Jumaat, 14 Januari 2011

LIMA PM YANG LEPAS TAK DENGARPUN PASAL FIRST LADY...?

oleh YB Anuar Sudin 

KUALA LUMPUR: Datin Seri Rosmah Mansor, isteri kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak terbukti memiliki pejabat di Jabatan Perdana Menteri, atas nama Bahagian Wanita Pertama Malaysia atau First Lady of Malaysia Division.

Hal ini disahkan sendiri seorang pegawai yang bertugas di bahagian berkenaan ketika dihubungi KeadilanDaily.com, hari ini.
Pegawai wanita itu juga mengesahkan pejabat berkenaan bertujuan menjaga urusan Rosmah selaku isteri Perdana Menteri yang menganggap dirinya sebagai First Lady dan premis itu tiada kena mengena dengan Permaisuri Agong.
Mengulas hal itu, Naib Presiden KEADILAN, Fuziah Salleh menyifatkan perbuatan Rosmah melanggar peruntukan Perlembagaan dan menderhaka kepada Yang Di-Pertuan Agong dan Permaisuri Agong sebagai Ketua Negara.
Beliau juga menganggap perbuatan berkenaan sebagai menyalah guna kuasa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
“Saya percaya Rosmah kini diberi terlalu banyak kuasa oleh Najib. Perbuatan ini adalah suatu penderhakaan,” kata Fuziah kepada Keadilan Daily.
Beliau berkata, Rosmah hanya isteri kepada Perdana Menteri, bukan menyandang sebarang jawatan menteri hingga memerlukan beliau memiliki pejabat sendiri di Putrajaya, apatah lagi atas nama Bahagian Wanita Pertama Malaysia.
“Peranan isteri PM adalah melengkapi tugas-tugas PM berkaitan aspek sosial. Rosmah sepatutnya mengambil peranan sebagai ibu kepada rakyat Malaysia. Bukannya membazir wang rakyat dengan penubuhan bahagian itu.
“Tentunya, ia melibatkan kos kerana memerlukan kakitangan untuk digaji,” kata Fuziah lagi.
Perbuatan Rosmah itu turut mendapat perhatian ramai blogger antaranya, edyesdotcom.blogspot.com.

Kewujudan Bahagian Wanita Pertama itu bermakna kedudukan Rosmah sebagai isteri PM, kini sekurang-kurangnya setaraf dengan Setiausaha Sulit dan Setiausaha Politik, Pejabat Penasihat Perdana Menteri, Pejabat Ekonomi Perdana Menteri dan Pejabat Pengurusan Sri Perdana.
Perlembagaan Malaysia selama ini memaktubkan Permaisuri Agong sebagai Wanita Pertama.
Sebenarnya, ini bukan pertama kali Rosmah ‘mengangkat’ dirinya sebagai Wanita Pertama. Baru-baru ini, beliau menganjurkan Sidang Kemucak Wanita Pertama selama tiga hari yang menghabiskan sebanyak RM4.5 juta.
Sebelum ini, beliau juga pernah memaparkan dirinya sebagai First Lady melalui satu iklan di New York Times.

Nik Aziz akan hadir majlis bersama blogger pakatan malam esok.

KOTA BHARU, 14 Jan: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan beliau tetap menghadiri majlis bersama blogger pro-Pakatan Rakyat yang dijadual diadakan esok di sebuah hotel di Kuala Lumpur mulai 8.00 malam.
Beliau yang juga Menteri Besar menaruh keyakinan bahawa program yang diatur sempena Majlis Makan Malam dan Ramah Mesra bersama blogger itu memberi ruang yang baik kepadanya untuk berucap.
Majlis yang dijangka turut dihadiri Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri itu diadakan bagi membincangkan banyak perkara termasuk peranan yang  mungkin boleh dimainkan peserta itu bagi membantu Pakatan Rakyat dalam mendepani Pilihan Raya Umum ke-13 khususnya.
“Oleh itu besok saya akan memberi penerangan sama ada mereka mahu mendengarnya atau pun tidak, terserah kepada mereka.
“Saya bersedia berjumpa mereka yang dianggarkan seramai 150 orang, dan perjumpaan itu tidak sulit,” katanya kepada media pada kuliah mingguan di Medan Ilmu di sini hari ini.
Mengulas terdapat tulisan ‘mengarut’ yang ditulis sesetengah blogger di laman mereka, beliau berkata, usahkan blogger berbuat demikian, bahkan anak sendiri sekiranya menulis perkara ‘mengarut’ akan dimarahi.
“Sama ada blogger, tuk guru atau ibu bapa, serupa saja. Hidup atas dunia ini mestilah faham bahawa kita adalah menumpang di bumi Allah SWT.
“Oleh kerana kita menumpang segala perkara termasuk padi beras yang dimakan atau udara untuk  bernafas, hatta manusia itu sendiri dijadikan Allah SWT, maka kita tidak boleh menderhakan Allah,” katanya.
Beliau menolak bahawa perjumpaan itu memberi ruang kepadanya untuk memberi penjelasan tentang perjumpaan yang turut dihadiri Yang di-Pertuan Agong baru-baru ini.

Apa Kaitan Profesor Dengan Kangkung??


Kah kah kah...

Kalau dulu profesor universiti disebut, prof...

Skang dah masuk zaman millenium, profesor dah naik pangkat...

Tambah-tambah profesor ampu kipas air-cond kah kah kah...

Siapa malaon-malaon tu??

Nordin Kardi, Ramlah Adam, Zainal Kling (oppss, orang India marah Interlok?), Shamsul Amri, Khoo Kay Khim kah kah kah...

Kerja diorang bukan perkukuh sejarah negara tapi jadi perkakas Umno-APCO seleweng fakta sejarah negara kah kah kah... Lagi teruk, tipu fakta kah kah kah... Itulah profesor kangkung namanya kah kah kah...

Kalau tak kenapa sampai sekarang Chin Peng dianggap pengkhianat negara?

Kalau tak kenapa labelkan Rashid Maidin petualang?

Kenapa tuduh Ustaz Baqi "bahaya dari Gunung Semanggol", padahal Allahyarham lebih dulu perjuang kemerdekaan dari Onn Jaafar??

Nampak tak profesor ni penipu??

Siapa yang nak kena tipu selalu masuk la Umno-APCO...

Penipu penyangak Dulu, Kini dan Selamanya kah kah kah.../Jalan Pulang

Pejabat First Lady Of Malaysia Di Pejabat PM Putrajaya


Antara persoalan tersebut :

1. Sejak bilakah FLOM diwujudkan sebagai satu divisyen di Pejabat Perdana Menteri sehingga penjawat awam diletakkan bertugas di bawah divisyen iu. Semasa zaman Tun Mahadhir atau Tun Abdullah wujudkan divisyen itu?

2. Siapakah yang sepatutnya duduk di pejabat FLOM dan layak digelar sebagai First Lady of Malaysia? isteri PM atau isteri DYMM SPB YDP Agong iaitu Permaisuri Agong? Jika di negara Amerika, sememangnya layak Michelle Obama diangkat sebagai First Lady kerana di negara republik itu tiada sistem beraja. Cuba kita selidik web number 10 milik Pejabat Perdana Menteri Britain dimana negara itu mengamalkan sistem beraja, tidak wujudpun First Lady di sana.

3. Apakah fungsi FLOM dan adakah divisyen itu termasuk di dalam kumpulan konseptual yang turut mempengaruhi keputusan PM?

edyesdotcom

Seratus Ribu Satu Malam... Rosmah Si Pembazir Wang Rakyat !!!

Acap kali kita mendengar sepotong ayat yang berbunyi seribu satu malam... Sudin juga pernah tersasul dalam filem Alibaba Bujang Lapok apabila membuat bidding untuk membeli Marjinah seraya menyebut Seribu Satu Malam instead of seribu satu darham...

Hari ini kita akan mendengar satu intonasi baru iaitu Seratus Ribu Satu Malam... lihat berita di bawah dan klik untuk besarkan jika perlu;



Apa-apahal, sila baca dulu blog abang gua di sini sebagai menghormati sumber ilham...

Berapa kampung boleh makan kenduri untuk satu malam, kalau disediakan bajet RM100 Ribu?? Kalau kat Pulau Pinang, boleh bagi RM100 untuk 1000 warga emas untuk tempoh setahun, tetapi dihabiskan dalam satu malam... Cuba fikir, berapa cikgu boleh dibayar untuk tusyen percuma dalam satu malam kalau ada peruntukkan tusyen percuma sejumlah RM100 ribu??

Adakah perbelanjaan yang sebegini besar ditransaksikan melalui F.L.O.M ??

Ini baru cerita satu malam!! Belum lagi kita masuk fasal peruntukkan untuk sebuah Bahagian yang dikhaskan untuk Wanita Pertama Negara iaitu FLOM. Aku serious memang tak boleh agak, berapa banyak duit rakyat yang akan dihabiskan oleh Bahagian FLOM yang tidak sepatutnya wujud !!

Berikut adalah link-link yang berkaitan FLOM Division;





Ayuh Rakyat!! Wang anda sedang digunakan sewenang-wenangnya !!! Ayuh kita bangkit sampai FLOM dibubarkan sesegera yang mungkin !!


EDYES @ edyesdotcom

Rahsia Bocor: Polis Bertindak Ikut Arahan Peguam Negara


Polis perlu masa lengkapkan siasatan kes hina Sultan Selangor: Bakri

KUALA LUMPUR: Polis memerlukan sedikit masa lagi untuk melengkapkan kertas siasatan berhubung dakwaan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sri Muda, Shuhaimi Shafiei, menghina Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, di dalam blognya sebelum dibawa ke Jabatan Peguam Negara.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Datuk Seri Mohd Bakri Zinin, berkata kes itu masih dalam siasatan.

"Buat masa ini kita akan melihat dan berbincang dengan Pejabat Peguam Negara untuk sebarang keputusan dan berkemungkinan ada arahan-arahan tertentu yang kita kena terima lagi," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Shuhaimi sebelum ini dikaitkan dengan kontroversi yang mendakwa beliau menghina Sultan Selangor "beraja di mata, bersultan di hati" dalam blognya pada 30 Disember lalu.

Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani, dalam satu kenyataan pada 4 Januari lalu berkata sindiran Shuhaimi yang menyatakan baginda seolah-seolah sebagai "beraja di mata, bersultan di hati" adalah amat keterlaluan dan boleh mengelirukan rakyat.

Sementara itu, ketika mengulas laporan akhbar hari ini mengenai kes anggota polis cedera di kepala akibat terkena tembakan rakannya yang juga anggota polis di Kuala Terengganu, Bakri berkata siasatan berhubung kejadian itu sedang dilakukan.

"Ini termasuk prosedur yang dibenarkan untuk melepaskan tembakan... Kita mempunyai latihan tertentu untuk menggunakan senjata api. Sama ada ia berlaku secara sengaja atau tidak, itu sedang kita lihat sekarang ini. Sekiranya ada unsur kecuaian dalam kes ini, tindakan seterusnya akan diambil," katanya.

Menurut laporan akhbar itu, mangsa, Konstabel Md Rudzki Mohd Rozlan, 20-an, terkena tembakan rakannya sendiri ketika mereka bersembang di rumah bujang kuarters Balai Polis Batu Rakit, Terengganu semalam.

Dalam kejadian 7.30 pagi itu, rakan mangsa dikatakan sedang menutup semula tempat mengisi peluru pistol Smith & Wesson .38 yang dibawanya sebelum ia tiba-tiba meletup.

Peluru berkenaan menembusi kepala Md Rudzki melalui kening kiri sebelum serpihannya keluar melalui sisi kepala mangsa dan terlekat pada dinding rumah berkenaan.

Mangsa yang telah pun dibedah untuk mengeluarkan darah beku berhampiran otaknya, dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) dan terpaksa menggunakan alat bantuan pernafasan. - BERNAMA

Ulasan GB

Keratan ini amat penting dan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Datuk Seri Mohd Bakri Zinin boleh dikenakan tindakan. Ini menunjukkan pihak polis tidak bebas dan tidak berkecuali. Ia mengikut telunjuk Peguam Negara. Beliau sewajarnya dipecat dari jawatannya.

Buat masa ini kita akan melihat dan berbincang dengan Pejabat Peguam Negara untuk sebarang keputusan dan berkemungkinan ada arahan-arahan tertentu yang kita kena terima lagi," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Kedua, polis tak perlu buang masa siapkan hasil siasatan kerana TIDAK ADA APA-APA YANG DIKATAKAN "MENGHASUT" di dalam tulisan ADUN Sri Muda itu. Ia hanya digembar-gemburkan melalui laporan polis oleh pihak-pihak yang sengaja mencipta isu seperti isu kononnya Karpal Singh menghina Raja dahulu.

Itu, laporan polis mengenai isu menteri perogol, mengapa tiada siasatan?

Pakatan Rakyat patut rampas balik kuasa BERSIH

[Bersih 1.0]
Harakahdaily melaporkan:
Menurut Anwar, mesyuarat juga meminta Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali mengadakan mesyuarat dalam masa terdekat dengan pengarah pilihan raya ketiga-tiga parti untuk mengatur pertemuan dengan Bersih bagi membincangkan isu-isu percanggahan peraturan pilihan raya.

"Kita juga minta YB Azmin Ali untuk menyegerakan mesyuarat bersama pengarah-pengarah pilihan raya untuk mengadakan pertemuan khas dengan Bersih supaya isu-isu yang menyentuh pilihan raya diteliti dengan bukti-bukti percanggahan peraturan dan semangat pilihan raya bebas," katanya. - Hrkh
Aku harap sangat dalam mesyuarat pengarah pilihan raya ketiga-tiga parti tu depa buat keputusan untuk mendesak BERSIH masukkkan balik pendekatan berdemonstrasi. Kalau dalam pertenuan dengan BERSIH tu nanti, depa masih berkeras nak gunakan pendekatan "pendidikan awam" aku harap Pakatan Rakyat rampas balik kuasa BERSIH dari tangan Ambiga.

Kalau harap bersih dengan pendekatan yang Ambiga nak bawa, takkan sampai kemana. Jenis bangsa anjing macam SPR "sianjing Umno" tu, takkan faham bahasa lembut. KAlau guna pendekatan keras pun aku tak berapa yakin boleh jalan.

Tapinya, kalau gunakan pendekatan berdemonstrasi, paling kurang pun akan dapat menarik perhatian rakyat dan akan dapat meningkatkan mood rakyat untuk lawan Umno BN pada PRU13 nanti.

Berita harakah tu jugak melaporkan yang mesyuarat Pakatan Rakyat bersetuju memilih Cikgu PA, Setiausaha Agung PAS untuk buat pertemuan dan berunding dengan SPR, satu penghormatan kepada PAS sebagai abang sulung dalam politik.
Pertemuan itu dicadangkan pada 19 Januari ini, tiga hari sebelum penamaan calon bagi pilihan raya kecil Dun Tenang.

"Datuk Mustafa Ali mewakili ketiga-tiga parti telah menghubungi SPR untuk mengadakan pertemuan dengan kadar segera dalam isu menyentuh pilihan raya Tenang dan juga prosedur dan keprihatinan kita dalam isu SPR," kata Anwar yang juga Ketua Pembangkang di Parlimen. - Hrkh
   Cenangau Daunkari

Gelombang hijau: Umno Terengganu mulai cemas

Sabtu, 15 Januari bakal menjadi satu lagi titik penting dalam sejarah PAS, khususnya di Terengganu. Belasan ribu pendukung segenap peringkat parti dari seluruh negeri itu dijadualkan membanjiri Dataran Tok Guru di Kampung Geliga, Kemaman.
Mereka bakal menjayakan program Himpunan Kebangkitan Rakyat – PAS Ganti Umno (HKR-PGU), salah satu mata rantai aturcara menyempurnakan agenda utama dilancarkan parti di peringkat Pusat beberapa bulan lalu. Himpunan itu diharap menjadi pencetusan gelombang kebangkitan rakyat Terengganu menolak Umno dan Barisan Nasional (BN).
“Melalui himpunan ini kita (PAS negeri) harap dapat membentuk persepsi rakyat bahawa Umno sudah tidak relevan dan perlu diganti. Sebab itu kita mengajak semua lapisan rakyat Terengganu bersama kita,” ujar Pegawai Penerangan PAS Terengganu, Ustaz Wan Sukairi Abdullah.
Beliau yang juga Setiausaha Jawatankuasa Panitia HKR-PGU bahkan memaklumkan pihaknya telah terlebih dahulu menyebarkan maklumat dan membangkitkan kesedaran di kalangan rakyat negeri itu mengapa mereka perlu menolak Umno.
Secara khusus, katanya, agenda itu dimulakan 24 Disember lalu. PAS Terengganu telah menganjurkan Seminar PAS Ganti Umno di Markas Tarbiyah PAS Kuala Terengganu. Himpunan sepetang itu dikatakan mendapat sambutan luar dugaan.
“Alhamdulillah, kita jangkakan hanya sekitar 700 yang akan datang, tapi petang itu lebih 1,200 orang kita hadir dari seluruh negeri,” katanya.
Bagi beliau dan kepimpinan PAS negeri, kesungguhan ditunjukkan para pemimpin dan pendukung parti di segenap peringkat itu adalah petanda amat membanggakan. Ia menandakan wujud kesedaran agak tinggi di dalam masyarakat untuk menjayakan agenda dicanangkan parti.
Tidak syak lagi, kejayaan seminar itu membakar semangat kepimpinan PAS Terengganu untuk menapak dengan lebih yakin menyempurnakan misi PGU itu. Himpunan di Kemaman ini adalah siri pertama jelajah PGU ke kawasan-kawasan di seluruh negeri.
“Kita sengaja pilih daerah Kemaman di atas beberapa perkiraan. Antaranya ialah kerana ia daerah Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said. Sebagai satu gimik politik yang agak menarik, ‘gelombang’ ini kita mulakan di daerah Menteri Besar dan akan kita akhirkan di daerah bekas Menteri Besar (Besut),” sambung Ustaz Wan Sukairi lagi.
Sebab lain ialah kerana ia daerah paling selatan dan disifatkan sebagai pintu masuk dari Pantai Barat. Berbeza dengan suasana pra-pilihan raya 1999 yang menyaksikan ‘gelombang’ kemenangan PAS Terengganu masuk dari pintu utaranya bersempadan Kelantan, ‘gelombang’ menolak Umno kali ini diakui lebih menyerlah berlaku di Pantai Barat.
Pihak penganjur mensasarkan kehadiran 20,500 orang. Untuk itu setiap PAS Kawasan ditugaskan mengerah para pendukung mengikut kemunasabahan logistik masing-masing. Kemaman selaku kawasan tuan rumah sudah tentu diharapkan mampu menggerakkan kehadiran paling tinggi, sekurang-kurangnya 4,000 peserta.
Manakala tiga kawasan paling jauh, iaitu Hulu Terengganu, Setiau dan Besut masing-masing perlu menghantar sekurang-kurang 2,000 pendukung.
Melihatkan penyampaian maklumat dan perkembangan kesedaran agak positif di kalangan pendukung parti di peringkat bawahan, angka itu insya Allah dapat dihampiri, jika pun tidak berjaya dicapai.
Apa pun bakal berlaku, yang pastinya ‘gelombang’ yang diharapkan bakal dicetus di HKR-PGU itu sebenarnya sudah pun berkumandang dalam masyarakat negeri itu. Di sana-sini kedengaran mereka bercakap mengenai PGU. Ia bukan semata-mata berkaitan program sehari itu, tetapi dalam konteks lebih luas.
Kain rentang dan poster PGU yang disebarluas dan dipamerkan di serata negeri juga turut menghasilkan impak kepada rakyat. Bagi yang mengetahui dan memahami ia sebagai satu agenda parti, mereka membacanya beserta perasaan bangga dan penuh harap ianya dapat dicapai.
Bagi masyarakat terbanyak yang belum benar-benar mendalami isi maksud PGU pula, pameran sepanduk dan poster berbagai rupa itu mencetuskan naluri ingin tahu. Sekurang-kurangnya ada yang mula berfikir mengenai slogan ‘PAS Ganti Umno’.
Malah tidak kurang juga yang nampak rasional di sebalik slogan itu, terutama apabila dikaitkan dengan berbagai tindakan Umno/BN yang semakin hari semakin menghimpit kehidupan rakyat. Tidak mustahil antara mereka akan teringat kembali suasana kehidupan lebih baik dan mewah sewaktu PAS memerintah Terengganu dulu.
Sebetulnya, jika diminta rakyat Terengganu membandingkan mana yang lebih baik di antara pemerintahan BN kini berbanding kerajaan PAS dulu, mereka yang ikhlas akan mengakui bahawa pemerintahan PAS lebih baik dari banyak segi.
Memang akan sentiasa ada pihak yang mengatakan sebaliknya. Bukan sahaja kalangan pendukung Umno, bahkan sebilangan orang PAS sendiri pun ada yang ‘bermasalah’ untuk menilai secara positif pengalaman berguna ditempa parti dulu.
Walau pun berkesempatan memerintah hanya sepenggal, PAS Terengganu telah membuktikan banyak perkara. Bagi mereka yang tidak hipokrit atau terlalu emosional dan bersentimen peribadi, tentu tidak sukar mengakui bahawa urustadbir negeri, hubungan peribadi pemimpin-pegawai kerajaan, pengurusan kewangan negeri, pentadbiran agama, kehidupan bersyariat dan kecaknaan terhadap kebajikan masyarakat di bawah kerajaan PAS adalah jauh lebih baik berbanding BN, sama ada sebelum kita memerintah dulu mahu pun sekarang.
Kini orang Terengganu sudah mula bercakap kembali mengenai kenangan manis itu. Ia tidak syak lagi amat menggusarkan Umno. Betapa sukarnya sebilangan pemimpin parti itu mengurus perasaan bimbang mereka menyebabkan ada yang tergamak berusaha menggagalkan program PGU dicanangkan PAS.
Yang menjadi mangsa kerakusan politik mereka ialah kain-kain rentang PGU. Ada poster dan kain rentang mengenai program tersebut ‘dilenyapkan’ oleh pihak yang tidak diketahui.
Di beberapa kawasan pula, ia diketahui dilakukan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT). Namun, siapa sebenarnya di sebalik tindakan PBT itu tidak sukar ditelah.
“Ya, memang PBT mengakui menerima tekanan “pihak atasan” untuk bertindak menurunkan kain rentang PGU. Ia berlaku terutamanya di Dun Seberang Takir dan Bukit Tunggal, di (Kawasan) Kuala Nerus. Ia juga berlaku di Besut,” ulas Wan Sukairi.
Namun kita percaya kerja sabotaj itu sedikit pun tidak mematahkan semangat orang kita untuk ikut menjayakan HKR-PGU esok. Sebaliknya lagi kuat tekanan dan pengkhianatan dibuat Umno, selalunya lagi ia menambahkan bersemangat pendukung PAS tampil membela parti.
Sebagai usaha menampakkan impak besar dan berkesan, pihak penganjur meminta setiap hadirin lelaki mengenakan t-shirt berwarna hijau, terutama hijau terang. Manakala peserta muslimat dijanjikan selendang berwana sama.
Jika arahan itu dipatuhi sebaiknya setiap yang hadir, insya Allah akan dapat kita saksikan lautan manusia berpakaian hijau akan bergerak dan berkumpul di Kemaman, esok.
Untuk itu, pastikan diri anda (yang berada berdekatan) tidak ketinggalan menjayakan himpunan amat bersejarah ini. Ayuh, marilah sama-sama kita banjirkan Dataran Tok Guru dengan ‘gelombang hijau’ dan kita jayakan slogan ‘PAS Ganti Umno’!

