Sabtu, 23 April 2011

1Melayu 1Bumi keakuan melampau

BAYAN LEPAS, 23 April: Isu 1Melayu, 1Bumi sepertimana yang diperkatakan oleh akhbar Utusan Melayu, milik Umno sebenarnya menyuarakan hasrat sebenar parti tersebut dan dasar yang ingin mereka praktikkan.
Namun begitu, bagi Pakatan Rakyat (PR), ia bukannya sesuatu yang membanggakan.
Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali berkata demikian ketika menyampaikan ceramah isu semasa di Sungai Tiram, Bayan Lepas malam tadi.
Beliau yang juga merupakan Ahli Parlimen Gombak, turut menyatakan apa yang cuba ditimbulkan oleh Umno melalui akhbar tersebut akan mengundang prasangka yang parah kerana mempertontonkan keakuan yang melampau.
"Dalam PR kita membela semua golongan masyarakat yang memerlukan sokongan dan bantuan. Siapa sahaja yang sukar dan melarat pasti akan dibela bagi menjadikan mereka juga dapat hidup dalam sempurna dengan kumpulan masyarakat yang lain.

Nampak benor nipu nye .....


“Justeru, saya menyeru kepada semua rakyat Malaysia agar bangkit mendesak Kerajaan Malaysia menghentikan projek Emel 1Malaysia ini, sebaliknya mendesak kerajaan Malaysia memberikan kemudahan internet percuma seperti mana yang dilaksanakan Kerajaan Pakatan Rakyat sekiranya benar Kerajaan Malaysia mendahulukan rakyat. Lagi kat sana.

Siapalah yang kemaruk sangat dengan emel 1Malaysia tu? Yahoo ada , Window Live ada, Gmail ada .... free je, takyah bayor sekupang pun nak register.

Nabi SAW pernah bersabda :

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه يقول : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : سيصيب أمتي داء الأمم فقالوا : يا رسول الله ، وما داء الأمم ؟ قال : الأشر والبطر والتكاثر والتناجش في الدنيا والتباغض والتحاسد حتى يكون البغي ( رواه الحاكم )

Daripada Abu Hurairah r.a. katanya: Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, "Umat
ku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-umat dahulu". Sahabat bertanya, "Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?" Nabi saw. menjawab,
"Penyakit-penyakit itu ialah (1) terlalu banyak seronok, (2) terlalu mewah, (3)
menghimpun harta sebanyak mungkin, (4) tipu menipu dalam merebut harta benda dunia, (5) saling memarahi, (6) hasut menghasut sehingga jadi zalim menzalim".
(Riwayat Hakim)

WAllahua'alam ....

Analisa kerusi Parlimen Sarawak menurut PRN

Shaharul Shafie

Berakhirnya musim ‘panas’ di Sarawak, kini beralih kepada teka-teki bilakah akan pula terjadinya musim ‘panas’ seluruh negara. Mungkinkah pilihanraya umum akan datang diadakan semasa musim panas di Malaysia? Seandainya di Malaysia ada musim panas atau summer sepertimana di negara-negara hemisfera utara, mungkin PRU diadakan pada bila-bila masa di antara bulan Jun sehingga Ogos tahun ini. Petandanya sudah sedikit nampak sepertimana di masa lalu, apabila guru-guru besar dan para pengetua menerima surat untuk menyegerakan apa-apa bentuk ujian dan peperiksaan di peringkat sekolah. Maklumlah sekolah-sekolah kenalah ditutup beberapa hari bagi memberi peluang kepada penyediaan menjelang hari mengundi dan proses mengundi.

Anjakan baru PAS Batu: Pidato Khas lapan figur rakyat dahului perasmian Mesyuarat PAS Batu oleh Datuk Husam Musa

Datuk Husam Musa

Exco Kanan Kerajaan Kelantan Datuk Husam Musa akan merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kawasan Batu esok, Sabtu 22 April 2011 di Dewan Serbaguna, Taman Gombak, Jalan 2, laluan utama ke Taman Melewar dari arah Greenwood.

Menurut Naib Yang Dipertua PAS Kawasan Batu, Datuk Tarmizi Mohd Jam (gambar kanan), seperti yang telah dimulakan tahun lalu, PAS Kawasan turut mengundang pelbagai pemimpin dan orang perseorangan dari parti-parti seperti PKR, DAP, PSM dan PRM serta beberapa NGO dan orang perseorangan. 

Katanya, sebelum Husam menyampaikan ucapan perasmian, satu slot Pidato Khas diperkenalkan bagi mengeratkan ukhwah antara tetamu dengan perwakilan dan pimpinan PAS Kawasan.

Mansuhkan Felda Plantation, Beri Tanah Ladang dan Rumah Kepada Generasi Baru Felda

Fakta 1: Peneroka Asal - 112,635 orang menghuni di 317 Tanah Rancangan Felda di seluruh Negara. Keseluruhan warga Felda hari ini sudah melebihi 1 juta orang, dan hampir 800,000 darinya adalah Generasi Baru.

Fakta 2: Jumlah terbesar dari Generasi Baru tidak mempunyai pekerjaan tetap (sesetengahnya menganggur) dengan pendapatan bulanan yang kecil.

Fakta 3: Jumlah terbesar daripada Generasi Baru tinggal bersama ibu-bapa mereka tanpa rumah sendiri.

Fakta 4: Sejak 1990, Felda mengujudlkan Felda Plantation dan tidak lagi menempatkan peneroka-peneroka. Seluas 367,710 hektar tanah kerajaan-kerajaan Negeri dimajukan oleh Felda untuk Felda Plantation. Keluasan ini, jika dipecahkan kepada lot-lot setiap satu 5 ekar, 160,000 peneroka-peneroka baru boleh ditempatkan. Inilah peluang terbaik untuk anak-anak peneroka yang tidak mempunyai pekerjaan tetap dan yang menganggur untuk memiliki ladang dan rumah sendiri dan tidak lagi menumpang ibu-bapa masing-masing.

Fuyoo : 18 lagi video seks Anwar Ibrahim akan didedahkan?

