Ahad, 21 Ogos 2011

Video : Renung Sejenak Ramadhan Di Somalia

Video : Terangkan fisabilillah

Video : Forum Anak Muda & Demokrasi (part 3)

Tahniah : Polis Mampu Buat Kerja...Tidak ada tangan ghaib kacau..!!

Simbah asid: Lelaki serang Mohd Rafie direman lima hari

KUALA LUMPUR, 21 Ogos — Seorang lelaki yang ditahan petang semalam berhubung kes simbah asid ke atas seorang pemuda di Wisma Bumi Raya, Jalan Raja Laut, di sini 8 Ogos lepas, direman lima hari bermula hari ini.

PM Malaysia patutnya lebih cerdik dari ni...

Sebelum ni Najib Razak, Perdana Menteri merangkap Presiden Umno merangkap Presiden Barisan Nasional masa mencadangkan Jawatankuasa Terpilih Parlimen Mengenai Pembaharuan Pilihan Raya dilaporkan berkata:
"Saya dah kata dan saya ulang sekali lagi, saya dan anggota-anggota kabinet tidak rela menjadi perdana menteri dan menteri tanpa sokongan daripada rakyat. Kami hanya akan tubuh kerajaan sekiranya terbukti rakyat benar-benar memilih kerajaan Barisan Nasional.

"Inilah yang saya nak sampaikan bahawa jangan ada sesiapa yang salah anggap bahawa kita tidak menginginkan proses yang bersih dalam memilih kerajaan," katanya. - mStar.

Wanita godam 23 laman web hina Nabi

DAMMAM: Seorang wanita Alkhobar yang kini menuntut di Amerika Syarikat dipuji kerana mengambil inisiatif memusnahkan 23 laman web Denmark yang menghina Nabi Muhammad SAW, lapor akhbar Madinah kelmarin.

Nouf Rashid memberitahu akhbar berbahasa Arab itu yang beliau menggodam laman web Denmark itu yang mempunyai rujukan kartun Rasulullah bersama laman web lain yang kandungannya turut diragui menurut pandangannya.
Gadis itu berkata beliau turut memusnahkan sejumlah laman web lucah dan menggodam sistem komputer lelaki muda yang cuba menggugut gadis dengan mengancam menyiarkan gambar peribadi mereka.

Suasana keimanan di rumah




 Rumah, selalu memiliki daya tarik dan pesona bagi pemiliknya. Antara senang dan susah, antara bahagia dan sengsara bercampur layaknya gula dan kopi yang larut dalam segelas air panas, gula yang manis memberikan keseimbangan rasa pada kopi yang pahit. Begitulah sunnatullah itu terjadi, ketika kita menemukan keinginan-keinginan kita bertembung dengan realiti yang terjadi, akan ada hati yang gundah, akan ada hati yang gelisah. Namun kegundahan dan kegelisahan itu di suatu waktu akan mendewasakan kehidupan kita, akan membesarkan hati kita untuk tetap mengais hikmah dari peristiwa kehidupan yang kita alami.

Pemancung Kepala Termasyur Arab Saudi

MAKKAH - Namanya Abdallah bin Said al-Bishi. Ia mewarisi profesi ayahnya sebagai algojo pancung bagi terpidana mati di Arab Saudi. Boleh dibilang ia merupakan algojo paling masyhur. Stasiun televisi dari Libanon, LBC TV, pernah menyiarkan wawancara khusus dengan Abdallah pada 4 November 2006.

Algojo seperti Abdallah inilah yang bertugas mencabut nyawa terpidana mati, termasuk Ruyati binti Satubi, yang dipancung Sabtu pekan lalu. Jumlahnya memang tidak diketahui pasti, setidaknya ada enam algojo yang ditunjuk Pemerintah Arab Saudi. Abdallah ditempatkan untuk Kota Mekkah.

Kenaikan harga: Putrajaya kaji bantu rakyat pendapatan bawah RM3,000

IPOH, 21 Ogos — Kerajaan mengarahkan Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) agar mengkaji langkah membantu golongan berpendapatan di bawah paras RM3,000 untuk berdepan masalah kenaikan harga barang dan perkhidmatan.
Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata keputusan itu diambil pada perbincangan Kabinet baru-baru ini, yang berpendapat satu mekanisme perlu diwujudkan bagi membantu golongan tersebut.
“Sehingga kini Pemandu sedang memperincikan kajian ini untuk dirumuskan dalam satu pangkalan data menerusi sebuah makmal khusus yang ditubuhkan bagi tujuan ini,” katanya dipetik Bernama Online.

Ada Batu (Rocky) Dalam Selimut


http://img64.imageshack.us/img64/3269/morningbru.jpgBy next month Rocky will have his new news blog set up. Operating from an office in a nice KL suburb, Rocky will be ably assisted by his side kick Shamsul Akmar Musa Kamal. But the really interesting thing is who is backing his new venture financially.
By catoutofbag
Some people in PMO have been wondering why PM has been acting weird lately. Is it because of pressure from Bersih? Is he worried about elections? Maybe. But the real reasons are that history has a way of repeating itself.
In 2006 and 2007 a certain Batu by the name of Rocky aka Datuk Ahirudin Atan made his move against that sleepyhead PM Pak Lah. Being asleep Pak Lah had no idea what was happening.

I’m sorry, Najib, it was the AG and IGP

Yes, Rocky, my friend, I will certainly apologise if I had erred. But in the case of my Statutory Declaration it was the AG and IGP who erred. And this error of theirs distorted what actually happened. So THEY should apologise to Najib and Rosmah. In fact, they should also apologise to me for arresting and charging me for something I did not do just so that they need not admit their mistake and apologise to Najib and Rosmah. 


Raja Petra Kamarudin

Let it not be said that Raja Petra Bin Raja Kamarudin is not man enough to apologise for any mistake he may have made.
So far, most of the articles I have written and allegations I have made have proven to be correct. So, I will not apologise for those, of course.
No doubt, some are yet to be proven. Nevertheless, history has shown that what I have written is always proven to be fact in the end. It may take a couple of years or maybe even ten years. But in the end what I said is always proven as fact.

Perbanyakkan program kerohanian bukan perbanyakkan pembelian KALISTER !

Oleh: tokpepijat

"Dalam keadaan Si Hishamudin sepupu Najib dan IGPIsmail sekonyong-konyong bekerja keras menafikan keganasan anggota polis dalam perhimpunan BERSIH, tiba-tiba meletup khabar yang tidak enak didengar tentang aksi "hebat" anak buahnya yang merompak warga Bangladesh.

Berikut beberapa fakta menarik yang boleh dibuat renungan :

Video : Najib Harus Fokus Kebajikan Rakyat

Video :Reformasi Pilihan Raya Hanya Suruhanjaya Diraja Langkah Terbaik

Video Guan Eng : PSC cuma sandiwara BN

Video : Forum Anak Muda & Demokrasi (part 2)

Video : Forum Anak Muda & Demokrasi (part 1)

Video : Solat wajib berimam solat sunat

Video : Solat lihat mushaf, doa ketika berbuka & qiyamulail

Video : Dosakah tidak berzakat pada pemerintah

Video : Qunut dalam witr & Lailatulqadar

Video : Tidak berzakat kepada pemerintah

UMNO@APCO Bukan Pembela Islam...Tapi Pengacau, Perosak Agama.

Demonstrasi di Pulau Pinang.
Inilah dia Islam daripada mereka yang mendakwa penyokong kuat UMNOAPCO yang kononnya menjadi barisan hadapan dalam membela Islam. Sungguh jauh bezanya dikau dengan ISLAM yang sebenar. Mengapa terjadi begini.??  

Apakah dgn duit seratus dua engkau lupa diri.?  Sanggup engkau mencacai Agama Islammu.  Solat belum tentu kau kerjakan...tetapi membawa onar kepada perjuangan Islam.  Menjadi pengacau dalam penyebaran dan kefahaman Islam kepada orang bukan Islam dan mengacau bilaukan serta mengelirukan kefahaman umat Islam.

WANITA TIDAK MENUTUP AURAT SELALU GUNA 13 ALASAN INI….

Pernah nasihat dan tegur kawan-kawan wanita anda yang tidak menutup aurat? Jom kita tengok apakah alasan yang selalu digunakan wanita yang enggan menutup aurat apabila ditegur kesalahan mereka itu. Dan apa jawapan yang mungkin sesuai untuk mereka:-

1. Semua yang tutup aurat, kompom masuk syurga ke?
-Yang pasti, tak tutup aurat, kompom masuk neraka.

Dah setahun tak baca media perdana

KUALA LUMPUR: Sasterawan Negara, Dato’ A Samad Said menyeru orang ramai membaca dan menyokong media alternatif bagi mendapatkan laporan berimbang bagi “menentukan sikap” sendiri.
“Tanpa media alternatif, media harus perdana akan jadi gangster,” katanya. “Dalam media arus perdana yang ada hanya hitam dan putih sahaja. Semuanya parti pemerintah betul dan pembangkang mesti salah.”

Makin Dekat Pilihanraya, Makin Kuat Awang Adek Kencing Rakyat Kelantan.!!

Tak cukup bulan lain, Ramadhan jugak malaon ni bohong rakyat kah kah kah...

Awang Adek yang "dipromosi" Menteri Besar Kelantan yang tak jadi sebenarnya menipu diri sendiri

Jangan nak salahkan Kerajaan Kelantan yang dipimpin Tuan Guru Nik Aziz lebih 20 tahun sebab sejak 1990 lah semasa era Mahathir lagi KERAjaan Persekutuan sudah melaksanakan dasar "tutup pintu" buat pelabur luar.

Perut Busuk Zaid Ibrahim

Kenapa pilih Selangor, Kelantan? Kenapa tidak pilih Johor?

Kerajaan Rakyat: Apakah muslihat Presiden Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA), Datuk Zaid Ibrahim yang berhasrat meletakkan calon partinya hanya di negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat, Selangor dan Kelantan? Kenapa beliau tidak berani untuk mencabar calon-calon di negeri Johor, Pahang atau Melaka dalam pilihanraya umum ke 13 nanti?

KOTA BAHARU 21 Ogos - Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) bercadang meletakkan calon di Selangor dan Kelantan pada pilihan raya umum akan datang, kata Presidennya, Datuk Zaid Ibrahim.


Bagaimanapun, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata, beliau tidak dapat menentukan jumlah calon dan kerusi yang akan ditandingi di kedua-dua negeri itu.

