Ahad, 31 Julai 2011

Koleksi Tetap Karya Almarhum Datuk Syed Ahmad Jamal Di Balai Seni Lukis Negara


1964-036 
Perhubungan/Relationship - Syed Ahmad Jamal


1965-059 
Tercapai - Syed Ahmad Jamal


1968-001 
Datuk Syed Ahmad Jamal
Lela Mayang
India ink and sepia wash 


1959-018 
Syed Ahmad Jamal
Datuk Tajuk: Umpan 1959-018


1959-017 
Syed Ahmad Jamal
Datuk Tajuk: Pohon Nipah 1959-017


1973-026 
Datuk Syed Ahmad Jamal
Perubahan Pada Permandangan
Cat minyak
1961(1973-026)
190 x 132cm 


1993-001 
Datuk Syed Ahmad Jamal
Sirih Pinang
1982-86 (1993-001)
Akrilik atas kanvas
199 x 199 cm 
 
1958 
Syed Ahmad Jamal
Ribut-Storm 1958 Cat Minyak 

Berkaitan : 

Melihat Karya Seniman Negara SYED AHMAD JAMAL

Dalam memperkatakan dan melihat hasil karya SAJamal, kita terpesona akan kehebatan beliau dalam mengolah serta memainkan warna dan bentuk-bentuk tiga segi yang berpaksikan semangat ‘fiction’ kisah lagenda puteri gunung Ledang, Gunung Fujiyama dan sebagainya. Disamping memaparkan unsur jiwa keislaman dalam tampak wadah ‘contemporary’, sebagaimana kenyataan beliau “My works have an Islamic soul and a contemporary form.” – Syed Ahmad Jamal – (Ooi Kok Chuen, 2009 SundayTimes). Antaranya juga, Syed Ahmad’s landscape and (early) portrait paintings were stamped with his personal input and style, with traces of analytical Cubism and Abstract Expressionism, before his art matured into a kind of sublimal Symbolism. Terutama semasa beliau memulakan langkah awal sebagai ‘Specialist Teachers Training Institute as principal (1965-73) before he did his master’s in Art History at the University of Hawaii, Honolulu, in 1973. He studied Philosophy in Islamic Art at Harvard in 1974 and that led to the subtle infusion of Islamic elements in his art, helped in part by the resurgence sparked by Ayatollah Khomeini in the early 1980s. Examples of such works are Tawaf (1986), Ruang Qiblat (2004) and Arafah (1999). (Ooi Kok Chuen, dalam SundayTimes Oct 4, 2009).
Beliau telah didedahkan dengan pendidikan dari dunia barat iaitu di Britain, at the Birmingham School of Architecture (1950) and the Chelsea School of Art (1951-55) dan di Amerika Utara “where he studied sculpture at the School of the Art Institute of Chicago, from 1963 to 1964,. There, he was struck by the works of Clyfford Still (1904-80), Mark Rothko (1903-70) and Hans Hoffmann (1884-1966) (Ooi Kok Chuen dalam SundayTimes, Oct 4. 2009). Berlandaskan akan latarbelakang tersebut sudah pasti beliau mempunyai pengalaman luas dalam selok belok senilukis samada pada peringkat negara dan antarabangsa. Retrospektif beliau kali ini merupakan kemuncak kerjaya senilukisnya sebagai seorang seniman yang begitu komited mengenai visi seninya.

















Walaubagaimanapun, apa yang tertariknya di sini, saya ingin mengambil akan ungkapan Ismail Abdullah bahwa jika melihat karya SAJ adakah kita menikmati kepuasan daripada bentuk dan warnanya yang garang dan berseri sahaja? Sebagai contoh, sebuah karya lukisan SAJ Gunung Ledang, walaupun dalam bentuk abstrak. Namun memiliki simbol melalui warna dan bentuk geometri yang cuba dikaitkan dengan legenda puteri gunung ledang di Melaka. Lukisan abstrak ini mempunyai elemen visual yang menyatakan pandangan pelukisnya melalui aspek tampakan yang diadun secara halus dan bijaksana. Karya lukisan abstrak expressionisme ini berjaya membayangkan perasaan seseorang yang hendak meminang puteri berkenaan dalam kisah lagenda sultan Melaka. Lukisan ini memaparkan mesej yang berfokus kepada kisah berkenaan. Namun pembacaan terhadap mesej ini amat sukar difahami memandangkan karya ini adalah sebuah karya abstrak yang rupa bentuk visualnya amat arbitrari dan kabur, tidak jelas ikon dan simbolnya. Lukisan ini tidak memaparkan kod atau indeks visual yang mempunyai rujukan yang jelas dalam sistem perlambangan budaya Melayu. – (Ismail Abdullah 2009 – Seni Budaya Media dan Konflik JatiDiri)

