Isnin, 5 September 2011

Khairy Jamaluddin’s rage

SEPT 5 — Good on you, PAS.
PAS’s Mohamed Sabu played his hand correctly by declining to debate with Umno Youth’s Khairy Jamaluddin over the former’s alleged remarks on communism and the Bukit Kepong incident.
In rebuffing Khairy, Mat Sabu brought to surface the childish and petulant side of the leader of the Youth wing.
Khairy, in response to the rebuff, described the PAS number two as a coward and eunuch.
The Umno Youth Chief said on Twitter this evening: “That is what they elected as deputy president. That eunuch.”

Anwar dan anak perempuan nya Nuha menafikan spekulasi Nibong Tebal

Anwar dan anak perempuan nya Nuha menafikan spekulasi Nibong TebalPara pemimpin tertinggi PKR mengesahkan spekulasi yag dinanti-nanti bahawa Nurul Nuha, anak kedua pemimpin pembangkang anwar Ibrahim,akan mengambil alih kerusi PKR Nibong Tebal,Pulau Pinang dari Tan Tee Beng yang melompat parti pada pilihanraya umum ke13 akan datang yang dijangka berlangsung tidak lama lagi.
“Nuha  telah menolak cadangan pencalonan sebelum ini dengan alasan peribadi. Saya yakin Wan azizah dan anwr juga akan menolak. Malahan ,saya rasa Anwar telah memberikan penolakan dengan tegas pagi tadi” Naib president PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.
Anwar sendiri, melalui twitter pagi tadi memaklumkan bahawa Nuha,seorang pereka grafik, tidak berminat untuk kerja berprofil tinggi.tetapi ada khabar angin yang mengatakan yang ianya kerana  wanita muda berusia dua puluhan itu telah berkahwin.

Merdeka jadi sejarah Umno, rakyat hilang patriotik

BANDAR JENGKA, 5 Sept: Sejarah kemerdekaan negara telah ‘diumnokan’ berdasarkan cara kerajaan menyampaikan penceritaan sejarah kemerdekaan dengan hanya menonjolkan tokoh Umno.
Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, sepatutnya harus dibezakan antara perjuangan parti dengan perjuangan kemerdekaan negara.
“Sebab itu akibatnya dapat lihat kurangnya semangat patriotik di kalangan rakyat.
“Kerajaan dan media awam mesti jujur dengan fakta sejarah, pejuang-pejuang yang telah terkorban patut dihargai jasa mereka, bukannya dengan hanya menonjolkan peranan Umno.
“Sekarang ini hanya Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman yang ditonjolkan sebagai pejuang kemerdekaan. Tak disebutkan langsung perjuangan anak Melayu yang menentang penjajah Inggeris sehingga berkorban nyawa selain Umno.

Kasihilah ibu bapa, insyaAllah, Malaysia akan aman

Oleh: rozmal

"Mari kita ketepikan sejenak kisah Somalia dan Bukit Kepong. Kita tumpu isu ibu bapa yang sudah tua yang diabaikan oleh anak kandung mereka sendiri. Cakap memang senang, tapi nak jaga ibu bapa yang sudah tua bukannya senang. Jaga mereka sampai jangan tersentuh hati ibu bapa kita.

Dalam media sekarang terlalu banyak cerita mengenai anak yang mengabaikan ibu bapa mereka sendiri. Kurangkanlah cerita macam ni, banyakkanlah cerita anak-anak yang menjaga ibu bapa mereka dengan penuh kasih sayang. 

Sebenarnya 5 orang rakyat kita terkorban di Somalia

Oleh: rozmal

"Laporan saya sebelum ini mengatakan 3 orang rakyat kita telah syahid di Somalia tidak tepat faktanya. Sebenarnya sudah 5 orang rakyat kita telah terkorban di Somalia. Bagaimanakah nasib keluarga, isteri, anak-anak, ibu bapa empat orang lagi rakyat kita yang telah terkorban demi tugas dan negara ketika ini? Pasti parut lama mereka luka kembali dengan perkembangan semasa.

 

 
 
*****************
KILLED IN SOMALIA: A tragic effect of Malaysia's generosity
2011/09/03
 

Buang Skeptik, Pilih Ofensif.

Oleh: AntiKarat

"Mengikut pengamatan penulis, isu Bukit Kepong cetusan Mat Sabu telah mengambil alih isu SPR bersekongkol dengan JPN, tuntutan Bersih 2.0, isu cincin Rosmah dan lain-lain. Isu Bukit Kepong menenggelamkan isu-isu lain kerana kekuatan UMNO/BN  dan kelemahan PAS/PR. Kekuatan UMNO/BN dimaksudkan kepada keupayaan mereka mensensasikan sesuatu isu kerana mereka menguasai media massa yang mampu sampai hingga ke setiap ceruk desa tanpa sekatan masa. Kelemahan PAS/PR pula dimaksudkan kepada sikap bagai lembu dicucuk hidung iaitu ikut sahaja rentak dan isu pihak lawan sehingga rentak dan isu sendiri tenggelam punca.