Peguam, seluruh pimpinan PR pertahan Anwar habis-habisan – Sivarasa

KUALA LUMPUR: Keputusan Mahkamah Rayuan Putrajaya yang mengekalkan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah untuk terus mendengar perbicaraan Fitnah II membabitkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai sudah dijangka.
Peguam Anwar, Sivarasa Rasiah berkata, berdasarkan kronologi kes, keputusan seumpama itu bukan sesuatu yang asing khususnya jika melibatkan perbicaran Anwar.
“Jika kita memahami kes ini betul-betul, tiada satupun bukti yang melibatkan Anwar di dalam kes ini. Jelas ia hanya rekaan untuk memenjarakan semula Anwar dan kami selaku peguam bersama seluruh kepimpinan serta pendokong Pakatan Rakyat konsisten untuk mempertahankan beliau habis-habisan sama ada dari dalam dan luar mahkamah,” katanya kepada Keadilan Daily.
Penolakan rayuan itu dibuat oleh panel tiga anggota yang diketuai Hakim, Datuk Low Hop Bing hari ini yang turut membenarkan bantahan awal serta memutuskan bahawa perkara itu tidak boleh dirayu.
Pada 6 Disember tahun lalu, Mohd Zabidin menolak permohonan pihak pembela supaya beliau menarik diri daripada terus mendengar kes tersebut.
Permohonan itu dibuat ekoran dakwaan bahawa Zabidin mengancam peguam utama Anwar – Karpal Singh dengan tindakan menghina mahkamah, selepas Karpal memberitahu mahkamah bahawa pihaknya mahu membatalkan hakim tersebut kerana tidak mematuhi keputusan Mahkamah Agung membabitkan usaha peguam Anwar untuk mendapatkan borang proforma yang dirujuk oleh saksi, Dr Siew Sheue Feng.
Walaupun Zabidin menarik balik kenyataannya itu dan kemudiannya memerintahkan Dr Siew dari Hospital Kuala Lumpur (HKL) menyerahkan borang proforma yang digunakan sewaktu melakukan pemeriksaan ke atas pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan, tetapi Karpal masih bertegas dengan tindakan membatalkan hakim tersebut dengan alasan wujud bahaya dan berlakunya berat sebelah.
Berikut merupakan senarai penolakan mahkamah terhadap permohonan Anwar:

1. Anwar pernah membuat permohonan laporan toksikologi dikeluarkan dari bahan bukti atas alasan ianya telah tercemar namun Hakim menolak permohonan Anwar tersebut.
Alasan Anwar membuat permohonan tersebut adalah disebabkan pasukan peguam Anwar mendakwa laporan perubatan itu ‘tercemar’ kerana Dr Mohd Razali merujuk kepada laporan toksikologi semasa pemeriksaan balas sedangkan laporan berkenaan (toksikologi) tidak diserahkan bersama laporan perubatan yang dibekalkan kepada mereka.
2. Anwar memohon agar perbicaraan Fitnah II beliau digugurkan ekoran hubungan romantis antara saksi utama kes, Saiful Bukhari dan salah seorang anggota pasukan pendakwa.
Bagaimanapuan Hakim Zabidin menolak permohonan Anwar tersebut. Adalah menarik dicatatkan di sini di dalam afidavit pihak pendakwa, mereka tidak menafikan atau mengesahkan adanya hubungan ini tetapi mengesahkan Farah dan Saiful tidak boleh akses kepada dokumen.
3. Anwar juga pernah membuat permohonan untuk membatalkan kenyataan bertulis pendakwaraya yang menyatakan tiada fakta memihak kepada pihak pembelaan dalam Fitnah II.
Di dalam permohonannya Anwar memohon perintah perisytiharan bahawa kenyataan bertulis yang ditandatangani oleh Timbalan Pendakwaraya dan diserahkan kepadanya pada 24 Jun lalu tidak menepati Seksyen 51A (1)(c) Kanun Prosedur Jenayah, batal dan tidak sah.
Antara fakta yang didakwa Anwar memihak kepada beliau ialah laporan Dr Osman Abdul Hamid dari Hospital Pusrawi bertarikh 28 Jun 2008 dan laporan Dr Khairul Nizam Hassan, Mohd Razali Ibrahim serta Dr Siew Sheue Feng dari Hospital Kuala
Bagaimanapun Hakim Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) memutuskan menolak dengan kos permohonan Anwar tersebut .
4. Anwar sebelum ini memohon Mahkamah Tinggi untuk mendapatkan keseluruhan keterangan bekas sukarelawan KEADILAN, Mohd Saiful Bukhari Azlan kepada polis dua tahun yang lalu.
Peguam Anwar, Karpal Singh membuat permohonan itu selepas Saiful yang mengadu diliwat Anwar memberitahu Mahkamah Tinggi yang dia tetap dengan pendirian bahawa kejadian liwat yang didakwanya itu adalah tanpa kerelaan dia. Saiful berkata demikian semasa disoal balas oleh Karpal yang mengetuai pasukan pembelaan.
Seperti yang diduga permohonan Anwar tersebut juga ditolak oleh Hakim Datuk Mohamad Zabidin yang menyatakan beliau memutuskan untuk menafikan akses kepada dokumen yang dipohon menerusi Karpal Singh kerana tiada percanggahan dalam keterangan Saiful kepada polis dan di Mahkmah.
5. Anwar pernah membuat permohonan bagi mendapatkan nota klinikal, laporan, spesimen dan maklumat lain disediakan tiga pakar HKL yang menjalankan pemeriksaan perubatan terhadap Saiful bagi pembelaan kes Fitnah II.
Dalam permohonannya, Anwar turut meminta dibekalkan keseluruhan sejarah perubatan Saiful ketika diperiksa pada 28 Jun 2008, borang (proforma) dan peralatan penderaan seks digunakan di HKL serta kelulusan akademik ketiga-tiga pakar terbabit.
Sekali lagi Hakim menolak permohonan Anwar itu dengan alasan tiada peruntukan undang-undang dan asas perundangan yang membolehkan pembelaan dibekalkan dengan dokumen, sampel dan peralatan berkenaan.

