Sabtu, 15 Januari 2011

Perlancaran Pakatan Ganti BN.....!! Kg Geliga Kemaman. Terengganu.








Anwar: Cabaran debat Ummi Hafilda "soal nyamuk"

"Itu hanya soal nyamuk", kata Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika diminta mengulas cabaran Ummi Hafilda Ali untuk berdebat dengannya berhubung kebenaran kes salah laku seks beliau.

NONEUmmi Hafilda yang merupakan adik kepada Timbalan Presiden PKR Azmin Ali pernah menjadi saksi penting kes liwat Anwar pada 1998.

Anwar berkata demikian kepada pemberita ketika diminta mengulas mengenai cabaran debat itu ketika ditemui pada majlis "Himpunan Kebangkitan Rakyat PAS Ganti Umno" di Kampung Geliga, di Kemaman, hari ini yang dirasmikan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Ketika diminta mengulas lanjut mengenai cabaran debat yang dibuat oleh Ummi Hafilda pada Khamis lalu itu, Anwar berkata beliau menyerahkan kepada Presiden PAS untuk menjawab isu berkenaan.

NONEAbdul Hadi sebelum itu ketika ditanya berhubung kenyataan Ummi Hafilda yang mahu memfailkan saman berjumlah RM700 juta terhadap Anwar, Azmin, Presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail, peguam Karpal Singh dan parti PAS kerana salah laku mereka terhadapnya pada 1997, berkata:

"Itu nyamuk saja yang dilepaskan, jadi biarlah nyamuk yang jawab".

Daripada jumlah RM700 juta itu, Ummi Hafilda berkata saman terhadap Anwar berjumlah RM300 juta dibuat atas dakwaan salah guna kuasa selaku Timbalan Perdana Menteri pada 1997 yang mengarahkan dia ditangkap dan didera bagi mendapatkan pengakuan palsu berhubung skandal seks.

Ummi Hafilda berkata saman berjumlah RM200 juta terhadap Karpal, RM100 juta terhadap Wan Azizah dan RM100 juta lagi terhadap PAS.

Turut hadir pada majlis itu ialah Menteri Besar Kelantan yang juga Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Pesuruhjaya PAS Terengganu Datuk Harun Taib yang juga Ketua Dewan Ulama PAS Pusat.

- Bernama

PAS kini berada di titik tengah


Nasrudin Hassan Tantawi   
1. Mutaakhir ini terlalu banyak isu sensitif yang menguji kebijaksanaan PAS sebagai sebuah Gerakan Islam yang popular di pentas politik tanahair. PAS terpaksa berhadapan dengan ketegasan hujjah berasaskan syariah yang diperjuang disamping sokongan masyarakat dari pelbagai kaum dan agama yang diperlukan. Jua tidak dinafikan betapa PAS juga akan berhadapan dengan "serangan hendap" dari musuh yang hanya menanti saat berlakunya kesilapan dalam tindakan dan kenyataan.

2. Malah saya juga dapat mengesan bagaimana masih wujudnya dari kalangan ahli yang sukar memahami isu dan menerima keputusan yang diambil oleh jamaah lalu disulitkan lagi dengan kritikan melulu tanpa asas yang kukuh dari pihak yang mendakwa sebagai penyokong parti tetapi tidak ubah seperti sokong yang membawa rebah.

3. Mempertahankan agama serentak dengan keperluan mencari sokongan politik dari pelbagai pihak, adalah suatu yang tidak mudah bagi PAS. Mental yang mantap dan jiwa yang tabah mesti seiring dengan hujjah yang kukuh dan hikmah [kebijaksanaan] yang utuh. Bahkan perlu kepada pemimpin yang tinggi nilai taqarrub [ dekatnya dengan Allah ] . Kini gerakan PAS tidak lagi sehala atau dua hala antara PAS dengan anggotanya atau anggotanya dengan PAS, tetapi PAS kini berada di titik tengah dalam lingkungan 360 darjah yang semuanya menghala ke arah PAS sementara mengharapkan tindak balas positif dari PAS.

4. Apa yang saya maksudkan ialah PAS tidak lagi parti defensive tetapi juga offensive  sebagaimana PAS tidak hanya parti yang responsive tetapi juga creative. Malah PAS mula me'lasak' kan diri untuk menerima pandangan - pandangan bersifat kritikal dan sinikal dari pihak luar sempadan parti. Juga PAS kini membiasakan diri malah kelihatan mula mesra dengan pandangan kedua sebelum membina pendirian yang konkrit.

5. Disiplin kental yang berpaksi kepada akhlak berjamaah pula melandasi prinsip syura dalam membuat keputusan adalah potensi PAS untuk terus thabat [ utuh ] mendokong cita - cita perjuangan Islam tanpa menjarakkan diri dari arus perdana politik moden. Tegas mempertahankan syiar dan syariat Islam namun toleransi dalam komunikasi dan interaksi.

6. Saya turut merasakan suhu tinggi ditanggung oleh PAS setiap kali terpaksa bersabar dengan karenah rakan dan lawan yang kadangkala mengganggu rentak dan prestasi. Segalanya membekalkan khibrah [ pengalaman ] buat PAS yang kian dewasa dan matang dengan zaman yang direntasinya. Dalam kematangan yang sedemikian, tidak mungkin PAS mengkhianati rakan sebagaimana tidak mungkin PAS sujud mengalah kepada lawan.

7. Baru - baru ini timbul isu Interlok yang dipolitikkan secara sistematik diambang pilihanraya kecil N 05 Tenang. Dewan Pemuda PAS Malaysia bertindak pantas menganjurkan sidang meja bulat untuk mempertemukan 2 pihak yang bertelagah. Demikian juga apabila timbul kritikan terhadap hukum - hukum Allah, Dewan Pemuda PAS sekali lagi tampil secara diplomasi dan akademik, menganjurkan Nadwah  Kefahaman Islam secara bersiri [ NAFAS ]. Insyaallah siri berikutnya pada 6 Mac 2011 akan datang bagi memberikan penjelasan mengenai Islam kepada semua termasuk non muslim.

8. Demikianlah isu pekerja muslim di premis arak. Saya bersetuju dengan cadangan  Yb Khalid Samad dari Shah Alam yang menegaskan agar terlebih dahulu kerajaan yang berkuasa mewujudkan peluang pekerjaan halal untuk memindahkan pekerja dari premis haram ke premis halal tanpa perlu mencetuskan polemik [ kecuali kepada mereka yang sengaja engkar selepas daripada itu ], namun tindakan mempertegaskan hukum dan meletakkan syarat yang menepati hukum syara' sebagaimana yang dipertegaskan oleh pihak MPSJ dan Yb Dato' Hassan Ali juga wajar disokong penuh agar ummat Islam menginsafi  bahawa premis haram tidak layak untuk mereka mencari rezeki.

9. Kelihatan azan juga mencetus konflik yang perlu ditangani dengan bijak dan hikmah. Saya sedikit pun tidak hairan apabila seorang non muslim mengkritik azan yang dikumandangkan melalui pembesar suara, pula tindakan mereka kononnya berasaskan hak asasi mereka untuk hidup damai tanpa gangguan. Persoalannya sejauh mana kita menemui mereka untuk memahamkan mereka bahawa azan adalah sebahagian dari syiar agama Islam dan ia adalah urusan rasmi ummat islam yang tidaklah boleh dipertikaikan begitu sahaja. Jika Islam adalah agama rasmi negara dan ia diterima oleh semua maka sewajarnya azan tidak menjadi gangguan kepada mereka, terutama apabila mereka memahami unsur - unsur positif yang terkandung di dalam seruan azan tersebut.

10. Ertinya usaha PAS hari ini ialah menginsafkan ummah, memahamkan non muslim dan menyedarkan mereka akan tanggungjawab beretika dalam negara berbilang bangsa dan agama yang Islam menjadi agama rasminya. Saya yakin dan percaya, tiada insan yang bodoh dan dungu untuk menolak seruan kebaikan, kejayaan , kecemerlangan sebagaimana yang dilaungkan oleh muazzin saban waktu selain ia turut mendisiplinkan manusia dengan dengan masa agar hidup manusia tidak lagha [ lalai ] dan alpa.