Amalan di bulan Syawal

BULAN Syawal merupakan bulan kemenangan bagi mukmin yang berjaya menghidupkan Ramadan sebagaimana yang dikehendaki Allah SWT. Syawal juga merhttp://ponpesmahasiswa.com/wp-content/uploads/2011/08/puasa-enam-hari-bulan-syawal-image-300x225.jpgupakan roh bulan yang dipenuhi dengan keberkatan yang dituntut melakukan sunat dan amalan istimewa yang tidak terdapat pada bulan yang lain. Setiap amal yang dilakukan membawa kebaikan dan menambahkan keimanan kepada Allah SWT.

Beramal tidak berhenti dengan berakhir Ramadan

Oleh USTAZ ZAINUDIN HASHIM
TANGGAPAN kebanyakan orang Islam khususnya dalam negara kita, bahawa Ramahttp://1.bp.blogspot.com/-EjWR_2cfpMw/Ta5tSzjliZI/AAAAAAAAAHU/BLI18jzaL2s/s1600/1.jpgdan adalah bulan yang dipenuhi dengan musim pelbagai jenis amal ibadat, maka mereka akan melakukan dengan semaksimum mungkin tenaga, masa dan kesungguhan bagi mencapai pahala yang banyak.
Tenaga yang dikerahkan sepanjang Ramadan dengan keletihan beribadat puasa wajib di siangnya dan bertarawih pada malamnya dianggap berbaloi walaupun ia dilakukan tanpa disandarkan kepada ilmu, kefahaman dan makrifat yang boleh membantu seseorang Muslim itu meraih pahala yang besar di sisi Allah SWT.

Kisah wartawan dan sukarelawan

Oleh: MSK
Ada member mintak aku komen pasal kematian wartawan Bernama di Somalia. Aku tak pernah kerja sebagai wartawan, tapi setakat sukarelawan. Aku tak mau macam Najib…bila ditanya dia jawab “kalau tak mau jadi wartawan, duduk kat rumah" Hangpa tanya kat orang bengong, dapat la jawapan bengong.
Tugas wartawan lebih hebat dan mencabar dari sukarelawan. Sukarelawan yang tak suka perang..manakala wartawan suka perang sebab depa dapat berita. Sukarelawan buat kerja diam-diam dan tak perlu pengiktirafan. Yang mahukan pengiktirafan dan kemasyhuran ni orang politik. Tu pasai, apa yang berlaku terhadap rakyat kita di Somalia tu pasai keghairahan nak buat publisiti. Nak buat macam mana? Team yang pegi tu pun pasai kepentingan politik. Jadi, bila Aduka Taruna kata keselamatan Melayu terancam bila diberikan kepada Mamak…aku setuju sebab Mamak Merican ni nak publisiti saja.

Bakal menantu Rosmah anak saudara pemimpin Komunis!

SEBELUM ini telah didedahkan di MiLo SuaM satu laporan berita dari Portal Berita Kazakhstan tentang kes kehilangan Edgar Salduzi, 34 seorang ahli perniagaan terkenal negara tersebut, selepas bertengkar dengan bakal besan Rosmah Mansor (ipar kepada Presiden Kazakhstan)[Bakal besan Rosmah].

Tearful cat lovers bay for blood over hell ‘hotel’


A woman cries during the press conference over the Petknode pet hotel, at the Armada Hotel in Petaling Jaya, September 5, 2011.—Picture by Jack Ooi
PETALING JAYA, Sept 5 — Pet lovers here rallied behind owners of over 150 cats that were left starving, dehydrated and covered in their own waste for up to nine days over the Hari Raya break, calling for “real punishment” for the operators of a “pet hotel” service that also left up to 16 cats dead.

Bersih cries foul over allocations

The coalition wants a halt to the practice of distributing constitutency funds only to party representatives.

PETALING JAYA: Bersih 2.0 has branded the distribution of constituency funds to Barisan Nasional representatives on the ground of electibility as a crime against democracy.
A Chinese mainstream daily recently revealed that BN MPs were due to receive special allocations ranging from RM1 million to RM2.5 million for infrastructure enhancements, community activities and social welfare ahead of the next general election.
The report said allocations from Putrajaya were based on three categories – “white”, “grey” and “black” areas.
“White areas” referred to constituencies where BN was guaranteed a win and would receive up to RM2.5 million.

Of Tok Janggut and Umno's distortion of history to fool the less educated

Of Tok Janggut and Umno's distortion of history to fool the less educatedThe media is giving rapt attention to the world of truths and half-truths concerning who among others truly fought for Malaya’s freedom that eventually led to nation’s independence.
This stark perplexity is made even more shadowy when exploited by some disingenuous politicians to confidence trick the people. To the general populace, those who are out there to score brownie points in the game of politics is understandable. Politicians just have to, on purpose, dupe the less informed in our society by making a palatable feast out of a recent statement made by a popular politician on the unsung freedom fighters of Malaya during the Colonial rule.
The attack on that Bukit Kepong police station happened on 23rd February 1950. The policemen (with due respect to those who died in the incident and the bereaved family members) were then serving the British who colonised Malaya (1786-1957). It happened during a protracted hostility between the British and the people of Malaya at that time. The issue of who is the hero and who is the villain in a situation of this nature does not really merit exploitation by the media. In this case, only independent historians are able to take apart the morsel from the casing.

Recognising history would make Umno irrelevant

Describing PAS deputy president Mat Sabu as an 'Islamic communist' tells of Umno's deepest fear of historical truths.

Former premier Dr Mahathir Mohamad said Umno hasn’t got leadership. My take on that statement is that it is the damnest indictment on Prime Minsiter Najib Tun Razak’s leadership.
Umno is now reduced to the stature of a beggar – scrounging at the supposed faux pas committed by PAS deputy president Mat Sabu.
What has Mat Sabu actually said that caused so much consternation?
Mat Sabu mentioned the name of Mat Indera, the Batu Pahat Malay born in Peserai who led the attack on the police barrack at Bukit Kepong.

Video - The 9/11 Decade: The Image War

Video : Tensions rise over migrants in Libya

Video : Concerns over US intelligence reforms

Video : Program bual bicara Blogger dan Facebookers

Mewah makan

Oleh ROZAID A. RAHMAN
RAKYAT Malaysia memang suka menjamu orang. Ini adalah satu hakikat. Negara kita memang mewah dengan makanan dan ini dapat dilihat dalam majlis-majlis berbuka puasa yang dianjurkan sama ada oleh individu tertentu, syarikat, organisasi, jabatan dan kementerian untuk meraikan kedatangan bulan Ramadan.
Golongan yang ‘paling mewah’ pada waktu ini adalah anak-anak yatim kerana boleh dikatakan di mana-mana sahaja, mereka diraikan dengan jamuan berbuka puasa.

Misi Kemanusiaan : Berisiko tapi jangan Putus Asa

Oleh Nasrudin bin Hassan
 1. Al Faatihah .. semoga ruh Allahyarham Noramfaizul Mohd Nor tergolong dari kalanganhttp://www.mykmu.net/wp-content/uploads/cache/13010_trnsFeatured.jpg hamba Allah yang soleh dan diganjarkan pahala syahid. Inilah antara harga yang terpaksa dibayar dalam apa jua misi kemanusiaan yang dilancarkan. Tidak sewajarnya kita kecewa apalagi kesal terhadap apa yang berlaku tanpa saya menafikan bahawa segala kelemahan dan kekurangan penganjurnya perlu diatasi dan diperbaiki di masa - masa mendatang.

Reaksi Khoo Kay Kim undang banyak persoalan

Mohamed Hadi al-Majwi 
Saya tertarik untuk mengulas wawancara Berita Minggu bersama dengan tokoh sejarawan negara, Profesor Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim (KKK) yang disihttp://3.bp.blogspot.com/_i3KBsP5l_rg/SwkDTs9ZaBI/AAAAAAAAAb8/GLF2VXVeOBc/s1600/khoo.jpgarkan menerusi akhbar tersebut pada 4 September 2011.
Sudah tentulah tujuan utama wawancara tersebut ialah untuk membidas Timbalan Presiden Pas, Haji Mohamad Sabu (Mat Sabu) mengenai isu Mat Indera dan Bukit Kepong tetapi itu tidaklah menghairankan bagi akhbar yang menyokong parti pemerintah. 

Khairy Naik Melalui Batang Pisang

Oleh Mohd Sayuti Omar
KHAIRY Jamaluddin ketua pemuda yang tidak ditiktiraf oleh bekas Presiden Umnohttp://dyanwidyastanto.files.wordpress.com/2011/06/batang-pisang.jpg tetapi disanjung hebat oleh salah seorang peserta di Bualbicara dengan bloger dan facebooker di Balai Islam Khamis lalu di Kota Baru, semakin tidak ikhtiraf. Cabaran Khairy untuk berdebat dengan Mat Sabu berkenaan siapa hero kemerdekaan sebenar tidak dipedulikan oleh pemimpin Umno lain. 

PMIUM: Mahasiswa tidak pernah iktiraf jawatankuasa pemilih parlimen

Kami di peringkat PMIUM merasa terpanggil untuk melontarkan pandangan mengenai cadangan penubuhan Jawatankuasa Pemilih Parlimen baru-baru ini.  Jika benar kerajaan telus dalam usaha mereformasikan sistem Pilihanraya di Malaysia, kerajaan hanya perlu melaksanakan semua tuntutan bersama rakyat dalam himpunan BERSIH 2.0 pada Julai lalu melalui Suruhanjaya Pilihanraya.  Tindakan menubuhkan Jawatankuasa Khas Pemilih Parlimen seolah-olah meremehkan perjuangan rakyat melalui tuntutan BERSIH sedangkan tuntutan tersebut dibuat dengan penuh penelitian dan pertimbangan.