Isu SUK : ADUN Umno Didakwa Peralat Istana


SHAH ALAM 14 JAN : Adun Umno  sekali lagi memperalatkan Istana untuk mencapai hasrat mereka memulau siang Dewan Negeri Selangor bagi memulihkan kuasa-kuasa Sultan dan Menteri Besar untuk melantik pegawai-pegawai eksekutif kerajaan negeri.
Pakar undang-undang Profesor Dr Aziz Bari berkata alasan ADUN Umno kononnya Pakatan Rakyat tidak mendapatkan pekenan Sultan untuk mengadakan sidang itu tidak masuk akal kerana sememangnya tidak ada keperluan sebegitu.
Beliau berkata hakikat ialah Umno sendiri yang menghakis kuasa Sultan dan kini mengangkat diri sebagai pembela istana di negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat.
"Jadi kita harus faham bahawa dalam peruntukan undang-undang kuasa itu secara formalnya diletakkan di tangan Yang Dipertuan Agung ataupun Sultan ataupun Yang DiPertua Negeri tapi secara formal. Maka kuasa itu tidak boleh dillihat sebagai kuasa mutlak untuk menyekat atau mengawal dewan, kalau begitu maka bukan Raja Berperlembagaan seperti yang dikatakan," jelas beliau.
Aziz berkata  Umno Selangor sengaja berdolak dalih dalam isu memulihkan kuasa Sultan dan menggunakan pelbagai helah untuk mengelak daripada menghadiri sidang DUN pada 24 Januri.

"Sekarang ini apabila Umno sudah lemah, apabila Pakatan Rakyat sudah memerintah di beberapa negeri, dan hampir pada satu ketika membentuk kerajaan pusat, maka Umno bawa cerita ini," tegas beliau lagi.
Beliau seterusnnya berkata, pihak kerajaan dan orang awam perlu memahami bahawa kuasa yang diperuntukkan kepada sultan tidak boleh dijadikan alasan menghalang sidang DUN.
Kata beliau lagi, tidak masuk akal sekiranya kuasa yang diperuntukkan kepada Sultan buat masa ini adalah  kuasa mutlak untuk mengadakan sidang DUN.
"Bagaimana kalau ia menjadi soal undi tak percaya? Takkanlah Sultan nak menyelamatkan kerajaan, sedangkan kerajaan yang menghadapi undi tak percaya untuk menyelamatkan dia, kalau kebetulannya Sultan suka kerajaan itu? Jadi itu yang harus kita faham dan dapat melihat dengan betul, bahawa konteks dan kedudukan sebenar Sultan hanya sebagai pemegang kuasa formal sahaja," tegas beliau.

Rakaman CCTV Di Rumah Jiran Rocky'S Bru Dihantar Ke Forensik


KUALA LUMPUR 14 JAN : Polis telah menghantar rakaman Kamera Litar Tertutup (CCTV) yang dipasang di hadapan rumah jiran blogger Rocky's Bru yang dipecah masuk 7 Januari lepas kepada Jabatan Forensik untuk siasatan.
Ketua Polis Daerah Serdang Supt Abdul Razak Elias berkata rakaman CCTV tersebut terpaksa dihantar ke Jabatan Forensik kerana rakaman yang ditunjukkan tidak begitu jelas.
"Polis telah melihat rakaman tersebut dan memang nampak ada pergerakan namun identiti dan fizikal suspek tidak dapat dilihat dengan jelas...oleh itu ianya dihantar ke forensik untuk diteliti," katanya kepada Bernama ketika dihubungi di sini hari ini.
Beliau berkata melalui rakaman yang dilihat itu, didapati memang terdapat pergerakan suspek kira-kira pukul 3 pagi.
"Terdapat pergerakan dua buah kereta di mana salah satunya adalah kereta mangsa dan satu lagi kereta jenis aeroback namun tidak dapat dikenal pasti jenis keretanya," katanya. 
Rumah Rocky's Bru yang nama penuhnya Datuk Ahirudin Attan iaitu Penasihat Editorial Kumpulan Malay Mail, yang terletak di Taman Damai Utama, Puchong telah dipecah masuk kira-kira pukul 3 pagi dan kereta jenis Peugeot 407 miliknya dicuri. 
Turut dibawa lari jam tangan isterinya yang diletakkan di atas meja diruang tamu selain skuter mainan anaknya yang diletakkan di halaman rumah turut lesap. 

KASTAM SEMAKIN HEBAT PUNGUT ‘CUKAI’


TIDAK pernah terlintas di fikiran saya untuk menulis, mengkiritik Jabatan Kastam yang suatu ketika dulu menjadi periuk nasi saya. Saya merasa sangat sedih, bila melihat Kastam sekarang sudah jauh terpesong daripada matlamat utamanya iaitu, memungut hasil untuk negara Malaysia yang tercinta ini.
Apa yang berlaku sekarang, kegiatan penyeludupan minuman keras dan rokok dari W.P Labuan semakin menjadi-jadi. Program Kastam mengadakan operasi Pagar sejak bulan Julai tahun lepas, tidak membawa kesan yang besar kepada sesetengah penyeludup. Jika tidak, kenapa bekalan minuman keras dan rokok masih lagi banyak diperolehi di Kota Kinabalu dan di sebahagian besar negeri Sabah?
Tidak cukup dengan cara penyeludupan di laut dan darat, kegiatan penyeludupan juga berlaku di pintu masuk Pelabuhan Sepanggar. Kontena-kontena yang berisikan minuman keras, barang-barang dari China yang tidak diikrar dengan betul, melintasi pintu masuk di pelabuhan Sepanggar. Siapa dalangnya?
Cuba kita bertanya pada PKPK II AA di bahagian pencegahan, siapa itu George Yong dan Johnson Tai. Setiap bulan, kedua-dua ini akan menghantar ‘ufti’ kepada sebilangan kecil pegawai-pegawai di Unit Pencegah sebagai ganjaran kerana tidak memeriksa kontena mereka.
Cuba kita bertanya pada bahagian Pencegah, berapa kontena milik kedua-dua individu ini pernah diperiksa, jawapannya adalah kosong. Sekarang ini, OPS Pagar dijalankan di Sindumin dan saya sangat kagum kepada pegawai-pegawai Kastam yang membuat roadblok di Sindumin kerana berdiri gah di jalanraya menjalankan tugas.
Tetapi, apa hasilnya? Pernahkah tertangkap para penyeludup yang membawa minuman keras dari Sarawak? Hampir setiap hari, ada saja lori-lori yang membawa minuman keras melintasi sempadan dan kawasan sekatan jalanraya menuju ke Keningau. Kalau tiada habuan, macam mana boleh terlepas?
Semua aktiviti yang dilakukan kastam ini hanya mengabui mata maysarakat sahaja. Penyeludup bernama Kelly atau ‘Taukeh Niu’, Gumuk, Aikbi, Ahming, Ah Tik dan MU, semakin kaya raya hasil dari penyeludupan minuman keras dan rokok.
Yang lebih hebat lagi iaitu penyeludup bernama Ah Fui yang menyeludup rokok berjuta-juta ringgit. Kastam hanya memperbodohkan rakyat, patutlah hasil pungutan cukai tidak sehebat LHDN, sebab kebanyakan cukai telah masuk ke dalam poket mereka sendiri.
Salam Berduka,
KASTAM PENCEN

Jawi nafi beri arahan dalam isu azan masjid Kg Kerinchi..habis sape beri arahan..?????

KUALA LUMPUR, 14 Jan — Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) menafikan pernah memberi arahan kepada Masjid Al-Ikhlasiah, Kampung Kerinchi, agar menghentikan penggunaan pembesar suara ketika azan ekoran permintaan seorang peguam, mendakwa dirinya ahli seumur hidup MCA.
Ketika dihubungi The Malaysian Insider petang ini, Pengarah Jawi Datuk Che Mat Che Ali menegaskan, beliau tidak tahu-menahu tentang arahan tersebut.
Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai dakwaan larangan agar menghentikan penggunaan pembesar suara di masjid itu.
“Saya pun tak tahu (pasal arahan) suruh perlahankan azan.
“Kita juga tidak keluarkan arahan itu (hentikan azan),” kata Che Mat.
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan mendakwa Jabatan Perdana Menteri dan Jawi telah tunduk kepada permintaan seorang ahli MCA yang mahukan suara azan Masjid Al-Ikhlasiah, diperlahankan, perkembangan yang membawa kepada protes dan demonstrasi hari ini.
Dewan Pemuda PAS juga berkata pihaknya kecewa dengan perkembangan tersebut, seolah-olah terpaksa “tunduk” disebabkan individu yang membantah azan masjid tersebut adalah seorang ahli MCA seumur hidup.
“Dalam hal ini, Dewan Pemuda PAS mempersoalkan apakah Perdana Menteri dan Jawi tunduk kepada tekanan ini hanya kerana beliau seorang ahli parti komponen BN?” kata Naib Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Mohamad Suhaimi Abdul Aziz, dalam satu kenyataan hari ini.
Hari ini kira-kira 100 orang berhimpun di pekarangan Masjid Al-Ikhlasiah mengadakan tunjuk perasaan selepas solat Jumaat mendesak agar peguam terbabit ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)
Kumpulan itu terdiri daripada anggota kumpulan NGO Pekida dan Perkasa mendakwa peguam terbabit menuntut agar masjid tersebut menghentikan penggunaan pembesar suara bagi tujuan azan.
Penunjuk-penunjuk perasaan berkenaan menamakan peguam terbabit, malah mempamerkan alamat rumah dan nombor telefonnya pada kain rentang ketika berdemonstrasi.
Difahamkan peguakm itu yang tinggal di Pantai Hill Park yang terletak kira-kira satu kilometer dari Masjid Al-Ikhlasiah telah menghantar surat kepada Perdana Menteri sebelum dibawa ke Jabatan Perdana Menteri dan Jawi dan kemudian dimaklumkan kepada pihak pengurusan masjid.
Dalam suratnya bertarikh 20 Disember 2010, peguam tersebut berkata dia ahlia MCA sejak 1998.
Katanya, dia tinggal di Pantai Hill Park sejak lima tahun lalu dan terjaga daripada tidur kerana laungan azan.

Mungkinkah SUPP terkubur kali ini?

