Sabtu, 13 Ogos 2011

Umno-style racism spreads: Praising China is treason but "Balik Cina" is OK

Umno-style racism spreads: Praising China is treason but "Balik Cina" is OK Fears are growing amongst Sarawakians, especially within the Chinese community, that the racial harmony in the state may soon become a thing of the past as a desperate Sarawak BN took a leaf from UMNO, and began sowing the seeds of racial hatred to cling to power.
A worried Padungan assemblyman Wong King Wei made a call to the Speaker of the state legislative assembly to investigate Tarat colleague, Roland Sagah Wee Inn for his recent statement of ‘balik cina’ or go back to China.
Calling a press conference, Wong urged the Speaker to take appropriate action to prevent such utterances in the future as the comments were now being spread like a contagious disease throughout multiracial Sarawak.
Wong said the use of the derogatory words had even infected a Dayak school teacher, who told a group of five boys to go back to China as their Malay-language was not up to mark.

Jika Senarai Nama Dikekal, PR Hendak Masuk Bertanding PRU13 Juga Ke?

Oleh: mazwandi

"Masa dulu kala, bila ada cerita kerajaan perpaduan, depa kutuk PAS Terengganu. Antara cerita paling sensasi, PAS Terengganu hanya perintah sepenggal. Lepas tu, lingkup. Ada pula defend, kalah sebab pilihanraya penipu, tetapi yang menuduh kata balik, depa tak percaya. Dah kalah, kalah la, hendak beri alasan pru menipu pula.

Otai penipu.

Tiba-tiba, hari ini, bila PAS dedahkan sebiji demi sebiji penipuan, baru korang tahu, memang pru di Malaysia ini penipu. Tipu yang amat dari segi daftar nama. Rakyat Malaysia perlu berterima kasih kepada Idris Jusoh, kerana dialah master mind buat kerja magik ini. Pioneer untuk kerja tipu tahap gaban ini bermula dari tahun 2004, di Terengganu. Dan dialah yang juga master mind nya.

Kempen protes 'Barang Naik' dilancar Sabtu depan


Kempen protes 'Barang Naik' dilancar Sabtu depan
Tinggal 7 hari lagi, usaha menggembling rakyat memprotes kenaikan inflasi dan kenaikan harga barang akan dilancarkan, kata pihak penganjur.

Kempen tersebut dilancarkan ketika pentabdiran Datuk Seri Najib Tun Razak kian dipertikai kerana menolak 8 tuntutan Bersih 2.0 serta didakwa bertindak kasar ke atas rakyat pada 9 Julai lepas.

Kempen yang diadakan pada Sabtu, 20 Ogos 2011 bermula jam 5 petang di Dataran Pusat Khidmat Ahli Parlimen Titiwangsa, Kampung Baru, Kuala Lumpur membawa tema "Ubah Sekarang, Selamatkan Malaysia".

Kelab Protes Barang Naik atau  "Protes BN"  akan dilancarkan serentak dengan kempen memprotes kenaikan harga barang yang ditujukan kepada kerajaan Barisan Nasional.

Majlis pelancaran akan disempurnakan oleh Timbalan Presiden PAS Haji Mohamad bin Sabu.

Datuk Mahfuz Omar selaku Naib Presiden PAS merangkap Ahli Parlimen Pokok Sena dijangka turut menyertai majlis pelancaran kempen protes tersebut.

Majlis tersebut adalah anjuran bersama Lajnah Pengguna PAS Pusat, Dewan Muslimat PAS Pusat dan Badan Perhubungan PAS Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Tinjauan Penangdaily.com mendapati, laman Kelab Protes Barang Naik (Protes BN) turut dikesan di laman sosial  facebook. Sehingga jam 4.32 pagi tadi, baru 68 peribadi memberi like pada laman tersebut.

Dengan pelancaran kempen ini, dijangka Barisan Nasional bakal menghadapi protes berganda, termasuk kemungkinan berdepan dengan perhimpunan aman Bersih 3.0.

Pengarah GLC diingatkan tanggungjawab mereka

Majlis Peguam hari ini mengingatkan lembaga pengarah syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) bahawa mereka tertakluk kepada kecuaian dan tindakan mahkamah oleh pemegang saham jika didapati gagal dalam tugas menangani penyelesaian di luar mahkamah dengan Tan Sri Tajudin Ramli.

Asyraf bijak atur langkah

Asyraf bijak atur langkahProgram Imam Muda musim pertama, (IM), banyak mengubah kehidupan juaranya, Muhammad Asyraf Mohd Ridzuan, atau lebih dikenali sebagai Imam Muda Asyraf.

Walaupun program itu, sudah dua tahun berakhir, namun Asyraf, masih meneruskan misinya memimpin masyarakat. Sebagai ikon, Asyraf, begitu berhati-hati mengatur langkah agar imejnya tidak tercemar.

"Saya harus menjaga kelakuan dan berhati-hati untuk melakukan sesuatu serta menyuarakan pandangan dan pendapat. Kalau dulu, saya bebas untuk ke padang bola, bermain boling, menonton wayang, tapi kini ada batasan untuk mengunjungi tempat sebegitu kerana tidak semua masyarakat boleh terima apa yang kita buat setelah bergelar IM.

Pentadbiran Muhyiddin 2012 sudah ada dalam Facebook. Najib, sila ketepi!

Pentadbiran Muhyiddin 2012 sudah ada dalam Facebook. Najib, sila ketepi!
Dimanakah letaknya suara rakyat sekarang? Di kedai-kedai kopi ataupun di laman sosial seperti Twitter dan Facebook? Apapun jawapan anda, nampaknya telah ada persefahaman di antara yang tua dan muda bahawa Muhyiddin Yassin akan mengambil alih tempat boss nombor satu, Najib Tun Razak!
Mungkin ia suatu gurauan untuk menakut-nakutkan PM dan isterinya Rosmah Mansor, tetapi “Kabinet Muhyiddin” telah pun mempunyai lama facebook sendiri.
Dalam laman yang bertajuk “Pentadbiran Muhyiddin 2012”, Hishamuddin Hussein, sepupu Najib dinamakan sebagai timbalannya.
Apa yang menarik adalah Mukhriz Mahathir pula diangkat sebagai Menteri Kewangan II, dengan Portfolio utama dipegang oleh NAjib sendiri
Sebelum menganalisa senarai itu, kita harus sedari bahawa apa jua keputusan pemilihan Presiden UMNO, sesiapa pun yang menang tidak semestinya menjadi PM sekiranya Pakatan Rakyat yang dipimpin oleh Anwar Ibrahim memenangi Pilihanraya Umum yang akan datang.
Perhimpunan Agung UMNO telah ditetapkan pada awal Disember setiap tahun, tetapi pemilihan parti kemungkinan akan diadakan pada 2012.

Pakatan ambil alih selepas GE ke 13: “Saya memang yakin”



Pakatan ambil alih selepas GE ke 13: “Saya memang yakin”Selepas perhimpunan Bersih 2.0 untuk pilihanraya bersih dan adil menyaksikan cara kotor Perdana Menteri Najib Razak cuba untuk mematahkannya serta cara tadbir urus Negara yang tidak betul, semakin ramai yang meramalkan Pakatan Rakyat akan mengambil alih kerajaan selepas pilihan raya umum nanti.
Namun, ada juga yang tidak percaya ramalan oleh Wong Chin Huat, tokoh akademik yang yakin Pakatan akan memenangi 100 kerusi, lebih 18 kerusi berbanding pilihanraya yang lalu. Pada masa itu, Barisan Nasional telah memenangi 140 kerusi dari 222 yang dipertandingkan, sekaligus hilang dua pertiga majoriti undi.
Wong percaya bahawa Bersih 2.0 pada 9 Julai akan menaikkan jumlah kerusi pakatan rakyat dari 75 pada tahun 2008 kepada 100 kerusi. Ini bermakna 12 kerusi lagi untuk PR.
Apa kata rakyat biasa…

Video : Kemewahan Najib/Rosmah Berbanding Kesederhanaan Tok Guru Nik Aziz

Dairi Kehidupan Najib/Rosmah...

Dairi Kehidupan Tok Guru Nik Aziz...


Cuba korang bandingkan kehidupan antara pemimpin tertinggi Pas dan pemimpin tertinggi Umno.Bagai langit dan bumi,kehidupan pemimpin Umno menyerlahkan segala bentuk kemewahan dan begitu jauh dari kehidupan berunsur Islam.

Sementara kehidupan pemimpin Pas menyerlahkan kesederhanaan dan penuh dengan ciri ciri keislaman.Tepuk dada tanya selera,fikir fikirkanlahhh...

Dewan Cina cabar presiden Gerakan berdebat


Presiden Dewan Perniagaan Cina Pulau Pinang (PCCC) Tan Sri Tan Kok Ping akan mengajak Presiden Gerakan Tan Sri Koh Tsu Koon berbahas secara terbuka sekiranya bekas ketua menteri itu terus mengkritiknya melalui media.

Nik Aziz kesal kaedah mohon simpati


PENGKALAN CHEPA, 13 Ogos: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, melahirkan rasa kesal di atas sikap segelintir masyarakat yang menggunakan pelbagai kaedah untuk memohon simpati orang ramai di bulan Ramadan ini.
Menurutnya, beliau melahirkan rasa kebimbangannnya berhubung fenomena berkenaan yang kini semakin berlaku setiap tahun
termasuk dari masyarakat negara jiran.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung kegiatan meminta sedekah bermula sejak awal Ramadan lagi selepasmenyampaikan sumbangan kepada 490 orang dalam Dun Chempaka yang terdiri dari golongan armalah, warga emas dan anak-anak yatim.

Saham KL diramal tidak menentu......Putrajaya lagi haru-biru..!!


malaysia stock exchange market klse 141008 09Bursa tempatan kemungkinan besar diniagakan tidak menentu minggu depan dengan pelabur terus gusar dengan krisis hutang Eropah beserta dengan penarafan negatif ke atas ekonomi AS, kata peniaga.

Penarafan negatif ekonomi AS baru-baru ini oleh Standard & Poor's nampaknya mewujudkan satu rantaian reaksi panik di seluruh dunia, termasuk Asia Pasifik yang sekali gus menyaksikan jualan besar-besaran pada hari Isnin.

Bursa tempatan memulakan urus niaga turun naik pada awal minggu seiring bursa serantau lain berikutan berita mungkin berlakunya krisis kewangan.

Ini menjuruskan jualan besar-besaran dan mengheret turun KLCI FTSE Bursa Malaysia ke bawah paras 1,500 untuk kali pertama sejak 17 Mac, 2011.

Fuhh..Pemimpin Umno Haprak Lebih Hebat Daripada Mufti..??

Selain mufti Perlis, Dr Juanda Jaya yang berhujah bahawa amalan bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu subuh dengan kuat bertentangan dengan sunnah nabi, bekas pemegang jawatan itu juga menyokong langkah yang diambil oleh Jabatan Mufti Pulau Pinang.

Prof Madya Dr Asri Zainul Abidin berkata, patuh kepada arahan yang dikeluarkan oleh jabatan mufti di negeri itu tidak harus dipandang dari sudut politik tetapi ia adalah sunnah Nabi SAW demi menjaga Islam yang harmoni.

"Umat Islam Pulau Pinang sepatutnya menyokong keputusan ini, dan saya menyokongnya,” katanya.

“Fatwa atau arahan ini bagi saya selaras dengan kehendak syarak,” kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Umno Bila Masa Pulak Jadi Hero Hah??

Umno berjihad menentang murtad??betoi ka?Ini cerita lawak.Sk nak tergelak bila dengar Umno berjihad menentang murtad.Lanie depa kalut dok menyalak menentang murtad.Kenapa depa jadi pejihad?jadi hero?sebab politik laa...depa tau depa la ni dah tenat nak dapatkan sokongan melayu maka depa pon nak jadi hero laa.Sebab politik laa...Kenapa baru lanie nak jadi hero?

                                                
Dulu-dulu..........

Polis Britain akhirnya mengaku salah!! Tak macam Polis M'sia tak buat salah lansung...!!!

Polis mengaku mereka melaksanakan taktik yang salah dalam menghadapi rusuhan, demikian kata Perdana Menteri David Cameron di hadapan ahli parlimen Britain. Cameron menambah bahawa rusuhan di beberapa bandar di Britain adalah tindakan jenayah semata-mata dan tidak ditangani kerana terlalu sedikit polis yang diturunkan.

Dia mengumumkan larangan penggunaan penutup wajah dan meninjau pelaksanaan larangan keluar rumah ketika perjumpaan kecemasan parlimen.

Lest We Forget

  by masterwordsmith 
While Malaysians express outrage about the RM8-RM9 billion MAS scandal and the 'reverse takeover' of the national airline company through Air Asia -- which is another multi-billion 'backdoor asset stripping' exercise -- lets us not forget the RM6-RM7 billion patrol boat fiasco. As Dr Mahathir said: Melayu mudah lupa. Well, let us not lupa this.

In February '11, Defence Minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi announced via a Bernama statement that the government has agreed to allocate RM6bil to build six second generation patrol vessels for the Royal Malaysian Navy. The rationale given for the expenditure was to "boost the economy while benefiting 632 vendor companies". The Defence Minister clarified that they would ensure that "at least RM2bil of the allocation will benefit these vendor companies which are strategic partners of Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd".  Then, many Malaysians were up in arms after that disclosure.

In October last year, The Star reported that the construction of six patrol vessels by Boustead Heavy Industries Corp Bhd (BHIC), a maritime engineering and defence-related services provider, may only begin as early as the fourth quarter of this year. Analysts estimated it would take another year before BHIC’s letter of intent (LOI) is firmed up and construction of the patrol vessels begin.


“This is as seen with the company’s Scorpene service job, which took a year for the LOI to be firmed up via the letter of award,” ECM Libra said in a research report. (CLICK HERE for more.)

PENGECUT NO.1 NEGARA !


Perdana Menteri 1 Malaysia, Dato’ Seri Najib Tun Razak  memang layak menerima anugerah - PENGECUT NO.1 NEGARA
Dalam  sebulan dua ini saja,.. sikap pengecut beliau amat menyerlah sekali; …

Pertama,  beliau amat  takut membenarkan “BERSIH 2” mengadakan perhimpunan aman di stadium.pada 9 Julai 2011 yang lalu.                 Kedua (terbaru dan terkini) ,  beliau  takut hadir ke mahkamah untuk ditemubual / menjadi saksi kes fitnah liwat 2  yang seluruh pelusuk dunia sudah tahu,  beliau adalah dalangnya.
Semalam 12/8/2011 kira-kira pukul  2.55 petang Najib dan isterinya Rosmah tiba di Kompleks Mahkamah Jalan Duta  menemui pasukan peguam bela DS Anwar yang diketuai oleh  Karpal Singh, S.N. Nair dan Datuk Param Cumaraswamy  dan kemudian tergesa-gesa meninggalkan kompleks Mahkamah.

Mawar merah tiada harumnya

Oleh Roslan SMS
Gembira (dan saya percaya begitulah seluruh rakyat Malaysia) apabila membaca laporan akhbar The Star pagi ini bahawa pihak polis di London telah berjaya menahan seorang suspek dalam kes membelasah dan menyamun pelajar Malaysia Mohd Asyraf Haziq Rosli di UK baru-baru ini. Sebagaimana kita ketahui Asyraf telah dibelasah dan dirompak dalam perjalanan membuat persediaan berbuka puasa sehingga tercedera dan patah rahangnya.

Cara mudah mencari muka surat dalam al-Quran.


Oleh anakmuaallaf

Bismillahirrahmanirrahim.  Nak kongsikan ngan kawan2 semua. Tips menarik untuk kita. Hebatnya Kuasa Allah. Bila dah jumpa xdak apa yang kluar dari mulut saya ni melainkan hanya perkataan SUBHANALLAH..

Al-Quran adalah peninggalan Rasulullah kepada kita semua umatnya. Ada 2 benda yang Nabi Muhammad s.a.w tinggalkan kepada kita iaitu Al-Quran dan juga Sunnah.

Nasihatilah Pemberi Bukan Peminta

Oleh Zolkharnain Abidin
"Umat Islam dinasihat untuk menghindari sikap suka meminta bagi memastikan marhttp://hermawanputra.files.wordpress.com/2010/08/sedekah-rp-1000.jpg?w=375tabat umat Islam sentiasa terpelihara."
Apa tujuan kenyataan ini? Melepaskan tanggungjawab atau mengelak daripada berdepan dengan tuntutan hak? Kedua-duanya adalah mungkin. Apabila berkurangan atau tidak ada orang yang meminta-minta, maka ringanlah beban pihak berkuasa untuk berusaha melepaskan keperluan orang yang meminta itu.

Umno manipulasi keputusan fatwa untuk main sentimen politik kebencian

PULAU PINANG: Pihak tertentu yang didalangi Umno sengaja memainkan sentimen kebencian terhadap kerajaan negeri itu bersifat anti-Islam, dengan memanipulasi keputusan Majlis Fatwa Pulau Pinang berkaitan suara bacaan al-Quran sebelum Subuh.
“Demi kepentingan politik sempit, pihak tertentu mengambil peluang mengekploitasi keputusan Majlis Fatwa. Pihak berkenaan pastinya menabur fitnah kononnya kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang anti-Islam,” kata Exco Hal Ehwal Agama Islam, Pulau Pinang, Abul Malik Kassim.
Dalam kenyataan media hari ini, beliau menegaskan kerajaan negeri itu tidak campur tangan terhadap keputusan Majlis Fatwa Negeri yang melarang penggunaan pembesar suara pada bacaan al-Quran pada Subuh.
“Saya menolak sekeras-kerasnya tohmahan pihak yang mengaitkan pimpinan kerajaan negeri terlibat dengan keputusan Majlis Fatwa itu,” kata Malik.

Surendran Bidas Sikap Bacul Najib, Rosmah Enggan Ditemubual


SHAH ALAM 13 OGOS : Keengganan Perdana Menteri dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor memberikan kerjasama untuk ditemubual oleh pihak pembelaan dalam kes fitnah liwat ke atas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah merencatkan perjalanan kes itu.

Bahkan menurut peguam, N Surendran, sikap yang ditunjukkan oleh Datuk Seri Najib Razak dan isterinya juga tidak wajar dicontohi kerana sebagai saksi yang relevan, mereka sepatutnya membantu mempercepatkan perjalanan kes.

Video : Kecelaruan Daftar Pemilih PAS Mohon Campur Tangan Agung

Video - Sidang Media Bersama Datuk Seri Noh Omar Mengenai Status Puan Mismah Part 2

Video : Sidang Media Bersama Datuk Seri Noh Omar Mengenai Status Puan Mismah Part 1

Video : Status Warganegara Saya Sah - Mismah.

Apakah Islam akan lebih gagah dan dihormati dengan mangkuk jamban?

Oleh: ZULKIFLI YAHAYA
Di bulan Ramadhan yang mulia, di waktu seluruh Iblis dan syaitan dirantai, umat Islam sepatutnya menjadi lebih baik dan berhikmah dalam sebarang tindakan berbhttp://din.huluselangor.net/wp-content/uploads/2011/08/MB-Selangor-Tandas.jpganding di luar lingkungan Ramadhan.
Saya tertanya apa rasionalnya, Pemuafakatan Warisan Melayu Malaysia (Warisan) dan Gerakan Memantau Perkhidmatan Agensi Kerajaan (Gempak) menghantar mangkuk tandas, berus jamban dan penyapu ke pejabat Meneri Besar Selangor, kononnya sebagai membantah tindakan Abdul Khalid memohon maaf kepada pihak Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC), Petaling Jaya sebelum ini.

Fast for democracy and peace

Generation 709 wants the young to participate in a fasting session for democracy and peace

PETALING JAYA: Generation 709, an organisation formed following the Bersih 2.0 rally, is holding a fasting session called “Fast for Democracy and Peace” next Friday.
“Our Muslims friends are already fasting. We urge our young non-Muslim friends to do so as well on that day,” said the movement’s Lee Khai Loon.
The PKR Youth deputy chief added that he would also organise a “sahur” session (pre-dawn meal) at Pelita restaurant near the Kuala Lumpur City Centre at 5.00am for participants in Klang Valley on Friday.
The meal sessions would also be attended by family members of the late Baharuddin Ahmad, who passed away during the Bersih 2.0 rally on July 9.

Penggodam GaySec AKUI Nor Arlene Tan BUKAN "Hajah Sitt Al Wuzara"


Saya petik:

[GaySec.Org] assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

kami mengaku informasi yg kami terima dari pelbagai sumber (anonymous) ini tidak disemak terlebih dahulu dimana akhirnya informasi tersebut telah membawa kepada rujukan yg salah terhadap mangsa (Arlen Tan) dan bukan target kami yg sebenarnya.

Dikesempatan ini kami ingin memohon maaf kepada Arlen Tan dan pihak2 penyokong beliau. Kami amat berasa kesal atas apa yang berlaku. Namun begitu kami amat berharap agar Arlene boleh mendapatkan kaunseling dari Jabatan Agama Islam mengenai kekeliruan agama yg dihadapinya.

