR Bantu BN Dalam Pilihanraya.

Sistem demokrasi pada umumnya merupakan suatu proses di mana pilihanraya akan diadakan bagi membolehkan rakyat jelata untuk memilih kerajaan mereka. Sesebuah kerajaan perlu memperbaharui mandat mereka apabila tibanya masa sebagai penilaian terhadap prestasi kerajaan tersebut di penggal yang lalu yang jauh bezanya dengan sistem autokratik di mana pemerintahnya tidak perlu menghadapi sebarang pilihanraya.

Mahkamah Syariah ada kuasa laksana hudud

KUALA LUMPUR, 9 Okt: Pakar pelembagaan, Profesor Dr Abdul Aziz Bari mengulangi penegasannya bahawa untuk melaksanakan Enakmen Jenayah Syariah (Hudud) di Kelantan tidak memerlukan kepada undi dua pertiga majoriti Parlimen.

Menurutnya, negeri boleh melaksanakan hukum ini menerusi kuasa yang wujud dalam Mahkamah Syariah tanpa memerlukan kepada pindaan Perlembagaan.

Bagaimanapun katanya, bidang kuasa Mahkamah Syariah itu masih terhad sehingga menjadi masalah utama kepada perlaksanaannya.

Perhatian beralih kpd kenapa cincin Rosmah diimport dan adakah kroni terlibat?

Perhatian beralih kpd kenapa cincin Rosmah diimport dan adakah kroni terlibat?Ketua PKR Rembau Badrul Hisham Shaharin bimbang dan mahu pihak berkuasa teruskan menyiasat cincin berlian bernilai RM24 juta yang dispekulasikan kepunyaan isteri Perdana Menteri Rosmah Mansor.
Sambil merasa terbukti dengan pengesahan daripada Jabatan Kastam bahawa cincin yang diimport daripada Jacob & Co New York wujud, dia bimbang sekiranya tidak diperiksa, isteri Perdana Menteri Najib Razak itu akan membebankan negara dengan perbelanjaannya yang berlebihan.
"Sikap boros dan sombong beliau yang kita lihat banyak sangat menghancurkan negara ini dan kerana itu Rosmah boleh cakap apa sahaja seperti juga Imelda Marcos yang langsung tidak mempedulikan protes dan suara rakyat. Dan akhirnya kehancuran Marcos penyumbang besarnya adalah Imelda," katanya kepada TV Selangor.

Akhirnya, Mahathir vs Najib

Akhirnya, Mahathir vs NajibMahathir Mohamad bukanlah seorang yang boleh berdiam diri apabila berlaku sesuatu yang menarik perhatiannya. Selepas persaraannya pada tahun 2003, Mahathir menyepi buat seketika, memberi perhatian kepada perpustakaan peribadinya, dan malah membuka kedai kek di Langkawi. Tetapi itu tidak lama sebelum dia kembali semula.
Lawannya yang kurang bernasib baik adalah tidak lain dan tidak bukan, Abdullah Badawi, pengganti yang dipilihnya sendiri. Tetapi walaupun hubungan mereka baik sebelum ini, apabila Badawi mula memansuhkan projek-projek besar Mahathir, orang tua itu tidak menyukainya dan menunjukkan rasa tidak puas hatinya. Tetapi itu tidak mencukupi bagi Abdullah, yang ketika itu sedang menunjukkan imej reformnya. Badawi telah melakukan sesuatu yang tidak disangka, dengan melepaskan musuh ketat Mahathir, Anwar Ibrahim, yang Mahathir telah bersusah payah untuk memasukkannya ke dalam penjara. Dan penambahnya pula, Badawi mendakwa kawan lama Mahathir, Eric Chia, atas tuduhan jenayah penyelewengan.

Siapa lebih dipercayai - Nik Aziz atau Najib?