Murnikan Perjuangan Maknakan Kemenangan

Menteri: Isu azan mainan politik, tiada arahan pihak berkuasa


KUALA LUMPUR, 15 Jan — Datuk Seri Jamil Khir Baharom menyifatkan isu azan Masjid Al-Ikhlasiah, Kampung Kerinchi di sini, didakwa diarah menghentikan penggunaan pembesar suara ekoran aduan seorang ahli MCA, sebagai “mainan politik” pihak tertentu untuk melaga-lagakan orang Islam dan orang bukan Islam.
Beliau menegaskan tiada arahan dikeluarkan kepada pengurusan masjid agar memperlahankan laungan azan atau tidak lagi menggunakan pembesar suara.
“Ini adalah mainan politik yang cuba dikalutkan oleh pihak tertentu yang mahu melaga-lagakan orang Islam dan orang bukan Islam.
“Ini adalah proses politik yang dimainkan, memang tiada arahan apa pun daripada kita,” kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri ini ketika dihubungi The Malaysian Insider hari ini.
Difahamkan tindakan masjid tersebut menghentikan penggunaan pembesar suara ketika azan atas permintaan seorang peguam bukan Islam.
Semalam kira-kira 100 orang berhimpun di pekarangan Masjid Al-Ikhlasiah mengadakan tunjuk perasaan selepas solat Jumaat mendesak agar peguam terbabit ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).
Jamil Khir (gambar)  memberitahu, dakwaan mengatakan pihak pengurusan Masjid Al-Ikhlasiah yang menerima arahan daripada “pihak atasan” supaya berhenti menggunakan pembesar suara ketika azan adalah tidak benar.
“Memang tidak ada arahan (dikeluarkan), lagipun mana boleh buat macam itu. “Tiada arahan bertulis cuma kita hanya dapat surat aduan daripada pengadu sahaja. Bila dapat surat (aduan) itu, kita lihat apa yang berlaku di sana (Masjid Al-Ikhlasiah).
“Sebenarnya memang tidak ada isu pun... hakikatnya tiada arahan yang dikeluarkan. Jadi mereka (pengurusan masjid) tidak perlu nak buat apa yang mereka buat sekarang, itulah hakikat dan tiada masalah,” katanya.
Jelas Jamil Khir, hanya Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) yang ada kuasa untuk mengeluarkan arahan tersebut.
Semalam, ketika dihubungi The Malaysian Insider, Pengarah Jawi Datuk Che Mat Che Ali juga menafikan pernah memberi arahan kepada Masjid Al-Ikhlasiah agar menghentikan penggunaan pembesar suara ketika azan.
“Bagi kita tiada arahan yang dikeluarkan. Lagipun yang boleh keluarkan arahan adalah Jawi.
“Kalau kita keluarkan arahan mesti satu Malaysia atau satu Wilayah Persekutuan, tapi sekarang Jawi pun tiada keluarkan arahan,” kata Jamil Khir.
Difahamkan peguam itu yang tinggal di Pantai Hill Park yang terletak kira-kira satu kilometer dari Masjid Al-Ikhlasiah telah menghantar surat kepada Perdana Menteri sebelum dibawa ke Jabatan Perdana Menteri dan Jawi dan kemudian dimaklumkan kepada pihak pengurusan masjid.
Dalam suratnya bertarikh 20 Disember 2010, peguam tersebut berkata dia ahli MCA sejak 1998. Katanya, dia tinggal di Pantai Hill Park sejak lima tahun lalu dan terjaga daripada tidur kerana laungan azan.
Dalam salinan surat yang diperoleh dari Internet, peguam itu berkata, “sebagai seorang peguam dan ahli seumur hidup MCA sejak 1998, saya merasa amat kesal kerana sehingga kini belum menerima sebarang maklum balas dari pihak Jabatan Perdana Menteri walaupun berkali-kali saya telah menulis surat menyuarakan masalah saya termasuk kepada JPM, MCA dan Gerakan.”
“Sebagai seorang penghuni yang telah lebih daripada lima tahun menghuni di Pantai Hill Park, saya sudah biasa kedengaran bunyi sembahyang subuh dari Masjid Al-Ikhlasiah yang berdekatan dan tidak menghadapi apa-apa masalah,” katanya.
Bagaimanapun kata peguam itu, sejak beberapa bulan lalu dia mendapati bunyi laungan azan tiba-tiba menjadi “amat lantang sehingga mengejutkan saya pada setiap pagi 5.45 pagi.”
“Ambil perhatian bahawa saya tinggal di tingkat paling tinggi iaitu tingkat 21, dan jarak Pantai Hill Park dari masjid tersebut adalah lebih kurang satu kilometer.
“Menurut khabar angin, imam yang baru telah ditukar ke masjid ini,” katanya.
Dia seterusnya menulis, “saya juga pernah menelefon pejabat polis Kuala Lumpur dan menurut pegawai atasan di sana, tiada sebarang peraturan atau undang-undang yang mengawal bunyi sembahyang masjid dan lagi kuat bunyi itu lagi baik, untuk mengingatkan lebih banyak Muslim tempatan bangun bersembahyang.”
“Saya menghormati kedudukan Islam sebagai agama rasmi di bawah Perlembagaan Persekutuan tetapi hak saya untuk tidur dan rehat serta bersembahyang agama sendiri dengan aman dalam permis persendirian juga harus dihormati.
“Saya berpandangan kekuatan pembesar di mana-mana tempat sembahyang tanpa mengira agama, mesti dikawal oleh pihak-pihak berkuasa tertentu, melalui peraturan yang saintifik dan rapi seperti pengiraan decibel (dB), tidak boleh mengatasi undang-undang,” katanya sambil menambah,
“Seperti di rumah kampung saya di Seremban, didapati bunyi masjid itu adalah lebih rendah dan terkawal.”

Pusat khidmat ADUN Sri Muda diserbu polis

Polis menyerbu pusat khidmat ADUN Sri Muda, Shuhaimi Shafiei dan merampas peralatan komputer milik beliau bagi membantu siasatan berhubung dakwaan menghina Sultan Selangor melalui blognya.

Menurut akhbar Sinar Harian hari ini, serbuan jam 11.30 pagi semalam dilakukan oleh sekumpulan anggota polis dari ibu pejabat kontinjen (IPK) Selangor.

NONE"Polis merampas satu unit pemprosesan pusat (CPU), monitor, papan kekunci dan beberapa kad nama. Mereka cadang hendak ambil semua, saya kata tidak boleh sebab aduan ke atas saya. Jadi ambil komputer sayalah. Saya tidak tahu apa yang diambil tetapi saya berharap mereka bertindak dengan profesional, fokus kepada isu yang berbangkit,” kata Shuhaimi.

Menurutnya, serbuan berkenaan tidak disertakan waran, tetapi beliau memberikan kerjasama penuh kerana merasakan pegawai polis yang ditugaskan juga bekerja di bawah tekanan dan arahan tertentu.

Beliau berkata beliau diberitahu petugas pejabat, polis akan datang pada 11.30 pagi mencari komputer yang dikatakan digunakan untuk memuat naik bahan seperti mana yang dibuat dalam aduan polis ke atasnya.
Profesional

"Polis tidak hubungi saya tetapi hubungi pejabat saya. Inilah tindakan yang kita katakan tidak sepatutnya berlaku. Kalau saya yang disiasat, maklumkan kepada saya kita akan memberikan kerjasama penuh. Kita minta polis juga profesional," katanya.

NONEBeliau berkata, serbuan dilakukan oleh 13 anggota polis dari unit Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) termasuk anggota yang berkawal di pintu pejabat serta tiga CSI.

Dalam pada itu katanya, sehingga kini tiada perkembangan lanjut berhubung kenyataan yang dikeluarkan melainkan rampasan komputer milik beliau.

Shuhaimi juga akan mempertimbangkan dengan serius untuk menyaman Utusan Malaysia dan Awang Selamat.

"Saya minta polis segera menyiasat Awang Selamat yang memfitnah dan memutarbelitkan kenyataan, mengambil separuh daripada artikel yang ada di Internet, menggunakan itu untuk menimbulkan keadaan seolah-olah saya menderhaka (kepada sultan)," katanya.

Menurut Shuhaimi, walaupun akhbar tersebut lidah rasmi Umno, Utusan seharusnya lebih beretika dalam mengeluarkan pandangan supaya apa yang disiarkan boleh menyedarkan masyarakat dan memberikan manfaat bukan memburukkan keadaan.

