Selasa, 1 Mac 2011

Rakus, terdesaknya saman ekor

RAKYAT baru sahaja dikejutkan dengan pengumuman penuh gah dan bergaya Ketua Pengarah JPJ merangkap secara tidak rasmi jurucakap Ketua Polis dan Ketua Pengarah DBKL tentang kadar kompaun terbaru saman yang dikeluarkan kepada semua pemandu di Malaysia dan peraturan baharu yang berkuatkuasa 1 Mac.
Di sini saya sebagai salah seorang pemandu warganegara Malaysia dan pembayar cukai yang sah ingin mengemukakan satu contoh bagaimana rakus dan terdesaknya pihak berkuasa dalam kes saman-menyaman terhadap pengguna jalan raya. Saya juga turut menyokong penuh desakan jawatankuasa bertindak yang diketuai YB Datuk Mahfuz Omar untuk menghapuskan saman ekor.
Saya mempunyai sebuah motosikal berkuasa rendah yang kebanyakan dimiliki oleh rakyat,terutama warga kota. Motosikal saya itu hanya digunakan untuk ke sekitar kawasan kediaman saya di Taman Melati, Setapak dan ulang alik ke masjid berdekatan rumah. Yang menjadi kehairanan dan penuh ajaib apabila pada beberapa hari yang lalu, tatkala rakyat dikejutkan dengan berita 'rakyat diutamakan lagi !' itu, saya mengakses kemudahan internet di talian PDRM dan mendapati saman ekor telah dikenakan terhadap saya atas kesalahan melebihi had laju motosikal saya. Kesalahan direkodkan atas nama saya dan nombor pendaftaran motosikal milik saya dengan melebihi had laju berkompaun RM300.00 di Kuala Kangsar, Perak! Kejadian dicatatkan pada 21 Disember 2010. Begitu ajaib pemanduan saya dengan hanya sebuah motosikal Yamaha melebihi had laju di atas sebatang lebuhraya yang beratus kilometer jaraknya dari tempat tinggal saya!
Di sini saya ingin menarik perhatian pembaca betapa terdesaknya pihak berkenaan apabila terus mengambil tindakan saman tanpa merujuk atau meneliti terlebih dahulu kes seumpama ini. Kemungkinan kes kereta curi dengan menggunakan nombor pendaftaran palsu bermaharajalela di mana-mana amat meyakinkan saya. Inilah sebahagian contoh betapa rakusnya pihak berkuasa dalam melaksanakan undang-undang ciptaan manusia yang semakin menekan dan membebankan rakyat kebanyakan.

Mohd Haiza Hussin,
Taman Melati, Setapak.

Kak Ros ‘arah’ Tuhan lawan kempen rakyat di Kerdau?

"Jangan kacau kak Ros, Kak Ros tengah ehem ehem..."

Datin Seri Rosmah Mansor hari ini bukan sahaja bertindak bebal apabila rakyat mempersoal peranannya dalam  ’mengawal’  Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, bahkan seakan mengarahkan Tuhan untuk menolongnya bagi menghadapi kempen Pakatan Rakyat di pilihan raya kecil Dun Kerdau.
“Jangan dengar dakyah pembangkang. Pembangkang ini cuma sedap mengata saja. Alhamdulillah.
“Saya tak mahu lawan. Saya serah pada Allah sahaja. 
“Bila masa saya cakap (pada Najib) buat macam itu, buat macam ini. Mahu Datuk Najib nak ikut cakap saya. Saya ini, (contohnya) kalau dia kata duduk, saya duduklah,” katanya dalam majlis ramah mesra di Felda Jengka 25 sebagaimana dipetik dari Malaysiakini hari ini.
Tidak cukup dengan itu, beliau turut meminta setiap rakyat Malaysia menilai keperibadiannya yang terus dikaitkan dengan kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuyaa Sharibuu enam tahun yang lalu.
Tindakan terbaru itu selepas Najib pada 1 Mei 2008 sekeras-kerasnya menafikan dirinya dan Rosmah terlibat dalam pembunuhan kejam serta enggan merujuk kes misteri tersebut ke Mahkamah.
“Tengok muka saya puas-puas. Ada ke muka penipu? Tak ada kan?” soalnya.
Status quo Rosmah mulai dipertikai pada pilihan raya kecil Tenang Januari lalu apabila tersebarnya cerita Rosmah bazir wang rakyat lawat Oman panas di Tenang!
Sejak dari itu, Rosmah yang pernah mendapat jolokan nama “perempuan puaka” turut dikenali Imelda Marcos, boros wang rakyat…
Dalam reaksi spontan, Rosmah turut dilihat seakan cuba ‘mengawal’ calon perjudian Umno di Kerdau, Syed Ibrahim Syed Ahmad sebagaimana lazim dilakukan ke atas suaminya Najib.
“Saya minta 30 minit saja (mengundi Syed Ibrahim). Esok kalau dia menang, ada masalah apa pergilah ketuk pintu rumah dia.
“Kalau dia tidak buat apa beritahu saya,” katanya berseloroh.
Dijangka penampilan keterlaluan Rosmah bukan sahaja kian dipertikai oleh rakyat, bahkan mungkin dipertikai sendiri oleh kepemimpinan Umno di setiap peringkat yang selama ini mahu Najib bersikap lebih bebas ketika memimpin kerajaan dan parti.

Wartawan dipanggil polis lagi kerana ‘sentuh’ Rosmah Mansor?

"Wahai Che Pakaq oooooiiiii, kenapa hang tulis tentang aku...?"

Bekas wartawan Harakahdaily dihubungi Polis lewat petang tadi kerana dipercayai mengaitkan isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor ketika melaporkan suatu skandal membabitkan Perkorporatan Lembaga Kemajuan Perindustrian (MIDA) pada Julai dan Ogos dua tahun lalu.
Dzulfikar Mashoor atau nama sebenarnya  Zainulfaqar Yaacob dipanggil membantu siasatan ekoran dari dua laporannya –  Pengkorporatan MIDA dalam proses, tetapi… bertarikh 9 Julai  2009 dan  MIDA diselubungi rasuah selepas dikorporat? bertarikh 17 Ogos tahun yang sama di sesawang media milikan PAS.

Sehingga kini, kedua-dua laporan tersebut masih boleh diakses di Harakahdaily.
Dalam laporan pertama, Zainulfaqar melaporkan bahawa pemberi maklumatnya tidak menolak kemungkinan bahawa pengkorperatan MIDA ekoran pengarahnya Datuk Jalilah Baba mempunyai hubungan erat dengan Rosmah sebagaimana dipetik semula seperti di bawah:
Dakwa mereka lagi, posisi Jalilah sendiri sebenarnya mempunyai hubungan istimewa dengan keluarga Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hatta merentasi profesionalisme beliau dengan MITI.
“Sebelum makan malam 30 April lepas, bisik pada Najib, Najib terus setuju (korporat MIDA),” ujar mereka sambil tidak menolak kemungkinan bahawa Jamilah turut mempunyai hubungan yang erat dengan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.
Dalam laporan kedua pula, Zainulfaqar melaporkan sekali lagi hasil dari sumber pemberi maklumat di dalam MIDA sendiri.
Langkah perkorperatan itu, dilaporkan mendorong pasukan Jalilah hanya akan mengekalkan 300 orang dari 800 pekerja keseluruhannya hatta membimbangkan kakitangan bawahan MIDA sekarang.
Langkah perkorperatan yang dilaporkan turut mendapat sokongan langsung Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak serta isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor dijangka akan menjadi topik penting pada sidang Dewan Rakyat November (2009) ini.
Ketika dihubungi oleh Pegawai Penyiasat (IO) Isp. Asyraf dari IPD Brickfield Kuala Lumpur, Zainulfaqar berkata, “saya akan memberi jawapan (untuk membantu siasatan) tengah hari esok, itupun selepas mendapat konsultansi peguam saya.”
Isp. Asyraf dalam reaksi spontan dilaporkan berkata, “kami hanya mahu merakam keterangan mengenai laporan MIDA sahaja, abang boleh untuk menjawab atau tidak jawab…”
Dalam perkembangan berkaitan, Zainulfaqar pada 18 Mei tahun lalu pernah dipanggil ke Bukit Aman bagi merakam keterangan mengenai laporannya berhubung pembabitan agen Israel dalam pasukan polis, seperti didakwa Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Sehingga kini, laporan berjudul Isu perisik: Wartawan Harakah dipanggil polis masih di sesawang malaysiakini.
Dua peguam – Puspawati Rosman dan Murnie Hidayah Anuar menemani Zainulfaqar ketika Polis merakam kenyataannya mengenai Asiasoft: Ujian genting bagi Hishammuddin.
Seperti rakaman siasatan sebelum ini, Zainulfaqar dijangka disiasat di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 kerana terbabit “penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian” walaupun siasatan kes sebelum ini tergantung begitu sahaja.
Zainulfaqar dijangka merakam keterangan seawal-awalnya pada Khamis ini.

Video : Che'GuBard Kata Rosmah Lebih Teruk Dari Leila Ben Ali?


Prk Kerdau : Pemuda PAS bantah bilik gerakan BN di premis awam

PUTRAJAYA, 1 Mac: Dewan Pemuda PAS menyerahkan memorandum bantahan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung kesalahan Umno BN menggunakan premis awam dalam kempen PRK Kerdau yang sedang berlangsung.
Memorandum mengandungi bukti bergambar itu diserahkan oleh Naib Ketuanya, Sabki Yusof kepada wakil SPR di pejabat suruhanjaya itu di sini hari ini (gambar).
Turut serta semasa penyerahan itu, ketua penerangannya, Suhaizan Kaiat.
Antara tempat yang didakwa disalahguna oleh Umno BN adalah, padang awam Teluk Sentang, Masjid dan Sekolah Rendah Batu Sawar, Dewan Orang Ramai Felda Jengka 23, Pusat Jalur Lebar Komuniti Jengka 25 dan Balai Raya Kuala Tekal.
Kesemua premis-premis itu digunakan sebagai bilik gerakan BN.
Pada sidang medianya, Sabki berkata tindakan Umno BN itu bersalahan dengan Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 dan SPR digesa segera bertindak.
"Saya yakin mereka guna tempat-tempat ini tanpa kebenaran pihak berkuasa tempatan.
"Saya mewakili jentera kempen PAS dan Dewan Pemuda PAS, minta SPR ambil tindakan dan halang mereka kempen guna tempat awam," katanya.
Tindakan itu juga katanya telah menimbulkan rasa tidak senang hati dan telah mencemarkan proses demokrasi.
Memorandum sama juga, kata Sabki akan diserahkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ekoran wujud elemen salah guna kuasa.
Sementara itu, Suhaizan pada sidang media sama pula menggesa SPR tidak berlengah lagi untuk bertindak kerana bukti telah mereka berikan.
Malah katanya, aduan sama telah dibuat kepada SPR negeri, namun sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil.
"Kes seperti ini bukan kali pertama berlaku. Jadi saya mintak SPR ambil tindakan terus, bukan berlengah-lengah lagi," katanya.

Prk Merlimau : Pemimpin Umno tipu penduduk Merlimau melalui Tekun.

JASIN, 1 Mac: Tidak kurang 700 penduduk di kawasan Dun Merlimau, di sini, kini telah menjadi mangsa penipuan pemimpin Umno BN, apabila mereka dijanjikan pinjaman Tekun berjumlah RM3,000 tetapi kemudian mulai menjauhkan diri daripada mereka.
Lebih menyedihkan lagi, mereka turut dikenakan bayaran RM25 setiap seorang, tetapi tidak pula dikeluarkan resit bayaran sehingga menyebabkan mereka terasa jelas tertipu kemudiannya.
Seorang penduduk di kawasan itu, Ismail Abdul Rahman, 77, menjelaskan, perkara itu telah berlaku sejak 26 Februari lalu sebaik selesai proses penamaan calon bagi PRK Dun Merlimau yang akan berlangsung 6 Mac ini.
Menurut beliau, pemimpin Umno itu sememangnya dikenali oleh mereka yang terbabit dan mereka tidak menyangka akan ditipu sedemikian mudah, lebih-lebih lagi ketika Umno BN sedang terdesak untuk mendapat undi daripada orang ramai pada pilihanraya itu nanti.
Katanya, setelah mengutip wang itu, pemimpin Umno terbabit kini sudah amat jarang kelihatan, malah mereka seperti melarikan diri daripada mereka yang terbabit, manakala pinjaman Tekun sebanyak RM3000 yang dijanjikan itu pula tidak diperolehi oleh mereka.
"Sehubungan itu, mereka yang terbabit bercadang untuk membuat laporan polis sekiranya pemimpin Umno itu tidak memulangkan kembali wang RM25 yang dikutip daripada mereka itu," katanya ketika ditemui.
Bayaran RM25 itu, menurut Ismail, dikenakan kononnya sebagai bayaran perkhidmatan untuk memudahkan proses mendapatkan pinjaman Tekun.
Mereka yang berhajat untuk mendapatkan pinjaman itu tanpa teragak-agak terus memberikannya, walaupun ia tidak dikeluarkan resit.
"Tindakan pemimpin Umno terbabit jelas menyalahi undang-undang kerana mengikut undang-undang, setiap bayaran yang diterima oleh setiap pihak mestilah disertakan resit bayaran dan penerimaannya," katanya.
Beliau yang juga salah seorang pengundi di kawasan itu amat kesal dengan perbuatan tidak bertanggungjawab pemimpin Umno terbabit.
"Jadi maknanya, selain melakukan dosa kerana rasuah politik, pemimpin Umno BN juga sebenarnya turut mengambil kesempatan  untuk mengaut keuntungan dengan menipu orang ramai sempena pilihanraya, khususnya PRK Dun Merlimau 6 Mac ini.
"Ini jelas membuktikan sikap sebenar pemimpin Umno BN yang tidak boleh dipercayai. Jika mereka menolong pun, mereka bukannya ikhlas hendak menolong, tetapi ada muslihat lain di sebaliknya untuk kepentingan mereka," katanya.
Berhubung dengan bantuan jalan tar hingga ke hadapan rumah yang diberikan oleh pemimpin Umno BN sempena PRK Dun Merlimau, beliau berkata, ketidakikhlasan pemimpin Umno BN dalam hal itu amat jelas kelihatan.
"Sesetengah mereka yang diberikan bantuan itu mendapat jalan tar sepenuhnya di hadapan rumah, tetapi banyak juga antara mereka yang hanya diberikan bantuan jalan tar separuh-separuh sahaja.
"Menurut pemimpin Umno BN, jalan tar yang baru diberikan separuh sahaja dulu itu akan dipenuhkan kemudiannnya, tetapi orang ramai tak yakin jalan itu akan diberikan sepenuhnya nanti," jelasnya.
Sebaliknya, beliau yakin bantuan jalan tar tersebut pasti hanya setakat itu sahaja dan ia pasti akan turut berakhir apabila selesainya PRK Dun Merlimau 6 Mac ini.
"Itu semua hanyalah gula-gula pilihanraya oleh para pemimpin Umno BN. Jadi kepada orang ramai, janganlah sekali-kali tertipu dengan sandiwara para pemimpin Umno BN itu," tegasnya.

Prk Merlimau : Video Anwar Ibrahim, Merlimau 01/03/11

Prk Kerdau : Video Bob Lokman berkempen di Kerdau pula

Prk Merlimau : Video Yuhaizad sedia berkhidmat tanpa kira kaum

Prk Merlimau : Video Temuramah Calon Pas

Prk Kerdau: Strategi Pemimpin Kerajaan dan Umno Tabur Janji

KERDAU: Kenyataan MB Pahang bahawa N28 Kerdau cukup membangun ternyata adalah meleset. Kempen menaburkan janji pimpinan Umno Bn kepada rakyat dan mainan.

Kelmarin PM sendiri menjanjikan peruntukan kepada penduduk Batu Sawar RM9.25 juta untuk menaikkan taraf loji. Selain itu, PM sendiri juga menjanjikan peruntukan Dewan Terbuka Kg Seri Kerdau sejumlah RM150,000 Balai Bomba Sukarela RM150 ribu dan RM100 ribu Kuil Hindu Kerdau.

Sementara Noh Omar mahu membantu pengusaha burung walit RM108 juta. Skim Pinjaman Mikro RM68 juta.

Bagi Rais Yatim pula beliau menjanjikan 11 kampung di Kerdau untuk wifi daripada 300 buah kampung di negeri Pahang.

Prk Merlimau : Lensa Calon Bersama Rakyat - 2













 

Tak Berani Debat : PM, TPM Akan Jawab 'Buku Jingga' Pembangkang


TEMERLOH: Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak akan mengulas dan memberi penjelasan mengenai implikasi yang bakal dihadapi kerajaan berhubung tawaran 'pelan 100 hari' pembangkang pada siri jelajah ke seluruh negara yang akan diadakan bermula bulan ini.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, penjelasan berhubung tawaran pembangkang menerusi 'Buku Jingga' perlu dilakukan bagi memastikan rakyat tidak terkeliru dan terpedaya dengan janji-janji kosong pembangkang.
"Nanti sampai ke satu peringkat yang Perdana Menteri dan saya akan buat, kita akan ulas satu persatu supaya jangan ada pihak yang terpedaya dengan tarikan yang agak besar kononnya boleh ditawarkan oleh Pakatan Rakyat," katanya pada sidang media selepas menghadiri majlis perjumpaan dengan warga pendidik di Sekolah Menengah Kebangsaan Kerdau di sini, Selasa.
Beliau berkata demikian bagi mengulas mengenai sama ada kerajaan bimbang dengan tawaran pembangkang sekiranya berjaya mengambil alih pentadbiran negara selepas pilihan raya umum akan datang.
Sebelum ini Perdana Menteri berkata menerusi Pelan Transformasi Politik (PTP), beliau dan timbalannya akan turun padang menjelajah ke seluruh negara untuk mendengar dan menyelesaikan masalah rakyat secara lebih dekat.
Najib dan Muhyiddin akan memulakan sesi lawatan secara bersama bermula dengan Sarawak pada 18 dan 19 Mac ini sebelum kedua-duanya melakukan lawatan berasingan ke negeri-negeri lain.
Mengulas lanjut, Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden Umno berkata, sudah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk menerangkan kepada rakyat mengenai kesan yang bakal berlaku sekiranya pembangkang memerintah negara.
'Kita tak bimbang soal itu (Buku Jingga). Tapi yang penting supaya rakyat tidak ditipu dengan kata-kata manis dan janji-janji kosong.
"Sebab itu kita perlu jelaskan apa implikasi mereka (perlu hadapi) kalau yang disebut dalam buku jingga itu nak dilaksanakan. Kita sudah simulasi, kalau itulah keadaannya, dalam tempoh dua tahun Malaysia akan jadi bankrap," katanya.
Tambah beliau pada masa ini pembangkang mudah berjanji untuk menggunakan segala sumber kekayaan negara bagi memenuhi janji kepada rakyat kerana mereka tidak mempunyai tanggungjawab mentadbir negara.
"Mereka akan kata tak akan bankrap kerana akan gunakan segala sumber yang ada seperti Petronas dan sebagainya. Tapi kalau buat begitu habislah...dia nak punahkan negara.
"Memang nampak mudah tapi implikasinya besar, mereka boleh buat tawaran begitu kerana mereka tak rasa bertanggungjawab...mereka tak fikir panjang.
"Berbeza dengan BN, kalau nak buat sesuatu kita akan ambil kira kesan kepada negara," katanya.

Guan Eng Tak Patut : Tindakan biadap Kerajaan DAP buat Rakyat Penang dan Umno Marah ?


PULAU PINANG 1 MAC : Kerajaan Negeri Pulau Pinang menyediakan khidmat bas percuma kepada semua kakitangan kilang berkuatkuasa hari ini.

Ia ditawarkan menerusi program letak dan naik bas di bawah sistem bas ekpress transit Jambatan Pulau Pinang atau BEST.

Perkhidmatan itu disediakan kepada sektor perkilangan yang memandu kereta sendiri.

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkata langkah itu diambil bagi mengatasi masalah kesesakan lalu lintas ketika waktu puncak di atas Jambatan Pulau Pinang dalam masa sama ia mengurangkan beban kewangan dikalangan pekerja.

Perkhidmatan tersebut ditawarkan lima hari seminggu menerusi dua sesi iaitu pada 6 pagi hingga 9 pagi dan 4 petang hingga 7 petang.

Sebanyak 16 buah bas dan 600 petak tempat letak kereta dengan cas seringgit disediakan. Lim Guan Eng ditemui selepas majlis pelancaran BEST di Seberang Jaya.

Prk Kerdau : Maruah Ikan Sardin ?

Oleh: wfauzdin_ns

"
NAJIB jangan ingat semua orang lapar dan menunggu untuk disuap. Rakyat di Kerdau punyai maruah, apatah lagi bagi orang-orang Cina yang kebanyakan mereka lebih tahu berdikari. Diberitakan penduduk-penduduk di kawasan Kerdau telah menerima `ang pau' selepas Tahun Baru Cina.


Saya petik berita dari Malaysiakini semalam ;

" BN hari ini secara senyap mengedarkan berkotak-kotak barang makanan kepada penduduk satu-satunya kampung Cina di Kerdau atas nama bantuan. Kotak yang diangkut dengan trak petang ini diedarkan oleh beberapa orang yang memakai baju merah yang pergi ke beberapa rumah bagi mengenalpasti identiti penduduk. Semua penduduk yang agak tua yang enggan dikenali berkata mereka didatangai beberapa orang yang mahu memberikan "bantuan makanan" secara percuma dengan syarat pelekat BN ditampal di pintu rumah mereka. "Kami diminta mengundi BN dan kami diberahu bahawa sesiapa yang menyokong pembangkan tidak akan mendapat bantuan," dakwanya. Malaysiakini difahamkan kira-kira 100 kotak diedarkan petang tadi. Kotak itu, dengan pelekar gambar wajah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan menterinya Datuk Seri Shahrizat Jalil mengandungi nasi, Milo, biskut, susu tepung dan sardin dalam tin." (Malaysiakini).

Sampai bila Bn mahu menganggap rakyat seperti ayam daging yang diberi makan sehingga gemuk, kemudiannya akan disembelih? Lebih malang lagi terdapat rakyat yang suka menjadi ayam daging dan majoritinya Melayu pula. Jika ini lah sikap kita yang begitu mudah diperbodohkan oleh mereka, sampai bila pun kita tidak akan senang. Hanya iman dan takwa sahaja yang boleh mengawal nafsu kita yang terliur dengan umpanan mereka.

Tugas PAS dan PR memang berat di dalam mana-mana pilihanraya. Kita berhadapan dengan manusia yang kebanyakannya memilih kesenangan dunia yang sementara. Namun, kita masih mempunyai masa untuk mengubah nasib mereka ini. Kita wajib mengasihani mereka yang dulu, kini dan mungkin akan selamanya menjadi ayam daging kepada sang Penguasa. Selamatkan mereka dari memakan pemberian rasuah walaupun hanya satu tin sardin.

SPR bagaikan meriam buluh @ Singa tiada gigi

Oleh: mohdnoorawang

"SPR @ SURUHANJYA PILIHANRAYA bagaikan singa tiada gigi atau berdentum macam meriam buluh atau macam tayar lori pecah. Kuat tapi kosong dan hampas. Untuk mudah faham SPR ikut tuannya "macam anjing dengan tuannya

Anjing juga menyalak tuannya dan acah acah untuk digigit anjing. Namun bila tuan anjing bagi makan yang lazat anjing tersebut terdiam dengan mulut terceler dengan air liur meleleh kerana disumbat dengan makanan. Itulah perangai anjing.Memang SPR yang jaga orang mengundi hanya sekadar memberi arahan agar jangan melanggar adat dan peraturan pilihanraya. Sekadar ingatan dan bercakap macam tayar lori pecah.
Hakikatnya SPR takut dan menikus apabila pehak yang berkuasa seperti kerajaan BN/UMNO mengumumkan projek berjuta-juta  ringgit setiap kali berlaku pilihanraya kecil.
Kerajaan BN/UMNO mengunakan wang dan segala kemudahan kerajaan setiap kali berlaku pilihanraya kesil dan pilihanrya umum. Segala kemudahan dan kementerian dan jabatan kerajaan dan bangunan kerajaan digunakan secara maksima. SPR hanya menjadi penonton dan telinga menjadi pekak serta mata terus jadi buta dalam celik.
Jika pehak parti pembangkang terutama PAS, DAP dan PKR pehak SPR bagaikan seekor singa lapar dan menjadi pahlawan yang gagah dan mengunakan peraturan peraturan pilihanraya secara mmutlak. Kononnya SPR dan pegawainya akur kepada tugas dan pekeliling SPR yang ditetapkan.
Itulah SPR yang jga orang mengundi di Malaysia. SPR bagaikan kudadan keldai suruhan keada tuannya. SPR di Malaysia tidak telus dan tidak selalu adil teruma terhadap parti yang menentang BN/UMNO.
Nama sahaja Suruhjaya pilihanraya Malaysia atau SPR. Hakikatnya tidak bebas dan tidak adil. Tetap mengikut arahan dan suruhan kuasa dari pemerintah kerajaan BN/UMNO dari dulu kni dan selamanya.
Untuk kata rengkas pegawai SPR hanya kakitangan kerajaan dan akur pada BN/UMNO. MASING ASING AHU JAGA PERIUK NASI MASING ASING UNDANG-UNDAN SERTA KEADILAN DILETAK DITAPAK KAKI. YANG PENTING KEDUDUKKAN DAN PANGKAT SERTA PERUT DAN KOCEK DENGAN ALAUN .
Hanya proses jalanan dan ombak revolusi rakyat sahaja dapat mengajar kerajaan BN/UMNO serta agensi yang menjadi pak turut dan talam dua muka serta bercakap macam lidah biayak atau buaya tembaga. 

Prk Kerdau: Harapan Tinggi Umno Pancing Undi Felda

TEMERLOH: Umno bertungkus lumus dan memberi fokus mengerakkan jentera FELDA. Hari ini menyantuni masyarakat Felda Jengka 23 dengan memberikan imbuhan kepada 443 orang peneroka sebanyak RM1,000 seorang.

Ini adalah salah satu bentuk sogokan yang halal yang dilakukan Bn sewaktu kempen PRK Kerdau sedang rancak berjalan. Nampak Umno terlalu amat yakin bahawa masyarakat peneroka Felda akan memberikan sokongan padu kepada mereka.

Masyarakat yang jelas celik politik semakin muak dengan telatah dan gelagat pemimpin Umno Bn. Cuma masyarakat Felda ini terlalu takut sangat dengan bentuk ugutan demi ugutan dan sikap malas untuk mencari gaduh. Ini kerana perasaan hormat kepada pemimpin-pemimpin Umno melalui 'budi' yang ditabur itu menjadikan mereka serba salah dan gagal mengambil sikap yang betul dan tepat serta tegas terhadap bentuk penyelewengan ini.

Buku Jingga : Terlalu Awal untuk Didedahkan

Oleh: anak_muar

" Baru-baru ini gabungan Pakatan Rakyat iaitu PAS,DAP dan PKR telah menghasilkan sebuah buku bagi mengemukan tawaran dan persediaan PR jika berjaya menjadi Kerajaan pemerintah apabila memenangi PRU-13 yang akan datang.Buku yang dinamakan Buku Jingga ini dilihat sebagai proposal yang diilhamkan PR sebagai langkah utama bagi memperoleh kepercayaan dari rakyat terbanyak bahawa PR mampu membawa sebuah agenda besar lagi bermanfaat kepada rakyat jika berjaya menjadi menawan Putrajaya.

Kandungan Buku Jingga ini telah menggariskan beberapa perkara utama untuk dilaksanakan dalam melakukan reformasi terhadap dasar pemerintahan kepada yang lebih mengutamakan hal ehwal rakyat bawahan serta pengamalan dasar telus lagi adil bagi menterjemahkan agenda besar PR yang dinyatakan dalam Buku Jingga tersebut.Secara tidak langsung kerajaan UMNO-BN agak tersentak dengan kehadiran Buku Jingga ini.Tawaran buku tersebut ternyata menguntungkan rakyat bawahan.Namun agak kurang bijak bagi pihak PR dilihat terlalu awal mengeluarkan Buku Jingga ini dalam erti kata lain sebagai senjata pemusnah terhadap UMNO-BN dalam usaha memenangi PRU-13 yang bakal berlangsung tidak lama lagi.Pendedahan Buku Jingga yang terlalu awal kepada umum ini secara tidak langsung telah menguntungkan pihak UMNO-BN dalam menciplak segala segala cadangan yang bernas dalam buku tersebut hasil ilham PR.
Walaupun kerajaan UMNO-BN memandang rendah serta menganggapnya seperti tidak masuk akal akan penghasilan Buku Jingga ini namun sejak kebelakangan ini kita dapati banyak pengumuman dan tawaran yang diumumkan oleh pihak kerajaan selari dengan cadangan- cadangan yang dikemukan oleh PR dalam buku tersebut dan jelas bahawa segala yang dicadangkan oleh PR sememangnya bernas serta bermanfaat kepada rakyat bawahan khasnya.
Sepatutnya Buku Jingga ini didedahkan kepada umum setelah parlimen dibubarkan atau beberapa hari sebelum PRU menjelang kerana ia lebih dilihat sebagai kejutan besar dari PR terhadap rakyat jika memilih PR sebagai parti pemerintah.Pendedahan yang terlalu awal telah menguntungkan pihak kerajaan UMNO-BN dalam meniru segala idea-idea yang dikemukan oleh PR. Akhirnya PR bakal dilihat kehilangan idea jika segala cadangan yang dikemukan berjaya dilaksanakan oleh kerajaan UMNO-BN pula.Seharusnya PR berstrategi dalam usaha melakukan kejutan kepada rakyat.Tindakan PR yang akhir-akhir ini yang terlalu mendedahkan segala idea dan perancangan mereka bakal merugikan pihak PR sendiri dalam usaha menawan Putrajaya. "

Prk Kerdau: Calun PAS serang kem BN

Hanya dia satu orang yang bewarna hijau didalam ribuan orang yang bewarna biru.

Itu yang boleh digambarkan bila calun pilihanraya kecil PAS kerusi Kerdau, Hasanudin Salim yang terpaksa berdepan dengan dua ke tiga ribu orang penyokong-penyokong tegar BN pada satu majlis kenduri kahwin yang dihadiri dalam satu kampong di sana.

Di keliling rumah kenduri atau rumah pengantin telah dihias dan dipenuhi dengan bendera-bendera cap kati dan tema pada majlis kahwin ini juga nampak seperti warna biru bila pelamin, pakaian dan apa juga hiasan pada majlis itu semuanya bewarna biru.

Bagi calun PAS Hasanudin Salim, itu tidak sedikitpun menggoncang semangat juang beliau sebagai seorang ahli politik bila dia disambut olih tuan rumah kenduri, dia kemudian berlegar-legar berjumpa dan bersalaman dengan tetamu-tetamu yang hadir, kemudian 'pekena' dua tiga pinggan nasi minyak dan tak putus-putus sebelah tanganya bersalaman dengan tetamu yang datang ke meja nya dan sebelah lagi sedang menyuap nasi kemulut dan sebelum beredar telah berjumpa dengan pasangan pengantin untuk mengucapkan tahniah sambil membisikan ketelinga pengantin "Jangan lupa pangkah bulan".

Calun ini anak tempatan Kerdau dan semua orang kenal dengan dia, malah setengah daripada tetamu yang hadir pada majlis itu ditegur dan disapanya dengan memanggil nama mereka.

dollah yankee -
Steady lah YB !

Takut Kalah : 5,669 undi pos bertambah di Dun diwakili Zambry

PETALING JAYA, 1 Mac: Timbalan Pengarah Pilihanraya PKR Perak, Chan Ming Kai telah mendedahkan kemasukan pengundi pos besar-besaran di kawasan-kawasan Dun diwakili Umno BN di Perak pada tahun 2010.
Bercakap dalam sidang media mingguan parti di sini, hari ini, beliau memberi contoh, di Dun Pangkor yang diwakili Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir telah menerima kemasukan 5,669 pengundi pos berbanding hanya 368 yang keluar pada 2010.
Katanya, bilangan pengundi pos kini mencapai hampir separuh daripada jumlah 26,000 pengundi di Dun Pangkor yang merupakan sebahagian daripada Parlimen Lumut.
Katanya, calon PKR tewas hanya 298 undi di Parlimen Lumut kepada calon MCA BN pada Pilihan Raya Umum 2008.
Ming Kai juga menjangkakan Umno akan memberikan tumpuan untuk menambah pengundi pos di Dun Sungai Rapat yang diwakili oleh Exco Kanan, Hamidah Osman yang hanya menang tipis 636 undi dengan calon PAS.
Katanya, pada 2010 sebanyak 248 pengundi pos masuk ke Dun itu.
“Usaha ini jelas untuk memberi manfaat kepada Umno. Kawasan-kawasan majoriti Cina seperti Canning Garden yang juga mempunyai kem tentera tidak pula melihat pertambahan undi pos,” katanya.
Beliau yang juga Adun Simpang Pulai khuatir wujud penyalahgunaan undi pos dan meminta SPR serta Kementerian Pertahanan menjelaskan perkembangan itu.
Selain Pangkor, pertambahan ketara pengundi pos ialah di Dun Kamunting yang menerima 1,102 berbanding keluar 146, Temenggor (masuk 690, keluar 38), Pengkalan Hulu (masuk 506, keluar 117), Chenderiang (masuk 255, keluar 31) dan Sungai Rapat (masuk 248, keluar 31).

Lawak Sengal : Laporan wartawan perlu adil, seimbang kata Rais

Setiap laporan wartawan mesti berprinsipkan ciri-ciri keadilan, seimbang dan tidak berat sebelah, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim.

"Kita ingin melihat wartawan kita mempunyai dua sudut pandangan iaitu apabila kita dapat sesuatu isu kita juga mesti ada pandangan yang sebelahnya dan sebagai seorang wartawan kita sentiasa mengimbangi keadaan kita.

"Katalah kalau kita mengutuk satu keadaan, kita juga mesti beri pandangan lain yang melunakkan sedikit situasi keterlaluan itu," katanya pada sesi dialog dengan peserta program Zamalah Wartawan Muda 1Malaysia di Kuala Lumpur hari ini.

NONESeramai 18 wartawan muda tempatan dari pelbagai media menyertai program sebulan bermula 21 Feb itu, yang diadakan buat pertama kalinya oleh Institut Akhbar Malaysia (MPI) dengan kerjasama kementeriannya.

Rais berkata laporan dalam sesebuah organisasi media itu seharusnya tidak sekadar memuji atau mengkritik tetapi memberi gambaran yang menyeluruh mengenai sesuatu perkara.

"Jangan macam pembangkang semuanya tak betul, sebab itu barangkali sehingga kini pembangkang tidak diyakini (oleh rakyat)," katanya.

Beliau berkata laporan wartawan juga mesti berasaskan kepada fakta yang sahih, tidak menyakiti hati orang lain, selain dapat membantu masyarakat.

"Contohnya laporan di Merlimau, yang hadir (sesuatu majlis) hanya 200 orang, nak menyebut 200 mungkin agak malu jadi jumlah itu ditambah menjadi 800 orang, ini jelas satu penyelewengan fakta. Kalau kita diketahui sebagai pembohong, ini sukar ditebus semula.

"Malaysia memerlukan wartawan kita membuat penceritaan yang adil, menjadi wartawan bukan setakat melapor, ambil gambar atau artikel masuk surat khabar, apa yang boleh kita sumbang untuk tanahair kita menyebabkan artikel itu satu artikel yang bernilai," katanya.

Beliau turut menggalakkan wartawan di negara ini terutamanya wartawan muda supaya menghasilkan lebih banyak rencana yang bermutu untuk diolah menjadi dokumentari pendek yang akan disiarkan di Radio Televisyen Malaysia (RTM).

"Kalau ada di kalangan saudara saudari yang mempunyai rencana yang baik, RTM akan ambil rencana itu untuk dijadikan dokumentari pendek atau terjemahan kepada olahan berita bagi siaran radio.

"Kita juga akan bagi imbuhan (kepada wartawan) bagi setiap rencana terbaik yang berjaya dijadikan dokumentari pendek," katanya.
- Bernama

Hata didakwa 'berniat jahat' terhadap Utusan

Ketua pengarang kumpulan Utusan Aziz Ishak hari ini mendakwa wartawan kanannya Hata Wahari mempunyai niat jahat terhadap akhbar tersebut.
Dakwaan itu ditimbulkan dalam siasatan dalaman ke atas Hata yang juga presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ), ekoran kenyataan yang dibuat oleh wartawan berkenaan sebelum ini.
Hata berkata, Aziz mengakui bahawa dakwaan itu berdasarkan persepsi terhadapnya.
"Dia berkata ini semua berdasarkan persepsinya. (Aziz berkata) semua kenyataan yang saya keluarkan mempunyai niat jahat terhadap Utusan.
"Saya bukan cakap mengenai Utusan saja, tapi juga mengenai akhbar lain," kata Hata ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.
Hata juga berkata, Aziz tidak menjelaskan kenyataan yang didakwa menunjukkan "niat jahat" itu.
"Tapi dia tetap katakan, berdasarkan persepsi dia, saya ada niat jahat terhadap Utusan.
"Dia kata kenyataan saya bertentangan dengan polisi syarikat yang perlu menunjukkan aspirasi terhadap BN dan Umno dalam laporan beritanya," tambahnya.
Katanya, Aziz telah memberi kenyataan tersebut pagi ini dalam siasatan yang dijalankan di pusat latihan syarikat itu di Jalan Raja Chulan, Kuala Lumpur.
Utusan diwakili dua orang wakilnya yang menjalankan pendakwaan.
Hata berkata, beliau melakukan pemeriksaan balas ke atas Aziz dalam siasatan yang bersambung semula petang ini.
Hata mewakili dirinya dalam pendengaran hari ini memandangkan beliau dihalang untuk menggunakan khidmat wakil NUJ untuk pembelaan.
Aziz merupakan saksi pertama yang dipanggil dalam siasatan dalaman ke atas Hata hari ini.

Prk Kerdau : Umno guna pakar khas dari Amerika bantu kempen...ha..ha...APCO lagi..!!!

WarkahDaily – Wah..wah..banyak duit Umno sehingga boleh mengimport pakar strategi kempen pilihanraya yang didatangkan khas dari Amerika Syarikat. Memang dahsyat Umno ni siot!

Tak tahulah pakar strategi itu datangnya daripada sebuah badan yang dikaitkan dengan gagasan 1Malaysia Najib sebelum ini iaitu APCO atau tidak.

(Kelihatan Mr. Donald (kanan) bersama-sama 'tuannya', Datuk Wan Amizan di PRK Kerdau)

Menurut sebuah blog yang dimiliki salah seorang AJK pemuda Umno Bahagian Jerantut, pakar itu dibawa khas oleh Adun Tahan, Datuk Wan Amizan semata-mata untuk membantu Umno mempertahankan Dun Kerdau.

Itu baru nak pertahankan dun, bagaimana pula Umno-BN nak mempertahankan kerajaan Malaysia daripada tentangan hebat Pakatan Rakyat? Ada logik, Umno gunakan APCO untuk membantunya menghadapi pilihanraya umum.

Takut bebenor Umno-BN dengan PAS dan Pakatan Rakyat rupa-rupanya sehingga kena import pakar strategi dari Amerika. Ini menunjukkan juga, Umno-BN ketandusan tenaga atau pakar yang hebat dalam menggerak jentera pilihanraya. Semuanya yang tinggal dalam Umno-BN adalah ’cap ayam’ je.

Menurut blog AJK pemuda Umno berkenaan, pakar strategi yang dipanggil Mr. Donald itu diterbangkan dari Vermont, New York.

Ianya didatangkan oleh Adun Tahan, bagaimana pula upahnya? Adun Tahan ke bayar atau ada sesiapa yang bermurah hati mahu membuat ’sedekah jariah’ untuk upah Mr. Donald.

Gerakan Mahasiswa Mandom?

Oleh: Izmil Amri Ismail
Ini bukan laporan pilihanraya kampus. Ini juga bukan pembentangan statistik tentang berapa ramai yang turun mengundi, atau siapa yang mereka undi serta apa sebab-sebab mereka mengundi calon yang mereka undi. Ini bukan reviu perjalanan pilihanraya kampus 2011. Ini pastinya juga bukan ucapan takziah bagi yang telah menang, mahupun suatu usaha untuk menjelir lidah kepada yang kalah. Ini bukan semua itu.


Pada subuh hari 9 Mac 2008, rakyat Malaysia membuka mata dengan dada yang sesak penuh harapan baru. Tsunami politik yang tidak disangka-sangka merentap kubu-kubu Barisan Nasional dari bawah batang hidung mereka. Yang paling tidak disangka, Selangor turut sama disentap, seolah menyentap bantal empuk dari bawah kepala seorang yang sedang tidur lena. Tsunami politik itu terhenti di daerah-daerah Selatan. Kesannya dirasa sampai ke pinggiran Negeri Sembilan. Rakyat Malaysia menarik nafas lega, dan UMNO akhirnya memandang sama sendiri dan mula menuding jari.
21 Februari 2011, hawa yang lebih kurang serupa dirasai hampir di seluruh kampus utama tanah air. Keputusan lengkapnya boleh diperoleh dari kebanyakan perkhidmatan berita. Fokus khas turut diberi kepada Universiti Kebangsaan Malaysia, yang pada tahun sudah menyaksikan pertembungan dan asakan hebat antara mahasiswa dan pentadbiran universiti. Universiti Kebangsaan Malaysia tumpas kepada iradat mahasiswa dan mengangkat suatu saf pimpinan yang mendakwa diri mereka ini menjunjung ketuanan mahasiswa.
Hawa yang sama turut dirasai di Lembah Pantai. Walaupun ada calon yang ‘hilang’, mahasiswa tetap tidak berganjak dari keputusan untuk mengangkat pihak-pihak yang telah berikrar untuk mengangkat martabat mahasiswa dari status ‘budak universiti’ seperti yang selalu disebut pentadbiran. Universiti Malaya juga melalui episod sedih yang lebih kurang sama sekitar pilihanraya kampus tahun lalu. Maka giranglah hati dan menitis air mata kesyukuran.
Kegirangan serupa turut dirasai di Gombak. Sejumlah besar calon yang berani bertingkah dengan kebijakan dan norma pentadbiran telah menang tanpa bertanding. Justeru meletakkan perkumpulan mereka itu dalam kemampuan membentuk kerajaan di UIA dengan hanya mengusahakan beberapa kerusi sahaja lagi. Di UIA, Pro Mahasiswa menang selesa. Tanpa banyak pertembungan, selain insiden-insiden simbah cat dan propaganda biadap seperti tahun-tahun lalu juga.
Namun memandangkan ini bukan tulisan yang mahu menyorot dan meraikan kemenangan Pro-Mahasiswa, maka mereka yang menang ini tidak akan menerima ucap tahniah. Malah mereka sebenarnya harus insaf dengan keadaan dan bertaubat.
Gerakan mahasiswa, pasca penggubalan AUKU dilihat sebagai suatu gerakan yang berbahaya. Apa sahaja inisiatif untuk menghidupkan suasana reaksioner daripada pihak mahasiswa diputuskan sebagai inisiatif yang subversif dan lantas tidak bersetuju dengan lunas undang-undang. Maka gerakan mahasiswa dilabel jenayah. Penggerak-penggeraknya pula punya kelaziman ditahan aparat keselamatan atas tuduhan yang janggal belaka. Walaupun janggal, kita dapati ‘trend’nya serupa.
Trend yang dimaksudkan adalah: Gerakan Mahasiswa, mesti reaksioner, mesti demonstrasi, mesti buat drama politik dan mesti pernah kena tahan lokap. Trend ini harus berhenti. Trend ini sudah lapuk dan mesti diperelok mengikut perkembangan zaman. Trend yang kekal malar dari zaman ke zaman akan menjadi adat yang akhirnya tidak membenarkan perubahan dan percambahan kreativiti. Justeru gerakan mahasiswa menjadi mandom, bak kata orang Pulau Pinang.
Mandom ini adalah penyakit. Mandom ini wabak yang menular dan payah lekang apabila sudah tidak ada benda yang boleh dikerjakan. Orang yang mandom adalah orang yang akan dikesampingkan apabila orang yang cergas dan proaktif lebih menonjol dan mengusahakan perubahan yang lebih menarik.
Jika kita menyorot garis masa gerakan mahasiswa pasca zaman Reformasi, kita akan terjumpa tokoh-tokoh kampus yang sangat hebat kepemimpinannya pada zaman mahasiswanya. Saya tidak mahu sebut nama. Namun yang penting, senarainya panjang. Senarai yang panjang ini selalunya akan digasir dengan kehadiran graduasi, pekerjaan dan anak isteri. Bukanlah graduasi, pekerjaan dan anak isteri itu sesuatu yang buruk. Cumanya, jadi mandom disebabkan faktor-faktor itu. Sepatutnya tidak begitu.
Mahasiswa Malaysia sebenarnya harus proaktif dan bukan menanti bola tanggung yang entah bila kan kunjung tiba. Menanti pertimbulan isu untuk dilihat hebat dan reaktif ini adalah ibarat memancing di bawah jambatan. Ada masanya dapat habuan. Ada masanya ikan hanya melompat-lompat di sekitar umpan. Justeru mahasiswa tidak harus sekadar reaktif, tetapi mengusahakan sesuatu yang lebih baru dan revolusioner.
Ide revolusi ini tidak semestinya dengan menangkat senjata atau berhimpun ramai-ramai melaungkan slogan-slogan kemarahan. Revolusi itu sebenarnya cetusan-cetusan yang bertentangan dengan norma dan kebiasaan. Sakitnya mahasiswa hari ini ialah kurangnya usaha untuk memulakan sesuatu tanpa motivasi. Seolah pahat dengan penukul, sekali ketuk, sekali jalan. Seolah kempen Pilihanraya Kecil, selagi tak ada ADUN meninggal dunia, tak berturaplah jalan FELDA.
Trend reaksioner ini sudah membarah sejak puluhan tahun lampau. Mahasiswa sebagai jurubicara rakyat hanya menanti bila ada kerunsingan dan kesusahan maka baru boleh bergerak. Ini sangat merugikan. Gerakan mahasiswa sudah terlalu lama menjadi pembangkang dan tidak akan pernah punya mentaliti pemerintah. Ia tidak pernah (atau mungkin jarang sekali) mempertimbulkan usul-usul untuk diperdebatkan, atau ide-ide untuk dibawa ke depan. Trend membangkang semata-mata ini adalah trend gerakan. Dan trend ini tidak membawa mahasiswa ke mana-mana.
Kemenangan Pro Mahasiswa di kebanyakan kampus utama merupakan fitnah kepada gerakan. Sungguhpun menjadi pendapat umum bahawa kemenangan Pro Mahasiswa di kebanyakan kampus adalah kerana perubahan tampuk pemerintahan HEP dan perubahan-perubahan minor kepada polisi pilihanraya kampus yang dilihat lebih baik, tetapi hakikatnya kekal: Demokrasi tidaklah mati atau tidur seperti yang didakwa ramai. Demokrasi hanya sekadar telah berjaya dimanipulasi oleh sesetengah pihak. Pro Mahasiswa juga telah berjaya mempergunakan sistem demokrasi dengan baik dan matang. Walaupun ada pihak-pihak yang akan sedaya upaya menafikan kematangan itu.
Kejadian di UPM bukan tercetus atas ketidakmatangan. Malah sebaliknya. Sifat reaksioner mahasiswa itu, ditambah dengan tekanan yang diberikan memang secara fitrahnya akan membuahkan kemarahan. Lihat sahaja kebangkita-kebangkita rakyat di Tunisia, Mesir, Bahrain, Yaman dan kini di Libya. Agak dangkal sebenarnya kalau refleks rakyat yang dizalimi itu dikatakan tidak matang. Siapa sahaja yang dizalimi akan bertindak balas secara otomatis. Tambah-tambah apabila tidak ada ruang diplomasi. Ruang diplomasi dihadang pintu kaca dan barisan pengawal keselamatan, serta gerombolan Cawangan Khas yang sangat ekeftif menjana provokasi dan kemarahan.
Namun yang jelas adalah perubahan itu tidak boleh dihadang-hadang. Perubahan yang dihalang hanya akan menatijahkan perubahan yang lebih keras dan memaksa. Perubahan juga tidak boleh dinanti. Gerakan Mahasiswa seharusnya lebih terkedepan dan penjadi pencetus persoalan dan perubahan, bukan sekadar jadi mangkin yang memeriahkan suasana. Kemenangan Pro Mahasiswa pada tahun ini, seharusnya menjadi titik tolak kepada pembaharuan total kepada mind-set dan gerak kerja mahasiswa ke arah negara dan masyarakat yang lebih baik. Bukan hanya untuk dibanggakan dan dibuat bahan sejarah, setelah gagal buat kerja dan kemudian digulingkan tahun hadapan.
Maka takziah. Ingatlah bahawa ini semua fitnah dan taklifan. Bersabarlah.

Wan Azizah sememangnya mewah !!!

Oleh Qarnain

"Wan Azizah sememangnya mewah !!! Apakah jenis kemewahan yang dimiliki wanita sehebat beliau. Sebagai seorang presiden sebuah parti politik maka secara tidak langsung segala kemewahannya mudah untuk kita tonton. Mari kita bersama-sama menghitung segala aset yang ada pada beliau.

Apa yang ada padanya? Aset paling berharga beliau adalah sang suami yang bergelar Anwar. Mengapa Anwar begitu berharga. Ini kerana Anwar mampu mendidik Azizah menjadi salah seorg pejuang wanita di tanah air tercinta ini. Anwar merupakan guru dan buku bagi nya,mendidiknya ke jalan yang lurus. Maka dengan itu benarlah Azizah sangat mewah. Pernahkah anda terfikir bahawa apa yg berlaku pada mereka,jarang sekali kita lihat berlaku di tempat lain samada didalam atau luar negara. Seorang isteri hasil dari didikan suaminya yg tercinta mampu membela nasib suami yg ditindas bertahun lamanya sehingga la sang suami kembali ke tampuk pemerintahan utama(ketua pembangkang 4 negeri)

Dari wanita biasa hingga menjadi seorg presiden,beliau sendiri tidak pernah mengimpikannya.Sebagai isteri kerjanya taat pada Allah dan suami. Namun,ujian getir yg di lalui nya merubah diri nya menjadi seorg pejuang Islam tulen. Sebagai bukti, auratnya di jaga,pertuturan nya lembut dan kepimpinan yg menyakinkan. Beliau bukan Imelda, bukan juga Leila,isteri bekas presiden Tunisia. Mengapa mereka di cemuh sehingga ke hari ini? kerna aset nya yg sebenar sampai ke hari ini belum habis dikira,mengapa begitu?berapa banyak laporan tentang kekayaan mereka dilaporkan diseluruh dunia?mampukah anda himpunkan semuanya.

Tanya diri anda, adakah isteri anda 'semewah' Azizah atau sekaya Leila? Duduk dan berbincanglah bersama isteri anda,tanya mereka adakah mereka benar-benar kuat dan tabah sekiranya melalui keperitan dan cabaran seperti Azizah, termasuk lah apabila aset utama nya di bekukan di penjara.

Saya belum berumah tangga, Insyaallah tak lama dah,calon sudah berada disisi. Sekira nya saya mampu mendidik dan membimbing calon yang manis ini,nescaya kami mampu pergi lebih jauh dan hidup dalam keberkatan Allah.Mudah untuk saya mengajar si cantik manis ini, apabila contoh terbaik berada di depan mata iaitu Datin Seri Dr Wan Azizah.

Prk Kerdau : RM5 Juta, PIBG SMK Kerdau Pandai!! PIBG punya duit terbanyak di Malaysia...!!!

Oleh laniisma

"PIBG SMK Kerdau pandai juga bermain politik dengan Muhyiddin Yassin sehingga RM5 juta diperuntukkan untuk pembinaan blok tambahan bagi memuatkan bengkel kemahiran hidup dan makmal. Muhyiddin boleh 'aksen' dengan duit rakyat untuk meraih undi bagi politik UMNO. Kalau dengan kudrat UMNO sendiri telah lama terkangkang!


Kembang-kembang lubang hidung Muhyiddin membuat tawaran dengan duit rakyat sama ada mereka berkehendak kepada dewan atau bilik darjah dahulu.

PIBG SMK Kerdau juga mendapat khidmat istimewa Timbalan Pengarah Pelajaran Pahang, Yahya Abidin untuk membuat permintaan itu. Timbalan Pengarah Pelajaran menjadi jurucakap untuk mendapatkan peruntukkan untuk sekolah dan juga undi untuk UMNO.

Muhyiddin juga berjanji dengan duit rakyat untuk 18 sekolah di parlimen Kuala Krau akan diberikan peruntukan penyelenggaraan sebanyak RM1.9 juta. Tersengih lagi Muhyiddin.

Kalau bukan kerana itu semua, telah lama UMNO terkangkang, nasiblah ada duit rakyat untuk UMNO 'hulur-hulur' memancing undi.

Prk Kerdau: Jangan pandang mudah pencabulan demokrasi

Oleh Ahmad Lutfi Othman
Selepas menjalani pembedahan pintasan jantung pada Mei 2010, saya jarang berjalan jauh. Kudrat terbatas memaksa saya mengikuti perkembangan politik semasa hanya melalui media tradisi dan internet, selain sembang-sembang dengan rakan-rakan rapat. Banyak program seperti diskusi dan seminar, apatah lagi majlis-majlis ceramah dan konvensyen, terlepas begitu sahaja.


Memang berbeza mendengar atau memerhati hatta menonton dari jauh, berbanding turun sendiri ke lapangan. Realiti dan gejolak di medan seringkali tidak sama dengan lakaran di atas kertas  atau paparan melalui media baru. Semangat yang terkandung di dalamnya sukar dirasai sedangkan itulah yang paling penting untuk dihayati.
Untuk membuat laporan atau analisis yang baik, wartawan perlu merasai debar dan getar sebenar para aktor dunia politik. Penulis harus berada di tengah kancah, menjiwai detik-detik konflik, menikmati kesyahduan atau menerima tempias panas bahangnya.
Agak malang buat saya apabila sekadar membuat pemerhatian jarak jauh. Mungkin kadang-kadang fokus yang disorot agak tersasar. Justeru, sentuhan mudah kehilangan bisanya. Dalam keadaan itu, pembaca sendiri tidak puas menatapnya.
Rantaian pilihan raya kecil yang tidak putus-putus ini, jika diikuti dari dekat, mungkin dapat membawa gambaran lebih jelas tentang kecenderungan mengundi dalam pilihan raya umum akan datang. (Bagaimanapun, pada hemat saya, trend undian dalam pilihan raya kecil mungkin berbeza -- malah ada kalanya jauh berbeza -- dengan situasi dalam pilihan raya umum. Tetapi ia tidaklah menyebabkan kita memandang remeh pilihan raya kecil itu).  
Dengan berbaki tempoh tidak sampai dua tahun sebelum penggal Parlimen dan Dun berakhir, tumpuan semua parti-parti politik lebih terarah kepada PRU13, pilihan raya yang cukup kritikal buat semua parti. Justeru, pilihan raya kecil yang begitu kerap diadakan mutakhir ini kelihatannya seperti tidak diberikan perhatian istimewa.
Mungkin terdapat pemimpin, termasuk daripada Pakatan Rakyat, seolah-olah bersikap sambil lewa menyertainya, walaupun keputusan pilihan raya kecil itu tetap signifikan untuk mengukur pengaruh semasa, di samping meneliti faktor-faktor kelemahan yang perlu diperbetulkan segera menjelang PRU13.
Tengahari Isnin lalu, saya bersama seorang teman cuba menggagahkan diri berkunjung ke Kerdau. Rasanya itu merupakan antara perjalanan paling jauh saya tempuhi selepas dirawat agak lama di hospital. Selain hasrat untuk mengikuti dan merasai dari dekat situasi di kawasan "pertembungan" Umno-PAS, secara personal saya ingin menduga ketahanan badan.
Memang memenatkan tetapi ia cukup bermanfaat, terutama  bagi seseorang yang terkurung begitu lama pergerakan fizikalnya, apatah lagi apabila dikesan diserang angin ahmar.  Benar, fikiran dan angan-angan boleh menerjah ke seluruh pelosok alam, meneroka pelbagai dimensi alam, namun tanggungjawab saya bukannya menulis fiksyen. Realiti dunia politik yang cepat berubah memerlukan tanggapan yang cerdas dan tangkas.
Gambaran pergelutan di bawah harus dikuasai. Mungkin ada isu dirasai kecil di atas kertas tetapi menjadi dominan dalam kehidupan seharian. Ada peristiwa dianggap besar di atas pentas pidato namun dikesampingkan oleh isu-isu yang direkayasa oleh pihak berkepentingan.
Selain itu, cabaran dan gugatan politik, khususnya selepas fenomena tsunami 2008, sukar untuk diramal. Dalam diam tidak semestinya orang mengangguk. Dalam senyum bukan seharusnya orang bersetuju. Tanpa hingar-bingar tunjuk perasaan tidak bermakna segalanya aman damai. Tanpa luahan bantahan dan teriakan menuntut perubahan bukan bererti segalanya terkawal dan mudah dijangka.
Di Kerdau -- seperti juga medan pilihan raya kecil lain -- sukar untuk kita menyaksikan sesuatu yang pelik dan mengejutkan. Masakan tidak ... banyak salahlaku, penyelewengan dan salahguna kuasa BN, selain tindakan dan amalan yang mencemar dan mencabul semangat demokrasi, sudah dianggap perkara lumrah dan tidak begitu diendahkan. Hatta di kalangan oposisi sendiri, ia bagaikan diterima sebagai hakikat yang tidak berupaya ditolak lagi.
Komitmen ahli-ahli PAS dan Pakatan di peringkat akar umbi, sekurang-kurangnya untuk memberikan saingan sengit kepada BN, begitu menyerlah. "Cuma, saya agak terkilan dengan sikap segelintir kecil pemimpin tertentu yang dilihat seperti tidak serius untuk turun berkempen merayu undi atau menyuntik semangat kepada petugas parti," keluhan seorang pemerhati, yang mendakwa dapat mengesan tabiat negatif itu dalam beberapa pilihan raya kecil sebelum ini.
Namun begitu, rasuah politik seperti diizinkan bermaharajalela di depan mata. Projek pembangunan dilambakkan serta-merta secara tiba-tiba, tentunya dengan hasrat membeli undi. Pasukan keselamatan pula, seperti lazimnya, tidak terlepas daripada menjadi perkakasan BN untuk meraih undi. Jentera kerajaan dimanipulasi dengan begitu dahsyat (tetapi sudah tidak dirasai kedahsyatannya kerana dianggap perkara biasa, 'kan?).
Jangan ceritalah tentang akses calon atau parti yang bertanding kepada media secara saksama, seperti yang dituntut oleh Gabungan Pilihan Raya Adil dan Bersih. Begitu juga dengan penggunaan dakwat kekal bagi mengelak pengundian berganda dan penyelewengan undi. Kempen pilihan raya seminggu, yang pendek itu, mungkin tidak terasa untuk pilihan raya kecil tetapi bagi PRU13 nanti, saya yakin permintaan agar ia dilanjutkan minimum 21 hari pasti tidak akan dilayan.
Jadi, cadangan Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang agar dianjurkan satu himpunan raksasa Bersih sekali lagi harus diambil berat. Aktivis Pakatan mesti memandang serius apa jua pencemaran terhadap proses pendemokrasian. Satu kesalahan besar apabila kita sendiri menganggapnya sebagai satu kebiasaan yang terpaksa ditelan tanpa soal. Hinggakan nanti mungkin kita sendiri menjadi gerun dengan amalan demokrasi yang sebenar!

Prk Merlimau : Fitnah terbaru di Merlimau

Sebuah banner palsu tertera lambang PAS dengan tulisan "PAS Melaka menyokong penuh fahaman plurisme agama Dato' Seri Anwar Ibrahim" dilihat diletakkan di Politeknik Merlimau dan Merlimau Pasir oleh individu yang tidak bertanggung jawab untuk memburukkan nama PAS sebagai salah satu taktik meraih undi gaya "hit and run".



Laporan di facebook Sinar Harian menjelaskan bahawa Ketua Pesuruhjaya Pas Pusat, Idris Ahmad menafikan bahawa PAS sengaja meletakkan banner itu untuk meraih undi. Sebaliknya jelas sekali banner ini adalah fitnah yang hanya akan memburukkan nama PAS [Facebook].

Di bawah ini pula satu lagi banner fitnah yang sengaja diletakkan oleh individu yang tidak bertanggung jawab untuk memburukkan PAS yang bertulis "UNDI PAS MASUK SYURGA".



Namun begitu Pemuda UMNO Malaysia sengaja mencetuskan provokasi meskipun sudah mengetahui berita yang sebenar, Halaman Facebook Pemuda UMNO Malaysia memaparkan semula gambar di atas kemudian mempersoalkan semua dengan menulis "PAS MELAKA MENYOKONG PENUH FAHAMAN PLURALISME?" rujuk sini [FB Pemuda UMNO M'sia]

Sudah tahu ini adalah perbuatan fitnah, namun Pemuda UMNO Malaysia terus menyebarkannya untuk mengelirukan dan membebalkan para peminat di halaman facebooknya


ReJaM© Teringat cerita seorang kawan tentang kata-kata seorang penyokong tegar UMNO "Aku rela masuk neraka daripada menyokong PAS!"

Kontroversi Interlok: Semua digesa bertenang dan berdialog

1. Kenyataan Umum
Sebagai satu kumpulan NGO pelbagai kaum, kami yang terdiri daripada LLG, NIAT, SUARAM, KLSCAH, Paksi dan Budayawan Bertindak dalam dialog tertutup di Pejabat LLG di Bangunan UCST, Kuala Lumpur pada malam 24 Februari 2011:
Menyedari sepenuhnya hakikat bahawa cadangan Interlok dijadikan buka teks KOMSAS Tingkat 5*, telah tersasar menjadi kontroversi yang begitu rumit dan meresahkan, seolah-olah kita telah mencapai jalan buntu.  Demi kepentingan kesejahteraan negara, keharmonian antara kaum, dan khasnya kepentingan pelajar, kami dengan ini menyeru supaya suatu penyelesaian rasional yang segera diambil sebelum terlewat.
Kami juga sebulat suara menggesa supaya semua pihak, baik kerajaan, parti-parti politik maupun pelbagai organisasi yang mewakili pelbagai kaum di negara kita,  menghadapi dan menangani kemelut ini dengan penuh kewarasan dan bijaksana.  Untuk mencapai tujuan itu, semua pihak mestilah duduk semeja, bergabung tenaga untuk mencari penyelesaian dengan penuh kesabaran, hikmah dan bertanggungjawab.

Untuk mencari kejernihan itu, semua pihak perlulah segera bertenang, agar seluruh isu ini dapat ditangani dengan dada yang tenteram dan kepala yang dingin.  Dalam konteks ini, kami menyeru agar pemimpin-pemimpin pelbagai pihak yang terlibat, segeralah tampil untuk meredakan keadaan.  Sebagai pemimpin bertanggungjawab kepada massa yang mereka pimpini, maka mereka hendaklah segera menyeru para pengikutnya supaya bertenang dan mengetepikan segala sentimen yang tidak diingini.
Untuk membawa mesej bahawa yang waras itu jauh lebih unggul dan perlu disemai dalam kalangan masyarakat - oleh itu mestilah diutamakan, maka kami telah memutuskan suatu forum terbuka terdiri daripada penulis-penulis dan budayawan pelbagai kaum diadakan pada masa terdekat, sebagai inisiatif bersama untuk mengupas hakikat yang tersirat mengikut pendekatan yang tersebut di atas.
Kami juga bersama-sama mengecam tindakan penangkapan peserta perhimpunan aman Parti Hak Asasi Manusia (HRP) pada 27 Feb 2011 di KLCC kerana telah mencabul hak kebebasan bersuara mereka.

2. Isu Pokok yang telah dibangkitkan

NIAT (National Interlok Action Team) misalnya membangkitkan hakikat bahawa novel Interlok ini tidak memenuhi semangat yang telah diseru oleh Nabi Muhammad SAW dalam khutbah perpisahannya bahawa tidak ada satu bangsa pun yang lebih mulia atau hina kerana latar belakang keturunannya.

Di samping itu novel ini gagal memenuhi kriteria-kriteria yang telah ditetapkan di bawah panduan penulisan buku teks KBSM, Jabatan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka dan juga bertentangan dengan Falsafah Pendidikan Negara.
Mengikut NIAT lagi, novel Interlok ini tidak sesuai dijadikan teks sastera di sekolah menengah kerana sifatnya yang menghina, mengelirukan/tidak tepat faktanya, menyalahi nilai-nilai agama dan juga budaya sesetengah kaum di negara ini.
Paksi dan Budayawan Bertindak menegaskan sekali lagi bahawa karya kreatif seperti novel tetaplah karya kreatif dan oleh kerana itu, mestilah dilihat sedemikian.  Namun begitu, akibat sepak terajang hodoh politik yang melampaui batas-batasnya yang waras terhadap novel ini, Paksi dan Budayawan Bertindak berpendapat bahawa masalah yang timbul sekarang ini sudah berada di luar kawalan pemahaman sastera dan budaya semata-mata.

Berdasarkan hakikat ini, maka Paksi dan Budayawan Bertindak menggesa seluruh warga sastera dan budaya - tanpa mengira bangsa, agama dan warna kulit dan juga fahaman politiknya - supaya segera bangun dan bersatu menentang tindakan campur tangan politik dalam isu ini.
LLG dan juga KLSCAH berpendapat oleh kerana novel ini khusus menggambarkan sejarah imigran, dan penulisnya cuba melalui interaksi tiga keluarga (iaitu keluarga Seman, keluarga Cing Huat dan keluarga Maniam) untuk mensimbolikkan   hubungan tiga kaum besar di negara ini dengan persembahan yang agak stereotaip, justeru keabsahan sejarahnya agak diragui.  Tambahan pula banyak kelemahan dan  nilai-nilai negatif ketiga-tiga kaum tersebut telah disentuh, maka sudah barang tentu mudah sekali menimbulkan kontroversi memandangkan sentimen perkauman di negara kita sekarang masih tebal.  Justeru itu, kedua-dua NGO ini berpendapat bahawa novel ini sama sekali tidak sesuai untuk dijadikan buku teks.
Demi kesejahteraan dan masa depan negara, LLG dan KLSCAH menyeru agar semua pihak berlapang dada dan waspada dengan pendirian masing-masing agar tidak diperalat oleh pihak tertentu.  Sehubungan itu, "sikap tegas" yang terlalu emosional  hendaklah dielakkan, agar segala sentimen yang tidak diingini bisa digantikan dengan kewarasan menangani isu sulit ini semata-mata berasaskan kepada penilaian sama ada karya terbabit dapat memenuhi kriteria-kriteria yang sedia wujud untuk memilih sebuah buku teks menurut permintaan pendidikan dan kepentingan pelajar. 

Kenyataan bersama daripada:
1. Pusat Pembangunan Kebudayaan LLG (LLG)
2. National Interlok Action Team (Niat)
3. Dewan Perhimpunan Cina KL dan Selangor
4. Seniman Paksi Rakyat (PAKSI)
5. Budayawan Bertindak
6. Suara Rakyat Malaysia (SUARAM)

*Kementerian Pelajaran Malaysia untuk menggunakan novel Interlok karya Sasterawan Negara, Abdullah Hussein sebagai teks sastera untuk para pelajar tingkatan lima, di sekolah-sekolah untuk Zon 2 yang terdiri daripada Negeri Selangor, Negeri Sembilan, Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Kuala Lumpur.

Prk Merlimau : Lebih RM200 ribu ditelan dalam jamuan 1Malaysia

Jamuan, angpow, hamper, malah hadiah istimewa seperti motorsikal, basikal, barangan elekronik dan sebagainya terus diberikan melalui cabutan bertuah oleh NGO 1Malaysia, yang bertapak di Merlimau dua minggu sebelum PRK Merlimau membuka tirai.  Setakat ini dua jamuan malam telah diadakan, dan lebih RM200 ribu dibelanjakan, mengikut anggaran kasar wartawan.
Jamuan malam diadakan pada 20 dan 28 Februari, dengan kehadiran kira-kira 1300 orang masing-masing.  Menurut seorang penduduk tempatan, Fua Yong Siong, jamuan yang disediakan kononnya berharga kira-kira RM200 semeja, dan kedua-dua jamuan menyediakan 130 meja masing-masing (semeja untuk 10 orang).  Dengan kata lain, RM52,000 telah dibelanjakan hanya untuk makanan jamuan.
Ia belum termasuk angpow yang diberikan selepas jamuan pertama pada 20 Februari.  Menurut Fua Yong Siong, penduduk hanya perlu mendaftarkan nama dan nombor kad pengenalan dirinya, untuk menghadiri jamuan bersama Perdana Menteri Najib Razak pada minggu lalu.  Berbekalkan tiket yang berwarna kuning, penduduk di situ boleh mendapat wang tunai RM100, dan berpeluang memenangi hadiah istimewa.
Seandainya kesemua 1300 orang memperolehi angpow bernilai RM100 masing-masing, maka RM130 ribu telah diberikan.  Menurut Fua Yong Siong lagi, kira-kira 600 bungkusan yang mengandungi teh, susu dan sebagainya juga diedarkan, dijangka bernilai RM10 setiapnya.
Perkiraan kasar perbelanjaan NGO 1Malaysia di Merlimau setakat ini membawa kepada jumlah RM188,000 (RM52,000 + RM130 ,000 + RM6,000), belum termasuk barangan elektronik (televisyen LCD, mesin basuh, periuk nasi), basikal, pakaian, hamper dan sebagainya yang diberikan melalui cabutan bertuah.  Malah, kos lain seperti upah pekerja, upah untuk persembahan, banner dengan gambar Najib dan sebagainya belum diambil kira.
Satu lagi jamuan sebelum hari pengundian
Fua Yong Siong menambah, sebagaimana yang diketahuinya, satu lagi jamuan yang menyasarkan 3,000 orang bakal dianjurkan pada 5 Mac, iaitu sehari sebelum hari pengundian PRK Merlimau.  Bagaimanapun, Fua Yong Siong tidak pasti sama ada jamuan tersebut juga dianjurkan NGO 1Malaysia.
"NGO" 1Malaysia ini muncul buat kali pertama di PRK Galas pada Oktober 2010.  Mereka mengerah pengundi untuk menyertai perarakan dan jamuan yang diadakan oleh mereka.  "Pulangan" berharga RM100 hanya sampai ke tangan setelah hampir sebulan PRK Galas melabuh tirai.
Secara umumnya, kewujudan "NGO" 1Malaysia ini dikatakan kerana MCA dan Gerakan tidak yakin terhadap kemampuan dirinya untuk memikat undi Cina.  Bagaimanapun, Barisan Nasional telah menafikan hubung-kaitnya dengan NGO 1Malaysia ini, mendakwa bahawa NGO 1Malaysia berkempen kerana menyokong idealisme BN.

Rosmah Lebih Teruk Dari Leila dan Suzanne - Chegubard

SHAH ALAM 1 MAC : Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali sebagai Chegubard, yakin bahawa terdapat persamaan yang jelas di atara Malaysia dengan negara Timur Tengah, Tunisia dan Mesir.

Menurut beliau, karektor isteri perdana menteri Malaysia, Rosmah Mansor yang mahu berperanan dalam tampuk pemerintahan, tidak ada bezanya dengan isteri Ben Ali dan Hosni Mubarak.


" Mereka ada Leila, kita ada Rosmah yang saling tak tumpah, sama dari segi pembaziran dan kesombongannya. Mereka juga menghina ulama di Tunisia, Ben Ali menyebut dengan jelas, dalam bulan puasa, siapa yang berpuasa akan mengganggu produktiviti negara.

" Sama juga di Malaysia, perdana menteri pernah menyebut untuk memotong peruntukan sekolah agama rakyat kerana kononnya tidak melahirkan anak Malaysia yang berdaya saing dari segi sains dan teknologi. Kononnya belajar agama ini ketinggalan zaman,"kata Chegurbard kepada Tv Selangor.

Malah menurut Chegubard, jika dibandingkan dengan Leila Trabelsi dengan Rosmah, isteri perdana menteri Malaysia itu katanya jauh lebih teruk.

"Kalau nak dibezakan Rosmah dan Leila, Rosmah jauh lebih teruk daripada Leila.

"Saya rasa (Rosmah) lebih daripada itu, sebab Leila tak ada pejabat di dalam pejabat presiden. Tetapi Rosmah Mansor ada pejabat di Jabatan Perdana Menteri dan ada bajet khusus kepada beliau untuk dibazirkan bagi memenuhi kehendak dia. Pergi ke luar negara, membazir dan duduk di sebuah hotel satu malam RM100 ribu, dia tak boleh jawab. Balik baik guna nama tuhan, biar Allah tentukan. Ini salah guna agama,"katanya.

Chegubard menambah, melalui Solidariti Anak Muda Malaysia atau SAMM, beliau akan terus menyuntik kesedaran rakyat Malaysia terhadap perkara ini.

"Rakyat wajib membuka mata tentang perkara ini. Ini kerana Rosmah sudah melampau sehingga boleh wakil negara bincang bagi pihak negara, Rosmah terlibat dalam pembelian senjata, Rosmah segala-galanya. Ini bukan setakat merisikokan ekonomi negara tetapi keselamatan dan keadaan hubungan dua hala Malaysia dan negara luar.

"Kita dari dulu pernah ada, Tun Rahah, Tun Siti Hasmah, mereka juga isteri PM, berada di sisi PM, tetapi rakyat, pembangkang tidak menyerang mereka kerana mereka menjalankan tanggungjawab sebagai isteri. Tetapi Rosmah sudah melampau sangat dengan membazirkan wang negara dan meletakkan negara dalam keadaan risiko,"tambahnya lagi.

Sebelum ini, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Malaysia mempunyai persamaan dengan negara Tunisia mahupun Mesir sehingga menyumbang kepada kebangkitan rakyat di negara itu.

Persamaan yang dimaksudkan beliau ialah pentadbiran negara yang dikuasai oleh isteri-isteri pemerintah.

Keadaan yang sama kata Anwar turut berlaku di Mesir apabila isteri Hosni Mubarak, Suzanne juga turut mempunyai tabiat seperti Leila.

Suzanne katanya hanyalah seorang juru solek, namun apabila dia berkahwin dengan Hosni Mubarak, dia mengumpul harta dan kekayaan untuk anak-anak dan keluarganya.

Kekayaan yang dimiliki adalah hasil 'rompakan' wang rakyat.

Selepas kedua-dua pemerintah negara tersebut digulingkan, mereka kemudiannya bersama isteri dan anak-anak membawa keluar wang puluhan bilion US Dolar hasil
'rompakan' mereka.

Lantaran tidak tahan dengan pemerintahan diktator kedua-dua pemimpin yang sewenangnya memenuhkan kantung sendiri, akhirnya rakyat bangkit menentang pemimpin zalim itu.

MCA's 7 'god-fathers' go all out to save face in Merlimau, Kerdau

MCA's 7 'god-fathers' go all out to save face in Merlimau, KerdauAlthough both Merlimau and Kerdau only have small Chinese communities that make up a tiny percentage of the total vote, the MCA is going all out to make sure that their embarrassing loss of Chinese support in Tenang is not repeated.
MCA president Chua Soi Lek has appointed seven deputy ministers as 'foster parents' in the voting areas just like what was done in the Tenang by-election in Johor last month. "They will be responsible for monitoring the voters, and looking into their problems and solving them as soon as possible," said Melaka MCA chief Gan Tian Loo was reported as saying in the press.
The 7 god-fathers are Donald Lim Siang Chai, Senator Gan Ping Sieu, Youth chief Datuk Wee Ka Siong, Lee Chee Leong, Hou Kok Chung, Senator Heng Seai Kie and Soi Lek's son Tee Yong.
MCA aggression and 'instant noodles'
The MCA aggression has not been lost on the Pakatan Rakyat especially DAP.
According to Kota Melaka MP Sim Tong Hin, "the response from the Chinese community is good. We can maintain the support of the Chinese for Pakatan". However, he also acknowledged the fire-power in the form of election goodies being dished out to voters in Merlimau.
"I think we won't be able to sink to that level. In any case, this is a by-election and it was clear during the recent closed-door debate between MCA Youth and DAP Youth, only a small crowd came. No one was interested in the MCA's anti-Islamic attack against PAS. This is the main telling sign, so even if voters take the MCA goodies, we are sure that come General Election, they will swing back to Pakatan," Sim told Malaysia Chronicle.
Merlimau is a state seat just 30 minutes drive from Melaka City with voters numbering around 10,700. Out of this number around 65 per cent Malays, 20 per cent are Chinese and the rest are Indians.
Although categorised as semi-rural, Merlimau is not a sleepy hollow as there is a large student population here that is very well connected to the Internet.
MCA has also been holding nightly ceramah (political speeches) at housing areas and trying to meet each and every Chinese in the constituency. To an extent, their hard work is paying off although the DAP is also stepping its campaign.
"I will be cautious and will not predict how many Chinese are going to vote for PR as it is still too early at this stage," Er Teck Hwa, the DAP MP for Bakri, told Malaysia Chronicle.
"Whatever it is, BN is using the might of the government machinery and finances to their advantage as they are promising instant goodies in the form of projects and allocation of funds for just about anything and everything; so we are fighting with our hands tied behind our backs."
In Kerdau, only about 500 odd non-Malay voters
The Merlimau seat fell vacant due to the death of its BN assemblyman Hidhir Abu Hassan, who died after suffering a heart attack last month. In the 2008 General Election, Hidhir had won by 2,100 plus votes.
The current contest is a one-to-one fight between BN's Roslan Ahmad, aged 44, and PAS candidate Yuhaizad Abdullah, aged 38.
As for Kerdau, the absence of Pahang DAP chief Leong Ngah Ngah has been made an issue by the mainstream newspapers. They have accused him of deliberately leaving for a holdiday in Thailand because he wanted to avoid working with the PAS leaders.
However, Kepong MP Dr Tan Seng Giaw who was campaigning in Kerdau brushed off speculation that Leong's absence would hurt the Pakatan campaign.
"DAP has got plenty of people, we don't rely on one man alone. The Chinese response is good and based on my campaigning on the ground meeting the Chinese voters we can get at least 60% of the Chinese vote," Tan told Malaysia Chronicle.
"By-elections are very tough for PR as the BN government is throwing all their weight in a centralised location so if we lose by a higher margin compared to the general election, it is not unusual. The coming 13th General Election will present a different scenario altogether."
In Kerdau is a straight fight between Umno's Syed Ibrahim Syed Ahmad, aged 44, and PAS candidate Hassanuddin Salim, aged 43. The seat fell vacant following the death of Umno assemblyman Zaharuddin Abu Kassim last month.
There are about 8,000 plus voters in Kerdau. The Chinese make up around 400 of total voters and the Indians around 100. BN won the seat with a majority of 1,600 in the 2008 General Election.

3 First Ladies: Leila of Tunisia, Suzanne of Egypt and Rosmah of M'sia

3 First Ladies: Leila of Tunisia, Suzanne of Egypt and Rosmah of M'siaOpposition Leader Anwar Ibrahim, saying the problems plaguing Malaysia were not dissimilar to those of Tunisia and Egypt, said there were also similarities between the wives of the deposed two rulers and their counterparts in Malaysia.
There is no prize for guessing who Anwar was referring to when he said the Malaysian administration, like the former rule of Tunisia's Zine El Abidine Ben Ali and Egypt's Hosni Mubarak, was also under the thumb of its leader's wife.
Anwar, describing Ben Ali's wife Leila Trabelsi as someone widely detested by Tunisians, said the people's dislike of her surpassed their dislike of her husband.
"On television, it was always Ben Ali, and then Leila, then Ben Ali, then Leila, Leila, Leila. Today, she sports a certain hair-do, the next day with a bun on the other side, and with a different dress," said Anwar to burst of laughter from the audience during a dinner talk organised by a PKR division near here.
"People called her ‘Leila Majnun’, ‘Majnun’ means crazy. Crazy for wealth, crazy for looks and crazy for hair buns,” he went on, as quoted by online portal TV Selangor.
As for Egypt's Suzanne Mubarak, she had the same habits as Leila, said Anwar, saying the former beautician turned First Lady soon amassed wealth for her children and family at the expense of the people.
Anwar said at the end of their rule, both Mubarak and Ben Ali had stashed away billions of dollars worth of wealth robbed from their peoples.
He then advised prime minister Najib Razak to start carrying out reforms and not to have any illusion that events in North Africa would not take place here.

“A week after the revolt in Tunisia, Mubarak said Tunisia was not Egypt. Gaddafi in his speech two weeks ago, said Libya was not Egypt.
"Najib last week said this was Malaysia and not Egypt," said Anwar, adding however that the opposition in Malaysia still preferred to go through elections to bring about change.

"Let me warn Najib to ensure the next election is free and fair, if not the people will revolt,” reminded Anwar.

Kajian ketelusan: Petronas catat kedudukan lesu

Syarikat minyak dan gas nasional, Petronas mencatatkan prestasi lesu dalam kajian antarabnagsa mengemai ketelusan pendapatan dan pendedahan awam. Kajian itu membabitkan 44 syarikat minyak dan gas di seluruh dunia.

petronasMenurut laporan yang diterbitkan oleh Transparency International (TI) dan Revenue Watch Institute (RWI) hari ini, prestasi Petronas dalam ketiga-tiga sektor yang dijalankan pada kajian itu menunjukkan prestasi buruk.

Ia adalah adalah 'laporan program anti-rasuah', 'pendedahan organisasi' dan 'pendedahan peringkat negara untuk operasi antarabangsa.'

azlanMarkah yang dicatatkan oleh Petronas adalah adalah 30, 38 dan kosong peratus, berbanding dengan skor purata pada 43, 65 dan 16 peratus.

Kumpulan BG dari UK, India Oil dan Natural Gas Corporation Norway menduduki tempat teratas dengan masing-masing mendapat markah 93, 100 dan 69 peratus.

Petronas disenaraikan di bawah 25 peratus daripada 20 syarikat antarabangsa dan 24 syarikat minyak kebangsaan yang dikaji.