Selasa, 22 Mac 2011

Krisis Yemen: Presiden sedia undur Januari 2012, pembangkang tolak


SANAA, 22 Mac — Presiden Yemen Ali Abdullah Saleh melahirkan kesediaan untuk melepaskan jawatannya setelah mengadakan pilihan raya Parlimen menjelang Januari depan.
Beliau enggan menyerahkan tampuk kuasa tanpa mengetahui siapa yang akan menggantikannya, kata seorang pembantunya hari ini.
“Presiden Ali Abdullah Saleh (gambar) akan menyerahkan kuasa menerusi pilihan raya (Parlimen) dan pembentukan institusi-institusi demokratik akhir 2011 atau Januari 2012,” kata setiausaha medianya Ahmed al-Sufi kepada Reuters.
“Ali Abdullah Saleh tidak mahukan kuasa. Ali Abdullah Saleh tidak akan melepaskan jawatan tanpa mengetahui kepada siapa beliau akan menyerahkan jawatan,” katanya.
Bagaimanapun satu pakatan pembangkang Yemen menolak tawaran Ali Abdullah itu, yang berhadapan dengan tekanan dan siri protes.
“Pembangkang menolak tawaran itu yang datang pada masa yang getir ini,” kata jurucakap kumpulan utama pembangkang Mohammed al-Sabry kepada Reuters.

Isa sebagai Pengerusi Felda terus dipertikai

KUALA LUMPUR, 22 Mac: Perlantikan Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi Felda yang baru terus menjadi pertikaian, apabila ia turut dibangkitkan pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini.
Isa dikatakan tidak selayaknya dilantik mengetuai Felda kerana beliau bukanlah individu yang boleh diyakini dan berkelayakan, malahan perlantikannya telah memberikan implikasi yang buruk kepada Felda.
Disebabkan perlantikan Isa, nama baik dan reputasi Felda sebagai organisasi pembangunan tanah yang unggul di tanah air kini telah terjejas dan ia turut memberikan kesan buruk kepada aset organisasi itu sendiri.
Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Ramli ketika membangkitkan perkara itu, bertanya kepada Perdana Menteri apakah rasional Isa dilantik sebagai Pengerusi Felda.
"Apakah tindakan kerajaan berikutan kenyataan beberapa penganalisis ekonomi bahawa perlantikan tersebut memberi kesan dan isyarat negatif kepada pasaran?" katanya yang juga Bendahari PAS Pusat pada persidangan Dewan Rakyat, di sini, hari ini.
Soalan tersebut ditujukan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, tetapi telah dijawab oleh Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan.
Ketika menjawab soalan itu, Ahmad bagaimanapun tetap mempertahankan perlantikan Isa sebagai Pengerusi Felda yang baru, walaupun ia jelas menafikan realiti sebenar yang berlaku kepada negara, masyarakat Felda dan pandangan pelbagai pihak terutama penganalisis ekonomi.
Sementara itu, dalam perbahasan sebelum itu, Ahli Parlimen Seputeh dari DAP, Teresa Kok Suh Sim turut membangkitkan persoalan penting mengenai Perlembagaan Persekutuan dan persempadanan kawasan Parlimen.
Beliau antara lain meminta Perdana Menteri menyatakan sama ada Kerajaan akan meminda Perlembagaan Persekutuan pada tahun ini demi menukar persempadan kawasan Parlimen dan kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun).
"Kenapa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sengaja memindah pengundi ke pusat pengundian yang jauh daripada pusat pengundian asal mereka dan mencetuskan kekeliruan di kalangan pengundi dalam siri pilihanraya kecil yang lepas," katanya.

Power : Amerika sahkan buku jingga cilok idea MEB Najib!



Buletin utama tadi memang best. Mereka dah mula mainkan lagu kebencian terhadap dsai. Korang tahu BU [singkatan untuk buletin utama okeyh] citer pasal apa tadi? Heh. Meh aku citer. Aku hari neh rajin nak mengata buletin utama. 