Siapa lebih dipercayai - Nik Aziz atau Najib?Untuk memahami isu hudud, kita perlu meneliti dahulu apa yang Islam ajarkan kepada kita tentang nilai kehidupan manusia.
Islam melihat kehidupan manusia sebagai kurniaan yang kudus dari Tuhan. Al-Quran telah berulang-ulang kali menekankan kesucian hidup. Kehidupan setiap insan tanpa mengira jantina, umur, bangsa atau agama wajar dihormati. Dalam ayat-ayat Al-Quran yang merujuk kepada kesucian hidup, istilah yang digunakan dalam bahasa Arab ialah nafs (jiwa,kehidupan); dan tidak ada perbezaan yang dibuat dalam jiwa yang muda atau tua, lelaki atau perempuan, Muslim atau bukan Islam.
"Jangan mengambil mana-mana kehidupan manusia, kehidupan (hayat) yang Allah telah mengisytiharkan sebagai suci - melainkan di dalam (mengejar) keadilan:  ini adalah Dia menyuruh kepada anda supaya  menggunakan sebab-musabab anda." Al-Quran Surah al An'am 6,151.

Penghakiman kes Altantuya yang 'tergantung' memburukkan sistem kehakiman

Penghakiman kes Altantuya yang 'tergantung' memburukkan sistem kehakimanKetidak upayaan sistem kehakiman Malaysia untuk membawa kesudahan kepada kes pembunuhan Altantuya adalah sangat memalukan dan menunjukkan keburukan yang terdapat dalam sistem kehakiman. Hakikat yang penghakiman untuk perbicaraan pembunuhan ini masih belum ditulis selepas 2 tahun pengumumannya dibuat adalah amat memalukan dan memberi tanggapan yang sangat buruk terhadap mahkamah undang-undang di Malaysia.
Sebagai permulaannya, hakim kes tersebut seharusnya sudah menulis penghakiman itu, ditanda tangani olehnya dan dihantar ke Mahkamah Persekutuan. Ini adalah selaras dengan seksyen 281 (b)(ii) Criminal Procedure Code (Act 593) yang memerlukan dokumen tersebut untuk diserahkan untuk membuat rayuan terhadap hukuman mati itu.

MCA's 'luscious babes' hit out at critics, demand apology

MCA's 'luscious babes' hit out at critics, demand apology Nicole Wong Siaw Ting, the deputy chief of MCA's recently-established Beliawanis or women youth wing, said she was "utterly disgusted and disappointed" with PKR's Gan Pei Nei and Lee Khai Loon for decsribing her division, which contains many pretty faces, as "flower vases".
Gan is the PKR women's vice chairman while Lee is the Youth information chief. Nicole was upset by their remarks which she claimed were "insensitive and degrading".
In particular, Nicole was upset by Lee's accusation that the young women who attended the MCA Youth’s AGM last weekend was due to monetary or materialistic benefits.
"It is very unbecoming of a youth leader to utter such remarks and make baseless assumptions about the background and motivation of women’s participation in politics," Nicole said in a statement.

Kecewa Pelajar Lepasan UM Nilam Puri Diketepikan Biasiswa JPA

Selepas tidak berjaya mendapat Program Ijazah Dalam Negara (PIDN) atau bahasa mudahnya biasiswa JPA saya rasa terpanggil dan terkesan dengan apa yang berlaku.
Bukan itu sahaja saya dimaklumkan bahasa semua kawan-kawan sebaya saya dari Asasi Universiti Malaya Nilam Puri tiada seorang pun yang mendapat tajaan dari badan tersebut bahkan junior-junior yang baru memasuki alam universiti turut mendapat nasib yang sama. Maka selepas berfikir panjang saya bertekad untuk pergi ke jabatan tersebut untuk mendapat penjelasan yang terperinci.
Maka tibalah waktu yang tunggu…
Pada pagi Jumaat saya bersama pak cik saya pun pergilah ke Bangunan JPA di Putrajaya. Walaupun tidak membuat apa-apa persediaan saya tetap perlu redah, bak kata orang nogori “biar bercacak koreh dan lombing putih kuning den tarik juo”.

Presiden PMIUM : Bajet 2012 Bajet P. Ramlee


"budak-budak tak boleh pegang duit banyak-banyak"

Petaling Jaya, 9 Okt : Bajet 2012 seolah-olah menggambarkan apa yang sebenarnya terkandung dalam pemikiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak seperti mana dialog dalam filem P Ramlee yang masyhur, “budak-budak tak boleh pegang duit banyak-banyak”.

