Selasa, 15 Mac 2011

Apabila Bini Najib Perasan Dirinya Lebih Pandai Dari Pakar-pakar Jepun


Tsunami Jepun: Komen Rosmah dikritik hebat

Rosmah seolah-olah tiada perasaan belas kasihan dan naluri sensitiviti terhadap kesusahan rakyat Jepun - Zuraida

PETALING JAYA: Komen Rosmah Mansor bahawa berlakunya tsunami kerana kerajaan Jepun tidak menitik-beratkan faktor alam sekitar dan perubahan iklim dalam pembangunannya dikritik hebat dan menjadi tajuk utama berita antarabangsa, di laman sosial Facebook dan Twitter.

“Dakwaan isteri Perdana Menteri itu bahawa kejadian tsunami di Jepun sebagai pengajaran kepada kerajaan Jepun amat dikesali,” kata Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin dalam satu kenyataan media hari ini.

Beliau berkata, kenyataan yang dilaporkan kepada Awani, menjadi tajuk utama berita antarabangsa CNN dan kini menjadi pendebatan hangat di laman sosial Facebook dan twitter.

“Ini menunjukkan bahawa Rosmah seolah-olah tiada perasaan belas kasihan dan naluri sensitiviti terhadap kesusahan rakyat dan kerajaan Jepun yang kini sedang dalam keadaan getir menghadapi bencana yang melanda,” katanya.

Katanya lagi, “ini amat memalukan dan bertentangan dengan pengakuan beliau dan kerajaan Malaysia kononnya sebagai “First Lady” beliau banyak membantu dalam hubungan diplomatik dengan negara-negara lain.

“Akibat komennya yang dangkal, seluruh Malaysia diketawakan dan dicemuh dunia. Ini lebih teruk kerana ia berlaku selepas kontroversi kartun yang menghina sensitiviti rakyat Jepun dan seluruh dunia,” ujar beliau.

Kejadian tsunami kuasa Allah

Zuraida yang juga Ahli Parlimen Ampang berkata, “kami ingin mengingatkan seluruh rakyat Malaysia bahawa peristiwa yang berlaku di Jepun adalah kuasa Allah yang telah menjadi ketentuanNya.

“Malah, rakyat Jepun patut dipuji kerana tenang dan menerima ujian ini dengan sabar. Semasa Malaysia dilanda tsunami dalam tahun 2004, Jepunlah antara negara pertama yang menghulurkan bantuan.

“Oleh itu, Rosmah patut minta maaf kepada rakyat dan kerajaan Jepun kerana sikap tidak sensitivitinya ini dan juga kepada rakyat Malaysia kerana memalukan nama Malaysia,” tambahnya. -FMT

Cuepacs minta kerajaan selaras gaji dengan kenaikan harga barang

MELAKA, 15 Mac — Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) akan meminta kerajaan supaya membuat pelarasan kenaikan gaji berikutan kenaikan harga barang yang dilihat telah menjejaskan penjawat awam bergaji rendah.
Presiden Cuepacs Datuk Omar Osman berkata kali terakhir pelarasan dibuat ialah empat tahun lepas.
“Kita mendapat keluhan dari kakitangan awam yang berpendapatan sederhana dan rendah yang bergaji RM3,500 ke bawah. Semasa kita minta kenaikan selepas 1 Julai 2007, harga barang OK tetapi selepas kenaikan gaji, harga naik mendadak 100 peratus.
“Ini yang kita nak seimbangkan semula penyelarasan berdasarkan kenaikan harga barang semasa," katanya kepada pemberita selepas merasmikan bengkel Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) Alternatif, di sini hari ini.
Beliau berkata perkara tersebut akan dibincang oleh Cuepacs bulan depan.
“Kita dah maklumkan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tetapi secara tidak rasmi,” tambahnya.
Omar memberitahu terdapat penjawat awam sekarang terpaksa membuat kerja sampingan bagi menambahkan pendapatan.
“Kita tak mahu penjawat awam memikirkan sangat kerja sampingan supaya mereka dapat memberi tumpuan kepada kerja hakiki dan supaya nak mengelakkan perkara yang tidak diingini yang akan menjejaskan kerja mereka,” katanya.
Beliau juga menyedari bahawa apabila berlaku pelarasan gaji, maka peniaga akan mengambil kesempatan daripadanya dengan serta merta menaikkan harga barang.
Dalam perkembangan lain, beliau berharap JPA dapat menyemak semula seramai 30 peratus kakitangan kerajaan dari gred 1 hingga gred 40 yang telah mencapai gaji maksimum, supaya dapat dinaikkan gred mereka kepada gred yang baru mengikut kelayakan mereka yang lebih sesuai.
“Ini supaya kita nak elakkan ramai kakitangan kerajaan duduk di tangga gaji yang maksimum. Bila gaji dah maksimum secara tidak langsung prestasi dan produktiviti mereka akan mula terjejas kerana gaji mereka sudah mati (sampai had),” katanya.
Beliau berkata di bawah sistem penilaian baru kelak yang menggantikan PTK, fokusnya ialah untuk membanyakkan peluang kenaikan pangkat di samping memansuhkan sistem gaji tiga lapis seperti yang ada sekarang iaitu P1, P2 dan P3 di bawah Skim Saraan Malaysia (SSM) yang telah berjalan selama lapan tahun.
“Kita mahu sistem gaji satu baris tanpa maksimum. Selagi dia (penjawat awam) berkhidmat, selagi itu gaji dia boleh naik. Baru boleh motivasi diri mereka untuk kerja kuat,” katanya.
Mengenai kes bankrap di kalangan penjawat awam, Omar berkata sehingga tahun lepas hampir 3,000 orang terlibat dengan kes bankrap yang kebanyakannya kerana membuat pinjaman kenderaan.
“Ramai penjawat awam terlalu mudah mendapatkan pinjaman apabila disogokkan oleh pihak tertentu tanpa perlu membayar deposit. Sepatutnya ia tidak berlaku,” katanya. — Bernama

Sebab tu jangan biarkan... Tolak mereka!!


Anwar gesa kerajaan wujud prosedur kewangan agih peruntukan negeri
SHAH ALAM: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa kerajaan mewujudkan ketetapan pengurusan dana dan prosedur kewangan oleh kementeriannya supaya peruntukan kepada negeri-negeri Pakatan Rakyat (PR) tidak didiskriminasi.
Demikian saranan Anwar sekaligus menyifatkan tindakan kerajaan itu menyebabkan konsep federalisme kian terhakis ekoran beberapa negeri di bawah PR hanya menerima peruntukan kecil walaupun menyumbangkan sejumlah besar hasil negeri.
“Contohnya Selangor yang menyumbangkan sebanyak RM16 bilion setiap tahun tetapi hanya diberi pulangan daripada kerajaan Persekutuan RM400 juta sahaja.
“Perkara ini diberitahu oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim yang membandingkan peruntukan diterima negeri itu sebelum ini di bawah Barisan Nasional (BN) yang berlipat kali ganda,” kata Anwar pada sidang media di Dewan Bankuet, Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dekat sini hari ini pada program Wacana Ekonomi ‘Federalisme – Keadilan dalam pengagihan kekayaan negara’.
Anwar yang juga Penasihat Ekonomi Negeri Selangor berkata, tiada pertikaian untuk pembahagian mengikut kepentingan dan keperluan negeri tetapi yang dipertikaikan ialah tidak ada kaedah yang rasional dalam pembahagian tersebut seraya menuntut kerajaan mengadakan dasarnya.
“Apabila negeri di bawah PR maka (peruntukan) terus disekat, malah Pulau Pinang juga terima nasib sama yang sama apabila menerima jumlah lebih kecil walaupun sumbangan negeri itu tinggi.
“Kita ada usul bukan sahaja kepada negeri Pakatan, tetapi Sabah Sarawak, Kelantan dan Terengganu yang mempunyai minyak dan melibatkan royalti yang perlu diterima mereka,” kata Anwar.
Tegas Anwar lagi, kerajaan Persekutuan mesti mengambil kira dasar yang rasional dan tidak boleh mengikatnya melalui fahaman politik yang berbeza.
“Bukan soal nak ambil kuasa Pusat, tetapi mereka tidak ada kaedah asas yang rasional contohnya hanya 2.9 peratus (peruntukan) kepada negeri Pakatan tetapi negeri di bawah Barisan Nasional menerima peruntukan sebanyak 20 peratus.
“Jika negeri miskin dapat lebih tidak mengapa, tetapi Selangor walaupun negeri kaya, tetapi tidak semuanya berpendapatan tinggi seperti Melayu di Sabak Bernam, India di estet dan Cina di pinggir bandar,” kata Anwar.

Fitnah II : 10 perkara kenapa anda tak perlu percaya kes Anwar


http://3.bp.blogspot.com/_Q-JjaBN7QYo/SGiCtfhPVHI/AAAAAAAAABg/YmeeCxOr6eo/s400/Liwat%2Bgate.jpg
“Malaysia ni dah jadi macam negara kartun. Apabila saya keluar negara, malu nak mengaku warga Malaysia. Antara soalan lazim yang saya dengar ialah mengapa kerajaan suka fitnah guna isu liwat? Modal BN ialah tuduh liwat, tuduh ejen Zionis, ejen Amerika, ejen DAP, ejen Taliban dan macam-macam ejen lagi lah. Apa pun, selaku peguam, saya rasa jijik dengan kes ni. Mari lihat 10 Misteri kes ini:

Penyiasatan dan pendakwaan ke atas Anwar Ibrahim telah menimbulkan pelbagai persepsi dan spekulasi. Meskipun Anwar Ibrahim belum di dakwa secara rasmi di mahkamah, terdapat pelbagai kepincangan dalam siasatan dan dalam perjalanan kes ini. Berikut ialah 10 perkara misteri dan luar biasa yang timbul dalam kes Anwar.

1. Bukti asas tak dibenarkan

Menurut logik akal sesiapa yang berakal, orang yang dituduh mestilah diberi peluang untuk membela diri. Untuk membela diri, tertuduh lazimnya akan dibenarkan melihat dokumen-dokumen yang relevan, agar dapat menyiapkan pembelaan.

Contohnya, jika Kassim dituduh merogol Rosna, dan Kassim mendapat maklumat bahawa laporan perubatan mengesahkan Rosna masih dara, tentulah Kassim berhak untuk melihat dokumen tersebut untuk menyediakan pembelaanya. Dalam kes Anwar, agak pelik kerana permohonan asas ini pun tidak dibenarkan.

Dalam kes Anwar ni, ada bukti CCTV, rakaman keluar masuk kawasan tersebut. Mengapa Anwar tidak dibenarkan melihat rakaman-rakaman ini untuk menyediakan pembelaan? Misteri….

Ingat senang ke nak bela diri bila bukti asas tidak dibenarkan..

2. Laporan Pengadu enggan diserahkan

Mulanya Ini merupakan satu perkara yang luar biasa. Lazimnya, apabila seseorang yang dituduh dengan sesuatu kesalahan meminta laporan polis yang dibuat oleh pengadu, ianya akan dibekalkan dalam masa seminggu ke dua minggu oleh pihak polis.Tanpa laporan pengadu, orang yang tertuduh sukar membela diri kerana apa yang didakwa pun tentulah tidak jelas. Pengalaman penulis memohon laporan polis bagi membela anak guam membuatkan penulis hairan kerana penulis pernah beberapa kali mendapat laporan pengadu pada pagi yang sama penulis memohon.


Kenyataan Hamid Albar dulu bahawa laporan enggan diberi kerana pendakwaan belum dimulakan secara rasmi tidak masuk akal kerana masyarakat maklum Anwar telah ditahan oleh polis, keterangannya telah diambil dan beliau perlu membela diri dan reputasinya. Ini meyakinkan masyarakat bahawa laporan polis belum ada dan perbincangan sedang dibuat berhubung inti laporan tersebut untuk mendapatkan tarikh dakwaan yang paling sesuai. Setelah sekian lama, barulah laporan diserahkan.

3. Anwar disabitkan bersalah sebelum dibicarakan

Apabila bekas PM Pak lah diminta mengulas berhubung kes Anwar, Pak Lah dengan segera berkata bahawa memanglah penjenayah akan menafikan kesalahannya. Belum pun perbicaraan bermula, Anwar sudah disabitkan sebagai pesalah oleh Pak Lah.

Pada masa yang sama, apabila Pak Lah diminta mengulas berhubung dakwaan ke atas najib dan Rosmah, Pak Lah dengan segera menyatakan bahawa Pak Lah berkeyakinan penuh bahawa Najib dan Rosmah tidak bersalah. Jika Mahathir dikaitkan dengan konspirasi perlantikan hakim, pak Lah selangkah ke hadapan dengan melantik dirinya sebagai hakim tidak rasmi.

Media UMNO pun segera menghukum Anwar seolah-olah sudah sabit kesalahan.

4. DNA baru Anwar diminta oleh UMNO.

DNA Anwar sudah lama dimiliki oleh pihak polis berikutan siasatan kes lamanya. Paten DNA tidak akan berubah. Justeru DNA baru tidak diperlukan melainkan jika hendak digunakan sebagai bukti palsu yang hendak dicalit dibadan pengadu. Tindakan Khairi dan Pak Lah yang berulangkali menuntut Anwar memberi DNA barunya menimbulkan tanda tanya berhubung tujuan mereka. Apabila Anwar mendedahkan perkara ini di dalam muka depan Suara Keadilan, Pak LAh dan Khairi diam membisu. Kalau anak dara yang diam, ini bermakna anak dara tersebut setuju dengan pinangan.

5. Laporan Pusrawi Perlu diakui bahawa laporan Pusrawi sebelum ini bukanlah laporan rasmi bagi kes Anwar.

Meskipun begitu, fakta bahawa seorang doktor, meskipun bukan doktor pakar kes liwat, telah melihat lubang punggung Saiful dan tiada sebarang kesan koyakan atau apa-apa tanda diliwat adalah relevan. Meminjam istilah yang selalu digunakan di dalam kes-kes berkaitan Puspakom, pemeriksaan yang dibuat adalah pemeriksaan mata kasar.

Meskipun begitu, ianya tetap relevan dan keterangan sudah cukup untuk menimbulkan keraguan munasabah. Pejabat Peguam Negara selama ini tidak membuat pendakwaan melainkan yakin dengan tahap 90% bahawa tertuduh memang bersalah dan bukti-bukti yang ada benar-benar kuat.

6. Bukti alibi Anwar memadai

Kepincangan dalam kes ini semakin menjadi-jadi apabila pihak polis berkeras meminta DNA baru Anwar sedangkan bukti alibi Anwar tidak dikaji.


Sepatutnya, polis menyerahkan laporan Saiful kepada Anwar supaya Anwar boleh membela diri dengan menjelaskan di mana Anwar berada pada tarikh yang didakwa Saiful berlaku liwat tersebut.

Seterusnya, alibi Anwar perlu disiasat. Sebagai contoh, Antihusam (blogger UMNO) mendakwa punggungnya telah saya liwat pada pukul 11 malam , 20 Julai 2008 di Hotel Sunway. Saya akan memaklumkan bukti alibi saya pada waktu itu. Contohnya, saya menyatakan bahawa pada waktu tersebut, saya menghadiri ceramah Ustaz Hadi di markas Pas.

Terdapat lebih 20 kawan saya yang boleh membuktikan kehadiran saya. Justeru, mustahil saya meliwat Antihusam. Apabila pihak polis selesai menyoal alibi-alibi saya dan berpuas hati bahawa saya mustahil meliwat Antihusam, siasatan patut ditamatkan. Begitulah juga dalam kes Anwar. Tindakan pihak polis yang beria-ia mahukan DNA baru Anwar kelihatan senada dengan Pak Lah dan Khairi.

7. Pendakwaan oleh Pejabat Peguam Negara

UMNO ke sana ke sini membuat kenyataan bahawa kes Anwar tidak akan diuruskan oleh Pejabat Peguam Negara kerana Peguam Negara sendiri sedang disiasat berhubung dakwaan rasuah dan penyelewengan kuasa yang dibuat oleh Anwar.


Pendakwaan, jika jadi, akan dibuat oleh Peguam Cara Negara. Masyarakat sedia maklum bahawa pendakwaan masih akan diteruskan oleh Pejabat Peguam Negara sekalipun diketuai oleh Peguam Cara Negara. Adalah pelik bin ajaib untuk mendakwa Pejabat Peguam Negara tidak akan dipengaruhi oleh Peguam Negara. Nama pun Pejabat Peguam Negara.

8. Laporan HKL

Timbul isu terbaru bahawa laporan rasmi HKL turut bocor dan laporan tersebut menyatakan bahawa Saiful memang tiada tanda-tanda diliwat dan mustahil Saiful diliwat.


Ini menunjukkan Saiful tidak ikhlas membantu BN.

Sekiranya Saiful komited membantu BN, Saiful sepatutnya pergi ke Lorong Haji Taib dan menyuruh pondan-pondan di situ meliwatnya beberapa kali agar kesan liwat ketara.

Ini menunjukkan perancangan lemah BN dan ketidak ikhlasan Saiful dalam membantu BN.

9. Isu motif dan tujuan

Kes ini menimbulkan keraguan yang cukup banyak apabila kepimpinan UMNO seperti Najib mengakui telah berjumpa dengan Saiful sebelum saiful membuat laporan polis.


Adalah menjadi pengetahuan umum bahawa Anwar adalah musuh politik UMNO. Justeru, polis sepatutnya menyiasat kebarangkalian berlakunya konspirasi dikalangan UMNO untuk menganiayai Anwar seperti yang pernah dibuat sebelum ini. Sebelum ini, mahkamah telahpun membebaskan Anwar dari tuduhan liwat yang dijaja oleh UMNO berdasarkan sekeping surat layang.

10. Terlampau banyak percanggahan fakta kes oleh BN

Pada mulanya, Najib mendakwa tidak pernah berjumpa Saiful.


Kemudian, Najib mendakwa pula bahawa najib pernah berjumpa Saiful 2 bulan dulu di pejabat untuk membincangkan biasiswa.

Kemudian, Najib berkata pula bahawa Najib telah berjumpa Saiful 2 hari sebelum laporan polis dibuat untuk membincangkan biasiswa. Tiba-tiba, Najib mendakwa pula Najib telah memegang tangan Saiful yang kesejukan 2 hari sebelum laporan polis dibuat di rumah Najib sendiri apabila Saiful yang kononnya ketakutan datang mengadu diliwat. Saiful pula mulanya mendakwa diliwat pada 26 haribulan di sebuah kondo di Malaysia.

Apabila Anwar kelihatan mempunyai bukti alibi yang kukuh, saiful menjadi terdesak. Kemudian, Saiful menyatakan pula bahawa dia telah 3 kali menemani rombongan Anwar ke luar negara dengan memberi “hint” bahawa dia kononnya telah diliwat-liwat di luar negara beberapa kali. Ini menimbulkan pelbagai tanda Tanya. Mengapa seorang lelaki yang kelihatan tinggi dan sihat seperti Saiful membiarkan dirinya diliwat-liwat beberapa kali dan terus menemani Anwar ke mana saja. Sebagai contoh, jika saya diliwat oleh sesiapa, saya akan trauma dan akan segera menjauhkan diri dari orang tersebut.

Selain itu, Saiful juga sentiasa kelihatan ceria. Demi Allah, selama saya bekerja sebagai peguam, belum pernah saya menemui mangsa rogol atau mangsa liwat yang begitu ceria. Mangsa kes serangan seksual akan trauma, malu dengan masyarakat, rasa rendah diri dan biasanya mengalami kemurungan.

Saiful juga seorang lelaki. Tidak semudah itu hendak menembusi lubang punggung seorang lelaki. Asalkan saiful mengeraskan punggungnya, mustahil Anwar dapat meliwatnya.

Sekiranya Saiful benar-benar hendak diliwat, dua atau tiga orang lelaki gagah diperlukan untuk memegang Saiful dan lubang punggung saiful perlu disapu minyak terlebih dahulu sebelum diliwat. Sekiranya ini yang berlaku, mustahil Saiful akan terus mengikut Anwar ke sana sini sehinggalah menemani rombongan Anwar ke luar negara sebanyak 3 kali.

Sebagai kesimpulan, kes Anwar Ibrahim ini tidak layak dibawa ke mahkamah untuk pendakwaan. Sekiranya saya ialah hakim bagi kes tersebut, saya akan melempar fail pendakwaan ke lantai kerana terlalu banyak kepincangan.

Apa pun , saya doakan agar Allah (Allah di sini merujuk kepada Tuhan yang disembah orang Islam, bukan Jesus atau mana-mana sembahan golongan syirik) membuka hati hakim-hakim berkenaan agar memutuskan berasaskan keadilan. Amin.

4 hari selepas Tsunami melanda

This picture taken on March 14, 2011 shows a roof of the house of tsunami survivors Tadashi and Yoshime Yamada at Onagawa town in Miyagi prefecture. The Yamadas survived the devastating tsunami on March 11 by using the roof of their house as a raft floating atop the water.
This picture taken on March 14, 2011 shows a roof of the house of tsunami survivors Tadashi and Yoshime Yamada at Onagawa town in Miyagi prefecture. The Yamadas survived the devastating tsunami on March 11 by using the roof of their house as a raft floating atop the water.
RIKUZENTAKATA,JAPAN-MARCH 15: (EDITORS NOTE: Image contains graphic content.  Thousands have been killed after the 8.9 earthquake struck the northeast coast of the Japan 4 days ago. Presently the country is struggling to contain a potential nuclear meltdown after the Fukushima Daiichi nuclear plant was seriously damaged from the earthquake.
RIKUZENTAKATA,JAPAN-MARCH 15: (EDITORS NOTE: Image contains graphic content. Thousands have been killed after the 8.9 earthquake struck the northeast coast of the Japan 4 days ago. Presently the country is struggling to contain a potential nuclear meltdown after the Fukushima Daiichi nuclear plant was seriously damaged from the earthquake.
A woman reacts at the news of her relative's death in an evacuation shelter for survivors of Friday's earthquake and tsunami Tuesday, March 15, 2011, in Kesennuma, Miyagi Prefecture, Japan.
A woman reacts at the news of her relative’s death in an evacuation shelter for survivors of Friday’s earthquake and tsunami Tuesday, March 15, 2011, in Kesennuma, Miyagi Prefecture, Japan.
Women wail together after hearing the death of family members at an evacuation center in Kesennuma in Miyagi prefecture (state) Tuesday, March 15, 2011, after Friday's massive earthquake and tsunami.
Women wail together after hearing the death of family members at an evacuation center in Kesennuma in Miyagi prefecture (state) Tuesday, March 15, 2011, after Friday’s massive earthquake and tsunami.
In this March 14, 2011 photo, tsunami survivors cry after reuniting each other at an evacuation center in Rikuzentakata in Iwate Prefecture (state), northern Japan following Friday's massive earthquake and tsunami.
In this March 14, 2011 photo, tsunami survivors cry after reuniting each other at an evacuation center in Rikuzentakata in Iwate Prefecture (state), northern Japan following Friday’s massive earthquake and tsunami.
People walk through rubble in Minami-Sanrikucho, Miyagi prefecture on March 15, 2011 left by the March 11 earthquake and tsunami disaster. Japan's government on March 15 urged people against panic-buying of food and supplies, as the country grapples with a massive natural disaster and resulting nuclear crisis.
People walk through rubble in Minami-Sanrikucho, Miyagi prefecture on March 15, 2011 left by the March 11 earthquake and tsunami disaster. Japan’s government on March 15 urged people against panic-buying of food and supplies, as the country grapples with a massive natural disaster and resulting nuclear crisis.
International search and rescue officers from Britain look for victims during rescue operations in the devastated city of Ofunato, Iwate prefecture on March 15, 2011 as the country struggles to cope following the March 11 earthquake and tsunami disasters. Japan's government on March 15 urged people against panic-buying of food and supplies, as the country grapples with a massive natural disaster and resulting nuclear crisis.
International search and rescue officers from Britain look for victims during rescue operations in the devastated city of Ofunato, Iwate prefecture on March 15, 2011 as the country struggles to cope following the March 11 earthquake and tsunami disasters. Japan’s government on March 15 urged people against panic-buying of food and supplies, as the country grapples with a massive natural disaster and resulting nuclear crisis.
A rescuer from U.S. searches for survivors amid debris in Ofunato, Iwate, northern Japan Tuesday, March 15, 2011 following Friday's massive earthquake and the ensuing tsunami.
A rescuer from U.S. searches for survivors amid debris in Ofunato, Iwate, northern Japan Tuesday, March 15, 2011 following Friday’s massive earthquake and the ensuing tsunami.
Filipinos offer flowers and light candles outside the Japanese Embassy in Manila on March 15, 2011, to express sympathy for Japanese residents involved in the March 11 devastating earthquake and tsunami. Members of the Philippine rescue team are on standby as they await for deployment orders to Japan, where a powerful quake and a tsunami has caused massive devastation.
Filipinos offer flowers and light candles outside the Japanese Embassy in Manila on March 15, 2011, to express sympathy for Japanese residents involved in the March 11 devastating earthquake and tsunami. Members of the Philippine rescue team are on standby as they await for deployment orders to Japan, where a powerful quake and a tsunami has caused massive devastation.

Woman, 70, found alive 4 days after Japan tsunami

SOMA, Japan (AP) — Rescuers have found a 70-year-old woman alive four days after the disaster struck.
Osaka fire department spokesman Yuko Kotani says the woman was found inside her house that was washed away by the tsunami in northeastern Japan’s Iwate prefecture. The rescuers from Osaka, in western Japan, were sent to the area for disaster relief.
Kotani said the woman was conscious but suffering from hypothermia and is being treated at a hospital. She would not give the woman’s name.
Her rescue was a rare bit of news for Japanese traumatized by the disaster.
……………………………………………………………………………………………………………………..

Rosmah patut minta maaf pada kerajaan, rakyat Jepun

KUALA LUMPUR, 15 Mac: Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor Rosmah patut minta maaf kepada rakyat dan kerajaan Jepun kerana sikap tidak sensitivitinya dan juga kepada rakyat Malaysia kerana memalukan negara.
Demikian kata Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin sebagai respons kepada kenyataan Rosmah yang mendakwa kejadian tsunami di Jepun sebagai pengajaran kepada kerajaan Jepun yang tidak menitikberatkan faktor alam sekitar dan perubahan iklim dalam pembangunannya amat dikesali.
“Malahan, dari insiden ini menunjukkan beliau sebagai isteri Perdana Menteri tidak layak untuk mewakili suara wanita Malaysia, apatah lagi mahu mengangkat diri beliau dengan gelaran First Lady of Malaysia (FLOM),” ujarnya dalam satu kenyataan.
Katanya, kenyataan Rosmah yang dilaporkan kepada Awani, menjadi tajuk utama berita antarabangsa CNN, dan kini menjadi pendebatan hangat di laman sosial Facebook dan twitter menunjukkan bahawa Rosmah seolah tiada naluri sensitiviti kepada kesusahan rakyat dan kerajaan Jepun yang kini sedang dalam keadaan getir menghadapi bencana yang melanda.
“Ini adalah amat memalukan dan bertentangan dengan pengakuan beliau dan kerajaan Malaysia kononnya sebagai First Lady, beliau banyak membantu dalam hubungan diplomatik dengan negara-negara lain,” katanya yang juga ahli Parlimen Ampang.
Akibat komennya yang dangkal, kata Zuraida seluruh Malaysia diketawakan dan dicemuh dunia.
Ini, tambahnya lebih teruk kerana ia berlaku selepas kontroversi kartun yang menghina sensitiviti rakyat Jepun dan seluruh dunia.
“Mewakili pimpinan PKR, ingin kami mengingatkan seluruh rakyat Malaysia bahawa peristiwa yang berlaku di Jepun adalah kuasa Allah yang telah menjadi ketentuan-Nya,” ujarnya.
Malah, tambahnya rakyat Jepun patut dipuji kerana tenang dan menerima ujian itu dengan sabar.
Menurutnya lagi, semasa Malaysia dilanda tsunami dalam tahun 2004, Jepunlah antara negara pertama yang menghulurkan bantuan.Harakah

Gobala beri Saifuddin kata dua, minta maaf atau disaman RM12 juta

KUALA LUMPUR, 15 Mac — Ahli Parlimen Padang Serai N. Gobalakrishnan hari ini menuntut Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR) Saifuddin Nasution Ismail memohon maaf atas kenyataannya yang mendakwa Gobalakrishnan dibayar untuk keluar PKR.

Bekas Ahli Majlis Tertinggi PKR itu menyerahkan surat tuntutan itu kepada Saifuddin, yang juga anggota Parlimen Machang di ruang rehat anggota Dewan Rakyat di bangunan Parlimen di sini hari ini.

Bercakap kepada pemberita, Gobalakrishnan berkata beliau memberi tempoh tujuh hari mulai hari ini kepada Saifuddin untuk meminta maaf dan jika Setiausaha Agung PKR itu gagal berbuat demikian, beliau akan menyamannya RM12 juta.

Kenyataan Saifuddin di Parlimen pada 10 Mac lalu mengenai tindakan (saya) keluar parti selepas dibayar menjejaskan maruah dan integriti (saya), selain menyebabkan (saya) dipandang serong.

“Justeru, saya memberi tempoh tujuh hari kepada Saifuddin untuk memohon maaf atau akan disaman sebanyak RM12 juta,” katanya.

Khamis lalu, Saifuddin dalam sidang akhbar di lobi Parlimen mendakwa beberapa anggota parti itu, termasuk beberapa bekas wakil rakyatnya meninggalkan parti itu kerana dorongan habuan yang lumayan.

Beliau turut mendakwa Gobalakrishnan telah dapat menjelaskan bayaran pajakan tanah syarikat miliknya Embun Megah Sdn Bhd di Lojing, Kelantan kepada Kumpulan Pertanian Kelantan Bhd dengan nilai RM1.4 juta menerusi dua cek bank yang masing-masing bernilai RM700,000 bertarikh 12 Jan lepas dan RM701,250 bertarikh 15 Mac ini.

Saifuddin malah menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) menyiasat mengenai kemampuan kewangan Gobalakrishnan.

Sementara itu, Saifuddin ketika ditemui pemberita berkata beliau tidak akan memohon maaf kepada Gobalakrishnan dan bersedia menghadapi tindakan undang-undang yang akan diambil terhadapnya.

“Saya tidak akan memohon maaf. Saya serahkan kepada peguam R. Sivarasa untuk tindakan lanjut,” katanya. — Bernama

Indeks kebebasan akhbar 2010 bagi Malaysia yang mengejutkan



Oleh: ZULKIFI YAHAYA
Indeks kebebasan akhbar adalah kedudukan tahunan bagi setiap negara di dunia ini mengenai kebebasan akhbar yang wujud di negara itu. Ia dibuat dan diterbitkan oleh kumpulan Wartawan Tanpa Sempadan (Reporters Without Borders, RWB) berasaskan penilaian organisasi terhadap rekod kebebasan media. Negara paling kecil sekalipun, seperti Andorra juga termasuk dalam penilaian tersebut.


Laporan dibuat berdasarkan soal selidik yang dihantar kepada pertubuhan yang menjadi rakan kerjasama RWB (14 kumpulan organisasi dari lima benua) serta 130 koresponden di serata dunia yang terdiri dari wartawan, penyelidik, pengamal undang-undang serta aktivs hak asasi manusia.
Soalan kajiselidik bertumpu pada aspek serangan langsung terhadap bidang kewartawanan dan media sepertimana tekanan sumber tidak langsung lain terhadap kebebasan media. RWB amat berhati-hati dalam mencatat indeks kerana penumpuan hanya terhadap aspek kebebasan akhbar dan bukan mengukur kualiti jurnalisme.
Apa yang paling mengejutkan dalam laporan tersebut bagi tahun 2010 ialah kedudukan Malaysia jatuh merudum ke tempat 141 dari 178 negara yang dibuat penilaian. Jika dihitung kedudukan Malaysia dari bawah, maka negara kita menduduki tempat 38; merupakan pencapaian ‘cemerlang’ bagi kalangan negara yang sangat tebal kongkongan medianya.
Angka paling kecil dijadikan indeks paling baik tahap kebebasan akhbarnya, manakala paling besar sebagai paling buruk. Maka bagi tahun 2010 Malaysia memperolehi 50.75, merupakan indeks tercorot dalam tempoh lapan tahun. Catatan indeks Malaysia adalah seperti berikut; 2009 (44.25), 2008 (39.50), 2007 (41.00), 2006 (22.25), 2005 (33.00), 2004 (39.83), 2003 (32.00) dan 2002 (37.83).
Di Malaysia, penilaian yang dibuat tentulah kepada semua akhbar, tidak terhad kepada akhbar berbahasa Malaysia sahaja yang hampir keseluruhannya dibawah kongkongan kerajaan BN. Akhbar berbahasa Cina, sekalipun masih terkongkong di bawah Akta Mesin Cetak dan Penerbitan tetapi mereka masih mempertahankan sikap bebas, menyiarkan laporan seimbang terhadap semua pihak.
Jika indeks kebebasan akhbar dibuat terhadap akhbar berbahasa Melayu sahaja (yang berat sebelah) yang lebih besar pengaruhnya terhadap kaum majoriti negara ini, maka catatan indeks akan lebih buruk dan mungkin setanding dengan Burma, Korea Utara dan Eritrea.
Apa yang mengejutkan ialah kedudukan indeks kebebasan akhbar Malaysia jauh lebih buruk dari Mesir, Algeria dan Jordan yang sedang bergelut dengan kebangkitan rakyat kini. Antara rakan dalam kelompok Malaysia ialah Libya dan Tunisia, juga dua buah negeri yang karam dalam kebangkitan rakyat.
Maka timbul persoalan sekarang, apakah azam untuk menawan Putrajaya masih terdapat cahaya harapan di hujung terowong dalam keadaan semua media utama (khususnya media berbahasa Melayu) di negara ini tidak bebas, sentiasa berat sebelah dengan memihak kepada BN seratus peratus dan tidak pernah memberi ruang kepada pembangkang barang sepicing pun?
Penilaian terhadap parti politik di mana-mana pun dalam sistem demokrasi di dunia ini ditentukan oleh persepsi. Persepsi pula ditentukan oleh maklumat yang diterima. Oleh kerana rakyat Malaysia keseluruhannya dimomokkan oleh versi sebelah pihak sahaja, maka secara logiknya BN akan terus mendapat mandat sampai bila-bila selagi persoalan kebebasan media tidak dibetulkan.
Harus diingat bahawa itu baru persoalan kebebasan media. Belum lagi bicara soal jentera kerajaan yang diperkudakan, rasuah untuk pengundi dihalalkan dan manipulasi oleh SPR sebagai pengadil yang berat sebelah.
Sebahagian besar masalah dan ‘kelemahan’ dalaman Pakatan Rakyat adalah angkara manipulasi media. Mereka sangat berkuasa dalam membuli PR kerana kerana tiada media konvensional yang menjadi alternatif kepada PR. Masalah kecil berkaitan PR diperbesarkan, manakala jawapan terhadap persoalan yang ditimbulkan digelapkan. Kerajaan Pulau Pinang di bawah teraju DAP digambarkan sebagai anti Melayu/Islam tetapi penjelasan balas oleh Ketua Menteri Lim Guan Eng terhadap semua isu yang dibangkitkan tidak pernah disiarkan. 30 orang penyokong BN berdemonstrasi di hadapan pejabat Menteri Besar Selangor disiarkan di semua media, walhal lebih 30 ribu pemuda PAS berhimpun di Kota Sarang Semut tidak disiarkan oleh media tersebut, walaupun dengan gambar sebelah kaki.
Maka cabaran terbesar PR untuk menghadapi PRU 13, bukannya isu tetapi bagaimana mempastikan isu dan maklumat sampai ke setiap pemikiran rakyat secara langsung dan pantas. Himpunan Bersih ke dua baru di peringkat ugutan. Setengah juga rakyat Malaysia pernah berhimpun di Kuala Lumpur untuk menuntut pilihanraya yang bersih dan adil pada 2007. Apabila PR berjaya menawan lima buah negeri, Bersih pun menyepi sekian lama, walhal tiada satu pun tuntutan bersih yang ditunaikan oleh kerajaan yang memerintah.
Himpunan Bersih 2 yang dirancangkan adalah antara langkah membersihkan negara dari pelaksanaan demokrasi yang tidak bersih. BN pasti takut jika rakyat berjaya menggerakkan demonstasi besar seperti itu kerana mutakhir ini banyak kerajaan-kerajaan tua di dunia tumbang melalui demonstrasi jalanan.
Oleh kerana sukarnya untuk menumbangkan BN dalam suasana demokrasi tidak bersih, maka kerja membersihkan demokrasi adalah lebih aula dari menyertai pilihanraya dalam keadaan yang kotor.

Pesanan doktor: Mestikah dipatuhi?

Oleh NURUL IZZAH
Membuat diagnosis yang betul dan memberikan rawatan atau ubat yang sepatutnya kepada sesuatu penyakit adalah prinsip pokok perubatan. Seorang doktor pakar yang berpengalaman akan tahu apa punca penyakit untuk dikenal pasti dan apakah ubatnya. Seandainya ada doktor yang salah atau sengaja tidak mencari punca penyakit yang sebenar atas sebab-sebab tertentu, ia bermakna beliau telah melanggar etika jawatan beliau.


Bayangkan seorang doktor itu ‘tahu’ pesakit sedang mengidap sakit denggi tetapi beliau mengatakan hanya demam panas; lalu segala bentuk rawatan dan ubat tidak berguna malah boleh membahayakan. Ini adalah tindakan pecah amanah yang tidak boleh dimaafkan.
Oleh yang demikian, sekiranya kita menggunakan contoh pendekatan ini kepada keadaan negara kita, apakah mungkin penyakit yang sedang dialami dan apakah ubatnya?
Sebagai langkah pertama, kita mesti melihat kepada beberapa fakta yang mengukur kesihatan negara kita untuk mengenal pasti sama ada negara kita berpenyakit ataupun tidak.
Fakta pertama adalah ruang demokrasi. Wujudnya akta darurat yang masih berkuat kuasa yang melibatkan lebih 82 ordinan dan peraturan berkaitan ketika negara tidak ada ancaman musuh-musuh luar hanya memperkuatkan persepsi bahawa ia dijadikan sebagai alat politik untuk mengawal dan menyempitkan ruang demokrasi. Ini boleh diibaratkan negara kita dijajah semula oleh Lanun Politik.
Lanun politik menggunakan semua institusi dan undang-undang untuk terus berkuasa. Sikap lanun politik sama seperti lanun di Somalia mahupun di mana-mana sahaja iaitu merampas sesuatu yang bukan haknya; hanya barangan rampasan bukannya kapal tetapi hak demokrasi rakyat.
Negara manakah rakyat masih perlu meminta permit untuk berhimpun? Negara manakah yang membelanjakan wang yang besar untuk memantau dan mengintip rakyat sendiri? Negara manakah yang tidak membenarkan media bebas bersuara? Negara manakah yang menangkap dan menahan rakyat tanpa bicara? Negara manakah rakyat yang ditahan diseksa dan ramai yang mati dalam tahanan? Negara manakah yang memanipulasikan pilihan raya untuk mengekalkan kuasa? Jawapannya adalah Zimbabwe, Korea Utara, Libya dan suatu ketika dahulu Mesir dan Tunisia.
Fakta kedua adalah pengurusan ekonomi. Pengurusan berhemah dan bukan rompakan ekonomi menggila (economic plundering) menjadi hak rakyat di dalam sebuah demokrasi yang sihat. Pengurusan ekonomi yang saksama akan mengembangkan ekonomi secara berkesan. Malangnya, Malaysia menyaksikan kecutan daya ekonomi sehingga sebuah negara jiran yang sepuluh kali lebih kecil daripada negara kita telah memintas kita untuk menjadi ekonomi ketiga besar di Asean, (rujuk Singapura). Kalau ini bukan sakit daya saing ekonomi, apa pula namanya?
Di sinilah kita dapat melihat bagaimana Lanun Ekonomi pula wujud yang apabila bersama Lanun Politik menjadi virus kepada kesihatan tubuh badan negara kita.
Kalau Lanun Politik merampas hak demokrasi rakyat, Lanun Ekonomi pula merampas hak kekayaan rakyat melalui amalan rasuah, projek-projek besar yang dimahalkan dengan sengaja, pemberian konsesi lebuh raya dan penjanaan kuasa yang berat sebelah, pembelian harta dan peralatan yang terlampau tinggi harganya dan bermacam lagi termasuk yang terbaru yang mana khazanah minyak negara akan dirampas secara halus melalui skim perkongsian risiko baru untuk meneroka telaga-telaga minyak yang dikatakan isi minyaknya sipi-sipi (‘marginal’) sahaja, apabila semua ini dihitung secara kasar akan mendapati RM 1 trillion (RM1,000,000,000,000) harta rakyat selama ini dan akan datang menjadi milik Lanun Ekonomi. Sebagai contoh kita dapat melihat dakyah Lanun Politik dan Lanun Ekonomi berfungsi untuk melemahkan serta melemaskan demokrasi dan memufliskan ekonomi rakyat dengan mudah adalah bagaimana perbelanjaan RM2.4 juta untuk dakwat kekal yang patut digunakan selepas rakyat mengundi di pilihan raya tidak dibenarkan. Dan apabila dibandingkan dengan perbelanjaan RM3.4 bilion untuk kapal selam yang baru boleh menyelam menzahirkan kepada kita apakah keutamaan yang diberikan iaitu sama ada hanya berbelanja untuk mempertahankan negara tanpa mempertahankan demokrasi?
Dan apabila dilihat subsidi rakyat dengan pantas ditarik manakala subsidi untuk syarikat-syarikat besar dikekalkan, keuntungan diutamakan dan rakyat diketepikan amat menyedihkan. Harga barang yang semakin naik, kadar gaji yang tidak meningkat dan peluang pekerjaan yang terhad hanya terus menyempitkan kehidupan rakyat.
Oleh itu, kalau ini adalah keadaan kesihatan negara, apakah mungkin ubat yang seorang doktor yang jujur dan bukan doktor yang hanya pandai memutar belitkan fakta akan tawarkan? Ubat kepada penyakit yang dibawa virus Lanun Politik dan Lanun Ekonomi terletak dalam ucapan titah Yang di-Pertuan Agong sewaktu pembukaan Mesyuarat Pertama Penggal Keempat Sidang Parlimen di mana baginda telah memberikan titah saranan agar patuh kepada kedaulatan undang-undang dan keluhuran Perlembagaan.
Dalam erti kata lain, ubatnya adalah reformasi politik untuk memulihkan demokrasi berperlembagaan agar rakyat menjadi tuan di negara sendiri yang sudah lama merdeka dan tidak terus dirantaikan dengan undang-undang darurat dan dimiskinkan dengan pengurusan ekonomi yang lebih bersifat kolonial.
Marilah semua parti-parti politik yang wakil rakyatnya sedang bersidang untuk bersama-sama meluluskan rang undang-undang Akta Pemansuhan Pengisytiharan Darurat serta menyarankan agar SPR menggunakan dakwat kekal sebagai langkah awal yang bukan sahaja mampu malah terlalu murah untuk dilaksanakan demi mempertahankan demokrasi berperlembagaan berbanding dengan berbilion ringgit yang dibelanjakan untuk peralatan dan aset mempertahankan sempadan negara.
Sekarang apa pula kata doktor yang ada di dalam rumah kaca itu?
Nurul Izzah Anwar ialah Ahli Parlimen Lembah Pantai

Federalisme Berat Sebelah Ancam Kestabilan Politik


SHAH ALAM 15 MAC : Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa, Prof Dr Abdul Aziz Bari berkata, beberapa masalah besar yang melanda negara ini dari sudut pentadbiran adalah berpunca daripada sistem persekutuan atau federalisme yang tidak diamalkan secara telus.

Oleh yang demikian, penyelesaian terbaik kepada masalah ini ialah dengan merubah landskap politik negara supaya bidang kuasa kerajaan pusat dan kerajaan negeri yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dihormati kedua-dua belah pihak.
"Perubahan jangka pendek yang boleh dilakukan ialah melalui perubahan landskap politik yang saya harap ia mampu menjadi pemangkin kepada perubahan yang lebih mendasar pada masa akan datang,"katanya.

Aziz berkata demikian pada Wacana Ekonomi 'Keadilan dalam Mengagihkan Kekayaan Negara' anjuran Kerajaan Negeri menerusi Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor di Dewan Banquet Majlis Bandaraya Shah Alam di sini, hari ini.

Menurut Aziz, kepincangan federalisme dapat dilihat dengan jelas dalam krisis politik Stephen Kalong Ningkan di Sarawak pada tahun 1966, darurat di Kelantan
pada tahun 1977, pemecatan bekas menteri besar Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin pada 2009 dan terbaru isu pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di Selangor yang kesemuanya berkaitan dengan isu federalisme.  

"Konsep Persekutuan mempunyai nilai dan sumbangan yang penting kepada demokrasi ini juga berlaku di Malaysia,sekiranya tanpa ferderalisme mungkin sukar  berlakunya sebarang perubahan, khususnya selepas tsunami politik 2008, kesan yang kita dapat lihat adalah lebih negatif daripada positif,"tambah beliau.

Menurut Aziz, tempangnya amalan federalisme di negara ini bersangkut paut dengan institusi kehakiman yang rapuh dan budaya politik yang tidak sihat di negara
ini.

"Saya tidak menyatakan Perlembagaan tidak adil mahupun tidak betul, namun kalau kita menghormati apa yang ada, saya fikir ia sudah cukup memadai dan negeri-negeri tidak meminta lebih daripada apa yang ada dalam Perlembagaan,"ujarnya lagi.