Ahli silap mata sudah tentu tidak mempunyai masalah untuk menarik keluar arnab dari topi tetapi bagi parti politik seperti Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), ia merupakan satu tugas yang berat.

Dengan Tahun Arnab semakin hampir dalam kalendar China, 5,000 anggota SUPP di seluruh negeri akan berhimpun pada konvensyen kali pertama dan terbesar, Ahad ini, bagi "memberi motivasi kepada para anggota dan menyatukan parti" bagi mencari jalan "melakukan sesuatu yang mengejutkan".

NONESUPP kini menghadapi masalah serius sejak penubuhannya 52 tahun lalu - kemerosotan sokongan dan kesukaran bagi membawa sebarang kejutan untuk menarik balik sokongan kepada parti - terutama di kalangan kaum China dan bumiputera Sarawak.

Beberapa pemerhati politik telahpun menegaskan bahawa SUPP berdepan nasib yang sama seperti Persatuan Cina Sarawak (SCA) yang telah dibubarkan, yang telah ditutup pada 1974.

Ironiknya, SCA ditutup selepas gagal mendapat sokongan masyarakat Cina kepada SUPP, yang merupakan sebuah parti pembangkang pada masa itu sebelum menyertai Barisan Nasional di bawah inisiatif perpaduan oleh Perdana Menteri ketika itu Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein pada 1972.
Terdedah

"SUPP hampir-hampir seperti SCA pada 1970an selepas parti itu tewas kebanyakan kerusinya dalam pilihan raya negeri pada 2006. Bagaimanapun, tidak seperi MCA atau Gerakan, SUPP masih mampu mengekalkan semua kerusi parlimen yang dimenanginya pada pilihan raya umum 2008.

NONE"Bagaimanapun, kekalahan mereka pada pilihan raya kecil Sibu telah meletakkan semula mereka dalam kedudukan yang mudah terdedah pada bahaya sekali lagi," kata penganalisis politik yang berpangkalan di Sarawak, Jeniri Amir.

SUPP diberikan 19 kerusi untuk bertanding dalam pilihan raya negeri pada 2006, tetapi hilang 11 kerusi (lapan daripadanya kepada DAP dan masing-masing satu kepada Parti Keadilan Rakyat dan Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP).

SUPP tewas di kerusi majoriti kaum Cina seperti Padungan, Batu Lintang, Kota Sentosa, Pending, Batu Kawah (semuanya di Kuching), Bukit Assek (Sibu), Kidurong (Bintulu), Maradong (Bintangor) tetapi masih dapat mengekalkan empat daripada lima kerusi bumiputera - Opar, Bengoh, Tarat dan Simanggang tetapi kerusi Engkilili hilang kepada SNAP.

Bagaimanapun, SUPP masih dapat mengekalkan kerusi bercampur seperti Repok (Sarikei), Bawang Assan, Pelawan, Dudong (Sibu), Senadin, Pujut dan Piasau (Miri).

NONETetapi, dalam pilihan raya negeri tidak lama lagi, para penganalisis berpendapat bahawa kesemua 19 kerusi itu dalam kedudukan bahaya termasuk Piasau yang dikekalkan oleh Presiden mereka Tan Sri Dr George Chan Hong Nam dan kerusi-kerusi "simpanan tetap bumiputera" mereka.

"Asasnya amat tidak stabil sekarang memandangkan rungutan di kalangan anggota kaum Bidayuh dan para pengundi mengenai wakil yang dipilih masih berterusan dan mengenai bagaimana parti melayan mereka. Keadaan tidak menyebelahi kita seperti sebelum ini," kata penganalisis politik di Universiti Monash Prof James Chin.

Chin, anak kelahiran Kuching, yang banyak menulis mengenai SUPP, berkata pembangkang pantas menguasai isu yang tidak dijangkakan seperti pelantikan bekas duta Datuk John Tenewi Nuek sebagai salah seorang naib presiden PKR.
Kerusi Bidayuh

Nampaknya ia merupakan satu langkah strategik bagi menawan kerusi yang majoriti pengundinya adalah Bidayuh yang kini dipegang oleh parti komponen BN.

Nuek, seorang graduan sains politik dari New Zealand merupakan Bidayuh pertama dilantik untuk berkhidmat sebagai duta. Beliau berkhidmat 32 tahun dalam perkhidmatan luar negara sebelum bersara pada 2004 dengan jawatan terakhir sebagai duta ke Myanmar.

prime minister najib razak at bn meeting press conference 2Sementara para anggota SUPP boleh dijangka kekal setia kepada parti selepas konvensyennya di mana Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak merupakan tetamu jemputan, soalan paling asas yang diajukan adalah bagaimana para anggota dapat mengenepikan perbezaan mereka dan bersatu sebagai satu pasukan bagi memulihkan kawasan yang tewas?

Parti itu masih terlibat dengan masalah yang telah menjejaskan usahanya untuk menawan semula kerusi dewan undangan negeri (DUN) Padungan dan Meradong, antara lain, daripada pembangkang.

Padungan dipegang Domique Ng dari PKR manakala Ting Tze Hui dari DAP di Meradong.

Menurut sumber parti, masalah itu semakin buruk menyebabkan pimpinan setakat hari ini masih gagal menamakan calon-calonnya bagi dua kawasan pilihan raya dan begitu juga dengan kerusi Dudong yang bermasalah.

Bagi kerusi Padungan, para anggota SUPP cawangan Kuching telah menamakan pemimpinnya Lily Yong sebagai calon, tetapi pucuk pimpinan parti telah menolak cadangan itu kerana khuatir kemungkinan disabotaj oleh kumpulan lain.
Masalah dalaman

Anggota dalam parti berkata pucuk pimpinan bimbang bahawa kumpulan ini mungkin membalas dendam ke atas Yong seperti yang dilakukan pada pilihan raya 2006 selepas Yong didakwa berkempen menentang pemimpin kumpulan itu, Wee Hong Seng, dalam pilihan raya Parlimen pada 2004.

sibu by election chinese crowd in dap forum"Timbul cakap-cakap bahawa Datuk Bandar Kuching James Chan mungkin menjadi calon tetapi majoriti anggota SUPP di Kuching membantah," kata seorang pemimpin SUPP dari Kuching yang enggan dinamakan.

Chan sendiri mengakui bahawa parti itu menghadapi "beberapa masalah" dalam menamakan calon-calonnya memandangkan ada beberapa yang berpotensi manakala ada yang tidak berminat.

Bagi Meradong, SUPP mempunyai masalah lebih memeningkan memandangkan cawangan itu masih digantung akibat masalah manakala isu berhubung penubuhan cawangan Dudong tidak dapat diselesaikan.

siby by-election nomination day 080510 bn supp flag frontimageDUN Dudang dipegang oleh Soon Choon Teck dari SUPP, tetapi dalam pilihan raya negeri nanti, parti itu mungkin menggantikan Soon, yang kini berdepan tentangan dalam parti sejak empat tahun berhubung penubuhan cawangan.

Soon mahu mewujudkan satu cawangan Dudong yang ditentang pengerusi cawangan Sibu Wong Soon Koh.

Selain Dudong, beberapa anggota SUPP juga tidak senang berhubung keputusan parti menerima anggota dewan undangan negeri Engkilili Dr Johnical Rayong, yang memenangi kerusi itu di bawah bendera SNAP dan kemudian menarik diri untuk menjadi wakil Bebas, sebelum diterima dalam SUPP.

Oleh itu, adalah tidak mengejutkan setakat ini bahawa SUPP masih tidak dapat memuktamadkan senarai calon-calonnya bagi kerusi-kerusi itu tetapi Chan percaya semua itu dapat diselesaikan selepas konvensyen.

supp and sarawak state election"Saya tidak kata ia dapat selesai sepenuhnya kerana sebagai sebuah parti politik, masalah seperti itu tetap berlaku. Bagaimanapun, saya percaya macam manapun kita dapat kurangkannya. Sesetengah anggota telahpun mengenepikan perbezaan mereka demi kepentingan parti," katanya.

Beliau berkata berikutan kekalahan parti dalam pilihan raya kecil Sibu tahun lalu, para pemimpin dan anggota parti nampaknya mengenepikan isu penubuhan cawangan Dudong dan memfokuskan semua tenaga mereka untuk berkhidmat kepada orang ramai.

- Bernama

KPDNKK DIGESA KAWAL HARGA BAWANG MERAH ..lagi mahal...lagi baik...

Share

MAHAL…Bawang yang ditunjukkan Suryanie, beratnya setengah kilo tetapi harganya RM9.90 yang dibeli di salah sebuah kedai runcit di Sandakan. Noraini (sisipan) menggesa KPDNKK menjalankan pemantauan berterusan. 

Oleh: SHAIMON S JUMADI
GARA-GARA kekurangan bekalan bawang merah, khususnya yang diimport daripada India, ramai di kalangan peniaga runcit di seluruh Sandakan mengambil kesempatan menaikkan harga bawang secara mendadak sehingga mencecah RM20.00 sekilogram.
Dalam tinjauan Krew Sabahkini.Net di beberapa premis peniagaan di Pusat Bandar Sandakan mendapati harga satu kilogram bawang antara RM18 hingga RM20 di pasaraya besar; manakala antara RM22 hingga RM25 di kedai runcit.
Seperti mana yang diumumkan oleh kerajaan baru-baru ini bahawa bawang merah masih boleh didapati dari negara China, Filipina dan Thailand memandangkan harganya mungkin murah sedikit berbanding bawang yang diimport daripada India.
Namun sebahagian peniaga yang mengimport bawang merah daripada Thailand, Filipina dan China masih meletakan harga di paras tinggi walaupun kualiti grednya tidak sebaik mana bawang dari India.
Demikian dijelaskan sendiri oleh beberapa orang pelanggan, termasuk Ketua Biro Wanita Hal Ehwal Pemadam Sandakan, Noraini Sulung yang sempat ditemui berhubung isu kenaikan harga bawang merah.
Noraini berharap agar para peniaga yang mengimport bawang daripada tiga buah negara tersebut agar tidak mengambil kesempatan menaikan harga dengan sewenang-wenangnya kerana pihak kerajaan sudahpun memberi jaminan dan menasihati peruncit agar tidak berbuat demikian.
“Saya difahamkan punca kekurangan bekalan bawang merah ini adalah disebabkan India kini sedang dilanda bencana alam, lantas mereka tidak dapat membekalan bawang secukupnya ke negara kita,” jelas Noraini.
Selaku pelanggan, kata Noraini, beliau meminta kerjasama sepenuhnya daripada Kementerian Perdagangan Hal Ehwal Pengguna Sandakan agar dapat memantau dan seterusnya membuat serbuan mengejut ke kedai-kedai runcit termasuk Pasar Umum bandar ini bagi mengesan perilaku mereka yang menaikan harga bawang dengan sesuka hati tanpa memikirkan implikasinya.

‘Too much corruption, cronysim in BN’

Surprise PKR vice-president appointee John Tenewi Nuek is convinced that political reform is vital to combat BN's corrupt ways.

KUCHING: Newly-appointed PKR vice-president John Tenewi Nuek says that the Barisan Nasional has deteriorated because of too much corruption and cronyism.
“I think corruption is beyond redemption,” he told FMT, adding that as such, it was in the best interest of all Malaysians to have an alternative voice.
“That’s why I think it is in the best interest of all of us as Malaysians to have an alternative voice that can provide an alternative government.
“This alternative voice can also provide checks and balances,” he said.
Nuek, 65, retired in 2004 as a career diplomat after serving the Foreign Ministry for 33 years. His last post was as the Malaysian ambassador to Myanmar.
When asked why he chose to join PKR and not any party in the BN, Nuek said: “As an ambassador, I served the BN government, and at one stage it was with full conviction and I was proud of it.
“But I have observed that the BN government has deteriorated.
“There is too much corruption, far too much cronyism in Malaysia. In my view, the corruption, cronyism and nepotism in the BN government have now gone from bad to worse,” he said.
He added that during his days as a diplomat, it was one of the principal roles of Malaysian diplomats to project the good image of the country.
“For example, you must defend government policies, especially on ISA, explain to other diplomats Anwar Ibrahim’s ‘black eyes’, Mahathir Mohamad’s remarks on ‘shoot on sight’ rather than the word ‘shoo’ against the Vietnamese refugees, Bruno Mansur’s presence in Malaysia and on environment and so on.
“But I will tell the truth: there is too much corruption and nepotism in the country. It is a question of how deep,” he said, adding that there are leaders in BN who also admitted that there are corruption and nepotism in the government.

Need for political reform

On his appointment as PKR vice-president, Nuek regarded it as an honour.
“I am entering politics because I feel that we need to have a reform in our political system.
“I have been an ambassador and a career diplomat for 33 years serving in eight countries. My job was as a political and economic analyst.
“When people ask me about the most significant factor that will determine whether the country will progress or regress, my answer is – and I would like to say in one word – politics. If your politics is bad, your country will decline.
“Look at the Philippines in the 1950s and 1960s, it was very much ahead of us. Myanmar was not doing too badly.
“In Africa, we see that Ghana and Nigeria which obtained their independence at almost the same time as Malaysia, were doing very well. But because  their politics was bad, these countries have declined,” said the New Zealand political science graduate.
“I observe the trend in our political system here and that is why I started to enter politics so that I may do my little bit,” Nuek added.
He said that he chose PKR and Pakatan Rakyat because he hoped it would one day form the alternative government.
Politics is about ideas
Nuek said that Malaysians must look at politics in the broad sense in that the people must not be narrow in their  thinking,  because in a country like Malaysia, which is multi-racial , multi-cultural and multi-religious, the people  have  to co-exist as equal partners.
“There should not be a group which wants to dominate others. We fought against colonialism which was a form of domination. And are we going from external to domestic colonialism?
“That is why there must be inclusiveness always in our approach, because there is room for everybody in Malaysia.
“I think if we work together, we will be able to turn Malaysia into a dynamic country in all aspects,” he said.
On the question of Bidayuhs’ “disunity”, Nuek said: “I think one of the reasons the Bidayuhs are in this political situation now is their lack of knowledge of politics. It’s just like the Ibans.
“I think we need to deepen our knowledge of politics.
“Politics to me basically is a question of ideas. I am not going to politics because I do not like so and so; I think that my idea is the better idea.
“But I think that most of us unfortunately go to politics for a narrow vision, sometimes for personal reasons,” he said.
Nuek was the first Sarawakian to be appointed an ambassador.
Two others who had been appointed High Commissioners to New Zealand were Dunstan Endawie and Daniel Tajem. Both of them were political appointees.

Kita and PKR are different, says Zaid

To be offcially launched next week, the chief of latest political outfit in the country moves to erase all traces of link to former party 

PETALING JAYA: The official launch of Kita (People’s Welfare Party), the country’s newest political party is less than a week away and Zaid Ibrahim, its chief, is bent on shedding all vestiges of his former party PKR that could shadow Kita’s limelight.
The former PKR supreme council member and FT chief walked out on party last November after accusing it of election fraud and malpractice.
Soon after, he took over Angkatan Keadilan Insan Malaysia (AKIM) and renamed it Kita which will be launched on Jan 19.
In his blog posting today, Zaid pinpointed what he viewed as PKR’s four main flaws while outlining the difference in Kita’s approach.
The first touched on the issue of responsibility to the people when responding to policies put forth by the ruling government.
“We will not simply oppose these suggestions or policies just for the sake of doing so,” he pledged.
“We will be constructive, critical and focused on issues that are of the rakyat’s interest. We will not dwell on the personal lives of leaders and issues that have no substantial nor factual basis.”
His second pledge was that Kita would persist in its pursuit of noble objectives that are deemed to be in the country’s best interest.
“For example, we will press for the effective and widespread usage of the English language,” said Zaid.
“We would like Bumiputeras to be proficient in the language as an advantage in the quest for knowledge.”
“Anwar Ibrahim will not articulate this for fear of losing his supporters, but Kita will not withdraw from this position because it is important for our nation.”
Subtle dig at Anwar
The third difference, according to Zaid, would be Kita’s avoidance of making baseless promises when it concerned giving freebies to the rakyat.
“There’s no such thing as a free lunch, especially in the world of finance. Public facilities have to be funded by other parties or sources.
“There will be no misguided impressions. We will state as clearly as possible what financial resources will be needed,” said Zaid.
The final distinction between the two parties appeared to be a subtle dig at PKR de facto leader Anwar Ibrahim whom Zaid locked horns with during the PKR elections.
“Kita will not praise nor flatter anyone’s ego,” he said. “Kita does not want to be politically aggressive, nor do we want to constantly adopt a siege mentality. We want to cultivate a healthy, dialogue and consensus-based political culture.”
Zaid also dismissed doubts of Kita’s ability to gain support and its staying power by throwing a question back at it critics.
“If this is indeed the fate of Kita, then why the outrage about Kita’s threat to Pakatan’s chances in the general election?” he asked.
“Why worry if Kita is said to have a short life span and very few followers?

Ummi claims that without her, BN is nothing

by  Mariam Mokhtar, Malaysia Chronicle

Ummi claims that without her, BN is nothingPrime Minister Najib Abdul Razak has triumphed again with his impressive line-up of political adversaries to challenge Anwar on his behalf.
First is an outgoing Umno youth chief who scored a national first when he was rejected for a ministerial role. Second is Minister in the Prime minister’s department, Nazri Aziz whose greater ‘achievements’ was shouting the phrase “bloody racist” (or variants of it) 28 times in Parliament in 2005.
Last but not least, is the undischarged bankrupt Ummi Hafilda Ali, who appeared like a deus ex machina for BN. She considers herself a “true patriot” and claims to be able to single-handedly lead BN to victory.
Ummi Hafilda Ali, was a key witness in Opposition leader, Anwar Ibrahim’s first sodomy trial. She has been out of circulation for the past 13 years and her sudden appearance has prompted speculation that she is in financial difficulties.
Ummi has naturally, been misunderstood. She was upset that because of her absence in the 2008 elections, BN lost 5 states and performed dismally. She now hopes to make up for her absence.
She said, “In the 12th general election, when I did not take part in the campaign, you could see how arrogant Anwar was when spreading lies, because of his lies we lost five states to the opposition”.
“If I go around the country campaigning that will be the end of Anwar because I know his secrets,” she added.
Ummi may be short on policy but has tons of trivia that might appeal to the core of BN voters.
She states that the only reason for her sudden appearance is to actively campaign for BN in the next general election. She believes that her presence, will prevent a repeat of Election 2008 when the coalition lost its customary two-thirds parliamentary majority for the first time.
Others however, believe that Ummi suffers from sibling rivalry and cannot bear to see her older brother Azmin Ali, grab the limelight now that he is PKR’s deputy president. Her preferred strategy is to attack and besmirch the character of Anwar, her brother Azmin, and also her sister-in-law, Shamsidar.
She also claimed that Anwar and Shamsidar had an illegitimate child.
It is far easier to attack a defenceless child
She said, “You can compare the picture of this daughter with Azmin's other children.”
Ummi suffers from selective amnesia. Was she not informed that during the course of the trial, DNA tests proved that Azmin and Shamsidar were the biological parents of the child in question?
Ummi is perhaps smarting from accusations that she was responsible for straining ties within her own family and thus, is venting her frustrations on her niece.
Ummi knows better than most people that the Malaysian public love family feuds and scandals and that in her world, they would rather concentrate on personalities rather than policies.
That is why Najib did not have any reforms to unveil at the recent BN convention, unlike Pakatan Rakyat, with their detailed ‘10 point, 100 day-reforms plan’.
Ummi is naturally, saving her best for Anwar.
Ummi claimed that “If anyone is willing to invite me, I will go. Some may say Anwar is a great orator but I know he is afraid of me.”
Anwar’s underlying weakness is that he understands only too well the concerns of ordinary voters.
Najib is content with his line-up of people with a vast array of experience in primitive tribal politics.
On the other hand, Anwar has had to convince voters by relying on his ‘10-point, 100-day reforms plan’. This is the series of reforms which Pakatan hopes to adopt to effect a change in the complexion of Malaysian politics.
Anwar’s appeal is in how he addresses the concerns of the disenchanted people, whose hopes and dreams of a better Malaysia, he is desperate to tackle. Anwar has vowed to work on the positive aspects of governance and said that if Pakatan Rakyat were to form the next federal government, it would revamp critical institutions like the police, Election Commission, the Attorney-General's Chambers, the Malaysian Anti-Corruption Commission and also reward teachers with additional money.
On the other hand, Ummi has chosen a different tack. She hopes Anwar will succumb to fear.

Petanda PRU 13 : PDRM Sedia Hadapi Dua Pilihanraya Tahun Ini


KUALA LUMPUR 14 JAN : Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah membuat persiapan rapi bagi menghadapi pilihan raya pada tahun ini, termasuk pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang dan pilihan raya negeri Sarawak yang dijangka diadakan dalam bulan Mac atau April depan.  
Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata beliau berpuas hati dengan persiapan yang dilakukan, termasuk menyediakan pegawai dan anggota secukupnya bagi mengawal situasi terutama di DUN Tenang mulai 22 Januari ini.
"Di peringkat Bukit Aman juga, kami sudah ada persiapan rapi...Kita bersedia, kita ada tenaga kerja, ada persediaan," katanya pada sidang akhbar selepas menyampaikan Amanat Ketua Polis Negara di Maktab PDRM di sini hari ini.
Bagaimanapun, beliau enggan mengulas jumlah anggota yang akan ditempatkan di DUN Tenang.
"Saya telah diberikan taklimat oleh Ketua Polis Johor Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff minggu lepas mengenai persiapan polis di Tenang, kita telah siap sedia dalam semua aspek bagi mengawal keadaan di sana, termasuk berhubung lalu lintas dan masalah mengatasi kesesakan orang ramai sepanjang pilihan raya itu nanti," katanya.

Projek Air Langat 2 - Selangor Hanya Setuju Untuk Kaji, Kata Khalid


SHAH ALAM 14 JAN : Kerajaan Negeri Selangor menolak laporan kononnya ia memberi persetujuan penuh kepada  pelaksanaan Projek Loji Air Langat 2 sebagaimana yang dilaporkan oleh media arus perdana hari ini.
The New Straits Times hari ini memetik Menteri Tenaga, Teknoloji Hijau dan Air Peter Chin sebagai berkata kerajaan Selangor akhirrnya bersetuju dengan projek Langat 2 dan tender-tender pembinaan loji akan dipanggil dalam tempoh terdekat.
Dalam satu kenyataan hari ini,  Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menegaskan  pihaknya hanya bersetuju  meneliti butir-butir terperinci projek  kerajaan Persekutuan itu demi menjamin kesejahteraan rakyat Selangor.
"Pegawai-pegawai kerajaan negeri kini sedia untuk bekerjasama dengan pihak Persekutuan untuk meneliti unsur-unsur teknikal Projek Langat 2, dan menentukan sekiranya Langat 2 ini akan memanfaatkan rakyat Selangor," kata Khalid.
"Pada masa yang sama, kami berharap kerajaan Persekutuan akan memberi kerjasama sepenuhnya untuk penyelesaian isu penyerahan semula pengendalian industri air kepada Kerajaan Negeri," tambah beliau.
Khalid berkata  secara prinsip, Kerajaan Negeri tidak pernah membantah projek itu  tetapi yang dipersoalkan keghairahan kerajaan Umno-Barisan Nasional untuk menyiapkan projek itu dengan segera,  sebelum isu penstrukturan semula industri air diselesaikan.
Pertikaian antara kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri membabitkan pengurusan aset air di Selangor dan perlaksanaan projek penyaluran air mentah Pahang-Selangor termasuk pembinaan loji rawatan air Langat 2  bernilai hampir RM10 bilion ringgit.
Kerajaan negeri mengambil pendirian projek Langat 2 tajaan Putrajaya adalah terlalu mahal dan tidak perlu disegerakan kerana Selangor mencukupi bekalan air sehingga 2019.
"Kerajaan Negeri berpendirian bahawa isu air di Selangor mesti ditangani secara holistik. Pembinaan loji baru adalah satu daripada beberapa langkah yang harus dipertimbangkan secara keseluruhan, termasuk pengurusan aset-aset dan  industri air di Selangor,"  kata Khalid hari ini.

Isu Azan: Najib gagal pertahan syiar Islam

KUALA LUMPUR, 14 Jan: Pemuda PAS Wilayah Persekutuan melahirkan rasa kesal dengan sikap Datuk Seri Najib Razak ekoran kegagalannya mempertahankan syiar Islam dalam isu bantahan Azan di Masjid Al Ikhlasiah, Lembah Pantai.

Naib Ketuanya, Mohamad Suhaimi Abdul Aziz berkata, sangat malang bagi rakyat Malaysia yang majoriti Islam, namun perdana menterinya tidak mempunyai wibawa dan ketegasan bagi membela syiar dan syariat Islam.

"Kita merasa kesal dan kecewa dengan tindakan Datuk Seri Najib Tun Razak, dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) yang tunduk kepada permintaan seorang ahli MCA yang mahukan suara azan di Masjid Al Ikhlasiah, Pantai Dalam diperlahankan," katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas isu bantahan azan yang didakwa 'terlalu lantang' di Majid Al-Ikhlasiah, Kampung Kerinchi oleh seorang peguam yang didakwa ahli MCA aeumur hidup.

Peguam tersebut yang tinggal di pangsapuri Pantai Hill Park juga didakwa menghantar terus surat aduannya kepada perdana menteri sebelum dipanjangkan kepada menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Jawi.

Difahamkan, setelah perbincangan diadakan, pihak masjid kemudiannya diarah memperlahankan pembesar suara di masjid tersebut.

"Kita mempersoalkan apakah Perdana Menteri dan Jawi tunduk kepada tekanan ini hanya kerana beliau seorang ahli parti komponen BN?

"Isu ini membuktikan bahawa Umno bukanlah parti yang mampu membela dan mempertahankan Islam, kerana mereka sendiri terpaksa akur dengan tuntutan ahli-ahli parti komponennya.   

Menurut Suhaimi lagi, seluruh umat Islam tidak boleh menerima dan merasa terpukul dengan arahan tersebut yang menganggap ia adalah satu penghinaan terhadap agama Islam yang menjadi agama rasmi negara ini.

"Bagi kaum bukan Islam, azan tidak boleh dipertikaikan kerana ia adalah syiar Islam.

"Sama seperti agama Kristian dan Hindu yang membunyikan loceng tatkala waktunya, kaum Tionghua yang membakar mercun pada masanya, bagi umat Islam azan adalah kaedah bagi menandakan masuk waktu bersembahyang," terangnya lagi.

Beliau turut mempersoal, mengapa hanya dengan satu aduan daripada seorang ahli MCA, pihak Jawi dengan serta merta mengarahkan azan diperlahankan.

Apa yang dibimbangi ujarnya, jika aduan sama dibuat kepada masjid-masjid di tempat lain tindakan dan arahan sama akan turut dibuat oleh pihak berkuasa agama.

"Kita bimbang sekiranya berlaku nanti ada masjid terpaksa dibuang pembesar suara kerana dianggap mengganggu penduduk sekitar dan pihak kerajaan melayan tuntutan mereka," jelasnya.

MPK buang bendera PAS

KEMAMAN: 14 Jan: Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu kini cukup bimbang dengan strategi 'gelombang' Himpunan Kebangkitan Rakyat PAS Ganti Umno Peringkat Negeri yang diadakan di Dataran Tok Guru Kampung Geliga Besar, Chukai, di sini, esok.
Ini menyebabkan, kerajaan negeri telah menggunakan pihak berkuasa tempatan, Majlis Perbandaran Kemaman (MPK) dengan bantuan pihak polis bertindak mencabut hampir 500 bendera PAS yang dipasang oleh petugas parti di sekitar bandar Chukai dan di jambatan Sungai Kemaman.
Tinjauan Harakahdaily mendapati operasi selama satu jam itu berjalan lancar dengan kawalan sebuah kereta peronda polis dan beberapa buah kereta yang dipercayai pasukan keselamatan berpakaian preman (SB).
Pihak PAS Kemaman melahirkan rasa dukacita dengan tindakan pihak berkuasa tempatan yang disifatkan mengikut 'arahan' pimpinan Umno BN Terengganu yang bimbang dengan perhimpunan tersebut.
Program yang bermula jam 9 pagi esok melibatkan pimpinan utama Pakatan Rakyat termasuk Mursyidul Am dan Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang serta Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Hormati Suara Rakyat Selangor

Press release

Civil Societies and Selangorians to hold a public rally to pressure the Chief Secretary to declare Khusrin’s appointment null and void
Civil society groups and Selangorians have come together to form a Rakyat initiated effort called Hormati Suara Rakyat Selangor (HSRS) to demonstrate their disappointment and anger over the appointment of Datuk Mohd Khusrin Munawi as the new Selangor State Secretary.
This group, formed on January 11, 2011, will soon hold a public rally to pressure the Chief Secretary to the Barisan Nasional federal government, Tan Sri Mohd Sidek Haji Hassan, to declare Khusrin’s appointment null and void. At least 10,000 people are expected to participate in this public rally.
The Hormati Suara Rakyat Selangor public rally details are as follows:
Date:                January 23, 2011 (Sunday)
Time:               4pm to 7pm
Venue:             Kelana Jaya Stadium
Khusrin’s appointment is a culmination of the relentless attempts by the BN federal government to frustrate the Selangor Administration in carrying out their policies and programmes.
The fact is Selangor Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim did not receive the recommended list from the Public Services Department. Since this have been revealed, it is only imperative that Sidek declare the appointment of Khusrin as null and void, as due process and convention was not followed.
The Rakyat in Selangor deserves the right to expect their elected Pakatan Rakyat Selangor State Government to provide the best services. By denying the MB the choice of the top civil servant, the Rakyat in Selangor are also denied their rights.
HSRS’s maiden effort in organising this rally is to get the Rakyat to come together to voice their dissatisfaction on the current state of affairs and to show the many instances where the Pakatan Selangor Government policy implementation has been sabotaged by civil servants still loyal to their previous political masters.
At the rally, we will highlight the many instances where local issues for residents could not be resolved due the non-cooperation of the BN federal agencies such as Public Works Department (JKR), police, SYABAS, Social Welfare Department (Jabatan Kebajikan Masyarat) and the Housing and Local Government Ministry.
The issues that will be raised include:
  • Deserving individuals and groups not receiving welfare / aids services and allocations;
  • Ignoring measures to relief traffic congestion proposed by civil societies;
  • Abandoned housing projects;
  • Rejection of local government proposal to provide auxiliary police personnel to provide security for Selangorians and reduce crime;
  • Water coupons meant for low-cost flats and high-rise housing not reaching their intended residents; and
  • Arbitrary demolition of traders and hawkers stalls and place of business.
The groups that form Hormati Suara Rakyat Selangor are:
  • BERSIH – a coalition comprising civil society organisations and political parties with the objective of campaigning for clean and fair elections in Malaysia.
  • JERIT (Jaringan Rakyat Tertindas) – Oppressed People's Network
  • SABM (Saya Anak Bangsa Malaysia) – a group committed to actualising the spirit and substance of Anak Bangsa Malaysia – "One People, One Nation"
  • CONPAC – Coalition of NGO and Professional Councillors comprising councillors from all 12 local authorities in Selangor who are not members of any political parties and make up 25% of councillors.
  • CGG - The Coalition for Good Governance comprises 55 NGOs involved in a wide spectrum of social justice issues.
  • Malaysians for Teoh Beng Hock – a coalition of 52 groups echoing the call by Teoh’s family for a Royal Commission of Inquiry
  • HAKAM – national human rights organisation
  • GEL – Growing Emerging Leaders consists of a group of young people who study ways to apply leadership and faith-based principles in day-to-day living
  • JIM (Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia) – an Muslim-based group promoting development and peace
  • Malaysian Civil Liberties Movement – a group taking the lead role in realising our forefathers’ aspirations and encouraging the wider participation of civil society in shaping the future of our nation.
For further details, please contact Aloysius Pinto at 016 2778418.
Haris Ibrahim
President
Malaysian Civil Societies Movement
On behalf of Hormati Suara Rakyat Selangor

Debat Najib dan Anwar - wajar diteruskan

Aspan Alias

Perbezaan pandangan politik harus dinyatakan didalam pilihanraya sahaja. Masing-masing parti boleh menunjukan semua perbezaan itu untuk memberi kita rakyat yang biasa ini untuk memilih parti mana yang boleh mengisi kehendak dan kemahuan kita. Masing-masing mempunyai keinginan dan aspirasi yang berbeza. Itulah satu ‘attribute’ sebagai manusia. Manusia adalah secantik-cantik kejadian dan manusia itu dijadikan Tuhan untuk mengenali dan menghormati diantara puak-puak dan kaum serta cara hidup mereka.

Didalam politik yang menjadi isu besar dalam masyarakat Malaysia pada hari ini perbezaan diantara yang memerintah dan yang menjadi alternatif sangat jelas. Isu yang terakhir ialah perbezaan diantara pelan transformasi yang diperagakan oleh BN dengan pelan transormasi alternatif yang diunjurkan oleh PR.

Dalam ‘convention’ PR yang diadakan baru-baru ini, PR telah mengunjurkan pelan transformasi alternatif yang hanya memerlukan dana sebanyak RM19.2 billion. Angka ini jauh lebih rendah dari unjuran yang diunjurkan oleh BN. Najib memberikan reaksi yang negatif terhadap unjuran PR itu dan meminta rakyat jangan terpedaya dengan pelan PR itu. Najib terus memberi amaran yang jika PR memerintah dan pelan itu dilaksanakan negara akan menjadi bangkrap.

Anwar terus meminta Najib untuk tampil kehadapan dan mengadakan debat terbuka dihadapan rakyat untuk menunjukan kebenaran dan kelebihan masing-masing. Ramai dikalangan orang ramai memandang alasan Najib yang negara akan bangkrap jika dilaksanakan program dan pelan yang diunjurkan oleh PR itu akan membuatkan negara ini bangkrap sebagai tidak berasas.

Mereka bertanya kepada Najib bagaimana pihak yang membelanjakan RM19.2 billion itu boleh mengbankrapkan negara berbanding dengan pihak yang membelanjakan RM51 billion? Bagi masyarakat yang ‘simple’ Najib memberikan reaksi tanpa meneliti apa yang hendak dikatakan beliau di khalayak ramai.

Anwar begitu ‘persistent’ dengan cabarannya untuk berdebat dengan Najib secara terbuka dan saya merasakan rakyat suka untuk melihat debat ini diadakan untuk melihat dengan mendengar perbezaan diantara kedua belah pihak ini.

Disebaliknya Najib menolak sebarang debat dan beliau berkata beliau tidak peduli dengan persepsi rakyat terhadap beliau dengan penolakkan itu. Hanya Nazri Aziz dan Khairy disebelah BN yang meminta Anwar untuk berdebat dengan mereka dahulu sebelum berdebat dengan Najib.

Kedua-dua belah pihak elok jika diadakan perdebatan kerana rakyat sedang didalam pencarian kearah mana kita nak arahkan negara kita ini. Rakyat mahu tahu yang mana satu yang boleh memperagakan kebolehan masing-masing. Rakyat hendak tahu apa benarkah setiap projek pembangunan itu betul-betul dalam harga yang sebenarnya.

Apabila Najib memperlekehkan pelan yang dianjurkan oleh PR mereka telah mengatakan yang pelan mereka dibantu oleh pakar-pakar ekonomi dan mampu mewujudkan pembangunan yang secara relatifnya lebih murah dan tidak payah membebankan negara dengan membelanjakan wang rakyat yang banyak. Ini semua rakyat hendak tahu dan PR pun mahu menunjukan yang apa tuduhan terhadap ketirisan dialam perbelanjaan wang rakyat oleh BN itu ada benar.

Bagi BN pula kita harus sedia mempertahankan apa yang kita lakukan. Maka Najib sepatutnya menerima cabaran itu. Berdebat secara terbuka bukannya perkara baru didalam sistem demokrasi. DiAmerika dan di UK perdebatan seperti ini adalah perkara biasa dan rakyat akhirnya akan membuat keputusan. Kita jangan lari dari sistem yang biasa dilakukan dalam negara yang ingin menyuburkan demokrasi.

Jika kita benar-benar betul dan jujur maka sepatutnya kita menerima cabaran Anwar itu untuk membuktikan kejujuran kita dalam mentadbir negara selama ini. Inilah kesempatan yang patut diambil dengan suka hati kerana kita telah mengatakan yang segala urusan untuk meneruskan pelan pembangunan itu adalah telus dan transperen.

Rakyat ingin tahu yang tuduhan BN selama ini yang negara akan bangkrap jika PR memerintah. Betul kah tuduhan itu? Maka debat terbuka merupakan jawapan yang terbaik. Kalau tidak berani jangan main tuduh-tudah sahaja. Buktikan tuduhan itu dengan debat terbuka ini. Ini adalah isu besar bukannya kecil. Dalam perdebatan inilah Najib boleh menggariskan dalil-dalil yang pelan transformasi yang dianjurkan oleh PR itu akan mengbankrapkan negara.

Umumkan sehari cuti umum untuk rakyat mendengar perdebatan ini. Jika cuti umum boleh diberikan kepada rakyat kerana Malaysia memenangi Piala Suzuki masakan perdebatan yang penting untuk menentukan masa depan rakyat ini tidak boleh diberikan cuti umum.

Tetapi samada perdebatan ini berlaku atau pun tidak, rakyat akan tetap membuat keputusan. Marilah kita harapkan yang terbaik bagi masa depan anak-anak dan cucu-cucu kita.

Isu Laungan Azan: PM Dan Penerima Surat Bantahan Harus Jawab,



KUALA LUMPUR 14 JAN : Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan JAKIM harus tampil memberi penjelasan bersabit isu sebuah masjid di Kuala Lumpur yang dilaporkan diarah memperlahankan laungan azan.
Arahan itu dilaporkan dikeluarkan kepada masjid itu setelah ketiga-tiga pemimpin berkenaan  dikatakan menerima surat daripada seorang bukan Islam yang membantah laungan azan  Masjid  Al- Ikhlasiah di Kampung Kerinchi.
Setelah menerima surat itu, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan dilaporkan berjumpa dengan jawatankuasa masjid itu dan mengarahkan supaya pembesar suara untuk laungan azan itu diperlahankan.
Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah berkata respon Perdana Menteri dan pihak berkenaan amat penting kerana surat peguam itu yang mendakwa dirinya sebagai ahli MCA dihantar kepada Najib dan pimpinan tertinggi kerajaan Umno-BN.
'Jika benar surat ini secara rasminya telah dihantar dan telah diterima oleh Perdana Menteri,  Datuk Raja Nong Chik,  Datuk Seri Jamil Khir bin Baharom, Dato Seri Mohd Nazri, Dato Seri Koh Tsu Koon dan penasihat agama kepada Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah bin Mat Zain, jadi apakah respon mereka," kata Nurul dalam blognya.
"Pihak yang membantah wajib bertanya pada penerima surat-surat ini apakah jawapan mereka?" kata Nurul merujuk kepada bantahan oleh 100 orang di perkarangan masjid itu hari ini terhadap individu yang menghantar surat berkenaan.
Beliau juga berkata siasatan juga harus mengenal pasti terhadap siapa yang mengeluarkan arahan supaya pembesar suara masjid itu diperlahankan.
"Sekiranya JAKIM mengeluarkan arahan itu , kita harus mendapatkan penjelasan bertulis sama ada wujudnya garis panduan berkenaan laungan azan di semua masjid-masjid dan surau di seluruh negara, yang memungkinkan JAWI mengeluarkan arahan kepada Masjid Al-Ikhlasiah," kata Nurul.