Berita di awal-awal siaran neh ramai orang tengok. Sapa setuju dengan aku? Tak setuju lantak korang la. Ada aku kesah? Heh. Dan BU memang hebat racun minda rakyat. Citer dia macam neh ;

1. Mula-mula BU jemput sapa tah nama perempuan neh dia berhujah mengenai buku jingga. Wanita neh pakar dalam something-something la juga, aku tak catat nama dia tadi. Dia berhujah mengatakan buku jingga tidak realistik. Dia berikan serba sedikit pandangan dia mengapa buku jingga ini tidak realistik. Antara pandangan dia yang aku ingat ialah ;

- Buku jingga hanya menerangkan bagaimana wang kerajaan dibelanjakan.
- Buku jingga tidak mencatatkan bagaimana kerajaan menjana pendapatan.
- Buku jingga akan menambahkan hutang negara ke tahap yang membimbangkan.

Okey. Ini adalah seorang pakar yang bercakap. Aku takmo ulas apa yang dia cakap. Tak penting pun pasal bukan bidang aku. Then 

2. Ada seorang orang putih dari amerika [ada nama persatuan ke apa ke aku lupa] mengulas bahawa ;

- Buku jingga ialah versi copypaste daripada dasar MEB yang diasaskan oleh najib tahun lepas.

- Pembangkang tiada idea lain selain mencedok idea najib.

So, korang nampak apa yang aku nampak? 

MEB = buku jingga.
buku jingga = tidak realistik
kesimpulan nya 

MEB = Buku jingga = tidak realistik? 

Korang faham kan?

Tapi nampaknya penerbit BU tak faham. Ataupun mungkin team BU nak mengutuk kerajaan dalam diam. Siapa tahu mungkin mereka nak tunjukkan protes mereka kan? Heh.

Lepas habis citer neh, mereka sambung isu skandal video seks pula. Mereka buat macam semalam cuma kali neh mereka cuma interview dua orang katak je. 
Katak yang pertama ialah ;

Zahrain. 
Si zahrain neh cakap ada orang bagi maklumat dalaman kepada dia bahawa konon nya video skandal seks yang melibatkan dsai ialah konspirasi pkr semata-mata. Tetapi maklumat itu dia belum pastikan kesahihannya. Isu skandal seks adalah untuk menutup isu DNA. 

WOW.. sapa la yang bagi maklumat dalaman tu kat dia kan? Kenapa teori dorang neh asyik bertukar je. Pelik aku.

Katak yang kedua ialah ;
Zulkifli nordin.

ZN pula mengulas bahawa dsai akan menuduh ini semua adalah konspirasi kerajaan. Resepi wajib bagi pkr. Dalam pada itu ZN juga memberitahu dia mendapat maklumat sulit bahawa kepimpinan ulama meminta anwar ibrahim serahkan dna kepada pihak polis untuk siasatan lanjut bagi membuktikan dsai tidak bersalah ataupun mereka akan menimbangkan semula kerjasama dengan pkr dan anwar ibrahim pada masa akan datang.

WOW.. apa yang BU buat ialah menyerapkan kepada minda penonton untuk melihat pkr sebagai parti yang wajar dibenci. Mereka juga cuba melaga-lagakan pkr dan pas.  Selalunya umno sering mengutuk pas mempergunakan islam tetapi rata-rata orang islam tak percayakan kata-kata umno sebab apa yang mereka jelas nampak ialah umno yang mempermainkan islam. So kali neh mereka tukar strategi dengan memainkan sentimen pkr mempergunakan pas. Dan nampaknya sentimen neh berjaya sebab ramai orang islam geram kat pkr akibat beberapa krisis dalaman dan ketidakcekapan beberapa ahli parlimen pkr menghanddle beberapa isu penting.