Kenyataan Ismail Abdullah (IA) membawa kepada persoalan yang jelas mengenai penggunaan kodifikasi serta pemaparan representasi SAJamal mengenai seni yang ingin dibawanya. Mengikut SAJamal, "As a painter, I want to capture the essence and immortalize it in painting." Soalannya, bagaimana beliau membina permasalahan ‘the essence’ dalam suatu permukaan catan yang terhad, daripada suatu lagenda melayu yang besar. Adakah ‘the essence’ yang diucapkan oleh beliau hanya sekadar membina fakta-fakta teks yang berlambangkan bentuk tiga segi (gunung) yang diimaginasikan dapat membina sebuah naratif visual yang tepat? Benarkah fakta-fakta teks visual tersebut bersifat begitu? Kalau benar, bagaimana fakta teks dari filem Puteri Gunung Ledang, karya Tiara Jacquelina dengan simbol visual yang dimainkan oleh SAJamal. Apa lebih dan apa kurangnya, sebagai suatu karya visual? Adakah karya maha agong SAJamal berupaya membina sejarah seninya berbanding cereka Tiara dalam wadah visual yang lebih efektif? Adakah sudah cukup lambang-lambang yang digunakan SAJamal sebagai suatu essence bagi keseluruhan penceritaan teks melayu yang besar itu?






Jendela diAngkasa (1969)






Tetapi apa yang dapat dilihat dari rencana visualnya, SAJamal begitu mahir dalam memercikan lapisan pelbagai warna-warni dalam dimensi formasi visual yang boleh dianggap sebagai ‘immortalize’ pada setiap karyanya. Mungkin dalam kaedah ini beliau berjaya, terutama dalam karya beliau yang awal, kerana pengaruh Rothko.M, Clyfford Still dan Hans Hoffmann begitu jelas diadaptasinya sebagai suatu perencanaan visual seperti catan Jendela di Angkasa (1969). Warna sebagai subjek yang meliputi seluruh ruang kanvas berjaya menangkap perspeksi dalam formasi kotak empat segi melintang, lantas membentuk perimbangan visual serta dilorek dengan fragmen-fragmen yang terapong memberi ‘myth’ dan tanda tanya secara saikologikal, seperti Rothko dan kawan-kawanya dalam aliran abstrak ekspressionisme. Mungkin dalam kontek ini SAJamal berupaya membawa aliran tersebut kedalam jiwanya dan mampu diterjemahkan sebagai seorang melayu! Tetapi dalam bahasa yang lebih universal. Sebagaimana kenyataan beliau, “I found American paintings bolder and of a larger scale, and they have no reference to any discernible objects, like a tree. It was ground-breaking, not only in terms of size, but I was able to handle the space. I managed to overcome the fear of (big) space, and juggled to find a balance between forms and space,” (Ooi Kok Chuen, 2009).























Namun apa yang kita dapati daripada kenyataan nya, beliau seolah masih berpegang kepada aturan bentuk mujarad yang diadunkan secara formal. Kejelasan beliau mengenai kodifikasi fragmen-fragmen mujarad tersebut masih tidak jelas samada dalam konteks abstrak ekspressionismenya atau jiwa melayunya, terutama nada islam yang dijelaskan. “My works have an Islamic soul and a contemporary form.” (Ooi Kok Chuen, 2009). Bagaimana beliau menterjemahkan tanda-tanda tersebut, lebih-lebih lagi dalam cerekarama visualnya melalui siri-siri Gunung Ledangnya? Bagaimana pula semangat beliau dalam teks Rupa dan Jiwa dalam hal ini? Adakah teks tersebut hanya sekadar sebagai suatu dokumentasi objek sejarah yang mengagongkan rupa bendanya sahaja atau daripada rupa jiwanya? Lebih lagi dalam kaitan beliau pada aliran Abstrak Ekspressionism? Bagaimana SAJamal melihat akan perkara tersebut? Terutama dalam nada kontemporari yang diucapkan? Apa bezanya karya beliau yang dahulu kepada yang terkini. Adakah SAJamal masih mahu meretrospektif dalam gaya yang serupa?

1 ulasan:

  1. BERKENAAN CHECKLIST PENYELEWENGAN, MANA2 KERAJAAN MEMERINTAH PUN AKAN MAKE USE OF THAT BIG MONEY..

    MEREKA YANG PEMBANGKANG ATAU YANG SEDANG MEMERINTAH SEKARANG... ITU SEBAB SEMUA PIHAK PUN NAK MEMERINTAH...MASING-MASING BEREBUT NAK DAPAT BAHAGIAN...

    BalasPadam

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA