Ahad, 24 Julai 2011

"Semuanya berlakon dan buat sendiri"

Ini adalah gambar mata lebam Anwar pada tahun 1998 ketika ditangkap oleh polis. Pemimpin umporno berkata Anwar tumbuk matanya sendiri untuk mendapat simpati...


Semalam di TV3 suku Najimah dengan nada sombong menyindir Anwar kononnya Anwar berlakon sakit untuk mendapat simpati...

Ini pula gambar pengawal peribadi Anwar yang tercedera teruk di mukanya... Ini semua berlakon dan pengawal Anwar menembak dirinya sendiri agaknya...

Kematian mendiang Teoh Beng Hock juga dikatakan membunuh diri sendiri... pemimpin umporno menuduh DAP sengaja sensasikan kematian ini...Teoh Beng Hock sebenarnya bunuh diri sendiri kerana disiasat isu bendera harga RM2.80.. Mengapa tidak ada lakonan semula terjun bangunan dari tingkat 14....suruh jer nazri aziz lakon semula terjun dari tingkat 14....sudah tentu rakyat akan percaya cakap nazri aziz....

Allahyarham Ahmad Sarbani juga dikatakan membunuh diri sendiri ketika disiasat oleh SPRM...mungkin ramai yang tertanya-tanya bagaimana agaknya cara siasatan SPRM hingga orang sanggup bunuh diri...Sharpshooter juga pernah disoal siasat oleh SPRM Pulau Pinang selama 10 jam ketika kes fairus mantan tkm 1 Pulau Pinang....tak ada pula rasa nak terjun bangunan SPRM....SPRM wajib BERSIHkan dirinya dari menjadi alat pencacai umporno..

Kematian Kugan juga penuh misteri..adakah Kugan juga mencederakan diri sendiri...polis apco bukankah baik dan mesra...mereka juga lemah lembut macam pondan siam...mana mungkin mereka boleh cederakan Kugan...

Ahli Parlimen Shah Alam, YB Khalid Samad menerima 6 jahitan kerana cedera semasa demo BERSIH...Adakah ini juga berlakon untuk meraih simpati...

Mat Sabu juga turut dituduh berlakon sakit untuk meraih simpati...skru dilutut juga adalah palsu..Mat Sabu dituduh terjatuh sendiri melanggar pembahagi jalan dan bukannya dilanggar oleh kereta polis apco...

Maka rakyat wajib percaya cakap polis apco dan pemimpin umporno sebab mereka tidak pernah berbohong...jadi apa salahnya jika rakyat minta lakonan semula...bukankah polis apco telah lakonkan semula cara suraikan demo BERSIH...rakyat minta najimah lakonkan semula naik motor..selepas itu polis apco kejar dan akhirnya najimah langgar pembahagi jalan dan akhirnya lutut najimah dimasukkan skru....baru rakyat bertambah percaya kepada najimah..

Yang ini pasti lakonan terbaik dan lawak terbaik 2011 mengalahkan maharaja lawak..tengok tu...parang dan bom..sebab itu polis apco gelar BERSIH sebagai PERUSUH.....oooooi polis apco.... gunalah tektik baru..ini taktik lama daaaaa....rakyat tak percaya daaaa...

Pasca Bersih : Salinan Laporan Polis yang dibuat oleh Mat Sabu

https://lh6.googleusercontent.com/-od6A5e3C4Pw/TivMHVVhPFI/AAAAAAAAVT0/-3VcTlrf6lA/s800/Repot%252520Bang%252520Mat.jpg
APA yang boleh disimpulkan di sini, sama ada Polis sengaja mahu memburukkan imej Mat Sabu, atau tindakan Polis yang boleh dianggap sebagai tidak cerdik di dalam menjawab isu dakwaan Mat Sabu dilanggar kenderaan Polis.

Laporan Polis yang dibuat oleh Mat Sabu pada 14 Julai 2011 secara jelas bertulis bahawa beliau telah dirempuh oleh kereta Waja Polis pada 9 Julai 2011. Diulangi, kereta Waja Polis. Diulangi sekali lagi Kereta Waja Polis.

Sudah terang lagi bersuluh Mat Sabu membuat laporan bahawa beliau dilanggar oleh kereta Proton Waja Polis, laporan Polis ini boleh diakses dengan mudah oleh pihak Polis kerana ia tersimpan dalam pangkalan data PDRM (Pemerintahan Diktator Rosmah Mansor).

Najib sehebat diktator negara luar

WarkahDaily – Kebebasan dan hak asasi manusia sedikit demi sedikit terpadam di bumi Malaysia semenjak Datuk Seri Najib Razak (gambar kanan) mengambil alih pemerintahan negara ini. Walaupun sebelum ini negara begitu dingin dengan kebebasan bersuara, namun kini makin parah di bawah Najib.

Serba-serbi tidak bebas di Malaysia. Hak rakyat dinafikan jika tidak bersama dengan Umno-BN. Bagi pemimpin Umno-BN, rakyat Malaysia hanyalah yang menyokong Umno-BN sahaja. Yang lain dilayan seperti komunis di hutan seperti kata seorang professor yang dulunya mesra Umno.

Setiap penjuru dan ceruk dikawal kerajaan Umno-BN. Media, bahan penerbitan, risalah, ceramah, hak berhimpun secara aman dan hak bersuara, semuanya dinafikan oleh kerajaan jumud Umno-BN.

MCA, Gerakan semakin bodoh bersama Umno

WarkahDaily – Semuanya kerana Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 yang telah pun digubalkan kerajaan terdahulu (Barisan Nasional) dan kini cuba dilaksanakan oleh kerajaan Pakatan Rakyat (PR) sebagai menunaikan tanggungjawab sebagai kerajaan untuk menguatkuasakan enakmen tersebut untuk membantu umat Islam menumpukan perhatian kepada ibadah semasa bulan Ramadhan.

Tapi Umno yang selama ini anti dengan Islam dan apa jenis enakmen yang cuba mendidik umat Islam ke arah kebaikan cuba menjerat diri sendiri apabila sekutu mereka iaitu MCA dan Gerakan yang sudah tentu ketika 14 tahun lalu telah menyokong enakmen berkenaan kerana ianya memang diluluskan ketika tahun 1997.

Malaysia Bebas Undang-Undang Zalim Hanya Selepas BN Terkubur


IPOH 24 JULAI: Isteri kepada salah seorang tahanan di bawah Ordinan Darurat (EO), Dr D Jeyakumar,R Mohana Rani menyifatkan hanya selepas pemerintahan negara bertukar, barulah akta zalim seperti EO dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) boleh dihapuskan.

"Hanya itu sahajalah satu-satunya jalan untuk mengakhiri EO dan dan ISA. Tendang keluar kerajaan Barisan Nasional,"kata beliau dalam satu ceramah di Ipoh. 

Dr D Jeyakumar yang merupakan ahli parlimen bagi kawasan Sungai Siput bersama lima yang lain ditahan semula mengikut EO selepas dibebaskan pada 2 Julai lalu. 

Keenam-enam mereka adalah sebahagian daripada 30 orang yang ditangkap di plaza tol Sungai Dua pada 25 Jun lalu ketika menaiki bas menuju ke Pulau Pinang bagi menyertai siri kempen "Udah La Tu Bersaralah".

Kempen dilancarkan pada 24 Jun, menjelang perhimpunan Bersih 2.0 bagi menuntut pembaharuan sistem pilihan raya.

Perbetulkan cara kendali Bersih 2.0

KOTA BHARU, 24 Julai: Kerajaan BN diperingatkan, cara mereka mengendalikan isu Bersih 2.0 dengan terus mengejar para pimpinan Pakatan dan aktivis tidak betul.
 
"Bahkan mereka mesti berlapang dada dengan mengkaji segala tuntutan dan perjuangan Bersih," kata Ketua Pemuda PAS Kelantan, Abdul Latiff Abdul Rahman dalam satu kenyataannya.
Beliau mengulas tindakan kerajaan BN melalui polis yang terus menerus mengejar pemimpin Pakatan dengan cara mengeluarkan waran tangkap dan sebagainya.
Tindakan begini akan menyebabkan momentum rakyat akan terus meningkat untuk mendapatkan pilihan raya yang bersih dan adil di negara ini.
Dalam kenyataannya, Pemuda PAWS Negeri Kelantan merasakan belum terlambat untuk mengambil kesempatan merakamkan setinggi-tinggi tahniah atas sokongan anak muda terhadap tuntutan Bersih.
Semua lapisan anak muda tanpa mengira bangsa dan agama nampaknya terlalu prihatin dengan transformasi yang diperlukan bagi memastikan pilihanraya berlangsung dengan adil, telus dan bersih.

SPRM tubuh panel eksekutif transformasi susulan siasatan kes Teoh

PUTRAJAYA, 24 Julai — Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malausia (SPRM) menubuhkan satu Jawatankuasa Eksekutif Transformasi susulan syor dalam laporan suruhanjaya diraja yang menyiasat kematian bekas setiausaha politik DAP Teoh Beng Hock yang diumumkan Khamis lalu.
Jawatankuasa itu, menurut SPRM, satu langkah proaktif akan bertanggungjawab dengan segera dalam meningkatkan prestasi kualiti, pentadbiran mekanisme penyeliaan, memantau dan melaksanakan reformasi struktur dan pengurusan SPRM, keberkesanan siasatan, memantapkan pencapaian fungsi operasi melalui pembangunan modal insan, memajukan keupayaan siasatan perakaunan forensik serta memperhalusi usaha-usaha yang sedia ada bagi mengesan sebarang kelemahan serta mengambil tindakan pemulihan segera bagi memacu ke arah peningkatan tahap kualiti operasi pihaknya.

Nazri: ‘Kematian Teoh tidak berlaku jika siasatan ikut standard’

KUALA LUMPUR, 24 Julai — Putrajaya memperakui bekas setiausaha politik DAP Teoh Beng Hock tidakmati dua tahun lalu jika Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mematuhi prosedur-prosedur siasatan yang sewajarnya dengan betul.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz (gambar) menegaskan, beliau tetap bersetuju dengan cadangan suruhanjaya diraja kerana apa yang telah berlaku adalah satu kematian.
Pada sidang media Khamis lalu juga, Nazri berkata kerajaan memberi jaminan bahawa tindakan sewajarnya akan diambil terhadap pegawai yang melanggar prosedur SPRM berdasarkan peraturan dan undang-undang sedia ada.

Ini Rupanya Transformasi

Oleh Ahmad Zawawi
 
Dewasa ini Parti (BN) yang memerintah bersungguh-sungguh benar mahu mhttp://ditter.files.wordpress.com/2010/06/transformasi.jpgelakukan Transformasi didalam pentadbirannya. Orang biasa macam saya merasa kecut perut setiap kali perkataan itu disebut pimpinan negara.
Saya percaya ini merupakan satu perkara besar jika tidak masakan ianya disebut oleh orang-orang besar. Tanpa berlengah saya mencapai Kamus Dwibahasa lalu terjumpalah perkataan keramat ” Transformation “ sebelum ia dialih bahasa sebagai transformasi.

Tan Sri Abdul Aziz, SPR DAN AMALAN DEMOKRASI DI MALAYSIA

Oleh : Dr. Syed Azman Syed Ahmad,
Minggu ini saya ingin merujuk terus tulisan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof yang disiarkan oleh Mingguan Malaysian yang lalu, akhbar Kumpulan Utusan yang mendakwa bawa kepimpinan Bersih 2.0 adalah “tidak benar-benar ikhlas” dan di mendakwa mereka didalangi parti politik.
Beliau turut mendakwa bahawa bahawa himpunan aman Bersih pada 9hb Julai lalu sebagai ‘perhimpunan haram’ dan “mempunyai maksud lain di sebalik perhimpunan itu.”

RTM mula siar video perhimpunan 9 Julai, kata Rais

KUALA LUMPUR, 24 Julai —  Radio Televisyen Malaysia (RTM) akan menyiarkan video rakaman perhimpunan 9 Julai lalu  secara berterusan bagi mendedahkan perkara sebenar yang telah berlaku, kata Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim (gambar).
Beliau berkata rakaman video yang mula disiarkan malam tadi perlu ditonton orang ramai yang inginkan jawapan kepada tohmahan pihak tidak bertanggungjawab yang mendakwa pihak berkuasa bertindak zalim terhadap peserta perhimpunan haram itu.
“Saya menyeru semua rakyat Malaysia menonton RTM bagi melihat daripada segi sebenar dan tepatnya apa yang telah berlaku dan hakimkan sendiri apa yang telah dirakamkan itu,” katanya kepada pemberita selepas mengambil bahagian dalam pertandingan badminton persahabatan antara RTM dengan pasukan Datuk Seri Utama Rais Yatim di sini hari ini.
Dipetik Bernama Online, RTM akan menayangkan adegan-adegan sebenar perlakuan politik jalanan yang dilakukan pada hari berkenaan, sekali gus menjelaskan siapakah yang sebenarnya berbohong.
Semalam, polis berkata telah menyerahkan rakaman kepada RTM untuk tujuan siaran.
Ditanya sama ada rakaman video yang diperoleh daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM) itu akan diedarkan ke stesen televisyen lain, Rais berkata pihaknya akan berbuat demikian sekiranya PDRM memberikan persetujuan.

 (RAKYAT CABAR RTM DAN TV 3/4 SIAR VIDEO NI SATU JERK KALAU BERANI)

Pasca Bersih : Drama kejar mengejar aku, Mat Sabu, polis

Oleh Mohamed Hanipa Maidin
Kali ini aku ingin ber­kongsi cerita pra, semasa dan pasca himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu. Kita mulakan dengan fasa prhttp://tvsnews.net/v1/images/news_images_upload/mat%202.jpga perhimpunan. Aku dan Mat Sabu berada di luar negara kerana bererehat sebentar dek terlalu banyak kes Mahkamah yang melibatkanku (peguam) dan Mohamad Sabu atau lebih mesra dipanggil Mat Sabu (anakguam) yang juga Timbalan Presiden PAS.


Di luar negara kami berbincang adakah Mat Sabu perlu ke Mahkamah Tinggi Pulau Pinang pada 8 Julai iaitu sehari sebelum Himpunan Bersih. Mat Sabu agak risau dicekup pada 8 Julai di Pulau Pinang maka ter­lepas untuk menyertai himpunan Bersih. Aku katakan pada Mat Sabu bahawa kami perlu hadir pada 8 Julai di mahkamah.

BERTERUS TERANG SAJALAH PDRM !



Dalam isu himpunan “BERSIH 2” polis masih berkerja keras untuk mencari seribu alasan !. Kenyataan demi kenyataan dikeluarkan, untuk menafikan , keganasan, salahlaku atau keterlanjuran anggota-anggota mereka.

Untuk menangkis tuduhan rakyat bahawa polis bertindak ganas, atau separuh ganas!,..  maka semalam satu video telah dikeluarkan oleh PDRM.

Ternyata penafian polis hanya dalam bentuk penceritaan, gambar kurang jelas!,  terdapat edit dan suntingan di mana-mana.

Kesimpulannya video polis banyak terdapat kelemahan dan kekurangan. .. Walaupun mengambil masa dua minggu untuk membuat ubahsuai dan beberapa suntingan, cuma itulah hasilnya, Amat mengecewakan !. Kalau dibandingkan dengan video individu keluaran rakyat kesan dan realitinya sangat berceza!.  Jelas sekali video   rakyat memaparkan kekasaran dan keganasan sebenar di pihak polis. . Kesian PDRM,  gagal membuat penafian melalui rakaman video ciptaannya sendiri.  Juruvideo  di pihak polis sepatutnya lebih propersional !  Kenapa gambar keganasan polis tidak dipaparkan ?

Why do we need Bersih 2.0 to clean up the Election Commission?

Why do we need Bersih 2.0 to clean up the Election Commission?This is not a very scientific analysis but if we plot the results of the election results over the past 50 years, we can see a very clear pattern. The results are skewed heavily towards BN (or its earlier form – The Alliance Party). Both are dominated by UMNO and UMNO used the SPR to distort the electoral process in their favour.
Consider the graph below. It is a plot of the parliamentary seats won by BN/Alliance vs the popular vote. In 1969, when the Alliance Party won 49.3% of the popular vote, they still managed to secure 66% of the seats.
This is a glaring outcome of an unfair voting system. Above 50% of the vote, the advantage to BN became greater, so much so that in 2008, BN won 90.4% of the seats with only 63.9% of the votes.
At what % of the vote will BN secure 50% of the seats?

Pasca Bersih : Aktivis 'kembali semula' ke laluan perhimpunan 9 Julai

memoir to 709 walk 230711 04Kira-kira 15 penyokong gerakan pembaharuan pilihan raya BERSIH 2.0 - dengan berpakaian kuning dan membawa poster - 'kembali semula' ke laluan utama perhimpunan 9 Julai.
Mereka membawa poster dan juga mengedarkan risalah yang
mendesak pembebasan enam aktivis PSM yang ditahan di bawah Ordinan Darurat (EO).

Ada antara mereka yang membawa poster mendiang Teoh Beng Hock dan mengumumkan mereka "Berjalan untuk Teoh Beng Hock".

Tanda PRU Hampir : 'Kita tidak mempunyai banyak masa'

Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu semua parti komponen dan anggota gabungan Barisan Nasional (BN) merapatkan barisan menjadi satu pasukan BN mulai sekarang bagi menghadapi pilihan raya umum (PRU) ke-13 akan datang.

Timbalan Perdana Menteri, yang juga Timbalan Pengerusi BN, berkata perpaduan di kalangan parti komponen dan anggota gabungan ialah pra-syarat utama yang mesti diberi tumpuan utama ia boleh memberi kesan kepada PRU.

"Kita tidak mempunyai banyak masa. Hanya tinggal beberapa bulan sahaja lagi dan kita mesti menunjukkan kepada rakyat bahawa kita mempunyai pasukan yang mantap untuk berdepan pilihan raya umum.

"Kalau sebelum ini kita mempunyai Team 1, Team 2 dan sebagainya, saya mahu mulai sekarang, kita hanya mempunyai satu team sahaja iaitu Team BN," katanya ketika merasmikan perhimpunan agung tahunan ke-19 parti Barisan Kemajuan India SeMalaysia (IPF) ke-19 di Seri Kembangan di ibunegara hari ini.

Intrigue at boiling point in Umno as Najib shortens holiday, deports lawyer

Intrigue at boiling point in Umno as Najib shortens holiday, deports lawyerIt looks like Prime Minister Najib Razak is on his way out. Whether the next general election is called this year, 2012 or 2013 and whether BN secures a two-thirds parliamentary majority, Najib is unlikely to retain the UMNO presidency.
A concerted effort is now being made amongst the UMNO elite to oust him, even as they publicly profess support and smile indulgently at his Satu Malaysia clarion call. But make no mistake, the jury is in. The warlords know Najib is finished, he has lost too much credibility both inside and outside the country to be worthwhile to salvage as their leader, or even just as a 'front-man'.

Why is govt helping private hospitals?

If government hospitals can cater effectively to patient needs, then private hospitals will be forced to lower prices to compete and attract patients.
KUALA LUMPUR: Local doctors have slammed a proposed government medical insurance plan which ‘sought to profit’ from the sick.
According to them since the government derived its revenue from all tax-payers “it must not seek to profit from its activities.”
“The government must develop a system to protect the health of all, especially those unable to pay for their own needs,” they said.
According to them hospitalisation cost accounts for the bulk of a country’s medical expenditure.
Noting this, former Penang Medical Practitioners’ Society (PMS) presidents Dr Ong Hean Teik and Dr Haniffah Abdul Gafoor said that in 2008, the government was responsible for 78% of total hospital beds in the country and accounted for 74% of total admissions.

Utusan Malaysia says normal for corruption witnesses to commit suicide


KUALA LUMPUR, July 24 — Utusan Malaysia today downplayed the cause of Teoh Beng Hock’s death, saying that it is common for witnesses in corruption cases to commit suicide to avoid shaming their families or organisation. “Awang does not understand it has been made such a major issue whether a person commits suicide during or after interrogation,” Awang Selamat wrote today in Mingguan Malaysia, the Malay daily’s Sunday edition. “In many other countries, the act of sacrificing oneself is not something alien to a corruption case.”
Awang Selamat is a pseudonym under which editors of Utusan Malaysia write.
Teoh was found dead on July 16, 2009, on the fifth-floor corridor of Plaza Masalam in Shah Alam after he was questioned overnight by Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) officers at their then-Selangor headquarters on the 14th floor.

Teoh’s ‘suicide’ — fact or fantasy?

Kim Quek

JULY 24 — The Royal Commission of Inquiry on Teoh Beng Hock’s death (RCI) says that Teoh had committed suicide. And what had driven this promising young political aide to take his own life?
RCI provides the answer in the concluding paragraph on its probe (para 232 of RCI Report), which refers to the supposed final stage of the all-night grilling of Teoh in the MACC office on July 15, 2009:
“TBH experienced a change in his state of mind. And in a matter of hours, this change transformed him from being in the low-risk group for suicide into the high-risk group. The doubts, extreme emotional conflict and the immense feeling of guilt were all intolerable . . . Finding no viable strategies to surmount the hurdle of accusations levelled, he found himself unable to escape from the suffocating quagmire in which he was trapped. Losing all hope, TBH would have felt trapped and succumbed to despair . . . TBH would have found that the only way for escape from the torment he was undergoing was by jumping out of the window, even though it meant taking his own life.”

Ambik kau SPR...!! Dunia sudah bersuara


SPR dikatakan sebuah badan bebas. Ia mengendalikan pilihan raya di Malaysia. Oleh itu... semestinya ia mesti bebas dan mesti dilihat bebas. Tapi.... apa berlaku??

SPR dilihat sangat tidak bebas kerana sangat condong kepada parti yang memerintah iaitu UMporNO@BN. Itu bukan lagi persepsi tetapi sudah menjadi realiti. Kini, bukan saja rakyat yang dapat melihat keadaan sonsang yang berlaku tetapi juga pihak luar yang berada di sini. Mereka berpendapat SPR sudah tidak berwibawa. Merela sudah hilang kepercayaan kepada SPR untuk melaksanakan proses demokrasi secara adil dan telus dalam aspek pengendalian proses pilihan raya di Malaysia.

Video - Submarine Scorpene: Tian Chua (Part 2 of 2)

Video - Submarine Scorpene: Tian Chua (Part 1 of 2)

Video - Nurul Izzah: Suaram's Ops Scorpene 22/07/2011 (Part 2/2)

Video - Nurul Izzah: Suaram's Ops Scorpene 22/07/2011 (Part 1/2)

Video - Cartoonist Zunar: Scorpene In Yellowland

Kes Teoh: Tiada lagi suruhanjaya baru, kata Nazri

KUALA LUMPUR, 24 Julai — Kerajaan tidak akan mengadakan suruhanjaya baru atau badan lain bagi mencari jalan penyelesaian ke atas rasa tidak puas hati ekoran laporan suruhanjaya diraja siasatan mengenai kematian bekas setiausaha politik DAP Teoh Beng Hock.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz (gambar) berkata, pendedahan laporan suruhanjaya diraja kepada umum, pada Khamis lalu, telah menututp kes kematian mendiang Teoh dan segala-galanya telah selesai.
“Tidak akan ditubuhkan satu lagi suruhanjaya semata-mata untuk memuaskan hati mereka yang tidak puas hati. Itu memang tidak boleh dan tidak akan dilakukan,” kata beliau dalam temu bual disiarkan Mingguan Malaysia hari ini.
Nazri berkata, melainkan ada ruang dibenarkan mengikut undang-undang, terpulang kepada mahkamah yang mana boleh mereka boleh meneruskan.
“Teruskanlah,” kata beliau sambil menambah, “kerajaan telah berbelanja berjuta ringgit untuk suruhanjaya ini dan itu adalah duit rakyat,” katanya menjawab pandangan dan pendirian sesetengah pihak yang tidak berpuas hati dengan keputusan diumumkan oleh suruhanjaya dalam laporannya.
Sejurus selepas kandungan laporan itu diumumkan, ibu Teoh menolak hasil siasatan dan keputusan suruhanjaya bahawa kematian anaknya berpunca daripada bunuh diri.

IDEAS : Kenapa Hendak Membazir Kalau Boleh Guna Dakwat Kekal?

SHAH ALAM 24 JULAI : Jika ada yang lebih mudah dan murah mengapa perlu memperuntukkan kos yang tinggi walaupun kesannya boleh dipertikai.
 
Itu persoalan yang dibangkitkan oleh Ketua Eksekutif Institut Demokrasi dan Urusan Ekonomi (IDEAS), Wan Saiful Wan Jan ekoran tindakan kerajaan bersetuju memberi peruntukan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi tujuan mewujudkan sistem biometrik dalam pilihan raya di negara ini. 

" Ada cara yang lebih mudah untuk menyelesaikan masalah tetapi kita pula mencari jalan yang rumit dan amat mahal. 

" Saya pun tidak faham kenapa bila kita ada yang lebih murah dan lebuh mudah iaitu pakai dakwat kekal, yang jauh lebih murah daripada biometrik, kita hendak guna teknologi yang harganya berkali ganda dan kesannya masih boleh dipertikaikan,"katanya kepada Tv Selangor.  

Video : The Peaceful Bersih 2.0

Video : Victory of Anak Malaysia - Bersih 2.0

Video : 709 Bersih 2.0 - Why Shoot Us 为什么这样对我们

Video : bersih 709 in the eye of the world

Video 709 memoir walkabout in KL

Pasca Bersih : Video polis adalah rakaman sahih dan sah, kata TPM....yang lain adalah palsu..????

muhyiddin yasinRakaman video pada perhimpunan 9 Julai lalu yang dipaparkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) adalah rakaman yang sahih dan sah bertujuan mendedahkan situasi sebenar dan bukannya bermotifkan politik, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Sehubungan itu, Timbalan Perdana Menteri meminta rakyat supaya tidak tertipu dan terpedaya dengan dakyah parti pembangkang berhubung rakaman video oleh PDRM itu.

"Kita harus terima dengan yakin kredibiliti (video pihak polis itu), jangan kita yakin dengan video yang dipaparkan oleh media alternatif, dalam YouTube misalnya yang jelas banyak mengubah kandungan," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Bulan Pencegahan Jenayah Peringkat Kebangsaan 2011 di Melaka International Trade Centre (MITC), Ayer Keroh hari ini.

Turut hadir ialah Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam, Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Wira Abu Seman Yusop, Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar dan Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia Tan Sri Lee Lam Thye.

Biometric system: Another BN 'sting' to delay the Bersih reforms

Biometric system: Another BN 'sting' to delay the Bersih reformsIn efforts to placate the public and to show that he was doing something, Prime Minister Najib Razak has given the nod to the use of biometric (or BM) voter verification system, but has sparked even greater outcry with critics accusing him of deliberately delaying the electoral reforms sought by polls watchdog Bersih.
They also slammed him for not doing his homework and offering sloppy solutions that would not address the problems but may actually open the door for massive electronic fraud.
But perhaps under the impression that his countrymen knew as little as he did, Najib pompously agreed to finance the cost of implementing the system for the Election Commission.
According to him, the system was one of the initiatives to ensure transparency, stressing that biometric verification would counter allegations about the existence of phantom voters. The BM system is a sophisticated electronic gadget that recognizes and matches the fingerprints of legitimate voters.

Sultan Kelantan Cemar Duli Bergotong Royong Bersama Rakyat

SULTAN Muhammad turun padang membersihkan kawasan Pantai Tujoh, Tumpat sempena Majlis Gotong-Royong dan Ramah Mesra semalam.


Tumpat - Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V semalam mencemar duli mengutip sampah bagi menunjukkan contoh kepada rakyat di negeri ini supaya mementingkan kebersihan persekitaran.

Baginda yang kelihatan selesa mengenakan baju T, berseluar trek dan topi tanpa segan silu bersama-sama dengan 1,000 orang rakyat mengutip sampah sarap selama dua jam di Pantai Sri Tujoh di sini.

Pasca Bersih : Mengapa mahu siarkan selepas dua minggu?

Video yang ditayangkan pihak polis Khamis lalu dan akan disiarkan melalui rangkaian televisyen yang dikuasai kerajaan dan Umno mengenai himpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai sesuai untuk zaman televisyen hitam putih, kata ahli jawatankuasa pusat PAS, Idris Ahmad.

NONE“Sayang seribu kali sayang, skrip ini hanya sesuai di zaman televisyen hitam putih, sedangkan sekarang zaman IT yang bergerak pantas seperti kilat,” kata Idris (pertama dari kanan, berketayap) dalam satu kenyataan media.

Menurut pemimpin PAS itu, polis sekarang berada di dalam keadaan serba salah untuk menafikan bahawa mereka tidak berkasar ketika berdepan dengan tunjuk perasaan aman BERSIH 2.0 yang lalu.

Terbaru, katanya, polis terpaksa menayang rakaman video menunjukkan layanan baik polis kepada peserta perhimpunan.

“Hampir dua minggu baru polis menyiarkan video versi polis sedangkan seluruh dunia sudah menyaksikan kegaganasan polis sewaktu berhadapan dengan peserta demo melalui Youtube yang disiar selepas beberapa minit demo berlalu.

Pasca Bersih : Tiada sebab saya perlu tipu, Mat Sabu anggap polis berbohong

KUALA LUMPUR, 24 Julai — Timbalan Presiden PAS Mohamed Sabu mempertahankan dakwaannya ke atas polis sebelum ini bahawa motosikal diboncengnya telah dirempuh kenderaan Polis Diraja Malaysia (PDRM) ketika perhimpunan Bersih 2.0, 9 Julai lalu.
Sehubungan itu Mohamad yang mesra dikenali sebagai “Mat Sabu” (gambar) berkata, beliau tiada sebab untuk berbohong berhubung nasib dialaminya tiga minggu lalu.
“Buat apa saya tipu, siapa mahu masuk hospital, duduk saja, tidak boleh berceramah hentam Umno yang zalim,” kata Mohamad dalam temu bual dibawa oleh Harakah keluaran terbaru dengan tajuk muka depan “Jumpa di mahkamah” dan tajuk di muka kedua “Timbalan Presiden PAS anggap polis berbohong”.
Justeru kata Mohamad, kesemua imej dan rakaman yang dikeluarkan oleh polis mengenai kemalangan melibatkan beliau pada 9 Julai lalu adalah tidak benar.
“Gambar kereta yang merempuh saya yang sedang membonceng motosikal tidak kelihatan dalam gambar kerana Pajero milik polis berada di hadapan.
“Jika tidak pasti nampak kereta polis (Proton Waja) merempuh sehingga saya terjatuh dari motor,” kata beliau dalam temu bual terbaru ini.
Sebelum ini Mohamad mendakwa motosikal yang dinaikinya semasa perhimpunan Bersih 2.0 telah dirempuh sebuah kenderaan polis dan menyebabkan beliau terjatuh dan lututnya cedera.

AirAsia Moves Corporate HQ from KL to Jakarta

Image
Last Call for Jakarta
Putting regional office in Indonesia is a blow for Prime Minister Najib
With all the troubles he has had over the last two months, the confirmation Friday that AirAsia, arguably Malaysia’s most vibrant private company, is moving its headquarters out of the country to Indonesia is one more blow.

Tony Fernandes, AirAsia’s group chief executive, confirmed the decision in Tokyo Thursday, saying the move is an effort to upgrade his company’s image as a regional Southeast Asian airline rather than just a Malaysian carrier.

“I don't know whether Najib has been told or not,” said a business associate of Fernandes in Kuala Lumpur. “But why should Tony care? There are solid business reasons for moving to Jakarta.”

Serangan di Norway, Islam jadi mangsa ?

Serangan di Norway yang telah mengorbankan lebih 90 nyawa terus mencetuskan debat panjang berhubung Islam dan terorisme, walaupun serangan itu tidak melibatkan Muslim.

Di sejumlah media Barat, hakikat bahawa penyerang, Anders Behring Breivik ialah pelampau Kristian berhaluan kanan dan bukan individu atau kumpulan ekstemis Muslim kini mendatangkan satu beban berkaitan nilai kewartawanan mereka.

Banyak media Barat kini terpaksa berdepan bukti bahawa Islam tidak mempunyai kaitan dengan serangan itu.

Akhbar-akhbar berpengaruh seperti New York Times, Washington Post, Financial Times dan Telegraph terjerumus dalam perangkap Islamofobia mereka sendiri apabila sejak awal mengaitkan kejadian itu dengan kumpulan Muslim, tanpa sebarang bukti atau petunjuk yang jelas.

Satu contoh jelas ialah kolumnis Washington Post, Jennifer Rubin yang dengan yakin mengaitkan serangan itu dengan kumpulan Muslim, dan mengambil kesempatan mengkritik usaha mengawal peningkatan peruntukan pertahanan Amerika Syarikat.

The Amanah Agenda — part 1

Sakmongkol AK47

JULY 24 — Last Friday, Tengku Razaleigh Hamzah launched the setting up of another NGO. It is called Amanah. Its full name is Angkatan Amanah Merdeka. The name suggests that, independence and the wider meaning term, freedom, is a responsibility entrusted upon our shoulders.  It seems the main ingredients of an independent nation are being eroded and violated with irresponsible impunity. Our economy is slowly going to be run by powerful economic plutocracy. An elite group has taken over the planning and running of the country. We are simultaneously enthralled and goaded into believing that our economy can get better miraculously through stylish presentation using Microsoft PowerPoint authored by expensively paid consulting companies. Those people in Balakong, Sungai Besi and Jalan kelang Lama did not need power point presentations authored by McKinsey consultants. They didn’t have to pay Idris Jala for leveraging on McKinsey people either!

Pasca Bersih: Di balik tirai dirimu

Oleh Ainis Azreen

IMAGINASI dan perjuangan seseorang adalah personal, tidak dapat dimiliki orang lain, bahkan dimiliki pejuang lain pun tidak dapat. Begitu seorang pejuang yang mati, tugasnya sebagai pejuang tidak dapat diambil alih orang lain. – 10 Julai 2011
Bersih adalah sebuah harapan yang terlahir dalam bentuk realiti. Biar didendang sumbang oleh sang penguasa saban ketika, namun jiwa rakyat yang merdeka tidak dibiar bertepi gulana. Sungguh, bukan ribuan dua mereka yang jiwanya merdeka itu.
Hadirnya mereka – gelandangan anak merdeka di setiap lorong dan jalanan kota 9 Julai lalu adalah satu-satunya rakaman ulung potret kehidupan rakyat Malaysia. Indah. Terlalu indah untuk digambarkan oleh kata-kata.
Betapa seisi dunia menyaksikan, harapan jiwa-jiwa merdeka ini bukanlah suatu candra (yang tidak terlihat), malah ia sampai dirasa oleh segenap warga Malaysia – di serata ceruk dunia. Tak ada hiba lagi yang tersimpan saat ini, usai menyaksikan satu demi satu rakaman perjuangan mereka di tanah air sendiri. Dihina, dicaci, dibaling, dilempar – bukanlah apa-apa pun bagi mereka. Biar digertak dan dicerca, hanya satu yang mereka laungkan – Keadilan untuk semua.

98% Rakyat Malaysia Bakal Beralih Kepada Media Baru Dan Laman Sosial



KUALA LUMPUR: Kira-kira 98 peratus daripada 26 juta penduduk negara ini akan beralih kepada sumber media baru dan laman sosial seperti blog, Facebook serta Twitter sebelum November tahun ini.
Pensyarah Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya, Profesor Madya Dr Abu Hassan Hasbullah berkata, jumlah itu tidak mustahil dicapai kerana saluran media baru merupakan landasan paling berpengaruh yangberupaya melakukan perubahan sosial di negara ini.
"Perkara itu bukan mitos tetapi realiti. Saluran media baru berjaya mencetuskan revolusi sosial di Mesir, Tunisia, Amenia dan Ukraine.

Berani Kerana Benar, Takut Kerana Salah (Part 2)


KUALA LUMPUR: Pengusiran Bourdon membuktikan ada sesuatu yang disembunyikan pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, kata Naib Presiden KEADILAN, Nurul Izzah Anwar.
“Kita tahu polis Perancis sudah memperoleh sejumlah banyak dokumen penting, mengaitkan (Datuk Seri) Najib Razak, Perdana Menteri kita yang ‘dicintai’. Sebab itu tindakan tidak munasabah diambil (mengusir Bourdon).
“Saya fikir, kerana kerajaan mengusir beliau dengan cara yang tidak baik, ia membantu perjuangan kita. Ini semua ujian. Saya lihat apa yang berlaku sebelum 9 Julai hingga kini satu ujian kepada pentadbiran Najib,” katanya dipetik Malaysiakini, yang terkilan kerana tidak berpeluang bersemuka dengan peguam hak asasi tersohor itu.

Berani Kerana Benar, Takut Kerana Salah (Part 1)





Satu situasi yang saya ingin kongsikan dan kita fikirkan bersama. Telah menjadi lumrah dalam kehidupan kita jika seseorang penjenayah yang benar-benar telah melakukan jenayah seperti membunuh, merompak atau mengedar dadah akan berasa takut untuk berhadapan dengan polis walaupun berselisihan dengan secara tidak sengaja.

Malahan dengan sedaya upaya untuk mengelak dan melarikan diri dari polis kerana takut akan ditangkap, dipenjarakan dan dihukum. Lebih-lebih lagi memang terdapat bukti yang kukuh. Subjeknya penjenayah takut dengan polis.

SPR: Satu kebodohan... BN takut kalah.....


SPR pekak badak, kerajaan tarak otak!! Ikut jer cakap si pekak badak. Aha.... ikut ada makna tu. Kalau tak dak makna dan tak boleh di'perguna', sudah tentu depa tak ikut punya.

Weh.... rakyat mintak penggunaan dakwat kekal , bukannya sistem biometrik. Najib kata negara maju pun tak pakai sistem biometrik ni. Ha ha ha... Kalau negeri maju pun tak pakai, mengapa Malaysia nak pakai?? Apakah nak tunjuk yang Malaysia lebih maju daripada negara maju?? Derang bukan bodoh nak pakai sesuatu yang menelan kos yang tinggi. Kalau ada yang baik dan berkesan serta murah.... buat apa nak membazir duit??

Astaghfirullahalazim.... Sebab tu, kerajaan 1Malaysia begitu sinonim dengan pembaziran!!

Diplomat: EU timbang hantar badan pemantau, SPR tidak wibawa


KUALA LUMPUR, 24 Julai — Meskipun Putrajaya terus mempertahankan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), diplomat-diplomat Kesatuan Eropah (EU) sedang mempertimbangkan cadangan untuk menghantar kumpulan pemerhati ke Malaysia ketika pilihan raya umum ke-13 selepas mendapati agensi pengendali pilihan raya itu bukan sebuah badan yang berwibawa. Pendirian itu dibuat susulan satu taklimat diberikan oleh suruhanjaya itu baru-baru ini.
Pilihan raya umum ke-13 disebut-sebut akan diadakan dalam waktu terdekat.
Beberapa diplomat memberitahu The Malaysian Insider, taklimat Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof beberapa minggu sebelum perhimpunan Bersih 2.0 tidak meyakinkan mereka tentang kedudukannya sebagai sebuah badan berkecuali dengan terus mengatakan mereka sebahagian daripada kerajaan.
“Mereka tidak berwibawa. Abdul Aziz asyik mengulangi ‘kami’ dan ‘kita’ dalam kerajaan ketika taklimat,” kata seorang diplomat EU kepada The Malaysian Insider.