Khamis, 25 Ogos 2011

Video : Qari muda Iran di Kelantan

Video: 7.0 Magnitude Quake Shakes Peru

Video: Hurricane Irene Pounds Bahamas

Video: Irene Pummels Bahamas Leaving Damage

Video : Mustahil Sperma Dikesan Selepas 8 Jam

Hari hari Ahir Saekor Najib

Hishamuddin Rais 

Lapan tuntutan Bersih masih menunggu jawapan. Satu demi satu bahan bukti tentang penyelewengan dipaparkan kepada umum. Satu demi satu penipuan di buktikan kepada khalayak umum. Semua ini adalah hasil politik jalan raya. Inilah buktinya bahawa politik jalan raya berjaya membawa perubahan. Tunjuk perasaan 9 Julai 2011 dahulu adalah satu dialektika yang telah mengubah lanskap politik negara kita.

Dialektika iailah hukum semula jadi alam ini. Hukum alam ini lahir dari kontradiksi. Kontradiksi ini wujud disekeliling kita. Semua wujudiah dihadapan mata kita ini wujud dengan kontradiksi. Hanya kita kurang sedar akan kewujudan kontradiksi ini. Ini kerana kontradiksi tidak dapat dipegang atau dilihat tetapi boleh dianalisa untuk difahami. Tidak memahami kontradiksi bermakna tidak memahami bagaimana dunia dan alam ini bergerak.

Chinatown vs MRT: Where is Kong Cho Ha hiding his face?

Chinatown vs MRT: Where is Kong Cho Ha hiding his face?Who is MCA trying to kid in the controversial acquisition of Petaling “Chinatown” Street land for the construction of the Klang Valley Mass Rapid Transit (KVMRT)?
The scandal-tainted president Dr Chua Soi Lek had on Wednesday (Aug 24, 2011) proudly announced and promised that the 31 landowners on Kuala Lumpur’s Jalan Sultan would be able to hold on to their property — after the government agreed to reinforce their buildings — and return upon completion of the tunnelling beneath their shops.
In less than 24 hours, Land Public Transport Commission (SPAD) chairman Syed Hamid Albar said the compulsory acquisition of the Jalan Sultan lots — where the KVMRT would run underground — was necessary because under land law, landowners also owned the land that lies below ground.

Adakah Najib masih mengawal atau ia adalah tempoh terakhir sebagai PM?

Adakah Najib masih mengawal atau ia adalah tempoh terakhir sebagai PM?Siapakah yang mentadbir negara? Bukankah ianya Najib? Sesiapa terdapat apa-apa idea? Kita tahu ada cakap-cakap bahawa masa Najib hampir tamat. Jumlah kontroversi di sekelilingnya seolah-olah telah memuncak ke tahap sehingga Mufti Negeri telah menyertai dan mengutuk kerajaan Najib sebagai lemah, tidak amanah dan penuh dengan rasuah.
Ketua komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad juga mendakwa bahawa Timbalan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin telah mengambil alih pentadbiran Malaysia dari bosnya Najib Razak, dan apabila isu Jawatankuasa Pilihan Parlimen semakin panas. Najib telah berjanji pentadbiran beliau akan menunggu hasil dari PSC sebelum menjadualkan pilihan raya yang baru. Tetapi hanya beberapa hari selepas diumumkan, dia kembali pada kata-katanya dan kenyataan terkini berhubung perkara itu adalah bahawa pilihanraya boleh diadakan pada bila-bila masa dari sekarang.

Kisah dan hukum pada musim raya

Oleh Profesor Madya Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin

Sepanjang Ramadhan sehingga kini Syawal, berbagai soalan dihantar kepada saya berkaitan dengan hukam-hakam itu dan ini. Saya sering katakan, pada asasnya Islam begitu luas dalam soal kehidupan umum atau muamalat, tetapi ketat dalam soal ibadah.
 Ertinya, dalam soal kehidupan Islam membuka pintu keharusan, atau keizinan seluas-luasnya sehinggalah adanya dalil dari al-Quran atau Sunnah yang melarangnya. Jika dikaitkan dengan hariraya, maka soalan berhubung dengan hukum menghantar kad raya, atau email raya, membuat ketupat dan rendang, dodol dan lemang, atau kena pakai baju melayu atau jubah dan seumpamanya adakah bid’ah atau dibolehkan?

Sejuta jawatan kosong akan ditawarkan kepada PATI....rakyat Malaysia melopong...!!!

Sebanyak sejuta jawatan kosong akan ditawarkan kepada pendatang tanpa izin (PATI) yang mendaftar di bawah proses pemutihan iaitu Program Penyelesaian Menyeluruh Pekerja/Pendatang Tanpa Izin (6P) sekiranya rakyat tempatan tidak mengisi kekosongan tersebut.
Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Datuk Alwi Ibrahim berkata jawatan kosong tersebut berdasarkan kepada apa yang disenaraikan oleh beberapa kementerian.
“Jawatan kosong yang ada ialah  Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri menyenaraikan jumlah jawatan kosong paling tinggi iaitu 275,723 kekosongan diikuti Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (237,700) dan  Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (220,000).

PATI dari Indonesia pendaftar tertinggi program 6P

KUALA LUMPUR 25 Ogos – Sejumlah 1,002,736 rekod biometrik warga
Indonesia telah didaftarkan, sekaligus mengekalkan negara tersebut sebagai pendahulu atau 46 peratus daripada 2,222,636 jumlah keseluruhan warga asing yang didaftarkan setakat 8.30 pagi ini.
Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN), Datuk Alwi Ibrahim berkata daripada jumlah keseluruhan warga Indonesia yang berdaftar, seramai 610,328 atau 61 peratus adalah Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) yang didaftarkan menerusi Program 6P, manakala selebihnya adalah pekerja sah yang pendaftarannya akan diteruskan sehingga hujung tahun ini.

Susah Kalau Nasihat Ulama Pun Tak Dengar

A Kadir Jasin

RAMAI pembahas beranggapan saya rapat dengan pemerintah sampai boleh jumpa dan bagi nasihat pada bila-bila masa.

Tak betul, lebih-lebih lagi selepas saya berhenti daripada menjadi Ketua Pengarang Kumpulan New Straits Times Press pada tahun 2000 dan menulis atau bercakap dengan agak kritikal mengenainya.

Saya tidak peduli dengan layanan itu, cuma kalau ada peluang dan kalau boleh bantu, saya nak bantu. Tapi kalau mereka tak mahu, tak apa. Saya tulis dan saya cakap.

Kalau nasihat atau pandangan saya tidak dipedulikan, itu tak menghairankan, tapi bila nasihat ulama terkemuka macam Mufti Perak, Harussani Zakaria (Tan Sri) pun mereka tak endah, susah sikit nak cakap.

Anwar berjaya menjerat musuhnya

oleh : Mohamed Hanipa Maidin

Ramai juga yang minta komen saya tentang pendirian Anwar memilih untuk membela dirinya melalui keterangan tidak bersumpah. Saya rasa elok juga saya berkongsi pendapat mengenai pendirian Anwar tersebut.

Saya akui awalnya saya juga agak terkejut dengan pendirian Anwar tersebut. Namun setelah mengikuti keterangannya tersebut saya harus akui bahawa tindakan Anwar amat amat bijak. Saya percaya pendirian itu dibuat dengan perkiraan yang mendalam dengan mengambil kira sejak awal lagi perbicaraan Anwar dilihat melanggar norma-norma atau piawaian perbicaraan yang adil . Memberi keterangan dengan tidak bersumpah sudah tentu merupakan opsyen yang terbaik untuk Anwar dalam kondisi sebegitu.

Azmil tampil beri keterangan


azmilPETALING JAYA - Azmil Mustafa, bekas pelakon yang kini menjadi pendakwah bebas, tampil memberi keterangan kepada pihak polis selepas didakwa mengkafirkan kerajaan dan mengecam sistem pemerintahan sekarang dalam satu ceramah yang diadakannya di sebuah masjid di Subang baru-baru ini.
“Saya sudah beri keterangan seperti yang diminta dan semuanya sudah selesai,” ujarnya.
Beliau pergi ke Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling setelah dihubungi pihak polis untuk memberi keterangan berhubung ceramahnya di Masjid An-Nur, Kampung Melayu Subang, minggu lalu.
Azmil berkata, sekiranya dijemput, beliau akan terus menyampaikan ceramah di masjid-masjid.

Gerakan kiri kemerdekaan: Sejarah yang dikaburkan.

PETALING JAYA: Ketika negara kita sedang bersiap sedia untuk menyambut ulang tahun kemerdekaan yang ke-54 tidak berapa lama sahaja lagi, generasi muda negara ini masih kurang didedahkan dengan ‘sejarah yang dikaburkan’ di dalam lipatan sejarah.

Tatkala menjelang 31 Ogos saban tahun kita akan diperingatkan akan jasa dan pengorbanan Bapa Kemerdekaan, Allahyarham Tunku Abdul Rahman dan juga beberapa nama lain yang turut berusaha untuk mencapai kememerdekaan negara.

The sad story of MAS


SAKMONGKOL AK47
Were these the reasons to disembowel MAS in the first place? (1) MAS suffers leadership problem. (2) it can’t handle rising fuel costs. (2) MAS is caught in the traditionally weakest business period. Are we being led to believe that these 3 what? Parameters? variables? are only unique to MAS?
Then perhaps MAS should look for alternative fuels since it is suggestive that ONLY MAS operates on expensive fuels, other airlines are not. Two, find ways to make the business period nontraditional. Replace leadership at all levels.

Haram Jadah Betul.......Woooiiii....!!!!


Puak2 umPORno nih mana tau halal haram, nak tunjuk simpati atau prihatin pun tengok kiri kanan sama woooiiiii...!!!! Dato kat atas tu mesti dah lama tak meraba betis tuuuu... asal ada kesempatan, balun jelah.... amacam Dato... ada gebu kaaaaa.... halus kaaaa... ada syioooookkk... kaaaaa.... hahahaha...!!!!

Bodoh punya orang umPORno....!!!! Eeeeeeeeeee........

klik sini.

Dr M: Only little bit of corruption, cronyism in NEP, without it Bumis can't survive

Dr M: Only little bit of corruption, cronyism in NEP, without it Bumis can't surviveThe New Economic Policy has been denigrated by opposition politicians including Dato Seri Anwar Ibrahim until it seems to be the worse policy ever conceived and implemented in Malaysia.
While Ramon Navaratnam blames the NEP as being the cause of foreign investors not coming to Malaysia, Anwar has condemned it for the abuses and corruption involved in its implementation.
Anwar loudly proclaims that the NEP benefits only the cronies of the Government and that the contracts, Approval Permits and licenses given out under the NEP involve corruption. He makes it sound as if the NEP did not benefit the Malays and other Bumiputera at all.
Only some of the AP receipients know the government leaders
While it must be admitted that a few of the recipients of APs, contracts and licenses may know the leaders of Government or are members of UMNO, and that there may be corruption involved in some cases but the charge is not warranted because in most cases the benefits of the NEP has been enjoyed by almost every Malay and Bumiputera. In fact indirectly and in some cases directly it has benefited the non-Bumiputera as well.

Balik raya berbekalkan juadah media alternatif



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan

"Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu
jalan yang jahat yang membawa kerosakan." - Maksud Ayat al-Quran Surah al-Israa': 32BEGITU gegak gempitanya media alternatif termasuk laman portal Malaysiakini, Harakahdaily; akhbar cetak seperti Suara Keadilan dan Harakah; blog dan media baru terkini seperti Facebook, membicarakan isu kepincangan SPR dan kewarganegaraan; namun ‘keributan’ itu kelihatan tidak dipedulikan langsung orang kampung.

Kemiskinan perlu segera ditangani


kemiskinanSebuah hadis Rasulullah saw menyebut bahawa: “Hampir sahaja kemiskinan berubah menjadi kekufuran”. Saya sengaja membawa perkara ini apabila membaca dua laporan akhbar yang berbeza pagi ini.

Pertama tentang cadangan kerajaan untuk memperkenalkan langkah-langkah membantu mereka yang berpendapatan kurang dari RM3,000 sebulan di dalam Bajet akan datang. Presiden CUEPACS dipetik menyebut bahawa ramai kakitangan awam terpaksa melakukan kerja sampingan bagi menampung kehidupan masing-masing akibat kenaikan kos hidup yang tinggi.

Hadi Awang, Nurul Izzah Calon Paling Popular Ganti Anwar


hadiUNDIAN yang dilakukan oleh pembaca sebuah portal berita iaiatu mynewshub.my sejak beberapa hari lalu mendapati bahawa Presiden PAS, Dato’ Seri Hadi Awang adalah calon paling sesuai untuk menggantikan Dato’ Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Pembangkang yang baru sekiranya Dato’ Seri Anwar kalah dalam perbicaraan kes fitnah 2 dan dipenjarakan.
Sebanyak 23.41% pembaca telah memilih anak Dato’ Seri Anwar, Nurul Izzah sebagai calon paling popular di belakang Dato’ Seri Hadi Awang.    Simpati dijangka menjadi faktor utama pembaca mengundi Nurul Izzah memandangkan apa yang dilaluinya dan keluarganya.
Keputusan ini mengejutkan kita kerana sebelum ini  banyak yang meramalkan Ku Li akan menjadi calon pilihan selepas tersebarnya berita pemimpin Pakatan Rakyat telah bertemu dengan pemimpin veteran UMNO itu untuk menawarkan jawatan berkenaan.
Sehingga artikel in iditulis, Dato’ Seri Hadi Awang telah menerima 52.16% undian sementara Timbalan Presiden PKR yang dilihat sebagai calon paling layak menggantikan Anwar, iaitu saudara Azmin Ali, hanya mendapat 6.11% undi.

Ajaib! Saiful mengadu tak berak sejak seminggu!


LELAKI jambu yang menuduh Dato Sri Anwar Ibrahim meliwatnya, Saiful Bukhari Azlan terus menjadi bahan lawak jenaka politik Malaysia dalam perbicaraan yang berlangsung di mahkamah.

Saiful Bukhari Azlan yang tampil dengan imej tanda alim di dahinya (tanda hitam di dahi kesan sujud) sebelum ini mengadu tidak berak selama 2 hari demi menyelamatkan bukti air mani di dalam duburnya.
Kali ini Utusan Malaysia melaporkan, Saiful Bukhari tidak berak selama seminggu. Bukan itu sahaja Saiful dikatakan mengalami sakit di bahagian dubur. [Utusan]

Woi PERKASA, Najib pinggir Melayu lah!

WarkahDaily – Laporan The Malaysian Insider (TMI) kelmarin menyebut kerajaan Najib telah melantik tiga lagi sebagai anggota Dewan Negara bergelar senator.

Ketiga-tiga senator itu ialah pengerusi MIC Petaling Jaya Selatan, V Subramaniam, yang diterima semula oleh Datuk G Palanivel selepas dipecat oleh kepimpinan Datuk Seri S Samy Vellu tahun lalu.

Selain Subramaniam, ketua Wanita MIC Selangor, S Bagiam dan Pengerusi Parti Progresif Penduduk Melaka, Datuk Chiw Tiang Chai turut dilantik sebagai anggota Dewan Negara.

Dipetik dari TMI, upacara itu disempurnakan di hadapan Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Abu Zahar Ujang. Baca seterusnya di sini.

Peguam Anwar dakwa Kajian DNA di Malaysia tidak Diikhtiraf.

KUALA LUMPUR 25 Ogos ─ Pihak Peguambela Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertikaikan  tahap keupayaan Jabatan Kimia Kerajaan dalam mengendalikan analisis DNA.
Jabatan Kimia Negara yang jika benar tidak mencapai tahap standard antarabangsa maka ianya tidak lagi releven digunakan sebagai bahan kajian bukti Mahkamah.
Barisan Peguambela Anwar turut menjelaskan kepada pihak hakim bahawa  dokumen-dokumen menunjukkan makmal kerajaan itu, yang terletak di Petaling Jaya, didakwa mereka belum lagi menerima tauliah American Society of Crime Lab Directors (ASCLD).

Ketua SPR akui dakwat kekal kurang bermasalah daripada biometrik

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, Abdul Aziz Yusof akhirnya mengakui bahawa penggunaan dakwat kekal untuk mengelakkan pertindihan pengundian adalah kurang bermasalah daripada menggunakan sistem biometrik yang kompleks dan mahal
Menurut Aziz, walaupun biometrik boleh kelihatan seperti "sistem yang sempurna" dalam teori, terdapat kelemahan di dalamnya, yang telah ditunjukkan oleh penganjur Bersih, pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat dan ahli-ahli masyarakat sivil yang lain.
Ketua SPR itu juga mengakui bahawa sistem biometrik boleh juga rosak pada hari mengundi itu sendiri, yang boleh menyebabkan masalah kepada kerajaan,

'Selamat Hari Raya Peliwat 2,0' dan 'Keadilan untuk Saiful: Teka daripada siapa?

'Selamat Hari Raya Peliwat 2,0' dan 'Keadilan untuk Saiful: Teka daripada siapa?Sekumpulan kira-kira 40 lelaki mengadakan bantahan mini yang bising terhadap Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim berhampiran hadapan pintu masuk ke kompleks mahkamah Jalan Duta pada hari Khamis.
Para penunjuk perasaan memegang sepanduk untuk menyokong pengadu kes liwat Saiful Bukhari Azlan, dengan perkataan 'Justice for Saiful ( Keadilan untuk Saiful )’ dan juga ‘Selamat Hari Raya Peliwat 2.0' '. Kebanyakannya berpakaian baju-T kuning, kumpulan itu juga menjeritkan slogan anti-Anwar.
Ia tidak sukar untuk menduga bahawa ini adalah satu lagi kumpulan yang berkait dengan UMNO untuk menyerang Anwar, yang kepimpinan tertinggi parti itu takut kerana pengaruh yang lalu ke atas pengundi Melayu dan peluang yang tinggi bahawa masyarakat akan sekali lagi memihak kepadanya. Saiful adalah seorang pekerja parti PKR apabila beliau mendakwa serangan seksual itu, tetapi sebelum itu dia adalah seorang ketua pelajar UNMO dan ayahnya adalah seorang pemimpin UMNO.

Bimbang Melayu KL 'hilang', PAS anjur konvensyen

pas to sue felcra 250811 press conference panellistsPAS akan menganjurkan konvensyen membincangkan isu tanah dan perumahan Kuala Lumpur ekoran kebimbangan golongan Melayu diasak pembangunan hingga terpaksa berhijrah keluar.

Pengerusi lajnah tanah dan pembangunan Wilayah PAS Mazlan Aliman (bawah, berbaju hijau) berkata, program itu dirancang atas kesedaran orang Melayu mahu kedudukan mereka terpelihara di samping pembangunan berterusan.

"Di kampung-kampung tradisi besar seperti Kampung Baru dan Padang Balang (di Gombak), pemaju berlumba-lumba untuk dapatkannya.

Laksanakan tuntutan Bersih 2.0 untuk perbaiki sistem pilihan raya

KUALA LUMPUR, 25 OGOS – Penubuhan Jawatankuasa Pemilih Parlimen (PSC) yang masih diragukan fungsinya tidak akan memberi apa-apa makna jika lapan tuntutan Bersih 2.0 tidak dilaksanakan.
“Jika kerajaan tidak menerima cadangan dan mengakui pula tiada kecacatan dalam pilihan raya, maka apa gunanya penubuhan PSC?” kata Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang.
Beliau turut mengingatkan Barisan Nasional supaya tidak menggunakan PSC sebagai alasan untuk mengalih pandangan atau melambat-lambatkan reformasi pilihan raya agar rakyat lupa.
Beliau berkata demikian dalam sidang media Pakatan Rakyat di ibu pejabat PAS di sini semalam yang turut dihadiri Ketua Pembangkang Parlimen Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu.

Daftar pemilih SPR: Askar berumur 111 tahun masih berkhidmat dalam tentera





KUALA LUMPUR, 25 OGOS – Keajaiban dalam daftar pemilih undi semakin menjadi-jadi dengan penemuan 21 orang pengundi berlainan kaum tinggal di sebuah kedai, seorang askar dengan dua isteri yang nama mereka sama, seorang askar berumur 111 tahun yang masih lagi berkhidmat dalam tentera dan seorang wanita yang lahir dua kali pada abad yang lepas.

UMNO terdesak hingga tersedak

Oleh Muhammad Zir

25 OGOS – Sudah terbukti, demi mengekalkan kuasa walau pun semakin tidak disenangi rakyat, UMNO sanggup melakukan apa sahaja tanpa mengira halal haram atau dosa pahala, apa lagi peduli dengan undang-undang ciptaannya sendiri.
Umum sudah tahu tentang manipulasi sistem pilihan raya, tentang warga asing dijadikan pengundi, tentang isu perkauman dan keagamaan yang sempit dibangkitkan untuk menakut-nakutkan rakyat.
Fitnah yang semakin menjadi-jadi berleluasa di seluruh negara termasuk melalui lidah rasmi UMNO Utusan Malaysia dan media massa yang di bawah telunjuk UMNO-Barisan Nasional.
Paling teruk menjadi mangsa fitnah adalah negeri-negeri di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat – Kedah, Pulau Pinang, Kelantan dan Selangor.

Penyakit UMNO - Penyakit dalaman

Jika kita timbang-timbang saudara harus percaya bahawa Najib merupakan Perdana Menteri dan Pengerusi BN yang paling banyak masalah yang kian hari kian bertambah tanpa sedikit pun tanda-tanda ia akan berkurangan.

Oleh kerana terlalu banyak masalah yang di hadapinya tanpa sebarang penyelesaiannya maka Najib tiada pilihan selain dari mengakui bahawa beliau sedang menghadapi krisis kepimpinan yang amat serius dalam sejarah kepimpinan negara kita sejak merdeka.

Sesungguhnya Najib tidak sepatutnya menghadapi masalah ini kerana beliau mempunyai Ahli Majlis Teringgi UMNO yang sepatutnya membantu beliau. Dalam keadaan sekaranglah sepatutnya mereka-mereka yang ada di dalam Majlis Tertinggi UMNO serta Ahli-Ahli Jemaah Kabinet beliau bersama-sama memikul tanggungjawab dalam erti kata ‘tanggungjawab bersama’.

MAHATHIR TOLAK NASIHAT MUFTI

Selepas 13 tahun melihat penyelewengan dan kerakusan pemimpin Umno kenapa pendirian Mufti Perak ini masih tak berubah?   

Mufti Perak Tan Sri Dr Harussani Zakaria berkata beliau pernah nasihatkan Mahathir - jangan pecat Anwar,  jangan buat tuduhan liwat terhadap Anwar.  Tetapi Mahathir degil ! Mahathir tolak mentah-mentah !

Pak Lah yang menggantikan Tun Mahathir menerima nasib malang apabila tersangat sukar baginya untuk memulih dan membersihkan Umno yang sudah terlalu kotor.

Apabila Dato’ Seri Najib mengambilalih Perdana Menteri dari Pak Lah,  keadaan makin bertambah parah kerana Najib mewarisi tabiat buruk Mahathir. Pemimpin dari keturunan darah bangsawan ini cuma zahir saja nampak hebat, realitinya beliau seorang pengecut!  pembohong, tidak ikhlas, tiada jatidiri, dan tiada wawasan kemana bangsa Malaysia nak dibawa.

Muhyiddin Wajib Lawan Najib.

Oleh: mohdnoorawang

"Gadaffi regim tua tumbang, selepas berkuasa selama 40 tahun dengan zalim dan rakus, Libya pula ditawan oleh pemberontak rakyat Libya yang ditaja dan kerjasama tentera NATO/PBB. LARI DARI MULUT HARIMAU MASUK ATAU DITELAN MULUT SINGA SERTS DIROBEK MULUT BUAYA, NASIB RAKYAT LIBYA.Malaysia hampir sama fenomenanya. Hanya gaya dan trendnya sahaja berbeza. Rata rata rakyat Malaysia khasnya kaum UMNOapco mahu perubahan kuasa dan ketua kepemimpinan yang baru, wajah baru. UMNO perlu menukar ketuanya.

Anwar: Malaysia must brace for an economic slowdown

Anwar: Malaysia must brace for an economic slowdownKUALA LUMPUR - Datuk Seri Anwar Ibrahim has warned Najib’s administration to be efficient as the prospect of a double-dip recession in the United States and Europe is likely to hamper Malaysia’s export-driven economy.
The opposition leader told the The Wall Street Journal in an interview today that Putrajaya must build up budget surpluses to buffer itself from a volatile global economy.
“That’s what we did during my time as finance minister: We built up the reserves and we were able to withstand the shock a lot better as a result,” the former deputy prime minister said of his time in charge of the Treasury between 1991 and 1998.

Lima tentera Malaysia jadi perompak, Panglima ATM jawab

"Minggu ini kita dikejutkan dengan berita seorang askar berpangkat staf sarjan telah ditembak mati oleh spesukan anggota polis dalam satu kes cubaan rompakan di sebuah kafe siber berhampiran ibu negara. Manakala rakannya juga seorang tentera yang cedera telah ditahan. Seterusnya polis telah menahan tiga orang lagi saspek berkaitan kes tersebut yang juga merupakan anggota tentera.

Apa sudah jadi dengan Angkatan Tentera Malaysia? Panglima ATM harus membuat kenyataan mengenai isu ini.
Jangan anggap kes ini terpencil hanya 0.003 peratus yang terlibat jika diambil kira jumlah anggota tetap, simpanan dan para 170,000 orang semuanya. 

Kiub ais punca keracunan, pelajar maut selepas buka puasa

Liow berkata siasatan terperinci masih dijalankan. — Foto fail
PUTRAJAYA, 25 Ogos — Laporan awal mendapati kiub ais merupakan punca keracunan makanan yang menyebabkan seorang pelajar berusia 11 tahun meninggal dunia selepas menikmati juadah berbuka puasa yang dibeli di sebuah bazar Ramadan di Klang awal bulan ini.

21 pengundi berbeza bangsa dalam sebuah kedai

KUALA LUMPUR, 25 Ogos: Keraguan daftar pemilih terus dibongkar apabila terbaru, DAP menemui bukti 21 orang pengundi berlainan kaum tinggal di sebuah kedai.
Selain penemuan itu, mereka juga menjumpai seorang anggota tentera berumur 111 tahun tetapi masih lagi berkhidmat dalam tentera, seorang anggota dengan dua isteri yang nama mereka sama, dan seorang wanita yang lahir dua kali pada abad yang lepas.

Keganjilan yang bersifat penyelewengan dan penipuan ini telah didedahkan oleh  Ketua Pemuda DAP Kebangsaan Anthony Loke dalam satu sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau seperti dipetik Roketkini berkata, DAP telah menemui 21 nama daripada beberapa keluarga Cina dan India yang berdaftar sebagai tinggal di sebuah kedai yang dijadikan pusat khidmat tidak rasmi seorang pemimpin MCA di Negeri Sembilan.

Kedai itu yang beralamat di A11-2 Metrix Medan Jalan Manikawasagan, Seremban mempunyai 10 pengundi Cina dan 11 India.

Ibu tunggal mendakwa diserbu polis bertopeng dan bersenjata

RANTAU PANJANG, 25 Ogos: Seorang armalah bagaikan bermimpi apabila rumahnya di sini tiba-tiba diserbu sekumpulan lelaki bersenjata kira-kira jam 8.30 pagi semalam.
Pintu rumahnya ditendang kumpulan lelaki terbabit yang datang tanpa diundang.
Lebih parah lagi dakwa Noraisiah Che Ghani, 40 salah seorang lelaki bertopeng lengkap bersenjata itu menendang di bahagian perutnya sehingga terduduk.
”Kesannya saya mengalami sakit di bahagian pinggang dan perut sehingga sekarang. Ketika kejadian saya sedang tidur di ruang tamu tiba-tiba terperanjat mendengar bunyi kenderaan yang kuat di halaman rumah.
“Sebaik sahaja bangun dua anggota polis bertopeng menendang pintu rumah dan tendangan terkena perut sehingga saya terduduk.

Kes liwat Anwar: Profil DNA lelaki Y tercemar, kata pakar Australia

Oleh Debra Chong

KUALA LUMPUR, 25 Ogos — Pakar dari Australia memberitahu mahkamah hari ini bahawa seorang saintis telah melakukan kesilapan ketika mengendalikan ujian profil DNA yang pihak pendakwa telah gunakan untuk mengaitkan tuduhan liwat ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini.
Dr Brian McDonald, saksi keempat pasukan pembela berkata, ahli kimia kerajaan Nor Aidora Saedon telah melakukan kesilapan besar dalam kiraan pada ujiannya sehingga menyebabkan Anwar telah diputuskan sebagai “lelaki Y”, profil DNA yang didakwa ditemui pada dubur pengadu Mohd Saiful Bukhari Azlan.
“Apa yang anda ada ialah campuran profil. Beliau melaporkannya sebagai satu prodil tunggal,” kata Dr McDonald di Mahkamah Tinggi hari ini.

Harapan Komuniti: Dialog dengan Jawatankuasa Pendengaran Selangor ‘baik’


Wakil dari Harapan Komuniti tiba di pejabat Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim untuk mengambil bahagian dalam pertemuan Jawatankuasa Pendengaran mengenai tindakan Jais awal bulan ini. — Foto oleh Choo Choy May
SHAH ALAM, 25 Ogos — Pertubuhan bukan kerajaan Harapan Komuniti hari ini berkata pertemuan dengan Jawatankuasa Pendengaran kerajaan negeri Selangor berhubung kontroversi pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas sebuah gereja awal bulan ini berjalan dengan “baik.”

JAIS: Lewat siasat sebab saksi enggan kerjasama

azlanJabatan Agama Islam Malaysia (JAIS) menjelaskan, kelewatan melengkapkan siasatan berhubung isu Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) kerana terdapat saksi yang enggan memberikan kerjasama.
“Bagaimanapun tindakan sedang diambil melalui proses undang-undang agar kenyataan saksi dalam kes ini direkodkan,” kata pengarah jabatan itu Marzuki Hussin.

Marzuki memberi jaminan akan menuduh mana-mana pihak sekiranya cukup keterangan yang menepati keperluan intipati seksyen kesalahan yang disiasat.

JAIS juga, katanya, boleh mengambil tindakan lain bersesuaian dengan hasil penyiasatan.

Undi pos: DAP timbulkan 'isteri klon' pula

dap claims wives clone voters 250811DAP hari ini mendakwa, parti itu berjaya menemui rekod dua orang pengundi wanita yang didaftarkan sebagai undi pos – dengan nama yang sama dan juga berkahwin dengan seorang anggota tentera lelaki yang sama.
Anehnya, kedua-dua wanita bernama Khadijah Husin itu berdaftar di alamat yang sama dan juga mempunyai tarikh lahir yang sama, menurut rekod di pengkalan data Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).
Kedua-duanya wanita tersebut, seorang daripadanya sembilan tahun lebih tua, dilahirkan pada 20 Februari dan nombor kad pengenalan mereka pula hanya mempunyai perbezaan pada satu digit.
Wanita berkenaan didaftarkan sebagai pengundi pos mengikut pasangan mereka, seorang anggota tentera bernama Nor Hisham Md Darus.

Aussie DNA expert says local scientist could have ‘killed’ someone


KUALA LUMPUR, Aug 25 — Government scientist Dr Seah Lay Hong would have lost her job if she worked in Australia, a foreign DNA expert told Datuk Seri Anwar Ibrahim’s sodomy trial today.
Consultant molecular geneticist Dr Brian McDonald told the High Court that Dr Seah’s casual attitude in learning that two containers holding DNA samples that were likely mislabelled and doing nothing about it was a “sackable offence”.
Dr Seah is the government’s DNA expert who had allegedly told the court to give the benefit of the doubt when questions were raised over the dates on two containers holding DNA samples sent to her for analysis.

Sekadar bertanya, tegaskah Umno perangi murtad?

Oleh: Mat Zain Mat Isa
Tidak sepatutnya ada mana-mana pihak yang berfikiran waras tergamak mempertikaikan pendirian tegas PAS dalam mempertahankan akidah Islam. Sebagai sehttp://1.bp.blogspot.com/__J2G4HF-iDQ/SSQr_dWJQ3I/AAAAAAAABLc/5Ic0_KgmJDE/s320/murtad.jpgbuah parti yang meletakkan Islam sebagai dasar dan secara terbuka mencatatkan tujuan penubuhannya ialah untuk mempertahankan kesucian Islam, adalah tidak munasabah jika dikatakan PAS tidak peka atau tidak mengambil berat sebarang isu membabitkan akidah.

PAS : Mana satu? Parlimen atau Dun?

JIka calon itu bertanding untuk kerusi Parlimen, beliau tidak boleh bertanding kerusi Dun dan begitulah sebaliknya.
PETALING JAYA: PAS Melaka memutuskan bahawa bakal calonnya hanya dibenarkan memilih satu kerusi sahaja untuk bertanding dalam pilihan raya umum (PRU) ke 13 – Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (Dun).
“JIka calon itu bertanding untuk kerusi Parlimen, beliau tidak boleh bertanding kerusi Dun dan begitulah sebaliknya.
“Dalam PRU 2008, beberapa calon PAS Melaka telah bertanding dua kerusi – Parlimen dan Dun. Malangnya mereka semua kalah,” kata Ketua Penerangannya Kamaruddin Sidek kepada FMT hari ini.
Namun kali ini katanya, lebih ramai calon muda akan diletakkan oleh PAS dalam PRU yang dijangka di adakan pada penghujung tahun ini.

Utusan Melayu, Utusan Malaysia, Utusan UMNO...

Baru-baru ini Berita Harian cuba mengapi-apikan isu agama yang kononnya masjid-masjid di Pulau Pinang disekat dan dinafikan hak untuk menggunakan pembesar suara pada waktu subuh.  Berita tersebut disertakan juga wawancara dengan Naib Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi.  Mengikut Ahmad Zahid, "Perkara itu berlaku kerana kerajaan yang memerintah negeri berkenaan adalah parti yang langsung tidak sensitif terhadap isu-isu agama Islam".

Ahaaks : Kami tidak kejar menjadi calon ...tapi calon kejar Puteri UMNO

Kami tidak kejar menjadi calon - Puteri UMNOKOTA BAHARU - Pergerakan Puteri UMNO sama sekali tidak mengejar untuk disandarkan sebagai calon pada pilihan raya umum akan datang sebaliknya mahu bekerja keras bagi memastikan kemenangan Barisan Nasional (BN) yang menjadi keutamaan sayap UMNO itu, kata Naib Ketuanya, Shahanim Mohd Yusof.

Beliau berkata, hak memutuskan siapa untuk menjadi calon adalah hak mutlak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang lebih mengetahui siapa yang berhak untuk dicalonkan demi memastikan kemenangan BN itu.

Is Najib still in control of the country or are these his final months as PM?

Is Najib still in control of the country or are these his final months as PM?Who is running the country? Isnt it Najib anymore? Has anyone any idea? We know there is talk that Najib’s time is almost up. The amount of controversy surrounding him seems to have peaked to such levels that a State Mufti has even joined in to condemn Najib’s government as weak, lacking trust and full of corruption.
PKR communications chief Nik Nazmi Nik Ahmad also alleges that Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin has taken over the administration of Malaysia from his boss Najib Razak, as the row over a Parliamentary Select Committee heats up. Najib had pledged his administration would wait for the outcome from the PSC before calling for fresh elections. But just days after announcing it, he went back on his word and his latest statement on the matter is that polls can be held any time from now.

EC chief finally concedes indelible ink less problematic than biometrics

EC chief finally concedes indelible ink less problematic than biometricsElection Commission chairman Abdul Aziz Yusof has finally conceded that the use of indelible ink to avoid voting duplication is less problematic than using a complex and costly biometric system.
According to Aziz, while biometrics may seem the “perfect system” in theory, there were loopholes in practice, which has been pointed out by Bersih organisers, Pakatan Rakyat leaders and other members of civil society.
The EC chief also admitted that a biometric system could also malfunction on voting day itself, which could leave both government, opposition and citizens in a quandry. Apart from that, biometrics was “very expensive” in comparison with indelible ink and required at least seven months' lead time.

Hindraf fail notis gugur pertuduhan 54 aktivis ‘Interlok’

S Jayathas dalam permohonannya pagi tadi berkata dakwaan yang dikenakan terhadap mereka itu tidak sah dan bersifat 'mala fide' (berniat jahat).
KUALA LUMPUR: Pertubuhan Hindraf Makkal Sakthi (Hindraf) hari ini memfailkan permohonan agar 54 aktivisnya yang didakwa mahkamah terlibat dengan perhimpunan protes novel Interlok digugurkan.
Permohonan itu difailkan wakilnya S Jayathas melalui Tetuan Kumar Hashimah & Co di Mahkamah Tinggi di sini pagi tadi.
Beliau menamakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai responden pertama dan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail sebagai responden kedua.
Kesemua 54 aktivis terbabit ditahan pada Februari lalu dan didakwa di Mahkamah Majistret Selayang, Ipoh, Seremban dan Jalan Duta melakukan kesalahan di bawah Seksyen 43 Akta Pertubuhan 1966 (Akta 335) iaitu menganggotai pertubuhan yang menyalahi undang- undang iaitu Hindraf.

Ahaaks : CM post will not go to Umno, says Gerakan

Teng dismisses claim that his party and MCA would submissively hand over the chief minister's post if BN wins Penang and Umno demanded it.
GEORGE TOWN: If Barisan Nasional recaptures Penang in the next general election, the chief minister would not be from Umno, said Gerakan state chairman Dr Teng Hock Nan.
“This was the assurance given by Umno,” he said, referring to state Umno chief Zainal Abidin Osman’s statement that the party wil not stake a claim for the post if BN regains state power.
Speaking at a press conference here today, Teng said Umno president Najib Tun Razak and his deputy Muhyiddin Yassin have also indicated this.
He rubbished suggestions that Umno would secure the chief minister’s post as a political ploy by the DAP and others to confuse Penang people.

Reformasi segera atau BERSIH 3.0

Pemuda PAS menyokong pimpinan Pakatan Rakyat yang bertegas tidak akan menyertai jawatankuasa khas parlimen yang dibentuk kerajaan kerana ia sekadar gimik politik perdana menteri semata-mata.

Bagi Pemuda PAS penubuhan jawatankuasa yang tidak tertakluk dengan tarikh pilihan raya umum ke- 13 tidak akan membawa apa-apa makna terhadap sistem pilihan raya yang sedang dibualkan sekarang.

Pemuda PAS mahukan kerajaan konsisten terhadap semua lapan tuntutan BERSIH dan tidak bersikap retorik dalam menghadapi kemarahan rakyat.

Asri: Janda Muslim ditahan Jais tak murtad, rujuk gereja kerana ‘desakan hidup’


Asri berkata beliau menyaksikan wanita tersebut menunaikan solat tarawih. — Foto fail
KUALA LUMPUR, 25 Ogos — Salah seorang daripada 12 hadirin beragama Islam pada majlis makan malam di sebuah gereja yang diserbu Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) awal bulan ini menegaskan, dia tidak pernah murtad. Sebaliknya, dia seorang janda mendapatkan bantuan dihulurkan dengan ikhlas oleh gereja ekoran “desakan hidup.”

SPR : 'Parti dakwa senarai kotor tapi cuba daftar si mati'

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Yusof hari ini mengesahkan bahawa kira-kira separuh daripada mereka yang cuba untuk mendaftar sebagai pengundi, adalah tidak layak.

Malah, menurutnya, parti-parti politik yang sering mengadu daftar pemilih kotor, cuba untuk mendaftar "orang mati, orang bawah umur dan penduduk tetap".

"Parti-parti politik ini sepatutnya menapis terlebih dahulu orang yang mereka cuba daftar," katanya.

Pemuda PAS tolak undi pos luar negara

KUALA LUMPUR, 25 Ogos: Dewan Pemuda PAS Malaysia menolak keras cadangan yang dikemukakan oleh SPR untuk meminda peraturan pilihanraya bagi membolehkan rakyat Malaysia yang berada di luar negara mengundi secara pos.

Cadangan tersebut jelas tindakan yang bercanggah dengan desakan PAS dan Pakatan Rakyat yang mahukan SPR mereformasi undi pos, bukannya menambahkan lagi jumlahnya.

Pengerusi Lajnah Pemulihan Demokrasi dan Mobilisasi Dewan Pemuda PAS Malaysia, Suhaizan Kaiat menegaskan, pihaknya amat kesal dengan cadangan SPR itu kerana ia jelas bertentangan dengan hasrat rakyat yang mahukan SPR melaksanakan pilihanraya di negara ini dengan bersih dan adil.

Menurut beliau, untuk membolehkan pilihanraya dilasanakan dengan bersih dan adil, antara desakan yang dibuat oleh rakyat terhadap SPR termasuk menerusi himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu di Kuala Lumpur termasuklah manambah baik undi pos.