53 Tahun Merdeka : Saya Tidak Percaya Tetapi Kena Percaya....

TENGAH hari tadi saya menerima SMS dari Mat Maslan yang memaklumkan satu sejarah baru berlaku di kawasannya di Benut, Johor. Sukar untuk saya mempercayai akan sejarah itu baru bermula. Tetapi kerana beliau sendiri yang kirim dan terlibat dalam sejarah itu maka saya kena percaya.

Begini tulis Mat Maslan; "Sejarah tercipta di Benut Pontian pagi ini 14/1/11. Maybank pertama dalam pejabat Pos dilaksana di Benut. Kawasan Benut belum ada bank, berjaya ada bank dengan keadaan syenergistic coporetion dan win-win. Saya rasmikan dengan ada sekali DS Wahid Omar CEO Maybank D Syed Faisal CEO Pos Malaysia.

"Pos ada 700 seluruh negara dan Maybank ada 400. Sebanyak 400 Pos tak ada Maybank, jadi dalam masa tidak berapa lama Maybank akan ada 800 cawangan. Satu tranformasi bijak sana."

Fahm ke? Apa yang Mat Maslan Felda ini nak cerita ialah mengenai kewujudan bank di Benut. Saya tidak percaya kalau selama ini Benut tidak ada bank seperti mana kata Mat. Saya ingat Benut sudah lama ada bank semacam itu.

Johor kubu Umno yang dikira kaya sepatutnya sudah lama bank dengan keadaan syenergistic wujud. Tetapi rupa-rupanya baru wujud hari ini. Mungkinkah kalau Mat Maslah tidak menjadi wakil rakyat kawasan itu bank seumpama itu tidak wujud lagi.

Wah hebat sungguh Mat Maslan, berjaya tubuh bank dan dia juga merasmikannya. Jarang anak Melayu dan wakil rakyat Melayu mendapat peluang seperti Mat Maslan mencipta sejarah.

Tahniah kepada Mat Maslan kerana berjaya menempah sejarah di Benut? Mudah-mudahan selepas ini akan jadi menteri penuhlah Mat! Mat oh Mat!
MSO.

Wanita Tua Dirogol Di Kawasan Awam..!!!


Kesian sungguh melihat makcik dalam gambar di bawah ni 'dirogol' di kawasan awam. Orang disekeliling sekadar melihat sahaja dan tidak berbuat apa-apa. Namun yang menghairankan, makcik tu rilek je... mungkin tak terdaya nak menolak si perogolnya.

Maaf, gambar-gabbar tak senonoh, tetapi dipaparkan juga untuk menyampaikan mesej bahawa hal tersebut memang terjadi dan gambar bukan superimposed. Entri ini kiriman seorang peminat Blog GB yang GB difahamkan diambil dari portal malaysiasensasi.








Mesejnya:

Memang betul-betul binatang lembu tu yek. Oleh itu jangan berpakaian berwarna merah apabila melalui kawasan yang ada lembu. Anda akan diserang seperti gambar di atas. Bagi lembu, merah itu tanda yang amat sensitif untuk benda itu. Buktinya lagi di bawah ini: Puteri UMNO yang berkempen dikejar lembu.


PUTERI UMNO DIKEJAR LEMBU SEMASA BERKEMPEN




PADANG BESAR, 2 Mac (Bernama) -- Macam-macam hal berlaku sepanjang kempen pilihan raya umum di Perlis dan hari ini isteri Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datin Seri Normala Samsuddin terpaksa membuka langkah seribu apabila dikejar seekor lembu betina di Kampung Gial, dekat sini.

Kejadian dilaporkan berlaku pukul 11.15 pagi apabila bekas personaliti TV3 itu mengetuai kira-kira 30 anggota Puteri Umno bahagian Padang Besar sedang dalam kempen merayu undi dari rumah ke rumah di kampung tradisional itu.

Bagaimanapun tiada yang cedera dalam kejadian itu kerana lembu berkenaan tidak lagi mengancam selepas mereka berlari jauh dari situ.

Jurugambar Bernama, Kassim Saad yang sempat merakamkan peristiwa itu berkata terdapat beberapa ekor lembu di kawasan berkenaan namun hanya seekor yang kelihatan agak agresif.

Semasa kejadian, suami Normala, Datuk Seri Azmi Khalid yang juga calon BN bagi kerusi Parlimen Padang Besar sedang berkempen di kawasan Sena Rendang.

Peristiwa lain yang turut berlaku sepanjang kempen pilihan raya bermula seminggu lepas termasuk tragedi malang yang menimpa calon PAS bagi kerusi Dewan Undangan Negeri kawasan Kuala Perlis, Ahmad Tajuddin Salleh, 57, yang terjatuh dari bumbung rumahnya ketika membaiki kebocoran bumbung itu semalam.

Beliau kini terlantar di Hospital Tuanku Fauziah selepas mengalami kecederaan pada bahagian pinggang dan kaki kiri.

Kejadian dua wartawan yang dibelasah oleh sekumpulan penyokong sebuah parti politik beberapa hari lepas turut mewarnai kempen pilihan raya umum ini. -BERNAMA


Begitu juga kereta-kereta yang berwarna merah, pastikan anda berhati-hati melalui jalanraya yang ada lembu di kiri kanan. Anda mungkin dirempuh oleh lembu-lembu jantan itu.

PKR umum calun debat Umi Hafilda



Ini dia calun yang di pilih oleh PKR
Mempunyai kelayakan yang sama
Pernah melakukan seks rambang
Masih dengan status andartu
Mencari makan dengan saman menyaman
Pernah cinta di tolak dan cuba untuk menyaman
Kononnya malu ...
Sekarang sedang menanti jawapan dari Ummi Hafilda
Tentukan tarikh dan tempat ..
Minah di dalam gambar ini sedia untuk berdebat
Tajuk Debat: " Bagaimana dara kita terbarai .. "
Wakakaka !!!

PENGAKUAN BERZINA.....PERAWAN LAMA..!!!

Dari Kamar Mahkamah 1999...

A defence witness in the sodomy trial of jailed former deputy prime minister Anwar Ibrahim told the High Court today that he had sex with star prosecution witness Ummi Hafilda Ali.

"I had sex with Ummi in London," said Norazman Abdullah @ Baginda anak Minda to the murmurs of those seated in the public gallery.

Komen:
Kalau pengakuan begini tak boleh siasat di siasat ke oleh Jabatan Agama untuk diambil tindakan ????

Perniagaan Baru : Sekarang perempuan belum kahwin boleh sewa ‘suami’ per jam

Sebuah pekidmatan baru di Georgia menawarkan kepada perempuan yang sudah lanjut usia belum berkahwin yang perlu bantuan untuk membantu urusan rumah tangga untuk menyewa “suami” per jam.
Ini sesungguhnya hanya strategi marketing. Khidmat yang diberikan tak ada kaitannya dengan layanan hubungan intim seorang suami kepada isteri. Namun, ramai pelanggan tersalah tafsir dalam perkhidmatan ini. Pemilik usaha itu mengaku, ramai pelanggan yang datang untuk menemukan cinta.
“Layanan kami adalah untuk membantu kaum perempuan itu yang perlu bantuan mengatasi urusan rumah tangga, seperti memperbaiki barang yang rosak,” kata pemilik perkhidmatan ini, Beso Mchedlishvili, kepada AFP.
Namun, menurut dia, ramai perempuan yang bingung dengan nama perusahaan itu, Seorang Suami untuk Satu Jam yang Terbatas, dan kemudian mereka meminta sesuatu yang lebih.
Sejak perkhidmatan itu dibuka di negara bekas pecahan  Soviet Union itu dua bulan lalu, jumlah permintaan para perempuan yang meminta  yang lebih intim meningkat melebihi permintaan terhadap layanan perusahaan itu yang sebenarnya. “Jadi, kami harus menjelaskan kepada mereka bahawa lelaki yang ada di sini bukan pelacur,” kata Mchedlishvili. “Mereka dapat membantu untuk memperbaiki kebocoran, deskripsi tugas mereka tidak termasuk untuk memberikan kasih sayang.”
Sewa seorang “suami” dari perkhidmatan di Tbilisi itu ialah 17 dollar AS (13 euro) per jam.  – BorakKosong