Khamis, 19 Mei 2011

Krisis di Libya makin kritikal

KUALA LUMPUR, 19 Mei: Krisis yang berlarutan di Libya kini menjadi amat kritikal, apabila pemerintah diktator Libya, Muammar Ghadafi terus melakukan serangan dan kekejaman terhadap rakyatnya, walaupun berhadapan dengan serangan tentera NATO yang diketuai Amerika Syarikat dan Britain.
Sehubungan itu, ratusan orang awam terbunuh dan cedera setiap hari akibat serangan yang dilalukkan oleh tentera yang setia kepada rejim diktator itu.
Ketua Lajnah Antarabangsa PAS Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi berkata, kota Benghazi yang merupakan kota kedua terbesar di Libya kini menjadi 'markas tentera revolusi rakyat' bagi menentang Ghadafi.

Panduan pimpinan menghadapi cabaran perjuangan Islam

“Sempena Muktamar ke-57”
 Firman Allah yang bermaksud: “Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertakwa (8); Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan) (9). Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat) (10).”  (Surah Asy-Syams 91:8-10)
Sesuatu yang penting dihayati dan diambil iktibar ialah mengenai pengiktirafan masyarakat Mekah kepada Nabi Muhammad SAW sebelum baginda dilantik oleh sebagai Rasul. Syakhsiyah baginda sudah masyhur sebagai seorang ‘al-amiin’ sudah diterima baik oleh semua lapisan masyarakat.
Ini bererti sifat al-amiin itu sudah menghiasi syakhsiyah Nabi Muhammad SAW sehingga terserlah kepercayaan dan keyakinan masyarakat, betapa baginda seorang yang benar-benar ‘boleh diharap’ sama ada di dunia mahu pun di akhirat.
Justeru semua individu yang bergelar pimpinan perlulah utamakan muhasabah diri supaya boleh diterima sebagai al-amiin. Ia sesuai dengan maksud firman Allah di atas (seperti maksud ayat di atas) yang meletakkan sifat membersih diri sebagai tangga kejayaan.

Serangan Umno-BN bermula dengan akhbar Suara Keadilan

PETALING JAYA: Serangan bertali arus terhadap KEADILAN bermula daripada tindakan Kementerian Dalam Negeri menggantung permit penerbitan akhbar rasmi parti itu, Suara Keadilan, kata Naib Presidennya, Tian Chua.
“Dalam masa beberapa bulan siri serangan terhadap KEADILAN telah dikenalpasti. Antara yang terawal ialah menggantung permit akhbar rasmi parti, Suara Keadilan.
“Kemudian serangan diteruskan dengan pelbagai dakwaan terhadap Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim,” ujar Tian ketika sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN tengahari tadi.
Menurut Tian Chua, selepas mematikan Suara Keadilan, Umno-BN bukan sahaja menyerang  Anwar malah seluruh pimpinan parti itu.
“Sehingga kini masih ramai lagi pemimpin KEADILAN yang didakwa di mahkamah. Ini adalah percubaan untuk mengenepikan pimpinan parti supaya tidak layak bertanding dalam pilihan raya umum akan datang,” jelasnya.
Pada Julai 2010, KDN menggantung akhbar Suara Keadilan berhubung satu artikel bertajuk Felda bankrap berikutan kemerosotan rizab tunai agensi itu berjumlah RM4.5 bilion dalam masa 4 tahun.
Sehingga itu, permit Suara Keadilan tidak lagi disambung  walaupun pimpinan KEADILAN berusaha untuk mengadakan perbincangan dan pertemuan dengan KDN.

Sanggup bayar duit kerana nak tengok muka Rosmah?

Oleh Penarik Beca
Berita Malaysiakini hari ni bertajuk "RM19b in subsidies for IPPs to be reduced" melaporkan:
Fuel subsidies for the independent power producers (IPPs) are up for review and the rates will be reduced, Minister in Prime Minister's Department Idris Jala told Malaysiakini in an interview.


Dalam berita hari ni juga yang bertajuk "Nanyang: Gov't to announce electricity tariff hike", Malaysiakini melaporkan:
Nanyang Siang Pau headlined a report quoting sources that the government will not increase the price of RON95 petrol for the time being. However a price hike for electricity is expected to be announced on May 25.

The report says the government fears a RON95 petrol price hike will prompt greater disgruntlement, therefore it may choose to increase the electricity tariff first.
Persoalannya, adakah rakyat didahulukan untuk menanggung beban? Kerajaan potong subsidi kepada penjana tenaga bebas (IPP). Bila potong, TNBlah kena bayar lebih kepada IPP. Bila TNB kena bayar lebih kepada IPP, naikkan tarif elektrik. Rakyatlah yang didahulukan untuk menanggung beban.

Saya memang tak pandai ekonomi. Tapi, tutup poket gomen dan korek poket rakyat saya boleh terasa.

Nampaknya tak ada jalan lain lagi selain menjimatkan penggunaan elektrik. Antara lain, saya cadangkan kurangkan tengok TV. Kalau tak dapat jugak, jangan tengok berita TV. Jangan tengok! Ingat, bila tengok berita TV, kita kena bayar duit elektrik.

Mahukan anda bayar duit untuk tengok muka Datin Seri Rosmah Mansor misalnya?

Pasukan sorak Umno 'PERKASA' bodek Utusan selepas Suara Perkasa tak laku

WarkahDaily – Ntah dah berapa keluaran dah sekarang ni akhbar Perkasa (Suara Perkasa) berada di pasaran. Ntah hidup ntah mati dah, tak tahu ler.

Tapi buat malu-malu kucing pulak sekarang ni duk pi bodek akhbar milik Umno yang rasis (Utusan Malaysia). Dilaporkan esok (Jumaat), Perkasa akan berhimpun di depan pejabat akhbar milik Umno itu bagi membela akhbar rasis itu apabila Pemuda Parti Keadilan Rakyat (PKR) juga dilaporkan akan berhimpun secara aman di tempat yang sama bagi menyuarakan isu penyalahgunaan media seperti dipraktikkan Utusan Malaysia.

Tetapi yang peliknya, kenapa Perkasa, bukan Umno? Padahal Utusan adalah akhbar rasmi Umno. Apa kaitan Perkasa dengan Utusan?

Harga Petrol dan barangan naik, rakyat nazak, pemimpin negara semakin kaya-raya

Rakyat Malaysia bukan semuanya kaya bahkan yang miskin lagi ramai dari yang kaya. Yang miskin pulak, bukan semua cukup-cukup makan, ada yang terpaksa ikat perut kerana mahu menyara hidup keluarga. Nak bayar yuran sekolah anak-anak, anak masuk universiti, nak beli susu anak dan keperluan makanan harian mereka termasuklah gula, beras, susu dan sebagainya.


Banglo kontroversi milik bekas MB Selangor yang juga pemimpin Umno Selangor, Khir Toyo.

Wikileaks dedah 19 ‘aktor pengaruh’ dalam kitar politik Najib


KUALA LUMPUR, 19 Mei — Kabel diplomatik Amerika Syarikat (AS), yang terbocor dan disiarkan oleh Malaysia Today hari ini menyenaraikan 19 pemimpin bisnes utama sebagai “aktor-aktor berpengaruh” dalam kitar politik Datuk Seri Najib Razak — dua tahun selepas menjadi perdana menteri.
Najib kini berada di AS sempena lawatan kerja.
Maklumat kabel itu, yang ditulis oleh kaunselor politik Mark D. Clark untuk membantu Jabatan Negara AS meneliti pentadbiran dan keputusan-keputusan dasar Najib (gambar), adalah yang pertama diterbitkan menerusi Malaysia Today, kendalian Raja Petra Kamarudin, selepas ia menandatangani memorandum persefahaman dengan Wikileaks, Isnin lalu.
Pengerusi Ethos Capital Rohana Mahmood mengetuai senarai personaliti korporat.
Maklumat yang diterbitkan menunjukkan Rohana ada hubungan dengan kebanyakan syarikat yang berhubung kait dengan Najib, yang sebelum ini merupakan menteri pertahanan.
Pada 2008 Najib dilantik sebagai menteri kewangan, portfolio yang disandang sehingga kini.
Antara 19 pemimpin bisnes yang disenaraikan, Rohana sangat berkait rapat dengan kepentingan-kepentingan komersial keluarga Najib.

Is PDRM playing politics?

Is it probably because the man in the video is NOT Anwar and that is why the Deputy IGP refuses to confirm this? If it is Anwar tell us. Then we can prepare ourselves for the next stage of developments. If it is not Anwar then it is only fair that we are told.

Raja Petra Kamarudin
One-time federal minister Mokhtar Hashim, who was convicted for murder, said that the most troubling thing for death row prisoners is not knowing when you are going to be executed. And he said this in front of the then IGP, Tun Haniff Omar.
Once the trial is over and you are convicted and sentenced to death, a feeling of peace engulfs you, Mokhtar Hashim said. But then you have to wait years in death row for your turn to come. And when you hear that the next day someone is going to be executed, every prisoner in death row goes into depression because they do not know which one of them is going to be executed the following day.

The people with the big cables in Malaysia

Today, we are revealing this first of almost 4,000 cables specifically on Malaysia that were leaked to Wikileaks. Today’s seven-page cable is about the political and business cronies of Prime Minister Najib Tun Razak. Some of these names may be familiar to you but many of you were probably not aware who the personalities behind Najib are. These are the people with ‘big cables’ who decide what happens in Malaysia.


Raja Petra Kamarudin

C O N F I D E N T I A L SECTION 01 OF 05 KUALA LUMPUR 000268

Sekolah vernakular: K'jaan mungkin disaman

hindraf btn 151209 manoharanADUN Kota Alam Shah mengancam untuk menyaman Kementerian Pelajaran kerana gagal mengenalpasti semua sekolah venakular sebagai layak mendapat bantuan penuh seperti sekolah kebangsaan.

Notis untuk prosiding itu dikeluarkan kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai menteri berkenaan hari ini.

Ia memberikan masa kepada kementerian menyelesaikan tuntutan Manoharan dalam masa 21 hari atau akan disaman.

Menurut notis itu, terdapat 108 Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJCK) dan 97 Sekolah Jenis Kebangsaan India di negeri itu.

"Menyedihkan, hanya 55 SJKC dan 30 SJKT dikategorikan sebagai sekolah bantuan penuh sedangkan 53 SJKC dan 67 SJKT dikelaskan sebagai sekolah bantuan separa," notis itu dipetik.

Muslihat Pentadbiran UM untuk tundukkan kuasa majoriti Pro-Mahasiswa

A. Pengenalan
Pro-Mahaisiwa Universiti Malaya dengan penuh rasa tanggungjiawab dan kesedaran bersama seluruh mahasiswa-mahasiswi Universiti Malaya dengan ini menuntut keadilan atas muslihat pentadbiran Universiti Malaya yang berkali-kali ingin menundukkan kuasa majoriti yang berjaya digondong oleh calon-calon pro-Mahasiswa dalam pilihanraya kampus yang lepas.
Setelah kemenangan dua orang calon Pro-Mahasiswa iaitu Masturah Abu Bakar dan Tan Tiong Yih digantung, Hal Ehwal Pelajar dan Alumni Universiti Malaya kini menunjukkan lembing ke arah Yang Dipertua Majlis Perwakilan Mahasiswa sesi 2010/2011 yang juga merupakan salah seorang daripada calon umum Pro-Mahasiswa PRK sesi ini, Syahid bin Mohd Zaini.

Minta RM20,000 dari ahli Majlis, KEADILAN Selangor nafi laporan FMT

SHAH ALAM: Timbalan Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Selangor, Zuraida Kamaruddin menyatakan kekesalannya berhubung laporan portal Free Malaysia Today (FMT) yang mendakwa kononnya KEADILAN memaksa setiap ahli majlis menyumbang RM20,000 seorang untuk membiayai program jelajah Selangor.
FMT melaporkan kononnya ahli majlis dari KEADILAN ‘dipaksa’ untuk mendapatkan derma sekitar RM2,000 sehingga RM3,000 seorang dari pengusaha hotel bajet dan syarikat pengumpul besi terpakai di tempat mereka.
“Saya jelaskan di sini bahawa mesyuarat yang saya dan YB Hee Loy Sian (Ahli Parlimen Petaling Jaya Selatan) hadiri seperti yang FMT laporkan adalah mesyuarat pembentangan KPI dan laporan dari setiap ahli majlis, agar parti dapat memastikan semua ahli majlis yang dilantik benar-benar bekerja demi menjaga kebajikan rakyat, seterusnya tidak menyalahkan kuasa yang telah diberikan,” kata Zuraida yang juga Ahli Parlimen Ampang.

Video : Penduduk Setinggan Bawa Ular Sawa Jumpa MB Perak

Kandungan Soal Jawab 2jam bersama DSAI di Yahoo.com

http://www.selangorkini.com.my/en/wp-content/uploads/2010/02/anwar-ibrahim.jpg
Sepanjang 2jam bersama DSAI... banyak soalan yang terungkai.. dari JAM OMEGA, HUDUD, MASALAH NEGARA, TUN MAHATHIR, UMNO, NAJIB dan sebagainya.. anda baca dan fahamilah akan isu sebenarnya yg diluahkan dari Dato Sri Anwar sendiri....

Video : ETP Najib Gagal Tingkatkan Ekonomi Msia

Video : 'Kadar Tarif Elektrik Dijangka Dinaikkan'

Jangan nafikan kuasa MEDIA ALAM MAYA wahai pimpinan Pakatan Rakyat

oleh AnakKedah007


ini diperolehi dari sessi soal jawab bersama DSAI tengahari tadi... nak tengok skrip dia hangpa pie kat kedahlanie.info [ Kandungan Soal Jawab 2jam bersama DSAI di Yahoo.com ] aku nak angkat satu jaa bab soalan yg di jawab oleh pengunjung dimana mereka akan sokong siapa apabila diadakan pilihanraya nanti...

Bukan apa selepas aku baca komen dari fb berkenaan topic MB KEDAH yang tiada facebook tuu macam2 ada jawapannya.. ada yg pro dan ada yang kon nya... sampai nak menegak kata-kata mereka MB KEDAH tak ada facebook sebab beliau sudah ada medium lain dah...

kemon laa sahabat-sahabat semua.. sekarang dah 3 tahun... maklumat Kedah masih kebelakang dari negeri pemerintahan Pakatan Rakyat yang lain... sedangkan UMNO/BN kedah hari-hari bantai hangpa... tapi hangpa aku tengok masih merasa selesa dengan apa yg hangpa dok buat sepanjang 3tahun nie...

faham2 laa nooo....

Pencalonan Naib Presiden Dan AJK PAS Pusat

Oleh Dr Mujahid Yusof Rawa

Saya Mujahid Bin Yusof dengan rendah hati dan setelah beristikharah dan memohon supaya keputusan saya adalah yang terbaik di sisi Allah dan manusia dengan ini memaklumkan bahawa saya menarik diri dari pencalonan Naib Presiden.

Saya mengharapkan ianya keputusan yang terbaik supaya memberi ruang kepada calon-calon yang lebih berwibawa untuk membawa parti ini melonjak ke hadapan. Saya juga ingin merakamkan jutaan terimakasih kepada Kawasan-Kawasan yang telah mencalonkan saya dengan sangkaan baik untuk saya sumbangkan kepada parti.

Menerima pencalonan adalah satu penghargaan namun beban untuk menjalankan tugas jika terpikul adalah satu pertanggungjawaban. Buat masa ini saya belum mampu membawa pertanggungjawaban di tahap tersebut, untuk masa hadapan saya serahkan kepada Allah dan kepada ahli untuk menilai prestasi saya.

Walaupun demikian saya bersetuju menerima pencalonan untuk jawatan AJK Pas Pusat dan selagi khidmat saya diperlukan saya akan terus berkhidmat untuk parti demi agama, bangsa dan negara.

Moga dengan kenyataan ini terjawab persoalan pencalonan saya dalam muktamar Pas yang akan berlangsung awal Jun ini.
Sekian , terimakasih


Yang Benar
Dr. Mujahid Yusof Rawa
Ahli Parlimen Malaysia

Agama dan kaum – Senjata ampuh UMNO menghadapi kebangkitan rakyat?

Oleh Dr.Syed azman Syed ahmad
Saya merujuk laporan Utusan Malaysia minggu lepas dengan tajuk utamanya 'Malaysia Negara Kristian?' kenyataan ini adalah jelas cuba mengapi-apikan sentimen perkauman dan agama masyarakat berbilang bangsa di negara ini.
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyifatkan laporan ini bertujuan membakar semangat orang Melayu-Islam berhubung isu 'negara Kristian' dan melambangkan satu bentuk pemberitaan yang sangat tidak beramanah serta boleh memecah-belahkan masyarakat berbilang agama dan kaum di negara kita.


Akhbar Utusan Malaysia yang kini menjadi lidah resmi UMNO, telah melaporkan dakwaan bahawa pemimpin Kristian sedang berkonspirasi dengan pemimpin DAP untuk mengambil alih Putrajaya dan menggugurkan status Islam sebagai agama rasmi negara. Dibuat dalam bentuk penafian, akhbar milik Umno itu turut melaporkan bahawa telah ada agenda tersembunyi untuk menlantik Perdana Menteri daripada kalangan penganut agama Kristian. Laporan ini jelas cukup bahaya dan boleh memporak-perandakan keamanan yang sedia ada dalam negara.

‘Actors of influence’ in Najib government named in Wikileaks cable


KUALA LUMPUR, May 19 — US diplomatic cables leaked and published on Malaysia Today earlier this evening have singled out 19 key business leaders as “actors of influence” in Prime Minister Datuk Seri Najib Razak’s inner circle. The cable, penned by political counsellor Mark D. Clark to help the US State Department “examine Najib’s emerging administration and policy decisions”, was the first to be published on the popular blog after it signed a memorandum of understanding with whistleblower site Wikileaks on Monday.
Ethos Capital chairman and partner Rohana Mahmood topped the list of corporate giants, with the cable noting that she appeared “connected in some manner to most of the companies associated with Najib (picture)”.
“Among the 19 key business leaders listed, Rohana Mahmood stands out as deeply embedded in the Najib family’s commercial interests,” the cable said.

MENGENALI EZAM DAHULU, EZAM SEKARANG

Apabila berkawan dengan kaki fitnah.....
Senator Ezam Mohd Noor, bekas orang kuat Dato' Seri Anwar membuat kenyataan terbarunya di Utusan Malaysia Online menuntut agar mantan bosnya itu bersumpah di dalam isu video seks yang hangat diperkatakan. Sudah dijangka Ezam akan terus menyerang Ketua Umum PKR ini dan tidak pernah Ezam tidor lena sekiranya tidak memburukkan dan mengaibkan tokoh yang pernah dipujanya dulu.

WAN NASUHA WAN HASAN ITU X-SU AGONG PKR YANG JAHAT?


Dekat-dekat PRU ni, banyak perkara kena berhati-hati. UMNO dan BN akan buat sebarang tindakan untuk memastikan mereka boleh pertahankan kuasa. Sama ada secara baik, mahupun secara jahat.

Tuduhan zina dan liwat terhadap Anwar Ibrahim merupakan strategi yang dianggap ampuh. Ia strategi warisan dari Tun Dr Mahathir dalam dunia politik beliau.

Malaysia's hottest unanswered questions

Malaysia's hottest unanswered questions As Malaysia heads into its next General Election, the people must review the performance of the ruling coalition and demand credible answers for tough questions that have long lingered, rotting the financial system and festering deep societal wounds that may take decades to heal.
Take for example, the very high-profile unexplained death of opposition political aide Teoh Beng Hock at the the premises of the pro-BN Malaysian Anti-Corruption Commission.
There was much emphasis on Teoh's state of mind during the recently concluded Royal Commission of Inquiry as his father, sister and widow were interviewed besides his housemate.

Written submissions have now to be given to the RCI panel on 25th May 2011.  Teoh's cancelled-out words purportedly on a 'farewell note' written by him would be ferreted out by the chemist for translation so that it can be analysed and scrutinised to determine Teoh's state of mind.

Syed Mokhtar, Vincent Tan, Quek, Ethos among key moneybags for Najib

Syed Mokhtar, Vincent Tan, Quek, Ethos among key moneybags for NajibUS diplomatic cables leaked and published on Malaysia Today earlier this evening have singled out 19 key business leaders as “actors of influence” in Prime Minister Datuk Seri Najib Razak’s inner circle.
The cable, written to help the US State Department “examine Najib’s emerging administration and policy decisions”, was the first to be published on the popular blog after it signed a memorandum of understanding with whistleblower site Wikileaks on Monday.
Ethos Capital chairman and partner Rohana Mahmood topped the list of corporate giants, with the cable noting that she appeared “connected in some manner to most of the companies associated with Najib”.
“Among the 19 key business leaders listed, Rohana Mahmood stands out as deeply embedded in the Najib family’s commercial interests,” the cable said.
Rohana co-founded the now-dormant Malaysian Strategic Research Centre with another close Najib aide, Abdul Razak Baginda, who was acquitted in October 2008 of abetting in the murder of Mongolian translator Altantuya Shariibuu.

The Court Jester of Malaysia - Ibrahim Ali and if not careful, Nazri Aziz

The Court Jester of Malaysia - Ibrahim Ali and if not careful, Nazri AzizPick up a box, stand at an open field and proclaim a holy war against another religion. Make it passionate, make it loud and even invite the police to take down everything you said. Then hold a press conference and tell the whole nation that you are willing to be arrested for your statement and announced intentions.
No action will be taken against you. And if you do get caught, tell them you are merely following the example Ibrahim Ali set forth.
De-facto Law Minister Nazri Aziz may not know the difference between Twitter, Facebook and PERKASA. He may not know the difference between an online audience and a ceramah of 200 in attendance. He may not know a lot of things. And knowing the argumentative Nazri, he may even defend it as his 'personal ignorance'.
But no matter what, as minister, he is still at fault for having no common sense.

‘Policeman shoved gun into my mouth’

A youth says he was assaulted by eight men who claimed to be police officers.

PETALING JAYA: A youth from Bahau, Negri Sembilan, said eight men claiming to be police officers assaulted him when he was staying at his friend’s house.
S Devan, 20, lodged a report at the Ayer Hitam police station on Saturday. In the report, Devan claimed that one of the “officers” had shoved a gun into his mouth.
Devan, who works as a lorry driver’s assistant, said it all started when he stayed over at the house of his friend, known as Thiagu, in Taman Satelite, on April 13.
“About 2pm, I heard someone knocking loudly on the front and the back door of the house. When I opened the door, eight men entered and kicked me,” said Devan, who claimed the men did not show their authority card.

Rakyat Bukan Bangang Beb...!!!!


“Tiada keperluan undang-undang untuk mendedah pelakunya. Jikalau kita mengambil tindakan yang lebih daripada had undang-undang, kita akan dituduh pula terlibat di dalam politik.”

“Kita menjalankan tanggungjawab menyiasat kes ini, apa yang tidak boleh didedah kita tidak akan dedah. Jangan mendesak kita, kita mengikut peruntukan undang-undang,” katanya kepada pemberita di sini hari ini. - TMI.
Jangan desak Polis dedah siapa hero yang main dengan betina sundal tuuuu... kah..kah...kah...!!!!

Weeiii... kalau rakyat nak desak jugak amacam...??? Apasal tak mau dedah...??? Biarlah rakyat yang selama ini ada yang menuduh dan ada juga yang menafikan bahawa itu Anwar Ibrahim mendapat jawapan sebenar.

Mahathir : Kaum Cina Kurang Yakin BN Untuk Raih Kekayaan

SHAH ALAM 19 MEI : Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mendakwa sokongan kaum Cina untuk Barisan Nasional berkurangan kerana kurang yakin kemampuan parti itu untuk “meraih kekayaan.”
 
Jika mereka (kaum Cina) nampak peluang mereka meraih kekayaan agal berkurangan, tidak mustahil mereka akan menolak parti pemerintah, Mahathir dipetik sebagai berkata oleh Berita Harian.
 
“Apabila ada pihak membangkitkan isu kaum, mereka akan tertarik. Namun, kalau kerajaan bijak membangunkan ekonomi dan mengagihkannya kepada mereka serta kaum lain, saya fikir mereka akan sokong," kata Mahathir dalam temubual ruangan 'Sembang Bersama Che Det.

Isu Moral : Pemimpin Umno hipokrit, Kata Anwar

SHAH ALAM 19 MEI : Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan pemimpin Umno yang membangkitkan isu moral sebagai hipokrit dan mengamalkan “politik pornografi”.
 
Beliau sekali lagi menegaskan beliau bukan pelaku dalam video seks lucah Datuk T dan mahukan siasatan telus oleh polis dan hukum Qazaf digunapakai oleh Mahkamah Syariah untuk menegakkan kebenaran.
 
"Saya dah berkali-kali menafikan dan telah buat laporan Polis. Pimpinan UMNO nampaknya membenarkan Politik Pornografi ini. Dan untuk mereka mengatakan soal moral adalah hipokrit," kata Anwar.

Chat di Yahoo! Anwar jawab 57 soalan isu politik, ekonomi

KUALA LUMPUR: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menjawab 57 soalan dari pengguna internet, secara langsung di saluran segmen interaktif Yahoo! Malaysia ’Question Time’.
Berikutan sambutan yang di luar jangkaan, sesi yang bermula jam 11.30 pagi dan dijadual berlangsung selama sejam sahaja itu, dilanjutkan sehingga satu jam 15 minit.
Terdapat lebih 2,000 pembicara (chatter) dalam talian mengikuti bual bicara langsung tersebut yang turut menyentuh isu pentadbiran negara, politik, ekonomi sehingga kepada kes fitnah terhadap Anwar.
Salah satu soalan yang ditanya kepada Anwar adalah berkenaan agenda untuk memperbaiki sistem politik di negara ini.
Anwar menjawab Pakatan Rakyat akan memfokus kepada isu urus tadbir, badan kehakiman yang bebas, dan isu rasuah untuk melaksanakan reformasi.
“Tata kelola yang baik, kehakiman yang bebas, suruhanjaya pilihanraya dan rasuah serta keadilan untuk orang yang miskin dan terpinggir,” kata Anwar.

Guan Eng puts the squeeze on Hisham

He says the Home Minister has no choice now but to act sternly against Utusan Malaysia.

PETALING JAYA: The government has no choice but to take stern action against Utusan Malaysia in light of evidence of deceit in its report about an alleged “Christian Malaysia” pledge, according to Penang Chief Minister Lim Guan Eng.
“It is only by taking a firm stand and meting out appropriate punishment to Utusan Malaysia would Malaysians be able to close this sorry chapter and move forward together in peace and harmony,” he said in a statement today.
Yesterday, Transparency International Malaysia president Paul Low said he was at the meeting that Utusan referred to and could “categorically confirm” that there was “no pact or pledge” to make Christianity the official religion of Malaysia and to install a Christian prime minister.
He said he was invited to the meeting and was present from beginning to end.

Communist coward! Sec-gen to sec-gen

Perkasa takes DAP's Lim Guan Eng to task for asking BN component parties to make a stand against Ibrahim Ali.
KUALA LUMPUR: Perkasa’s secretary-general has fired a broadside at DAP’s secretary-general Lim Guan Eng, calling the latter a coward just like the communists.
Syed Hassan Syed Ali took the Penang chief minister to task for calling on Barisan Nasional’s component parties, apart from Umno, to stand united in battling Perkasa president Ibrahim Ali.
“This is the culture of cowardly thugs, who call their friends to fight one person,” he said.
“These cowards are like the communists, who hide behind the people, pretending to be ordinary citizens, members of NGOs or certain political parties,” he added.
Lim had urged BN component parties to make a stand when Ibrahim warned that Perkasa would launch a holy war if the Christian community continued to challenge the position of Islam.

Isu sabotaj kereta rekaan Anwar, dakwa Armand

Menurut Armand, 'drama kemalangan' itu didakwa merupakan sebahagian perancangan Anwar seperti yang dilaporkan beliau dalam laporan polis bertarikh 11 Februari lalu.

PETALING JAYA: Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang pernah dikaitkan atas perancangan mendapatkan suaka politik luar negara bagi melarikan diri dari pertuduhan kes liwat seperti didakwa Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), kini memberi gambaran seolah-olah kejadian itu benar-benar berlaku.
Armand Azha Abu Hanifah yang dahulunya Ketua Wira Perkasa berkata perancangan itu dapat dikesan apabila Anwar cuba menimbulkan isu sabotaj ke atas kenderaannya seperti yang dilaporkan pemandu peribadinya, Abdullah Sani Said pada 10 Mei lalu.
Melalui laporan Abdullah Sani, unsur sabotaj itu telah menyebabkan berlakunya kemalangan yang membabitkan isteri Anwar, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dan Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Selangor, Faekah Husin pada 19 April lalu.

New school an empty election promise

The DPM officiated the ground breaking ceremony, but till today nothing has happened


Petaling Jaya: The Indian community in Merlimau, Malacca  want to know if the intention to build a new Tamil school for them was just  another election promise.
The deputy prime minister Muhyiddin Yassin even went to the extend of officiating the ground breaking ceremony on Feb 14 just before the Merlimau by-election.
G Rajendran, Malacca PKR vice president said after the by-election, which the BN won, there is no sign of any brick or mortar.
Rajendran said that during the by-election, Muhyiddin and local MIC leaders promised the Indian community that the government will build  a new building on a five acre  land to replace  the old school which has been squatting on someone else’s land for more than 20 years.
“Now, it is already three months. Where is the new building?” he asked.

Hadi: Pemilihan PAS perkemas, bersih parti

hadi awang and pasPresiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, muktamar parti Islam itu yang ke-57 pada 3 hingga 5 Jun ini akan menyentuh persiapan menghadapi pilihan raya umum ke-13.

"Pemilihan pada muktamar kali ini akan dapat memperkemas dan membersihkan parti dan menguatkan jentera pilihan raya," Abdul Hadi dipetik sebagai berkata oleh Bernama.

Sementara itu, agensi berita nasional itu juga melaporkan, Abdul Hadi yakin PAS akan terus menguasai Kedah pada pilihan raya umum akan datang kerana ia telah mentadbir negeri itu dengan cemerlang.

Video - PAS: Bank Muamalat-Bank Islam merger a bailout

Video : RoS threatens to deregister PKR

Biasiswa: Lim bidas 'Napolean Kecil' JPA

NONEKetua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng membidas Jabatan Perkhidmatan Awam kerana berulang-kali gagal membekalkan biasiswa kepada pelajar yang berkelayakan.

Lim berkata JPA ketika mengagihkan biasiswa baru-baru gagal membezakan di antara pelajar cemerlang yang memperolehi tempat teratas dengan mereka yang mendapat keputusan kedua tertinggi.

Katanya, tindakan mesti diambil terhadap "Napolean Kecil” yang bertanggungjawab melakukan kesilapan itu kerana tindakan mereka menjejaskan masa depan pelajar yang terbabit.

Mat Zain says Najib risks losing Muslim support over Datuk T


KUALA LUMPUR, May 19 — A retired senior police cop today warned Datuk Seri Najib Razak of a severe Muslim backlash if he failed to punish the “Datuk T” trio for “ridiculing” Islam when they attended a recent sumpah laknat ceremony in a mosque wearing bulletproof vests.
Former KL CID chief Datuk Mat Zain Ibrahim said Najib could fault no one if he loses the confidence of the country’s Muslims by displaying his willingness to protect his “friends” at the expense of insulting Islam.
“YAB (Yang Amat Berhormat) cannot blame anyone if the Muslims in the country, who are not few in number, have lost their confidence in YAB.
“Moreover, when there is an increase in the number of civil service, army and police retirees, many of whom are Muslims, who are beginning to feel cheated and enslaved and more doubtful of YAB’s direction and ability to lead the government.... this is not a very good development for YAB,” he wrote in his letter to the prime minister today.

Naib presiden: Mujahid tolak, Idris sahkan tanding

KUALA LUMPUR, 18 Mei: Bekas calon Naib Presiden PAS sessi lepas, Mujahid Yusof mengambil keputusan untuk tidak bertanding jawatan itu kali ini manakala Ketua Penerangan, Idris Ahmad sahkan akan bertanding.
Dalam kenyataannya kepada Harakadaily hari ini, Idris mengesahkan beliau akan bertanding untuk jawatan itu dalam muktamar kali ini.
Dengan pengesahan ini, sudah dua calon mengesahkan bertanding iaitu Idris dan Salahudin Ayub manakala Mujahid Yusof mengesahkan beliau tidak akan bertanding jawatan itu.

Wayang Kulit Umno-Perkasa Yang Menjolok Mata




Berikut adalah  beberapa petikan ucapan Ibrahim Ali pada ceramah di Gombak minggu lalu di mana beliau membuat ugutan akan melancarkan perang salib atau jihad terhadap orang Kristian. 

 “Sila rakamkan kata-kata saya, jika ada mana-mana pihak di Pulau Pinang khususnya paderi-paderi Kristian yang didokong oleh DAP Pulau Pinang, jika mereka terus dengan agenda mereka yang sudah pun diketahui sekarang, saya bersedia untuk menawarkan, jika mereka mahukan perang salib, kami boleh adakan.

" Dan di Malaysia ini, yang ramai Kristian memang orang Cina. Dan agama Kristian ini dominannya dari negara mana? Dominan agama Kristian dari Amerika Syarikat. Amerika Syarikat tali barut dia di Malaysia ialah Anwar Ibrahim. Jadi sudah masuk saf lah semua ini. 

Berbilion subsidi IPP, tapi kerajaan masih naikkan tarif elektrik

KUALA LUMPUR: Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli berkata tidak ada sebab kerajaan menaikkan tarif elektrik di negara ini kerana peruntukan RM19 bilion hingga RM22 bilion subsidi gas yang diberikan kepada syarikat Penjana Tenaga Bebas (IPP), bertujuan untuk mengurangkan tarif tersebut.

Menurut Rafizi, sekiranya dibandingkan dengan negara jiran seperti Thailand, tarif elektrik di negara itu jauh lebih rendah berbanding Malaysia walaupun mereka tidak memperuntukkan subsidi kepada syarikat seperti IPP.

“Selama ini, subsidi gas diberikan kepada syarikat besar IPP dengan tujuan untuk mengurangkan tarif elektrik kepada rakyat, tetapi tarif elektrik di negarakita lebih tinggi daripada jiran yang lain seperti Thailand.

RoS Patut Lucut Pendaftaran Umno, Kata Saifuddin

PETALING JAYA 19 MEI: Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat, Saifuddin Nasution Ismail menegaskan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS) perlu membatalkan pendaftaraan Umno terlebih dahulu sebelum membatalkan permit PKR.
 
Ini kerana, Umno-Barisan Nasional (BN) sebelum ini telah memecat beliau pada September 1998  tanpa dipanggil untuk membela diri oleh jawatankuasa disiplin parti itu.

Justeru menurut beliau, sekiranya RoS ingin membatalkan permit PKR kerana bertindak memecat keahlian A. Jayagopal setelah melanggar perlembagaan parti, maka agensi kerajaan itu juga seharusnya membatalkan pendaftaran Umno.

Video : Lindungi Utusan, Kerajaan Tak Beretika

Video : Haram PKR ROS Guna Peruntukan Rekayasa Dan Maklumat Salah

Video : Kebergantungan Ekonomi Luar Punca KDNK 4.6% Q1 2011

Salahudin bimbang penggabungan Bank Islam dan Bank Muamalat

KUALA LUMPUR, 19 Mei: Langkah untuk menggabungkan Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) dan Bank Muamalat diyakini berpunca dari tangan-tangan ghaib yang mengarahkan tindakan itu dilakukan, kata Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub.

Naib Presiden PAS Pusat, Salahuddin Ayub berkata, tindakan penggabungan itu diyakini dilakukan bagi menyelamatkan Bank Muamalat yang sedang mengalami masalah, walaupun ia terpaksa mengorbankan BIMB sendiri.

Namun yang anehnya, kata beliau, sehingga kini tidak pula terdapat kenyataan rasmi yang dikeluarkan mengenai masalah yang dialami oleh Bank Muamalat.

Katanya, PAS kurang senang dengan langkah penggabungan itu kerana ia jelas merupakan satu lagi tindakan bagi menyelamatkan sesebuah syarikat dengan menggunakan dana awam.

'Rogol' amah: Polis siasat Tenaganita...perogol tak perlu siasat..!!!

NONEEmpat bulan selepas pembantu rumah Indonesia menafikan beliau dirogol oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim, polis kini menyiasat NGO Tenaganita kerana menyiarkan semula kenyataan berkaitan dakwaan itu.

Minggu lalu, ibu pejabat polis daerah Ampang menghantar faksimili kepada Irene Fernandez, -- pengarah eksekutif NGO hak pekerja asing itu -- supaya kenyataannya dirakamkan.

Irene kemudian bersetuju menemui polis di pejabat Tenaganita pada 3 petang ini. Bagaimanapun pegawai terbabit tidak muncul.

Saya tahu siapa lelaki dalam video seks, kata Anwar


KUALA LUMPUR, 19 Mei — Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau mungkin mengenalisi  pelaku dalam rakaman video seks yang dikaitkan dengan dirinya apabila ditanya mengenai skandal itu dalam sesi perbualan bersama Yahoo! News.
“Saya ada beberapa orang untuk disyaki! perut buncit dan dada lendut, ha ha,” katanya ketika ditanya jika mengenali identiti lelaki dalam video 21 minit yang didedahkan 21 Mac lalu.
Dalam perbualan selama 75 minit itu, yang dihoskan Yahoo! Malaysia, Ketua Umum Pakatan Rakyat itu berulang kali menafikan penglibatannya dalam aksi seks didakwa “Datuk T”.
Bekas timbalan perdana menteri itu bagaimanapun kelihatan mempertahankan diri dan kebanyakan soalan yang ditanya dijawab dengn penafian sambil menuduh ia komplot  Barisan Nasional (BN).

Video seks: PDRM tak faham mengapa asyik desak dedah pelaku...rakyat lagi tak faham polis lindungi pengedar dan pelaku..???

PEKAN, 19 Mei — Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak akan tunduk kepada desakan mana-mana pihak supaya mendedahkan identiti pelaku dalam video seks yang didakwa mirip ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar berkata polis berpegang kepada peruntukan undang-undang dan peraturan serta tidak akan terpengaruh dengan mana-mana pihak.
Dipetik Bernama Online, Khalid (gambar) berkata, tiada keperluan daripada segi undang-undang bagi polis mendedahkan perkara itu.
“Banyak kali saya dah beritahu mengenai perkara ini,” katanya.
“Saya pun tak faham kenapa orang ini tak faham-faham bahawa tidak ada peruntukan undang-undang yang membolehkan kita membuat pendedahan.

Amerika ke arah demokrasi koboi

Oleh: Shirzad Lifeboat
Tinggi mana sekalipun manusia menjunjung segala sesuatu mengenai prinsip demokrasi, akhirnya kita terpaksa akur ia hanyalah tidak lebih dari sebuah ‘thought principle.’ Maknanya manusia jugalah yang melahirkan pemikiran sedemikian dan akhirnya menjunjung idea yang dilahirkan.
Prinsip demokrasi bukanlah sesuatu terlalu buruk untuk diaplikasikan ke atas kehidupan manusia. Tetapi ia bukan sesuatu yang sempurna dan tertakluk kepada pelbagai interpretasi dan ubahsuaian menurut selera dan kehendak individu atau golongan tertentu yang memegang kuasa politik

Ini bertentangan dengan prinsip kenegaraan, tadbir-urus dan pengurusan siasah yang termaktub dalam Al-Quran dan Hadis. Justeru maknanya prinsip kenegaraan Islam adalah sempurna tanpa ada sebarang kecacatan dan tidak tertakluk kepada sebarang ubahsuaian menurut selera manusia.

Perkasa, Utusan sama-sama tak ketahuan hala

Oleh SAFAR JUMAAT NASIB baik ada Utusan Malaysia, jika tidak nescaya sebuah pertubuhan yang menamakan mereka sebagai Perkasa mungkin tidak ada tugas yang membolehkan gambar-gambar mereka tersiar dalam akhbar.
Apabila ditimbulkan isu ada usaha menjadikan negara ini sebagai negara Kristian, bukan main pantas mereka bangkit, kononnya serentak membuat laporan polis.

Mereka kelam-kabut kerana jika terlepas isu ini, mereka tidak ada isu lain lagi. Nanti orang lupa Perkasa masih wujud.
Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sendiri menyifatkan laporan yang bertujuan membakar semangat orang Melayu-Islam berhubung isu menjadikan Kristian sebagai agama rasmi negara sebagai bentuk pemberitaan yang sangat tidak beramanah.
Sejauh mana Kementerian Dalam Negeri (KDN) mampu untuk bertindak terhadap
Utusan Malaysia, masih diragui kerana KDN biasanya akan segera bertindak jika akhbar yang melaporkan berita seperti ini dari kalangan akhbar tabloid.

Exempt Sabah from the subsidy cuts

Traders are already preparing to pass on the additional fuel cost to consumers, says PKR

KOTA KINABALU: Sabah, which houses the nation’s poorest people, should be exempted from the government’s ongoing move to cut subsidies for essential items.
PKR supreme council member Roland Chia said Sabah is one of the three major oil producing states in the country besides Sarawak and Terengganu and had contributed significantly to nation-building all these years but had remained poor.
He said the removal of the super subsidy for diesel next month will have a major impact on Sabahans who are already paying higher prices for goods than their counterparts in the peninsula.
He said traders affected by the move are already preparing to pass on additional fuel costs to consumers.
“Such a move will definitely burden the ordinary people. It is inevitable that the transportation sector will pass the bulk of the increase to the consumers and manufacturers to safeguard their profit margins,” said Chia.

Sex tape: Anwar may reveal identity of the man with "big stomach, saggy breasts"

Sex tape: Anwar may reveal identity of the man with "big stomach, saggy breasts"Opposition Leader Anwar Ibrahim dropped a bombshell during an online chat session on Yahoo news, saying he might reveal the identity of the man in a sex video that Prime Minister Najib Razak's party insists is him.
“I have some suspects; big stomach and saggy breasts," Anwar told Yahoo readers who logged in to chat with him in a 75-minute session.
When faced with questions popped by some who were clearly out to embarrass him, the cool and quick-thinking Anwar refused to budge.
He insisted that there was no reason for him to defend himself when he had done no wrong.
For weeks, after it became clear that the professionally-shot tape showing a man with skin colour much fairer than Anwar, much heavier and burlier than the frail 64-year old Anwar, Umno leaders including the police have tried their best to bait him.
Their purpose appear to be a bid to prolong the impression that it was Anwar committing adultery with a prostitute.

KJ bimbang maklumat mesyuarat Umno bocor...ha..ha..UMporNO dah lama bocor..!!

NONEKetua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin berkata terdapat anggota Umno yang mendedahkan dalam media sosial perkara-perkara yang dibincangkan atau diputuskan dalam mesyuarat tertutup parti dan perbuatan ini harus dihalang.

Katanya walaupun Umno mengamalkan konsep keterbukaan dan ketelusan, budaya kerahsian perlu dihormati dan dipatuhi demi kebaikan dan kepentingan parti.

Bercakap kepada pemberita selepas merasmikan persidangan perwakilan pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri Umno Bahagian Putrajaya di Putrajaya malam tadi, Khairy berkata beliau akan membangkitkan perkara itu dalam mesyuarat Majlis Tertinggi Umno.

"Kita ada pengalaman...lepas mesyuarat bukan sahaja dedahkan melalui facebook dan twitter tetapi terus SMS," katanya.

Mana program mitigasi pengurangan subsidi Pemandu?

KUALA LUMPUR, 19 Mei: Ramai rakyat Malaysia yang tidak sedar kerajaan Barisan Nasional (BN) telah berjanji untuk menjaga golongan berpendapatan rendah daripada impak pengurangan subsidi melalui pengumuman Pelan Rasionalisasi Subsidi Pemandu.

Ekoran itu, dalam satu kenyataannya ke Harakahdaily hari ini, Ahli Parlimen Pakatan Rakyat Petaling Jaya Utara, Tony Pua menyelar kerajaan BN yang membuat-buat seperti terlupa bahawa mereka pernah berjanji untuk melaksanakan pelan itu.

Ia berupa pelan mitigasi pengurangan subsidi seperti yang dijanjikan tahun lalu, untuk membantu rakyat supaya tidak dihimpit kos hidup yang semakin meningkat selepas mereka menaikkan harga barangan seperti gula, petrol dan diesel.

“Untuk subsidi petrol, Pemandu telah mencadangkan satu pelan mitigasi pemulangan wang tunai kepada motosikal yang kurang daripada 250cc dan kereta kurang daripada 1000cc sebanyak RM54 ke RM126 setahun.