Lepas tue mereka siarkan pula berita yang datuk t tiba-tiba tak jadi bagi rakaman video terbabit kepada dsai pada hari ini atau pada bila2 masa pun. Sebaliknya dia hanya akan serahkan ia kepada badan penyiasat bebas yang disediakan untuk mengendalikan kes ini.  Dia juga menuntut dsai untuk meletakkan jawatan dalam tempoh seminggu.

Aik... aku nak tengok video tue woitttt... ko faham ke tak faham wahai datuk tttttttttipppuuu....! Kan aku dah geram tue. Ambek ko. Heh.

Berita neh disiarkan di awal berita. Ini bermaksud ramai yang tengok. Bagi yang tidak tahu memang akan mempercayai bulat-bulat apa yang tv3 rasukkan dalam minda penonton. Macam aku dulu. Aku dulu selalu ingat apa yang tv3 beritakan adalah berita yang benar dan sahih.

Ini juga bermaksud mereka dah mula perang manipulasi untuk menang besar di pilihanraya sarawak. Hebat. Mereka ada media arus perdana untuk kekalkan kuasa dan kita? Takde. Apatah lagi kawasan yg kita nak menang neh ialah sarawak yang mana hampir kebanyakkan tempat tiada kemudahan internet. So macam mana maklumat kita nak sampai kat mereka?

Ibarat kancil bertanding dengan ferrari. Sukar nak menang tapi bukan mustahil.

Ameno : Berani betul ZN jual nama "kepimpinan ulama" tue ya..  sumber dalaman??? Mulut dia makin lama makin lancang menfitnah.. hebat!

UMNO lebih bemaruah..


Salam Sejahtera..
Bila aku terbaca satu artikel di blog pencacai UMNO... Rasa nak berguling-guling aku bila satu soalan bodoh yang dilontarkan oleh penulis yang cuba nak membangangkan pembaca terutama umat melayu mazhab UMNO...


Baca seterusnya DI SINI

Tak apalah, biar aku yang bagi kredit.. diantara Anuar Ibrahim dengan Chua Soi Lek, UMNO sahaja yang lebih bermaruah, bukan sahaja setakat di Semenanjung Malaysia, malah di Sabah Sarawak, lebih lagi,, di sekitar jajahan Asia Tenggara melangkaui Asia, UMNO lebih bermaruah, malah hingga ke peringkat dunia, keseluruhan makhluk dunia, manusia, jin syaitan dan binatang semuanya tahu yang UMNO lebih bermaruah... UMNO bermaruah..

Tak payahlah aku nak kena ulas kenapa UMNO 1Malaysia lebih bermaruah, moga-moga selepas PRU13 nanti UMNO akan jadi arwah.. Amin ya rab bal alamin....

Video seks, siapa tipu Nazri atau Akhbar Bebas?

Sebelum ini Portal Berita Bebas atas talian, Malaysian Insider melaporkan bahawa ramai di kalangan ahli parlimen Barisan Nasional telah menyaksikan sendiri video lucah, yang dikatakan skandal seks lelaki mirip Anwar Ibrahim dengan seorang pelacur wanita cina. Portal tersebut mendakwa video tersebut ditayangkan di dalam sebuah laptop milik kakitangan parlimen.

Bagaimanapun didakwa laptop tersebut telah dirampas berikutan tersebarnya video tersebut [Msian Insider].


Namun begitu, selepas dibidas kerana membenarkan video lucah ditayangkan di parlimen, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nazri Aziz menafikan laporan itu. Katanya Malaysian Insider yang salah lapor. Berani betul Malaysian Insider buat cerita bohong kan? Sampai kata laptop kena rampas. Tapi bohong rupanya, siapa kata bohong? Nazri Aziz yang kata kah kah kah... [Utusan]




ReJaM© "Budak kecik pun boleh gelak dengar menteri buat cerita bohong... siapa percaya angkat kaki! kah kah kah..."