Bajet 2012 : Peneroka dapat durian runtuh atau "bala"

KUALA LUMPUR, 9 Okt: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) bimbang "durian runtuh" yang dikatakan bakal diterima peneroka selepas penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (PGVH) di Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) menggelapkan masa depan mereka.

Penyenaraian yang akan dilakukan sebelum pertengahan 2012 ini dibimbangi akan menjejaskan ekuiti Bumiputera dalam Felda kerana ia membolehkan pelbagai syarikat besar melabur dalam institusi tanah yang dikuasai Orang Melayu itu.

Mengulas pengumuman tersebut, Presiden Anak, Mazlan Aliman berkata, penyenaraian tersebut hanya akan membuatkan nasib peneroka terumbang ambing kerana yang akan mendapat keuntungan besar melalui penyenarain itu ialah syarikat-syarikat besar.

"Kebimbangan kita mengenai perkara ini benar-benar menjadi kenyataan. Walapun ucapan Perdana Menteri terlalu pendek tapi bila (Najib) sebut FGVH akan disenaraikan dan kononnya peneroka mendapat "durian runtuh", ini bukan durian runtuh tapi "bala" yang akan diterima peneroka.

Najib won't dare hold GE-13 in Nov after Budget fails to excite

Najib won't dare hold GE-13 in Nov after Budget fails to excitePKR leaders do not expect Prime Minister Najib Razak to dissolve Parliament on Monday, pointing to the public's muted response to his Budget 2012 despite its array of unabashed cash enticements to "buy voters".
"Unlike in matured democracies, where the timing of the general election is fixed, here in Malaysia, it is completely up to the whim and fancy of the PM and his bedfellow, Rosmah Mansor. Pakatan Rakyat will stay on the alert but the signs are clear, they will cling on longer," PKR vice president and Johor chief Chua Jui Meng told Malaysia Chronicle.
Jui Meng was referring to Najib's wife Rosmah, who is well-known to play a very large role behind the scenes. Some even regard her as being the power behind the throne.

Pang Chaw Jangan Ugut Pas

PENDIRIAN Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong Pas, Hu Pang Chaw (foto) seperti mana dilaporkan oleh sebuah portal berita seakan menempati kebimbangan saya yang lama bersarang dihati, bahawa kehadiran kelab penyokong itu sesuatu yang tidak perlu diagung-agungkan sangat dan kemungkinan ia bakal mengudang masalah kepada Pas.
Entah kenapa saya kurang yakin dengan keikhlasan himpunan berkenaan yang terdiri dari bukan muslim untuk menyokong perjuangan Pas. Bagi saya adalah silap Pas membentuk sebuah sayap di namakan Dewan Himpunan Penyokong Pas dengan memberi ruang luas kepada mereka termasuk dapat mengambil bahagian dalam muktamar.
Sesetengah pemimpin Pas begitu ghairah untuk membuka pintu Pas kepada bukan Islam sehingga tidak dapat membaca tanda di hujung perjalanan. Hakikat bahawa iltizam dan azam di antara bukan muslim dengan orang muslim tetap ada perbezaan dan kepentingan yang tidak boleh dialpakan?
Fungsi dan peranan kelab itu sepatutnya dihadkan sebagai sebuah kelab seperti mana kelab penyokong pasukan bola sepak saja.

PRU 13 : Sokong Calon Yang Dipilih - DS Najib...walaupun mereka tak layak..!!!

KUALA LUMPUR, 9 Okt 2011 - Pengerusi Barisan Nasional, Datuk Seri Najib Tun Razak memberi peringatan kepada setiap parti komponen untuk menerima 'winnable candidate' yang telah ditentukan oleh kepimpinan tertinggi bagi pilihanraya umum kelak.

