Selasa, 10 Mei 2011

Woi ustaz PapaGomo!...Soi Lek kafir harbi ke tak?

WarkahDaily – Aku nak tanya kat alfadhil ustaz PapaGomo, Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek tu kafir Harbi ke Zimmi? Aku tanya macam tu kat dia sebab dia sekarang sedang bersekongkol dengan parti Soi Lek.

Sekarang ni Soi Lek secara terang-terangan telah menunjukkan sikap sebenarnya terhadap Islam dan umat Islam.

Presiden MCA dilihat begitu membenci dengan prinsip Islam sehingga meminta PAS menggugurkan prinsip perjuangan Islamnya sebelum mahu menyertai BN.

Dalam Pakatan Rakyat (PR) sekarang ini, DAP telah pun semakin berlembut dengan dasar perjuangan PAS apabila pengerusinya, Karpal Singh yang dikatakan kafir harbi oleh puak-puak ustaz PapaGomo itu telah menyatakan kesediaan untuk memahami konsep perjuangan Islam yang dibawa PAS.

Western Australia said no to Lynas, Pahang Bar reveals


The site of the Lynas plant in Gebeng. — File pic
KUANTAN, May 10 — The Pahang Bar revealed today a Western Australian local council had “vigorously” opposed Lynas Corp building a rare earth refinery in its home state as the main reason for the Australian miner to ship its ore some 3,000km to Malaysia to be processed. State Bar chief Hon Kai Ping said his team of lawyers had unearthed the minutes of the meeting of the Council of the Shire of Northam dating back to November 23, 2005 which recorded the local government “vigorously opposes the siting of a hazardous waste disposal and treatment plant at the Avon Industrial Park (in Meenar) based on the negative perceptions that the location will cause to Grass Valley, the Town of Northam and the Avon region.”

MAHATHIR MASIH BERCAKAP PERKARA BASI !!


Tak ada modal lain!  Itu sajalah modalnya. Si Kuda tua ini tak sudah-sudah menuduh PAS menjadi alat kepada  DAP, PAS menggadaikan maruah Islam semata-mata kerana DAP,  satu tuduhan yang melulu dan jauh dari fakta sebenar.

Walhal dalam Pakatan Rakyat, tiada satu parti pun yang mengusai parti lain – melainkan sama-sama bermatlamat satu – iaitu membentuk sebuah kerajaan pusat yang ideal atas namaPakatan Rakyat . Bukan lagi Barisan Nasional yang semakin reput.

Johor bukan lagi ‘kubu’ BN, KEADILAN rancang program gempur berterusan

Srikandi KEADILAN mengedarkan Buku Jingga di Pasar Malam Pesta, Batu Pahat
KUALA LUMPUR: Berdasarkan tinjauan yang dilakukan KEADILAN, rata-rata penduduk di negeri Johor yang terkenal dengan gelaran ‘kubu Barisan Nasional’ bertekad untuk melakukan perubahan pada pilihan raya umum ke-13 kelak.
Timbalan Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Johor, Ezaddin Abdul Rahman berkata, sepanjang tempoh dua bulan melakukan tinjauan termasuk di kawasan bandar dan separa-bandar, isu utama yang dibangkitkan adalah peningkatan kos kehidupan mendadak selain isu sosial dan kebajikan.

Video : Urus Tadbir Merosot Punca Harga Barang Naik

Video : Kambing - Rasionalisasi

Muktamar : Jawatan Timblan Presiden PAS

Kedudukan Nasharudin - Mat Sabu Seimbang
 
SEHARI dua ini saya agak sibuk sedikit sehingga tidak dapat memberi tumpuan kepada beberapa perkara termasuk mengenai perebutan jawatan dalam Pas. Jadi apabila saya membaca laporan potal berita yang sumbernya dipetik media cetak saya sedikit terkesima dan ingin mencari jawabannya.

Apa yang mengejutksan saya mengenai jumlah pencalonan untuk jawatan Timbalan Presiden Pas yang jauh tersasar dari apa yang saya ketahui. Sebuah portal berita yang kurang mesra dengan Nasharudin Mat Isa melaporkan penyandang jawatan timbalan itu tercicir jauh dari segi pencalonan berbanding dengan Mat Sabu.

Renungan : Beza rumah pemimpin dan rumah rakyat di Malaysia


 Ini Rumah pemimpin berjiwa rakyat


 
Ini lagi rumah pemimpin yang berjiwa rakyat



Umno dulu , kini dan selamanya
Biarpun miskin kami tidak menagih wang ehsan kami mahu royalti hak kami
ada pemimpin tapi kaki rasuah  
ada pemimpin tapi kaki songlap duit rakyat
ada pemimpin tapi lupa diri tak ingat rakyat miskin
Ada pemimpin tapi gila kuasa sampai rakyat miskin diabaikan
Ada pemimpin tapi hidup berpoya-poya bermewah-mewah lupa
pada rakyat miskin
Ada pemimpin bodoh agama tak takut tuhan tak takut azab neraka
tanggungjawab pada rakyat miskin diabaikan
  
Ada pemimpin kaki judi wang berjuta dihabiskan diluar negara
rakyat miskin bersusah payah mencari sesuap nasi
Pemimpin hidup bersuka ria rakyat miskin hidup dalam derita
Rumah pemimpin bagai istana rumah rakyat miskin pondok buruk
Hidup pemimpin serba cukup hidup rakyat miskin serba kurang
Ada pemimpin kaki perempuan hidup rakyat di abaikan
Ada pemimpin kaki arak tak peduli rakyat yang miskin
Ada pemimpin pecah amanah simpan wang berjuta diluar negara
negara luar kaya raya negara sendiri rakyat merempat
Ada pemimpim berebut jawatan rakyat diperbodohkan
Ada pemimpin hanya pandai bercakap tapi cakap tak serupa bikin
Ada pemimpin namanya islam tapi perangainya seperti yahudi
Ada pemimpin sanggup menipu demi mengekalkan kuasa
rakyat miskin tidak diperdulikan
 

Harga minyak jatuh AS$101 setong....adakah harga MINYAK Malaysia akan turun..??

Harga minyak di Asia jatuh kepada AS$101 setong hari ini.

oil world market 141008 04Sehubungan itu, peniaga mengunjurkan pertambahan inventori minyak mentah mingguan Amerika Syarikat susulan permintaan yang lemah.

Menurut laporan AP, penanda aras minyak mentah bagi Jun jatuh dalam lingkungan AS$1.65 kepada AS$100.90 setong bagi tempoh pertengahan dagangan elektronik Kuala Lumpur bagi Bursa Merkantil New York.

Sementara itu, kadar kontrak mencatatkan peningkatan AS$5.37 atau 5.5 peratus sebelum reda pada AS$102.55 pada Isnin.
Di sebalik penurunan itu, bermula 5 Mei lalu, petrol RON 97 dijual pada harga baru, iaitu RM2.90 seliter, iaitu meningkat lagi sebanyak 20 sen.
Kenaikan itu bagaimanapun tidak melibatkan RON 95 dan bahan api lain di negara ini.

Semboyan Awal : Najib minta Umno mantap persiapan hadapi PRU 13

Seluruh ahli parti perlu meningkatkan usaha untuk memantapkan persiapan bagi menghadapi pilihan raya umum Ke-13 yang pasti tiba, kata Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Bunyikan semboyan, pukullah gendang perang dan panaskan jentera. Jangan sesekali membiarkan fitnah, kepalsuan dan cubaan untuk memperdaya rakyat berjaya.

"Ingatlah, jasa-jasa lalu akan hanya tinggal dalam lipatan lembaran sejarah jika kita gagal dalam ujian yang besar ini. Umno perlu terus gagah dan relevan untuk melakar jasa-jasa baru demi untuk agama, bangsa dan negara," katanya dalam perutusan sempena Hari Ulang Tahun Umno ke-65 yang akan disambut esok.

Islam as the religion of the Federation: A historical context

MAY 10 — Much has been said lately about Islam being under siege and an alleged plot to turn Malaysia into a “Christian state.”
This of course led to the inevitable lodging of multiple police reports in various states by the usual suspects and various other parties. Soon I suppose we will have a demonstration by some people with suitable props, like a severed cow head or most likely a burning large crucifix, this time around.
Welcome to Malaysia, ladies and gentlemen. It is nice and hot, and not to mention hazy nowadays. And when it is hazy, we, Malaysians go a bit bonkers.
There are some on Twitter who actually defend Utusan Malaysia and its ilk. There are also many who condemn them, including Malays and Muslims. I have nothing to say to them.

Pemuda PAS gesa Putrajaya jelas rasional naik harga petrol, gula


KUALA LUMPUR, 10 Mei — Dewan Pemuda PAS menggesa kerajaan BN menjelaskan rasional menaikkan harga minyak dan gula berturut-turut, yang masing-masing berkuat kuasa minggu lalu dan hari ini.
Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan Kamaruzaman Mohamad mendesak kerajaan BN menjelaskan berkenaan kenaikan harga minyak RON97 pada 5 Mei lepas setelah mengalami kenaikan pada 1 April lalu.
Gula pula dinaikkan harga 20 sen sekilogram hari ini.
“Dewan Pemuda PAS melahirkan rasa kesal kerana kerajaan BN gagal memberi penjelasan terperinci berkenaan kedudukan ekonomi semasa dan kewangan negara yang menyebabkan kerajaan perlu menaikkan harga kedua-dua barang ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Sehubungan itu, beliau turut berkata, kerajaan BN kelihatan terdesak sehingga terpaksa menaikkan harga barang pengguna sejurus selepas pilihan raya Sarawak lalu.

2 ADUN Umno tak percaya laporan Utusan


Dua ADUN Umno Pulau Pinang berkata mereka tidak percaya laporan muka depan Utusan Malaysia Sabtu lalu bahawa DAP dan sekumpulan
pastor Kristian merancang untuk menjadikan Malaysia sebuah negara Kristian.

Sewaktu membentangkan usul melarang akhbar milik Umno itu membuat liputan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang,
Ketua Menteri, Lim Guan Eng bertanya kepada Datuk Hilmi Yahya (BN-Teluk Bahang) sama ada beliau percaya laporan itu.

Pemimpin menyusahkan rakyat jika tiada wang

KUALA LUMPUR, 10 Mei: PAS berpendapat tindakan kerajaan menaikkan harga gula sebanyak 20 sen kepada RM2.30 sekilogram sebagai lambang kegagalan BN.
Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad (gambar) berkata, kenaikan harga gula kali ini adalah yang keempat selepas kerajaan berbuat demikian sebanyak tiga kali pada tahun lalu iaitu pada Januari (20 sen), Julai (25 sen) dan Disember (20 sen).
Alasan daripada kerajaan ia akan menjimatkan wang negara ialah RM116.6 juta setahun apabila gula dinaikkan 20 sen.
“Apakah kerajaan BN tidak ada jalan lain untuk menguruskan kewangan negara?” soalnya.
Nampaknya, kata beliau pemimpin negara jika tidak ada wang, jalan keluarnya dengan menyusahkan rakyat seperti saman ekor, menaikkan harga petrol, gula dan tol.

Dr Mahathir Yang Busuk Hingga Ke Usus

Oleh: faceoff

"Apa lagi yang Dr M mahukan dalam hidup beliau setelah menjawat jawatan PM selama 22 tahun ? Apa perkara yang 'luarbiasa' yang Dr M tidak buat semasa hayatnya dan setelah dipencenkan dari jawatan  PM ? Dunia telah tau bagaimana modus operandi Dr M melucutkan jawatan PM dari Pak Lah atas alasan selalu tidur. Terkini Najib akan menjadi perhitungan beliau untuk meneruskan legasi sebelum menutup mata.

Dr M amat memahami situasi terkini UMNO yang semakin hilang arah dan tidak dipercayai rakyat. Dr M sememang nya licik dan bijak apabila Segala akiviti yang melibatkan simbol UMNO akan di pandang hina oleh rakyat dan beliau menggerakkan NGO seperti PERKASA dan JMM dan di bantu oleh Blog sampah seperti Parpukari dan beberapa yang lain sebagai penyambung lidah beliau. Blog2 ini digunakan Dr M  secara aktif untuk mengerakkan agenda beliau.

Video :Driver claims plot to sabotage Anwar's car

Suara Keadilan edisi 15 tampil dengan pendedahan eksklusif, berani

KUALA LUMPUR: Edisi ke-15 Akhbar rasmi Parti KEADILAN Rakyat, Suara Keadilan tampil dengan pendedahan yang lebih eksklusif dan berani membongkar skandal kerajaan Umno- Barisan Nasional.
Terbaru, rasuah pembelian kapal selam Scorpene berjumlah RM32.5 juta yang disiasat pihak berkuasa Perancis, menghiasi muka depannya.
Pendedahan dua lagi rasuah Scorpene itu dibuat sendiri oleh Pengarah Urusetia Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Cynthia Gibrael masing-masing RM30 juta dan RM2.5 juta selepas lima bulan siasatan dilakukan.
Paparan mengenai fitnah Datuk Shazryl Eskay Abdullah, salah seorang Trio Datuk T terhadap Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut dibongkar dan menjadi santapan pembaca di muka surat kedua.

Pak Jabit: Pakatan mampu angkat maruah seni Malaysia

Saya percaya dunia seni kita akan diangkat ke tahap yang lebih tinggi seandainya Pakatan Rakyat memerintah- Pak Jabit
KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat mampu mengangkat martabat dan maruah seni sekiranya diberi peluang mentadbir negara ini, kata pelakon Abdul Kadir Abdul Manaf atau lebih dikenali dengan panggilan Man Kadir.
Man Kadir adalah ‘Pak Jabit, pemilik warung dalam filem Zombie Kampung Pisang dan Hantu Kak Limah Balik Rumah.
Dalam kedua-dua filem komedi itu, beliau memegang watak orang tua kampung yang suka membolot mikrofon apabila menjadi pengacara majlis.
“Saya percaya dunia seni kita akan diangkat ke tahap yang lebih tinggi seandainya Pakatan Rakyat memerintah. Sebagai contoh sekarang ini, kalau kita hendak tulis karya tentang sesuatu perkara yang rakyat berminat untuk tahu, adakah kita bebas berbuat demikian? Tidak.
Telatah Pak Jabit (kanan) sentiasa membuatkan penonton tidak kering gusi
“Umpamanya kita nak buat cerita tentang pembunuhan Altantuya, tentunya tidak dibenarkan. Amerika boleh. Kematian Presiden Kennedy ada dibuat filem.
“Seperti di India mereka boleh bikin yang menggambarkan bagaimana Ghandi ditembak dan juga cerita tentang rasuah polis. Tetapi di Malaysia kita tidak boleh berbuat demikian,” katanya.
Man Kadir berkata demikian dalam satu temubual dengan Akhbar rasmi Parti KEADILAN Rakyat, Suara Keadilan edisi 15 yang boleh diperolehi di pasaran bermula  hari ini.
Dalam temubual tersebut, Man Kadir yang juga Timbalan Ketua Cabang KEADILAN Temerloh dan Setiausa Kerja Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal KEADILAN, turut menceritakan penglibatannya dalam bidang seni dan mengapa beliau memilih KEADILAN sebagai platform politik.
Menurut Man Kadir, penglibatannya dalam bidang politik tidak sesekali menghalang beliau dari terus berjuang dalam dunia seni, meskipun rezekinya sebagai artis disekat.
“Saya tetap tidak akan keluar dari dunia artis. Ini adalah hobi saya, dunia saya, dunia cari makan saya.Kalau saya kena gam, saya akan tulis skrip drama.Kalau kena gam dari televisyen saya akan menulis drama pentas.
“Saya berfikir secara mudah. Rezeki bukan datang dari Rais yatim, bukan datang daripada Najib. Bukan datang daripada Anwar Ibrahim dan bukan juga datang  daripada Nik Aziz. Rezeki kita datang daripada Tuhan,” katanya.

Akhirnya bloggers UMNO Be End jawab soalan ?

Oleh Che Nad

Beberapa hari lalu Che Nad kemukakan 5 soalan untuk dijawab oleh UMNO Be End atau juak-juak mereka. Malangnya soalan yang mudah itu tidak mampu dijawab. Supaya Che Nad boleh menikmati rasa syok sendiri maka biarlah Che nad sendiri tolong jawab soalan tu bagi pihak bloggers UMNO Be End:

Soalan 1. Cukai tanah UUM cuma RM0.20 semeter persegi, cukai tanah UiTM Merbok RM0.50 semeter persegi. Kenapa BN Kedah tak desak kerajaan negeri bagi rebat kat UiTM Merbok sama? Dua-dua tu IPTA jugak kan?

Video : Warga Asing Diberi Hak Mengundi Di Selangor,

Video - Kes LBJ : Peguam Buat Rayuan Injunksi Interim

Perlantikan PM mesti diperkenan oleh Agong

Oleh Syed Imran
Saya pada mulanya tidak ingin ikut sama dalam perbahasan mengenai laporan yang belum tentu benar dan betul mengenai isu kononnya ada usaha untuk menjadikan agama Nasrani atau Kristian sebagai agama rasmi Malaysia. Ianya kerana saya tidak yakin akan kebenaran laporan yang dikutip oleh Utusan Malaysia daripada tulisan dua orang blogger.


Walaupun saya sedar bahawa apa yang dilakukan oleh Utusan Malaysia, iaitu mengutip berita yang amat sensitif itu daripada laman blog tanpa usul periksa akan sumbernya dan menyemak dan menyemak sama ada ianya benar atau hanya satu penulisan yang belum tentu benar, adalah sesuatu yang tidak mematuhi etika kewartawanan, iaitu memastikan kebenaran sesuatu maklumat atau cerita yang hendak disiarkan untuk bacaan umum.

‘Problems facing Indians can’t be solved overnight’

Klang MP Charles Santiago believes that the problems plaguing the Indian community are deep-rooted.

PETALING JAYA: The problems of the Indian community are so deep-rooted that they cannot be fixed overnight, Klang MP Charles Santiago said today.
For example, he said that the Indian share of equity had remained stagnant although the Indians have been in the country for almost 150 years.
“In 2000, the Indian share of equity was 1.6% and in 2010 it was still 1.6%,” he said.
He was commenting on a FMT article which said that PKR was taking initiatives to win back dwindling Indian support to the opposition.
He said that the Selangor government has been taking measures to address the community’s plight.

Baru Bian slams Home Minister for fuelling anti-Christian sentiment

Baru Bian slams Home Minister for fuelling anti-Christian sentimentIt is most unfortunate that Home Minister Hishammuddin Tun Hussein chose to comment on the issue of the purported 'Christianity as the official religion of Malaysia' issue without first conducting a thorough investigation into the matter. This irresponsible act and lack of initiative by the Home Minister, no less, only serves to inflame already frayed emotions over a sensitive matter.

The Federal Constitution is very clear that the religion of the Federation is Islam. As law abiding citizens, we subscribe to the law and are guided by the country's constitution. I am surprised that the Home Minister has little faith in the Federal Constitution, as evidenced by his ill-informed statements.

Federal Ministers from UMNO should not allow their emotions to sweep away their intellect and come out with sensational statements that smack of scare-mongering. It is cheap, crude and cowardly. To scare Muslims into a siege mentality insults the intelligence of the very people they are trying to endear.

Sensitiviti kaum, agama boleh cetus ketegangan

Isu agama sangat sensitif untuk diperkatakan dan sekiranya ia berlaku, perpaduan serta keharmonian antara pelbagai penganut agama pasti akan tergugat.

KUCHING: Rakyat di negeri ini dinasihatkan agar tidak terpengaruh dengan isu yang membabitkan sensitiviti kaum dan agama kerana ia dikhuatiri boleh mencetuskan ketegangan antara kaum hingga mengancam keselamatan rakyat dan negara.
Menteri Muda Hal Ehwal Islam Datuk Haji Daud Abdul Rahman menegaskan isu agama sangat sensitif untuk diperkatakan dan sekiranya ia berlaku, perpaduan serta keharmonian antara pelbagai penganut agama pasti akan tergugat.
Justeru katanya, pihak bertanggungjawab dalam isu berkenaan diingatkan supaya tidak ‘bermain api’ dengan sengaja berniat jahat untuk mencetuskan permusuhan di kalangan umat Islam dan Kristian.

BN allies wooing SNAP members

Barisan Nasional partners, PRS and SPDP, are competing to win over disgruntled Sarawak Nasional Party (SNAP) members.
KUCHING: Sarawak National Party (SNAP) members have been urged to abandon the party as it is no longer relevant to the current state political landscape.
This call came from the party’s former central executive committee (CEC) member Sylvester Enteri.
Urging disappointed members, Enteri, a former Marudi SNAP branch chief, said: “It is no longer SNAP of the old days; it is SNAP that has been rejected by the people.
“You can decide for yourselves to which political parties you want to join in this democratic country.”
Enteri is hoping to convince unhappy SNAP members to join his Sarawak Progressive Democratic Party (SPDP), a Barisan Nasional ally. SPDP won six of the eight seats it contested in the recent state election.

PRU 13 : Terlalu Awal Memikirkannya

Oleh Ahmad Zawawi
Pada  perkiraan  saya  tempoh  PRU  12  baru  separuh  perjalanan.   Akan  tetapi  banyak  pihak  sudah  merancang  akan  kedatangan   Pilihanraya  Umum  ke  13.   Dalam  kata  lain  orang-orang  politik  hanya  bijak  berbicara  tentang  hal-hal  mengundi  sahaja.
Masaalah  kehidupan  seperti  kenaikan  harga  barang  pengguna,   bencana  alam  seperti  banjir  yang  merosakan tanaman  tidak  diberi  perhatian  yang  sepatutnya.   Pemimpin  Parti   sama  ada  ianya  daripada  BN  mahupun  PR  banyak  menhabiskan  masa  diwarong-warong  kopi.

Utusan Malaysia dan ancaman terhadap keselamatan negara

Nikmat keamanan yang dikecapi oleh lebih 27 juta rakyat Malaysia sekali lagi diancam oleh akhbar Utusan Malaysia!  Dari isu kuil, kepala lembu, bakar gereja, sehinggalah isu "Kristian sebagai agama rasmi".  Nasib kita dan Malaysia terus diperjudikan oleh kelompok terdesak yang suka memanipulasi isu agama dan bangsa sehingga dikhuatiri mampu menimbulkan kekacauan.  Malangnya, mereka nampaknya kelihatan kebal dari sebarang peruntukan undang-undang; Akta Hasutan contohnya.
Apakah kita sebagai rakyat Malaysia yang cintakan keamanan akan terus membiarkan Utusan Malaysia melakukan apa sahaja yang mengancam keselamatan negara?  Isu Kristian sebagai agama rasmi ini dilihat akan menjadi polemik berpanjangan, manakala sebahagian golongan rakyat yang tertipu akan terus memperbincangkan isu ini walhal ia tidak pernah wujud sama sekali!  Selagi pihak yang mendakwa tidak mengemukakan sebarang bukti kukuh - rakaman video mahupun audio - kita boleh meletakkan isu ini sebagai isu fitnah -tidak benar- palsu!  Malah; dakwaan Utusan ini telahpun disangkal sekeras-kerasnya oleh DAP mahupun Persekutuan Kristian Malaysia.

Video : Diskriminasi Kerajaan Faktor 'Brain Drain'

Video : Bahasa UMNO - Utusan Lebih Kesat Dari Pandi Kutty

Video : Pandi Kutty - Utusan Fitnah Anwar Lagi

‘Who is running the country?’

A retired colonel from Malaysian Armed Forces is upset that a government policy regarding children of mixed mariages in Sarawak has not been implemented.
KUCHING: A storm is brewing over the non-implementation of a government directive regarding the “Bumiputera” status of children from mixed marriages in Sarawak.
An irate father, Suhirtharatnam Kularatnam, a former retired colonel in the Malaysian Armed Forces, is demanding to know “who is running the country” when government policies are not carried out.
“Why is the government directive acknowledging the children of mixed marriages in Sarawak as Bumiputeras not being implemented? Who is running this country? Is it the prime minister or is there someone else?” he asked.
Suhirtharatnam’s daughter, Teresa Clare, who scored 10As in last year’s Sijil Pelajaran Malaysia, was not given a seat in the matriculation programme because she was not considered a “Bumiputera”.

Number of hardcore poor nearly triples in Sabah

Number of hardcore poor nearly triples in SabahA total of 3,734 hardcore poor household heads have been registered under the e-Kasih programme in Sabah as at April 24 against 1,396 people as at Dec 31 last year, Sabah Chief Minister Datuk Seri Musa Aman said Tuesday.

He said the increase was due to several reasons in up-dating of the e-Kasih data and in the state and federal governments' programmes, particularly for last year's temporary 1Azam allowance.

Musa however said the total number of poor families had been on a decrease from 28,916 families to 27,933 within the same period.

Musa who chaired the state meeting for the peoples' prosperity development and poverty eradication, here, issued the statement through Sabah's Rural Development Minister Datuk Dr Ewon Ebin.

The chief minister said as at April 28, a total of RM14.3 million had been disbursed under the 1Azam allowance.

There were still 934 recipients who had been registered but had not made their claims involving a total of RM196,674.

-- BERNAMA

Blogger behind Christian Malaysia report deletes posts?

A check by FMT showed all posts on the issue have been removed or deleted from the pro-Umno blog.

KUALA LUMPUR: The blogger responsible for Utusan Malaysia’s Malaysian Christian conspiracy report, marahku.blogspot.com, appeared to have deleted all posts related to the allegation amid escalating racial tension between the country’s Christian and conservative Muslim communities.
A check by FMT showed all posts on the issue have been removed or deleted from the pro-Umno blog just as Home Minister Hishammuddin Hussein revealed that nine police reports had been lodged against Utusan and those behind the allegation.
The removal of the postings has triggered questions over the veracity of its allegations as seen on the ongoing debate on the microblogging site Twitter.

Kenaikan harga gula beri kesan rantaian - Fomca

KOTA BAHRU, 10 Mei: Kenaikan harga gula sebanyak 20 sen dikhuatiri akan memberi kesan rantaian kepada kenaikan pada harga barang keperluan yang lain.

Timbalan Presiden Fomca Malaysia, Haji Ahmad Othman berkata, pihaknya bimbang kesan kenaikan harga gula akan memberi kesan kepada kenaikan harga barang lain.

Namun begitu, beliau lebih bimbang dengan bekalan yang kurang berbanding dengan kenaikan harga.
Kerajaan telah menaikkan harga gula sebanyak 20 sen mulai hari ini. Menurut kerajaan, kenaikan itu sebahagian daripada langkah rasionalisasi, yang akan membolehkan kerajaan menjimatkan RM116.6 juta.

Pandikutty untuk politik jijik BN, bukan Najib

KUALA LUMPUR, 10 Mei: Datuk Seri Anwar Ibrahim menggunakan perkataan pandikutty berkaitan dengan politik kotor dan jijik yang diamalkan oleh Barisan Nasional, bukan ditujukan kepada Datuk Seri Najib Razak.
Demikian penjelasan Naib Presiden PKR, N Surendran yang turut berada pada majlis bersama Anwar itu.
Beliau merujuk kepada tuduhan oleh pemimpin-pemimpin Barisan Nasional dan akhbar Umno seperti Utusan Malaysia bahawa Anwar menggunakan perkataan pandikutty terhadap Najib di sebuah majlis di Klang pada 7 Mei lalu.
“Perkataan ini bermakna babi kecil. Saya berada di majlis tersebut dan mengesahkan di sini bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak menggunakan perkataan tersebut terhadap Najib,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Teoh dalam kumpulan berisiko rendah bagi bunuh diri

Jika Teoh Beng Hock membunuh diri, ia ada kaitan dengan usaha menjejaskan kestabilan psikologinya ataupun cuba menakut-nakutkannya sehingga mengakibatkan kematian, kata seorang pakar psikiatri hari ini.

Menurut laporan oleh Dr Paul E Mullen, yang dikemukakan kepada Suruhajaya Diraja yang menyiasat kematian Teoh, mangsa diklasifikan sebagai “kumpulan berisiko rendah”.