Turut hadir Penasihat Ekonomi Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Naib Presiden PKR, Saifuddin Nasution, Exco Selangor, Teressa Kok, Shuhaimi Shafie, Ketua Esekutif pejabat Ekonomi Selangor, Rafizi Ramli dan Datuk Bandar Shah Alam, Mazlan Md Nor.

Apabila PM ‘kena kencing’

Oleh Rashidi Hassan RAKYAT khususnya golongan muda harus ‘membuka mata’ bahawa Barisan Nasional sudah semakin tidak relevan untuk memerintah negara.BN sudah tidak relevan bukannya sekarang, malah “dah lama dah,” seperti kata Presiden Umno, Dato’ Seri Dr Mahathir Mohamad sewaktu menyatakan hasratnya untuk berundur dari politik.
Dr Mahathir (kini Tun) bersama seorang lagi bekas PM, Tun Abdullah Ahmad Badawi telah menunjukkan teladan yang tidak baik kepada seluruh rakyat Malaysia.


Mereka sama-sama tidak cekap, tidak cerdik dan tidak berhati-hati kerana dengan mudah ditipu oleh rakan-rakan Menteri dari MCA. Dalam istilah anak-anak muda, kedua-dua PM yang semasa itu menjadi Presiden Umno, sudah ‘kena kencing’.
Bukan Mahathir dan Abdullah sahaja yang salah, malah seluruh anggota Kabinet Malaysia adalah mereka-mereka yang tidak bertanggungjawab dan berdosa kepada seluruh rakyat Malaysia, kerana mereka membenarkan diri mereka ‘dikencing’.
Presiden MCA Dato’ Seri Dr Ling Liong Sik ketika itu (Tun) didakwa menipu Dr Mahathir, manakala Dato’ Seri Chan Kong Choy (Tan Sri) yang menjawat Timbalan Presiden MCA, menipu Abdullah.
Pada 29 Julai, 2010, Dr Ling mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen yang sama terhadap tuduhan menipu Kerajaan Malaysia berhubung skandal PKFZ melibatkan pembelian tanah di Pulau Indah membabitkan RM1.08 bilion lapan tahun lepas.
Dr Ling, 67, didakwa atas satu pertuduhan utama dan satu pertuduhan alternatif menipu Jemaah Menteri dengan menyembunyikan fakta dalam pembelian tanah itu di Tingkat 4, Pejabat Perdana Menteri, Bangunan Perdana Putra, di Putrajaya di antara 25 Septemper 2002 dan 6 November 2002.
Manakala, Kong Choy pada Isnin lalu didakwa di Mahkamah Sesyen atas tiga pertuduhan menipu bekas PM Abdullah berhubung projek Zon Perdagangan Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).
Dia didakwa mengikut Seksyen 417, Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum lima tahun atau dengan denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.
Yang mendakwa mereka menipu bukan Pakatan Rakyat, tetapi Peguam Negara yang menyeret mereka ke muka pengadilan.
Liong Sik dan Kong Choy didakwa menipu bekas-bekas PM tersebut dalam skandal PKFZ yang menelan kerugian berbilion ringgit.
Skandal PKFZ m e n d e d a h k a n betapa hebatnya jalinan kerjasama Umno-MCA untuk menipu rakyat Malaysia dan menghabiskan wang rakyat.
Hari ini rakyat, mahu tahu benarkah Ling Leong Sik menipu Mahathir dan Kong Choy menipu Abdullah?
Pendakwaan ke atas kedua-dua bekas Menteri Pengangkutan itu mengundang persepsi apakah PM begitu bodoh? Apakah pegawaipegawai di Jabatan Perdana Menteri, khususnya Unit Perancang Ekonomi (EPU) tidak meneliti projek besar PKFZ yang hanya mengundang kerugian besar?
Mana dia pemimpin Umno yang mendabik dada mereka cekap menguruskan ekonomi? Skandal PKFZ adalah lambang kebodohan Umno-MCA-BN menguruskan wang rakyat.
Persoalan yang ditanya rakyat, apakah benar tiada kajian yang teliti dibuat oleh EPU atau ada tangantangan politik yang mengarahkan projek itu ‘dibulldoze’ untuk kepentingan pihak tertentu? Persoalan yang juga harus ditanya kepada kerajaan ialah, apakah hanya MCA sahaja yang terbabit dalam PKFZ atau, Umno juga terlibat, tetapi menjadikan MCA sebagai scapegoat?
Kalau MCA menjadi ‘kambing hitam’ Umno dan dipersalahkan oleh Umno, maka seluruh anggota dan kepimpinan mereka patut malu dan marah dengan Umno. Elok jika Chua Soi Lek dan rakan-rakannya membawa MCA keluar dari BN.
Kerana kedua-dua pertuduhan ke atas bekas Presiden MCA dan bekas Timbalan Presiden MCA ini, adalah suatu pertuduhan yang amat serius. Ia adalah skandal besar, penipu besar dan penyangak besar yang bukan menipu seringgit dua, malah berbilion wang rakyat.
Atau MCA juga sedia menjadi seperti Umno, rela dilabel parti penyangak dan penipu wang rakyat? Pada pengamatan penulis, sebelum ini ramai orang beranggapan bahawa Dr Mahathir semasa menjadi PM adalah seorang pemimpin yang pintar dan teliti. Abdullah juga dikeliling oleh anak menantu yang berkelulusan bukan calang-calang cerdiknya.
Malulah Mahathir dan Abdullah, PM yang cerdik pun kena tipu, apatah pula anggota Kabinet, MT Umno dan Jawatankuasa Pusat MCA. Sama ada mereka tertipu atau mereka semua geng penipu.
Penipuan kedua-dua Tun dan Tan Sri ini, membabitkan ribuan juta wang rakyat adalah serius dan harus dijawab dengan telus oleh kerajaan PM Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak.
Sementara itu, adalah disarankan agar Istana Negara mengambil pendekatan yang sama dengan Istana Selangor, iaitu menggantung sementara gelaran Tun, Tan Sri, Dato’ Seri atau Dato’ bagi mereka-mereka yang terbabit dalam jenayah, sehingga nama mereka dibersihkan.
Malah mereka yang terbabit ditipu juga harus bertanggungjawab memulangkan sementara gelaran mereka, kerana mereka bersubahat melakukan jenayah menipu wang rakyat, sehingga mereka benar-benar bersih.
Dalam masa yang sama, Mahathir dan Abdullah serta pegawaipegawai EPU harus disiasat oleh SPRM. Semua mereka harus disapina ke mahkamah, sehingga dibuktikan mereka tidak bersalah.
Saranan kepada Tun Dr Mahathir, berhentilah ‘menyalak’, berhentilah membuat kenyataan yang merapu, berhentilah menghentam PAS dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Lagi banyak ‘atuk’ bercakap, lagi banyak ‘tahi atuk’ bersepah. Ingatkan wahai mantan PM, bahawa rakyat sesekali tidak akan rela anda dan rakan-rakan anda dilepaskan dari muka pengadilan, di atas skandal penipuan besar ini.

Video : Kalau Tak Berjaya Di Parlimen, Kami Jumpa Sultan

Tun Mahathir boleh didakwa di bawah Akta Hasutan- Aziz Bari

SHAH ALAM: Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Dr Abdul Aziz Bari menyifatkan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad jahil perlembagaan kerana mempersoalkan peruntukan bagi Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil. Beliau mengulas demikian merujuk kepada blog Mahathir tahun lalu yang boleh didakwa di bawah Akta Hasutan kerana merpertikaikan peruntukan tersebut di bawah Perlembagaan Persekutuan.
“Tulisan Tun Mahathir dalam blognya adalah salah apabila mempersoal sekolah Rendah Jenis Cina (SRJC) dan Tamil (SRJT) untuk dapat peruntukan. Beliau boleh ditangkap dan didakwa di bawah Akta Hasutan.
“Hak kaum Cina dan India dijamin di bawah Artikel 152 Perlembagaan Persekutuan manakala bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan,” katanya ketika membentangkan kertas kerja bertajuk ‘Federalisme: Keadilan Dalam Mengagihkan Kekayaan Negara’ pada program Wacana Ekonomi di Dewan
Bankuet Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dekat sini hari ini. Aziz berkata, Artikel 152 menyatakan bahawa kedudukan dan hak bahasa lain untuk digunakan, dipelajari dan dikembangkan sekalipun dengan
menggunakan dana awam tidak akan dinafikan.
“Di bawah Artikel 152 memberi jaminan dan mekanisma yang memastikan semua orang mendapat hak masing-masing dan kerajaan boleh memberi peruntukan kepada sekolah-sekolah ini,” ujarnya.
Aziz turut menyifatkan isu-isu yang dibawa oleh Pertubuhan Peribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) adalah tidak logik kerana pernah menentang peruntukan kepada SRJC dan SRJT tahun lalu.
“Apa yang diperjuangkan Perkasa itu tidak logik dan masuk akal kerana melanggar perkara yang termaktub di dalam Perlembagaan,” katanya.
Hadir sama dalam majlis tersebut ialah Setiausaha Agong KEADILAN, Saifuddin Nasution Ismail; Pengarah Strategi, Rafizi Ramli; Pengarah Komunikasi, Nik Nazmi Nik Ahmad; Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok; Adun Sri Muda, Shuhaimi Shafei, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Melawati, P Muthiah dan Adun Taman Medan, Haniza Talha.
Majlis itu turut diserikan dengan ucapan pembukaan daripada Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Mazalan Mohd Nor.

Diskaun Kadar Tol - Akhirnya Rakyat "Dikenakan" Juga

KUALA LUMPUR 15 MAC : Walaupun rakyat dijanjikan pembekuan kenaikan tol lebuhraya, malah di sesetengah kawasan kadarnya dipotong, hakikat ialah kerajaan pusat terpaksa membayar pampasan lumayan kepada syarikat konsesi untuk melaksanakan langkah itu.

Perdana Menteri Najib Razak mengaku di Parlimen hari ini bahawa kerajaan pimpinannya terpaksa membayar RM90juta wang rakyat sebagai pampasan untuk lima tahun kepada syarikat konsesi kerana mengurangkan tol lebuhraya di PJS2 di Lembah Kelang sebanyak 60 sen.

“Ini hanya di satu plaza tol…kalau RM90 juta lima tahun, bermaksud RM18 juta setahun,” kata Ahli Parlimen Rasah Anthony Loke ketika mengulas pengakuan Najib itu.

Loke berkata pembekuan kadar tol dan diskaun di beberapa lebuhraya hanya bersifat langkah sementara dan tidak menjanjikan sebarang manfaat jangka panjang untuk rakyat.

“Apakah akan berlaku apabila lima tahun berlalu? Kerajaan seharusnya mengumumkan butiran penuh pengstrukturan semula kadar tol untuk semua lebuhraya,” tambah beliau.
“Mengikut perjanjian konsesi dengan PLUS, syarikat itu boleh memungut tol untuk 27 tahun lagi. Jadi kerajaan harus menjelaskan rasional untuk membekukan kadar tol dan implikasinya atas kewangan negara buat masa ini. Adakah selepas lima tahun, kadar tol mungkin terpaksa dinaikkan,” tanya beliau.

Ummi Hafilda takkan buat sesuatu tanpa dibayar – Baginda

KUALA LUMPUR: Bekas rakan niaga Ummi Hafilda Ali hari ini mengancam menjelajah ke seluruh negara bagi berceramah untuk mendedahkan apa yang dikatakan “skandal” wanita itu di masa lalu.
Baginda Minda, yang mendakwa rakan niaga untuk projek berkaitan pembinaan Lapangan Terbang Antarangsa Kuala Lumpur (KLIA), berkata beliau tidak dapat menahan lagi dakwaan Ummi terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Mengikut Malaysiakini, Baginda mendakwa, ketika Ummi membuat pelbagai dakwaan, termasuk tentang moral ketua pembangkang itu, wanita itu sendiri mempunyai skandal dengannya di London.
Menurut Baginda, Ummi tidak jujur apabila terlibat dalam kempen pilihan raya kecil Merlimau dan Kerdau awal bulan ini.
Laporan itu menyebut, beliau yang mendakwa cukup mengenali Ummi mendakwa, wanita itu tidak akan melakukan sesuatu perkara jika tidak dibayar.
Menyingkap perbicaraan liwat pertama terhadap Anwar pada lebih 10 tahun lalu, Baginda menuduh Ummi membuat perjanjian dengan bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin supaya membuat pengakuan yang menentang ketua pembangkang.
Baginda mendakwa perjanjian itu memerlukan Ummi berbohong di kandang saksi bagi membolehkan diberikan bahagian kecil dalam projek KLIA yang bernilai berbilion ringgit.
Justeru, Baginda mendakwa Ummi ditipu Daim yang menyebabkan dia tidak mendapat apa-apa dan terpaksa “menjaja” isu Mohd Saiful Bukhari Azlan bagi mendapatkan wang.

Hassan Skodeng lepas tuduhan komen palsu

Blogger Hassan Skodeng atau nama sebenarnya Irwan Abdul Rahman dilepaskan tanpa dibebaskan oleh Mahkamah Sesyen hari ini terhadap tuduhan membuat dan memula penghantaran komen palsu berhubung artikel "TNB to sue WWF over Earth Hour" dalam blognya di Internet.

Irwan Abdul Rahman aka hassan skodeng 2Hakim Hayatul Akmal Abdul Aziz membuat keputusan itu selepas pihak pendakwaan memberitahu mahkamah bahawa Jabatan Peguam Negara bersetuju menarik balik pendakwaan dalam kes itu.

Timbalan Pendakwa Raya Badius Zaman Ahmad berkata representasi oleh pihak pembelaan pada 23 September tahun lepas kepada jabatan itu telah diterima pada 22 Februari lepas.

Irwan, 36, yang juga editor eksekutif ruangan Lifestyle & Entertainment akhbar The Malay Mail, didakwa membuat dan memula komen palsu itu dalam laman blog http://nose4news.wordpress.com dengan niat hendak menyakiti hati orang
lain.

Artikel itu ditulis dalam bentuk berita berdasarkan "satu sidang akhbar palsu" oleh Ketua Pegawai Eksekutif Tenaga Nasional Berhad Datuk Seri Che Khalib Mohamad Noh yang kononnya menyatakan bahawa syarikat itu akan menyaman Dana Hidupan Liar Sedunia (WWF) berhubung kempen Earth Hour.

Dia didakwa melakukan perbuatan itu antara 6 dan 7 petang 25 Mac tahun lepas di pejabat akhbar itu di B-3A-01,02 & 03, Dataran 3 Dua, No 2, Jalan 19/1 di Petaling Jaya.

Pertuduhan adalah mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588) yang memperuntukkan hukuman denda sehingga RM50,000 atau penjara tidak melebihi setahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dibantu Zainulnahar Zakaria manakala Irwan diwakili peguam bela Datuk Jahaberdeen Mohamaed Yunoos.

--Bernama

Pulau Jerejak: Guan Eng cabar BN saman jika mahu

GEORGE TOWN, 15 Mac — Kerajaan Pulau Pinang pimpinan DAP hari ini mencabar Barisan Nasional (BN) Negeri supaya mengambil tindakan undang-undang terhadapnya berhubung isu pembangunan semula Pulau Jerejak.
Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata projek itu, yang dilaksanakan oleh pentadbiran terdahulu, telah mengalami defisit RM30 juta dan kerajaan Pulau Pinang sekarang menuntut supaya wang terbabit dikembalikan.
Beliau berkata kerajaan negeri telah mencetak kira-kira 150,000 risalah untuk memaklumkan kepada rakyat mengenai kerugian itu dan menggesa pentadbiran terdahulu supaya mengembalikan wang berkenaan.
“Jika kami tidak memberitahu perkara yang benar kepada penduduk Pulau Pinang, mereka (pentadbiran terdahulu) seharusnya mengambil tindakan undang-undang terhadap kami,” kata Lim (gambar) kepada pemberita selepas menyaksikan majlis penyerahan tugas Yang Dipertua Majlis Perbandaran Seberang Perai yang baru.
Lim berkata kerajaan negeri berpendapat tiada gunanya untuk meneruskan projek yang mengalami defisit besar dalam fasa pertamanya.
Akhbar hari ini melaporkan Pengerusi Jawatankuasa Kerja BN Negeri Datuk Dr Teng Hock Nan mendakwa Lim menyalahgunakan kedudukannya dan menggunakan dana awam untuk mencetak risalah itu.
Lim berkata kos mencetak dan mengedar risalah berkenaan ialah beberapa ribu ringgit.
Risalah itu menyenaraikan defisit RM30 juta sebagai RM10.6 juta dalam bentuk premium tanah yang belum dilunaskan kepada Pentadbir Tanah Pulau Pinang, kos pelaburan RM15.44 juta dan pinjaman belum dijelaskan sebanyak RM3.6 juta daripada Tropical Island Resort.
Dalam majlis penerahan tugas itu, Pengurus Besar George Town World Heritage Incorporated Maimunah Mohd Shariff, 50, mengambil alih jawatan Yang Dipertua daripada Mokhtar Mohd Jait, 55, yang dilantik sebagai Pegawai Kewangan Negeri. — Bernama

Penahanan alkitab Injil BM ditarik balik

Setelah dibidas pelbagai pihak, berhubung tindakan Kementerian Dalam Negeri yang menahan ribuan alkitab Injil berbahasa Melayu, kerajaan hari ini bersetuju untuk mengeluarkan kitab yang dirampas dan ditahan di Kuching dan Pelabuhan Klang.

NONEDalam kenyataan medianya hari ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala, berkata tindakan kerajaan itu selaras dengan warta 1982 di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang telah membenarkan pengeluaran serta penyebaran Kitab Injil dalam Bahasa Melayu secara terhad dan terkawal.

Bagaimanpun semua kitab berkenaan mesti dicop dengan tag “Untuk penganut agama Kristian sahaja”. “Sejak tahun 1982, dengan akta tersebut, laporan menunjukkan bahawa tiada sebarang isu atau masalah yang dihadapi dalam pelaksanaannya. Dengan merujuk kepada fakta tersebut, Kerajaan Malaysia telah bersetuju untuk menggunakan warta 1982 yang sama dalam pengeluaran Kitab Injil.

“Setelah pemerhatian serta analisa yang teliti, Peguam Negara (AG) juga telah menetapkan bahawa pengeluaran Kitab Injil yang telah diterjemahkan dalam Bahasa Malaysia tidak akan memberi kesan dalam kes mahkamah yang berkaitan isu Kalimah Allah.

“Oleh itu, dalam konteks berikut Kerajaan telah dapat secara amnya mengeluarkan buku Kitab Injil tersebut,” kata Idris.

Menurut beliau, kerajaan sangat komited dan akan memberikan komitmen yang berterusan untuk menyelesaikan masalah atau isu-isu berkaitan agama dengan penuh adil dan saksama demi kebaikan negara Malaysia yang berbilang kaum dan agama.

Oleh itu, katanya, kerajaan akan terus mengadakan dialog khas untuk membincangkan jalan penyelesaian isu-isu tertentu dengan melibatkan semua penganut pelbagai agama.

NONE“Kerajaan Sarawak juga bersetuju dan berpendapat bahawa penahanan buku Kitab Injil yang telah sekian lama ditahan seharusnya dikeluarkan,” katanya.

Idris yang merupakan penganut agama Kristian dan berasal dari Sarawak berkata beliau telah berhubung dengan Persekutuan Kristian Malaysia (CFM).

“Ini adalah satu kompromisi yang memanfaatkan kedua-dua belah pihak dalam menangani perbezaan pendapat antara penganut agama Kristian dan Islam di negara ini. Bagi penganut agama Kristian, kerajaan telah bersetuju untuk mengeluarkan Kitab Injil di Kuching mahupun di Pelabuhan Klang,” katanya.

Dari perspektif penganut agama Islam pula, katanya, seperti yang telah ditetapkan oleh Peguam Negara, pelaksanaan ini tidak akan memberi kesan dalam kes mahkamah yang berkaitan isu Kalimah Allah.

“Kerajaan jelas sangat komited dalam menyelesaikan masalah berkaitan agama sejajar dengan konsep 1Malaysia,” akhiri kenyataan itu.

Orang Asli mahu PM nyatakan pendirian

Perwakilan msayarakat Orang Asli mahu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak menyatakan pendirian mengenai hak kaum itu berikutan kenyataan yang dianggap menghina yang dibuat oleh mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

NONEBercakap pada sidang akhbar bersama dengan Majlis Peguam, penyelaras Rangkaian Orang Asli Semenajung Malaysia, Tijah Yok Chopil mahu Najib membuktikan bahawa slogan 1Malaysia bukan sekadar propaganda.

"Saya tuntut 'perdana menteri 1Malaysia' beritahu orang seperti (Mahathir) itu berhenti berlaku sedemikian yang hanya akan menimbulkan kemarahan kami,”katanya.

Mahathir dalam blognya pada 11 Mac lalu berkata tuntutan tanah yang dibuat masyarakat Melayu adalah lebih kuat jika dibandingkan dengan tuntutan Orang Asli yang tidak mempunyai tamadun.

Beliau juga dilaporkan berkata “Orang Asli cuma rakyat biasa kerana rakyat asal adalah Melayu”.

orang asli church to be demolished in kelantan 170910 present bamboo churchTijah yang jelas kecewa berkata Najib tidak seharusnya membisu tetapi perlu menyatakan pendirian kerajaan berhubung hak Orang Asli.

"Kami tidak pernah meminta lebih daripada apa yang memang hak kami ataupun pernah menyentuh mana-mana keistimewaan kaum lain di Malaysia.

“Kami tidak pernah menuntut seluruh kepulauan / bumi Malaysia atau Semenajung Malaysia ini diserahkan kembali kepada kami.

Kami juga tidak pernah mememinta mana-mana kaum mengagungkan kami sebagai bangsa yang teristimewa di negara ini,” katanya.

Bagi presiden Majlis Peguam, Lim Chee Wee, selain 'dihina', kenyataan Mahathir itu juga adalah salah dari segi undang-undang mahupun moral.

Bencana berganda Jepun: Firma insurans ‘rugi’ lebih RM100 bilion

TOKYO, 15 Mac — Harga saham syarikat-syarikat insurans Amerika Syarikat (AS) menjunam selepas penganalisis menganggarkan bencana berganda Jepun minggu lalu akan membawa kerugian lebih RM105 bilion (AS$35 bilion), menjadinya malapetaka paling ‘tinggi kos’ setakat ini.
Malah kos itu dijangka akan meningkat memandangkan kerugian akibat kerosakan di loji-loji tenaga nuklear belum diambil kira.
Pagi tadi Perdana Menteri Jepun mengesahkan kebocoran radiasi dan kesannya mula dirasakan di Tokyo dengan hampir 200,000 sudah dipindahkan dari kawasan berhampiran loji tenaga nuklear.
Pelabur-pelabur pula bergegas untuk menjual saham-saham insurans kerana bimbang kerugian akan meningkat meskipun situasi sebenar hanya akan diketahui beberapa minggu lagi.
Sekurang-kurangnya seorang pakar meletakkan kerugian kemungkinan mencecah RM105 bilion (AS$35 bilion) hanya ekoran gempa bumi dan kejadian kebakaran yang menyusul.
Dalam pada itu kemusnahan akibat tsunami dijangka akan menambah berjuta-juta lagi dalam penyata kerugian.
Indeks insurans di kedua-dua pasaran AS dan Eropah semalam tidak memperlihatkan prestasi yang memuaskan.
Saham syarikat-syarikat perkapalan yang secara khusus terdedah kepada pasaran seperti MetLife Inc dan Aflac Inc juga jatuh.
Begitu juga firma insurans semula global Swiss Re dan pesaingnya Munich Re dan Hannover Re.
Agensi pemodelan risiko AIR Worldwide pula berkata gempa bumi yang melanda wilayah-wilayah timur laut Jepun Jumaat lalu boleh menyebabkan kerugian kepada perkhidmatan insurans antara AS$14.5 bilion dan AS$34.6 bilion.
Keseluruhannya, kerugian akibat gempa bumi ini dianggarkan kedua paling buruk dalam senarai bencana alam semula jadi bagi penyedia-penyedia khidmat insurans dalam tempoh 40 tahun ini selepas Taufan Katrina pada 2005.
“Mengambil kira pada tahap kemusnahan, digabungkan dengan usaha-usaha pemulihan yang sedang diadakan dan pemindahan, ia akan mengambil masa untuk menentukan nilai kerugian sebenar,” kata Swiss Re.
Setakat ini keseluruhan kos dianggarkan AS170 bilion (RM510 bilion) sementara kerugian akibat masalah di loji-loji tenaga nuklear belum diambil kira. — Agensi

Tarif elektrik mungkin naik dalam 6 bulan..lagi mahal lagi baik ..!!

Tarikf elektrik mungkin menyaksikan peningkatan dalam tempoh enam bulan ke hadapan, kata Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui.

NONEIa dijangka berlaku sekiranya harga minyak mentah seperti gas asli dan arang batu tiba-tiba meningkat dalam pasaran dunia, katanya dalam jawapan bertulis kepada anggota parlimen Batu Gajah Fong Po Kuan.

Fong bertanya menteri berkenaan sama ada akan terjadi peningkatan atau semakan terhadap tarif elektrik dalam tempoh setengah tahun lagi.

Chin bagaimanapun memberikan jaminan bahawa kerajaan akan menjalankan penyelidikan terperinci sebelum menguatkuasakan sebarang kenaikan tarif.

Tambahnya, kerajaan akan sentiasa memastikan bahawa apa sahaja tarif baru hendaklah datang bersama keselamatan bagi melindungi pengguna, terutamanya yang berpendapatan rendah.

Ada pihak mahu sabotaj Ladang Rakyat - TMB

KOTA BHARU, 15 Mac: Dakwaan penduduk kononnya kebun milik mereka di Kampung Serian, Gua Musang dirampas Ladang Rakyat adalah tidak benar.
Ini kerana tanah seluas hampir 4,000 ekar yang diusahakan mereka tidak terbabit dengan projek berkenaan.
Timbalan Menteri Besar, Dato’ Ahmad Yakob berkata, kawasan ladang asalnya dirancang seluas hampir 11,000 ekar sekarang hanya diusahakan 7,000 ekar sahaja.
”Lagi pun perbincangan telah dibuat dengan penduduk sebelum projek berkenaan dimulakan iaitu pada 2006 di Masjid Kampung Batu 11.
”Ketika itu penduduk tempatan telah memberi kerjasama dan menunjuk kawasan yang mereka rentah. Setelah mengambil kira kawasan ditunjuk penduduk, pelan kawasan dibuat jurukur dilantik kerajaan negeri,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.
Akhbar tempatan melaporkan kira-kira 100 penduduk membuat bantahan kerana bimbang ladang getah dan dusun buah-buahan mereka dirampas.
Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Kampung Serian, Mohd Rofi Ismail dilaporkan berkata, kerajaan negeri membisu bagi membincangkan perkara itu dan lebih mengutamakan syarikat asing bagi memajukan Ladang Rakyat.
Seorang lagi penduduk Mohd Razali Mahmood, 54 mendakwa kerajaan negeri yang melaungkan dasar Membangun Bersama Islam telah bertindak ganas tanpa menghirau kepentingan hidup rakyat. 
Ahmad berkata, pihak yang dahulunya membuat tuntutan telah mendapat bahagian masing-masing dalam kawasan yang mereka rentah.
”Laporan yang menyatakan  selepas 400 hektar kebun penduduk telah dirampas dua tahun lalu tanpa mendapat pampasan dan tanpa dibuat perbincangan dengan penduduk tidak tepat.
”Ini seolah-olah ada perancangan untuk mensabotaj program Ladang Rakyat di kawasan ini kerana isu yang telah lama selesai dan dipersetujui semua pihak dibangkitkan semula,” katanya.
Menurutnya juga semasa jurukur membuat ukur halus dan menanam batu sempadan, terdapat lagi bantahan penduduk setempat.
”Ekoran bantahan itu beberapa kali perbincangan diadakan di peringkat Pentadbir Tanah Gua Musang dan pejabat Timbalan Menteri Besar. Akhirnya kaedah menang-menang dicapai.
”Ladang Rakyat bersetuju mengeluarkan lebih 3,500 ekar dari kawasan asal dirancang Ladang Rakyat dan diserah kepada penduduk setempat.
”Dan penduduk bersetuju tidak lagi menganggu pembangunan Ladang Rakyat di kawasan tersebut,” ujarnya.
Ahmad berkata, kawasan yang diserah tersebut dipersetujui penduduk dimajukan Ladang Rakyat sehingga kerja ukur halus dan penanaman batu sempadan disambung semula dan disiapkan.
Menurutnya kawasan tersebut telah dikeluarkan hak milik di atas nama Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat Negeri Kelantan.
Bagaimanapun kata beliau setelah penduduk mendapat tahu hak milik dikeluarkan tiba-tiba mereka mendakwa tidak pernah ada perundingan dilakukan.
Program Pembangunan Ladang Rakyat yang diwujudkan lebih lima tahun lalu memberi manfaat kepada lebih 4,500 penduduk miskin apabila mereka mendapat dividen bulanan sebanyak RM200.
Ketika rang undang-undang Perbadanan Ladang Rakyat dibentang pada persidangan Dun Kelantan wakil rakyat BN tidak menyokongnya.

TPM: Malaysia akan teruskan cita-cita nuklear

Di sebalik kebocoran radioaktif di Jepun berikutan gempa bumi kuat yang mengegarkan negara itu, Malaysia tetap dengan cita-citanya membina loji tenaga nuklear, kata timbalan perdana menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

NONEKatanya agensi tempatan akan melakukan yang terbaik bagi menjamin keselamatan di dua loji tenaga yang dijadual dibina di negara ini.

"Semua negara di dunia memantau dan meneliti perkembangan di Jepun.Yang penting ialah soal keselamatan negara dan rakyat. Jadi dalam soal ini kita ada agensi yang bertanggungjawab. Mereka tahu apa yang mereka lakukan dan kita yakin mereka melaksanakan yang terbaik," katanya.

Muhyiddin bercakap kepada pemberita selepas majlis Perasmian Penutupan Program Keluarga 1Malaysia, anjuran Kementerian Pelajaran, di Putrajaya hari ini.

Berikutan magnitud 8.9 pada skala Richter yang menggoncang Jepun, tiga daripada reaktor nuklearnya di Fukushima, yang hanya kira-kira 250 km dari Tokyo menghadapi kemungkinan musnah.

NONEPuluhan ribu masyarakat yang tinggal berhampiran pusat itu juga terpaksa dipindahkan kerana kebimbangan kebocoran radiasi.

Sebelum ini, Menteri Teknologi Hijau, Tenaga dan Air, Datuk Seri Peter Chin pada Disember lalu mengumumkan Malyasia akan membina dua loji tenaga nuklear yang mampu menjana 1,000 megawatts setiap satu. Loji pertama dijadual beroperasi pada 2021 manakala yang kedua setahun kemudian.
'Tidak pasti'

Chin juga dilaporkan berkata semalam bahawa Agensi Nuklear Malaysia akan memberi penjelasan dalam tempoh terdekat mengenai impak letupan dan kebocoran radiasi di loji di Jepun itu.
NONEDitanya mengenai kelulusan loji pemprosesan tanah jarang di Gebeng dekat Kuantan yang dikatakan telah diberikan kepada sebuah syarikat di Australia, dan mencetuskan kebimbangan ramai, Muhyiddin berkata beliau tidak pasti.
“Kami faham penduduk bimbang tetapi beberapa syarat mesti dipatuhi seperti soal keselamatan dan alam sekitar.

“Jadi agensi-agensi yang relevan mesti kaji sebelum satu keputusan dibuat. Sama ada ia sudah dibuat keputusan atau tidak, saya tidak pasti,” katanya.

Minggu lalu, akhbar harian Amerika, the New York Times (NYT) melaporkan pekan industri Gebeng berhampiran Kuantan bakal menyaksikan pusat pemprosesan tanah jarang (rare earth) yang paling besar di dunia.

NONEPusat penapiasan bernilai RM700 juta itu sedang dibina oleh syarikat Australia, Lynas Corp. Mereka akan menghantar tanah jarang yang dilombong di barat negara itu di Mount Weld dengan kapal.

Ini adalah percubaan kedua Malaysia dalam penapisan tanah jarang, kali pertama menimbulkan kontroversi dan bantahan apabila ia cuba didirikan di Bukit Merah, Perak pada sekitar 1980an.
'Jangan percaya SMS'

Muhyiddin juga menasihatkan orang ramai supaya tidak mempercayai khidmat pesanan ringkas (SMS) kononnya Malaysia juga terdedah kepada bahaya kesan radiasi akibat kebocoran loji janakuasa nuklear Fakushima Daiichi di Jepun.

NONEMenyifatkan penyebaran sms itu sebagai tidak bertanggungjawab, Muhyiddin berkata Malaysia selamat daripada sebarang ancaman dengan agensi terbabit sentiasa memantau perkembangan di Jepun dan di negara ini.

Justeru beliau meminta orang ramai supaya tidak terpedaya atau panik sebelum meneliti kesahihan maklumat tersebut.

"SMS itu dikeluarkan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Jangan kita mudah menerima apa sahaja yang dilaporkan itu dengan tidak menyemak.

"Jangan kita timbulkan kebimbangan yang agak luar biasa, walaupun berlaku di Jepun tetapi sehingga orang ramai rasa takut untuk mengurus atau buat kerja seperti biasa," katanya.

Royalti: Kelantan dakwa pindah kes salah, mahu kekal di bahagian dagangan


KUALA LUMPUR, 15 Mac — Kerajaan negeri Kelantan hari ini memfailkan permohonan agar kes tuntutan royalti minyak, yang difailkan Ogos lalu, dipindahkan semula ke bahagian dagangan Mahkamah Tinggi, bukannya didengar oleh bahagian sivil.
Permohonan itu dibuat di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur petang ini.
Dalam permohonan yang dibuat menerusi Exco Kerajaan Negeri Datuk Husam Musa, kerajaan negeri Kelantan berkata pihaknya terkilan dengan keputusan memindahkan kes tersebut, yang dibuat secara pentadbiran dan tanpa pengetahuan atau persetujuannya.
“Oleh yang demikian ia merupakan satu keputusan yang salah di sisi undang-undang, dan hendaklah diperbetulkan.
“Saya telah seterusnya dinasihatkan oleh firma tersebut dan sesungguhnya percaya bahawa guaman ini hendaklah dipindahkan kembali ke Bahagian Dagangan selaras dengan Arahan Amalan No. 1 Tahun 1989 yang menyatakan panduan untuk menentukan perkara-perkara yang terangkum di bawah setiap bahagian dalam Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur,” kata Husam dalam permohonan tersebut.
Pada 30 Ogos lalu, kerajaan negeri Kelantan memulakan tindakan perundangan dengan memfailkan saman terhadap Petronas mendakwa syarikat petroleum nasional itu tidak membayar royalti yang dianggarkan RM800 setahun sejak 2005.
Menurut kerajaan negeri Kelantan, tindakan Petronas itu bukan sahaja melanggar undang-undang sedia ada, tetapi juga mendakwa bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.
Kes difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.
Kerajaan Kelantan mengambil keputusan muktamad pada 25 Ogos lalu untuk mengemukakan saman terhadap Petronas berhubung tuntutan royalti minyak yang diperoleh dari perairan negeri itu — di sempadan Thailand-Kelantan.
Sebelum ini, Husam berkata dalam kes saman itu kerajaan negeri tidak menetapkan jumlah tuntutan yang dibuat dan terserah kepada mahkamah untuk menentukannya.
Writ saman itu dikemukakan atas nama Petronas dan bukannya kerajaan Malaysia.
Dalam permohonan hari ini, Husam berkata, kerajaan negeri Kelantan telah memfailkan writ saman dan pernyataan tuntutan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 30 Ogos lalu dan hanya seorang defendan iaitu Petronas disaman.
“Saya telah dinasihatkan oleh firma tersebut dan sesungguhnya percaya bahawa pembelaan telah difailkan oleh Petronas, yang mana Kelantan telah memfailkan jawapan terhadapnya. Kemudian, pliding telah ditutup.
“Saya telah dinasihatkan oleh firma tersebut dan sesungguhnya percaya bahawa selepas pliding telah ditutup, kerajaan persekutuan pada atau kira-kira 16 November lalu memfailkan suatu permohonan untuk dicantumkan defendan kedua dalam guaman ini,” kata Husam sambil menambah, Kelantan menentang permohonan percantuman tersebut.
Permohonan menentang percantuman masih belum selesai, kata Husam lagi.
Husam berkata pengurusan kes saman mereka telah ditetapkan pada 15 Disember lalu untuk memberikan peluang kepada Kelantan memfailkan afidavit jawapan terhadap permohonan percantuman tersebut.
Permohonan percantuman itu kemudian ditetapkan untuk pendengaran di hadapan Hakim Nalini Pathmanathan di Mahkamah Dagang pada 24 Januari lalu dan pihak-pihak terbabit diarahkan memfailkan dan saling bertukar hujahan bertulis masing-masing semasa pengurusan kes seterusnya pada 18 Januari.
Walau bagaimanapun semasa menyerahkan hujahan bertulis pada 18 Januari, Husam dalam permohonannya hari ini menambah, pihaknya dimaklumkan bahawa guaman tersebut telah dipindahkan ke Bahagian Sivil Mahkamah Tinggi.
“Ini (ketika itu) merupakan kali pertama Kelantan dan firma tersebut dimaklumkan berkenaan pemindahan tersebut,” katanya.
Husam berkata alasan yang diberikan ialah kerana ia melibatkan isu-isu perlembagaan dan hakim yang akan mendengar permohonan tersebut akan ditentukan kemudian.
Husam menjelaskan pada 24 Februari Hakim Mohd Yusof di bahagian sivil telah menetapkan pendengaran permohonan percantuman pada 22 Mac ini dan memberikan arahan berkenaan pemfailan hujahan bertulisan pendengaran tersebut.
“Saya telah dinasihatkan oleh firma tersebut dan sesungguhnya percaya bahawa setakat pengetahuan mereka, tiada satupun pihak dalam guaman tersebut telah memohon untuk pemindahan kes ini dari bahagian dagang ke bahagian sivil.
“Pemindahan kes ini ke bahagian sivil oleh yang demikian tidak dibuat berikutan daripada suatu keputusan kehakiman selepas suatu permohonan rasmi oleh suatu pihak dalam kes ini,” katanya lagi.

Nasib Penduduk Kg Baru Terus Dibela PR


KUALA LUMPUR 15 MAC : Ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat akan terus komited mempertahankan hak penduduk Kampung Baru walau dengan apa cara sekalipun.

Wakilnya, Salahuddin Ayub yang juga ahli parlimen Kubang Kerian berkata, semangat perjuangan dan peruntukan undang-undang sedia ada akan digunakan sepenuhnya supaya tanah Kampung Baru kekal menjadi milik mereka yang hak ke atasnya.

" Saya mewakili ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat, kami berjanji atas nama Allah SWT, atas nama kemanusiaan, kita bersama dengan penduduk Kampung Baru
memperjuangkan tanah warisan ini dengan apa jua cara sekalipun,"kata Salahuddin.    

Beliau berkata demikian pada majlis Deklarasi Pemilik dan Pewaris Tanah Kampung Baru di Dewan Kelab Sultan Sulaiman malam tadi. 

Program anjuran Sekretariat pembangunan Kampung Baru (SPKB) malam tadi sepatutnya dihadiri oleh semua ahli parlimen Malaysia, BN dan Pakatan Rakyat, namun
malangnya ia hanya berjaya mengumpulkan ahli parlimen pembangkang sahaja.

Bercakap tentang hal itu, Salahuddin berkata, ia sememangnya satu petunjuk jelas tentang sikap ahli parlimen BN dalam membela nasib rakyat.

"Mengapa mereka tidak datang, mengapa mereka tidak berani berdepan dengan rakyat dan mempertahankan tanah Kampung Baru ini? Saya cuma mahu katakan satu sahaja, hari ini kita dapat menilai berapa bernilainya satu kerusi dalam parlimen,"katanya lagi.   

Majoriti pemilik dan pewaris Kampung Baru menolak Rang Undang-undang Perbadanan Pembangunan Kampung Baru (PPKB) dan mahukan rang undang-undang itu ditarik balik.

Walau bagaimanapun, Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Zainal Abidin sebelum ini mendakwa 90 peratus penduduk Kampung Baru bersetuju dengan rang undang-undang berkenaan.

Namun beliau kemudiannya menyatakan hasrat kerajaan untuk menangguhkan perbahasan (RUU PPKB 2010) dalam sesi Parlimen bermula 7 Mac hingga 7 April ini.

Bacaan kali pertama RUU itu sebelum ini dibentangkan pada persidangan Dewan Rakyat, Disember tahun lalu.

Hakikatnya, keputusan kerajaan itu tidak memenuhi aspirasi penduduk Kampung Baru yang mahukan rang undang-undang tersebut dibatalkan.

Oleh yang demikian ujar Salahuddin, tiba masanya untuk rakyat Kampung Baru bangkit dan tidak diperkotak-katikkan oleh mereka yang mempunyai kuasa dan
kedudukan.

Nasihatnya, di samping ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat bekerja keras untuk membantu penduduk Kampung Baru di parlimen, penduduk juga harus menguatkan
dokongan kepada usaha gagasan itu.

" Selagi ada inci tanah dalam negara kita ini, selagi ada ruang undang-undang dan inci tanah yang menjadi hak kita, selagi ia termaktub dalam perlembagaan,kita gunakan untuk perjuangkan hak tuan-tuan," luah Salahuddin lagi.    

Meskipun katanya, tentangan hebat akan diterima gagasan itu dalam parlimen Malaysia kerana jumlah undi BN yang lebih tinggi untuk meluluskan rang undang-undang, perjuangan tidak akan berahir semudah itu katanya. 

" Itu tidak mengapa (BN menang undi dalam parlimen), kita masih ada Allah  SWT, kita masih ada perjuangan. Kita ada anak muda pada hari ini untuk kita jatuhkan mereka secara demokratik, kita gunakan jari-jemari kita untuk jatuhkan mereka pada pilihanraya akan datang,"  katanya. 

Muhyiddin tak pasti Lynas sudah ada lesen operasi tanah jarang

PUTRAJAYA, 15 Mac — Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata beliau tidak pasti sama ada kelulusan sudah diberikan kepada syarikat Australia untuk mendirikan loji pemprosesan tanah jarang di Gebeng dekat Kuantan, yang kini mencetuskan kebimbangan ramai.
Dua hari lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengatakan bahawa langkah-langkah keselamatan akan dipastikan bagi mengelakkan masalah sisa radioaktif sebagaimana pernah disaksikan di Perak.
Hari ini, timbalan perdana menteri juga berkata kerajaan sedar akan kebimbangan yang dilahirkan oleh pelbagai pihak berkaitan dengan keselamatan orang ramai.
Justeru kata Muhyiddin, agensi-agensi relevan akan memastikan setiap syarat dipatuhi sebelum satu keputusan dibuat mengenai tapak tersebut.
“Kami faham penduduk bimbang tetapi beberapa syarat mesti dipatuhi seperti soal keselamatan dan alam sekitar.
“Jadi agensi-agensi yang relevan mesti kaji sebelum satu keputusan dibuat. Sama ada ia sudah dibuat keputusan atau tidak, saya tidak pasti,” kata beliau pada sidang media di sini hari ini.
Syarikat perlombongan Australia, Lynas Corporation, sedang membina tapak pemprosesan tanah jarang terbesar di negeri kelahiran Najib, mencetuskan kebimbangan akan berulangnya pencemaran radiasi yang pernah disaksikan di Bukit Merah, Perak yang dikaitkan dengan lapan kes leukemia membabitkan penduduk tempatan.
Sabtu lalu, The Star melaporkan bahawa Lynas diberikan lesen praoperasi.
Khamis lalu, Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh berkata beliau sememangnya telah membangkitkan isu tapak pemprosesan tanah jarang di Gebeng dua tahun lalu, tetapi kini mahu berganding dengan pencinta alam sekitar dari Australia demi memastikan kepentingan rakyat negara tidak terjejas.
Menurut Fuziah, beliau akan bekerjasama dengan rakan-rakan sejawatannya dari Green Party Australia untuk mengenakan tekanan ke atas kerajaan agar melihat secara mendalam kesan ke atas alam sekitar dan kesihatan akibat projek bernilai AS$230 juta itu dan mahu jaminan perlindungan sebelum Lynas Corp memulakan operasinya.
Kawasan industri Gebeng bakal menyaksikan pusat pemprosesan tanah jarang yang paling besar di dunia, menurut laporan akhbar Amerika Syarikat The New York Times minggu lalu.
Beberapa pakar yang dipetik dalam laporan itu melahirkan kebimbangan berhubung sisa radioaktif yang bakal dihasilkan selepas projek itu beroperasi.
Ia percubaan kedua Malaysia dalam membangunkan industri pemprosesan tanah jarang, kali pertama menimbulkan kontroversi dan bantahan apabila ia cuba didirikan di Bukit Merah, Perak sekitar 1980-an.
Pengarah Lembaga Pelesenan Tenaga Atom Malaysia, Raja Abdul Aziz Raja Adnan berkata kelulusan diberikan kepada projek Lynas selepas melalui penilaian oleh pelbagai agensi kerajaan.
Kerajaan Malaysia dilaporkan telah menawarkn pusat Lynas itu taraf perintis selama 12 tahun.
Terengganu yang merupakan pilihan pertama Lynas telah menolak cadangan syarikat Australia itu pada 2007 ekoran tekanan daripada pencinta alam sekitar, kata Fuziah yang juga Naib Presiden PKR.