Ahad, 1 Mei 2011

Himpunan 1 Mei, Arul PSM Masih Ditahan

PM Perlu Tarik Balik Ancaman Kepada Kaum Cina

Keraaa jaan yang celaka...???

Apa guna kota2 besar tapi penduduknya miskin... kerajaan dok bangga dengan banyaknya pembangunan, kemajuan, bangunan tinggi melangit, bla.. bla... bla.. bla.. tapi ekonomi penduduknya tak pernah diambil kira... gaji di tahap yang sama... harga barang melambung tak ingat dunia.

Mana taknya gaji RM3000 pun masih di kira sebagai miskin di bandar kalau harga rumah jer.. dah melebihi 250k, itu belum termasuk perbelanjaan keluarga lagi, anak2 nak sekolah... bla.. bla.. bla.. pelbagai...

Berdasarkan statistik Jabatan Perangkaan, taburan peratusan isi rumah mengikut kelas pendapatan Malaysia menunjukkan 43.1 peratus atau kira-kira 7.9 juta daripada 18.47 juta penduduk yang tinggal di bandar berpendapatan dibawah RM3,000 sebulan.

Video Seks: Hishamuddin Juga Boleh Disaman


Video seks: Hishammuddin tetap mahu saman Anwar

KLUANG, 1 Mei — Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, beliau akan meneruskan hasrat memfailkan saman terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana mengaitkannya dengan video seks yang pelakunya mirip Ketua Pembangkang itu.

Beliau (gambar) berkata, dakwaan Anwar itu perlu dijawab di mahkamah supaya masyarakat tahu kedudukan sebenar isu terbabit.

“Kita bawa ke mahkamah kerana kalau tidak, apa yang disebar melalui luar dan internet orang akan percaya kerana kita tidak jawab,” katanya dipetik Bernama Online hari ini.

Anak Dan Cucu Muammar Gaddafi terbunuh dalam serangan udara NATO

This photo distributed by China's Xinhua news agency shows the damage of the house of Libyan leader Muammar Gadhafi after a NATO airstrike during a tour organized by the Libyan government in the area of Gargur in Tripoli, Libya, early Sunday, May 1, 2011. Moammar Gadhafi escaped the NATO missile strike in Tripoli on Saturday, but his youngest son and three grandchildren under the age of 12 were killed, a government spokesman said.
This photo distributed by China’s Xinhua news agency shows the damage of the house of Libyan leader Muammar Gadhafi after a NATO airstrike during a tour organized by the Libyan government in the area of Gargur in Tripoli, Libya, early Sunday, May 1, 2011. Moammar Gadhafi escaped the NATO missile strike in Tripoli on Saturday, but his youngest son and three grandchildren under the age of 12 were killed, a government spokesman said.

video seks : sesumpah-tersumpah

Incik Mufti-Mufti Bagaimana? Ustaz Mahathir Kata Sumpah Eskay Betul!!

Tun bertindak senada dengan ustaz dan mufti Umno. Tun Mahathir  berkata Eskay Abdullah mempunyai hak melakukan sumpah laknat untuk mengaitkan  Anwar Ibrahim dalam video seks yang dirakamkan pada Februari lalu.

Kontrak baru buat pekerja

Nurul Izzah Anwar
Baru-baru ini Malaysia dikejutkan dengan laporan Bank Dunia yang berkata lebih sejuta rakyat Malaysia telah berpindah keluar negara untuk bekerja. Sesiapa sahaja boleh membaca laporan tersebut untuk memperoleh erti dan makna sendiri, tetapi apa yang jelas lagi zahir ialah negara kita telah mengalami situasi “brain drain”, yang bermakna tenaga kerja berkualiti kita semakin lama semakin hilang.
Bagi saya, para pekerja tanpa mengira sektor merupakan tulang belakang negara kita. Tanpa kaum pekerja, apakah mungkin kita mencapai pertambahan GDP tahunan antara 4-7% setiap tahun dalam dekad yang baru berlalu? Tanpa warga pekerja, apakah mungkin halatuju ekonomi negara mampu diubah dari berpendapatan pertengahan (middle income economy) ke berpendapatan tinggi? Jika kita tidak memfaktorkan golongan pekerja, apakah cita-cita Malaysia untuk mencapai status negara maju di ambang tahun 2020 mampu menjadi realiti?

GE-13: Red Alert For Pakatan

Everyone is aware that if the opposition fails to get its act together, then the same voters who voted against BN in the 2008 general election will turn their backs on the opposition in GE-13.

The opposition made considerable gains in Sarawak on 16 April but has this encouraged complacency? Or is the opposition willing to put aside its ego and listen to the various grouses, and perhaps fine-tune its campaigning methodology.

Anwar Ramal PRU-13 Diadakan Suku Ketiga 2011

UMNO Perlu Muhasabah Diri Sebelum Pelawa PAS

Himpunan 1 Mei - 21 Ditahan Termasuk Ahli Parlimen

Sumpah laknat: Tujuh NGO buat laporan polis

Kekecohan di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul, Kuala Lumpur timbul pada hari Jumaat lepas - Gambar fail
KUALA TERENGGANU, 1 Mei — Tujuh pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di Terengganu hari ini membuat laporan polis berhubung kekecohan di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul, Kuala Lumpur kelmarin.  Tujuh NGO itu ialah Kelab Belia Generasi Prihatin, Sahabat Laut Malaysia (Selam), Gerakan Belia 4B Terengganu, Kelab Permotoran Parlimen Kuala Terengganu, Persatuan Pendekar Marang, Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) dan Alumni 4B Terengganu.
Bernama melaporkan, laporan itu dibuat oleh Setiausaha Selam, Ismail Awang yang mewakili kesemua NGO di ibu pejabat Polis Daerah Kuala Terengganu kira-kira pukul 2 petang ini.
Ketika ditemui pemberita, Ismail berkata, dalam laporan itu, semua NGO berkenaan menentang sekeras-kerasnya tindakan penyokong PKR dan PAS yang didakwa membawa masuk orang bukan Islam dan mencemarkan kesucian masjid.

Rights of Women & Domestic Violence

May Day: A pensioner's plea

May Day: Maju Junction scenes

Hukuman Terhadap Orang Yang Menuduh Zina Tanpa Membawa 4 Orang Saksi Yang Adil

Oleh: sinarharapanbaru

"Di dalam Syariat Islam - iaitu Agama yang menjadi anutan majoriti orang Melayu di Malaysia termasuklah ahli-ahli UMNO - orang yang menuduh ke atas seseorang wanita atau lelaki muslim yang lain melakukan zina hendaklah membawa 4 (EMPAT) orang saksi yang adil yang menyaksikan sendiri dengan mata mereka dengan jelas alat kelamin lelaki yang dituduh itu masuk ke dalam alat kelamin wanita, maka barulah hukuman hudud jenayah zina itu boleh dijatuhkan oleh Hakim Mahkamah Syariah Islam.


Saksi yang adil yang dinyatakan di sini bermaksud 4 orang saksi yang tidak melakukan dosa besar dan tidak mengekalkan dalam melakukan dosa-dosa kecil.

DOSA FITNAH (MENUDUH ZINA) - Ustaz Nasaruddin Hj Daud - BAHAGIAN 4

DOSA FITNAH (MENUDUH ZINA) - Ustaz Nasaruddin Hj Daud - BAHAGIAN 3

DOSA FITNAH (MENUDUH ZINA) - Ustaz Nasaruddin Hj Daud - BAHAGIAN 2

DOSA FITNAH (MENUDUH ZINA) - Ustaz Nasaruddin Hj Daud - BAHAGIAN 1

Jamil Khir dengar ni........

Oleh: senik

" Assalamualaikum,Penulis ingin meluahkan rasa geram dengan kata kata Jamil Khir dalam satu berita TV semalam ketika mengulas kekecohan yang kononya berlaku di salah sebuah masjid di sentul.Kata Jamil Khir perbuatan itu mencemar kesucian masjid kerana adab serta akhlak ketika di dalam masjid perlu dijaga walaupun ada perbezaan pendapat di kalangan jemaah.Seterusnya Jamil Khir menegaskan bahawa sekiranya ada orang yang nak bersumpah laknat maka tidak seharusnya dia dihalang berbuat demikian.Otak kau Jamil Khir yang bertaraf ulamak UMNO. Cakap ikut akal dan menurut apa yang disukai oleh juak juak UMNO sahaja bukan ikut hukum dan panduan sebenar ISLAM.

PERSEDIAAN DLM MENGHADAPI TOHMAHAN UMNOBN

Soi Lek: Hak istimewa Melayu perlu dihormati..ha..ha..Flip Flop serupa Bik juga..!!


MELAKA, 1 Mei — Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek hari ini menegaskan hak istimewa kaum Melayu dilindungi oleh Perlembagaan Persekutuan dan beliau hanya memberi respons berkaitan dengan perdayaan Pakatan Rakyat.
Hari ini, Dr Chua (gambar) berkata kenyataan itu telah diambil di luar konteks memandangkan beliau menjawab satu soalan ketika sesi dialog dengan kelab peminat Facebooknya.
“Ada seorang pemuda mengatakan MCA tidak bertindak secukupnya untuk memastikan kesaksamaan dan pemansuhan hak keistimewaan orang Melayu.

Tengok nii.."Gertakan" Bodoh Dari Seorang Presiden..!!

Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek menutup pintu menyertai Barisan Nasional (BN) kepada PAS kecuali ia sanggup menggugurkan prinsip-prinsip negara Islamnya terlebih dahulu. Dr Chua (gambar) berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sedar bahawa partinya tidak akan menerima PAS menukar Malaysia menjadi sebuah negara Islam.
“Pendirian MCA adalah sangat jelas bahawa kami tidak akan menerima PAS dalam usaha mereka menjadikan negara ini negara Islam. Kami tidak akan menerima yang itu dan Perdana Menteri juga memang sedar akan pendirian MCA ini,” kata beliau.
“Mereka boleh menyertai BN jika mereka sanggup menggugurkan dasar menjadikan negara ini sebagai negara Islam,” kata beliau pada sidang media di sini hari ini.
Semalam, Najib berkata PAS patut keluar Pakatan Rakyat jikapun tidak memutuskan untuk tidak menyertai BN.
Sehubungan itu Perdana Menteri mendakwa PAS tidak pernah untung apa-apa pun dalam Pakatan Rakyat, malah mereka hanyalah menjadi alat kepada DAP.

Julagan : Oiii mangsat..lu ingat lu punya geltak Pas atak takut ka..tuiikhh..
Pas pun talak ingin mahu join sama itu parti Mangsat maa...DAP lagi baik
dari lu Oooo...Itu Umno menggong punya Parti boleh la lu kasi takut..Pas
yangan Oooo...Gua kasi "Lancau" sama luuu...Mangsat punya Olangg..

Makin maju, makin ramai guru di Malaysia sakit jiwa

Oleh: rozmal

"Apa nak jadi dengan sistem pendidikan atau sistem pelajaran kita? Kita nak kejar apa, SPM 10A, Guru Cemerlang, Sekolah Kluster? Sistem pelajaran makin canggih, tapi guru makin ramai sakit jiwa. Kalau guru dah ramai sakit jiwa, selamat lagikah sekolah-sekolah kita? Itu belum lagi suasana politik negara kita yang semakin lucah, masjid-masjid pula semakin mati jadi macam kubur.

Artikel saya sebelum ini; “Ramai sangat ke guru sakit jiwa, apa sudah jadi sekolah kita” di http://waghih.blogspot.com/2011/03/ramai-sangat-ke-guru-sakit-jiwa-apa.html

Gesaan Najib Sia-Sia: DAP Bukan Bapak Ayam

Oleh MSO

SEMALAM selepas mengadiri majlis bersama rakyat di Terengganu ketika sidang akhbar Najib Razak menggesa supaya Pas meninggal Pakatan Rakyat. Kata Najib perjuangan Pas menerusi Pakatan sia-sia saja. Imej Pas juga tercemar menerusi pakatan berkenaan, katanya.

Katanya lagi Pakatan Rakyat hanya akan menguntungknan DAP saja. Tiba-tiba saja Najib bersuara menaruh kebimbangan kepada Pas dan cuba mengajar Pas. Bila masa pula menjadi penasihat kepada Pas? Nanum pun begitu orang Pas kena terima baik peringatan itu. Memang kalau dilihat dari segi muslihat dan nawaitu politik, Pakatan Rakyat banyak memberi keuntungan dan kelabaan kepada DAP. Apa yang berlaku di Sarawak menjelaskan akan hakikat itu.

Najib minta Pas keluar Pakatan. Tetapi beliau tidak minta Pas masuk Umno. Tegasnya keluar saja sudah cukup kalapun tidak menyertai Umno. Seruan itu sungguh halus dan bijak. Najib tidak menunjukkan kekasarannya, tetapi berbijaksana dengan cuba makan sesuatu dalam gelap.

Perbezaan antara mubahalah dan sumpah biasa

Lafaz sumpah laknat oleh Eskay tidak menepati hukum syarak - Dr Asri

PETALING JAYA: Sumpah ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah bagi membuktikan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah pelaku dalam klip video seks bukanlah sumpah laknat (mubahalah) kerana ia tidak menepati hukum syarak.
Menurut mantan Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainal Abidin, mubahalah membawa pengertian berikut:
“Dua pihak berkumpul bersama ahli keluarga kemudian kedua-dua pihak memohon agar Allah swt melaknat sesiapa yang berdusta antara keduanya pada perkara yang mereka berselisih dalam hal agama.”
Peristiwa mubahalah disebut dalam Al Quran, ayat 61 Surah Ali Imran, yang bermaksud, “Kemudian sesiapa yang membantahmu (wahai Muhammad) mengenainya, sesudah engkau beroleh pengetahuan yang benar, maka katakanlah kepada mereka:

Video seks: Wayang untuk mengaibkan seseorang

KUALA LUMPUR, 1 Mei: Tindakan Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar yang mengatakan bahawa polis tidak akan tunduk kepada desakan pelbagai pihak untuk mendedahkan kepada umum pelaku dalam video seks yang didakwa mirip Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kecuali ada keperluan undang-undang untuk berbuat demikian hanyalah mainan politik semata-mata untuk memburukkan seseorang.
“Kalaulah yang menyimpan dan membuat tayangan pun tidak dihukum, sedangkan ada peruntukan yang jelas mereka telah melakukan kesalahan; apatah lagi kepada yang berlakon yang tiada peruntukan undang-undang.
“Jelas, ianya hanya mainan politik bagi memburukkan seseorang,” bidas Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam satu kenyataan ringkas kepada Harakahdaily.

PERKASA sambut hasrat Soi Lek undur jika ditolak

Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) menyambut baik pendirian Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek untuk berundur jika parti itu ditolak rakyat pada pilihan raya umum akan datang.

Presidennya Datuk Ibrahim Ali berkata keputusan itu adalah yang terbaik bagi pemimpin parti yang calonnya gagal mendapat sokongan rakyat.

"Ini merupakan pendirian bermaruah dan tepat dalam politik. Tidak ada sebab untuk berada dalam kerajaan sekiranya tidak mendapat sokongan dalam kerajaan," katanya kepada pemberita selepas majlis beramah mesra dengan Perkasa Pulau Pinang, di George Town hari ini.

Sementara itu, mengulas perkara berbeza Ibrahim meminta pihak yang berkenaan meningkatkan pemantauan terhadap unsur subversif yang didakwanya semakin menular menerusi laman sesawang di negara ini.

Beliau berkata gerakan itu semakin agresif dan secara terang-terangan mempersendakan agama Islam serta isu sensitif lain termasuk isu kaum.

--Bernama

Himpunan 1 Mei, Arul PSM Masih Ditahan Kerana Kes 16 Tahun Lalu


KUALA LUMPUR 1 MEI :  Setiausaha Agung Parti Sosialis Malaysia (PSM) S Arutchelvam masih tidak lagi dibebaskan kerana didakwa polis terlibat dalam satu kes kecurian di Alor Star 16 tahun lalu.
Adun Teja, Chang Lih Kang menyifatkan tindakan polis menahan Pengelola Suaram atas kes itu jelas berniat jahat dan bermotif politik.
Tambahnya lagi, merujuk kepada rekod lampau, Arutchelvam sering terlibat dengan perhimpunan rakyat dan demontrasi awam dan sering juga ditahan namun tiada masalah timbul ketika proses ikat jamin dilakukan.
"Pihak kami memang berasa hairan dengan tindakan ini, selepas 1995 Arutchelvam pernah ditahan banyak kali dan berjaya dijamin keluar, saya rasa lebih dari 20 kali tetapi kenapa kali ini bermasalah, saya rasa ini adalah tindakan berniat jahat dari polis untuk terus menahan Arutchelvam, dan saya rasa ini satu tindakan bermotifkan politik"
Dalam perkembangan terbaru perhimpunan Hari Pekerja hari ini 20 individu yang ditahan termasuk Ahli Parlimen Sungei Siput Dr D. Jayakumar yang menyertai perhimpunan sempena hari pekerja di ibu negara hari ini telah dibebaskan kecuali Arutchelvam.

Kerajaan Tak Hormati Hak Pekerja

Pakatan Perjuang Gaji Minima Untuk Semua Pekerja

Undi Cina : Najib, Soi Lek Guna Politik Ugutan

MB : UMNO Tidak Bergabung Kerana Beza Ideologi

Guan Eng : Kos Sara Hidup Makin Baik, Najib Harus Jawab

Masalah Perumahan Pekerja Ladang di Selangor: Kami meminta rumah sahaja

Selamat sejahtera tuan- tuan dan puan- puan.  Sebenarnya saya ingin memulakan ucapan saya dengan mengucapkan Selamat Hari Mei kepada semua yang hadir di sini. Tetapi melihat keadaan pekerja ladang yang masih merayu untuk sebuah rumah selepas berpuluh-puluh tahun megerah peluh di ladang, sebenarnya saya berasa sangat berat hati untuk mengucapkan "Selamat Hari Mei".
Sebelum memulakan ucapan saya ingin menyampaikan sebuah cerita.  25 tahun yang lalu, saya tinggal bersama datuk dan nenek saya di sebuah ladang yang dikenali Scarboro bahagian empat sekitar Sungai Petani, Kedah.  Di ladang saya ada seorang ketua kesatuan pekerja.  Pada setiap Hari Mei, beliau akan mengumpul semua pekerja ladang dan mengibarkan bendera malaysia selepas nyanyian "negara ku".  Selepas itu beliau akan memberi gula-gula kepada kami dan akan menyampaikan ucapan mengenai keperitan pekerja ladang.  Setiap kali ucapan beliau akan diakhiri dengan nada yang lesu.  Saya terlalu muda untuk memahami kepiluan beliau mengenai kesusahan pekerja.  Apa yang saya boleh buat pada masa itu ialah hanya makan gula-gula diberi.

Bentang gaji minimum pada sesi Parlimen akan datang..Boleh Percayakah..!!!

Apabila dipersetujui dan diluluskan, Majlis boleh membuat penyelarasan berhubung gaji minimum untuk sektor swasta mengikut peruntukan undang-undang.
IPOH: Kementerian Sumber Manusia akan membentangkan Akta Majlis Konsultasi Gaji Minimum Negara pada sesi Parlimen akan datang, kata menteri berkenaan Datuk Dr S. Subramaniam.
Beliau berkata apabila dipersetujui dan diluluskan, Majlis itu boleh membuat penyelarasan berhubung gaji minimum untuk sektor swasta mengikut peruntukan undang-undang.
“Melalui Majlis itu, kita akan membuat pengumuman tertentu yang perlu supaya gaji minimum sektor swasta adalah selaras dengan kos kehidupan semasa.
“Majlis ini juga mempunyai kuasa untuk memastikan apa yang ditetapkan dipatuhi oleh sektor swasta,” katanya kepada pemberita selepas sambutan Hari Pekerja Cuepacs peringkat kebangsaan di Stadium Indera Mulia di sini hari ini.

Guan Eng : Kos Sara Hidup Meningkat, Najib Perlu Jawab


KUALA LUMPUR 1 MEI : Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak harus menjawab kenapa kos sara hidup rakyat terus melonjak walaupun beliau mendakwa ringgit dikatakan semakin kukuh dan pelaburan asing meningkat enam kali ganda, kata Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.
Ketua Menteri Pulau Pinang itu mencurigai kenyataan kerajaan bahawa inflasi Malaysia stabil pada tahap 2.3 peratus dalam tempoh tiga bulan lalu manakala ringgit kukuh kerana asas ekonomi negara yang kukuh.
“Jika ini benar kenapa rakyat tidak menikmati sebarang penurunan dalam harga barangan impot dan perkhidmatan. Ini tidak berlaku,
“Jika ekonomi Malaysia begitu berjaya, kenapa inflasi dan kos sara hidup semakin naik. Rakyat tidak menikmati sebarang penurunan dalam harga barangan impot dan perkhidmatan,” kata Guan Eng dalam teks ucapan Sempena Hari Pekerja yang diedar kepada media hari ini.

Hisham teruskan niat saman Anwar

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata beliau akan meneruskan hasrat memfailkan saman terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana mengaitkannya dengan video seks yang pelakunya mirip Ketua Pembangkang itu.

Beliau berkata dakwaan Anwar itu perlu dijawab di mahkamah agar masyarakat tahu kedudukan sebenar isu terbabit.

"Kita bawa ke mahkamah kerana kalau tidak, apa yang disebar melalui luar dan internet orang akan percaya kerana kita tidak jawab," katanya kepada pemberita selepas penutupan mesyuarat perwakilan Puteri Umno Sembrong, dekat Kluang hari ini.

Hishammuddin berkata tindakan ketua umum PKR mengaitkannya dengan video seks tersebut semata-mata untuk mengalihkan perhatian masyarakat.

Najib macam ketam minta PAS berpisah dengan DAP

KUALA LUMPUR, 1 Mei: PAS menganggap cadangan Datuk Seri Najib Razak supaya PAS berpisah dengan DAP seperti ketam mengajar anaknya berjalan betul kerana parti ini tidak sehaluan.
Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata, Najib perlu menyelesaikan masalah dalaman BN dahulu.
“Jangan cuba mengalih isu yang sedang melanda BN dengan rakan komponen BN mengenai  isu 1Melayu 1Bumi telah menimbulkan kemarahan MCA.
“Apa sudah jadi  slogan 1Malaysia tiba-tiba  lahir pula gagasan 1Melayu 1Bumi, seolah-olah Umno menduakan suami,” ujarnya.

Bapa berang dengan 'keangkuhan' polis

Keluarga remaja Muhamad Arif Abu Semah yang ditahan bawah Ordinan Darurat sejak Mac 2008 berang tengan layanan polis yang hanya memberikan masa berjumpa hanya tiga minit kepada mereka.

Bukan itu sahaja, polis berpakaian biasa didakwa dengan kasar menarik rakan Arif, Fuqran, 17, daripada bilik apabila bertanyakan tahanan lain tentang keadaan rakannya, tempat ditahan dan sama ada akan dibawa ke mahmamah.

Bapa Arif, Abu Semah Ab Rahim kemudian bertanya kepada polis tentang insiden pada jam 11 pagi di balai polis Rawang.

"Mereka tidak menjawab, sebaliknya menarik kami selepas berjumpa Arif baru tiga minit. Perkara ini amat dikesali sedangkan biasanya saya boleh melawat selamat sejam setengah. Apa salahnya kawan anak saya bertanyakan soalan itu?"

"Adakah kita tidak mempunyai hak untuk tahu ke mana dibawa, dan bila dia akan dibawa ke mahakamah," katanya dalam linangan air mata apabila dihubungi Malaysiakini.

Abu Semah semalam ditemani peguam Edward Saw. Remaja itu didakwa didera menggunakan kayu, wayar dan batang besi yang disebat di kaki.

Arif juga mahukan rawatan perubatan tetapi mendakwa dinafikan pihak berkuasa.

Keluh-kesah Arif itu diketengahkan oleh NGO hak asasi Suara Rakyat Malaysia (Suaram) dan kumpulan peguam Lawyers for Liberty pada Khamis berkaitan remaja dan pemuda yang ditahan bawah Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) 1969.

Anti Islam : MCA tolak PAS sertai BN jika kekal dasar Islam


MELAKA, 1 Mei — Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek menutup pintu menyertai Barisan Nasional (BN) kepada PAS kecuali ia sanggup menggugurkan prinsip-prinsip negara Islamnya terlebih dahulu.
Dr Chua (gambar) berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sedar bahawa partinya tidak akan menerima PAS menukar Malaysia menjadi sebuah negara Islam.
“Pendirian MCA adalah sangat jelas bahawa kami tidak akan menerima PAS dalam usaha mereka menjadikan negara ini negara Islam. Kami tidak akan menerima yang itu dan Perdana Menteri juga memang sedar akan pendirian MCA ini,” kata beliau.
“Mereka boleh menyertai BN jika mereka sanggup menggugurkan dasar menjadikan negara ini sebagai negara Islam,” kata beliau pada sidang media di sini hari ini.

May Day: Arutchelvan is arrested

‘Ulama leadership must be upheld, protected’

Delegates will once again be transfixed next month whether they should vote in an aging ulama leadership or settle for the professional groups.
SUNGAI PETANI: With the PAS party election looming away in over one month, the contentious debate among its delegates is reignited again over whether the party must solely be led by the ulama (clerics).
Since the party reinvented iself in 1998 when it joined the likes of DAP to support former deputy premier Anwar Ibrahim, who is now the embattled opposition leader, PAS is mostly centred among the professionals versus ulama factions.
There is a middle ground such as PAS strongman Mohammad Sabu who is said to enjoy comfort between the two groups but by and large, a debate persist, especially now after the party is reeling from a set of poor electoral performances in the Malay heartland seats.

Pakatan forms shadow cabinet in Sarawak

Shadow cabinet members, dominated by DAP, are expected to come up with alternative and constructive proposals to government policies or suggestions.
KUCHING:  Sarawak Pakatan Rakyat (PR) today announced members of its shadow cabinet who will keep close tabs on state ministers and their ministries.
Wong Ho Leng, who has been named the Opposition Leader, said that those assigned to the various portfolios would have to come up with regular reports on their portfolios.
“This will enable us to know the overall performances of the state government,” he told reporters after meeting PRK leaders.
“Apart from being assigned to the respective portfolio, the shadow cabinet members are expected to come up with alternative and constructive proposals to government policies or suggestions.

May Day: Arrest at Dang Wangi

Berpijak pada bumi nyata

1 MEI — Bagi rakan-rakan seperjuangan yang mengenali pemimpin politik berikut, beliau bukanlah calang-calang pemimpin politik biasa. Riak wajahnya yang sentiasa tenang dan sempat mengukir senyuman walaupun dalam keadaan panas, merupakan kelebihannya.
Keberanian serta kemampuan beliau untuk melontarkan pandangan dan berdiskusi secara rasional walaupun ada kalanya tidak seiring dengan pandangan kerajaan, menjadikan pemimpin ini sasaran mudah pihak-pihak berkepentingan.
Sepanjang kerjaya politik beliau, pelbagai label telah diberikan kepada pemimpin tersebut. Jelas, ia bukan sesuatu yang asing kerana sebagai seorang individu bergelar politikus, ia adalah lumrah kehidupan yang perlu dilalui.

Perutusan Hari Pekerja dari Presiden KEADILAN

1 Mei setiap tahun terus diingati sebagai hari bagi memperingati sumbangan dan komitmen golongan pekerja di seluruh dunia dalam membangunkan ekonomi sesebuah negara.
Sebagai sebuah parti politik yang sentiasa berusaha mengangkat dan memperkasa keupayaan golongan pekerja, KEADILAN komited dalam inisiatif untuk mengupayakan hak pekerja dalam setiap aspek.
Gejala kenaikan harga barang yang sedang berlaku serta trend penghijrahan keluar warga Malaysia ke luar negara akibat polisi perkauman pemerintahan UMNO-BN merupakan sesuatu yang membimbangkan terutamanya melibatkan pertumbuhan ekonomi negara.
Menurut laporan yang dikeluarkan oleh Bank Dunia minggu lalu, sejumlah sejuta rakyat Malaysia dilaporkan telah berhijrah dan membina kerjaya di luar negara manakala 43% daripada jumlah ini menyatakan bahawa mereka tidak berhasrat untuk kembali semula ke tanah air selagi polisi ekonomi yang bersifat perkauman masih diamalkan di negara ini.

KEADILAN cadang pelepasan cukai, gaji minimum pekerja

KUALA LUMPUR: KEADILAN mencadangkan agar satu kontrak baru termasuk penetapan gaji minimum dilaksanakan bagi membela golongan pekerja di negara ini, kata Naib Presidennya, Nurul Izzah Anwar.
Beliau berkata, kontrak itu meliputi tujuh tuntutan termasuk pelepasan cukai RM5,000 setahun untuk pendidikan bagi memantap dan mempertingkat tahap kemahiran mereka.
“Memandangkan pentingnya tenaga pekerja dalam membangunkan Malaysia, saya menyarankan suatu kontrak baru (New Deal) khusus untuk golongan pekerja, sama ada baru atau sudah lama bekerja.

Tiada lagi p'raya kecil di 4 negeri

Pilihan raya kecil tidak perlu diadakan lagi di empat negeri sekiranya berlaku kekosongan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) ekoran penggal DUN negeri berkenaan telah genap tiga tahun.

Negeri berkenaan ialah Sabah yang tempoh tiga tahun DUN tamat pada 29 April, Negeri Sembilan (25 April), Selangor (22 April) dan Melaka (21 April).

Kedudukan DUN di negeri berkenaan berdasarkan Artikel 54 (1) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan pilihan raya kecil perlu diadakan dalam tempoh tiga tahun sebelum tamat sesi Parlimen dan DUN seperti yang termaktub dalam undang-undang.

Pua tells Najib to heed World Bank


KUALA LUMPUR, May 1 — The DAP’s Tony Pua encouraged Datuk Seri Najib Razak today to stand firm and carry out his economic reform policies if he wanted to transform Malaysia into a high-income nation in the next nine years.
The opposition lawmaker said the prime minister had an ambitious but noble goal to build a US$15,000 (RM44,430) per capita nation by 2020, with a blueprint ready.
The Petaling Jaya Utara MP said Najib had taken steps towards greater inclusiveness through his Government Transformation Plan (GTP) as the goal where every Malaysian sees themselves as Malaysians first and their race, religion, class and geography second.

KL anjur sidang bloger sedunia bincang elak kontroversi - MyEvents

Satu persidangan bloger sedunia akan diadakan di sini bulan depan yang mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang juga seorang penulis blog dijemput untuk menyampaikan ucaptama.

World Blogger and Social Media Summit 2011 itu akan diadakan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) selama dua hari mulai 15 Jun.

Kemunculan Dr Mahathir adalah antara agenda utama yang disusun pada perhimpunan bloger kali kedua diadakan di Malaysia selepas Asian Bloggers and Social Media Conference 2010 tahun lepas.

10 haiwan yang bijak menipu...


Menjadi predator tidaklah mudah. Banyak dari mereka dalam mengejar mangsa, berhasil hanya sesekali, dan sering buang-buang energi dalam prosesnya. Mereka bahkan beresiko terluka atau terbunuh oleh calon mangsa. Beberapa predator telah dikembangkan secara khusus teknik dan adaptasi yang memungkinkan mereka untuk mengelabui mangsa sehingga mangsa tidak pernah menduga bahaya sampai semuanya terlambat.

MB : PAS UMNO Tidak Bergabung Kerana Beza Ideologi





KUALA KUBU BARU 1 MEI : Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim berpendapat perbezaan ideologi dan perjuangan antara Pas dan UMNO menyebabkan kedua parti itu tidak akan bergabung dalam apa jua keadaan sekalipun.
Menurut Khalid, banyak usaha telah dilakukan dalam menyatukan UMNO dan PAS telah gagal disebabkan prinsip berbeza mereka.
"Cara-cara begitu memang satu cara politik yang saya rasa, kalau sudah berlaku pun sudah berlaku bertahun-tahun, sebab Pas dan UMNO dua parti yang lama dan mereka mempunyai cara dan organisasi tersendiri," kata beliau selepas merasmikan Majlis Perasmian Kem Interaktif Sukma 2011 di Kuala Kubu Baru, Hulu Selangor semalam.

Muhyiddin: Prinsip PAS terhakis dalam PR..UMNO dah lama gadai maruah untuk BN..!!!

NONEUmno tidak akan menggadai prinsip perjuangannya walaupun berhadapan dengan suasana politik yang getir dan mencabar, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Presiden Umno itu berkata berlainan dengan PKR dan PAS, Umno tidak akan menggadai prinsip politiknya semata-mata untuk meraih sokongan politik yang sementara.

"Umno sentiasa istiqamah dalam mempertahankan kesucian Islam dan membela bangsa Melayu kerana itulah prinsip asas perjuangan Umno. PAS sebaliknya boleh mengenepikan sementara prinsip perjuangan semata-mata untuk meraih sokongan politik," katanya.

Muhyiddin yang juga Ketua Umno Bahagian Pagoh berkata demikian ketika merasmikan persidangan perwakilan Umno Bahagian Pagoh di Kompleks Sri Pekembar di Muar, hari ini.

Timbalan Perdana Menteri berkata lebih lama PAS berada di dalam Pakatan Rakyat, lebih banyak prinsip perjuangan parti itu akan terhakis dan tergadai.

--Bernama

Undi Cina: Najib, Soi Lek Guna Politik Ugutan

SHAH ALAM 1 MEI : Ahli Majlis Tertinggi PKR, Datuk Chua Jui Meng menolak gesaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya orang Cina menyokong MCA jika mahu mengekalkan perwakilan kaum itu dalam kerajaan.
Chua berkata "nasihat" Najib itu adalah ugutan terang-terangan oleh Barisan Nasional demi meraih undi pada pilihan raya umum ke-13.
Chua berkata Najib dan Presiden MCA Chua Soi Lek terdesak mencari jalan untuk menongkah arus sokongan kaum Cina kepada Pakatan Rakyat seperti yang dizahirkan pada beberapa pilihanraya kecil dan pilihanraya negeri Sarawak bulan lalu. 
"Itu seperti Sarawak lah, baru-baru ini Najib menggunakan ugutan yang sama terhadap SUPP tapi orang Tionghua masih sokong Pakatan Rakyat, dengan begitu jelas undi majoriti besar diterima masyarakat Tionghua," kata beliau.
"Tengoklah apa berlaku di Hulu Selangor, di pilihan raya kecil  Tenang, dan baru-baru ini di Sarawak. Jelas orang Cina sudah bosan dengan politik perkauman Umno-BN yang bercanggah dengan ajaran-ajaran Islam mahupun ajaran kaum Cina. Politik perkauman akan melemah dan memusnahkan negara," kata beliau kepada TVSelangor.           
Chua berkata Najib dan MCA tidak perlu bongkak dan angkuh mengugut kaum Cina mengenai perwakilan mereka dalam kerajaan kerana belum tentu BN akan kekal sebagai kerajaan Pusat selepas pilihan raya umum ke-13 nanti.
Jelas beliau lagi, Tuhan akan menentukan segalanya, dan bukan Najib mahupun Chua Soi Lek, kata bekas Menteri Kesihatan itu. 
Ugutan dua pemimpin itu mencerminkan mereka sememangnya terdesak berikutan peratusan pengundi kaum Cina yang menyokon parti pembangkang dalam pilihan raya negeri Sarawak baru-baru ini kian meningkat.
Mereka memang sudah terdesak, hari ini kita nampak di muka depan NST, Najib minta PAS tinggal DAP, tapi dia tak nampak apa yang berlaku di dalam BN, banyak parti yang terbaru ini, SUPP di Sarawak sudah tenggelam, MCA, Gerakan sudah kalah, MIC dan parti-parti lain sudah lemah sekarang."
Hari ini Datuk Seri Najib Tun Razak memberitahu bahawa kaum Cina perlu membuat pilihan sama ada untuk memilih MCA pada pilihan raya umum ke-13 atau kehilangan wakil dalam Kabinet pusat dan negeri.
Najib yang juga Pengerusi BN berkata beliau melihat MCA mahu memberi satu mesej kepada pengundi keturunan Cina bahawa mereka tidak boleh menyokong pembangkang dan dalam masa yang sama mahu penyertaan kuat dalam kerajaan.

Asri: Sumpah tak wajib tapi Anwar harus balas elak buruk sangka

KUALA LUMPUR, 1 Mei — Bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin (gambar) berkata sumpah bukan satu paksaan, tetapi Datuk Seri Anwar Ibrahim sewajarnya melakukan sumpah balas untuk menghilangkan sangkaan buruk ekoran tindakan “Datuk T” kelmarin.
Bagaimanapun beliau tidak bersetuju dengan tindakan ahli perniagaan Datuk Sharyl Eskay Abdullah — salah seorang “Datuk T” melakukan sumpah laknat yang didakwanya hanya bertujuan mendedahkan keaiban orang lain, dalam kes ini Anwar.
“Saya tidak bersetuju Datuk T bersumpah kerana itu hanya bertujuan mendedahkan keaiban orang lain.
“Tapi, oleh kerana mereka dah bersumpah dan menimbulkan buruk sangka kepada pihak yang dituduh, mengapa tidak DSAI (Anwar) bersumpah saja . . . jika beliau tidak salah, apa yang hendak dirisaukan,” kata beliau dalam kenyataan ringkas menerusi SMS hari ini.
Pandangan yang hampir sama dilahirkan oleh Mufti Perlis Dr Juanda Jaya semalam.

PM China Baca Al-Quran, UMNO Indonesia Tak Marah Pun..

Jakarta : Perdana Menteri China, Wen Jiabao, terkesan dengan Islam, yang salah satu ajarannya menjunjung tinggi perdamaian dan saling menghormati. Indonesia sebagai negara dengan pemeluk Islam terbanyak, ujar Wen, adalah contoh dimana toleransi ditegakkan.

Pada kunjungannya ke Universitas al-Azhar di Jakarta, Jumat, 29 April 2011, Wen mengatakan bahwa dia pernah membaca al-Quran. Isi kitab suci itu, ujarnya, mengajarkan perdamaian dan keselarasan hidup antar umat manusia.

Show me the FDI money, Guan Eng tells Najib


Lim: If Malaysia’s economic success is so great, why are inflation and living costs on the rise?
KUALA LUMPUR, May 1 — Lim Guan Eng wants to know what Barisan Nasional (BN) has done with foreign investors’ money from last year, which the prime minister claims increased six-fold compared to 2009. The DAP secretary-general questioned Putrajaya today on the country’s rising inflation rate, which he said had jacked up the prices of daily goods and services but seen no change to workers’ wages and income.
“If Malaysia’s economic success is so great, why are inflation and living costs on the rise?” he asked in his Labour Day message today.
The Penang chief minister said the federal government had announced the inflation rate has remained at a steady 2.8 per cent for the past three months and that the ringgit has ostensibly strengthened, and pointed out that it means Malaysians should be able to buy cheaper imported goods.

Nik Aziz: Anwar Lambang Tenaga Melayu


KOTA BHARU 1 MEI : Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sekali lagi menyifatkan penyebaran video lucah sebagai cubaan terdesak pihak tertentu untuk menganiaya Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disifatkannya  sebagai lambang "tenaga orang Melayu."
Nik Aziz berkata video seks itu sengaja dibuat dengan raut wajah pelaku kabur dan dalam hitam putih demi membolehkan fitnah terhadap Anwar disebarkan.
“Kalau betul nak kenakan Anwar, kena fokus pada muka, bukan pada tubuh, itu caranya,” katanya mengadakan ceramah di Kampung Parang Puting, di sini malam semalam.
Hadir sama, Exco Kerajaan Kelantan, Mohd Amar Nik Abdullah.

PAS join BN? What say you, MCA and Gerakan?

PAS join BN? What say you, MCA and Gerakan?Prime Minister Najib Razak yesterday openly urged PAS to ditch the Pakatan Rakyat coalition and work with Umno for the sake of the Malay and Muslim community.
Since then, many leaders from PAS, including Vice-presidents Salahuddin Ayub and Mahfuz Omar, former Perak MB Mohamad Nizar Jamaluddin, Shah Alam MP Khalid Samad, PAS strategist Dr Dzulkefly Ahmad and not to forget the spiritual leader of PAS Tok Guru Nik Aziz Nik Mat, have all flatly rejected and ridiculed Najib's call for the party to join the BN ruling coalition.

While it is obvious that such an invitation is a desperate attempt by Najib to divide and break PR, we need to know what are the views of other BN component parties on this suggestion, especially MCA and Gerakan, who have been trying so hard to demonize PAS.

General elections likely to be delayed: No one wants to give Najib money

General elections likely to be delayed: No one wants to give Najib moneyDatuk Seri Najib Razak is likely to delay calling snap polls until end of this year or early 2012 as his party hunts for funds to finance a campaign to court Bumiputera and Indian voters and secure a two-thirds parliamentary majority.
It is understood that Umno’s coffers are depleted after the Barisan Nasional spent some RM500 million for the April 16 Sarawak election. It is learnt that tycoon Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary is among the very few to contribute, partly explaining his conglomerate scooping lucrative deals this past year.
“Umno is looking for contributions as it takes a fair bit to run an election campaign. Until then, there won’t be an election,” said a BN source.
He pointed out that money was slow to reach the ground in Election 2008, prompting party workers to slacken which led to BN’s historic losses of the two-third parliamentary majority and four states to Pakatan Rakyat (PR).

Najib: When looking at the iPad is preferable to looking at Rosmah ..ha..ha..ha..!!!

Najib: When looking at the iPad is preferable to looking at RosmahPrime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak updates his own tweets late at night, much to the chagrin of his wife.
Answering questions in a meeting with over 100 of his Facebook friends here, Najib said he often tweeted at night due to his busy schedule.
“My wife will be angry with me as I look at my iPad to update my status rather than look at her,” he quipped.
However, for his Facebook account, he said he had his personnel prepare the drafts and it would be updated upon his approval.
On a question about the biggest challenge in his political career, Najib said it was during his first term as Pekan MP at the age of 22.
“I was not confident if I could make it as a politician. However, I strengthened my resolve and thankfully, I succeeded,” he said, adding that the other challenge was during the 1999 general election when he won the Pekan seat by a mere 241-vote majority.

Vote MCA or else ...

Vote MCA or else ...MCA President Dr Chua Soi Lek has warned the Chinese community that their support for the opposition may cause no Chinese representation in the ruling government. Dr Chua had criticized the SUPP for still accepting government positions in the Sarawak after the latter was badly thrashed in the recent elections.
I am surprised that the MCA president did not learn from the party he had criticized. SUPP was using the exact same strategy in Sarawak. In Sibu, the party had asked the voters to keep the only Chinese minister in the state assembly. Wong Soon Koh did win but his win was controversial.
The other 7-term incumbent, George Chan, was not so lucky when he was defeated by a young Dap upstart in Piasau.

Needed – laws on political funding

There is no strong political will to implement measures to ensure transparency in political governance, according to an anti-graft advisory board.
KUALA LUMPUR: Malaysia needs laws to ensure all political funding is transparent, according to a member of the Anti-Corruption Advisory Board, Megat Najmuddin Megat Khas.
He said this was among the 10 recommendations by the board to the authorities, since there currently were no laws governing the political funding process in the country.
Megat Najmuddin, who is also the Malaysian Institute of Corporate Governance president, said almost all political parties were reluctant to even talk about the need to be transparent in matters of political funding, which was important to eradicate, among others, money politics in the country.

Tuntut gaji minimum, Dr Jeyakumar & Arul antara 17 ditahan polis

Pejuang golongan pekerja menuntut polis segera membebaskan tahanan
KUALA LUMPUR: Seramai 17 orang yang bersama-sama lebih 300 orang berhimpun menuntut pelaksanaan Akta Gaji Minimum ditahan polis dalam perhimpunan aman bermula di sekitar monorel Chow Kit sempena Hari Pekerja yang diraikan hari ini.
Mereka yang ditahan termasuk Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr Jeyakumar dan Setiausaha Agung Parti Sosialis Malaysia (PSM), S Arutchelvam.

Umno masih cari dana kempen, PRU-13 dijangka lewat


KUALA LUMPUR, 1 Mei — Datuk Seri Najib Razak dijangka melewatkan pilihan raya umum ke-13 sehingga akhir tahun ini atau awal 2012 memandangkan partinya masih “bekerja keras” mencari dana membiayai kempen bagi memikat sokongan Bumiputera dan kaum India dalam usaha memperoleh kembali majoriti dua pertiga di Parlimen.
The Malaysian Insider difahamkan perbendaharaan Umno merosot selepas Barisan Nasional (BN) menghabiskan sekitar RM500 juta ketika menghadapi pilihan raya negeri Sarawak, 16 April lalu.
Difahamkan tokoh perniagaan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary adalah antara beberapa orang yang menyumbang, dengan ada yang mendakwa ia berkaitan dengan usaha konglomerat miliknya menguasai beberapa projek baru.

Hari Pekerja: Malaysia perlu belajar ekonomi Korea, kata Guan Eng

KUALA LUMPUR, 1 Mei - Malaysia harus belajar daripada pengalaman Korea Selatan yang Keluaran Kasar Negara (GDP) hanya satu pertiga berbanding Malaysia sebelum 1970 tetapi kini tiga kali ganda jika dibandingkan dengan negara ini, kata Lim Guan Eng (gambar) sempena sambutan Hari Pekerja hari ini.
Setiausaha Agung DAP berkata, GDP per capita sekarang pun lebih dua kali ganda Malaysia kerana penduduknya 49 juta jauh melebihi 27 juta rakyat negara ini.
Oleh itu kata beliau, Malaysia tidak boleh bergantung pada alasan mudah kegagalan menandingi Korea Selatan adalah kerana penduduk Malaysia jauh lebih kecil.

BN Takut : Polis tahan peserta demo hari buruh

Sekurang-kurangnya dua orang sudah ditahan dalam perhimpunan sempena hari buruh di ibu negara hari ini.

Seorang daripadanya Setiausaha Agung Parti Sosialis Malaysia (PSM) S Arutchelvam yang ditahan ketika cuba berunding dengan pihak polis, dipercayai daripada ibu pejabat polis daerah (IPD) Brickfields.

may day march 010511 sit in at suhakamSehubungan tangkapan itu, kira-kira 200 peserta perhimpunan itu berhimpun depan ibu pejabat Suruhanjaya Hak Asasi Manusia dekat Maju Junction di ibu negara.

Mereka tidak mahu berganjak selagi teman-teman mereka tidak dibebaskan. Suasana meriah dengan nyanyian lagi "Internationale" - lagu yang sinonim dengan perjuangan pekerja di seluruh dunia.

Penyelaras NGO hak asasi manusia Suara Rakyat Malaysia (Suaram) Nalini E mendakwa, setakat ini 19 orang peserta perhimpunan itu sudah ditahan.

Jumlah ini bagaimanapun belum dapat disahkan dengan pihak berkuasa.

Lebih 70 NGO turut serta dalam perhimpunan tradisi setiap 1 Mei itu.