Khamis, 14 Julai 2011

BN's post-Bersih madness: Lies, lies and more lies

It is mind blowing. How do ministers as well as all those charged with leadership responsibilities lie through their teeth knowing full well that not just 28 million people have seen the evidences but the entire global community of people do know what actually happened at Bersih 2.0 on July 19, 2011?
It insults. It hurts. It really is very frightening when you start wondering how a government and its agencies could adamantly disclaim solid, real first eye witness accounts backed with hard evidences showing the way the police went about brutalizing and intimidating the citizens at the rally.
There are citizens carrying photos of experiences in their cell phones. The blogs have posted evidences. The world press have published hard evidences. Television stations around the globe have showcased snippets of the real life drama. And yet the government denies.

Pasca Bersih : Najib Cuba Menipu 1Dunia Dalam Temubual CNN


Najib: Polis guna tindakan ‘ringan’ surai perhimpunan Bersih

KUALA LUMPUR, 14 Julai — Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata pihak polis menggunakan tindakan yang sewajarnya dalam usaha menyuraikan perhimpunan Bersih 2.0 di ibu negara Sabtu lalu.

“Ia (tahap tindakan polis) agak ringan sebab meskipun ia dikenakan, mereka (yang ditahan) telah dibebaskan selepas lapan jam dan mereka dilayan dengan baik,” kata beliau dalam temu bual dengan CNN hari ini.

“Tiada penggunaan tindakan yang tidak wajar dan penunjuk perasaan disuraikan dengan menggunakan pasukan yang minumum,” katanya.

Najib juga mengetepikan perhimpunan Sabtu lalu memperjuangkan pilihan raya bebas dan adil atas alasan ia bersifat tidak berkecuali dan menekankan pentadbirannya komited untuk “mengadakan (pembaharuan sistem pilihan raya) lebih baik.”

Perdana Menteri ditemu bual di Britain, di mana beliau mengadakan lawatan rasmi empat hari. -TMI

Tak Boleh Kencing Lagi : Menteri Kesihatan tubuh panel khas siasat kes Hospital Tung Shin


KUALA LUMPUR, 14 Julai — Dilihat sebagai perkembangan dilihat mengejutkan banyak pihak, Kementerian Kesihatan memutuskan untuk mengadakan satu jawatankuasa inkuiri tahap tinggi bagi menyiasat insiden pihak polis menyasakan Hospital Tung Shin di sini ketika cuba meleraikan perhimpunan Bersih 2.0 pada Sabtu lalu.
Jawatankuasa itu akan diketuai oleh Ketua Setiausaha Kementerian Kesihatan Datuk Kamarul Zaman Md Isa, kata menterinya Datuk Seri Liow Tiong Lai (gambar) dalam satu kenyataan malam ini.

Bersih 2.0 : This is what happens when a tear gas canister hits your face

MP Khalid Samad who was also at the underpass, was similarly hit by a tear gas canister and sustained six stitches on the back of his head.
The villain? Undoubtedly, the police for the cruel and unjustifiable attack, especially the notorious Brickfields police chief ACP “Headhunter” Wan Bari who could be seen directing his men to shoot low at the crowd. He repeatedly said “bawah”, “bawah” when his men initially pointed the tear gas guns upwards.
Let there be no doubt: the police wanted to seriously hurt or kill the Bersih and Pakatan leaders who were present at the underpass. Common sense will tell you that metal projectiles shot at high velocity will cause serious injuries or death – even the tear gas instruction says: DO NOT FIRE DIRECTLY; INJURY OR DEATH MAY RESULT.

That was the reason why they were not arrested earlier when the police had ample opportunities to do so when they left Hilton Hotel. Instead, they were maneuvered and trapped into the underpass and fired upon from both sides.
Need more evidence that the police are aiming tear gas canisters at Pakatan leaders? A tear gas canister missed MP Sivarasa by inches when staging a sit down at Jalan Pudu – just meters away from the police.
Could you imagine for a second what would have happened if the canisters had hit Anwar, Kit Siang, Hadi Awang or Ambiga? Or 76-year-old Pak Samad?
- Lawyers for Liberty

Video : Najib Razak interviewed about BERSIH 2.0 (CNN)...tergagap-gagap menjawap....!!!!

Pasca Bersih : Azhar tuntut keadilan kematian Baharuddin

KUALA LUMPUR, 14 Julai: Anak saudara Allahyarham Baharuddin Ahmad, Azhar Kassim, hari ini tampil di ibu pejabat Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam), di sini, untuk menuntut keadilan di atas kematian bapa saudaranya.
Beliau tampil bersama Jawatankuasa Bersih 2.0, Suara Rakyat Malaysia (Suaram) dan beberapa saksi tindakan penggunaan kekerasan tidak munasabah polis lain ketika menyuraikan perhimpunan aman Bersih 2.0 di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu.
Ketika membuat pengaduannya, Azhar berkata, kematian Allahyarham amat mengejutkan beliau dan seluruh keluarganya kerana Allahyarham tidak mengalami masalah kronik.
"Dia sihat. Dia tak menghidapi masalah jantung. Dia tak ada penyakit lelah. Dia hanya ada sedikit penyakit darah tinggi tetapi tak kronik. Kematiannya berlaku dengan tiba-tiba. Jadi kematiannya amat memeranjatkan saya dan seluruh keluarganya.

Police action on July 9: Slap, punch, kick, threaten to kill and killed

Police action on July 9: Slap, punch, kick, threaten to kill and killedSeveral Bersih 2.0 rally participants today urged the Human Rights Commission of Malaysia (Suhakam) to investigate police violence they allegedly suffered from during last Saturday's rally.
Led by Bersih 2.0 steering committee member Maria Chin Abdullah, some 30 participants handed over a memorandum to Suhakam vice-chairperson Dr Khaw Lake Tee at the commission's Kuala Lumpur headquarters today.
Before doing so, four participants recalled their traumatic experience with police on that day.
Threatened to kill
One of them said a policeman threatened to kill him when arresting him.
“The policemen charged at me, pinned me down on the ground, handcuffed me and whacked the hell out of me,” said the 27-year-old Indian Malaysian, who only wanted to be known as Arun.
“One police officer, I would be happy if I can identify him, threatened to kill me. He said, 'Bunuh dia lah' (kill him).”

Najib: Bersih crackdown "quite mild", detainees "treated really well"

Najib: Bersih crackdown "quite mild", detainees "treated really well"It's amazing. Prime Minister Najib Razak is at it again - saying one thing while the people in his country say another.
“It was quite mild because although they were taken in, they were released after eight hours and they were treated really well. There was no undue use of force and the demonstrators were dispersed using minimum force,” Najib told CNN in an interview conducted in London, where he is on a 4-day official visit.
Back home in Kuala Lumpur, a group of Bersih supporters handed over a memorandum urging Suhakam or the Malaysian Human Rights Commission to probe the Najib-ordered crackdown against the Bersih July 9 marchers.
“The policemen charged at me, pinned me down on the ground, handcuffed me and whacked the hell out of me,” Malaysiakin reported a 27-year-old Indian Malaysian, who only wanted to be known as Arun, as telling Suhakam.

Keluhan anak Razak

Aku sudah bilang Perkasa
Suruh kacau himpunan raksasa
Dia orang pergi Jalan Titiwangsa
Duit aku kau belanja ahli makan laksa
Si Kay tu pula bising macam angsa

Aku juga bagitau Pemuda
Halang bersih dari stadium merdeka
Edarkan tshirt paturut free percuma
Si Kay tu pi kasi mat-mat bangla
Walaupun ada juga iras muka sama


Oh pening jadi kepala negara
Bini pula suka sangat berbelanja
Pergi beli cincin berlian berjuta-juta
Duti dikecualikan Kastam Diraja
Beli pula rantai bukan main donga
Dekat rumah dah penuh beraga-raga
Elok SPRM buat audit Sri Perdana

Oh pening bila fikirkan semula
Pakar strategi nasihat silap cara
Polis sepatutnya cuma berjaga-jaga
Bukan pergi jerkah kat kaum wanita
Tahan 1600 orang naik Black Maria
Apahal sembur hospital gas pedih mata
Itu sudah melanggar Convention Geneva
Macam mana nak deny ada bukti nyata
Polis kita lagi hebat dari Mesir atau Tunisia

Oh pening anak mantan PM pun ada
Bukan anak cucu dia pun join juga
Tun pun tak leh nak kontrol Marina
Kehadiran Marina itu adalah tanda
Bersih dapat sokongan rakyat jelata
Bukan pembangkang punya angkara
Walaupun roadblok terlepas juga
Terbit macam mata air merata-rata

Lagi pening bila dapat liputan antarabangsa
Semua artikel hentam aku kaw punya
Termasuk akhbar Singapura dan Filipina
Hoi menteri rtm cepat lancarkan propaganda
Kata jiran-jiran kita semua ada agenda
Mereka ingin negara jadi porak peranda
Jangan lupa tulis dan hentam Ambiga
Kata Ambiga kafir pecahbelah bangsa
Kata Yahudi bagi Ambiga bantuan dana
Untuk hancurkan bangsa dan agama
Biar sebahagian orang Melayu percaya
Dulu masa heboh pasal IFC mana pemuda
Tak nampak pun mat-mat gendut Perkasa
Hari ini isu IFC bagi timbul semula

Wahai piem dan sekutu-kutunya
Bersih ini bukan Anwar bukan Ambiga
Kalau dua-dua tak ada kita jalan juga
Ini tuntutan civil society rakyat jelata
Janganlah bodohkan kami semua
Sekarang rakyat sudah pandai belaka
Sudah ramai cendiakawan di Malaysia
Jangan buat cerita bohong jumpa senjata
Ini bukan zaman cerita dongeng pengalipurlara

Sokongan datang dari seluruh pelusuk negara
Sokongan dari buruh dan Sasterawan Negara
Sokongan jitu dari ramai remaja dan belia
Sokongan hebat Melayu Cina dan India
Betul-betul punya One Malaysia!

Keris Silau
14 Julai 2011

Tak heran, Tak pelik, Tak terkejut

“Kesan kepada saya ialah akan tetap melukis, tetap mendedahkan rasuah dan kesalahan yang dilakukan kerajaan Malaysia”

Hidup Zunar!! Itulah semangat kental seorang pejuang.

Kah kah kah kah...

Mahkamah Kangaroo, Bolehland, kan??

Jadi, dia tak heran pun dengan keputusan tersebut. Tak pelik.... sebab itu keputusan si 'tangan ghaib'.

Tahniah ...polis sejati dan beriman !

Oleh: tokpepijat

"Sudah 6 hari berlalu BERSIH 2.0. Masing-masing ada cerita tersendiri. Pengalaman manis, lucu,pahit dan marah campur geram.

Barangkali di pihak FRU dan SB sedang bergelak ketawa menceritakan pengalaman mereka.

Tentu seronok. Pastinya seronok kerana"pengganas" yang dihadapi tiada senjata. Kerana "pengganas" yang menggangotai "pertubuhan haram BERSIH" sudah taat setia dan ikut perintah pemimpin, tok guru supaya jangan membawa senjata.

Video : [Bersih 2.0] The Death of Democracy

Video : [Bersih 2.0] Malaysian Lady of Liberty (Chinese Version) 中文版 - 大馬自由老太太

Video : [Bersih 2.0] Malaysian Lady of Liberty (English version)

Neck ties now a threat to national security



(Bernama) - Police will take action including arresting individuals found selling items related to the Bersih illegal rally on Saturday and seizing these items as it is against the law.
Shah Alam police chief ACP Ahmad Zahedi Ayob said the sale of items such as T-shirts and neckties bearing the logo of the Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) was strictly not allowed.

"We will not hesitate to take action against those involved if police reports were lodged against them. No one will escape from police action," he said after attending the signing of a memorandum of understanding between Universiti Teknologi Mara and the police in Shah Alam today.

Pasca Bersih : CARIAN REMAJA PATAH KAKI DISEPAK FRU?



Ada sahabat-sahabat yang mengenali remaja di atas? Ana tak sempat nak bertanyakan maklumat lanjut daripada remaja yang manjadi mangsa kekejaman pihak polis dalam kejadian tempoh hari... Sekiranya ada sahabat-sahabat yang mengenali beliau mohon kirenye agar dapat menghubungi Pejabat Agung Pas, 03-26925000 atau Sekretariat BERSIH 2.0, 03- 77844977 bagi kami mendapatkan butir serta maklumat lanjut berkenaan dengan peristiwa pada hari kejadian tersebut agar pihak terbabit dapat pembalasan setimpalnya...

Video : Pak Samad labels Najib's admin as 'cruel'

Samad Said: Najib 'memang kejamlah'

Sasterawan Negara Datuk A Samad Said menyifatkan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai perdana menteri yang "memang kejam" berbanding dengan beberapa perdana menteri sebelum ini.

"Kalau tengok (perdana menteri) yang sudah-sudah itu, (Najib) memang kejamlah," katanya ketika diminta membandingkan pentadbiran Najib dan dua penyandang sebelumnya - Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi.

NONEMenceritakan kembali "kebengisan" polis dalam menangani perhimpunan BERSIH 2.0 Sabtu lalu, A Samad (kiri) mendakwa pentadbiran Najib sekarang mengarah kepada menjadikan Malaysia negara kuku besi.

Ketika diwawancara Malaysiakini di sebuah restoran di Bangsar hari ini, A Samad berkata, perkara itu boleh dilihat melalui rakaman video dan gambar di internet yang mana kerajaan "berantakan dengan orang awam".

"Youtube siarkan, kita boleh lihat semua dan (dia) tak boleh tipu. Cuma, malangnya dalam akhbar-akhbar (dan) media utama, sudah tentu kamu nampak berat sebelah," katanya yang mesra dengan panggilan Pak Samad.

Inflation - The Real Picture

by masterwordsmith 
In an interview with journalists in London on Wednesday, Najib said that the central bank would monitor the situation “very very closely”. Some investors were surprised that Bank Negara did not raise rates at a policy meeting last week and surmise that such moves may cause Malaysia to slip in the battle against inflation.
Speaking to the reporters, Najib said, "We believe [the official interest rate] is at the right level. It’s a balance between strong growth and at the same time keeping inflation in check and making sure we don’t get an asset bubble economy in Malaysia.

Keanggotaan SPR memang meragukan: Agong perlu rombak segera!

Oleh Ahmad Lutfi Othman
Jam 10 pagi Sabtu, 9 Julai, selesai sarapan di Hotel Midah, berdepan Stadium Merdeka, saya cuba meninjau kawasan sekitar. Sunyi, jalan kosong, trak FRU tersusun di seberang jalan.
Jarang-jarang sekali kenderaan melintas tetapi polis trafik melencongkan laluan, membuat halangan ke Masjid Negara. Mendongak ke atas, penumpang LRT agak penuh, berhenti di stesen Maharajalela.

Cuaca redup. Nyaman. Jalan di hadapan Dewan Perhimpunan Cina Selangor-KL menuju Stadium Merdeka. Ada kawat besi (barricade) membataskan pergerakan.

Najib: Polis guna tindakan ‘ringan’ surai perhimpunan Bersih..ha..ha..ha...sampai patah kaki dan ada yang mati..!!!!

KUALA LUMPUR, 14 Julai — Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata pihak polis menggunakan tindakan yang sewajarnya dalam usaha menyuraikan perhimpunan Bersih 2.0 di ibu negara Sabtu lalu.
“Ia (tahap tindakan polis) agak ringan sebab meskipun ia dikenakan, mereka (yang ditahan) telah dibebaskan selepas lapan jam dan mereka dilayan dengan baik,” kata beliau dalam temu bual dengan CNN hari ini.
“Tiada penggunaan tindakan yang tidak wajar dan penunjuk perasaan disuraikan dengan menggunakan pasukan yang minumum,” katanya.
Najib (gambar) juga mengetepikan perhimpunan Sabtu lalu memperjuangkan pilihan raya bebas dan adil atas alasan ia bersifat tidak berkecuali dan menekankan pentadbirannya komited untuk “mengadakan (pembaharuan sistem pilihan raya) lebih baik.”
Perdana Menteri ditemu bual di Britain, di mana beliau mengadakan lawatan rasmi empat hari.

BERS✔H 2.0: Jika Dakwaan Ini Benar, KPN & Timb KPN Perlu Diheret ke Muka Pengadilan


Peserta BERSIH: Polis ancam nak bunuh saya

Beberapa peserta perhimpunan BERSIH menggesa Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) menyiasat dakwaan keganasan polis yang dialami mereka semasa perhimpunan Sabtu lalu.

Diketuai ahli jawatankuasa pemandu BERSIH 2.0, Maria Chin Abdullah, kira-kira 30 peserta menyerahkan memorandum kepada Timbalan Pengerusi Suhakam, Datuk Dr Khaw Lake Tee di ibu pejabat suruhanjaya itu di Kuala Lumpur hari ini.

Sebelum menyerahkan memorandum tersebut, empat peserta mengimbas kembali pengalaman traumatik mereka dengan pihak polis pada hari berkenaan.

Pasca Bersih : Samad Said ikon baru masyarakat berbilang kaum Malaysia

Oleh DINSMAN
Tengahari 9 Julai yang dinanti-nantikan dengan penuh resah dan debar itu telahpun berlalu. Saya pun sempat mencahttp://1.bp.blogspot.com/_oP5PUQVheOg/SCA-q6gzNMI/AAAAAAAAAhE/MN6_8hP76QE/s400/SHM_2770.jpgtatkan resah dan debar pemikiran sendiri melalui Wacana Budaya (WB) 10 Julai, bahawa: “Pemikiran dan suasana selepas 9 Julai tentunya sangat berbeza. Apa yang sebenarnya berlaku pada 9 Julai tentunya sangat mempengaruhi pemikiran dan suasana selepasnya.”


Seterusnya wacana itu mencatatkan: “Apa pun yang berlaku, dan bagaimanapun yang berlaku; suasana politik kita tak akan sama lagi. 9 Julai menjadi garis pemisahnya. Nama Ambiga Sreenevasan dan Samad Said melonjak paling tinggi dan telah terpahat dalam sejarah Malaysia baru. Tak siapa pun terduga hal ini sebulan yang lalu.”

Fokus : Perang media baharu, Pakatan Rakyat makin tergugat

Satu masa dulu, gerakan pembangkang menguasai dunia siber, dengan laman-laman web berita yang banyak dan sentiasa dikemaskini.

Kemudian, apabila blog menjadi popular, pemimpin-pemimpin pembangkang mendahului penggunaan alat ini dalam dunia politik negara.

Pada masa itu, selesa dengan akhbar dan saluran televisyen yang dikuasai, Umno dan Barisan Nasional kelihatan mengabaikan terus media baharu, kecuali satu atau dua saluran maklumat seperti laman Umno.

Sifatkan Anwar Pengkhianat, Bukti Ketakutan Perkakas Umno

SHAH ALAM 14 Julai: Mereka yang terpalit dengan penyelewengan, salah guna kuasa dan berimej tidak bersih dalam menjalankan tugas, bukanlah orang yang paling layak untuk mengkritik orang lain, apatah lagi menggelarkan seseorang sebagai pengkhianat negara, kata Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli.

Hatta ujar beliau, perbuatan itu nyata keterlaluan dan jelas bersikap membuta tuli dalam membuat sesuatu tuduhan.

“ Bila tuntutan itu datang daripada orang macam Rahim Noor, Musa Hassan, memang tak boleh dipakailah. Macam Rahim Noor adalah seorang penjenayah dan tidak pernah ada Ketua Polis Negara yang masuk penjara kecuali Rahim Noor. Dan orang penjenayah macam ini kita tak ambil kisahlah.

" Dan sudah tentulah mereka ini akan menjadi orang yang lebih sudu daripada kuah apabila ia adalah usaha untuk menganiayai Datuk Seri Anwar Ibrahim sebab mereka banyak membuat kesalahan,"kata Rafizi.

Pasca Bersih : Keadilan Buat Allahyarham Baharuddin Akan Dipastikan

SHAH ALAM 14 JULAI : Peguam hak asasi manusia, N. Surendran menegaskan pihaknya akan berjuang habis-habisan untuk mendapatkan keadilan kepada mangsa keganasan polis sehingga meninggal dunia pada Himpunan Bersih 2.0, 9 Julai lalu.

Mangsa, Baharuddin Ahmad yang dikatakan sebelum ini pengsan dalam cubaan melarikan diri dari asakan polis ketika berarak di hadapan KLCC, turut dikatakan mungkin warga emas sama yang dihenyak oleh polis pada hari kejadian.

Oleh itu tegas Surendran, jika benar kematian Allahyarham berpunca daripada kezaliman polis dan kerajaan Malaysia, maka tidak ada sebab kerajaan dan agensinya harus terlepas dari tanggungjawab tersebut.

Video - Darurat: Konspirasi baru dicipta

Video - Persepsi: Kenapa Perlu Reformasi Pilihan Raya

What BN must do to climb out from the hole Najib dug

What BN must do to climb out from the hole Najib dug Lately, Malaysians got to see a rare side of the Barisan Nasional that they have not seen before. Never has the BN government been so agitated, and never has the BN been in such a state of denial before.
In the past BN had always come across as a fairly confident government - inefficient, lazy and very corrupt - but nevertheless with a long-standing system of administration and handling of state affairs.
Since the 2008 election, Malaysia’s administration seems to be on auto-pilot even though in April 2009, there was a change in prime ministers. But it looks like Najib Razak will leave office very soon and instead of the Father of Transformation title that he bestowed on himself, he will be remembered as the Father of Blunders. Just as his predecessor Abdullah Badawi is remembered as the Father of Sleeping Beauty for his habit of dozing off on the job.
These days, ministers in the Cabinet seem to be more politically vocal instead of concentrating on the affairs of state. There is a sense of unspoken fear that BN is about to go under. Ridiculous controversies are surfacing which are rather abnormal for this slightly conservative country.

Kim Quek: Hakim berat sebelah

Permohonan beliau bagi mengisytiharkan rampasan dan seterusnya pengharaman bukunya sebagai tidak sah dan terbatal telah ditolak oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.
PETALING JAYA: Pengarang buku “The March to Putrajaya” yang diharamkan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) mendakwa hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membuat penghakiman yang berat sebelah.
Kim Quek, 72, atau nama sebenar beliau Yong Thye Chong berkata, beliau= (hakim Rohana Yusof) membuat keputusan yang berat sebelah kerana mengenepikan hujah yang dikemukakan oleh peguamnya sama sekali.
“Ini merupakan satu penghakiman yang salah dan cacat dan saya amat kecewa dengan keputusan ini,” ujar beliau dalam satu kenyataan media.
Permohonan beliau bagi mengisytiharkan rampasan dan seterusnya pengharaman bukunya sebagai tidak sah dan terbatal telah ditolak oleh mahkamah tersebut hari ini.

Terbongkar! Gelang Rosmah Mansor berharga RM1.65 Juta

SATU persatu tabiat boros isteri Perdana Menteri Najib Tun Razak berjaya dibongkarkan. Kalau sebelum ini sistem kastam telah menunjukkan bahawa Rosmah Mansor ada membeli cincin mewah "“Natural Fancy Blue Gray Cushion Cut Diamond Ring", yang berharga USD 24.5 Juta (RM73 Juta) rujuk sini [Cincin Rosmah].

Kali ini wartawan Free Malaysia Today telah mendapat pengesahan melalui email daripada syarikat yahudi Jacob & Co’s bahawa harga gelang yang dipakai oleh Rosmah lebih USD 500, 000 (RM1.65 Juta)[FMT].


Isu baca hadis: Islam bukan untuk Melayu sahaja

KUALA LUMPUR, 14 Julai: Al Quran dan Hadis diturunkan sebagai rahmat seluruh alam, dan bukan hanya untuk orang Islam sahaja dan Islam pula bukan hak orang Melayu sahaja.

Itu tegasan dan penerangan yang dibuat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) apabila beliau terbaca laporan mengenai Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Mohamad Satim Diman yang membidas wakil rakyat PAS dan PKR beragama Islam kerana tidak bersuara ketika  Ahli Dewan Undangan Negeri Sekinchan, Ng Suee Lim memetik hadis untuk menguatkan hujahnya dalam satu pembentangan di DUN Selangor semalam.

Satim berhujah bahawa Ng tidak layak menggunakan hadis untuk hujahnya kerana beliau seorang bukan Islam dan tidak memahami hadis tersebut.

Bersih 2.0 : Thank you, rakyat Malaysia

Kashini Krishnamurthy

JULY 14 — I grew up in one of those households that affirmed a specific stereotype for a specific race. The Chinese all stuck together, clannish is the word I think my family called them. The Malays had it easy with all the help it got from the government and that left us, the Indians to fend for ourselves (as it was a well known fact that Indians never really helped one another). I believed that despite being a Malaysian citizen, I was born into an unfortunate situation.
My mother constantly spoke about migration and how we had to go in search of a better life, one Malaysia could not secure for a middle class Indian family like ours.

Video : Septuagenarian champions Bersih 2.0 (Mandarin)

Video - Sarbaini's wife: My husband never take bribe

Di mana Rosmah dapat wang?

Ahli Parlimen Pokok Sena mempertikai di mana Rosmah Mansor dapat wang untuk memiliki cincin dan gelang tangan bertatahkan berlian.
PETALING JAYA: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) didesak supaya menyiasat sumber kewangan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor hingga beliau mampu untuk memiliki cincin dan gelang tangan bertatahkan berlian.
Ahli Parlimen Pokok Sena, Dato’ Mahfuz Omar berkata, SPRM harus menjalankan siasatan segera bagaimana, Rosmah sebagai seorang suri rumah mampu memakai cincin dan gelang tangan berlian.
Selepas tersiar dalam laman-laman web mengenai cincin berlian milik Rosmah bernilai RM73 juta yang diimport dari Amerika Syarikat tanpa membayar cukai, tersebar pula gambar Rosmah juga memakai gelang tangan berlian seberat 65 karat bernilai RM1.65 juta.
“SPRM mesti telus dalam siasatannya.  Di mana Rosmah dapat wang, pada hal beliau hanya seorang suri rumah sahaja,” kata Mahfuz ketika dihubungi FMT hari ini.

Bersih 2..0 : Tales of cops gone wild

Several Bersih 2.0 protesters recount the horror they experience at the hands of policemen during last Saturday's rally.
PETALING JAYA: After being beaten, bruised and handcuffed, Liew Seng Tat thought that he would be taken to the police station. But what followed shocked the 31-year-old filmmaker.
According to him, a policeman allegedly thrust a dirty towel soaked in chemical-laced water into his face.
“I heard him say ‘ambik ni’ (take that). I could not see anything. It was horrible. My face was burning from the chemical. I could not open my eyes as it stung,” he said, adding that he did not know why the policeman did that since he was already handcuffed.
Liew was recounting his ordeal at the Bersih 2.0 rally last Saturday during a meeting with Suhakam at the human rights commission’s office here today.

Pasca Bersih : Kami beri banyak bukti jika dicabar

Para doktor yang menyaksikan tindakan pihak polis di Hospital Tung Shin, bersedia untuk memberi bukti lanjut jika kenyataan yang dikeluarkan semalam disangkal oleh kerajaan.

Bagaimanapun, mereka tidak akan mendedahkan maklumat lanjut mengenai kejadian tersebut sehinggalah kenyataan mereka dicabar oleh pihak berkuasa, kata jurucakap mereka, Dr Sheikh Johari Bux hari ini.

NONE"Jika itu (penafian) timbul, kita akan berbincang sebagai satu kumpulan dan mengambil langkah-langkah yang diperlukan,"
kata Dr Sheikh Johari, seorang perunding obstetrik dan sakit puan.

"Jika tidak, kita akan biarkannya setakat itu," katanya, sambil menambah bahawa mereka hanya akan memberi respons pada "masa yang sesuai" dan di hadapan peguam.

Sheikh Johari berkata maklumat yang mereka ada bukanlah sesuatu yang "rahsia".

Terbongkar : Pegawai kastam dakwa dipaksa buat pengakuan terima rasuah


KUALA LUMPUR, 14 Julai — Seorang pegawai Kastam yang merupakan antara mereka ditahan bersama Allahyarham Ahmad Sarbaini Mohamed berkata, dia dipukul ketika berada di bawah tahanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan telah dipaksa membuat pengakuan ada menerima rasuah.
Abdul Rahim Abdul Kadir, 41, ditahan oleh SPRM dari 1 hingga 5 April lalu.
“Pegawai-pegawai (SPRM) bercakap dengan suara yang tinggi dan menengking ke arah saya, malah mengugut saya agar saya boleh membuat pengakuan,” katanya pada inkues kematian Allahyarham Sarbaini.
Abdul Rahim berkata, dia dipukul di kepala ketika disoal siasat pada 4 April dan tidak dibenarkan menunaikan solat.
Menurut saksi-saksi dipanggil ke inkues, dia memberitahu mereka bahawa dia telah dipaksa membuat pengakuan.

Pasca Bersih : Pengalaman saya

Pengalaman saya bersama Perhimpunan BERSIH 2.0 bermula pada jam 11 pagi apabila saya dengan seorang teman dari PAS Shah Alam menuju ke Kuala Lumpur. Pada mulanya kami mencuba Lebuh Raya Persekutuan. Ianya sesak dari sebelum Tol Batu 3. Kami cuba pintas melalui Glenmarie. Trafik sesak di hadapan kilang pengedar kereta BMW. Kami memutuskan untuk berpusing balik dan mencuba pula melalui ELITE/PLUS menuju ke KLIA. Masuk di Batu 3, keluar di Tol USJ. Seterusnya menuju ke arah Puchong. Seterusnya kami menyusuri Jalan Gasing dan melalui kawasan Universiti Malaya sehingga keluar di Jalan Pantai. Dari situ terus menuju ke KL Sentral.

Lawak Petang Jumaat : Saya pun boleh buka akaun Facebook raih sokong PM..ha..ha..ha...ha...bingai..bangkai....otak sontot...!!!!!

RAUB, 14 Julai — Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob (gambar) berkata beliau juga boleh membuka akaun di laman sosial Facebook bagi mengumpul berjuta-juta penyokong untuk mempertahankan kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
Katanya, dakwaan pihak-pihak tertentu yang kononnya berjaya mengumpul 100,000 penyokong di laman sosial Facebook bagi menuntut Perdana Menteri berundur bukanlah memberi gambaran sebenar majoriti rakyat negara ini.
“Saya juga boleh buat tindakan yang sama dengan mengumpul lebih tiga juta penyokong meminta supaya Perdana Menteri jangan letak jawatan . . ,” katanya dipetik Bernama Online hari ini.
Beliau mengulas pihak tertentu yang kononnya berjaya mengumpul lebih 100,000 suara rakyat mendesak Perdana Menteri berundur ekoran perhimpunan Bersih 2.0 di Kuala Lumpur Sabtu lalu.

Leaflets to prove Umno’s role in Penang riot

The Penang government has printed leaflets in various languages to show that Umno, Perkasa and Suara Anak Anak Mamak Pulau Pinang were responsible for the chaos in the city.
GEORGE TOWN: Now, the buzz word is documented evidence. The Penang government says it has proof of Umno’s involvement in the July 1 rioting that brought the city to a three-hour standstill. It has published a four-page leaflet to prove that the rioting in George Town was a Umno-sponsored demonstration.
Umno’s state chairman Zainal Abidin Osman has denied Umno’s involvement in the rioting. So far, only the Malay and Mandarin editions of the leaflet have been distributed across the state.
The Malay edition contains 11 images of the rioting and the state government’s argument is that the presence of Umno Senator Ezam Mohd Nor indicates that Umno was behind the demonstration.

Liow Tiong Lai and the tongue that lies

Liow Tiong Lai and the tongue that liesLiow Tiong Lai, the Health Minister is sick, very sick. He cannot think or talk straight.
On 11 July he very confidently claimed that the police did not shoot tear gas and spray chemically-laced waterfrom cannons into the Tung Shin Hospital compound, in the crackdown on the recent Bersih 2.0 rally.
He added (in a press conference held in the hospital) he had confirmed with the hospital authorities that the claims circulating on the Internet are not true.
"The police shot the tear gas over the main road. Maybe the smoke was blown by the wind in this direction - that, we don't know, but they were not aiming at the hospital," he told reporters after meeting board members of the hospital this afternoon.
"As for the water cannon, they were shooting at 45 degrees onto the main road, maybe the edge of it may...(have spread to the hospital)."
The police have also denied shooting directly into the hospital compounds after protesters had sought refuge there.

Bersih rally may point to unequal wealth distribution, says Financial Times


KUALA LUMPUR, July 14 — Datuk Seri Najib Razak should take heed of last Saturday’s mass protest as a possible show of public distaste on income disparity in Malaysia, aside from a push for electoral reform, the Financial Times has said.
The daily reported in a commentary on its popular Lex column that the prime minister may have to lift the issue of unequal wealth distribution as a priority for his administration, noting that since the Umno president took office, he had chosen instead to focus on boosting Malaysia’s gross national income per capita (GNI).
“Mr Najib (picture) may yet come to view the Gini coefficient (measure of the inequality of wealth distribution) as the more urgent priority,” it wrote.

Predators and preys on July 9

BN and Pakatan can claim Bersih 2.0 as personal victories but the success really belonged exclusively to the people who shared moments of unconditional kindness.

I am a photojournalist and having witnessed four major rallies – Bersih 1.0, Hindraf, Anti-ISA and PPSMI (a rally against the teaching of science and mathematics in English) – I feel compelled to register my shock and awe at how the July 9, Bersih 2.0′s “Walk for Democracy” turned into a playground for predators and a nursery for unconditional kindness.
There were thousands of Malaysian on July 9 in Kuala Lumpur, all aiming to find their way to the goalpost – Stadium Mederka.
They were all to assemble there and the Bersih steering committee would then march to the palace to give the King the eight-point memorandum.
The runup to the July 9 Bersih 2.0 was anything but smooth. Likewise on D-day July 9.

3,424-diamond bangles cost RM1.65 mil

The bangles allegedly owned by Rosmah Mansor is worth more than US$500,000, according to fine jewellers Jacob & Co.
KUALA LUMPUR: The pair of bangles with 3,424 diamond stones, allegedly owned by Rosmah Mansor, is worth RM1.65 million, according to fine jewellers Jacob & Co.
In an e-mail communique to FMT, the New-York based jewellers said the price for the pair of bangles is US$540,000 (RM1.65 million).
Jacob & Co said each 18k white gold bangle is fitted with 1,712 diamond stones and weighed 137.31 grams.
“Each bangle is studded with 751 stones 30.00ct of black diamonds and 34.50ct 961 stones of fancy intense white diamonds,” the company added.

Rosmah in hot soup over a RM24.4mil gargantuan diamond ring

Rosmah in hot soup over a RM24.4mil gargantuan diamond ringAfter days of swirling speculation and mounting outrage over how Rosman Mansor, the wife of Prime Minister Najib Razak, could afford to blow RM24.4 million on an elephantine diamond ring, PKR Youth leader Badrul Hisham Shahrin has lodged a report with the Malaysian Anti Corruption Commission.
"We have no choice but to lodge the report because if we were to ask her or her staff, is this true? Do you think they will answer us? The questions arise, where did she or even Najib get so much money to buy the diamond ring. Secondly, why was there no customs duty paid on the ring. Did Najib as Finance minister abuse his power?" Badrul told Malaysia Chronicle.
"We wish to stress we cannot just dismiss this as rumour spread by her enemies. We have received the screenshots of what looks the Customs computer database or Sistem Maklumat Kastam. And after doing our checks and comparison, we believe there is a serious case for the MACC to investigate,"

Pasca Bersih : AS pandang berat tindakan keras atas perhimpunan

Amerika Syarikat memandang berat tindakan pihak berkuasa Malaysia terhadap peserta perhimpunan yang disokong pembangkang hujung minggu lalu dan berkata ia akan memantau perkembangannya.

Polis anti-rusuhan melepaskan tembakan gas pemedih mata dan meriam air untuk menyuraikan perhimpunan menuntut pembaharuan pilihan raya Sabtu lalu dan menangkap lebih 1,600 orang.

Seorang lelaki meninggal dunia semasa perhimpunan tersebut. Keluarganya berkata dia pengsan selepas lari untuk mengelak gas pemedih mata, manakala polis berkata dia meninggal dunia akibat serangan sakit jantung.

"Kita mempunyai beberapa kebimbangan," kata jurucakap Jabatan Negara, Mark Toner kepada pemberita. "Kami... terus menyokong hak rakyat untuk bebas menyuarakan aspirasi demokratik masing-masing dan menyatakan pandangan mereka dengan bebas.

Maths puts Bersih crowd at 45,00 to 50,000

A research firm using tweets, photos, video images has charted a way to measure just how many people turned up at the 'Walk for Democracy' rally.
PETALING JAYA: Crowd estimates for the July 9 Bersih 2.0 rally are almost as contentious as the rally itself. Various figures have been bandied about. Just about everybody has their own estimation – the organisers, police and the media.
Now, one man has come out and said that with his mathematical calculations, the figure is around 45,000 and 50,000. He is Politweet founder, Ahmed Kamal Nava.
Politweet.org, a research organisation that studies Twitter interactions between Malaysian citizens and politicians, had mapped out the number of people who attended the rally using polygons.

PAS: Kita harus galak bukan Islam terima al-Quran, bukan herdik

KUALA LUMPUR, 14 Julai — PAS berpendirian bahawa mempelajari tentang al-Quran dan Hadis merupakan satu tuntutan yang bukan sahaja perlu digalas oleh seluruh umat Islam, tetapi juga digalakkan ke atas orang yang bukan Islam.
Justeru menurut Ketua Dewan Ulama PAS pusat, Datuk Harun Taib al-Quran dan hadis merupakan sumber rujukan untuk kesejahteraan sekalian manusia.
“Sebagai orang Islam kita seharusnya menggalakkan penganut agama lain mempelajari tentang al-Quran dan hadis untuk mengenal Islam secara lebih mendalam dan bukannya mengherdik dan bertindak di luar akhlak Islam yang akhirnya menjauhkan bukan Islam dengan Islam,” kata beliau dipetik HarakahDaily hari ini.

Bersih 2.0 : Police threatened to kill me

Several Bersih 2.0 rally participants today urged the Human Rights Commission of Malaysia (Suhakam) to investigate police violence the alleged they suffered during last Saturday's rally.

Led by Bersih 2.0 steering committee member Maria Chin Abdullah, some 30 participants handed over a memorandum to Suhakam vice-chairperson Dr Khaw Lake Tee at the commission's headquarters in Kuala Lumpur today.

Before handing over the memorandum, four participants recalled their traumatic experience with police on that day.

One of them said a policeman threatened to kill him when arresting him.

PAS sambut baik Suhakam adakan siasatan awam

KUALA LUMPUR, 14 Julai: PAS menyambut baik dan mengalu-alukan langkah yang diambil oleh Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) untuk mengadakan siasatan awam terhadap dakwaan keganasan polis ketika menyuraikan perhimpunan aman Bersih 2.0 di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu.
Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menegaskan, beliau bersetuju dengan langkah yang diambil oleh Suhakam itu dan bersedia memberikan segala kerjasama yang diperlukan.
Dalam masa yang sama, beliau berharap agar Suhakam memainkan peranan lebih berkesan termasuk di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berhubung perkara itu.
Katanya, setelah siasatan awam diadakan, Suhakam perlu memainkan peranan di PBB bagi membawa Malaysia keluar dari keadaan primitif terutama berhubung pengendalian perhimpunan aman.
"Sebelum ini, Suhakam telah pun mengadakan beberapa siasatan awam yang melibatkan beberapa perkara lain, tetapi tetap juga tidak diendahkan oleh kerajaan.

Pemuda PAS seru mangsa, saksi adu keganasan polis

KUALA LUMPUR, 14 Julai: Dewan Pemuda PAS Pusat menyeru semua mangsa dan saksi keganasan polis pada himpunan Bersih 9 Julai lalu tampil membuat aduan kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam).

Dalam satu kenyataan hari ini ketuanya, Nasruddin Hassan (gambar) berkata dewan itu menyokong penuh keputusan Suhakam mengadakan siasatan awam terhadap dakwaan keganasan polis itu.

"Dewan Pemuda PAS Malaysia menyokong pendirian yang dikeluarkan oleh pihak Suhakam dalam menentang keganasan yang dilakukan ke atas sebilangan rakyat Malaysia.

"Dewan Pemuda PAS juga meminta untuk sekalian mangsa dan saksi keganasan polis pada 9 Julai baru-baru ini untuk kita tampil bersama memberikan keterangan kepada pihak Suhakam," katanya.

Selangor PAS mahu Pakatan anjur kempen kekal momentum Bersih

SHAH ALAM, 14 Julai — PAS Selangor percaya bahawa satu ceramah besar-besaran di stadium di sini akan membolehkan semangat Bersih 2.0 dikekalkan dan oleh itu, mahu Pakatan Rakyat menganjurkannya dalam waktu terdekat.
Malah PAS Selangor juga mahu tokoh agama dipanggil memberi penjelasan bahawa perhimpunan Sabtu lalu adalah halal dan tidak bertentangan dengan agama.
Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad (gambar) tindakan itu penting bagi pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat menjelaskan apa yang berlaku pada 9 Julai dan menjawab maklumat tidak tepat disiarkan media arus perdana.

Pasca Bersih : Gelombang ketiga boleh berulang

RANTAU PANJANG, 14 Julai: Dewan Muslimat PAS Pusat turut membayangkan kemungkinan gelombang ketiga Bersih berulang sekiranya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) terus angkuh dan enggan berubah.
Ketuanya, Siti Zailah Mohd Yusuf berkata, berdasar kepada situasi sekarang nampaknya rakyat tidak teragak-agak meneruskan gelombang Bersih 3.0.
“Mungkin gelombang itu akan lebih hebat lagi.  Kita melihat keangkuhan SPR dan kerajaan seolah-olah mengenepikan pandangan rakyat,” katanya ketika ditemui selepas perasmian Masjid Al-Mujahidin dan penyampaian kelulusan hak milik tanah kepada penduduk di Kampung Kubang Kual, hari ini.

Pasca Bersih : Tahniah 11 doktor berani akui hospital ‘diserang’

KUALA LUMPUR, 14 Julai: Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor (DPPNS) merakamkan ucapan tahniah di atas keberanian dan kesanggupan kumpulan 11 orang doktor dari Hospital Tung Shin dan Hospital Bersalin Cina di Jalan Pudu untuk tampil menyanggah tuduhan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai dan pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang mengatakan hospital tersebut tidak ‘diserang’ oleh pihak polis semasa himpunan Bersih 9 Julai yang lalu.