Wawasan 2020 semakin jauh meninggalkan kita

Senarionya seolah-olah kembali semula kepada keadaan sebagaimana yang berlaku dalam krisis ekonomi global tahun 2008.  Dalam keadaan di mana permintaan luar semakin menurun, negara Asia hanya boleh bergantung kepada permintaan dalaman untuk menyokong pertumbuhan ekonominya.  Seandainya negara Amerika-Eropah, dan ekonomi dunia mengalami kemelesetan sekali lagi, maka negara-negara Asia terpaksa menjana semula dasar pengembangan fiskal untuk menstabilkan permintaan dalam dan langkah pertumbuhan ekonomi dalam negara.

Video : Animal Welfare Group Press Conference

Mungkin dah sampai masa bendera Jalur Gemilang ditukar..!!

UmmiAnni tulis dalam blog dia:
Mogadishu - Kerajaan Somalia hari ini mengeluarkan laporan lengkap mengenai kematian jurugambar warga Malaysia yang diserang hendap.
 
Antara yang berada dalam laporan tersebut ialah kekeliruan kumpulan2 pejuang membezakan bendera Malaysia dengan Amerika Syarikat
 
"Kumpulan2 pejuang di Somalia tidak pernah dengar nama Malaysia. Dan sentimen anti Amerika (Syarikat), sangat tinggi di sini. Kami (kerajaan Somalia) sudah mengeluarkan garis panduan dan amaran mengenai sentimen anti Amerika Syarikat.

Tetapi pihak Malaysia berkeras mahu mempamerkan bendera Malaysia kerana misi ini adalah misi publisiti politik negara mereka." Jelas jurucakap kerajaan Somalia. - UmmiAnni.

Keistimewaan Rosmah Yang Tiada Pada Isteri PM Dulu-Dulu!!

Si rosmah ni memang meletup la ni..Dia ni dijadikan penyebab bakal jatuhnya rejim Umno pada PRU13 nanti.Menurut kaji selidik yang dibuat,Rosmah mansor Ataupun Bikmama  merupakan individu yang dibenci oleh golongan muda.ini mungkin disebabkan tabiat-tabiat buruk yang diamalkan olehnya serta berita-berita sensasi yang berkait rapat dengan dirinya.Tapi!!!Takkan kita nak tau yang buruk-buruk jaa...yang baiknya kita tinggai ini tak adil.Hangpa nak tau apa yang sempoinya Bikmama kita ni,Tengok kat bawah ni apa yang SK bawak dari blog Amenoworld..Banyak kelebihan Bikmama kita ni......

Pengundi hantu di Permatang Pauh

Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata terdapat pengundi hantu di kawasan parlimen Permatang Pauh yang disawakili beliau.
Beliau memberi contoh 83 pengundi berdaftar di bawah satu alamat kediaman yang sebenarnya hanya menempatkan empat penduduk di situ.
“Apabila KEADILAN mahu membantah penemuan (pengundi hantu), kami terpaksa membayar RM10 untuk mengesahkan setiap penama dan ini tidak masuk akal.
“Itulah sebabnya kita menekankan perkara pertama yang perlu diselesaikan segera oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) ialah membersihkan daftar pemilih,” katanya pada sambutan Aidilfitri anjuran KEADILAN Sabah semalam.
Anwar berkata isu pertambahan kerusi di Sabah bukan isu pokok yang patut dibincangkan kerana isu paling mendesak kini ialah daftar pemilih yang diguna pakai Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), kekal diragui.

Debat: Mat Sabu hanya mahu jumpa Muhyiddin, Khairy bidas bacul

G Manimaran dan Syed Mu’az Syed Putra

KUALA LUMPUR, 5 Sept – Selepas menolak cabaran Khairy Jamaluddin, Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berkata beliau hanya bersedia berdebat dengan Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung kenyataan kontroversi berkaitan dengan tragedi Bukit Kepong dan gesaan agar fakta sejarah diteliti semula.
Khairy, Ketua Pemuda Umno pula mengecam Mohamad sebagai seorang pemimpin politik “bacul dan tiada maruah” kerana tidak sanggup bertemu dengannya.
Dalam khidmat pesanan ringkas kepada The Malaysian Insider, Mohamad (gambar) yang lebih dikenali “Mat Sabu” berkata “Timbalan Presiden Umno, OK” – apabila ditanya sama ada bersedia berdebat dengan Muhyiddin yang juga anak jati Johor. Muhyiddin juga timbalan perdana menteri dan bekas menteri besar Johor.

DAP: Beribu-ribu pengundi tiada data di JPN, SPR

DAP Johor hari ini mendakwa, beribu-ribu pengundi dalam kawasan parlimen Ledang yang bukan sahaja tidak mempunyai data lengkap, malah tidak mempunyai apa-apa rekod dalam pengkalan data Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mahupun Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).
Jumlah itu termasuk 417 pengundi dengan nama yang didakwa tidak terdapat dalam pengkalan data JPN.
Masalah ini didedahkan dalam sidang media di Muar hari ini oleh ahli parlimen Bakri, Er Teck Hwa yang ditemani setiausaha DAP Johor, Tan Chen Choon dan ketua pemudanya Ee Chin Li.

PRU-13: Bersih kecam hanya MP BN diberi dana khas

KUALA LUMPUR, 5 Sept – Bersih 2.0 membidas Barisan Nasional (BN) sambil mendakwa perikatan itu secara tidak adil menyalurkan dana khas, hanya kepada kerusi-kerusi Parlimen dianggap putih tetapi mengabai bahagian-bahagian yang dikuasai pembangkang.
Gabungan bukan kerajaan yang menuntut pembaharuan pilihan raya ini berkata, rakyat Malaysia seharusnya perlu ada akses adil ke atas dana bahagian pilihan raya tanpa mengira latar belakang parti yang disokong.
“Bersih 2.0 mengecam ia (dana khas) sebagai satu jenayah ke atas demokrasi di mana dana bahagian pilihan raya diberikan kepada wakil-wakil BN berdasarkan pemilihan mereka,” kata gabungan itu dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Video: Crowds Chant Outside Mubarak Trial

Video : AJE's Sherine Tadros with an update on the chaos at the Mubarak trial

Video : Biar Pemuda PAS Berdepan Dengan Kahiry

Video - YB Chang Lih Kang: UMNO/BN tipu rakyat dan sudah tak boleh pakai!

Video : Pejuang Kemerdekaan dan Isu Mat Indera - Pandangan Riduan Mohamad Nor

Sabu's medical claims: 2 receipts, Umno showed only one

Sabu's medical claims: 2 receipts, Umno showed only one
KUALA LUMPUR - Penang Chief Minister Lim Guan Eng has rubbished accusations that PAS deputy president Mohamad Sabu pocketed over RM3,300 in excess medical claims made to Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang Sdn Bhd (PBAPP).
Pro-Umno blogs have alleged that Mohamad, who sits on the PBAPP board, put in a claim worth RM8,434.05 for his knee operation at KPJ Selangor Specialist Hospital in July despite being charged only RM5,060.54.
But Lim said today that the KPJ Selangor receipt being circulated online was only for hospitalisation and did not include a second half that showed Mohamad was also billed RM3,373.50 for specialist consultation and surgery.

Pemimpin LDP sibuk atau boikot rumah terbuka Musa Aman

Pemimpin LDP sibuk atau boikot rumah terbuka Musa AmanKOTA KINABALU - Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah Datuk Seri Salleh Tun Said Keruak hairan kenapa pemimpin-pemimpin kanan Parti Liberal Demokratik (LDP) tidak menghadiri Rumah Terbuka Aidilfitri Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman dan kabinet negeri di Kompleks Sukan Likas, baru-baru ini.
Katanya lebih menghairankan apabila pemimpin kanan parti itu dapat pula menghadiri rumah terbuka Aidilfitri di Istana Negeri dan rumah terbuka Naib Presiden Umno Datuk Seri Mohd Shafie Apdal yang jauh di Semporna, kemudian bersama-sama ke Papar menghadiri rumah terbuka Adun Pantai Manis Datuk Abdul Rahim Ismail
"Adakah mereka ini terlalu sibuk dengan komitmen lain atau sengaja boikot acara Ketua Menteri dan kerajaan negeri. Kalaulah sengaja boikot, ia sesuatu yang amat mendukacitakan kerana tidak memberi penghormatan kepada Ketua Menteri dan Kabinet Negeri," katanya.

Di masjid pakai jaket kalis peluru, zon perang pakai t shirt

Agaknya masjid di Kuala Lumpur ni lebih hebat zon perangnya daripada zon perang di Somalia. Hinggakan pergi masjid pun nak kena pakai jaket kalis peluru, sedangkan pergi zon perang di Somalia hanya dibekalkan t-shirt putih lengan panjang.

May 4th, 2011 - Ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah menjelaskan beliau memakai jaket kalis peluru ketika upacara mengambil sumpah laknat di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul Jumaat lalu. 

"

Desperation drives Najib to new lies, disgusted Perth students expose him

Desperation drives Najib to new lies, disgusted Perth students expose himIt is no longer any secret Prime Minister Najib Razak is in dire straits. He, his administration and UMNO party have been caught in lie after lie but they don't seem to have any intention to stop or it has become such an ingranied habit, they are no longer able to do so.
"They have become pathological liars - no cure," PKR MP for Gopeng Lee Boon Chye, a prominent doctor, told Malaysia Chronicle.
The latest incident involved Najib, who was caught sneaking out of the country for a quickie break in Perth Australia on Malaysia's National Day on August 31.
The PM did not make any announcement as he is required by protocol to do so but sadly for him, his plane - a Malaysian government jet - was spotted landing in the Australian airport.

Bas sekolah Malaysia makin maju, tahniah kerajaan BN

"Persekutuan Bas-bas Sekolah SeMalaysia (PBBSM) Kebangsaan menjangkakan 10,000 pengusaha bas sekolah di seluruh negara menutup operasi gara-gara kecewa karenah birokasi yang berlaku sejak pengurusannya diambil ahli Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

 Timbalan Pengerusinya, Mohd Rofik Mohd Yusof berkata, SPAD dan beberapa agensi terlibat secara langsung dengan pengangkutan awam sepatutnya lebih bersikap timbang rasa menyelesaikan masalah yang berlaku.  

Kanang anak Langkau dan Khairy

Oleh: bashery

"Beria2 benar Khairy ni nak tunjukkan semangat patriotik, mengambil kesempatan yg dihidangkan oleh Mat Sabu untuk mengiklankan semangat pemuda umno. Maka berebut2lah surat2 khabar arus perdana mencari Kanang anak Langkau yg bakal di usung oleh Khairy untuk roadshow2 yang diharap akan mencerahkan kembali bintang politiknya.

Presumptuous Khairy rushes for PAS debate but keeps avenue to chicken out

Presumptuous Khairy rushes for PAS debate but keeps avenue to chicken outIn his usual spotlight-grabbing style, UMNO Youth chief Khairy Jamaluddin has rushed to accept a challenge from PAS over the controversial Bukit Kepong incident, insisting that he would take on only Mat Sabu, the PAS deputy president, and no one else.
But the latest 'Communist ' onslaught against PAS is already starting to get unstuck, just like most its other plots like the JAIS-DUMC raid against the Pakatan Rakyat Selangor government and the Christian prime minister row against the DAP.
"It will backfire because UMNO is basing its allegation on falsehoods. They are twisting the historical facts to suit their own political motives, so how can it last unless the people are really so stupid. This time, UMNO has angered many established people in the Malay community. It has raked up bad memories for these groups who still remember how cruelly UMNO treated their families to win political power from the British," PKR vice president Chua Jui meng told Malaysia Chronicle.

Mengundi tanpa ‘X’

Uthaya Sankar SB

5 SEPT — Pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), tidak mustahil bahawa ramai yang akan keluar mengundi buat kali pertama — khususnya berikutan pengalaman 8 Mac 2008 dan insiden 9 Julai 2011.
Dalam hal ini, saya tidak sekadar merujuk kepada golongan belia yang baru mendaftar sebagai pemilih. Saya turut merujuk kepada kelompok yang sudah lama mendaftar tetapi memilih untuk tidak mengundi pada PRU dan Pilihan Raya Kecil (PRK) sebelum ini atas alasan peribadi.
Sewaktu menjadi pensyarah Pengajian Malaysia di beberapa kolej (1999-2007), saya sering mengingatkan pelajar saya mengenai hak mereka sebagai pemilih. Tentu sahaja saya tidak mahu generasi muda — apatah lagi bekas pelajar saya! — menjadi golongan yang tidak tahu mengenai pilihan raya dan hak mengundi.
Saya mengingatkan pelajar saya bahawa mereka berhak untuk mendaftar sebagai pemilih apabila mencapai umur 21 tahun; selagi tidak hilang kelayakan.

Padang Menora : Ucapan Penuh Mohamad Sabu tentang komunis

Transkrip ucapan Mohamad Sabu di Padang Menora , 21 Ogos 2011 yang dijadikan isu oleh media dan pemimpin Umno...

Assalamualaikum.
Alhamdulillahirobbil Alamin, Wassalatuwassalamu Ala Ambiya’i Walmursalin, Wa’ala Alihi Wasohbihi Ajma’in.
Yang Mulia Saudara Pengacara Majlis, Yang Amat Berhormat Ketua Menteri Pulau Pinang, Setiausaha Agung DAP yang baru meninggalkan majlis kita, Alfadhil Dato’ Dr Mahfoz Muhammad, Naib Ketua Dewan Ulama PAS, juga Pesuruhjaya PAS Negeri Johor, Ustaz Khalid Man Timbalan Pesurujaya, Seluruh Ahli-ahli Jawatankuasa Peringkat Perhubungan Negeri, Seluruh Jawatankuasa PAS Kawasan Tasik Gelugor, Seluruh Jawatankuasa Pemuda , Muslimat dan Seluruh  Alim Ulama , Rakan-rakan daripada Parti Keadilan, Para hadirin hadirat, Muslimin Muslimat yang dihormati sekalian.
Alhamdulillah, sekali lagi kita dapat bertemu pada malam ini, Insya ALLAH lepas raya ni boleh berdiri eloklah kot, aaaa….dah seminggu saya buang kerusi roda, sekarang dah boleh pakai tongkat… aa..jadi lepas raya ni  jadi Pak Maunlah , boleh buang tongkat…

Forum ‘Mat Indera – Pejuang atau Pengkhianat Kemerdekaan’

KUALA LUMPUR: Satu forum bertajuk ‘Mat Indera – Pejuang atau Pengkhianat Kemerdekaan’ akan diadakan di Dewan Perhimpunan Cina Selangor KLSCAH yang bertempat di Jalan Maharaja Lela, Kuala Lumpur pada 7 September ini.
Tiga ahli panel yang diundang untuk mengupas isu ini ialah Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dan ahli akademik Prof Dr Abdul Aziz Bari dan aktivis sosial Hishamudin Rais.
Forum yang terhad kepada 150 peserta terawal bakal berlangsung jam 8.15 malam hingga 10.30 malam bagi membincangkan mengenai tokoh seperti Mat Indera yang terlibat dalam serangan di rumah Pasung Bukit Kepong pada 1950.

Video: Rebels Wait for Final Attack

Video : Parti Komunis China Tetamu Kehormat Persidangan UMNO

Video : Inside Story - Ankara and Tel Aviv, collision course or path to progress?

Video : PBA Produces Receipts,accusers dumbfounded

Waris, penduduk kampung anggap Mat Indera penentang penjajah

Chegubard dua dari kanan berdiri bersama Pak Johan (berbaju Melayu)

KUALA LUMPUR: Ketua Cabang KEADILAN Rembau, Badrul Hisham Shaharin  menyifatkan Mat Indera sebagai tokoh yang berjaya menyatu-padukan pihak-pihak yang menentang penjajah British dan bukan pengkhianat negara.

Biar Pemuda PAS Berdepan Dengan Khairy - Suhaizan Kayat


SHAH ALAM 5 SEPTEMBER : Sebaik sahaja Ketua Pemuda Umno menyatakan kesanggupannya untuk berdebat mengenai kebenaran fakta sejarah kemerdekaan negara, kali ini Ketua Pemuda PAS Johor, Suhaizan Kayat pula menyatakan kesediaanya untuk berdebat dengan Kahiry Jamaluddin.

Suhaizan menegaskan, pemimpin tertinggi PAS seperti Timbalan Presiden PAS, Mohammad Sabu tidak perlu melayan cabaran Khairy sebaliknya cukup sekadar dirinya yang berdepan dengan Ahli Parlimen Rembau itu.

Arifin Zakaria dilantik Ketua Hakim Negara

KUALA LUMPUR, 5 Sept: Hakim Besar Malaya, Tan Sri Arifin Zakaria (gambar) dilantik sebagai Ketua Hakim Negara berkuat kuasa 12 September ini, menggantikan Tun Zaki Tun Azmi yang mencapai umur persaraan wajib 66 tahun pada tarikh berkenaan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pelantikan itu diperkenankan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin berdasarkan Fasal (1) Perkara 122B Perlembagaan Persekutuan, atas nasihat Perdana Menteri dan selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja, lapor Bernama.

Warganegara segera lebih bahaya dari Komunis

KUALA LUMPUR, 5 Sept: Memberikan hak warganegara kepada warga asing dan seterusnya mendaftarkan mereka sebagai pemilih adalah lebih bahaya dari pengganas Komunis, kata Salahudin Ayub.
"Kita nak beritahu kepada Umno BN, memberikan warganegara kepada warga asing dan mendaftarkan mereka sebagai pemilih lebih bahaya dari pengganas Komunis," kata Naib Presiden PAS itu kepada Harakahdaily.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata demikian sebagai membidas tindakan Umno BN yang menyerang Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu dalam isu Mat Indera.
Mohamad pada satu ceramahnya sebelum ini mendakwa Mat Indera sebagai pejuang sebenar menentang penjajah dengan menyerang British di rumah pasung Bukit Kepong.

PAS mahu terbit biografi Mat Indera

KUALA LUMPUR, 5 Sept — Polemik kenyataan Timbalan Presiden  PAS Mohamad Sabu yang didakwa mengagungkan komunis melangkah satu lagi tahap dengan parti Islam itu mahu menerbitkan biografi  Muhammad Ahmad Indera atau dikenali sebagai “Mat Indera”.
Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS Dr Ahmad Zuhdi Marzuki berkata, selepas disensasikan oleh akhbar Utusan Malaysia dan media-media perdana milik Umno nama Mat Indera mulai dikenali oleh orang ramai terutama golongan muda.
“Profil ringkas beliau mula terpapar di ruangan maya termasuklah dimuatkan dalam Wikipedia berbahasa Melayu. Ceramah Mohamad Sabu yang telah disensasikan ini, bukan sahaja telah mempopularkan nama Timbalan Presiden PAS tersebut, malah sejarah berkaitan dengan Mat Indera mula disoroti semula sehingga menuntut kepada satu kajian yang lebih mendalam tentang biografi beliau,” kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Mat Sabu bacul, kata Khairy

NONEKetua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin mendakwa Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu sebagai "bacul dan tiada maruah" apabila menyerahkan peranan berdebat dengannya berkaitan isu kemerdekaan kepada pihak lain.

"Yang pasti, saya sedar hari ini PAS pilih timbalan presiden yang bacul dan tiada maruah. Takut sebab salah.

"Tewas sebelum tempur," katanya.

Mohamad Sabu pagi ini berkata, beliau menyerahkan tugas kepada Pemuda PAS Johor untuk berdebat dengan Khairy (kiri) berhubung isu itu kerana kedua-dua sayap PAS dan Umno itu lebih sesuai berbuat demikian.

Karpal mahu peguam Shafee dikena tindakan hina mahkamah

KUALA LUMPUR, 5 Sept – Pengerusi DAP Karpal Singh mahu Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah dikenakan tindakan menghina mahkamah atas alasan peguam pro-Umno itu telah bercampur tangan dalam prosiding kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Karpal (gambar) menggesa Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah mengeluarkan notis tunjuk sebab ke atas Shafee agar menjelaskan “serangan terbuka yang tidak wajar” ke atas Anwar, yang membela diri dari kandang saksi akhir bulan lalu.
Anwar, bekas timbalan perdana menteri, kini mengetuai Pakatan Rakyat yang dianggotai tiga komponen termasuk DAP.

Pakatan: Mahkamah wajar panggil Shafee jelas kenyataan sentuh kes Anwar

KUALA LUMPUR, 5 Sept — Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat mahu Mahkamah Tinggi yang mendengar kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim memanggil peguam Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah berhubung dakwaan bahawa beliau berkonspirasi dengan pentadbiran Najib untuk memusnahkan imej Ketua Pembangkang itu. Beberapa wakil rakyat memberitahu The Malaysian Insider, mahkamah perlu menentukan sama ada peguam terkenal itu telah mengadakan pertemuan dengan ketua-ketua media bersama kakitangan Pejabat Perdana Menteri berhubung liputan media kes berprofil tinggi itu.
“Ini mencetuskan keraguan berhubung prosiding kes dan mahkamah seharusnya memanggil Shafee untuk membuat penjelasan demi memastikan kewibawaan perbicaraan,” kata Naib Presiden Datuk Mahfuz Omar.

PAS cadang keluarga mangsa Bkt Kepong tuntut pampasan

KUALA LUMPUR, 5 Sept: PAS mencadangkan agar semua keluarga anggota polis yang mati semasa mempertahankan rumah pasong Bukit Kepong pada tahun 1950 menuntut pampasan daripada kerajaan British.

Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu berkata, pihaknya sedia untuk mendapatkan peguam yang sesuai untuk membuat tuntutan pampasan itu.

"Saya telah ditemui oleh seorang peguam yang juga ahli PAS yang sedia memberikan khidmat itu dan yakin boleh membuatnya berdasarkan beberapa kes sebelum ini," kata beliau kepada Harakahdaily.
(Mohamad menunjukkan buku yang mencerita kesah Mat Indera sebagai hero Johor)

Jepun Telah Memberi Kemerdekaan Kepada Malaya Dan Indonesia Sebelum Mereka Tewas.



Bolehkah mereka dianggap sebagai wira atau pun sebagai barua British.
 
Ini gambar semasa Malaya masih dijajah dan melayu sebagai penjaga 'Kerbau Balau'

Nampaknya kali ini gua akan menulis tentang sejarah sejak isu Mat Sabu mengangkat Mat Indera sebagai wira. Kerana isu ini, semua penyelewengan Umno akan terbongkar sikit demi sedikit tentang perkara yang berlaku di zaman penjajahan British. Para sejarahwan-sejarahwan yang menjadi pencacai Umno terpaksa membuka kembali buku-buku sejarah mereka untuk mempertahankan segala penyelewengan Umno terhadap sejarah. Gua masih ingat kata-kata guru sejarah gua pada era 70 an dulu yang menyatakan bahawa mata pelajaran sejarah telah diolah mengikut selera penjajah British. Lu baca sini...

Bersih nama Mat Indera, keluarga hargai PAS

KUALA LUMPUR, 5 Sept: Keluarga Mat Indera mengucapkan terima kasih kepada PAS kerana bersusah payah membersihkan nama allahyarham.
Adiknya, Johan Shah menyatakan demikian di dalam sistem mesej singkat (SMS) kepada Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu yang bertemunya dan keluarga terdekat Mat Indera di Muar, pagi tadi.
Ini adalah mesej adik Mat Indera kepada Mohamad Sabu yang dihantar pula Timbalan Presiden PAS itu kepada media.
"Assalamualikum... kami bagi pehak keluarga allahyarham Mat Indra mengucapkan berbanyak T Kaseh kpd semua ajk pusat Pas kerana bersusah payah utk membersehkan nama abang saya yang selama ini amat saya tuggu2kan. semoga Allah memberikan segakla kemudahan amin.. Hidup Pas"