Rabu, 14 Disember 2011

Pesta Hina Hukum Hudud

Oleh: Rossem

Isu hudud memakin panas setelah reda beberapa minggu. Lebih membahang bila wujud klip video berjudul Sembang Rakyat yang sedang tersebar di dalam internet lewat Youtube yang jelas menghina perundangan Islam khususnya hukum hudud. Klip video 10 minit itu mempertikaikan keberkesanan hukum yang telah disyariatkan Allah SWT sebagai undang-undang.

Sembang Rakyat dibikin seperti sperti sebuah drama, lokasinya dalam kedai kopi, beberapa orang dari pelbagai kaum termasuk pelakon wanita mengambil bahagian. Dibikin menggunakan kepakaran teknologi pembuatan klip vedio yang terancang. Ia cepat tersebar lewat facebook.


Siapa dibelakang pelecehan terhadap hukum Allah itu? Kita tak mahu menuduh sesiapa, hanya menunggu tindakan pemerintah Malaysia, lebih tepatnya UMNO mengambil tindakan terhadap pembikinan dan penyebaran klip vedio tersebut. Kalau pemimpin UMNO berani memprotes kartunis Denmark kerana melukis kartun menghina Rasulullah saw dalam akhbar Jyllands Posten suatu masa dulu, kenapa mereka berdiam diri bila pelecehan yang sama terhadap Islam di negara ini dibiarkan tanpa tindakan.

Jika dalam isu penghinaan Lagu Negaraku, UMNO dan NGO-NGO mereka akan cepat melatah, berteriak marah-marah kepada yang mengeluarkan kenyataan yang kononnya bersifat menghina negara. Tapi hukum Allah di hina mereka membisu seribu kata.

Semua pihak dari penerbit, pelakon, penulis skrip dan juga penaja akan bertanggungjawab di hadapan Allah SWT di atas penghinaan yang mereka lakukan yang amat terang sekali menuturkan dialog yang boleh menjejaskan akidah.

Tapi seringnya pemimpin UMNO tak akan mengambil tindakan, sebaliknya mengunci mulut mereka daripada mengulas isu yang menghina Islam seperti itu. Dan sekiranya ini realitinya, maka jangan marahkan umat Islam yang beriman, bila umat yang sering dihina ini nantinya menuduh UMNO dibelakang tabir pembikinan klip vedio itu.

Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek juga semakin galak menghina hukum hudud. Sejak isu hudud dibangkit semula November 2011, sudah dua kali mengeluarkan kenyataan menghina hukum Allah. Dalam satu kenyataannya yang terbaru, dia menyifatkan pelaksanaan hukum hudud akan membawa kepada kemusnahan ekonomi Malaysia serta merupakan hukum undang-undang yang zalim.

Dia mencabar Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Sing berdebat tercara terbuka dengannya seputar hukum tersebut dan kewajaranya dipraktikan di Malaysia.

MCA berani mempersenda hukum hudud kerana mereka tahu pemimpin tertinggi UMNO juga menolak undang-undang tersebut. Seperti kata Exco Penerangan Kerajaan Kelantan, Dr Mohamed Fadzli Dato’ Hassan; Agama bukan persoalan utama UMNO, sebab itulah mereka berdolak dalik dengan pelaksanaan hukum hudud dan dilihat bersubhat dengan MCA menolak dan menghina hukum agama mereka sendiri.

Banyak NGO Islam yang melahirkan rasa tak senang dengan sikap Chua Soi Lek, kerana terus membangkitkan isu hudud yang tampak sudah reda. Chua memanaskan kembali isu sensitif mungkin untuk dianggap sebagai satu-satunya juara penentangan hukum Allah di bumi Malaysia sesudah DAP reda lantaran faham dengan undang-undang hudud. . Tindakannya juga lebih kepada bertujuan untuk meraih populariti politik terutama dari masyarakat non-Muslim menjelang Pilihan Raya Umum ke 13.

Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) mendahului NGO Islam mendesak Presiden MCA supaya membatalkan hasratnya untuk berdebat dengan setiausaha agung DAP Lim Guan Eng.

Seterusnya memohon maaf tercara terbuka kepada umat Islam yang beriman di atas ketelanjuran lidahnya menghina Islam. Kerana kenyataannya hanya bersifat tohmahan, prejudis dan tidak langsung disandarkan kepada sebarang fakta atau perangkaan emprikal yang boleh menjustifikasi dakwaaannya.

MCA sebuah parti komponen Barisan Nasional. UMNO adalah induknya, atau dengan bahasa mudahnya, UMNO merupakan abang kepada adek-adeknya. Tapi seringnya adek-adek tak pedulikan abangnya. Mungkin kerana mereka menilai abangnya lemah, giginya sudah tanggal, tak boleh mengigit lagi.

Malah ada dari di kalangan umat Islam yang beriman berpendapat, UMNO sengaja membiarkan MCA memperlekehkan hukum Islam dengan tujuan tertentu, natijahnya mereka juga tak sukakan hukum itu dilaksanakan di Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA