Jumaat, 19 Ogos 2011

Arak, San Miguel Dan Mirzan Mahathir Berpisah Tiada


Walaupun telah melepaskan pegangan dalam San Miguel Corp., sebuah syarikat berasaskan minuman arak yang dilarang oleh agamanya sendiri pada April 2010, rupanya Mirzan Mahathir belum insaf.

Menjadi Pengarah di syarikat yang masih ada kaitan dengan San Miguel Corp. membuatkan anak Mahathir ini masih terpalit dengan perniagaan yang ditegah dan dilarang, tergolong antara 10 golongan yang terlibat dengan arak seperti yang termaktub dalam Hadith Rasulullah SAW.

YB Makan Gaji/Elaun Buta...!!!!

Dibawah ini adalah n3 yang menjurus menghentam Zul si Lembu Kulim Bandar Baharu, mamat munafik bertopengkan kopiah dan janggut menyamar sebagai pejuang Islam, tetapi perangai sejibik hipokritnya macam Najib Nazak Bapak Munafik 1Malaysia hahaha...., jom layan email di bawah nih...

Bersih 3.0 : Bukti Jawatankuasa Khas Hanya Nak Main-main!!


Bukti Najib hanya nak main-main dan menyedapkan telinga rakyat!!

KUALA LUMPUR 19 Ogos - Tarikh Pilihan Raya Umum ke-13 boleh diadakan pada bila-bila masa dan tidak terikat dengan hasil penambahbaikan Jawatankuasa Pemilihan Parlimen.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menambah, jawatankuasa tersebut tetap akan berjalan jika pembangkang membuat ketetapan untuk tidak menyertainya. -Utusan

Salahuddin juga menyebut sebagai penghias jendela. Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub menegaskan matlamat pembentukan jawatankuasa pilihan khas Parlimen mengenai pembaharuan pilihan raya tidak akan berjaya sekiranya ia hanya melibatkan perbincangan satu hala.
Beliau juga menyifatkan pembentukan jawatankuasa itu sebagai “penghias jendela” selain menegaskan Putrajaya tidak serius untuk melakukan reformasi sistem pilihan raya.
Ingat!! UMNO tak akan menjerut leher mereka!!

Nak Tipu Rakyat Lagi : P'raya boleh bila-bila masa, tak perlu tunggu PSC

Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan pilih raya umum akan datang boleh diadakan pada bila-bila masa dan tidak terikat dengan keputusan yang dibuat oleh Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) mengenai penambahbaikan pilihan raya.

Perdana menteri berkata kerajaan akan cuba melaksanakan sebarang cadangan penambahbaikan yang dibuat oleh jawatankuasa itu sebelum pilihan raya umum yang akan datang.

Mentega Golden Churn: Ballantyne Australia dakwa ada sijil halal...macam UMNO la pulak...!!


KUALA LUMPUR, 19 Ogos — Pengeluar mentega jenama Golden Churn mempertahankan bahawa produk keluaran mereka adalah halal meskipun Isnin lalu Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mendakwa Pure Creamery Butter-Golden Churn yang dipasarkan di Malaysia sebagai tidak halal.
“Kami, syarikat Ballantyne dari Australia, pemilik bangga jenama mentega Golden Churn, yang terkenal di seluruh dunia selama 70 tahun ingin mengeluarkan hebahan media ini untuk menghilangkan apa-apa kekeliruan yang mungkin wujud mengenai status halal produk kami di kalangan Muslimin dan Muslimat di Malaysia,” kata syarikat itu dalam satu kenyataan dikeluarkan menerusi firma guamannya.

Tuduh Umno dalangi Jais serbu gereja tak masuk akal......alasan biasa...!!!

KUALA LUMPUR, 19 Ogos — Tuduhan yang dibuat pihak tertentu bahawa serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) didalangi Umno adalah tidak masuk akal dan melulu, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
Najib (gambar) yang juga Presiden Umno berkata isu itu adalah melibatkan pentadbiran kerajaan negeri Selangor yang juga berhak mengarahkan Jais melakukan sebarang serbuan dan bukannya Umno.
“Itu semua tuduhan, macam mana kita (Umno) nak arahkan orang yang bukan di bawah Umno. Jais di bawah siapa? Bukan di bawah Umno, yang melakukan perkara ini siapa, bukan orang Umno.

Ekonomi membimbangkan, kerajaan BN belanja ikut suka

PETALING JAYA, 19 OGOS – Kesemua perbelanjaan kerajaan wajib melalui ‘ujian ketat’ di mana Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak perlu memastikan semua  kementerian memperolehi agihan yang adil untuk dibelanjakan dengan bijak.
Ahli Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP Liew Chin Tong berkata, apa yang dilakukan selama ini oleh kerajaan Barisan Nasional adalah tidak sihat kerana peruntukan bajet hanya ditentukan oleh Najib sahaja.
“Bila Perdana Menteri kata dia akan bagi sejumlah wang tertentu, ia bermaksud beliau tidak boleh dipersoalkan. Ini adalah tidak sihat untuk ekonomi Malaysia,” katanya dalam sidang media Bajet Alternatif Pakatan Rakyat ‘Kesejahteraan Untuk Semua’ di sini hari ini.