Wujudkan daftar pemilih automatik, kata timbalan menteri Umno

Beliau juga menyokong idea agar usia layak mengundi diturunkan daripada 21 tahun sekarang kepada 18 tahun.
KAJANG: Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah menyarankan agar satu kerangka diwujudkan untuk membolehkan
pendaftaran pemilih secara automatik bagi belia yang berusia 21 tahun ke atas.
Beliau juga menyokong idea agar usia layak mengundi diturunkan daripada 21 tahun sekarang kepada 18 tahun.
“Walaupun ia mungkin tidak dapat dilakukan pada pilihan raya ke 13, namunsatu ‘road map’ perlu diwujudkan untuk merealisasikan perkara itu.
“Untuk mematangkan demokrasi kita memerlukan seberapa ramai rakyat untuk keluar mengundi, jadi kita perlu memudahkan proses tersebut agar mereka bolehberbuat demikian,” katanya pada forum bertajuk “Reformasi Pilihanraya danPemurnian Demokrasi” di Kolej Dar Al-Hikmah, di sini hari ini.

‘Why I called off the MoCS rally?’

Defeat is not the worst of failures. Not to have tried is the true failure. – George Edward Woodberry

By Francis Siah

So this is how it ended – an anti-climax. I am also very disappointed with my decision. But I have to make one for MoCS.
Only God knows why I finally decided to call it off.
This Red Rally has grown bigger than I could ever imagine. MoCS is just a mosquito outfit and I was caught by surprise at the tremendous response and the outpouring of support for our movement’s ‘Walk for Democracy and Reform’ today.
The past month has been a confrontation with the police when it should have been the ‘termite’. It’s not worth it in this case. The real ‘enemy’ is not the police.
Deputy Commissioner Law Hong Soon advised me to think over the responsibility and burden on me personally (and not on MoCS because legally, MoCS does not even exist although we managed to register the name as a company.)

Duit Habis : Jangan salahkan kerajaan jika bantuan tidak diterima

"Mana bekas suami, ahli-ahli keluarga, anak-anak tidak membantu dan bersikap lepas tangan. Kalau mereka lepas tangan kepada orang lain, ia mengundang bahaya terutama ibu bapa yang tiada persaraan hidup harus dibantu...hentikan andaian (salahkan kerajaan)."

KUALA LUMPUR:  Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata tidak wajar pihak-pihak
tertentu mempersalahkan kerajaan semata-mata sekiranya bantuan yang disalurkan tidak diterima golongan terbabit.
Beliau berkata kementerian menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) memperuntukkan RM1.26 bilion bagi membantu kira-kira setengah juta golongan sasar sepanjang tahun ini.
“Jangan salahkan kerajaan…selain kementerian menerusi JKM, terdapat juga banyak agensi lain yang terlibat, mana suami-suami (kepada ibu-ibu tunggal) yang mempunyai keluarga juga mesti bertanggungjawab, walaupun sudah bercerai atau
berpisah,” katanya.

Dekan UM: Alasan SPR tolak tuntutan Bersih 2.0 memalukan


KAJANG, 13 Ogos — Seorang dekan Universiti Malaya hari ini membidas alasan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk menolak lapan tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) sambil menyifatkan ia satu keputusan “memalukan.”
Dekan Fakulti Sastera dan Sains Sosial Prof Dr Redzuan Othman berkata tindakan SPR menolak untuk melaksanakan tidak wajar kerana kesemua tuntutan itu boleh dilakukan badan pengurusan pilihan raya itu.
Lapan tuntutan Bersih 2.0 adalah agar SPR membersihkan daftar undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, diperkukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Umno: Pulau Pinang tak sensitif isu agama

zahid hamidi wavingKongsi 168
Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, berkata tindakan Jabatan Hal Ehwal Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) melarang masjid dan surau menghentikan bacaan Al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu subuh di negeri itu tidak akan berlaku jika kerajaan negeri Pulau Pinang sensitif terhadap agama Islam.

Beliau berkata, perkara itu berlaku kerana kerajaan yang memerintah negeri berkenaan adalah parti yang langsung tidak sensitif terhadap isu-isu agama Islam.

"Saya amat dukacita fatwa yang dikeluarkan oleh JHEAIPP yang selama ini tidak ada sebarang kajian dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan mengenai larangan itu," katanya kepada pemberita di Bagan Datoh hari ini.

Laungan azan: Mengapa saya sokong mufti Pulau Pinang?

Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Saya amat bersetuju dengan keputusan Jabatan Mufti Pulau Pinang yang mengeluarkan arahan agar suara bacaan al-Quran tidak dikuatkan melalui pembesar suara seperti yang berlaku di kebanyakan masjid sebelum waktu solat.

Fatwa atau arahan ini bagi saya selaras dengan kehendak syarak. Seperti yang lepas, saya berpegang kepada alasan-alasan berikut menyokong keputusan berkenaan;

Bersih 2.0: Najib never specified Shah Alam in stadium offer


KUALA LUMPUR, Aug 13 — Election watchdog Bersih 2.0 disputed Datuk Seri Najib Razak’s claim yesterday that he had specifically offered “a stadium in Shah Alam” for its July 9 rally.
Steering committee member Maria Chin Abdullah reminded the prime minister today that he had never named a stadium when he made the offer to the coalition just days before the mammoth event.
“That offer only came from Selangor Mentri Besar (Tan Sri) Khalid Ibrahim, not from the PM. Najib never said which stadium... he only said a stadium. Perhaps we were expected to read his mind,” she told The Malaysian Insider when contacted this afternoon.

Saifuddin: BERSIH 2.0 tak sama dengan rusuhan UK

NONETimbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah tidak sependapat dengan sebahagian besar pemimpin BN dan Umno bahawa perhimpunan BERSIH 2.0 boleh bertukar menjadi rusuhan seperti yang berlaku di kota London awal minggu ini.

"Saya tidak bersetuju dengan demonstrasi yang menyalahi undang-undang, tetapi saya tidak akan tidak bersetuju dengan tuntutan BERSIH dan saya juga tidak bersetuju bahawa BERSIH dibandingkan dengan rusuhan London," katanya kepada kira-kira 100 orang pada satu forum pagi ini.

Menurut Saifuddin, kerajaan telah gagal menangani tindakan BERSIH untuk berarak pada 9 Julai dengan mempertimbangkan kemungkinan satu perhimpunan aman seperti yang dicadangkan oleh Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam).

"Kita sepatutnya membincangkan cadangan Suhakam mengenai cara untuk mengadakan perhimpunan secara aman," katanya pada forum bertajuk "Reformasi Pilihanraya dan Pemurnian Demokrasi" anjuran Pergerakan Belia Islam Malaysia (Abim) di Kajang.

MAS-AirAsia: Kesatuan ‘tak mahu pisang berbuah dua kali’

PETALING JAYA, 13 Ogos – Kesatuan Pekerja Malaysia Airlines (Maseu) meminta pentadbiran baru, yang dijangka mengambil alih pentadbiran syarikat penerbangan itu dalam masa terdekat, agar mempertimbangkan semua isu terlebih dahulu sebelum membuat apa-apa perubahan penting dalam pentadbiran MAS.
Presiden Maseu Alias Aziz berkata kakitangan MAS bimbang apabila syarikat penerbangan saingan itu kini menjadi pakatan strategik yang boleh menyebabkan pekerja diberhentikan akibat pertukaran strategi pentadbiran berlaku.
Bagaimanapun, mereka lega apabila Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak dalam perjumpaan singkatnya dengan Maseu Khamis lepas memberi jaminan bahawa tiada pembuangan pekerja termasuk pemberhentian secara sukarela.

Bawa ke mahkamah jika ada bukti Muslim dimurtadkan, PAS gesa Jais

Oleh Clara Chooi

KUALa LUMPUR, 13 Ogos – PAS mengumumkan pendirian rasminya mengenai serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas sebuah gereja minggu lalu sambil menegaskan, agensi itu harus mengambil tindakan segera jika ada bukti penganut Kristian memurtadkan Muslim.
Pemimpin-pemimpin PAS berkata keputusan tersebut selari dengan kedudukan parti itu yang diasaskan mengikut prinsip Islam.
Malah kata mereka, PAS tidak akan berkompromi dalam isu-isu yang menyentuh hal ehwal Islam.
“PAS sebuah parti Islam. Perlembagaan kami mengatakan bahawa Islam adalah asas kami dan al-Quran.
“Keutamaan PAS adalah mempertahankan kesucian Islam, tiada kompromi apabila ia berhadapan untuk mempertahankan kepercayaan (kami),” kata Timbalan Presiden PAS  Mohamad Sabu (gambar) selepas mempengerusikan mesyuarat biro politik di sini petang ini.

BERSIH 2.0 sedia dedah sumber dananya

Pergerakan BERSIH 2.0 yang menuntut pembaharuan dalam sistem pilihan raya di negara ini bersedia mendedahkan sumber dana mereka bagi menangkis sebarang dakwaan bahawa NGO itu secara terselindung menerima bantuan kewangan asing untuk menjejaskan kestabilan negara.

Dalam wawancara dengan Malaysiakini minggu lalu, pengerusi BERSIH 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan berkata perhimpunan gerakan rakyat pada 9 Julai lalu dibiayai sepenuhnya oleh masyarkat berbilang kaum negara ini.

"Untuk perhimpunan itu, ia dibiayai sepenuhnya oleh rakyat Malaysia," katanya.

Tsu Koon: Sikap Ezam ugut mahu bakar portal berita tidak boleh diterima


KUALA LUMPUR, 13 Ogos – Presiden Gerakan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon hari ini menyelar tindakan Senator Ezam Mohd Nor yang mengugut mahu membakar pejabat portal berita The Malaysian Insider dan Malaysiakini yang beliau dakwa sebagai ejen pengkhianat Islam.
Tegas Koh (gambar), tindakan Ezam, bekas pengikut setia Datuk Seri Anwar Ibrahim, sangat tidak bertanggungjawab dan tidak boleh diterima.
Beliau juga berkata tindakan Ezam itu terlalu mengikut perasaan apabila mengulas tentang kontroversi “serbuan” ke atas Gereja Methodist Damansara Utama oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) pada 3 Ogos lalu.

Umno leader: Bersih rally not like London riots

Umno leader: Bersih rally not like London riotsDeputy Higher Education Minister Saifuddin Abdullah appeared to have distanced himself from the government's stand that the Bersh 2.0 rally could have turned into a riot as seen in London early this week.

“I don't agree with illegal demonstrations, but I don't disagree with Bersih's demands and I do not agree that Bersih is being compared to the London riots,” he told about 100 people at a forum this morning.

According to Saifuddin, the government has failed to respond to Bersih's plan to march on July 9 by considering the possibility of a peaceful assembly as proposed by the Human Rights Commission (Suhakam).

Doktor Amerika Belah Lutut Najib?

Ya Quddus: Perkara ini kecil saja dan tidak patutnya menjadi isu. Tetapi disebabkan tidak ada isu besar lewat petang ini rasanya elok kalau ia dicatatkan di sini untuk menjadi renungan. Mudah-mudahan sumber dan maklumat ini dapat menyedarkan kita semua bagaimana sikap pemimpin kita.

Nilailah sendiri sebaik mungkin. Apa yang berlaku ini menyebabkan kita merasakan betapa rendahnya nilai orang kita di mata pemimpin negara kita yang bercakap soal bangsa, soal identiti dan soal nilai-nilai kita. Jelas pemimpin hanya tahu menyeru tetapi tidak mudah untuk berbuat.

Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan. Itulah slogan PM Najib Razak. Bila sebut rakyat dalam konteks hakikatnya Melayu. Kita faham kita kenakan dahulukan Melayu dulu sebab kita adalah orang Melayu dan PM itu Melayu Bugis.

Without Idris Jala, there won't be a MAS today, ex-staff claims

Without Idris Jala, there won't be a MAS today, ex-staff claimsKUALA LUMPUR - A former Malaysia Airlines (MAS) management team member came out today to silence criticism against Datuk Seri Idris Jala, saying his former boss’ turnaround plan for the ailing flag carrier had saved it from shutting down completely.

Jala was made MAS managing director in 2005 and was given another three year contract but in August 2009, he resigned as Prime Minister Datuk Seri Najib Razak tapped him to join the Cabinet.

“The fact of the matter is that without the turnaround from 2006 to 2008, there wouldn’t be a Malaysia Airlines today,” former MAS investor relations officer Song Eu Jin wrote in an article today.

Kit Siang: Wibawa Putrajaya jejas, mahu GLC dedah butiran kes Tajuddin


KUALA LUMPUR, 13 Ogos — Kritikan terhadap pelan kontroversi yang didakwa mahu “menyelamatkan” Tan Sri Tajuddin Ramli meningkat, Lim Kit Siang mahu kesemua syarikat berkaitan kerajaan (GLC) mendedahkan kes-kes saman dibawa ke atas bekas pengerusi eksekutif Malaysia Airlines (MAS) itu.
Sambil mempertikaikan kredibiliti pentadbiran Najib, Penasihat DAP itu berkata, campur tangan dalam kes saman berbilion Tajuddin itu mirip “penyelamat kepada segala (usaha) menyelamatkan Umnoputra.”
“Keyakinan awam sangat terjejas dengan campur tangan ini dan rakyat Malaysia berhak untuk mendapatkan maklumat penuh mengenai kes-kes saman ini, laporan jenayah (siasatan antirasuah) yang GLC buat ke atas Tajuddin, jika rakyat Malaysia mahu diyakinkan bahawa tindakan campur tangan dalam kes Tajuddin tidak akan menjadi penyelamat kepada segala usaha menyelamatkan Umnoputra,” kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

London rakyat mengamuk, Malaysia polis mengamuk

KUALA LUMPUR, 13 Ogos: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menyifatkan kenyataan Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar yang menyamakan rusuhan di London dengan perhimpunan perhimpunan Bersih 2.0, 9 Julai lalu sebagai 'bodoh'.

Sambil ketawa, beliau berkata, kedua-duanya sangat berbeza dari segi suasana dan matlamatnya.

"Saya tak tahulah kebodohan tahap mana kenyataan timbalan ketua polis negara ini.

"Di London rakyat mengamuk tapi di Malaysia polis mengamuk," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini hari ini.

Mohamad berkata, dalam beberapa siri himpunan di Malaysia, ia bermula aman sehinggalah terdapat gangguan dan provokasi dari pihak polis.

Bangang Murakap...!!!! sama taraf Utuseks.....!!!!

Gua memang malas dan jarang sangat membaca blog2 umPORno... sebabnya takda satu pun yang betul, kebanyakkannya adik beradik utuseks meloya.., spin punyalah gempak... kebenarannya jauh sekali... hahahaha...

Dalam isu Azan dan Bacaan Quran di Pulau Pinang, gua baca blog umPORno punya spin.... wallaweeeiiii.... semuanya kerana politik dan nak dipolitikkan... apa ke bengap sangat mangkuk3 umPORno nih....

Kalau jahil janganlah tunjukkan kejahilan tuuuu..., gua malas nak cakap banyak, lu orang baca jelah apa yang boleh apa yang tak boleh... bodoh tukil betul mangkuk2 umPORno nak perbodohkan rakyat dengan isu macam nih...

TAKUT BATAL POSE : PENGAKUAN IKHLAS PENGERUSI SPR


Selepas lebih 50 tahun dan selepas Pakatan Rakyat mendominasikan sebahagian besar suara rakyat ..... Barulah merungut Pengerusi SPR bagi alasan urus 12.3 juta nama dalam daftar pemilih boleh berlaku silap. kATA-KATA PENGERUSI TERSEBUT " KITA ADA LEBIHKURANG 12,300,000 NAMA DALAM DAFTAR PEMILIH, SUDAH TENTU ADA MASALAH YANG SAMA"

Ahaaks....! Ptuiiih!


Kebebasan bersuara: M'sia patuhi piawaian a'bangsa
Kerajaan BN dalam jawapannya kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia mendakwa kebebasan bersuara dan maklumat yang diberikan kepada rakyat Malaysia adalah setanding dengan piawaian antarabangsa. azlan
Dalam jawapan 69 halaman laporannya kepada Suhakam 2010, yang dikeluarkan kepada ahli-ahli parlimen pada sidang Dewan rakyat yang lalu, sekatan yang dikenakan adalah selaras dengan Deklarasi Hak Asasi Manusia Antarabangsa.
"Perkara 19 (3) deklarasi itu memperuntukkan bahawa hak itu (kebebasan bersuara dan kebebasan meluahkan pendapat) boleh dihadkan oleh undang-undang dan pertimbangan untuk menjaga reputasi orang lain, keselamatan negara, ketenteraman awam dan prinsip moral," kata laporan kerajaan itu.

Ezam Mohd Nor – another backdoor political liability

Ezam Mohd Nor – another backdoor political liabilityUmno Senator Ezam Mohd Nor has come to the defence of Islam and is even willing to wage war against those who tarnish the religion which includes burning the offices of certain online news portals.
“We have no choice but to wage war to protect the Muslim faith. We give you a last warning. If you don’t stop, we’ll burn,” said Ezam. He also warned Muslim staff of Malaysiakini and Malaysian Insider not to become agents for infidels.
Not satisfied, he then extended his warning to Selangor’s Christian exco members- Teresa Kok, Elizabeth Wong, Ronnie Liu and Xavier Jayakumar. We have a problem if the Menteri Besar pawns Islam for votes. We have problems with infidels who convert Muslims,” he said.
This was the level of Ezam's commitment and love for Islam, or so he told a gathering organised by newly formed Gerakan Cegah Murtad, an NGO to hunt down those who tried to proselytize innocents Muslims in the aftermath of the JAIS raid on the Damansara Utama Methodist Church.

Dropping Tajudin claims: The bailout of all Umnoputra bailouts

Dropping Tajudin claims: The bailout of all Umnoputra bailoutsIt boggles the imagination as to how the withdrawal of all suits against former MAS chairmanTajuddin Ramli could save the Federal Government billions when it has entered the national folklore that it is the Malaysian taxpayers who are the real  victims of the Tajuddin-MAS financial bailout in 2000 to the tune of billions of ringgit.
It began with the RM1.8 billion government buy-back of Tajuddin’s 29.09 per cent stake in MAS at RM8 per share representing a premium of RM4.32 or 117 per cent over the market price at RM3.68 per share when the deal was signed on 20th December 2000 and followed by MAS police reports from 2002 that Tajuddin had caused the national flag carrier to suffer losses in excess of RM8 billion.

Video : Pemuda PAS hantar memo ke-China: Bantahan larangan hak beragama

Video : SPR Lebih Berminat Pertahan Kedudukan Pemerintah...

Video - Daftar pemilih: PAS mohon Agong campur tangan

Rumusan Pakatan menang besar tak tepat, kata KJ

NONEMetodologi yang digunakan untuk merumuskan bahawa Pakatan Rakyat akan memenangi 100 kerusi parlimen pada pilihan raya umum akan datang tidak tepat, kata ahli parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin.

Bercakap kepada Malaysiakini semalam, Khairy berkata ini adalah kerana kesan BERSIH 2.0 tidak mungkin dirasai di kawasan luar bandar mahupun di negeri-negeri yang dikuasai oleh Pakatan.

"Kita (BN) tidak syak lagi bahawa BERSIH memberi kesan, dan kita sedar akan ini, tetapi hanya di kawasan tertentu. Di kerusi luar bandar, ia tidak tepat.

"Untuk mengatakan bahawa sehingga 20 (BN) kerusi akan tumbang terlalu memperbesarkan kesannya," katanya ketika dihubungi.

PAS tolak alasan SPR, minta campur tangan Agong



KUALA LUMPUR, 13 Ogos — PAS menolak alasan “kesilapan teknikal” yang diberikan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) semalam berhubung kontroversi daftar pemilih, sebaliknya mendesak campur tangan Yang di-Pertuan Agong.
Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berkata, Tuanku Mizan Zainal Abidin perlu menggunakan kuasa baginda ke atas suruhanjaya itu selain mengambil tindakan ke atas pengerusi dan timbalan pengerusinya berhubung isu memanipulasikan butiran pengundi, didakwa pembangkang memihak kepada parti yang memerintah.

Why ghosts get hungry

According to traditional Chinese belief, they lack love and attention from their living relatives

Nowadays, if you speak about wandering hungry spirits, you are more than likely to elicit some condescending remark about your superstitious nature.
But spiritual beings do exist, although the question of whether they experience hunger is an open one.
In his book, “What Buddhists Believe”, the renowned Buddhist scholar K Sri Dhammananda wrote:
“There are visible and invisible beings or spirits in the same way as there are visible and invisible lights. One cannot deny the existence of such spirits just because one is unable to see them with one’s naked eyes.”
Various other scholars representing different religious traditions have made similar assertions.
Of course, to the modernist mind, these pious utterances do not prove anything.
Nevertheless, the fact is that millions of Asians faithfully observe what is commonly known as the Hungry Ghost Festival, or Zhong Huan in Mandarin.

MAS, AirAsia and the Dealmaker

Sakmongkol AK47

AUG 13 — The issue is this. MAS is a nationally-owned asset. Any changes as to the nature of it ownership must be done with all the indicators that the changes were done in a very transparent manner. Otherwise, it shows the government doesn’t know how to manage and handle assets belonging to the country. Otherwise it also goes to show those people you trust to handle public assets can do whatever they want without giving proper and due consideration to non-commercial objectives. It’s a public asset not a private one.