Video Seks - Kenyataan Datuk T Yang Kantoi

Ulasan GB

Pertama, bagaimana batang tubuh yang memegang video lucah itu mengetahui bahawa ia adalah rakaman asal video berkenaan jika bukan beliau sendiri yang terlibat di dalam menghasilkannya?

Kerana sebelum ini dilaporkan bahawa:

Datuk T memberitahu, pita rakaman itu ditemuinya secara tidak sengaja di bilik hotel tempat didakwa berlakunya hubungan seks ketika dia disuruh oleh pemimpin politik itu mengambil jam tangan Omega yang tertinggal di bilik hotel.

Yang ditemui itu mungkin salinan, mungkin yang telah diubahsuai, mungkin telah mengalami sentuhan perisian komputer, BUKAN RAKAMAN ASAL.

Jelas menunjukkan bahawa ia adalah satu konspirasi yang kantoi.

Kedua, ketulenan pita itu memang diragui kerana dewasa ini CCTV yang murah pun adalah jenis berwarna. Tetapi video lucah yang dipertontonkan itu adalah hitam-putih. Tidak sukar untuk memberi jawapan mengapa rakaman itu sengaja dihitam putihkan oleh para konspirator - iaitu untuk melindung dan memadamkan kesan "superimposed" yang jelas tampak jika ia di dalam keadaan berwarna sekalipun di tahap 8 bits/channel. Malah tahap warna hitam di skala grey scale itupun dipertingkatkan untuk tidak menampakkan sebarang kesan ton warna.

Ketiga: Datuk T berkata:

“Oleh itu, saya memutuskan untuk tidak menyerahkan rakaman kepada pihak berkuasa. Saya akan menyerahkan kepada suruhanjaya awam yang terdiri daripada media dan NGO,” katanya.

Besar sangat pangkat DATUK kamu sehingga boleh mengatasi undang-undang dan tidak mahu menyerahkan rakaman kepada pihak berkuasa?

Ini menunjukkan kamu adalah sebahagian dari kumpulan yang melakukan konsprasi itu.

Keempat: Dalam kenyataan itu, Datuk T berkata, suruhanjaya yang disyorkan agar dibentuk boleh menghantar jam tangan tersebut kepada pakar forensik untuk menentukan sama ada DNA ditemui sepadan dengan pemimpin tersebut.

Sekali lagi persoalan DNA ditimbulkan. Saya katakan bahawa jam itu mungkin jam Anwar dan DNA mungkin sepadan tetapi ia tidak menjelaskan apa-apa hubungkait mengenai video seks berkenaan. Kerana anda mungkin sebagai anggota polis SUDAH mempunyai simpanan DNA Anwar yang boleh dicalitkan di mana-mana sepertimana dicalitkan didubur Saiful!

Kelima, kalau kamu anak jantan, kita cabar Datuk T itu usah berselindung. Dedahkan diri kamu siapa jika benar kamu seorang yang disuruh oleh Anwar mengambil jam tangan Omega yang tertinggal di bilik hotel tersebut?

Setakat artikel ini ditulis, Datuk T belum ditahan sedangkan Anwar sudah membuat laporan polis. Semakin jelas kini siapa beliau sebenarnya.

Kami ada Tuhan untuk kami berlindung dan bermohon, (bukan sekadar Suruhanjaya), agar Allah mendedahkan siapa kamu sebenarnya, dan mendedahkan segala konspirasi ini.

Pelik Bila TV3 Siarkan Gambar Babi Dan Anjing Dalam Buletin Utama Tadi



Binatang haram disentuh oleh orang Islam ini bercakap pulak tentang parti Islam PAS dan PKR.. Heran sungguh aku.. Kehkehkeh...

Rare Earth : Tidak ada negara mahu bina loji pembuangan sisa radioaktif

Ahli parlimen Kuantan, Fuziah Salleh mempersoalkan kewajaran Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi mengeluarkan lesen bagi membenarkan kawasan Gebeng di Kuantan dijadikan lokasi memproses ‘rare earth’ yang menghasilkan sisa buangan radioaktif.
Beliau mengulas jawapan menteri berkenaan, Datuk Dr Maximus Jonity Ongkili bahawa kementerian itu akan mengeluarkan lesen kepada pemaju, Lynas Corp Ltd, selepas mendapat kelulusan agensi alam sekitar di bawah kementerian yang sama dengan kerjasama kerajaan kerajaan tempatan.
Menurut Fuziah, keputusan itu tidak mengambil pandangan rakyat terbanyak, khususnya mereka yang tinggal berhampiran lokasi berkenaan yang akan berdepan dengan risiko kesihatan.
“Kenapa Malaysia menerima tawaran syarikat dari Australia ini? Sedangkan tidak ada negara di dunia kecuali China yang sanggup untuk menerima dan mahu membina loji pemprosesan tersebut di negara mereka, ” kata Fuziah pada soalan tambahan di Dewan Rakyat hari ini.
Beliau juga mempersoalkan kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa pembinaan loji berkenaan tidak memberikan sebarang mudarat.
“Sisa thorium ini bukan radioaktif biasa. Ia mempunyai ‘half life’ (jangka hayat) berbilion tahun. Faktanya ialah selama 30 tahun tidak ada satu pun negara di dunia yang mahu menjadikan negara mereka sebagai pusat memproses sisa tersebut.
“Mengapa pula kita yang mahu menerima? soal Fuziah.
Dalam pada itu, Fuziah mendedahkan bahawa, sebelum ini Lynas pernah memohon kepada kerajaan Terengganu atas tujuan yang sama dengan berdasarkan ‘Radioactive Waste Management Code Of Practise 1988 mengikut standard China.
Sedangkan, syarikat itu seharusnya memohon pembinaan loji tersebut dengan bersandarkan kepada ‘Radioactive Waste Management Code Of Practise 1992′ seperti di Asutralia.
Lynas merupakan syarikat milik penuh Australia dan dianugerahkan selama 12 tahun kebenaran dan tanpa perlu membayar cukai. Jumlah eksport mereka apabila beroperasi sepenuhnya adalah kira-kira RM8 bilion setahun.
“Mereka tidak langsung perlu membayar cukai, sebaliknya meninggalkan risiko sisa buangan radioaktif. Kita bimbangkan keselamatan rakyat setempat,” tegas beliau.
Beliau turut membidas alasan yang dikemukakan Mosti bahawa pembinaan loji tersebut merupakan usaha mewujudkan peluang pekerjaan sebagai tidak masuk akal.
“Ia hanyalah alasan untuk menerima kelulusan pembinaan kilang tersebut,” ujar Fuziah.

Bantahan Rakyat : 


http://www.thepetitionsite.com/1/stop-lynas/

STOP LYNAS!

STOP LYNAS!
  • signatures: 67

  • signature goal: 100,000
We, the undersigned, want the government to stop Lynas Malaysia Sdn. Bhd. from operating its rare earth refining plant in Kuantan or anywhere in Malaysia.

We do not have faith in the safeguards claimed to have been put in place to ensure that there will not be radioactive leakages neither do we feel assured that the waste will be disposed properly.

We do not want to face a radioactive problem in our backyard and we do not want to subject ourselves or our family members to severe health problems.



YB Fuziah Salleh
MP of Kuantan, Malaysia
On behalf of the Concern Citizens of Kuantan

50
Sign Petition!

Prefix (optional)
First Name
Last Name
 
Email
Country
Street Address
City
State
Zip
For more impact, add a personal comment here (optional)
  terms of service
Your email and postal address will remain private
Having problems signing this? Let us know.

we signed "STOP LYNAS!"

# 67
06:19, Mar 22, Nurul Mutmainnah, Malaysia
please stop now!!!
# 66
06:17, Mar 22, Name not displayed, Malaysia
# 65
06:14, Mar 22, stv Hang, Malaysia
as we know when the water sip in the radioactive dumping site, the waste water from there will flow underneath into our sea. we do not have faith in lynas transparency, & we cannot accept why Pahang can give 12 years tax free for Lynas even though in this case is the Lynas plead us for the land for rare earth processing site. this is ridiculous!
# 64
06:06, Mar 22, Shyh Juei Wang, Malaysia
Why put us at risks?
# 63
06:03, Mar 22, Pak Malek Baretta, Malaysia
# 62
05:56, Mar 22, Siawling Heng, Malaysia
We shall educate more people to reduce, recycle and rethink in their life, so that we wont consume more than what we needed.
# 61
05:55, Mar 22, Suelyn Chang, Malaysia
stop destroy my country!!!
# 60
05:54, Mar 22, Kazajiza Adnan, Malaysia
# 59
05:53, Mar 22, KuangHong Chuang, Malaysia
We shall educate people to reduce, recycle and rethink in their life, so that we wont consume more than what we needed.
# 58
05:49, Mar 22, Daniel Lee, Malaysia
Please stop it for the safety of our future generations.
# 57
05:45, Mar 22, Dave Pan, Malaysia
Lynas Annual Report 2009/2010 stated that the plant in Gebeng has capacity to process 22,000 tons of rare earth oxide (REO) per annum. 22,000 tons is equivalent to the weight of 2000 buses.During the monsoon season, the flood can reach a few hundred of houses roofs and when this combine with the radioactive contaminants of the 22,000 tons REO, it will be a Super Catastrophe for Malaysia.
# 56
05:45, Mar 22, Muhammad Bakhtiar, Malaysia
# 55
05:34, Mar 22, wan anies, Malaysia
i cant afford to have a radioactive neighbourhood
# 54
05:33, Mar 22, Name not displayed, Malaysia
STOP IT!!!
# 53
04:42, Mar 22, Name not displayed, Malaysia
please stop pollute my lovely hometown..
# 52
04:31, Mar 22, Shea Lee Lim, Malaysia
# 51
03:46, Mar 22, Name not displayed, Malaysia
Please save our next generation, save the world. I cry for Kuantan people...
# 50
03:43, Mar 22, Name not displayed, Malaysia
# 49
03:37, Mar 22, shahibul afzan, Malaysia
Please...STOP LYNAS!
# 48
03:36, Mar 22, Name not displayed, Australia
Please PLEASE help Kuantan and all of Malaysia, by NOT giving Lynas the go-ahead in effect to put health risks to generations of Malaysians to come.
# 47
03:25, Mar 22, Muhamad Ezran Zainal Abdullah, Malaysia
# 46
03:19, Mar 22, Name not displayed, Malaysia
# 45
03:14, Mar 22, Ezham Zainal, Malaysia
# 44
02:55, Mar 22, Name not displayed, Canada
# 43
01:47, Mar 22, Name not displayed, Malaysia
no radioactive dump near my place please!!!
# 42
01:21, Mar 22, Name not displayed, Malaysia
# 41
01:01, Mar 22, nurulh i, Malaysia
# 40
00:40, Mar 22, Name not displayed, Malaysia
# 39
00:30, Mar 22, Name not displayed, Malaysia
Stop it !!!
# 38
23:36, Mar 21, Name not displayed, Malaysia
# 37
23:11, Mar 21, Name not displayed, Malaysia
At a meeting held in Kuantan, Fuziah Salleh informed that the Pahang state government approved the Lynas plant's construction within a week of its application in 2008. This means that the authorities had not carried out a detailed environmental impact assessment (DEIA) report before granting the approval. Note also that 12 ACRES of interim storage pools are built to store the radioactive waste, Lynas does not have a solution for the disposal of radioactive waste. Lastly, the Lynas was given free rein in the design and construction of its plant, with no external expert governance or oversight. Who can evaluate whether it conforms to safety and green standards?
# 36
22:49, Mar 21, Name not displayed, Malaysia
# 35
22:28, Mar 21, Name not displayed, Malaysia
Why are we becoming the dumping ground for the developed countries? We are educated enough to say NO to this!
# 34
22:25, Mar 21, Chee keong Chin, Malaysia
Eliminate the LYNAS!!!
# 33
22:22, Mar 21, Name not displayed, Malaysia
# 32
22:16, Mar 21, Name not displayed, Malaysia
# 31
22:13, Mar 21, Name not displayed, CA
# 30
22:08, Mar 21, Izzah Zahari, Malaysia
Why on Earth are you destroying our own humankind? There are more than a zillion other ways to gain money.
# 29
21:54, Mar 21, Name not displayed, Malaysia
# 28
21:47, Mar 21, Name not displayed, Malaysia
# 27
21:44, Mar 21, Lee Sow Ha, Malaysia
# 26
21:33, Mar 21, Name not displayed, Malaysia
# 25
21:33, Mar 21, Name not displayed, Malaysia
# 24
21:19, Mar 21, Ahmad Z, Malaysia
# 23
21:15, Mar 21, Name not displayed, Malaysia
Should investgate "how" and "who" are responsible for the approval of rare earth processing plant.
# 22
20:37, Mar 21, Name not displayed, Malaysia
# 21
20:33, Mar 21, Name not displayed, Malaysia
# 20
20:29, Mar 21, Daniel Ng, Malaysia
# 19
20:15, Mar 21, Name not displayed, Malaysia
# 18
20:11, Mar 21, Joyce Lee, Malaysia
# 17
20:05, Mar 21, Francis Tan, Malaysia
Lynas sounds like LyingAss to me.
# 16
19:57, Mar 21, Name not displayed, Malaysia
# 15
19:31, Mar 21, LENG SAU KIN, Malaysia
# 14
19:01, Mar 21, Name not displayed, Singapore
# 13
18:59, Mar 21, Say Hand Chua, Malaysia
# 12
18:50, Mar 21, Name not displayed, Malaysia
# 11
18:15, Mar 21, tan hong poh, Malaysia
# 10
18:03, Mar 21, Name not displayed, Malaysia
# 9
17:59, Mar 21, Jarryd Tan, Malaysia
I'm not allowing this to happen in my own town as the by-product is something that we are not certain until years later.
# 8
16:53, Mar 21, Lee Chan Wong, Malaysia
# 7
16:43, Mar 21, Name not displayed, Malaysia
# 6
16:31, Mar 21, Por Shen Chong, Malaysia
1. I am not trust on the BN style of management that they will well manage/monitor the radioactive.......all proven record shown that bad experience. 2. Lynas should share the profit with all Malaysian, especially those nearer to their factory......(the profit should go direct to people not for government tax only!!!, again i not trust on BN) 3. The agreement must sign between residences and Lynas. The compensation must be clearly specified. Lynas must bear 100% all medical and living cost if there are radioactive caused the residence illness, lost job, can't work.......(Lynas should agree if Lynas so confident they able to manage the waste and no radioactive will harmful people)
# 5
16:15, Mar 21, Syahrul Sazli Shaharir, Malaysia
# 4
14:45, Mar 21, Andreas Nomi, Austria
An EIA without compliance with the local people is against the sense of an EIA. Using the waste of the plant for building streets is a solution of the past and will harm the environment over a long time. Investing so much many without saving environment and local people is imperialistic behaviour of the past.
# 3
13:19, Mar 21, Daniel Kee, Malaysia
Even the waste has low radioactivity, it still has radioactivity and that's harmful to people
# 2
11:57, Mar 21, Yuet Yan Chui, Malaysia
# 1
11:27, Mar 21, Wong Ming Hui, Malaysia
COPYRIGHT © 2011 CARE2.COM, INC. AND ITS LICENSORS. ALL RIGHTS RESERVED