Yang teraniaya akan beroleh kemenangan akhirnya

 Oleh Amaluddin Zhafir

19 OGOS – Sebagai orang Melayu yang budayanya terkenal dengan sifat lemah lembut dan berbudi bahasa, ditambah pula dengan agama Islam yang menuntut umatnya melakukan kebaikan di muka bumi; apabila mendapat tahu tentang kejadian kebakaran di ibu pejabat DAP Pulau Pinang pagi semalam, mungkin yang pertama terdetik dalam fikiran kita ialah, “Aduh… Kenapa sampai begini sekali?”
Tentunya perasaan yang sama dikongsi oleh mereka dari kaum-kaum dan agama lain di bumi tercinta ini – manusia mana yang sanggup melakukan perbuatan terkutuk itu?

Sabah-based BN components should call Umno’s bluff and join UBF


The problem is that the BN components claim to be fighting for the people while they know they can no longer achieve this objective within the BN! The people see them as fighting only for their own interests, for their positions and pecuniary benefits. They stay in the BN while at the same time fighting with Umno. They don’t know if Umno is good or bad for them.

DANIEL JOHN JAMBUN
What is happening to the BN in Sabah? If one were to make a simple observation, it would be obvious that all is not well, and it has been so for a long time now. While Umno is having its own internal strife, it is also embroiled in clashes with the other component parties, which Umno treats with contempt.

Wikileak: Koh Tsu Koon humiliated by Pak Lah and Umno

Abdullah Ahmad Badawi publicly humiliated Koh Tsu Koon, then Penang chief minister, in 2006 in “an ironic exercise in hypocrisy and political expediency” just before Umno divisional meetings, according to the US Embassy’s political officer, Mark Clark, in a secret diplomatic cable published at Malaysia Today through WikiLeaks.
The cable said Abdullah, then prime minister, “echoed the earlier remarks of his son in law, Khairy Jamaluddin”, and publicly charged Koh Tsu Koon “with systematically marginalising [Penang] Malays and demanded immediate action to address the needs of the marginalised Malay community”, the cable said.

WikiLeak: Ong Tee Keat admits Chinese marginalised

There was once a day in Malaysia when MCA would get the left-overs, but now we are just hoping to get some crumbs from the Umno table
Ong Tee Keat, then MCA vice-president
quoted in a US diplomatic cable in 2006
Ong Tee Keat was one of the few high-level Chinese politicians who agreed that Malaysian Chinese are marginalised by Umno, according to a secret US diplomatic cable in 2006 published today at Malaysia Today through WikiLeaks.

Rafizi: We will unveil minimum wage proposal before Budget 2012

Rafizi: We will unveil minimum wage proposal before Budget 2012PETALING JAYA - Pakatan Rakyat (PR) plans to unveil its national minimum wage proposal with the rest of the coalition’s alternative budget before the ruling Barisan Nasional (BN) tables the Budget 2012 in Parliament in October.
PKR strategic director Rafizi Ramli said today the opposition wished to demonstrate its commitment to resolving a key workers’ grouse even as BN remains “wishy-washy” over its minimum wage policy.
“I think Pakatan will be the first one to commit to a number for minimum wage in October,” he told a press conference here.
Rafizi said the ruling coalition should stick to one minimum wage for the whole country instead of proposing different minimum wages for each sector, and criticised the Minimum Wage Bill for giving power to the Human Resources Minister to set these wages.

Hidup Untuk Mati

Oleh: Papabran

"Perjalanan hidup ini amat pendek sekali. Sekitar 60 tahun sahaja!. Kalau kita berumur 30 tahun sekarang, purata lagi 30 tahun sahaja untuk kita hidup. Manakala perjalanan akhirat tersangat-sangat panjang. Allah s.w.t Maha Pemurah. Jika kita mengabdikan diri kepadaNya dlm masa yg pendek di atas dunia ini. Allah s.w.t meredhoi dan merahmati kita bukan saja di akhirat yang panjang dan penuh penderitaan, malah di dunia juga.


Sedangkan kita sibuk berbalah sesama kita, sebenarnya masih banyak persiapan belum kita buat untuk menempuh alam sesudah mati. Jangan terleka dengan dunia, dunia ni ibarat pulau kecil yang kita singgah ketika menaiki bahtera kehidupan. Matlamat kita menuju kehadrat Allah. Bahtera ni singgah kejap je, kutip lah bekalan di pulau ini, jgn sampai terleka hingga membina mahligai di pualu ini.

100,000 kewarganegaraan segera: Bolehkah Pakatan memenangi PRU-13?

100,000 kewarganegaraan segera: Bolehkah Pakatan memenangi PRU-13?Hampir seminggu telah berlalu sejak Naib Presiden PAS Husam Musa mengecam kerajaan megenai pendedahan lebih 100,000 warga asing yang diberi kewarganegaraan oleh Jabatan Pendaftaran Negara untuk melayakkan diri mereka sebagai pengundi. Seperti biasa, tiada satu bunyi pun yang kembali dari Suruhanjaya Pilihan Raya atau Perdana Menteri Najib Razak walaupun beliau mendakwa ikhlas untuk menyiasat akar masalah penipuan undi.
Pelik bahawa Najib bersedia untuk menubuhkan Jawatankuasa Pilih Parlimen bi-partisan tetapi tidak bersedia untuk memerintahkan siasatan serta-merta, yang lebih mudah, untuk menyiasat dakwaan seismik penipuan ini
Husam telah berkata warga Bangladesh dan Cina juga adalah di kalangan orang-orang yang telah menyerahkan borang mereka dan tidak tertakluk kepada mana-mana pemeriksaan latar belakang, sambil menambah bahawa "konspirasi yang telah meletakkan negara dalam bahaya".

Panglima ATM, diamlah...ini kerja orang politik.

Oleh: tokpepijat

" Sekonyong-konyong Panglima ATM Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin mengadakan sidang media dengan dihadiri kesemua Panglima TD, TL dan TU untuk menangkis dakwaan bekas anggotanya mengenai undi pos sesuatu yang memeranjatkan.

Sepatutnya isu ini dijawab secara politik. Bukan oleh orang yang mendakwa sebagai apolitikal. Adakah Jeneral Zulkifeli mengadakan sidang media atas arahan Zahid atau PMNajib?

BN tak rasa apa-apa walaupun harga barangan terus naik!


Oleh SAFAR JUMAAT
SUKAR untuk menolak anggapan rakyat terbanyak, BN itu bukan sahaja mewakili singkatan bagi nama Barisan Nasional tetapi ia semakin popular dengan singkatan ‘Barang Naik’. Malahan, di kalangan mereka yang berada di bawah payung BN sekalipun, tidak dapat menolak dakwaan itu.
Pemimpin BN di Putrajaya dan mereka yang berpejabat di Menara Dato’ Onn, PWTC mungkin tidak merasa apa-apa dengan sungutan rakyat di bawah, bahawa semua barang keperluan semakin mahal, kerana mereka tidak berada di arus bawah dek sebaliknya sedapnya berkerusi empuk di pejabat masing-masing.

Mengapa harus ucap selamat tinggal kepada teater?

Oleh Dinsman
TAK semena-mena, tiba-tiba saya menerima mesej yang menyarankan agar saya berfikir semula mengenai penglibatan dalam teater – apakah perlu diteruskan ataupun wajar dihentikan saja, demi untuk memberi perhatian kepada hal-hal lain yang kiranya lebih perlu pada usia yang sudah berada di hujung. Dan mesej itu meminta saya memikirkannya secara serius.


Bukan kerana hukumnya dalam Islam yang ada sebahagian ulama kurang menyenanginya, tetapi kerana prioriti, kerana ada urusan atau perkara lain yang difikirkan lebih penting, khasnya di usia yang semakin menipis ini – misalnya di sana masih banyak lagi ayat-ayat al-Quran yang belum sempat diteliti, dan begitu juga hadis-hadis Nabi.

Pelawok : Cuma ada sekitar 1,240 kesilapan, boleh percaya ka?

Malaysiakini melaporkan:
Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Yusof hari ini mengakui memang terdapat kesilapan dalam daftar pemilih tetapi mendakwa ia cuma mewakili hanya 0.0001 peratus daripada sejumlah 12.4 juta pengundi berdaftar.

"Meskipun jumlahnya kecil, hanya 0.0001 peratus berbanding 12.4 juta, tetapi kita masih membersihkannya setiap hari,” katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat SPR di Putrajaya hari ini.

Pakatan cadang monopoli Bernas ditamatkan

KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat hari ini mencadangkan penghapusan status monopoli pengedaran beras oleh Beras Nasional Malaysia (Bernas) dan juga kajian semula terhadap status Bernas sebagai pengimport tunggal beras di negara ini.
Langkah itu dicadang untuk menjadikan industri beras tanahair lebih kompetitif dan pada masa sama memperbaiki taraf ekonomi petani beras tempatan.
Ia diumumkan Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua sewaktu sidang media siri perbincangan bajet Pakatan Rakyat 2012 di Sekretariat Pakatan Rakyat, Petaling Jaya tengah hari tadi.

Tazkirah Ramadan jihad Melayu lawan jihad Amir Abdul Qadir al Jazairi

19 OGOS — E-mel berikut saya tulis apabila ada yang mula bercakap tentang darah murtad halal dalam e-mel sesama kumpulan rakan-rakan lama saya. Inilah, bahaya apabila ilmu belum cukup dibakar oleh pihak-pihak tak bertanggungjawab.
Moga kita saling ingat-mengingati.
Kalau saya silap sila betulkan:
Sebelum kita kata darah murtad halal, dan sebagainya mari kita renung kisah ni.
Aku baca buku “Commander of the Faithful” yang dikarang oleh org bukan Islam (tetapi dipuji Sheikh Hamza Yusuf) pasal Amir Abdul Qadir al Jazairi pemimpin Algeria zaman dulu.

Umno P.Pinang Ambil Kesempatan Atas Isu Bodoh

KM kecam Umno politik insiden simbah cat

Umno Pulau Pinang hari ini dikecam Ketua Menteri, Lim Guan Eng kerana cuba mempolitikkan insiden ibupejabat DAP Pulau Pinang disimbah cat Ahad lalu.

Beliau menolak tuntutan pengerusi Umno negeri itu, Datuk Zainal Abidin Osman supaya menarik balik kenyataannya, yang didakwa menjadikan insiden tersebut sebagai isu perkauman.

Sebaliknya, Lim berkata, beliau tidak ada masa untuk melayan "ekstremis seperti Umno" yang menurutnya cuba mempolitikkan insiden tersebut.


Lim yang juga setiausaha agung DAP menegaskan demikian ketika
meninjau ibu pejabat DAP Pulau Pinang di Jalan Talipon yang menjadi sasaran cubaan dibakar pada awal pagi Ahad lalu.

Umno Pulau Pinang beri tujuh hari, Guan Eng kata ‘saman sekarang jika mahu’



KUALA LUMPUR, 19 Ogos — Lim Guan Eng berkata Pengerusi Perhubungan Umno Pulau Pinang Datuk Zainal Abidin Osman tidak perlu menunggu sehingga tujuh hari untuk menyaman beliau, sebaliknya boleh berbuat demikian sekarang jika mahu.
Ketua Menteri Pulau Pinang itu dan Zainal Abidin berbalas mesej menerusi Twitter petang ini mengenai tindakan saman berhubung kenyataan Lim, didakwa cuba mengaitkan isu perkauman ekoran insiden simbahan cat di ibu pejabat DAP, Ahad lalu.
“Tak payah tunggu tujuh hari. Saman sekarang. Kamu belit. Buktikan apa saya cakap,” kata Lim (gambar) dalam mesej diposkan sekitar 7 petang tadi.

Video : Pemuda Pas Serah Memo Bantah Syria

Video : Pemuda PAS Sambut Baik Langkah Sinar Jejak Pemilih

Video : Anwar's defence team decides to call 7 witnesses

Video : Bajet JPM Meningkat Empat Kali Ganda

Video : MCMC quizzes photographer on Bersih shot

Video : 'Probe Umno's role in Jais-church affair'

Video - Anwar: Pembelian Esso Msia bawah harga pasaran disebabkan anak Mahathir?

Video : Kami Desak Agar Semua Kaum Melayu Bersatu Demi Islam

Pakatan Rakyat Perlu Tolak J/K Khas Parlimen, Rakyat Desak BERS✔H 3.0 Dilancarkan


JK Khas Parlimen sekadar penghias jendela

KUALA LUMPUR, 18 Ogos: Jawatankuasa Khas Parlimen untuk reformasi pilihan raya hanya penghias jendela dan tidak berminat untuk mewujudkan pilihan raya adil dan bersih, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

"Bagaimanapun, kita berterima kasih kepada perkara-perkara meragukan dalam penubuhan jawatankuasa itu kerana ia memberikan alasan yang lebih kukuh kepada rakyat untuk menerus dan mengukuhkan lagi perjuangan menuntut pilihan raya yang adil dan bersih.

"Perkara-perkara meragukan dalam penubuhan jawatankuasa itu semakin membuktikan bahawa hanya perjuangan rakyat seperti yang berlaku 9 Julai lalu yang boleh diharapkan untuk mewujudkan pilihan raya yang adil dan bersih di negara ini," katanya sambil mengulangi supaya lapan tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) dilaksanakan.

Siapa tak setia dan siapa pengkhianat negara??

Kenapa Aku Benci UmPORno..!!!!

N3 ini dah ada dalam draft blog gua agak lama, ntah dari mana gua petik pun gua tak ingat..., so gua publish jelah dan kredit kepada empunya artikel nih...


Kata sesetengah orang lebih baik berkawan dengan ular daripada berkawan dengan Umno. Dan kalau ditakdirkan aku berjumpa antara ular dan Umno aku akan ketuk Umno dulu. Sebabnya UMNO tak pernah nak berubah.

Umno Sanggup Membunuh Agama Islam Demi Keuntungan Politik



Umno berjihad menentang murtad?? betoi ka? Ini cerita lawak. Sk nak tergelak bila dengar Umno berjihad menentang murtad. Lanie depa kalut dok menyalak menentang murtad. Kenapa depa jadi pejihad? jadi hero? sebab politik laa...depa tau depa la ni dah tenat nak dapatkan sokongan melayu maka depa pon nak jadi hero laa. Sebab politik laa...Kenapa baru lanie nak jadi hero?

Pertumbuhan KDNK hingga 6 peratus tersasar

Pertumbuhan ekonomi Malaysia yang lembap pada suku kedua tahun 2011 menunjukkan tanda-tanda yang membimbangkan. Pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) merosot kepada hanya 4 peratus (berasaskan tahun ke tahun), iaitu kadar paling perlahan semenjak suku keempat tahun 2009.

Adalah mudah untuk menyalahkan kelembapan pertumbuhan ini berpunca daripada iklim ekonomi global kerana penelitian terperinci menunjukkan bahawa wujud faktor domestik yang mempengaruhi hasil pertumbuhan dalam suku kedua tahun 2011.

Penguncupan ketara sebanyak 9.2 peratus dalam sektor perlombongan akibat daripada penutupan penyelenggaraan kemudahan minyak mentah dan gas asli mempunyai kesan yang lebih besar terhadap pertumbuhan ekonomi secara keseluruhan meskipun berlaku pertumbuhan pada skala sederhana dalam sektor lain.

Soal siasat SKMM: Jurugambar Suara Keadilan diaju soalan ‘bodoh’

KUALA LUMPUR:  Yuisriah Yusof, Ketua Jurugambar Suara Keadilan – sebuah akhbar rasmi KEADILAN, berdepan pelbagai soalan tidak munasabah dan ‘bodoh’ sepanjang Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) mengambil keterangannya.
“Adakah patut SKMM tanya: Adakah kamu yang muat naik gambar dalam portal Malaysian Insider? Adakah gambar itu diubah suai?
“Saya jawab, kerja saya hanya tangkap gambar, tidak tahu nak adobe (ubah suai),” katanya yang tidak mahir menggunakan photoshop, malah komputernya juga tidak ada perisian itu.

Tindakan ganas Syria terhadap rakyat dikecam

KUALA LUMPUR, 19 Ogos: Kerajaan Syria di bawah pemerintahan Presiden Bashar al-Assad dituntut agar melaksanakan perubahan-perubahan demokratik yang bermakna dan menghentikan tindakan keras terhadap pihak yang menuntut perubahan di negara itu.
Di antara perubahan yang dituntut oleh rakyat Syria ialah kebebasan berpolitik, bersuara dan memilih pemimpin sama ada melalui pilihanraya demokrasi atau berperlembagaan.
Dewan Pemuda PAS Malaysia menegaskan, Syria telah dikuasai oeh satu keluarga dan satu parti sejak 40 tahun lalu dan kini sudah tiba masanya perubahan struktur pemerintahan dan budaya politik baru diperkenalkan di Syria, sesuai dengan semangat zaman ini yang menuntut perubahan.

Pakatan desak bajet RM15.86 bilion JPM dicantas

Peruntukan dana bagi Jabatan Perdana Menteri (JPM) telah meningkat dengan ketara sejak tahun 2008 - dan Pakatan Rakyat berhasrat mengurangkan jumlah itu agar dana negara dapat diketepikan untuk "keutamaan negara yang lebih mendesak".

Peguam: Pegawai SKMM bangkit isu kaum dan agama halang soalan

KUALA LUMPUR, 19 Ogos — Seorang peguam hak asasi kesal dengan tindakan seorang pegawai kerajaan, didakwa membangkitkan soal kaum dan agama bagi menghalang beliau daripada mengemukakan soalan ketika anak guamannya disoal siasat petang ini.
Fadiah Nadwa Fikri dari Lawyers for Liberty, yang menemani jurugambar Suara Keadilan Yusriah Yusof, 50, memberi keterangan di Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), kecewa dengan tindakan pegawai itu.
“Saya hanya bertanya kepada pegawai SKMM itu, untuk apa nak ambil keterangan, untuk siasatan apa, tapi pegawai itu kata ‘U Melayu kan, U Islam kan, jadi jangan banyak soal’.
“Saya terkejut apabila pegawai cakap macam itu, saya cuma nak tahu mengapa nak ambil keterangan tapi pegawai itu tiba-tiba kaitkan dengan bangsa dan agama,” katanya kepada The Malaysian Insider.

PRU-13 boleh dipanggil bila-bila, tak terikat dengan panel Parlimen..ha..ha..bakal kena kencing la rakyat..!!!

KUALA LUMPUR, 19 Ogos — Datuk Seri Najib Razak berkata pilihan raya umum ke-13 boleh diadakan bila-bila masa dan tidak akan bergantung pada prosiding jawatankuasa pilihan khas Parlimen yang dibentuk untuk membincangkan isu-isu berkaitan dengan pilihan raya.
Jawatankuasa sembilan anggota itu akan dibentuk Oktober ini.
Bagaimanapun kata perdana menteri, oleh kerana jawatankuasa itu akan terbubar dengan sendiri bersama pembubaran Parlimen, apa sahaja pembaharuan yang boleh dilaksanakan akan diadakan terlebih dahulu.

JAJ: Penyembelihan 60,000 ayam di Johor diragui

sellers meat 090805 chicken sellerDaripada 200,000 bekalan ayam segar yang dikeluarkan di Johor setiap hari, kesucian 30 peratus daripadanya diragui kerana ada pengusaha pusat penyembelihan tidak mengikut piawaian yang ditetapkan oleh Jabatan Agama Johor (JAJ).

Penolong pengarah penyelidikan Unit Halal JAJ, Samsudin Paimi, berkata terdapat beratus-ratus peniaga yang memasarkan kira-kira 60,000 ayam segar setiap hari yang kesuciannya diragui.

"Malah ada penyembelihan dilakukan di tempat terbuka yang turut dimasuki anjing dan binatang lain," katanya kepada pemberita selepas serbuan terhadap dua premis penyembelihan dan pemprosesan di Jalan Kampung Sawah dan Jalan Pontian-Johor Baharu di Pontian awal hari ini.

Bajet JPM Meningkat Empat Kali Ganda ....hanya kerana mu Permata hati ku..!!!

PETALING JAYA 19 OGOS : Pakatan Rakyat hari ini menuntut Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menjelaskan bagaimana jabatannya membelanjakan dana persekutuan yang diperuntukkan setelah rekod menunjukkan bajet jabatannya meningkat secara drastik dalam tempoh 3 tahun.

Setiausaha Antarabangsa DAP, Liew Chin Tong berkata peningkatan perbelanjaan lebih daripada empat kali ganda di Jabatan Perdana Menteri (JPM) ini seolah- olah mencerminkan pentadbiran Najib boros dalam menguruskan dana awam. 

"Peruntukan perbelanjaan untuk pembangunan JPM membolehkan Perdana Menteri meluluskannya dengan kuasa yang dia ada, berbeza dengan perbelanjaan atau pembayaran perbendaharaan lain yang mana mesti melalui pemeriksaan menteri yang lebih ketat. 

"Rakyat berhak untuk mengetahui dengan tepat apa dan kemana JPM telah membelanjakan begitu banyak wang," katanya.

Sebagai rekod, bajet pembangunan daripada RM7.2 bilion di bawah Rancangan Malaysia Kelapan (RMK-8) telah meningkat kepada RM29.6 bilion di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Video : Perkasa Malay leaders 'starving' for Christian votes

Video : 'Minimum wage top priority in Pakatan budget'

Video : Hentikan Rundingan Terus Kementerian Pertahanan Dengan Sapura

Video : PSC Bukan Yang Terbaik, Hanya Sekadar Penghias Jendela

Video : Selangor digesa siasat dakwaan Umno dalang

Esso's fire sale: Are Dr M's sons shuffling national assets, asks Anwar

Esso's fire sale: Are Dr M's sons shuffling national assets, asks Anwar The recent acquisition of Esso’s downstream assets in the country by Phillipines’ San Miguel Corp should catch the public’s attention on a few accounts.
The disclosed total consideration of USD610 million that is below Esso Malaysia’s current market value has sent its shares tumbling by 18% yesterday. While the sum may have been a bona fide amount decided on commercial grounds, the interest of minority shareholders took a beating when the deal prompted such a huge drop in share price.
I urge that the relevant parties including Securities Commission and Minority Shareholder Watch Group to look closely at the deal to ensure the interest of minority shareholders was not trampled.
More importantly however is the transfer of nationally strategic assets such as a refinery complex and petrol station network to an entity with hardly any experience or presence in Malaysia previously.

Latheefa slams EC's 0.0001% error margin: Even my toes are laughing!

Latheefa slams EC's 0.0001% error margin: Even my toes are laughing!PKR leaders ridiculed the Election Commission chairman Abdul Aziz Mohd Yusof's claim that the error margin in the electoral roll was just 0.0001 percent out of a total of 12.4 million registered voters.
"Even my toes are laughing," slammed PKR legal affairs director Latheefa Koya, although her tone sounded anything but jovial.
Indeed, if Abdul Aziz's claim was true, it means only 12.4 voters were affected.
When compared against the long lists of cases compiled by PKR, PAS and DAP showing thousands of affected voters and Kelantan executive councilor Husam Musa pointing to evidence of 100,00 illegal workers being granted citizenship in exchange for voting BN, the claim by the EC chief certainly looks foolish and suspiciosly defensive.

Sex or not, Baginda to go head to head with Ummi in RM100 mil lawsuit

Sex or not, Baginda to go head to head with Ummi in RM100 mil lawsuitA businessman, who insists that he had sex with Malaysia's most glamorous political 'villianess' Ummi Hafilda, has decided to go head to head with her on a RM100 million defamation suit she slapped on him earlier this year.
Baginda @ Nor Azman Abdullah, who was Ummi's former business partner, applied to set aside her claim against him. His lead counsel Yusmadi Yusoff confirmed the application was filed at the High Court civil registry via e-filing on Friday.
"I hope the court will hear us first before hearing the application by the plaintiff," Yusmadi told High Court judge VT Singham.
Sexual stalemate
The current sexual stalemate between Ummi and Baginda began earlier this year. On March 15, 2011, Baginda basically repeated what he had said in court some 10 year ago during the sodomy trial against Opposition Leader Anwar Ibrahim.

Malaysia Boleh : Lima Polis Didakwa Rompak Warga Bangladesh


KUALA LUMPUR 19 OGOS : Lima anggota polis berpangkat konstabel mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini atas 16 dakwaan merompak secara berkumpulan terhadap 16 warga Bangladesh sejumlah wang tunai RM34,516, pada 8 Ogos lalu.

Mohd Afizi Mohd Nasir, 27, Muhammad Hairey Muhammad Puzi, 21, Azrin Adha Abdullah, 25, Mohd Faiz Muhammad, 25, dan Mohammad Firdaus Jamaludin, 20, didakwa melakukan rompakan ke atas kesemua mangsa yang berumur antara 20 dan 40 tahun di sebuah rumah No 52, Jalan Nagasari, Dang Wangi di Kuala Lumpur pada 12.01 pagi.

Daftar pemilih: 5 lagi nama untuk dijejak Sinar Harian sebagai SPR baru...

KUALA LUMPUR, 19 Ogos: Ekoran Sinar Harian berjaya menjejaki En Azhar Bin Ahmad, Pn Besah Binti Mat dan En Mansor Bin Ahmad dan mengesahkan kesahihan kad pengenalan masing-masing, Dewan Pemuda PAS Pusat hari ini mendedahkan lima lagi nama "jarang didengar".
Tindakan akhbar itu juga telah berjaya menarik perhatian rakyat Malaysia untuk terus bersama Pemuda PAS membongkar ruang-ruang manipulasi dalam pilihanraya di negara kita.
Sambil mengucapkan terima kasih atas usaha murni akhbar bahasa Melayu itu, Exco dewan itu Suhaizan Kaiat mahu akhbar itu menjejaki lima lagi nama yang didakwa mempunyai klon kad pengenalan.
Lima nama yang dimaksudkan adalah seperti berikut:
1. Jumaayah Bin Alus
No MyKad (pertama): 511122105834
No MyKad (kedua): 511122105754
Kedua-duanya dibezakan pada digit ke-10 dan ke-11.

2. Sainam Binti Tukisan
No MyKad (pertama): 500307105490
No MyKad (kedua): 500307105474
Kedua-duanya di bezakan pada digit ke 11 dan 12 sahaja.

Sinar sangkal dakwaan PAS, pengundi 'klon' tak wujud...Sinar pun nak jadi SPR....!!!

Pengundi yang didakwa sebagai 'klon' ahli Umno yang didedahkan oleh Pemuda PAS baru-baru ini tampil menafikan bahawa mereka mempunyai lebih daripada satu keahlian dalam parti itu.

Pengerusi SPR: Kami sedia temu semula Bersih, tapi jangan ugut


PUTRAJAYA, 19 Ogos — Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sedia untuk bertemu semula dengan Bersih 2.0 bagi membincangkan isu reformasi pilihan raya tetapi Pengerusinya Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof meminta gabungan itu supaya “tidak membuat ugutan.”
“Saya beritahu mereka jangan buat begitu (tidak dilakukan secara ugutan). Anda boleh cadangkan apa sahaja tetapi mungkin ada cadangan yang kita setuju, mungkin ada yang tidak boleh. Tapi jangan ingat kami akan setuju semuanya,” kata Aziz.
Beliau berkata demikian kepada pemberita di ibu pejabat SPR selepas mengadakan pertemuan selama dua jam dengan Persatuan Hak Asasi Manusia (Proham).

'Skrip sumpah' sokong BN: Zuraida sahut cabaran KDN

Ahli parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin hari ini menyahut cabaran Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang memintanya mengemukakan bukti jelas berhubung dakwaan program pemutihan pekerja asing mensyaratkan mereka membaca 'skrip bersumpah' menyokong BN.

Perkasa: Umno, PAS, PKR korban Islam kerana undi Kristian


Syed Hassan Syed Ali mengetuai demonstrasi yang diadakan di pekarangan Masjid Negara hari ini. — Foto oleh Choo Choy May
KUALA LUMPUR, 19 Ogos — Perkasa hari ini menuduh pemimpin-pemimpin Melayu dari Umno, PAS dan PKR mengorbankan Islam semata-mata mahu mendapatkan sokongan masyarakat Kristian dalam pilihan raya.

PERKASA: Pemimpin Melayu kebulur undi Kristian

Kumpulan pendesak Melayu PERKASA hari ini menyatakan rasa kecewanya terhadap pemimpin Melayu dalam pelbagai parti yang didakwanya "kebulur" terhadap undi Kristian sehingga "menggadaikan maruah Islam".

NONESetiausaha agungnya Syed Hassan Syed Ali (kiri) berkata, sikap itu kelihatan apabila pemimpin Melayu Umno, PAS dan PKR berdiam diri dalam pelbagai isu, termasuk kes pemeriksaan sebuah gereja di Petaling Jaya pada 3 Ogos lalu.

"Jangan fikir soal parti lagi. Pemimpin Islam mesti bersatu, mesti berhenti kejar undi Kristian.

"Kenapa kebulur sangat pada undi Kristian sehingga menggadaikan maruah Islam?" soalnya.

Bercakap dalam sidang media di perkarangan Masjid Negara, Syed Hassan berkata, bermula dengan kontroversi penggunakan kalimah Allah, penganut Kristian mengasak umat Islam dengan pelbagai isu, sehingga kes pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).

Kutuk anwar ibrahim ialah subjek terbaru di universiti!

Universiti sekarang memang berbeza dari universiti dulu ye? Adakah perkara di bawah neh ialah subjek terbaru kolej / universiti kita ?

Isu FBC Media: Penyelewengan wang rakyat untuk politik

Baru-baru ini, dunia kewartawanan bersifat penyiasatan dipelopori SarawakReport menyaksikan pendedahan skandal penyelewengan wang rakyat (baca: pembayar cukai) sebanyak RM57.68 juta dalam projek ‘Global Strategic Communication Campaign’ yang juga merupakan perjanjian antara Kerajaan Malaysia dengan FBC Media (UK) Limited, yakni sebuah firma media dan hiburan di Eropah. Terdapat kemusykilan berkaitan wang rakyat dipergunakan oleh pemimpin kerajaan untuk kepentingan politik tetapi bertopengkan nama ‘negara’.

Walaupun defisit fiskal negara kekal tinggi sejak pasca krisis kewangan 1997/98 sehingga hari ini, dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sering berbicara mengenai keazaman kerajaan untuk mengurangkan deficsit fiskal, tetapi pendedahan demi pendedahan kes-kes tertentu masih menunjukkan bahawa kerajaan hari ini terlibat dengan pembaziran atau dakwaan penyelewengan wang rakyat untuk projek-projek yang tidak diketahui butirannya. Semuanya kononnya atas nama kepentingan negara atau pembangunan negara.

Meritokrasi 100 peratus akan lahir negara tidak bermutu...Meritokrasi UMNO jerk..!!!


Najib berkata individu-individu di luar bandar masih tidak boleh bersaing. — Foto oleh Choo Choy May
SHAH ALAM, 19 Ogos — Datuk Seri Najib Razak dilihat menjustifikasikan langkah pentadbirannya kembali kepada dasar-dasar tindakan afirmatif untuk menggalakkan ekonomi Bumiputera dengan berkata satu sistem yang hanya berdasarkan 100 peratus meritokrasi hanya akan melahirkan “negara tidak bermutu.” Perdana Menteri berkata satu sistem baru kerajaan akan menggunakan meritokrasi di kalangan Bumiputera dengan mengenal pasti dan memberi ganjaran kepada ahli-ahli perniagaan Melayu yang jujur dan layak dan pada masa yang sama mewujudkan persekitaran berdaya saing bagi memperkasakan ekonomi Melayu.

Gaji minimum jadi keutamaan bajet Pakatan 2012


Gaji minimum adalah antara isu yang akan diberikan keutamaan pada bajet alternatif oleh Pakatan Rakyat yang dijangka dikemukakan sebelum bajet negara 2012 dibentangkan pada Oktober ini.

pakatan pc on spr ban pondok panas 280409 dzulkefly ahmadPada sidang akhbar selepas mesyuarat ketiga jawatankuasa kerja gabungan itu, ahli parlimen PAS bagi Kuala Selangor Dzulkefly Ahmad berkata mereka sedang membincangkan angka yang sesuai untuk ditetapkan sebagai gaji minumum.

"Kita perlu dengan segera menangani isu gaji minimun; ini mesej penting bahawa gaji minimum mesti berdasarkan produktiviti,” katanya.

Katanya, inisiatif Pakatan tidak sama dengan tindakan kerajaan persekutuan yang cuba menangani jurang perbezaan pendapatan dengan menubuhkan Majlis Gaji Minimum Negara bagi mengkaji struktur upah.