Nota Mudah Memahami Hukuman Hudud. - siri ketiga

Oleh Ust Nasrudin Hasan

Hukum Hudud di dalam Al Quran dan As Sunnah

11. Sebelum saya belayar jauh untuk menjawab pelbagai persoalan yang timbul di benak pemikiran masyarakat mengenai hukum hudud, eloklah sementara saya masih di dermaga perbincangan terlebih dahulu saya paparkan bentuk dan jumlah hukum Hudud yang telah didraf, digazet dan dilaksanakan lebih 1400 tahun yang lalu melalui dokumen induknya Al Quranul Kareem dan As Sunnah an Nabawiyah


12. Hukuman Hudud adalah suatu hukum yang tertakluk dengan 6 atau 7 jenis kesalahan dan jenayah. [ saya ringkaskan dari Kitab Mugni al Muhtaj karya Alimul Allamah Syeikh al Khatib asy Syarbaini rhm. dan Kitab Perlaksanaan Hukuman Hudud karya Sohibus Samahah Tuan Hj Said bin Hj Ibrahim mantan Mufti Negeri Sabah rhm. ]

Bantah Lynas : 'Himpunan 109' Di Taman Gelora Berjaya

Biar Pun Terdapat Tindakan 'Provokasi' Daripada Pihak Tertentu Yang Berusaha Menggagalkannya!

KUANTAN, 9 Okt - Orang ramai yang hadir ke Himpunan 109 di Taman Gelora dekat sini terkejut bila hampir 50 orang anggota polis dikerahkan berkawal pada program itu pagi tadi. Ramai yang tidak menyangkan pihak polis begitu prihatin mengawal keadaan yang langsung tidak mencemaskan dan mengganggu keselamatan itu sebenarnya. "Saya datang sejak awal pagi untuk sokong program ini. Pada awalnya keadaan terkawal dan acara dapat berjalan dengan lancar. Cuma sekitar jam 7.30 pagi, anggota polis dilihat menghampiri kawasan ini. Ia menakutkan kami yang datang ke sini untuk berhimpun secara aman. Apapun saya ucapkan tahniah kepada pihak polis kerana tidak melakukan apa-apa tindakan yang memudaratkan. Mereka hanya berkawal sahaja", kata seorang peserta himpunan dari Indera Mahkota.

HIMPUNAN BLOGGER RAKYAT JOHOR



Bersatu, Bergerak, Berjuang

Negeri Johor merupakan antara negeri sasaran utama Pakatan Rakyat untuk ditawan pada pilihan raya umum akan datang. Setiap parti dari Pakatan Rakyat (Keadilan, Pas dan DAP) telah melancarkan program gerak tawan negeri Johor melalui program berkala parti masing-masing.

NGO mahu semua program air, elektrik diaudit

fomca solid waste management 120707 piarapakaran subramaniamEkoran peruntukan terus memberangkangkan terhadap projek bekalan air dan tenaga, Ketua Audit Negara digesa melaksanakan audit keseluruhan bagi program itu di kawasan pedalaman dari tahun 2010 hingga kini bagi mengukur pencapaian

Kini terdapat aduan berhubung kekurangan penyelenggaraan yang antaranya memperlihat panel solar dilitupi dengan lumut, menurut NGO pemantau isu berkaitan air, tenaga dan alam sekitar.

"Penghuni-penghuni (orang asli dan orang kampung) pula tidak tahu apa yang patut dibuat kerana mereka tidak dilengkapi dengan kebolehan untuk menyelenggara alat-alat ini," kata Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER) S Piarapakaran (kanan).

Pandangan ilmuan Islam berkenaan Bajet 2012

9 Okt — Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani, Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w serta ahli keluarganya, sahabat dan seluruh umat yang menurutinya dalam kebaikan dan keimanan.
Kami sekumpulan ilmuan Islam dan pendakwah tanahair dengan ini sukacita untuk berkongsi sedikit respon kami terhadap bajet 2012 yang baru dibentangkan Jumaat. Dengan status sebahagian besar kami yang kerap diajukan soalan berkaitan kehidupan dari pelbagai aspek khususnya dalam bab agama, kami merasa tanggungjawab untuk menyumbang idea dan ilmu, justeru kami duduk mengadakan pertemuan di antara ilmuan dan beberapa pendakwah yang berkesempatan bagi membincangkan BAJET 2012 walau mengakui kami tidak mempunyai angka-angka lengkap dan terperinci berkait pembangunan ekonomi Negara. Pun begitu, itu tidaklah menghalang kami dari memberikan respon dari angka-angka dan cadangan yang termaktub di dalam buku bajet 2012.