Menyedari strategi menjatuhkan Anwar Ibrahim yang pertama melalui video seks telah menemui kegagalan kerana percanggahan demi percanggahan fakta, kini blogger-blogger gerombolan songkok tinggi meneruskan lagi budaya politik lucah yang lebih dahsyat, dijangka akan mendapat liputan media arus perdana.

PERKASA:'1Melayu,1Bumi'

Oleh: cucupakkasim

"KALAU nak MELAYU BERSATU, cuma ada satu cara saja. Buat undang-undang, apa-apa media pun, paper,tv,radio jangan sebut perkataan UMNO, PAS, PKR dsb (kecuali masa kempen untuk pilihanraya) dan berilah kebebasan media termasuk bloggers untuk lapor apa saja yg bernilai untuk mereka.

Kalau nak bercakap tentang MELAYU jangan masuk sebelah puak, jangan berat sebelah, jangan cakap atas kapasiti politik dan JANGAN PILIH KASIH!

Gurkah-gurkah politik di'port' merasakan yang sebenarnya, pemimpin UMNO bukan suruh Melayu bersatu TETAPI mesti bersatu dibawah bendera UMNO, bukan bendera PAS, bukan bendera PKR.

UMNO Yang Beri Tuba Kepada Melayu

Oleh: ruhan

"Sejak peristiwa Malayan Union, Melayu memberi sokongan padu kepada UMNO semata-mata kerana memperjuangkan hak mereka. Sokongan Melayulah yang membolehkan UMNO berkuasa di Malaysia sehingga kini. Dari tahun 1946 hingga 2011, di manakah Melayu diletakkan oleh UMNO? Adakah Melayu menjadi bangsa yang menguasai ekonomi di tanah tumpah darah datuk nenek mereka?

Melayu terkebelakang jika dibandingkan dengan orang Cina walaupun UMNO menjadi teras kepada Parti Perikatan dan Barisan Nasional. Mengapa? UMNO tidak tolong naikkan Melayu. Mereka hanya naikkan Melayu di sekeliling mereka dan diri mereka sendiri. Adakah pemimpin UMNO yang miskin? Tiada. Jadi wakil rakyat satu penggal pun dah kaya. Jadi ketua bahagian pun kaya-raya.

PAS Perlu Bersedia Untuk Menggantikan Tempat Anwar

Oleh: wfauzdin_ns

"MUKTAMAR PAS dijadualkan pada bulan Jun nanti dan saya merasakan tiada kehangatan di dalam pemilihan pimpinan kali ini sebagaimana Muktamar yang lalu. Mudah dijangka, Tuan Guru Hj Hadi Awang akan terus dikekalkan sebagai Presiden PAS kerana terbukti bahawa beliau sahaja setakat ini yang berwibawa memimpin PAS.

Mungkin tumpuan hangat hanya kepada jawatan Timbalan Presiden PAS yang besar kemungkinan Mat Sabu akan mencabar Us Nasha.

Tazkirah Kematian - “Kubur kita Taman Syurga atau Lubang Neraka?”


Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah,
Pada satu hari, Rasulullah s.a.w. masuk ke tempat sembahyang (musolla) dan baginda melihat beberapa orang sedang bergelak ketawa atau berbual kosong. Lalu baginda bersabda yang bermaksud :


“Kalau kamu semua memperbanyakkan mengingati perkara yang melenyapkan segala kelazatan hidup, nescaya kamu akan menjadi sibuk (tekun beribadat) sepertimana aku melihat kematian.”
 “Oleh itu perbanyakkanlah mengingati mati kerana tidak berlalu satu hari melainkan kubur akan berkata, ‘aku rumah kesepian, aku rumah keseorangan, aku rumah tanah dan aku rumah ulat dan cacing.”
“Apabila dikebumikan hamba yang beriman, maka kubur berkata kepadanya, ‘marhaban wa ahlan’ (ucapan selamat datang), kamu adalah orang yang aku kasihi di kalangan mereka yang berjalan di atas belakangku, dan apabila aku menerimamu hari ini, lihatlah apa aku akan lakukan kepada kamu.”
Sambung Nabi lagi ;

Desakan Rakyat : Polis Hapus Sistem Perangkap Kelajuan, Kata Timbalan IGP




SHAH ALAM 23 APRIL : Polis tidak lagi menjalankan tugas secara bersembunyi dalam operasi melibatkan lalu lintas, kata Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Khalid Abu Bakar.
"Kita tidak lagi menyorok balik tiang, kita saman terus dan kalau sudah kena saman jangan lupa bayar," katanya ketika mengadakan sesi dialog dengan 1,000 belia India pada Majlis Sehari Bersama Polis di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor, di sini Sabtu.
Khalid membuat kenyataan itu apabila seorang peserta dialog mengutarakan mengenai kekerapan kehadiran polis di jalan raya sejak kebelakangan ini menyebabkan pemandu lebih berdisiplin berbanding sebelum ini di mana ada anggota polis yang menyorok di hujung jalan dan kemudian keluar dari persembunyian dan menahan pesalah trafik.

PM: Rasuah, ketirisan gugat ekonomi negara..cakap jerk..tapi amalkan..!!

bribery 010304Datuk Seri Najib Razak berkata jenayah rasuah dan masalah ketirisan bukan sahaja akan menjejaskan pendapatan kerajaan tetapi turut memberi kesan kepada prestasi ekonomi negara secara keseluruhannya.

Perdana Menteri berkata kerajaan terpaksa melakukan tindakan drastik untuk membendung jenayah rasuah dan masalah ketirisan bagi memastikan ia tidak menjejaskan hasil dan pendapatan negara.

Beliau berharap rakyat memahami bahawa sebarang tindakan yang diambil kerajaan seperti yang dilaporkan akhbar baru-baru ini berhubung tangkapan berkaitan rasuah adalah bertujuan untuk menangani ketirisan yang berlaku.

"Ia (tindakan itu) tidak ada lain tujuan melainkan untuk menambah hasil negara," katanya ketika berucap pada Majlis Perasmian Mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia Cawangan Pahang di Pekan, hari ini.

Noh Omar Ahli Politik Tidak Matang - Serikandi


SHAH ALAM 23 APRIL : Timbalan PengerusiPerhubungan UMNO Selangor, Noh Omar dilabel sebagai ahli politik yang tidak matang berikutan enggan akur pada pilihan pengundi yang mengundi Pakatan Rakyat pada pilihan raya negeri (PRN) Sarawak baru- baru ini.
Ketua Serikandi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Siti Aishah Sheikh Ismail berkata Noh dan juga pemimpin UMNO BN yang lain harus akur pada undi rakyat, bukannya mempersalahkan dan menyifatkan pengundi sebagai tidak tahu berterima kasih kepada kerajaan pemerintah.
Hakikatnya, Aishah berkata jika kepimpinan dan pentadbiran Perdana Menteri Najib Razak tidak korup, tidak mungkin rakyat akan beralih arah memangkah Pakatan Rakyat.

"Terima Kasih Rakyat Selangor" - Khalid Ibrahim



KLANG 23 APRIL : Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata kejayaan dan pencapaian yang dicapai sehingga kini adalah hasil kerjasama dua pihak antara pemimpin dan anggota masyarat.
“Saya sangat berbesar hati kerana saya rasa tuan-tuan dan puan-puan telah nampak bagaimana pasukan yang telah kita lahirkan iaitu pasukan wakil-wakil rakyat dan wakil negeri yang kesemua dalam ceramah-ceramah yang diberikan sangat-sangat berjiwa rakyat," kata Khalid.
Tambahnya lagi, budaya kerja kerajaan negeri yang sentiasa komited dalam urus tadbir terutamanya dalam memastikan segala hasil negeri dapat diagihkan untuk kebajikan rakyat adalah kunci kejayaan yang dicapai hari ini.
“Mereka mula merasakan rancangan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat ini skim merakyatkan ekonomi adalah benar-benar untuk rakyat," tambahnya.

Raja Petra beri keterangan di Kedutaan Malaysia di Bangkok

KUALA LUMPUR, 23 April – Raja Petra Kamarudin memberi keterangan di Kedutaan Malaysia di Bangkok malam ini, dipercayai berhubung akuan bersumpah (SD) beliau menyentuh kes wanita Mongolia Altantuya Sharibuu pada Jun 2008 dan pendedahan terbaru menerusi temu bual televisyen dua minggu lalu.
Blogger kontroversial itu (gambar) kini berada di Bangkok sempena majlis pelancaran Pergerakan Bebas Sivil Malaysia (MCLM) cabang Thailand.
“Raja Petra Kamarudin, yang berada di Bangkok sekarang, telah diminta oleh pegawai-pegawai Kedutaan Malaysia di sana bahawa beliau perlu ke pejabat misi di ibu negara Thai untuk kenyataannya diambil kira-kira 8 malam waktu Thai (9 malam waktu Malaysia),” kata kenyataan MCLM dikeluarkan di sini sekitar 8 malam waktu Malaysia.
Kenyataan itu menambah, pegawai-pegawai Kedutaan Malaysia menyampaikan permintaan itu sebelum majlis dihadiri Raja Petra di Florida Hotel bermula.

DAP atur strategi pilihan raya 2016

Selepas kejayaan memberangsangkan dengan menawan 12 kerusi dewan undangan negeri Sarawak pada pilihan raya negeri sabrtu lalu, DAP membuat persiapan cukup awal.

Kali ini, sasaran mereka adalah lapan lagi kerusi yang mempunyai pengundi majoriti penduduk pribumi di selatan Sarawak pada pilihan raya negeri yang dijadualkan sebelum 2016.

Kerusi berkenaan adalah di Satok, Tupong, Bengoh, Tarat, Kedup, Opar, Tasik Biru dan Balai Ringgin - semuanya mempunyai majoriti pengundi Melayu/Melanau, Iban atau Bidayuh dan sedikit pengundi Cina.

Nationwide police reports against Nong Chik and KL Mayor

We want the police to intervene on behalf of Bukit Jalil folk who have been at loggerheads with the minister and mayor, says Suaram

KUALA LUMPUR: Today saw a flurry of police reports across the nation against Federal Territories and Urban Well-being Minister Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin and Kuala Lumpur Mayor, Ahmad Fuad Ismail and Kuala Lumpur City Hall (DBKL) over the Bukit Jalil estate issue.
The reports were lodged by human rights organisation Suaram and other non-government organisations.
“Simultaneous police reports were lodged in nine places in the states of Penang, Kelantan, Perak, Selangor, Kuala Lumpur, Negeri Sembilan and Johor,” Suaram coordinator E Nalini told the media outside the Dang Wangi district police headquarters.

'Jangan salahkan mereka yang undi Pakatan'

SHAH ALAM 23 APRIL : Ahli majlis teringgi UMNO, Datuk Saifuddin Abdullah menyeru rakan- rakannya dalam BN supaya henti melabelkan penyokong pembangkang sebagai golongan yang tidak tahu bersyukur atau berterima kasih.
Saifuddin yang juga timbalan menteri pengajian tinggi berkata BN sebaliknya mesti menghormati hak pengundi.
“Dengan segala hormatnya, saya minta rakan-rakan di BN jangan menyalahkan atau menuduh mereka yang tidak undi kita sebagai tidak tahu bersyukur.
“Dalam demokrasi, kita mesti hormat hak pengundi untuk memilih mana-mana parti yang disukai mereka. Nanti kita nak jumpa merka lagi dalam pilihan raya akan datang.
“Kalau mereka tempelak kita, apa macam?” soalnya dalam satu kenyataan.

Video : MELAYU 1 BUMI CABARAN BUAT NAJIB

Cabaran 1Malaysia baru bermula

Akhbar Melayu itu mahukan 1Malaysia digantikan dengan 1Melayu dan 1Bumi dengan alasan untuk menjaga kepentingan bangsa Melayu.

PETALING JAYA: Jika diimbas kembali, Tun Abdullah Ahmad Badawi disanjung pada peringkat awal mengambilalih jawatan perdana menteri dari Tun Dr Mahathir Mohamad pada 2003. Beliau memimpin dengan cara tersendiri mahu membawa Malaysia ke satu era yang baru meninggalkan kepimpinan kontroversi Dr Mahathir.
Bagaimanapun, selepas dua tahun lepas menjadi perdana menteri,  beberapa polisi Abdullah dipertikai dan ditentang termasuk oler Dr Mahathir sendiri.  Antaranya  isu pembinaan jambatan bengkok menggantikan tambak Johor di Selat Teberau.
Akhirnya beliau meninggalkan kerusi nombor satu negara itu pada April 2009 untuk diambil alih oleh Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.  Abdullah mengemudi kejayaan besar BN dalam pilihan raya umum 2004 tetapi banyak keputusan dan tindakannya selepas itu menjadikan prestasi pentadbirannya merudum secara mendadak hingga tidak mampu dipulihkan.

Kes Rasuah : ADUN Behrang Bebas, ADUN Changkat Jering diarah Bela Diri


IPOH 23 APRIL : ADUN Behrang, Jamaludin Radzi diputuskan tidak bersalah oleh Mahkamah Tinggi Ipoh atas tuduhan menerima rasuah, manakala ADUN Changkat Jering, Osman Jailu diperintahkan membela diri atas tuduhan yang sama.
Hakim Teo Say Eng memutuskan Osman membela diri berikutan bukti yang dikemukakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak kukuh.
Osman dan Jamaludin didakwa kerana dikatakan menerima rasuah bagi mendapatkan satu projek iaitu cadangan membangunkan tanah seluas 36.42 hektar bernilai RM180 juta di kawasan pusat bandar Seri Iskandar.

OKU TAHANAN ISA TEKAD TERUSKAN PERJUANGAN

Perubahan sokongan rakyat Sarawak bukan atas dasar perkauman

PULAU PINANG: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menyelar tindakan pimpinan Barisan Nasional (BN) yang menyifatkan kemenangan DAP merangkul 12 kerusi semasa Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak 16 April lalu atas dasar perkauman.
Menyatakan pemikiran politik perkauman  BN perlu dihenti segera, beliau berkata keputusan PRN  Sarawak itu, sebaliknya membuktikan rakyat tidak mengira kaum mahukan gerakan dan perubahan.
“Jika ada perubahan dari  pilihan raya Sarawak,  ia tidak harus disandarkan pada trend demografi bangsa tetapi kecenderungan geografi berdasarkan lokasi.
“BN sebenarnya bangsa sentimen dengan menuduh DAP bermain politik perkauman. Keputusan PRN  membuktikan keinginan dan gerakan untuk perubahan tidak terbatas pada satu komuniti sahaja tetapi tersebar di pelbagai masyarakat Sarawak,” katanya pada kenyataannya hari ini.

Fokus jatuhkan BN, bukan pemimpin PAS- Husam

KUALA LUMPUR, 23 April: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Datuk Husam Musa menegaskan bahawa PAS perlu fokus dalam usaha menumbangkan BN bukannya menjatuhkan kepimpinan PAS sedia ada.

Katanya, kepimpinan parti yang diterajui Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang masih diperlukan dan Abdul Hadi sendiri adalah paling layak menerajui PAS buat masa ini.

“Isu presiden dicabar atau tidak, kita tidak perlu memberi respons secara berlebihan, nanti orang akan kata presiden kita ada masalah. Tapi sebenarnya tidak ada... yang nak jatuhkan Hadi adalah Barisan Nasional bukan PAS,” katanya.

Beliau yang juga Bekas Naib Presiden PAS berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat agung tahunan PAS kawasan Batu di sini hari ini.

Fiasco 1Melayu buktikan Najib 'satu lagi Pak Lah'

Pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang berkata reaksi yang diambil oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung cadangan Utusan Malaysia agar konsep “1Melayu, 1Bumi” diutamakan membuktikan beliau tidak lagi mempunyai kuasa dalam partinya sendiri.

sarawak election miri dap ceramah 110411 lim kit siangMalah kata Lim, Najib boleh diibaratkan sebagai 'pak turut' yang menjejaki langkah presiden Umno sebelum ini, Tun Abdullah Badawi.

“Soalan yang diingin diketahui ramai sekarang ialah sama ada Perdana Menteri Najib Razak telah menjadi seorang lagi Pak Lah (Abdullah), perdana menteri kelima yang tidak mengendalikan Umno meskipun beliau adalah Presiden Umno sehingga menyaksikan beliau dipaksa bersara sebagai ketua Umno dan perdana menteri,” kata Lim dalam satu kenyataan media hari ini.

“Jawapan semakin diperlukan selepas pendirian Najib yang langsung tidak boleh diterima berhubung cadangan 1Melayu, 1Bumi oleh Utusan,” kata Lim.

Beliau juga membidas perdana menteri yang memberikan alasan dayus bahawa kenyataan rasis yang disiarkan akhbar milik Umno itu adalah pendapat peribadi penulisnya.

Prasarana nafi dakwaan Perkasa halang Bumi sertai MRT

KUALA LUMPUR, 23 April – Syarikat Prasarana Negara Berhad (SPNB) menolak sama sekali dakwaan Perkasa bahawa MMC-Gamuda Joint Venture Sdn Bhd menafikan peluang bagi kontraktor Bumiputera menyertai kerja-kerja membina MRT Lembah Klang - projek infrastruktur terbesar nilai pelaburannya.
Sehubungan itu SPNB menegaskan, kenyataan Pengarah Ekonomi Perkasa Dr Zubir Harun kelmarin adalah serius dan “menyediakan kes yang berpotensi untuk salah tafsir”.
Dalam satu kenyataan penjelasan, Pengarah Urusan SPNB Shahril Mokhtar berkata, pihaknya dan kesemua agensi terlibat dalam projek MRT Lembah Klang berkomited untuk memastikan ia dikendalikan dengan telus.
“Kami meletakkan penekanan mendalam bagi memastikan kesemua garis panduan kawal selia berkenaan projek ini termasuk penganugerahan kontrak dipatuhi dengan teliti dan dilaksanakan,” kata beliau mengulas pendirian Perkasa dan beberapa NGO lain.
Perkasa mendakwa ada usaha ‘jahat’ di pihak MMC-Gamuda Joint Venture menafikan peluang bagi kontraktor-kontraktor Bumiputera menyertai projek MRT Lembah Klang ini yang dianggarkan menelan kos lebih RM50 bilion. Kerja-kerja pembinaan dijangka bermula Julai ini.

SAM gesa Putrajaya batal terus loji Lynas

KUALA LUMPUR, 23 April — Sahabat Alam Malaysia (SAM) hari ini menggesa Putrajaya agar membatalkan terus projek loji nadir bumi di Gebeng dekat Kuantan bagi mengelak nasib Bukit Merah, Ipoh dua dekad lalu berulang.
“Putrajaya sudah terbukti salah di Bukit Merah dan ia telah memberikan kesan besar kepada masyarakat di kawasan itu selain turut menghidapi penyakit ekoran terdedah kepada radiasi.
“Kami tidak mahu satu lagi insiden sama berlaku. Kami menggesa Putrajaya membatalkan projek Lynas Corporation di Gebeng,” kata Presiden SAM, S. M. Mohamed Idris dalam satu kenyataan.
Jelas beliau, masyarakat yang tinggal di Gebeng akan menerima kesan yang sama seperti di Bukit Merah ekoran terdedah kepada kadar radiasi yang boleh menjejaskan tahap keselamatan mereka.

Tsunami Sarawak halang Najib adakan PRU-13 segera

Oleh Safar Jumaat
SEBENARNYA rasa susah hati ketika menghadapi pilihan raya negeri Sarawak, 16 April 2011 yang lalu lebih menyerang Perdana Menteri (PM), Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak dan Timbalan Perdana Menteri (TPM), Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin berbanding dengan rasa susah hati Ketua Menteri (KM), Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

Bagi PM dan TPM, jika BN Sarawak kalah dalam Pilihan Raya Negeri Ke-10 yang lalu, maka habislah harapan BN di Semenanjung untuk menang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU 13) kerana rata-rata mereka dalam BN memang mahu menjadikan pilihan raya Sarawak sebagai kayu pengukur kepada kekuatan BN masa kini.

Jerangkap Samar 3

Oleh smartlife

"Isu jerangkap samar ini, bukan semata-mata bertujuan untuk menghancurkan atau menghapuskan mana-mana individu. Ia lebih daripada itu. Kalau kita biasa tonton drama bersiri “Mission Imposible”, sebiji macam itu.

UMNO-BN, memang tidak mampu berdepan dengan PR. Apatah lagi untuk berdebat dengan barisan para pemimpin PR. Memang telah diketahui umum, mereka sama ada memberi  alasan bangangnya atau membisu malah mengelak daripada memperbincangkannya.

Datuk RES mahu DSAI saman mereka

Oleh salmanalbustaniy
"Datuk RES ; Rahim Eskay Shuaib, sebenarnya mahu menyibukkan DSAI dengan isu video lucah dan kemuncaknya mahu DSAI saman mereka supaya kes DSAI menghadapi banyak kes mahkamah. Kes Saiful belum selesai ditambah pula kes Datuk RES. Bila kes belum selesai dan sengaja dilambatkan maka DSAI akan kesuntukan masa untuk menghadapi PRU13.

DSAI mesti diserang habis-habisan. Apatah lagi Najib semakin geram kerana 15 batang gigi sudah tercabut di Sarawak kerana peranan DSAI. DSAI mesti dengan apa cara sekalipun dinyahkan. Itulah perancangan APCO sebagai penasihat UMNO-BN.
Najib pernah berkata akan pertahankan Putra Jaya walau berkecai badan sekalipun. Makna tersirat buatlah apa sahaja asalkan DSAI berkecai.

Masalah S'wak - Sabah sama, LDP diminta bincang

NONEParti komponen BN Sabah, sepatutnya duduk berbincang bersama dan bukan meluahkan rasa tidak puas hati menerusi media, kata timbalan Ketua Menteri Datuk Yahya Hussin.

Menurut beliau tindakan sedemikian bukan saja tidak menyelesaikan masalah, tetapi juga boleh menimbulkan kekeliruan serta mewujudkan tanggapan berlaku perbalahan pada kalangan anggota BN.

"Saya minta semua parti komponen yang ada masalah yang perlu ditangani agar duduk berbincang dan menyelesaikan isu berbangkit dengan cara berhemah.

"Kita sebuah keluarga. Kita perlukan satu sama lain khususnya ketika berdepan dengan pilihan raya umum akan datang," katanya kepada pemberita selepas melancarkan program kemasyarakatan, di Kota Kinabalu hari ini.

Yahya yang juga setiausaha Umno Sabah mengulas kenyataan Timbalan Presiden Parti Liberal Demokratik Datuk Chin Su Phin baru-baru ini yang mendakwa keputusan pilihan raya Sarawak berpunca daripada kegagalan BN memenuhi keperluan rakyat, khususnya komuniti Cina.

Chin juga dilapor berkata isu kepimpinan yang melanda BN Sarawak adalah sama dengan situasi di Sabah.

- Bernama

Karpal: DAP-SNAP merger proposal logical

PKR should not be apprehensive over move to forge an alliance with the Sarawak-based party, says DAP national chairman
GEORGE TOWN: PKR should not doubt veteran politician Lim Kit Siang’s suggestion for a merger between DAP and SNAP, said DAP national chairman Karpal Singh here today.
Karpal said that Lim’s proposal was only reflecting DAP’s desire to expand its multi-racial outlook and political policies.
For record, he recalled that DAP had been the first Peninsular-based opposition party to spread its wings into Sabah and Sarawak.
He said seeking a merger with SNAP should be seen as a logical move to give expression and spirit to that initial step taken by DAP to extend its ideology to the Borneo states.

9 pelajar UPM layak dibuang kolej, didakwa ‘dendam’ pemilihan kampus


KUALA LUMPUR, 23 April — Kepimpinan Pro-Mahasiswa Universiti Putra Malaysia (UPM) mempersoalkan tindakan pengurusan pusat pengajian tinggi itu menyingkirkan sembilan mahasiswa dari Kolej Kedua walaupun memenuhi merit minumum untuk terus tinggal pada semester akan datang.
Menurut jurucakapnya Siti Zulaikha Rusmadi, kesemua mahasiswa yang disingkirkan dari kolej kediaman Kolej Kedua adalah seramai 40 orang termasuk sembilan mahasiswa yang dibuang tanpa sebab munasabah.
Selain itu, beliau tidak menolak kemungkinan penyingkiran itu dibuat ekoran keputusan pemilihan kampus Februari lalu.
“Mungkin juga ada kena mengena dengan pemilihan kampus sebab ada mahasiswa yang dibuang ini adalah ahli Pro-Mahasiswa dan mempunyai jawatan.
“Semua mahasiswa yang disingkirkan adalah 40 orang tapi apa yang kita persoalkan adalah sembilan orang yang disingkirkan tanpa diberikan sebab-sebab yang munasabah sedangkan mereka memenuhi merit minimum 60 mata untuk terus menghuni kolej kediaman.

1Melayu 1Bumi Cabaran Buat Najib - Shamsul



SHAH ALAM 23 APRIL : Cadangan Utusan Malaysia supaya diwujudkan gerakan 1Melayu 1Bumi adalah satu cabaran kepada Perdana Menteri Najib Razak.
Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Md Akin berkata pendirian Najib yang juga presiden UMNO akan teruji berikutan pemimpin itu lantang melaungkan slogan 1Malaysia, yang kononnya menjamin hak semua kaum dinegara ini.
Najib sebelum ini berkata cadangan 1Melayu 1Bumi itu bukan pandangan kerajaan tetapi beliau tidak menyatakan pendiriannya sebagai presiden parti perkauman itu.
Shamsul menegaskan cadangan yang dikemukakan Timbalan Ketua Pengarang Utusan, Datuk Zaini Hassan amat merbahaya dan boleh mencetuskan ketegangan antara kaum.

Perhimpunan ‘Harga Barang Naik, Gaji Bila Lagi’ 1 Mei

Perhimpunan membantah kenaikan harga barangan akan diadakan pada 1 Mei ini di Selangor Chinese Assembly Hall, Kuala Lumpur. Sambutan ke-18 perhimpunan pada tahun ini bertemakan ‘Harga Barang Naik, Gaji Bila Lagi’.
Acara tahunan sambuatan 1 Mei itu diadakan untuk memperingati kejayaan perjuangan para pekerja sedunia serta untuk mengetengahkan masalah pekerja di Malaysia.
Jawatankuasa pada hari tersebut terdiri daripada kumpulan masyarakat, badan bukan kerajaan (NGO) dan parti politik.

Video Fitnah : Kenyataan asal Mustafa Ali..media kroni putar belitkan utk kepentingan BN..!!

Rosmah slammed for using donations from M'sians to save face

Rosmah slammed for using donations from M'sians to save faceMalaysia's controversial First Lady Rosmah may have thought that by handing over a RM1.8 million cheque to victims of the Japan earthquake, she could erase the bad memories of her past remarks that suggested that the catastrophe was of the their own making.
"No way. That is not good enough. Money cannot buy everything and it is not even her own money. If she is sincere, she should put aside her pride and apologise humbly as any good person should do," PKR Wanita chief Zuraida Kamaruddin told Malaysia Chronicle.
"It has also embarrased the nation and it should not be worsened by trying to use money to wash away the Japanese people's suffering. It also gives the impression that she is the power behind the throne and for any mistake, Malaysian companies and agencies will have to do national duty and cough up donations to help her and the country save face."

Boleh Percaya Ka : Kerajaan tidak kompromi projek yang jejaskan keselamatan rakyat

Najib berkata panel berkenaan akan diberi tempoh sebulan untuk membuat kajian berhubung perkara berkenaan sebelum membuat laporan.

PEKAN: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini berkata kerajaan tidak akan berkompromi dengan projek-projek yang dilihat boleh menjejaskan keselamatan dan kesejahteraan rakyat.
Mengulas mengenai projek yang diusahakan oleh Lynas Malaysia Sdn Bhd, anak syarikat Lynas Corporation dari Australia, Najib berkata satu panel bebas yang akan dianggotai pakar akan membuat kajian berhubung soal keselamatan dan kesan kilang berkenaan.
“Kita telah putuskan, pertamanya kita tak akan kompromi dari segi keselamatan dan kesejahteraan rakyat, keselamatan dan kesihatan rakyat kita letak sebagai keutamaan yang tertinggi, bukan faktor kita hendakkan projek itu, tidak…,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia cawangan Pahang, di sini.
Najib berkata panel berkenaan akan diberi tempoh sebulan untuk membuat kajian berhubung perkara berkenaan sebelum membuat laporan.

‘Voter swing highest in semi rural areas’

A political analyst shatters myth that more urban voters switched to the opposition in the recent Sarawak polls.

KUCHING: An associate professor from Singapore has debunked views that the opposition’s recent win in the 10th edition of the Sarawak elections was attributed to greater gains in the urban areas.
According to political analyst Bridget Welsh the opposition’s ‘greatest gains were actually in the semi-rural areas’ such as Batu Kawah, Dudong and Piasau.
“The close fight in Senadin is also illustrative,” said Welsh. She said her findings showed that voter swing in semi-rural areas stood at almost 20% while in rural areas it was registered at 15% and 13% in urban areas.
She also attributed opposition wins to the increased mobilisation of younger voters who had also been a contributory factor.
Last Saturday’s polls saw a 16% increase in turnout compared to older voters which stood at 3.5%. The opposition enjoyed 26% of support from young voters.

‘Don’t make a mockery of democracy in Sarawak’

PBB Senator Idris Buang's suggestion that the Chinese community may end up being sidelined as riled up a well known Sarawakian activist.

By John Brian Anthony
The suggestion that the Chinese is being side-lined is a typical example of Barisan Nasional’s divide and rule mentality.
Why can’t we just accept the outcome of the election and act accordingly? Why do we have to play GOD to the politics of the people in Sarawak?
The Chinese have never claimed to be side-lined. It is this Senator Idris Buang who is putting words into the Chinese mouth.
It will be a never ending saga if each and every community claimed to be side-lined. When the majority of Chinese choose DAP they wanted DAP to speak up on Chinese issue.
Why did they want DAP to speak up on Chinese issue? The Chinese found that Sarawak United Peoples Party (SUPP) are “YES” men to Chief Minister Taib Mahmud.

Kena Fitnah : Apa kaitan video seks dengan buat bom?

Tidak jauh daripada daripada beberapa bangunan kodominium mewah yang dinamakan Bangsar South, ada sebuah rumah usang yang dibina menggunakan papan lapis dan beratapkan zink,. Beberapa tulisan dalam bahasa Arab menyambut kehadiran tetamu di ruang masuk.

NONEDi dalam rumah itu, menurut pihak berkuasa dihuni seorang lelaki yang mengancam keselamatan negara.

Pada 1 April lalu, beberapa anggota polis menyerbu rumah kecil itu dan mengheret seseorang yang dipercayai mereka seorang pembuat bom - iaitu seorang lelaki kurang upaya - Kadir Hashim yang berusia 43 tahun.

Dan menurut lelaki yang kudung pergelangan tangan kirinya dan tidak membunyai ibu jari kanan sejak hari tersebut beliau ditahan dan disoal siasat selama 21 hari di mengikut Akta Keselamatan dalam Negeri (ISA).

“Saya memang bersedia untuk pergi (dipenjarakan) selama dua tahun atau lebih. Saya tahu saya tidak buat apa-apa kesalahan dan akhirnya saya mesti dibebaskan. Dan selepas dua tahun itu saya bersedia untuk menjawap untuk dua tahun lagi.

Husam: PAS perlu disegarkan, bukannya ganti Hadi

Husam
KUALA LUMPUR, 23 April — Sambil mempertahankan kepimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Datuk Husam Musa menegaskan parti Islam itu hanya perlu “disegarkan” dengan dibawa elemen-elemen baru yang boleh memperkukuhkan parti itu menghadapi pilihan raya umum ke-13. Ahli jawatankuasa kerja PAS pusat ini berkata, kepimpinan Hadi selaku presiden parti masih diperlukan, cuma ia perlu mengambil tindakan untuk memperkasakan kedudukannya.
Justeru kata beliau, usaha yang perlu diberi perhatian ialah sasaran menjatuhkan Barisan Nasional (BN), bukannya Hadi selaku salah seorang pemimpin Pakatan Rakyat.
“Isu presiden dicabar atau tidak, kita tidak perlu memberi respons secara berlebihan, nanti orang akan kata presiden kita ada masalah. Tapi sebenarnya tidak ada... yang nak jatuhkan Hadi adalah Barisan Nasional bukan PAS,” katanya.

Azmin dakwa tidur malam Rosmah tak lena..,ha..ha.,..ni dah lawan Tok Moh S'wak...!!!

NONETidak dapat dipastikan bagaimana timbalan presiden PKR Azmin Ali mengetahuinya tetapi dakwanya Datin Seri Rosmah Mansor, isteri kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mempunyai masalah untuk tidur malam sejak kebelakangan ini, terutamanya selepas pilihan raya Sarawak.

Azmin, yang juga ahli parlimen Gombak mendedahkan bahawa Najib pula bergelut dengan dilema sama ada untuk membubarkan parlimen ataupun terus menunggu sehingga tahun 2013.

Justeru, katanya, penyokong Pakatan rakyat perlu bersiap sedia sama ada pilihan raya umum ke-13 negara diadakan tahun ini ataupun tidak.

"Sama ada awak adalah rakyat Malaysia, ahli parti, ADUN ataupun ahli parlimen, bersiap-sedialah,” katanya kepada kira-kira 500 hadirin pada majlis makan malam bagi mengutip derma di cawangan PKR Bukit Gelugor di Pulau Pinang, malam semalam.

OKU Tahanan ISA Tekad Teruskan Perjuangan




KUALA LUMPUR 23 APRIL : Bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) Kadir Hashim bertekad tidak akan lemah semangat dalam meneruskan perjuangan dalam Parti Keadilan Rakyat(PKR) walaupun bakal berhadapan cabaran yang lebih berisiko tinggi seperti ini.
Kadir yang dibebaskan beberapa hari lalu, menganggap detik-detik dan saat beliau menjadi tahanan ISA itu sebagai asam garam perjuangan dalam memastikan Pakatan Rakyat(PR) mendapat mandat dalam Pilihan Raya umum akan datang.
"Saya tidak akan lemah semangat. Saya tetap akan menyertai aktiviti parti. Ini bagi saya liku-liku perjuangan. Kita kena hadapinya," kata beliau kepada wartawan di rumahnya semalam.
Kadir yang kudung pergelangan tangan kiri didakwa terlibat dalam kegiatan berunsur subversif iaitu aktiviti untuk melemahkan atau memusnahkan sesuatu sistem politik, kerajaan, agama, dengan menjalankan aktiviti tertentu secara sulit di bawah Seksyen 73(1) ISA 1 April lalu.

Operasi Lynas perlu ‘tangguh’ selama-lamanya – Fuziah

KUANTAN: Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh menggesa supaya Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) lebih prihatin menentukan nasib rakyat Kuantan berhubung pembinaan logi memproses sisa nadir bumi di pusat perindustrian, Gebeng.
Menurutnya, pembinaan kilang memproses nadir bumi banyak di China yang mengamalkan peraturan yang longgar berhubung pemprosesan bahan tersebut.
“Sekarang ini, kilang memproses nadir bumi itu jarang dijumpai melainkan di China kerana mengamalkan peraturan yang longgar berhubung pemprosesan nadir bumi.
“Terlalu banyak pakar-pakar daripada seluruh dunia membuktikan bahayanya memproses nadir bumi. Memandangkan kita tidak mempunyai panduan kaedah terbaik memproses bahan kimia.
“MITI perlu menangguhkan selama-lamanya lesen operasi syarikat Lynas. Saya mencadangakan supaya Lynas menubuhkan syarikat pemprosesan nadir bumi di negara asalnya di Mount Weld Australia.
“Lynas harus menyediakan pakar dengan ‘Bukti Konsep’ yang kukuh sebelum kerajaan Malaysia mempertimbangkan tawaran syarikat itu bertapak di Malaysia,” ujar beliau yang juga Naib Presiden KEADILAN.

SPR Dituntut Perjelas Undi Pos Berkurang Secara Drastik



PANGKOR 23 APRIL : Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) didesak menjelaskan pengurangan mendadak pengundi pos di DUN Pangkor daripada 4097 pengundi kepada 1899 pengundi.
Pengurangan secara drastik jumlah pengundi pos itu dikesan setelah dipersoal Ketua Biro Pilihan Raya PKR Perak, Chang Ming Kai dan beberapa siri bantahan pelbagai pihak terhadap agensi itu.
Pengurangan sejumlah 2199 undi pos tanpa sebarang penjelasan dari SPR menguatkan dakwaan wujudnya pengundi hantu dalam senarai undi pos sebelum ini.
"Dimana 2199 nama yang dipamer SPR dulu ? Mengapa tiba- tiba banyak nama yang lenyap dalam senarai pendaftar terbaru SPR ?," soal Ming Kai.

Panas! 28 ADUN BN Sarawak akan lompat parti? ha..ha..ada berani dengan Tok Moh..!!!

Berita ini diperolehi daripada Twitter salah seorang blogger gerombolan songkok tinggi yang terkenal. Bagaimanapun nama blogger tersebut tidak disiarkan di sini memandangkan beliau tidak mahu perkara ini dihebohkan.

Menurut blogger ini, 28 ADUN Barisan Nasional yang telah memenangi Pilihanraya Negeri Sarawak baru-baru ini terdiri daripada kaum Iban dan Bidayuh, akan bertindak keluar BN untuk menyertai parti lawan sekiranya Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Taib Mahmud merangkap perompak wang rakyat tidak mahu meletak jawatan.

Di bawah ini screenshot yang diambil daripada akaun Twitter blogger tersebut.

melaka darul anak haram....pengetua ali ketam semakin galak ternak anak luar nikah...majulah sukan untuk negara...muakakakaka....!!!!



Tahniah Melaka kerana mahukan penambahan jumlah anak luar nikah. Ini semua kerja gila. Sepatutnya banteras gejala anak luar nikah dan bukannya tambah bilangan mereka.

Bila bekas KM sudah rogol anak orang, jadi tidak mustahil Melaka mahu tambah jumlah pelajarnya di sekolah tersebut. Perasmian sekolah itu telah dirasmikan oleh isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor.

Remaja terbabit yang berusia antara 14 dan 18 tahun, datang dari Johor (14 orang), Melaka (lapan), Pahang (lapan), Negeri Sembilan (lima), Kelantan (lima), Terengganu (tiga), Kuala Lumpur (dua), dan masing-masing seorang dari Selangor, Perak, Sabah dan Sarawak.

Beliau (pengarah) juga berkata sekalipun kapasiti 35 orang sudah dicapai, pihaknya menimbang kemungkinan meningkatkannya kepada 50 orang memandangkan terdapat 15 lagi remaja hamil memohon untuk masuk ke sekolah itu.

Sejak dibuka pada September lalu, Sekolah Harapan telah memberi penempatan kepada 49 remaja hamil, kata Pengarahnya Datuk Ab Rahaman Ab Karim.

Analisis Keputusan Pasca PRN Sarawak

Oleh: Shuhaimi Al-Maniri
Saya mengikuti Pilihanraya Negeri (PRN) Sarawak ini sejak tahun 1980’an lagi. Selepas PRN Sarawak pada tahun 1987 dimana Kumpulan Maju pimpinan Tun Abdul Rahman Yaakob (PERMAS) dan Dato’ Leo Mogie (PBDS) hampir-hampir menumbangkan kerajaan BN3 pimpinan Taib Mahmud ekoran peristiwa Ming Court, pilihanraya kali ini begitu  mencabar bagi BN Sarawak.
Menurut sesetengah pemerhati, pilihan raya Sabtu lalu adalah ujian getir kepada BN sejak pilihan raya umum 2008 apabila pembangkang berjaya merampas satu pertiga daripada kerusi parlimen. Rakyat Sarawak sudah sebati dengan Pehin Sri Abdul Taib Mahmud (gambar – kanan) dan masih memerlukan beliau untuk meneruskan kesinambungan pembangunan. Pilihanraya Sarawak kali ini dikatakan petunjuk bagi  mengukur populariti Najib yang didakwa banyak menabur wang bagi pembangunan luar bandar ketika berkempen.

Peguam Negara telah meminda Akta 574 Seksyen 292 (a)?

Seksyen 292 (a) Kanun Keseksaan (Akta 574) yang dikemaskini sehingga 10 Oktober 2002 berbunyi:
"Barang siapa (a) Menjual, menyewa, membahagi-bahagikan, menunjukkan atau secara awam atau dengan apa-apa cara mengedarkan atau bagi maksud menjual, menyewa, membahagi-bahagikan, menunjukkan secara awam atau mengedarkan, membuat, mengeluarkan atau dan dalam miliknya apa-apa buku, risalah, kertas rajah, lukisan, gambaran atau patung yang lucah atau apa-apa jua benda lain yang lucah, .... hendaklah diseksa dengan penjara selama tempoh yang boleh sampai tiga tahun, atau dengan denda atau dengan kedua-duanya."