Battle-ready Tsu Koon tells his foes "Just wait" but is he waving a water-pistol

Battle-ready Tsu Koon tells his foes "Just wait" but is he waving a water-pistolOf all people to emulate, Gerakan president Koh Tsu Koon has chosen to use the 'war words' of Perkasa chief Ibrahim Ali, warning his foes that he was at battle stations and ready to shoot if they did not cease and desist their "concerrted onslaught" against him.
But not all were suitably deterred. Some told him that he would do better to be humble, admit fault where there was fault and put to right all that was ncessary to reclaim the people's respect for himself and his party, rather than move into a political brawl that "everyone knows he will surely lose".
"We can only only say, we hope he is not waving a water pistol," PKR vice president Tian Chua told Malaysia Chronicle. "Other than that we don't wish to comment because this is basically UMNO spring cleaning the BN and it looks like in Prime Minister Najib's eyes, Tsu Koon and Soi Lek are now the biggest cob-webs."

USD24mil ring, Mafia in-laws: Indon daily apologises to Najib but no retraction

USD24mil ring, Mafia in-laws: Indon daily apologises to Najib but no retractionIndonesia's Kompas newspaper today apologised to Malaysian prime minister Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak and his family for its defamatory news report published on Aug 4.

The report had linked Najib's wife Datin Seri Rosmah Mansor with a business company and a US$24 million diamond ring alleged to have been ordered by her, which the prime minister had denied.

The report had also linked the prime minister's future in-laws to the Russian mafia.

According to the newspaper's Sunday edition, Kompas editor-in-chief Rikard Bagun had on Saturday here apologised to the Malaysian prime minister and his family over the news report.

Kompas 'apology' backfires: Najib's denial on ring, Mafia in-laws fail to convince

Kompas 'apology' backfires: Najib's denial on ring, Mafia in-laws fail to convinceFinally, Malaysian Prime Minister Najib Razak broke his silence on his wife's alleged purchase of a US$24 million blue diamond ring and that his in-laws from Kazakhstan were part of a Mafia gang with Russian roots. But it may have been better if he had kept quiet after all.
He is now being accused of using strong-arm tacitics and imagery to whitewash his reputation after top Indonesian newspaper Kompas broke the news on August 4, shocking the region with tales of his family's excesses.
"Did Kompas retract their report and was the apology for misreporting and defaming Najib or did the Kompas editor who interviewed Najib merely apologize as a matter of courtesy for embarrassing Najib when they met. Also, why so convenient that Najib suddenly granted Kompas the interview. This looks like another ill-advised move for Najib, it's another banana skin for him," PKR vice president Tian Chua told Malaysia Chronicle.

Puak Umno tu "the inhabitants of the lunatic underworld"?

PAS kata kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai jawatankuasa khas parlimen mengenai penambahbaikan pilihan raya membunuh minat mereka untuk memberikan perhatian kepada jawatankuasa tersebut. Sebelum itu, Najib kata, pilih raya umum akan datang boleh diadakan pada bila-bila masa dan tidak terikat dengan keputusan yang dibuat oleh jawatankuasa mengenai penambahbaikan pilihan raya itu.

Sepatutnya, PAS tak minat langsung jawatankuasa itu. Dan, tak timbul langsung soal bunuh minat. Tapi malangnya, PAS siap bagi cadangan balas untuk solekkan jawatankuasa itu supaya nampak lebih elok. Terserlahlah kepandiran politik yang tak sepatutnya ditelanjangkan secara boros di hadapan umum.

Maklum balas kepada Puad Zarkashi

21 OGOS Kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan bahawa kementeriannya tegas untuk menamatkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI), tiga hari selepas Timbalan Perdana Menteri/Menteri Pendidikan menyatakan bahawa kementeriannya masih mengkaji kemungkinan membenarkan opsyen PPSMI, mengesahkan kenyataan saya dua hari yang lepas bahawa kata-kata Timbalan Perdana Menteri/Menteri Pendidikan itu hanyalah wayang kulit politik untuk membeli masa hingga perlaksanaan MBMMBI pada 2012.
Kami tidak kisah jika pihak Menteri menganggap kami ibu bapa bodoh dan mudah ditipu tetapi kami mohon di hari baik dan bulan baik Ramadan ini, janganlah memperjudikan masa depan anak-anak bangsa kita dengan retorik perjuangan bahasa.
Sudah berabad-abad orang Melayu memeluk agama Islam, namun hingga kini kebanyakan orang Melayu tidak dapat menghayati Islam sepenuhnya sebab kita belajar agama dan al-Quran dalam Bahasa Melayu sedangkan lingua franca ajaran agama Islam adalah Bahasa Arab. Kebanyakan kita berpaut sepenuhnya pada ustaz-ustaz dan tidak kepada Al-Quran dan hadith sebab tidak faham Bahasa Al-Quran.

Realiti Yang Kita Sedang Hadapi


Oleh: mirputra

"Setiap kali kita makan nasi…tahukah kita dari mana datangnya beras itu? Bila kita makan ikan, dari mana datangnya ikan itu? Bila kita makan ayam, dari ladang mana ayam itu? Pengguna sudah tak kisah kalau peha ayam dari Manjong, kepak ayam dari China, dada dari Vietnam. Itu tak penting…yang penting kita makan saja.

Bila kita makan sayur, tahukah kita sayur itu dari Indonesia atau dari Australia?

Gelombang Pemutihan Kedua, Adakah Untuk Islam?

Oleh: papabran

"Apakah yang akan berlaku sekiranya ramai  umat Islam daripada Indonesia dan Bangladesh yang bekerja di Malaysia menjadi warganegara Malaysia melalui Program Pemutihan? Pada zaman pemerintahan British, telah berlaku Program Pemutihan.

Ia telah dilaksanakan oleh UMNO sendiri apabila tunduk dengan kemahuan British untuk menerima kaum India dan kaum Cina menjadi warganegara. Ianya merupakan tindakana ‘lepas tangan’ British apabila tidak mahu bertanggungjawab menghantar semula pekerja-pekerja asing daripada China dan india ke negara asal selepas mengaut khazanah hasil bumi negara kita.

Najib Harus Fokus Kebajikan Rakyat..bukanya main-main dan flip-flop..!!

SHAH ALAM 21 OGOS : Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak diingatkan agar lebih fokus dan menumpukan kepada keperluan semasa rakyat berbanding membina imejnya melalui bangunan pencakar langit yang berjumlah berbilion ringgit.

Hal ini kerana menurut Lajnah Tanah dan Pembangunan PAS Pusat, Mazlan Aliman, asas kepada pembangunan sesebuah negara adalah kesejahteraan hidup rakyatnya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas perkembangan terbaru pembinaan Menara Warisan 100 tingkat yang kini sudah sampai ke peringkat mereka bentuk bangunan  yang dicadangkan dan dijangka siap akhir tahun ini.

Menurut Mazlan, tindakan kerajaan yang mahu meneruskan projek tersebut walaupun dibantah keras sebelum ini kerana berlakunya pembaziran, jelas membuktikan ketidakupayaan kerajaan Najib untuk mendengar suara rakyat.

K'jaan tegas tentang kelayakan jadi pengundi

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein hari ini berkata kerajaan mempunyai pendirian yang jelas dan tegas dalam soal kelayakan untuk berdaftar sebagai pemilih dalam pilihan raya.

Beliau berkata walaupun proses permohonan kewarganegaraan, permit masuk dan daftar lewat kelahiran diselesaikan dengan segera melalui penambahbaikan sejak lebih dua tahun lalu, ia tidak melibatkan perubahan dasar dan syarat-syarat peruntukan undang-undang serta peraturan sedia ada.

Kementerian juga mengadakan perbincangan dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi mengemas kini rekod-rekod warganegara Malaysia yang sah dan berdaftar sebagai pengundi awal minggu lalu, selaras dengan cadangan kerajaan untuk menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen, katanya dalam kenyataan hari ini.

Hishammuddin berkata langkah mengemas kini rekod di bawah kementerian yang dikendalikan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk memastikan rekod kedua-dua pihak antara JPN dan SPR dapat diselaraskan dan pada masa yang sama dapat dikemas kini dengan segera dan dari semasa ke semasa bagi mengelakkan sebarang salah tafsir atau salah faham oleh mana-mana pihak.

Panel khas: Jangan ragui keikhlasan kerajaan, kata Najib.....kenyataan flip-flop..!!

KUALA LUMPUR, 21 Ogos — Datuk Seri Najib Razak meminta pihak-pihak yang mempertikaikan jawatankuasa pilihan khas Parlimen mengenai pembaharuan sistem pilihan raya agar tidak meragui keikhlasan kerajaan meskipun kemungkinan pilihan raya umum ke-13 diadakan lebih awal.
“Kami komited ke arah pembaharuan pilihan raya,” kata Perdana Menteri selepas melancarkan Kedai Rakyat 1 Malaysia di Bandar Tun Razak di sini.

Al Quran di Malaysia hanya sekadar dimusabaqah

KOTA BHARU, 21 Ogos: Setiap kali tiba 17 Ramadan umat Islam di seluruh dunia diingatkan peristiwa Nuzul al Quran, turunnya kitab suci kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW.
Tidak terkecuali juga di Malaysia, malah dijadikan cuti umum di kebanyakan negeri.
Biar pun lebih 1400 tahun al Quran diturunkan sebagai panduan bagi kehidupan manusia, malangnya di negara kita ia hanya sekadar dimusabaqahkan saban tahun.
“Musabaqah yang dianjurkan kerajaan sekadar untuk berlagu sahaja. Musabaqah hendak amalkan ajaran al Quran tidak ada,” kata pendakwah terkenal, Datuk Zawawi Yusof.

Bukan kerajaan tentukan kenaikan harga barang..ha.ha..kenyataan kepala otak kat lutut.


TASEK GELUGOR, 21 Ogos — Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak mempunyai kuasa untuk menentukan kenaikan harga barangan.
“Bukan kerajaan yang tentukan kenaikan harga sebaliknya ia ditentukan oleh pasaran dunia. Setiap kali berlaku kenaikan harga kerajaan sentiasa mencari mekanisme tertentu untuk mengawalnya dan pada masa sama melindungi pengguna.
“Hal ini memang disedari oleh pihak pembangkang iaitu PAS, tetapi mereka sengaja mempolitikan isu ini,” katanya dipetik Bernama Online.
Beliau mengulas kenyataan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berhubung kempen antikenaikan harga PAS sebagai protes terhadap kerajaan BN.
Kempen dikenali sebagai Protes BN dilancarkan semalam.
Nor Mohamed (gambar) berkata kerajaan sentiasa berusaha mengawal kenaikan harga dengan pelbagai formula dan strategi dalam usaha memastikan keharmonian hidup rakyat serta mampu bersaing di peringkat antarabangsa.

Mudahkan birokrasi dalam agihan zakat

Oleh WAN NORDIN WAN YAACOB
Kutipan wang zakat di Malaysia saban tahun mencecah jutaan ringgit, namun masih ramai lagi golongan fakir miskin tidak mendapat pembelaan sewajarnya.Malah terdapat kritikan kesukaran golongan miskin untuk mendapat wang zakat dan bantuan ini hanya kerana karenah birokrasi yang tinggi di peringkat pengurusan dan pentadbiran wang zakat

Reformasi Pilihan Raya : Hanya Suruhanjaya Diraja Langkah Terbaik


KUALA LUMPUR 21 OGOS: Sayap kanan Parti Keadilan Rakyat yakin langkah terbaik untuk melakukan penambahbaikan dalam sistem pilihan raya di negara ini adalah melalui penubuhan suruhanjaya diraja.

Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar ketika dihubungi Tv Selangor berkata, sikap dolak-dalih yang ditunjukkan oleh kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam penubuhan Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) mengenai reformasi pilihan raya, menunjukkan ia tidak lebih dari gimik politik semata-mata.

PPSMI: Page mahu campur tangan Najib putuskan opsyen BI, BM

KUALA LUMPUR, 21 Ogos — Pertubuhan bukan kerajaan Page merayu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak campur tangan dalam isu membenarkan pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia ekoran dua pendirian berbeza Kementerian Pelajaran minggu lalu.
Dalam satu kenyataan terbaru hari ini, pertubuhan itu merayu agar diberi peluang kepada pihak pro-PPSMI dan anti-PPSMI membentangkan kepada jemaah menteri Kabinet pandangan dan biarkan jemaah menteri memutuskan isu semasa berdasarkan fakta yang betul dan tidak berat sebelah.
Timbalan Pengerusi Page Sulaiman Mahran berkata, kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan Dr Puad Zarkashi bahawa kementeriannya tegas untuk menamatkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI), tiga hari selepas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pendidikan menyatakan kementeriannya masih mengkaji kemungkinan membenarkan opsyen menggunakan Bahasa Inngeris mengesahkan kenyataan “saya dua hari (Rabu) lepas bahawa kata-kata Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pendidikan itu hanyalah wayang kulit politik untuk membeli masa hingga pelaksanaan MBMMBI pada 2012.”

Mengapa Mais, Jais tinggalkan beban kepada Sultan?


Timbul persoalan di kalangan rakyat, adakah Sultan Selangor sudah disembah maklum, bahawa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) akan membuat serbuan ke atas Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC), 3 Ogos lepas, kerana terdapat unsur-unsur memurtadkan orang Islam?
Apakah pihak istana sudah dimaklumkan secara terperinci dan mengetahui sejelas-jelasnya apa motif serbuan dibuat ke atas DUMC dan apakah Sultan sudah dinasihatkan mengenai kesan ataupun implikasi yang akan tercetus daripada tindakan Jais ini?
Jika pemakluman sudah diketahui istana, jika nasihat sudah diberikan kepada Sultan, maka bolehlah Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (Mais) Dato' Mohd Adzib Isa, melepaskan beban ini kepada istana.
Adzib dilaporkan dengan tegas, mengatakan mana-mana pihak yang mempertikaikan tindakan Jais ke atas DUMC, secara tidak langsung tidak menghormati Sultan Selangor selaku ketua agama Islam negeri.
Beliau berkata, ini kerana Jais tidak terikat dengan kerajaan negeri Selangor, sebaliknya agensi penguatkuasaan itu, terletak di bawah kuasa Sultan Selangor.

Don’t just ‘cari makan’, take a stand

A Samad Said urged intellectuals to stop being ‘carma’ (cari makan) and dare take a stand against cruelty and injustice.

I’d rather be hated for who I am, rather than loved for what I am not’ – Kurt Cobain, American singer-songwriter
Fighting for what is just and right has its ‘price’, one which not many are willing to pay, especially writers or journalists. It explains then why the mainstream media had nothing favourable to write about July 9, 2011, the day when Malaysians fearing nothing joined hands in demanding electoral reforms.
The conventional media instead lambasted the rally, themed ‘Walk for Democracy’ and organised by election watchdog Bersih 2.0 as being a destructive force aimed at disrupting unity among the people.

Macam mana nak kempen?

Oleh: MSK
Aku bukan nak mengajar pemimpin politik. Depa dah pandai. Aku juga bukan nak mengajar AJK Kawasan…depa pun dah pandai. Tapi bila ada sorang minta aku tulis tentang macam mana nak menarik orang mengundi kita..aku tulis jugak. Tapi skop ini hanyalah untuk pengundi umum. Kita tak tau dia mengundi dimana…kita tak tau dia nak undi sapa.
Selalu aku bertanya “apa itu pilihanraya?”.
Ramai yang menjawab..”pilihanraya adalah proses dimana pengundi membuat pilihan calon atau parti manakah yang akan disokong.” Tak salah.

360 ribu Indon Di daftarkan utk puteri umngok.. kikiki !!


KAH KAH KAH
PUTERI UMNO APCO BAHAGIAN.
KAH KAH KAH

PUTERI UMNO APCO- 360 RIBU DI DAFTARKAN
TERMASUK INDON BURMA BANGLA FILIPINA SIAM .. KAH KAH KAH..

Prasarana terbaik dalam negara berkebajikan


RAWANG, 21 Ogos: "Negara berkebajikan PAS bukan bermakna semua perkara akan disubsidikan tetapi menyediakan prasarana yang terbaik untuk rakyat hidup dengan baik," kata Dr Dzulkefly Ahmad, anggota Parlimen Kuala Selangor.

Beliau berkata demikian ketika memberikan ucapan di majlis berbuka puasa dan meraikan anak yatim anjuran PAS cawangan Bandar Tasik Puteri semalam.
(Antara anak yatim yang diraikan bersama peserta  majlis berbuka puasa PAS cawangan Bandar Tasik Puteri)

Bersih 2.0 : Kerajaan Patut Akui Kesilapan


KUALA LUMPUR 21 OGOS : Ketua Parlimen Nasional DAP Lim Kit Siang mahu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menghentikan permainan wayang dan dolak-dalih mereka selama dua bulan dengan mengaku bahawa Kerajaan Barisan Nasional silap dalam menangani himpunan aman Bersih 2.0 9 Julai lalu.

Kit Siang, dalam kenyataan medianya semalam sempena ulangtahun 'Yellow Saturday' ke enam menyatakan, pengharaman kerajaan terhadap Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) 2.0 patut dihentikan selain semua tuduhan terhadap lebih 1,600 demonstran digugurkan serta-merta.

Perkuat jentera PAS dekati masyarakat

ALOR GAJAH, 21 Ogos: PAS perlu memperkuatkan jenteranya melalui pendekatan turun padang untuk bertemu masyarakat di samping aktiviti mesra rakyat.
Sehubungan itu, Pesuruhjaya PAS Melaka, Adly Zahari memberitahu, pihaknya meneruskan program turun padang ke kawasan-kawasan pada bulan Ramadhan ini.
Katanya, selepas PAS negeri membentuk jentera yang merupakan asas kekuatan parti, aktiviti mendekati masyarakat diteruskan termasuk mendaftar pemilih dan menjawab tohmohan pihak lawan.

Ibu tunggal 5 anak tunggu jawapan bantuan JKM...!!!

Seorang ibu tunggal dari Kampung Paya Kerchut, Batu 10, di Jitra, Kedah berhadapan dengan kesukaran dalam hidupnya apabila terpaksa menanggung kehidupan lima anaknya, yang semuanya masih bersekolah.

Azimah Ali, 39, menjadi ibu tunggal selepas bercerai lima bulan lalu, menyara kehidupannya dan lima anak terdiri empat perempuan dan seorang lelaki yang berusia antara lima hingga 13 tahun, dengan membuat kuih dan dihantar ke kedai-kedai makan untuk memperoleh pendapatan kira-kira RM400 sebulan.

"Saya ada memohon bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Mei lepas tetapi sehingga kini masih tiada jawapan. Saya berharap JKM dapat mempercepatkan proses permohonan saya," katanya ketika dikunjungi ahli parlimen Kubang Pasu, Datuk Mohd Johari Baharom, yang turut bersahur bersama keluarga itu awal pagi ini.

Azimah berkata dia dan lima anaknya itu tinggal di rumah arwah ibunya bersama seorang kakaknya Azizah, 43, yang bekerja sebagai pembantu kantin di sebuah sekolah berhampiran.

Katanya kakaknya yang tidak berkahwin itu turut membantu menanggung perbelanjaan anak-anaknya manakala bekas suaminya hanya membantu sekali-sekala.

Anak sulung Azimah, Wildayanti Mohd Rais, 13, belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Darul Aman manakala Wilmayani, 12; Mimi Wahida, 11; dan Amylia Suhaida, 9, belajar di Sekolah Kebangsaan Bandar Darul Aman sementara anak bongsunya Fitri Haikal, 5, belajar di sekolah tadika.

Azimah berkata rumah yang didudukinya itu sudah uzur dan banyak bahagian bumbung yang bocor dan jika hujan, bahagian rumah tamu akan dipenuhi air.

Mohd Johari berkata pihaknya meluluskan bantuan awal RM10,000 untuk kerja-kerja membaiki rumah itu dan berharap ia dapat dijalankan segera.

Beliua juga akan berusaha mendapatkan bantuan persekolahan untuk anak-anak Azimah bagi memastikan mereka dapat belajar dengan sempurna dan keperluan lain untuk meringankan beban keluarga itu.

"Kami akan uruskan bantuan dengan JKM. Kami juga akan cuba dapatkan bantuan di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan iaitu program membasmi kemiskinan di bandar memandangkan Jitra adalah kawasan bandar. Tengok sama ada skim itu boleh digunakan atau tidak. Bantuan itu lebih banyak," katanya yang turut memberikan sumbangan barangan keperluan dan hari raya kepada keluarga itu.

Mohd Johari, yang juga timbalan menteri pertanian dan industri asas tani berkata kementeriannya akan menyediakan mesin asas tani bagi membantu Azimah membuat kuih.

Azimah berkata dia terharu dengan bantuan yang diberikan Mohd Johari bagi meringankan beban kehidupannya.

Bantuan kepada Azimah dan keluarganya boleh dibuat dengan menghubunginya di talian 012-5290118 atau memasukkan terus ke akaun Bank Simpanan Nasional di atas nama Azizah Ali (02100-29-86167187-2).

- Bernama

Pra-gaya politik acuhan?

amin iskandar article 291008 sukarnoMasih samar di balik tabir sejarah, tujuan Sukarno mahu Ganyang Malaysia sekitar 1963. Ada telahan yang dia mahu jadi jagoan, ganti kuasa Eropah yang bagaikan sireh pulang ke gagang, bak diktator Uganda Idi Amin yang mencanang kebangkitan imperialisme tempatan. Ataupun, adakah ianya pra-gaya politik acuhan?

Ada pemikir yang percaya Sukarno menggunakan konflik yang terus dinamakan Konfrontasi itu, untuk mengacuh rakyat Indonesia pasca-kemerdekaan, daripada masalah ekonomi, sosial and politik dalaman. 'Serangannya' terhadap Malaysia dijadikan umpan melencong kemarahan rakyat.

Apa pula pendirian Umno-MCA dalam isu Jais?


KUALA LUMPUR, 21 Ogos: Dalam keseronokan menyerang PAS secara bertubi-tubi dalam isu tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menyiasat Gereja Methodist Damansara Utama (GMDU), rakyat masih tertanya-tanya apakah pendirian sebenarnya Umno Barisan Nasional dalam isu ini pula.
“Apakah pendirian rasmi Umno Barisan Nasional dalam isu ini? Satu belah, Umno menuduh PAS tidak menjaga aqidah umat Islam, rakan baiknya MCA pula menuduh PAS untuk perkara sebaliknya sehingga merestui pencerobohan gereja,” soal Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam satu kenyataannya hari ini.
Masih segar dalam ingatan ialah rakan terbaik Umno, MCA – parti yang disokong Umno untuk menyaman kerajaan Kelantan dalam isu mengharamkan judi melalui Presidennya Datuk Seri Chua Soi Lek dalam kenyataannya yang dipetik Harian Metro telah secara terbuka mengutuk tindakan Jais dalam menyiasat GMDU sebagai satu tindakan yang memalukan.

Gereja diminta jaga lima anak, Jais dan NGO pertikai tindakan bapa


KUALA LUMPUR, 21 Ogos — Ketika kontroversi tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas sebuah gereja masih belum reda, akhbar tempatan melaporkan pihak berkuasa dan badan bukan kerajaan mempertikaikan tindakan seorang doktor menyerahkan lima anaknya untuk dijaga oleh sebuah gereja.
Akhbar Metro Ahad, edisi mingguan Harian Metro melaporkan, menurut kenyataan Jais doktor yang tidak dinamakan itu telah melakukan satu kesalahan. Menurut Jais, di bawah Seksyen 35 Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995, menjadi satu kesalahan menyerahkan urusan menjaga anak masing-masing kepada bukan Islam.
Laporan terbaru ini muncul di sebalik siri tulisan akhbar-akhbar pro-Umno minggu lalu mengenai dakwaan Kristian mahu memurtadkan Muslim.

Kerja keras untuk sedarkan Melayu tentang hak mereka.



KUALA LUMPUR, 21 Ogos: PAS harus bekerja keras untuk menyedarkan rakyat khususnya orang Melayu mengenai hak mereka.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, orang Melayu tidak sensitif terhadap isu pembaziran dan penyelewengan wang rakyat yang dilakukan kerajaan BN selama ini.
(Mohamad sambil duduk menyampaikan kit kempen Barang Naik)

Menurutnya, orang Melayu hanya tahu merungut tapi tidak ada usaha melakukan protes terhadap kerajaan.

Kemerdekaan : Rejimen ke-10 selepas pengunduran

Setelah pengunduran Rejimen ke-10 ke kawasan sempadan, pasukan tersebut tidak terlepas dari serangan tentera kerajaan British.

Bahagian 5
Artikel ini merupakan sambungan dari siri “Gerakan kiri kemerdekaan: Sejarah yang dikaburkan”
Setelah Rejimen ke-10 berjaya melaksanakan pengunduran strategik ke Selatan Thailand pada akhir 1954, pada peringkat awalnya pasukan itu menghadapi kesukaran untuk membangunkan basis pasukan di kawasan itu.
Demikian menurut mantan Profesor Madya dan Pensyarah Tamu Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Mohamed Salleh Lamry dalam kajiannya berjodol ‘Gerakan Kiri Melayu Dalam Perjuangan Kemerdekaan’ yang diterbitkan oleh Penerbitan UKM pada 2006.
Dalam kajian ilmiah itu, beliau telah menggariskan tiga faktor utama yang telah menyumbang kepada kesukaran untuk melakukan kerja -kerja membangunkan basis pasukan itu.

‘Umno must compete without killing opposition’

Umno cannot bank its resurgence on the demerits of its opponents.


Umno must adopt elements of the new nationalism – declare war on corruption and mediocrity.
We know the Pakatan Rakyat people haven’t got superior quality people too. Even they are scrapping the bottom of the barrel which is abundantly clear when they are forced to accept renegades from ruling coalition partners.
Umno cannot bank its resurgence on the demerits of its opponents. It must rebound on its own native strengths and capabilities.
Hence rather than applying resources in trying to blow out its opponents, Umno better spend them on rebuilding Umno.

Pilih Perdana Menteri mengikut Perlembagaan - Cara konvensyen sudah ketinggalan zaman

‘Semakin hari semakin lemah’. Begitulah pandangan orang ramai terhadap kepimpinan hari ini. Kalau dahulu kta beranggapan yang Abdullah Badawi merupakan Perdana Menteri yang paling lemah, tetapi rupa-rupanya pandangan itu samasekali meleset. Dengan keadaan sebegini jika pimpinan masih mengambil pengganti dengan cara konvensyen iaitu siapa sahaja yang menjadi Presiden UMNO dialah yang akan menjadi Perdana Menteri.

Pemilihan Perdana Menteri secara konvensyen ini menyumbang banyak masalah kepada negara kerana pimpinan UMNO akhir-akhir ini sudah tidak mampu lagi untuk mengekalkan kredibiliti sebagai parti yang unggul untuk dijadikan sebagai badan siasah yang mampu menjadi tunjang kepada pemerintahan negara.

Kerajaan perpaduan di Malaysia - mustahil melainkan Umno berubah


Kerajaan perpaduan di Malaysia - mustahil melainkan Umno berubahTerdapat banyak nama dan label untuknya - sebuah kerajaan perpaduan nasional, kerajaan perpaduan nasional, atau kerajaan kesatuan nasional. Tetapi pada dasarnya, ia bermakna kerajaan campuran yang luas, yang terdiri daripada semua pihak atau semua pihak utama dalam badan perundangan atau Parlimen.
Kerajaan perpaduan juga biasanya terbentuk pada masa perang atau darurat negara, dan melibatkan pembubaran persekutuan dan penubuhan sebuah entiti politik yang singular.
Dalam kerajaan perpaduan, tiada pembahagian mengikut garisan parti mahupun apa-apa perbezaan ahli politik tetapi pemikiran tunggal dalam pengurusan pentadbiran. Pentadbiran pengurusan yang benar-benar bersatu juga bermakna tidak akan ada perkara yang seperti kerajaan atau pembangkang, hanya satu pasukan yang besar.

Inilah wanita yang difitnah Blogger UMNO ada skandal dengan Guan Eng

Inilah wanita yang difitnah bersama Lim Guan Eng oleh blogger
pencacai Umno-APCO
Selepas serangan demi serangan terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng tak berjaya, termasuk khianat terhadap ibu pejabat DAP negeri di Jalan Talipon, blogger Umno-APCO mula memasuki fasa baru.

Kenalkah Pemimpin PAS Siapa Allahyarham Azizi Hj Abdullah?


Novelis Azizi Haji Abdullah meninggal

GEORGETOWN, 21 Ogos: Novelis terkenal tanahair, Haji Azizi Abdullah meninggal dunia di Hospital Besar Pulau Pinang pukul 7.30 pagi tadi.

Rakan sekerjanya di Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), Zulkifli Mohd Yusuf ketika dihubungi mengesahkan perkara itu.

Jenazah Allahyarham Haji Azizi akan dibawa pula ke kediamanya di Taman Bersatu berdekatan Petronas Kulim tengahari ini.

Allahyarham meninggal disebabkan sakit jantung setelah lebih enam bulan di rawat di hospital berkenaan. -HD

Barisan Nasional must make a hard choice

Barisan Nasional must make a hard choiceBarisan top leadership must make a hard choice. It must decide to support Utusan's call to punish Bersih (and the newspaper's long list of controversial views) or to take side with moderation and to allow democracy to grow and flourish.
It must decide if it should continue to share the same podium with Perkasa or to walk with the moderate masses.
It must decide to support and promote the rule of law or to continue manipulating the instruments of power for its own political end.
It must make a hard choice to embrace change or to be made irrelevant by it and become a mere footnote of history.
The list of issues and controversies is getting longer for the coalition. Despite whatever the pundits believe, the coalition is losing more goodwill than winning more supporters and fence sitters to its side.

Proxy UMNO : GLC, bank jangan takut beri pinjaman, kata Rozali Ismail ...tak bayar..jamin boleh bail-out ...!!!!

GLC, bank jangan takut beri pinjaman, kata Rozali IsmailSyarikat milik kerajaan dan bank diminta supaya tidak takut memberi pinjaman kepada orang Melayu yang ingin menjalankan perniagaan supaya mereka tidak ketinggalan dalam bidang ekonomi.
Pengerusi Eksekutif Kumpulan Puncak Niaga Holdings Berhad, Tan Sri Rozali Ismail berkata, setakat ini, belum ada GLC atau mana-mana syarikat perbankan yang ditutup atau bankrap selepas memberi pinjaman kepada orang Melayu.
“Saya tak akan percaya kalau GLC ditutup sebab tolong orang Melayu, begitu juga dengan bank. Orang Melayu pinjam tak banyak, RM50,000, RM100,000 untuk memulakan perniagaan. Jadi, kalau ada bank kata jika peniaga Melayu pinjam, ia akan tutup, itu tidak benar dan tidak akan berlaku,” katanya.