Bantah Lynas : 2,000 hadiri 'himpunan' hijau Kuantan

109 kuantan green solidarity 091011 03Kira-kira 2,000 membanjiri pantai Taman Gelora, Kuantan bagi memberikan menyatakan bantahan terhadap pembinaan loji nadir bumi di Gebeng.

Dinamakan "Himpunan Hijau 109", penhimpunan itu dipendekkan oleh anggota polis yang menghalang penceremah membuat ucapan.

Permit berhimpun dalam program NGO alam sekitar itu ditarik balik malam tadi ekoran terdapat program khidmat negara.

Bagaimanapun pagi ini, mereka tetap berkumpula mulai jam 8.30 pagi di bawah pemerhatian kira-kira 50 anggota polis.

Orang ramai kelihatan enggan berganjak dan membina perisai manusia tetapi selepas ditolak polis polis mereka menjadi marah dan mula mengebu serta meneriakkan slogan "Hidup rakyat".

Ketua Polis Daerah Kuantan Mohd jasmani Yusof  bagaimanapun tetap menegaskan supaya orang ramai bersurai.

Han Tu Ya : GSC henti tayang filem Namewee Nasi Lemak 2.0

Poster mempromosikan filem Nasi Lemak 2.0
KUALA LUMPUR, 9 Okt — Golden Screen Cinemas (GSC), rangkaian pawagam terbesar negara ini telah memutuskan untuk menghentikan tayangan Nasi Lemak 2.0 arahan pembikin filem dan artis kontroversi Namewee. Tidak dapat dipastikan sama ada ia ada kaitan dengan siri kontroversi sejak kebelakangan, tetapi GSC dipetik akhbar tempatan berkata keputusan itu diambil ekoran keputusan Astro menyiarkan menerusi saluran Astro First.
Laporan New Sunday Times hari ini berkata, filem yang telah mencatatkan kutipan lebih RM4 juta setakat ini dihentikan penayangan sejak Jumaat lalu.
Menurut laporan itu, GSC juga menyiarkan permohonan maaf menerusi laman sosial Facebook memaklumkan bahawa mereka yang sudah membeli tiket boleh mendapatkan balik duit masing-masing.
“Bukan amalan GSC untuk menyiarkan mana-mana filem yang disiarkan serentak di mana-mana saluran filem berbayar yang lain,” kata mesej Facebook itu.
Seorang jurucakap dipetik akhbar itu berkata pihaknya menayangkan filem itu sejak lima minggu lalu.
Dalam satu kenyataan akhbar tiga minggu lalu, Namewee atau nama sebenarnya Wee Meng Chee bimbang Nasi Lemak 2.0 mungkin diharamkan ekoran demonstrasi membantah filem tersebut di Perak baru-baru ini.

Bersih: Diarah hadir tapi mahkamah tutup

BINTULU, 9 Okt: 18 mangsa tangkapan Bersih 2.0 di Bintulu pada 9 Julai lalu yang diarah hadir ke mahkamah hari ini kecewa apabila mendapati mahkamah hari ini tutup ekoran cuti hujung minggu.

Biarpun merasa hairan dengan tarikh yang diberikan, kesemua mereka hadir dan berkumpul di hadapan pintu pagar Kompleks Mahkamah Bintulu kira-kira jam 8.30 pagi ini kerana dimaklumkan akan didakwa pada jam 8.45 pagi.

Antara yang turut hadir adalah dikalangan AJK PAS Kawasan, Adun Kidurong Chiew Chiu Sing dan Adun Krian Ali Biju.

The Man Without A Plan

The Man Without A PlanHunting around for an apt description for Najib’s budget, we finally had to settle on ‘mindless’.  No one in the entire overstaffed Finance Ministry, or their inept leader, appears to have bothered to apply their mind to the serious challenges facing the nation. Outrageously, Najib has themed his budget as one for national transformation when it is anything but.
The issues unaddressed include:
Jobs
  • How will this budget help to create new jobs?
  • How many jobs will it create?
  • Will these jobs be in high wage sectors?
  • Will any jobs that are created only be for foreign nationals?

Kontroversi Tanah Melayu tidak pernah dijajah

Ismail Abu Bakar|

 Ramai rakyat Malaysia prihatin termasuk saya terkejut, terpinga-pinga , tertanya-tanya  dan ternganga-nganga kehairan apabila mendengar kenyataan Prof Zainal bahawa Tanah Melayu tidak pernah terjajah hanya di NAUNG, kecuali tiga Negeri-negeri Selat iaitu Singapura,Pulau Pinang dan Melaka. Prof Zainal juga telah menyatakan bahawa Tanah Melayu hanya dijajah semasa pemerintahan Jepun ,selepas  Jepun menyerah diri dan semasa Gagasan Malayan Union tahun 1946 sehingga awal tahun 1947.  Prof Zainal juga menambah bahawa dalam Perjanjian Pangkor 1874, tidak tercatat Tanah Melayu khususnya Perak akan dijajah penjarah Inggeris dan Perjanjian tersebut telah ditandatangan di Singapura!

Mengapa kau termenung......teringatkan tangannya yang lembut?.....


Kesian......hanya warga emas yang nak berjabat tangan dengannya.....dan bila dapat memegang tangannya, Mak-Cik-Mak Cik warga emas tu tak nak melepaskan tangan.

[sumber .]

Bajet 2012 : Meningkatkan lagi hutang rakyat

PM DS Najib Razak ternyata membentangkan bajet 2012 yang ternyata lebih kepada bajet untuk memancing pada pilihanraya. Ia berjumlah RM232.83b iaitu meliputi RM181.58b atau 78 peratus untuk perbelanjaan mengurus dan RM51.25b (22 peratus) untuk perbelanjaan pembangunan.

Ini menunjukkan peningkatan 11.5 peratus bagi perbelanjaan mengurus dan 4.1 peratus bagi pembangunan. Berasaskan bajet yang dibentang, ia adalah bajet defisit. Bajet yang dibentangkan juga menunjukkan bahawa setiap rakyat kini menanggung hutang RM14,000 seorang.

Yang jelas kedai 1Malaysia akan ditambah. Sebanyak 85 buah lagi akan dibuka dengan peruntukan RM400 juta. Nampak gaya Mydin juga yang akan untung. Manakala bekas tentera zaman darurat dulu pula untuk kali pertamanya bakal menerima sumbangan one off RM3,000, hasil “usaha” Timbalan Presiden Pas Mohamad Sabu.

Dr Asri ikuti program felo pelawat di OCIS


KUALA LUMPUR, 9 Okt — Bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin akan mengikuti program felo penyelidikan pelawat di Oxford Centre for Islamic Studies (OCIS) — yang membolehkan beliau memahami dan menjalankan kajian mengenai hubungan dunia Islam dan Barat.
Asri akan berada di pusat tersebut selama 10 bulan mulai hari ini di bawah program sarjana penyelidikan pelawat Chevening.
OCIS merupakan salah sebuah pusat di Universiti Oxford, ditubuhkan pada 1985, untuk menggalakkan kajian sarjana mengenai Islam dan dunia Islam. Pusat itu menyediakan ruang kepada dunia pengajian Barat dan Islam.
Asri, pensyarah Bahagian Pengajian Islam di Universiti Sains Malaysia ketika dihubungi tidak menjelaskan mengenai kajian khusus yang bakal dijalankan ketika berada di OCIS tetapi berkata, “akan menggunakan peluang yang diberikan dengan sebaik mungkin untuk mewujudkan persefahaman baik mengenai Islam dan dunia Islam.”

"Selesaikanlah Hutang-Hutang Ini Wahai Anakku!”

Oleh: al-bahanj

"Saya bukanlah seorang yang arif dalam hal ekonomi dan kewangan negara. Tetapi apabila membaca satu petikan akhbar tentang jumlah hutang negara kita mencecah RM437 bilion, saya tergambar generasi anak-anak saya nanti. Jumlah itu bukanlah kecil. Bukan RM437 ribu, bukan RM437 juta; tetapi RM437 bilion!!! RM 437,000,000,000.00!!!

Petikan berita yang dimaksudkan: